Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kuten sanottua, tilaa saa pyytää ja antaa. Nyt kaistaa alettiin vaihtamaan paikassa, jossa kuski ei edes voinut nähdä, annetaanko kärryn vieressä tilaa vai ei.

Haluaisin kuitenkin kuulla, miksi vilkun päällelaitto velvoittaisi hölläämään kaasua. Sotketko kaistanvaihdon kenties ohitustilanteeseen?
Maalaisjärjeksi sitä kutsutaan kun ollaan tuon kokoisen vehkeen kanssa tekemisissä. Ei se vilkku mihinkään velvoita, tuossakin vaan oli ihan hyvin aikaa reagoida vilkkuun.

En nyt uudelleen ala videota katsomaan mutta ei sielä kyllä kovin pitkälle vasemmalle rekka kerennyt, ehkä viivan päälle.
 
Iltahämärässä ja tihkusateessa meinasi jäädä näkemättä harmaa auto, jolla oli keula pimeänä, lipsahti vitun ryssä kabiinin puolella, kun oli pitkäkilpinen kyseessä. Oli kolari lähellä!
 
Viimeksi muokattu:
Entäs ne pirun kipot joissa perät pimeänä tänäänkin esim Kehäteillä. Vittu että otti kupoliin kun pari kertaa tuli mukavasti yllättäen veden keskeltä esiin. Samoin keula pimeänä/huomiot niin himmeät ja tultiin huonon näkyvyyden alueella hidastamatta risteyksiin ja oletettiin että kyllähän ne näkee mut kun mä nään ne. Ja yllättikö että kovin moni näistä oli näitä ei niin autoihmisten lemppareita eli kohtuu tuoreita Toyotan kippoja, skodillakkeja yms.
 
Entäs ne pirun kipot joissa perät pimeänä tänäänkin esim Kehäteillä. Vittu että otti kupoliin kun pari kertaa tuli mukavasti yllättäen veden keskeltä esiin. Samoin keula pimeänä/huomiot niin himmeät ja tultiin huonon näkyvyyden alueella hidastamatta risteyksiin ja oletettiin että kyllähän ne näkee mut kun mä nään ne. Ja yllättikö että kovin moni näistä oli näitä ei niin autoihmisten lemppareita eli kohtuu tuoreita Toyotan kippoja, skodillakkeja yms.
Ei ollut edes niitä huomiovaloja.
 
Toyota pilaa kyllä oman vuosikymmenien aikana rakennetun "maineensa laatuautona" tuolla pimeäperäisyydellä. Miten esimerkiksi mittarivalot voivat palaa (tai näytöt olla selkeästi havaittavassa päivämoodissa), jos on niin pimeää että pitäisi jo polttaa takavaloja.

Uskaltaisin väittää että autoilu kiinnostaa Toyotakuskeja keskimääräistä vähemmän ja kulkuneuvolla vain hoidetaan välttämättömät siirtymät toki varmasti, mutta ilman mitään kiksejä. Tällöin autovalmistajalle/maahantuojalle jää suurempi vastuu turvallisesta autoilusta etenkin silloin, kun se viides perättäinen Toyota vaatiikin kuskilta erilaisen huomion valojen suhteen kuin aiemmat.
 
Autonvalmistajiakin käsittämättömämpi juttu on, että tommonen konfiguraatio on ylipäätään tehty Suomeen (tai yhtään mihinkään) lailliseksi. Tosin saman mokan on tehnyt aika moni muukin maa, kun on keskitytty pääasiassa pimeän keulan aiheuttamiin riskeihin/onnettomuuksiin ja niiden vähentämiseen. Kanadassa on painittu saman ongelman kanssa ja siellä onkin laki muuttumassa asian suhteen:

As of September 2021 the Canadian Vehicle Lighting Regulation will require that all new vehicles sold in Canada have one of the following:
  • tail lights that come on automatically with daytime running lights
  • headlights, tail lights, and side marker lights that turn on automatically in the dark
  • a dashboard that stays dark to alert the driver to turn on the lights
This standard will apply to all new vehicles (cars, trucks, SUVs, 3-wheeled vehicles, motorcycles and heavy trucks).


Toihan ei nyt yhdessä yössä poista ongelmaa, mutta tulevaisuudessa on ainakin yksi ongelma vähemmän. Autokantakin siellä uudistuu varmaan tätä perähikiää nopeammin.
 
Ei ärsyttänyt, vaan huvitti:

Ajelin eilen illalla tässä kamera-auton kohdalla, tuosta viereisestä liittymästä tuli auto, joka veti liinat kiinni suurin piirtein tuohon nopeusrajoitustolpan kohdalle samalla kun oli minua noin parin, kolmen auton mitan verran edellä. Ja kaista siis jatkuu risteykseen asti, jonne on (huonolla etäisyysarvioinnilla) se noin 200 metriä. Ja kaiken huipuksi kys. auto liikkui nopeampaa kuin minä. Jos olisi vaan jatkanut samalla nopeudella tai vaikka sitten painanut hiukan lisää kaasua, olisi ehtinyt eteeni ihan hyvin. Ja jopa pelkästään hiljentämällä olisi ihan hyvin pystynyt liittymään taakseni häiritsemättä takanaan tulevia muita autoja. Mahtoivat muut liittymästä tulijat kiitellä kyseistä sankaria oikein paljon.
:srofl:
 
Ei ärsyttänyt, vaan huvitti:

Ajelin eilen illalla tässä kamera-auton kohdalla, tuosta viereisestä liittymästä tuli auto, joka veti liinat kiinni suurin piirtein tuohon nopeusrajoitustolpan kohdalle samalla kun oli minua noin parin, kolmen auton mitan verran edellä. Ja kaista siis jatkuu risteykseen asti, jonne on (huonolla etäisyysarvioinnilla) se noin 200 metriä. Ja kaiken huipuksi kys. auto liikkui nopeampaa kuin minä. Jos olisi vaan jatkanut samalla nopeudella tai vaikka sitten painanut hiukan lisää kaasua, olisi ehtinyt eteeni ihan hyvin. Ja jopa pelkästään hiljentämällä olisi ihan hyvin pystynyt liittymään taakseni häiritsemättä takanaan tulevia muita autoja. Mahtoivat muut liittymästä tulijat kiitellä kyseistä sankaria oikein paljon.
:srofl:
Aika vanha Volvo!
 
Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.

Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.


Kannattaa varmaan autosta korjata ne jarrut, jos tuo muka oli voimakas jarrutus. Kuten todettiin niin rekka huomasi sut ja veti takaisin, olisit etsinyt siitä autosta sen kaasupolkimen ja mennyt ohi. Kun se rekka laittaa vilkun päälle, niin ei sinne väliin enää kannata änkeä varsinkaan tuollaisessa kaarteessa, jossa jää helposti katveeseen.


Ai että sä riemastuisit varmaan kun kuulisit tuon oman Datsunin :D. Tuo on mukavan hiljainen vielä videolla;


EDIT: Niin ja ex viritetty Kupla leimattiin kerran tyhjäkäynnin ollessa 103db ja kierroksilla tietenkin enemmän. Juu tuo oli liian kova ja vaimentimia lisättiin mutta näyttää vain sen että kaiken saa kyllä leimattua.


Itse en vaan ymmärrä miksi näistä paskoista, jotka ei kulje mihinkään pitää yrittää saada mahdollisimman kovat äänet ulos? Ymmärrän kyllä, että ääntä tulee kun autoa viritetään ja sitä voimaa otetaan reilusti lisää, niin vakio putkisto on pakko vaihtaa jne. Mutta tälläisissä missä on vakiotekniikka, niin mitään järkeä.
 
Kannattaa varmaan autosta korjata ne jarrut, jos tuo muka oli voimakas jarrutus. Kuten todettiin niin rekka huomasi sut ja veti takaisin, olisit etsinyt siitä autosta sen kaasupolkimen ja mennyt ohi. Kun se rekka laittaa vilkun päälle, niin ei sinne väliin enää kannata änkeä varsinkaan tuollaisessa kaarteessa, jossa jää helposti katveeseen.




Itse en vaan ymmärrä miksi näistä paskoista, jotka ei kulje mihinkään pitää yrittää saada mahdollisimman kovat äänet ulos? Ymmärrän kyllä, että ääntä tulee kun autoa viritetään ja sitä voimaa otetaan reilusti lisää, niin vakio putkisto on pakko vaihtaa jne. Mutta tälläisissä missä on vakiotekniikka, niin mitään järkeä.
Tuossa oli pirteämpi tekniikka kunnes laakerit antoivat periksi. Ja on tulossa pirteämpi tekniikka takaisin.
 
Ärsyttää tapa, jota voisi kutsua "ohituspaikan varastamiseksi".

Esimerkki:
Hidas raskas ajoneuvo muodostaa taakseen jonon. Turvallinen ohittaminen on mahdotonta, mutta ennen pitkää aukeaa ohituspaikka. Jonon ensimmäisen lähtiessä ohittamaan takaa lähtee yllättäen myös joku toinen ohittamaan samaan aikaan tai aavistuksen aikaisemmin. Koska
jonossa ensimmäisenä ollut olettaa ohitusprosessin tapahtuvan järjestyksessä kun paikka ohittamiseen on tullut, hän ei osaa odottaa, että takaa tuleekin auto. Tästä aiheutuu mahdollisesti vaaratilanne.

Takaa tuleva ohittaja toki toimii liikennesääntöjen mukaan, sillä ohitukseen lähtiessä tulisi aina tarkistaa, tuleeko takaa joku, vaikka oltaisiinkin jonossa hitaan ajoneuvon takana. Mutta jonkinlaista pelisilmää ja herrasmiessääntöjen kunnioitusta täytyy myös olla, ja siksi tuo liike ärsyttää ja on tarpeetonta vaaratilanteiden luontia.
 
Ärsyttää tapa, jota voisi kutsua "ohituspaikan varastamiseksi".

Esimerkki:
Hidas raskas ajoneuvo muodostaa taakseen jonon. Turvallinen ohittaminen on mahdotonta, mutta ennen pitkää aukeaa ohituspaikka. Jonon ensimmäisen lähtiessä ohittamaan takaa lähtee yllättäen myös joku toinen ohittamaan samaan aikaan tai aavistuksen aikaisemmin. Koska
jonossa ensimmäisenä ollut olettaa ohitusprosessin tapahtuvan järjestyksessä, hän ei osaa odottaa, että takaa tuleekin auto. Tästä aiheutuu mahdollisesti vaaratilanne.

Takaa tuleva ohittaja toki toimii liikennesääntöjen mukaan, sillä ohitukseen lähtiessä tulisi aina tarkistaa, tuleeko takaa joku, vaikka oltaisiinkin jonossa hitaan ajoneuvon takana. Mutta jonkinlaista pelisilmää ja herrasmiessääntöjen kunnioitusta täytyy myös olla, ja siksi tuo liike ärsyttää ja on tarpeetonta vaaratilanteiden luontia.
Jos takaa tuleva lähtee ohittamaan ensin niin kyllä se edellä menijä on silloin ihan itse luovuttanut ohituspaikkansa. Jos ei lähde ohi heti kun esimerkiksi sulkuviiva loppuu, niin don't mind if I do... :joy:
Muutenkin tyhmää kuvitella että letkassa olisi vuoronumeroita koska usein etummaisilla ei ole mitään ohitusaikeita, mikä alun alkaen johtaa letkan muodostumiseen.
Jos näen paikan niin lähden ohi vaikka sitten ihan letkan perältä, koska oletan etummaisten nähneen saman tilanteen aikaisemmin ja ovat päättäneet olla lähtemättä kun ei näy vilkkua.
 
Jos takaa tuleva lähtee ohittamaan ensin niin kyllä se edellä menijä on silloin ihan itse luovuttanut ohituspaikkansa. Jos ei lähde ohi heti kun esimerkiksi sulkuviiva loppuu, niin don't mind if I do... :joy:
Tuo on eri tilanne. Tässä on kyse siitä, että ensimmäisenä ollut lähtee ohitukseen käytännössä viipymättä, mutta takaa tuleva hyökkääkin samaan ovenavaukseen kuin suomalaisturistit lentokoneen portilla.
 
Täysin tuttu tilanne, ja käytännössä siellä takana on lähdetty ohitukseen sulkuviivan yli tai jollain muulla kamikazemenetelmällä. Ei Suomessa ole mitään turvallisuuskulttuuria ylläpitäviä herrasmiestapoja.
 
Jos sillä ensimmäiselläolisi ollut kunnon turvaväli se olisi ehtinyt kiihdyttää ohitusnopeuteen ENNEN kun vaihtoi vasemmalle. Mutta kun siitä perseestä ensin vaihdetaan vasemmalle ja sitten vasta aletaan pikku hiljaa kiihdyttämään.
 
Jos sillä ensimmäiselläolisi ollut kunnon turvaväli se olisi ehtinyt kiihdyttää ohitusnopeuteen ENNEN kun vaihtoi vasemmalle. Mutta kun siitä perseestä ensin vaihdetaan vasemmalle ja sitten vasta aletaan pikku hiljaa kiihdyttämään.
Tätä näkee valitettavan usein. Ensin ajetaan ihan tappituntumalla, sitten vaihdetaan kaistaa ja voimasavut tulee pakoputkesta vasta vastaantulevien kaistalla.

Sama homma monesti kiihdytyskaistoilla. Jos siinä edessä menee hitaampi niin omaa liittymistä ei helpota yhtään jos yrittää työntää sille vauhtia. Sitten sieltä kiihdytyskaistalla 60km/h ajavan takaa koukkaa joku raksafirman Hiace kahden kaistan yli ja jää kaikkien takaa tulevien jalkoihin.
 
Tuohon ohitettavan lähellä/rinnalla ohittaessa kiihdyttämistä tulee kyllä itse joskus tehtyä matka-ajossa hiukan liikaa. Tulee vaan usein kirottua kun ei ole laillista/turvallista paikkaa ja pidettyä väli kiinni ettei takaa tulevat paina eteen laittomissa/turvattomissa kohdissa. Toki autossakin on tehoa tehdä tuo turvallisesti mutta nää on näitä että tietää ettei pitäisi tehdä mutta tulee silti sorruttua kun auto sen mahdollistaa.
 
Pari noita nyt näkynyt että pimeällä ajetaan parkit päällä kaupunkialueella. Ja vielä tuommoiset halogeeniparkit mitkä erotu oikein mihinkään. No ei kait nuo pitkään ajele kun helppo huomata niin eiköhän siihen maija käänny perään heti kun tulee vastaan, laitonta kun taitaa olla?
 
Ärsyttää tapa, jota voisi kutsua "ohituspaikan varastamiseksi".

Esimerkki:
Hidas raskas ajoneuvo muodostaa taakseen jonon. Turvallinen ohittaminen on mahdotonta, mutta ennen pitkää aukeaa ohituspaikka. Jonon ensimmäisen lähtiessä ohittamaan takaa lähtee yllättäen myös joku toinen ohittamaan samaan aikaan tai aavistuksen aikaisemmin. Koska
jonossa ensimmäisenä ollut olettaa ohitusprosessin tapahtuvan järjestyksessä kun paikka ohittamiseen on tullut, hän ei osaa odottaa, että takaa tuleekin auto. Tästä aiheutuu mahdollisesti vaaratilanne.

Takaa tuleva ohittaja toki toimii liikennesääntöjen mukaan, sillä ohitukseen lähtiessä tulisi aina tarkistaa, tuleeko takaa joku, vaikka oltaisiinkin jonossa hitaan ajoneuvon takana. Mutta jonkinlaista pelisilmää ja herrasmiessääntöjen kunnioitusta täytyy myös olla, ja siksi tuo liike ärsyttää ja on tarpeetonta vaaratilanteiden luontia.

Joo kun nämä ensimmäiset saisivat myös sen kiesinsä liikkumaan. Monesti kestää tällä ekalla koko saatanan ohituskaistan verran sen yhden rekan ohittaminen. Painaisi kaasua niin pääsee joku muukin ohi.

Hyvä pääsääntö on se, että vasemalla painaa menemään ainakin melkein sakkovauhtia, mieluummin enemmän ja kun palaa oikealle niin nopeus sen mukaiseksi mitä aikoo ajaa, ts. ne jotka haluavat ohi voivat vielä ohittaa tämän jälkeen eikä tule tätä kuuluisaa kirittämistä.
 
Hyvä pääsääntö on se, että vasemalla painaa menemään ainakin melkein sakkovauhtia, mieluummin enemmän ja kun palaa oikealle niin nopeus sen mukaiseksi mitä aikoo ajaa, ts. ne jotka haluavat ohi voivat vielä ohittaa tämän jälkeen eikä tule tätä kuuluisaa kirittämistä.

Jonkin verran varmaa poliisikin sallii ylinopeutta ohituksessa mutta kaveri sai lapun kun satasen alueella oli 130.
 
Tuo on eri tilanne. Tässä on kyse siitä, että ensimmäisenä ollut lähtee ohitukseen käytännössä viipymättä, mutta takaa tuleva hyökkääkin samaan ovenavaukseen kuin suomalaisturistit lentokoneen portilla.

Ohitusta ei voi heti aloittaa heti kun haluaisi, koska joko

1) ohituskaista ei ole vielä alkanut
2) vastaan tulee auto, jonka pitää odottaa ensin menevän.
3) Sulkuviiva ei ole vielä loppunut

Mikä tahansa näistä tapahtuukin, se tapahtuu ENSIN sille etummaiselle autolle.
Se etummainen ehtii aina lähtemään ohi ensin, jos lähtee ohi heti kun pystyy

Se, että joku ehtii takaa menemään ensin ohi on ihan täysin sen ensimmäisen autokuskn kädettömyyttä, kun ei osannut lähteä ohi heti kun pääsee.

Mikään "hyökkääminen" ei mahdollista auton matkustamista ajassa taaksepäin ohituksen aloittamiseen jo menneisyydessä.


Tyypillinen kädettömyys voi olla esimerkiksi se, että lähtee kiihdyttämään sillä omalla kaistalla vasta sen jälkeen, kun voisi jo siirtyä toiselle kaistalle, eikä vaihda heti sille toiselle kaistalle. Fiksu kuski alkaa kiihdyttämään siinä omalla kaistalla jo etukäteen, ja vaihtaa sinne ohituskaistalle vauhdissa joka on jo ohitettavan auton vauhtia suurempi, heti sillä hetkellä kun toiselle kaistalle pääsee.
 
Viimeksi muokattu:
Jos se oman "sijoituksen" menetys pelottaa, niin ainahan voi laittaa vilkun vasemmalle ja ryhmittyä keskiviivan tuntumaan.
 
Jonkin verran varmaa poliisikin sallii ylinopeutta ohituksessa mutta kaveri sai lapun kun satasen alueella oli 130.
Näinhän se on. Harvemmin tuola kuitenkaan kytätään ja jos kytätään niin se usein näkyy varsin pitkälle.

Poikkeuksia näissä tietenkin on ja monin osin varmaan kukkaron keventyminen hillitsee monilla kaasujalkaa ohituskaistallakin.
 
Jos se oman "sijoituksen" menetys pelottaa, niin ainahan voi laittaa vilkun vasemmalle ja ryhmittyä keskiviivan tuntumaan.
Lain mukaan tosiaan etummaisella on mahdollisuus "varata" ohituspaikka vilkulla: laki kieltää ohittamisen, jos edessä on vilkku päällä. Takana tulevan vilkku ei vaikuta edellä olevaan, vaan ohituskielto iskee vasta kun takaa on aloitettu ohitus.

Käytännössä tosin on monet kerrat tultu ohi mm. ohituskaistaa edeltävän sulkualueen yli, tai jo muutenkin naurettavan lähellä ajanut perskärpänen on lähtenyt yhtäaikaa ohitukseen kiihdyttäen kaiken mitä sumuvalot päällä kulkevasta leasing-bemarista irtoaa, kun itse taas on valmistautunut rentoon ohitukseen, ja takana tuleva on jo rinnalla siinä vaiheessa kun olisi tarkoitus vaihtaa kaistaa.
 
Ohitusta ei voi heti aloittaa heti kun haluaisi, koska joko

1) ohituskaista ei ole vielä alkanut
2) vastaan tulee auto, jonka pitää odottaa ensin menevän.
3) Sulkuviiva ei ole vielä loppunut

Mikä tahansa näistä tapahtuukin, se tapahtuu ENSIN sille etummaiselle autolle.
Se etummainen ehtii aina lähtemään ohi ensin, jos lähtee ohi heti kun pystyy

Se, että joku ehtii takaa menemään ensin ohi on ihan täysin sen ensimmäisen autokuskn kädettömyyttä, kun ei osannut lähteä ohi heti kun pääsee.

Mikään "hyökkääminen" ei mahdollista auton matkustamista ajassa taaksepäin ohituksen aloittamiseen jo menneisyydessä.


Tyypillinen kädettömyys voi olla esimerkiksi se, että lähtee kiihdyttämään sillä omalla kaistalla vasta sen jälkeen, kun voisi jo siirtyä toiselle kaistalle, eikä vaihda heti sille toiselle kaistalle. Fiksu kuski alkaa kiihdyttämään siinä omalla kaistalla jo etukäteen, ja vaihtaa sinne ohituskaistalle vauhdissa joka on jo ohitettavan auton vauhtia suurempi, heti sillä hetkellä kun toiselle kaistalle pääsee.
Tähän on sanottava että joskus on vaan paikat sen verran huonoja että kiihdytystä ei kannata aloittaa etukäteen jos tehoa on reservissä. Tulee muuten turhaa jonon jojoilua. Itsellä tulee liian usein tehtyä niin että kun paikka tulee ja kaista aukeaa ja sulkuviiva yms loppuu tai näkyvyys on turvallinen omasta mielestä niin valmiina pieni vaihde ja lappu lattiaan ja ollaan ohitettavan rinnalla jo kiitettävää vauhtia. Tuossa on ongelmana vain se että takana tuleva sankari ei välttämättä kunnioita sulkuviivaa, välitä onko näkyvyyttä tarpeeksi tai että väliä vastaantulijaan on tarpeeksi. Lisähupia tosiaan tuon itse tuohon sillä että auto on perus Fiestan näköinen (etenkin reissussa perä kuraisena) ja takana tuleva leasing Audikuski ei tajua että auto kiihtyykin paremmin kuin perus kippo (juu ei ole mikään ultimate ohjus suorilla mutta paremmin tuo lähtee etenkin lappu lattiassa kuin suurin osa peruskipoista) ja lähtee ohi jo sulkuviivojen yms yli ja itse olen juuri polkaissut edessä olevan rinnalle tai tekemässä sitä kun Audisti on tulossa myös.
 
Tähän on sanottava että joskus on vaan paikat sen verran huonoja että kiihdytystä ei kannata aloittaa etukäteen jos tehoa on reservissä. Tulee muuten turhaa jonon jojoilua. Itsellä tulee liian usein tehtyä niin että kun paikka tulee ja kaista aukeaa ja sulkuviiva yms loppuu tai näkyvyys on turvallinen omasta mielestä niin valmiina pieni vaihde ja lappu lattiaan ja ollaan ohitettavan rinnalla jo kiitettävää vauhtia. Tuossa on ongelmana vain se että takana tuleva sankari ei välttämättä kunnioita sulkuviivaa, välitä onko näkyvyyttä tarpeeksi tai että väliä vastaantulijaan on tarpeeksi. Lisähupia tosiaan tuon itse tuohon sillä että auto on perus Fiestan näköinen (etenkin reissussa perä kuraisena) ja takana tuleva leasing Audikuski ei tajua että auto kiihtyykin paremmin kuin perus kippo (juu ei ole mikään ultimate ohjus suorilla mutta paremmin tuo lähtee etenkin lappu lattiassa kuin suurin osa peruskipoista) ja lähtee ohi jo sulkuviivojen yms yli ja itse olen juuri polkaissut edessä olevan rinnalle tai tekemässä sitä kun Audisti on tulossa myös.

No joo eipä tuo nyt niin ihmeen nopea ole suoralla maantiellä (mutkatiellä asia erikseen). Leasing ym. autoina on todella paljon bmw 530e, koska pluggarin verot on niin pienit. On tuota nopeampi ja melkein se malliston edullisin malli, koska verot on niin pienet (varsinkin kun ottaa käyttöveron huomioon). Eiköhän audilla ole suunnilleen sama tilanne.
 
No joo eipä tuo nyt niin ihmeen nopea ole suoralla maantiellä (mutkatiellä asia erikseen). Leasing ym. autoina on todella paljon bmw 530e, koska pluggarin verot on niin pienit. On tuota nopeampi ja melkein se malliston edullisin malli, koska verot on niin pienet (varsinkin kun ottaa käyttöveron huomioon). Eiköhän audilla ole suunnilleen sama tilanne.
Ei juu sinällään ja siksi mainitsinkin ettei tuo mikään ultimate ohjus ole suoralla. Ehkä se isoin ero on että tuolla tulee käytettyä koko tehoaluetta kun 90% väestä painaa yhdellä vaihteella kiihdytykset tai pykältää vain vaihteen kaksi kun itse tungen kolmosta pesään ja kierroksilla vauhtia kippoon.
 
Ei juu sinällään ja siksi mainitsinkin ettei tuo mikään ultimate ohjus ole suoralla. Ehkä se isoin ero on että tuolla tulee käytettyä koko tehoaluetta kun 90% väestä painaa yhdellä vaihteella kiihdytykset tai pykältää vain vaihteen kaksi kun itse tungen kolmosta pesään ja kierroksilla vauhtia kippoon.

No joo itselle vaan tökkäsi tuo maininta, että kiihtyisi sitä perus kippoa paremmin. Kuitenkin ihan perus isot nelioviset perheautot on jo yhtä nopeita tai nopeampia kiihtymään (siis ne hinnat alkaen mallit). Eipä nykyisin tarvitse enää pykäliä tunkea, kun suurinosa uusista (ainakin saksalaisista/jenkki) autoista on automaatteja, joten auto valitsee aina sen optimi vaihteen. Pysyvät siis parhaalla tehoalueella todella hyvin kun laatikko itse ottaa aina sen parhaan vaihteen. Suurin ero taitaa tulla siitä kuskista. Monille on ihan sama vaikka antaisit ferrarin, niin se ohittaminen on tuskallisen hidasta. Samoin kiihdytyskaistalla tuntuu se kaasupoljin olevan kateissa monilla.
 
Tähän on sanottava että joskus on vaan paikat sen verran huonoja että kiihdytystä ei kannata aloittaa etukäteen jos tehoa on reservissä. Tulee muuten turhaa jonon jojoilua. Itsellä tulee liian usein tehtyä niin että kun paikka tulee ja kaista aukeaa ja sulkuviiva yms loppuu tai näkyvyys on turvallinen omasta mielestä niin valmiina pieni vaihde ja lappu lattiaan ja ollaan ohitettavan rinnalla jo kiitettävää vauhtia.
Tuolla tavalla menettää niitä ohituspaikkoja.

Toki yllättäviä tilaisuuksia voi tulla, mutta jos jotekin ennakoitavissa, niin kyllä kannattaa se ohittaminen "aloittaa" hyvissä ajoin, jolloin voi sinne vastaantulijoiden kaistalla mennä heti kun se vapautuu, ja on vähemmän yllättävää(ohitettava voidaan varoittaa etukäteen), ja on paremmin mahdollisuus perua se ohitus. jne.


Tuossa on ongelmana vain se että takana tuleva sankari ei välttämättä kunnioita sulkuviivaa, välitä onko näkyvyyttä tarpeeksi tai että väliä vastaantulijaan on tarpeeksi.
Liikenteessä välillä näkee kaikenlaista, mutta ihan oikeesti, kuinka usein normi teillä tulee tuollaisia tilanteita, elli siihen liity jotain muuta hässäkkää, mistä se edes kerkiää siihen sekaan.


Kuvailtu hässäkkää syntyy tyypillisesti jossain rampeilla, kiihdystyskaistan alussa ja sekin yleensä vaatii jotain muitakin mokia, oma kiihdytys on mennyt pieleen, ajautunut liian lähelle edelläolevaa jne. Noiden jälkeen jää sitten ne "hitaat" tiet, missä joku tulee kontissa kiinni, parempi antaakkin mennä.


Tuossa on ongelmana vain se että takana tuleva sankari ei välttämättä kunnioita sulkuviivaa, välitä onko näkyvyyttä tarpeeksi tai että väliä vastaantulijaan on tarpeeksi.
Takanatulevan kannalta.
Jos tuttu tie, esin ohituskaista pätkä tulossa, valmistaudut sen alkuun ja olet heti alussa valmis ja sinne siirryt, niin ei tavatonta että se edellä oleva alkaa sinne hivuttautuu, ja onni jos vilkulla varoittaa ennen siirtymistä. Häntä varmaa ärsyttää kun perässä tuleva varastaa "paikan"

Vaikka tuossa tilanteessa se edellä oleva saa sulkuviivan loputtua päähänsä aloittaa ohituksen, niin se takanatuleva vielä sulkuvuuvan kohdalla on siinä vähän että mitäh. Ei tietenkään oikeuta lähteä vielä kauempaa koukkimaan
 
Viimeksi muokattu:
No joo itselle vaan tökkäsi tuo maininta, että kiihtyisi sitä perus kippoa paremmin. Kuitenkin ihan perus isot nelioviset perheautot on jo yhtä nopeita tai nopeampia kiihtymään (siis ne hinnat alkaen mallit).
No nyt kyllä särähtää vähän tämä maininta omaan korvaan.

Minkään perinteisen autovalmistajan perheauton hinnat alkaen -malli ei ole 200 heppanen ja kiihdy 0-100km/h 6,6 sekuntiin. Bemarin uusi 3 sarja näyttää olevan ainoa joka pääsee edes lähelle, mutta muuten nuo näyttää olevan jotain 150-160 heppasia ja 300-500kg tuota fiestaa painavampia.

330e on joo nopeampi, mutta voidaan sitten alkaa kiistelemään tuosta termistä "perus kippo", koska 330e ei tosiaan ole peruskippo.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten edellä jo mainittiin niin ei luulisi olevan mahdoton tehtävä ilmaista se oma ohitushalukkuus ennakoivasti sillä vilkulla jolloin takana tulevan ohitus on mahdollista vain laittomasti. Toki ei poista tilannetta millään tavoin koska säännöistä piittaamattomia m**kkuja tässä maassa riittää mutta mahdollisissa kiista/onnettomuustilanteissa ei syyllistä tarvitse arpoa.
 
No nyt kyllä särähtää vähän tämä maininta omaan korvaan.

Minkään perinteisen autovalmistajan perheauton hinnat alkaen -malli ei ole 200 heppanen ja kiihdy 0-100km/h 6,6 sekuntiin. Bemarin uusi 3 sarja näyttää olevan ainoa joka pääsee edes lähelle, mutta muuten nuo näyttää olevan jotain 150-160 heppasia ja 300-500kg tuota fiestaa painavampia.

330e on joo nopeampi, mutta voidaan sitten alkaa kiistelemään tuosta termistä "perus kippo", koska 330e ei tosiaan ole peruskippo.

Viestissä mainittiin se leasing audi, jolle se st suorituskyky tulisi jotenkin yllätyksenä. Esim. se leasing 530e on tuota st:tä nopeampi 0-100 (6.2s). Kuten sanoin, niin melkein se mallisarjan edullisin, halvimpaa eroa taitaa olla 2k, mutta kun ottaa huomioon käyttöverot, polttoainekulut ym. niin taitaa tuo 530e tulla kaikista halvimmaksi. Ei tuo 6.5s 0-100 nyt mikään ihmeellinen kiihtyvyys enää ole. Itse katson kyllä ihan perinteiseksi perheautoksi tuollaisen vitossarjalaisen. Jos nyt ei uusi tarvitse olla, niin bmw 3l dieselit on ohjelmoituna tuohon pystyneet jo viimeiset 15v. Joko corolla nyt ihan omalukunsa, ne ole ikinä liikkuneet mihinkään, eikä taida tulla liikkumaankaan.
 
Viestissä mainittiin se leasing audi, jolle se st suorituskyky tulisi jotenkin yllätyksenä. Esim. se leasing 530e on tuota st:tä nopeampi 0-100 (6.2s). Kuten sanoin, niin melkein se mallisarjan edullisin, halvimpaa eroa taitaa olla 2k, mutta kun ottaa huomioon käyttöverot, polttoainekulut ym. niin taitaa tuo 530e tulla kaikista halvimmaksi. Ei tuo 6.5s 0-100 nyt mikään ihmeellinen kiihtyvyys enää ole. Itse katson kyllä ihan perinteiseksi perheautoksi tuollaisen vitossarjalaisen. Jos nyt ei uusi tarvitse olla, niin bmw 3l dieselit on ohjelmoituna tuohon pystyneet jo viimeiset 15v. Joko corolla nyt ihan omalukunsa, ne ole ikinä liikkuneet mihinkään, eikä taida tulla liikkumaankaan.
En tiedä missä päin vaikutat mutta kyllä jos bemareista puhe niin itse tulee nähtyä enemmän 520d:tä ja muita pikku dieselillä olevia bimmereitä liikenteessä. Ja tosiaan jos hypätään muihin ns non premium merkkeihin niin iso osa kipoista on yhä alle 150hp ja painoakin enemmän ja enemmän.
 
En tiedä missä päin vaikutat mutta kyllä jos bemareista puhe niin itse tulee nähtyä enemmän 520d:tä ja muita pikku dieselillä olevia bimmereitä liikenteessä. Ja tosiaan jos hypätään muihin ns non premium merkkeihin niin iso osa kipoista on yhä alle 150hp ja painoakin enemmän ja enemmän.
Kyllä se 530 taitaa vaan monella ainakin täälä etelässä olla valinta.

Yllättävän paljon löylyä noissa nykykipoissakin on ja hyvät automaatit niin tippuu sekunnit kyllä. Tuolla ohituskaistan alussa toki nuo perus vajaa 200hv vehkeet enää oikein liiku.
 
En tiedä missä päin vaikutat mutta kyllä jos bemareista puhe niin itse tulee nähtyä enemmän 520d:tä ja muita pikku dieselillä olevia bimmereitä liikenteessä.

Kyllä pk-seudulla suurin osa uusisa bemareista on näitä ladattavia malleja, ja sellaista ei taida alta 220 hepan edes kaupasta saada.

BMW:n sähköisen malliston myynti ylittää bensiini- ja dieselmoottorimalliston myynnin Suomessa tällä hetkellä


 
En tiedä missä päin vaikutat mutta kyllä jos bemareista puhe niin itse tulee nähtyä enemmän 520d:tä ja muita pikku dieselillä olevia bimmereitä liikenteessä. Ja tosiaan jos hypätään muihin ns non premium merkkeihin niin iso osa kipoista on yhä alle 150hp ja painoakin enemmän ja enemmän.

No en tiedä missä olet katsonut, mutta kuten tuossa edellä todettiin, niin pluggarit kyllä jyrää ainakin BMW:llä uusissa. Ihan puhtaasti hinnan takia, esim 530i saat veroa maksaa muistaakseni yli 8k€ enemmän vs. 530e. Ei siis liene hankala päätellä kumpi valitaan siellä autokaupassa.. Jos tuon 530e suorituskyky riittää, eikä halua dieseliä, niin eipä paljon muuta ole enää toviin kannattanut ostaa (jos vitossarjalainen on mielessä). Itse kun tulee näiden kanssa jonkun verran oltua tekemisissä, niin vanhemmissa aika paljon dieseleissä itselle tulee vastaan 530d/535d. Moneista näistä perillä olevat kun välttelee vanhemmissa esim. tuota 520d ketjuongelmien takia. Ei nyt ollut tarkoitus vittuilla tms., mutta ei tuo 6.5s enää nykyisin mikään erityisen nopea ole. Itsellä on 20v vanha viisiovinen iso sedan automaattina, joka menee tuohon 6.5s 0-100 (eikä tuo nyt mikään nopea ole, enemmänkin saisi olla ruutia mutta kyllä tuolla nyt tarvittaessa ohi pääsee). Auto ei erotu mitenkään joukosta, eikä kontissa lue mallimerkintää. Ns. riisikipot ei kyllä ole itseäni kiinnostanut koskaan, niissä kun ovat niin tylsiä, ellei nyt puhuta jostain type-r, skylinesta tms.
 
No en tiedä missä olet katsonut, mutta kuten tuossa edellä todettiin, niin pluggarit kyllä jyrää ainakin BMW:llä uusissa. Ihan puhtaasti hinnan takia, esim 530i saat veroa maksaa muistaakseni yli 8k€ enemmän vs. 530e. Ei siis liene hankala päätellä kumpi valitaan siellä autokaupassa.. Jos tuon 530e suorituskyky riittää, eikä halua dieseliä, niin eipä paljon muuta ole enää toviin kannattanut ostaa (jos vitossarjalainen on mielessä). Itse kun tulee näiden kanssa jonkun verran oltua tekemisissä, niin vanhemmissa aika paljon dieseleissä itselle tulee vastaan 530d/535d. Moneista näistä perillä olevat kun välttelee vanhemmissa esim. tuota 520d ketjuongelmien takia. Ei nyt ollut tarkoitus vittuilla tms., mutta ei tuo 6.5s enää nykyisin mikään erityisen nopea ole. Itsellä on 20v vanha viisiovinen iso sedan automaattina, joka menee tuohon 6.5s 0-100 (eikä tuo nyt mikään nopea ole, enemmänkin saisi olla ruutia mutta kyllä tuolla nyt tarvittaessa ohi pääsee). Auto ei erotu mitenkään joukosta, eikä kontissa lue mallimerkintää. Ns. riisikipot ei kyllä ole itseäni kiinnostanut koskaan, niissä kun ovat niin tylsiä, ellei nyt puhuta jostain type-r, skylinesta tms.


Ihan pakko kysyä, että mikä iso auto mahtaa olla 20v takaa mikä kiihtyy tuohon 6,5s 0-100km/h lukemaan?

Itse vertaan ennemmin aina varttimailiaikoja, mutta normaali autoilevat vertaa aina 0-100km/h ja siksipä kysynkin sitä. Ei normi autoileva kansalainen varttimailiaikoja kuiteskaan tiedä saatikka voi kysyä, kun ei ole koskaan ajanut sillä stripillä. Eikä vertailuaikoja jenkkilästä voi ottaa verrokiksi vartilla.
 
No piru. Ehkä sitten tulee jotenkin vain kiinnitettyä huomioita enemmän noihin pikkukoneellisiin tms. Tiesin että 530e on kerännyt suosiota mutta enpä tajunnut että noin suosittu kippo.

Mitä tuohon oman auton nopeuteen tulee, siksi tarkennus ettei se mikään ohjus ole nykymittapuulla. Etenkään jos katsoo vain 0-100kmh aikoja ihan jo vetotavasta johtuen.
 
No en tiedä missä olet katsonut, mutta kuten tuossa edellä todettiin, niin pluggarit kyllä jyrää ainakin BMW:llä uusissa. Ihan puhtaasti hinnan takia, esim 530i saat veroa maksaa muistaakseni yli 8k€ enemmän vs. 530e. Ei siis liene hankala päätellä kumpi valitaan siellä autokaupassa.. Jos tuon 530e suorituskyky riittää, eikä halua dieseliä, niin eipä paljon muuta ole enää toviin kannattanut ostaa (jos vitossarjalainen on mielessä). Itse kun tulee näiden kanssa jonkun verran oltua tekemisissä, niin vanhemmissa aika paljon dieseleissä itselle tulee vastaan 530d/535d. Moneista näistä perillä olevat kun välttelee vanhemmissa esim. tuota 520d ketjuongelmien takia. Ei nyt ollut tarkoitus vittuilla tms., mutta ei tuo 6.5s enää nykyisin mikään erityisen nopea ole. Itsellä on 20v vanha viisiovinen iso sedan automaattina, joka menee tuohon 6.5s 0-100 (eikä tuo nyt mikään nopea ole, enemmänkin saisi olla ruutia mutta kyllä tuolla nyt tarvittaessa ohi pääsee). Auto ei erotu mitenkään joukosta, eikä kontissa lue mallimerkintää. Ns. riisikipot ei kyllä ole itseäni kiinnostanut koskaan, niissä kun ovat niin tylsiä, ellei nyt puhuta jostain type-r, skylinesta tms.
Osaatko käyttää kaasupoljinta? :) 6,5s on kyllä aika nopea vieläkin ja jos kunnolla kiihdyttää niin ihan varmasti tulee muut vastaan perä edellä.
 
Osaatko käyttää kaasupoljinta? :) 6,5s on kyllä aika nopea vieläkin ja jos kunnolla kiihdyttää niin ihan varmasti tulee muut vastaan perä edellä.
Jos tuo 6,5 s on tehtaan 20 vuotta sitten ilmoittama lukema, niin todellinen kiihtyvyys 0-100 km/h lienee 7 sekuntia tai enemmän.
 
Jos tuo 6,5 s on tehtaan 20 vuotta sitten ilmoittama lukema, niin todellinen kiihtyvyys 0-100 km/h lienee 7 sekuntia tai enemmän.
Joo, voi olla. Ja sitten vielä jos vauhdista lähtee niin sitä tiedä miten tollanen 20 vuotta vanha mehumaija yrittää löytää sitä pienempää vaihdetta.
 
Ihan pakko kysyä, että mikä iso auto mahtaa olla 20v takaa mikä kiihtyy tuohon 6,5s 0-100km/h lukemaan?

Itse vertaan ennemmin aina varttimailiaikoja, mutta normaali autoilevat vertaa aina 0-100km/h ja siksipä kysynkin sitä. Ei normi autoileva kansalainen varttimailiaikoja kuiteskaan tiedä saatikka voi kysyä, kun ei ole koskaan ajanut sillä stripillä. Eikä vertailuaikoja jenkkilästä voi ottaa verrokiksi vartilla.

No saksalaisista melkein mikä vaan. BMW vitossarjalainen jo alkaen 90-luvun alusta (esim. se e34 540). Mersulta E 430, Audi A6 C5 4.2 jne.

No piru. Ehkä sitten tulee jotenkin vain kiinnitettyä huomioita enemmän noihin pikkukoneellisiin tms. Tiesin että 530e on kerännyt suosiota mutta enpä tajunnut että noin suosittu kippo.

Mitä tuohon oman auton nopeuteen tulee, siksi tarkennus ettei se mikään ohjus ole nykymittapuulla. Etenkään jos katsoo vain 0-100kmh aikoja ihan jo vetotavasta johtuen.

No joo niihin edessä hidasteleviin varmaan eniten kiinnittää huomiota.. Kuten sanoin, ei ollut tarkoitus vittuilla tms. monet vaan tuntuu edelleen pitävän tuota jotenkin nopeana

Osaatko käyttää kaasupoljinta? :) 6,5s on kyllä aika nopea vieläkin ja jos kunnolla kiihdyttää niin ihan varmasti tulee muut vastaan perä edellä.

Kyllä kesä kelissä usein ohituksissa tulee käytettyä kickdownia, joten luulisin osaavani.. Talvella sitten harvemmin kun pito ei tahdo vajaa vetoisessa riittää. Kuten sanoin, niin ei tuo nyt niin hätänen ole. Kunhan olet muutoman kerran ajanut jollain 400-500hv autolla, niin tuollainen alkaa tuntua aika hitaalta. Tuossa edellä mainittu 530e jo on sama 0-100 aika, ja nuo pluggarit on jo todella yleisiä kuten tuossa edellä olevasta linkistä voi lukea. 535d saa jo pelkällä softalla sen vähän vajaa 400. Sitten kun välillä on ajanut vähän hätäisemmilläkin autoilla (335i isommat turbot, e85 jne, välijäähy, putkista jne. dynotettu ~500hv). Kaikki riippuu tietenkin mihin kukin on tottunut. Toki tuolla nyt tuntuu suuriosa jäävän ohituksissa jalkoihin vaikka itse ajaisi hitaammallakin autolla. Iso osa ei vielä ilmeisesti ole keksinyt sen kaasupolkimen ideaa Suomessa. Reipas kiihdystys matkanopeuteen on paljon taloudellisempi kun useamman kilometrin kestävä 0-100 kiihdytys.

On topic: volvo yritti ajaa kylkee vaihtaessaan kaistaa. Oli tovi jo ajettu rinnakkain, niin tämä päätti yhtä-äkkiä sitten kääntää ratista ja laittaa samalla sen vilkun päälle. Sen verran liukasta oli, että päätin jarruttaa ja päästää eteen. Molemmat kaistat jatkoi suoraan, niin mitään järkeä tuossa äkillisessä kaistan vaihdossa ei ollut. Edessä eikä takana ei ollut yhtään autoa useamman sadan metrin matkalla, joten tilan puutteesta ei ollut kiinni. Ehkä se ensi kerralla katsoo ennen kaistavan vaihtoa onko siellä tyhjää vai ei..
 
Viestissä mainittiin se leasing audi, jolle se st suorituskyky tulisi jotenkin yllätyksenä.
Vaikka siellä olisi leasing octavia, niin kyllähän se yllättää jos fiestassa onkin 200 heppaa sen oletetun 75 hepan sijaan.

Ja ei tuo 6,5s 0-100km/h tosiaan ole erityisen nopea nykyautojen mittapuulla, mutta Suomen autokantaan verrattuna tuo on kyllä nopeampi, kuin 95% muista autoista. Ihan vaikka vertailussa huomioitasiin se 530e. Leasing Audit ei tuon perässä pysy, eikä varsinkaan leasing Skodat, mitä suurin osa niistä liisareista on.
 
Mainittakoon näihin kiihtyvyyskeskusteluihin vielä, että talvella liukkaalla neliveto tollaisella noin 7-sekunnin autolla vie vajaavetoista tuossa 80-120km/h kiihdytyksessäkin. Noin 7-sekunnin auto vaan sutii tuossa vauhdissa jos tie on jäässä. Hyvin on aina päässyt 320d G20 xDrive:llä ohi kun ei ihmiset tosiaan sitä kaasua paina pohjaan.
 
Lisätään tähän kiihtyvyyskeskusteluun, niin osalle porukasta tulee oikeasti yllätyksenä miten tommonen perus 600cc 100hp moottoripyöräkin kerää vauhtia, siinä ei mikään liisariaudi tai bemari perässä pysy. Ei tossa muuta, mutta jos liittyy isolle tielle rivakasti niin seuraavasta risteyksestä samaan suuntaan joku on jo tunkemassa kotilolla eteen. Toki kun katsoo mihin ajelee ja koittaa varautua kaikkeen niin ei tuosta nyt isoa ongelmaa saa.

Ja sitten aiheeseen, eräs nuori tyttö tyrkkäsi corsan kylkeen tasa-arvoisesta risteyksestä vasemmalta... Tyttö oli hyökännyt kaistalle missä isä ajoi siis ilmeisesti katsonut ollenkaan tuleeko oikealta ketään. Ei onneksi isompaa mutta vasemman puolen ovet solmuun ja lokareihin pienet naarmut. Korjaus sitten tossa parin viikon päästä, onneksi tunnusti ja vakuutusyhtiökin hoitaa asiaa. Toivoisi vähän varoivaisuutta tasa-arvoisiin, tuntuu että täälläpäin ihan villi länsi.
 
Vaikka siellä olisi leasing octavia, niin kyllähän se yllättää jos fiestassa onkin 200 heppaa sen oletetun 75 hepan sijaan.

Ja ei tuo 6,5s 0-100km/h tosiaan ole erityisen nopea nykyautojen mittapuulla, mutta Suomen autokantaan verrattuna tuo on kyllä nopeampi, kuin 95% muista autoista. Ihan vaikka vertailussa huomioitasiin se 530e. Leasing Audit ei tuon perässä pysy, eikä varsinkaan leasing Skodat, mitä suurin osa niistä liisareista on.

No en ole skodan mallistoa katsonut, mutta luulisi niilläkin jo tänäpäivänä löytyvän pluggareita. Niissä kuitenkin saadaan se 50-150hp lisää kiihdytykseen. En kyllä allerkirjoita, että muista autoista 95% olisi tuota hitaampia.

Mainittakoon näihin kiihtyvyyskeskusteluihin vielä, että talvella liukkaalla neliveto tollaisella noin 7-sekunnin autolla vie vajaavetoista tuossa 80-120km/h kiihdytyksessäkin. Noin 7-sekunnin auto vaan sutii tuossa vauhdissa jos tie on jäässä. Hyvin on aina päässyt 320d G20 xDrive:llä ohi kun ei ihmiset tosiaan sitä kaasua paina pohjaan.

Pärjää sillä kesälläkin, kun suurinosa ei vielä ole sisäistänyt sen kaasupolkimen käyttöä Suomessa.

Lisätään tähän kiihtyvyyskeskusteluun, niin osalle porukasta tulee oikeasti yllätyksenä miten tommonen perus 600cc 100hp moottoripyöräkin kerää vauhtia, siinä ei mikään liisariaudi tai bemari perässä pysy. Ei tossa muuta, mutta jos liittyy isolle tielle rivakasti niin seuraavasta risteyksestä samaan suuntaan joku on jo tunkemassa kotilolla eteen. Toki kun katsoo mihin ajelee ja koittaa varautua kaikkeen niin ei tuosta nyt isoa ongelmaa saa.

Pyörä onkin ihan eri kategoriassa kiihtyvyydeltään kun mitkään perheautot, jopa ne 600 kuutioiset.

Ja sitten aiheeseen, eräs nuori tyttö tyrkkäsi corsan kylkeen tasa-arvoisesta risteyksestä vasemmalta... Tyttö oli hyökännyt kaistalle missä isä ajoi siis ilmeisesti katsonut ollenkaan tuleeko oikealta ketään. Ei onneksi isompaa mutta vasemman puolen ovet solmuun ja lokareihin pienet naarmut. Korjaus sitten tossa parin viikon päästä, onneksi tunnusti ja vakuutusyhtiökin hoitaa asiaa. Toivoisi vähän varoivaisuutta tasa-arvoisiin, tuntuu että täälläpäin ihan villi länsi.

Täällä tullaan kolmion takaa eteen ihan surutta, joten aika tarkkana saa olla. Tasa-arvoisissa keskimäärin menee ensin se joka uskaltaa. Tänään itsekin olisin saanut kylkeen kunnon jäljet, jos en olisi vieressä ajanutta volvoa väistänyt kun päätti rinnalta vaihtaa samalle kaistalle. Ilmeisesti osalle se vilkku tarkoittaa etuajo-oikeutta ilman katsomista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 225
Viestejä
4 656 096
Jäsenet
76 387
Uusin jäsen
TJ8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom