- Liittynyt
- 25.11.2016
- Viestejä
- 2 349
Todennäköisesti kääntäisi asian niin että joko sinä et osaa ajaa tai vit..ko se sulle kuuluu tms. muuta älykästä.(Saanko turpaan jos sattuu joskus tulemaan vastaan ja kysyn miksi se ajaa noin?)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Todennäköisesti kääntäisi asian niin että joko sinä et osaa ajaa tai vit..ko se sulle kuuluu tms. muuta älykästä.(Saanko turpaan jos sattuu joskus tulemaan vastaan ja kysyn miksi se ajaa noin?)
Eikö näissä tapauksissa kannattaisi perässä roikkujalle kommunikoida oikealle vilkuttamalla ja siirtymällä mahdollisimman lähelle tien oikeaa laitaa samalla kun hieman laskee nopeutta? Tuon pitäisi olla selvä viesti lähteä ohittamaanSulle sattui aika fiksu tapaus. Maantiellä kun kokeillut joskus samaa, niin piti tehdä kaksi kertaa 30km/t nopeuteen ennenkuin tajusi (ja suuttui). En tiedä olisiko tullut vetämään turpaan jos olisin pysähtynyt kokonaan.
Kyllä. En suosittele pelkkää hidastamista näiden muutamien kokemustenkin perusteella. Siis jos on oikein sitkeä roikkuja. Luultavasti suuttuvat.Eikö näissä tapauksissa kannattaisi perässä roikkujalle kommunikoida oikealle vilkuttamalla ja siirtymällä mahdollisimman lähelle tien oikeaa laitaa samalla kun hieman laskee nopeutta? Tuon pitäisi olla selvä viesti lähteä ohittamaan
Nää on kyllä hauskoja, kun vaikka tossa sörnäisten rantatiellä pasilaan päin päästät yhden tai kaksi autoa siististi eteesi niin vielä sieltä yrittää joku kolmas reilulla vauhdilla puskea nyt jo olemattomaan välin kun oma kaista on loppumassa. Takana olis tietty aina tilaa…Tietöiden vuoksi vetoketjuliittymä. Pidän vähän rakoa, kun edessä oleva tunkee menemään eikä päästä vierestä eteen. Jos vaikka tajuaa missä mennään. Vieressä olevat vihdoin ryhmittyvät kunnolla. Vierestä puskee kolmas väkisin kylkeen. Jos ei olisi ollut lapsi kyydissä olisin varmaan kokeillut ajaako oikeasti päin jos en väistä. Hämmentävä tilanne.
(Saanko turpaan jos sattuu joskus tulemaan vastaan ja kysyn miksi se ajaa noin?)
Joka päivä näiden samojen idioottien kanssa saa tapella turun moottoritiellä!Näitäkin ihmetyksiä näkee edelleen moottoriteillä. Porvoon motarilla nopeus itsellä abaut 120 ja iso Audi, olisko ollut Q5 tulee eteeni vasemmalle kaistalle "ohittamaan" rekkajonoa.
Siinä mentiin hetki possujonossa kun Audi päästeli ohittaessaan 105km oman mittarin mukaan. Todellinen nopeus lähimmäs sataa siis.
Mutta heti kun oli ohittanut rekat ja palannut oikealle kaistalle niin tämä urpo löysi kaasupolkimen ja nopeus nousi hetkessä vajaaseen 120km. En ymmärrä miksi.
Näitäkin ihmetyksiä näkee edelleen moottoriteillä. Porvoon motarilla nopeus itsellä abaut 120 ja iso Audi, olisko ollut Q5 tulee eteeni vasemmalle kaistalle "ohittamaan" rekkajonoa.
Siinä mentiin hetki possujonossa kun Audi päästeli ohittaessaan 105km oman mittarin mukaan. Todellinen nopeus lähimmäs sataa siis.
Mutta heti kun oli ohittanut rekat ja palannut oikealle kaistalle niin tämä urpo löysi kaasupolkimen ja nopeus nousi hetkessä vajaaseen 120km. En ymmärrä miksi.
Koska se pelottaa ajaa sitä kapeaa tietä rekan rinnalla. On niin ahdasta, että pitää ajaa varovaisesti ja kieli keskellä suuta. Kun on päästy ohi rekasta, niin on taas on leveä ja turvallinen motari alla.Näitäkin ihmetyksiä näkee edelleen moottoriteillä. Porvoon motarilla nopeus itsellä abaut 120 ja iso Audi, olisko ollut Q5 tulee eteeni vasemmalle kaistalle "ohittamaan" rekkajonoa.
Siinä mentiin hetki possujonossa kun Audi päästeli ohittaessaan 105km oman mittarin mukaan. Todellinen nopeus lähimmäs sataa siis.
Mutta heti kun oli ohittanut rekat ja palannut oikealle kaistalle niin tämä urpo löysi kaasupolkimen ja nopeus nousi hetkessä vajaaseen 120km. En ymmärrä miksi.
On sitä possujonossa moottoritiellä näköjään ihmetelty ja sitten on rysäytetty perään.
Kaksi henkilöautoa törmäsivät kuorma-auton perään (Yle)
Hirveän paljon aivoissa liikkunut, kun eihän tuolla oikeasti mitään ruuhkia ole, mutta kun ihmiset ajaa vain takakontissa kiinni.Tie ihan kuiva ja suora, mutta silti kantapään kautta oppia. Ehkäpä nämä kaksi autoilijaa oppivat pitämään pidempiä turvavälejä tämän jälkeen.
Onhan se moottoritiellä ajaminen kauhean haastavaa.![]()
Joskus täällä tuli valitusta siitä, kun kehuin vironkipisen bmw:n toimintaa. itse annoin tilaa sille, kun sillä vauhtia joku 140km/h. tuli nopeampi perään, niin tuo oikein jarruttamalla ajoi oikealle väliin, että nopeamman meno ei häiriintynyt.Joka päivä näiden samojen idioottien kanssa saa tapella turun moottoritiellä!
Toinen on tämä, ihmiset ajaa kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa, eikä ymmärrä että ne takana olevat autot on hänen takia siellä jonossa!
Näin minäkin toimin, motarilla varsinkin, jos taakse ilmestyy auto, annan tilaa heti!Joskus täällä tuli valitusta siitä, kun kehuin vironkipisen bmw:n toimintaa. itse annoin tilaa sille, kun sillä vauhtia joku 140km/h. tuli nopeampi perään, niin tuo oikein jarruttamalla ajoi oikealle väliin, että nopeamman meno ei häiriintynyt.
Suomalaisella se nopeamman ohi päästäminen vaan jotenkin käy itsetunnolle, varsinkin jos nopeammin ajavalla on kalliimpi auto.
Mä voin kyllä hetkeksi hidastaa menoa, jos takaa tulee joku jolla on selkeästi kovempi kiire. Ei sitä tiedä, onko menossa synnytykseen, tms.
Minä anna tilaa heti kun se onnistuu ilman että siitä on haittaa muille. Monella perskärpäselle se on vaikea ymmärtää ja pahimmillaan tuloksena on valoshow takana (joka on mielestäni yhtä kuin keskisormen osoittaminen, varsinkin jos ajan jo suurinta sallittua tai yli).Näin minäkin toimin, motarilla varsinkin, jos taakse ilmestyy auto, annan tilaa heti!
Minä anna tilaa heti kun se onnistuu ilman että siitä on haittaa muille. Monella perskärpäselle se on vaikea ymmärtää ja pahimmillaan tuloksena on valoshow takana (joka on mielestäni yhtä kuin keskisormen osoittaminen, varsinkin jos ajan jo suurinta sallittua tai yli).
Priotiteettijärjestyksessä se kiireinen sekoilija on siis viimeisenä, mutta sekin saa tilaa sitten kun ei tarvitse vetää liian kapeaan väliin (ei tarvitse vetää mitää tulkintoja siitä) oikealle.
Yllä voi siis rivien välistä lukea että oikealta liian kapeaan rakoon kiireellä änkevät arsyttävät myös ja niistä on haittaa liikenteen sujuvuudelle.
Havaintosi on aivan oikea. Ihan kesät talvet siellä useimmat ajavat reippaasti yli sakkorajan ja aivan liian lähellä. Alueella on tapahtunut joitain vakaviakin ketjukolareita ihan pelkästään lyhyiden turvavälien takia ja yhtäkkiä tulee poikkeustilanne, ei pysty muutaku ajaa perään.Olen tuolla Kuopion motarilla ajanut.
Ensinnäkin ihan saatanan mutkainen, ihan kuin olisi ollut kännissä tieinsinööri. Sitten kaikki ajaa kuin viimeistä päivää, 130km/h lasissa oikealla ja vasenta autot vain suhahtaa ohi.
Ikävä kyllä puolet noista kärpäsistä ei osaa hyödyntää tuollaista tilannetta kun väistää oikealle hetkeksi. Ensin ajetaan metri perälaudasta ja kun tilaa tulee niin ohitus kestää puoli minuuttia. Lopputuloksena jää toviksi pussiin johonkin ja saa kelata vauhdin uudelleen. Tämä tekniikka on testattu miljoona kertaa kun on rekkoja väljästi muutama kpl ajelemassa.Heti kun oikealla on tilaa se 200m tai enemmän niin 10 sekunnin väistö oikealle kaistalle ja takana tulija pääsee ohi. Ei se sen vaikeampaa ole, paitsi lähes kaikille tuolla.
Ei pidä jäädä pussiin sinne, jos takanatuleva ei tajua lähteä reippaasti ohi niin laitetaan itse se lusikka takaisin konehuoneeseen ja palataan vasemmalle. Istukoot sitten takana seuraavaan paikkaan kun palaan oikealle kaistalle.Ikävä kyllä puolet noista kärpäsistä ei osaa hyödyntää tuollaista tilannetta kun väistää oikealle hetkeksi. Ensin ajetaan metri perälaudasta ja kun tilaa tulee niin ohitus kestää puoli minuuttia. Lopputuloksena jää toviksi pussiin johonkin ja saa kelata vauhdin uudelleen. Tämä tekniikka on testattu miljoona kertaa kun on rekkoja väljästi muutama kpl ajelemassa.
Tätä olin tulossa sanomaan.Ei pidä jäädä pussiin sinne, jos takanatuleva ei tajua lähteä reippaasti ohi niin laitetaan itse se lusikka takaisin konehuoneeseen ja palataan vasemmalle. Istukoot sitten takana seuraavaan paikkaan kun palaan oikealle kaistalle.
Näin oon tehnytkin. Lisätyöllistävä vaikutus silläkin vaan on ja yhtälailla takana saattaa alkaa napina kun "kiilaa" eteen.Ei pidä jäädä pussiin sinne, jos takanatuleva ei tajua lähteä reippaasti ohi niin laitetaan itse se lusikka takaisin konehuoneeseen ja palataan vasemmalle. Istukoot sitten takana seuraavaan paikkaan kun palaan oikealle kaistalle.
Mersu kuski ei jaksanut odottaa vuoroaan!
![]()
Niin, Mersu kääntyi vasemmalle, oikean puoleisessa kuvassa näet kaksi autoa rinnan kääntymässä vasemmalle.Mitäs tässä nyt? Jos jono on vasemmalle kääntyjiä niin itsekin kyllä olisin survonut tuolta oikealta ohi jos kääntymässä oikealle.
Heh, no tänään juuri oli tuollainen perässähinkkaaja jolla oli vakkari asetettu 0,5 km/h minua suuremmalle nopeudelle. Siirryin kolme kertaa oikealle kaistalle odottamaan ohitusta, kun olihan kaveri noin auton mitan päässä takakontista motarinopeudella, joten luulisi kiireen olevan kova. Kaksi kertaa meinasi pussittaa ja kolmannella sitten jarrutin että tyyppi pääsee lopultakin ohi.Ei pidä jäädä pussiin sinne, jos takanatuleva ei tajua lähteä reippaasti ohi niin laitetaan itse se lusikka takaisin konehuoneeseen ja palataan vasemmalle. Istukoot sitten takana seuraavaan paikkaan kun palaan oikealle kaistalle.
Octavia on toi Mersun edessä oleva.Okei, no se ei kyllä tuosta kuvasarjasta selvinnyt sitten millään. Mistä toi octavia ilmestyi yhtäkkiä eteen näiden kuvien välillä?
Octavia on toi Mersun edessä oleva.
Tuossa linkki videoon
Unohti vain matkalla että pitikin käydä kaupassa matkalla kotiin, joten ryhmittyminen meni vähän pieleen.Mersuhan tuossa oli ainoa joka edes yritti pysyä oikealla ajolinjalla, eli ajoradan oikeassa reunassa.![]()
Mersuhan tuossa oli ainoa joka edes yritti pysyä oikealla ajolinjalla, eli ajoradan oikeassa reunassa.![]()
Onhan se täsmälleen noin. Kyseessä oli vitsi, mutta hyvä kun tarkensit.Jos käännytään vasemmalle kuten videossa, niin ainakin minulle opetettiin autokoulussa että ryhmitytään vasemmalle jonon perään, saatikka että lähdetään kiertämään jonoa, etuilemaan ja vaarantamaan liikennettä.
Totta kai jos kääntyy oikealle niin jonon ohi vain ja oikealle, mutta että ei jaksa odottaa ja lähtee etuilemaan, niin itse en katsoisi hyvällä.Onhan se täsmälleen noin. Kyseessä oli vitsi, mutta hyvä kun tarkensit.
Itse toimi menee vähän harmaalle alueelle. Siinä on se sulkuviiva tietenkin, mutta jos jono on menossa vasemmalle, ja hän oikealle, en ehkä juurikaan välittäisi jos joku näin toimii. Eri asia jos yrittää ohittaa jonoa ja tunkee myöhemmin vasemmalle kääntyvien joukkoon.
Talvirajoitukset? 200m / 8s , yhdeksää kymppi, jos se nopeaman perässäroikkujan menohalut kesän mukaiset 120km/h , niin 150m kolmenkympin nopeuserolla kahdeksantoista sekunttia.Heti kun oikealla on tilaa se 200m tai enemmän niin 10 sekunnin väistö oikealle kaistalle ja takana tulija pääsee ohi. Ei se sen vaikeampaa ole, paitsi lähes kaikille tuolla.
Ikävä kyllä puolet noista kärpäsistä ei osaa hyödyntää tuollaista tilannetta kun väistää oikealle hetkeksi. Ensin ajetaan metri perälaudasta ja kun tilaa tulee niin ohitus kestää puoli minuuttia. Lopputuloksena jää toviksi pussiin johonkin ja saa kelata vauhdin uudelleen. Tämä tekniikka on testattu miljoona kertaa kun on rekkoja väljästi muutama kpl ajelemassa.
Ja tässä varmaan voidaan olettaa että siinä ei käännyt kahtakaistaa vasemmalle, vaan vain vasemman puoleinen ja oikeanpuolinen oikealla tai suoraan.Niin, Mersu kääntyi vasemmalle, oikean puoleisessa kuvassa näet kaksi autoa rinnan kääntymässä vasemmalle.
Ei meinannut kaverilla lamppu syttyä.Joku nuori likka ajeli äsken pimeällä motarilla farkku ceedillä ilman valoja. Väläyttelin aika moneen kertaan, mutta lopulta sitten hoksasi.
Miten voi ajaa pimeällä motarilla ilman valoja tajuamatta sitä itse?
Miten voi enää tajuta miten valot toimii kun ne tekee nykyään omiaan jonkin automatiikan toimesta?Joku nuori likka ajeli äsken pimeällä motarilla farkku ceedillä ilman valoja. Väläyttelin aika moneen kertaan, mutta lopulta sitten hoksasi.
Miten voi ajaa pimeällä motarilla ilman valoja tajuamatta sitä itse?
Onneksi joihinkin kulkineisiin on mittariston laitettu merkkivalot sitävarten ettei koskaan tartte arpoa mitkä siellä (oletettavasti) palaa.Miten voi enää tajuta miten valot toimii kun ne tekee nykyään omiaan jonkin automatiikan toimesta?
Se nykyajan merkkivalodisko vasta onkin oma vyyhtinsä. Erityisesti eurooppalaisilla autoilla tuntuu olevan jatkuvasti jokin hätänä.Onneksi joihinkin kulkineisiin on mittariston laitettu merkkivalot sitävarten ettei koskaan tartte arpoa mitkä siellä (oletettavasti) palaa.
Autot on kuin naisia: Joku ongelma mulla on mutta sulle EN aio kertoa mikä.Se nykyajan merkkivalodisko vasta onkin oma vyyhtinsä. Erityisesti eurooppalaisilla autoilla tuntuu olevan jatkuvasti jokin hätänä.
Yleensä sensoriongelma.Autot on kuin naisia: Joku ongelma mulla on mutta sulle EN aio kertoa mikä.
Se on juuri noin. Annan myös mielelläni tilaa, enkä halua olla kenenkään tiellä. Mutta jos vaikka ohitan nelikaista motarilla paria rekkaa 120 alueella 128 mittarinopeudella, ja joku tulee takapaksiin kiinni vilkuttelemaan valoja, jatkan tasan samalla nopeudella ohituksen loppuun. Niin kauan kun vilkuttelijalla ei ole ajoneuvossaan sinisiä hälytysvaloja, kenenkään kiireet ei kiinnosta paskan vertaa.Minä anna tilaa heti kun se onnistuu ilman että siitä on haittaa muille. Monella perskärpäselle se on vaikea ymmärtää ja pahimmillaan tuloksena on valoshow takana (joka on mielestäni yhtä kuin keskisormen osoittaminen, varsinkin jos ajan jo suurinta sallittua tai yli).
Priotiteettijärjestyksessä se kiireinen sekoilija on siis viimeisenä, mutta sekin saa tilaa sitten kun ei tarvitse vetää liian kapeaan väliin (ei tarvitse vetää mitää tulkintoja siitä) oikealle.
Yllä voi siis rivien välistä lukea että oikealta liian kapeaan rakoon kiireellä änkevät arsyttävät myös ja niistä on haittaa liikenteen sujuvuudelle.
Voin nostaa vauhdin sakkorajan yli sinä päivänä kun takana oleva kiireinen kaveri sitoutuu maksamaan siitä mahdollisesti koituvat kulut, eli en koskaan. Ei siinä ole liikennesäännöillä mitään tekemistä vaan sillä että on tyhmää kohdistaa riskiä itseenä toisen puolesta.Onneksi enemmistö ihmisistä tajuaa nostaa vauhtiaan tuossa tilanteessa.
Lakiahan se "rikkoo" mutta sujuvampaa liikenne on kun ei ajeta ihan lakikirja kädessä. Valitettavan paljon nykypäivänä on näitä vasemman kaistan jurnuttajia. Jo ihan tässä 15v aikana huomaa eron. Ehkä liikennemäärätkin on tässä Tampereen ja Helsingin ympäristössä lisääntyneet. Jostain syystä kuitenkin ylivoimaisesti eniten näitä vasemman kaistan tukkijoita tuntuu olevan tässä Tampereen läheisyydessä. Turussa päin tulee niin harvoin motaria ajeltua että vaikea kommentoida ja HKI päässä taas tunnutaan antavan tilaa vasemman kaistan ajajille ihan eri malliin.
Onko kukaan koskaan saanut moottoritiellä sakkoja 135km/h mittarinopeuden ajamisesta.Voin nostaa vauhdin sakkorajan yli sinä päivänä kun takana oleva kiireinen kaveri sitoutuu maksamaan siitä mahdollisesti koituvat kulut, eli en koskaan. Ei siinä ole liikennesäännöillä mitään tekemistä vaan sillä että on tyhmää kohdistaa riskiä itseenä toisen puolesta.