Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

500 heppasella pääsee ohi paikassa jossa 400 heppasella ei pääse. 400:lla paikassa jossa 300 ei riitä jne jne. .
Raskaassa liikenteessä joo.
Mutta jos kommentit oli nyt koski yleisten teiden henkilöauto liikennettä, niin aika erkoistilanteita joutuu kaiveleen että jonkin esimerkin saisi väännettyä. Ja sellaiset hukkuu kohinaan.

Mutta jatkoit viihjauksilla tyyliin että voi sitten sikailla, eli voisi esim estää muita, eli juur sitä mitä ilmeisesti ketjussa kritisoitiin.

Jollain haarukalla teho tuo ajomukavuutta, ja sitä paljon puhuttu reserviä, jolla kai viitataan siihen että ei tarvi sillä alimittaisella kiihdystyrampilla/kaistalla kenkiä. Tai voi sillä kiihdtyskaistan pätkällä paikkailla aiemmin tehtyjä mokia.


"Alitehoiset" sitten oma lukunsa, jos tarkoitetaan sellaisia joilla menee 20km/h nosto kiihdtukseen sen 10s, ja huiput niin lähellä että jos vähän vastamäkeä niin alkaa jäämään tavoitteesta.
 
Raskaassa liikenteessä joo.
Mutta jos kommentit oli nyt koski yleisten teiden henkilöauto liikennettä, niin aika erkoistilanteita joutuu kaiveleen että jonkin esimerkin saisi väännettyä. Ja sellaiset hukkuu kohinaan.

Mutta jatkoit viihjauksilla tyyliin että voi sitten sikailla, eli voisi esim estää muita, eli juur sitä mitä ilmeisesti ketjussa kritisoitiin.
Siinä missä 150hp vehkeellä olet rekan keulassa niin 250hp tilaa jää kohtuullisesti ja 400hp laitteella ohitus onkin jo täysin tyylipuhdas (nopeusrajoitusta lukuunottamatta). Itse ainakin ohittelen suht pieniin väleihin, jolloin mitä enemmän tehoa == sitä enemmän ohituspaikkoja.

Viitsitkö osoittaa kohdan jossa vihjailen että "voisi estää muita"? Ei se ole mitään estämistä jos bugatti takaa vetää ohitse kun edellä menevä urpo fiestassa arpoo että millä vaihteella pitäisi lähteä ohittamaan. "härskimmin" tarkoitti pienemmissä väleissä / pienemmillä marginaaleilla jos asiaa katsoo ohitettavan 85hp kotilon kuskin näkökulmasta. Muuten minulle on ihan se sama mitä muut toilailee, ei voisi vähempää kiinnostaa, jos joku haluaa mennä ohitse senkun menee, jos joku tulee perä edellä vastaan niin ohitan heti kuin mahdollista (ja hän saa sitten vilkutella pitkiä ihan rauhassa jos mieltään haluaa osoittaa).
 
Siinä missä 150hp vehkeellä olet rekan keulassa niin 250hp tilaa jää kohtuullisesti ja 400hp laitteella ohitus onkin jo täysin tyylipuhdas (nopeusrajoitusta lukuunottamatta). Itse ainakin ohittelen suht pieniin väleihin, jolloin mitä enemmän tehoa == sitä enemmän ohituspaikkoja.

Viitsitkö osoittaa kohdan jossa vihjailen että "voisi estää muita"? Ei se ole mitään estämistä jos bugatti takaa vetää ohitse kun edellä menevä urpo fiestassa arpoo että millä vaihteella pitäisi lähteä ohittamaan. "härskimmin" tarkoitti pienemmissä väleissä / pienemmillä marginaaleilla jos asiaa katsoo ohitettavan 85hp kotilon kuskin näkökulmasta. Muuten minulle on ihan se sama mitä muut toilailee, ei voisi vähempää kiinnostaa, jos joku haluaa mennä ohitse senkun menee, jos joku tulee perä edellä vastaan niin ohitan heti kuin mahdollista (ja hän saa sitten vilkutella pitkiä ihan rauhassa jos mieltään haluaa osoittaa).
Ohituspaikka ei ole järkevä jos onnistumiseen tarvitsee 250hp ja törkeän ylinopeuden.
 
Siinä missä 150hp vehkeellä olet rekan keulassa niin 250hp tilaa jää kohtuullisesti ja 400hp laitteella ohitus onkin jo täysin tyylipuhdas (nopeusrajoitusta lukuunottamatta).
Faktoja tarkistamatta, 150Hp henkilöauto kiihtyy 80-100km/h ja ylikin muutamassa sekunnissa. Joten sen vauhdin on saanut kelattua jo ennenkuin vaihtaa ohituskaistalle.
Niissä tilanteissa missä on nukkunut onnensa ohitte, niin 150-250 ero voi vähän kiposta riippuen jelppiä, ja en väitä etteikö mukavuuttakin, varsinkin manuaalilla.

Sitten voi miettiä kuinka usein oikeasti on tilanteita missätehoa tarvitaan sen 250hp, saati 300,400, jopa 500 että voisi ohittaa, ja kuika moni niistä loppujenlopuksi on mokien paikkailua, tai kyse vain siittä että mahdollisuus törttöillä.

Jos jollain pitää perustella hankintaa, niin kaivaisin jotain muitä syitä, jos kyse ei ole jatkeesta, vaan nauttii tehosta, niin se on ihan hyvä syy.
Viitsitkö osoittaa kohdan jossa vihjailen että "voisi estää muita"? Ei se ole mitään estämistä jos bugatti takaa vetää ohitse kun edellä menevä urpo fiestassa arpoo että millä vaihteella pitäisi lähteä ohittamaan.
Jos se ei ilman kuvailtuja tehoja onnistu, niin viittaa moiseen.
Kyllä sen kuvaillun kaltaisen urpon ohittaan vaikka sillä toisella fiestalla.

No ehkä sellainen ajatus, jos sitä tehoa on reservissä, niin helpommin antaa tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kehä 2:lla toivoo päivittäin että Poliisi laittaisi kunnon ratsian. Kuorma-autot tuolla yksi saatanan riesa, vetelevät miten sattuu.

Toinen mikä samaisella tiellä on joka aamuista: Vedetään oikeaa kaistaa koska vasen on tukossa kiitos sinne muodostuvan sumpun. Äkkiä ennen tuota liikenneympyrää, josta lähdetään länärille vedetäänkin jonkun nokan eteen vasemmalle kaistalle. Noissa tilanteissa toivoisi, että tuo arjen kiireinen sankari vetäisi sen auton romunsa katolleen ja joutuisi vähintään sairaalahoitoon. Lisäksi sillä tiellä on 80km/h rajoitus joten ne "kiireiset" perseessä roikkujat voisivat vetää itsensä narun jatkoksi.
 
Siinä missä 150hp vehkeellä olet rekan keulassa niin 250hp tilaa jää kohtuullisesti ja 400hp laitteella ohitus onkin jo täysin tyylipuhdas (nopeusrajoitusta lukuunottamatta). Itse ainakin ohittelen suht pieniin väleihin, jolloin mitä enemmän tehoa == sitä enemmän ohituspaikkoja.
Oliko jo mainittu että ohittaa sellaisessa paikassa ettei ohitus aiheuta vaaraa kenellekään? Aika paljon näkee nuiden uudempien ja/tai tehokkaampien autojen ohittavan siten, että vastaantulijaan jää parin sekunnin rako ja kolarilta välttyy nipin napin ja muut joutuvat jopa jarruttamaan että se yksi teiden sankari pääsee ohi "turvallisesti". Mutkissa ja ylämäissä ohittajat myös täysiä pellejä.

T. Alle 120hp nuhapumpun omistaja, jolla ei ole koskaan auton tehosta jäänyt ohittaminen kiinni, koska osaan katsoa ohituspaikan järkevästi.

PS. Joskus saattaa joutua kymmeniä kilometrejä ajamaan hitaamman perässä, mutta se on voi voi ja ohitus sitten kun se on turvallista.
 
Oliko jo mainittu että ohittaa sellaisessa paikassa ettei ohitus aiheuta vaaraa kenellekään? Aika paljon näkee nuiden uudempien ja/tai tehokkaampien autojen ohittavan siten, että vastaantulijaan jää parin sekunnin rako ja kolarilta välttyy nipin napin ja muut joutuvat jopa jarruttamaan että se yksi teiden sankari pääsee ohi "turvallisesti". Mutkissa ja ylämäissä ohittajat myös täysiä pellejä.

T. Alle 120hp nuhapumpun omistaja, jolla ei ole koskaan auton tehosta jäänyt ohittaminen kiinni, koska osaan katsoa ohituspaikan järkevästi.

PS. Joskus saattaa joutua kymmeniä kilometrejä ajamaan hitaamman perässä, mutta se on voi voi ja ohitus sitten kun se on turvallista.

Riippuu kyllä täysin ylämäestä. Joskus on pitkiä suoria ylämäkiä, että niissä voi ihan hyvin ohittaa, jos autossa on riittävästi tehoa. Tuollaisella 120hp vehkeellä saa kyllä unohtaa ohitukset, jos on yhtään ylämäkeä. Joitakin ohituskaistojakin on ylämäkeen ja tuollaisella kun pitäisi vaikka rekasta päästä ohi, niin on kyllä melko tuskainen ohitus, ellei sitten kilometriä ennen ohituskaistan alkua jo keräämään vauhtia valmiiksi. Tai no riippuu taas tietekin miten kevyestä autosta tässä puhutaan..

Kyllä niillä nuhapumpuillakin usein lähdetään ohittamaan mutkiin ym. Tätä näkee ihan liian usein.

Tuli näistä hitaista ohituksista mieleen yksi nainen vuosikymmenen takaa. Itsellä oli alla ~100hp auto ja kärri, joka oli painon puolesta täynnä (peltiä kyydissä). Jouduttiin pysähtymään yhteen risteykseen kun edeltä auto kääntyi vasemmalle ja vastaan tuli autoja. No muutoma autoa siinä toki ehti perään kerääntyä. Kun lähdettiin taas liikkeelle niin kaksi perässä olevaa meni ohi reippaasti kuten voisi kuvitella. Sitten kolmantena ohittajana tuli nainen. Alueella oli 100 rajoitus itse sain kiihdytettyä (tai no madeltua kun paino kärrin kanssa oli yli 2tonnia) ~88 todelliseen nopeuteen (en siis kiihdyttänyt tuota kovempaa nopeuteen missään vaiheessa). Tässä vaiheessa se nainen sitten sai "kiihdytettyä" rinnalle. Homma muuten ihan hyvä, mutta ei sitten enää uskataltanut ilmeisesti painaa kaasua. Tultiin pidemmälle suoralle ja suoran toisesta päästä näkyi tulevan vastaa auto. Kun se auto oli siinä rinnalla ollut hetken soitin torvea. Nainen katsoo ja levittelee käsiään.. Se vastaan tuleva paku ajaa bussipysäkille.. Sitten vasta kun tullaan seuraavaan mutkaan tämä nainen löytää sen kaasupolkimen autosta.. Takana oli seuraava auto mulla kärrissä kiinni tulossa kyttäämässä ohituspaikkaa, joten ei tuossa ihmeellisiä jarrutuksiakaan kehdannut alkaa tekemään. Täytyy kysyä, että mitä tuossa vaiheessa liikkuu ohittajan päässä kun näkee vastaan tulevan auton, mutta silti mitään ratkaisuja ei tehdä?
 
Faktoja tarkistamatta, 150Hp henkilöauto kiihtyy 80-100km/h ja ylikin muutamassa sekunnissa. Joten sen vauhdin on saanut kelattua jo ennenkuin vaihtaa ohituskaistalle.
Niissä tilanteissa missä on nukkunut onnensa ohitte, niin 150-250 ero voi vähän kiposta riippuen jelppiä, ja en väitä etteikö mukavuuttakin, varsinkin manuaalilla.

Sitten voi miettiä kuinka usein oikeasti on tilanteita missätehoa tarvitaan sen 250hp, saati 300,400, jopa 500 että voisi ohittaa, ja kuika moni niistä loppujenlopuksi on mokien paikkailua, tai kyse vain siittä että mahdollisuus törttöillä.
Eihän tuohon tarvita kuin joku mutkainen tie, jokaisen mutkan takana on potentiaalinen ohituspaikka, mutta sitä ei tiedä ennenkuin tie aukeaa (vastaan voi tulla auto tai seuraava mutka/mäki on liian lähellä), tämmöisellä tiellä pienitehoisella kotilolla ohitus käytännössä vaatii sen että joka mutkan/mäen kohdalla pumppaat nopeuden sen +20 vs edellä menevä ja sitten hyppäät jarrulle n+y kertaa kun ei ohitus ollutkaan mahdollista. Tehon kanssa katsotaan rauhassa että mikä on tilanne ja painetaan lappu lattiaan jos näyttää hyvältä, helppoa ja yksinkertaista :). Ihan vastaavaa tapahtuu maatielläkin, suoralla tulee autoja vastaa ja edellä on mutka/mäki, varman ohituspäätöksen voit tehdä vasta kun viimeinen auto on about kohdallasi, jos siinä kohtaa ei seuraavaa autoa näy niin tila riittää, mutta se ei riitä jos 1 sec aikaisemmin auto tulee näkyviin -> jälleen kerran hemmetin rasittavaa pumpata sitä nopeutta ja toisaalta jos tehokkaamalla pumppaat sitä nopeutta vastaavasti niin jälleen kerran pääset absoluuttisesti pienemmässä välissä ohi vaikka sieltä se seuraava auto jo näyttäytyisi.

Siitä olen samaa mieltä että hiljaisella tiellä pienempitehoisellakin pääsee ohitse pääsääntöisesti riittävän hyvin/nopeasti, mutta kun liikennettä on enemmän niin joutuu soveltamaan reilusti enemmän jos matkaa haluaa edistää.

Oliko jo mainittu että ohittaa sellaisessa paikassa ettei ohitus aiheuta vaaraa kenellekään? Aika paljon näkee nuiden uudempien ja/tai tehokkaampien autojen ohittavan siten, että vastaantulijaan jää parin sekunnin rako ja kolarilta välttyy nipin napin ja muut joutuvat jopa jarruttamaan että se yksi teiden sankari pääsee ohi "turvallisesti". Mutkissa ja ylämäissä ohittajat myös täysiä pellejä.

T. Alle 120hp nuhapumpun omistaja, jolla ei ole koskaan auton tehosta jäänyt ohittaminen kiinni, koska osaan katsoa ohituspaikan järkevästi.

PS. Joskus saattaa joutua kymmeniä kilometrejä ajamaan hitaamman perässä, mutta se on voi voi ja ohitus sitten kun se on turvallista.
Pari sekuntia on omasta mielestä jo "paljon", tuossa ajassahan ehtii tekemään tien päällä vaikka mitä, ei tuossa vaaranneta kirjaimellisesti ketään. Liikenne on siitä hauskaa että se on hyvin ennustettavaa ts. ohituksessa marginaalin voi vetää hyvinkin "piukalle" ilman että kenenkään tarvitsee jarrutella/panikoida, koska autojen nopeudet on tuollaisella ohitukseen tarvittavalla tarkasteluvälillä käytännössä "vakiot". Ts. on helppoa intergroida päässä että miten joku väli muuttuu ajanfunktiona ja siitä päätellä suoraan että miten tässä tulee hetken päästä käymään, mutta se on kyllä tullut nähtyä että osalta tämä ei vaan onnistu - no siinäpähän seisovat (turhaan) jarrulla ja panikoivat.

Järjettömin ihmisryhmä on jonossa ajavat paniikkijarruttelijat, olet katsonut että lusikka pohjassa päästään "hienosti" sinisen ja punaisen auton väliin, sitten kun runttaat sellaista "sopivaa vauhtia" ohitse ja sinisen auton kohdalla aletaan siirtämään jalkaa kaasulta jarrulle (lähestytään toki edelleen punaisen takakulmaa) niin punaisella einsteinillä syttyy jarruvalot jonka seurauksena sitten yleensä käynnistyy vähintään jonkinlainen domino-efekti joka koskettaakin useampaakin autoa. Kenen mielestäni on hyvä idea alkaa jarruttaa ohittajan takia joka ei ole edes (vielä) ohittanut/ohittamassa sinua?

PS. tuossa se ero tuleekin tehosta, enpä muista koska olisi tarvinnut useita kilometrejä jonkun perässä ajella sen takia etteikö siitä pääsisi ohitse jos ohitse haluaa mennä. Joku joutsa-jyväskylä väli mökkiaikaan on sellainen että ohittamisessa ei välttämättä ole mitään järkeä (yksittäisistä autoista toki tuossakin pääsisi ohitse mutta kun niitä on 50-100kpl edessä)... Jossain muualla voi "helposti" olla 200km matkalla vaikkapa 50 ohitettua autoa, ei tuo vaadi kuin 4kpl 10 auton letkoja joista yleensä pääsee kilometrin/muutaman matkalla ohi ja muutama yksinäinen kulkija lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
300hv autollakin minusta tuntui, jo siltä että ei tuolla oikeassa elämässä sen kovempaa juuri tarvitse päästä tai oikeastaan hankala ajaa noillakaan tehoilla sitä mitä auto kiihtyisi kun muut tulee perä edellä vastaan ja nopeus nousee sellaisiin ettei ole järkevää yleisessä liikenteessä sellaisia ajella.

85% autoista tulee perä edellä vastaan ihan 160 heppaisella pakulla tai jopa 75 hepan 106 pösöllä ajellessa, että sen puolesta tehoa ei normaaliliikenteessä kovin paljoa tarvitse.

Pari kertaa on tuossa kehillä tai Turun motarilla "pitänyt" ajaa porukasta ohi paku + 2500 kg traileri/minikaivuri tai traileri/vene yhdistelmän kanssa, kun sen tasaisen 80 km/h nopeuden pitäminen suoralla ja lähes tyhjällä tiellä on vaan niin ylivoimaisen vaikeaa.
 
Pari sekuntia on omasta mielestä jo "paljon", tuossa ajassahan ehtii tekemään tien päällä vaikka mitä, ei tuossa vaaranneta kirjaimellisesti ketään.
Ei se mitenkään mukavaa ole silloin kun vastaan tulee joku 150km/h ja poukkasee takas omalle kaistalleen hetkeä(2s on erittäin lyhyt aika loppujen lopuksi) ennen yhteentörmäystä. Mitä sitten jos lasket päässä väärin ohitukseen käytettävissä olevan ajan, eli esim. vastaan tulee auto nopeampaa kuin luulet tai ohitettava kiihdyttää vauhtia, niinkuin ne joskus tekevät? Kannataako arpapelillä riskeerata muiden turvallisuus? Mielestäni ei kannata.
 
Kehä 2:lla toivoo päivittäin että Poliisi laittaisi kunnon ratsian. Kuorma-autot tuolla yksi saatanan riesa, vetelevät miten sattuu.

Toinen mikä samaisella tiellä on joka aamuista: Vedetään oikeaa kaistaa koska vasen on tukossa kiitos sinne muodostuvan sumpun. Äkkiä ennen tuota liikenneympyrää, josta lähdetään länärille vedetäänkin jonkun nokan eteen vasemmalle kaistalle. Noissa tilanteissa toivoisi, että tuo arjen kiireinen sankari vetäisi sen auton romunsa katolleen ja joutuisi vähintään sairaalahoitoon. Lisäksi sillä tiellä on 80km/h rajoitus joten ne "kiireiset" perseessä roikkujat voisivat vetää itsensä narun jatkoksi.
Pitäisköhän harkita jotain muuta kulkuneuvoa jos päivittäinen liikenne saa aggressiot noin pintaan?
 
Pitäisköhän harkita jotain muuta kulkuneuvoa jos päivittäinen liikenne saa aggressiot noin pintaan?

Kyllä se itseäkin ärsyttää kun muut sekoilee ja aiheuttaa joka päivä samat saatanan sumput samoihin paikkoihin, otetaan esimerkkinä tuusulan moottoritie, siinä ajetaan peukalo perseessä vasenta kaistaa 80km/h ja kukaan ei ole edessä eikä oikealla ja SAATIKKA KUN SIINÄ ON 100 RAJOITUS! :facepalm:
 
Ei se mitenkään mukavaa ole silloin kun vastaan tulee joku 150km/h ja poukkasee takas omalle kaistalleen hetkeä(2s on erittäin lyhyt aika loppujen lopuksi) ennen yhteentörmäystä. Mitä sitten jos lasket päässä väärin ohitukseen käytettävissä olevan ajan, eli esim. vastaan tulee auto nopeampaa kuin luulet tai ohitettava kiihdyttää vauhtia, niinkuin ne joskus tekevät? Kannataako arpapelillä riskeerata muiden turvallisuus? Mielestäni ei kannata.
Ei tuo ole mitään arpapeliä jossa kohtalo lukitaan pysyvästi luokkaa 10sec ennen mahdollista yhteentörmäystä jossa päätös ohituksesta on tehty törmäyshetkeen nähden 15sec vanhalla datalla. Tilannetta integroidaan koko ajan (toivottavasti kaikkien 3 (ohittaja, vastaantulija ja ohitettava) osapuolen toimesta, jolloin tilanne elää ja tarkkuus kasvaa mitä lähemmäs h-hetkeä päästään. Hyvin karkean arviointivirheen huomaa yleensä siinä vaiheessa kun kytkenyt vilkun päälle ja on siirtymässä toiselle kaistalle - ongelma korjataan nostamalla kaasu ja vedetään pulkka takas omalle kaistalle. Vähän pienempi möhlä korjataan jarrulla ohitettavan takakulman kohdalla ja palataan omalle kaistalle, jolloin ohitettava ei välttämättä ole edes huomannut koko tilannetta ja vastaantulija on saattanut alkaa saamaan orastavaa sydäriä.

Tästä eteenpäin saatetaan tarvita jo muiden apuja - mutta ei välttämättä, ongelmaksi muodostuu yleensä se ohitettava, se kun voi tehdä ihan mitä vaan, joten ei ole olemassa mitään "survival patternia" jolla joka tilanteen saa pelastettua toimimalla aina samalla tavalla. Vastaantulijan on toki yksinkertaista aina tiputtaa omaa nopeuttaan ilman että se aiheuttaa erikoista hämminkiä muualla, mutta harvoin tälle (kaasusta nostollekaan) todellisuudessa on mitään tarvetta (toki jos ajat itse reilusti yli rajoituksen niin nopeuden pudottaminen on ihan järkevää, koska on todennäköistä että ohittajan integraattorissa on merkittävä lähtövirhe).

Yleensä järkevintä on/olisi ohittajan painaa jarrua, mutta ohitettava tekee poikkeuksetta näin myös -> lopputulos autot parkissa rinnakkain tiellä ja jos vastaantuleva ei hidasta niin kolari on varma (jarruttamalla toki saadaan vastaantulijalle reilusti lisäaikaa ja myös osumaenergiaa alas). Jos ohitettava ei jarruta niin jarrulla pääsisi takaisin sen taakse aina suht nopeasti ts. ohittaja korjaa itsenäisesti omat mokansa hyvin pitkälle. Kirjoittamattoman pääsäännön mikäli tilanne alkaa näyttämään huonolta (interaattorin 1. tason varoitus) ohitettavan ja vastaantulijan kannattaisi vetää ensin oikeaan laitaan -> näin tielle mahtuu poikkeuksetta 3 autoa rinnakkain sekä kaikki indikoi että on tilanteen tasalla eikä välttämättä mitään muita toimia tartte tehdä osuman välttämiseksi. Jossain kohtaa ohitettavan ja vastaantulijan kannattaa löysätä (tämän nopeuden muutoksen välittyminen muiden integraattorien outputtiin kestää hetken) kaasusta (ja ohittajan koittaa painaa jalka tulipellistä läpi), sanoisin että viimeistään silloin kun ohittaja on jo reilusti rinnalla selvästi isommalla nopeudella ja integraattori indikoi (2. tason varoitus) että tässä ei ehkä käy hyvin... Se että ohitettava tai vastaantulija joutuisi käyttämään oikeasti jarrua törmäyksen estämiseksi (3. tason varoitus) on kyllä, no sanotaanko että ihan helvetin harvinaista ja liittyy pääsääntöisesti tuohon dilemmaan että milloin ohittajan ei kannata enää hypätä jarrulle vaan sen sijaan pyrkiä viemään ohitus loppuun.


Ei mun ainakaan 'tartte' ottaa ajolinjaa edes oikeaan reunaan vastaantulevan ohittajan takia kuin max. pari kertaa vuodessa, jarrua en muista painaneeni pitkään aikaan ja kaasusta päästänyt "joskus". Ei minua ainakaan haittaa se että joku tulee 150km/h vauhdilla kun autojen välissä on 50m (eli törmäyshetkeen 50m /((150+110)/3,6)=50m/(260/3,6))) reilusti alle sekunti jos se tulisi sieltä suoraan) kun vaihtaa kaistaa pois alta. Olennaista tässä on se että integraattori on tuossa kohtaa jo niin tarkka että sen indikoima tulos on validi, ts. on jo sekunteja sitten näyttänyt siltä että ohitus tulee onnistumaan... Vanha sanonta: "ei se vauhti tapa vaan äkkipysäys" pätee tähänkin...
 
Ei tuo ole mitään arpapeliä jossa kohtalo lukitaan pysyvästi luokkaa 10sec ennen mahdollista yhteentörmäystä jossa päätös ohituksesta on tehty törmäyshetkeen nähden 15sec vanhalla datalla. Tilannetta integroidaan koko ajan (toivottavasti kaikkien 3 (ohittaja, vastaantulija ja ohitettava) osapuolen toimesta, jolloin tilanne elää ja tarkkuus kasvaa mitä lähemmäs h-hetkeä päästään. Hyvin karkean arviointivirheen huomaa yleensä siinä vaiheessa kun kytkenyt vilkun päälle ja on siirtymässä toiselle kaistalle - ongelma korjataan nostamalla kaasu ja vedetään pulkka takas omalle kaistalle. Vähän pienempi möhlä korjataan jarrulla ohitettavan takakulman kohdalla ja palataan omalle kaistalle, jolloin ohitettava ei välttämättä ole edes huomannut koko tilannetta ja vastaantulija on saattanut alkaa saamaan orastavaa sydäriä.

Tästä eteenpäin saatetaan tarvita jo muiden apuja - mutta ei välttämättä, ongelmaksi muodostuu yleensä se ohitettava, se kun voi tehdä ihan mitä vaan, joten ei ole olemassa mitään "survival patternia" jolla joka tilanteen saa pelastettua toimimalla aina samalla tavalla. Vastaantulijan on toki yksinkertaista aina tiputtaa omaa nopeuttaan ilman että se aiheuttaa erikoista hämminkiä muualla, mutta harvoin tälle (kaasusta nostollekaan) todellisuudessa on mitään tarvetta (toki jos ajat itse reilusti yli rajoituksen niin nopeuden pudottaminen on ihan järkevää, koska on todennäköistä että ohittajan integraattorissa on merkittävä lähtövirhe).

Yleensä järkevintä on/olisi ohittajan painaa jarrua, mutta ohitettava tekee poikkeuksetta näin myös -> lopputulos autot parkissa rinnakkain tiellä ja jos vastaantuleva ei hidasta niin kolari on varma (jarruttamalla toki saadaan vastaantulijalle reilusti lisäaikaa ja myös osumaenergiaa alas). Jos ohitettava ei jarruta niin jarrulla pääsisi takaisin sen taakse aina suht nopeasti ts. ohittaja korjaa itsenäisesti omat mokansa hyvin pitkälle. Kirjoittamattoman pääsäännön mikäli tilanne alkaa näyttämään huonolta (interaattorin 1. tason varoitus) ohitettavan ja vastaantulijan kannattaisi vetää ensin oikeaan laitaan -> näin tielle mahtuu poikkeuksetta 3 autoa rinnakkain sekä kaikki indikoi että on tilanteen tasalla eikä välttämättä mitään muita toimia tartte tehdä osuman välttämiseksi. Jossain kohtaa ohitettavan ja vastaantulijan kannattaa löysätä (tämän nopeuden muutoksen välittyminen muiden integraattorien outputtiin kestää hetken) kaasusta (ja ohittajan koittaa painaa jalka tulipellistä läpi), sanoisin että viimeistään silloin kun ohittaja on jo reilusti rinnalla selvästi isommalla nopeudella ja integraattori indikoi (2. tason varoitus) että tässä ei ehkä käy hyvin... Se että ohitettava tai vastaantulija joutuisi käyttämään oikeasti jarrua törmäyksen estämiseksi (3. tason varoitus) on kyllä, no sanotaanko että ihan helvetin harvinaista ja liittyy pääsääntöisesti tuohon dilemmaan että milloin ohittajan ei kannata enää hypätä jarrulle vaan sen sijaan pyrkiä viemään ohitus loppuun.


Ei mun ainakaan 'tartte' ottaa ajolinjaa edes oikeaan reunaan vastaantulevan ohittajan takia kuin max. pari kertaa vuodessa, jarrua en muista painaneeni pitkään aikaan ja kaasusta päästänyt "joskus". Ei minua ainakaan haittaa se että joku tulee 150km/h vauhdilla kun autojen välissä on 50m (eli törmäyshetkeen 50m /((150+110)/3,6)=50m/(260/3,6))) reilusti alle sekunti jos se tulisi sieltä suoraan) vaihtaa kaistaa pois alta. Olennaista tässä on se että integraattori on tuossa kohtaa jo niin tarkka että sen indikoima tulos on validi, ts. on jo sekunteja sitten näyttänyt siltä että ohitus tulee onnistumaan... Vanha sanonta: "ei se vauhti tapa vaan äkkipysäys" pätee tähänkin...
Nyt on sen verran pitkä ja monimutkainen vastaus ohittamisesta, että ei mitään järkeä :sdarra:
 
Pitäisköhän harkita jotain muuta kulkuneuvoa jos päivittäinen liikenne saa aggressiot noin pintaan?
No siinä vaiheessa kun lähes päivittäin (liioiteltuna) on tilanteita joissa muiden perseilyn takia on kolarimahdollisuus niin ehkä sitä hieman vittuuntuu.

Noh,onneksi on nyt dashboard cam, ehkä sitä jossakin vaiheessa voisi julkaista sellaisen hienon videon tuonne youtubeen. Jospa osa tämänkin foorumin mulkuista löytää itsensä sieltä.

edit. ja tällä hetkellä vituttaa vielä enemmän kun kyydissä on usein myös vielä vasta syntymätön lapsi. Siinä ei hirveästi Karaportin suunnalta ajelevien mulkkujen pujottelut lämmitä.
 
Unohdat tuossa täysin sen, että kun se auto tulee sua sen 150 km/h vastaan sun kaistalla parin sekunnin päästä törmäyksestä, niin sun pitää luottaa että se vastaatulija tietää mitä tekee. Nyt kun hyvin yleisesti nuo kanssa autoilijat eivät tiedä mitä tekevät, vaikka ehkä niin kuvittelevatkin, niin kyllä tuossa alkaa minulla automaattisti varautuminen törmäyksen välttämiseen.
Noin pienillä turvamarginaaleilla ohittelevat kuuluvat ehdottomasti otsikon mukaiseen kategoriaan. Ohittaminen tulee tehdä niin että se ei häiritse muiden ajamista (toki ohitettavakaan ei saa häiritä ohittajaa).
 
Eihän tuohon tarvita kuin joku mutkainen tie, jokaisen mutkan takana on potentiaalinen ohituspaikka, mutta sitä ei tiedä ennenkuin tie aukeaa (vastaan voi tulla auto tai seuraava mutka/mäki on liian lähellä),
Jos on tuntematon tie, ja navikaattorikin puuttuu, niin niillä 50 heppasilla laivoila joutuu vähän enemmän tekemään töitä.

Mutta, jos siinä perhe kipossa 150hp, tai 200hp, niin kyllä saa vääntää jotain aika erikoista tilannetta että lisätehoilla jotain muutakin kuin viihde/mukavuus etua saisi.

Tehon kanssa katsotaan rauhassa että mikä on tilanne ja painetaan lappu lattiaan jos näyttää hyvältä, helppoa ja yksinkertaista :)
No se ennakoija voittaa tuon. Kyllä moni 200hp ohituskiihtyvyys on sitä luokkaa että ei välttämättä tarvi viimeisiä siitä kiskoa.

Ihan vastaavaa tapahtuu maatielläkin, suoralla tulee autoja vastaa ja edellä on mutka/mäki, varman ohituspäätöksen voit tehdä vasta kun viimeinen auto on about kohdallasi, jos siinä kohtaa ei seuraavaa autoa näy niin tila riittää, mutta se ei riitä jos 1 sec aikaisemmin auto tulee näkyviin -> jälleen kerran hemmetin rasittavaa pumpata sitä nopeutta ja toisaalta jos tehokkaamalla pumppaat sitä nopeutta vastaavasti niin jälleen kerran pääset absoluuttisesti pienemmässä välissä ohi vaikka sieltä se seuraava auto jo näyttäytyisi.
No, yleensä ei kai jäädä odottaamaan sitä viimeistä autoa ja sen jälkeen lähdetä ohitusta suunnitteleen. Siinä on jo menettänyt monia mainostamiasi arvokkaita sekuntteja.

Jos vastaan tulee jonoa, ja näkymää on niin pitkälle että arvioit että viimeisen jälkeen vielä voisi ohittaa, niin kyllä luulis että ohituksen valmistelua aloitetaan hyvissä ajoin, jotta sen viimeisen jälkeen ollaan jo valmiina vaihtamaan kaistaa, jos tilanne sen sallii. Eikä vasta aleta arpoon ja kiihdytteleen.



Pari sekuntia on omasta mielestä jo "paljon", tuossa ajassahan ehtii tekemään tien päällä vaikka mitä, ei tuossa vaaranneta kirjaimellisesti ketään. Liikenne on siitä hauskaa että se on hyvin ennustettavaa ts. ohituksessa marginaalin voi vetää hyvinkin "piukalle" ilman että kenenkään tarvitsee jarrutella/panikoida, koska autojen nopeudet on tuollaisella ohitukseen tarvittavalla tarkasteluvälillä käytännössä "vakiot". Ts. on helppoa intergroida päässä että miten joku väli muuttuu ajanfunktiona ja siitä päätellä suoraan että miten tässä tulee hetken päästä käymään, mutta se on kyllä tullut nähtyä että osalta tämä ei vaan onnistu - no siinäpähän seisovat (turhaan) jarrulla ja panikoivat.
Mistä nyt kirjoitat ?
80km/h nopeudella hyvällä asfalttikelillä ei edes pysäytä autoa. Ojaan kyllä kerkiää ajaan, mutta ei pysähtyy, jos ei kiveen törmää.


Ohistustilanne (Vastaantulijoiden kaistalla) on huomattava riskitekijä, yllättävä, kaistojenvaihtoa, ja jos kaksi autoa tulee toisia kohti 80km/h vauhdilla nopeusero 160km/h, ja tilanteessa on mukana se ohitettavakin. Ja kannattaa muistaa että sille vastaantulijalle on yllätys jos sen kaistalla tulee joku vastaan.

Jos maalailet tilannetta että olet mokanut ohituksen ennakoinnissa ja hädissään lähdet polkemaan, niin siinä aiheutat vain lisää riskitekijöitä.

Edit.

Vuodenaikaan liittyen, niin toki puoletani vähän naivia yleistää aiheeseen kuivaa asfalttikeliä.
 
Ei tuo ole mitään arpapeliä jossa kohtalo lukitaan pysyvästi luokkaa 10sec ennen mahdollista yhteentörmäystä jossa päätös ohituksesta on tehty törmäyshetkeen nähden 15sec vanhalla datalla. Tilannetta integroidaan koko ajan (toivottavasti kaikkien 3 (ohittaja, vastaantulija ja ohitettava) osapuolen toimesta, jolloin tilanne elää ja tarkkuus kasvaa mitä lähemmäs h-hetkeä päästään.

Taida trollata ihan herjalla.

Tai sitten itsetuhoisi ajatuksia, tosin ajatuksena aika karmea.

Ei mun ainakaan 'tartte' ottaa ajolinjaa edes oikeaan reunaan vastaantulevan ohittajan takia kuin max. pari kertaa vuodessa, jarrua en muista painaneeni pitkään aikaan ja kaasusta päästänyt "joskus". Ei minua ainakaan haittaa se että joku tulee 150km/h vauhdilla kun autojen välissä on 50m (eli törmäyshetkeen 50m /((150+110)/3,6)=50m/(260/3,6))) reilusti alle sekunti
Samassa viestissä aiemmin pyysit apua vastaantulijoilta, mutta itse ei sitten ole valmis tekemään mitään, vaan suinpäin päiten.
 
Ei tuo ole mitään arpapeliä jossa kohtalo lukitaan pysyvästi luokkaa 10sec ennen mahdollista yhteentörmäystä jossa päätös ohituksesta on tehty törmäyshetkeen nähden 15sec vanhalla datalla. Tilannetta integroidaan koko ajan (toivottavasti kaikkien 3 (ohittaja, vastaantulija ja ohitettava) osapuolen toimesta, jolloin tilanne elää ja tarkkuus kasvaa mitä lähemmäs h-hetkeä päästään. Hyvin karkean arviointivirheen huomaa yleensä siinä vaiheessa kun kytkenyt vilkun päälle ja on siirtymässä toiselle kaistalle - ongelma korjataan nostamalla kaasu ja vedetään pulkka takas omalle kaistalle. Vähän pienempi möhlä korjataan jarrulla ohitettavan takakulman kohdalla ja palataan omalle kaistalle, jolloin ohitettava ei välttämättä ole edes huomannut koko tilannetta ja vastaantulija on saattanut alkaa saamaan orastavaa sydäriä.

Tästä eteenpäin saatetaan tarvita jo muiden apuja - mutta ei välttämättä, ongelmaksi muodostuu yleensä se ohitettava, se kun voi tehdä ihan mitä vaan, joten ei ole olemassa mitään "survival patternia" jolla joka tilanteen saa pelastettua toimimalla aina samalla tavalla. Vastaantulijan on toki yksinkertaista aina tiputtaa omaa nopeuttaan ilman että se aiheuttaa erikoista hämminkiä muualla, mutta harvoin tälle (kaasusta nostollekaan) todellisuudessa on mitään tarvetta (toki jos ajat itse reilusti yli rajoituksen niin nopeuden pudottaminen on ihan järkevää, koska on todennäköistä että ohittajan integraattorissa on merkittävä lähtövirhe).

Yleensä järkevintä on/olisi ohittajan painaa jarrua, mutta ohitettava tekee poikkeuksetta näin myös -> lopputulos autot parkissa rinnakkain tiellä ja jos vastaantuleva ei hidasta niin kolari on varma (jarruttamalla toki saadaan vastaantulijalle reilusti lisäaikaa ja myös osumaenergiaa alas). Jos ohitettava ei jarruta niin jarrulla pääsisi takaisin sen taakse aina suht nopeasti ts. ohittaja korjaa itsenäisesti omat mokansa hyvin pitkälle. Kirjoittamattoman pääsäännön mikäli tilanne alkaa näyttämään huonolta (interaattorin 1. tason varoitus) ohitettavan ja vastaantulijan kannattaisi vetää ensin oikeaan laitaan -> näin tielle mahtuu poikkeuksetta 3 autoa rinnakkain sekä kaikki indikoi että on tilanteen tasalla eikä välttämättä mitään muita toimia tartte tehdä osuman välttämiseksi. Jossain kohtaa ohitettavan ja vastaantulijan kannattaa löysätä (tämän nopeuden muutoksen välittyminen muiden integraattorien outputtiin kestää hetken) kaasusta (ja ohittajan koittaa painaa jalka tulipellistä läpi), sanoisin että viimeistään silloin kun ohittaja on jo reilusti rinnalla selvästi isommalla nopeudella ja integraattori indikoi (2. tason varoitus) että tässä ei ehkä käy hyvin... Se että ohitettava tai vastaantulija joutuisi käyttämään oikeasti jarrua törmäyksen estämiseksi (3. tason varoitus) on kyllä, no sanotaanko että ihan helvetin harvinaista ja liittyy pääsääntöisesti tuohon dilemmaan että milloin ohittajan ei kannata enää hypätä jarrulle vaan sen sijaan pyrkiä viemään ohitus loppuun.


Ei mun ainakaan 'tartte' ottaa ajolinjaa edes oikeaan reunaan vastaantulevan ohittajan takia kuin max. pari kertaa vuodessa, jarrua en muista painaneeni pitkään aikaan ja kaasusta päästänyt "joskus". Ei minua ainakaan haittaa se että joku tulee 150km/h vauhdilla kun autojen välissä on 50m (eli törmäyshetkeen 50m /((150+110)/3,6)=50m/(260/3,6))) reilusti alle sekunti jos se tulisi sieltä suoraan) kun vaihtaa kaistaa pois alta. Olennaista tässä on se että integraattori on tuossa kohtaa jo niin tarkka että sen indikoima tulos on validi, ts. on jo sekunteja sitten näyttänyt siltä että ohitus tulee onnistumaan... Vanha sanonta: "ei se vauhti tapa vaan äkkipysäys" pätee tähänkin...
Kyllä se bingo osuu vielä kohdalle, jos pitää ohituksen aikana jarruttaa. Siinä on sitten paska housussa, kun ohitettava hidastaa vauhtia ohituksen nopeuttamiseksi ja sinun takana oleva ajautuu riittävän lähelle ohitettavaa.
 
Tänään taas hedelmäpelit kuskien silmissä. Motarilla henkilöauton rekan ohitus -> ohittajan nopeus tippuu 95km/h.
Pääsee ohi -> 105km/h vakkariin.
A4 kuski punaisessa sedanissa. Kannattais löytää taksi- tai bussikortti.

Neljä jarrupolkimelle hyppäävä autoo keräs taaksensa siinä jumitellessaan.
 
Ohessa ajoneuvon Tesla Model 3 CMX-861 toimintaa liikenteessä

1. Eka mutkassa arvotaan kaistaa ja ajetaan kahdella kaistalla
2. Ylitetään kolme kaistaa vilkkua käyttämättä
3. Ajetaan sulkuviivan yli ja vaihdetaan kaistaa vaarallisesti risteysalueella

Tesla voi olla älykäs auto, mutta kuljettaja viimekädessä tekee päätökset ja tässä videossa kuljettajan päätökset eivät ole kovin mairittelevia, eikä auto niitä pysty pelastamaan. Jokaisen kannattaa liikenteessä sikaillessaan muistaa, että tänä päivänä "valvovia silmiä" on yllättävän monella. Lisäksi nuo avustimet voi tehdä yllättäviä päätöksiä kun esim. vilkkua ei käytä asianmukaisesti.

Hieman meni viivan yli, mutta toinen jousti kaistanvaihdossa. Nuo pari ensimmäistä huomiota on pelkkää jeesustelua, kun mihinkään ei vaikutusta ole.
 
Hieman meni viivan yli, mutta toinen jousti kaistanvaihdossa. Nuo pari ensimmäistä huomiota on pelkkää jeesustelua, kun mihinkään ei vaikutusta ole.
Eivät ne omina yksittäisinä sattumuksina olisi tosiaan mitään, mutta videon kontekstissa kertovat kyllä osuvasti kuskin ajatusmaailmasta. Vaivatta voisi ajaa esimerkiksi oikein, mutta jokin takaraivossa pakottaa ajelemaan miten sattuu.
 
Eivät ne omina yksittäisinä sattumuksina olisi tosiaan mitään, mutta videon kontekstissa kertovat kyllä osuvasti kuskin ajatusmaailmasta. Vaivatta voisi ajaa esimerkiksi oikein, mutta jokin takaraivossa pakottaa ajelemaan miten sattuu.
Vaikutti sellaiselta aktiiviselta kuskilta, tai sitten epävarmuutta/kokemattomuutta. autosta/paikasta.

Toki videon postaajan pohjustus oli hyvin vihainen ja video siinä mielessä petti odotukset, ja olisi ihan hyvä harkita tunniste tietojen peittämistä, varsinkin kun kuvajaa näyttää harrastavan enemmänkin arkipäivän liikenne julkaisuja.

Jos lähestystään vihan sijaan hitusen pehmeästi, non kuvaavaa autoa vähän mollaten, niin

Teslakuski sentä pari kertaa käytti vilkkua, Coltti henkilön autosta en tiedä, oliko niitä kolma paikkaa ja videon perusteella ei selvinnyt että olisi vilkkua käytetty , parkkeerasi keskelle risteystäkin, puolustus voi olla se että kokemuksen perusteella uskoi siitä pääsevän ajoissa pois, toinen mistä ns aktiiviset kuskit valittaisi on se että jäädään risteykseen vihreiden sytyttyä arpomaa niitä vaihteita.

Tesla ensimmäisessä risteyksessä, mitä siinä oikein kävi, videon ja kerrotun perusteella jäi käsitys että takanatuli autoja ja tesla kuski joutu sen takia ottamaan oikeanpuoleisen kaistan (mainostettu äly varoittanut?), vai ryhmittykö se vain dynaamisena kuskina sinne oikealle että pääsee tuon Volvon ohi.

Mikä pointti tällä tilityksellä, no se että lyhyestä arkipäivän videosta saa pitkän ärsyttää listan, jos sille päälle sattuu, ja toista voi samat asiat saada liki arvostusta.
 
Teslamaisia suorituksia on Helsinki pullollaan kun osa yrittää päästä mahdollisimman nopeasti eteenpäin. Osa käyttää vilkkua, osa ei (vilkun käyttäminen on heikkouden paljastaminen tsadilaisessa liikenteessä). Täytyy myöntää että joskus itsekkin tuota (aktiivista ajoa) tulee harrastettua, kun tietää että jos keulilla joku arpoo oikein kunnolla niin joutuu vähän kikkailemaan, ettei jää joka punasiin.
 
No se ennakoija voittaa tuon. Kyllä moni 200hp ohituskiihtyvyys on sitä luokkaa että ei välttämättä tarvi viimeisiä siitä kiskoa.
Niinkuin sanoin jo aiemmin, ihan helvetin rasittavaa pumpata sitä vauhtia n+y kertaa vain todetakseen että "ei tässä nyt sitten kuitenkaan ehdikään" (jos pumppaisit sillä tehokkaammalla vehkeellä vastaavasti niin jälleen kerran ehtisit monessa sellaisessa paikassa jossa mopommalla ei ehdi).

No, yleensä ei kai jäädä odottaamaan sitä viimeistä autoa ja sen jälkeen lähdetä ohitusta suunnitteleen. Siinä on jo menettänyt monia mainostamiasi arvokkaita sekuntteja.

Jos vastaan tulee jonoa, ja näkymää on niin pitkälle että arvioit että viimeisen jälkeen vielä voisi ohittaa, niin kyllä luulis että ohituksen valmistelua aloitetaan hyvissä ajoin, jotta sen viimeisen jälkeen ollaan jo valmiina vaihtamaan kaistaa, jos tilanne sen sallii. Eikä vasta aleta arpoon ja kiihdytteleen.
Kuinka väärin voi lukea? Missä vaiheessa sanoin että ohitusta aletaan suunnittelemaan viimeisen auton kohdalla? Sanoin aika selkeästi että ohituspaikka on katsottu etukäteen, mutta että paikka on sellainen ohituksen mahdollisuudesta voi olla varma vasta kun viimeinen vastaan tuleva on about sun kohdalla (esim. ylämäki). Tällöin jos lähdetään pumppaamaan sitä vauhtia etukäteen niin n+y kertaa sitä ohitusta ei pystykään tekemään (samaan koloon sillä tehokkaammalla voi lähteä 'paikaltaan').

Mistä nyt kirjoitat ?
80km/h nopeudella hyvällä asfalttikelillä ei edes pysäytä autoa. Ojaan kyllä kerkiää ajaan, mutta ei pysähtyy, jos ei kiveen törmää.

Ohistustilanne (Vastaantulijoiden kaistalla) on huomattava riskitekijä, yllättävä, kaistojenvaihtoa, ja jos kaksi autoa tulee toisia kohti 80km/h vauhdilla nopeusero 160km/h, ja tilanteessa on mukana se ohitettavakin. Ja kannattaa muistaa että sille vastaantulijalle on yllätys jos sen kaistalla tulee joku vastaan.
Mitä sä luet? Kun on tilannetta seurannut jo sekunteja niin tietää jo etukäteen tilanteen lopputuloksen, ei ole tarvetta pysäyttää autoa tai ajaa ojaan tai tehdä mitään muitakaan kevät juhlaliikkeitä vaikka autojen väliin ei ihan hirveästi tilaa jääkään (jos ei osaa integroida matkaa ja ajaa silmät kiinni, niin toki ne viimeiset sekunnit voi vähän jänniltä näyttää, mutta (onnitunut) lopputulos on todellisuudessa ratkaistu jo aikaa sitten).

Silloin kun fysikaaliset suuret on onnistumisen puolella niin se on ihan sama mitkä on nopeuserot ja miltä se jostain tuntuu. Jos fysikaalisten suureiden pohjalta ohitukseen riittää 200m niin sitten siihen se riittää, ei tartte odottaa kilometrin tyhjää suoraa jotta jotain osapuolta ei pelottaisi.
Jos maalailet tilannetta että olet mokanut ohituksen ennakoinnissa ja hädissään lähdet polkemaan, niin siinä aiheutat vain lisää riskitekijöitä.
En mä maalaile maalaile mitään, eikä tapanani ole mokailla siten että se muihin vaikuttaisi (en laske mokailuksi sitä että vähän pimeässä paikassa koittaa ohitse ja ohitettavan takakulman kohdalta joutuu vetään takaisin kun vastaan tulee sittenkin auto - harkittua riskinottoa). Ihmetytti vain lähinnä että miksi tietyt keskustelijat törmäävät noihin "tappo ohituksiin" vähän väliä kun ei sellaisia todellisuudessa juurikaan ole jos vähänkään seuraa sitä liikennettä.

Samassa viestissä aiemmin pyysit apua vastaantulijoilta, mutta itse ei sitten ole valmis tekemään mitään, vaan suinpäin päiten.
Kannattaa nyt vähän rauhoittua noiden tulkintojesi kanssa (viimeksi mokasit täällä Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?).

Missä olen pyytänyt apuja henkilökohtaisiin ohituksiini (kerroin miten ohitustapahtuman pitäisi mennä silloin kun siinä on jotain menemässä vihkoon, jossa toki joku mäen nyppylän päällä tehty ohitus menee suoraan 3. tasolle)? Missä olen sanonut ajavani 'suinpäin' päin jotain, jos se sisäinen integraattori on kunnossa niin ei se mitään päin ajamista ole kun toinen saa ohituksen ennen sitä kohtaamista valmiiksi tuolla liikenteessä näkyy niitäkin jotka vetävät jo kilsan päässä reunaan (ja varmaan polkevat jarruakin) kun joku on jossain jotain ohittamassa). Mainitsin että vain pari kertaa vuodessa tarttee ottaa oikealla kun ohitustilanne alkaa näyttämään siltä että se ei ehkä onnistu - ja näistäkin on ½ turhia vetoja, täältä luetun perusteella väki joutuu hyppimään ohittajien takia jarrulla vähän väliä -> kannattaisi ehkä alkaa suhtautumaan hommaan fysikaalisen analyyttisesti niin jää ne "musta tuntuu kauhealta" skenaariot pois yhtälöstä kun ei tuollaisia 3. tason toimenpiteitä vaativia ohituksia tuolla tien päällä juurikaan näy ja 1. tason setitkin on harvasssa.
 
Näin pimeillä, sateisilla ja synkillä maanteillä on alkanut vituttelemaan vastaantulijoiden hermoheikkous pitkien käytössä.

Tuntuu, että pitää vaihtaa heti lyhyille, kun jostain pilkahtaa valoa. Muuten tulee kostopitkiä pari sekuntia ennen kohtaamista.

Aamulla kuuden aikaan suhailin mutkittelevaa mäkistä tieosuutta ja kohtasin eräänkin kanssakulkijan. Oli siis pimeää. Tulimme molemmat loivaa alamäkeä ja pitkän (yli kilometri?) matkan päässä vastaantulija vaihtaa lyhkäset. Minua ei ne pitkät olisi häirinnyt mitenkään. Kummankin valot suuntautuivat alaviistoon. Parin sekunnin päästä tulee piiiitkä väläys mulle, että vaiha lyhyet. No vaihdoin vaikka kohtaamiseen menikin sitten ikuisuus lyhyillä arpoen piennarta ja keskiviivaa.

Sitten se legendaarinen kostopitkä vastaantulijalta. Reilusti ennen kohtaamista ledbarin tuhannen auringon voima päin näköä.

Arvasin toki tilanteen eskaloitumisen, hermanni ajoi vielä jollain pakulla missä istutaan korkeammalla joten ei luulisi vastaantulevan hoonelosten hirveästi häikivän alamäessä.
 
Niinkuin sanoin jo aiemmin, ihan helvetin rasittavaa pumpata sitä vauhtia n+y kertaa vain todetakseen että "ei tässä nyt sitten kuitenkaan ehdikään" (jos pumppaisit sillä tehokkaammalla vehkeellä vastaavasti niin jälleen kerran ehtisit monessa sellaisessa paikassa jossa mopommalla ei ehdi).
50hp lahna joo, mutta jos kesksutellaan lähemmäs 200hp henkilöautosta, niin ne kyllä ohituskiihtyy hyvin ja saa kyllä miettiä missä joutuu kaiken tehon käyttää.

Kuinka väärin voi lukea? Missä vaiheessa sanoin että ohitusta aletaan suunnittelemaan viimeisen auton kohdalla? Sanoin aika selkeästi että ohituspaikka on katsottu etukäteen, mutta että paikka on sellainen ohituksen mahdollisuudesta voi olla varma vasta kun viimeinen vastaan tuleva on about sun kohdalla (esim. ylämäki). Tällöin jos lähdetään pumppaamaan sitä vauhtia etukäteen niin n+y kertaa sitä ohitusta ei pystykään tekemään (samaan koloon sillä tehokkaammalla voi lähteä 'paikaltaan').

Jos jätät sen nopeuden sovitatmisen noin myöhään, niin olet hävinnyt siihen paremmin ennakoivaan nähden.

Ja jos lähdet vasta viimeisen ohitettua kiihdyttämään, niin edelleen ne parisataa heppaset kiihtyy niin hyvin että se hyöty lisätehosta menee sinne viihde osastolle (joka voi olla sitten riski). Jos manuaalin valinnut niin mukavuus tekijä voi olla että teholla voi korava vaihteen vaihtamisia.

Ehkä tuossa sitten maalailit jotain jossain päin suomea olevaa pitkää ylämäkeä ja kiskot jotain traileria ja traktori pitäisi siinä ohittaa, en sano etteikö painavakuorma voisi vaatia vähän enemmän tehoa, mutta että vielä se ettei pystyisi ennakoimaan ennen sitä viimeistä vastaantulevaa autoa.

Silloin kun fysikaaliset suuret on onnistumisen puolella niin se on ihan sama mitkä on nopeuserot ja miltä se jostain tuntuu. Jos fysikaalisten suureiden pohjalta ohitukseen riittää 200m niin sitten siihen se riittää, ei tartte odottaa kilometrin tyhjää suoraa jotta jotain osapuolta ei pelottaisi.

En nyt tiedä mitä yrität lopujenlopuksi kertoa, puhut jostain kahdesta sekunnista ja tuhlaat sen kaksi sekunttia jo siihen lähtöösi ja yrität paikkailla lisätehoilla (lisä riskillä)


Enkä nyt tajua mitä tuolla 200 metrillä meinaat. Arvataan jotain.

Jos peräkärry traktori menee 40km/h, ja ohitat sen lennossa 80km/h, 200 metriin sinulta menee vajaa kymmenen sekunttia, Se traktori menee siinä ajassa toistasataa metriä, mutta eiköhän se onnistu.

Eli meinaat että vapaata tietä on lähtiessä se puolikilometriä (jos vastaan ei tule jotain lujempaa ajavaa).

Ongelma on, kun ei ollut niitä apuvalineitä, arvioida etäisyydet, nopeudet jne. niin yllättävät nopeat päätökset eivät ainakaan ole riskejä vähentäviä.

Missä olen pyytänyt apuja henkilökohtaisiin ohituksiini (kerroin miten ohitustapahtuman pitäisi mennä silloin kun siinä on jotain menemässä vihkoon,
Hyvä esimerkki, korostat kuinka silloin pitää vastaantulijankin olla kartalla, eli riskin oton perustelussa tukeidut myös siihen.
Mutta myöhemmin kerroit ettet itse vastaavassa tilanteessa paljoa välitä. Eli liikenteessä voi olla tuollaisia, eli ei kannata luottaa vastaantulijaan
 
Ohessa ajoneuvon Tesla Model 3 CMX-861 toimintaa liikenteessä

1. Eka mutkassa arvotaan kaistaa ja ajetaan kahdella kaistalla (tarkoituksena oli todennäköisesti päästä suoraan vasemmalle, takana tuli muuten autoja myös)
2. Ylitetään kaikki käytössä olevat kaistat suuntamerkkiä käyttämättä
3. Ajetaan sulkuviivan yli ja vaihdetaan kaistaa vaarallisesti risteysalueella

Tesla voi olla älykäs auto, mutta kuljettaja viimekädessä tekee päätökset ja tässä videossa kuljettajan päätökset eivät ole kovin mairittelevia, eikä auto niitä pysty pelastamaan. Jokaisen kannattaa liikenteessä sikaillessaan muistaa, että tänä päivänä "valvovia silmiä" on yllättävän monella. Lisäksi nuo avustimet voi tehdä yllättäviä päätöksiä kun esim. suuntamerkkiä ei käytä asianmukaisesti.


Tässä oikea malliesimerkki miksi kaikille ei kamera ole hyväksi. :facepalm:

Mittaatko viivoittimella ettei vain risteyksessä missä ei kaistamerkintöjä tulla vahingossa toiselle kaistalle, näytätkö tyhjällä tiellä aina vilkkua, tesla lähti rivakasti liikkeelle ei muita autoja lähellä (kyllä, laki velvoittaa vilkkua) en itsekkään olisi varmaan käyttänyt vilkkua.

Kaistanvaihto lopussa oli ainoa minä minä asenne joka saattaa ärsyttää, mutta siinäkin näytettiin vilkkua ja kaikkien yhteispelillä siitä ei vaarallista kyllä saa.

Samalla kannattaa kuvaajan muistaa ettei sitä risteystä kannata ajaa umpeen;) Mitäs jos siellä olisi tullut kolari ja se jono olisi pysähtynyt, tukit risteyksessä kaikkien tien, ihminen on kovin erehtyväinen mutta hyvä tuomitsemaan muita.
 
Mittaatko viivoittimella ettei vain risteyksessä missä ei kaistamerkintöjä tulla vahingossa toiselle kaistalle, näytätkö tyhjällä tiellä aina vilkkua, tesla lähti rivakasti liikkeelle ei muita autoja lähellä (kyllä, laki velvoittaa vilkkua) en itsekkään olisi varmaan käyttänyt vilkkua.

Vilkun käyttö on kyllä sellainen asia että se pitää opetella sinne selkäytimeen. Se ei siitä käyttämisestä kulu mitenkään merkittävästi.

Mutta jos otetaan asenne että aletaan erikseen miettiä että "onko se juuri nyt tarpeellista?", niin se johtaa vaan siihen että se vilkun käyttö ei mene automaatiksi sinne selkäytimeen, ja sitten se jää välillä käyttämättä myös silloin kun sitä ehdottomasti liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden takia pitäisi käyttää.

Käytännössä: Kaikki syyt jättää joskus vilkkua käyttämättä on joko typeriä tekosyitä, tai muuten liikenteen vaarantamista (esim. kännykkä korvalla, ja loppuu kädet kesken. Siihen on hyvät syyt, miksi se laki kieltää sen kännykkä korvalla ajamisen, ja tuo on juuri yksi niistä).


Monilla ihmisillä tuntuu olevan myös täysin hukassa se, koska ja miksi sitä vilkkua käytetään. Se vilkku on oleellinen nimenomaan ilmaisemaan, mitä aiotaan seuraavaksi tehdä eli se pitäisi laittaa hyvissä ajoin päälle (ja näyttää myös aina ennen kaistanvaihtoa). Ei siinä vaiheessa kun ollaan jo siellä risteyksessä sisällä.

Erityisesti tuo vilkun liian myöhäinen käyttö ärsyttää tuossa lähellä olevassa risteyksessä, missä usein käännyn vasemmalle pikkukadulta vähän isommalle tielle. Oikealta tulee auto, joka aikoo kääntyä samasta risteyksestä, mutta ei vilkuta ajoissa, näyttää siltä, että ajaisi suoraan, joten en ala tunkemaan eteen. Siten alkaa ihmetyttää, että jopas sillä kestää, kun se alkaa löysätä kaasua kääntyäkseen, muttei laita vilkkua. Lopulta juuri ennen risteystä vilkku menee päälle, ja se kääntyy. Olisin hyvin ehtinyt kääntyä sen edestä, jos se olisi heti vilkulla ilmaissut kääntyvänsä.

Ja yleensä vielä siinä vaiheessa kun tuo saa käännyttyä (tai laitettua vilkun oikealle) , niin tulee joko vasemmalta tai vastaan joku tai muutamakin auto, ja joudun päästämään vielä nekin ensin.

Todella usein tulee tuossa risteyksessä parikymmentä sekuntia ylimääräistä jumitusta vain sen takia että yksi idiootti ei osaa laittaa vilkkua ajoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Niinkuin sanoin jo aiemmin, ihan helvetin rasittavaa pumpata sitä vauhtia n+y kertaa vain todetakseen että "ei tässä nyt sitten kuitenkaan ehdikään" (jos pumppaisit sillä tehokkaammalla vehkeellä vastaavasti niin jälleen kerran ehtisit monessa sellaisessa paikassa jossa mopommalla ei ehdi).

Kuinka väärin voi lukea? Missä vaiheessa sanoin että ohitusta aletaan suunnittelemaan viimeisen auton kohdalla? Sanoin aika selkeästi että ohituspaikka on katsottu etukäteen, mutta että paikka on sellainen ohituksen mahdollisuudesta voi olla varma vasta kun viimeinen vastaan tuleva on about sun kohdalla (esim. ylämäki). Tällöin jos lähdetään pumppaamaan sitä vauhtia etukäteen niin n+y kertaa sitä ohitusta ei pystykään tekemään (samaan koloon sillä tehokkaammalla voi lähteä 'paikaltaan').

Mitä sä luet? Kun on tilannetta seurannut jo sekunteja niin tietää jo etukäteen tilanteen lopputuloksen, ei ole tarvetta pysäyttää autoa tai ajaa ojaan tai tehdä mitään muitakaan kevät juhlaliikkeitä vaikka autojen väliin ei ihan hirveästi tilaa jääkään (jos ei osaa integroida matkaa ja ajaa silmät kiinni, niin toki ne viimeiset sekunnit voi vähän jänniltä näyttää, mutta (onnitunut) lopputulos on todellisuudessa ratkaistu jo aikaa sitten).

Silloin kun fysikaaliset suuret on onnistumisen puolella niin se on ihan sama mitkä on nopeuserot ja miltä se jostain tuntuu. Jos fysikaalisten suureiden pohjalta ohitukseen riittää 200m niin sitten siihen se riittää, ei tartte odottaa kilometrin tyhjää suoraa jotta jotain osapuolta ei pelottaisi.
En mä maalaile maalaile mitään, eikä tapanani ole mokailla siten että se muihin vaikuttaisi (en laske mokailuksi sitä että vähän pimeässä paikassa koittaa ohitse ja ohitettavan takakulman kohdalta joutuu vetään takaisin kun vastaan tulee sittenkin auto - harkittua riskinottoa). Ihmetytti vain lähinnä että miksi tietyt keskustelijat törmäävät noihin "tappo ohituksiin" vähän väliä kun ei sellaisia todellisuudessa juurikaan ole jos vähänkään seuraa sitä liikennettä.

Kannattaa nyt vähän rauhoittua noiden tulkintojesi kanssa (viimeksi mokasit täällä Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?).

Missä olen pyytänyt apuja henkilökohtaisiin ohituksiini (kerroin miten ohitustapahtuman pitäisi mennä silloin kun siinä on jotain menemässä vihkoon, jossa toki joku mäen nyppylän päällä tehty ohitus menee suoraan 3. tasolle)? Missä olen sanonut ajavani 'suinpäin' päin jotain, jos se sisäinen integraattori on kunnossa niin ei se mitään päin ajamista ole kun toinen saa ohituksen ennen sitä kohtaamista valmiiksi tuolla liikenteessä näkyy niitäkin jotka vetävät jo kilsan päässä reunaan (ja varmaan polkevat jarruakin) kun joku on jossain jotain ohittamassa). Mainitsin että vain pari kertaa vuodessa tarttee ottaa oikealla kun ohitustilanne alkaa näyttämään siltä että se ei ehkä onnistu - ja näistäkin on ½ turhia vetoja, täältä luetun perusteella väki joutuu hyppimään ohittajien takia jarrulla vähän väliä -> kannattaisi ehkä alkaa suhtautumaan hommaan fysikaalisen analyyttisesti niin jää ne "musta tuntuu kauhealta" skenaariot pois yhtälöstä kun ei tuollaisia 3. tason toimenpiteitä vaativia ohituksia tuolla tien päällä juurikaan näy ja 1. tason setitkin on harvasssa.
Kuulostaa edelleen aika monimutkaiselta tuo sun ajattelutapa kun pitää integroida ja derivoida kaks-kolmesataa muuttujaa ennen kuin lähet ohittamaan :speak:

PS. Tuhnulla autolla lyö kolmosen tai nelosen sisään niin ohi menee aika nätisti :)
 
Ohessa ajoneuvon toimintaa liikenteessä

1. Eka mutkassa arvotaan kaistaa ja ajetaan kahdella kaistalla (tarkoituksena oli todennäköisesti päästä suoraan vasemmalle, takana tuli muuten autoja myös)
2. Ylitetään kaikki käytössä olevat kaistat suuntamerkkiä käyttämättä
3. Ajetaan sulkuviivan yli ja vaihdetaan kaistaa vaarallisesti risteysalueella
Mielestäni ainoa kaistanvaihto risteysalueella tapahtui tuossa ensimmäisessä käännöksessä. Lopun kaistanvaihto ei ollut risteysalueella, vaikka vähän äkkipikainen olikin ja puolet renkaista ylitti sulkuviivan.
 
Jos sieltä tunkee bussi punaisten valojen takaa eteen, kun vihreät on palaneet muille jo useamman sekunnin niin se on vähän hiton mahdoton enää ennakoida kun olen jo ohittanut risteysalueen ja ennenkaikkea liikenneopasteen. Ja sikäli se, että tekisi virheen ajattelemattomuuttaan kuin se, että toimii liikenteessä röyhkeästi ja kusipäisesti on kaksi täysin eri asiaa.
Kritiikki kohdistu siihen että kuvaaja ajoi sinne risteykseen ja "parkkeerasi" keskelle sitä. Jossain määrin oli ennusttavissa että läpi ei psyhtäymättä pääse ja sen takia olisi ollut todellinen mahdollisuus pysähty aiemmin, niin ettei tuki koko risteystä.

Tuossa pysähtymistä ei ilmeisesti tullut sen enmpää harmia kun summpu kerkisi purkautua ennenkuin risteävälle syttyi vihreä.

Eli nämä vain tälläisiä huomioita.

Mutta hyvä homma ettei kiristele Teslan ajotyyli, en sikäli edes ihmettele jos sinullakaan ei ole tapana vilkkua käyttää.

Pientä liikenneraivoa aistittavissa ja se varmaan saa lukijatkin analysoimaa jokaista pikku tekijää, toivottavasti eivät kuitenkaan ravoistu.

Mainitsit vilku, niin onko mitään arvoita montako kertaa kuvaavassa autossa tuossa videolla käytettiin vilkkua.

Tunnistetiedot olisi ihan kaunis tapa siivota (tässä tapauksessa rekkarit).
 
Viimeksi muokattu:
Jos sieltä tunkee bussi punaisten valojen takaa eteen, kun vihreät on palaneet muille jo useamman sekunnin niin se on vähän hiton mahdoton enää ennakoida kun olen jo ohittanut risteysalueen ja ennenkaikkea liikenneopasteen. Ja sikäli se, että tekisi virheen ajattelemattomuuttaan kuin se, että toimii liikenteessä röyhkeästi ja kusipäisesti on kaksi täysin eri asiaa.

Mutta hyvä homma ettei kiristele Teslan ajotyyli, en sikäli edes ihmettele jos sinullakaan ei ole tapana vilkkua käyttää.

Älä takerru siihen bussiin, edelleen sitä risteystä ei saa ajaa tukkoon, jos sen yli ei mahdu = jäädään odottamaan toiselle puolelle. Vaadit muilta 100% tarkkuutta ja sitten itse toimit myös väärin. Tämä oli se mitä kritisoin.



Missä sanoin ettei kiristele?

Lukemisen ymmärtäminen "Kaistanvaihto lopussa oli ainoa minä minä asenne joka saattaa ärsyttää "
 
Vilkun käyttö on kyllä sellainen asia että se pitää opetella sinne selkäytimeen. Se ei siitä käyttämisestä kulu mitenkään merkittävästi.

Mutta jos otetaan asenne että aletaan erikseen miettiä että "onko se juuri nyt tarpeellista?", niin se johtaa vaan siihen että se vilkun käyttö ei mene automaatiksi sinne selkäytimeen, ja sitten se jää välillä käyttämättä myös silloin kun sitä ehdottomasti liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden takia pitäisi käyttää.

Käytännössä: Kaikki syyt jättää joskus vilkkua käyttämättä on joko typeriä tekosyitä, tai muuten liikenteen vaarantamista (esim. kännykkä korvalla, ja loppuu kädet kesken. Siihen on hyvät syyt, miksi se laki kieltää sen kännykkä korvalla ajamisen, ja tuo on juuri yksi niistä).


Monilla ihmisillä tuntuu olevan myös täysin hukassa se, koska ja miksi sitä vilkkua käytetään. Se vilkku on oleellinen nimenomaan ilmaisemaan, mitä aiotaan seuraavaksi tehdä eli se pitäisi laittaa hyvissä ajoin päälle (ja näyttää myös aina ennen kaistanvaihtoa). Ei siinä vaiheessa kun ollaan jo siellä risteyksessä sisällä.

Erityisesti tuo vilkun liian myöhäinen käyttö ärsyttää tuossa lähellä olevassa risteyksessä, missä usein käännyn vasemmalle pikkukadulta vähän isommalle tielle. Oikealta tulee auto, joka aikoo kääntyä samasta risteyksestä, mutta ei vilkuta ajoissa, näyttää siltä, että ajaisi suoraan, joten en ala tunkemaan eteen. Siten alkaa ihmetyttää, että jopas sillä kestää, kun se alkaa löysätä kaasua kääntyäkseen, muttei laita vilkkua. Lopulta juuri ennen risteystä vilkku menee päälle, ja se kääntyy. Olisin hyvin ehtinyt kääntyä sen edestä, jos se olisi heti vilkulla ilmaissut kääntyvänsä.

Ja yleensä vielä siinä vaiheessa kun tuo saa käännyttyä (tai laitettua vilkun oikealle) , niin tulee joko vasemmalta tai vastaan joku tai muutamakin auto, ja joudun päästämään vielä nekin ensin.

Todella usein tulee tuossa risteyksessä parikymmentä sekuntia ylimääräistä jumitusta vain sen takia että yksi idiootti ei osaa laittaa vilkkua ajoissa.

Sun kuvattu asia onkin sellainen mikä ärsyttää, koska se vilkun näyttö on oleellinen asia mikä vaikuttaa kaikkiin muihin ympärillä, ymmärrän myös sen että teslan olisi pitänyt vilkkua käyttää ja hyvä sitä on aina käyttää mutta ei tuo ole mikään sakon paikka ja varsinkaan kun nämä takana tulijat oli jo kymmenien metrien päässä.

Videolla vaan yritetään hakemalla hakea taas virheitä ja kun tuolla keskustassa liikutaan niin tuollaiset kaistanvaihdot on ihan arkipäivää, sillä erotuksella ettei nyt vaarannettu liikennettä vaikka tyhmä kaistanvaihto olikin ilman vilkkua kun se ei ole iso vaiva laittaa vilkkua päälle.

Ymmärtäisin nämä videot jos niissä oikeasti tapahtuu jotain kolareita tai törkeitä liikenteen vaarantamisia, mutta tälläinen minä etsin jokaisesta kaikki kaistanvaihto virheet ja levittelen niitä netissä ei saa vain mun hyväksyntää.
 
34 §
Sulkuviiva on yhtenäinen ajokaistojen välissä oleva keltainen tai valkoinen viiva. Sulkuviiva on keltainen, kun se erottaa vastakkaiset ajosuunnat toisistaan ja muulloin valkoinen.

Ajoneuvo ei saa ylittää ajosuunnalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä. Sulkuviiva on tarkoitettu ajoneuvon ajosuunnalle silloin, kun sulkuviivan vieressä sen oikealla puolella ei ole katkoviivaa. Milloin tällainen sulkuviiva on keltainen, ei ajoneuvo myöskään saa ajaa sen vasemmalla puolella.

Lähde: Asetus tieliikenneasetuksen 5 luvun muuttamisesta 163/1992 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

Jos olet sitä mieltä, ettei ajoneuvo ole risteysalueella kun se on risteyksen sulkuviivan ylittänyt niin toki olisi mukava nähdä siihen liittyviä säädöksiä.
No eipä tuolle risteysaulueelle taida mitään tarkkaa määritelmää löytyä. Mutta näin minä sen ymmärrän, kuin tässä ensimmäisessä kappaaleessa sanotaan https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/1074187107/Mista+risteysalue+alkaa

"Risteysalueen rajaaminen on hankalaa, koska risteyksiä on monenlaisia. Periaatteessa suojatiet muodostavat risteyksessä selkeät rajat. Suorakaiteen muotoisessa risteyksessä jalkakäytävien ajatellut jatkeet toimivat risteyksen reunoina. "

Toisaalta risteysalue ei varsinaisesti tähän tapaukseen liity, kaistanvaihto kun ei risteysalueella ole mitenkään yksiselitteisesti kiellettyä. Se mikä tuosta kaistavaihdosta tekee laittoman on sulkuviivan ylittäminen.
 
Ohessa ajoneuvon toimintaa liikenteessä

1. Eka mutkassa arvotaan kaistaa ja ajetaan kahdella kaistalla (tarkoituksena oli todennäköisesti päästä suoraan vasemmalle, takana tuli muuten autoja myös)
2. Ylitetään kaikki käytössä olevat kaistat suuntamerkkiä käyttämättä
3. Ajetaan sulkuviivan yli ja vaihdetaan kaistaa vaarallisesti risteysalueella

Tesla voi olla älykäs auto, mutta kuljettaja viimekädessä tekee päätökset ja tässä videossa kuljettajan päätökset eivät ole kovin mairittelevia, eikä auto niitä pysty pelastamaan. Jokaisen kannattaa liikenteessä sikaillessaan muistaa, että tänä päivänä "valvovia silmiä" on yllättävän monella. Lisäksi nuo avustimet voi tehdä yllättäviä päätöksiä kun esim. suuntamerkkiä ei käytä asianmukaisesti.

Vilkkua olisi kyllä syytä käyttää ja kaistanvaidot tehdä asiallisesti, mutta eipä tuossa videolla taaskaan mitään kovin ihmeellistä tapahtunut. Meinasitko toimittaa tuonkin videon poliisille?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se itseäkin ärsyttää kun muut sekoilee ja aiheuttaa joka päivä samat saatanan sumput samoihin paikkoihin, otetaan esimerkkinä tuusulan moottoritie, siinä ajetaan peukalo perseessä vasenta kaistaa 80km/h ja kukaan ei ole edessä eikä oikealla ja SAATIKKA KUN SIINÄ ON 100 RAJOITUS! :facepalm:

Enpä kyllä itse ole havainnut mitään pahoja sumppuja sillä muutaman kilometrin pätkällä jossa tuolla tiellä nykyään on satasen rajoitus. Kyllä ne sumput on kehä III:n ja Käpylän välillä enemmänkin.
 
Enpä kyllä itse ole havainnut mitään pahoja sumppuja sillä muutaman kilometrin pätkällä jossa tuolla tiellä nykyään on satasen rajoitus. Kyllä ne sumput on kehä III:n ja Käpylän välillä enemmänkin.

Muutama kilometri = 10km?

Siihen matkaan kuule mahtuu aika monta koheltajaa ja varsinkin toi tuusulasta päin kun tullaan ennen kehä 3 liittymää, sieltä tullaan rampilta vaivoin 80km/h tunnissa ja mennään kolmen kaistan yli vasemmalle ja jos siinä on joku edessä ettei voi vaihtaa kaistaa niin jarrua painetaan vähän lisää ja sitten tullaan vielä hiljempaa... :facepalm:
 
50hp lahna joo, mutta jos kesksutellaan lähemmäs 200hp henkilöautosta, niin ne kyllä ohituskiihtyy hyvin ja saa kyllä miettiä missä joutuu kaiken tehon käyttää.
Kyllähän ne hyvin kiihtyy, mutta paremminkin voisi kiihtyä. Ei mun ole ainakaan yhtään vaikea miettiä mihin sitä tehoa ohituksessa käytetään. Mitä enemmän tehoa niin sen pienemmästä välistä pystyy/uskaltaa pujahtaa ja kun aina lähtee kaasu pohjassa ohittamaan niin sen aikaisemmin voi myös löysätä ts. saman kokoiseen väliin ohittaessa suuremmalla teholla on paljon enemmän varmuusmarginaalia kuin pienempi tehoisella purkilla. Eli suurempi tehoisella autolla jokainen pienemmän tehoisen vertainen ohitus on paljon turvallisempi koska marginaalia on enemmän :).

Sanoisin että tuo "järkevyysraja" menee ehkä jossain 400hp paikkeilla ts. teslan suorituskyvyn paikkeilla, tuonne asti siitä tehosta on jotain hyötyä...
Jos jätät sen nopeuden sovitatmisen noin myöhään, niin olet hävinnyt siihen paremmin ennakoivaan nähden.
Mielestäni ei tässä ole mitään epäselvää. Teholla saa saman suorituskyvyn pumppaamatta eli paljon mukavempaa ajamista ja jos haluaa pumpata niin pääsee ohitse paikoissa jossa pienempi tehoisella ei pääse tai samankokoisessa kolossa turvallisemmin.

En nyt tiedä mitä yrität lopujenlopuksi kertoa, puhut jostain kahdesta sekunnista ja tuhlaat sen kaksi sekunttia jo siihen lähtöösi ja yrität paikkailla lisätehoilla (lisä riskillä)
Joku muu puhui 2 sekunnista ja siitä kuinka suora tappotuomio se on jos kohtaavien autojen väliin jää "vain" tuon verran. Itse kommentoin että tuohan on reilusti (kun tilannetta seuraa eikä ota vain snapshottia yhdestä hetkestä) - ei tässä yhteydessä mistään ohitukseen lähdöstä puhuttu...
Enkä nyt tajua mitä tuolla 200 metrillä meinaat. Arvataan jotain.
Vaikka sitä että jos vastaantulevassa letkassa on 200m kolo ja edellä joku ajaa vaikka 70@100 niin ei ohitus mikään tekemätön paikka ole jos ohitse haluaa päästä, mutta jos tehoa ei ole niin homman saa melkein unohtaa, koska käytännössä mahdotonta ottaa niin isoa alkuvauhtia ja sovittaa se optimaalisesti kolon kohdalle koska tuohon vauhdin ottamiseen tarvitaan niin pitkä matka... 140 keskinopeudella 100m mennään 2,6sec, samassa ajassa 70 ajava menee 50m ja vastaan tullut @100 letka 71m eli tilaa jäi 30metriä ja "reilut marginaalit" vielä ohitettavaankin... 120 keskinopeudella alkaa olemaan jo ahdasta 3sec, 58m ja 83m. 100 keskinopeudellakin tuo taitaisi ehkä vielä nippa nappa teoriatasolla onnistua, 3,6s, 70m ja 100m (kannattaa siis olla takas omalla kaistalla kokonaan jo 100m kohdalla :) - todellisuudessa vastaantulevat ovat hidastaneet eli itsemurha ohitus tehottomalla vehkeellä onnistuu myös).

Toinen esimerkki 200m matkasta: esim. tuollaisen kiihdytysrampin kautta pääsee ihan näppärästi myös ohitse vaikka se olisi ylämäkeen :) ja kyllä, tämä menee siihen 'härskimmin' kategoriaan, mutta taitaa olla itse asiassa jopa täysin laillistakin (jos nopeusrajoitusta) ei ylitetä.
Hyvä esimerkki, korostat kuinka silloin pitää vastaantulijankin olla kartalla, eli riskin oton perustelussa tukeidut myös siihen.
Mutta myöhemmin kerroit ettet itse vastaavassa tilanteessa paljoa välitä. Eli liikenteessä voi olla tuollaisia, eli ei kannata luottaa vastaantulijaan
Miten niin en välitä, olen tilanteen huomannut ja ajan kuluessa sitä integroinut ja todennut että ei aiheuta toimenpiteitä ts. olen varma että ei tartte tehdä mitään. Jos en ole varma (1. tason varoitus) niin vedän aluksi oikeaan laitaan, mutta kuten sanottu ei tämmöisiä tilanteita juuri tule vastaan kun osaa lukea sitä tilannetta eikä vain ota snapshottia "nyt se tulee samaa kaistaa syliin" yhdestä ajan hetkestä. Arvaisin että niiltä keneltä se ohituskaan ei suju on samoja vaikeuksia hahmottaa että ei se vastaantuleva auto tule syliin ja sitten itketään foorumilla kun joku ohitti niin ja niin vaarallisesti.
 
Silloin kun fysikaaliset suuret on onnistumisen puolella niin se on ihan sama mitkä on nopeuserot ja miltä se jostain tuntuu. Jos fysikaalisten suureiden pohjalta ohitukseen riittää 200m niin sitten siihen se riittää, ei tartte odottaa kilometrin tyhjää suoraa jotta jotain osapuolta ei pelottaisi.
Se todellinen ongelma onkin niissä vastaantulijoissa, jotka eivät voi tietää miten sun autosi kiihtyy ja millainen kuski olet. Siellä jollekin mammalle iskee paniikki kun vastaan tulee auto omalla kaistalla ja reaktio voi olla vaikkapa käsien nostaminen silmien eteen.
 
Mielestäni ei tässä ole mitään epäselvää. Teholla saa saman suorituskyvyn pumppaamatta eli paljon mukavempaa ajamista ja jos haluaa pumpata niin pääsee ohitse paikoissa jossa pienempi tehoisella ei pääse tai samankokoisessa kolossa turvallisemmin.
Kirjoituksestasi on selvinnyt että sillä voi sikailla ja jotain epämääräisiä reservejä jotka on moninkertaisesti ulosmitattu sikailulla.

Eli turvallisempaa olisi laittaa jokin 50hp rajoitin.

Vaikka sitä että jos vastaantulevassa letkassa on 200m kolo ja edellä joku ajaa vaikka 70@100 niin ei ohitus mikään tekemätön paikka ole jos ohitse haluaa päästä, mutta jos tehoa ei ole niin homman saa melkein unohtaa, koska käytännössä mahdotonta ottaa niin isoa alkuvauhtia ja sovittaa se optimaalisesti kolon kohdalle koska tuohon vauhdin ottamiseen tarvitaan niin pitkä matka...

Jos nyt satut puhumaan tieliikenteestä

satasen vauhdilla siihen pariinsataan metriin menee reilu 7 sekunttia, siis jos olisi jokin sen mittainen levennys mistä koukata, samassa ajassa se ohitettava menee > 130 metriä.

No jos lähtee arpomaan vasta tuon levennyuksen alettua, niin sekuntti menee reaktioon, sen jälkeen sitten perua koko juttu.

Mutta jos tuo pitäisi tehdä vastaantulijoiden kaistan kautta. sekuntti arpomiseen, aukkoa jäljelle reilu 150 metriä, vaikka olisi jo aiemmin ottanut sen vauhdin, niin no joko et ole miettinyt, tai sitten olet miettinyt itsetuhoisia.

No siis sillä teholla nyt ei ole väliä, jos sitä on sen verran että se auto kohtuudella se tavoite nopeuden saavuttaa.

Tekstiesi perusteella siitä ylimääräisestä tehosta on lähinnä varaa, merkittävää haittaa.


Yleensä sanotaa että "mene radalle" jos kovia intohimoja vauhtiin ym, mutta en tiedä onko jossain päin järjestetty sellaisia ajoja missä voi tuollaisia kohtaamis kiksejä tyydyttää, joten ehkä pitää ymmärtää "harrastajaa".
 
Se todellinen ongelma onkin niissä vastaantulijoissa, jotka eivät voi tietää miten sun autosi kiihtyy ja millainen kuski olet. Siellä jollekin mammalle iskee paniikki kun vastaan tulee auto omalla kaistalla ja reaktio voi olla vaikkapa käsien nostaminen silmien eteen.
Henkilökohtaisesti ei voi vähempää kiinnostaa mitä joku mamma (micrassaan) ajattelee muista autoilijoista ja liikenteestä ja mitä se siellä autossaan touhuaa, jos reaktiot on kuvatunlaiset niin mamman paikka ei ole tieliikenteessä (piste).
 
140 keskinopeudella 100m mennään 2,6sec, samassa ajassa 70 ajava menee 50m ja vastaan tullut @100 letka 71m eli tilaa jäi 30metriä ja "reilut marginaalit" vielä ohitettavaankin...
Jos epäonnistunutta ohitusta paikkaat nostamalla rankasti nopeutta, lisäät riskejä huomattavasti.

Yritäkö laskea että autosi kiihtyy 70km/h -> 210km/h 2,6 sekunnissa.

Ilmeisesti ajettiin sen ohitettavan kontissa.

No kun se vilkku on päällä ja talla on pohjassa, niin matkaa jäljellä 150 metriä (itse menty 20m, ja vastaantulia 30m)

Taitaa tulla aika pahaa jälkeä.

Jos takana olisi tullut joku sillä perhekipolla muuten yhtä tyhmin ajatuksin, niin hänellä olisi jo se 150km/h vauhtia ja vilkku päällä kun edellä oleva 500hp vasta hapuilee vilkkua, no olisihan siinä kasaa purettavaksi.
 
Ohessa ajoneuvon toimintaa liikenteessä

1. Eka mutkassa arvotaan kaistaa ja ajetaan kahdella kaistalla (tarkoituksena oli todennäköisesti päästä suoraan vasemmalle, takana tuli muuten autoja myös)
2. Ylitetään kaikki käytössä olevat kaistat suuntamerkkiä käyttämättä
3. Ajetaan sulkuviivan yli ja vaihdetaan kaistaa vaarallisesti risteysalueella

Tesla voi olla älykäs auto, mutta kuljettaja viimekädessä tekee päätökset ja tässä videossa kuljettajan päätökset eivät ole kovin mairittelevia, eikä auto niitä pysty pelastamaan. Jokaisen kannattaa liikenteessä sikaillessaan muistaa, että tänä päivänä "valvovia silmiä" on yllättävän monella. Lisäksi nuo avustimet voi tehdä yllättäviä päätöksiä kun esim. suuntamerkkiä ei käytä asianmukaisesti.

No eipä tässä nyt ollut mitään ihmeellistä, varsinkaan sikailua. Saattaa olla että kuski ajoi reittiä ekaa kertaa, joten ei välttämättä osannut sen takia ryhmittyä heti oikein. Tai sitten vaan halusi ajaa noin, ei siitä muulle liikenteelle mitään haittaakaan ollut.
 
@pulatunnus kannattaa nyt opetella ymmärtämään lukemaansa (miksi hitossa sä lähtisit jonkun perästä kiihdyttämään jos keskellä vastaantulevaa letkaa on rako, tuo rako ja 'varma' ohituspaikka on nähtävissä jo kaukaa. Sen sijaan jos vastaan tulee auto(ja) ja sen jälkeen on mäki/mutka (josta niitä autoja tulee), niin näkyvyys on rajattu ts. kyseessä on potentiaalinen ohituspaikka kun 'letkassa' on rako, mutta ei 'varma', se selviää vasta kun se viimeinen auto on hyvin lähellä, koska sieltä mutkasta/mäestä voi koska tahansa tulla lisää autoja). Tajusit varmaan itsekin että sitä vauhtia on kerätty riittävästi tuossa 70@100 casessa jo ennen ohitusta (sä voit mun puolesta vaikka laskea että minkälaiset kikat tarvitaan jotta tuossa pääsee keskimääräisellä 120hp autolla ohi ja kuinka paljon helpommin siitä pääsee vaikka teslalla ohi), joten jätän tämän keskustelun sinun kanssasi osaltani tähän.
 
Henkilökohtaisesti ei voi vähempää kiinnostaa mitä joku mamma (micrassaan) ajattelee muista autoilijoista ja liikenteestä ja mitä se siellä autossaan touhuaa, jos reaktiot on kuvatunlaiset niin mamman paikka ei ole tieliikenteessä (piste).

@jinx1980 Näin henkilökohtaisesti epäilen, että tuo liikenneasenteesi ei paljon auta kun peltikotterosi keularakenteet on siirtyneet metrin verran lähemmäksi ohjaamoa. Se mamma kun kuitenkin ON siellä liikenteessä. Jossakin.
 
Kyllähän ne hyvin kiihtyy, mutta paremminkin voisi kiihtyä. Ei mun ole ainakaan yhtään vaikea miettiä mihin sitä tehoa ohituksessa käytetään. Mitä enemmän tehoa niin sen pienemmästä välistä pystyy/uskaltaa pujahtaa ja kun aina lähtee kaasu pohjassa ohittamaan niin sen aikaisemmin voi myös löysätä ts. saman kokoiseen väliin ohittaessa suuremmalla teholla on paljon enemmän varmuusmarginaalia kuin pienempi tehoisella purkilla. Eli suurempi tehoisella autolla jokainen pienemmän tehoisen vertainen ohitus on paljon turvallisempi koska marginaalia on enemmän :).

Sanoisin että tuo "järkevyysraja" menee ehkä jossain 400hp paikkeilla ts. teslan suorituskyvyn paikkeilla, tuonne asti siitä tehosta on jotain hyötyä...
Mielestäni ei tässä ole mitään epäselvää. Teholla saa saman suorituskyvyn pumppaamatta eli paljon mukavempaa ajamista ja jos haluaa pumpata niin pääsee ohitse paikoissa jossa pienempi tehoisella ei pääse tai samankokoisessa kolossa turvallisemmin.

Joku muu puhui 2 sekunnista ja siitä kuinka suora tappotuomio se on jos kohtaavien autojen väliin jää "vain" tuon verran. Itse kommentoin että tuohan on reilusti (kun tilannetta seuraa eikä ota vain snapshottia yhdestä hetkestä) - ei tässä yhteydessä mistään ohitukseen lähdöstä puhuttu...

Vaikka sitä että jos vastaantulevassa letkassa on 200m kolo ja edellä joku ajaa vaikka 70@100 niin ei ohitus mikään tekemätön paikka ole jos ohitse haluaa päästä, mutta jos tehoa ei ole niin homman saa melkein unohtaa, koska käytännössä mahdotonta ottaa niin isoa alkuvauhtia ja sovittaa se optimaalisesti kolon kohdalle koska tuohon vauhdin ottamiseen tarvitaan niin pitkä matka... 140 keskinopeudella 100m mennään 2,6sec, samassa ajassa 70 ajava menee 50m ja vastaan tullut @100 letka 71m eli tilaa jäi 30metriä ja "reilut marginaalit" vielä ohitettavaankin... 120 keskinopeudella alkaa olemaan jo ahdasta 3sec, 58m ja 83m. 100 keskinopeudellakin tuo taitaisi ehkä vielä nippa nappa teoriatasolla onnistua, 3,6s, 70m ja 100m (kannattaa siis olla takas omalla kaistalla kokonaan jo 100m kohdalla :) - todellisuudessa vastaantulevat ovat hidastaneet eli itsemurha ohitus tehottomalla vehkeellä onnistuu myös).

Toinen esimerkki 200m matkasta: esim. tuollaisen kiihdytysrampin kautta pääsee ihan näppärästi myös ohitse vaikka se olisi ylämäkeen :) ja kyllä, tämä menee siihen 'härskimmin' kategoriaan, mutta taitaa olla itse asiassa jopa täysin laillistakin (jos nopeusrajoitusta) ei ylitetä.
Miten niin en välitä, olen tilanteen huomannut ja ajan kuluessa sitä integroinut ja todennut että ei aiheuta toimenpiteitä ts. olen varma että ei tartte tehdä mitään. Jos en ole varma (1. tason varoitus) niin vedän aluksi oikeaan laitaan, mutta kuten sanottu ei tämmöisiä tilanteita juuri tule vastaan kun osaa lukea sitä tilannetta eikä vain ota snapshottia "nyt se tulee samaa kaistaa syliin" yhdestä ajan hetkestä. Arvaisin että niiltä keneltä se ohituskaan ei suju on samoja vaikeuksia hahmottaa että ei se vastaantuleva auto tule syliin ja sitten itketään foorumilla kun joku ohitti niin ja niin vaarallisesti.
Siis koukkaatko sä suoraan siihen ohitettavan eteen turvaväliä jättämättä ja viskaten kaiken paskan sen tuulilasille vai mitä helvettiä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 448
Viestejä
4 507 884
Jäsenet
74 399
Uusin jäsen
germit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom