Kerran yhden suojatien vieressä oli muovinen työmaa-aita. Yksittäinen aita oli niin matala, ettei sen taakse mahdu normaalisti ihminen piiloon, enkä nähnyt kenenkään liikkuvan lähelläkään. Kuitenkin lapsi oli pidemmän aikaa kyykyssä aidan takana ja ilmeisesti solmi siellä kengännauhojaan. Huomasin tämän vasta, kun nousi seisomaan ja välittömästi juoksi suojatielle auton eteen. Säikähdin ihan pirusti.
Mietin, että jos olisin ajanut lapsen päälle, syy olisi varmaan automaattisesti ollut minun. Toisaalta on aika mahdoton ennakoida, että pienen yksittäisen työmaa-aidan takana on lapsi piilossa ja sama lapsi syöksyy auton eteen ilman mitään varoitusta. Jos tuollaista yrittää ennakoida, niin sitten pitäisi melkein pysähtyä joka suojatien eteen, jonka läheisyydessä on vaikka puita tai sähkömuuntajia, joiden taakse mahtuu lapsi piiloon.
Myös valottomat pyöräilijät ja jopa mopoilijat ovat pahoja. Jos marraskuun pimeässä syyssateessa on kääntymässä, niin valotonta ja nopeasti etenevää liikkujaa ei välttämättä huomaa kovin hyvin. Pahimmillaan nähnyt valottomia mopolijoita kaahaamassa jopa valaisematonta tietä. En tiedä, mitä käy, jos autolla jyrää vahingossa yli.
Kojelautakamera ehkä tuo vähän turvaa noissakin. Jos pystyy todistamaan, että ei yksinkertaisesti ollut mahdollista ennakoida jalankulkijan (esim. tässä aidan taakse piiloutuneen lapsen) liikkeitä, niin voi olla lieventävä tekijä. Samoin jos nauhalta pystyy todistamaan, että kääntyi mopon eteen, mutta mopolla ei ollut mitään valoja. Muutenkin kamera hillitsee kaasujalkaa GPS-nopeuden tallennuksen takia. Jos rytisee, poliisi havaitsee, että autossa on ollut kamera ja nauhalta paljastuu ylinopeus, niin ei ole hyvä asia. Paras siis ajaa kiltisti