Jos tässä puhe siitä että väistämisvelvollinen pyöräiliä ajaa suojatielle auton eteen, ja seuraa kolariSitä voi olla yhden pykälän mukaan syytön (pyöräilijällä väistämisvelvollisuus) ja toisen mukaan syyllinen (ennakointivelvollisuus - esim. liian suuri tilannenopeus). En teistä tiedä, mutta vaikken lähtökohtaisesti luovukaan etuajo-oikeudestani pyöräilijään nähden, niin kyllä mua harmittais ajaa joku sairaalakuntoon vain siksi, että jääräpäisesti menen ensin, koska "minulla on oikeus ja sinun kuuluu väistää". Se olis vieläpä tekopyhää, kun oon usein kritisoinut suojatielle sokeasti marssivia jalankulkijoita samasta asenteesta. Siinä on tietty se ero, että jalankulkija tai pyöräilijä häviää lähtökohtaisesti auton moninkertaiselle massalle, mutta se tekeekin autoilijan toimista vain entistä välinpitämättömämpiä.
Niin näissä ketjuissa useita esimerkkejä missä autoilija saanut rangaistuksen, kohtuu koviakin. Eli pykälät siihen on.
Se ei tarkoita että pyöräiliä olisi syytön, on näissä ketjuissa ollut esimerkkejä missä samassa tapauksessa on myös pyöräiliä tuomittu, saanut rangaistuksen.
Usein pyräiliän kovin tuomio on ne vammat, ei kovin paljoa tarvi niin matka ei jatkukkaan pyöräillen, vähän lisää niin ei jatku kävellenkään.
Nämä onnettomuudet ovat tyypillisiä esimerkkejä siitä että tehty useampi virheitä, ja ei sekään harvinaista että osa kuljettajista on valmiita ulosmittaa turvallisuutta, laskevat sen varaan että jos itse nyt vähän lipsun niin onhan tässä pelivaraa jos toiset ei lipsu.
Tämä on autoilija ketju, niin autoilijaa ei oikeastaan kiinnosta se hyppääkö satulasta vai ei, vaan se että tuleeko se pyöräiliä alle vai ei, nopeinten se voi tulla polkemalla, joten autoilia joutuu siihen varautuu, jos se hyppää satulasta, niin ei se autoilian kannalta mitään muuta.Pyöräilijä, joka ajatuksissaan valmistautuu hyppäämään pois pyörän selästä, tai jonka ensimmäinen askel osuu suojatielle, ei ole jalankulkija joka valmistautuu menemään suojatielle.
Pyräilän asianajajan tehtävä sitten puolustaa asiakastaan jos sinne käräjille asti menee.
Autoilijat varautukaan niihin pyöräilijöihin, niitä jää huomaamatta jo ihan huomaamatta, ei nyt ehdointahdoin riskeerata. Jos vaaratilanne, niin opetella sen äänimerkin käyttöä, siis jos vaaratilanne. Turha sitä torvea painella sen jälkeen kun vaaratilanne ohi. se sitä paitsi taajamassa kiellettyä ja voi aiheuttaa toisen vaaratilanteen.