Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Eikö noilta automurhaajilta voisi edes ottaa loppuiäksi ajokortin pois? Kun muutenkin rangaistukset on naurettavat niin olisi edes jotain seuraamusta.
Ja sitten auton takavarikointi ekasta kerrasta jos ajaa kortitta.

edit: Poliisi: ”Erittäin huolestuttava” ilmiö lisääntynyt liikenteessä matkapuhelimen käyttö kuskeilla lisääntymässä. Saadaan siis enemmän näitä kivoja pikku kolareita.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö noilta automurhaajilta voisi edes ottaa loppuiäksi ajokortin pois? Kun muutenkin rangaistukset on naurettavat niin olisi edes jotain seuraamusta.
Ja sitten auton takavarikointi ekasta kerrasta jos ajaa kortitta.
Joo, tosin sitten niillä on vuokra-autot, tai leasingit jatkossa. Vaimon nimillä ;-)

edit: Poliisi: ”Erittäin huolestuttava” ilmiö lisääntynyt liikenteessä matkapuhelimen käyttö kuskeilla lisääntymässä. Saadaan siis enemmän näitä kivoja pikku kolareita.
Joo, nykyisin voi maantiellä nähdä tilanteita, että jokaisella vastaantulijalla puhelin korvalla tai pelaa jotain peliä kännykkä ratilla...
Eikä ole vaikea päätellä etä osa vilkkukrittisistä ei voi vilkuttaa kun ei kädet riitä...
 
Tiheään asutetussa Tanskassa on tosin helpompi elää ilman korttia.

Tämän ei pitäisi olla lieventävä asianhaara. Suomessakin se on ihan täysin mahdollista, mutta voi toki joskus vaatia muuttamista tai todella merkittäviä järjestelyjä.

Suomessa tuo rangaistusasteikko on varsin kevyt ja käytännössä usein vielä paljon kevyempi. Tai ainakin olen ymmärtänyt niin, kortin saa kuivumasta nopeutetusti, jos oma työpaikka/työnantaja on täysin riippuvainen sinusta ja kortista tai löytyy joku omaishoidettava jostain metsän keskeltä.

Itse mietin, että eikö tällaisen tilanteen pitäisi saada sitä kaasujalkaa tavallista tarkemmaksi, mutta ilmeisesti tuollaisen vastuun kantaminen on liikaa pyydetty.
 
Ei tarvitse kovempaa rangaistusta vaan matalampaa kynnystä. Poliisin linjannut rangaistavaksi vain toistuvana, eli pitäisi seurata yhtä autoa pidempään.
Kaistavaihtiin lisäys, jos vilkki ei ole minimissään pariasekunttia vilkunut, niin kaista ei vaihdu kuin voimalla ja ulinalla, jos moka toistuu, niin autosta lähtee tehot viideksiminuutiksi. Suomi autosta lisäksi liikennevirhemaksu.

Kyllä nämä ilmeisesti pitää tekniikalla korjata.
 
Sen minkä taas huomannut kun ruvennu pimee tulemaan on se ettei autoilijat tosiaankaa osaa käyttää niitä pitkiään, niin vastaan tullessa kun perässä ajavatkaan. Ne joko sammutetaan aivan liian aikaisin (vastaantulevat), aivan liian myöhään (vastaantulevat ja takaa tulevat) tai lyödään aivan liian aikaisin päälle. Räikeimpiä esimerkkejä takaa tuleva sammuttaa kaukovalot vasta alle 30m päässä sen jälkeen kun olen takatyövaloilla huomauttanut asiasta. Vastaavasti jotkut laittavat ohittaessa sen vituilleen säädetyn valopatterinsa pullakorisen sprintterin perän kohdalla, jolloin peilissä aurinkoa pahempi kirkkaus.


Toinen on sitten jos havaitsee että rampilta tulossa raskaampi esim, rekka ja arvio on se ettei kerkiä rekkaa ohittaan, niin sitten hidastaa vauhtia hyvissä ajoin ja tai alkaa katselmaan sitä ohitusmahdollisuutta.
Näihin "väistettäviin" liittyen, itte en anna ollenkaan tilaa liittyvälle ellei joku kolmesta kohdasta täyty.

- Ajoneuvo sinivilkuilla
- Ajoneuvo keltavilkuilla ( mitävittua-valot)
- Ajoneuvo paineilmajärjestelmällä
 
Pieni maakuntamatkailureissu Oulu-Liminka-Oulu moottoritien kautta. Vesisade, välillä vettä tuli kaatamalla. Useampi edellä ajanut auto jossa peräpää pimeänä ja kokonaista YKSI auto jossa oli takasumuvalo päällä. Kova näkyi autoilijoilla olevan myös luotto renkaidensa vesiliirto-ominaisuuksiin. Itse ajelin oikeaa kaistaa jonon mukana 90-95 km/h GPS-nopeutta ja vasenta kaistaa ohitti useampi henkilöauto ja paku huomattavalla nopeuserolla.
 
Ja ne ohittajat tatusti pohtivat että "noi tuossa hidastelukaistalla ovat vaarallisia koska ajavat lian hiljaa ja nopeusero se tappaa!" ;-)
 
Ai vähän niinkuin ylinopeus, juuri kukaan ei aja ylinopeutta.
Sekään malli ei kovin tehokas että rangaistaan onnettomuuksista. rankoilla rangaistuksilla toki saadaan sitä kostovahinko myös aiheuttajalle. Mutta ymmärtääkseni se ei ole erityisen tehokas keino lisätä turvallisuutta.

Ole ymmärtänyt että kiinnijäämisen riski on tehokas konsti, sitä voi tehostaa sillä että seuraukset tulee nopeasti.

Kaikki tekee joskusvirheitä, kaikki tekee joskus virhearvioita. jos niidn seuraksena onnetomuus, niin se jo itsessään on monesti kova suraus.

Aivan tasavarmasti tarpeeksi suuret sanktiot hillitsee pinttyneintäkin kusipäätä. Esimerkiksi puhelimen käytöstä ajaessa ajokortti pois 3kk, toisesta vastaavasta 6kk ja kolmannesta 1v. Näin siis esimerkiksi 2 vuoden tarkastelujakson aikana. Nyt kaikki räpeltää puhelimiaan, koska sen käytön sanktiot ovat naurettavan pieniä. Se on se rangaistuksen pelko joka tehoaa, ei mikään muu.

Sama juttu ylinopeuksiin; pienistä ylinopeuksista paikasta riippuen entinen rikesakko, nykyinen "liikennevirhemaksu" on jotain 150-220e. Se on jo keskituloiselle pelkkiä karkkirahoja - ei mitään muuta, yhtään mitään. Tuon jos kertoo vaikkapa kolmella niin voi alkaa jo tuntumaan.

Kolmas epäkohta on se, että "päiväsakoille" menevistä ylinopeuksista "köyhät" pääsee käytännössä ilmaiseksi. Näin ei saisi olla vaan pieninkin "päiväsakoille" menevä nopeus pitäisi olla tuo "liikennevirhemaksu" + päiväsakot.


Suurin osa liikenteen pelleilystä saataisiin pois, jos rangaistukset olisivat tarpeeksi kovia. Valvonnan voi jättää nykyiselle tasolleen, mutta pelko / tieto siitä, että jos jää kiinni asiasta X tai Y niin kortti on heti pois sen 3-6-12kk -> kummasti laskee ajonopeuksia sekä vähentää muuta pelleilyä tai vaikkapa kännykän käyttöä.
 
Sama juttu ylinopeuksiin; pienistä ylinopeuksista paikasta riippuen entinen rikesakko, nykyinen "liikennevirhemaksu" on jotain 150-220e. Se on jo keskituloiselle pelkkiä karkkirahoja - ei mitään muuta, yhtään mitään. Tuon jos kertoo vaikkapa kolmella niin voi alkaa jo tuntumaan.

Tämä on muuten ihan totta. Nykyään kun noissa ei ole edes sitä rajaa milloin kortti lähtee, ja alle päiväsakkojen selviää aina pelkällä rahalla.

Motarillakin on halvempaa ajella talvisin +15-20kmh, kuin ottaa joka toiselta uunolta kivisuihkut tuulilasiin, kun ei osata ohittaa oikein, vaan eteen tungetaan puskuria viistäen. Tuulilasin omavastuu taitaa olla itsellä jotain 150e. Virhemaksu samaa luokkaa, mutta häviävän pieni todennäköisyys saada.
 
Aivan tasavarmasti tarpeeksi suuret sanktiot hillitsee pinttyneintäkin kusipäätä. Esimerkiksi puhelimen käytöstä ajaessa ajokortti pois 3kk, toisesta vastaavasta 6kk ja kolmannesta 1v. Näin siis esimerkiksi 2 vuoden tarkastelujakson aikana. Nyt kaikki räpeltää puhelimiaan, koska sen käytön sanktiot ovat naurettavan pieniä. Se on se rangaistuksen pelko joka tehoaa, ei mikään muu.
Poica Hei! Me tultiin ottaa sun auto koeajolle. Et varmaan halua tulla mukaan tai tarkistaa ajokortteja kun on tuo mutka matkassa?
 
Aivan tasavarmasti tarpeeksi suuret sanktiot hillitsee pinttyneintäkin kusipäätä. Esimerkiksi puhelimen käytöstä ajaessa ajokortti pois 3kk, toisesta vastaavasta 6kk ja kolmannesta 1v. Näin siis esimerkiksi 2 vuoden tarkastelujakson aikana. Nyt kaikki räpeltää puhelimiaan, koska sen käytön sanktiot ovat naurettavan pieniä. Se on se rangaistuksen pelko joka tehoaa, ei mikään muu.

Sama juttu ylinopeuksiin; pienistä ylinopeuksista paikasta riippuen entinen rikesakko, nykyinen "liikennevirhemaksu" on jotain 150-220e. Se on jo keskituloiselle pelkkiä karkkirahoja - ei mitään muuta, yhtään mitään. Tuon jos kertoo vaikkapa kolmella niin voi alkaa jo tuntumaan.

Kolmas epäkohta on se, että "päiväsakoille" menevistä ylinopeuksista "köyhät" pääsee käytännössä ilmaiseksi. Näin ei saisi olla vaan pieninkin "päiväsakoille" menevä nopeus pitäisi olla tuo "liikennevirhemaksu" + päiväsakot.


Suurin osa liikenteen pelleilystä saataisiin pois, jos rangaistukset olisivat tarpeeksi kovia. Valvonnan voi jättää nykyiselle tasolleen, mutta pelko / tieto siitä, että jos jää kiinni asiasta X tai Y niin kortti on heti pois sen 3-6-12kk -> kummasti laskee ajonopeuksia sekä vähentää muuta pelleilyä tai vaikkapa kännykän käyttöä.

Ottaa vaikka ulkomailta mallia. UK:ssa lähtee kortti pois jos jäät kaksi kertaa kiinni puhelimen/tabletin tms. käytöstä autossa. Tuoreelta kuskilta lähtee samantien. Tuota käräyttämistä tekee sit kaupunkiliikenteessä polkupyöräilijät piruuttaan kun ajaavat liikenteessä autojen ohi ja napsiivat kuvia&videota kun joku näplää puhelinta liikennevaloissa.

Mitä tulee nopeusvalvontaan niin esim Virossa ja Venäjälläkin tuota voi tehdä tavan pulliainen kun hommaa sopivan laitteiston ja kyltit ja menee jähiin jonnekin hyvälle paikalle. Toimisko sama täälläkin ja pääsis provikoille sakoista?;)

 
Mitä tulee nopeusvalvontaan niin esim Virossa ja Venäjälläkin tuota voi tehdä tavan pulliainen kun hommaa sopivan laitteiston ja kyltit ja menee jähiin jonnekin hyvälle paikalle. Toimisko sama täälläkin ja pääsis provikoille sakoista?;)

Laki voimaan niin olisi heti huomenna kadut notkollaan porukkaa kyttäämässä. Kyllä tämä mulle silti kävisi.
 
Kyllä pisti ohimolla tykyttään kun tuli auto selvästi punaisia päin ( itsellä paloi vihreät) suoraan eteen ajamaan alle 40 km/h 50 alueella.
 
Tänään Espoossa, Tapiolan ABC:n latauspaikoilla:

Kaksi Lähitaksin taksia seisoi vierekkäin latauspaikoilla, ikkunat auki ja lähi-itämusiikki soi. Toisen kuski oli autostaan ulkona ja jutteli toisen auton kuskin kanssa. Näin, että ainakaan sen auto (plugari-KIA) ei ollut latauksessa. Ajoin siihen ja kysyin onko lataamassa ja jos ei, niin voisiko siirtyä pois siitä (piha-alue pullollaan tyhjiä parkkiruutuja). Tyyppi alkoi aivan heti länkyttämään vastaan ja kulttuurin mukaisesti toisesta autosta hyppäsi toinen, lähi-itäistä alkuperää oleva tyyppi länkyttämään messiin. Molemmat sellaisia kolmekybäsiä.

Muun muassa:

Joojoo ladataa tässä, haluatko nähdä kuiti, joojoo kohta lähdetään, joojoo mihi sinulla kiire ym. Todellisuudessa kumpikaan ei ladannut yhtään mitään, mutta se instant -asenne, että aletaan väittämään vastaan ja aina ikään kuin "joukolla päälle". Ja ihan heti kovaa ääntä, uhoamista, paskanpuhumista. Juurikin kaikkea sitä mikä tossa kulttuurissa vituttaa.

-Siirtyivät sitten siitä pois, mutta on kyllä uskomaton toi lähi-idästä tulevan jengin asenne kaikenlaiseen ... pienen pieneenkin heidän toiminnastaan "huomauttamiseen".

#Lähitaksi794
 
Tänään Espoossa, Tapiolan ABC:n latauspaikoilla:

Kaksi Lähitaksin taksia seisoi vierekkäin latauspaikoilla, ikkunat auki ja lähi-itämusiikki soi. Toisen kuski oli autostaan ulkona ja jutteli toisen auton kuskin kanssa. Näin, että ainakaan sen auto (plugari-KIA) ei ollut latauksessa. Ajoin siihen ja kysyin onko lataamassa ja jos ei, niin voisiko siirtyä pois siitä (piha-alue pullollaan tyhjiä parkkiruutuja). Tyyppi alkoi aivan heti länkyttämään vastaan ja kulttuurin mukaisesti toisesta autosta hyppäsi toinen, lähi-itäistä alkuperää oleva tyyppi länkyttämään messiin. Molemmat sellaisia kolmekybäsiä.

Muun muassa:

Joojoo ladataa tässä, haluatko nähdä kuiti, joojoo kohta lähdetään, joojoo mihi sinulla kiire ym. Todellisuudessa kumpikaan ei ladannut yhtään mitään, mutta se instant -asenne, että aletaan väittämään vastaan ja aina ikään kuin "joukolla päälle". Ja ihan heti kovaa ääntä, uhoamista, paskanpuhumista. Juurikin kaikkea sitä mikä tossa kulttuurissa vituttaa.

-Siirtyivät sitten siitä pois, mutta on kyllä uskomaton toi lähi-idästä tulevan jengin asenne kaikenlaiseen ... pienen pieneenkin heidän toiminnastaan "huomauttamiseen".

#Lähitaksi794

Satunnaisen säännöllisesti kun tulee Länsisatamassa ja lentokentällä pyörittyä niin kyllä sieltä perseilevistä taksiautoilijoista semmoinen Lähi-idän meininki aina havaittavissa. Pyrkinyt kyllä taksin valinnassa suosimaan jotain muuta. Viimeisin sankari pysäköi taksin liikenneympyrän jälkeiselle suojatielle kun bongasi pari tolpalle menossa olevaa asiakasta. Hyvin tulppasi liikenteen täysin.
 
Kolmas epäkohta on se, että "päiväsakoille" menevistä ylinopeuksista "köyhät" pääsee käytännössä ilmaiseksi. Näin ei saisi olla vaan pieninkin "päiväsakoille" menevä nopeus pitäisi olla tuo "liikennevirhemaksu" + päiväsakot.
Päiväsakot ovat olleet vähintään riksakon verran 1999 alkaen, ref: HE 74/1998 - Hallituksen esitykset - FINLEX ® , en tarkastanut perään, että oliko tämä otettu huomioon, kun rikesakoista siirryttiin liikennevirhemaksuihin.

Olen kuitenkin samaa mieltä rike-/päiväsakko problematiikasta. Rikkaat voi sikailla kunhan pysytään rikesakkojen rajoissa ja köyhät kun vedetään överisti ja ollaan päiväsakkojen puolella.
 
Päiväsakot ovat olleet vähintään riksakon verran 1999 alkaen, ref: HE 74/1998 - Hallituksen esitykset - FINLEX ® , en tarkastanut perään, että oliko tämä otettu huomioon, kun rikesakoista siirryttiin liikennevirhemaksuihin.

Olen kuitenkin samaa mieltä rike-/päiväsakko problematiikasta. Rikkaat voi sikailla kunhan pysytään rikesakkojen rajoissa ja köyhät kun vedetään överisti ja ollaan päiväsakkojen puolella.
Ei suraan viestiisi, mutta jatkoa keskusteluun.
Edelleen sitä mieltä että tehokkaimin kuskeihin vaikuttaa kiinni jäämisen riski ja nopea puuttuminen, rangaistuksilla on vaikutus, mutta Suomessa on kovat rangaistukset ylinopeudesta, niin ei sekään ole taikasana.

Ajo-oikeuden menettäminen on myös tehokas, vaatii toki sen että kiinnijäämis riski. Onhan noita esimerkkejä jotka ihan tietoisesti, tahallaan ajavat ylinopeutta, mutta jos ei puututa, jos ei ajolupa mene vaikka autoa ei saa pysymään sallittuissa, niin jatkuu.

Ylinopeus, turvavälit ym, niin lisää tienpäällä puuttumista, että lisää automaattivalvontaa, ja kahdenvuoden sisään jos 3-4 "käryä", niin ajolupa pois määräajaksi. Sitä voisi kartuttaa nekin käryt mistä ei kerrasta rangaistusta. Esim jos ajelee toistuvasti kameratolppaa pienellä ylinopeudella tai välillä.

Jos kiinni jäämisenrekis pieni, niin isot rangaistukset kerrasta, ajoluvan menettäminen 1-2 kerrasta on enemmänkin arpajaisia kuin kohdistettuja
 
Eikö noilta automurhaajilta voisi edes ottaa loppuiäksi ajokortin pois? Kun muutenkin rangaistukset on naurettavat niin olisi edes jotain seuraamusta.
Ja sitten auton takavarikointi ekasta kerrasta jos ajaa kortitta.

edit: Poliisi: ”Erittäin huolestuttava” ilmiö lisääntynyt liikenteessä matkapuhelimen käyttö kuskeilla lisääntymässä. Saadaan siis enemmän näitä kivoja pikku kolareita.
Viime aikoina jalankulkua harrastettaessa on tullut pantua merkille, että ihan merkittävällä osalla autoilijoista, teini-ikäisestä bemaristista tai mopoautoilijasta viiskymppiseen sähköautoilevaan perheenäitiin, tuntuu olevan kännykkä naaman ja ratin välissä. Vieressä päiväkotia, alakoulua, kauppaa ja useita suojateitä. Ihme, ettei ole vielä tapahtunut mitään. Asiaa ei auta, että moni vielä ajaa surutta kuuttakymppiä nopeusrajoituksen ollessa tuossa lyhyellä pätkällä 40.
 
Puhelimen käytön suhteen poliisilla voisi olla joku huomaamaton valvontakamera liikenneympyröiden exitissä. Aika usein, kuten eilenkin, huomaa että kuskilla jää vilkku näyttämättä poistuessa ja vähintään osasyynä muun asenteen ja osaamattomuuden lisäksi on se puhelin, jota tasapainotellaan ratin päällä. Eilen kyseessä oli Tesla, luulisi että Teslalla voi navigoida perille ilman puhelinta, tai sanella vaikka tekstiviestin jos on pakko viestejä lähettää kesken ajon.

No eipä siinä mitään, odottelin siinä turhaa omaa vuoroani ja jäin jälkikäteen toivomaan, että kaveri sai tärkeän ongelmansa puhelimella ratkottua.
 
No eipä siinä mitään, odottelin siinä turhaa omaa vuoroani ja jäin jälkikäteen toivomaan, että kaveri sai tärkeän ongelmansa puhelimella ratkottua.
Muut hävis ehkä minuutti, tuskin sitäkään, hän säästi multitaskaamalla 10min. :-) Sais vielä sen yhden säikeen lisään vilkunkäyttövarten.

No vakavasti, ympyröiden vieressä usein keveynliikeenteen väylää ja sitten joku noista kerran elämässään teilaa sen uhrin sairaalaan, meneekin viikkoja,kuukausia uhrilla, + kaikki hälytys, viranomaiset, hoitohenkilökunta, läheiset jolloin pientä se puolentunnin jumi itse onnettomuuspaikalla.

10 min * 400/vuosi*10 vuotta, onhan se jo 666 tuntia säästöä, sillä ei tosin makseta kuvailtua hoitojakosia.
 
Päiväsakot ovat olleet vähintään riksakon verran 1999 alkaen, ref: HE 74/1998 - Hallituksen esitykset - FINLEX ® , en tarkastanut perään, että oliko tämä otettu huomioon, kun rikesakoista siirryttiin liikennevirhemaksuihin.

Olen kuitenkin samaa mieltä rike-/päiväsakko problematiikasta. Rikkaat voi sikailla kunhan pysytään rikesakkojen rajoissa ja köyhät kun vedetään överisti ja ollaan päiväsakkojen puolella.

Tästä päästäänkin siihen, miksi ajo-oikeuden menettämisen "kynnys" pitäisi olla nykyistä paljon matalampi. Eli ajo-oikeus pitäisi menettää pienemmistä rikkeistä ja pidemmäksi aikaa.

Ihmismieli on siitä hauska, että asia kuin asia josta ei pääse rahalla / jota ei voi kuitata/korvata/uusia rahalla, sen menettäminen tuntuu kymmeniä kertoja pahemmalta kuin asia, josta selviää vaikkapa yhdeltä säästötililtä pari-kolme touhutonnia nostamalla tai vaikkapa osakesäästöjään myymällä.

Hyvätuloisille, säästöjä ja mammonaa kerryttäneille, nykyinen sakotusjärjestelmä on vitsi. Geneerisesti ilmaistuna "ylinopeussakot" on suurempia, "jopa" useita tuhansia euroja ( :D ), mutta omaisuutta, säästöjä, "löysää rahaa" on kertynyt aivan varmasti monta, monta kertaa enemmän kuin ns. "pienituloisilla" -> tästä seuraa se, että pienituloiselle sakot - vaikka sitten rahallisesti pienet - iskee arjen talouteen aivan eri tasolla kuin "hyvätuloiselle".

Sen sijaan ajo-oikeuden menettäminen iskee kaikille, sosiaalisesta statuksesta huolimatta, tasavertaisesti. Olet sitten 8te/kk tai 2te/kk tienaava, sinulta on ajo-oikeus pois seuraavat 9kk koska tuli vähän perseiltyä. Sitä ei kuitata säästöillä eikä toisaalta se iske pienituloisen, jopa "köyhyysrajalla" elävän ihmisen saatika perheen "taloudelliseen arkeen" niin pahasti.
 
Tästä päästäänkin siihen, miksi ajo-oikeuden menettämisen "kynnys" pitäisi olla nykyistä paljon matalampi. Eli ajo-oikeus pitäisi menettää pienemmistä rikkeistä ja pidemmäksi aikaa.
Ajo-oikeuden voi nykyään kuitenkin menettää kohtuu helposti ja pitkäksi aikaan, sakkojen pienuudesta mutisit, vaikka tunnetuista Suomessa autokuskin sakot ovat poikkeuksellisen korkeat.

En tässä silti vastusta esim sitä että noista pienistä toistuvista tolppa ylityksistä tuli kutsu haastatteluun ja jopa lyhyt kortin menetys.

Jos valvontaa, niin 3-4 selkeää rikettä tai isomaa vuodessa niin ajo-oikeus pois joksikin aikaan, nuorella kuljettajalla tiukempia.

Kuljettajat ovat siviiliihmisiä, ihmiset tekee virheitä, jos valvonta tehokasta niin virheitä pitää ja kannattaa hyväksyä.
Jos valvonta ei ole tehokasta, ja lättästään isot rangaistukset, niin se myös on kohtuutonta, tuurista kiinni.
 
Täällä on tasaisin välein puhetta noista vaarallisista ohituksista ja tässä taas yksi ihan järjetön. En ymmärrä miten tossa tilanteessa kukaan jatkaa ohituskaistalla toisenkin auton ohi kun rekka tulee noin lähellä vastaan... Täytyy vaivata järjen köyhyys pahasti. Sitten vielä se, että mitä tuo apina tekee ensimmäiseksi omalle kaistalle palattuaan? No jarruttaa tietysti aivan juuri ohittamansa hevoskärryn vetäjän nokan edessä :facepalm:

Ei sillä, että yksi vaarallinen ohitus ylittäisi niin selkeästi uutiskynnyksen että mielelläni uutisia lukiessa katselisin näitä videoita mutta tällä kertaa klikkiotsikko vei voiton minusta.
 
Sen sijaan ajo-oikeuden menettäminen iskee kaikille, sosiaalisesta statuksesta huolimatta, tasavertaisesti. Olet sitten 8te/kk tai 2te/kk tienaava, sinulta on ajo-oikeus pois seuraavat 9kk koska tuli vähän perseiltyä. Sitä ei kuitata säästöillä eikä toisaalta se iske pienituloisen, jopa "köyhyysrajalla" elävän ihmisen saatika perheen "taloudelliseen arkeen" niin pahasti.
Asuinpaikka ja ammatti vaikuttaa paljon siihen, miten kovasti kortin menetys iskee. Toiselta menee työpaikka, toiselta vain aikaa ja vaivaa kun joutuu matkaamaan julkisilla.
 
Ajo-oikeuden voi nykyään kuitenkin menettää kohtuu helposti ja pitkäksi aikaan, sakkojen pienuudesta mutisit, vaikka tunnetuista Suomessa autokuskin sakot ovat poikkeuksellisen korkeat.

En tässä silti vastusta esim sitä että noista pienistä toistuvista tolppa ylityksistä tuli kutsu haastatteluun ja jopa lyhyt kortin menetys.

Jos valvontaa, niin 3-4 selkeää rikettä tai isomaa vuodessa niin ajo-oikeus pois joksikin aikaan, nuorella kuljettajalla tiukempia.

Kuljettajat ovat siviiliihmisiä, ihmiset tekee virheitä, jos valvonta tehokasta niin virheitä pitää ja kannattaa hyväksyä.
Jos valvonta ei ole tehokasta, ja lättästään isot rangaistukset, niin se myös on kohtuutonta, tuurista kiinni.

Uusi 1.6.2020 voimaan tullut tieliikennelaki muuttanut ajokieltoehtoja

Toistuviin rikkomuksiin ei enää 1.6.2020 jälkeen lasketa
  • enintään 60 km/h nopeusrajoitusalueella enintään 10 km/h ylinopeuksia tai
  • yli 60 km/h nopeusrajoitusalueella enintään 15 km/h ylinopeuksia.
Käytännössä muutos merkitsee sitä, että ajokiellolta välttyy jatkossa silloin, jos pikkusakkoja on saanut useita esimerkiksi ikävästi sijoitetuista nopeusvalvontakameroista.

------------------------

Nimenomaan pikkusikailusta ei voi nykyään edes menettää korttia, vaan lompakolla pärjää. Eli 30/40/50 taajamassa saa edelleen laittaa vakkarin "rajoitus + 13" asentoon, ja ei käytännössä tarvitse ressata ajo-oikeuden menettämistä eikä keskituloisena touhu tunnu edes lompakossa.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on tasaisin välein puhetta noista vaarallisista ohituksista ja tässä taas yksi ihan järjetön. En ymmärrä miten tossa tilanteessa kukaan jatkaa ohituskaistalla toisenkin auton ohi kun rekka tulee noin lähellä vastaan... Täytyy vaivata järjen köyhyys pahasti. Sitten vielä se, että mitä tuo apina tekee ensimmäiseksi omalle kaistalle palattuaan? No jarruttaa tietysti aivan juuri ohittamansa hevoskärryn vetäjän nokan edessä :facepalm:

Ei sillä, että yksi vaarallinen ohitus ylittäisi niin selkeästi uutiskynnyksen että mielelläni uutisia lukiessa katselisin näitä videoita mutta tällä kertaa klikkiotsikko vei voiton minusta.
kuva_2024-09-30_105939117.png


Tässä siis ohitti ensin kuvaajan, ja päätti jatkaa ohitusta vielä rekkaa päin. (ei osunut)

No oli otettu sivuun myöhemmin, tässä ehkä tapaus että suoraan jalkamieheksi.

Oliko pysäkillä (vasemmalla puolelle rekan takana) siviilin auto, vai liikennevalvontaa suorittava.
 
kuva_2024-09-30_105939117.png


Tässä siis ohitti ensin kuvaajan, ja päätti jatkaa ohitusta vielä rekkaa päin. (ei osunut)

No oli otettu sivuun myöhemmin, tässä ehkä tapaus että suoraan jalkamieheksi.

Oliko pysäkillä (vasemmalla puolelle rekan takana) siviilin auto, vai liikennevalvontaa suorittava.
Joo, ottaisin itse kortin pois jos voisin päättää. Olisin muuten itsekin voinut vähän paremmin avata linkin sisältöä, toi kuvakaappaus oli hyvä tapa, kiitos siitä:thumbsup:
 

Uusi 1.6.2020 voimaan tullut tieliikennelaki muuttanut ajokieltoehtoja

Toistuviin rikkomuksiin ei enää 1.6.2020 jälkeen lasketa
  • enintään 60 km/h nopeusrajoitusalueella enintään 10 km/h ylinopeuksia tai
  • yli 60 km/h nopeusrajoitusalueella enintään 15 km/h ylinopeuksia.
Käytännössä muutos merkitsee sitä, että ajokiellolta välttyy jatkossa silloin, jos pikkusakkoja on saanut useita esimerkiksi ikävästi sijoitetuista nopeusvalvontakameroista.
....
Ei voi, taustalla taitaa olla se että pienistä ei enään saa perinteisiä sakkoja, joten ei niiden kiertymisestä oikein voi antaa lisärankkua. (ne "virhemaksut" ei välttämättä kohdistu kuskille, verratavissa pysäköintivirhemaksuihin).
10km/h lappuun merkattu ylinopeus on vähän enemmän kuin puuttumis kynnys.

Mutta kannatan siis sitä että jos sama kuski toistuvasti ajelee pientä ylinopeutta ja nimenomaan kuski eikä ajoneuvo, niin mahdollisuus kovempaa rankkua ja jopa ajolupaa lepään.

Jos yksityinen ajoneuvo ja niitä pieniä kameraylityksi (joista muistutus), niin kutsua asemalle ja jos kutsuttu todetaan useamman takana niin lappua kouraan

Edit:
Ja siis kannata sitä että joko tikkari ym rajoitukset oli myös puuttumiskynnys raja, tai sitten korkein salittu olisi tikkarri + puuttumiskynnys, tämä on huono missä osa ajattelee korkeimman sallitun olevan tikkari + puuttumiskynnys + virhemarginaali.

Edit:
Vertaus pysäköintivirhemaksuun vähän liian mutkia oikova, suoraviivainen. Mutta juju varmaan selvisi.
Kannattaa lukea AXXU vastaus
 
Viimeksi muokattu:
(ne "virhemaksut" ei välttämättä kohdistu kuskille, verratavissa pysäköintivirhemaksuihin).

Ei vertaudu pysäköintivirhemaksuihin:


Ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun määräämisen edellytyksenä on, että rikkomuksen tekijä on valokuvattu tai vastaavalla teknisellä järjestelmällä tallennettu siten, että hänet voidaan tunnistaa.
 
10km/h lappuun merkattu ylinopeus on vähän enemmän kuin puuttumis kynnys.

Näin on: puuttumiskynnys menee kai edelleen käytönnössä 7kmh (käytännössä 10kmh, koska mittausvirhe) ylityksessä, mikä on jo itsessään ihan järjettömän paljon. Tuo 13kmh mitä nostin, tulee siitä, että käytännössä mittausvirheen takia ylitys saa olla 13km/h, josta selviää aina pelkästään rahalla, eikä kortin menettämistä tarvi murehtia.
 
Lukijan mielipide | Rampilta pitää päästä moottoritielle turvallisesti tämä ärsyttää

Puolet kommentoijista taas sitä mieltä, ettei moottoritielle pääse liittymään jos muut ei anna tietä. Osa ei suosittele kaistanvaihtoa, mutta ehdottaa tilan antamista hidastamalla omaa vauhtia. Toimii jos liittyjä on selvästi edellä, mutta pahimmillaan suurinta myrkkyä kun yrittää liittyä moottoritiellä olevan taakse.

Mutta jos joudut kirjoittajan tilanteeseen, eli pysähtymään kiihdytyskaistan päähään, on 99% kerroista syynä se, että yritetään liittyä selvästi päätiellä ajavien nopeutta hitaammin.
 
Lukijan mielipide | Rampilta pitää päästä moottoritielle turvallisesti tämä ärsyttää

Puolet kommentoijista taas sitä mieltä, ettei moottoritielle pääse liittymään jos muut ei anna tietä. Osa ei suosittele kaistanvaihtoa, mutta ehdottaa tilan antamista hidastamalla omaa vauhtia. Toimii jos liittyjä on selvästi edellä, mutta pahimmillaan suurinta myrkkyä kun yrittää liittyä moottoritiellä olevan taakse.

Mutta jos joudut kirjoittajan tilanteeseen, eli pysähtymään kiihdytyskaistan päähään, on 99% kerroista syynä se, että yritetään liittyä selvästi päätiellä ajavien nopeutta hitaammin.
Elinalta puuttuu ajotaito. Eipä tuossa sen suurempaa ongelmaa, paitsi että Elinan mielestä muiden pitää ratkaista hänen oppimistarpeensa.
Hävettäis kirjoitella tuollaisia omalla nimellä lehteen.
 
Viimeksi muokattu:
Lukijan mielipide | Rampilta pitää päästä moottoritielle turvallisesti tämä ärsyttää

Puolet kommentoijista taas sitä mieltä, ettei moottoritielle pääse liittymään jos muut ei anna tietä. Osa ei suosittele kaistanvaihtoa, mutta ehdottaa tilan antamista hidastamalla omaa vauhtia. Toimii jos liittyjä on selvästi edellä, mutta pahimmillaan suurinta myrkkyä kun yrittää liittyä moottoritiellä olevan taakse.

Mutta jos joudut kirjoittajan tilanteeseen, eli pysähtymään kiihdytyskaistan päähään, on 99% kerroista syynä se, että yritetään liittyä selvästi päätiellä ajavien nopeutta hitaammin.
jos ne turvavälit kunnossa niin aika isollakkin nopeuserolla pääsee liittyyn, siinä kyllä samaa mieltä että jos sitä vauhtia ei ole ajoissa saanut, niin vaikeuksiin siinä voi joutua jos pääväylällä ahdasta. Ja jos vielä perässä tulee sankarit jotka tuuppaa takaa rinnalle.

Mutta en ole lukenut artikkellia mihin mielipide kirjoittaja viittasi, YLEn artikkelista oli jossain ketjussa keskustelua, ja siinä korostettiin turvavälejä. (Edi HS jutussa turvaväli oli se juttu)

Mielipidekirjoittaja kokoaan sivuutti turvavälit ja tarjosi niiden sijaan riskialttiimpaa kaista pujottelua. Mielestäni jälkimmäinen on se viimeinen vaihtoehto, esim jos vaaratilanne uhkaa.

Kirjoitta sanoi joutuneensa odotteleen joskus liitytäntiellä, jos merkityksen ymmärsin oikein, niin se toki oikea tapa, siis näen mielessäni tilanteen missä pääväylällä menee possujuna johon ei ole välttävän turvallista tilaa liittyä vaikka nopeuden voisi sovittaa, saati jos epävarma ja riski että joutuu sinne kiihdyskaistan päähän ja jatkaa pientareella.

Edit:
Toisaalta HS:n sivun kuvituskuva on valittu sopivasti.
On muuten hyvä kuva, juuri sellainen millainen mielikuva tilanteesta missä kirjoittaja ehkä joutunut odotteleen.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ei ole ikinä ollut ongelmaa liittyä motarille. Tai no silloin on ollut vähän haastetta, jos jonon edessä joku on päättänyt käytännössä pysähtyä kiihdytyskaistalle, kun ei uskalla liittyä väliin. Tuolloin ei itsekään uskalla hyökätä kaasu pohjassa motarille, kun pelkää edellä pysähtyneen vaihtavan kaistaa heti eteen.

Yleensä polkaisen kaasun pohjaan, niin on varmasti riittävästi vauhtia liittyä sopivaan väliin. Monesti näissä tilanteissa motarilla ajanut auto tekee jo tilaa vaihtamalla vasemmalle ja kun kiihdytänkin alta pois ja edelle, joutuu palaamaan takaisin omalle kaistalleen. Lisäksi jos jo ohituskaistalla on reilusti vauhtia, niin on enemmän aikaa pohtia, mihin väliin ajaa.

Harvemmin tulee väistettyä itse vasemmalle, ellei ole raskasta kalustoa liittymässä motarille. Silloin luonnollisesti vaihdan kaistaa ja teen tilaa. Jos joku henkilöauto on liittymässä, niin pyrin pitämään nopeuden samana. Jos joku liittyy eteen, niin sitten nostan ehkä jalan kaasulta ja teen vähän enemmän tilaa.
 
Itse väistän aina, jos olen täysin kartalla siitä mikä vasemman kaistan tilanne on ja siellä on tilaa. Syynä ihan puhtaasti se, että se vituttaa itseäkin vähemmän, kun ei tarvi miettiä tuleeko se Toyota tällä kertaa kylkeen vai vetääkö ihan keulaa viistäen eteen. Pidän mielestäni aika hyvää tilannekuvaa tarkkailemalla jatkuvasti sivu-/taustapeilejä, mutta jos jostain syystä en ole keskittymään tähän tarkkailutyöhön ihan 100%:ti, niin sitten pysyn siellä oikealla ja otan vastaan sen mitä tulee.
 
Lukijan mielipide | Rampilta pitää päästä moottoritielle turvallisesti tämä ärsyttää

Puolet kommentoijista taas sitä mieltä, ettei moottoritielle pääse liittymään jos muut ei anna tietä. Osa ei suosittele kaistanvaihtoa, mutta ehdottaa tilan antamista hidastamalla omaa vauhtia. Toimii jos liittyjä on selvästi edellä, mutta pahimmillaan suurinta myrkkyä kun yrittää liittyä moottoritiellä olevan taakse.

Mutta jos joudut kirjoittajan tilanteeseen, eli pysähtymään kiihdytyskaistan päähään, on 99% kerroista syynä se, että yritetään liittyä selvästi päätiellä ajavien nopeutta hitaammin.

Kirjoittajan asiasta olen samaa mieltä, eli yritetään liittyä kiihdytyskaistalta liian hitaasti. Toisaalta HS:n sivun kuvituskuva on valittu sopivasti. Tuossa kuvassa oikealla kaistalla ei ole yhdelläkään autolla riittävää turvaväliä edellä menevään. Esimerkiksi kuorma-auton perässä tulevat seuraavat kaksi autoa eivät ehdi reagoida pienimpäänkään yllätykseen, jos kuorkki jarruttaa äkisti niin taatusti kolisee. Ja tämä on jossain kehillä aivan normaali tilanne, eli ajetaan vaarallisen lyhyellä välillä jatkuvasti. Liittyminen jonoon toki onnistuu jos kiihdyttää liikennevirran vauhtiin kunnolla, mutta ymmärrettävästi aremmilla kuskeilla tuollaisessa paikassa voi olla hiki pinnassa.
 
Itse väistän aina, jos olen täysin kartalla siitä mikä vasemman kaistan tilanne on ja siellä on tilaa. Syynä ihan puhtaasti se, että se vituttaa itseäkin vähemmän, kun ei tarvi miettiä tuleeko se Toyota tällä kertaa kylkeen vai vetääkö ihan keulaa viistäen eteen. Pidän mielestäni aika hyvää tilannekuvaa tarkkailemalla jatkuvasti sivu-/taustapeilejä, mutta jos jostain syystä en ole keskittymään tähän tarkkailutyöhön ihan 100%:ti, niin sitten pysyn siellä oikealla ja otan vastaan sen mitä tulee.
Mun mielestä on jotain tilanteita, joissa on perusteltua "väistää". Näissä tilanteissa se kuitenkin on lähinnä ohitus, esim. kun hitaampi liittyjä on jo lähes kiihdytyskaistan lopussa ja vaikka 50m sua edellä.

Mutta AINA väistäminen tilannetta arvioimatta nyt on vaan turhaa. Moni tuntuu tätä tekevän ihan tilannetta arvioimatta. Monesti näkee, että väistäjä on jo mennyt liittyjän ohi ennen kuin tämä edes liittyi, väistäjä ei edes tavoita liittyjää tai sitten väistäjä jää ajamaan vasemmalle kaistalle, koska liittyjä kiihdyttikin samaan nopeuteen.
 
Kirjoittajan asiasta olen samaa mieltä, eli yritetään liittyä kiihdytyskaistalta liian hitaasti. Toisaalta HS:n sivun kuvituskuva on valittu sopivasti. Tuossa kuvassa oikealla kaistalla ei ole yhdelläkään autolla riittävää turvaväliä edellä menevään. Esimerkiksi kuorma-auton perässä tulevat seuraavat kaksi autoa eivät ehdi reagoida pienimpäänkään yllätykseen, jos kuorkki jarruttaa äkisti niin taatusti kolisee. Ja tämä on jossain kehillä aivan normaali tilanne, eli ajetaan vaarallisen lyhyellä välillä jatkuvasti. Liittyminen jonoon toki onnistuu jos kiihdyttää liikennevirran vauhtiin kunnolla, mutta ymmärrettävästi aremmilla kuskeilla tuollaisessa paikassa voi olla hiki pinnassa.
Kehätiellähän saa ajaa vaikka vasemmalla kaistalla koko ajan, ja mielestäni se ruuhka-aikana helpottaakin liikennettä kaikkein eniten (kunhan siis ajaa siinä samaa vauhtia, kuin muu liikennevirta). Siellä on liittymiä niin tiuhaan, että jos ajat pitkän pätkän niin oikeaa kaistaa ei kannata turhaan täyttää.
 
Kirjoittajan asiasta olen samaa mieltä, eli yritetään liittyä kiihdytyskaistalta liian hitaasti. Toisaalta HS:n sivun kuvituskuva on valittu sopivasti. Tuossa kuvassa oikealla kaistalla ei ole yhdelläkään autolla riittävää turvaväliä edellä menevään. Esimerkiksi kuorma-auton perässä tulevat seuraavat kaksi autoa eivät ehdi reagoida pienimpäänkään yllätykseen, jos kuorkki jarruttaa äkisti niin taatusti kolisee. Ja tämä on jossain kehillä aivan normaali tilanne, eli ajetaan vaarallisen lyhyellä välillä jatkuvasti. Liittyminen jonoon toki onnistuu jos kiihdyttää liikennevirran vauhtiin kunnolla, mutta ymmärrettävästi aremmilla kuskeilla tuollaisessa paikassa voi olla hiki pinnassa.

Eilen oli taas kehällä vastaava tilanne, neljä autoa ajaa possujunassa kuorma-auton perässä keskikaistalla, yhteenkään väliin ei olisi autolla mahtunut. Tiellä oli vähän liikennettä ja kolme kaistaa vapaana niin mikä aivovamma saa ajamaan toisen takapuskurissa kiinni?

Parasta koko episodissa oli että noin 5min sen jälkeen kun olin ohittanut nämä neljä autoa ja kuorma-auton possujunan, niin kaikki neljä autoa tulee törky ylinopeudella kolmen kaistan leveydellä ohi pujotellen muun liikenteen seassa!? :facepalm:
 
Elinalta puuttuu ajotaito. Eipä tuossa sen suurempaa ongelmaa, paitsi että Elinan mielestä muiden pitää ratkaista hänen oppimistarpeensa.
Hävettäis kirjoitella tuollaisia omalla nimellä lehteen.
Elinoita kuitenkin on ja tulee olemaan siellä liikenteessä. Olennaista olisi tietää onko Ruotsin tapa parempi vai huonompi turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta.
 
Motarille liittyminen on kyllä aina sellainen suoritus, että sitä joutuu aina miettimään kaikki skenaariot läpi, mitä tällä kertaa tapahtuu. Nimittäin se kiihdyttäminen, joskin erittäin suositeltavaa, siinä kiihdytyskaistalla ei aina ole mutkaton juttu, jos siinä varsinaisella kaistalla sattuukin olemaan niitä maailman napoja, jotka päättävät kiihdyttää vauhtiaan, jos näkevät, että joku saattaisi olla liittymässä heidän eteensä. Usein tuossa käy vielä niin, että ovat sitten vielä sopivasti siinä kuolleessa kulmassa, vaikka kyllä oma pääni kääntyy, ennen kuin liityn kaistalle. Mutta jos edessäni on myös auto liittymässä motarille, niin sitten pitää olla nopea liikkeissään, mitä tapahtuu edellä ja mitä takana. Sitten kun on menestyksekkäästi blokattu liittyjä, niin ajetaan edellä ajavan takapuskuriin ja ryhdytään jarruttelemaan.

Edelleen kuitenkin ottaa ehkä eniten päähän kaikki "dynaamiset kuskit" motarilla. Eli ne, jotka jopa ilman vilkkua poukkoilevat kaistoilla ja poikkeuksetta aina vaihtavat aivan siihen keulan eteen kaistaa. Saisivat joskus maistaa omaa lääkettään ja huomata, kuinka raskasta tuollainen ajotyyli on kaikille muille ja kuinka sen vuoksi menee ihmisiltä näkyvyys ja pääsee toisinaan lasiakin vaihtamaan sen vuoksi kun kaikki murikat ovat auton keulassa.
 
Mutta AINA väistäminen tilannetta arvioimatta nyt on vaan turhaa. Moni tuntuu tätä tekevän ihan tilannetta arvioimatta. Monesti näkee, että väistäjä on jo mennyt liittyjän ohi ennen kuin tämä edes liittyi, väistäjä ei edes tavoita liittyjää tai sitten väistäjä jää ajamaan vasemmalle kaistalle, koska liittyjä kiihdyttikin samaan nopeuteen.

Voi olla, usein onkin. Sitä ei vaan päällepäin näe mitä liittyjä aikoo tehdä juuri liittymisvaiheessa: suoristuuko nilkka, höllätäänkö kaasujalkaa heti onnistuneen liittymisen kunniaksi, vaiko kenties jotain siltä väliltä. On vaan helpompaa olla eri kaistalla, jos se on turvallisesti mahdollista.

edit. Ja en osaa sanoa mitä tarkoitat tuolla tilanteen arvioinnilla. Mutta sen liittymistilanteen arviointi vasta siinä vaiheessa kun ollaan jo melkein rinnakkain, on mun mielestä jo vaarallista. Jos olet vasurilla jo hyvissä ajoin ennen liittymää, niin liittyjälle ei ole tilanteessa mitään epäselvää. Jos lähtee tekemään peliliikkeitä samaan aikaan kun liittyjä tekee omiaan, on paha riski mennä metsään. Etenkin jos liittyjä sattuu olemaan sellainen dynaamisempi tapaus, joka haluaa myös heti vasemmalle.
 
Viimeksi muokattu:
Motarille liittyminen on kyllä aina sellainen suoritus, että sitä joutuu aina miettimään kaikki skenaariot läpi, mitä tällä kertaa tapahtuu. Nimittäin se kiihdyttäminen, joskin erittäin suositeltavaa, siinä kiihdytyskaistalla ei aina ole mutkaton juttu, jos siinä varsinaisella kaistalla sattuukin olemaan niitä maailman napoja, jotka päättävät kiihdyttää vauhtiaan, jos näkevät, että joku saattaisi olla liittymässä heidän eteensä. Usein tuossa käy vielä niin, että ovat sitten vielä sopivasti siinä kuolleessa kulmassa, vaikka kyllä oma pääni kääntyy, ennen kuin liityn kaistalle. Mutta jos edessäni on myös auto liittymässä motarille, niin sitten pitää olla nopea liikkeissään, mitä tapahtuu edellä ja mitä takana. Sitten kun on menestyksekkäästi blokattu liittyjä, niin ajetaan edellä ajavan takapuskuriin ja ryhdytään jarruttelemaan.

Edelleen kuitenkin ottaa ehkä eniten päähän kaikki "dynaamiset kuskit" motarilla. Eli ne, jotka jopa ilman vilkkua poukkoilevat kaistoilla ja poikkeuksetta aina vaihtavat aivan siihen keulan eteen kaistaa. Saisivat joskus maistaa omaa lääkettään ja huomata, kuinka raskasta tuollainen ajotyyli on kaikille muille ja kuinka sen vuoksi menee ihmisiltä näkyvyys ja pääsee toisinaan lasiakin vaihtamaan sen vuoksi kun kaikki murikat ovat auton keulassa.

Tuossa Tuusulan motarilla kun on TAAS tietöitä, niin eräskin aamu jono matelee ykkösellä tyhjäkäyntivauhtia, tulen nätisti rampista vilkku päällä, niin eikö siellä ole qashqai kuskilla kaikki temput valmiina, että siihen väliin ET tule! :facepalm: Napautus kaasua ja menin hänen edellä menevän eteen, peilistä kun katsoin minun takana tulijaa joka yritti mennä qashqai kuskin edessä olevaan väliin niin veti taas välin kiinni!
 
Elinoita kuitenkin on ja tulee olemaan siellä liikenteessä. Olennaista olisi tietää onko Ruotsin tapa parempi vai huonompi turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta.
Ruottissa taitaapi olla sama kuin Tanskassa, että "Vetoketjumerkki" liittymän kohdalla.

Oleellinen kysymys = Osaisko tämä Elina sitä noudattaa? Ei varmasti. Koska ajonopeus ei riittäisi kuuna päivänä sen noudattamiseen. Ajonopeus ei riitä, koska havainnointi kohdistuu ajallisesti väärään aikaan väärään paikkaan. Ei tsekkailla sieltä ikkunasta sivulle jo rampilla. Vaan vasta liittymisen hetkellä ihmetellään kun "yhtäkkiä" on spawninut joku auto siihen viereen. Ihan tyhjästä. Ehkä harhaisia kuvitelmia minulla tässä on siitä, mitä siellä auton ratin takana tapahtuu, mutta väitän ettei tämä ole kaukana todellisuudesta. Nyky liikennemerkeillä, liittyvä on se joka sovittaa ajonopeutensa ja ajoneuvonsa pääväylää kulkevien joukkoon. Ei kovin vaikea rasti. Oletus tietenkin on, että siellä tiellä olis jonkin näköinen rako ajoneuvojen välissä, mutta sen kaikki ovat nähneet, miten surkeasti tätä osataan soveltaa käytäntöön..

Joten oikeasti on erittäin hyvä, että ajokortteja joutuu uusimaan 15 vuoden välein jatkossa.
Olisi edes joku toive siitä, että autolla ajettaisiin muutenkin kuin nollat taulussa reagoiden vain 10 metrin säteellä oleviin asioihin.

eikö siellä ole qashqai kuskilla kaikki temput valmiina, että siihen väliin ET tule!
Qashqait täälläkin bongattu yhdeksi selkeästi erottuvaksi ongelmakuskiryhmäksi. Mitä tahansa voi tapahtua jos QQ ajelee lähimailla.
 
Voi olla, usein onkin. Sitä ei vaan päällepäin näe mitä liittyjä aikoo tehdä juuri liittymisvaiheessa: suoristuuko nilkka, höllätäänkö kaasujalkaa heti onnistuneen liittymisen kunniaksi, vaiko kenties jotain siltä väliltä. On vaan helpompaa olla eri kaistalla, jos se on turvallisesti mahdollista.

Jos nyt ei ole puhe ohittamisesta, vaan ihan siitä että sieltä on joku yksittäinen kuski tulossa motarille, niin se että sattuu ihan siihen kohdille, joo joskus tapahtuu ja vaatii erityistä tarkkaavaisuutta, onhan siinä aikaa seurata. Häntä helpottaa jos itse on näkyvä ja ennustettava.

Jos mietitään liittyvää, niin se että kadotaan sieltä kaistalta enemmän tai vähemmän yllättäen vaikeuttaa, pitkittää hänen liittymistään.

Jos sieltä rampilta on tulossa possujono, joka arvioidusti ajoittuu siihen eteen, ja kohdallemme, niin se tuo mieleen ohitus tilanteen, missä ajoissa aloitettu ohitus, ei kuullosta huonolta ajatukselta, jos tilaa. Mutta tuossa tilanteessa liikennekokemuksella syytä varautua että sieltä ramppijonosta häntäpäästä yksi tai useampi saattaa tehdä jopa sulkuviivan yli kaista vaihdon suoraan vasemmalle kaistalle, mahdollisesti suoraan eteemme, loput sitten sekoilee miten sekoilee. (lokiikka jos tulee kontissa, niin tuskin se mukaan ajaminen sujuu hyvin)

Jos emme vaihda kaistaa, niin ehkä silloinkin sen jonon helpompi liittyä, todennäköisesti siitä jonosta useampi liittyy eteen ja loput taakse, ahdasta toki ja välit joudutaan venyttää , mutta meidän ei tarvi ihmetellä mihis väliin nyt palataan.

Jos siellä kiihdytyskaistalla on jo valmiiksi ruuhkaa joka ei näytä selviävän ennekuin olemme kohdalla, niin siinä varmaan etsitään toisella silmällä tilaa vasemmalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 039
Viestejä
4 618 378
Jäsenet
75 977
Uusin jäsen
Leevipkoski

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom