Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Semi säännöllisesti näkyy autoja valot pimeänä ilta-aikaankin auringonlaskun jälkeen. Kummallista perseilyä tuokin. En tiedä, että ovatko jotain ulkomaalaisia jotka eivät tiedä että valot pitäisi olla päällä vaikka olisi katuvalot, vai onko tuo sitten jotain polttimoiden säästöä.
 
Semi säännöllisesti näkyy autoja valot pimeänä ilta-aikaankin auringonlaskun jälkeen. Kummallista perseilyä tuokin. En tiedä, että ovatko jotain ulkomaalaisia jotka eivät tiedä että valot pitäisi olla päällä vaikka olisi katuvalot, vai onko tuo sitten jotain polttimoiden säästöä.

japsi autot joissa palaa mittaristovalot vaikka ei olis käännetty erikseen "valoja päälle". Kuljettaja ei välttämättä tällöin hoksaa laitella valoja päälle kun mittaristo ym valot näkyy hyvin pimeydestä huolimatta.
 
japsi autot joissa palaa mittaristovalot vaikka ei olis käännetty erikseen "valoja päälle". Kuljettaja ei välttämättä tällöin hoksaa laitella valoja päälle kun mittaristo ym valot näkyy hyvin pimeydestä huolimatta.
No joo, voi olla jostain tuollaisestakin kyse. Luulisi vain, että sen kyllä huomaa, jos valot ei ole päällä.
 
No joo, voi olla jostain tuollaisestakin kyse. Luulisi vain, että sen kyllä huomaa, jos valot ei ole päällä.
Omat vanhemmat on vaihtanut molemmat autoa tässä viimeisen vuoden aikana, eikä niillä tunnu olevan hajuakaan miten noi toimii.

Ylipäätään uusavuttomuus niin autojen kuin muunkin tekniikan kohdalla tuntuu olevan rajusti kasvussa paitsi eläkeikäisten niin myös nuorempien keskuudessa. Ei kaikesta tekniikasta tarvii tietää, mutta luulisi että edes siitä on kiinnostunut mitä itse käyttää päivittäin.
 
Eräällä tutulla on Toyota, ja vaikka mittaristo palaa niin takavalot ovat pimeinä. Kuski helposti luulee että kyllä se automaattiasetus hoitaa valot itse. Kuski ei voi itse tietää ovatko takavalot päällä vai ei, ellei tätä ole testannut auton ollessa paikoillaan eri olosuhteissa ja tätähän ei kukaan tunnu tekevän. Lähdetään vaan ajamaan. Itse en ymmärrä että on autoja joissa takavalot ylipäätään menevät pois päältä. Sellainen ei saisi olla mahdollista. Kai tämäkin juurtaa juurensa jostain sähköautoilusta, säästetään se 0,05% rangea kun takavalot ovat pimeänä. Tämäkin kaveri ajoi vuosikaudet autollaan eikä ollut tietoinen asiasta vaan luuli että ne ovat aina päällä kun kysyin. Sanoi myöhemmin, että takavalot ovat näköjään päällä kun auton käynnistää, ja menevät pois päältä kun lähtee liikkeelle. Tämä edelleen lisää hämmennystä, tuollaisen tarkastuksen kun tekee niin luulee että ovat aina päällä. Ohjekirjaa kun kukaan ei lue.
 
Eräällä tutulla on Toyota, ja vaikka mittaristo palaa niin takavalot ovat pimeinä. Kuski helposti luulee että kyllä se automaattiasetus hoitaa valot itse. Kuski ei voi itse tietää ovatko takavalot päällä vai ei, ellei tätä ole testannut auton ollessa paikoillaan eri olosuhteissa ja tätähän ei kukaan tunnu tekevän. Lähdetään vaan ajamaan. Itse en ymmärrä että on autoja joissa takavalot ylipäätään menevät pois päältä. Sellainen ei saisi olla mahdollista. Kai tämäkin juurtaa juurensa jostain sähköautoilusta, säästetään se 0,05% rangea kun takavalot ovat pimeänä. Tämäkin kaveri ajoi vuosikaudet autollaan eikä ollut tietoinen asiasta vaan luuli että ne ovat aina päällä kun kysyin. Sanoi myöhemmin, että takavalot ovat näköjään päällä kun auton käynnistää, ja menevät pois päältä kun lähtee liikkeelle. Tämä edelleen lisää hämmennystä, tuollaisen tarkastuksen kun tekee niin luulee että ovat aina päällä. Ohjekirjaa kun kukaan ei lue.

Kai Toyotassakin sentään syttyy joku merkkivalo, kun ajovalot on päällä :confused:
 
Kai Toyotassakin sentään syttyy joku merkkivalo, kun ajovalot on päällä :confused:
Toivottavasti. Lienee kuitenkin niin iskostunut tämä 'automaattiasetus' ihmisten päähän, ettei muita ajovaloihin liittyviä merkkivaloja seurata ollenkaan. Pitkätkin menee itse pois ja päälle, täten unohtuu kaikki muukin valoihin liittyvä.
 
