Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Cool! Minkä auton ostit?On kyllä jännä ilmiö kun ensimmäistä kertaa elämässäni ostin vähän sporttisemman näköisen menopelin niin kummasti lisääntyi samantien kontissa roikkuvien määrä...
Toyota GT86 siis kyseessä tosiaan.Cool! Minkä auton ostit?
Luulet vaan. Miksi jokin auto lisäisi konttiroikkumista ?On kyllä jännä ilmiö kun ensimmäistä kertaa elämässäni ostin vähän sporttisemman näköisen menopelin niin kummasti lisääntyi samantien kontissa roikkuvien määrä...
Kyllä se perseen alla oleva auto vaikuttaa (koettuun) liikennekäyttäytymiseen. Taloudessa on samaan aikaan A3 ja Fiat 500. Ensimmäiselle tuntuu löytyvän liikenteestä aina tilaa, mutta melkein puolet pienemmälle Fiatille ei sitten millään. Fiat kerää myös paljon enemmän kontissa roikkumista, kiilauksia, yms. muuta häiriökäyttäytymistä.Luulet vaan. Miksi jokin auto lisäisi konttiroikkumista ?
Yleensä se on päinvastoin, että sportti roikkuu kontissa.
Vai viittasitko itseesi![]()
Itse huomasin volvo V60 D5:sta ooppeliin 1.6 vuosimallia -94 vaihtaessa, että aika moni oli ooppelin perässä kärkkymässä ohitus paikkaa esimerkiksi 80:stä 100 nopeusrajoituksen muuttuessa. Ajoin kummallakin aina sen 3-5 kmh ylinopeutta.
Moni jätti kuitenkin ohituksen tekemättä kun huomasivat että nopeus nousi kuitenkin välittömästi rajoituksen noustua eikä kuski ollutkaan vanha pappa ensi autollaan.
Ajo käyttäytyminen siis itelläni samanlainen molemmilla. Volvoa ei vaan jostain syystä "haastettu" samalla tavalla.
Mutta on siis myös noita "kunhan nyt seuraan" edellä menevää perässä roikkujia myös.
Autot on laumaeläimiä ne hakeutuu toistensa seuraan.Mutta on siis myös noita "kunhan nyt seuraan" edellä menevää perässä roikkujia myös.
Siinä on oikealla lattiassa semmonen poljin, sitä kun polkaisee niin jää kontissa roikkuja. Ainakin sähköautolla syntyy rakoa nopeasti.On kyllä jännä ilmiö kun ensimmäistä kertaa elämässäni ostin vähän sporttisemman näköisen menopelin niin kummasti lisääntyi samantien kontissa roikkuvien määrä...
Niin jää myös kortti hyvin nopeasti.Siinä on oikealla lattiassa semmonen poljin, sitä kun polkaisee niin jää kontissa roikkuja. Ainakin sähköautolla syntyy rakoa nopeasti.
Niin jää myös kortti hyvin nopeasti.
..., Tesla oli varsin neutraali, kunnes vaihtui väri räikeään metallinhohto oranssiin jolloin suhtautuminen oli heti agressiivisempaa. ...
Mutta on siis myös noita "kunhan nyt seuraan" edellä menevää perässä roikkujia myös.
Kenties se Fiatin perä on niin hyvännäköinen, että sitä pitää jäädä töllistelemään.Kyllä se perseen alla oleva auto vaikuttaa (koettuun) liikennekäyttäytymiseen. Taloudessa on samaan aikaan A3 ja Fiat 500. Ensimmäiselle tuntuu löytyvän liikenteestä aina tilaa, mutta melkein puolet pienemmälle Fiatille ei sitten millään. Fiat kerää myös paljon enemmän kontissa roikkumista, kiilauksia, yms. muuta häiriökäyttäytymistä.
Oma nopeus ja ajotapa on molemmilla autoilla samanlaista.
Sinällään ihan mielenkiintoinen koe, mutta 65 km/h motarilla alkaa olla jo todella vaarallista. Sinulla toki oli siinä turvapuskuri välissä, mutta samassa läjässä olisitte kaikki olleet. Tuohon adaptiiviseen auttaa vain se, että löydät sopivaa nopeutta ajavan "pokan" ja köröttelet sen perässä. Harvemmin siihen väliin sitten enää ketään pukkaa vaikka satunnaisia tilastotappioita voi tulla. Rekan perässä köröttely on idioottivarma järjestely - Voi vaan tulla vähän isompaakin murikkaa rekan renkaista lasiin.Tästä tuli malliesimerkki jonkin aikaa sitten Tampereen motarilla, ajelin omassa rauhassa talvirajoituksilla vakkarissa ehkä 105, joka vastaa aika hyvin 100 todellista. Takaa lähestyi vauhdilla auto, joka tavoitettuaan ei mennytkään ohi vaan jäi roikkumaan taakse melkoisen lähelle. Kun tätä vähän aikaa jatkui ja koska muita kulkijoita ei lähellä ollut, päätin kokeilla miten alas pitää nopeus pudottaa, että tämä perännuuskija lähtee ohi. Tiputtelin nopeutta 5km/h kerrallaan ja takana hidastettiin mukana. Pääsin vakkarissa lukemaan 65 km/h ennen kuin takana olija löysi autostaan vilkun ja kaasun.
Tuo nyt oli enemmän huvittavaa kuin ärsyttävää, mutta ärsytyksen puolelle menee, että autossa on tältä talvelta jo ainakin kaksi selvästi näkyvää jälkeä tuulilasissa edessä sompailijan lennättämistä kivistä. Ekan kirjoitinkin jo aiemmin, toinen tapahtui myöhemmin, taas Tampereen motarilla. Olin ohittamassa rekkaa vasemmalla kaistalla, kiihdytyskaistalta tulee vauhdilla vanha Corolla rekan perään ja vetäisee samalla vauhdilla ohituskaistalle eteeni vaikka tilaa oli siinä vaiheessa melkoisen vähän. Tässäkään jarrutus ei enää auttanut, vaan tuulilasissa napsahtaa ohittajaurpon kaistan vaihdosta lentävä kivi.
Edit: nyt kun ajan ekaa kertaa autolla, jossa on mukautuva vakkari, olen saanut lisää ärsytyksen aihetta siitä, miten moni motarilla ohittaja vaihtaa kaistaa tyhjälläkin tiellä aivan liian lähelle eteen. Ainakin oman auton vakkari saa tuosta eteen "ilmestyvästä" autosta välillä säpsyn ja jarruttelee ihan reilusti, kun omalla jalalla tai perinteisessä vakkarissa tuossa riittäisi ehkä hetkellinen kaasun nosto.
Minusta se on kyllä tosi outoa ajella esimerkiksi matelevan matalan porssen takana (ei siis Cayennet). Tulee sellainen olo, että onkohan tullut hankittua vääränlainen auto omaan tarkoituseen. Ei se kyllä etäisyyttä kohdallani pienennä, mutta voisin kuvitella joidenkin olevan reaktiivisempia mielenosoittajia.Tai ehkä joku heikkohermoinen ottaa sen vittuiluna, että kun sporttisemman näköisillä peleillä pääsee kovaa, niin se on joku henkilökohtainen hyökkäys ajaa sellaisilla hänen edessään niin hitaasti (mikä taas kenellekin on sitä matelua)![]()
Arvasin että tällainen kommentti tulee. Tarkennuksena, että samaan suuntaan menijöitä ei tuossa kohtaa tosiaan ollut kuin minä ja tämä perässä roikkuva, niin pitkälle taakse kuin näin ei ollut muita autoja. En vetänyt ns. liinoja kiinni vaan pikkuhiljaa pudottelin nopeutta ja kiihdytin takaisin omaan matkanopeuteen kun tuuppari oli vihdoin osannut mennä ohi.Sinällään ihan mielenkiintoinen koe, mutta 65 km/h motarilla alkaa olla jo todella vaarallista. Sinulla toki oli siinä turvapuskuri välissä, mutta samassa läjässä olisitte kaikki olleet. Tuohon adaptiiviseen auttaa vain se, että löydät sopivaa nopeutta ajavan "pokan" ja köröttelet sen perässä. Harvemmin siihen väliin sitten enää ketään pukkaa vaikka satunnaisia tilastotappioita voi tulla. Rekan perässä köröttely on idioottivarma järjestely - Voi vaan tulla vähän isompaakin murikkaa rekan renkaista lasiin.
Edit: Tuohon adaptiiviseen, jonkun peesissä ajaminen tosiaan toimii jos nopeus on suunnilleen sama.
Sama tuli huomattua, kun hommasin Focus RS Ultimate Green värillä.. Kaikenlaista kikkailua alkanut näkemään peilistä mutta antaa niiden kikkailla.On kyllä jännä ilmiö kun ensimmäistä kertaa elämässäni ostin vähän sporttisemman näköisen menopelin niin kummasti lisääntyi samantien kontissa roikkuvien määrä...
Sulle sattui aika fiksu tapaus. Maantiellä kun kokeillut joskus samaa, niin piti tehdä kaksi kertaa 30km/t nopeuteen ennenkuin tajusi (ja suuttui). En tiedä olisiko tullut vetämään turpaan jos olisin pysähtynyt kokonaan.Arvasin että tällainen kommentti tulee. Tarkennuksena, että samaan suuntaan menijöitä ei tuossa kohtaa tosiaan ollut kuin minä ja tämä perässä roikkuva, niin pitkälle taakse kuin näin ei ollut muita autoja. En vetänyt ns. liinoja kiinni vaan pikkuhiljaa pudottelin nopeutta ja kiihdytin takaisin omaan matkanopeuteen kun tuuppari oli vihdoin osannut mennä ohi.
Edit: Tuohon adaptiiviseen, jonkun peesissä ajaminen tosiaan toimii jos nopeus on suunnilleen sama. Rekka ei kyllä ole vaihtoehto moottoritiellä, vakkarin ilo vähän katoaa jos joutuu ajamaan 20-40km/h hitaammin kuin tikkarinopeus vain ettei joutuisi varomaan nokan eteen kaistanvaihtajia.
No talvirenkaat ne kitkatkin on ja nekin tosiaan soraa varastoivat mikä sitten leviää ympäriinsä kun vauhti nousee. Kesäpyörät harvoin kiviä linkoaa.Ei rengastyypillö kyllä nyt mitään yhteyttä siihen ole, että kivet lentelee tähän aikaan vuodesta. Pahemmin nuo kitkan lamelllit kiviä hamstraa viskottavaksi. 1-tiellä oppinut varomaan landeliittymästä tulevia, kun ensimmäiset puoli kilsaa tyhjennetään sorat. pois renkaista.
Eihän kivien lentely ole edes paha, irtonastathan ne on niitä mitkä helposti lasin rikkoo. Kuulee jo osumaäänestä että napsaa vähän kiveä isomman ominaistiheyden materiaalia ikkunaan.
Olihan se lottovoitto kun tässä yhtenä vuonna vaihdoin autoa joulukuussa ja paria päivää ennen auton vaihtoa kävin uusimassa tuulilasin ja 20min lasihuollosta nasta lensi lasiin.Melkoinen lottovoitto jos onnistuu nastan saamaan ikkunaansa. Harvemmin ne kuitenkaan ajaessa irtoavat/sinkoilevat. Tiukka jarrutus on se hetki kun ne lähtevät yleensä ja sekin niin harvinainen tilanne ottaen huomioon kuinka kauan niillä ajetaan.
Sulla on hyvä näkö...Olihan se lottovoitto kun tässä yhtenä vuonna vaihdoin autoa joulukuussa ja paria päivää ennen auton vaihtoa kävin uusimassa tuulilasin ja 20min lasihuollosta nasta lensi lasiin.
Oletuksena oli se että talvella motarilla lentää lasiin nasta, ei kivi. Sekä että nasta kyllä paukahtaa kuin luoti.Sulla on hyvä näkö...![]()
Juu, onneksi esim hiekoitushiekkaa käytetään vain kesällä...Oletuksena oli se että talvella motarilla lentää lasiin nasta, ei kivi. Sekä että nasta kyllä paukahtaa kuin luoti.
Sitkeässä näköjään on harhaluulo siitä että ne on nastoja jotka tuulilasiin napsuu. Vai kenellä talvirenkaista nastat ylipäänsä irti varisee? Ei ainakaan täällä, joten todennäköisyys sille että olisin rikkonut jonkun kanssa-autoilijan tuulilasin _nastalla_ on aika lähelle nollaa.Oletuksena oli se että talvella motarilla lentää lasiin nasta, ei kivi. Sekä että nasta kyllä paukahtaa kuin luoti.
Se on kyllä jännä, että sen kiven voi oikeasti nähdä kun se tulee suoraan kohti.Juu, onneksi esim hiekoitushiekkaa käytetään vain kesällä...Ainakin itsellä on kovin rapina kuulunut kaarista, kun oli kitkat alla, ja kiihdytti niin, että lamellit aukesi.
Nastan osuessa tarvii vielä olla tuuri,että se irronnut nasta on niin hyvässä kunnossa, että se kova kärki tulee sen alumiiniseoksen ulkopuolelle.
Mulla on kesällä tullut edessäolevan renkaasta niin iso kivi lasiin, että sen oikeasti näki ilmassa, ja sisemmästäkin lasista putosi paloja kojelaudalle. (perhanan nastat, niiden vika tämäkin)
Ehkä ei siellä todennäköistä mutta täällä melko todennäköistä missä itse autoilen. Täällä enemmän nastat kuin kitkat autoissa.Sitkeässä näköjään on harhaluulo siitä että ne on nastoja jotka tuulilasiin napsuu. Vai kenellä talvirenkaista nastat ylipäänsä irti varisee? Ei ainakaan täällä, joten todennäköisyys sille että olisin rikkonut jonkun kanssa-autoilijan tuulilasin _nastalla_ on aika lähelle nollaa.
Ehkä ei siellä todennäköistä mutta täällä melko todennäköistä missä itse autoilen. Täällä enemmän nastat kuin kitkat autoissa.
Ei mikään harhaluulo siis.
Vanhoissa autoissa lasit olivat eri materiaalia eikä pahemmin säröillyt.Siis oletatko että lasiin tulee nimenomaan nasta, koska liikenteessä on autoja joissa on nastarenkaat.
Etelässä motareilla niin paljon liikennettä ja tiet usein paljaana että etelässä nyt ainakin luulisi niitä nastoja lentävän paljon enemmän kuin jossain idän/pohjoisen motareilla. Etelässä lisäksi taajamat myös paljaita missä vähän herkistellään nastoja ennen motarille siirtymistä.
No joillain ne lasit on kerran kaksi kaudessa vaihtovalmiita, mutta ei he ennen nastoija syyttäneet.
En tiedä missä ajalet, mutta etelä-Suomessa lentää kaikenlaista, paljon ainain sitä kiviperäistä, oli se sitten sitä hikoituskiveä, renkaiden mukana motarille kulkeutunutta, tai tiestä ironnutta.Vanhoissa autoissa lasit olivat eri materiaalia eikä pahemmin säröillyt.
Mitä muutankaan olettaisin lasiin lentävän täällä talviaikaan kuin nastan. Käsittääkseni täällä etelässä abaut 75% autoilijoista käyttää nastoja. Todennäköisyys on suuri.
Vanhoissa autoissa lasit olivat eri materiaalia eikä pahemmin säröillyt.
Huomaa hyvin kun on itse pakulla liikkeellä niin monen on ihan pakko päästä väkisin ohi koska "pakut on aina hitaita". Ihan sama mitä vauhtia itse ajaa. Sitten jäädään siihen eteen hiihtelemään ja tiputellaan vauhti pienemmäksi kuin ennen ohitusta oli. Sitten ollaan ihan shokissa ja hätää kärsivän näköisiä kun menen taas ohi näistä hidastelijoista.Kyllä toi munkin kokemuksen mukaan on ihan oikea ilmiö. Nykyään setämiehenä perhefarkulla ajavana ympärillä käyttäydytään rauhallisemmin.
Tämän lisäksi taisi olla lyijyä mukana mikä teki lasista pehmeämpää. Nykyisin kielletty ja lasit ovat kovempia eikä kestä teräviä pistemäisiä iskuja. Vahva mutu.Vanhat lasit oli paksumpia ja pienempiä, sekä kelluivat tiivisteessä kun nykyautoissa ne on liimattu koriin kiinni.
Jos kärjistetään, niin autoteollisuus syyttää lyijykielto ja nauraa mennessä pankkiin.Tämän lisäksi taisi olla lyijyä mukana mikä teki lasista pehmeämpää. Nykyisin kielletty ja lasit ovat kovempia eikä kestä teräviä pistemäisiä iskuja. Vahva mutu.
Totta tuokin. Lisäksi nykyiset kumitkaan ei ole niin kuin ennen. Jokin aineosa kiellettiin ja nyky kumit on muovisempia. Eikä ole mutu. Esimerkiksi sisäperämoottoreiden läpivienti kumien vaihto ajankohta muuttui useita vuosia lyhyemmäksi jossain 2000 luvun alkupuolella.Jos kärjistetään, niin autoteollisuus syyttää lyijykielto ja nauraa mennessä pankkiin.
Eli jos autossa on heikko, kiviherkkä lasi, niin syy on suunnittelussa, valinnoissa.
Ja muutenkin jotka eivät vaan osaa ajaa omalla kaistallaan vaan hitaasti valuvat muille kaistoille. Varmaan samaa sakkia nämä jotka pistävät mutkat suoriksi. Saa aina hetken rukoilla että palaiskohan se omalle kaistalleen, jos itse tulee vastakkaisesta suunnasta.Ärsyttää autoilijat, jotka eivät osaa ajaa kaistaa pitkin. Komean pilven voi saada aikaiseksi.