Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Päiväsakot ovat olleet vähintään riksakon verran 1999 alkaen, ref: HE 74/1998 - Hallituksen esitykset - FINLEX ® , en tarkastanut perään, että oliko tämä otettu huomioon, kun rikesakoista siirryttiin liikennevirhemaksuihin.

Olen kuitenkin samaa mieltä rike-/päiväsakko problematiikasta. Rikkaat voi sikailla kunhan pysytään rikesakkojen rajoissa ja köyhät kun vedetään överisti ja ollaan päiväsakkojen puolella.
Ei suraan viestiisi, mutta jatkoa keskusteluun.
Edelleen sitä mieltä että tehokkaimin kuskeihin vaikuttaa kiinni jäämisen riski ja nopea puuttuminen, rangaistuksilla on vaikutus, mutta Suomessa on kovat rangaistukset ylinopeudesta, niin ei sekään ole taikasana.

Ajo-oikeuden menettäminen on myös tehokas, vaatii toki sen että kiinnijäämis riski. Onhan noita esimerkkejä jotka ihan tietoisesti, tahallaan ajavat ylinopeutta, mutta jos ei puututa, jos ei ajolupa mene vaikka autoa ei saa pysymään sallittuissa, niin jatkuu.

Ylinopeus, turvavälit ym, niin lisää tienpäällä puuttumista, että lisää automaattivalvontaa, ja kahdenvuoden sisään jos 3-4 "käryä", niin ajolupa pois määräajaksi. Sitä voisi kartuttaa nekin käryt mistä ei kerrasta rangaistusta. Esim jos ajelee toistuvasti kameratolppaa pienellä ylinopeudella tai välillä.

Jos kiinni jäämisenrekis pieni, niin isot rangaistukset kerrasta, ajoluvan menettäminen 1-2 kerrasta on enemmänkin arpajaisia kuin kohdistettuja
 
Eikö noilta automurhaajilta voisi edes ottaa loppuiäksi ajokortin pois? Kun muutenkin rangaistukset on naurettavat niin olisi edes jotain seuraamusta.
Ja sitten auton takavarikointi ekasta kerrasta jos ajaa kortitta.

edit: Poliisi: ”Erittäin huolestuttava” ilmiö lisääntynyt liikenteessä matkapuhelimen käyttö kuskeilla lisääntymässä. Saadaan siis enemmän näitä kivoja pikku kolareita.
Viime aikoina jalankulkua harrastettaessa on tullut pantua merkille, että ihan merkittävällä osalla autoilijoista, teini-ikäisestä bemaristista tai mopoautoilijasta viiskymppiseen sähköautoilevaan perheenäitiin, tuntuu olevan kännykkä naaman ja ratin välissä. Vieressä päiväkotia, alakoulua, kauppaa ja useita suojateitä. Ihme, ettei ole vielä tapahtunut mitään. Asiaa ei auta, että moni vielä ajaa surutta kuuttakymppiä nopeusrajoituksen ollessa tuossa lyhyellä pätkällä 40.
 
Puhelimen käytön suhteen poliisilla voisi olla joku huomaamaton valvontakamera liikenneympyröiden exitissä. Aika usein, kuten eilenkin, huomaa että kuskilla jää vilkku näyttämättä poistuessa ja vähintään osasyynä muun asenteen ja osaamattomuuden lisäksi on se puhelin, jota tasapainotellaan ratin päällä. Eilen kyseessä oli Tesla, luulisi että Teslalla voi navigoida perille ilman puhelinta, tai sanella vaikka tekstiviestin jos on pakko viestejä lähettää kesken ajon.

No eipä siinä mitään, odottelin siinä turhaa omaa vuoroani ja jäin jälkikäteen toivomaan, että kaveri sai tärkeän ongelmansa puhelimella ratkottua.
 
No eipä siinä mitään, odottelin siinä turhaa omaa vuoroani ja jäin jälkikäteen toivomaan, että kaveri sai tärkeän ongelmansa puhelimella ratkottua.
Muut hävis ehkä minuutti, tuskin sitäkään, hän säästi multitaskaamalla 10min. :-) Sais vielä sen yhden säikeen lisään vilkunkäyttövarten.

No vakavasti, ympyröiden vieressä usein keveynliikeenteen väylää ja sitten joku noista kerran elämässään teilaa sen uhrin sairaalaan, meneekin viikkoja,kuukausia uhrilla, + kaikki hälytys, viranomaiset, hoitohenkilökunta, läheiset jolloin pientä se puolentunnin jumi itse onnettomuuspaikalla.

10 min * 400/vuosi*10 vuotta, onhan se jo 666 tuntia säästöä, sillä ei tosin makseta kuvailtua hoitojakosia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 153
Viestejä
4 416 359
Jäsenet
73 324
Uusin jäsen
Pooki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom