Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Edelleen kuitenkin ottaa ehkä eniten päähän kaikki "dynaamiset kuskit" motarilla. Eli ne, jotka jopa ilman vilkkua poukkoilevat kaistoilla ja poikkeuksetta aina vaihtavat aivan siihen keulan eteen kaistaa. Saisivat joskus maistaa omaa lääkettään ja huomata, kuinka raskasta tuollainen ajotyyli on kaikille muille ja kuinka sen vuoksi menee ihmisiltä näkyvyys ja pääsee toisinaan lasiakin vaihtamaan sen vuoksi kun kaikki murikat ovat auton keulassa.
Viimeksi yksi M3 tessukuski teki juuri tätä ja vielä lähti BreakCheckiä vetelemään heti eteen tultuaan.
Takanani oli tyhjää tilaa noin 5 kilometriä ja olin ohittamassa tessun edessä motarille liittynyttä kuorkkia. Tessu tuli liittymässä kuorkin perässä ja päätti heittää siitä "vielä ehdin, koska lappulattiaan" liikkeellä alle. Jäihän siinä 2 metriä väliä. Joo olisin voinu jarruttaa, mutta miksi vitussa tuollaisen ääliön takia.. Voin ajaa perään ja näyttää myös sen videotallenteen että mitä tapahtui. Autoni jo vilkutteli hätäjarruttamisia sillä etäisyydellä millä tessu viisti puskuria. Niin se metsä vastaa kun sinne huutaa.
 
Jos nyt ei ole puhe ohittamisesta, vaan ihan siitä että sieltä on joku yksittäinen kuski tulossa motarille, niin se että sattuu ihan siihen kohdille, joo joskus tapahtuu ja vaatii erityistä tarkkaavaisuutta, onhan siinä aikaa seurata. Häntä helpottaa jos itse on näkyvä ja ennustettava.

Jos mietitään liittyvää, niin se että kadotaan sieltä kaistalta enemmän tai vähemmän yllättäen vaikeuttaa, pitkittää hänen liittymistään.

Jos sieltä rampilta on tulossa possujono, joka arvioidusti ajoittuu siihen eteen, ja kohdallemme, niin se tuo mieleen ohitus tilanteen, missä ajoissa aloitettu ohitus, ei kuullosta huonolta ajatukselta, jos tilaa. Mutta tuossa tilanteessa liikennekokemuksella syytä varautua että sieltä ramppijonosta häntäpäästä yksi tai useampi saattaa tehdä jopa sulkuviivan yli kaista vaihdon suoraan vasemmalle kaistalle, mahdollisesti suoraan eteemme, loput sitten sekoilee miten sekoilee. (lokiikka jos tulee kontissa, niin tuskin se mukaan ajaminen sujuu hyvin)

Jos emme vaihda kaistaa, niin ehkä silloinkin sen jonon helpompi liittyä, todennäköisesti siitä jonosta useampi liittyy eteen ja loput taakse, ahdasta toki ja välit joudutaan venyttää , mutta meidän ei tarvi ihmetellä mihis väliin nyt palataan.

Jos siellä kiihdytyskaistalla on jo valmiiksi ruuhkaa joka ei näytä selviävän ennekuin olemme kohdalla, niin siinä varmaan etsitään toisella silmällä tilaa vasemmalta.

Jos liittyminen tuntuu vaikeammalta tyhjälle kaistalle, niin mun mielestä lienee aika palauttaa ajokortti vapaaehtoisesti pois.
 
Ruottissa taitaapi olla sama kuin Tanskassa, että "Vetoketjumerkki" liittymän kohdalla.

Oleellinen kysymys = Osaisko tämä Elina sitä noudattaa? Ei varmasti. Koska ajonopeus ei riittäisi kuuna päivänä sen noudattamiseen. Ajonopeus ei riitä, koska havainnointi kohdistuu ajallisesti väärään aikaan väärään paikkaan. Ei tsekkailla sieltä ikkunasta sivulle jo rampilla. Vaan vasta liittymisen hetkellä ihmetellään kun "yhtäkkiä" on spawninut joku auto siihen viereen. Ihan tyhjästä. Ehkä harhaisia kuvitelmia minulla tässä on siitä, mitä siellä auton ratin takana tapahtuu, mutta väitän ettei tämä ole kaukana todellisuudesta. Nyky liikennemerkeillä, liittyvä on se joka sovittaa ajonopeutensa ja ajoneuvonsa pääväylää kulkevien joukkoon. Ei kovin vaikea rasti. Oletus tietenkin on, että siellä tiellä olis jonkin näköinen rako ajoneuvojen välissä, mutta sen kaikki ovat nähneet, miten surkeasti tätä osataan soveltaa käytäntöön..
Hänen kirjoituksesta jäi kaksi mielikuvaa, parempi hän nimenomaan osaa ennakoida, siis jos hän tarkoitti että parikertaa joutunut jäämään liityntä tielle (kauaksi?) odotteleen hyvää väliä. Eikä sokkona aja kiihdytyskaistalle ja tunge väliin mikä sattuu kohdalla.

Se että pääväylää menee lauma törppöjä ei tarkoita että Elina olisi törppö.

Toinen joka vie tuon tarinani uskottavuutta on se että Elina haluaa pääväylällä menevien väistävän, se kyllä tuo vahvan mielleyhtymän liittyjiin joilta se tähtääminen ei suju, tuurista kiinni osuuko joku vai väli kohdalle, vaikka välit olisi 200m tai enemmän.

Liityntätielläkin saattaa tarkoitta kiihdytyskaistaa.

Jälkimmäisentyyppisiä on joskus pakko väistää onnettomuuden välttämiseksi, ehkä ne silti paremmin ennusttavia kuin se toinen äärilaita.
 
Motarille liittyminen on kyllä aina sellainen suoritus, että sitä joutuu aina miettimään kaikki skenaariot läpi, mitä tällä kertaa tapahtuu. Nimittäin se kiihdyttäminen, joskin erittäin suositeltavaa, siinä kiihdytyskaistalla ei aina ole mutkaton juttu, jos siinä varsinaisella kaistalla sattuukin olemaan niitä maailman napoja, jotka päättävät kiihdyttää vauhtiaan, jos näkevät, että joku saattaisi olla liittymässä heidän eteensä. Usein tuossa käy vielä niin, että ovat sitten vielä sopivasti siinä kuolleessa kulmassa, vaikka kyllä oma pääni kääntyy, ennen kuin liityn kaistalle. Mutta jos edessäni on myös auto liittymässä motarille, niin sitten pitää olla nopea liikkeissään, mitä tapahtuu edellä ja mitä takana. Sitten kun on menestyksekkäästi blokattu liittyjä, niin ajetaan edellä ajavan takapuskuriin ja ryhdytään jarruttelemaan.

Edelleen kuitenkin ottaa ehkä eniten päähän kaikki "dynaamiset kuskit" motarilla. Eli ne, jotka jopa ilman vilkkua poukkoilevat kaistoilla ja poikkeuksetta aina vaihtavat aivan siihen keulan eteen kaistaa. Saisivat joskus maistaa omaa lääkettään ja huomata, kuinka raskasta tuollainen ajotyyli on kaikille muille ja kuinka sen vuoksi menee ihmisiltä näkyvyys ja pääsee toisinaan lasiakin vaihtamaan sen vuoksi kun kaikki murikat ovat auton keulassa.
Näissäkin joillekkin kuskeille tulee vaikeuksia liittyä usein ja olettavat että se on muiden syy, vaikka ei olisikaan.

Eli jos itse ei tarpeeksi ajoissa osoita että mihin väliin on menossa, niin päätien kuskit enenevässä määrin rupeaa arvailemaan mitä teet ja alkavat suorittaa peliliikkeitä arvaustensa perusteella.

Jos taas itse olet tehnyt havainnot ja päätöksen ajoissa ja kaikki oma toimintasi on ulkopäin havainnoidessa yksiselitteisesti yhdenmukaista sen päätöksen kanssa, ei kukaan joudu arpomaan mitään.

Ja sama vaikutus muuten myös sillä että oletko tulossa kiihdytyskaistaa possujunan kyydissä vai luotko eteesi niin ison tilan, että päätien liikenne voi arvioida sinua yksittäisenä toimijana vai osana liiikenneyksikköä joka epärationaalisesti on poistunut omalta liikennealueeltaan, eli ratakiskoilta.
 
Näissäkin joillekkin kuskeille tulee vaikeuksia liittyä usein ja olettavat että se on muiden syy, vaikka ei olisikaan.

Eli jos itse ei tarpeeksi ajoissa osoita että mihin väliin on menossa, niin päätien kuskit enenevässä määrin rupeaa arvailemaan mitä teet ja alkavat suorittaa peliliikkeitä arvaustensa perusteella.

Jos taas itse olet tehnyt havainnot ja päätöksen ajoissa ja kaikki oma toimintasi on ulkopäin havainnoidessa yksiselitteisesti yhdenmukaista sen päätöksen kanssa, ei kukaan joudu arpomaan mitään.

Ja sama vaikutus muuten myös sillä että oletko tulossa kiihdytyskaistaa possujunan kyydissä vai luotko eteesi niin ison tilan, että päätien liikenne voi arvioida sinua yksittäisenä toimijana vai osana liiikenneyksikköä joka epärationaalisesti on poistunut omalta liikennealueeltaan, eli ratakiskoilta.

Käytän aina vilkkua kun sitä tarvitaan, myös kiihdytyskaistalla. Pyrin olemaan myös mahdollisimman selkeä toimenpiteissäni ja kiihdytän auton mahdollisuuksien mukaan suurimpaan sallittuun nopeuteen. Mutta se ei auta esim. tilanteessa jossa minulla olisi sopiva väli jonkun edessä, mutta tämä taakse joutuva päättää reippaammalla kiihdytyksellä ja ylinopeudella selvästi estää pääsyäni juuri siihen väliin. Ei sillä ole silloin mitään merkitystä, että kuinka selkeä itse olen.
 
Ja en osaa sanoa mitä tarkoitat tuolla tilanteen arvioinnilla. Mutta sen liittymistilanteen arviointi vasta siinä vaiheessa kun ollaan jo melkein rinnakkain, on mun mielestä jo vaarallista.
Tarkoitan siis sitä, että se liittyjä on yleensä useamman sekunnin näkyvillä ennen liittymistä. Siinä on aikaa arvioida kiihtyykö se kosla mihin tahtiin, menetkö heittämällä ohi vai onko se niin kaukana, että ei vaadi toimenpiteitä. Välissä on sitten se harmaa alue, joka voitaneen tulkita ohittamaan ryhtymiseksi.

Samaa mieltä olen siitä, että tilanneanalyysi rinnan ollessa on ihan liian myöhäistä. Sama koskee niitä liittyjiä. Kuten joku tuossa sanoikin, niin jo siellä rampilla ollessa kannattaa arvioida päätien liikennetilannetta sen sijaan, että tuijotetaan horisonttiin ja aletaan katselemaan sopivaa väliä kiihdytyskaistan loppuessa.

Oma erikoistilanteensa on vielä semmoiset 1km pituiset, toiseen suuntaan erkanevat "kiihdytyskaistat". Näiden kohdalla kenelläkään ei pitäisi olla tarvetta vaihtaa kaistaa tai liittyä ensimmäisen 50m aikana jos siihen ei ole edellytyksiä. Monesti nähnyt jonkun antavan tilaa, ja lopulta kukaan ei liittynytkään tielle.

Ja lisätään nyt tähän vielä, että vaihdan kyllä itsekin kaistaa ääritilanteissa, esim. kun kiihdytyskaistalla on 5 auton possujuna, joista ensimmäinen voisi liittyä mun eteen turvallisesti ja viimeinen taakse. Tällöin en oikein näe muuta mahdollisuutta, kun keskimmäiset ovat jo ajautuneet hyvin vaikeaan tilanteeseen.
 
Ei siinä liikennetuntemus kovin paljon päivity kun täyttää yhden lomakkeen netissä, maksaa 24€ ja uusi ajokortti tipahtaa postilaatikkoon.
Toivottavasti tämä ei ole se malli millä tätä hoidetaan.

EDIT: Voi nyt saatanan helvetti. Sitä kun kerran elämässään koittaa olla positiivinen jostain helvetin typerästä muutoksesta niin heti se kusee.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tämä ei ole se malli millä tätä hoidetaan.
Rahantekokonehan se on. Viiden vuoden välein isompien korttien uusiminen on puhdasta vittuilua, seurauksena veikkaan tulevan melkoisia haasteita löytää kesätuuraajia kun ei mitään järkeä pitää varalla ajokorttia jota on jatkuvasti uusittava.

Kanssa-autoilijoissa vituttaa se, että osa ottaa kaikki huononnukset ja silmäänkusemiset positiivisena kehityksenä. Jos "huononnus" korvataan sanalla "uudistus" niin sinisilmäisille menee läpi kuin väärä raha.

Älkääkä hävittäkö niitä korttejanne joissa on alkuperäinen voimassaolopäivä, kaksoiskappaleen tilaamalla se muuttuu nykyiseksi rahastuskortiksi heti.
 
Toivottavasti tämä ei ole se malli millä tätä hoidetaan.
On jo tämä malli. Eihän tuossa juuri muuta muutosta tullut kuin se että uuden B-kortin joutuu tilaamaan 15 vuoden välein (jos yli 70v niin vaatii lääkärintodistuksen) ja C-kortin joutuu tilaamaan 5 vuoden välein (yli 45v lääkärintodistus) ja kaikki nykyiset ajokortit ovat voimassa vain 18.1.2033 asti luki kortissa mitä vain.
 
Naama puhelimessa ja taapero tutti suussa etupenkillä nojailee koelautaan!

1000013120.png
 
Tarkoitan siis sitä, että se liittyjä on yleensä useamman sekunnin näkyvillä ennen liittymistä. Siinä on aikaa arvioida kiihtyykö se kosla mihin tahtiin, menetkö heittämällä ohi vai onko se niin kaukana, että ei vaadi toimenpiteitä. Välissä on sitten se harmaa alue, joka voitaneen tulkita ohittamaan ryhtymiseksi.

Samaa mieltä olen siitä, että tilanneanalyysi rinnan ollessa on ihan liian myöhäistä. Sama koskee niitä liittyjiä. Kuten joku tuossa sanoikin, niin jo siellä rampilla ollessa kannattaa arvioida päätien liikennetilannetta sen sijaan, että tuijotetaan horisonttiin ja aletaan katselemaan sopivaa väliä kiihdytyskaistan loppuessa.

