Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No niin, juuri vasta valitin täällä kilipäistä, niin tänään Leppävaarassa valkoisen ID.4:sen kuskin hermon päälle kävi liikaa, että pysähdyin suojatien eteen antamaan pyöräilijälle tietä. Normaali lain mukainen tilanne, tilannenopeus ja pysähtyminen. Jantteri tuli perään kiinni, painoi tööttiä ja kädet heilui. Olisi varmaan pitänyt ajaa sen fillaristin päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kyseessä oli suora tie niin miksi annoit pyöräilijälle tietä?
Tietämättä ko. tilanteesta mitään, niin veikkaan syyksi haluttomuutta ajaa yli tai muuten vaarantaa pyöräilijän terveyttä. Aika nopeasti pyöräilijä muuttuu jalankulkijaksi, kun hyppää pois satulasta. Toki suojatiellä ei saa pyörällä ajaa, mutta vaikea sitä on aina ennustaa onko pyöräilijä ajamassa laittomasti pyörällä suojatiellä vai onko pyöräilijä mahdollisesti jalankulkija taluttaessaan pyörää tien ylitse.

Harmittaisi melkoisesti, jos ennustus menisi pieleen ja syyllistyisi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.
 
Tietämättä ko. tilanteesta mitään, niin veikkaan syyksi haluttomuutta ajaa yli tai muuten vaarantaa pyöräilijän terveyttä. Aika nopeasti pyöräilijä muuttuu jalankulkijaksi, kun hyppää pois satulasta. Toki suojatiellä ei saa pyörällä ajaa, mutta vaikea sitä on aina ennustaa onko pyöräilijä ajamassa laittomasti pyörällä suojatiellä vai onko pyöräilijä mahdollisesti jalankulkija taluttaessaan pyörää tien ylitse.

Harmittaisi melkoisesti, jos ennustus menisi pieleen ja syyllistyisi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.
No se fillaristi ei lennossa jalankulkijaksi muutu, vaan väitän että se vaatii _pysähtymisen_ ja sitten pyörän päältä pois nousemisen. Ei niin että tullaan 20km/h nostetaan sekunnissa jalka takarenkaan yli kroppa kokonaan fillarin vierellä josta sit lähdetään juoksemaan fillarin vierellä.

(Väistämisvelvollista) Pyöräilijää kuuluu lähestyä siten että ”pakottaa” sen pysähtymään, mutta kuitenkin siten että ihan viime tingassa ehtii pysähtymään (torvi pohjassa).
 
No niin, juuri vasta valitin täällä kilipäistä, niin tänään Leppävaarassa valkoisen ID.4:sen kuskin hermon päälle kävi liikaa, että pysähdyin suojatien eteen antamaan pyöräilijälle tietä. Normaali lain mukainen tilanne, tilannenopeus ja pysähtyminen. Jantteri tuli perään kiinni, painoi tööttiä ja kädet heilui. Olisi varmaan pitänyt ajaa sen fillaristin päälle.
Jos oli suora tie, pyöräilijä väistää.
Toki suojatiellä ei saa pyörällä ajaa
Kyllä saa ajaa, mutta on väistämisvelvollinen.
 
No se fillaristi ei lennossa jalankulkijaksi muutu, vaan väitän että se vaatii _pysähtymisen_ ja sitten pyörän päältä pois nousemisen. Ei niin että tullaan 20km/h nostetaan sekunnissa jalka takarenkaan yli kroppa kokonaan fillarin vierellä josta sit lähdetään juoksemaan fillarin vierellä.

Miksi se vaatisi pysähtymisen? Lukeeko laissa jotain pysähtymisestä? Pyörän selästä voi hieman kankeampikin kaveri tulla talutusmoodiin kevyessä vauhdissa, tavallinen ihminen ei ehkä ihan 20km/h, mutta rivakassa kävelyvaudissa ihan helppoa. Naisten mallilla helpompaa kuin v-rungolla ja potkulaudalla on muuten vielä helpompaa.
 
(Väistämisvelvollista) Pyöräilijää kuuluu lähestyä siten että ”pakottaa” sen pysähtymään, mutta kuitenkin siten että ihan viime tingassa ehtii pysähtymään (torvi pohjassa).
Jokainen toimii liikenteessä omalla tavallaan, mutta itse en tuohon muiden kouluttamiseen lähde.

Ennakoiden ajamalla liikenne on kaikille sujuvampaa. Noilla viime tingassa pysähtymisillä voi aiheuttaa ikäviä tilanteita perässä ajaville, jos he eivät ole äkkipysähdyksen mahdollisuutta havainneet.
Mahdollisesti uudemmalla autolla perässä ajava pysähtyy vielä ennen törmäystä, kun automaattijarrutukset ovat apuna. Mutta jos kolmantena jonossa tuleekin joku vanhempi laite, niin se ei välttämättä enää ehdi pysähtymään ennen törmäystä.
 
Mielestäni pyöräilijöiden "kouluttaminen" on tarpeellista, mutta en tee hätäjarrutuksia asiassa kylläkään. Olen useamman kerran kuitenkin veivannut (painanut namikkaa siis) sivuikkunan alas ja huudahtanut perään "Säännöt!". Käsimerkkejä on tullut vastauksina monta kertaa, mutta ehkä sääntöjen googlaustakin on sittemmin tapahtunut.

"Tienkäyttäjän on luottamusperiaatteestakin huolimatta otettava huomioon se, etteivät kaikki tienkäyttäjät tunne tai noudata liikennesääntöjä. Erityisesti tämä on otettava huomioon liikenteessä liikkuvien lasten, vanhusten, näkövammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden kohdalla. Heikoimpien tienkäyttäjäryhmien erityissuojelu kuuluu tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta silloin, kun toisen tienkäyttäjän toiminnasta on pääteltävissä, ettei hän tunne tai tule noudattamaan liikennesääntöjä."

"Luottamusperiaatetta ei voida soveltaa puhtaasti silloin, kun on kyse lasten, ikääntyneiden tai vammaisten asemasta tienkäyttäjinä. Moottoriajoneuvon kuljettajan on tällaisen tienkäyttäjän havaitessaan otettava huomioon liikennesääntöjen vastaisen käyttäytymisen mahdollisuus. Jos kuljettaja ei pysty varmistumaan, kuuluuko hänen havaitsemansa jalankulkija tai polkupyöräilijä mainittuihin ryhmiin, hänen on oikeuskirjallisuuden mukaan sovitettava toimintansa sen vaihtoehdon mukaan, johon sisältyy suurin riski."
(HE 180/2017)

Tuota periaatetta ei juuri laissa taida olla, mutta oikeuskäytännössä ymmärtääkseni on. Kannattanee varoa pyöräilijöitä, vaikka heillä ei ole mitään oikeuksia oletuksena.
 
Miksi se vaatisi pysähtymisen? Lukeeko laissa jotain pysähtymisestä? Pyörän selästä voi hieman kankeampikin kaveri tulla talutusmoodiin kevyessä vauhdissa, tavallinen ihminen ei ehkä ihan 20km/h, mutta rivakassa kävelyvaudissa ihan helppoa. Naisten mallilla helpompaa kuin v-rungolla ja potkulaudalla on muuten vielä helpompaa.

Tieliikennelain 25 §:n mukaan saa ainakin vahvan käsityksen, että väistämisvelvollisen on nopeutta vähennettävä tai pysähdyttävä.

25 §​


Väistämisen osoittaminen​


Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä.

Tieliikennelaki 729/2018 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
 
Elikkä jos aikoo muuttua jalankulkijaksi niin ei tarvitse hidastaa tai pysähtyä, koska ei ole väistämisvelvollinen.

Ensin pyöräilijä osoittaa väistävänsä, jonka jälkeen voi muuttua jalankulkijaksi eikä sen jälkeen ole enää väistämisvelvollinen. Pyöräilijä ei siis voi lennosta muuttua jalankulkijaksi.
 
Tietämättä ko. tilanteesta mitään, niin veikkaan syyksi haluttomuutta ajaa yli tai muuten vaarantaa pyöräilijän terveyttä. Aika nopeasti pyöräilijä muuttuu jalankulkijaksi, kun hyppää pois satulasta. Toki suojatiellä ei saa pyörällä ajaa, mutta vaikea sitä on aina ennustaa onko pyöräilijä ajamassa laittomasti pyörällä suojatiellä vai onko pyöräilijä mahdollisesti jalankulkija taluttaessaan pyörää tien ylitse.

Harmittaisi melkoisesti, jos ennustus menisi pieleen ja syyllistyisi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.
Torveahan noille alle poukkoaville pitää antaa eli takana mölynnyt ihan oikeassa. Teki tänäänkin mieli kun olin letkassa kolmantena ja letka pysäsi kun ensin poljettiin puoliväliin suojatietä sitten käveltiin keskikorokkeen kohalla 2m ja samantien toisella puoliskolla takasin selkään. Se vaan on se ongelma että se pysähtyjä ei edes kuule sitä torvea, puhumattakaan että kukaan edellä ajava tajuaisi mistä se johtuu. Säännöt selkeästi koskee vaan autoilijoita, ei muita.

Ylihän tosiaan ei parane ajaa, mutta kyllä hyvällä ennakoinnilla ja torven avustuksella saa itselleen ihan hyvin tilaa jos joku uhkaa sotkea alle. Törkeäähän se hieman on, mutta ei kukaan niitä sääntöjä opi jossei niitä noudateta.
 
Ensin pyöräilijä osoittaa väistävänsä, jonka jälkeen voi muuttua jalankulkijaksi eikä sen jälkeen ole enää väistämisvelvollinen. Pyöräilijä ei siis voi lennosta muuttua jalankulkijaksi.
Se väistämisvelvollisuus määräytyy siitä että millä tavalla se risteyskohta edetään. Puhut nyt jostain mielikuvitusvelvollisuudesta.

Muutenkin olisi täysin järjen/lain hengen vastaista osoittaa ensin että on väistämässä, jos ei ole. Ja myös typerää jos on etuajo-oikeutettu.

Pyöräilijä voi lennosta muuttua jalankulkijaksi.
 
Asiaton käytös - flamettaminen, samasta huomautettu aiemmin
"Luottamusperiaatetta ei voida soveltaa puhtaasti silloin, kun on kyse lasten, ikääntyneiden tai vammaisten asemasta tienkäyttäjinä. Moottoriajoneuvon kuljettajan on tällaisen tienkäyttäjän havaitessaan otettava huomioon liikennesääntöjen vastaisen käyttäytymisen mahdollisuus.

Spandexit menee kyllä minun mielestä tuohon vammaisten kategoriaan, joten täytyy olla varovainen liikenteessä.
 
No niin, juuri vasta valitin täällä kilipäistä, niin tänään Leppävaarassa valkoisen ID.4:sen kuskin hermon päälle kävi liikaa, että pysähdyin suojatien eteen antamaan pyöräilijälle tietä. Normaali lain mukainen tilanne, tilannenopeus ja pysähtyminen. Jantteri tuli perään kiinni, painoi tööttiä ja kädet heilui. Olisi varmaan pitänyt ajaa sen fillaristin päälle.
Tuleppas nyt kertomaan paikka missä tapahtui, jotta saadaan loppu ketjun skenaarioille.
 
Täälläkin paljon puhuttu turvaväli! Reilu jarrutus tarvittiin, mutta auton hätäjarrutus ei aktivoitunut.

Vähän jännitti että kuinka moni tulee mun konttiin, mutta selvisin naarmuitta ja pääsin jatkamaan matkaa nopeasti kun edessä oleva antoi tilaa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Täälläkin paljon puhuttu turvaväli! Reilu jarrutus tarvittiin, mutta auton hätäjarrutus ei aktivoitunut.

Vähän jännitti että kuinka moni tulee mun konttiin, mutta selvisin naarmuitta ja pääsin jatkamaan matkaa nopeasti kun edessä oleva antoi tilaa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Aika tiukille menee, siksi pidän aina mielummin yli kolmen sekunnin turvaväliä kuin videolla näkyvää ohkaisen marginaalin versiota.

Toisaalta nostan hattua että edes noin pari sekuntia löytyy, kun suurin osa tuntuu ajavan jopa sekunnin tai alle turvavälillä.
 
Tossakin näkyy hyvin kuinka huono näkyvyys sieltä edelläajavan takaa voi olla, ja kun edelläajava hiace-kuski ei oikein reagoi ajoissa häiriöön niin takanakin tulee kiire. Onneksi ei kuitenkaan kovempaa tömäytä pakukaan tohon läjään.

Pari kk sitten näin Kumpulassa kuinka mies ajoi jollain opel-farmarilla jarruttamatta suoraan liikennevaloissa seisovan pakun perään. Ainakin metrin hyppäsi paku eteenpäin suojatien päälle, onneksi ei ollut ketään kohdalla. Eniten nauratti ja vitutti että kaikki perässä tulleet autoilijat yrittivät vain mahdollisimman nopeasti pujotella pois paikalta, siitä huolimatta että irronnutta romua ja hoipertelevia ihmisiä oli ajokaistoilla. ”Not my problem, mulla on kiire perjantain viettoon!”
 
Tuleppas nyt kertomaan paikka missä tapahtui, jotta saadaan loppu ketjun skenaarioille.

Tässä kohtaa oli pyöräilijä suojatiellä, jonka eteen pysähdyin. Minulla on sama tuossa kohtaa, että onko se pyörän päällä vai jalkaisin jos se on jo suojatielle siirtynyt sillä en kummassakaan tilanteessa aja päälle vaikka takana olevan niin haluaisi. Kyseessä oli ihan aikuinen nainen arkivaatteissa, eikä spandex raketti. Ne tykkäävät ajella tuolla Vanhan Turuntien puolella.

 
Viimeksi muokattu:
Tässä kohtaa oli pyöräilijä suojatiellä, jonka eteen pysähdyin. Minulla on sama tuossa kohtaa, että onko se pyörän päällä vai jalkaisin jos se on jo suojatielle siirtynyt sillä en kummassakaan tilanteessa aja päälle vaikka takana olevan niin haluaisi.

Eiköhän siellä takana ollut vaan joku pieni mielenterveysongelman ilmentymä joka kumpusi pintaan siitä että ajojärjestys oli väärä.
 
Tässä kohtaa oli pyöräilijä suojatiellä, jonka eteen pysähdyin. Minulla on sama tuossa kohtaa, että onko se pyörän päällä vai jalkaisin jos se on jo suojatielle siirtynyt sillä en kummassakaan tilanteessa aja päälle vaikka takana olevan niin haluaisi.

Ei tosiaan ole vaihtoehtoja jos muuten vaara kolarista.
Ja ilmeisesti se takana tulia paino torvea vasta silloin kun olit jo melkein pysähtynyt tai jo pysähtynyt, eli ihan turhaa sekoilua.
Sinä olisit toki periaatteessa varoittaa pyöräiliää varatilanteessa siinä vaiheessa kun alle pyrki, mutta harvalla se on niin rutinoitunutta että ajoissa kerkiäisi painella ja sen jälkeen ihan turhaa.
 
Ei tosiaan ole vaihtoehtoja jos muuten vaara kolarista.
Ja ilmeisesti se takana tulia paino torvea vasta silloin kun olit jo melkein pysähtynyt tai jo pysähtynyt, eli ihan turhaa sekoilua.
Sinä olisit toki periaatteessa varoittaa pyöräiliää varatilanteessa siinä vaiheessa kun alle pyrki, mutta harvalla se on niin rutinoitunutta että ajoissa kerkiäisi painella ja sen jälkeen ihan turhaa.

Juu siis tuossa kohtaa tilannenopeudet ovat niin pieniä, että se minun hidastaminen ja pysähtyminen ei paljoa vaaratilanteita aiheuttanut pyöräilijälle tai sille takana tulevalle. Ihan normaali suojatien kohtaamistilanne.
 
Aika tiukille menee, siksi pidän aina mielummin yli kolmen sekunnin turvaväliä kuin videolla näkyvää ohkaisen marginaalin versiota.

Toisaalta nostan hattua että edes noin pari sekuntia löytyy, kun suurin osa tuntuu ajavan jopa sekunnin tai alle turvavälillä.
Videosta sitä ei näe, mutta alun jarrutus oli kova kuten pitääkin äkillisessä tilanteessa olla(näkee kun keula painuu alas), mutta heti tuon jälkeen kevensin jarruttamista ja lopussa valutin tarkoituksella vauhdilla tuonne vasemmalle puolelle "pussiin" etten saa ketään mun takakonttiin.

Vaikka tienpinta oli märkä ja kylmä niin abs eikä hätäjarrutus aktivoitunut.

Toinen mitä videosta ei näe (nopeus tulee muutaman sekunnin perässä), niin ennen kuin mun edessä jarruvalot edessä edes syttyy, olen nostanut jalan jo kaasulta ja olen valmiiksi jarrulla koska näin että siellä edessä jono hidastuu. (kamerasta ei näe kun kuvaa keskeltä, mutta kuskin paikalta näin kun siellä alkoi jarruvalot syttymään).
 
Tossakin näkyy hyvin kuinka huono näkyvyys sieltä edelläajavan takaa voi olla, ja kun edelläajava hiace-kuski ei oikein reagoi ajoissa häiriöön niin takanakin tulee kiire. Onneksi ei kuitenkaan kovempaa tömäytä pakukaan tohon läjään.

Pari kk sitten näin Kumpulassa kuinka mies ajoi jollain opel-farmarilla jarruttamatta suoraan liikennevaloissa seisovan pakun perään. Ainakin metrin hyppäsi paku eteenpäin suojatien päälle, onneksi ei ollut ketään kohdalla. Eniten nauratti ja vitutti että kaikki perässä tulleet autoilijat yrittivät vain mahdollisimman nopeasti pujotella pois paikalta, siitä huolimatta että irronnutta romua ja hoipertelevia ihmisiä oli ajokaistoilla. ”Not my problem, mulla on kiire perjantain viettoon!”
Hiace kuskin edessä oli vielä yksi auto joka ajoi edellä menevän konttiin.

Mun takana oleva meinasi tulla mun konttiin, siksi menin vasemmalle ja hän tuli mun rinnalle ja hän sai pusun takakonttiin. Olin siellä keskellä ainoa keneen ei osunut.
 
Juu siis tuossa kohtaa tilannenopeudet ovat niin pieniä, että se minun hidastaminen ja pysähtyminen ei paljoa vaaratilanteita aiheuttanut pyöräilijälle tai sille takana tulevalle. Ihan normaali suojatien kohtaamistilanne.
No onhan siinä todellinen vaaratilanne jos pyöräiliä ajaa eteesi niin että joudut hidastaan ja jopa pysähtyyn

Autoissa voisi olla sen vakio torven sijaan myös joku miedompi varoitus äänimerkki esim tuon kaltaisiin tilanteisiin missä kuljettaja havaitsee pyräiliän josta ei ole varma onko se väistämässä vai tulossa alle.
 
Hiace kuskin edessä oli vielä yksi auto joka ajoi edellä menevän konttiin.

Mun takana oleva meinasi tulla mun konttiin, siksi menin vasemmalle ja hän tuli mun rinnalle ja hän sai pusun takakonttiin. Olin siellä keskellä ainoa keneen ei osunut.

Jos nyt oletetaan että henkilöautolla menit, nostit kaasun, jarrutit ja sen perään hölläsit jarrua ja valuttelit tuonne sivuun, niin miten ihmeessä vielä sinun takana joku onnistuu ajamaan edellä ajaneesi konttiin.

No perus syys varmaan se että ajoi sinun kontissa, mikä jo sinänsä merkki hänen ajotaidottomuudesta. Tästä nousee mieleen ne keskustelut että mitä tehdä silloin jos joku roikkuu kontissa.


No ajotaitosi vähensi paljon vahinkoja ja ainakin yhden auton säästi kokonaan vaurioilta, ehkä useammankin.


Edit.
Sori sekoilua, siis kolarin ajoi vielä kauempaa takana jonossa ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen toimii liikenteessä omalla tavallaan, mutta itse en tuohon muiden kouluttamiseen lähde.

Ennakoiden ajamalla liikenne on kaikille sujuvampaa. Noilla viime tingassa pysähtymisillä voi aiheuttaa ikäviä tilanteita perässä ajaville, jos he eivät ole äkkipysähdyksen mahdollisuutta havainneet.
Mahdollisesti uudemmalla autolla perässä ajava pysähtyy vielä ennen törmäystä, kun automaattijarrutukset ovat apuna. Mutta jos kolmantena jonossa tuleekin joku vanhempi laite, niin se ei välttämättä enää ehdi pysähtymään ennen törmäystä.
Ei se ennakointi vaadi sitä, että antaa tietä suojatietä lähestyvälle pyöräilijälle tilanteessa kuin tilanteessa. Eikä se ole kouluttamista, ettei tietentahtoen totuta pyöräilijöitä väärille tavoille. Hidastaminen ja varautuminen pyöräilijän eteen tulemiseen on eri asia.

Jostain syystä melkein aina selityksenä, miksi annetaan pyöräilijälle tilaa, nousee esille tuo kun en halunnut ajaa päälle. Valtaosassa näistä tilanteista pyöräilijä on kuitenkin paikallaan tai vasta lähestymässä suojatietä.

Oma empiirinen kokemukseni on, että pyörän selässä istuen saa paremmin tilaa, kuin jalan suojatien reunassa seisten.
 
Jos nyt oletetaan että henkilöautolla menit, nostit kaasun, jarrutit ja sen perään hölläsit jarrua ja valuttelit tuonne sivuun, niin miten ihmeessä vielä sinun takana joku onnistuu ajamaan edellä ajaneesi konttiin.

No perus syys varmaan se että ajoi sinun kontissa, mikä jo sinänsä merkki hänen ajotaidottomuudesta. Tästä nousee mieleen ne keskustelut että mitä tehdä silloin jos joku roikkuu kontissa.

No ajotaitosi vähensi paljon vahinkoja ja ainakin yhden auton säästi kokonaan vaurioilta, ehkä useammankin.

"niin miten ihmeessä vielä sinun takana joku onnistuu ajamaan edellä ajaneesi konttiin." ei kukaan enää ajanut minun edellä ajavan perään, vaan se mun takana tullut, joka tuli mun rinnalle -> hänen peräänsä ajettiin.
 
Pari kk sitten näin Kumpulassa kuinka mies ajoi jollain opel-farmarilla jarruttamatta suoraan liikennevaloissa seisovan pakun perään. Ainakin metrin hyppäsi paku eteenpäin suojatien päälle, onneksi ei ollut ketään kohdalla. Eniten nauratti ja vitutti että kaikki perässä tulleet autoilijat yrittivät vain mahdollisimman nopeasti pujotella pois paikalta, siitä huolimatta että irronnutta romua ja hoipertelevia ihmisiä oli ajokaistoilla. ”Not my problem, mulla on kiire perjantain viettoon!”
Jos siinä on pari sivullista paikalla eikä itse ole ensiavun superosaaja niin ihan turha siihen on jäädä ihmettelemään tapahtunutta, vaan oikea peliliike on juuri häipyä pois tieltä perjantain viettoon.
 
Jos siinä on pari sivullista paikalla eikä itse ole ensiavun superosaaja niin ihan turha siihen on jäädä ihmettelemään tapahtunutta, vaan oikea peliliike on juuri häipyä pois tieltä perjantain viettoon.

Juu en minäkään jäänyt tuossa aamuisessa kolarissa enempää ihmettelemään, kiersin autoni ympäri, ei vaurioita, kävin edessä olevan pakukuskin ovella kysymässä että kaikki ok ja saisko hän ajettua pari kolme metriä eteen päin että pääsen tuosta pussista pois, hän ajoi eteenpäin kun oli tilaa ja minä häivyin paikalta.
 
Juu en minäkään jäänyt tuossa aamuisessa kolarissa enempää ihmettelemään, kiersin autoni ympäri, ei vaurioita, kävin edessä olevan pakukuskin ovella kysymässä että kaikki ok ja saisko hän ajettua pari kolme metriä eteen päin että pääsen tuosta pussista pois, hän ajoi eteenpäin kun oli tilaa ja minä häivyin paikalta.
Sinun tapauksessa tietysti olisi ollut (saatoit toki antaakin) asiallista jättää yhteystiedot jollekin (esim sun tapauksessa sille pakukuskille edessä jonka perään se sun edellä menevä ajoi) mahdollista todistajanlausuntoa varten jos ympärillä oli enemmän/vähemmän kolaroineita autoja niin heistä jokainen on silloin omassa asiassaan 'asianomainen' ja lausunnon painoarvo sama kuin törmääjällä.

Käytännössä jos paikalla on jo ihmisiä niin olet sen verran myöhässä että et ole tilannetta nähnyt eikä silloin ole todistajan lausuntoakaan antaa eikä yhteystiedoilla kukaan tee mitään.
 
Se väistämisvelvollisuus määräytyy siitä että millä tavalla se risteyskohta edetään. Puhut nyt jostain mielikuvitusvelvollisuudesta.

Muutenkin olisi täysin järjen/lain hengen vastaista osoittaa ensin että on väistämässä, jos ei ole. Ja myös typerää jos on etuajo-oikeutettu.

Pyöräilijä voi lennosta muuttua jalankulkijaksi.

Avaatko hieman tätä? Tarkoitatko, että tilanteessa väistämisvelvollinen, suojatietä lähestyvä, pyöräilijä hyppää pyörän selästä heti suojatien alkaessa, niin hän sillä samalla sekunnilla muuttuu jalankulkijaksi, ja siinä samalla hetkellä autoilija on velvoitettu antamaan esteettömän kulun tälle jalankulkijalle?
 
Avaatko hieman tätä? Tarkoitatko, että tilanteessa väistämisvelvollinen, suojatietä lähestyvä, pyöräilijä hyppää pyörän selästä heti suojatien alkaessa, niin hän sillä samalla sekunnilla muuttuu jalankulkijaksi, ja siinä samalla hetkellä autoilija on velvoitettu antamaan esteettömän kulun tälle jalankulkijalle?
Periaatteessa ja pykälien mukaan kyllä. Ihan samalla tavalla kuin se punaiseksi vaihtuva valo tarkoittaa heti että ajaminen kielletty, eikä siinä ole mitään harkinta-aikaa. Vaikka nykyliikenteessä sankarikuskit onkin toista mieltä.
 
Periaatteessa ja pykälien mukaan kyllä. Ihan samalla tavalla kuin se punaiseksi vaihtuva valo tarkoittaa heti että ajaminen kielletty, eikä siinä ole mitään harkinta-aikaa. Vaikka nykyliikenteessä sankarikuskit onkin toista mieltä.
Keltaisellakaan ei saa enää ohittaa pääopastinta ja se "harkinta-aika" on siis siinä keltaisella eli jos et ehdi pysähtymään niin ajat läpi ja mikäli ehdit niin pysähdyt, ts. ei mitenkään pitäisi tulla vastaan sellaista tilannetta että opastin ohitetaan sen palaessa punaisella koska keltaisen varoaika on sen verran pitkä. Ihan vastaavasti pykälien mukaan punaisen vaihtuessa keltaiselle ei saa lähteä liikkeelle vaan vasta kun vihreä palaa.

Analogia ei mitenkään vertaudu fillaristi jalankulkijaksi transformaatioon. Pykälässä 16§ sen sijaan mainitaan "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä." joka jää täysin tuossa transformaatiossa toteutumatta ja siksi edelleen itse väitän että transformaatio ei ole mahdollista ilman fillarin pysäyttämistä.
 
Keltaisellakaan ei saa enää ohittaa pääopastinta ja se "harkinta-aika" on siis siinä keltaisella eli jos et ehdi pysähtymään niin ajat läpi ja mikäli ehdit niin pysähdyt, ts. ei mitenkään pitäisi tulla vastaan sellaista tilannetta että opastin ohitetaan sen palaessa punaisella koska keltaisen varoaika on sen verran pitkä. Ihan vastaavasti pykälien mukaan punaisen vaihtuessa keltaiselle ei saa lähteä liikkeelle vaan vasta kun vihreä palaa.

Analogia ei mitenkään vertaudu fillaristi jalankulkijaksi transformaatioon. Pykälässä 16§ sen sijaan mainitaan "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä." joka jää täysin tuossa transformaatiossa toteutumatta ja siksi edelleen itse väitän että transformaatio ei ole mahdollista ilman fillarin pysäyttämistä.
Vaikka näin, jos ei todistajia ole, sitä loikkaa satulasta on varsin vaikea todistaa jos jäljet näyttävät osuman taluttavaan henkilöön ja kaveri makaa maassa kuolleena.
 
Vaikka näin, jos ei todistajia ole, sitä loikkaa satulasta on varsin vaikea todistaa jos jäljet näyttävät osuman taluttavaan henkilöön ja kaveri makaa maassa kuolleena.
Jos todistajia ei ole niin tuomitaan syytetyn esittämän todennäköisen vaihtoehtoisen tapahtumankulun mukaan eli riittää kun sanot että hyppäsi pois pyörän päältä ennen osumaa :)
 
Jos todistajia ei ole niin tuomitaan syytetyn esittämän todennäköisen vaihtoehtoisen tapahtumankulun mukaan eli riittää kun sanot että hyppäsi pois pyörän päältä ennen osumaa :)
Uskotkos tuohon itsekään? Todennäköisesti menisi että tuomio lievenisi, mutta koska jäljet sanovat että kyseessä on talutettavan yliajo, jälkien mukaan mentäisiin.
 
Avaatko hieman tätä? Tarkoitatko, että tilanteessa väistämisvelvollinen, suojatietä lähestyvä, pyöräilijä hyppää pyörän selästä heti suojatien alkaessa, niin hän sillä samalla sekunnilla muuttuu jalankulkijaksi, ja siinä samalla hetkellä autoilija on velvoitettu antamaan esteettömän kulun tälle jalankulkijalle?
Ei sen pyörälijän teot historiassa vaikuta ajojärjestykseen.
Keltaisellakaan ei saa enää ohittaa pääopastinta ja se "harkinta-aika" on siis siinä keltaisella eli jos et ehdi pysähtymään niin ajat läpi ja mikäli ehdit niin pysähdyt, ts. ei mitenkään pitäisi tulla vastaan sellaista tilannetta että opastin ohitetaan sen palaessa punaisella koska keltaisen varoaika on sen verran pitkä. Ihan vastaavasti pykälien mukaan punaisen vaihtuessa keltaiselle ei saa lähteä liikkeelle vaan vasta kun vihreä palaa.

Analogia ei mitenkään vertaudu fillaristi jalankulkijaksi transformaatioon. Pykälässä 16§ sen sijaan mainitaan "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä." joka jää täysin tuossa transformaatiossa toteutumatta ja siksi edelleen itse väitän että transformaatio ei ole mahdollista ilman fillarin pysäyttämistä.
Jalankulkijan velvollisuus olla varovainen ei muuta ajojärjestystä. Sitäpaitsi varovaisuusvelvollisuus on painavampi auton kuskilla, jonka pitäisi ennakoida jo pyörän vauhdista ettei mahdollinen jalankulkija ole luopumassa vuorostaan.
 
Periaatteessa ja pykälien mukaan kyllä. Ihan samalla tavalla kuin se punaiseksi vaihtuva valo tarkoittaa heti että ajaminen kielletty, eikä siinä ole mitään harkinta-aikaa. Vaikka nykyliikenteessä sankarikuskit onkin toista mieltä.
Pykälien mukaan tienkäyttäjillä on nykyään ennakointivelvollisuus, eli vastuuta on otettava myös toisten tekemisestä. Tuossa skenaariossa ennakointivelvollisuus on pyöräilijällä jo siinä vaiheessa, kun hän ei ole vielä jalankulkija. Ja liikenteessä vaaditaan myös sitä, että omat aikeet ilmaistaan siten, että muilla on realistinen mahdollisuus reagoida niihin.
 
Ei sen pyörälijän teot historiassa vaikuta ajojärjestykseen.

Jalankulkijan velvollisuus olla varovainen ei muuta ajojärjestystä. Sitäpaitsi varovaisuusvelvollisuus on painavampi auton kuskilla, jonka pitäisi ennakoida jo pyörän vauhdista ettei mahdollinen jalankulkija ole luopumassa vuorostaan.
Onneksi mulkkuja varten on jokaisen mahdollista laittaa tallentava navigaattori kuvaamaan tilanteet. Vauhdissa pyörän, auton tai vaikka lentokoneen puikoista hyppääminen EI ole ennalta-arvattava liikennetilanne.
 
Onneksi mulkkuja varten on jokaisen mahdollista laittaa tallentava navigaattori kuvaamaan tilanteet. Vauhdissa pyörän, auton tai vaikka lentokoneen puikoista hyppääminen EI ole ennalta-arvattava liikennetilanne.
Jos ei osaa ennakoida niin sitten ei ole. Videon avulla poliisin on tosiaan helppo varmistua autoilijan syyllisyydestä.
 
Jos ei osaa ennakoida niin sitten ei ole. Videon avulla poliisin on tosiaan helppo varmistua autoilijan syyllisyydestä.
Päinvastoin, mutta en odottanutkaan sinulta järkevää vastausta. Ennakointivelvollisuus koskee ennalta-arvattavia tilanteita, joten kommenttisi on järjetön. Auton alle hyppääminen liikkuvasta ajoneuvosta viestii mielenvikaisuudesta, mahdollisesti itsetuhoisuudesta etenkin jos ajoneuvon kuljettaja suorittaa ko. toimenpiteen. Melko selvä, ei vaan kiistämätön näyttö allehyppääjän syyllisyydestä.
 
Analogia ei mitenkään vertaudu fillaristi jalankulkijaksi transformaatioon. Pykälässä 16§ sen sijaan mainitaan "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä." joka jää täysin tuossa transformaatiossa toteutumatta ja siksi edelleen itse väitän että transformaatio ei ole mahdollista ilman fillarin pysäyttämistä.
Et voi lukea laista vain yhtä kohtaa ja jättää muut kohdat välistä.

TLL 27
Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

Erityisesti pykälän ensimmäinen lause edellyttää, että autolla ajetaan nopeutta, josta on mahdollista pysäyttää ennen suojatie. Kyllä, paikalla on suojatie ja se vaikuttaa tilanteeseen.

Päinvastoin, mutta en odottanutkaan sinulta järkevää vastausta. Ennakointivelvollisuus koskee ennalta-arvattavia tilanteita, joten kommenttisi on järjetön. Auton alle hyppääminen liikkuvasta ajoneuvosta viestii mielenvikaisuudesta, mahdollisesti itsetuhoisuudesta etenkin jos ajoneuvon kuljettaja suorittaa ko. toimenpiteen. Melko selvä, ei vaan kiistämätön näyttö allehyppääjän syyllisyydestä.
Sama koskee sinua.
Laki ei erittele ennalta-arvattavia tai ennalta-arvaamattomia tilanteita, vaan on pystyttävä pysähtymään tarvittaessa eli kaikissa tilanteissa. Lisäksi edellytetään erityisen varovaisuuden noudattamista. Tavanomainen varovaisuus ei riitä.
 
Jos todistajia ei ole niin tuomitaan syytetyn esittämän todennäköisen vaihtoehtoisen tapahtumankulun mukaan eli riittää kun sanot että hyppäsi pois pyörän päältä ennen osumaa :)
Heh, en kyllä haluaisi käydä käräjillä koeponnistamassa tätä väitettä.
Ikävää, jos yliajettu jää henkiin ja liikennevakuutusyhtiö hakee käräjillä takaisin kaikki maksamansa korvaukset. Siinä vaiheessa mahdollisesti määrättävä sakko ja ajokielto tuntuvat aika pieniltä murheilta.
 
Päinvastoin, mutta en odottanutkaan sinulta järkevää vastausta. Ennakointivelvollisuus koskee ennalta-arvattavia tilanteita, joten kommenttisi on järjetön. Auton alle hyppääminen liikkuvasta ajoneuvosta viestii mielenvikaisuudesta, mahdollisesti itsetuhoisuudesta etenkin jos ajoneuvon kuljettaja suorittaa ko. toimenpiteen. Melko selvä, ei vaan kiistämätön näyttö allehyppääjän syyllisyydestä.
Onneksi mulkkuja varten on jokaisen mahdollista laittaa tallentava navigaattori kuvaamaan tilanteet. Vauhdissa pyörän, auton tai vaikka lentokoneen puikoista hyppääminen EI ole ennalta-arvattava liikennetilanne.
Kojalautakameran video varmaan selkeyttää tilannetta, mutta kuvaillussa tilanteessa sillä ehkä lähinnä merkitystä sen kanssa saako pyöräiliä/jalankulkija tuomion ja jos saa niin millaisen.

Jos se pyräiliä ajaa tolkullista vauhtia auton alle suoajtiellä niin se ei vapauta auton kuljettajaa, näissä auto/pyöräiliä ketjuissa ollut esimerkki tapauksia missä autonkuljettaja on tuomittu vaikka pyöräiliä on tullut yksuuntaisen tien suunnassta vastakarvaan jalkakäytävää pitkin suojatielle auton alle.

Jos on suojatie niin autoilian pitää jokatapauksessa ennakoida, ja jos sieltä kohti suojatietä tulee pyöräiliä joka ei selkeästi ole väistämässä niin silloin ei ole yllättävää että se sieltä tulee ajoradalle.

Jos muutetaan tarinaa sellaiseksi että sieltä tulee pyöräiliä joka selkeästi antaa tietä ja pysähtyy odottamaan ja siitä autoilia jatkaa riittävän varovaisesti ja se pyöräiliä päättää hypätä juuri kohdalla autonalle, niin sitten tilanne varmaan aika yllättävä.

Raskaan liikeenteen kuljettajia on ymmärtääkseni tuomittu tilanteista missä jalankulkia jäänyt kuorma-auton alle, ei edestä vaan sivusta. Etten ihan vapauta tuomista kortista uskalla väittää mitään tilannetta
 
siksi edelleen itse väitän että transformaatio ei ole mahdollista ilman fillarin pysäyttämistä.
Lakiin tätä asiaa ei ainakaan voi mitenkään kirjata näin. Muutoin tilanne, jossa henkilö hyppää fillarin selästä vauhdissa pois, ei käytännössä ikinä muutu jalankulkijaksi.

Laki on nykyään aika selvä autoilijan osalta, niinkuin muutamat muut ovat jo referoineet. Suojatietä täytyy tarvittaessa lähestyä vaikka konttausvauhtia ja olla täysin varma että sen voi ylittää turvallisesti.
 
Sitä voi olla yhden pykälän mukaan syytön (pyöräilijällä väistämisvelvollisuus) ja toisen mukaan syyllinen (ennakointivelvollisuus - esim. liian suuri tilannenopeus). En teistä tiedä, mutta vaikken lähtökohtaisesti luovukaan etuajo-oikeudestani pyöräilijään nähden, niin kyllä mua harmittais ajaa joku sairaalakuntoon vain siksi, että jääräpäisesti menen ensin, koska "minulla on oikeus ja sinun kuuluu väistää". Se olis vieläpä tekopyhää, kun oon usein kritisoinut suojatielle sokeasti marssivia jalankulkijoita samasta asenteesta. Siinä on tietty se ero, että jalankulkija tai pyöräilijä häviää lähtökohtaisesti auton moninkertaiselle massalle, mutta se tekeekin autoilijan toimista vain entistä välinpitämättömämpiä.
 
Lakiin tätä asiaa ei ainakaan voi mitenkään kirjata näin. Muutoin tilanne, jossa henkilö hyppää fillarin selästä vauhdissa pois, ei käytännössä ikinä muutu jalankulkijaksi.

Laki on nykyään aika selvä autoilijan osalta, niinkuin muutamat muut ovat jo referoineet. Suojatietä täytyy tarvittaessa lähestyä vaikka konttausvauhtia ja olla täysin varma että sen voi ylittää turvallisesti.
Kyllä autoilija tuomitaan, vaikka pysäyttäisi auton, kävelisi rauhassa ja pieksäisi kusipääpyöräilijän. Ei oikeus (aina) ole idiootti, vaikka laki olisi epäselvä. Siksi suosittelenkin kaikille tallentavaa kameraa ajon ajaksi. Vaatii kyllä sitten itseltäkin asianmukaista käyttäytymistä, se parantanee kaikkien turvallisuutta.
 
Et voi lukea laista vain yhtä kohtaa ja jättää muut kohdat välistä.

TLL 27
Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

Erityisesti pykälän ensimmäinen lause edellyttää, että autolla ajetaan nopeutta, josta on mahdollista pysäyttää ennen suojatie. Kyllä, paikalla on suojatie ja se vaikuttaa tilanteeseen.
Kiljaimellisesti tulkittuna tuo lausehan tarkottaisi, että suojatietä pitäisi kohdella kuin stop merkkiä. Aivan suojatien kohdalla ei voi ajaa nopeutta, josta on mahdollista pysähtyä suojatien eteen.

Mutta siitä päästäänkin toiseen lauseeseen. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

Pyöräilijä, joka ajatuksissaan valmistautuu hyppäämään pois pyörän selästä, tai jonka ensimmäinen askel osuu suojatielle, ei ole jalankulkija joka valmistautuu menemään suojatielle.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 089
Viestejä
4 894 164
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
Zudoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom