Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Heh, no tänään juuri oli tuollainen perässähinkkaaja jolla oli vakkari asetettu 0,5 km/h minua suuremmalle nopeudelle. Siirryin kolme kertaa oikealle kaistalle odottamaan ohitusta, kun olihan kaveri noin auton mitan päässä takakontista motarinopeudella, joten luulisi kiireen olevan kova. Kaksi kertaa meinasi pussittaa ja kolmannella sitten jarrutin että tyyppi pääsee lopultakin ohi.Ei pidä jäädä pussiin sinne, jos takanatuleva ei tajua lähteä reippaasti ohi niin laitetaan itse se lusikka takaisin konehuoneeseen ja palataan vasemmalle. Istukoot sitten takana seuraavaan paikkaan kun palaan oikealle kaistalle.
Octavia on toi Mersun edessä oleva.Okei, no se ei kyllä tuosta kuvasarjasta selvinnyt sitten millään. Mistä toi octavia ilmestyi yhtäkkiä eteen näiden kuvien välillä?
Octavia on toi Mersun edessä oleva.
Tuossa linkki videoon
Unohti vain matkalla että pitikin käydä kaupassa matkalla kotiin, joten ryhmittyminen meni vähän pieleen.Mersuhan tuossa oli ainoa joka edes yritti pysyä oikealla ajolinjalla, eli ajoradan oikeassa reunassa.![]()
Mersuhan tuossa oli ainoa joka edes yritti pysyä oikealla ajolinjalla, eli ajoradan oikeassa reunassa.![]()
Onhan se täsmälleen noin. Kyseessä oli vitsi, mutta hyvä kun tarkensit.Jos käännytään vasemmalle kuten videossa, niin ainakin minulle opetettiin autokoulussa että ryhmitytään vasemmalle jonon perään, saatikka että lähdetään kiertämään jonoa, etuilemaan ja vaarantamaan liikennettä.
Totta kai jos kääntyy oikealle niin jonon ohi vain ja oikealle, mutta että ei jaksa odottaa ja lähtee etuilemaan, niin itse en katsoisi hyvällä.Onhan se täsmälleen noin. Kyseessä oli vitsi, mutta hyvä kun tarkensit.
Itse toimi menee vähän harmaalle alueelle. Siinä on se sulkuviiva tietenkin, mutta jos jono on menossa vasemmalle, ja hän oikealle, en ehkä juurikaan välittäisi jos joku näin toimii. Eri asia jos yrittää ohittaa jonoa ja tunkee myöhemmin vasemmalle kääntyvien joukkoon.
Talvirajoitukset? 200m / 8s , yhdeksää kymppi, jos se nopeaman perässäroikkujan menohalut kesän mukaiset 120km/h , niin 150m kolmenkympin nopeuserolla kahdeksantoista sekunttia.Heti kun oikealla on tilaa se 200m tai enemmän niin 10 sekunnin väistö oikealle kaistalle ja takana tulija pääsee ohi. Ei se sen vaikeampaa ole, paitsi lähes kaikille tuolla.
Ikävä kyllä puolet noista kärpäsistä ei osaa hyödyntää tuollaista tilannetta kun väistää oikealle hetkeksi. Ensin ajetaan metri perälaudasta ja kun tilaa tulee niin ohitus kestää puoli minuuttia. Lopputuloksena jää toviksi pussiin johonkin ja saa kelata vauhdin uudelleen. Tämä tekniikka on testattu miljoona kertaa kun on rekkoja väljästi muutama kpl ajelemassa.
Ja tässä varmaan voidaan olettaa että siinä ei käännyt kahtakaistaa vasemmalle, vaan vain vasemman puoleinen ja oikeanpuolinen oikealla tai suoraan.Niin, Mersu kääntyi vasemmalle, oikean puoleisessa kuvassa näet kaksi autoa rinnan kääntymässä vasemmalle.
Ei meinannut kaverilla lamppu syttyä.Joku nuori likka ajeli äsken pimeällä motarilla farkku ceedillä ilman valoja. Väläyttelin aika moneen kertaan, mutta lopulta sitten hoksasi.
Miten voi ajaa pimeällä motarilla ilman valoja tajuamatta sitä itse?
Miten voi enää tajuta miten valot toimii kun ne tekee nykyään omiaan jonkin automatiikan toimesta?Joku nuori likka ajeli äsken pimeällä motarilla farkku ceedillä ilman valoja. Väläyttelin aika moneen kertaan, mutta lopulta sitten hoksasi.
Miten voi ajaa pimeällä motarilla ilman valoja tajuamatta sitä itse?
Onneksi joihinkin kulkineisiin on mittariston laitettu merkkivalot sitävarten ettei koskaan tartte arpoa mitkä siellä (oletettavasti) palaa.Miten voi enää tajuta miten valot toimii kun ne tekee nykyään omiaan jonkin automatiikan toimesta?
Se nykyajan merkkivalodisko vasta onkin oma vyyhtinsä. Erityisesti eurooppalaisilla autoilla tuntuu olevan jatkuvasti jokin hätänä.Onneksi joihinkin kulkineisiin on mittariston laitettu merkkivalot sitävarten ettei koskaan tartte arpoa mitkä siellä (oletettavasti) palaa.
Autot on kuin naisia: Joku ongelma mulla on mutta sulle EN aio kertoa mikä.Se nykyajan merkkivalodisko vasta onkin oma vyyhtinsä. Erityisesti eurooppalaisilla autoilla tuntuu olevan jatkuvasti jokin hätänä.
Yleensä sensoriongelma.Autot on kuin naisia: Joku ongelma mulla on mutta sulle EN aio kertoa mikä.
Se on juuri noin. Annan myös mielelläni tilaa, enkä halua olla kenenkään tiellä. Mutta jos vaikka ohitan nelikaista motarilla paria rekkaa 120 alueella 128 mittarinopeudella, ja joku tulee takapaksiin kiinni vilkuttelemaan valoja, jatkan tasan samalla nopeudella ohituksen loppuun. Niin kauan kun vilkuttelijalla ei ole ajoneuvossaan sinisiä hälytysvaloja, kenenkään kiireet ei kiinnosta paskan vertaa.Minä anna tilaa heti kun se onnistuu ilman että siitä on haittaa muille. Monella perskärpäselle se on vaikea ymmärtää ja pahimmillaan tuloksena on valoshow takana (joka on mielestäni yhtä kuin keskisormen osoittaminen, varsinkin jos ajan jo suurinta sallittua tai yli).
Priotiteettijärjestyksessä se kiireinen sekoilija on siis viimeisenä, mutta sekin saa tilaa sitten kun ei tarvitse vetää liian kapeaan väliin (ei tarvitse vetää mitää tulkintoja siitä) oikealle.
Yllä voi siis rivien välistä lukea että oikealta liian kapeaan rakoon kiireellä änkevät arsyttävät myös ja niistä on haittaa liikenteen sujuvuudelle.
Voin nostaa vauhdin sakkorajan yli sinä päivänä kun takana oleva kiireinen kaveri sitoutuu maksamaan siitä mahdollisesti koituvat kulut, eli en koskaan. Ei siinä ole liikennesäännöillä mitään tekemistä vaan sillä että on tyhmää kohdistaa riskiä itseenä toisen puolesta.Onneksi enemmistö ihmisistä tajuaa nostaa vauhtiaan tuossa tilanteessa.
Lakiahan se "rikkoo" mutta sujuvampaa liikenne on kun ei ajeta ihan lakikirja kädessä. Valitettavan paljon nykypäivänä on näitä vasemman kaistan jurnuttajia. Jo ihan tässä 15v aikana huomaa eron. Ehkä liikennemäärätkin on tässä Tampereen ja Helsingin ympäristössä lisääntyneet. Jostain syystä kuitenkin ylivoimaisesti eniten näitä vasemman kaistan tukkijoita tuntuu olevan tässä Tampereen läheisyydessä. Turussa päin tulee niin harvoin motaria ajeltua että vaikea kommentoida ja HKI päässä taas tunnutaan antavan tilaa vasemman kaistan ajajille ihan eri malliin.
Onko kukaan koskaan saanut moottoritiellä sakkoja 135km/h mittarinopeuden ajamisesta.Voin nostaa vauhdin sakkorajan yli sinä päivänä kun takana oleva kiireinen kaveri sitoutuu maksamaan siitä mahdollisesti koituvat kulut, eli en koskaan. Ei siinä ole liikennesäännöillä mitään tekemistä vaan sillä että on tyhmää kohdistaa riskiä itseenä toisen puolesta.
Kysyt vaikeita. Aika pienellä otannalla tietenkin mennään, mutta olen nähnyt esim. sakon kuorma auton rakenteellisen nopeuden ylittämisestä lukemalla 90 km/h turun motarilla, joten eiköhän tuo onnistu ihan yhtä hyvin jos nopeusratsia sattuu kohdalle. Esim. tuossa samassa kohtaa turun motarilla Nupurin grillien pihoihin on monestikin pysäytetty kymmeniä autoja silloin kun siinä ollaan tutkailtu.Onko kukaan koskaan saanut moottoritiellä sakkoja 135km/h mittarinopeuden ajamisesta.
En ole moisesta ihmeestä koskaan kuullut, mutta toisaalta kyllähän jotkut usko maapallon olevan litteäkin.
Se on juuri noin. Annan myös mielelläni tilaa, enkä halua olla kenenkään tiellä. Mutta jos vaikka ohitan nelikaista motarilla paria rekkaa 120 alueella 128 mittarinopeudella, ja joku tulee takapaksiin kiinni vilkuttelemaan valoja, jatkan tasan samalla nopeudella ohituksen loppuun. Niin kauan kun vilkuttelijalla ei ole ajoneuvossaan sinisiä hälytysvaloja, kenenkään kiireet ei kiinnosta paskan vertaa.
Tässä jäi nyt varmaan jotain kertomatta. Ei huomannut sinisiä valoja ja sireeniä? Kaveri varmaan ajoi todella hitaasti tai sitten pysyi vasemmalla vaikka oikea kaista oli tyhjä tmv.Kaverilta lähti muutama vuosi sitten kortti hetkeksi (piti hakea viikon päästä asemalta tms) kun jumitti vasemmalla kaistalla itsepäisesti, ei vaan tajunnut että takana oli sivilipoliisit joilla oli jokin tehtävä päällä.
Ei kun varmasti ohitti kaksi rekkaa ajaen 122kmh. Ylinopeutta vaativat voisivat lopettaa ajamisen ja kaikilla olisi helpompaa. Toivottavasti saadaan automaattivalvonta autoihin ja sakkolappu tulee spostiin 5min viiveellä.Tässä jäi nyt varmaan jotain kertomatta. Ei huomannut sinisiä valoja ja sireeniä? Kaveri varmaan ajoi todella hitaasti tai sitten pysyi vasemmalla vaikka oikea kaista oli tyhjä tmv.
No ensinnäkin jos poliisilla hälytysajo, kuuluu heidän käyttää vähintään hälytysvaloja. Niin ei aina tehdä, mutta jos on muuta liikennettä, pitää poliisinkin ilmoittaa kiireestä. Varsinkin motareilla virkavalta käyttää usein siviiliautoja, eikä muut autoilijat eivät voi mistään tietää onko takapuskurissa poliisi. Heilläkin on tietyt lakipohjaiset pelisäännöt, mitä on noudatettava hälytysajossa, esimerkiksi risteyksissä ja punaisia päin ajaessa. Vakavan onnettomuuden aiheuttaminen ei liene kenenkään intresseissä, vaikka olisi kuinka kiire.Kaverilta lähti muutama vuosi sitten kortti hetkeksi (piti hakea viikon päästä asemalta tms) kun jumitti vasemmalla kaistalla itsepäisesti, ei vaan tajunnut että takana oli sivilipoliisit joilla oli jokin tehtävä päällä.
Kyllä ne hälyvalot näkyvät joka suuntaan. Siviiliautoissa valot ovat usein maskin takan piilossa. Mutta jos ajatellaan vaikka tätä tilannetta, jossa ajetaan lähes tuplasti muuta liikennettä lujempaa, niin kyllä muiden tielläliikkujien pitää saada siitä varoitus hyvissä ajoin. Toki sitäkin näkee, että voidaan vilkutella myös ajovaloja. Ainakin ambulanssit ja paloautot käyttävät tätä, ja varmaan poliisikin.Ei siellä siniset vilkut välttämättä siviilipoliisilla vilku eteenpäin. Itsekin Turun ohikulkutiellä ollut kyydissä kun kaveri vaihtoi oikealle kaistalle takana kaukaa tulevan välkyttelijän takia. Mikä oli ihan jees, koska Volvo meni varmaan 160-180 nopeutta ainakin ohitse satasen alueella ja siniset vilkut vilkkuivat perässä. Teknisesti ne saattoivat vilkkua myös etupuskurissa, mutta ei tuolta etäisyydeltä ja valojen takia näkyneet.
Ko. völkyttely ei toki tapahdu puskurissa, vaan reilusti kauempaa kun tarkoitus on varoittaa.
Onko kukaan koskaan saanut moottoritiellä sakkoja 135km/h mittarinopeuden ajamisesta.
En ole moisesta ihmeestä koskaan kuullut, mutta toisaalta kyllähän jotkut usko maapallon olevan litteäkin.
Ja vaikka 10v välein saisikin jonkun satasen sakon, niin mielestäni se on sen arvoista. Muutenkin satanen tai pari on autoilun kuluissa ihan mitätön menoerä tuolla aika-akselilla.
Minulla on juurikin tuon verran mittarissa (n. 134 km/h) ja se tosiaan olisi ihan sujuvaa ellei aina silloin tällöin joku idiootti tulisi kesken ohituksen takakonttiin kiinni väläyttelemään pitkiä.Olen edelleen vahvasti sitä mieltä että maassa ajetaan maan tavalla. Muutama autistisesti lakiin suhtautuva sitten vaikeuttaa sujuvuutta ajamalla lakikirja kädessä. Ihan oikeasti, ei sitä poliisia kiinnosta kymmenen-viidentoista kilometrin ylinopeus jota kaikki siellä motarilla ajavat. Jos hölmöilet jotain tai vedät selvästi liikennevirrasta poikkeavalla ylinopeudella - siinä kohtaa eri juttu.
Ajelen viikottain useaan kertaan tuon Tampere HKI välin ja kaiken lisäksi viimeisen 10 vuoden aikana keskinopeudet on muutenkin romahtaneet varmasti osittain sen takia että säästetään bensaa, ajetaan sähköautolla jne.
Tähän kun vielä lisätään nämä vasemman kaistan jännittäjät, niin kohta saa painaa motarilla kolmannen kaistan suuntaansa että liikutaan yhtään mihinkään.
Suurin osa menisi vakkari päällä vasenta kaistaa sujuvasti sen 130-140 mittarissa eikä ketään oikeasti kiinnosta.
Varmaan puhuttiin, minulla oli joku päähänpinttymä siitä tasan nopeusrajoitusta suhaavasta ohittajasta jolla se rekkojen ohitus kestää kilometritolkulla.Minulla on juurikin tuon verran mittarissa (n. 134 km/h) ja se tosiaan olisi ihan sujuvaa ellei aina silloin tällöin joku idiootti tulisi kesken ohituksen takakonttiin kiinni väläyttelemään pitkiä.
Puhuttiinkohan eri asiasta? En edelleenkään ole nostamassa nopeutta tuosta sen takia että jollain muulla on kiire, koska se menee sitten sakkorajan yli.
Ihan maan tavalla se menee, ylivoimaisesti suurin osa ajaa tuota hitaammin. Väittäisin että ne takakontissa roikkuvat välkyttelijät voisivat opetella ajamaan maan tavan mukaan eikä itse keksimiensä kirjoittamattomien sääntöjen mukaan.
Liikenteen vaarantajat ovatkin ne ylimieliset besserwisserit joilta ei joustoa eikä ymmärrystä löydy niille jotka käyttäytyvät yhtään erilailla kuin he.
Tässä jäi nyt varmaan jotain kertomatta. Ei huomannut sinisiä valoja ja sireeniä? Kaveri varmaan ajoi todella hitaasti tai sitten pysyi vasemmalla vaikka oikea kaista oli tyhjä tmv.
No ensinnäkin jos poliisilla hälytysajo, kuuluu heidän käyttää vähintään hälytysvaloja. Niin ei aina tehdä, mutta jos on muuta liikennettä, pitää poliisinkin ilmoittaa kiireestä. Varsinkin motareilla virkavalta käyttää usein siviiliautoja, eikä muut autoilijat eivät voi mistään tietää onko takapuskurissa poliisi. Heilläkin on tietyt lakipohjaiset pelisäännöt, mitä on noudatettava hälytysajossa, esimerkiksi risteyksissä ja punaisia päin ajaessa. Vakavan onnettomuuden aiheuttaminen ei liene kenenkään intresseissä, vaikka olisi kuinka kiire.
Ei vaan ne jotka eivät voi ymmärtää muiden käyttäytyvän muutoin kuin he.Tämä viesti nyt ei kauheasti sisältöä keskusteluun tuonut. Onko tässä kontekstissa liikenteen vaarantajat nyt niitä jotka ajaa kilometrinkin verran ylinopeutta?![]()
hymiöllä näyttävät kuinka muiden pitäisi hävetä jos eivät toimi kuin hän itse. Miten nämä 140 menijät ilmoittaa sen muille että he ajavat nopeammin? Jos valtavirta menee esim 100-120? Sehän juurikin luo vaaratilanteita, kun ei pysty ennakoimaan.Suurin osa menisi vakkari päällä vasenta kaistaa sujuvasti sen 130-140 mittarissa eikä ketään oikeasti kiinnosta.
Kai kaveri vei asian eteenpäin ja kiisti sakon? Ei kuulosta siltä että poliisin tekeminen kestäisi tarkempaa tarkastelua oikeudessa.Kyseessä siis oli siviiliauto eikä tunnukseton poliisiauto, ja koittivat tööttäillä ja vilkutella ajovalvoja yms viittoa mutta kaveri ei vittuillakseen antanut tietä kun ajatteli että se on joku mulkku kaahari.
Sitä varten on asennettu autoihin hälytysajovalot ja äänimerkit, jotka noin saavat tehdä.Miten nämä 140 menijät ilmoittaa sen muille että he ajavat nopeammin? Jos valtavirta menee esim 100-120? Sehän juurikin luo vaaratilanteita, kun ei pysty ennakoimaan.
Kai kaveri vei asian eteenpäin ja kiisti sakon? Ei kuulosta siltä että poliisin tekeminen kestäisi tarkempaa tarkastelua oikeudessa.
Ei se 140 oo mikään vaarallinen nopeus mennä ohi, jos liikenne ylipäätään sallii tollasen etenemisen. Normitilanne jonkun vilkkaan liikenteen tapauksista poiketen on sellanen perus rekkaruuhka, jengi sumputtuu ohittamaan rekkaa, kun joku vetääkin satasta ja haitari kasaa sinne uutta autoa perään. Toki tossa kannattaa ja pitääkin hidastaa jos näkee potentiaalia että joku olisi vaihtamassa rekan takaa siihen ohituskaistalle.Miten nämä 140 menijät ilmoittaa sen muille että he ajavat nopeammin? Jos valtavirta menee esim 100-120? Sehän juurikin luo vaaratilanteita, kun ei pysty ennakoimaan.
Sama ilmiö, kuin pönttökameran kohdalla. Useimmat eivät uskalla ajaa edes rajoituksen mukaista nopeutta, vaan ajetaan varmuuden vuoksi 10 alle rajoituksen.Ei tästä ole kuin viikko kun ihmettelin että mikäs helvetin possujuna siinä oikealla kaistalla menee, kaikki ajoi kiltisti poliisin perässä eikä kukaan uskaltanut vasemmalle kaistalle ja ohi.
Itsellä mittarissa vakkarilla 132km/h kuten aina motarilla ja poliisia ei voisi vähempää kiinnostaa. Kummasti kun itse olin tämän kymmenen auton idiootit ohittanut, alkoi muitakin kiinnostamaan ohittaminen![]()
Herran pelko on kovassa Suomalaisessa kulttuurissa!
Ottamatta kantaa sinun tekemiseen, niin pahimmat ääliöt 120 km/h alueella ovat juuri tuossa 130 km/h maastossa. Yhtään kovempaa ei voi (muka) mennä ja nopeus antaa mukavan (teko)syyn körötellä sitä vasuria, kun ihan hetikohtanyt 500 m päässä siintää seuraava ohitettava auto. Eteen pomppaavasta tikkari-120 tyypistä pääsee ohi pienellä odottelulla, näistä ei sitten millään (kun selkäranka ja turvallisuusymmärrys ei anna itselle lupaa vetää oikealta ohi).Minulla on juurikin tuon verran mittarissa (n. 134 km/h) ja se tosiaan olisi ihan sujuvaa ellei aina silloin tällöin joku idiootti tulisi kesken ohituksen takakonttiin kiinni väläyttelemään pitkiä.
Puhuttiinkohan eri asiasta? En edelleenkään ole nostamassa nopeutta tuosta sen takia että jollain muulla on kiire, koska se menee sitten sakkorajan yli.
Ihan maan tavalla se menee, ylivoimaisesti suurin osa ajaa tuota hitaammin. Väittäisin että ne takakontissa roikkuvat välkyttelijät voisivat opetella ajamaan maan tavan mukaan eikä itse keksimiensä kirjoittamattomien sääntöjen mukaan.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.