Jos tie kapenee niin että suuntaansa yksi kaista, niin se joka ajaa oikeanpuoleista kaistaa, oikeanpuolesta reunaa, niin hänhän on se jolla kaista ei lopu, vaan se joka jatkaa vasemmalla. vaikka se oikea tienreuna olisi se mikä siirtyy vasemmalle. (ja jos ei kaistaviivoilla toisin piirrellty)Puoltaako joku liikennesääntö tuota että oikea kaista ajaisi etuajo-oikeutetusti edes lainausmerkeissä? Olen lähtenyt aina siitä olettamuksesta, ettei kaistaa saa vaihtaa mihinkään suuntaan ellei väistä toisen kaistan autoilijoita. Sitten asia erikseen jos mateluvauhtia tai muuten hyvää hyvyyttään toisella kaistalla joku tekee tilaa ns. vetoketjumallilla.
Tietyömailla jos sinne oikeaan reunaan on laitettu esteitä, työmaa-aitoja niin sitten tilanne todennäköisesti muuttuu.
(Oletus että muita, esim merkkejä mikä kieltäisi suoraan ajamasta).
Tyypilinen vaaran paikka on se kaksikaistaa suuntaansa ja tie kapenee yksikaisteiseksi pysäköintiruutujentakia, jolloin se oikea kaista siirtyy ruudun leveyden verran oikealla ja vasemmalta kaistalta kaista jonkin opetuksen mukaan loppuu. (jos ei toisin piiretty)
En tiedä mikä siellä tilanne, jos oikealla tiellä mistä Googlen kuvista arvoin, niin ollut risteyksiä missä jatkuu kaksikaistaisena tai jotain haarautumia. Niin tuossa pohdin tilannetta jos se oikealla kaistalla on jotain työmaaesteitä, niin silloin voi se oikea joutua väistämään, tietenkin jos vasemmalla kaistalla esteitä, niin toki vasemmalla kaistalla ollut väistää, jos molemmilla esteitä, niin ....Ei siellä mitään vetoketjua ole vaan se kaista vaan päättyi siihen risteykseen ja pakko vaihtaa oikealle, lain mukaan jo ennen risteystä koska risteysalueella ei saisi kaistaa vaihtaa. Mua ei sinänsä kiinnosta miten porukka siellä haluaa ajaa tai jos haluaa vaihtaa mun eteen kaistaa risteysalueella niin tehköön sen vaan, kunhan A. käyttää vilkkua ja B. ei kiilaa suoraan päälle.
Onko nykyään risteysalueella kaistanvaihto kielletty ? jos siis ei ole merkkejä, sulkuviivoja yms. mikä sen kieltäisi?
Toki mikään ei ole syy kääntää kylkeen.