Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mikähän pakkomielle teslakuskilla oli kiilailla tuolla kalevan puistotien työmaalla. Siellä on tällä hetkellä kohti 12 tietä/rantaväylää mennessä vasen kaista jonkinmatkaa joka päättyy kirjaimellisesti risteykseen. Pysähdyin suojatien eteen päästämään jonkun 5v lapsen yli, tämä pysähtyi rinnalle. Lähdin siitä sitten liikkeelle niin seuraavana koitettiin etuovesta sisään kun oma kaista ei jatkunutkaan risteyksen yli (ei siitä olisi vasemmallekaan kai saanut käännettyä eli olisi vaan kiltisti pitänyt mennä taakse). Sitten perus keskari ja valoshown jälkeen lähti jonnekkin kiskomaan siitä. Tuli taas todettua, että tämmöisiä ei kyllä pitäs milliäkään väistää vaan pitäs lasketella kylkeen vaan niinkun meinasi käydäkin kun tuo tilanne tuli ihan puskista.
 
Mikähän pakkomielle teslakuskilla oli kiilailla tuolla kalevan puistotien työmaalla. Siellä on tällä hetkellä kohti 12 tietä/rantaväylää mennessä vasen kaista jonkinmatkaa joka päättyy kirjaimellisesti risteykseen. Pysähdyin suojatien eteen päästämään jonkun 5v lapsen yli, tämä pysähtyi rinnalle. Lähdin siitä sitten liikkeelle niin seuraavana koitettiin etuovesta sisään kun oma kaista ei jatkunutkaan risteyksen yli (ei siitä olisi vasemmallekaan kai saanut käännettyä eli olisi vaan kiltisti pitänyt mennä taakse). Sitten perus keskari ja valoshown jälkeen lähti jonnekkin kiskomaan siitä. Tuli taas todettua, että tämmöisiä ei kyllä pitäs milliäkään väistää vaan pitäs lasketella kylkeen vaan niinkun meinasi käydäkin kun tuo tilanne tuli ihan puskista.
Ihme hommaa tämä, ettei noita kaistoja seurata yhtään ja pahimmillaan aiheutetaan vaaratilanteita ja parhaimmillaan vain lisäruuhkaa kun jono seisahtaa takana ja urpo odottaa vilkku päällä kaistanvaihtoa 5-10m ennen käännöstä. Ei pitäisi olla autokoulun käyneelle ylivoimainen tehtävä kylttien ja mahdollisen navigaattorin avustuksella valita kaistaansa ennemmin kuin 5-10m ennen käännöstä. Kyltti näyttää toiseen suuntaan kuin urpo on menossa ja silti urpo kuvittelee olevansa etuajo-oikeutettu niihin nähden jotka ovat sillä kaistalla jolla urpo tajuaa liian myöhään haluavansa olla. Tuntuu vierestä katsottuna aina niin itsekeskeiseltä toiminnalta, että herättää minussa rattiraivoa.

Musta siitäkin pitäisi joku rikesakko jakaa jos vihreissä valoissa seisoo paikallaan vilkku päällä vaihtaakseen kaistaa sitten kun viereinen kaista on tyhjä. Muuten nämä älykääpiöt eivät opi että jos olet vihreissä valoissa, menet sinne minne kaistasi osoittaa. Joka ikisessä kaupungissa pääsee enintään 1-2 korttelin päästä kääntymään eri kadunkulmasta sinne minne olit menossa tai ainakin tekemään u-käännöksen ja palaamaan.
 
Ihme hommaa tämä, ettei noita kaistoja seurata yhtään ja pahimmillaan aiheutetaan vaaratilanteita ja parhaimmillaan vain lisäruuhkaa kun jono seisahtaa takana ja urpo odottaa vilkku päällä kaistanvaihtoa 5-10m ennen käännöstä. Ei pitäisi olla autokoulun käyneelle ylivoimainen tehtävä kylttien ja mahdollisen navigaattorin avustuksella valita kaistaansa ennemmin kuin 5-10m ennen käännöstä. Kyltti näyttää toiseen suuntaan kuin urpo on menossa ja silti urpo kuvittelee olevansa etuajo-oikeutettu niihin nähden jotka ovat sillä kaistalla jolla urpo tajuaa liian myöhään haluavansa olla. Tuntuu vierestä katsottuna aina niin itsekeskeiseltä toiminnalta, että herättää minussa rattiraivoa.

Musta siitäkin pitäisi joku rikesakko jakaa jos vihreissä valoissa seisoo paikallaan vilkku päällä vaihtaakseen kaistaa sitten kun viereinen kaista on tyhjä. Muuten nämä älykääpiöt eivät opi että jos olet vihreissä valoissa, menet sinne minne kaistasi osoittaa. Joka ikisessä kaupungissa pääsee enintään 1-2 korttelin päästä kääntymään eri kadunkulmasta sinne minne olit menossa tai ainakin tekemään u-käännöksen ja palaamaan.
Risteyksissä, missä kaksi kaistaa suuntaansa, supistuu ristyksen ylittäessä, niin on paljon paikkakuntakohtaisia tapoja, voi olla jopa risteyskohtaisia vakiintuneita tapoja, jossa sitten kanttikset tai liikenne säännöt osaavat voivat joskus "opettaa" kanssa autoilijaa.

Työmaat tuovat toki lisähaastetta, jos siellä niitä työmaa aitoja ym, niin virallisesti ne yleensä on kaistalla oleva este, mutta tarkoitusella tai muuten vain esim oikean kaistan liikenne ajaa "etuajo-oikeutetusti", vaikka se este heillä. Työmailla voi olla sitten este molemmilla, jolloin voi unohtua se oma este, ja toki sitten on näitä joille vetoketjua tapa on ns oikeus, se tosin ei tuohon sopinut missä lähtö rinnan.

Tapaus oli ilmeisesti Tampereella, jos työmaa niin Googlen kuvia turha katselle, mutta siellä vakionakin kaikenlaisia risteyksiä, haarautumia ym.
 
Risteyksissä, missä kaksi kaistaa suuntaansa, supistuu ristyksen ylittäessä, niin on paljon paikkakuntakohtaisia tapoja, voi olla jopa risteyskohtaisia vakiintuneita tapoja, jossa sitten kanttikset tai liikenne säännöt osaavat voivat joskus "opettaa" kanssa autoilijaa.

Työmaat tuovat toki lisähaastetta, jos siellä niitä työmaa aitoja ym, niin virallisesti ne yleensä on kaistalla oleva este, mutta tarkoitusella tai muuten vain esim oikean kaistan liikenne ajaa "etuajo-oikeutetusti", vaikka se este heillä. Työmailla voi olla sitten este molemmilla, jolloin voi unohtua se oma este, ja toki sitten on näitä joille vetoketjua tapa on ns oikeus, se tosin ei tuohon sopinut missä lähtö rinnan.

Tapaus oli ilmeisesti Tampereella, jos työmaa niin Googlen kuvia turha katselle, mutta siellä vakionakin kaikenlaisia risteyksiä, haarautumia ym.
Puoltaako joku liikennesääntö tuota että oikea kaista ajaisi etuajo-oikeutetusti edes lainausmerkeissä? Olen lähtenyt aina siitä olettamuksesta, ettei kaistaa saa vaihtaa mihinkään suuntaan ellei väistä toisen kaistan autoilijoita. Sitten asia erikseen jos mateluvauhtia tai muuten hyvää hyvyyttään toisella kaistalla joku tekee tilaa ns. vetoketjumallilla.
 
Risteyksissä, missä kaksi kaistaa suuntaansa, supistuu ristyksen ylittäessä, niin on paljon paikkakuntakohtaisia tapoja, voi olla jopa risteyskohtaisia vakiintuneita tapoja, jossa sitten kanttikset tai liikenne säännöt osaavat voivat joskus "opettaa" kanssa autoilijaa.

Työmaat tuovat toki lisähaastetta, jos siellä niitä työmaa aitoja ym, niin virallisesti ne yleensä on kaistalla oleva este, mutta tarkoitusella tai muuten vain esim oikean kaistan liikenne ajaa "etuajo-oikeutetusti", vaikka se este heillä. Työmailla voi olla sitten este molemmilla, jolloin voi unohtua se oma este, ja toki sitten on näitä joille vetoketjua tapa on ns oikeus, se tosin ei tuohon sopinut missä lähtö rinnan.

Tapaus oli ilmeisesti Tampereella, jos työmaa niin Googlen kuvia turha katselle, mutta siellä vakionakin kaikenlaisia risteyksiä, haarautumia ym.
Ei siellä mitään vetoketjua ole vaan se kaista vaan päättyi siihen risteykseen ja pakko vaihtaa oikealle, lain mukaan jo ennen risteystä koska risteysalueella ei saisi kaistaa vaihtaa. Mua ei sinänsä kiinnosta miten porukka siellä haluaa ajaa tai jos haluaa vaihtaa mun eteen kaistaa risteysalueella niin tehköön sen vaan, kunhan A. käyttää vilkkua ja B. ei kiilaa suoraan päälle.
 
Puoltaako joku liikennesääntö tuota että oikea kaista ajaisi etuajo-oikeutetusti edes lainausmerkeissä? Olen lähtenyt aina siitä olettamuksesta, ettei kaistaa saa vaihtaa mihinkään suuntaan ellei väistä toisen kaistan autoilijoita. Sitten asia erikseen jos mateluvauhtia tai muuten hyvää hyvyyttään toisella kaistalla joku tekee tilaa ns. vetoketjumallilla.
Jos tie kapenee niin että suuntaansa yksi kaista, niin se joka ajaa oikeanpuoleista kaistaa, oikeanpuolesta reunaa, niin hänhän on se jolla kaista ei lopu, vaan se joka jatkaa vasemmalla. vaikka se oikea tienreuna olisi se mikä siirtyy vasemmalle. (ja jos ei kaistaviivoilla toisin piirrellty)
Tietyömailla jos sinne oikeaan reunaan on laitettu esteitä, työmaa-aitoja niin sitten tilanne todennäköisesti muuttuu.

(Oletus että muita, esim merkkejä mikä kieltäisi suoraan ajamasta).

Tyypilinen vaaran paikka on se kaksikaistaa suuntaansa ja tie kapenee yksikaisteiseksi pysäköintiruutujentakia, jolloin se oikea kaista siirtyy ruudun leveyden verran oikealla ja vasemmalta kaistalta kaista jonkin opetuksen mukaan loppuu. (jos ei toisin piiretty)


Ei siellä mitään vetoketjua ole vaan se kaista vaan päättyi siihen risteykseen ja pakko vaihtaa oikealle, lain mukaan jo ennen risteystä koska risteysalueella ei saisi kaistaa vaihtaa. Mua ei sinänsä kiinnosta miten porukka siellä haluaa ajaa tai jos haluaa vaihtaa mun eteen kaistaa risteysalueella niin tehköön sen vaan, kunhan A. käyttää vilkkua ja B. ei kiilaa suoraan päälle.
En tiedä mikä siellä tilanne, jos oikealla tiellä mistä Googlen kuvista arvoin, niin ollut risteyksiä missä jatkuu kaksikaistaisena tai jotain haarautumia. Niin tuossa pohdin tilannetta jos se oikealla kaistalla on jotain työmaaesteitä, niin silloin voi se oikea joutua väistämään, tietenkin jos vasemmalla kaistalla esteitä, niin toki vasemmalla kaistalla ollut väistää, jos molemmilla esteitä, niin ....

Onko nykyään risteysalueella kaistanvaihto kielletty ? jos siis ei ole merkkejä, sulkuviivoja yms. mikä sen kieltäisi?

Toki mikään ei ole syy kääntää kylkeen.
 
Jos tie kapenee niin että suuntaansa yksi kaista, niin se joka ajaa oikeanpuoleista kaistaa, oikeanpuolesta reunaa, niin hänhän on se jolla kaista ei lopu, vaan se joka jatkaa vasemmalla. vaikka se oikea tienreuna olisi se mikä siirtyy vasemmalle. (ja jos ei kaistaviivoilla toisin piirrellty)
No juu, noinhan se yleensä menee. Tietysti näitä muita syitä oikealta kaistalta vasemmalle vaihtaminen on pakotettua kuten kadunvarsiparkki, tietyöt jne. Aina käsittääkseni siis se väistää, joka vaihtaa kaistaa. Ellei kaistaviivoista selviä se, kumman kaista päättyy (esim. talvellahan ne ei aina näykään), niin sitten ne katsotaan liikennemerkeistä. Usein kaistan päällä tai sitten 100-200m ennen tienvarsikylteissä näkyy miten kaistat jatkossa menee.
 
Onko nykyään risteysalueella kaistanvaihto kielletty ? jos siis ei ole merkkejä, sulkuviivoja yms. mikä sen kieltäisi?
Ei ole.

Vanhassa laissa oli selväsanaisesti kielletty, jos risteyksessä on kaistakohtaiset pakollinen ajosuunta -merkit. Kieltävä lause samalla teki selväksi, että muuten on sallittua.

Uudesta laista kyseinen lause on jäänyt pois - ehkä poikkeuskäännöksen vuoksi. Enää ei siis ole selvästi sanottu miten mennään, kun on useampi merkitty kaista suoraan eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
No juu, noinhan se yleensä menee. Tietysti näitä muita syitä oikealta kaistalta vasemmalle vaihtaminen on pakotettua kuten kadunvarsiparkki, tietyöt jne. Aina käsittääkseni siis se väistää, joka vaihtaa kaistaa. Ellei kaistaviivoista selviä se, kumman kaista päättyy (esim. talvellahan ne ei aina näykään), niin sitten ne katsotaan liikennemerkeistä. Usein kaistan päällä tai sitten 100-200m ennen tienvarsikylteissä näkyy miten kaistat jatkossa menee.
Jos ei kaistaviivoja, niin se väistää jonka kaistalla este, tai kaista päättyy.
Jos kaksikaistaa suuntaansa ilman kaistaviivaa, ja tullaan kohtaan missä tie kapaneen oikeassa reunassa olevien parkkiruutujen takia, niin se oikea kaista tekee "mutkan" ja vasen kaista päättyy, koska ei ole enään tilaa kahdelle kaistalle suuntaansa. (termi ei oikein, mutta toivottavasti ymmäretty)

Alla siis mm täällä opetettu, joten voi olla ihan huuhaata. Mutta jokatapauksessa keskusteluun sopivaa, ja monessa risteksessä on jotain vakiintuneita paikallisia tapoja, jotka ehkä lainmukaisia tai vastaisia.


1. kuva_2024-10-07_121855144.png

Eli, sininen jatkuu, punainen kaista päättyy ja punaista menevät joutuu vaihtamaan kaistaa sinisen kaistalle.

2.kuva_2024-10-07_122026798.png

Jos este oikealla kaistalle, niin punaisen kaista jatkuu esteettä, ja sininen joutuu vaihtamaan kaistaa


3.kuva_2024-10-07_122526738.png
Entäs sitten kun risteyksen jälkeen onkin yksi kaista.

4.kuva_2024-10-07_122924682.png

Entäs jos siellä on työmaaeste.

Seuraava sitten olisi ollut se että myös punaisen kaistalla este.


Entäs päinvastoin, yksi kaista jatkuu ristyksen jälkeen kahtena, se on ketjuissa uskottavasti kerrottu että voi valita kumpaan menee.

5.kuva_2024-10-07_123727945.png

Edit, lisätty kuviin numerot, toivottavasti meni samoin kun keskustelu
 
Viimeksi muokattu:
Nykyisin kun saa parkata vastaantulevien kaistalle, niin kuka märittää milloin se vastaantulijoiden kaistalla ajo on laitonta? Siinä kuitenkin etsitään sitä parkkipaikkaa ,-) Ja kun nykyosin saa risteyksessä luisua suoraan keskikaistalle, moni luulee että se on "oikeus" ja saa kiilata siinä jo olevaa ;-D Kumpikin näistä "lakiuudistuksista" on aika humoristisia kyllä.
 
Jos ei kaistaviivoja, niin se väistää jonka kaistalla este, tai kaista päättyy.
Jos kaksikaistaa suuntaansa ilman kaistaviivaa, ja tullaan kohtaan missä tie kapaneen oikeassa reunassa olevien parkkiruutujen takia, niin se oikea kaista tekee "mutkan" ja vasen kaista päättyy, koska ei ole enään tilaa kahdelle kaistalle suuntaansa. (termi ei oikein, mutta toivottavasti ymmäretty)

Alla siis mm täällä opetettu, joten voi olla ihan huuhaata. Mutta jokatapauksessa keskusteluun sopivaa, ja monessa risteksessä on jotain vakiintuneita paikallisia tapoja, jotka ehkä lainmukaisia tai vastaisia.


kuva_2024-10-07_121855144.png

Eli, sininen jatkuu, punainen kaista päättyy ja punaista menevät joutuu vaihtamaan kaistaa sinisen kaistalle.

kuva_2024-10-07_122026798.png

Jos este oikealla kaistalle, niin punaisen kaista jatkuu esteettä, ja sininen joutuu vaihtamaan kaistaa


kuva_2024-10-07_122526738.png
Entäs sitten kun risteyksen jälkeen onkin yksi kaista.

kuva_2024-10-07_122924682.png

Entäs jos siellä on työmaaeste.

Seuraava sitten olisi ollut se että myös punaisen kaistalla este.


Entäs päinvastoin, yksi kaista jatkuu ristyksen jälkeen kahtena, se on ketjuissa uskottavasti kerrottu että voi valita kumpaan menee.

kuva_2024-10-07_123727945.png
Voi olla näin, en mene vannomaan. On tossa pari kohtaa joiden perusteella olen ollut ihan kuutamolla jos pitää paikkansa. Tulkkaisin etuajo-oikeuden päin vastoin ekassa ja kolmannessa kuvassa, paitsi jos noissa kohdissa on kyltein tai kaistaviivoin esitetty sen oikean puoleisen kaistan olevan se, johon vasen yhdistyy.
 
Voi olla näin, en mene vannomaan. On tossa pari kohtaa joiden perusteella olen ollut ihan kuutamolla jos pitää paikkansa. Tulkkaisin etuajo-oikeuden päin vastoin ekassa ja kolmannessa kuvassa, paitsi jos noissa kohdissa on kyltein tai kaistaviivoin esitetty sen oikean puoleisen kaistan olevan se, johon vasen yhdistyy.
Itselleni tuo on aikoinaan opetettu niin että ainoastaan kaistan loppuminen tai sillä oleva este aiheuttaa väistämisvelollisuuden, koska silloin joutuu vaihtamaan kaistaa. Jos oikeassa laidassa on merkittyjä pysköintiruutuja, jatkuu oikea kaista niiden vieressä vasemmalla (vasen kaista loppuu jos se ei mahdu olemaan oikean vierellä), eikä päällä kuten se menisi jos autoja on pysäköity ilman merkittyjä ruutuja (oikea loppuu). Käy järkeen kun ajattelet kaistojen aina alkavan oikealta ja jos ei mahdu kuin yksi, loppuu vasen kaista.
 
Mitäs teorioita täällä nyt pohdiskellaan? Nyt tulee minullekin ihan uutta pohdiskelua, ihan että hirvittää ajaminen liikenteessä tämän jälkeen. :rofl:

Eikö se kaistanvaihtaja väistä aina? Kaistanvaihto sulkuviivan kohdalla ja risteyksessä on kielletty. Tosin nykyään saa risteyksessä vasemmalle kääntyessä siirtyä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle, jos se on vapaa. :x3:
 
Voi olla näin, en mene vannomaan. On tossa pari kohtaa joiden perusteella olen ollut ihan kuutamolla jos pitää paikkansa. Tulkkaisin etuajo-oikeuden päin vastoin ekassa ja kolmannessa kuvassa, paitsi jos noissa kohdissa on kyltein tai kaistaviivoin esitetty sen oikean puoleisen kaistan olevan se, johon vasen yhdistyy.
Useammassa paikkaa ja uskottavasti täällä on opetettu noin, ja mitä Kolistelijakin sanoin.

Mutta varsinkin tuo 1 (p ruudut) ja 3 (ristyksen jälkeen 1 kaista) esimerkki on hyvin tyypillisia missä voi olla paikka kohtaisia vakiintuneita tapoja ja sitten heitä jotka opettavat sitä vakiintunutta tapaa tuuppaamalla keulaa lähelle, sama toki päinvastoin, heitä jotka "opettavat" sitä toisinpäin.

Joissain risteyksissä tuo kolmasesimerkki on sellainen että ajamalla oikealla se ei oikein sovi ristyksen tunnelmaan, sujuvuuteen, missä toivoisi että ne merkittäisiin kunnolla, esim oikea olisi kääntyvien kaista oikealle ja keskiviivan tuntumassa suoraan tai vasemmalle. Kun kaikki ajaa niin ja kun se tuntuu luonolliselta, ja turvalliselta, jos olisi merkattu.

Yritän sanoa että joskus se oikea tapa ja sen väkisin noudattaminen voi olla vaarallista ja tyhmää olla itsepäinen, mutta vielä tyhmempää tarkoituksellisesti ärhennellä hyvässä uskossa, mutta väärässä ollessa. Esim ykkös kohdassa varmaan sinisen käyttää vilkkua ja varmistaa että tilaa sivusuunnassa on.

Ja kolmonen sinisen linjalla hyvin usein varsin vaarallista, jos ei ole tarkkana.

Työmaat usein sellaisia että niissä ehkä muuttuneet ne vanhat, jopa edellisen päivän rakenteet ja lisäksi niitä työmaa esteitä ja opastukset ei ole mitenkään itsestään selviä.
 
Kaistanvaihto sulkuviivan kohdalla ja risteyksessä on kielletty. Tosin nykyään saa risteyksessä vasemmalle kääntyessä siirtyä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle, jos se on vapaa. :x3:
Kuten jo ylläkin todettu, niin nykylaki ei kiellä kaistan vaihtoa risteysalueella.
 
Eikö se kaistanvaihtaja väistä aina? Kaistanvaihto sulkuviivan kohdalla ja risteyksessä on kielletty. Tosin nykyään saa risteyksessä vasemmalle kääntyessä siirtyä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle, jos se on vapaa. :x3:
Noissa postaamissani kuvissa kaistanvaihtaja väistää, ja ei sulkuviivoja/kaistaviivoja. Sekaannus tulee siitä että kuka on kaistanvaihtaja. Esim se 1. kuvan parkkiruutu, niin sininen ei olisi kaistanvaihtaja, vaan hän ajaa omaa kaistaa, siinä on mutka.
Sama kolmoskuvassa, ja kolmoskuvassa jos punainen ajaa suoraan, niin joutuu vaihtaa sinne oikealle kaistalle, tosin olisko myös väärin ryhmittynyt, jos on vasemmalle kaistalle ryhmittynyt jos tarkoitus ajaa suoraan. (oletan että edelleen ne ohjeet voimassa ryhmittymisessä)
 
Mitäs teorioita täällä nyt pohdiskellaan? Nyt tulee minullekin ihan uutta pohdiskelua, ihan että hirvittää ajaminen liikenteessä tämän jälkeen. :rofl:

Eikö se kaistanvaihtaja väistä aina? Kaistanvaihto sulkuviivan kohdalla ja risteyksessä on kielletty. Tosin nykyään saa risteyksessä vasemmalle kääntyessä siirtyä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle, jos se on vapaa. :x3:
Sulkuviivan kohdalla saa ihan vapaasti vaihtaa kaistaa, mutta ei sen yli, jos pilkun paikkaa vähän tarkennetaan. Lisäksi vasemmalle kääntyminen risteyksessä ei ole mikään erotteleva tekijä siinä saako kaistaa vaihtaa risteyksessä.

Asia selkenee jos pulatunnuksen kuviin piirtäisi kaistat (itse en jaksa) jotka selkeyttävät kuka katsotaan kaistanvaihtajaksi missäkin tilanteessa.
 
Asia selkenee jos pulatunnuksen kuviin piirtäisi kaistat (itse en jaksa) jotka selkeyttävät kuka katsotaan kaistanvaihtajaksi missäkin tilanteessa.
Kuvissa piirsin vain keskiviivaa kuvaavan viivan, tarkoitus olisi kuvata tilanteita missä ei kaistaviivoista selviä tilanne.

4. ja 5. kuvassa ei kai mikään muutu jos kaistaviivat olisi. Ensimmäisessä kuvassa jos olisi kaistaviiva niin että kaista päättyisi parkkiruutuun niin se kai muuttaisi tilannetta. No toisessakin kuvassa jos olisi piiretty kaistaviiva niin että oikea jatkuisi. vasen loppuisi.


Kolmannessa kuvassa jos ennen risteystä olisi, niin muuttusko siinäkään.
 
Kuvissa piirsin vain keskiviivaa kuvaavan viivan, tarkoitus olisi kuvata tilanteita missä ei kaistaviivoista selviä tilanne.

4. ja 5. kuvassa ei kai mikään muutu jos kaistaviivat olisi. Ensimmäisessä kuvassa jos olisi kaistaviiva niin että kaista päättyisi parkkiruutuun niin se kai muuttaisi tilannetta. No toisessakin kuvassa jos olisi piiretty kaistaviiva niin että oikea jatkuisi. vasen loppuisi.


Kolmannessa kuvassa jos ennen risteystä olisi, niin muuttusko siinäkään.
Tarkoitinkin että jos siihen piirtäisi kaistat, se auttaisi ymmärtämään väistämisvelvollisuutta. Eihän kuvia tosiaan tarvitsisi jos niissä olisi kaistaviivat, mutta kaistat niissä menee silti vaikka viivoja ei ole.
 
Tarkoitinkin että jos siihen piirtäisi kaistat, se auttaisi ymmärtämään väistämisvelvollisuutta. Eihän kuvia tosiaan tarvitsisi jos niissä olisi kaistaviivat, mutta kaistat niissä menee silti vaikka viivoja ei ole.
Ok, joo, en tallentanut työkuvia, olisi ollut helppo pirtää virtuaali kaista viivat. Kolmessa ensimmäisessä sininen viiva leveäksi, neljännessä punainen ja jatkaa suoraan työmaan ohi.
Viidenteen kaistaviiva viivojen väliin.

Ehkä myöhemmin uudestaan, jos tulkinnoista on kiistaton yhteisymmärrys.
 
Itselleni tuo on aikoinaan opetettu niin että ainoastaan kaistan loppuminen tai sillä oleva este aiheuttaa väistämisvelollisuuden, koska silloin joutuu vaihtamaan kaistaa. Jos oikeassa laidassa on merkittyjä pysköintiruutuja, jatkuu oikea kaista niiden vieressä vasemmalla (vasen kaista loppuu jos se ei mahdu olemaan oikean vierellä), eikä päällä kuten se menisi jos autoja on pysäköity ilman merkittyjä ruutuja (oikea loppuu). Käy järkeen kun ajattelet kaistojen aina alkavan oikealta ja jos ei mahdu kuin yksi, loppuu vasen kaista.
Juu, itsellä on varmaan vanhentunutta tietoa tai sitten muistan sen väärin. Ajoin kortin 2018 ja luullakseni oikealla kaistalla parkkeeratun auton tullessa vastaan, väistäisin vasemman kaistan tulijaa koska näkisin että oma kaistani on se jolta täytyy vaihtaa kaistaa. Tietysti eri juttu jos se kaistaviiva tai sinisellä pyöreällä liikennemerkillä valkoinen nuoli oikealta kaistalta jatkuu sinne vasemmalle niin että vasen kaista loppuu selkeästi.

E: pikku muutos, ajoin kortin jo 2008. Menee näköjään hiukan helpolla jo vuosikymmenetkin sekaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, itsellä on varmaan vanhentunutta tietoa tai sitten muistan sen väärin. Ajoin kortin 2018 ja luullakseni oikealla kaistalla parkkeeratun auton tullessa vastaan, väistäisin vasemman kaistan tulijaa koska näkisin että oma kaistani on se jolta täytyy vaihtaa kaistaa. Tietysti eri juttu jos se kaistaviiva tai sinisellä pyöreällä liikennemerkillä valkoinen nuoli oikealta kaistalta jatkuu sinne vasemmalle niin että vasen kaista loppuu selkeästi.
Jos auton kaistallesi parkkeerattu, niin joudut vaihtaan kaistaa, mutta jos auto on parkkeerattu parkkiruutuun niin se ei ole kaistallasi.

Tämä ei kai ole mikään uusijuttu. ja voi riippua paikkakunnasta mitä tilanteita siellä opetuksessa korostuu (jos ei Turku->joku vitsi tavasta opettaa joku liikenne tilanne toisin kuin muualle)

Edit, vakavasti, niin se miten missäkin liikenne sujuu, niin on hyvin paikkallista ja paikkakohtaista noiden ruutujen kohdalla. varovaisuutta vaativaa.
 
Nykyisin kun saa parkata vastaantulevien kaistalle, niin kuka märittää milloin se vastaantulijoiden kaistalla ajo on laitonta? Siinä kuitenkin etsitään sitä parkkipaikkaa ,-) Ja kun nykyosin saa risteyksessä luisua suoraan keskikaistalle, moni luulee että se on "oikeus" ja saa kiilata siinä jo olevaa ;-D Kumpikin näistä "lakiuudistuksista" on aika humoristisia kyllä.
Jos siellä ajellaan paikkaa etsien (kuten kirjoitit) on se laitonta. Siellä saa ajaa tasan sen verran, että koukkaat siihen paikan viereen ja parkeeraat.
 
Jos siellä ajellaan paikkaa etsien (kuten kirjoitit) on se laitonta. Siellä saa ajaa tasan sen verran, että koukkaat siihen paikan viereen ja parkeeraat.
Luonnollisestikin, vaan se sitten määritellään oikeudessa, että mikä on mikäkin sallittu ajomäärä. Vai onko metrit määritelty lakitekstiin?
 
Ei siellä mitään vetoketjua ole vaan se kaista vaan päättyi siihen risteykseen ja pakko vaihtaa oikealle, lain mukaan jo ennen risteystä koska risteysalueella ei saisi kaistaa vaihtaa. Mua ei sinänsä kiinnosta miten porukka siellä haluaa ajaa tai jos haluaa vaihtaa mun eteen kaistaa risteysalueella niin tehköön sen vaan, kunhan A. käyttää vilkkua ja B. ei kiilaa suoraan päälle.
Tästä lähti se kaistojen piirtely juttu, ja vähän piirtelin uudestaan esimerkkejä ja etsin kuvia tuolta, ei oikein löytynyt ajantaisia, mutta työmaastä löyty juttu.
Oliko sattumalta tämä risteys, Tampereella Kalevan puistotien ja Ilmarinkadun risteys. Eli siinä ilmeisesti tehty niin että vasenkaista menee suoraan ja oikea kääntyville.
kuva_2024-10-10_155443431.png
Eli eroaisi siitä tyypillisestä missä oikea kaista tekee jonkinlaisen mutkan risteysalueella vasemmalle, tuossa vasenkaista taittuukin oikealle.

Googlen katunäkymissä työmaata aina vuoteen 2017 asti ja vähän joka vuonna erilainen ajojärjestely.
 
Mikäköhän siinä on, että onnistun toimimaan magneettina kusipäisille Skoda-kuskeille joka kerta, kun ajelen Tampereelta himaan...
Tällä kertaa ajelin 124 GPS:ään vasenta kaistaa motarilla ohittaen mittarinopeuskuskeja, ja joku Skoda-sankari lähti yrittämään oikealta ohitseni. Tän jälkeen toki liimautui mun takapuskuriin, kun ajoin toisen auton perässä vasenta kaistaa ja yritti pysyä jonkin aikaa kiinni, kun edessäni ajanut vaihtoi oikealle...ja itse painoin kaasun pohjaan.
Mikä siinä on, että tässä vaiheessa niiden ei enää tee mieli ajaa kovaa?

Hetki tän jälkeen annoin motarille liittyvälle pakulle "tilaa" nopeuseron takia vaihtamalla vasemmalle ja se päättikin pistää tallan pohjaan oikealla kaistalla (oli jo muutaman autonmitan mun takana) ja meni ohi, kun en jaksanut lähteä pelleilemään enää.
 
Näennäistä kiirettä ja turhaa ohittelua tuli taas viikolla todisteltua. Käväisin maakuntamatkailureissun Koillismaan suunnalla ja sieltä palatessani kaksikaistaisella tieosuudella (80km/h rajoitus) eräällä Audi-kuskilla oli pakko päästä minusta ohi vaikka oma GPS-nopeuteni oli 84km/h. No, pääsi se siinä sitten muutaman auton päähän kun nelikaistainen tieosuus alkoi, mutta sen 15 kilometrin tieosuuden jälkeen mitä Audi oli näköpiirissäni olimme rinnakkain samassa valoristeyksessä josta Audi kääntyi vasemmalle. Ohituksen hyöty ajallisesti täydet nolla sekuntia. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla millä nämä sankarit perustelevat nämä täysin turhat ohittelut.
 
Jos joku merkki nousee kusipäiden suosikkina, niin mielestäni Audi ja heti tokana BMW. Disclaimerina, että tietty vain pieni osa sikailee ja mulkkuja tietenkin on kaikkien merkkien rattien takana.

Viimeisin törkeä pelle muutama päivä sitten oli Bemari-kuski, joka tuli ihan perseeseen kiinni, kun ajettiin jonossa 40 alueella suht. hitaasti. Hiillosti mun perässä siksakkia aivan kuin voisin tehdä hitaalle jonolle jotain. Seuraavasta ympyrästä pääsin muiden perästä kääntyen eri suuntaan ja ajelin ~varman huomautus/sakkorajan alla (kuten useimmiten) eli 40 alueella 45-46 todellista nopeutta. Ilmeisen hiiltynyt BMW-kuski lähti ympyrästä samaan suuntaan ja polkaisi hetken taas takapuskurissa roikuttuaan ohi mielenosoituksellisen läheltä kylkeä ja kiihdyttäen kenties 70+ lukemiin. Ja sitten oli parin sadan metrin päässä jonottamassa kääntymään vasemmalle kun ajelin oikeaa kaistaa ohitsensa.

Pitää vielä nostaa, että kun olen nyt opetuskolmio takana opettanut lasta jokusen tunnin liikenteessä, niin on vittu sentään kehdattu jo kaksikin kertaa takana soittaa torvea rauhallisista, mutta ihan ok liikkeellelähdöistä. Onpa tullut sitten opetettua sitäkin, että olipa mikä hyvänsä kääntyminen tai lähtö, niin takana olevan mulkeron vuoksi ei tule ajoa muuttaa (kääntyä kunnolla katsomatta kuolleeseen kulmaan yms.) tai mitään muutakaan ylimääräistä painetta ottaa. Ajetaan vain sitä yhtä autoa siis.
 
Jos joku merkki nousee kusipäiden suosikkina, niin mielestäni Audi ja heti tokana BMW. Disclaimerina, että tietty vain pieni osa sikailee ja mulkkuja tietenkin on kaikkien merkkien rattien takana.

Viimeisin törkeä pelle muutama päivä sitten oli Bemari-kuski, joka tuli ihan perseeseen kiinni, kun ajettiin jonossa 40 alueella suht. hitaasti. Hiillosti mun perässä siksakkia aivan kuin voisin tehdä hitaalle jonolle jotain. Seuraavasta ympyrästä pääsin muiden perästä kääntyen eri suuntaan ja ajelin ~varman huomautus/sakkorajan alla (kuten useimmiten) eli 40 alueella 45-46 todellista nopeutta. Ilmeisen hiiltynyt BMW-kuski lähti ympyrästä samaan suuntaan ja polkaisi hetken taas takapuskurissa roikuttuaan ohi mielenosoituksellisen läheltä kylkeä ja kiihdyttäen kenties 70+ lukemiin. Ja sitten oli parin sadan metrin päässä jonottamassa kääntymään vasemmalle kun ajelin oikeaa kaistaa ohitsensa.

Pitää vielä nostaa, että kun olen nyt opetuskolmio takana opettanut lasta jokusen tunnin liikenteessä, niin on vittu sentään kehdattu jo kaksikin kertaa takana soittaa torvea rauhallisista, mutta ihan ok liikkeellelähdöistä. Onpa tullut sitten opetettua sitäkin, että olipa mikä hyvänsä kääntyminen tai lähtö, niin takana olevan mulkeron vuoksi ei tule ajoa muuttaa (kääntyä kunnolla katsomatta kuolleeseen kulmaan yms.) tai mitään muutakaan ylimääräistä painetta ottaa. Ajetaan vain sitä yhtä autoa siis.
Se töötin nimi on "mennäänkin vastaa seuraavalla valorytmillä-painike", kun sitä käytetään kouluauton takana valoissa, varsinkin jos on vielä mäkilähtö.

Aika useat ajo-opettajat on jossain kohtaa tehneet sen, että että ovat käyneet kysymässä minkälainen hätätilanne takana olevassa autossa on.
 
Se töötin nimi on "mennäänkin vastaa seuraavalla valorytmillä-painike", kun sitä käytetään kouluauton takana valoissa, varsinkin jos on vielä mäkilähtö.

Aika useat ajo-opettajat on jossain kohtaa tehneet sen, että että ovat käyneet kysymässä minkälainen hätätilanne takana olevassa autossa on.
Fiksu kaveri myös haistaa nuo ajokouluautot kauempaa "riskeineen" ja mahdollisuuksien mukaan ryhmittyy toiselle kaistalle jne. kun tietää kuiteskin että siellä on vasta harjoittelut päällä. Toki takana saa jonottaa ja soittaa torvea, mutta suurin osa noista kavereista tuskin edes tajuaa olevansa opetusauton takana...
 
Pitää vielä nostaa, että kun olen nyt opetuskolmio takana opettanut lasta jokusen tunnin liikenteessä, niin on vittu sentään kehdattu jo kaksikin kertaa takana soittaa torvea rauhallisista, mutta ihan ok liikkeellelähdöistä. Onpa tullut sitten opetettua sitäkin, että olipa mikä hyvänsä kääntyminen tai lähtö, niin takana olevan mulkeron vuoksi ei tule ajoa muuttaa (kääntyä kunnolla katsomatta kuolleeseen kulmaan yms.) tai mitään muutakaan ylimääräistä painetta ottaa. Ajetaan vain sitä yhtä autoa siis.
Heh, aikoinaan kun pikkusiskoni sai kortin ja odoteltiin valoissa Kehä 1:ltä noustessa sammutti hän auton. Takana meni samalla sekunnilla torvi pohjaan. Siskoparka tietty hermostui niin pahasti että tumppasi seuraavankin yrityksen ja siitä takana oleva innostoi taas soittamaan torvea. Hermostuin siinä kohtaa itse kyytiläisenä sen verran että pomppasin todella suuttuneena autosta ulos ja lähdin kävelemään takanaa olevaa autoa kohti. Sain kuitenkin kerättyä itseni ennen kuin pääsin kuskin ikkunan kohdalle ja kysyin "Noinko kohtelisit omaa siskoasi samana päivänä kun hän saa ajokortin? Ei me tästä päästä nopeammin pois tolla tavalla". Kuin ihmeen kaupalla tämä hölmö keräsi myös itsensä kasaan ja sanoi vain "Anteeksi".

Oli varmaan ihan hyvä tyyppi ja osasi jopa kohdatuksi tullessaan toimia oikein, mutta minä tuomitsen ihmiset kokonaisuutena ja tuollaisella toiminnalla saa leimaksi "mulkku". Sama toimii myös jos näen jonkun tutun toimivan liikenteessä noin typerästi, kuva ihmisestä muuttuu sillä sekunnilla todella paljon huonompaan suuntaan.
 
Fiksu kaveri myös haistaa nuo ajokouluautot kauempaa "riskeineen" ja mahdollisuuksien mukaan ryhmittyy toiselle kaistalle jne. kun tietää kuiteskin että siellä on vasta harjoittelut päällä. Toki takana saa jonottaa ja soittaa torvea, mutta suurin osa noista kavereista tuskin edes tajuaa olevansa opetusauton takana...
No näinpä. Itse tapaan pitää hyvää etäisyyttä tai mahd. mukaan eri kaistaa ja rauhallisesti ohi.

Tässä tapauksessa automme näkyi hyvin, koska otin sen kaupalliselta toimijalta (oppiauto), joka siis todella näkyy: firman Fiesta on musta (tai hyvin tumma) ja siinä on maalattuna se kolmio ja toimijan logot jne.
 
Heh, aikoinaan kun pikkusiskoni sai kortin ja odoteltiin valoissa Kehä 1:ltä noustessa sammutti hän auton. Takana meni samalla sekunnilla torvi pohjaan. Siskoparka tietty hermostui niin pahasti että tumppasi seuraavankin yrityksen ja siitä takana oleva innostoi taas soittamaan torvea. Hermostuin siinä kohtaa itse kyytiläisenä sen verran että pomppasin todella suuttuneena autosta ulos ja lähdin kävelemään takanaa olevaa autoa kohti. Sain kuitenkin kerättyä itseni ennen kuin pääsin kuskin ikkunan kohdalle ja kysyin "Noinko kohtelisit omaa siskoasi samana päivänä kun hän saa ajokortin? Ei me tästä päästä nopeammin pois tolla tavalla". Kuin ihmeen kaupalla tämä hölmö keräsi myös itsensä kasaan ja sanoi vain "Anteeksi".

Oli varmaan ihan hyvä tyyppi ja osasi jopa kohdatuksi tullessaan toimia oikein, mutta minä tuomitsen ihmiset kokonaisuutena ja tuollaisella toiminnalla saa leimaksi "mulkku". Sama toimii myös jos näen jonkun tutun toimivan liikenteessä noin typerästi, kuva ihmisestä muuttuu sillä sekunnilla todella paljon huonompaan suuntaan.
Tuollainen kulttuuri meillä liikenteessä juuri on. Kun naamatusten oli eri ääni kellossa, niin ehkä tapaus laittoi tööttääjän ajattelemaan.

Ei ymmärretä, että kanssa-autoilijoissa on juuri kortin saaneita, vanhuksia, vammaisia ja kaikkia mahdollisia pelaajia. Liikenteessä tuntuu tapahtuvan jokin ilmiö, joka mahdollistaa huonon käyttäytymisen lähes kuin somessa. Onko peltikasa siinä toisen kuskin ympärillä se, joka etäännyttää? Puheessakin useimmiten toimii Audi tai Fiiatti, ei kuski, ja auto ajoi ihmisen päälle jne.

Yritän jälkikasvulle välittää sellaista, että ei kannattaisi provosoitua kun provosoidaan tai peräti vittuillaan. Kun on osannut käyttäytyä, niin mahdollisesti toinen osapuoli pohtii toimintaansa tai sitä vituttaa peräti enemmän. Molemmat hyviä vaihtoehtoja.
 
Tuollainen kulttuuri meillä liikenteessä juuri on. Kun naamatusten oli eri ääni kellossa, niin ehkä tapaus laittoi tööttääjän ajattelemaan.

Ei ymmärretä, että kanssa-autoilijoissa on juuri kortin saaneita, vanhuksia, vammaisia ja kaikkia mahdollisia pelaajia. Liikenteessä tuntuu tapahtuvan jokin ilmiö, joka mahdollistaa huonon käyttäytymisen lähes kuin somessa. Onko peltikasa siinä toisen kuskin ympärillä se, joka etäännyttää? Puheessakin useimmiten toimii Audi tai Fiiatti, ei kuski, ja auto ajoi ihmisen päälle jne.

Yritän jälkikasvulle välittää sellaista, että ei kannattaisi provosoitua kun provosoidaan tai peräti vittuillaan. Kun on osannut käyttäytyä, niin mahdollisesti toinen osapuoli pohtii toimintaansa tai sitä vituttaa peräti enemmän. Molemmat hyviä vaihtoehtoja.
Mitäs väliä sillä on onko kuski invalidi, vanha, nuori tai mikä tahansa? Samat säännöt kaikilla on. Autokoulun kolmio on toki selkeä asia ja se hanurissa mogia tulee, muilla ei pitäisi olla ajokykyyn vaikutusta, tai pitäisi luovuttaa kortti poies.
 
Mitäs väliä sillä on onko kuski invalidi, vanha, nuori tai mikä tahansa? Samat säännöt kaikilla on. Autokoulun kolmio on toki selkeä asia ja se hanurissa mogia tulee, muilla ei pitäisi olla ajokykyyn vaikutusta, tai pitäisi luovuttaa kortti poies.
Jos auto esim sammuu liikennevaloihin niin se on ihan inhimillistä, eikä se liiku siitä yhtään sen nopeampaa vaikka takana kuinka survottaisiin torvea. Pikemminkin päinvastoin, koska yleensä yllättävissä ongelmatilanteissa ihminen ei kaipaa yhtään ylimääräisiä stressitekijöitä siihen häiritsemään
 
Mitäs väliä sillä on onko kuski invalidi, vanha, nuori tai mikä tahansa? Samat säännöt kaikilla on. Autokoulun kolmio on toki selkeä asia ja se hanurissa mogia tulee, muilla ei pitäisi olla ajokykyyn vaikutusta, tai pitäisi luovuttaa kortti poies.
Eihän sillä pidä ollakaan väliä. En tiedä, miten luit tekstini, mutta tarkoitin sitä, että kuljettajan ominaisuuksilla voi olla vaikutusta ajamiseen, kuten esim. toimien ripeyteen, siihen millaista nopeutta pitävät yllä tai millaisella nopeudella lähestyvät risteystä.
 
Mitäs väliä sillä on onko kuski invalidi, vanha, nuori tai mikä tahansa? Samat säännöt kaikilla on. Autokoulun kolmio on toki selkeä asia ja se hanurissa mogia tulee, muilla ei pitäisi olla ajokykyyn vaikutusta, tai pitäisi luovuttaa kortti poies.
Olen autoillut aika monessa maassa Suomen ulkopuolella.. Liikennekulttuurit ovat erilaisia. Joissakin liikenteen intensiteetti on hektisempää, joissakin rauhallisempaa. Niihin täytyy yrittää sopeutua, jos haluaa selviytyä. Mutta kun sopeutuu, homma sujuu. Ja niihin kuuluu eräänlainen suvaitsevaisuus ja joustavuus. Ymmärtetään, että aina ei ole fiksua pitää härkäpäisesti kiinni omista oikeuksista.

Esimerkiksi Uusi Seelanti oli ongelmaton autoiluympäristö. Siellä ei tuntunut olevan minkäänlaista tarvetta ulosmitata ensimmäistäkään kanssa-autoilijan virhettä. Voi olla, että siellä on totuttu turisteihin, jotka tulevat outoon ympäristöön ja ehkä vääränpuoliseen liikenteeseenkin, mutta itse yhdistin sen heidän yleiseen ystävälliseen ja rentoon suhtautumiseen muihin. Jotain tällaista toivoisin meillekin.
 
Pointtina se että miksi edes mainita eri ryhmät kun samat taidot pitäisi löytyä kaikilta. Itsellä varsin tuore kokemus insseistä ja muista kun kävin ajamassa ison A:n pari viikkoa sitten, samat osaamiset se inssi vaati niin itseltä kuin siltä 16v kevarikorttia ajaneelta. Ei tuo eri ryhmä tuo erilaisia oikeuksia. Inssin sanoin, ei väliä vaikka olet ajanut 20v+ liikenteessä, samat säännöt ja kyky sopeutua liikenteeseen, ei tekosyitä. Eli vaikka olet vanha, ei anna sinulle oikeutta ajaa vaarallisen hitaasti. Jos olet invalidi, pään pitää kääntyä yhtälailla kuin muillakin ja muiden toimien sujua kuten muillakin. Jos olet nuori ja liian pelokas tai ylirohkea, et kuulu liikenteeseen.
 
Jos mietitään stereotypioita autoista, niin BMW:n 3-sarja E90 nousee itsellä vahvasti esiin.

Tuntuu, että läheisessä amiksessa joka toisella on tuollainen. Nuo ovat myös yleinen näky nuorien yh-äitien Tinder-kuvissa. Nuorilla on ilmeisesti ollut jo pidemmän aikaa varaa noihin ja pitää saada tehokas bemari alle. Käytös on myös usein sen mukaista ja lyhyemmässä ajassa olen bongannut useamman perseilijän noilla.

Kaupan pihalla näkyi yksi tuunattu E90, jossa oli takalasissa myötähäpeää herättävä iso teksti "Speed Hunters". Ehkä saksassa jossain oikeasti nopeassa autossa tuo ei enää olisi noloa. Nopeutta metsästettiin luonnollisesti heti jo 40-rajoituksella suojateitä paljon sisältävällä tiellä. Yksi päivä tässä syksyllä ajoi vastaava bemari omalla kotikadulla, jossa on 30-rajoitus. Ilmeisesti päästölaitteet poistettu dieselistä, kun pukkasi savua ja nopeutta varmaan 100 km/h lasissa.

Tänään motarilla 80-rajoituksella ihmettelin, mikä takaa tulee. Heijastinumpioihin oli tungettu häikäisevät 100000 lumenin kiinanledit, joista toinen häikäisi tasaisesti ja toinen vilkkui töyssyjen mukaan. Bemari tuli varmaan 120-130 lasissa ohi ja juuri oman poistumisrampin kohdalla jarrutti voimakkaasti ja tunki pienestä välistä vaihtaen kaksi kaistaa kerralla. Turha ohitus.

Esimerkkejä noista bemmeistä tulee myös muiden Dashcam-videoilla vastaan.



 
Nykyisin kun saa parkata vastaantulevien kaistalle, niin kuka märittää milloin se vastaantulijoiden kaistalla ajo on laitonta? Siinä kuitenkin etsitään sitä parkkipaikkaa ,-) Ja kun nykyosin saa risteyksessä luisua suoraan keskikaistalle, moni luulee että se on "oikeus" ja saa kiilata siinä jo olevaa ;-D Kumpikin näistä "lakiuudistuksista" on aika humoristisia kyllä.
Itsekin huomannut saman, että yhtäkkiä vain päätetään vetää nokan edestä parkkiin. Onneksi autossa toimii jarrut tai muuten kolisee aika useasti.
 
Eiköhän se vetotapa jonneja kiinnosta enemmän kuin keulan merkki.

Tehokkaampi auto kuin auto yleensä tuntuu jossain määrin lisäävän perseilyn määrää, saksalaiset korostuu mutta kyllä ne rivakoita monet onkin. Tosin ostetaanhan noita mopomallejakin kovalla tahdilla.
 
Osin totta, kyllä huono hallittavuus on aina niitä kiehtonut. Sitä saa toki lisättyä istumalla nin etei näe ratin alta ulos ja suorin käsin jotta ohjaaminenkin on vaikeaa. Muta toki auton kaikki vaaralliset ominaisuudet on myös plussaa. Vaikea keksiä edes, mikä olisi autossa, ajamisessa, liikenteessä niin tyhmää, etteikä sitä lippikset etuna pitäisi?
 
Jos mietitään stereotypioita autoista, niin BMW:n 3-sarja E90 nousee itsellä vahvasti esiin.

Tuntuu, että läheisessä amiksessa joka toisella on tuollainen. Nuo ovat myös yleinen näky nuorien yh-äitien Tinder-kuvissa. Nuorilla on ilmeisesti ollut jo pidemmän aikaa varaa noihin ja pitää saada tehokas bemari alle. Käytös on myös usein sen mukaista ja lyhyemmässä ajassa olen bongannut useamman perseilijän noilla.

Kaupan pihalla näkyi yksi tuunattu E90, jossa oli takalasissa myötähäpeää herättävä iso teksti "Speed Hunters". Ehkä saksassa jossain oikeasti nopeassa autossa tuo ei enää olisi noloa. Nopeutta metsästettiin luonnollisesti heti jo 40-rajoituksella suojateitä paljon sisältävällä tiellä. Yksi päivä tässä syksyllä ajoi vastaava bemari omalla kotikadulla, jossa on 30-rajoitus. Ilmeisesti päästölaitteet poistettu dieselistä, kun pukkasi savua ja nopeutta varmaan 100 km/h lasissa.

Tänään motarilla 80-rajoituksella ihmettelin, mikä takaa tulee. Heijastinumpioihin oli tungettu häikäisevät 100000 lumenin kiinanledit, joista toinen häikäisi tasaisesti ja toinen vilkkui töyssyjen mukaan. Bemari tuli varmaan 120-130 lasissa ohi ja juuri oman poistumisrampin kohdalla jarrutti voimakkaasti ja tunki pienestä välistä vaihtaen kaksi kaistaa kerralla. Turha ohitus.

Esimerkkejä noista bemmeistä tulee myös muiden Dashcam-videoilla vastaan.




Meinasin ekan videon jälkeen kommentoida että onneksi kohta talvi harventaa noita, ja sieltähän se tulikin.
 
Omassa parkkihallissa menee tie keskeltä missä junnut käy kiihdyttelemässä, 30km/h rajoitus luonnollisesti. Talla pohjaan ja varttimailin kiihdytys, jarrutus, ja hetken päästä sama toiseen suuntaan. Luonnollisesti tuolla liikkuu myös hitosti jalankulkijoita, lapsia ja koiranulkoiluttajia, kun on myös kävelytie alueen läpi. Autolla tosta ei siis pääsee enää ajamaan läpi minnekään.

Viimeksi kun näytin keskisormea tollaiselle kalliimman pään v8-mersulle, onko se nyt e-sarjaa, niin lippispää pysäytti sadan metrin päähän ja alkoi ikkunasta uhkailemaan jotain. Mieleen jäi vain lause ”tää on mun isin auto, sulla ei ookaan tällaista!”
 
Mikäköhän siinä on, että onnistun toimimaan magneettina kusipäisille Skoda-kuskeille joka kerta, kun ajelen Tampereelta himaan...
Tällä kertaa ajelin 124 GPS:ään vasenta kaistaa motarilla ohittaen mittarinopeuskuskeja, ja joku Skoda-sankari lähti yrittämään oikealta ohitseni. Tän jälkeen toki liimautui mun takapuskuriin, kun ajoin toisen auton perässä vasenta kaistaa ja yritti pysyä jonkin aikaa kiinni, kun edessäni ajanut vaihtoi oikealle...ja itse painoin kaasun pohjaan.
Mikä siinä on, että tässä vaiheessa niiden ei enää tee mieli ajaa kovaa?
Tämän kuvauksen perusteella on vaikea sanoa, kumpi se kusipää tilanteessa oli. Ohititko siis oikeasti aktiivisesti lähellä olevia mittarinopeuskuskeja, vai olisitko kenties voinut vaihtaa oikealle jossain välissä ja antaa Skodan mennä ohi?
Hetki tän jälkeen annoin motarille liittyvälle pakulle "tilaa" nopeuseron takia vaihtamalla vasemmalle ja se päättikin pistää tallan pohjaan oikealla kaistalla (oli jo muutaman autonmitan mun takana) ja meni ohi, kun en jaksanut lähteä pelleilemään enää.
Missä se paku silloin oli, kun Skoda sut ohitti? Jos Skoda voi mennä oikealta ohi sun antaessa "tilaa" liittyvälle pakulle, kuulostaa tuo täysin turhalta kaistanvaihdolta. Lähtökohtaisesti se lain silmissä on sitä toki aina, kun kaistaa vaihdetaan antaakseen tilaa liittyjälle, mutta tässä kaistanvaihto ei vaikuta edes auttaneen liittyjää mitenkään?

En tiedä ymmärsinkö koko tilannekuvaa oikein, mutta erikoista on toki sekin, miksi Skoda lähti kiihdyttämään vasta kun vaihdoit kaistaa, eikä mennyt normaalisti ohi vasemmalta jo aiemmin. Olisin edessä ajavaa peesaavaa nollataulukuskia ja adaptiivista vakkaria, joka lähtee kiihdyttämään kun auto poistuu edestä, mutta ainakin oma VAGilainen kieltäytyy ohittamasta oikealta.
 
Jos joku merkki nousee kusipäiden suosikkina, niin mielestäni Audi ja heti tokana BMW. Disclaimerina, että tietty vain pieni osa sikailee ja mulkkuja tietenkin on kaikkien merkkien rattien takana.

Viimeisin törkeä pelle muutama päivä sitten oli Bemari-kuski, joka tuli ihan perseeseen kiinni, kun ajettiin jonossa 40 alueella suht. hitaasti. Hiillosti mun perässä siksakkia aivan kuin voisin tehdä hitaalle jonolle jotain. Seuraavasta ympyrästä pääsin muiden perästä kääntyen eri suuntaan ja ajelin ~varman huomautus/sakkorajan alla (kuten useimmiten) eli 40 alueella 45-46 todellista nopeutta. Ilmeisen hiiltynyt BMW-kuski lähti ympyrästä samaan suuntaan ja polkaisi hetken taas takapuskurissa roikuttuaan ohi mielenosoituksellisen läheltä kylkeä ja kiihdyttäen kenties 70+ lukemiin. Ja sitten oli parin sadan metrin päässä jonottamassa kääntymään vasemmalle kun ajelin oikeaa kaistaa ohitsensa.
Noi kuvailemasi eleet myös täsmää niihin teineihin, joilla ajotaidot on vähän kehittyneet siitä valoihin tumppaamisesta ja on edenneet siihen vaiheeseen jossa ajetaan kylärinkiä viikon jokaisena päivänä. Tyypillistä ainakin omassa nuoruudessa oli jokatoisella kuskilla tuo siksakki vaikkei edellä ajavasta olisi voinut päästä mitenkään ohi ja samoin nuo ohitukset kavereille elvistellessä tuli monella selkäytimestä ihan ohitettavan kylkeä nuolemalla ja maksimivauhdilla minkä kerkesi kiihdyttämään. Ei niistä kannata välittää nyt eikä tulevaisuudessa, järkevä nuori kyllä ymmärtää varjella liikenteessä henkeään enemmän kuin lasista egoaan.
Pitää vielä nostaa, että kun olen nyt opetuskolmio takana opettanut lasta jokusen tunnin liikenteessä, niin on vittu sentään kehdattu jo kaksikin kertaa takana soittaa torvea rauhallisista, mutta ihan ok liikkeellelähdöistä. Onpa tullut sitten opetettua sitäkin, että olipa mikä hyvänsä kääntyminen tai lähtö, niin takana olevan mulkeron vuoksi ei tule ajoa muuttaa (kääntyä kunnolla katsomatta kuolleeseen kulmaan yms.) tai mitään muutakaan ylimääräistä painetta ottaa. Ajetaan vain sitä yhtä autoa siis.
Maltti on paras näissä. Avokki ajoi kortin vasta kolmenkympin nurkilla ja hänelle kans yhä edelleen toistelen varakuskin paikalta, että tehköön takana tulija mitä tykkää keskitytään edessä olevaan liikenteeseen. Toki peilejä pitää käyttää ja takanakin olevasta liikenteestä täytyy pysyä kärryillä, mutta keskittyminen aina priorisoituna eteenpäin.
 
Peileistä tuli mieleen kun pari kk sitten ajelin todella usvaisena varhaisaamuna Lohjanharjun/muijalan ylämäkeä kohti edessä lähestyvän rekan perää. Tohon pitkään mäkeenhän kaikki raskaammat ajoneuvot hyytyy aina sinne 70km/h kieppeille. Aurinko paistoi alhaalta seläntakaa, ja usvankostuttamista peileistä ei nähnyt kuin välkettä. Mutkakin taittoi sopivasti näkyvyyttä lyhentäen.

Juuri kun mietin että pitäisi ohittaa rekka, niin usvasta syöksyy muistaakseni hollannin kilvissä ollut coupe-mersu arviolta kaksi markkaa lasissa. Jonain toisena aamuna olisin ollut sen kanssa samalla kaistalla, samassa sumussa.

Olen itsekin junnuna ajellut ”tyhjällä” motarilla älyttömillä nopeuksilla, etenkin moottoripyörillä, mutta tossa itselleni realisoitui taas kerran miksi se on helvetin vaarallista vaikka kuinka siellä ratintakana ei siltä tuntuisikaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 280
Viestejä
4 507 780
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom