Kyllähän ne hyvin kiihtyy, mutta paremminkin voisi kiihtyä. Ei mun ole ainakaan yhtään vaikea miettiä mihin sitä tehoa ohituksessa käytetään. Mitä enemmän tehoa niin sen pienemmästä välistä pystyy/uskaltaa pujahtaa ja kun aina lähtee kaasu pohjassa ohittamaan niin sen aikaisemmin voi myös löysätä ts. saman kokoiseen väliin ohittaessa suuremmalla teholla on paljon enemmän varmuusmarginaalia kuin pienempi tehoisella purkilla. Eli suurempi tehoisella autolla jokainen pienemmän tehoisen vertainen ohitus on paljon turvallisempi koska marginaalia on enemmän
.
Sanoisin että tuo "järkevyysraja" menee ehkä jossain 400hp paikkeilla ts. teslan suorituskyvyn paikkeilla, tuonne asti siitä tehosta on jotain hyötyä...
Mielestäni ei tässä ole mitään epäselvää. Teholla saa saman suorituskyvyn pumppaamatta eli paljon mukavempaa ajamista ja jos haluaa pumpata niin pääsee ohitse paikoissa jossa pienempi tehoisella ei pääse tai samankokoisessa kolossa turvallisemmin.
Joku muu puhui 2 sekunnista ja siitä kuinka suora tappotuomio se on jos kohtaavien autojen väliin jää "vain" tuon verran. Itse kommentoin että tuohan on reilusti (kun tilannetta seuraa eikä ota vain snapshottia yhdestä hetkestä) - ei tässä yhteydessä mistään ohitukseen lähdöstä puhuttu...
Vaikka sitä että jos vastaantulevassa letkassa on 200m kolo ja edellä joku ajaa vaikka 70@100 niin ei ohitus mikään tekemätön paikka ole jos ohitse haluaa päästä, mutta jos tehoa ei ole niin homman saa melkein unohtaa, koska käytännössä mahdotonta ottaa niin isoa alkuvauhtia ja sovittaa se optimaalisesti kolon kohdalle koska tuohon vauhdin ottamiseen tarvitaan niin pitkä matka... 140 keskinopeudella 100m mennään 2,6sec, samassa ajassa 70 ajava menee 50m ja vastaan tullut @100 letka 71m eli tilaa jäi 30metriä ja "reilut marginaalit" vielä ohitettavaankin... 120 keskinopeudella alkaa olemaan jo ahdasta 3sec, 58m ja 83m. 100 keskinopeudellakin tuo taitaisi ehkä vielä nippa nappa teoriatasolla onnistua, 3,6s, 70m ja 100m (kannattaa siis olla takas omalla kaistalla kokonaan jo 100m kohdalla
- todellisuudessa vastaantulevat ovat hidastaneet eli itsemurha ohitus tehottomalla vehkeellä onnistuu myös).
Toinen esimerkki 200m matkasta: esim. tuollaisen kiihdytysrampin kautta pääsee ihan näppärästi myös ohitse vaikka se olisi ylämäkeen
ja kyllä, tämä menee siihen 'härskimmin' kategoriaan, mutta taitaa olla itse asiassa jopa täysin laillistakin (jos nopeusrajoitusta) ei ylitetä.
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
www.google.com
Miten niin en välitä, olen tilanteen huomannut ja ajan kuluessa sitä integroinut ja todennut että ei aiheuta toimenpiteitä ts. olen varma että ei tartte tehdä mitään. Jos en ole varma (1. tason varoitus) niin vedän aluksi oikeaan laitaan, mutta kuten sanottu ei tämmöisiä tilanteita juuri tule vastaan kun osaa lukea sitä tilannetta eikä vain ota snapshottia "nyt se tulee samaa kaistaa syliin" yhdestä ajan hetkestä. Arvaisin että niiltä keneltä se ohituskaan ei suju on samoja vaikeuksia hahmottaa että ei se vastaantuleva auto tule syliin ja sitten itketään foorumilla kun joku ohitti niin ja niin vaarallisesti.