Ei se ennakointi vaadi sitä, että antaa tietä suojatietä lähestyvälle pyöräilijälle tilanteessa kuin tilanteessa. Eikä se ole kouluttamista, ettei tietentahtoen totuta pyöräilijöitä väärille tavoille. Hidastaminen ja varautuminen pyöräilijän eteen tulemiseen on eri asia.Jokainen toimii liikenteessä omalla tavallaan, mutta itse en tuohon muiden kouluttamiseen lähde.
Ennakoiden ajamalla liikenne on kaikille sujuvampaa. Noilla viime tingassa pysähtymisillä voi aiheuttaa ikäviä tilanteita perässä ajaville, jos he eivät ole äkkipysähdyksen mahdollisuutta havainneet.
Mahdollisesti uudemmalla autolla perässä ajava pysähtyy vielä ennen törmäystä, kun automaattijarrutukset ovat apuna. Mutta jos kolmantena jonossa tuleekin joku vanhempi laite, niin se ei välttämättä enää ehdi pysähtymään ennen törmäystä.
Jostain syystä melkein aina selityksenä, miksi annetaan pyöräilijälle tilaa, nousee esille tuo kun en halunnut ajaa päälle. Valtaosassa näistä tilanteista pyöräilijä on kuitenkin paikallaan tai vasta lähestymässä suojatietä.
Oma empiirinen kokemukseni on, että pyörän selässä istuen saa paremmin tilaa, kuin jalan suojatien reunassa seisten.