Eräällä tutulla on Toyota, ja vaikka mittaristo palaa niin takavalot ovat pimeinä. Kuski helposti luulee että kyllä se automaattiasetus hoitaa valot itse. Kuski ei voi itse tietää ovatko takavalot päällä vai ei, ellei tätä ole testannut auton ollessa paikoillaan eri olosuhteissa ja tätähän ei kukaan tunnu tekevän. Lähdetään vaan ajamaan. Itse en ymmärrä että on autoja joissa takavalot ylipäätään menevät pois päältä. Sellainen ei saisi olla mahdollista. Kai tämäkin juurtaa juurensa jostain sähköautoilusta, säästetään se 0,05% rangea kun takavalot ovat pimeänä. Tämäkin kaveri ajoi vuosikaudet autollaan eikä ollut tietoinen asiasta vaan luuli että ne ovat aina päällä kun kysyin. Sanoi myöhemmin, että takavalot ovat näköjään päällä kun auton käynnistää, ja menevät pois päältä kun lähtee liikkeelle. Tämä edelleen lisää hämmennystä, tuollaisen tarkastuksen kun tekee niin luulee että ovat aina päällä. Ohjekirjaa kun kukaan ei lue.
Mitään tekemistä sähköautoilun kanssa. Tuli pykälät noista jo kauan ennen kuin sähköautot yleistyivät ja niitä kirottiin jo silloin.

Ja Toyotassa ei tosiaan huomaa mistään muusta kuin pienestä vihreästä merkkivalosta mittariston laidalla. Itsekin olen pari kertaa havahtunut ei nyt huonossa mutta silti valot pitäisi olla päällä kelissä että prkl ei tää paska olekaan lyönyt valoja vaikka pyyhkimet kyllä osaa kytkeä.
 
Kai Toyotassakin sentään syttyy joku merkkivalo, kun ajovalot on päällä :confused:
Tämä yllätti, kun keväällä vaihdoimme Volkkarin Volvoon, eli mittaristossa ei ole mitään idikaatiota mennäänkö päivä- vai ajovaloilla, sama parkkivalojen merkki koko ajan mittaristossa. Onneksi automaatti kyllä herkästi sytyttää valot ja takavalotkin palavat päivävalojen kanssa.
 
Tämä yllätti, kun keväällä vaihdoimme Volkkarin Volvoon, eli mittaristossa ei ole mitään idikaatiota mennäänkö päivä- vai ajovaloilla, sama parkkivalojen merkki koko ajan mittaristossa. Onneksi automaatti kyllä herkästi sytyttää valot ja takavalotkin palavat päivävalojen kanssa.
Joskus Volvoissa oli kyllä siinä valovivussa/kytkimessä pieni ledi, sen palaessa on ajovalot päällä. En tiedä onko uusista poistettu.
 
Ylipäätään ainakin itse arvostan sitä että ajovalot menee päälle kun starttaan, ja pois kun sammutan. En normaalissa arkikäytössä ymmärrä miksi oletusasetuksen pitäisi olla jotain muuta?Sen ”jotain muuta” voin kyllä tarvittaessa väännellä vivuista ja namiskoista.
 
Ylipäätään ainakin itse arvostan sitä että ajovalot menee päälle kun starttaan, ja pois kun sammutan. En normaalissa arkikäytössä ymmärrä miksi oletusasetuksen pitäisi olla jotain muuta?Sen ”jotain muuta” voin kyllä tarvittaessa väännellä vivuista ja namiskoista.
Asiahan ei ole ollut näin pitkään aikaan, vaan takavalot palavat vain, kun tilanne niin vaatii.
 
En, jos vastaan heti yläpuolella olevaan viestiin, lainaaminen turhaan pidentää viestejä.
 
Poikkeuksellisen vahvaa suorittamista näin sunnuntai-iltapäivän ratoksi välillä Jumbo-Hakaniemi:

Flamingon parkkihallista poistuttaessa joku meinasi tulla Stop-merkin takaa kylkeen, ja torvea tietty vielä perään. Se sun stop-merkki tosiaan kumoaa mun väistämisvelvollisuuteni vaikka sä tulitkin oikealta.

Tuusulanväylällä kehä ykkösen kohdalla perinteinen sekohärdelli, kun espoolaiset ja muut maalaiset yrittää löytää kotinavetalle. Formulatyylisiä hyökkäyksiä kaistojen yli, ja päivän voittajana joku halusi ajaa kehälle about sata lasissa vaikka mun rinnalla ajanut auto ajoikin vain rajoituksen mukaisesti 80. Ihan perään kiinni ja valoshow varovaiselle Teslakuskille. Itse onneksi jatkoin suoraan ja seurasin sirkusta sivusta omalta kaistaltani.

Mäkelänkadulla taksi ei millään tiedä mihin on menossa, ja päättääkin oikealle kääntyvältä kaistalta koukata takaisin suoraan keskellä risteystä. Punaisia päin, risteävää liikennettä uhmaten. Seisoin valoissa ja katsoin epäuskoisena.

Vääksyntiellä on joo liikennejärjestelyt muuttuneet, ja ainoastaan vasen kaista kääntyy nyt vasemmalle. Selviää opasteista helvetin hyvin, ja syy on se että Teollisuuskatu kapenee siinä sillan alla. Ei häirinnyt rinnaltani kaasuttanutta Räikköstä farmarifordissaan, vaan reteästi vedettiin talla pohjaan ja tungettiin väkisin vasemmalle. 5/5 Startti kyllä, hämmennyin niin että en tälläkään kertaa tajunnut ajaa kylkeen.

Ja viimeisenä vielä Sörnäisten rantatiellä abc:n/voimalaitoksen liittymässä helvetin kankea bemarimaasturi uhmaa u-käännöskieltoa niin että meinaan töksäyttää perään, kun ukko jää reivaamaan jahtiaan sen sijaan että jatkaisi määrättyyn ajosuuntaan.

Piti tupakki poltella kun kotiin asti pääsin.
 
Ihan messevää. Reivaaminen on purjeialan vähentämistä.
Oliskos autossa reivaaminen sitten moottorinvaihto pienemmäksi?

Pari huomiota päivän liikenteestä:

Ensin pihalla autonkattoa teipatessani pihalle kurvasi sininen Clio, sisällä kaks tyyriinnäköistä lippis-tupakoitsijaa. Ehkä huomasivat olevansa väärässä osoitteessa.
No, jokatapauksessa venklasivat ympäri ja taas kadulle, kääntyivät vasemmalle ajamaan yksisuuntaista, eli vastoin liikennettä
😉
Ehkä ajatuksena oli että: "se oli tuo edellinen piha, ja ei pieni vastasuunnan ajelu ku piristää vaan". Lisäksi ajoivat sitä vielä vasenta kaistaakin, ettei voinut olla vaan sekaisin että kaksisuuntainen ois...

No, minä sitten lähdin kauppaan, ja ajelin taas miltei koko matkan yhden vilkkukriittisen perässä, jonka oli muuten pakko vielä ohittaa mopo, 20 metriä ennen kääntymistään Lidlin liittymään. Ei tominut edelleenkään kumassakaan tapaukessa vilkku.

😉

Kyl mää mietin et kaikenlaista.

Se että ihmisellä on lippis, se ei tarkoita että pitäisi ajaa vastoin kaikkia määräyksiä. Mutta: jos ajaa vastoin kaikkia liikenesääntöjä, päässä on kuskilla aina lippis ;-D
 
Näistä kaikista kommenteista mitä olen lukenut ja itsekin todistanut huokuu kyllä se, että ei poliisi enää juurikaan valvo liikennettä. Vuosi vuodelta näkee vähemmän valvontaa ja toisaalta ihmiset hyödyntävät sitä edukseen. Olen ihan tänä vuonna todistanut pari kertaa tilannetta, että risteyksessä seisoo poliisiportteri valoissa ja risteävässä liikenteessä vedetään nenän edessä punaisista läpi. Ei edes keltaisista. Mitään ei tapahtunut.
 
Näistä kaikista kommenteista mitä olen lukenut ja itsekin todistanut huokuu kyllä se, että ei poliisi enää juurikaan valvo liikennettä. Vuosi vuodelta näkee vähemmän valvontaa ja toisaalta ihmiset hyödyntävät sitä edukseen. Olen ihan tänä vuonna todistanut pari kertaa tilannetta, että risteyksessä seisoo poliisiportteri valoissa ja risteävässä liikenteessä vedetään nenän edessä punaisista läpi. Ei edes keltaisista. Mitään ei tapahtunut.
Ei valvo ollenkaan, eikä myöskään kiinnitä huomiota omaan ajamiseensa. Sanotaan näin että ylinopeuksista ei pääsääntöisesti pysäytetä, ellet satu menemään 40km/h tai yli, tai sitten taajamassa 40km/h alueella yli 65km/h.

Viikko sitten poliisimaija oli jo pidemmän matkaa ajanut aivan perseessä kiinni vaikka oma vakkari oli 10 km/h yli nopeusrajoituksen. Jatkoin n. 90km/h moottoritielle vievässä siltakaarteessa jossa rajoitus on 80km/h. Yleensä menen tässä vähän hitaammin takavetoisella varsinkin aamukeleillä, mutta olisin toivonut vähän suurempaa väliä jos tulee vaikka äkkijarrutus. Hidastelemaankaan en viitsinyt jotta motarille on sujuvaa liittyä.

Ei näkynyt maijasta kuin keula peilistä. Kun ramppi yhdistyi motarille, laitoin vakkariin 130km/h ja jatkoin pois seuraavasta rampista. Ajattelin ensin että onko joku ongelma vähän ekstoottisemman auton takia ja haluaa korventaa perseessä tylsyyttään, mutta maija jäi motarilla ajavan rekan konttiin kiinni, luultavasti 80-90 vauhtia ja väliä oli ehkä metri. Mihinkään ei siis kiire vaikuttanut olevan, liekö sitten adaptiivinen vakkari asetettu lähimpään portaaseen ja siellä istutaan puhelinta näppäilemässä.

Usein todistan myös poliisien ajavan ylinopeutta ilman sinivilkkuja, varsinkin motarilla. Tämä antaa autoilijalle omassa päässään "hyvän syyn" itsekin ajaa ylinopeutta. Se ei tietenkään ole oikein, mutta poliisien kuuluisi olla roolimalleja. Jos poliisia ei kiinnosta liikennesäännöt, ei kiinnosta muitakaan. Tyypillisin vauhti poliisilla motarilla on n. 130km/h, jota jatkan heidän perässään. Ajatuksena on varmasti se, että nyt on virallista ajaa ylinopeutta kun poliisikin niin tekee. Näyttävät mallia. Paljon useammin näen ylinopeutta ajavia poliiseja, kuin rajoitusten mukaan ajavia. Tällainen höllempi ajatusmalli ei tietenkään kehity nähdessään vain yhden tai kaksi poliisia jotka rikkovat liikennesääntöjä, vaan tällaista käyttäytymistä pitää todistaa useamman vuoden, ehkä jopa 10 vuoden aikana jotta omat aivot suhtautuvat liikenteeseen ns. "höllemmin" ja mielenkiinto omaltakin osalta hiipuu. Ihmisiä on toki erilaisia, joten ei poliisin käytös liikenteessä kaikkiin vaikuta. Tyypillisesti heihin, jotka jo valmiiksi ajavat pieniä ylinopeuksia tuo tämä poliisien samanlainen käyttäytyminen vaan lisää polttopuuta takkaan.

Täytyy toki myös muistaa, että myös silloin kun liikennettä valvottiin, niin suuri osa ajoi juuri 10km/h ylinopeutta ja joka kolmas olisi pitänyt pysäyttää. Nyt kun liikennettä ei valvota ollenkaan, niin saa kyllä loton laittaa vetämään jos ylinopeudesta pysäytetään.
 
Tämä tapaus näytti enemmän siltä, että valoja oli vain ripustettu mukaan, kun ei ollut pyörässä tuikkua. Ei siis olleet mitään puettavaksi tarkoitettuja, saattoi olla ihan pyörän runkoon kiinnitettäväksi tarkoitettujakin. Roikkuivat maahan osoittaen. Otsalamppu oli ehkä 0,5 lumenia, sellaisen 70-luvun lampun tehoinen kun patteri lopussa :D Hyvä kun yritti ja ei sinällään aiheuttanut muuta kuin hymähdyksen tämä "pro" asennus.

En ärsyynnyt jos ne valot on kypärässä, enkä oikeastaan kohdattavalta toivo mitään kovin kirkasta valaistusta, tärkeintä että näkyy, ja värit oikein, että erottaa miten päin etenee.

Villkuvavatvalot on sitten kanssaliikkujien kiusaksi, ilmeisesti lainsäätäjien tarkoitus ei ollut että sellaisia käytettäisiin.

Mutta kai sillä pyröiäijällä saisi senverran valoa olla eteenpäin olla ettei näkee omalla vauhdillaan mihin ajaa. (sen lisäksi että muut hänet näkee ajoissa)


Vain kahdessa autossa näin sekä etu- että takasumuvalon käytössä.
Etusumuvalot tarpeen silloin kun näkyvyys niin huono että pitää ajaa hiljaa. Jopa sanoisin että parempi ettei niitä olisi meikäläisissä autoissa ollenkaan. En nyt väitä etteikö tuossa valaistus tilanteessa ja tuon tyyppisessä sumussa hyötyä.

Takasumuvaloista samaa mieltä, aivan turhaa niiden käyttöä arastellaan, luulis että tulee mieleen kun katsellee edellämenevää, ehkä sitten auton käyttöliittymät vaan on surkeita. ja myönnän kyllä että sen kytkimen löytäminen voi olla vaikeaa.
 
Mutta kai sillä pyröiäijällä saisi senverran valoa olla eteenpäin olla ettei näkee omalla vauhdillaan mihin ajaa. (sen lisäksi että muut hänet näkee ajoissa)
Nykyisin moinen teho olisi jo mahdollinen, hyvillä paristoilla, mutta tämä on itse asiassa hiukan rstiriitainen juttu. Kaikihan tietää että mitä enemmän valoa, sitä pimeämpää on. Ihminen, tai sanotaan keski-ikään saakka, näkee tiellä aivan hyvin tähtien valossa. Mutta ootas kun jostain paistaa hiukan valoa, et näe mitään puoleen tuntiin. Sama katuvalojen kanssa, heti kun on kohta jossa katuvaloja ei ole, on "pimeää ja kauheaa!"
Itse asiassa hyvä valokeila on aika hankala juttu, esim. valtaosassa kaksipyöräisi on melko epäonnistuneet valot tässä suhteessa, tehdään jokin epämääräinen kuvio jossa katse keskittyy enemmän siihen kuvioon, kuin mitä se valo paljastaa ;-)
 
Nykyisin moinen teho olisi jo mahdollinen, hyvillä paristoilla, mutta tämä on itse asiassa hiukan rstiriitainen juttu. ...
Ajattelin ihan kyllä sellaista valotehoa mikä onnistuu helposti, vanhalla dynamolla tai paristolla, en mitään auton valoja.
Mutta totta, että eri ihmisillä voi olla erilaiset tarpeet sen valon suhteen, jotkut tarvii enemmän. ja samaa mieltä keilojen jyrkkydyestä jne.

Myönnän senkin että tuossa myös se ajatus että se ajonopeus on sovitettu siihen mitä näkee.
 
Nykyisin moinen teho olisi jo mahdollinen, hyvillä paristoilla, mutta tämä on itse asiassa hiukan rstiriitainen juttu. Kaikihan tietää että mitä enemmän valoa, sitä pimeämpää on. Ihminen, tai sanotaan keski-ikään saakka, näkee tiellä aivan hyvin tähtien valossa. Mutta ootas kun jostain paistaa hiukan valoa, et näe mitään puoleen tuntiin. Sama katuvalojen kanssa, heti kun on kohta jossa katuvaloja ei ole, on "pimeää ja kauheaa!"
Itse asiassa hyvä valokeila on aika hankala juttu, esim. valtaosassa kaksipyöräisi on melko epäonnistuneet valot tässä suhteessa, tehdään jokin epämääräinen kuvio jossa katse keskittyy enemmän siihen kuvioon, kuin mitä se valo paljastaa ;-)
Tämä. Prätkän valot. Joo ymmärrän että prätkä kallistelee ja sitä ja tätä, mutta esim oman 2024 mallin Hornetin valojen pitäisi olla ihan jees, mutta ei noilla rehellisesti näe kuin suoraan eteenpäin ja muu on ihan toiveajattelua pimeällä maantiellä vs normi henkilöauto. En haluaisi lyödä lisävaloa, mutta tykkään ajella hämärässä/yöllä joten voi olla että pitää moinen asennella, halusin tai en. Pitää vain löytää sopivan pieni ja helposti piilotettava.
 
Mutta kai sillä pyröiäijällä saisi senverran valoa olla eteenpäin olla ettei näkee omalla vauhdillaan mihin ajaa. (sen lisäksi että muut hänet näkee ajoissa)
Laki ei ainakaan edellytä kuin etuvalaisinta eli "parkkivaloa" eteenpäin. Mukavahan se olisi kuitenkin nähdäkin jotain, jos pimeässä ajelee.
 
Nyt on kaikki nähty. Ajoin motarin oikeanpuoleisella kaistalla. Tojota painaa oikealta puolen, pientareelta ohi.
 
Nyt on kaikki nähty. Ajoin motarin oikeanpuoleisella kaistalla. Tojota painaa oikealta puolen, pientareelta ohi.
Paskapuhetta, ei tojotat ohita :D Oliko molemmat varsinaiset kaistat siis täysiä? Kamoissahan tuollaisen täytyy olla tai sitten ikää saman verran kuin nopeutta. Jälkimmäiset tosin yleensä ajaa hiljaa.

Muutama viikko sitten vasemmalle kääntyvien kaistalta joku lippalakki-bemari lähti hirveällä metelillä vasemmalle kääntyvien kaistalta suoraan. Teki ihan tahallaan ko. koukkauksen.
 
Paskapuhetta, ei tojotat ohita :D Oliko molemmat varsinaiset kaistat siis täysiä? Kamoissahan tuollaisen täytyy olla tai sitten ikää saman verran kuin nopeutta. Jälkimmäiset tosin yleensä ajaa hiljaa.

Muutama viikko sitten vasemmalle kääntyvien kaistalta joku lippalakki-bemari lähti hirveällä metelillä vasemmalle kääntyvien kaistalta suoraan. Teki ihan tahallaan ko. koukkauksen.
Ei ollut kaistat täysiä. Itse ajoin aika tasan satasta. Aika tyhjää jopa oli motarilla. Eiköhän tuo sekaisin ollut
 
Hetki sitten Tampereen keskustassa Tojota kääntyi ihan suruitta vasemmalle päin punaisia. Olin jo hetken ollut suoraanajavien kaistalla pysähtyneenä. Onneksi kukaan jalankulkija ei enää ollut kävelemässä vasemmanpuoleista suojatietä tai kerennyt astumaan valojen edestä menevälle suojatielle vasemman kaistan kohdalle.
 
Tummennetut valot.

Tänään tuli rampista eteen e61 jonnetuning bemari, puskee savua ja takavalot tummennettu niin että valehtelematta kilvenvalo on kirkkaampi. Molemmat takavalot olivat tasaisen kirkkaat eikä ollut tuplaputkia. Eli ei ollut nokitummennuksista kyse.

Keli oli muutenkin pimeä ja sateinen, kaikki näkyvyys on vain hyvästä.

En käsitä.
 
Tummennetut valot.

Tänään tuli rampista eteen e61 jonnetuning bemari, puskee savua ja takavalot tummennettu niin että valehtelematta kilvenvalo on kirkkaampi. Molemmat takavalot olivat tasaisen kirkkaat eikä ollut tuplaputkia. Eli ei ollut nokitummennuksista kyse.

Keli oli muutenkin pimeä ja sateinen, kaikki näkyvyys on vain hyvästä.

En käsitä.
Tänään ihmettelin Amistuning-Audia, jossa oli ajovalot vedetty tummalla kalvolla. Syö muuten valotehoa ihan pirusti. Kuka haluaa nähdä syksyn pimeillä sateilla huonommin?

Kaikista pahin valoviritys tähän asti on Bemari, jossa oli punaiset Angel Eye -ledit. Laitoin siitä kuvankin joskus tänne. Ihmettelin pitkään, kuka peruuttaa pimeällä vastaan kovaa vauhtia. Tulikin ihan keula edellä omalla kaistallaan ja ainoat valot eteenpäin olivat punaiset.
 
Tänään ihmettelin Amistuning-Audia, jossa oli ajovalot vedetty tummalla kalvolla. Syö muuten valotehoa ihan pirusti. Kuka haluaa nähdä syksyn pimeillä sateilla huonommin?

Kaikista pahin valoviritys tähän asti on Bemari, jossa oli punaiset Angel Eye -ledit. Laitoin siitä kuvankin joskus tänne. Ihmettelin pitkään, kuka peruuttaa pimeällä vastaan kovaa vauhtia. Tulikin ihan keula edellä omalla kaistallaan ja ainoat valot eteenpäin olivat punaiset.
Tätähän se on nykypäivänä, kun parkeiksi voi laittaa rgb-polttimot, joiden väriä voi vaihtaa kaukosäätimellä.
 
Tänään ihmettelin Amistuning-Audia, jossa oli ajovalot vedetty tummalla kalvolla. Syö muuten valotehoa ihan pirusti. Kuka haluaa nähdä syksyn pimeillä sateilla huonommin?

Kaikista pahin valoviritys tähän asti on Bemari, jossa oli punaiset Angel Eye -ledit. Laitoin siitä kuvankin joskus tänne. Ihmettelin pitkään, kuka peruuttaa pimeällä vastaan kovaa vauhtia. Tulikin ihan keula edellä omalla kaistallaan ja ainoat valot eteenpäin olivat punaiset.
Mitäköhän vakuutusyhtiö on tuosta mieltä, jos sattuu joku pahempi peräänajo tai vastaava?
 
Enpä taas muistanutkaan kuinka paljon enemmän vituttaa tuo keulaa viistäen ohittelu tällä kelillä. Mikä helvetti siinä on ettei malta olla vasemmalla edes kymmentä metriä? Nopeuttakin on se 113 vakkarissa, ei ole ihan turvallistakaan vetää pienen vallin läpi eteen noissa nopeuksissa... :confused:
 
Miten helvetissä nyt viime aikoina nähnyt ihan helvetisti vilkuttomia ja myös valottomia kuskeja. Eikä kyllä pelkästään Tojotaa, vaan Vagia, Opelia ja Hondaa pelkästään eilen ajoi ilman ainuttakaan valoa säkkipimeällä. Sitten toi vilkuttomuus, tuntuu että nykyään ei enää tiedetä mitä ne viikset siinä ratin vieressä oikein tarkoittaa. Mitä helvettiä kuskeille on tapahtunut viime aikoina? Tää on ihan uus ilmiö että noita tulee jatkuvasti liikenteessä.
 
Miten helvetissä nyt viime aikoina nähnyt ihan helvetisti vilkuttomia ja myös valottomia kuskeja. Eikä kyllä pelkästään Tojotaa, vaan Vagia, Opelia ja Hondaa pelkästään eilen ajoi ilman ainuttakaan valoa säkkipimeällä. Sitten toi vilkuttomuus, tuntuu että nykyään ei enää tiedetä mitä ne viikset siinä ratin vieressä oikein tarkoittaa. Mitä helvettiä kuskeille on tapahtunut viime aikoina? Tää on ihan uus ilmiö että noita tulee jatkuvasti liikenteessä.

Tähän jatkona, ympyröissä vilkuttelu etelä-/keskieurooppalaiseen(?) tapaan, eli vlikku vasemmalle kun ollaan ympyrässä ja lopetetaan kun ollaan poistumassa. Olen aiemmin törmännyt tähän vaan matkoilla, mutta nykyisin aika usein myös täällä Pirkanmaalla.

Sitä en vaan ymmärrä että kuka siitä vasuriin vilkuttamisesta hyötyy mitään. Vaikea havaita kun näkyy sisäkaarteeseen päin ja myös vaikea tulkita päättyneeksi niin että itse uskaltaa liittyä.
 
Noinhan sitä ei ihan tarkalleen käytetä toki keskieuroopassakaan. Ainakin Ranskassa sisälle vilkutetaan vain jos mennään yli kahden poistumisen yli. Eli vilkuttaminen lopetetaan yhden liittymän ennen poistumista ja poistuminen vilkutetaan sitten tietty myös.

Ihmiset ovat katselleet liikaa autotubettajien videoita ja vilkuttelevat miten sattuu. Ongelma itselle on lähinnä juuri tuo, ettei ympyrästä poistumista ilmoiteta joko ollenkaan tai riittävän ajoissa (jolloin lopputulos on täsmälleen sama kuin jos ei ilmoiteta ollenkaan).

Huonoilla valoilla tulee jonkin verran autoja enemmän kuin normaalisti, mutta epäilen asian johtuvan enemmän vuodenajasta eli ihmiset eivät näe niitä omia valojaan tiestä ja kun tarkastaminen on mitä on niin sitten ajellaan millä sattuu valoilla. Kovin tolkuttomia virityksiä ehkä yhtä vanhaa viritettyä volvoa lukuunottamatta ei onneksi ole tullut vastaan.
 
Tähän jatkona, ympyröissä vilkuttelu etelä-/keskieurooppalaiseen(?) tapaan, eli vlikku vasemmalle kun ollaan ympyrässä ja lopetetaan kun ollaan poistumassa. Olen aiemmin törmännyt tähän vaan matkoilla, mutta nykyisin aika usein myös täällä Pirkanmaalla.

Sitä en vaan ymmärrä että kuka siitä vasuriin vilkuttamisesta hyötyy mitään. Vaikea havaita kun näkyy sisäkaarteeseen päin ja myös vaikea tulkita päättyneeksi niin että itse uskaltaa liittyä.
Kääntyykö nää vas. vilkuttajat sitten vasemmalle?

Australiassahan ne laittoi vilkun vasuriin kun mentiin heti ekasta vasemmalle, jos suoraan niin ei vilkkua ja oikealle mennessä sitten vilkku oikealle. Ja vilkku päälle ennen liikenneympyrää. Erittäin toimiva systeemi, soisi otettavan käyttöön suomessakin niin ei tarvisi odotella ympyröissä. Tosin lisäksi kansalaisille pitäisi opettaa myös ylipäänsä se vilkunkäytön taito.
 
Ei näkynyt maijasta kuin keula peilistä. Kun ramppi yhdistyi motarille, laitoin vakkariin 130km/h ja jatkoin pois seuraavasta rampista. Ajattelin ensin että onko joku ongelma vähän ekstoottisemman auton takia ja haluaa korventaa perseessä tylsyyttään, mutta maija jäi motarilla ajavan rekan konttiin kiinni, luultavasti 80-90 vauhtia ja väliä oli ehkä metri. Mihinkään ei siis kiire vaikuttanut olevan, liekö sitten adaptiivinen vakkari asetettu lähimpään portaaseen ja siellä istutaan puhelinta näppäilemässä.

Prätkäpoliisien olen havainnut tekevän samaa temppua, eli ajetaan rekan/ison pakettiauton edessä/takana ja suoritetaan nopeusvalvontaa. Olisiko jäänyt tuo moodi pakukuskille päälle.
 
Kääntyykö nää vas. vilkuttajat sitten vasemmalle?

Australiassahan ne laittoi vilkun vasuriin kun mentiin heti ekasta vasemmalle, jos suoraan niin ei vilkkua ja oikealle mennessä sitten vilkku oikealle. Ja vilkku päälle ennen liikenneympyrää. Erittäin toimiva systeemi, soisi otettavan käyttöön suomessakin niin ei tarvisi odotella ympyröissä. Tosin lisäksi kansalaisille pitäisi opettaa myös ylipäänsä se vilkunkäytön taito.
Pakko myöntää etten ole sen tarkemmin kyennyt havainnoimaan, kun ei tuohon nyt edes joka viikko törmää. On varmaan kiva systeemi, jos yhtäkkiä 100% ihmisistä käyttäisi tuota oikein. Silti en näe siinä mitään lisäarvoa ihan täkäläiseen malliin verrattuna, että vilkutetaan oikealle kun ollaan menossa seuraavasta pois. Siinä on kaikki informaatio mitä mä tarvin.
 
Kääntyykö nää vas. vilkuttajat sitten vasemmalle?

Australiassahan ne laittoi vilkun vasuriin kun mentiin heti ekasta vasemmalle, jos suoraan niin ei vilkkua ja oikealle mennessä sitten vilkku oikealle. Ja vilkku päälle ennen liikenneympyrää. Erittäin toimiva systeemi, soisi otettavan käyttöön suomessakin niin ei tarvisi odotella ympyröissä. Tosin lisäksi kansalaisille pitäisi opettaa myös ylipäänsä se vilkunkäytön taito.
Eihän tuo toimisi täällä kun on liikenneympyröitä joissa on enemmän ulosmenoja kuin 3.
 
Kääntyykö nää vas. vilkuttajat sitten vasemmalle?
Varmaan joku takaraivo lokiikkaa kun käännetään rattia vasemmalle, tai Y- risteys ajatus missä valitaan vasen haara

Ei tuo yksikaistaisessa ympyrässä kovin kauheaa ole.

Australiassahan ne laittoi vilkun vasuriin kun mentiin heti ekasta vasemmalle, jos suoraan niin ei vilkkua ja oikealle mennessä sitten vilkku oikealle. Ja vilkku päälle ennen liikenneympyrää. Erittäin toimiva systeemi, soisi otettavan käyttöön suomessakin niin ei tarvisi odotella ympyröissä. Tosin lisäksi kansalaisille pitäisi opettaa myös ylipäänsä se vilkunkäytön taito.

Siellä taitaa olla vasemmanpuolinen liikenne, mutta tuossa taidat tarkoittaa sitä että jos ensimmäisestä poistutaa niin vilkutetaan vasemmalle, jos toisesta niin ei vilkuteta lainkaan ja jos kolmannesta niin vilkutetaan oikealle, vaikka käännytään vasemmalle.

Suomessa jos käännytään ensimmäisestä oikealle, niin vilkku laitetaan jo ympyrään tullessa oikealle (no poikkeuksia).

Jos ymmärsin selityksesi oikein, niin ei se Suomessa oikein toimi, samasta ristyksestä kääntyvät vilkuttaisi mihin sattuu riippuen mistä risteyksestä ovat ympyrään tulleet. Ehkä jossain tietyömaa X risteyksessä joka mieleltään X rsiteykseksi, mutta jollain kuorma-auton renkaalla keskellä ja merkeille tehty ympyräksi.



Eihän tuo toimisi täällä kun on liikenneympyröitä joissa on enemmän ulosmenoja kuin 3.
Jos nyt ymmärsin oikein niin suurempana haasteena pidän sitä että samasta liittymäst kääntyvät, niin ensimmäinen vilkuttaa oikealle, toinen ei vilkuta lainkaan ja kolmas vilkuttaa vasemmalle vaikka aikomus kääntyä oikealle.

Pitäisi tietää että mistä liittymästä kukin on tullut ympyrään, samasta liittymästä kontissa tullut tietää, mutta muut ei välttämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Usein todistan myös poliisien ajavan ylinopeutta ilman sinivilkkuja, varsinkin motarilla. Tämä antaa autoilijalle omassa päässään "hyvän syyn" itsekin ajaa ylinopeutta. Se ei tietenkään ole oikein, mutta poliisien kuuluisi olla roolimalleja. Jos poliisia ei kiinnosta liikennesäännöt, ei kiinnosta muitakaan. Tyypillisin vauhti poliisilla motarilla on n. 130km/h, jota jatkan heidän perässään. Ajatuksena on
Mun mielestä tämä on sinänsä ok. Ei tule motarille perinteistä jonoa maijan taakse joka ajaa orjallisesti mittarin mukaan 120 km/h. Siinä kukaan ei uskalla ohittaa.

Tuosta perässä roikkumisesta pitäisi saada video ja lähettää se oikeusasiamiehelle tjms.
 
Mun mielestä tämä on sinänsä ok. Ei tule motarille perinteistä jonoa maijan taakse joka ajaa orjallisesti mittarin mukaan 120 km/h. Siinä kukaan ei uskalla ohittaa.
Tämä on kyllä ihan totta. Mikään ei ole niin katastrofi motarille kuin tasan 120-123 km/h maija. Kerran törmäsin moiseen Paimio-Lohja välin. Jono oli pitkillä suorilla niin pitkä kuin taaksepäin näki. Aina sieltä joku tuli vauhdilla vasemmalla ja hyytyi maijan taakse oikealle enemmän tai vähemmän räpeltäen. Joko maija ajaa 110 km/h, että pääsee ohi tai sitten tuo 130 km/h.
 
Mun mielestä tämä on sinänsä ok. Ei tule motarille perinteistä jonoa maijan taakse joka ajaa orjallisesti mittarin mukaan 120 km/h. Siinä kukaan ei uskalla ohittaa.

Tuosta perässä roikkumisesta pitäisi saada video ja lähettää se oikeusasiamiehelle tjms.

Meinaat että uskalletaan ohittaa jos ajaisi ylinopeutta ? :-)

Jos poliisi ajaa lievää ylinopeutta ilman hälytysajoa niin väitän että siitä seuraa se että osa kuskeista sitten seuraa esimerkkiä ja ajavat itsekkin ylinopeutta. Yksi tavoite siinä että poliisi näkyy liikenteessä on se että kanssa-autoilijat rahoittuisi, kiinittäisi omaan ajotapaan huomioita. Olen aiemman kirjoittajan kanssa samaa mieltä siinä että poliisin pitäisi pyrkiä olemaan esimerkki. Jos tehtävä ei vaadi muuta, niin rajoitusten mukaan, turvavälit, suuntavilkun käyttö, ennakointi. Ymmärrän että poliisitkin on ihmisiä ja dekkarivaisto iskee, nuuskitaan konttia, ei paljasteta aikeita, ja ajellaan mitä vauhtia sattuu.

Tämä on kyllä ihan totta. Mikään ei ole niin katastrofi motarille kuin tasan 120-123 km/h maija. Kerran törmäsin moiseen Paimio-Lohja välin. Jono oli pitkillä suorilla niin pitkä kuin taaksepäin näki. Aina sieltä joku tuli vauhdilla vasemmalla ja hyytyi maijan taakse oikealle enemmän tai vähemmän räpeltäen. Joko maija ajaa 110 km/h, että pääsee ohi tai sitten tuo 130 km/h.
Satunnaisesti samanlaiseen ilmiöön törmännyt, olisko pimeän syksyn juttuja ja poliisi ilman kattovaloa. silloin vähän tuoksuu siltä että samalla suoritetaan ohiajavien nopeusvalvontaa. Mainosvalo päällä havaittavuus on parempi, toki sieltä kaukaa silloinkin joku kaahari tulisi, mutta hänkin kerkiäisi ennakoida.

Ymmärrän ajatuksesi , mutta jos nyt julkisesti mielipide niin jos se poliisi ajaa korkeinta sallittua, niin ei ole tientukko, eikä aiheuta ohitustarvetta. Jos tapa "kaaharit" rauhoittuu, niin sekin plussaa. Mutta noin yleistän mielikuva että usein myös poliisit ajaa pidempää siirtymää jonkinverran alle korkeimman sallitun, jos tunnuksilla niin hässäkkää nekin aiheuttaa, osa vasemman kaistan ohittajista peruu silti ohitusaikeensa kun näkee poliisit.
 
Satunnaisesti samanlaiseen ilmiöön törmännyt, olisko pimeän syksyn juttuja ja poliisi ilman kattovaloa. silloin vähän tuoksuu siltä että samalla suoritetaan ohiajavien nopeusvalvontaa. Mainosvalo päällä havaittavuus on parempi, toki sieltä kaukaa silloinkin joku kaahari tulisi, mutta hänkin kerkiäisi ennakoida.

Ymmärrän ajatuksesi , mutta jos nyt julkisesti mielipide niin jos se poliisi ajaa korkeinta sallittua, niin ei ole tientukko, eikä aiheuta ohitustarvetta. Jos tapa "kaaharit" rauhoittuu, niin sekin plussaa. Mutta noin yleistän mielikuva että usein myös poliisit ajaa pidempää siirtymää jonkinverran alle korkeimman sallitun, jos tunnuksilla niin hässäkkää nekin aiheuttaa, osa vasemman kaistan ohittajista peruu silti ohitusaikeensa kun näkee poliisit.
Paskat ne mitään suorita, kunhan ajavat paikasta x paikkaan y. Voi olla joku saattokeikkakin jolloin eivät taatusti puutu yhtään mihinkään.

Ohitustarvetta ei ole, mutta helvetillisen avopallohärdellin saavat taakseen. Tasaisesti virtaava 130 km/h on varmasti turvallisempi kuin kilometrien oikea jono, johon porukka runttaa väliin siinä kohtaa, kun näkee maijan keulalla. Poliisin tarkoitus on poistaa liikennehäiriöitä ei aiheuttaa niitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 975
Viestejä
4 616 377
Jäsenet
75 968
Uusin jäsen
Skruf

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom