Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viittaan sellaiseen tapaukseen, jossa selvästi hitaamman auton perässä olevan jonon ei-ensimmäinen kyttää ohituspaikkaa liipaisinherkästi (kenties paikallinen, joka tuntee tasan tarkkaan tien), ja lähtee *vilkkua käyttäen* ohittamaan edellä olevia juuri ennen kuin letkan ensimmäinen havaitsee ohituspaikan tulleen. Tuo on tieliikennelain mukaan salittua, mutta ei kovin vastuullista tai pelisilmää osoittavaa.

Voisi verrata siihen, että jalankulkija hyökkääkin yhtäkkiä suojatielle, käyttäen näin hyväksi autoilijan väistämisvelvollisuutta.

Kuvitteellisesti kai menee niin että paikallinen tietää että kohta avautuu ohituspaikka, valmistautuu siihen, kytkee vilkun, sekunttia paria myöhemmin turisti havaitsee paikan, paikallinen jo kiihdyttänyt, tehnyt ohituspäätöksen vaihtamassa kaistaa, turisti kytkee vilkun, paikallinen joutuu himmaan, turisti peruu aikeen.

On tosiaan hyvä esimerkki että ohituspaikkaa kytätessä pitää sinne taustapeiliinkin välillä vilkuilla, ja jos se paikallinen on vastaantulijoidenkaistalla/ohituskaistalla niin vaara että katveessa, korostaa vilkun ja rauhallisten liikkeiden tärkeyttä.


Voisi verrata siihen, että jalankulkija hyökkääkin yhtäkkiä suojatielle, käyttäen näin hyväksi autoilijan väistämisvelvollisuutta.

Jos se paikallinen sieltä yllättäen lähtee ohittaan, niin kyllä menee senkin piikkiin. jos edelläoleva on aikeensa ilmaissut niin ei takakontista voi hyökätä.
 
Pahimmillaan tää hitaan letkan ohittaja tulee jostain sieltä kaukaa takaa, koukkaa vielä takaisin letkaan väistääkseen vastaantulevaa liikennettä ja sitten ampaisee heti uudestaan ohitukseen. Usein vilkkukin unohtuu Räikkösfantasioissa. Siinä sitten koko muu letka on hetken vähän varpaillaan ja hämmentyneenä että kukas kiireinen menee seuraavaksi.
 
On kyllä jännä ilmiö kun ensimmäistä kertaa elämässäni ostin vähän sporttisemman näköisen menopelin niin kummasti lisääntyi samantien kontissa roikkuvien määrä...
 
On kyllä jännä ilmiö kun ensimmäistä kertaa elämässäni ostin vähän sporttisemman näköisen menopelin niin kummasti lisääntyi samantien kontissa roikkuvien määrä...
Luulet vaan. Miksi jokin auto lisäisi konttiroikkumista ?
Yleensä se on päinvastoin, että sportti roikkuu kontissa.

Vai viittasitko itseesi :)
 
Kyllä toi munkin kokemuksen mukaan on ihan oikea ilmiö. Nykyään setämiehenä perhefarkulla ajavana ympärillä käyttäydytään rauhallisemmin.
 
Luulet vaan. Miksi jokin auto lisäisi konttiroikkumista ?
Yleensä se on päinvastoin, että sportti roikkuu kontissa.

Vai viittasitko itseesi :)
Kyllä se perseen alla oleva auto vaikuttaa (koettuun) liikennekäyttäytymiseen. Taloudessa on samaan aikaan A3 ja Fiat 500. Ensimmäiselle tuntuu löytyvän liikenteestä aina tilaa, mutta melkein puolet pienemmälle Fiatille ei sitten millään. Fiat kerää myös paljon enemmän kontissa roikkumista, kiilauksia, yms. muuta häiriökäyttäytymistä.

Oma nopeus ja ajotapa on molemmilla autoilla samanlaista.
 
Itse en ole koskaan huomannut , että riippuen autosta , perään kerääntyisi erilailla porukkaa. Ei ne roikkujat kato kenen perässä roikkuvat, sillä ovat kroonisia roikkujia. Joskus niihin törmää enemmän ja joskus vähemmän.
 
Itse huomasin volvo V60 D5:sta ooppeliin 1.6 vuosimallia -94 vaihtaessa, että aika moni oli ooppelin perässä kärkkymässä ohitus paikkaa esimerkiksi 80:stä 100 nopeusrajoituksen muuttuessa. Ajoin kummallakin aina sen 3-5 kmh ylinopeutta.
Moni jätti kuitenkin ohituksen tekemättä kun huomasivat että nopeus nousi kuitenkin välittömästi rajoituksen noustua eikä kuski ollutkaan vanha pappa ensi autollaan.
Ajo käyttäytyminen siis itelläni samanlainen molemmilla. Volvoa ei vaan jostain syystä "haastettu" samalla tavalla.
 
Itse huomasin volvo V60 D5:sta ooppeliin 1.6 vuosimallia -94 vaihtaessa, että aika moni oli ooppelin perässä kärkkymässä ohitus paikkaa esimerkiksi 80:stä 100 nopeusrajoituksen muuttuessa. Ajoin kummallakin aina sen 3-5 kmh ylinopeutta.
Moni jätti kuitenkin ohituksen tekemättä kun huomasivat että nopeus nousi kuitenkin välittömästi rajoituksen noustua eikä kuski ollutkaan vanha pappa ensi autollaan.
Ajo käyttäytyminen siis itelläni samanlainen molemmilla. Volvoa ei vaan jostain syystä "haastettu" samalla tavalla.

Olin ensin Vepaston kanssa samaa mieltä, mutta uudestaan miettien, en epäile yhtää että vaikuttaa.

Kuvitellaan, edessä näkyy Toyotan tunnus, oli se sitten kauempana tai siinä valoissa. kyllä siinä herkästi ne streotypiat nousee mieleen, ja alkaa ennakoimaan. Ohituspaikkaa aletaan kyttään. Joskus virhe arvio, mutta kertoimet on sitä luokaa että aika selvä peli.

Sitten on jokin vanha random hapatus, siis sellaiset autot jotka nyt näyttää 365/a samalta kun kurakelillä. sitä tekee ennakointeja, varovaisuutta ja jos suunta kantatielle niin turvallista ohituspaikkaa.
 
Mutta on siis myös noita "kunhan nyt seuraan" edellä menevää perässä roikkujia myös.

Kun ajaa nopeusrajoitusten mukaan ja tullaan tappituntumalle niin ainoa vaihtoehto on pudottaa oma nopeus niin alhaiseksi että hanurihane/tar tajuaa mennä joko ohi tai ottaa etäisyyttä.
Mikäli letkaa syntyy tässä tilanteessa niin oppi on, kun yksi mokaa niin kaikki kärsii.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 744
Viestejä
4 674 309
Jäsenet
76 671
Uusin jäsen
kabbuz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom