- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 19 669
Päinvastoin, mutta en odottanutkaan sinulta järkevää vastausta. Ennakointivelvollisuus koskee ennalta-arvattavia tilanteita, joten kommenttisi on järjetön. Auton alle hyppääminen liikkuvasta ajoneuvosta viestii mielenvikaisuudesta, mahdollisesti itsetuhoisuudesta etenkin jos ajoneuvon kuljettaja suorittaa ko. toimenpiteen. Melko selvä, ei vaan kiistämätön näyttö allehyppääjän syyllisyydestä.
Kojalautakameran video varmaan selkeyttää tilannetta, mutta kuvaillussa tilanteessa sillä ehkä lähinnä merkitystä sen kanssa saako pyöräiliä/jalankulkija tuomion ja jos saa niin millaisen.Onneksi mulkkuja varten on jokaisen mahdollista laittaa tallentava navigaattori kuvaamaan tilanteet. Vauhdissa pyörän, auton tai vaikka lentokoneen puikoista hyppääminen EI ole ennalta-arvattava liikennetilanne.
Jos se pyräiliä ajaa tolkullista vauhtia auton alle suoajtiellä niin se ei vapauta auton kuljettajaa, näissä auto/pyöräiliä ketjuissa ollut esimerkki tapauksia missä autonkuljettaja on tuomittu vaikka pyöräiliä on tullut yksuuntaisen tien suunnassta vastakarvaan jalkakäytävää pitkin suojatielle auton alle.
Jos on suojatie niin autoilian pitää jokatapauksessa ennakoida, ja jos sieltä kohti suojatietä tulee pyöräiliä joka ei selkeästi ole väistämässä niin silloin ei ole yllättävää että se sieltä tulee ajoradalle.
Jos muutetaan tarinaa sellaiseksi että sieltä tulee pyöräiliä joka selkeästi antaa tietä ja pysähtyy odottamaan ja siitä autoilia jatkaa riittävän varovaisesti ja se pyöräiliä päättää hypätä juuri kohdalla autonalle, niin sitten tilanne varmaan aika yllättävä.
Raskaan liikeenteen kuljettajia on ymmärtääkseni tuomittu tilanteista missä jalankulkia jäänyt kuorma-auton alle, ei edestä vaan sivusta. Etten ihan vapauta tuomista kortista uskalla väittää mitään tilannetta