Oma erikoistilanteensa on vielä semmoiset 1km pituiset, toiseen suuntaan erkanevat "kiihdytyskaistat". Näiden kohdalla kenelläkään ei pitäisi olla tarvetta vaihtaa kaistaa tai liittyä ensimmäisen 50m aikana jos siihen ei ole edellytyksiä. Monesti nähnyt jonkun antavan tilaa, ja lopulta kukaan ei liittynytkään tielle.

Ja lisätään nyt tähän vielä, että vaihdan kyllä itsekin kaistaa ääritilanteissa, esim. kun kiihdytyskaistalla on 5 auton possujuna, joista ensimmäinen voisi liittyä mun eteen turvallisesti ja viimeinen taakse. Tällöin en oikein näe muuta mahdollisuutta, kun keskimmäiset ovat jo ajautuneet hyvin vaikeaan tilanteeseen.
Mitä pidät ensimmäisenä hetkenä kun aloitat viestimään tekemisiäsi päätien kulkijoille?
 
Mitä pidät ensimmäisenä hetkenä kun aloitat viestimään tekemisiäsi päätien kulkijoille?
En ole varma mitä tällä kysymyksellä tarkoitat, mutta itse katson jonkun välin mihin voisin mennä, sovitan vauhtini siihen ja laitan vilkun päälle siinä sopivan välin kohdalla (tai kun olen jättäytymässä päätietä vieressä ajavan taakse) osoittaakseni haluni liittyä siihen väliin. En siis niin, että ajelen vilkku päällä kiihdytyskaistaa odottaen milloin joku päätiellä oleva reagoi siihen.
 
Oli melkein täydellinen aurinkoisen syksyinen aamupäivä liittyessäni Länsiväylälle. Edellä taisi olla kolme autoa, kaikilla meillä ihan ok turvavälit toisiimme. Ei hässäkkää Länsiväylällä. Edessäni ajavat ei kiireisimpiä olleet, mutta kuitenkin se vauhti liittymässä nipinnapin 80 km/h saatiin.

Kaunista aamupäivää aavistuksen varjosti jo aiemmassa liikenneympyrässäkin perään liimautunut BMW, mutta se on vielä pientä. Liittyessäni Länsiväylälle arvioin kaksi vaihtoehtoa.

Joko kiihdytän reippaasti, saavutan edessä liityntää tekevän auton ja samassa sumpussa liityn Länsiväylää ajavan auton eteen. No rauhallisin mielin päätin valita toisen vaihtoehdon, eli liittyä Länsiväylällä ajavan auton taakse.

Tämä tarkoitti sitä, että Länsiväylälle liittyessäni vauhtia tuli olemaan mittarilla 79 km/h auton mittarivirheen ollessa ehkä 2 km/h. BMW oli koko liitynnänkin ajan päättänyt ajaa perässä kiinni johdattaen itsensä ihan itse keksimäänsä kiireeseen. Tyyppi pamahti sieltä liityntäkaistalta suoraan Länsiväylälle sinne vasemmalle kaistalle perää hipoen ennen kuin itse olin ehtinyt edes kokonaan liittyä.

Ei ollu mikään amisbemari, vaan jonkin setäihmisen tavallinen vanilla vitossarjalainen. Ihan hyvä esimerkki siitä, miten ruuhkattomassakin tilanteessa saadaan marginaalit olemattomiin ja ongelmat luotua kuin tyhjästä eteensä. Ei siis mitään harvinaista, mutta huvittavaa.
 
Viimeksi muokattu:
ja kaikki nykyiset ajokortit ovat voimassa vain 18.1.2033 asti luki kortissa mitä vain.

Tällä tarkoitat niitä ajokortteja joissa voimassaoloa aika on pidemmälle (*, tai ei lainkaan aikaa. Onko muuten enään sellaisia ajokortteja voimassa missä ei olisi voimassaoloaikaa.

(*
Eli jos on suhta tuore kortti niin se voisi olla pidempään voimassa ?
 
En ole varma mitä tällä kysymyksellä tarkoitat, mutta itse katson jonkun välin mihin voisin mennä, sovitan vauhtini siihen ja laitan vilkun päälle siinä sopivan välin kohdalla (tai kun olen jättäytymässä päätietä vieressä ajavan taakse) osoittaakseni haluni liittyä siihen väliin. En siis niin, että ajelen vilkku päällä kiihdytyskaistaa odottaen milloin joku päätiellä oleva reagoi siihen.
Lähinnä koitin sitä selvittää että millä tavalla viestit ja missä vaiheessa. Monilta menee se vauhdinottovaihe pieleen, niin että päätieltä näyttää että ollaan ehkä tulossa olettamalla että muut väistää, kun ajoitukset ei näytä osuvan tiellä olevaan tyhjään väliin.
 
Tällä tarkoitat niitä ajokortteja joissa voimassaoloa aika on pidemmälle (*, tai ei lainkaan aikaa. Onko muuten enään sellaisia ajokortteja voimassa missä ei olisi voimassaoloaikaa.

(*
Eli jos on suhta tuore kortti niin se voisi olla pidempään voimassa ?
Joo tuli pieni ajatuskatkos tuossa. Eli jos ennen 19.1.2013 myönnetty ajokortti niin on voimassa maksimissaan tuohon 18.1.2033 asti luki kortissa mitä vain. Toki jos ajokortin on saanut tai uusinut 18.1.2018 jälkeen niin voi olla voimassa pidempään.
 
Tänään oli joku rekkareijo joka ei selvästi tajunnut että hänellä on massaa peräkärryn kera enemmän kuin henkilöautolla. Ajoi ylinopeutta ja aivan 1m päähän minusta 80 alueella. Kunnes sitten jättäytyi kauemmaksi. Ikäänkuin demonstraationa että mene pois siitä edestä tai paina kaasua. Paha vaan kun edessäni meni toinen täysperä rekka mikä ajoi sallittua nopeutta eikä ylinopeutta kuten tämä.
No, hetken päästä edellläni mennyt täysperä hyytyi ylämäkeen ja ylinopeutta ajanut jo jonkinverran taakse jäänyt reijo saavutti taas minut ja ajoi taas 1m päähän takakontista. Eli taas että mee kuikkaan siitä edestä.

Ihme epeleitä sano.
 
Mikähän pakkomielle teslakuskilla oli kiilailla tuolla kalevan puistotien työmaalla. Siellä on tällä hetkellä kohti 12 tietä/rantaväylää mennessä vasen kaista jonkinmatkaa joka päättyy kirjaimellisesti risteykseen. Pysähdyin suojatien eteen päästämään jonkun 5v lapsen yli, tämä pysähtyi rinnalle. Lähdin siitä sitten liikkeelle niin seuraavana koitettiin etuovesta sisään kun oma kaista ei jatkunutkaan risteyksen yli (ei siitä olisi vasemmallekaan kai saanut käännettyä eli olisi vaan kiltisti pitänyt mennä taakse). Sitten perus keskari ja valoshown jälkeen lähti jonnekkin kiskomaan siitä. Tuli taas todettua, että tämmöisiä ei kyllä pitäs milliäkään väistää vaan pitäs lasketella kylkeen vaan niinkun meinasi käydäkin kun tuo tilanne tuli ihan puskista.
 
Mikähän pakkomielle teslakuskilla oli kiilailla tuolla kalevan puistotien työmaalla. Siellä on tällä hetkellä kohti 12 tietä/rantaväylää mennessä vasen kaista jonkinmatkaa joka päättyy kirjaimellisesti risteykseen. Pysähdyin suojatien eteen päästämään jonkun 5v lapsen yli, tämä pysähtyi rinnalle. Lähdin siitä sitten liikkeelle niin seuraavana koitettiin etuovesta sisään kun oma kaista ei jatkunutkaan risteyksen yli (ei siitä olisi vasemmallekaan kai saanut käännettyä eli olisi vaan kiltisti pitänyt mennä taakse). Sitten perus keskari ja valoshown jälkeen lähti jonnekkin kiskomaan siitä. Tuli taas todettua, että tämmöisiä ei kyllä pitäs milliäkään väistää vaan pitäs lasketella kylkeen vaan niinkun meinasi käydäkin kun tuo tilanne tuli ihan puskista.
Ihme hommaa tämä, ettei noita kaistoja seurata yhtään ja pahimmillaan aiheutetaan vaaratilanteita ja parhaimmillaan vain lisäruuhkaa kun jono seisahtaa takana ja urpo odottaa vilkku päällä kaistanvaihtoa 5-10m ennen käännöstä. Ei pitäisi olla autokoulun käyneelle ylivoimainen tehtävä kylttien ja mahdollisen navigaattorin avustuksella valita kaistaansa ennemmin kuin 5-10m ennen käännöstä. Kyltti näyttää toiseen suuntaan kuin urpo on menossa ja silti urpo kuvittelee olevansa etuajo-oikeutettu niihin nähden jotka ovat sillä kaistalla jolla urpo tajuaa liian myöhään haluavansa olla. Tuntuu vierestä katsottuna aina niin itsekeskeiseltä toiminnalta, että herättää minussa rattiraivoa.

Musta siitäkin pitäisi joku rikesakko jakaa jos vihreissä valoissa seisoo paikallaan vilkku päällä vaihtaakseen kaistaa sitten kun viereinen kaista on tyhjä. Muuten nämä älykääpiöt eivät opi että jos olet vihreissä valoissa, menet sinne minne kaistasi osoittaa. Joka ikisessä kaupungissa pääsee enintään 1-2 korttelin päästä kääntymään eri kadunkulmasta sinne minne olit menossa tai ainakin tekemään u-käännöksen ja palaamaan.
 
Ihme hommaa tämä, ettei noita kaistoja seurata yhtään ja pahimmillaan aiheutetaan vaaratilanteita ja parhaimmillaan vain lisäruuhkaa kun jono seisahtaa takana ja urpo odottaa vilkku päällä kaistanvaihtoa 5-10m ennen käännöstä. Ei pitäisi olla autokoulun käyneelle ylivoimainen tehtävä kylttien ja mahdollisen navigaattorin avustuksella valita kaistaansa ennemmin kuin 5-10m ennen käännöstä. Kyltti näyttää toiseen suuntaan kuin urpo on menossa ja silti urpo kuvittelee olevansa etuajo-oikeutettu niihin nähden jotka ovat sillä kaistalla jolla urpo tajuaa liian myöhään haluavansa olla. Tuntuu vierestä katsottuna aina niin itsekeskeiseltä toiminnalta, että herättää minussa rattiraivoa.

Musta siitäkin pitäisi joku rikesakko jakaa jos vihreissä valoissa seisoo paikallaan vilkku päällä vaihtaakseen kaistaa sitten kun viereinen kaista on tyhjä. Muuten nämä älykääpiöt eivät opi että jos olet vihreissä valoissa, menet sinne minne kaistasi osoittaa. Joka ikisessä kaupungissa pääsee enintään 1-2 korttelin päästä kääntymään eri kadunkulmasta sinne minne olit menossa tai ainakin tekemään u-käännöksen ja palaamaan.
Risteyksissä, missä kaksi kaistaa suuntaansa, supistuu ristyksen ylittäessä, niin on paljon paikkakuntakohtaisia tapoja, voi olla jopa risteyskohtaisia vakiintuneita tapoja, jossa sitten kanttikset tai liikenne säännöt osaavat voivat joskus "opettaa" kanssa autoilijaa.

Työmaat tuovat toki lisähaastetta, jos siellä niitä työmaa aitoja ym, niin virallisesti ne yleensä on kaistalla oleva este, mutta tarkoitusella tai muuten vain esim oikean kaistan liikenne ajaa "etuajo-oikeutetusti", vaikka se este heillä. Työmailla voi olla sitten este molemmilla, jolloin voi unohtua se oma este, ja toki sitten on näitä joille vetoketjua tapa on ns oikeus, se tosin ei tuohon sopinut missä lähtö rinnan.

Tapaus oli ilmeisesti Tampereella, jos työmaa niin Googlen kuvia turha katselle, mutta siellä vakionakin kaikenlaisia risteyksiä, haarautumia ym.
 
Risteyksissä, missä kaksi kaistaa suuntaansa, supistuu ristyksen ylittäessä, niin on paljon paikkakuntakohtaisia tapoja, voi olla jopa risteyskohtaisia vakiintuneita tapoja, jossa sitten kanttikset tai liikenne säännöt osaavat voivat joskus "opettaa" kanssa autoilijaa.

Työmaat tuovat toki lisähaastetta, jos siellä niitä työmaa aitoja ym, niin virallisesti ne yleensä on kaistalla oleva este, mutta tarkoitusella tai muuten vain esim oikean kaistan liikenne ajaa "etuajo-oikeutetusti", vaikka se este heillä. Työmailla voi olla sitten este molemmilla, jolloin voi unohtua se oma este, ja toki sitten on näitä joille vetoketjua tapa on ns oikeus, se tosin ei tuohon sopinut missä lähtö rinnan.

Tapaus oli ilmeisesti Tampereella, jos työmaa niin Googlen kuvia turha katselle, mutta siellä vakionakin kaikenlaisia risteyksiä, haarautumia ym.
Puoltaako joku liikennesääntö tuota että oikea kaista ajaisi etuajo-oikeutetusti edes lainausmerkeissä? Olen lähtenyt aina siitä olettamuksesta, ettei kaistaa saa vaihtaa mihinkään suuntaan ellei väistä toisen kaistan autoilijoita. Sitten asia erikseen jos mateluvauhtia tai muuten hyvää hyvyyttään toisella kaistalla joku tekee tilaa ns. vetoketjumallilla.
 
Risteyksissä, missä kaksi kaistaa suuntaansa, supistuu ristyksen ylittäessä, niin on paljon paikkakuntakohtaisia tapoja, voi olla jopa risteyskohtaisia vakiintuneita tapoja, jossa sitten kanttikset tai liikenne säännöt osaavat voivat joskus "opettaa" kanssa autoilijaa.

Työmaat tuovat toki lisähaastetta, jos siellä niitä työmaa aitoja ym, niin virallisesti ne yleensä on kaistalla oleva este, mutta tarkoitusella tai muuten vain esim oikean kaistan liikenne ajaa "etuajo-oikeutetusti", vaikka se este heillä. Työmailla voi olla sitten este molemmilla, jolloin voi unohtua se oma este, ja toki sitten on näitä joille vetoketjua tapa on ns oikeus, se tosin ei tuohon sopinut missä lähtö rinnan.

Tapaus oli ilmeisesti Tampereella, jos työmaa niin Googlen kuvia turha katselle, mutta siellä vakionakin kaikenlaisia risteyksiä, haarautumia ym.
Ei siellä mitään vetoketjua ole vaan se kaista vaan päättyi siihen risteykseen ja pakko vaihtaa oikealle, lain mukaan jo ennen risteystä koska risteysalueella ei saisi kaistaa vaihtaa. Mua ei sinänsä kiinnosta miten porukka siellä haluaa ajaa tai jos haluaa vaihtaa mun eteen kaistaa risteysalueella niin tehköön sen vaan, kunhan A. käyttää vilkkua ja B. ei kiilaa suoraan päälle.
 
Puoltaako joku liikennesääntö tuota että oikea kaista ajaisi etuajo-oikeutetusti edes lainausmerkeissä? Olen lähtenyt aina siitä olettamuksesta, ettei kaistaa saa vaihtaa mihinkään suuntaan ellei väistä toisen kaistan autoilijoita. Sitten asia erikseen jos mateluvauhtia tai muuten hyvää hyvyyttään toisella kaistalla joku tekee tilaa ns. vetoketjumallilla.
Jos tie kapenee niin että suuntaansa yksi kaista, niin se joka ajaa oikeanpuoleista kaistaa, oikeanpuolesta reunaa, niin hänhän on se jolla kaista ei lopu, vaan se joka jatkaa vasemmalla. vaikka se oikea tienreuna olisi se mikä siirtyy vasemmalle. (ja jos ei kaistaviivoilla toisin piirrellty)
Tietyömailla jos sinne oikeaan reunaan on laitettu esteitä, työmaa-aitoja niin sitten tilanne todennäköisesti muuttuu.

(Oletus että muita, esim merkkejä mikä kieltäisi suoraan ajamasta).

Tyypilinen vaaran paikka on se kaksikaistaa suuntaansa ja tie kapenee yksikaisteiseksi pysäköintiruutujentakia, jolloin se oikea kaista siirtyy ruudun leveyden verran oikealla ja vasemmalta kaistalta kaista jonkin opetuksen mukaan loppuu. (jos ei toisin piiretty)


Ei siellä mitään vetoketjua ole vaan se kaista vaan päättyi siihen risteykseen ja pakko vaihtaa oikealle, lain mukaan jo ennen risteystä koska risteysalueella ei saisi kaistaa vaihtaa. Mua ei sinänsä kiinnosta miten porukka siellä haluaa ajaa tai jos haluaa vaihtaa mun eteen kaistaa risteysalueella niin tehköön sen vaan, kunhan A. käyttää vilkkua ja B. ei kiilaa suoraan päälle.
En tiedä mikä siellä tilanne, jos oikealla tiellä mistä Googlen kuvista arvoin, niin ollut risteyksiä missä jatkuu kaksikaistaisena tai jotain haarautumia. Niin tuossa pohdin tilannetta jos se oikealla kaistalla on jotain työmaaesteitä, niin silloin voi se oikea joutua väistämään, tietenkin jos vasemmalla kaistalla esteitä, niin toki vasemmalla kaistalla ollut väistää, jos molemmilla esteitä, niin ....

Onko nykyään risteysalueella kaistanvaihto kielletty ? jos siis ei ole merkkejä, sulkuviivoja yms. mikä sen kieltäisi?

Toki mikään ei ole syy kääntää kylkeen.
 
Jos tie kapenee niin että suuntaansa yksi kaista, niin se joka ajaa oikeanpuoleista kaistaa, oikeanpuolesta reunaa, niin hänhän on se jolla kaista ei lopu, vaan se joka jatkaa vasemmalla. vaikka se oikea tienreuna olisi se mikä siirtyy vasemmalle. (ja jos ei kaistaviivoilla toisin piirrellty)
No juu, noinhan se yleensä menee. Tietysti näitä muita syitä oikealta kaistalta vasemmalle vaihtaminen on pakotettua kuten kadunvarsiparkki, tietyöt jne. Aina käsittääkseni siis se väistää, joka vaihtaa kaistaa. Ellei kaistaviivoista selviä se, kumman kaista päättyy (esim. talvellahan ne ei aina näykään), niin sitten ne katsotaan liikennemerkeistä. Usein kaistan päällä tai sitten 100-200m ennen tienvarsikylteissä näkyy miten kaistat jatkossa menee.
 
Onko nykyään risteysalueella kaistanvaihto kielletty ? jos siis ei ole merkkejä, sulkuviivoja yms. mikä sen kieltäisi?
Ei ole.

Vanhassa laissa oli selväsanaisesti kielletty, jos risteyksessä on kaistakohtaiset pakollinen ajosuunta -merkit. Kieltävä lause samalla teki selväksi, että muuten on sallittua.

Uudesta laista kyseinen lause on jäänyt pois - ehkä poikkeuskäännöksen vuoksi. Enää ei siis ole selvästi sanottu miten mennään, kun on useampi merkitty kaista suoraan eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
No juu, noinhan se yleensä menee. Tietysti näitä muita syitä oikealta kaistalta vasemmalle vaihtaminen on pakotettua kuten kadunvarsiparkki, tietyöt jne. Aina käsittääkseni siis se väistää, joka vaihtaa kaistaa. Ellei kaistaviivoista selviä se, kumman kaista päättyy (esim. talvellahan ne ei aina näykään), niin sitten ne katsotaan liikennemerkeistä. Usein kaistan päällä tai sitten 100-200m ennen tienvarsikylteissä näkyy miten kaistat jatkossa menee.
Jos ei kaistaviivoja, niin se väistää jonka kaistalla este, tai kaista päättyy.
Jos kaksikaistaa suuntaansa ilman kaistaviivaa, ja tullaan kohtaan missä tie kapaneen oikeassa reunassa olevien parkkiruutujen takia, niin se oikea kaista tekee "mutkan" ja vasen kaista päättyy, koska ei ole enään tilaa kahdelle kaistalle suuntaansa. (termi ei oikein, mutta toivottavasti ymmäretty)

Alla siis mm täällä opetettu, joten voi olla ihan huuhaata. Mutta jokatapauksessa keskusteluun sopivaa, ja monessa risteksessä on jotain vakiintuneita paikallisia tapoja, jotka ehkä lainmukaisia tai vastaisia.


1.kuva_2024-10-07_121855144.png

Eli, sininen jatkuu, punainen kaista päättyy ja punaista menevät joutuu vaihtamaan kaistaa sinisen kaistalle.

2.kuva_2024-10-07_122026798.png

Jos este oikealla kaistalle, niin punaisen kaista jatkuu esteettä, ja sininen joutuu vaihtamaan kaistaa


3.kuva_2024-10-07_122526738.png
Entäs sitten kun risteyksen jälkeen onkin yksi kaista.

4.kuva_2024-10-07_122924682.png

Entäs jos siellä on työmaaeste.

Seuraava sitten olisi ollut se että myös punaisen kaistalla este.


Entäs päinvastoin, yksi kaista jatkuu ristyksen jälkeen kahtena, se on ketjuissa uskottavasti kerrottu että voi valita kumpaan menee.

5.kuva_2024-10-07_123727945.png

Edit, lisätty kuviin numerot, toivottavasti meni samoin kun keskustelu
 
Viimeksi muokattu:
Nykyisin kun saa parkata vastaantulevien kaistalle, niin kuka märittää milloin se vastaantulijoiden kaistalla ajo on laitonta? Siinä kuitenkin etsitään sitä parkkipaikkaa ,-) Ja kun nykyosin saa risteyksessä luisua suoraan keskikaistalle, moni luulee että se on "oikeus" ja saa kiilata siinä jo olevaa ;-D Kumpikin näistä "lakiuudistuksista" on aika humoristisia kyllä.
 
Jos ei kaistaviivoja, niin se väistää jonka kaistalla este, tai kaista päättyy.
Jos kaksikaistaa suuntaansa ilman kaistaviivaa, ja tullaan kohtaan missä tie kapaneen oikeassa reunassa olevien parkkiruutujen takia, niin se oikea kaista tekee "mutkan" ja vasen kaista päättyy, koska ei ole enään tilaa kahdelle kaistalle suuntaansa. (termi ei oikein, mutta toivottavasti ymmäretty)

Alla siis mm täällä opetettu, joten voi olla ihan huuhaata. Mutta jokatapauksessa keskusteluun sopivaa, ja monessa risteksessä on jotain vakiintuneita paikallisia tapoja, jotka ehkä lainmukaisia tai vastaisia.


kuva_2024-10-07_121855144.png

Eli, sininen jatkuu, punainen kaista päättyy ja punaista menevät joutuu vaihtamaan kaistaa sinisen kaistalle.

kuva_2024-10-07_122026798.png

Jos este oikealla kaistalle, niin punaisen kaista jatkuu esteettä, ja sininen joutuu vaihtamaan kaistaa


kuva_2024-10-07_122526738.png
Entäs sitten kun risteyksen jälkeen onkin yksi kaista.

kuva_2024-10-07_122924682.png

Entäs jos siellä on työmaaeste.

Seuraava sitten olisi ollut se että myös punaisen kaistalla este.


Entäs päinvastoin, yksi kaista jatkuu ristyksen jälkeen kahtena, se on ketjuissa uskottavasti kerrottu että voi valita kumpaan menee.

kuva_2024-10-07_123727945.png
Voi olla näin, en mene vannomaan. On tossa pari kohtaa joiden perusteella olen ollut ihan kuutamolla jos pitää paikkansa. Tulkkaisin etuajo-oikeuden päin vastoin ekassa ja kolmannessa kuvassa, paitsi jos noissa kohdissa on kyltein tai kaistaviivoin esitetty sen oikean puoleisen kaistan olevan se, johon vasen yhdistyy.
 
Voi olla näin, en mene vannomaan. On tossa pari kohtaa joiden perusteella olen ollut ihan kuutamolla jos pitää paikkansa. Tulkkaisin etuajo-oikeuden päin vastoin ekassa ja kolmannessa kuvassa, paitsi jos noissa kohdissa on kyltein tai kaistaviivoin esitetty sen oikean puoleisen kaistan olevan se, johon vasen yhdistyy.
Itselleni tuo on aikoinaan opetettu niin että ainoastaan kaistan loppuminen tai sillä oleva este aiheuttaa väistämisvelollisuuden, koska silloin joutuu vaihtamaan kaistaa. Jos oikeassa laidassa on merkittyjä pysköintiruutuja, jatkuu oikea kaista niiden vieressä vasemmalla (vasen kaista loppuu jos se ei mahdu olemaan oikean vierellä), eikä päällä kuten se menisi jos autoja on pysäköity ilman merkittyjä ruutuja (oikea loppuu). Käy järkeen kun ajattelet kaistojen aina alkavan oikealta ja jos ei mahdu kuin yksi, loppuu vasen kaista.
 
Mitäs teorioita täällä nyt pohdiskellaan? Nyt tulee minullekin ihan uutta pohdiskelua, ihan että hirvittää ajaminen liikenteessä tämän jälkeen. :rofl:

Eikö se kaistanvaihtaja väistä aina? Kaistanvaihto sulkuviivan kohdalla ja risteyksessä on kielletty. Tosin nykyään saa risteyksessä vasemmalle kääntyessä siirtyä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle, jos se on vapaa. :x3:
 
Voi olla näin, en mene vannomaan. On tossa pari kohtaa joiden perusteella olen ollut ihan kuutamolla jos pitää paikkansa. Tulkkaisin etuajo-oikeuden päin vastoin ekassa ja kolmannessa kuvassa, paitsi jos noissa kohdissa on kyltein tai kaistaviivoin esitetty sen oikean puoleisen kaistan olevan se, johon vasen yhdistyy.
Useammassa paikkaa ja uskottavasti täällä on opetettu noin, ja mitä Kolistelijakin sanoin.

Mutta varsinkin tuo 1 (p ruudut) ja 3 (ristyksen jälkeen 1 kaista) esimerkki on hyvin tyypillisia missä voi olla paikka kohtaisia vakiintuneita tapoja ja sitten heitä jotka opettavat sitä vakiintunutta tapaa tuuppaamalla keulaa lähelle, sama toki päinvastoin, heitä jotka "opettavat" sitä toisinpäin.

Joissain risteyksissä tuo kolmasesimerkki on sellainen että ajamalla oikealla se ei oikein sovi ristyksen tunnelmaan, sujuvuuteen, missä toivoisi että ne merkittäisiin kunnolla, esim oikea olisi kääntyvien kaista oikealle ja keskiviivan tuntumassa suoraan tai vasemmalle. Kun kaikki ajaa niin ja kun se tuntuu luonolliselta, ja turvalliselta, jos olisi merkattu.

Yritän sanoa että joskus se oikea tapa ja sen väkisin noudattaminen voi olla vaarallista ja tyhmää olla itsepäinen, mutta vielä tyhmempää tarkoituksellisesti ärhennellä hyvässä uskossa, mutta väärässä ollessa. Esim ykkös kohdassa varmaan sinisen käyttää vilkkua ja varmistaa että tilaa sivusuunnassa on.

Ja kolmonen sinisen linjalla hyvin usein varsin vaarallista, jos ei ole tarkkana.

Työmaat usein sellaisia että niissä ehkä muuttuneet ne vanhat, jopa edellisen päivän rakenteet ja lisäksi niitä työmaa esteitä ja opastukset ei ole mitenkään itsestään selviä.
 
Kaistanvaihto sulkuviivan kohdalla ja risteyksessä on kielletty. Tosin nykyään saa risteyksessä vasemmalle kääntyessä siirtyä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle, jos se on vapaa. :x3:
Kuten jo ylläkin todettu, niin nykylaki ei kiellä kaistan vaihtoa risteysalueella.
 
Eikö se kaistanvaihtaja väistä aina? Kaistanvaihto sulkuviivan kohdalla ja risteyksessä on kielletty. Tosin nykyään saa risteyksessä vasemmalle kääntyessä siirtyä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle, jos se on vapaa. :x3:
Noissa postaamissani kuvissa kaistanvaihtaja väistää, ja ei sulkuviivoja/kaistaviivoja. Sekaannus tulee siitä että kuka on kaistanvaihtaja. Esim se 1. kuvan parkkiruutu, niin sininen ei olisi kaistanvaihtaja, vaan hän ajaa omaa kaistaa, siinä on mutka.
Sama kolmoskuvassa, ja kolmoskuvassa jos punainen ajaa suoraan, niin joutuu vaihtaa sinne oikealle kaistalle, tosin olisko myös väärin ryhmittynyt, jos on vasemmalle kaistalle ryhmittynyt jos tarkoitus ajaa suoraan. (oletan että edelleen ne ohjeet voimassa ryhmittymisessä)
 
Mitäs teorioita täällä nyt pohdiskellaan? Nyt tulee minullekin ihan uutta pohdiskelua, ihan että hirvittää ajaminen liikenteessä tämän jälkeen. :rofl:

Eikö se kaistanvaihtaja väistä aina? Kaistanvaihto sulkuviivan kohdalla ja risteyksessä on kielletty. Tosin nykyään saa risteyksessä vasemmalle kääntyessä siirtyä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle, jos se on vapaa. :x3:
Sulkuviivan kohdalla saa ihan vapaasti vaihtaa kaistaa, mutta ei sen yli, jos pilkun paikkaa vähän tarkennetaan. Lisäksi vasemmalle kääntyminen risteyksessä ei ole mikään erotteleva tekijä siinä saako kaistaa vaihtaa risteyksessä.

Asia selkenee jos pulatunnuksen kuviin piirtäisi kaistat (itse en jaksa) jotka selkeyttävät kuka katsotaan kaistanvaihtajaksi missäkin tilanteessa.
 
Asia selkenee jos pulatunnuksen kuviin piirtäisi kaistat (itse en jaksa) jotka selkeyttävät kuka katsotaan kaistanvaihtajaksi missäkin tilanteessa.
Kuvissa piirsin vain keskiviivaa kuvaavan viivan, tarkoitus olisi kuvata tilanteita missä ei kaistaviivoista selviä tilanne.

4. ja 5. kuvassa ei kai mikään muutu jos kaistaviivat olisi. Ensimmäisessä kuvassa jos olisi kaistaviiva niin että kaista päättyisi parkkiruutuun niin se kai muuttaisi tilannetta. No toisessakin kuvassa jos olisi piiretty kaistaviiva niin että oikea jatkuisi. vasen loppuisi.


Kolmannessa kuvassa jos ennen risteystä olisi, niin muuttusko siinäkään.
 
Kuvissa piirsin vain keskiviivaa kuvaavan viivan, tarkoitus olisi kuvata tilanteita missä ei kaistaviivoista selviä tilanne.

4. ja 5. kuvassa ei kai mikään muutu jos kaistaviivat olisi. Ensimmäisessä kuvassa jos olisi kaistaviiva niin että kaista päättyisi parkkiruutuun niin se kai muuttaisi tilannetta. No toisessakin kuvassa jos olisi piiretty kaistaviiva niin että oikea jatkuisi. vasen loppuisi.


Kolmannessa kuvassa jos ennen risteystä olisi, niin muuttusko siinäkään.
Tarkoitinkin että jos siihen piirtäisi kaistat, se auttaisi ymmärtämään väistämisvelvollisuutta. Eihän kuvia tosiaan tarvitsisi jos niissä olisi kaistaviivat, mutta kaistat niissä menee silti vaikka viivoja ei ole.
 
Tarkoitinkin että jos siihen piirtäisi kaistat, se auttaisi ymmärtämään väistämisvelvollisuutta. Eihän kuvia tosiaan tarvitsisi jos niissä olisi kaistaviivat, mutta kaistat niissä menee silti vaikka viivoja ei ole.
Ok, joo, en tallentanut työkuvia, olisi ollut helppo pirtää virtuaali kaista viivat. Kolmessa ensimmäisessä sininen viiva leveäksi, neljännessä punainen ja jatkaa suoraan työmaan ohi.
Viidenteen kaistaviiva viivojen väliin.

Ehkä myöhemmin uudestaan, jos tulkinnoista on kiistaton yhteisymmärrys.
 
Itselleni tuo on aikoinaan opetettu niin että ainoastaan kaistan loppuminen tai sillä oleva este aiheuttaa väistämisvelollisuuden, koska silloin joutuu vaihtamaan kaistaa. Jos oikeassa laidassa on merkittyjä pysköintiruutuja, jatkuu oikea kaista niiden vieressä vasemmalla (vasen kaista loppuu jos se ei mahdu olemaan oikean vierellä), eikä päällä kuten se menisi jos autoja on pysäköity ilman merkittyjä ruutuja (oikea loppuu). Käy järkeen kun ajattelet kaistojen aina alkavan oikealta ja jos ei mahdu kuin yksi, loppuu vasen kaista.
Juu, itsellä on varmaan vanhentunutta tietoa tai sitten muistan sen väärin. Ajoin kortin 2018 ja luullakseni oikealla kaistalla parkkeeratun auton tullessa vastaan, väistäisin vasemman kaistan tulijaa koska näkisin että oma kaistani on se jolta täytyy vaihtaa kaistaa. Tietysti eri juttu jos se kaistaviiva tai sinisellä pyöreällä liikennemerkillä valkoinen nuoli oikealta kaistalta jatkuu sinne vasemmalle niin että vasen kaista loppuu selkeästi.

E: pikku muutos, ajoin kortin jo 2008. Menee näköjään hiukan helpolla jo vuosikymmenetkin sekaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, itsellä on varmaan vanhentunutta tietoa tai sitten muistan sen väärin. Ajoin kortin 2018 ja luullakseni oikealla kaistalla parkkeeratun auton tullessa vastaan, väistäisin vasemman kaistan tulijaa koska näkisin että oma kaistani on se jolta täytyy vaihtaa kaistaa. Tietysti eri juttu jos se kaistaviiva tai sinisellä pyöreällä liikennemerkillä valkoinen nuoli oikealta kaistalta jatkuu sinne vasemmalle niin että vasen kaista loppuu selkeästi.
Jos auton kaistallesi parkkeerattu, niin joudut vaihtaan kaistaa, mutta jos auto on parkkeerattu parkkiruutuun niin se ei ole kaistallasi.

Tämä ei kai ole mikään uusijuttu. ja voi riippua paikkakunnasta mitä tilanteita siellä opetuksessa korostuu (jos ei Turku->joku vitsi tavasta opettaa joku liikenne tilanne toisin kuin muualle)

Edit, vakavasti, niin se miten missäkin liikenne sujuu, niin on hyvin paikkallista ja paikkakohtaista noiden ruutujen kohdalla. varovaisuutta vaativaa.
 
Nykyisin kun saa parkata vastaantulevien kaistalle, niin kuka märittää milloin se vastaantulijoiden kaistalla ajo on laitonta? Siinä kuitenkin etsitään sitä parkkipaikkaa ,-) Ja kun nykyosin saa risteyksessä luisua suoraan keskikaistalle, moni luulee että se on "oikeus" ja saa kiilata siinä jo olevaa ;-D Kumpikin näistä "lakiuudistuksista" on aika humoristisia kyllä.
Jos siellä ajellaan paikkaa etsien (kuten kirjoitit) on se laitonta. Siellä saa ajaa tasan sen verran, että koukkaat siihen paikan viereen ja parkeeraat.
 
Jos siellä ajellaan paikkaa etsien (kuten kirjoitit) on se laitonta. Siellä saa ajaa tasan sen verran, että koukkaat siihen paikan viereen ja parkeeraat.
Luonnollisestikin, vaan se sitten määritellään oikeudessa, että mikä on mikäkin sallittu ajomäärä. Vai onko metrit määritelty lakitekstiin?
 
Ei siellä mitään vetoketjua ole vaan se kaista vaan päättyi siihen risteykseen ja pakko vaihtaa oikealle, lain mukaan jo ennen risteystä koska risteysalueella ei saisi kaistaa vaihtaa. Mua ei sinänsä kiinnosta miten porukka siellä haluaa ajaa tai jos haluaa vaihtaa mun eteen kaistaa risteysalueella niin tehköön sen vaan, kunhan A. käyttää vilkkua ja B. ei kiilaa suoraan päälle.
Tästä lähti se kaistojen piirtely juttu, ja vähän piirtelin uudestaan esimerkkejä ja etsin kuvia tuolta, ei oikein löytynyt ajantaisia, mutta työmaastä löyty juttu.
Oliko sattumalta tämä risteys, Tampereella Kalevan puistotien ja Ilmarinkadun risteys. Eli siinä ilmeisesti tehty niin että vasenkaista menee suoraan ja oikea kääntyville.
kuva_2024-10-10_155443431.png
Eli eroaisi siitä tyypillisestä missä oikea kaista tekee jonkinlaisen mutkan risteysalueella vasemmalle, tuossa vasenkaista taittuukin oikealle.

Googlen katunäkymissä työmaata aina vuoteen 2017 asti ja vähän joka vuonna erilainen ajojärjestely.
 
Mikäköhän siinä on, että onnistun toimimaan magneettina kusipäisille Skoda-kuskeille joka kerta, kun ajelen Tampereelta himaan...
Tällä kertaa ajelin 124 GPS:ään vasenta kaistaa motarilla ohittaen mittarinopeuskuskeja, ja joku Skoda-sankari lähti yrittämään oikealta ohitseni. Tän jälkeen toki liimautui mun takapuskuriin, kun ajoin toisen auton perässä vasenta kaistaa ja yritti pysyä jonkin aikaa kiinni, kun edessäni ajanut vaihtoi oikealle...ja itse painoin kaasun pohjaan.
Mikä siinä on, että tässä vaiheessa niiden ei enää tee mieli ajaa kovaa?

Hetki tän jälkeen annoin motarille liittyvälle pakulle "tilaa" nopeuseron takia vaihtamalla vasemmalle ja se päättikin pistää tallan pohjaan oikealla kaistalla (oli jo muutaman autonmitan mun takana) ja meni ohi, kun en jaksanut lähteä pelleilemään enää.
 
Näennäistä kiirettä ja turhaa ohittelua tuli taas viikolla todisteltua. Käväisin maakuntamatkailureissun Koillismaan suunnalla ja sieltä palatessani kaksikaistaisella tieosuudella (80km/h rajoitus) eräällä Audi-kuskilla oli pakko päästä minusta ohi vaikka oma GPS-nopeuteni oli 84km/h. No, pääsi se siinä sitten muutaman auton päähän kun nelikaistainen tieosuus alkoi, mutta sen 15 kilometrin tieosuuden jälkeen mitä Audi oli näköpiirissäni olimme rinnakkain samassa valoristeyksessä josta Audi kääntyi vasemmalle. Ohituksen hyöty ajallisesti täydet nolla sekuntia. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla millä nämä sankarit perustelevat nämä täysin turhat ohittelut.
 
Jos joku merkki nousee kusipäiden suosikkina, niin mielestäni Audi ja heti tokana BMW. Disclaimerina, että tietty vain pieni osa sikailee ja mulkkuja tietenkin on kaikkien merkkien rattien takana.

Viimeisin törkeä pelle muutama päivä sitten oli Bemari-kuski, joka tuli ihan perseeseen kiinni, kun ajettiin jonossa 40 alueella suht. hitaasti. Hiillosti mun perässä siksakkia aivan kuin voisin tehdä hitaalle jonolle jotain. Seuraavasta ympyrästä pääsin muiden perästä kääntyen eri suuntaan ja ajelin ~varman huomautus/sakkorajan alla (kuten useimmiten) eli 40 alueella 45-46 todellista nopeutta. Ilmeisen hiiltynyt BMW-kuski lähti ympyrästä samaan suuntaan ja polkaisi hetken taas takapuskurissa roikuttuaan ohi mielenosoituksellisen läheltä kylkeä ja kiihdyttäen kenties 70+ lukemiin. Ja sitten oli parin sadan metrin päässä jonottamassa kääntymään vasemmalle kun ajelin oikeaa kaistaa ohitsensa.

Pitää vielä nostaa, että kun olen nyt opetuskolmio takana opettanut lasta jokusen tunnin liikenteessä, niin on vittu sentään kehdattu jo kaksikin kertaa takana soittaa torvea rauhallisista, mutta ihan ok liikkeellelähdöistä. Onpa tullut sitten opetettua sitäkin, että olipa mikä hyvänsä kääntyminen tai lähtö, niin takana olevan mulkeron vuoksi ei tule ajoa muuttaa (kääntyä kunnolla katsomatta kuolleeseen kulmaan yms.) tai mitään muutakaan ylimääräistä painetta ottaa. Ajetaan vain sitä yhtä autoa siis.
 
Jos joku merkki nousee kusipäiden suosikkina, niin mielestäni Audi ja heti tokana BMW. Disclaimerina, että tietty vain pieni osa sikailee ja mulkkuja tietenkin on kaikkien merkkien rattien takana.

Viimeisin törkeä pelle muutama päivä sitten oli Bemari-kuski, joka tuli ihan perseeseen kiinni, kun ajettiin jonossa 40 alueella suht. hitaasti. Hiillosti mun perässä siksakkia aivan kuin voisin tehdä hitaalle jonolle jotain. Seuraavasta ympyrästä pääsin muiden perästä kääntyen eri suuntaan ja ajelin ~varman huomautus/sakkorajan alla (kuten useimmiten) eli 40 alueella 45-46 todellista nopeutta. Ilmeisen hiiltynyt BMW-kuski lähti ympyrästä samaan suuntaan ja polkaisi hetken taas takapuskurissa roikuttuaan ohi mielenosoituksellisen läheltä kylkeä ja kiihdyttäen kenties 70+ lukemiin. Ja sitten oli parin sadan metrin päässä jonottamassa kääntymään vasemmalle kun ajelin oikeaa kaistaa ohitsensa.

Pitää vielä nostaa, että kun olen nyt opetuskolmio takana opettanut lasta jokusen tunnin liikenteessä, niin on vittu sentään kehdattu jo kaksikin kertaa takana soittaa torvea rauhallisista, mutta ihan ok liikkeellelähdöistä. Onpa tullut sitten opetettua sitäkin, että olipa mikä hyvänsä kääntyminen tai lähtö, niin takana olevan mulkeron vuoksi ei tule ajoa muuttaa (kääntyä kunnolla katsomatta kuolleeseen kulmaan yms.) tai mitään muutakaan ylimääräistä painetta ottaa. Ajetaan vain sitä yhtä autoa siis.
Se töötin nimi on "mennäänkin vastaa seuraavalla valorytmillä-painike", kun sitä käytetään kouluauton takana valoissa, varsinkin jos on vielä mäkilähtö.

Aika useat ajo-opettajat on jossain kohtaa tehneet sen, että että ovat käyneet kysymässä minkälainen hätätilanne takana olevassa autossa on.
 
Se töötin nimi on "mennäänkin vastaa seuraavalla valorytmillä-painike", kun sitä käytetään kouluauton takana valoissa, varsinkin jos on vielä mäkilähtö.

Aika useat ajo-opettajat on jossain kohtaa tehneet sen, että että ovat käyneet kysymässä minkälainen hätätilanne takana olevassa autossa on.
Fiksu kaveri myös haistaa nuo ajokouluautot kauempaa "riskeineen" ja mahdollisuuksien mukaan ryhmittyy toiselle kaistalle jne. kun tietää kuiteskin että siellä on vasta harjoittelut päällä. Toki takana saa jonottaa ja soittaa torvea, mutta suurin osa noista kavereista tuskin edes tajuaa olevansa opetusauton takana...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 039
Viestejä
4 618 378
Jäsenet
75 977
Uusin jäsen
Leevipkoski

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom