Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viittaan sellaiseen tapaukseen, jossa selvästi hitaamman auton perässä olevan jonon ei-ensimmäinen kyttää ohituspaikkaa liipaisinherkästi (kenties paikallinen, joka tuntee tasan tarkkaan tien), ja lähtee *vilkkua käyttäen* ohittamaan edellä olevia juuri ennen kuin letkan ensimmäinen havaitsee ohituspaikan tulleen. Tuo on tieliikennelain mukaan salittua, mutta ei kovin vastuullista tai pelisilmää osoittavaa.

Voisi verrata siihen, että jalankulkija hyökkääkin yhtäkkiä suojatielle, käyttäen näin hyväksi autoilijan väistämisvelvollisuutta.

Kuvitteellisesti kai menee niin että paikallinen tietää että kohta avautuu ohituspaikka, valmistautuu siihen, kytkee vilkun, sekunttia paria myöhemmin turisti havaitsee paikan, paikallinen jo kiihdyttänyt, tehnyt ohituspäätöksen vaihtamassa kaistaa, turisti kytkee vilkun, paikallinen joutuu himmaan, turisti peruu aikeen.

On tosiaan hyvä esimerkki että ohituspaikkaa kytätessä pitää sinne taustapeiliinkin välillä vilkuilla, ja jos se paikallinen on vastaantulijoidenkaistalla/ohituskaistalla niin vaara että katveessa, korostaa vilkun ja rauhallisten liikkeiden tärkeyttä.


Voisi verrata siihen, että jalankulkija hyökkääkin yhtäkkiä suojatielle, käyttäen näin hyväksi autoilijan väistämisvelvollisuutta.

Jos se paikallinen sieltä yllättäen lähtee ohittaan, niin kyllä menee senkin piikkiin. jos edelläoleva on aikeensa ilmaissut niin ei takakontista voi hyökätä.
 
Pahimmillaan tää hitaan letkan ohittaja tulee jostain sieltä kaukaa takaa, koukkaa vielä takaisin letkaan väistääkseen vastaantulevaa liikennettä ja sitten ampaisee heti uudestaan ohitukseen. Usein vilkkukin unohtuu Räikkösfantasioissa. Siinä sitten koko muu letka on hetken vähän varpaillaan ja hämmentyneenä että kukas kiireinen menee seuraavaksi.
 
On kyllä jännä ilmiö kun ensimmäistä kertaa elämässäni ostin vähän sporttisemman näköisen menopelin niin kummasti lisääntyi samantien kontissa roikkuvien määrä...
 
On kyllä jännä ilmiö kun ensimmäistä kertaa elämässäni ostin vähän sporttisemman näköisen menopelin niin kummasti lisääntyi samantien kontissa roikkuvien määrä...
Luulet vaan. Miksi jokin auto lisäisi konttiroikkumista ?
Yleensä se on päinvastoin, että sportti roikkuu kontissa.

Vai viittasitko itseesi :)
 
Kyllä toi munkin kokemuksen mukaan on ihan oikea ilmiö. Nykyään setämiehenä perhefarkulla ajavana ympärillä käyttäydytään rauhallisemmin.
 
Luulet vaan. Miksi jokin auto lisäisi konttiroikkumista ?
Yleensä se on päinvastoin, että sportti roikkuu kontissa.

Vai viittasitko itseesi :)
Kyllä se perseen alla oleva auto vaikuttaa (koettuun) liikennekäyttäytymiseen. Taloudessa on samaan aikaan A3 ja Fiat 500. Ensimmäiselle tuntuu löytyvän liikenteestä aina tilaa, mutta melkein puolet pienemmälle Fiatille ei sitten millään. Fiat kerää myös paljon enemmän kontissa roikkumista, kiilauksia, yms. muuta häiriökäyttäytymistä.

Oma nopeus ja ajotapa on molemmilla autoilla samanlaista.
 
Itse en ole koskaan huomannut , että riippuen autosta , perään kerääntyisi erilailla porukkaa. Ei ne roikkujat kato kenen perässä roikkuvat, sillä ovat kroonisia roikkujia. Joskus niihin törmää enemmän ja joskus vähemmän.
 
Itse huomasin volvo V60 D5:sta ooppeliin 1.6 vuosimallia -94 vaihtaessa, että aika moni oli ooppelin perässä kärkkymässä ohitus paikkaa esimerkiksi 80:stä 100 nopeusrajoituksen muuttuessa. Ajoin kummallakin aina sen 3-5 kmh ylinopeutta.
Moni jätti kuitenkin ohituksen tekemättä kun huomasivat että nopeus nousi kuitenkin välittömästi rajoituksen noustua eikä kuski ollutkaan vanha pappa ensi autollaan.
Ajo käyttäytyminen siis itelläni samanlainen molemmilla. Volvoa ei vaan jostain syystä "haastettu" samalla tavalla.
 
Itse huomasin volvo V60 D5:sta ooppeliin 1.6 vuosimallia -94 vaihtaessa, että aika moni oli ooppelin perässä kärkkymässä ohitus paikkaa esimerkiksi 80:stä 100 nopeusrajoituksen muuttuessa. Ajoin kummallakin aina sen 3-5 kmh ylinopeutta.
Moni jätti kuitenkin ohituksen tekemättä kun huomasivat että nopeus nousi kuitenkin välittömästi rajoituksen noustua eikä kuski ollutkaan vanha pappa ensi autollaan.
Ajo käyttäytyminen siis itelläni samanlainen molemmilla. Volvoa ei vaan jostain syystä "haastettu" samalla tavalla.

Olin ensin Vepaston kanssa samaa mieltä, mutta uudestaan miettien, en epäile yhtää että vaikuttaa.

Kuvitellaan, edessä näkyy Toyotan tunnus, oli se sitten kauempana tai siinä valoissa. kyllä siinä herkästi ne streotypiat nousee mieleen, ja alkaa ennakoimaan. Ohituspaikkaa aletaan kyttään. Joskus virhe arvio, mutta kertoimet on sitä luokaa että aika selvä peli.

Sitten on jokin vanha random hapatus, siis sellaiset autot jotka nyt näyttää 365/a samalta kun kurakelillä. sitä tekee ennakointeja, varovaisuutta ja jos suunta kantatielle niin turvallista ohituspaikkaa.
 
Mutta on siis myös noita "kunhan nyt seuraan" edellä menevää perässä roikkujia myös.

Kun ajaa nopeusrajoitusten mukaan ja tullaan tappituntumalle niin ainoa vaihtoehto on pudottaa oma nopeus niin alhaiseksi että hanurihane/tar tajuaa mennä joko ohi tai ottaa etäisyyttä.
Mikäli letkaa syntyy tässä tilanteessa niin oppi on, kun yksi mokaa niin kaikki kärsii.
 
On kyllä jännä ilmiö kun ensimmäistä kertaa elämässäni ostin vähän sporttisemman näköisen menopelin niin kummasti lisääntyi samantien kontissa roikkuvien määrä...
Siinä on oikealla lattiassa semmonen poljin, sitä kun polkaisee niin jää kontissa roikkuja. Ainakin sähköautolla syntyy rakoa nopeasti.
 
Siinä on oikealla lattiassa semmonen poljin, sitä kun polkaisee niin jää kontissa roikkuja. Ainakin sähköautolla syntyy rakoa nopeasti.
Niin jää myös kortti hyvin nopeasti.

Ja tuo on ihan täysin totta että auto millä ajaa vaikuttaa siihen miten suhtaudutaan. Ibiza Cupralla ajaessa kaikki hiillosti ja väliä ei saanut, Fiesta ST josta poistettu takaa merkit ja oli muutenkin maltillisemman näköinen sai aina tietä ja hiillostus oli "normaalilla" tasolla, Focus ST:llä hiillostettiin mutta sillä sai sentään tilaa, Tesla oli varsin neutraali, kunnes vaihtui väri räikeään metallinhohto oranssiin jolloin suhtautuminen oli heti agressiivisempaa. Prätkästä on liian lyhyet kokemukset ja ajalta jossa suurin osa prätkistä oli jo tai on yhä talviteloilla, joten vain sen vähäisen kokemuksen mukaan että jengi ei katso ympärilleen ja päälle meinataan tulla kaistanvaihdoissa, hiillostusta ei juuri tapahdu kun ilmeisesti tajuavat että ei paljoa lohduta hiillostaa kun prätkä katoaan sen verran nopeasti horisonttiin jos runttaa yhtään kaasua.
 
Niin jää myös kortti hyvin nopeasti.

Olen erheellisesti luullut että noissa kaverukset vain kisailee. kaksi ulkkua peräkanaa muun liikenteen seassa.... :-) Mutta varmaan välillä ihan vain liikenteessä sattumalta kohdenneita kaltaisiaan.


..., Tesla oli varsin neutraali, kunnes vaihtui väri räikeään metallinhohto oranssiin jolloin suhtautuminen oli heti agressiivisempaa. ...

Tuossa kun listailit niin poimin tämän viimeisen, niin alan uskomaan entistä vahvemmin, siis jos ihan miettii mielikuva mitä syntyy jos näkee kuvalituja, ja tuosta Teslasta ensin tulee kyllä sellainen argressiivisempi mielikuva. (*

Liikenteessä on myös sellaisia joilla se kisavietti on kova, ja herää herkästi jos jotain potenttiaalista kumppani näkyy.

Ja tavis kuskissa tuskin herättää mitään kisaviilista, vaan päinvastoin odotus että katoaa maisemaan. molemmille voi olla pettymys jos se jää nuhjaan siihen eteen.


(*
Osa "dynaamisista" kuskeista valitsee ympärilleen sitä vahvistavia mielikuvia, ja jos ei ole se vakio valkoinen Tesla tai beige Toyota niin yksittäiset massasta poikkeavat tohelot jää mieleen.
 
Mutta on siis myös noita "kunhan nyt seuraan" edellä menevää perässä roikkujia myös.

Tästä tuli malliesimerkki jonkin aikaa sitten Tampereen motarilla, ajelin omassa rauhassa talvirajoituksilla vakkarissa ehkä 105, joka vastaa aika hyvin 100 todellista. Takaa lähestyi vauhdilla auto, joka tavoitettuaan ei mennytkään ohi vaan jäi roikkumaan taakse melkoisen lähelle. Kun tätä vähän aikaa jatkui ja koska muita kulkijoita ei lähellä ollut, päätin kokeilla miten alas pitää nopeus pudottaa, että tämä perännuuskija lähtee ohi. Tiputtelin nopeutta 5km/h kerrallaan ja takana hidastettiin mukana. Pääsin vakkarissa lukemaan 65 km/h ennen kuin takana olija löysi autostaan vilkun ja kaasun.

Tuo nyt oli enemmän huvittavaa kuin ärsyttävää, mutta ärsytyksen puolelle menee, että autossa on tältä talvelta jo ainakin kaksi selvästi näkyvää jälkeä tuulilasissa edessä sompailijan lennättämistä kivistä. Ekan kirjoitinkin jo aiemmin, toinen tapahtui myöhemmin, taas Tampereen motarilla. Olin ohittamassa rekkaa vasemmalla kaistalla, kiihdytyskaistalta tulee vauhdilla vanha Corolla rekan perään ja vetäisee samalla vauhdilla ohituskaistalle eteeni vaikka tilaa oli siinä vaiheessa melkoisen vähän. Tässäkään jarrutus ei enää auttanut, vaan tuulilasissa napsahtaa ohittajaurpon kaistan vaihdosta lentävä kivi.

Edit: nyt kun ajan ekaa kertaa autolla, jossa on mukautuva vakkari, olen saanut lisää ärsytyksen aihetta siitä, miten moni motarilla ohittaja vaihtaa kaistaa tyhjälläkin tiellä aivan liian lähelle eteen. Ainakin oman auton vakkari saa tuosta eteen "ilmestyvästä" autosta välillä säpsyn ja jarruttelee ihan reilusti, kun omalla jalalla tai perinteisessä vakkarissa tuossa riittäisi ehkä hetkellinen kaasun nosto.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se perseen alla oleva auto vaikuttaa (koettuun) liikennekäyttäytymiseen. Taloudessa on samaan aikaan A3 ja Fiat 500. Ensimmäiselle tuntuu löytyvän liikenteestä aina tilaa, mutta melkein puolet pienemmälle Fiatille ei sitten millään. Fiat kerää myös paljon enemmän kontissa roikkumista, kiilauksia, yms. muuta häiriökäyttäytymistä.

Oma nopeus ja ajotapa on molemmilla autoilla samanlaista.
Kenties se Fiatin perä on niin hyvännäköinen, että sitä pitää jäädä töllistelemään. :eek:

Turvavälin jättäminen on ihan helppoa, kun löysää vaan kaasua tilanteen mukaan. Kuitenkin siellä ratintakana on varmasti puolet aivoista sammuneet ja verensokeri matalalla, vaikkei oikeaa päihtymystilaa olisikaan.
 
Luulen, että se liittyy juurikin noihin odotuksiin. Odotetaan, että mm. ne audi- ja bemarikuskit, sekä sporttisempien autojen kuskit (tai mikä se mielikuva kenelläkin on) painavat noin suurinta sallittua gps-nopeutta tai reippaampaakin ylinopeutta ja kun niin ei tapahdukaan, niin aletaan herkemmin ”kannustamaan” siihen.

Tai ehkä joku heikkohermoinen ottaa sen vittuiluna, että kun sporttisemman näköisillä peleillä pääsee kovaa, niin se on joku henkilökohtainen hyökkäys ajaa sellaisilla hänen edessään niin hitaasti (mikä taas kenellekin on sitä matelua) 😏
 
Tästä tuli malliesimerkki jonkin aikaa sitten Tampereen motarilla, ajelin omassa rauhassa talvirajoituksilla vakkarissa ehkä 105, joka vastaa aika hyvin 100 todellista. Takaa lähestyi vauhdilla auto, joka tavoitettuaan ei mennytkään ohi vaan jäi roikkumaan taakse melkoisen lähelle. Kun tätä vähän aikaa jatkui ja koska muita kulkijoita ei lähellä ollut, päätin kokeilla miten alas pitää nopeus pudottaa, että tämä perännuuskija lähtee ohi. Tiputtelin nopeutta 5km/h kerrallaan ja takana hidastettiin mukana. Pääsin vakkarissa lukemaan 65 km/h ennen kuin takana olija löysi autostaan vilkun ja kaasun.

Tuo nyt oli enemmän huvittavaa kuin ärsyttävää, mutta ärsytyksen puolelle menee, että autossa on tältä talvelta jo ainakin kaksi selvästi näkyvää jälkeä tuulilasissa edessä sompailijan lennättämistä kivistä. Ekan kirjoitinkin jo aiemmin, toinen tapahtui myöhemmin, taas Tampereen motarilla. Olin ohittamassa rekkaa vasemmalla kaistalla, kiihdytyskaistalta tulee vauhdilla vanha Corolla rekan perään ja vetäisee samalla vauhdilla ohituskaistalle eteeni vaikka tilaa oli siinä vaiheessa melkoisen vähän. Tässäkään jarrutus ei enää auttanut, vaan tuulilasissa napsahtaa ohittajaurpon kaistan vaihdosta lentävä kivi.

Edit: nyt kun ajan ekaa kertaa autolla, jossa on mukautuva vakkari, olen saanut lisää ärsytyksen aihetta siitä, miten moni motarilla ohittaja vaihtaa kaistaa tyhjälläkin tiellä aivan liian lähelle eteen. Ainakin oman auton vakkari saa tuosta eteen "ilmestyvästä" autosta välillä säpsyn ja jarruttelee ihan reilusti, kun omalla jalalla tai perinteisessä vakkarissa tuossa riittäisi ehkä hetkellinen kaasun nosto.
Sinällään ihan mielenkiintoinen koe, mutta 65 km/h motarilla alkaa olla jo todella vaarallista. Sinulla toki oli siinä turvapuskuri välissä, mutta samassa läjässä olisitte kaikki olleet. Tuohon adaptiiviseen auttaa vain se, että löydät sopivaa nopeutta ajavan "pokan" ja köröttelet sen perässä. Harvemmin siihen väliin sitten enää ketään pukkaa vaikka satunnaisia tilastotappioita voi tulla. Rekan perässä köröttely on idioottivarma järjestely - Voi vaan tulla vähän isompaakin murikkaa rekan renkaista lasiin.
 
Tai ehkä joku heikkohermoinen ottaa sen vittuiluna, että kun sporttisemman näköisillä peleillä pääsee kovaa, niin se on joku henkilökohtainen hyökkäys ajaa sellaisilla hänen edessään niin hitaasti (mikä taas kenellekin on sitä matelua) 😏
Minusta se on kyllä tosi outoa ajella esimerkiksi matelevan matalan porssen takana (ei siis Cayennet). Tulee sellainen olo, että onkohan tullut hankittua vääränlainen auto omaan tarkoituseen. Ei se kyllä etäisyyttä kohdallani pienennä, mutta voisin kuvitella joidenkin olevan reaktiivisempia mielenosoittajia. :D
 
Sinällään ihan mielenkiintoinen koe, mutta 65 km/h motarilla alkaa olla jo todella vaarallista. Sinulla toki oli siinä turvapuskuri välissä, mutta samassa läjässä olisitte kaikki olleet. Tuohon adaptiiviseen auttaa vain se, että löydät sopivaa nopeutta ajavan "pokan" ja köröttelet sen perässä. Harvemmin siihen väliin sitten enää ketään pukkaa vaikka satunnaisia tilastotappioita voi tulla. Rekan perässä köröttely on idioottivarma järjestely - Voi vaan tulla vähän isompaakin murikkaa rekan renkaista lasiin.
Arvasin että tällainen kommentti tulee. Tarkennuksena, että samaan suuntaan menijöitä ei tuossa kohtaa tosiaan ollut kuin minä ja tämä perässä roikkuva, niin pitkälle taakse kuin näin ei ollut muita autoja. En vetänyt ns. liinoja kiinni vaan pikkuhiljaa pudottelin nopeutta ja kiihdytin takaisin omaan matkanopeuteen kun tuuppari oli vihdoin osannut mennä ohi.

Edit: Tuohon adaptiiviseen, jonkun peesissä ajaminen tosiaan toimii jos nopeus on suunnilleen sama. Rekka ei kyllä ole vaihtoehto moottoritiellä, vakkarin ilo vähän katoaa jos joutuu ajamaan 20-40km/h hitaammin kuin tikkarinopeus vain ettei joutuisi varomaan nokan eteen kaistanvaihtajia.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja osahan vain oletettavasti menee nollat taulussa sen adaptiivisen vakkarin etäisyyden vakioasetuksen kanssa vähät välittämättä tai huomioimatta mikä se väli siihen edellä ajavaan on. ”Kyllä se auto ite jarruttaa tarvittaessa” selityksen oon joskus kuullut
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 893
Viestejä
4 677 807
Jäsenet
76 684
Uusin jäsen
Edvard2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom