Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mikähän pakkomielle teslakuskilla oli kiilailla tuolla kalevan puistotien työmaalla. Siellä on tällä hetkellä kohti 12 tietä/rantaväylää mennessä vasen kaista jonkinmatkaa joka päättyy kirjaimellisesti risteykseen. Pysähdyin suojatien eteen päästämään jonkun 5v lapsen yli, tämä pysähtyi rinnalle. Lähdin siitä sitten liikkeelle niin seuraavana koitettiin etuovesta sisään kun oma kaista ei jatkunutkaan risteyksen yli (ei siitä olisi vasemmallekaan kai saanut käännettyä eli olisi vaan kiltisti pitänyt mennä taakse). Sitten perus keskari ja valoshown jälkeen lähti jonnekkin kiskomaan siitä. Tuli taas todettua, että tämmöisiä ei kyllä pitäs milliäkään väistää vaan pitäs lasketella kylkeen vaan niinkun meinasi käydäkin kun tuo tilanne tuli ihan puskista.
 
Mikähän pakkomielle teslakuskilla oli kiilailla tuolla kalevan puistotien työmaalla. Siellä on tällä hetkellä kohti 12 tietä/rantaväylää mennessä vasen kaista jonkinmatkaa joka päättyy kirjaimellisesti risteykseen. Pysähdyin suojatien eteen päästämään jonkun 5v lapsen yli, tämä pysähtyi rinnalle. Lähdin siitä sitten liikkeelle niin seuraavana koitettiin etuovesta sisään kun oma kaista ei jatkunutkaan risteyksen yli (ei siitä olisi vasemmallekaan kai saanut käännettyä eli olisi vaan kiltisti pitänyt mennä taakse). Sitten perus keskari ja valoshown jälkeen lähti jonnekkin kiskomaan siitä. Tuli taas todettua, että tämmöisiä ei kyllä pitäs milliäkään väistää vaan pitäs lasketella kylkeen vaan niinkun meinasi käydäkin kun tuo tilanne tuli ihan puskista.
Ihme hommaa tämä, ettei noita kaistoja seurata yhtään ja pahimmillaan aiheutetaan vaaratilanteita ja parhaimmillaan vain lisäruuhkaa kun jono seisahtaa takana ja urpo odottaa vilkku päällä kaistanvaihtoa 5-10m ennen käännöstä. Ei pitäisi olla autokoulun käyneelle ylivoimainen tehtävä kylttien ja mahdollisen navigaattorin avustuksella valita kaistaansa ennemmin kuin 5-10m ennen käännöstä. Kyltti näyttää toiseen suuntaan kuin urpo on menossa ja silti urpo kuvittelee olevansa etuajo-oikeutettu niihin nähden jotka ovat sillä kaistalla jolla urpo tajuaa liian myöhään haluavansa olla. Tuntuu vierestä katsottuna aina niin itsekeskeiseltä toiminnalta, että herättää minussa rattiraivoa.

Musta siitäkin pitäisi joku rikesakko jakaa jos vihreissä valoissa seisoo paikallaan vilkku päällä vaihtaakseen kaistaa sitten kun viereinen kaista on tyhjä. Muuten nämä älykääpiöt eivät opi että jos olet vihreissä valoissa, menet sinne minne kaistasi osoittaa. Joka ikisessä kaupungissa pääsee enintään 1-2 korttelin päästä kääntymään eri kadunkulmasta sinne minne olit menossa tai ainakin tekemään u-käännöksen ja palaamaan.
 
Ihme hommaa tämä, ettei noita kaistoja seurata yhtään ja pahimmillaan aiheutetaan vaaratilanteita ja parhaimmillaan vain lisäruuhkaa kun jono seisahtaa takana ja urpo odottaa vilkku päällä kaistanvaihtoa 5-10m ennen käännöstä. Ei pitäisi olla autokoulun käyneelle ylivoimainen tehtävä kylttien ja mahdollisen navigaattorin avustuksella valita kaistaansa ennemmin kuin 5-10m ennen käännöstä. Kyltti näyttää toiseen suuntaan kuin urpo on menossa ja silti urpo kuvittelee olevansa etuajo-oikeutettu niihin nähden jotka ovat sillä kaistalla jolla urpo tajuaa liian myöhään haluavansa olla. Tuntuu vierestä katsottuna aina niin itsekeskeiseltä toiminnalta, että herättää minussa rattiraivoa.

Musta siitäkin pitäisi joku rikesakko jakaa jos vihreissä valoissa seisoo paikallaan vilkku päällä vaihtaakseen kaistaa sitten kun viereinen kaista on tyhjä. Muuten nämä älykääpiöt eivät opi että jos olet vihreissä valoissa, menet sinne minne kaistasi osoittaa. Joka ikisessä kaupungissa pääsee enintään 1-2 korttelin päästä kääntymään eri kadunkulmasta sinne minne olit menossa tai ainakin tekemään u-käännöksen ja palaamaan.
Risteyksissä, missä kaksi kaistaa suuntaansa, supistuu ristyksen ylittäessä, niin on paljon paikkakuntakohtaisia tapoja, voi olla jopa risteyskohtaisia vakiintuneita tapoja, jossa sitten kanttikset tai liikenne säännöt osaavat voivat joskus "opettaa" kanssa autoilijaa.

Työmaat tuovat toki lisähaastetta, jos siellä niitä työmaa aitoja ym, niin virallisesti ne yleensä on kaistalla oleva este, mutta tarkoitusella tai muuten vain esim oikean kaistan liikenne ajaa "etuajo-oikeutetusti", vaikka se este heillä. Työmailla voi olla sitten este molemmilla, jolloin voi unohtua se oma este, ja toki sitten on näitä joille vetoketjua tapa on ns oikeus, se tosin ei tuohon sopinut missä lähtö rinnan.

Tapaus oli ilmeisesti Tampereella, jos työmaa niin Googlen kuvia turha katselle, mutta siellä vakionakin kaikenlaisia risteyksiä, haarautumia ym.
 
Risteyksissä, missä kaksi kaistaa suuntaansa, supistuu ristyksen ylittäessä, niin on paljon paikkakuntakohtaisia tapoja, voi olla jopa risteyskohtaisia vakiintuneita tapoja, jossa sitten kanttikset tai liikenne säännöt osaavat voivat joskus "opettaa" kanssa autoilijaa.

Työmaat tuovat toki lisähaastetta, jos siellä niitä työmaa aitoja ym, niin virallisesti ne yleensä on kaistalla oleva este, mutta tarkoitusella tai muuten vain esim oikean kaistan liikenne ajaa "etuajo-oikeutetusti", vaikka se este heillä. Työmailla voi olla sitten este molemmilla, jolloin voi unohtua se oma este, ja toki sitten on näitä joille vetoketjua tapa on ns oikeus, se tosin ei tuohon sopinut missä lähtö rinnan.

Tapaus oli ilmeisesti Tampereella, jos työmaa niin Googlen kuvia turha katselle, mutta siellä vakionakin kaikenlaisia risteyksiä, haarautumia ym.
Puoltaako joku liikennesääntö tuota että oikea kaista ajaisi etuajo-oikeutetusti edes lainausmerkeissä? Olen lähtenyt aina siitä olettamuksesta, ettei kaistaa saa vaihtaa mihinkään suuntaan ellei väistä toisen kaistan autoilijoita. Sitten asia erikseen jos mateluvauhtia tai muuten hyvää hyvyyttään toisella kaistalla joku tekee tilaa ns. vetoketjumallilla.
 
Risteyksissä, missä kaksi kaistaa suuntaansa, supistuu ristyksen ylittäessä, niin on paljon paikkakuntakohtaisia tapoja, voi olla jopa risteyskohtaisia vakiintuneita tapoja, jossa sitten kanttikset tai liikenne säännöt osaavat voivat joskus "opettaa" kanssa autoilijaa.

Työmaat tuovat toki lisähaastetta, jos siellä niitä työmaa aitoja ym, niin virallisesti ne yleensä on kaistalla oleva este, mutta tarkoitusella tai muuten vain esim oikean kaistan liikenne ajaa "etuajo-oikeutetusti", vaikka se este heillä. Työmailla voi olla sitten este molemmilla, jolloin voi unohtua se oma este, ja toki sitten on näitä joille vetoketjua tapa on ns oikeus, se tosin ei tuohon sopinut missä lähtö rinnan.

Tapaus oli ilmeisesti Tampereella, jos työmaa niin Googlen kuvia turha katselle, mutta siellä vakionakin kaikenlaisia risteyksiä, haarautumia ym.
Ei siellä mitään vetoketjua ole vaan se kaista vaan päättyi siihen risteykseen ja pakko vaihtaa oikealle, lain mukaan jo ennen risteystä koska risteysalueella ei saisi kaistaa vaihtaa. Mua ei sinänsä kiinnosta miten porukka siellä haluaa ajaa tai jos haluaa vaihtaa mun eteen kaistaa risteysalueella niin tehköön sen vaan, kunhan A. käyttää vilkkua ja B. ei kiilaa suoraan päälle.
 
Puoltaako joku liikennesääntö tuota että oikea kaista ajaisi etuajo-oikeutetusti edes lainausmerkeissä? Olen lähtenyt aina siitä olettamuksesta, ettei kaistaa saa vaihtaa mihinkään suuntaan ellei väistä toisen kaistan autoilijoita. Sitten asia erikseen jos mateluvauhtia tai muuten hyvää hyvyyttään toisella kaistalla joku tekee tilaa ns. vetoketjumallilla.
Jos tie kapenee niin että suuntaansa yksi kaista, niin se joka ajaa oikeanpuoleista kaistaa, oikeanpuolesta reunaa, niin hänhän on se jolla kaista ei lopu, vaan se joka jatkaa vasemmalla. vaikka se oikea tienreuna olisi se mikä siirtyy vasemmalle. (ja jos ei kaistaviivoilla toisin piirrellty)
Tietyömailla jos sinne oikeaan reunaan on laitettu esteitä, työmaa-aitoja niin sitten tilanne todennäköisesti muuttuu.

(Oletus että muita, esim merkkejä mikä kieltäisi suoraan ajamasta).

Tyypilinen vaaran paikka on se kaksikaistaa suuntaansa ja tie kapenee yksikaisteiseksi pysäköintiruutujentakia, jolloin se oikea kaista siirtyy ruudun leveyden verran oikealla ja vasemmalta kaistalta kaista jonkin opetuksen mukaan loppuu. (jos ei toisin piiretty)


Ei siellä mitään vetoketjua ole vaan se kaista vaan päättyi siihen risteykseen ja pakko vaihtaa oikealle, lain mukaan jo ennen risteystä koska risteysalueella ei saisi kaistaa vaihtaa. Mua ei sinänsä kiinnosta miten porukka siellä haluaa ajaa tai jos haluaa vaihtaa mun eteen kaistaa risteysalueella niin tehköön sen vaan, kunhan A. käyttää vilkkua ja B. ei kiilaa suoraan päälle.
En tiedä mikä siellä tilanne, jos oikealla tiellä mistä Googlen kuvista arvoin, niin ollut risteyksiä missä jatkuu kaksikaistaisena tai jotain haarautumia. Niin tuossa pohdin tilannetta jos se oikealla kaistalla on jotain työmaaesteitä, niin silloin voi se oikea joutua väistämään, tietenkin jos vasemmalla kaistalla esteitä, niin toki vasemmalla kaistalla ollut väistää, jos molemmilla esteitä, niin ....

Onko nykyään risteysalueella kaistanvaihto kielletty ? jos siis ei ole merkkejä, sulkuviivoja yms. mikä sen kieltäisi?

Toki mikään ei ole syy kääntää kylkeen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
254 862
Viestejä
4 427 518
Jäsenet
73 449
Uusin jäsen
ApinaHP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom