Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Päiväsakot ovat olleet vähintään riksakon verran 1999 alkaen, ref: HE 74/1998 - Hallituksen esitykset - FINLEX ® , en tarkastanut perään, että oliko tämä otettu huomioon, kun rikesakoista siirryttiin liikennevirhemaksuihin.

Olen kuitenkin samaa mieltä rike-/päiväsakko problematiikasta. Rikkaat voi sikailla kunhan pysytään rikesakkojen rajoissa ja köyhät kun vedetään överisti ja ollaan päiväsakkojen puolella.
Ei suraan viestiisi, mutta jatkoa keskusteluun.
Edelleen sitä mieltä että tehokkaimin kuskeihin vaikuttaa kiinni jäämisen riski ja nopea puuttuminen, rangaistuksilla on vaikutus, mutta Suomessa on kovat rangaistukset ylinopeudesta, niin ei sekään ole taikasana.

Ajo-oikeuden menettäminen on myös tehokas, vaatii toki sen että kiinnijäämis riski. Onhan noita esimerkkejä jotka ihan tietoisesti, tahallaan ajavat ylinopeutta, mutta jos ei puututa, jos ei ajolupa mene vaikka autoa ei saa pysymään sallittuissa, niin jatkuu.

Ylinopeus, turvavälit ym, niin lisää tienpäällä puuttumista, että lisää automaattivalvontaa, ja kahdenvuoden sisään jos 3-4 "käryä", niin ajolupa pois määräajaksi. Sitä voisi kartuttaa nekin käryt mistä ei kerrasta rangaistusta. Esim jos ajelee toistuvasti kameratolppaa pienellä ylinopeudella tai välillä.

Jos kiinni jäämisenrekis pieni, niin isot rangaistukset kerrasta, ajoluvan menettäminen 1-2 kerrasta on enemmänkin arpajaisia kuin kohdistettuja
 
Eikö noilta automurhaajilta voisi edes ottaa loppuiäksi ajokortin pois? Kun muutenkin rangaistukset on naurettavat niin olisi edes jotain seuraamusta.
Ja sitten auton takavarikointi ekasta kerrasta jos ajaa kortitta.

edit: Poliisi: ”Erittäin huolestuttava” ilmiö lisääntynyt liikenteessä matkapuhelimen käyttö kuskeilla lisääntymässä. Saadaan siis enemmän näitä kivoja pikku kolareita.
Viime aikoina jalankulkua harrastettaessa on tullut pantua merkille, että ihan merkittävällä osalla autoilijoista, teini-ikäisestä bemaristista tai mopoautoilijasta viiskymppiseen sähköautoilevaan perheenäitiin, tuntuu olevan kännykkä naaman ja ratin välissä. Vieressä päiväkotia, alakoulua, kauppaa ja useita suojateitä. Ihme, ettei ole vielä tapahtunut mitään. Asiaa ei auta, että moni vielä ajaa surutta kuuttakymppiä nopeusrajoituksen ollessa tuossa lyhyellä pätkällä 40.
 
Puhelimen käytön suhteen poliisilla voisi olla joku huomaamaton valvontakamera liikenneympyröiden exitissä. Aika usein, kuten eilenkin, huomaa että kuskilla jää vilkku näyttämättä poistuessa ja vähintään osasyynä muun asenteen ja osaamattomuuden lisäksi on se puhelin, jota tasapainotellaan ratin päällä. Eilen kyseessä oli Tesla, luulisi että Teslalla voi navigoida perille ilman puhelinta, tai sanella vaikka tekstiviestin jos on pakko viestejä lähettää kesken ajon.

No eipä siinä mitään, odottelin siinä turhaa omaa vuoroani ja jäin jälkikäteen toivomaan, että kaveri sai tärkeän ongelmansa puhelimella ratkottua.
 
No eipä siinä mitään, odottelin siinä turhaa omaa vuoroani ja jäin jälkikäteen toivomaan, että kaveri sai tärkeän ongelmansa puhelimella ratkottua.
Muut hävis ehkä minuutti, tuskin sitäkään, hän säästi multitaskaamalla 10min. :-) Sais vielä sen yhden säikeen lisään vilkunkäyttövarten.

No vakavasti, ympyröiden vieressä usein keveynliikeenteen väylää ja sitten joku noista kerran elämässään teilaa sen uhrin sairaalaan, meneekin viikkoja,kuukausia uhrilla, + kaikki hälytys, viranomaiset, hoitohenkilökunta, läheiset jolloin pientä se puolentunnin jumi itse onnettomuuspaikalla.

10 min * 400/vuosi*10 vuotta, onhan se jo 666 tuntia säästöä, sillä ei tosin makseta kuvailtua hoitojakosia.
 
Päiväsakot ovat olleet vähintään riksakon verran 1999 alkaen, ref: HE 74/1998 - Hallituksen esitykset - FINLEX ® , en tarkastanut perään, että oliko tämä otettu huomioon, kun rikesakoista siirryttiin liikennevirhemaksuihin.

Olen kuitenkin samaa mieltä rike-/päiväsakko problematiikasta. Rikkaat voi sikailla kunhan pysytään rikesakkojen rajoissa ja köyhät kun vedetään överisti ja ollaan päiväsakkojen puolella.

Tästä päästäänkin siihen, miksi ajo-oikeuden menettämisen "kynnys" pitäisi olla nykyistä paljon matalampi. Eli ajo-oikeus pitäisi menettää pienemmistä rikkeistä ja pidemmäksi aikaa.

Ihmismieli on siitä hauska, että asia kuin asia josta ei pääse rahalla / jota ei voi kuitata/korvata/uusia rahalla, sen menettäminen tuntuu kymmeniä kertoja pahemmalta kuin asia, josta selviää vaikkapa yhdeltä säästötililtä pari-kolme touhutonnia nostamalla tai vaikkapa osakesäästöjään myymällä.

Hyvätuloisille, säästöjä ja mammonaa kerryttäneille, nykyinen sakotusjärjestelmä on vitsi. Geneerisesti ilmaistuna "ylinopeussakot" on suurempia, "jopa" useita tuhansia euroja ( :D ), mutta omaisuutta, säästöjä, "löysää rahaa" on kertynyt aivan varmasti monta, monta kertaa enemmän kuin ns. "pienituloisilla" -> tästä seuraa se, että pienituloiselle sakot - vaikka sitten rahallisesti pienet - iskee arjen talouteen aivan eri tasolla kuin "hyvätuloiselle".

Sen sijaan ajo-oikeuden menettäminen iskee kaikille, sosiaalisesta statuksesta huolimatta, tasavertaisesti. Olet sitten 8te/kk tai 2te/kk tienaava, sinulta on ajo-oikeus pois seuraavat 9kk koska tuli vähän perseiltyä. Sitä ei kuitata säästöillä eikä toisaalta se iske pienituloisen, jopa "köyhyysrajalla" elävän ihmisen saatika perheen "taloudelliseen arkeen" niin pahasti.
 
Tästä päästäänkin siihen, miksi ajo-oikeuden menettämisen "kynnys" pitäisi olla nykyistä paljon matalampi. Eli ajo-oikeus pitäisi menettää pienemmistä rikkeistä ja pidemmäksi aikaa.
Ajo-oikeuden voi nykyään kuitenkin menettää kohtuu helposti ja pitkäksi aikaan, sakkojen pienuudesta mutisit, vaikka tunnetuista Suomessa autokuskin sakot ovat poikkeuksellisen korkeat.

En tässä silti vastusta esim sitä että noista pienistä toistuvista tolppa ylityksistä tuli kutsu haastatteluun ja jopa lyhyt kortin menetys.

Jos valvontaa, niin 3-4 selkeää rikettä tai isomaa vuodessa niin ajo-oikeus pois joksikin aikaan, nuorella kuljettajalla tiukempia.

Kuljettajat ovat siviiliihmisiä, ihmiset tekee virheitä, jos valvonta tehokasta niin virheitä pitää ja kannattaa hyväksyä.
Jos valvonta ei ole tehokasta, ja lättästään isot rangaistukset, niin se myös on kohtuutonta, tuurista kiinni.
 
Täällä on tasaisin välein puhetta noista vaarallisista ohituksista ja tässä taas yksi ihan järjetön. En ymmärrä miten tossa tilanteessa kukaan jatkaa ohituskaistalla toisenkin auton ohi kun rekka tulee noin lähellä vastaan... Täytyy vaivata järjen köyhyys pahasti. Sitten vielä se, että mitä tuo apina tekee ensimmäiseksi omalle kaistalle palattuaan? No jarruttaa tietysti aivan juuri ohittamansa hevoskärryn vetäjän nokan edessä :facepalm:

Ei sillä, että yksi vaarallinen ohitus ylittäisi niin selkeästi uutiskynnyksen että mielelläni uutisia lukiessa katselisin näitä videoita mutta tällä kertaa klikkiotsikko vei voiton minusta.
 
Sen sijaan ajo-oikeuden menettäminen iskee kaikille, sosiaalisesta statuksesta huolimatta, tasavertaisesti. Olet sitten 8te/kk tai 2te/kk tienaava, sinulta on ajo-oikeus pois seuraavat 9kk koska tuli vähän perseiltyä. Sitä ei kuitata säästöillä eikä toisaalta se iske pienituloisen, jopa "köyhyysrajalla" elävän ihmisen saatika perheen "taloudelliseen arkeen" niin pahasti.
Asuinpaikka ja ammatti vaikuttaa paljon siihen, miten kovasti kortin menetys iskee. Toiselta menee työpaikka, toiselta vain aikaa ja vaivaa kun joutuu matkaamaan julkisilla.
 
Ajo-oikeuden voi nykyään kuitenkin menettää kohtuu helposti ja pitkäksi aikaan, sakkojen pienuudesta mutisit, vaikka tunnetuista Suomessa autokuskin sakot ovat poikkeuksellisen korkeat.

En tässä silti vastusta esim sitä että noista pienistä toistuvista tolppa ylityksistä tuli kutsu haastatteluun ja jopa lyhyt kortin menetys.

Jos valvontaa, niin 3-4 selkeää rikettä tai isomaa vuodessa niin ajo-oikeus pois joksikin aikaan, nuorella kuljettajalla tiukempia.

Kuljettajat ovat siviiliihmisiä, ihmiset tekee virheitä, jos valvonta tehokasta niin virheitä pitää ja kannattaa hyväksyä.
Jos valvonta ei ole tehokasta, ja lättästään isot rangaistukset, niin se myös on kohtuutonta, tuurista kiinni.

Uusi 1.6.2020 voimaan tullut tieliikennelaki muuttanut ajokieltoehtoja

Toistuviin rikkomuksiin ei enää 1.6.2020 jälkeen lasketa
  • enintään 60 km/h nopeusrajoitusalueella enintään 10 km/h ylinopeuksia tai
  • yli 60 km/h nopeusrajoitusalueella enintään 15 km/h ylinopeuksia.
Käytännössä muutos merkitsee sitä, että ajokiellolta välttyy jatkossa silloin, jos pikkusakkoja on saanut useita esimerkiksi ikävästi sijoitetuista nopeusvalvontakameroista.

------------------------

Nimenomaan pikkusikailusta ei voi nykyään edes menettää korttia, vaan lompakolla pärjää. Eli 30/40/50 taajamassa saa edelleen laittaa vakkarin "rajoitus + 13" asentoon, ja ei käytännössä tarvitse ressata ajo-oikeuden menettämistä eikä keskituloisena touhu tunnu edes lompakossa.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on tasaisin välein puhetta noista vaarallisista ohituksista ja tässä taas yksi ihan järjetön. En ymmärrä miten tossa tilanteessa kukaan jatkaa ohituskaistalla toisenkin auton ohi kun rekka tulee noin lähellä vastaan... Täytyy vaivata järjen köyhyys pahasti. Sitten vielä se, että mitä tuo apina tekee ensimmäiseksi omalle kaistalle palattuaan? No jarruttaa tietysti aivan juuri ohittamansa hevoskärryn vetäjän nokan edessä :facepalm:

Ei sillä, että yksi vaarallinen ohitus ylittäisi niin selkeästi uutiskynnyksen että mielelläni uutisia lukiessa katselisin näitä videoita mutta tällä kertaa klikkiotsikko vei voiton minusta.
kuva_2024-09-30_105939117.png


Tässä siis ohitti ensin kuvaajan, ja päätti jatkaa ohitusta vielä rekkaa päin. (ei osunut)

No oli otettu sivuun myöhemmin, tässä ehkä tapaus että suoraan jalkamieheksi.

Oliko pysäkillä (vasemmalla puolelle rekan takana) siviilin auto, vai liikennevalvontaa suorittava.
 
kuva_2024-09-30_105939117.png


Tässä siis ohitti ensin kuvaajan, ja päätti jatkaa ohitusta vielä rekkaa päin. (ei osunut)

No oli otettu sivuun myöhemmin, tässä ehkä tapaus että suoraan jalkamieheksi.

Oliko pysäkillä (vasemmalla puolelle rekan takana) siviilin auto, vai liikennevalvontaa suorittava.
Joo, ottaisin itse kortin pois jos voisin päättää. Olisin muuten itsekin voinut vähän paremmin avata linkin sisältöä, toi kuvakaappaus oli hyvä tapa, kiitos siitä:thumbsup:
 

Uusi 1.6.2020 voimaan tullut tieliikennelaki muuttanut ajokieltoehtoja

Toistuviin rikkomuksiin ei enää 1.6.2020 jälkeen lasketa
  • enintään 60 km/h nopeusrajoitusalueella enintään 10 km/h ylinopeuksia tai
  • yli 60 km/h nopeusrajoitusalueella enintään 15 km/h ylinopeuksia.
Käytännössä muutos merkitsee sitä, että ajokiellolta välttyy jatkossa silloin, jos pikkusakkoja on saanut useita esimerkiksi ikävästi sijoitetuista nopeusvalvontakameroista.
....
Ei voi, taustalla taitaa olla se että pienistä ei enään saa perinteisiä sakkoja, joten ei niiden kiertymisestä oikein voi antaa lisärankkua. (ne "virhemaksut" ei välttämättä kohdistu kuskille, verratavissa pysäköintivirhemaksuihin).
10km/h lappuun merkattu ylinopeus on vähän enemmän kuin puuttumis kynnys.

Mutta kannatan siis sitä että jos sama kuski toistuvasti ajelee pientä ylinopeutta ja nimenomaan kuski eikä ajoneuvo, niin mahdollisuus kovempaa rankkua ja jopa ajolupaa lepään.

Jos yksityinen ajoneuvo ja niitä pieniä kameraylityksi (joista muistutus), niin kutsua asemalle ja jos kutsuttu todetaan useamman takana niin lappua kouraan

Edit:
Ja siis kannata sitä että joko tikkari ym rajoitukset oli myös puuttumiskynnys raja, tai sitten korkein salittu olisi tikkarri + puuttumiskynnys, tämä on huono missä osa ajattelee korkeimman sallitun olevan tikkari + puuttumiskynnys + virhemarginaali.

Edit:
Vertaus pysäköintivirhemaksuun vähän liian mutkia oikova, suoraviivainen. Mutta juju varmaan selvisi.
Kannattaa lukea AXXU vastaus
 
Viimeksi muokattu:
(ne "virhemaksut" ei välttämättä kohdistu kuskille, verratavissa pysäköintivirhemaksuihin).

Ei vertaudu pysäköintivirhemaksuihin:


Ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun määräämisen edellytyksenä on, että rikkomuksen tekijä on valokuvattu tai vastaavalla teknisellä järjestelmällä tallennettu siten, että hänet voidaan tunnistaa.
 
10km/h lappuun merkattu ylinopeus on vähän enemmän kuin puuttumis kynnys.

Näin on: puuttumiskynnys menee kai edelleen käytönnössä 7kmh (käytännössä 10kmh, koska mittausvirhe) ylityksessä, mikä on jo itsessään ihan järjettömän paljon. Tuo 13kmh mitä nostin, tulee siitä, että käytännössä mittausvirheen takia ylitys saa olla 13km/h, josta selviää aina pelkästään rahalla, eikä kortin menettämistä tarvi murehtia.
 
Lukijan mielipide | Rampilta pitää päästä moottoritielle turvallisesti tämä ärsyttää

Puolet kommentoijista taas sitä mieltä, ettei moottoritielle pääse liittymään jos muut ei anna tietä. Osa ei suosittele kaistanvaihtoa, mutta ehdottaa tilan antamista hidastamalla omaa vauhtia. Toimii jos liittyjä on selvästi edellä, mutta pahimmillaan suurinta myrkkyä kun yrittää liittyä moottoritiellä olevan taakse.

Mutta jos joudut kirjoittajan tilanteeseen, eli pysähtymään kiihdytyskaistan päähään, on 99% kerroista syynä se, että yritetään liittyä selvästi päätiellä ajavien nopeutta hitaammin.
 
Lukijan mielipide | Rampilta pitää päästä moottoritielle turvallisesti tämä ärsyttää

Puolet kommentoijista taas sitä mieltä, ettei moottoritielle pääse liittymään jos muut ei anna tietä. Osa ei suosittele kaistanvaihtoa, mutta ehdottaa tilan antamista hidastamalla omaa vauhtia. Toimii jos liittyjä on selvästi edellä, mutta pahimmillaan suurinta myrkkyä kun yrittää liittyä moottoritiellä olevan taakse.

Mutta jos joudut kirjoittajan tilanteeseen, eli pysähtymään kiihdytyskaistan päähään, on 99% kerroista syynä se, että yritetään liittyä selvästi päätiellä ajavien nopeutta hitaammin.
Elinalta puuttuu ajotaito. Eipä tuossa sen suurempaa ongelmaa, paitsi että Elinan mielestä muiden pitää ratkaista hänen oppimistarpeensa.
Hävettäis kirjoitella tuollaisia omalla nimellä lehteen.
 
Viimeksi muokattu:
Lukijan mielipide | Rampilta pitää päästä moottoritielle turvallisesti tämä ärsyttää

Puolet kommentoijista taas sitä mieltä, ettei moottoritielle pääse liittymään jos muut ei anna tietä. Osa ei suosittele kaistanvaihtoa, mutta ehdottaa tilan antamista hidastamalla omaa vauhtia. Toimii jos liittyjä on selvästi edellä, mutta pahimmillaan suurinta myrkkyä kun yrittää liittyä moottoritiellä olevan taakse.

Mutta jos joudut kirjoittajan tilanteeseen, eli pysähtymään kiihdytyskaistan päähään, on 99% kerroista syynä se, että yritetään liittyä selvästi päätiellä ajavien nopeutta hitaammin.
jos ne turvavälit kunnossa niin aika isollakkin nopeuserolla pääsee liittyyn, siinä kyllä samaa mieltä että jos sitä vauhtia ei ole ajoissa saanut, niin vaikeuksiin siinä voi joutua jos pääväylällä ahdasta. Ja jos vielä perässä tulee sankarit jotka tuuppaa takaa rinnalle.

Mutta en ole lukenut artikkellia mihin mielipide kirjoittaja viittasi, YLEn artikkelista oli jossain ketjussa keskustelua, ja siinä korostettiin turvavälejä. (Edi HS jutussa turvaväli oli se juttu)

Mielipidekirjoittaja kokoaan sivuutti turvavälit ja tarjosi niiden sijaan riskialttiimpaa kaista pujottelua. Mielestäni jälkimmäinen on se viimeinen vaihtoehto, esim jos vaaratilanne uhkaa.

Kirjoitta sanoi joutuneensa odotteleen joskus liitytäntiellä, jos merkityksen ymmärsin oikein, niin se toki oikea tapa, siis näen mielessäni tilanteen missä pääväylällä menee possujuna johon ei ole välttävän turvallista tilaa liittyä vaikka nopeuden voisi sovittaa, saati jos epävarma ja riski että joutuu sinne kiihdyskaistan päähän ja jatkaa pientareella.

Edit:
Toisaalta HS:n sivun kuvituskuva on valittu sopivasti.
On muuten hyvä kuva, juuri sellainen millainen mielikuva tilanteesta missä kirjoittaja ehkä joutunut odotteleen.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ei ole ikinä ollut ongelmaa liittyä motarille. Tai no silloin on ollut vähän haastetta, jos jonon edessä joku on päättänyt käytännössä pysähtyä kiihdytyskaistalle, kun ei uskalla liittyä väliin. Tuolloin ei itsekään uskalla hyökätä kaasu pohjassa motarille, kun pelkää edellä pysähtyneen vaihtavan kaistaa heti eteen.

Yleensä polkaisen kaasun pohjaan, niin on varmasti riittävästi vauhtia liittyä sopivaan väliin. Monesti näissä tilanteissa motarilla ajanut auto tekee jo tilaa vaihtamalla vasemmalle ja kun kiihdytänkin alta pois ja edelle, joutuu palaamaan takaisin omalle kaistalleen. Lisäksi jos jo ohituskaistalla on reilusti vauhtia, niin on enemmän aikaa pohtia, mihin väliin ajaa.

Harvemmin tulee väistettyä itse vasemmalle, ellei ole raskasta kalustoa liittymässä motarille. Silloin luonnollisesti vaihdan kaistaa ja teen tilaa. Jos joku henkilöauto on liittymässä, niin pyrin pitämään nopeuden samana. Jos joku liittyy eteen, niin sitten nostan ehkä jalan kaasulta ja teen vähän enemmän tilaa.
 
Itse väistän aina, jos olen täysin kartalla siitä mikä vasemman kaistan tilanne on ja siellä on tilaa. Syynä ihan puhtaasti se, että se vituttaa itseäkin vähemmän, kun ei tarvi miettiä tuleeko se Toyota tällä kertaa kylkeen vai vetääkö ihan keulaa viistäen eteen. Pidän mielestäni aika hyvää tilannekuvaa tarkkailemalla jatkuvasti sivu-/taustapeilejä, mutta jos jostain syystä en ole keskittymään tähän tarkkailutyöhön ihan 100%:ti, niin sitten pysyn siellä oikealla ja otan vastaan sen mitä tulee.
 
Lukijan mielipide | Rampilta pitää päästä moottoritielle turvallisesti tämä ärsyttää

Puolet kommentoijista taas sitä mieltä, ettei moottoritielle pääse liittymään jos muut ei anna tietä. Osa ei suosittele kaistanvaihtoa, mutta ehdottaa tilan antamista hidastamalla omaa vauhtia. Toimii jos liittyjä on selvästi edellä, mutta pahimmillaan suurinta myrkkyä kun yrittää liittyä moottoritiellä olevan taakse.

Mutta jos joudut kirjoittajan tilanteeseen, eli pysähtymään kiihdytyskaistan päähään, on 99% kerroista syynä se, että yritetään liittyä selvästi päätiellä ajavien nopeutta hitaammin.

Kirjoittajan asiasta olen samaa mieltä, eli yritetään liittyä kiihdytyskaistalta liian hitaasti. Toisaalta HS:n sivun kuvituskuva on valittu sopivasti. Tuossa kuvassa oikealla kaistalla ei ole yhdelläkään autolla riittävää turvaväliä edellä menevään. Esimerkiksi kuorma-auton perässä tulevat seuraavat kaksi autoa eivät ehdi reagoida pienimpäänkään yllätykseen, jos kuorkki jarruttaa äkisti niin taatusti kolisee. Ja tämä on jossain kehillä aivan normaali tilanne, eli ajetaan vaarallisen lyhyellä välillä jatkuvasti. Liittyminen jonoon toki onnistuu jos kiihdyttää liikennevirran vauhtiin kunnolla, mutta ymmärrettävästi aremmilla kuskeilla tuollaisessa paikassa voi olla hiki pinnassa.
 
Itse väistän aina, jos olen täysin kartalla siitä mikä vasemman kaistan tilanne on ja siellä on tilaa. Syynä ihan puhtaasti se, että se vituttaa itseäkin vähemmän, kun ei tarvi miettiä tuleeko se Toyota tällä kertaa kylkeen vai vetääkö ihan keulaa viistäen eteen. Pidän mielestäni aika hyvää tilannekuvaa tarkkailemalla jatkuvasti sivu-/taustapeilejä, mutta jos jostain syystä en ole keskittymään tähän tarkkailutyöhön ihan 100%:ti, niin sitten pysyn siellä oikealla ja otan vastaan sen mitä tulee.
Mun mielestä on jotain tilanteita, joissa on perusteltua "väistää". Näissä tilanteissa se kuitenkin on lähinnä ohitus, esim. kun hitaampi liittyjä on jo lähes kiihdytyskaistan lopussa ja vaikka 50m sua edellä.

Mutta AINA väistäminen tilannetta arvioimatta nyt on vaan turhaa. Moni tuntuu tätä tekevän ihan tilannetta arvioimatta. Monesti näkee, että väistäjä on jo mennyt liittyjän ohi ennen kuin tämä edes liittyi, väistäjä ei edes tavoita liittyjää tai sitten väistäjä jää ajamaan vasemmalle kaistalle, koska liittyjä kiihdyttikin samaan nopeuteen.
 
Kirjoittajan asiasta olen samaa mieltä, eli yritetään liittyä kiihdytyskaistalta liian hitaasti. Toisaalta HS:n sivun kuvituskuva on valittu sopivasti. Tuossa kuvassa oikealla kaistalla ei ole yhdelläkään autolla riittävää turvaväliä edellä menevään. Esimerkiksi kuorma-auton perässä tulevat seuraavat kaksi autoa eivät ehdi reagoida pienimpäänkään yllätykseen, jos kuorkki jarruttaa äkisti niin taatusti kolisee. Ja tämä on jossain kehillä aivan normaali tilanne, eli ajetaan vaarallisen lyhyellä välillä jatkuvasti. Liittyminen jonoon toki onnistuu jos kiihdyttää liikennevirran vauhtiin kunnolla, mutta ymmärrettävästi aremmilla kuskeilla tuollaisessa paikassa voi olla hiki pinnassa.
Kehätiellähän saa ajaa vaikka vasemmalla kaistalla koko ajan, ja mielestäni se ruuhka-aikana helpottaakin liikennettä kaikkein eniten (kunhan siis ajaa siinä samaa vauhtia, kuin muu liikennevirta). Siellä on liittymiä niin tiuhaan, että jos ajat pitkän pätkän niin oikeaa kaistaa ei kannata turhaan täyttää.
 
Kirjoittajan asiasta olen samaa mieltä, eli yritetään liittyä kiihdytyskaistalta liian hitaasti. Toisaalta HS:n sivun kuvituskuva on valittu sopivasti. Tuossa kuvassa oikealla kaistalla ei ole yhdelläkään autolla riittävää turvaväliä edellä menevään. Esimerkiksi kuorma-auton perässä tulevat seuraavat kaksi autoa eivät ehdi reagoida pienimpäänkään yllätykseen, jos kuorkki jarruttaa äkisti niin taatusti kolisee. Ja tämä on jossain kehillä aivan normaali tilanne, eli ajetaan vaarallisen lyhyellä välillä jatkuvasti. Liittyminen jonoon toki onnistuu jos kiihdyttää liikennevirran vauhtiin kunnolla, mutta ymmärrettävästi aremmilla kuskeilla tuollaisessa paikassa voi olla hiki pinnassa.

Eilen oli taas kehällä vastaava tilanne, neljä autoa ajaa possujunassa kuorma-auton perässä keskikaistalla, yhteenkään väliin ei olisi autolla mahtunut. Tiellä oli vähän liikennettä ja kolme kaistaa vapaana niin mikä aivovamma saa ajamaan toisen takapuskurissa kiinni?

Parasta koko episodissa oli että noin 5min sen jälkeen kun olin ohittanut nämä neljä autoa ja kuorma-auton possujunan, niin kaikki neljä autoa tulee törky ylinopeudella kolmen kaistan leveydellä ohi pujotellen muun liikenteen seassa!? :facepalm:
 
Elinalta puuttuu ajotaito. Eipä tuossa sen suurempaa ongelmaa, paitsi että Elinan mielestä muiden pitää ratkaista hänen oppimistarpeensa.
Hävettäis kirjoitella tuollaisia omalla nimellä lehteen.
Elinoita kuitenkin on ja tulee olemaan siellä liikenteessä. Olennaista olisi tietää onko Ruotsin tapa parempi vai huonompi turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta.
 
Motarille liittyminen on kyllä aina sellainen suoritus, että sitä joutuu aina miettimään kaikki skenaariot läpi, mitä tällä kertaa tapahtuu. Nimittäin se kiihdyttäminen, joskin erittäin suositeltavaa, siinä kiihdytyskaistalla ei aina ole mutkaton juttu, jos siinä varsinaisella kaistalla sattuukin olemaan niitä maailman napoja, jotka päättävät kiihdyttää vauhtiaan, jos näkevät, että joku saattaisi olla liittymässä heidän eteensä. Usein tuossa käy vielä niin, että ovat sitten vielä sopivasti siinä kuolleessa kulmassa, vaikka kyllä oma pääni kääntyy, ennen kuin liityn kaistalle. Mutta jos edessäni on myös auto liittymässä motarille, niin sitten pitää olla nopea liikkeissään, mitä tapahtuu edellä ja mitä takana. Sitten kun on menestyksekkäästi blokattu liittyjä, niin ajetaan edellä ajavan takapuskuriin ja ryhdytään jarruttelemaan.

Edelleen kuitenkin ottaa ehkä eniten päähän kaikki "dynaamiset kuskit" motarilla. Eli ne, jotka jopa ilman vilkkua poukkoilevat kaistoilla ja poikkeuksetta aina vaihtavat aivan siihen keulan eteen kaistaa. Saisivat joskus maistaa omaa lääkettään ja huomata, kuinka raskasta tuollainen ajotyyli on kaikille muille ja kuinka sen vuoksi menee ihmisiltä näkyvyys ja pääsee toisinaan lasiakin vaihtamaan sen vuoksi kun kaikki murikat ovat auton keulassa.
 
Mutta AINA väistäminen tilannetta arvioimatta nyt on vaan turhaa. Moni tuntuu tätä tekevän ihan tilannetta arvioimatta. Monesti näkee, että väistäjä on jo mennyt liittyjän ohi ennen kuin tämä edes liittyi, väistäjä ei edes tavoita liittyjää tai sitten väistäjä jää ajamaan vasemmalle kaistalle, koska liittyjä kiihdyttikin samaan nopeuteen.

Voi olla, usein onkin. Sitä ei vaan päällepäin näe mitä liittyjä aikoo tehdä juuri liittymisvaiheessa: suoristuuko nilkka, höllätäänkö kaasujalkaa heti onnistuneen liittymisen kunniaksi, vaiko kenties jotain siltä väliltä. On vaan helpompaa olla eri kaistalla, jos se on turvallisesti mahdollista.

edit. Ja en osaa sanoa mitä tarkoitat tuolla tilanteen arvioinnilla. Mutta sen liittymistilanteen arviointi vasta siinä vaiheessa kun ollaan jo melkein rinnakkain, on mun mielestä jo vaarallista. Jos olet vasurilla jo hyvissä ajoin ennen liittymää, niin liittyjälle ei ole tilanteessa mitään epäselvää. Jos lähtee tekemään peliliikkeitä samaan aikaan kun liittyjä tekee omiaan, on paha riski mennä metsään. Etenkin jos liittyjä sattuu olemaan sellainen dynaamisempi tapaus, joka haluaa myös heti vasemmalle.
 
Viimeksi muokattu:
Motarille liittyminen on kyllä aina sellainen suoritus, että sitä joutuu aina miettimään kaikki skenaariot läpi, mitä tällä kertaa tapahtuu. Nimittäin se kiihdyttäminen, joskin erittäin suositeltavaa, siinä kiihdytyskaistalla ei aina ole mutkaton juttu, jos siinä varsinaisella kaistalla sattuukin olemaan niitä maailman napoja, jotka päättävät kiihdyttää vauhtiaan, jos näkevät, että joku saattaisi olla liittymässä heidän eteensä. Usein tuossa käy vielä niin, että ovat sitten vielä sopivasti siinä kuolleessa kulmassa, vaikka kyllä oma pääni kääntyy, ennen kuin liityn kaistalle. Mutta jos edessäni on myös auto liittymässä motarille, niin sitten pitää olla nopea liikkeissään, mitä tapahtuu edellä ja mitä takana. Sitten kun on menestyksekkäästi blokattu liittyjä, niin ajetaan edellä ajavan takapuskuriin ja ryhdytään jarruttelemaan.

Edelleen kuitenkin ottaa ehkä eniten päähän kaikki "dynaamiset kuskit" motarilla. Eli ne, jotka jopa ilman vilkkua poukkoilevat kaistoilla ja poikkeuksetta aina vaihtavat aivan siihen keulan eteen kaistaa. Saisivat joskus maistaa omaa lääkettään ja huomata, kuinka raskasta tuollainen ajotyyli on kaikille muille ja kuinka sen vuoksi menee ihmisiltä näkyvyys ja pääsee toisinaan lasiakin vaihtamaan sen vuoksi kun kaikki murikat ovat auton keulassa.

Tuossa Tuusulan motarilla kun on TAAS tietöitä, niin eräskin aamu jono matelee ykkösellä tyhjäkäyntivauhtia, tulen nätisti rampista vilkku päällä, niin eikö siellä ole qashqai kuskilla kaikki temput valmiina, että siihen väliin ET tule! :facepalm: Napautus kaasua ja menin hänen edellä menevän eteen, peilistä kun katsoin minun takana tulijaa joka yritti mennä qashqai kuskin edessä olevaan väliin niin veti taas välin kiinni!
 
Elinoita kuitenkin on ja tulee olemaan siellä liikenteessä. Olennaista olisi tietää onko Ruotsin tapa parempi vai huonompi turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta.
Ruottissa taitaapi olla sama kuin Tanskassa, että "Vetoketjumerkki" liittymän kohdalla.

Oleellinen kysymys = Osaisko tämä Elina sitä noudattaa? Ei varmasti. Koska ajonopeus ei riittäisi kuuna päivänä sen noudattamiseen. Ajonopeus ei riitä, koska havainnointi kohdistuu ajallisesti väärään aikaan väärään paikkaan. Ei tsekkailla sieltä ikkunasta sivulle jo rampilla. Vaan vasta liittymisen hetkellä ihmetellään kun "yhtäkkiä" on spawninut joku auto siihen viereen. Ihan tyhjästä. Ehkä harhaisia kuvitelmia minulla tässä on siitä, mitä siellä auton ratin takana tapahtuu, mutta väitän ettei tämä ole kaukana todellisuudesta. Nyky liikennemerkeillä, liittyvä on se joka sovittaa ajonopeutensa ja ajoneuvonsa pääväylää kulkevien joukkoon. Ei kovin vaikea rasti. Oletus tietenkin on, että siellä tiellä olis jonkin näköinen rako ajoneuvojen välissä, mutta sen kaikki ovat nähneet, miten surkeasti tätä osataan soveltaa käytäntöön..

Joten oikeasti on erittäin hyvä, että ajokortteja joutuu uusimaan 15 vuoden välein jatkossa.
Olisi edes joku toive siitä, että autolla ajettaisiin muutenkin kuin nollat taulussa reagoiden vain 10 metrin säteellä oleviin asioihin.

eikö siellä ole qashqai kuskilla kaikki temput valmiina, että siihen väliin ET tule!
Qashqait täälläkin bongattu yhdeksi selkeästi erottuvaksi ongelmakuskiryhmäksi. Mitä tahansa voi tapahtua jos QQ ajelee lähimailla.
 
Voi olla, usein onkin. Sitä ei vaan päällepäin näe mitä liittyjä aikoo tehdä juuri liittymisvaiheessa: suoristuuko nilkka, höllätäänkö kaasujalkaa heti onnistuneen liittymisen kunniaksi, vaiko kenties jotain siltä väliltä. On vaan helpompaa olla eri kaistalla, jos se on turvallisesti mahdollista.

Jos nyt ei ole puhe ohittamisesta, vaan ihan siitä että sieltä on joku yksittäinen kuski tulossa motarille, niin se että sattuu ihan siihen kohdille, joo joskus tapahtuu ja vaatii erityistä tarkkaavaisuutta, onhan siinä aikaa seurata. Häntä helpottaa jos itse on näkyvä ja ennustettava.

Jos mietitään liittyvää, niin se että kadotaan sieltä kaistalta enemmän tai vähemmän yllättäen vaikeuttaa, pitkittää hänen liittymistään.

Jos sieltä rampilta on tulossa possujono, joka arvioidusti ajoittuu siihen eteen, ja kohdallemme, niin se tuo mieleen ohitus tilanteen, missä ajoissa aloitettu ohitus, ei kuullosta huonolta ajatukselta, jos tilaa. Mutta tuossa tilanteessa liikennekokemuksella syytä varautua että sieltä ramppijonosta häntäpäästä yksi tai useampi saattaa tehdä jopa sulkuviivan yli kaista vaihdon suoraan vasemmalle kaistalle, mahdollisesti suoraan eteemme, loput sitten sekoilee miten sekoilee. (lokiikka jos tulee kontissa, niin tuskin se mukaan ajaminen sujuu hyvin)

Jos emme vaihda kaistaa, niin ehkä silloinkin sen jonon helpompi liittyä, todennäköisesti siitä jonosta useampi liittyy eteen ja loput taakse, ahdasta toki ja välit joudutaan venyttää , mutta meidän ei tarvi ihmetellä mihis väliin nyt palataan.

Jos siellä kiihdytyskaistalla on jo valmiiksi ruuhkaa joka ei näytä selviävän ennekuin olemme kohdalla, niin siinä varmaan etsitään toisella silmällä tilaa vasemmalta.
 
Edelleen kuitenkin ottaa ehkä eniten päähän kaikki "dynaamiset kuskit" motarilla. Eli ne, jotka jopa ilman vilkkua poukkoilevat kaistoilla ja poikkeuksetta aina vaihtavat aivan siihen keulan eteen kaistaa. Saisivat joskus maistaa omaa lääkettään ja huomata, kuinka raskasta tuollainen ajotyyli on kaikille muille ja kuinka sen vuoksi menee ihmisiltä näkyvyys ja pääsee toisinaan lasiakin vaihtamaan sen vuoksi kun kaikki murikat ovat auton keulassa.
Viimeksi yksi M3 tessukuski teki juuri tätä ja vielä lähti BreakCheckiä vetelemään heti eteen tultuaan.
Takanani oli tyhjää tilaa noin 5 kilometriä ja olin ohittamassa tessun edessä motarille liittynyttä kuorkkia. Tessu tuli liittymässä kuorkin perässä ja päätti heittää siitä "vielä ehdin, koska lappulattiaan" liikkeellä alle. Jäihän siinä 2 metriä väliä. Joo olisin voinu jarruttaa, mutta miksi vitussa tuollaisen ääliön takia.. Voin ajaa perään ja näyttää myös sen videotallenteen että mitä tapahtui. Autoni jo vilkutteli hätäjarruttamisia sillä etäisyydellä millä tessu viisti puskuria. Niin se metsä vastaa kun sinne huutaa.
 
Jos nyt ei ole puhe ohittamisesta, vaan ihan siitä että sieltä on joku yksittäinen kuski tulossa motarille, niin se että sattuu ihan siihen kohdille, joo joskus tapahtuu ja vaatii erityistä tarkkaavaisuutta, onhan siinä aikaa seurata. Häntä helpottaa jos itse on näkyvä ja ennustettava.

Jos mietitään liittyvää, niin se että kadotaan sieltä kaistalta enemmän tai vähemmän yllättäen vaikeuttaa, pitkittää hänen liittymistään.

Jos sieltä rampilta on tulossa possujono, joka arvioidusti ajoittuu siihen eteen, ja kohdallemme, niin se tuo mieleen ohitus tilanteen, missä ajoissa aloitettu ohitus, ei kuullosta huonolta ajatukselta, jos tilaa. Mutta tuossa tilanteessa liikennekokemuksella syytä varautua että sieltä ramppijonosta häntäpäästä yksi tai useampi saattaa tehdä jopa sulkuviivan yli kaista vaihdon suoraan vasemmalle kaistalle, mahdollisesti suoraan eteemme, loput sitten sekoilee miten sekoilee. (lokiikka jos tulee kontissa, niin tuskin se mukaan ajaminen sujuu hyvin)

Jos emme vaihda kaistaa, niin ehkä silloinkin sen jonon helpompi liittyä, todennäköisesti siitä jonosta useampi liittyy eteen ja loput taakse, ahdasta toki ja välit joudutaan venyttää , mutta meidän ei tarvi ihmetellä mihis väliin nyt palataan.

Jos siellä kiihdytyskaistalla on jo valmiiksi ruuhkaa joka ei näytä selviävän ennekuin olemme kohdalla, niin siinä varmaan etsitään toisella silmällä tilaa vasemmalta.

Jos liittyminen tuntuu vaikeammalta tyhjälle kaistalle, niin mun mielestä lienee aika palauttaa ajokortti vapaaehtoisesti pois.
 
Ruottissa taitaapi olla sama kuin Tanskassa, että "Vetoketjumerkki" liittymän kohdalla.

Oleellinen kysymys = Osaisko tämä Elina sitä noudattaa? Ei varmasti. Koska ajonopeus ei riittäisi kuuna päivänä sen noudattamiseen. Ajonopeus ei riitä, koska havainnointi kohdistuu ajallisesti väärään aikaan väärään paikkaan. Ei tsekkailla sieltä ikkunasta sivulle jo rampilla. Vaan vasta liittymisen hetkellä ihmetellään kun "yhtäkkiä" on spawninut joku auto siihen viereen. Ihan tyhjästä. Ehkä harhaisia kuvitelmia minulla tässä on siitä, mitä siellä auton ratin takana tapahtuu, mutta väitän ettei tämä ole kaukana todellisuudesta. Nyky liikennemerkeillä, liittyvä on se joka sovittaa ajonopeutensa ja ajoneuvonsa pääväylää kulkevien joukkoon. Ei kovin vaikea rasti. Oletus tietenkin on, että siellä tiellä olis jonkin näköinen rako ajoneuvojen välissä, mutta sen kaikki ovat nähneet, miten surkeasti tätä osataan soveltaa käytäntöön..
Hänen kirjoituksesta jäi kaksi mielikuvaa, parempi hän nimenomaan osaa ennakoida, siis jos hän tarkoitti että parikertaa joutunut jäämään liityntä tielle (kauaksi?) odotteleen hyvää väliä. Eikä sokkona aja kiihdytyskaistalle ja tunge väliin mikä sattuu kohdalla.

Se että pääväylää menee lauma törppöjä ei tarkoita että Elina olisi törppö.

Toinen joka vie tuon tarinani uskottavuutta on se että Elina haluaa pääväylällä menevien väistävän, se kyllä tuo vahvan mielleyhtymän liittyjiin joilta se tähtääminen ei suju, tuurista kiinni osuuko joku vai väli kohdalle, vaikka välit olisi 200m tai enemmän.

Liityntätielläkin saattaa tarkoitta kiihdytyskaistaa.

Jälkimmäisentyyppisiä on joskus pakko väistää onnettomuuden välttämiseksi, ehkä ne silti paremmin ennusttavia kuin se toinen äärilaita.
 
Motarille liittyminen on kyllä aina sellainen suoritus, että sitä joutuu aina miettimään kaikki skenaariot läpi, mitä tällä kertaa tapahtuu. Nimittäin se kiihdyttäminen, joskin erittäin suositeltavaa, siinä kiihdytyskaistalla ei aina ole mutkaton juttu, jos siinä varsinaisella kaistalla sattuukin olemaan niitä maailman napoja, jotka päättävät kiihdyttää vauhtiaan, jos näkevät, että joku saattaisi olla liittymässä heidän eteensä. Usein tuossa käy vielä niin, että ovat sitten vielä sopivasti siinä kuolleessa kulmassa, vaikka kyllä oma pääni kääntyy, ennen kuin liityn kaistalle. Mutta jos edessäni on myös auto liittymässä motarille, niin sitten pitää olla nopea liikkeissään, mitä tapahtuu edellä ja mitä takana. Sitten kun on menestyksekkäästi blokattu liittyjä, niin ajetaan edellä ajavan takapuskuriin ja ryhdytään jarruttelemaan.

Edelleen kuitenkin ottaa ehkä eniten päähän kaikki "dynaamiset kuskit" motarilla. Eli ne, jotka jopa ilman vilkkua poukkoilevat kaistoilla ja poikkeuksetta aina vaihtavat aivan siihen keulan eteen kaistaa. Saisivat joskus maistaa omaa lääkettään ja huomata, kuinka raskasta tuollainen ajotyyli on kaikille muille ja kuinka sen vuoksi menee ihmisiltä näkyvyys ja pääsee toisinaan lasiakin vaihtamaan sen vuoksi kun kaikki murikat ovat auton keulassa.
Näissäkin joillekkin kuskeille tulee vaikeuksia liittyä usein ja olettavat että se on muiden syy, vaikka ei olisikaan.

Eli jos itse ei tarpeeksi ajoissa osoita että mihin väliin on menossa, niin päätien kuskit enenevässä määrin rupeaa arvailemaan mitä teet ja alkavat suorittaa peliliikkeitä arvaustensa perusteella.

Jos taas itse olet tehnyt havainnot ja päätöksen ajoissa ja kaikki oma toimintasi on ulkopäin havainnoidessa yksiselitteisesti yhdenmukaista sen päätöksen kanssa, ei kukaan joudu arpomaan mitään.

Ja sama vaikutus muuten myös sillä että oletko tulossa kiihdytyskaistaa possujunan kyydissä vai luotko eteesi niin ison tilan, että päätien liikenne voi arvioida sinua yksittäisenä toimijana vai osana liiikenneyksikköä joka epärationaalisesti on poistunut omalta liikennealueeltaan, eli ratakiskoilta.
 
Näissäkin joillekkin kuskeille tulee vaikeuksia liittyä usein ja olettavat että se on muiden syy, vaikka ei olisikaan.

Eli jos itse ei tarpeeksi ajoissa osoita että mihin väliin on menossa, niin päätien kuskit enenevässä määrin rupeaa arvailemaan mitä teet ja alkavat suorittaa peliliikkeitä arvaustensa perusteella.

Jos taas itse olet tehnyt havainnot ja päätöksen ajoissa ja kaikki oma toimintasi on ulkopäin havainnoidessa yksiselitteisesti yhdenmukaista sen päätöksen kanssa, ei kukaan joudu arpomaan mitään.

Ja sama vaikutus muuten myös sillä että oletko tulossa kiihdytyskaistaa possujunan kyydissä vai luotko eteesi niin ison tilan, että päätien liikenne voi arvioida sinua yksittäisenä toimijana vai osana liiikenneyksikköä joka epärationaalisesti on poistunut omalta liikennealueeltaan, eli ratakiskoilta.

Käytän aina vilkkua kun sitä tarvitaan, myös kiihdytyskaistalla. Pyrin olemaan myös mahdollisimman selkeä toimenpiteissäni ja kiihdytän auton mahdollisuuksien mukaan suurimpaan sallittuun nopeuteen. Mutta se ei auta esim. tilanteessa jossa minulla olisi sopiva väli jonkun edessä, mutta tämä taakse joutuva päättää reippaammalla kiihdytyksellä ja ylinopeudella selvästi estää pääsyäni juuri siihen väliin. Ei sillä ole silloin mitään merkitystä, että kuinka selkeä itse olen.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 578
Viestejä
4 425 543
Jäsenet
73 382
Uusin jäsen
Tuomincn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom