Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näinpä, negatiivinen ryhmityminen on nuorien tauti, sitä käytetään koska kännykän ja muiden tarvikeiden käsittely helpottuisi eikä tarvitsisi kahta kättä ratille, kahta kättä ei autoiluun käytä kuin ne eläkeläiset! ;-)
Sinne päin ryhmittäydytään minne päin käännytään. Ei siinä mikään turvaväli ole kysymyksessä, ihan turhaan joutuu pysähtymään kun jäädään keskelle tietä sen vilkun kanssa ihmettelemään. 90% tapauksista mahtuu hienosti ohi jos kääntyjä osaisi huomioida muut ihmiset/ajaa autoaan.Jos on leveä auto, ei kaistalle mahdu kahta autoa sivuuttamaan toisen kääntyessä. Toisekseen takaa tullaan hirveällä vauhdilla ja vedetään miltei kylki ruttuun tai sivupeili mukaan, niin ainoa turvallinen keino on laittaa vilkku ajoissa ja jarruttaa hitaasti moottorilla ryhmittymättä. Saa tykätä pahaa, mutta se on ihan oma moka jos pitää ajaa lyhyellä turvavälillä ja tykätä muiden kääntymisistä pahaa.
Olet aivan oikeassa,jos kaksi Micraa sivuuttaa toisensa no problem. Nykyautot ovat leveitä ja maantiellä tämä ongelma tulee vastaan. Juu eihän turvavälejä kannata pitää, nehän ovat nynnyille.Sinne päin ryhmittäydytään minne päin käännytään. Ei siinä mikään turvaväli ole kysymyksessä, ihan turhaan joutuu pysähtymään kun jäädään keskelle tietä sen vilkun kanssa ihmettelemään. 90% tapauksista mahtuu hienosti ohi jos kääntyjä osaisi huomioida muut ihmiset/ajaa autoaan.
Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.Olet aivan oikeassa,jos kaksi Micraa sivuuttaa toisensa no problem. Nykyautot ovat leveitä ja maantiellä tämä ongelma tulee vastaan. Juu eihän turvavälejä kannata pitää, nehän ovat nynnyille.
Moottoripyöräilijät opetetaan viemään auton tila myös ryhmittyessä, ettei liian läheltä vauhdilla ohittavan ilmavirta imaise seuraavan alle.Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.
Jos osataan ryhmittyä sinne kääntymissuuntaan lähelle reuna/keskiviivaa niin yleensä mahtuu isommallakin autolla ohi. Se ei ole yleensä kääntyjän tiedossa minkä kokosia autoja takaa tulee, eli aina olisi syytä ryhmittyä oikein, oli millainen laite tahansa alla. Se kaistan reunaan meneminen ei maksa mitään ja helpottaa muiden elämää. Se kaistan tukkiminen vituttaa, eritoten jos sieltä mahtuisi ohi toisen ryhmittyessä oikein. Miksi siellä takana pitäisi seisoa minuutti odottamassa (+ 10 muuta takana) sen takia kun joku ei vaan osaa siirtää autoansa kaistan kääntymislaitaan?
Joo kaksipyöräinen onkin vähän eri laite ettei käy hullusti ilmavirran kanssa.Moottoripyöräilijät opetetaan viemään auton tila myös ryhmittyessä, ettei liian läheltä vauhdilla ohittavan ilmavirta imaise seuraavan alle.
Mutta mahdollisesti tarkoitit "millaisella vaan laitteella" nelipyöräisiä?
Tässä ei nyt varmaan ihan kaikki ole perillä millä tiellä olet nyt oikealle ryhmittyvää pysähtynyttä sivuuttamassa.. Totta että osalla kaksikaista tietä mahtuu rymittyneet ja pysähtyneen ohittamaan.Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.
Jos osataan ryhmittyä sinne kääntymissuuntaan lähelle reuna/keskiviivaa niin yleensä mahtuu isommallakin autolla ohi. Se ei ole yleensä kääntyjän tiedossa minkä kokosia autoja takaa tulee, eli aina olisi syytä ryhmittyä oikein, oli millainen laite tahansa alla. Se kaistan reunaan meneminen ei maksa mitään ja helpottaa muiden elämää. Se kaistan tukkiminen vituttaa, eritoten jos sieltä mahtuisi ohi toisen ryhmittyessä oikein. Miksi siellä takana pitäisi seisoa minuutti odottamassa (+ 10 muuta takana) sen takia kun joku ei vaan osaa siirtää autoansa kaistan kääntymislaitaan?
Itselläni tulee lähinnä kysymys, miksi autosta pitää mennä ohi? Tänäänkin kun käännyn risteyksen kohdalla oikealle pikkutielle, niin eihän siinä ole mitään oikeaa tarvetta takanatulevan ohittaa risteyksen kohdalla vasemmalta (toki se on laissakin kielletty, mutta jos ei puututa siihen). Vie ehkä sen ylimääräisen 3-5 sekuntia hiljentää ja jättää ohittamisen risteysalueella väliin.
No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.Itselläni tulee lähinnä kysymys, miksi autosta pitää mennä ohi? Tänäänkin kun käännyn risteyksen kohdalla oikealle pikkutielle, niin eihän siinä ole mitään oikeaa tarvetta takanatulevan ohittaa risteyksen kohdalla vasemmalta (toki se on laissakin kielletty, mutta jos ei puututa siihen). Vie ehkä sen ylimääräisen 3-5 sekuntia hiljentää ja jättää ohittamisen risteysalueella väliin.
Tuossa lähellä olevissa valoissa sen tietyllä tavalla ymmärtää paremmin kun oikealle kääntyy, kun samalle kaistalle mahtuu ensimmäisen auton rinnalle toinen jos kääntyvä auto ryhmittyy ihan oikeaan viivaan. Varsinkin kun tuossa ei ole kääntyville omaa valoa vaan mennään samalla valolla. Tuossa ei myöskään ole riskiä että auto tulisi jostain yllättävästä suunnasta samalla, koska risteävilllä on punaiset.
Jos on maantielle järkevä turvaväli, niin ei ole tarvetta edes hidastaa jos edestä joku kääntyy oikealle.No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.
Kyllä mäkin maantiellä ohitan vasemmalta puolelta jos toinen ryhmittyy oikealla kääntyäkseen tai yhtälailla oikealta puolelta jos toinen kääntyy vasemmalle. Ja siinähän se vkäyrä sitten nouseekin jos toinen ei ryhmity ja pitää hidastaa taakse/käyttää keskialuetta tai vastaantulijan kaistaa että kääntyjästä pääsee ohi.
Toki jokainen tavallaan mutta itse ajan mieluusti mahdollisimman vaivattomasti ja mieluusti taloudellisestikin.
Autoissa on erilaisia vakkereita mutta jos ei ne vaikeatkaan kai noin vaikeita että menee tunteisiin.No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.
Maanteillä taitaa hyvin harvoin tulla tilanteita missä oikealle kääntyvää tarve ohittaa, niihin taitaa liittyä jotain muutakin.Kyllä mäkin maantiellä ohitan vasemmalta puolelta jos toinen ryhmittyy oikealla kääntyäkseen tai yhtälailla oikealta puolelta jos toinen kääntyy vasemmalle. Ja siinähän se vkäyrä sitten nouseekin jos toinen ei ryhmity ja pitää hidastaa taakse/käyttää keskialuetta tai vastaantulijan kaistaa että kääntyjästä pääsee ohi.
En tiedä millaisella ajonenuvolla ajat, mutta aiempiin viitaten jos henkilöautolla mennään, turvavälit kunnollisia, kääntyvä ajoissa vilkku, niin onko ne ihan ajotaidottomia siellä vai, vedätkö jollain kässärillä kolmeenkymppiin satametriä ennen liittymää. (joo, ilmeisesti on ajotaidottomia)Tulee vähintään kerran viikkoon käännyttyä maantieltä oikealle pikkutielle, tällä kohdalla on vielä ohituskaistaa ~400m jäljellä. Jos ryhmityn oikeaan reunaan ennen käännöstä, niin porukka tunkee samalla kaistalla ohi. Jos pysyy kaistan keskellä ohjautuu porukka sinne ohituskaistalle.
Välillä hirvittää kun vedetään 5cm välillä ohi nopeuseron ollessa 80-100km/h
Ei yleensä olekaan varsinkin jos kääntyjä ei alota hidastamista 1.5km ennen kääntymistä ilman vilkkua, näitäkin on.Jos on maantielle järkevä turvaväli, niin ei ole tarvetta edes hidastaa jos edestä joku kääntyy oikealle.
Jos osaa pitää itse väliä, niin miksi tuon lopun tuohon lisäsit. Tuo tuo mieleen se että painetaan rinnalta ohi, vieläpä hidastamatta.Harvoin on tarve hidastaa mihinkään kun osaa itse pitää väliä ja muut osaavat jättää kaistalle tilaa kun kääntyvät johonkin.
Ja tänään lähes identtinen ajosuorite melkein samalla ajoreitillä. Kolme risteyksissä kääntymistä, kaistanvaihto/ryhmittäytyminen sekä kiertoliittymään ajo ja siitä poistuminen. Ei edellä ajaneessa mersussa vilkku välähdellyt. Vahva epäilys että ratissa oli vähemmistökansalainen, tämä selittää osaltaan tässä tapauksessa tapahtunutta.Edelleenkin tuo joidenkin autoilijoiden krooninen piittaamattomuus suuntamerkin käytön suhteen. Ajelin tuossa tänään vajaan kilometrin yhden V70 Vulvan perässä ja tuona aikana ei vilkku välähtänyt kertaakaan. Tuohon matkaan sisältyi mm. kaistanvaihto/ryhmittyminen, kääntyminen valoristeyksestä oikealle, kääntyminen T-risteyksessä vasemmalle(tottakai ajoradan oikeasta reunasta) ja kiertoliittymään ajaminen ja siitä poistuminen.
Joka kohta ei ole suoraan luettavissa tieliikennelaistakaan. Esimerkiksi:Ajan kuvan vastaavaa kiertoliittymää punaista viivaa pitkin, sinistä viivaa pitkin tuleva auto vetää liinat kiinni ja alkaa huudattaa torvea. Ihmettelin että kuka soittaa kenelle, kunnes tajusin kun seuraavissa valoissa tämä arjen sankari ajaa vierelle että meinasi ajaa minun kylkeen kun en väistänyt häntä kolmion takaa!
Pyysin ystävällisesti tutustumaan tieliikennelakiin ja katsomaan kohdan "sulkuviiva", en usko että ymmärsi.
Toki hyvä kommentti, mutta nyt jäi vähän epäselväksi mistä tööttiä painanut kaveri hermostu, oliko hän menettänyt auton halinnan ja meinasi ajaa yli viivan ja varoitti toiminnastaan.Joka kohta ei ole suoraan luettavissa tieliikennelaistakaan. Esimerkiksi:
Vaikka viivan yli tultaisiin toisen kylkeen, niin kolmion takaa tulija jäisi silti pääsyylliseksi kolaritilanteessa.
Noudattamisjärjestyksessä liikennemerkki jyrää maalaukset.
Tämä keskustelu yhteys vähän hämmensi, onko siellä vaivattu ikkunat auki ja alettu huutaan toisille, vai miten tämä viestien vaihto tapahtui.kunnes tajusin kun seuraavissa valoissa tämä arjen sankari ajaa vierelle että meinasi ajaa minun kylkeen kun en väistänyt häntä kolmion takaa!
Pyysin ystävällisesti tutustumaan tieliikennelakiin ja katsomaan kohdan "sulkuviiva", en usko että ymmärsi.
Eilen eräs arjen sankari päätti ajaa kuvan punaista linjaa. Kääntyi aivan vasemmaisimmalta kaistalta oikealle useamman auton välistä, ja jokaisella kaistalla oli vähintään se 10 autoa jonossa. Itse olin Kehä 1 valoissa seuraamassa tilannetta. Useita tyyttäyksiä ja hyvin hämmentyneitä kuljettajia.
Välillä ihmetyttää itsekkyyden määrä. Mihin on niin kiire, ettei voi kärsiä omasta väärästä kaistavalinnasta muutamaa minuuttia?
Muuten hyvä artikkeli, mutta "Niemi toisaalta kannustaa moottoritiellä ajavaa ottamaan jalan pois kaasulta hetkeksi, jolloin auto luonnostaan hidastuu. Tällöin kiihdytyskaistalta tulevan on mukavampi tulla moottoritielle."Vanha aihe, jota täälläkin puitu, tuli uutisjuttu vastaan: Katso, miten autoilijoiden kohteliaisuus rikkoo lakia – vaarallinen tapa yleistyy moottoriteillä
Ihan totta, kuvittelen kuitenkin, että tuossa tarkoitetaan mahdollisesti tilannetta, jossa on oikeasti ruuhkaa ja ajokaistat on ihan täynnä eteen ja taaksepäin, silloin siinä voi ketään häiritsemättä aavistuksen nostaa kaasua ja tehdä siihen eteensä pienen reiän johon pääsee siististi liittymään. Tässäkin on tärkeää vaan oikea ajoitus, silloin se liike (hidastaminen) voi olla hyvin pieni ja nopea liike joka on muille takana tulijoille huomaamaton, se pitää myös osua sille liittyjälle oikealle kohdalle.Muuten hyvä artikkeli, mutta "Niemi toisaalta kannustaa moottoritiellä ajavaa ottamaan jalan pois kaasulta hetkeksi, jolloin auto luonnostaan hidastuu. Tällöin kiihdytyskaistalta tulevan on mukavampi tulla moottoritielle."
Ainoa oikea tapa on pitää oma ajonopeus samana ts. reagoimatta mitenkään liittyvään ajoneuvoon. Liittyminen puolestaan kannataa aina tehdä toisen auton TAAKSE, ei eteen. Tällöin tuollainen kaasun nostaminen hankaloittaa huomattavasti oikeaoppista liittymistä. On tullut monta kertaa vastaan liittyjänä tilanne, jossa olen jäänyt hieman odottelemaan päätietä ajavaa, joka on päättänytkin alkaa jarruttelemaan "antaen tilaa".
Muuten hyvä artikkeli, mutta "Niemi toisaalta kannustaa moottoritiellä ajavaa ottamaan jalan pois kaasulta hetkeksi, jolloin auto luonnostaan hidastuu. Tällöin kiihdytyskaistalta tulevan on mukavampi tulla moottoritielle."
Ainoa oikea tapa on pitää oma ajonopeus samana ts. reagoimatta mitenkään liittyvään ajoneuvoon. Liittyminen puolestaan kannataa aina tehdä toisen auton TAAKSE, ei eteen. Tällöin tuollainen kaasun nostaminen hankaloittaa huomattavasti oikeaoppista liittymistä. On tullut monta kertaa vastaan liittyjänä tilanne, jossa olen jäänyt hieman odottelemaan päätietä ajavaa, joka on päättänytkin alkaa jarruttelemaan "antaen tilaa".
Lähtökohtaisesti ensimmäisen viestin kanssa samaa mieltä. Ei siinä rampin kohdalla varsinkaan pitäisi pääväylän kuljettajan alkaa säätelemään nopeuttaan. Toisaalta tapauskohtaisesti sillä kaasun hölläämisellä voi ennakoivasti tehdä liittyjälle hieman lisää tilaa.Ihan totta, kuvittelen kuitenkin, että tuossa tarkoitetaan mahdollisesti tilannetta, jossa on oikeasti ruuhkaa ja ajokaistat on ihan täynnä eteen ja taaksepäin, silloin siinä voi ketään häiritsemättä aavistuksen nostaa kaasua ja tehdä siihen eteensä pienen reiän johon pääsee siististi liittymään. Tässäkin on tärkeää vaan oikea ajoitus, silloin se liike (hidastaminen) voi olla hyvin pieni ja nopea liike joka on muille takana tulijoille huomaamaton, se pitää myös osua sille liittyjälle oikealle kohdalle.
Kehä/kaupunkiajoon tottuneilta tuo tulee yleensä ihan luonnollisesti.
On kyllä idioottimaista uutisointia.Vanha aihe, jota täälläkin puitu, tuli uutisjuttu vastaan: Katso, miten autoilijoiden kohteliaisuus rikkoo lakia – vaarallinen tapa yleistyy moottoriteillä
Se oli toinen ketju, eli tuo ajotapa ketju (threads/ajotavat-ja-liikennesaeaennoet.162180/post-15637654), sinne meinaisin jatkaa, mutta nyt kai sitten molemmissa, tai siis siirelleen joku jolla paukkuja siihen.Vanha aihe, jota täälläkin puitu, tuli uutisjuttu vastaan: Katso, miten autoilijoiden kohteliaisuus rikkoo lakia – vaarallinen tapa yleistyy moottoriteillä
Jos miettii tilannetta että rampilta tulee henkilöauto(ja), niin milloin pääväylää ajavalla edes olisi mitään tarvetta muuttaa nopeutta, saati vaihtaa kaistaa. Tulee mieleen että kiihdystyskaistalla olia on jo ajautunut kiihdytyskaistan päähän ja sieltä vaihtamassa hitaampana jo eteen, jolloin luonnlista hidastaa, tai aloittaa ohitus jos turvallista. Tai jos havaitsee hysissä ajoin että sinne on syntymässä vaaranpaikka, niin katsella miten se välttä.Lähtökohtaisesti ensimmäisen viestin kanssa samaa mieltä. Ei siinä rampin kohdalla varsinkaan pitäisi pääväylän kuljettajan alkaa säätelemään nopeuttaan. Toisaalta tapauskohtaisesti sillä kaasun hölläämisellä voi ennakoivasti tehdä liittyjälle hieman lisää tilaa.
Ajoituksesta, niin onhan se vähän myöhäistä tehtä sitä väliä vasta sitten, kun näkee rampilta tulijan, mutta parempi se kuin jättää kokonaan tekemättä.Ihan totta, kuvittelen kuitenkin, että tuossa tarkoitetaan mahdollisesti tilannetta, jossa on oikeasti ruuhkaa ja ajokaistat on ihan täynnä eteen ja taaksepäin, silloin siinä voi ketään häiritsemättä aavistuksen nostaa kaasua ja tehdä siihen eteensä pienen reiän johon pääsee siististi liittymään. Tässäkin on tärkeää vaan oikea ajoitus, silloin se liike (hidastaminen) voi olla hyvin pieni ja nopea liike joka on muille takana tulijoille huomaamaton, se pitää myös osua sille liittyjälle oikealle kohdalle.
Kehä/kaupunkiajoon tottuneilta tuo tulee yleensä ihan luonnollisesti.
Ehkä vähän kömpelö, oli siellä kuitenkin asiaa.On kyllä idioottimaista uutisointia.
Joo, vähän reaktiona tuli vastaus, oli siellä asiaakin sitten kun luin. Minun mielestä vaan vastuutonta tuollainen klikkibaitti uutisointi. Maalaisjärki ja joustaminen kuitenkin tärkeämpää kuin jonkun analyysit.Ehkä vähän kömpelö, oli siellä kuitenkin asiaa.
Ehkä ensin oli pitänyt antaa ohje, ja sen jälkeen käsitellä se ongelma.Joo, vähän reaktiona tuli. Minun mielestä vaan enemmän negatiivisia vaikutuksia tuollaisilla klikkibaiteilla, koska usein uutiset otetaan totuuksina. Maalaisjärki ja joustaminen on kuitenkin tärkeämpää kuin jonkun henkilön mielipide asiasta.
Liekö tesla ajoi autopilotilla pirkkalassa, tuli ensin köröttelemällä rampista hieman etuoikealle killumaan, sitten löytyi tehot ja kelasi minun kanssa (oikeata kaistaa ajoin) samaan vauhtiin, liittyi minun eteen ihan ok turvavälin päähän. Tän jälkeen auto/kuski kiskaisikin jarrut pohjaan ja aikamoisen liikkeen sai tehdä vasemmalle, että vältti peräänajon. Ihan uskomatonta touhua, kuka sitä jarrua sitten painoikaan.ärsyttää se, että edellä menevä köröttelee sitä kiihdytysramppia h-i-t-a-a-st-i ja sit painaa vasta viime tingassa lapun lattiaan.
Erityisesti Teslailijat tuntuu tekevän tuota.
Takana ajaessa ite yrittää pitää pitkää välimatkaa jotta itsellekin jää kiihdytystilaa, mutta kun edellä menevä vaan köröttelee reippaasti alle nopeusrajotusten, tyyliin 50kmh@100-120 niin menee ihan mahdottomaksi, kun itsellä ei ole samanlainen tehotykki alla.
Ensinnä tulee mieleen että siellä edelläajava köröttelee sen takia että väli hänen edelläajavaan olisi reilu ja samalla etsivät sitä kohtaa mihin tähtäävät.ärsyttää se, että edellä menevä köröttelee sitä kiihdytysramppia h-i-t-a-a-st-i ja sit painaa vasta viime tingassa lapun lattiaan.
Erityisesti Teslailijat tuntuu tekevän tuota.
Takana ajaessa ite yrittää pitää pitkää välimatkaa jotta itsellekin jää kiihdytystilaa, mutta kun edellä menevä vaan köröttelee reippaasti alle nopeusrajotusten, tyyliin 50kmh@100-120 niin menee ihan mahdottomaksi, kun itsellä ei ole samanlainen tehotykki alla.
Just näin, tuossa kuitenkin puhuin ruuhkatilanteesta, hitaammasta vauhdista, eli käytännössä jo lähestulkoon vetoketjusta.Ajoituksesta, niin onhan se vähän myöhäistä tehtä sitä väliä vasta sitten, kun näkee rampilta tulijan, mutta parempi se kuin jättää kokonaan tekemättä.
Teen tätä hidastelua usein, mutta se johtuu ennakoinnista. Katson sen välin mihin aion mennä, ja sitten lyön kaasun pohjaan kun tulee se minun väli. Kaikki muu jää takana olevan vastuulle.ärsyttää se, että edellä menevä köröttelee sitä kiihdytysramppia h-i-t-a-a-st-i ja sit painaa vasta viime tingassa lapun lattiaan.
Entäs jos kokeilisit ajaa kuten kuuluu, jäisi monet vitutukset muilta pois. Ehkä ärsyttävin tapa mitä KIIHDYTYSkaistalla voi tehdä. Ennakoinnilla ei ole mitään tekemistä tuon kanssa vaan oma perse ensin-ajattelulla ja viis muiden turvallisuudesta. Ota ensi kerralla 140 lasiin ja hidasta sopivaan väliin, se on turvallisempaa kuin pakottaa muut pahimmillaan pysähtymään kiihdytyskaistan päähän.Teen tätä hidastelua usein, mutta se johtuu ennakoinnista. Katson sen välin mihin aion mennä, ja sitten lyön kaasun pohjaan kun tulee se minun väli. Kaikki muu jää takana olevan vastuulle.
Kiihdytysramppi, niin ymmärsin sillä tarkoitettavan sitä ramppia, eli sitä tien osuutta ennen kiihdytyskaistaa.Entäs jos kokeilisit ajaa kuten kuuluu, jäisi monet vitutukset muilta pois. Ehkä ärsyttävin tapa mitä KIIHDYTYSkaistalla voi tehdä. Ennakoinnilla ei ole mitään tekemistä tuon kanssa vaan oma perse ensin-ajattelulla ja viis muiden turvallisuudesta. Ota ensi kerralla 140 lasiin ja hidasta sopivaan väliin, se on turvallisempaa kuin pakottaa muut pahimmillaan pysähtymään kiihdytyskaistan päähän.
Jaa. Minä olen onnistunut aina kun otan heti tavoitenopeuden ja liityn. Muistan autokoulussakin kun opettaja käski polkemaan heti, että taaksejäänyt saa tehdä saman, muuten siinä on mateleva jono liian pienillä väleillä ja kaikkia vituttaa. Mikä on nähty riittävän monesti jotta sen voi todeksi todeta.Kiihdytysramppi, niin ymmärsin sillä tarkoitettavan sitä ramppia, eli sitä tien osuutta ennen kiihdytyskaistaa.
Eli hidastelun idea nimenomaan varmistaa se että edessä on riittävästi tilaa turvalliselle , sujuvalle liittymiselle pääväylän liikenteeseen. Jos paikassa on näkyvyyttä niin myös havainnoida jo alussa se väli mihin sovittaa se oma liittyminen. Tälläisen toiminnalla (* siellä kiihdytyskaistalla ei sitten joudu voimakkaasti hiljentelee, ei joudu kiilaamaan pääväylälle. Eikä synny sitäkään suht tyypillistä tilannetta missä kiihdytyskaistalla on joku possujuna missä useampi auto yrittää samaan väliin.
Kaksi tärkeää asiaa, pääväylällä oikeasti asialliset turvavälit
Rampilla kuvailtu ja oikeasti ne turvavälit loppuun asti.
Jos kyse siitä syksyllä esille olleesta pirkanmaalaisesta rampista, missä rajoitus 50km/h, niin sitä noudattava joutuu sitten no, vaikeuksiin.
(*
Ja sillä nuhasellakkin autolla se vauhti jo kiihdytyskaistan alussa sovitettu oikein.
Se että tekee noin ei aiheuta takanatuleville ongelmia, se aiheuttaa jos ottaa vauhtia ennenaikojaan ja sitten joutuu himmaileen, mielestäni nuo kuvaili päinvastaista, ensin rauhallsiesti ja sitten kiihdytys ja kadotaan maisemaan.
En tiedä missäpäin Suomea ja koska, mutta eteläisessä Suomessa , no Oulua myöten, on ihan tyypillistä että siellä rampilla ja pääväylällä on jonoutumista, niin ihan oikeasti sinne rampille menee jono, joten siellä joutuu alussa "hidasteleen" niin että sinne eteen jää varmasti riittävä tila (*. ja samalla katsoa sitä väliä mihin tähtää. Tehokkaalla autolla voi valua nopeammin, ja jättää sen tilan syntymisen myöhäisemmäksi. nuhaisella joutuu himmaileen enemmän , jättää enemmän tilaa.Jaa. Minä olen onnistunut aina kun otan heti tavoitenopeuden ja liityn. Muistan autokoulussakin kun opettaja käski polkemaan heti, että taaksejäänyt saa tehdä saman, muuten siinä on mateleva jono liian pienillä väleillä ja kaikkia vituttaa. Mikä on nähty riittävän monesti jotta sen voi todeksi todeta.
En tiedä mitä kirjoittaja ajatteli, ja ymmärsimme erilailla tilanteen, olemme samaa mieltä siinä että kiihdytyskaistan alkuun mennessä tavoitellaan mahdollisuuksien mukaan sitä vauhtia, kiihtyvyyttä millä osutaan siihen tavoiteltuun väliin, kiihdytyskaistalla lähinnä optimointia. jos joutuu polkaiseen tai jarrutaan niin usein merkki virhearvioinnista, ennakointi mokasta. Toki aitoja yllätyksiäkin tapahtuu, mutta helpomaan niihin vastata jos rampilla ennakoinut.Ymmärsin siis niin, että on tehokas auto jolla hidastellaan koko kiihdytyskaista ja polkaistaan sopivaan väliin, takanatulijoille jääköön kaikki muu vastuu.
Aiemmin oli juttu pirkaanamaalaisesta rampista missä ilmeisesti 50km/h rajoitus, tultiin tulkintaan että kiihdytyskaistan kohdalla nousee 80km/h yleisrajoitukseksi, ja myöhemmin tikkarin jälkeen sitten tikkarirajoitus.Onhan se 120 merkkikin jo heti alussa, se ei ohjeista hidastelemaan merkin jälkeen vaikka sellainen tapa olisi itseopittu ja palvelisi omaa etua.
68 hevosvoiman rukkasella pitää kaasu olla pohjassa jo rampissa että kiihdytyskaistalla on muun liikenteen vauhdissa, raskas kalusto vielä erikseen kärsimässä erikoisliikkeistä.