Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Entäs jos kokeilisit ajaa kuten kuuluu, jäisi monet vitutukset muilta pois. Ehkä ärsyttävin tapa mitä KIIHDYTYSkaistalla voi tehdä. Ennakoinnilla ei ole mitään tekemistä tuon kanssa vaan oma perse ensin-ajattelulla ja viis muiden turvallisuudesta. Ota ensi kerralla 140 lasiin ja hidasta sopivaan väliin, se on turvallisempaa kuin pakottaa muut pahimmillaan pysähtymään kiihdytyskaistan päähän.
Tietysti kaikki lähtee oman ajamisen turvallisuudesta. Yritän hidastella rampissa ja kasvattaa turvaväliä edellä ajavaan ennen kuin kiihdytyskaista alkaa. Ei sen minun hidastelun pitäisi olla ongelma jos myös takana oleva pitää turväliä.

Pari kertaa on käynyt niin, että omalla hidastelulla olen epäsuorasti aiheuttanut vaaratilanteen kun takana oleva kuski ajaa nollat taulussa ja yrittää vaihtaa kaistaa samaan aikaan kuin minä. Eli on minullakin parantamisen varaa. Noissa tilanteissa olisi ehkä pitänyt tajuta että takana oleva ajaa ns. autopilotilla ja muuttaa omaa ajotyyliä sen mukaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti kaikki lähtee oman ajamisen turvallisuudesta. Yritän hidastella rampissa ja kasvattaa turvaväliä edellä ajavaan ennen kuin kiihdytyskaista alkaa. Ei sen minun hidastelun pitäisi olla ongelma jos myös takana oleva pitää turväliä.

Pari kertaa on käynyt niin, että omalla hidastelulla olen epäsuorasti aiheuttanut vaaratilanteen kun takana oleva kuski ajaa nollat taulussa ja yrittää vaihtaa kaistaa samaan aikaan kuin minä. Eli on minullakin parantamisen varaa. Noissa tilanteissa olisi ehkä pitänyt tajuta että takana oleva ajaa ns. autopilotilla ja muuttaa omaa ajotyyliä sen mukaisesti.
Aivan, ymmärsin väärin koska en ajatellut kaarroksen tekevää ramppia, vaan suoraan ympyrästä tai risteyksestä lähtevää suorahkoa väylää kuvan mukaisesti. Alussa kun kiihdyttää ripeästi, jää takanatulijaan väli ja jos taasen ei, tulee liityttävälle tielle kaikki autot pienillä väleillä liian hitaasti. Tuo alussa oleva loiva alamäki on erityisen tärkeä raskaalle kalustolle ja tietty myös liukkaalla kelillä vajaavetoiseille.

1727101430382.png
 
Aivan, ymmärsin väärin koska en ajatellut kaarroksen tekevää ramppia, vaan suoraan ympyrästä tai risteyksestä lähtevää suorahkoa väylää kuvan mukaisesti. Alussa kun kiihdyttää ripeästi, jää takanatulijaan väli ja jos taasen ei, tulee liityttävälle tielle kaikki autot pienillä väleillä liian hitaasti. Tuo alussa oleva loiva alamäki on erityisen tärkeä raskaalle kalustolle ja tietty myös liukkaalla kelillä vajaavetoiseille.

1727101430382.png
Soeri , vähän toistoa, asian korostamista. Tuskin eri mieltä vähän eri korostukset, tai väärin käsitykset.

Tärkeintä ensin itse synnyttää se reilu väli edelläolevaan, saman tekee takanatulia itseeni, ja takanatulia tsekkaa myös että edessäni on reiluväli, jos polkaisen edelläolevan perään, niin takanatulia jättää minuun vielä reilumman välin.

Jos kuvan tilanne, ei ketään edessä, niin kiihdytys sen mukaan mitä pääväylällä näyttää sopivalta. Perässätulijalle kaikken helpointa että alussa menen rauhallisemmin ja kiihdytän myöhemmin, vs se että kiihdytän ensin voimakkaasti ja lähden sovitteleen nopeutta myöhemmin.

Jos siis kuvitellaan että oltaisiin tuon kuvaajan perässä, niin annetaan sen mennä tuonne pitäkälle, ärsyttävää olisi se että hän polkaisisi tuossa lapun pohjaan ja sadanmetrin päästä alkaisi katseleen sitä väliä ja lopettaisi kiihdyttämisen, tai jopa vähän himmaisi. VS se että hän aloittaisi rauhallisesti ja kiihdyttäisi myöhemmin, ja siellä lopussa sitten pientä hienosäätöä.
 
Viimeksi muokattu:

Hinausauton kuljettajalla oli päällään heijastavat huomiovaatteet, mutta turmakuski ei sanojensa mukaan ollut häntä havainnut.
Mahtoikohan kuski todeta että "jaa, olinpa mää sokia". Sinällään harmillista että selvisi ehdollisella, mutta onneksi oikeus rätkäytti sentään tuntuvat korvaukset maksettavaksi. Yli 70 000 EUR tuntuu jo oletettavasti tavallisen pulliaisen lompakossa. Toki lopuksi aika halpa hinta ihmishengestä.
Mies oli oikeuden mukaan toiminut poikkeuksellisen törkeästi, koska hän ei ollut lainkaan seurannut muuta liikennettä ja varoitusvaloja, vaikka hänellä olisi ollut tähän kaikki edellytykset.

Törmäykselle ei löytynyt selityksiä poikkeuksellisista olosuhteista tai muistakaan seikoista.
Eli täydellistä piittaamattomuutta liikenneturvallisuutta kohtaan. Tällaisen jälkeen saisi laittaa useamman vuoden ajokieltoa ja sen jälkeen määräys suorittaa koko autokoulu uudestaan.
 


Mahtoikohan kuski todeta että "jaa, olinpa mää sokia". Sinällään harmillista että selvisi ehdollisella, mutta onneksi oikeus rätkäytti sentään tuntuvat korvaukset maksettavaksi. Yli 70 000 EUR tuntuu jo oletettavasti tavallisen pulliaisen lompakossa. Toki lopuksi aika halpa hinta ihmishengestä.

Eli täydellistä piittaamattomuutta liikenneturvallisuutta kohtaan. Tällaisen jälkeen saisi laittaa useamman vuoden ajokieltoa ja sen jälkeen määräys suorittaa koko autokoulu uudestaan.
Lainaan tuolta pari kohtaa
Urheilutreeneihin ajanut mies kertoi säätäneensä äänikirjan nopeutta moottoritien rampilla.
...
Käräjäoikeus huomioi, että törmäys tapahtui noin 700 metrin mittaisella suoralla, jossa oli hyvä valaistus. Selvitysten perusteella kuskilla oli kiihdytyskaistalle saapumisen jälkeen vähintään 25 sekuntia aikaa havaita hinausauto ja väistää sitä vasemmalle kaistalle.

Ketjuissa jauhettu jostain 4 sekunnin turvavälin tärkeydestä, ehkä sen pitäisi olla 30 sekunttia.

Mutta aasinsilta, tainnut tulla autojenkäyttöliittymien pisteytys johonkin turvatestiin (oliko se euroopplainen), siinä pisteytys, tavoite ajatus se että kahtasekunttia pidempiä liikenteen tarkkaivaisuus aukkoja ei tulisi, voin kyllä kuvitella äänikirjasovelluksen jossa saa tuhratuun lähemmäs minuutin että se jonkin asetuksen löydettyä ja kohdilleen. Toki itseopiskellulla ajokortillakkin ymmärtää että koko säätäminen ihan väärässä paikkaa, ja vaikka olisi kuvitellut onnistuvan, niin parinsekunnin jälkeen viimeistään keskeyttää.

Edit.
Oli menossa jonnekkin lähelle sählyharkkoihin, eli heti kohta olisi ollut parkissa missä säätää jotan lukunopeuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Soeri , vähän toistoa, asian korostamista.

Tärkeintä ensin itse synnyttää se reilu väli edelläolevaan, saman tekee takanatulia itseeni, ja takanatulia tsekkaa myös että edessäni on reiluväli, jos polkaisen edelläolevan perään, niin takanatulia jättää minuun vielä reilumman välin.

Jos kuvan tilanne, ei ketään edessä, niin kiihdytys sen mukaan mitä pääväylällä näyttää sopivalta väliltä. Perässä tulijalle kaikken helpointa että alussa menin hitaammin ja kiihdytän myöhemmin, vs se että kiihdytän ensin voimakkaasti ja lähden sovitteleen nopeutta sen perään.
Ei vaan tärkeintä on, että jokainen käyttää tuon tienpätkän kiihdyttämiseen, se on sen nimikin. Jos tuossa ensimmäinen auto hissuttelee ja seuraavat x autoa hidastavat odottamaan turvavälin syntymistä seuraus on yksinkertaisesti edellisen risteyksen tukkeutuminen ja kaikkien vitutus.

Heikkotehoisella tai raskaalla ajoneuvolla tuo koko matka tarvitaan kiihdyttämiseen täydellä teholla ja mikäli joku idiootti on 50km/h vauhdissa vielä tuon loivan alamäen jälkeen, pakottaa hän muutkin liittymään moottoritielle jopa 60km/h hitaammin kuin siellä laillisesti ajetaan, ajamaan piennarta pitkin tai pysähtymään. On utopiaa ajatella, että olisi mäen päällä odotettu että yksi nuija pääsee yksinään liittymään liikenteeseen kunnes on riittävä turvaväli kiihdyttää kuten kuuluu. Tulos olisi liikenne poikki kolmesta suunnasta.

Näin ollen on joskus paikallaan soittaa torvea niin kauan kunnes kaasupoljin löytyy. Vielä parempi on kurvata tuohon pysäkille tupakoimaan jos ajoissa huomaa edessä olevan poikkeuksellinen hidastelija, mutta sekään ei paranna kuin yhden autokunnan vitutuksen. Olen myös tällä foorumilla saanut hyvät paikallaan olevat moitteet kun hujautin kerran ohi erityisen hitaasta hidastelijasta ja tekisin sen uudelleen ko. tilanteessa.

Tein vielä havainnekuvan pökäleillä jossa mustat ovat pikkuautoja ja ruskeat isoja autoja, jotta näkee kuinka nopeasti ja mistä suunnista ruuhkautuminen alkaa kun yksi ainoa ympyröity töppö on liikkeellä kello 16 aikaan ja pökäleen takanatulija Berlingollaan jää odottamaan että hänellä on riittävän pitkälti vapaata kaistaa turvalliseen liittymiseen. Kuvassa on jääty myös tukkimaan ympyrä, koska ei ole ennalta-arvattavaa, että jatkuvasti vetäväksi suunnitellussa liikenneympäristössä joku päättäisi pysähtyä kohtaan, jossa on tarkoitus tehdä täyskiihdytys. Voi tuntua että ei noin todellisuudessa käy, mutta jos joskus on ruuhka-aikaan seisomassa tuossa ylikulkusillalla ja laskee montako autoa kymmenessä sekunnissa kulkee ohi, selviää kuinka nopeasti tuollainen tilanne syntyy.

Kuvasta on tarkoituksella pois epäolennaisisssa kohdissa menevät ajoneuvot, normaalistihan tuossa ajettaisiin kaikki toistensa persuksissa puolen sekunnin turvaväleillä. Isot autot jäivät myös liian lyhyiksi, 25-metrinen yhdistelmä veisi ehkä 4:n pikkuauton tilan liikenteen ollessa paikallaan.
1727107404748.png
 
Viimeksi muokattu:
Ei vaan tärkeintä on, että jokainen käyttää tuon tienpätkän kiihdyttämiseen, se on sen nimikin. Jos tuossa ensimmäinen auto hissuttelee ja seuraavat x autoa hidastavat odottamaan turvavälin syntymistä seuraus on yksinkertaisesti edellisen risteyksen tukkeutuminen ja kaikkien vitutus.
Ramppi on se paikka missä voi vielä turvallisesti hidastella ja turvata se turvallinen sujuva liittyminen pääväylä liikenne virtaan.

Heikkotehoisella tai raskaalla ajoneuvolla tuo koko matka tarvitaan kiihdyttämiseen täydellä teholla ja mikäli joku idiootti on 50km/h vauhdissa vielä tuon loivan alamäen jälkeen, pakottaa hän muutkin liittymään moottoritielle jopa 60km/h hitaammin kuin siellä laillisesti ajetaan, ajamaan piennarta pitkin tai pysähtymään. On utopiaa ajatella, että olisi mäen päällä odotettu että yksi nuija pääsee yksinään liittymään liikenteeseen kunnes on riittävä turvaväli kiihdyttää kuten kuuluu. Tulos olisi liikenne poikki kolmesta suunnasta.
Nimenomaan sillä huonostikiihtyvällä joutuu sen välin varmistaan, että voi käyttää sitä ramppia jo vauhdin nostamiseen. ettei tarvi keskenkaiken tappaa saavutettua vauhtia.

Tein vielä havainnekuvan pökäleillä jossa mustat ovat pikkuautoja ja ruskeat isoja autoja, jotta näkee kuinka nopeasti ja mistä suunnista ruuhkautuminen alkaa kun yksi ainoa ympyröity töppö on liikkeellä kello 16 aikaan ja pökäleen takanatulija Berlingollaan jää odottamaan että hänellä on riittävän pitkälti vapaata kaistaa turvalliseen liittymiseen. Kuvassa on jääty myös tukkimaan ympyrä, koska ei ole ennalta-arvattavaa, että jatkuvasti vetäväksi suunnitellussa liikenneympäristössä joku päättäisi pysähtyä kohtaan, jossa on tarkoitus tehdä täyskiihdytys. Voi tuntua että ei noin todellisuudessa käy, mutta jos joskus on ruuhka-aikaan seisomassa tuossa ylikulkusillalla ja laskee montako autoa kymmenessä sekunnissa kulkee ohi, selviää kuinka nopeasti tuollainen tilanne syntyy.

Jos rampilla joku tahmaa niin parempi odotella ja lähteä kiihdyttää vasta sitten kun tilaa.
kiihtyvällä autolla voi edetä pidemmällä.

Jos sinne motarille mennään possujunassa ramppia alas alle sekunnin välein, niin mitä ajattelit kiihdytyskaistalla enään tehdä. Soitetaan hinuri ?

Rekkakkuski voi toki luottaan kokoonsa ja siihen että muut väistää ja jos ei väistä niin kolataan sivuun
 
Ramppi on se paikka missä voi vielä turvallisesti hidastella ja turvata se turvallinen sujuva liittyminen pääväylä liikenne virtaan.


Nimenomaan sillä huonostikiihtyvällä joutuu sen välin varmistaan, että voi käyttää sitä ramppia jo vauhdin nostamiseen. ettei tarvi keskenkaiken tappaa saavutettua vauhtia.



Jos rampilla joku tahmaa niin parempi odotella ja lähteä kiihdyttää vasta sitten kun tilaa.
kiihtyvällä autolla voi edetä pidemmällä.

Jos sinne motarille mennään possujunassa ramppia alas alle sekunnin välein, niin mitä ajattelit kiihdytyskaistalla enään tehdä. Soitetaan hinuri ?

Rekkakkuski voi toki luottaan kokoonsa ja siihen että muut väistää ja jos ei väistä niin kolataan sivuun
Osoitatko tuosta kuvasta sen rampin? Se ei onnistu, koska siinä ei ole sellaista. Kiihdytyskaista alkaa välittömästi risteyksestä, jos luit viestini niin varmaankin ymmärsit myös että koko matka tarvitaan kiihdyttämiseen heikosti kiihtyvillä ajoneuvoilla. Odottamaan jäämällä seuraukset jo kerroinkin.

Kun näin tehdään, vetoketjuperiaate toimii myös ruuhkautuneessa liikenteessä. Jos ei joku tee, niin torvi soikoon kunnes tekee.

Miksi soittaisin hinurin? En soitakaan vaan painan niin pitkään pientareella että voin liittyä samaa vauhtia kuin liikenne kulkee.

Ajaisitko / ajatko itse rekkakuskina "kolaamalla muut sivuun"?

Luitko ollenkaan viestiäni?

Itselläni on videokuvaa aikaisemmista ajoistani, kunnon kuormalla 40 -> 85km/h kiihdytys kiihdytyskaistalla ja moottoritiellä kestää epäedullisissa olosuhteissa 1min12s. Odottamaan jäämisellä aika tuplaantuisi, ei liene epäselvää millaiset jonot silloin syntyisivät. Ei myöskään ole ennalta arvattavaa, että edellämenijän vauhti onkin kiihdytyskaistan loppupuolellakin vielä yli 60km/h alle tavoitenopeuden. Tuskin tarkoituksena on joka kerta jäädä odottelemaan jos jotakin ennalta-arvaamatonta tapahtuu?
 
Viimeksi muokattu:
Osoitatko tuosta kuvasta sen rampin? Se ei onnistu, koska siinä ei ole sellaista. Kiihdytyskaista alkaa välittömästi risteyksestä, jos luit viestini niin varmaankin ymmärsit myös että koko matka tarvitaan kiihdyttämiseen heikosti kiihtyvillä ajoneuvoilla. Odottamaan jäämällä seuraukset jo kerroinkin.
Rampiksi kutsun sitä osuutta joka on ennen sitä risteystä josta sitten alkaa kiihdytyskaista. Katunakymäkuvassa siis se yksikaistainen alamäki osuus, siihen asti kun liitytään siihen nelikaistaiseen tiehen, tai tuossa 3 + 2

Heikosti kiihtyvällä ajoneuvolla toki käytetään kaikki mikä laillisesti mahdollista, siksi se tila nimenomaan silloin tarpeen.

Kun näin tehdään, vetoketjuperiaate toimii myös ruuhkautuneessa liikenteessä. Jos ei joku tee, niin torvi soikoon kunnes tekee.

Miksi soittaisin hinurin? En soitakaan vaan painan niin pitkään pientareella että voin liittyä samaa vauhtia kuin liikenne kulkee.

...
Jos on ne asialliset väli, niin rampilla, kiihdytyskaistalla kuin sillä kaistalla mihin liitytään, niin se on helppoa ja sujuvaa, myös niillä ajoneuvoilla joissa raja tulee vastaan kahdeksassa kympissä.

Jos sinne vedetään possujunalla niin vaarat lisäänyy ja yksi niitä tyypillisi motarionnettomuuksia seuraa tuollaisista. Turha tehdä sitä virhettä ja laskea sen varaan että siellä pääväylällä väistellään, ja että pystyy lukemaan edessä olevan ajatuksia nopeita tekoja. Tuo siis paljon vaarallisempi tilanne kuin ajaa suoralla aidatulla tiellä pussujanssa, joka sekin jo arveluttavaa.
 


Mahtoikohan kuski todeta että "jaa, olinpa mää sokia". Sinällään harmillista että selvisi ehdollisella, mutta onneksi oikeus rätkäytti sentään tuntuvat korvaukset maksettavaksi. Yli 70 000 EUR tuntuu jo oletettavasti tavallisen pulliaisen lompakossa. Toki lopuksi aika halpa hinta ihmishengestä.

Eli täydellistä piittaamattomuutta liikenneturvallisuutta kohtaan. Tällaisen jälkeen saisi laittaa useamman vuoden ajokieltoa ja sen jälkeen määräys suorittaa koko autokoulu uudestaan.
Onnettomuuteen ei tarvitse kuin hetkellinen huomion herpaantuminen ja mitäpä ne ihmiset tekevät, näpräävät puhelimia yms. liikenteessä.

Kaikenlisäksi on näitä itseohjautuvia autoja, jotka voivat tehdä typeryyksiä. Teslan onnettomuudet on ihan uskomatonta luettavaa. Kaiketi sitä on muutettu siten,ettei ominaisuus toimi jos ei pidä käsiä ratissa.

Mutta näillä ehdoilla mennään. Ei tarttis ku oikeasti ajaisi sitä autoaan ja kattos kauas eteen.
 
Alkaa taas vaihteeksi ärsyttämään ihmisten apinointi moottoritiellä ja maanteillä missä on ohituskaista. Siinä ohituskaistalla painetaan juuri ja juuri rajoituksen mukaista nopeutta tai vähän alle, mutta sitten kun ohitus on saatu tehtyä painetaan lappu lattiaan ja reippaasti nopeampaa vaihtia oikealla kaistalla. En yksinkertaisesti ymmärrä mikä se logiikka on tossa.
Toinen mikä vituttaa on rehupuntit traktoreineen maantiellä. Kahdesti olen nyt parin viikon sisällä ollut jumissa ruuhkassa, kun 80km/h ja 100km/h alueella jyväjemmari ajaa jäätävän kokoisella traktorilla aivan kävelyvauhtia ja perässä tulee useampi rekka, niin lopputuloksena on ettei kukaan pääse ohitse. Toisella kertaa näistä melkein 20km ajeltiin traktorin perässä ja tällä matkalla oli useampi levähdyspaikka ja bussipysäkkejä mihin kyseinen mulkku olisi voinut pysähtyä minuutiksi ja päästää 3km autojonon takaansa ohitse, mutta ei aikomustakaan sellaiseen.
 
Rampiksi kutsun sitä osuutta joka on ennen sitä risteystä josta sitten alkaa kiihdytyskaista. Katunakymäkuvassa siis se yksikaistainen alamäki osuus, siihen asti kun liitytään siihen nelikaistaiseen tiehen, tai tuossa 3 + 2

Heikosti kiihtyvällä ajoneuvolla toki käytetään kaikki mikä laillisesti mahdollista, siksi se tila nimenomaan silloin tarpeen.


Jos on ne asialliset väli, niin rampilla, kiihdytyskaistalla kuin sillä kaistalla mihin liitytään, niin se on helppoa ja sujuvaa, myös niillä ajoneuvoilla joissa raja tulee vastaan kahdeksassa kympissä.

Jos sinne vedetään possujunalla niin vaarat lisäänyy ja yksi niitä tyypillisi motarionnettomuuksia seuraa tuollaisista. Turha tehdä sitä virhettä ja laskea sen varaan että siellä pääväylällä väistellään, ja että pystyy lukemaan edessä olevan ajatuksia nopeita tekoja. Tuo siis paljon vaarallisempi tilanne kuin ajaa suoralla aidatulla tiellä pussujanssa, joka sekin jo arveluttavaa.
Ei ole ennalta-arvattava tilanne, että idiootti liittyy kuuttakymppiä moottoritielle. Kun joku kääntyy kiihdytyskaistalle, ei kukaan takanatulija voi eikä pidä ennakoida ajamistaan sen perusteella että hän on liikenteeseen kelpaamaton hidastelija. Mikäli niin toimittaisiin, ei liikennesäännöillä enää olisi mitään merkitystä, koska kenenkään ei oletettaisi niitä noudattavan. Luottamusperiaatteen keskeinen osa on olettamus kaikkien noudattavan sääntöjä. Vasta sen jälkeen tulee varautuminen muiden virheisiin ja tahalliseen tyhmyyteen. Ts. ei ennakoida turhaan, mutta ollaan alati valmiina reagoimaan tarvittaessa.

Näin ollen jos jokainen jää vuorollaan odottamaan turvallista tilaa, on edellinen risteys tukossa, sen jälkeen sitä edellinen. Tämän keskustelun tapainen liikennejärjestely on tarkoitettu ja käytännössä toimiva silloin, kun kaista vetää koko ajan. Tähän on voitava luottaa, ei suinkaan niin että yksi kerrallaan liitytään. Kaikkein paras kiihtyvyys saadaan juuri alussa olevasta alamäestä. Mikäli kiihdyttäminen aloitetaan vasta siellä missä sinä sanot, tapahtuu liittyminen moottoritielle nopeudella 30-50. On tiedossa että kenties 1-10 autoilijaa tuhannesta ovat tilanteessa idiootteja, ei ole missään tapauksessa järkevää tehdä 990-999 päin helvettiä tehtyä moottoritielle liittymistä heidän vuokseen. Sen sijaan ollaan valmiita reagoimaan, mikäli havaitaan että edessä meneekin idiootti.

Itselle tuollainen odottelu että joku muu tahallisuuttaan tai tyhmyyttään pilaa kaikkien muiden päivää, ei sovi ollenkaan. Tarpeeksi törkeänä tapahtuessaan, ikävä kyllä, on johtanut ja johtaa osaltani harvoin myös lisävaaran tuottamiseen.

Lisäys: nukuttuani olen pohtinut missä kohti normaalikuskilla pikkuautolla on tavoitenopeus. Se on jo puolessa välissä, huomioiden myös ettei kukaan pysty arvaamaan mikä on hidastelijan nopeus kiihdytyskaistan lopussa, on täysi mahdottomuus toimia kuten haluaisit. Mäkihyppytornissa varataan koko matka yhdelle erityiselle lumihiutaleelle, keskustellussa tapauksessa se johtaa suurempiin haittoihin kokonaisuudelle. Kiva ajatus, tekee yhden auton liittymisestä helppoa. Aiheuttaa kertautuvan pullonkaulan, sen josta esitin havainnekuvan. Huomattavasti järkevämpää kokonaisuuden kannalta on ottaa pieni riski hidastamisesta kesken kiihdytyskaistan.
 
Viimeksi muokattu:


Mahtoikohan kuski todeta että "jaa, olinpa mää sokia". Sinällään harmillista että selvisi ehdollisella, mutta onneksi oikeus rätkäytti sentään tuntuvat korvaukset maksettavaksi. Yli 70 000 EUR tuntuu jo oletettavasti tavallisen pulliaisen lompakossa. Toki lopuksi aika halpa hinta ihmishengestä.

Eli täydellistä piittaamattomuutta liikenneturvallisuutta kohtaan. Tällaisen jälkeen saisi laittaa useamman vuoden ajokieltoa ja sen jälkeen määräys suorittaa koko autokoulu uudestaan.
Huomioliivit ja varoitusvalot tositoimissa, tiedä miltä sitten miltä tuollainen hinausauto takaata näyttää kun ramppi alaalla. Ainakin tässä tapauksessa katolla olevat vilkut aika onnettomat.

 
Kommentoidaan vielä että toki olisi tuossa varmaan ollut erittäin oleellista kuskilla nostaa sitä katsetta välillä päätielle, mutta kyllä se tuntuu monella olevan että radiota kun räplätään niin saatetaan todellla pitkiä aikoja olla pelkän sivusilmän havaintojen varassa siitä mitä tiellä tapahtuu. Ja telkkarista kun tuota Ruotsin ja Tanskan Hinausauto -sarjaa katsonut niin siellä on ihan syystäkin tuon kaltaisissa tehtävissä aina käytössä törmäysauto joka laittaa aika komean valoshown pystyyn sen lisäksi että suunniteltu imemään mahdolliset törmäykset jos joku nyt ei sitä helvetinmoista ledi showta näe. Taisi taas täälläkin nousta esille tuon tapauksen jälkeen, mutta taitaa vaatia lisää onnettomuuksia että niitä aletaan ottamaan käyttöön.

Edit:

Törmäysauto olisi paras suoja​

Tien varressa työskentelevät suojautuvat tällä hetkellä varoitusvaloin ja huomiovaattein, Kehus listaa.

Mahdollisuuksien mukaan he pyytävät toisen henkilön ohjaamaan liikennettä tai toisen hinausauton suojaksi. Välillä avuksi tulee poliisi tai pelastuslaitos, mutta joka kerta se ei onnistu.

– Jos auto ei häiritse ketään tai aiheuta vaaratilanteita, emme mene pahimpaan ruuhka-aikaan, vaan haemme sen vaikka yöllä pois, Kehus kuvaa.

Hänen mielestään paras suoja olisi liikennettä ohjaava törmäysauto. Sen hankkiminen ei kuitenkaan onnistu välttämättä ongelmitta.

– Sille ei tunnu löytyvän maksajaa, hän toteaa.
 
Viimeksi muokattu:
Lakiin pitäisi kirjata että 80 km/h ja suuremmilla nopeusrajoitusalueilla suoja-auto olisi aina pakollinen. Ja samalla, jotta hinauksen hinnan nousu ei rohkaisisi tee-se-itse-miehiä tekemään hinausta itse maanteiltä ja moottoriteiltä, pitäisi omatoiminen hinaus vastaavasti kieltää ja sanktioida raskaasti.

Toki voisi myös kokeilla, että tällaiset tapaukset sanktioisi niin raskaasti, että rangaistus oikeasti tuntuisi. Esim. tässä kyseisessä tapauksessa:
-Parin vuoden linnareissu ehdottomana
-Ikuinen ajokielto tai vähintään esim. viisi vuotta ja sitten autokoulun kautta yrittämään uudelleen
-Mikäli tekijän omassa autossa oli kaskovakuutus, niin vakuutuskorvaus menisi automaattisesti korvauksena uhrin omaisille.
-Poliisin tietoihin merkintä potentiaalisesti vaarallisesta kuljettajasta. Merkintä poistuisi esim. kymmenen vuoden nuhteettoman ajojakson jälkeen. Edes yksikin sakko, niin tuo aika nollautuisi ja pysyisi taas seuraavat kymmenen vuotta.

Jotain liikenteen rangaistuksille olisi pikkuhiljaa pakko tehdä, sitä luokkaa holtitonta menoa näkee. Niille jotka on sitä mieltä että kovemmat rangaistukset eivät auta niin vastakysymyksenä esitän että miksi sitten esim. kevyellä polttoöljyllä ajo on sanktioitu niin raskaasti kuin se on ja miksi se aiheuttaa sen, että sillä ei dieseliä edullisemmasta hinnasta huolimatta uskalleta ajaa? Kiinnijäämisen todennäköisyys Suomen mittakaavassa lienee kuitenkin aika pieni.
 
Lakiin pitäisi kirjata että 80 km/h ja suuremmilla nopeusrajoitusalueilla suoja-auto olisi aina pakollinen. Ja samalla, jotta hinauksen hinnan nousu ei rohkaisisi tee-se-itse-miehiä tekemään hinausta itse maanteiltä ja moottoriteiltä, pitäisi omatoiminen hinaus vastaavasti kieltää ja sanktioida raskaasti.

Toki voisi myös kokeilla, että tällaiset tapaukset sanktioisi niin raskaasti, että rangaistus oikeasti tuntuisi. Esim. tässä kyseisessä tapauksessa:
-Parin vuoden linnareissu ehdottomana
-Ikuinen ajokielto tai vähintään esim. viisi vuotta ja sitten autokoulun kautta yrittämään uudelleen
-Mikäli tekijän omassa autossa oli kaskovakuutus, niin vakuutuskorvaus menisi automaattisesti korvauksena uhrin omaisille.
-Poliisin tietoihin merkintä potentiaalisesti vaarallisesta kuljettajasta. Merkintä poistuisi esim. kymmenen vuoden nuhteettoman ajojakson jälkeen. Edes yksikin sakko, niin tuo aika nollautuisi ja pysyisi taas seuraavat kymmenen vuotta.

Jotain liikenteen rangaistuksille olisi pikkuhiljaa pakko tehdä, sitä luokkaa holtitonta menoa näkee. Niille jotka on sitä mieltä että kovemmat rangaistukset eivät auta niin vastakysymyksenä esitän että miksi sitten esim. kevyellä polttoöljyllä ajo on sanktioitu niin raskaasti kuin se on ja miksi se aiheuttaa sen, että sillä ei dieseliä edullisemmasta hinnasta huolimatta uskalleta ajaa? Kiinnijäämisen todennäköisyys Suomen mittakaavassa lienee kuitenkin aika pieni.
Mitkä tapahtumat ovat saaneet näin ankarat mielipiteet muodostumaan?
 
Mitkä tapahtumat ovat saaneet näin ankarat mielipiteet muodostumaan?
Jos luet ketjua vähän ylemmäs niin tuo 2022 tapahtuma, jossa joku nollataulu tappoi hinurikuskin ajamalla yli, kun keskittyi auton ajamisen sijaan johonkin äänikirjan kuunteluun. Taannoin hovioikeus ilmoitti että ei ota vastaajan valitusta käsittelyyn. Eikä pelkästään tuo, vaan tuollainen yleinen koheltaminen liikenteessä on valitettavasti lisääntynyt paljon, varmasti johtuen osaksi siitä, että poliiseja riittää valvomaan liikennettä entistä vähemmän.
 
Jos luet ketjua vähän ylemmäs niin tuo 2022 tapahtuma, jossa joku nollataulu tappoi hinurikuskin ajamalla yli, kun keskittyi auton ajamisen sijaan johonkin äänikirjan kuunteluun. Taannoin hovioikeus ilmoitti että ei ota vastaajan valitusta käsittelyyn. Eikä pelkästään tuo, vaan tuollainen yleinen koheltaminen liikenteessä on valitettavasti lisääntynyt paljon, varmasti johtuen osaksi siitä, että poliiseja riittää valvomaan liikennettä entistä vähemmän.
Kuka tätä hinauskieltoa tulisi valvomaan?
 
Jos luet ketjua vähän ylemmäs niin tuo 2022 tapahtuma, jossa joku nollataulu tappoi hinurikuskin ajamalla yli, kun keskittyi auton ajamisen sijaan johonkin äänikirjan kuunteluun. Taannoin hovioikeus ilmoitti että ei ota vastaajan valitusta käsittelyyn. Eikä pelkästään tuo, vaan tuollainen yleinen koheltaminen liikenteessä on valitettavasti lisääntynyt paljon, varmasti johtuen osaksi siitä, että poliiseja riittää valvomaan liikennettä entistä vähemmän.
Autot ovat liian helppokäyttöisiä ja siksi niitä ajavat ihmiset jotka eivät ole liikennekelpoisia. Liikenne on vaikeutunut mutta näennäinen helppous saa tekemään muuta, eikä nykyautot anna edes mitään nautintoa ajamisesta. Ei siis yllättävää ettei se kiinnostakaan vaan pitää olla ajankulua.
 
Näin ollen jos jokainen jää vuorollaan odottamaan turvallista tilaa, on edellinen risteys tukossa, sen jälkeen sitä edellinen. Tämän keskustelun tapainen liikennejärjestely on tarkoitettu ja käytännössä toimiva silloin, kun kaista vetää koko ajan. Tähän on voitava luottaa, ei suinkaan niin että yksi kerrallaan liitytään. Kaikkein paras kiihtyvyys saadaan juuri alussa olevasta alamäestä. Mikäli kiihdyttäminen aloitetaan vasta siellä missä sinä sanot, tapahtuu liittyminen moottoritielle nopeudella 30-50. On tiedossa että kenties 1-10 autoilijaa tuhannesta ovat tilanteessa idiootteja, ei ole missään tapauksessa järkevää tehdä 990-999 päin helvettiä tehtyä moottoritielle liittymistä heidän vuokseen. Sen sijaan ollaan valmiita reagoimaan, mikäli havaitaan että edessä meneekin idiootti.
Sori heikko ulosantini. viestin lopussa yritän lisää tarkentaa.

Juttu lähti siitä että jotkut hidastelee rampin alussa ja kiihdyttää sitten reippaasti tavoite nopeuteen. Rampille tullessa on tarpeen havoinnoida edessä meneviä, ja heti kun näkee niin sitä motarin pääväylää. Ihan oikeasti tärkeää pitää edellä olevaan riittävä turvaväli. Tämä varsin tärkeää aujoneuvoilla jotka kiihtyy huonosti, tai jos huonokeli rajoittaa.

On tiedossa että kenties 1-10 autoilijaa tuhannesta ovat tilanteessa idiootteja, ei ole missään tapauksessa järkevää tehdä 990-999 päin helvettiä tehtyä moottoritielle liittymistä heidän vuokseen. Sen sijaan ollaan valmiita reagoimaan, mikäli havaitaan että edessä meneekin idiootti.
Jos siellä edessä menee possujuna ja pääväylällä vilkasta liikennettä niin voi odottaa että kiihdytyskaistalla voi tulla ongelmia, jos siellä joukossa menee joku nopeusrajoitettu, esim jakeluauto(kuorma-auto), niin se jo yksinään viestii pidemmästä turvavälistä rampilla.


Jos siellä motarilla on ruuhkaa, rampille tulossa ruuhkaa, niin ilman muuta se näkyy taaempana ja missään nimessä sitä kiihdtyskaistaa ei ruuhkauteta.

Lisäys: nukuttuani olen pohtinut missä kohti normaalikuskilla pikkuautolla on tavoitenopeus. Se on jo puolessa välissä, huomioiden myös ettei kukaan pysty arvaamaan mikä on hidastelijan nopeus kiihdytyskaistan lopussa, on täysi mahdottomuus toimia kuten haluaisit. Mäkihyppytornissa varataan koko matka yhdelle erityiselle lumihiutaleelle, keskustellussa tapauksessa se johtaa suurempiin haittoihin kokonaisuudelle. Kiva ajatus, tekee yhden auton liittymisestä helppoa. Aiheuttaa kertautuvan pullonkaulan, sen josta esitin havainnekuvan. Huomattavasti järkevämpää kokonaisuuden kannalta on ottaa pieni riski hidastamisesta kesken kiihdytyskaistan.
Hyvällä kelillä, usemilla henkilöautoilla useimissa liittymissä sen tavoitenopeuden saa kerättyä kiihdytyskaistan alkuun/sulkuviivan loppuun, jos tähtäys onnistunut , siis tähdännyt sen välin siihen, niin on reilusti hienosäätövaraa, pelivaraa jos tähtäys ei onnistunut. Jos se turvaväli säätö ei epäonnistunut niin se edellä oleva on jo liittynyt, tai juuri liittymässä, niin voi keskittyä siihen turvalliseen kaistan vaihtamiseen.

Tietenkin siellä kontissä voi tulla joku taitamaton, joka todennäköisesti voi tehdä mitä vain.

Kihdytyskaistalla tarkoitan sitä kaistaa joka siellä pääväylää, liityntäkaistaa, liityntätilaa, mihin tullaan sieltä rampilta. rampilta. se missä sulkuviivan jälkeen yritetään vaihtaa muita häiritsemättä pääväylälle. Rampilta sinne tullaan kolmion takaa. Useinakaan sinne ei suoranaisesti käännyt, vaan ajetaan rampilta suoraan, tai rampilla voi olla kaare.
Rampilla tarkoitain sitä osuutta mikä ennen tuota, mikä yleensä yksikaistainen tie, voi olla suora, tai ahtaissa paikoissa voi olla tiukkaa kaaretta.
Jos rajoitukset sallii, niin ajatukseni että rampilla jo tavoitellaan sitä tavoite nopeutta, esisovitetaan kiihdytys, siihen väliin mihin tähdätään liityttävän.
Turvavälit jos ottaa rampin alussa (tai enemmin) niin ei tarvi hidastella ennään rampin loppupäässä, saati kiihdytyskaistan alussa.

1727156095199.png

Kuva maanmittauslaitos, Hämeenlinnan etelä/kaakko puolelta mootarin liittymä.
Vihreää aluetta kutsuin rampiksi, punaista aluetta kiihdytyskaistaksi (viivaat viitteelleisiä)
Toistoa, mitä nuhaisempia auto, sitä hitaammin pitää rampissa se tilaa ottaa, siihen voi ennakoida mm sinisellä alueella jos edessä muita sinne kääntyjiä. Tavoite nimenomaa päästä aloittaan kiihdytys ajoissa.
Kesä Tesla kuski voi toki valutella pidemmälle, mutta selkeämpää toki jos ottaa sen tilan myös alussa.

Onnistunut suoritus jos punaisella alueella sulkuviivan päätyttyä on tavoitenopeudessa ja pääväylää se sopiva tavoiteltu väli, Edessä mennyt on liittynyt siihen edelliseen väliin.
 
Kommentoidaan vielä että toki olisi tuossa varmaan ollut erittäin oleellista kuskilla nostaa sitä katsetta välillä päätielle, mutta kyllä se tuntuu monella olevan että radiota kun räplätään niin saatetaan todellla pitkiä aikoja olla pelkän sivusilmän havaintojen varassa siitä mitä tiellä tapahtuu. Ja telkkarista kun tuota Ruotsin ja Tanskan Hinausauto -sarjaa katsonut niin siellä on ihan syystäkin tuon kaltaisissa tehtävissä aina käytössä törmäysauto joka laittaa aika komean valoshown pystyyn sen lisäksi että suunniteltu imemään mahdolliset törmäykset jos joku nyt ei sitä helvetinmoista ledi showta näe. Taisi taas täälläkin nousta esille tuon tapauksen jälkeen, mutta taitaa vaatia lisää onnettomuuksia että niitä aletaan ottamaan käyttöön.

Edit:

Eipä nuo törmäysautotkaan täysin autuaaksi tee:


Tästä on jo hetki, mutta jos oikein tämän ymmärsin, niin siinä oli paloauto vilkut päällä suojaamassa pelastushenkilökuntaa, mutta onnettomuuspaikan ohittanut autoilija onnistui silti ajamaan pelastustyöntekijän yli :facepalm:

Sinänsä ei yllätä yhtään, että näitä onnettomuuksia sattuu. Katsokaapa joskus menoa tietyömailla, enkä tarkoita niitä hiljaisia työmaita, vaan käynissä olevia. Ei ne rajoitukset tunnu kaikkia koskevan ollenkaan ja siellä keskellä työmaata tehdään myös aivan älyvapaita ratkaisuja. Esim. viime kesänä nelostiellä oli Äänekosken yläpuolella useampikin työmaa ja osa niistä oli ohituskaistaosuuksilla. No eikös jotkut sankarit lähteneet siellä keskellä tietyömaata ohittamaan sillä ohituskaistalla, vaikka rajoitus oli jotain 30 tai 50 km/h ja selkeät merkit, että ohittaminen kielletty.
 
En ole varma onko toteutuminen kovin realistista, mutta tykkään ajatuksesta, että rangaistukset tietyissä liikenteen perseilyissä koventuisi huomattavasti
 
En ole varma onko toteutuminen kovin realistista, mutta tykkään ajatuksesta, että rangaistukset tietyissä liikenteen perseilyissä koventuisi huomattavasti

Aina Suomalaiset tykkäävät muita rankaista. Mitä nyt näitä nuorten kuolonkolareita olen seurannut, niin vaikea kuvitella isompien rangaistusten vaikuttavan hevon p...aa.
 
Aina Suomalaiset tykkäävät muita rankaista. Mitä nyt näitä nuorten kuolonkolareita olen seurannut, niin vaikea kuvitella isompien rangaistusten vaikuttavan hevon p...aa.
Onhan se nyt päivän selvää, että jos rangaistus on liian lievä, niin useampi ottaa riskin.

Lyödään vaikka giljotiinista ensin mojovat sakot ja tokasta kaveriks kortti kuivumaan, niin luulis vähenevän.

0,5 promilleen asti tuntuvat sakot ja ylittävästä kortti Välittömästi kuivumaan sitä pidemmäksi aikaa mitä enemmän puhaltaa ja sakot kasvaa progressiivisesti.

Mä kärjistän nyt korostaakseni argumenttiani. Jos lievästäkin ylinopeudesta joutuisi pää pölkylle, niin silloin viimeistään sitä voisi todeta, ettei minuuttien säästö ole sen riskin arvoista. Seurauksena a) autoilu vähentyisi ja b) nopeudet laskis huomattavasti. Epärealistinen esimerkki, mutta jos näpistyksestä vietäisiin koko käsi, niin eipä tulis näpistettyä sillä kädellä toisten. Pelolla voi hyvin hallita.

Jotkut varakkaat ihmiset pysäköivät mihin lystää, koska 80 euroa ei tunnu missään. Jos sakotettaisiin tulojen mukaan, niin alkaisi jo kiinnostamaan.

Kun potentiaalista rangaistusta nostettaisiin tarpeeksi, niin rikkeet aivan varmasti vähenisi. Kysymys kuuluukin, olisiko mikään realistinen rangaistusten koventaminen riittävä tuodakseen merkittävän muutoksen käyttäytymiseen.
 
Kommentoidaan vielä että toki olisi tuossa varmaan ollut erittäin oleellista kuskilla nostaa sitä katsetta välillä päätielle, mutta kyllä se tuntuu monella olevan että radiota kun räplätään niin saatetaan todellla pitkiä aikoja olla pelkän sivusilmän havaintojen varassa siitä mitä tiellä tapahtuu. Ja telkkarista kun tuota Ruotsin ja Tanskan Hinausauto -sarjaa katsonut niin siellä on ihan syystäkin tuon kaltaisissa tehtävissä aina käytössä törmäysauto joka laittaa aika komean valoshown pystyyn sen lisäksi että suunniteltu imemään mahdolliset törmäykset jos joku nyt ei sitä helvetinmoista ledi showta näe. Taisi taas täälläkin nousta esille tuon tapauksen jälkeen, mutta taitaa vaatia lisää onnettomuuksia että niitä aletaan ottamaan käyttöön.
Itse ehdottaisin vain yksinkertaisesti järeitä betoniporsaita sinne esteeksi. Törmäilkööt kaaharit ja muut säätäjät niihin. Toki sitten pitäisi olla järeä vinssi ym, joten ei halpaa sekään.
 
Onhan se nyt päivän selvää, että jos rangaistus on liian lievä, niin useampi ottaa riskin.

Lyödään vaikka giljotiinista ensin mojovat sakot ja tokasta kaveriks kortti kuivumaan, niin luulis vähenevän.
...
Ai vähän niinkuin ylinopeus, juuri kukaan ei aja ylinopeutta.
Sekään malli ei kovin tehokas että rangaistaan onnettomuuksista. rankoilla rangaistuksilla toki saadaan sitä kostovahinko myös aiheuttajalle. Mutta ymmärtääkseni se ei ole erityisen tehokas keino lisätä turvallisuutta.

Ole ymmärtänyt että kiinnijäämisen riski on tehokas konsti, sitä voi tehostaa sillä että seuraukset tulee nopeasti.

Kaikki tekee joskusvirheitä, kaikki tekee joskus virhearvioita. jos niidn seuraksena onnetomuus, niin se jo itsessään on monesti kova suraus.
 
Ai vähän niinkuin ylinopeus, juuri kukaan ei aja ylinopeutta.
Sekään malli ei kovin tehokas että rangaistaan onnettomuuksista. rankoilla rangaistuksilla toki saadaan sitä kostovahinko myös aiheuttajalle. Mutta ymmärtääkseni se ei ole erityisen tehokas keino lisätä turvallisuutta.

Ole ymmärtänyt että kiinnijäämisen riski on tehokas konsti, sitä voi tehostaa sillä että seuraukset tulee nopeasti.

Kaikki tekee joskusvirheitä, kaikki tekee joskus virhearvioita. jos niidn seuraksena onnetomuus, niin se jo itsessään on monesti kova suraus.
Ylinopeus on hyvä esimerkki. Siitä ei jää juurikaan kiinni ja jos jää, niin sakot on maltilliset. Jos sakot olis vaikka viisinkertaiset, niin kyllä mä miettisin kahdesti, että onko mun pakko olla perillä minuutteja aiemmin.

Edit: törkeet ylinopeudet erikseen, eikä se tietenkään estä varatonta narkkia hyppäämästä aineissa rattiin jne.
 
Aina Suomalaiset tykkäävät muita rankaista. Mitä nyt näitä nuorten kuolonkolareita olen seurannut, niin vaikea kuvitella isompien rangaistusten vaikuttavan hevon p...aa.
Ainakin Tanskassa tuntuu herkästi kortti lähtevän vuosiksi pois mitä tuota Tanskan poliisit sarjaa katsonut, ja puhutaan että se lähtee helposti vuosiksi pois ja parhaimmillaan jotain viidestä aina kymmeneen vuoteen kestäviä ajokieltoja.
 
Ylinopeus on hyvä esimerkki. Siitä ei jää juurikaan kiinni ja jos jää, niin sakot on maltilliset. Jos sakot olis vaikka viisinkertaiset, niin kyllä mä miettisin kahdesti, että onko mun pakko olla perillä minuutteja aiemmin.

Edit: törkeet ylinopeudet erikseen, eikä se tietenkään estä varatonta narkkia hyppäämästä aineissa rattiin jne.
Tässä sitten ajettu taajama-alueella törkeää ylinopeutta päiväsaikaan ja onnistuttu ajamaan pyöräilijän yli, aika vähällä selvisi autoilija kun ei voida edes puhua millään tasolla mistään onnettomuudesta. Taitaa johtua siitä ettei minkään yrityksen kallista kalustoa mennyt lunastuskuntoon.

 
Ainakin Tanskassa tuntuu herkästi kortti lähtevän vuosiksi pois mitä tuota Tanskan poliisit sarjaa katsonut, ja puhutaan että se lähtee helposti vuosiksi pois ja parhaimmillaan jotain viidestä aina kymmeneen vuoteen kestäviä ajokieltoja.
Tiheään asutetussa Tanskassa on tosin helpompi elää ilman korttia.
 
Tässä sitten ajettu taajama-alueella törkeää ylinopeutta päiväsaikaan ja onnistuttu ajamaan pyöräilijän yli, aika vähällä selvisi autoilija kun ei voida edes puhua millään tasolla mistään onnettomuudesta. Taitaa johtua siitä ettei minkään yrityksen kallista kalustoa mennyt lunastuskuntoon.

Toimarin palkoilla ei ollu kovin kummoinen hinta ihmishengellä. Toki joutuu kärsimään sosiaaliset seuraukset, mutta tossa jos olis ollu vaikka nolla perässä ja kortti hyllylle kolmeks vuodeks, niin olisko ollu sen riskin arvoista kaahata 40:n alueella 70 km/h?

Koska väärinymmärrys tuntuu olevan välillä enemmänkin harrastus kuin virheellinen tulkinta, niin en väitä, että esim. yllä mainittu olisi välttämättä kohtuullista. Väitän, että oikeasti tuntuva rangaistus voisi hillitä menohaluja ja säästyttäisiin ainakin osasta tällaisia yskänpuuskakuolemia.
 
Eikö noilta automurhaajilta voisi edes ottaa loppuiäksi ajokortin pois? Kun muutenkin rangaistukset on naurettavat niin olisi edes jotain seuraamusta.
Ja sitten auton takavarikointi ekasta kerrasta jos ajaa kortitta.

edit: Poliisi: ”Erittäin huolestuttava” ilmiö lisääntynyt liikenteessä matkapuhelimen käyttö kuskeilla lisääntymässä. Saadaan siis enemmän näitä kivoja pikku kolareita.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö noilta automurhaajilta voisi edes ottaa loppuiäksi ajokortin pois? Kun muutenkin rangaistukset on naurettavat niin olisi edes jotain seuraamusta.
Ja sitten auton takavarikointi ekasta kerrasta jos ajaa kortitta.
Joo, tosin sitten niillä on vuokra-autot, tai leasingit jatkossa. Vaimon nimillä ;-)

edit: Poliisi: ”Erittäin huolestuttava” ilmiö lisääntynyt liikenteessä matkapuhelimen käyttö kuskeilla lisääntymässä. Saadaan siis enemmän näitä kivoja pikku kolareita.
Joo, nykyisin voi maantiellä nähdä tilanteita, että jokaisella vastaantulijalla puhelin korvalla tai pelaa jotain peliä kännykkä ratilla...
Eikä ole vaikea päätellä etä osa vilkkukrittisistä ei voi vilkuttaa kun ei kädet riitä...
 
Tiheään asutetussa Tanskassa on tosin helpompi elää ilman korttia.

Tämän ei pitäisi olla lieventävä asianhaara. Suomessakin se on ihan täysin mahdollista, mutta voi toki joskus vaatia muuttamista tai todella merkittäviä järjestelyjä.

Suomessa tuo rangaistusasteikko on varsin kevyt ja käytännössä usein vielä paljon kevyempi. Tai ainakin olen ymmärtänyt niin, kortin saa kuivumasta nopeutetusti, jos oma työpaikka/työnantaja on täysin riippuvainen sinusta ja kortista tai löytyy joku omaishoidettava jostain metsän keskeltä.

Itse mietin, että eikö tällaisen tilanteen pitäisi saada sitä kaasujalkaa tavallista tarkemmaksi, mutta ilmeisesti tuollaisen vastuun kantaminen on liikaa pyydetty.
 
Ei tarvitse kovempaa rangaistusta vaan matalampaa kynnystä. Poliisin linjannut rangaistavaksi vain toistuvana, eli pitäisi seurata yhtä autoa pidempään.
Kaistavaihtiin lisäys, jos vilkki ei ole minimissään pariasekunttia vilkunut, niin kaista ei vaihdu kuin voimalla ja ulinalla, jos moka toistuu, niin autosta lähtee tehot viideksiminuutiksi. Suomi autosta lisäksi liikennevirhemaksu.

Kyllä nämä ilmeisesti pitää tekniikalla korjata.
 
Sen minkä taas huomannut kun ruvennu pimee tulemaan on se ettei autoilijat tosiaankaa osaa käyttää niitä pitkiään, niin vastaan tullessa kun perässä ajavatkaan. Ne joko sammutetaan aivan liian aikaisin (vastaantulevat), aivan liian myöhään (vastaantulevat ja takaa tulevat) tai lyödään aivan liian aikaisin päälle. Räikeimpiä esimerkkejä takaa tuleva sammuttaa kaukovalot vasta alle 30m päässä sen jälkeen kun olen takatyövaloilla huomauttanut asiasta. Vastaavasti jotkut laittavat ohittaessa sen vituilleen säädetyn valopatterinsa pullakorisen sprintterin perän kohdalla, jolloin peilissä aurinkoa pahempi kirkkaus.


Toinen on sitten jos havaitsee että rampilta tulossa raskaampi esim, rekka ja arvio on se ettei kerkiä rekkaa ohittaan, niin sitten hidastaa vauhtia hyvissä ajoin ja tai alkaa katselmaan sitä ohitusmahdollisuutta.
Näihin "väistettäviin" liittyen, itte en anna ollenkaan tilaa liittyvälle ellei joku kolmesta kohdasta täyty.

- Ajoneuvo sinivilkuilla
- Ajoneuvo keltavilkuilla ( mitävittua-valot)
- Ajoneuvo paineilmajärjestelmällä
 
Pieni maakuntamatkailureissu Oulu-Liminka-Oulu moottoritien kautta. Vesisade, välillä vettä tuli kaatamalla. Useampi edellä ajanut auto jossa peräpää pimeänä ja kokonaista YKSI auto jossa oli takasumuvalo päällä. Kova näkyi autoilijoilla olevan myös luotto renkaidensa vesiliirto-ominaisuuksiin. Itse ajelin oikeaa kaistaa jonon mukana 90-95 km/h GPS-nopeutta ja vasenta kaistaa ohitti useampi henkilöauto ja paku huomattavalla nopeuserolla.
 
Ja ne ohittajat tatusti pohtivat että "noi tuossa hidastelukaistalla ovat vaarallisia koska ajavat lian hiljaa ja nopeusero se tappaa!" ;-)
 
Ai vähän niinkuin ylinopeus, juuri kukaan ei aja ylinopeutta.
Sekään malli ei kovin tehokas että rangaistaan onnettomuuksista. rankoilla rangaistuksilla toki saadaan sitä kostovahinko myös aiheuttajalle. Mutta ymmärtääkseni se ei ole erityisen tehokas keino lisätä turvallisuutta.

Ole ymmärtänyt että kiinnijäämisen riski on tehokas konsti, sitä voi tehostaa sillä että seuraukset tulee nopeasti.

Kaikki tekee joskusvirheitä, kaikki tekee joskus virhearvioita. jos niidn seuraksena onnetomuus, niin se jo itsessään on monesti kova suraus.

Aivan tasavarmasti tarpeeksi suuret sanktiot hillitsee pinttyneintäkin kusipäätä. Esimerkiksi puhelimen käytöstä ajaessa ajokortti pois 3kk, toisesta vastaavasta 6kk ja kolmannesta 1v. Näin siis esimerkiksi 2 vuoden tarkastelujakson aikana. Nyt kaikki räpeltää puhelimiaan, koska sen käytön sanktiot ovat naurettavan pieniä. Se on se rangaistuksen pelko joka tehoaa, ei mikään muu.

Sama juttu ylinopeuksiin; pienistä ylinopeuksista paikasta riippuen entinen rikesakko, nykyinen "liikennevirhemaksu" on jotain 150-220e. Se on jo keskituloiselle pelkkiä karkkirahoja - ei mitään muuta, yhtään mitään. Tuon jos kertoo vaikkapa kolmella niin voi alkaa jo tuntumaan.

Kolmas epäkohta on se, että "päiväsakoille" menevistä ylinopeuksista "köyhät" pääsee käytännössä ilmaiseksi. Näin ei saisi olla vaan pieninkin "päiväsakoille" menevä nopeus pitäisi olla tuo "liikennevirhemaksu" + päiväsakot.


Suurin osa liikenteen pelleilystä saataisiin pois, jos rangaistukset olisivat tarpeeksi kovia. Valvonnan voi jättää nykyiselle tasolleen, mutta pelko / tieto siitä, että jos jää kiinni asiasta X tai Y niin kortti on heti pois sen 3-6-12kk -> kummasti laskee ajonopeuksia sekä vähentää muuta pelleilyä tai vaikkapa kännykän käyttöä.
 
Sama juttu ylinopeuksiin; pienistä ylinopeuksista paikasta riippuen entinen rikesakko, nykyinen "liikennevirhemaksu" on jotain 150-220e. Se on jo keskituloiselle pelkkiä karkkirahoja - ei mitään muuta, yhtään mitään. Tuon jos kertoo vaikkapa kolmella niin voi alkaa jo tuntumaan.

Tämä on muuten ihan totta. Nykyään kun noissa ei ole edes sitä rajaa milloin kortti lähtee, ja alle päiväsakkojen selviää aina pelkällä rahalla.

Motarillakin on halvempaa ajella talvisin +15-20kmh, kuin ottaa joka toiselta uunolta kivisuihkut tuulilasiin, kun ei osata ohittaa oikein, vaan eteen tungetaan puskuria viistäen. Tuulilasin omavastuu taitaa olla itsellä jotain 150e. Virhemaksu samaa luokkaa, mutta häviävän pieni todennäköisyys saada.
 
Aivan tasavarmasti tarpeeksi suuret sanktiot hillitsee pinttyneintäkin kusipäätä. Esimerkiksi puhelimen käytöstä ajaessa ajokortti pois 3kk, toisesta vastaavasta 6kk ja kolmannesta 1v. Näin siis esimerkiksi 2 vuoden tarkastelujakson aikana. Nyt kaikki räpeltää puhelimiaan, koska sen käytön sanktiot ovat naurettavan pieniä. Se on se rangaistuksen pelko joka tehoaa, ei mikään muu.
Poica Hei! Me tultiin ottaa sun auto koeajolle. Et varmaan halua tulla mukaan tai tarkistaa ajokortteja kun on tuo mutka matkassa?
 
Aivan tasavarmasti tarpeeksi suuret sanktiot hillitsee pinttyneintäkin kusipäätä. Esimerkiksi puhelimen käytöstä ajaessa ajokortti pois 3kk, toisesta vastaavasta 6kk ja kolmannesta 1v. Näin siis esimerkiksi 2 vuoden tarkastelujakson aikana. Nyt kaikki räpeltää puhelimiaan, koska sen käytön sanktiot ovat naurettavan pieniä. Se on se rangaistuksen pelko joka tehoaa, ei mikään muu.

Sama juttu ylinopeuksiin; pienistä ylinopeuksista paikasta riippuen entinen rikesakko, nykyinen "liikennevirhemaksu" on jotain 150-220e. Se on jo keskituloiselle pelkkiä karkkirahoja - ei mitään muuta, yhtään mitään. Tuon jos kertoo vaikkapa kolmella niin voi alkaa jo tuntumaan.

Kolmas epäkohta on se, että "päiväsakoille" menevistä ylinopeuksista "köyhät" pääsee käytännössä ilmaiseksi. Näin ei saisi olla vaan pieninkin "päiväsakoille" menevä nopeus pitäisi olla tuo "liikennevirhemaksu" + päiväsakot.


Suurin osa liikenteen pelleilystä saataisiin pois, jos rangaistukset olisivat tarpeeksi kovia. Valvonnan voi jättää nykyiselle tasolleen, mutta pelko / tieto siitä, että jos jää kiinni asiasta X tai Y niin kortti on heti pois sen 3-6-12kk -> kummasti laskee ajonopeuksia sekä vähentää muuta pelleilyä tai vaikkapa kännykän käyttöä.

Ottaa vaikka ulkomailta mallia. UK:ssa lähtee kortti pois jos jäät kaksi kertaa kiinni puhelimen/tabletin tms. käytöstä autossa. Tuoreelta kuskilta lähtee samantien. Tuota käräyttämistä tekee sit kaupunkiliikenteessä polkupyöräilijät piruuttaan kun ajaavat liikenteessä autojen ohi ja napsiivat kuvia&videota kun joku näplää puhelinta liikennevaloissa.

Mitä tulee nopeusvalvontaan niin esim Virossa ja Venäjälläkin tuota voi tehdä tavan pulliainen kun hommaa sopivan laitteiston ja kyltit ja menee jähiin jonnekin hyvälle paikalle. Toimisko sama täälläkin ja pääsis provikoille sakoista?;)

 
Mitä tulee nopeusvalvontaan niin esim Virossa ja Venäjälläkin tuota voi tehdä tavan pulliainen kun hommaa sopivan laitteiston ja kyltit ja menee jähiin jonnekin hyvälle paikalle. Toimisko sama täälläkin ja pääsis provikoille sakoista?;)

Laki voimaan niin olisi heti huomenna kadut notkollaan porukkaa kyttäämässä. Kyllä tämä mulle silti kävisi.
 
Kyllä pisti ohimolla tykyttään kun tuli auto selvästi punaisia päin ( itsellä paloi vihreät) suoraan eteen ajamaan alle 40 km/h 50 alueella.
 
Tänään Espoossa, Tapiolan ABC:n latauspaikoilla:

Kaksi Lähitaksin taksia seisoi vierekkäin latauspaikoilla, ikkunat auki ja lähi-itämusiikki soi. Toisen kuski oli autostaan ulkona ja jutteli toisen auton kuskin kanssa. Näin, että ainakaan sen auto (plugari-KIA) ei ollut latauksessa. Ajoin siihen ja kysyin onko lataamassa ja jos ei, niin voisiko siirtyä pois siitä (piha-alue pullollaan tyhjiä parkkiruutuja). Tyyppi alkoi aivan heti länkyttämään vastaan ja kulttuurin mukaisesti toisesta autosta hyppäsi toinen, lähi-itäistä alkuperää oleva tyyppi länkyttämään messiin. Molemmat sellaisia kolmekybäsiä.

Muun muassa:

Joojoo ladataa tässä, haluatko nähdä kuiti, joojoo kohta lähdetään, joojoo mihi sinulla kiire ym. Todellisuudessa kumpikaan ei ladannut yhtään mitään, mutta se instant -asenne, että aletaan väittämään vastaan ja aina ikään kuin "joukolla päälle". Ja ihan heti kovaa ääntä, uhoamista, paskanpuhumista. Juurikin kaikkea sitä mikä tossa kulttuurissa vituttaa.

-Siirtyivät sitten siitä pois, mutta on kyllä uskomaton toi lähi-idästä tulevan jengin asenne kaikenlaiseen ... pienen pieneenkin heidän toiminnastaan "huomauttamiseen".

#Lähitaksi794
 
Tänään Espoossa, Tapiolan ABC:n latauspaikoilla:

Kaksi Lähitaksin taksia seisoi vierekkäin latauspaikoilla, ikkunat auki ja lähi-itämusiikki soi. Toisen kuski oli autostaan ulkona ja jutteli toisen auton kuskin kanssa. Näin, että ainakaan sen auto (plugari-KIA) ei ollut latauksessa. Ajoin siihen ja kysyin onko lataamassa ja jos ei, niin voisiko siirtyä pois siitä (piha-alue pullollaan tyhjiä parkkiruutuja). Tyyppi alkoi aivan heti länkyttämään vastaan ja kulttuurin mukaisesti toisesta autosta hyppäsi toinen, lähi-itäistä alkuperää oleva tyyppi länkyttämään messiin. Molemmat sellaisia kolmekybäsiä.

Muun muassa:

Joojoo ladataa tässä, haluatko nähdä kuiti, joojoo kohta lähdetään, joojoo mihi sinulla kiire ym. Todellisuudessa kumpikaan ei ladannut yhtään mitään, mutta se instant -asenne, että aletaan väittämään vastaan ja aina ikään kuin "joukolla päälle". Ja ihan heti kovaa ääntä, uhoamista, paskanpuhumista. Juurikin kaikkea sitä mikä tossa kulttuurissa vituttaa.

-Siirtyivät sitten siitä pois, mutta on kyllä uskomaton toi lähi-idästä tulevan jengin asenne kaikenlaiseen ... pienen pieneenkin heidän toiminnastaan "huomauttamiseen".

#Lähitaksi794

Satunnaisen säännöllisesti kun tulee Länsisatamassa ja lentokentällä pyörittyä niin kyllä sieltä perseilevistä taksiautoilijoista semmoinen Lähi-idän meininki aina havaittavissa. Pyrkinyt kyllä taksin valinnassa suosimaan jotain muuta. Viimeisin sankari pysäköi taksin liikenneympyrän jälkeiselle suojatielle kun bongasi pari tolpalle menossa olevaa asiakasta. Hyvin tulppasi liikenteen täysin.
 
Kolmas epäkohta on se, että "päiväsakoille" menevistä ylinopeuksista "köyhät" pääsee käytännössä ilmaiseksi. Näin ei saisi olla vaan pieninkin "päiväsakoille" menevä nopeus pitäisi olla tuo "liikennevirhemaksu" + päiväsakot.
Päiväsakot ovat olleet vähintään riksakon verran 1999 alkaen, ref: HE 74/1998 - Hallituksen esitykset - FINLEX ® , en tarkastanut perään, että oliko tämä otettu huomioon, kun rikesakoista siirryttiin liikennevirhemaksuihin.

Olen kuitenkin samaa mieltä rike-/päiväsakko problematiikasta. Rikkaat voi sikailla kunhan pysytään rikesakkojen rajoissa ja köyhät kun vedetään överisti ja ollaan päiväsakkojen puolella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 906
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom