Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Oikein kuorossa huudetaan, että mikset ajanut alle vaan hä ja sitä paitsi vilkun kanssa saa ajaa päälle. Taattua laatua :rolleyes:
Joku huutelijoista voi varmaankin tarjoilla itse kuvaamansa videon, jossa ajaa kaistaa vaihtavan raskaan ajoneuvon ja katukiveyksen väliin. Vakuutus maksanee kulut.
Kuka sanoi, että vilkun kanssa saa ajaa päälle? Eikä täällä ole myöskään kuorossa huudettu, että "mikset ajanut alle". :rolleyes:
 
Oikein kuorossa huudetaan, että mikset ajanut alle vaan hä ja sitä paitsi vilkun kanssa saa ajaa päälle. Taattua laatua :rolleyes:
Joku huutelijoista voi varmaankin tarjoilla itse kuvaamansa videon, jossa ajaa kaistaa vaihtavan raskaan ajoneuvon ja katukiveyksen väliin. Vakuutus maksanee kulut.

Rekkapena lähti vaihtamaan kaistaa sulkuviivan yli, vaikka vierellä oli auto. Katveesta on turha huudella, sillä kuvaaja oli vierellä 0,5 sekuntia ennen kaistanvaihdon alkua tien suoralla osalla, eikä ilman jonkinlaista kvanttitunneloitumisilmiötä ole voinut kadota viereltä mihinkään. Lisäksi risteyksestä n. kilometri eteenpäin on pelkkää suoraa kaksikaistaista tietä, eli ammattilaisautoilijalla ei ollut ylipäätään mitään tarvetta tehdä kaistanvaihtoa risteysalueella ja kaarteessa.

Katsotaanko me samaa videota, mielestäni ei lähtenyt sulkuviivan yli?

Jos kärryssä on vilkku päällä sulkuviivan kohdalla on nuppi jo kaukana.
 
Katsotaanko me samaa videota, mielestäni ei lähtenyt sulkuviivan yli?

Jos kärryssä on vilkku päällä sulkuviivan kohdalla on nuppi jo kaukana.
Sama täällä. Vilkun laitto sulkuviivan kohdalla ei ole laitonta.

Kaasua olisi pitänyt hellätä siinä kohtaa kun vilkku menee päälle, nyt sitä vissiin painettiin lisää?

Ei tuo nyt paljoa pelisilmää vaatisi päästää tohon väliin. Näitä keissejä tulee ihan yhtenään ja aina on kiltisti vilkkua käyttämällä päässyt eteen. Monesti raskaan kuljettajat pelaa vielä varman päälle ja vilkun kanssa saattaa killua vaikka 10kin sekuntia viereisellä kaistalla, vaikka olisinkin jo hellännyt kaasua ja tarvittava tila syntynyt edellä ajavaan.
 
En kyllä keksinyt tuosta sen kummempia sanomisia vaikka kuinka etsin. No, jollain on vissiin mulla on oikeus päivä.
 
Tuossa ei kyllä sulkuviivan yli menty, ja kaistanvaihtokin loppui siihen kun huomasi vierellä olevan auton?
Katsotaanko me samaa videota, mielestäni ei lähtenyt sulkuviivan yli?

Jos kärryssä on vilkku päällä sulkuviivan kohdalla on nuppi jo kaukana.
Kyllä minä olisin tuosta kärryn kääntymisestä näkevinäni, että veturin eturengas ylittää sulkuviivan jo ennen kuin vilkku meni päälle. Oikealle ei toki vilkutettu ollenkaan. Tällä ei tietenkään ole lopputulokseen mitään merkitystä. Kaistanvaihtaja väistää. Tilaa saa tietenkin pyytää, mutta nyt sitä ei kyllä pyydetty, vaan otettiin miettimättä muuta liikennettä lainkaan ennen kaistanvaihdon aloittamista.
 
Kaasua olisi pitänyt hellätä siinä kohtaa kun vilkku menee päälle, nyt sitä vissiin painettiin lisää?

Ei tuo nyt paljoa pelisilmää vaatisi päästää tohon väliin. Näitä keissejä tulee ihan yhtenään ja aina on kiltisti vilkkua käyttämällä päässyt eteen. Monesti raskaan kuljettajat pelaa vielä varman päälle ja vilkun kanssa saattaa killua vaikka 10kin sekuntia viereisellä kaistalla, vaikka olisinkin jo hellännyt kaasua ja tarvittava tila syntynyt edellä ajavaan.
Kuten sanottua, tilaa saa pyytää ja antaa. Nyt kaistaa alettiin vaihtamaan paikassa, jossa kuski ei edes voinut nähdä, annetaanko kärryn vieressä tilaa vai ei.

Haluaisin kuitenkin kuulla, miksi vilkun päällelaitto velvoittaisi hölläämään kaasua. Sotketko kaistanvaihdon kenties ohitustilanteeseen?
 
Kyllä minä olisin tuosta kärryn kääntymisestä näkevinäni, että veturin eturengas ylittää sulkuviivan jo ennen kuin vilkku meni päälle.
No ylitti, tai oli päällä, tai ei ollut, niin se ei kai liittynyt tuohon kaistanvaihtoon, selkeästi suojatien jälkeen ylitti kaistaviivan (vai mikä sen nimi on).

Oikealle ei toki vilkutettu ollenkaan.
Tuosta varmaan voisi tehdä poliisille myös ilmoituksen. :-)

Kaistanvaihtaja väistää. Tilaa saa tietenkin pyytää, mutta nyt sitä ei kyllä pyydetty, vaan otettiin miettimättä muuta liikennettä lainkaan ennen kaistanvaihdon aloittamista.
Vilkku nyt oli ainakin ajoissa, ja kaistanvaihto oli sen näköinen että varovaisuutta oli ja myös peruutti kaistanvaihon kun ilmeisesti näki kaistalla tulevan auton, ja jatkoi kaistanvaihdon loppuun kun tämä auto antoi tilaa.

Yleensä videoiden jakaja saa vähän kovempaa suhtautumista kun toinen osapuoli, varsinkin silloin jos jakemisessa ollaan liikkeellä varsin vihaisella asenteella.

En usko että monikaan on sitä mieltä että jyrätä saisi, ja etteikä kaistanvaihtajan kuuluisi väistää.

Raskaankaluston osalta nigatiivin fiilis jäi siitä keskarinnäyttämisestä, tosin se ei videolla näkynyt.

Plussaa, siedettävän ajoissa vilkuttaminen ja aivan selvästi peileja seurasi, ja tilanteen muuttuessa arvioidusta, ei jyrännyt, vaan odotti kunnes sai tilaa. Tarkoitan että tuossa kerkiää hyvin antamaan tilaa.

Joku mainitsi että jotain kavanttitunnelointi ilmiötä vaatisi että auto katoaisi, mutta mielestäni se kuvaajan edellä oleva auto teki tuollaisen katoamisen, kuvaajan vilkunkäyttö ei videosta selvinnyt, en ainakaan huomannut että peräkärryn pinnoista tai muusta olisi heijastunut.
 
Joillakin on näemmä käsitys, että vilkun laittamalla kaistanvaihtotilanteessa vieressä tai takaviistossa oleva muuttuu yllättäen väistämisvelvolliseksi. Kannattanee tarkistaa osaamistaan jos käsitys on virheellisesti tämä.
Se on sitä joustamista, jota autokoulussakin opetetaan. Itse en ainakaan rupea leikkimään raskaan kaluston kanssa ja muutenkin pyrin sopivasti joustamaan. Liikennesäännöt antaa kyllä mahdollisuuden perseilyllekin ja osa pitää kiinni säännöistä paikotellen kolareihin saakka.
 
Eiköhän sen keskisormen näyttäminen tilanteen jälkeen kerro tarpeeksi vastapuolen asenteesta?

Videolla näkyy kun kuvaaja räpyttelee valoja ohituksen jälkeen rekalle. Jos on sitä mieltä että ohitus ei mennyt ihan nappiin eikö se olisi riittänyt? Tarvitseeko ajaa rinnalle vielä näyttämään jotenkin mieltä?

Mitä tulee vilkun käyttöön niin sulkuviivalla niin eiköhän se kerro sen, että sulkuviivan jälkeen rekka pyrkii vaihtamaan kaistaa eikä sitä että sulkuviivan yli mennään? Vilkkua kuuluukin käyttää ennakoivasti eikä samaan aikaan kun ratti jo kääntyy.
 
Eiköhän sen keskisormen näyttäminen tilanteen jälkeen kerro tarpeeksi vastapuolen asenteesta?

Yleensä näitä väistänkin ja annan tilaa mutta nyt oli autoni keulan verran yhdistelmän vierellä kun vilkku syttyi ja samantien alkaa kaartamaan päälle.

Tuollaiset ison liikenteen (toki myös pienemmän) kaistanvaihdot kannattaa opetella tunnistamaan ajoissa, jolloin et ajaudu tuollaiseen tilanteeseen. Vilkku meni päälle kuitenkin jo kun olit koko paketin takana. Itse olisin reippaasti ajanut oikealta ohi ja olisin jo taivaanrannassa siinä vaiheessa kun sinä olit vielä kimpoilemassa. Liikenteessä pääsee huomattavasti helpommalla kun miettii sujuvuutta ja joustaa oman edun nimissä myös silloin kun "minulla on oikeus". Ei tuollaisen ennakointi eroa siitä kun ennakoi jotain missä on oikeasti väistämisvelvollinen

Sellaisia paikkoja joissa raskas liikenne tekee kaistanvaihdon, halusi muut sitä tai ei, on paikoin oikeastikin. Niissä kannattaa antaa tietä, jolloin kaikkien matka sujuu rivakasti. Toinen vaihtoehto on kiilata "koska..." ja jättää rekka poikittain jopa monelle kaistalle, jolloin kukaan ei pääse hetkeen mihinkään; rekka seisoo kahdella kaistalla poikittain vilkku päällä odottaen että yksi fiksu löytyisi kolmannelta kaistalta.

Brysselin ringillä on yksi tällainen paikka, jossa rekkojen on pakko vaihtaa mitättömän lyhyellä pätkällä kaksi kaistaa oikealle. Sujuu niin kauan kun oikealla väistetään vilkuttavaa rekkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sumua, vettä ja paskaa ja porukka vetää motarilla ilman valoja. :facepalm:

Jokaiselle 150€ sakko valoitta ajamisesta niin alkaisi muistumaan, ai niin, ylinopeus pahin rikos T: Palsternakka
 

Liitteet

  • IMG_20200208_113349.jpg
    IMG_20200208_113349.jpg
    1,4 MB · Luettu: 160
Kyllähän siellä kabiinissa voi välillä kirosanat lennellä ja muiden virheet löytyy kyllä aina, mutta kuinka moni ajattelee, että olisinko itse voinut tehdä jotain paremmin.
 
Videolla näkyy kun kuvaaja räpyttelee valoja ohituksen jälkeen rekalle. Jos on sitä mieltä että ohitus ei mennyt ihan nappiin eikö se olisi riittänyt? Tarvitseeko ajaa rinnalle vielä näyttämään jotenkin mieltä?
Niimpä näky, jännä ettei kuvaajan vilkku näkynyt, ehkä ei näkynyt myöskään rekkan kuskille.

Mutta tiedä sitten miä muuta kuvaaja on riehunut.

No ehkä tuontakia menee vähän ohi aiheen, jos tarkoitus oli kesksutella raskaanliikenteen haasteista ja pohtia miten tuollaisesa tilanteessa toimia

Ehkä vähän ilkeää, mutta vanha kiteyttävä viesti
Kaikki on suhteellista. Suomen liikenne on erittäin kurinalaista jos verrataan lähes mihin tahansa muualle maailmaan. Kuitenkin täältä sisältä päin katsottuna meidänkin liikenteessä on paljon perseilyä. Erona lienee se, ettei missään muualla perseillä tiukan liikennekurin takia niin, että aiheutetaan tahallaan muille ongelmia mm. hidastelemalla ohituskaistoilla, sivuteille pääväyliltä käännyttäessä tai ei anneta tietä, kun siihen olisi käytännössä mahdollisuus, mutta kun mikään ei siihen velvoita lain mukaan.

En edelleenkään tarkoita että vilkku olisi vapauta väistämisestä kortti, saati että videon kohta olisi hyvä paikka vaihtaakaistaa, video osoittaa hyvin että siinä olisi vaaransa, hetken katveesta voi tyhjästä ilmestyä vaikka auto
 
Viimeksi muokattu:
Aina löytyy niitä, joiden mielestä törmäyksessäkin vika oli (asianmukaisesti) pysäköidyssä autossa. :D

Niin, noh kauniisti sanottuna, tavoitteena kuitenkin olisi että opettelisit sen verran auton hallintaa ettet törmäisi siihen väärin pysäköityyn autoon. Liikenteessä on vaikka mitä suharia, fiksumpi osaa vältää konfliktit niistä huolimatta.

Valitettavasti aina löytyy niitä, joiden mielestä kannattaa ajaa päin väärin pysäköityä autoa, "koska minulla on oikeus".
 
Sumua, vettä ja paskaa ja porukka vetää motarilla ilman valoja. :facepalm:

Jokaiselle 150€ sakko valoitta ajamisesta niin alkaisi muistumaan, ai niin, ylinopeus pahin rikos T: Palsternakka
Tätä näkee jatkossa enemmän ja enemmän kun automaattivalot ja autokanta uudistuu. Itseä vituttaan nuo HSL:n pikku japsien kuskit aka bussikuskit matkalla vuoronvaihtoon jotka vetävät yötä myöten ilman valoja. Varmaan 90% ajaa vain huomiovalot keulalla. Ja tänään tuli heitettyä 100km+ lenkki pitkin poikin PK ja lähiseutuja ja aivan tolkuton määrä autoja joissa perät pimeänä paikoin yllättävän huonossakin näkyvyydessä koska automatiikka ei reagoi aina oikein tuohon usvaan ja muuhun mitä tuolla oli. Itselläkin auto vaan välillä pisti valot päälle automaattisesti alkumatkasta joten vedin manuaalille ja valot päälle kokoajaksi suosiolla ettei ole perä pimeänä.

Niin, noh kauniisti sanottuna, tavoitteena kuitenkin olisi että opettelisit sen verran auton hallintaa ettet törmäisi siihen väärin pysäköityyn autoon. Liikenteessä on vaikka mitä suharia, fiksumpi osaa vältää konfliktit niistä huolimatta.

Valitettavasti aina löytyy niitä, joiden mielestä kannattaa ajaa päin väärin pysäköityä autoa, "koska minulla on oikeus".
Muistan joskus työpaikan parkkihallista keissin missä nainen peruutti ruudusta valuneen auton keulaan (kuumat jarrut ja käsijarru löystyi tarpeeksi että auto lähti valumaan) ja syytti väärin pysäköityä autoa ettei voi olla hänen vikansa kun kolaroi... Ai että teki mieli ladella pykäliä liikennelaista mutta totesin että akka ei olisi ymmärtänyt vaikka olisi ne tavuttanut hänelle.
 
Aika hitaasti tosiaan uudistuu autokanta siihen nähden, että tuo valoton peräpää tuli lailliseksi jo kymmenkunta vuotta sitten. Tullut seurattua mielenkiinnolla aina välillä, että mitkä autot suhaa ilman perävaloja, ja japsit sekä korealaiset tuntuu olevan tässä kohden yliedustettuina. Tähän liittynee läheisesti myös sadetunnistin, ainakin VAG-autoissa tuntuu että se on jollain tasolla yhteydessä sen päättämiseen, että milloin valoja pidetään päällä ja milloin ei.
 
Sumua, vettä ja paskaa ja porukka vetää motarilla ilman valoja. :facepalm:

Jokaiselle 150€ sakko valoitta ajamisesta niin alkaisi muistumaan, ai niin, ylinopeus pahin rikos T: Palsternakka
Tämä olikin hyvä muistutus, että pitää tarkastaa miltä oman auton perä näyttää päiväajovaloilla. Entisessä samassa mallissa oli takapää pimeänä, mutta siinä piti ajovalot kytkeä itse päälle hämärän tullen, joten tuli jotenkin vielä mieleen huonollakin kelillä. Nyt vaihdoin juuri uudempaan samanlaiseen, ja siinä automatiikka hoitaa tuonkin, muttei tosiaan välttämättä kirkkaassa sumuisessa kelissä.
 
Aika hitaasti tosiaan uudistuu autokanta siihen nähden, että tuo valoton peräpää tuli lailliseksi jo kymmenkunta vuotta sitten. Tullut seurattua mielenkiinnolla aina välillä, että mitkä autot suhaa ilman perävaloja, ja japsit sekä korealaiset tuntuu olevan tässä kohden yliedustettuina. Tähän liittynee läheisesti myös sadetunnistin, ainakin VAG-autoissa tuntuu että se on jollain tasolla yhteydessä sen päättämiseen, että milloin valoja pidetään päällä ja milloin ei.
Japseja ja Korealaisia oli ellei ole vieläkin ymmärtääkseni monen monta mallia myynnissä joissa ei ollut automatiikkaa. Ennen oli automaattisesti kun virrat meni päälle mutta nyt syttyvät enää päiväajovalot ja ajovalot pitää sytyttää manuaalisesti. Ja tuo sadetunnistin on esim omassa kipossa myös yhteydessä valoautomatiikkaan. Jos pyyhkimet aktivoituvat niin valot tulevat automaattisesti päälle.
 
Itseä vituttaan nuo HSL:n pikku japsien kuskit aka bussikuskit matkalla vuoronvaihtoon jotka vetävät yötä myöten ilman valoja. Varmaan 90% ajaa vain huomiovalot keulalla.

Aamen, muutamalle tällaiselle "ammattikuskille" olen räpsytellyt valojakin reissuillani mutta sekään ei tunnu soittavan kelloja niillä ratin takana istuvilla suuhengittelijöillä.
 
Onneksi omasta sai itse läppärillä koodattua takavalot palamaan päivävalojen kanssa, ei juurikaan tarvitse koskea valoihin kun sytyttää ajovalot jo sillan ali ajaessa.
En tiedä olisiko tuohon omaan mahdollista mutta koodaisin noin jos voisin. Ford ei tuota suostu tekemään koska ei ole pykälien mukaista muutella noita jos tarkkaan tulkitaan pykäliä ja vetoavat siihen mutta eh... Softa kyllä takuulla sallisi moisen koodauksen ja tuo lisäisi turvallisuutta kuitenkin niin kyllähän tuo hiukan harmittaa.
 
Kuten sanottua, tilaa saa pyytää ja antaa. Nyt kaistaa alettiin vaihtamaan paikassa, jossa kuski ei edes voinut nähdä, annetaanko kärryn vieressä tilaa vai ei.

Haluaisin kuitenkin kuulla, miksi vilkun päällelaitto velvoittaisi hölläämään kaasua. Sotketko kaistanvaihdon kenties ohitustilanteeseen?
Maalaisjärjeksi sitä kutsutaan kun ollaan tuon kokoisen vehkeen kanssa tekemisissä. Ei se vilkku mihinkään velvoita, tuossakin vaan oli ihan hyvin aikaa reagoida vilkkuun.

En nyt uudelleen ala videota katsomaan mutta ei sielä kyllä kovin pitkälle vasemmalle rekka kerennyt, ehkä viivan päälle.
 
Iltahämärässä ja tihkusateessa meinasi jäädä näkemättä harmaa auto, jolla oli keula pimeänä, lipsahti vitun ryssä kabiinin puolella, kun oli pitkäkilpinen kyseessä. Oli kolari lähellä!
 
Viimeksi muokattu:
Entäs ne pirun kipot joissa perät pimeänä tänäänkin esim Kehäteillä. Vittu että otti kupoliin kun pari kertaa tuli mukavasti yllättäen veden keskeltä esiin. Samoin keula pimeänä/huomiot niin himmeät ja tultiin huonon näkyvyyden alueella hidastamatta risteyksiin ja oletettiin että kyllähän ne näkee mut kun mä nään ne. Ja yllättikö että kovin moni näistä oli näitä ei niin autoihmisten lemppareita eli kohtuu tuoreita Toyotan kippoja, skodillakkeja yms.
 
Entäs ne pirun kipot joissa perät pimeänä tänäänkin esim Kehäteillä. Vittu että otti kupoliin kun pari kertaa tuli mukavasti yllättäen veden keskeltä esiin. Samoin keula pimeänä/huomiot niin himmeät ja tultiin huonon näkyvyyden alueella hidastamatta risteyksiin ja oletettiin että kyllähän ne näkee mut kun mä nään ne. Ja yllättikö että kovin moni näistä oli näitä ei niin autoihmisten lemppareita eli kohtuu tuoreita Toyotan kippoja, skodillakkeja yms.
Ei ollut edes niitä huomiovaloja.
 
Toyota pilaa kyllä oman vuosikymmenien aikana rakennetun "maineensa laatuautona" tuolla pimeäperäisyydellä. Miten esimerkiksi mittarivalot voivat palaa (tai näytöt olla selkeästi havaittavassa päivämoodissa), jos on niin pimeää että pitäisi jo polttaa takavaloja.

Uskaltaisin väittää että autoilu kiinnostaa Toyotakuskeja keskimääräistä vähemmän ja kulkuneuvolla vain hoidetaan välttämättömät siirtymät toki varmasti, mutta ilman mitään kiksejä. Tällöin autovalmistajalle/maahantuojalle jää suurempi vastuu turvallisesta autoilusta etenkin silloin, kun se viides perättäinen Toyota vaatiikin kuskilta erilaisen huomion valojen suhteen kuin aiemmat.
 
Autonvalmistajiakin käsittämättömämpi juttu on, että tommonen konfiguraatio on ylipäätään tehty Suomeen (tai yhtään mihinkään) lailliseksi. Tosin saman mokan on tehnyt aika moni muukin maa, kun on keskitytty pääasiassa pimeän keulan aiheuttamiin riskeihin/onnettomuuksiin ja niiden vähentämiseen. Kanadassa on painittu saman ongelman kanssa ja siellä onkin laki muuttumassa asian suhteen:

As of September 2021 the Canadian Vehicle Lighting Regulation will require that all new vehicles sold in Canada have one of the following:
  • tail lights that come on automatically with daytime running lights
  • headlights, tail lights, and side marker lights that turn on automatically in the dark
  • a dashboard that stays dark to alert the driver to turn on the lights
This standard will apply to all new vehicles (cars, trucks, SUVs, 3-wheeled vehicles, motorcycles and heavy trucks).


Toihan ei nyt yhdessä yössä poista ongelmaa, mutta tulevaisuudessa on ainakin yksi ongelma vähemmän. Autokantakin siellä uudistuu varmaan tätä perähikiää nopeammin.
 
Ei ärsyttänyt, vaan huvitti:

Ajelin eilen illalla tässä kamera-auton kohdalla, tuosta viereisestä liittymästä tuli auto, joka veti liinat kiinni suurin piirtein tuohon nopeusrajoitustolpan kohdalle samalla kun oli minua noin parin, kolmen auton mitan verran edellä. Ja kaista siis jatkuu risteykseen asti, jonne on (huonolla etäisyysarvioinnilla) se noin 200 metriä. Ja kaiken huipuksi kys. auto liikkui nopeampaa kuin minä. Jos olisi vaan jatkanut samalla nopeudella tai vaikka sitten painanut hiukan lisää kaasua, olisi ehtinyt eteeni ihan hyvin. Ja jopa pelkästään hiljentämällä olisi ihan hyvin pystynyt liittymään taakseni häiritsemättä takanaan tulevia muita autoja. Mahtoivat muut liittymästä tulijat kiitellä kyseistä sankaria oikein paljon.
:srofl:
 
Ei ärsyttänyt, vaan huvitti:

Ajelin eilen illalla tässä kamera-auton kohdalla, tuosta viereisestä liittymästä tuli auto, joka veti liinat kiinni suurin piirtein tuohon nopeusrajoitustolpan kohdalle samalla kun oli minua noin parin, kolmen auton mitan verran edellä. Ja kaista siis jatkuu risteykseen asti, jonne on (huonolla etäisyysarvioinnilla) se noin 200 metriä. Ja kaiken huipuksi kys. auto liikkui nopeampaa kuin minä. Jos olisi vaan jatkanut samalla nopeudella tai vaikka sitten painanut hiukan lisää kaasua, olisi ehtinyt eteeni ihan hyvin. Ja jopa pelkästään hiljentämällä olisi ihan hyvin pystynyt liittymään taakseni häiritsemättä takanaan tulevia muita autoja. Mahtoivat muut liittymästä tulijat kiitellä kyseistä sankaria oikein paljon.
:srofl:
Aika vanha Volvo!
 
Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.

Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.


Kannattaa varmaan autosta korjata ne jarrut, jos tuo muka oli voimakas jarrutus. Kuten todettiin niin rekka huomasi sut ja veti takaisin, olisit etsinyt siitä autosta sen kaasupolkimen ja mennyt ohi. Kun se rekka laittaa vilkun päälle, niin ei sinne väliin enää kannata änkeä varsinkaan tuollaisessa kaarteessa, jossa jää helposti katveeseen.


Ai että sä riemastuisit varmaan kun kuulisit tuon oman Datsunin :D. Tuo on mukavan hiljainen vielä videolla;


EDIT: Niin ja ex viritetty Kupla leimattiin kerran tyhjäkäynnin ollessa 103db ja kierroksilla tietenkin enemmän. Juu tuo oli liian kova ja vaimentimia lisättiin mutta näyttää vain sen että kaiken saa kyllä leimattua.


Itse en vaan ymmärrä miksi näistä paskoista, jotka ei kulje mihinkään pitää yrittää saada mahdollisimman kovat äänet ulos? Ymmärrän kyllä, että ääntä tulee kun autoa viritetään ja sitä voimaa otetaan reilusti lisää, niin vakio putkisto on pakko vaihtaa jne. Mutta tälläisissä missä on vakiotekniikka, niin mitään järkeä.
 
Kannattaa varmaan autosta korjata ne jarrut, jos tuo muka oli voimakas jarrutus. Kuten todettiin niin rekka huomasi sut ja veti takaisin, olisit etsinyt siitä autosta sen kaasupolkimen ja mennyt ohi. Kun se rekka laittaa vilkun päälle, niin ei sinne väliin enää kannata änkeä varsinkaan tuollaisessa kaarteessa, jossa jää helposti katveeseen.




Itse en vaan ymmärrä miksi näistä paskoista, jotka ei kulje mihinkään pitää yrittää saada mahdollisimman kovat äänet ulos? Ymmärrän kyllä, että ääntä tulee kun autoa viritetään ja sitä voimaa otetaan reilusti lisää, niin vakio putkisto on pakko vaihtaa jne. Mutta tälläisissä missä on vakiotekniikka, niin mitään järkeä.
Tuossa oli pirteämpi tekniikka kunnes laakerit antoivat periksi. Ja on tulossa pirteämpi tekniikka takaisin.
 
Ärsyttää tapa, jota voisi kutsua "ohituspaikan varastamiseksi".

Esimerkki:
Hidas raskas ajoneuvo muodostaa taakseen jonon. Turvallinen ohittaminen on mahdotonta, mutta ennen pitkää aukeaa ohituspaikka. Jonon ensimmäisen lähtiessä ohittamaan takaa lähtee yllättäen myös joku toinen ohittamaan samaan aikaan tai aavistuksen aikaisemmin. Koska
jonossa ensimmäisenä ollut olettaa ohitusprosessin tapahtuvan järjestyksessä kun paikka ohittamiseen on tullut, hän ei osaa odottaa, että takaa tuleekin auto. Tästä aiheutuu mahdollisesti vaaratilanne.

Takaa tuleva ohittaja toki toimii liikennesääntöjen mukaan, sillä ohitukseen lähtiessä tulisi aina tarkistaa, tuleeko takaa joku, vaikka oltaisiinkin jonossa hitaan ajoneuvon takana. Mutta jonkinlaista pelisilmää ja herrasmiessääntöjen kunnioitusta täytyy myös olla, ja siksi tuo liike ärsyttää ja on tarpeetonta vaaratilanteiden luontia.
 
Ärsyttää tapa, jota voisi kutsua "ohituspaikan varastamiseksi".

Esimerkki:
Hidas raskas ajoneuvo muodostaa taakseen jonon. Turvallinen ohittaminen on mahdotonta, mutta ennen pitkää aukeaa ohituspaikka. Jonon ensimmäisen lähtiessä ohittamaan takaa lähtee yllättäen myös joku toinen ohittamaan samaan aikaan tai aavistuksen aikaisemmin. Koska
jonossa ensimmäisenä ollut olettaa ohitusprosessin tapahtuvan järjestyksessä, hän ei osaa odottaa, että takaa tuleekin auto. Tästä aiheutuu mahdollisesti vaaratilanne.

Takaa tuleva ohittaja toki toimii liikennesääntöjen mukaan, sillä ohitukseen lähtiessä tulisi aina tarkistaa, tuleeko takaa joku, vaikka oltaisiinkin jonossa hitaan ajoneuvon takana. Mutta jonkinlaista pelisilmää ja herrasmiessääntöjen kunnioitusta täytyy myös olla, ja siksi tuo liike ärsyttää ja on tarpeetonta vaaratilanteiden luontia.
Jos takaa tuleva lähtee ohittamaan ensin niin kyllä se edellä menijä on silloin ihan itse luovuttanut ohituspaikkansa. Jos ei lähde ohi heti kun esimerkiksi sulkuviiva loppuu, niin don't mind if I do... :joy:
Muutenkin tyhmää kuvitella että letkassa olisi vuoronumeroita koska usein etummaisilla ei ole mitään ohitusaikeita, mikä alun alkaen johtaa letkan muodostumiseen.
Jos näen paikan niin lähden ohi vaikka sitten ihan letkan perältä, koska oletan etummaisten nähneen saman tilanteen aikaisemmin ja ovat päättäneet olla lähtemättä kun ei näy vilkkua.
 
Jos takaa tuleva lähtee ohittamaan ensin niin kyllä se edellä menijä on silloin ihan itse luovuttanut ohituspaikkansa. Jos ei lähde ohi heti kun esimerkiksi sulkuviiva loppuu, niin don't mind if I do... :joy:
Tuo on eri tilanne. Tässä on kyse siitä, että ensimmäisenä ollut lähtee ohitukseen käytännössä viipymättä, mutta takaa tuleva hyökkääkin samaan ovenavaukseen kuin suomalaisturistit lentokoneen portilla.
 
Täysin tuttu tilanne, ja käytännössä siellä takana on lähdetty ohitukseen sulkuviivan yli tai jollain muulla kamikazemenetelmällä. Ei Suomessa ole mitään turvallisuuskulttuuria ylläpitäviä herrasmiestapoja.
 
Jos sillä ensimmäiselläolisi ollut kunnon turvaväli se olisi ehtinyt kiihdyttää ohitusnopeuteen ENNEN kun vaihtoi vasemmalle. Mutta kun siitä perseestä ensin vaihdetaan vasemmalle ja sitten vasta aletaan pikku hiljaa kiihdyttämään.
 
Jos sillä ensimmäiselläolisi ollut kunnon turvaväli se olisi ehtinyt kiihdyttää ohitusnopeuteen ENNEN kun vaihtoi vasemmalle. Mutta kun siitä perseestä ensin vaihdetaan vasemmalle ja sitten vasta aletaan pikku hiljaa kiihdyttämään.
Tätä näkee valitettavan usein. Ensin ajetaan ihan tappituntumalla, sitten vaihdetaan kaistaa ja voimasavut tulee pakoputkesta vasta vastaantulevien kaistalla.

Sama homma monesti kiihdytyskaistoilla. Jos siinä edessä menee hitaampi niin omaa liittymistä ei helpota yhtään jos yrittää työntää sille vauhtia. Sitten sieltä kiihdytyskaistalla 60km/h ajavan takaa koukkaa joku raksafirman Hiace kahden kaistan yli ja jää kaikkien takaa tulevien jalkoihin.
 
Tuohon ohitettavan lähellä/rinnalla ohittaessa kiihdyttämistä tulee kyllä itse joskus tehtyä matka-ajossa hiukan liikaa. Tulee vaan usein kirottua kun ei ole laillista/turvallista paikkaa ja pidettyä väli kiinni ettei takaa tulevat paina eteen laittomissa/turvattomissa kohdissa. Toki autossakin on tehoa tehdä tuo turvallisesti mutta nää on näitä että tietää ettei pitäisi tehdä mutta tulee silti sorruttua kun auto sen mahdollistaa.
 
Pari noita nyt näkynyt että pimeällä ajetaan parkit päällä kaupunkialueella. Ja vielä tuommoiset halogeeniparkit mitkä erotu oikein mihinkään. No ei kait nuo pitkään ajele kun helppo huomata niin eiköhän siihen maija käänny perään heti kun tulee vastaan, laitonta kun taitaa olla?
 
Ärsyttää tapa, jota voisi kutsua "ohituspaikan varastamiseksi".

Esimerkki:
Hidas raskas ajoneuvo muodostaa taakseen jonon. Turvallinen ohittaminen on mahdotonta, mutta ennen pitkää aukeaa ohituspaikka. Jonon ensimmäisen lähtiessä ohittamaan takaa lähtee yllättäen myös joku toinen ohittamaan samaan aikaan tai aavistuksen aikaisemmin. Koska
jonossa ensimmäisenä ollut olettaa ohitusprosessin tapahtuvan järjestyksessä kun paikka ohittamiseen on tullut, hän ei osaa odottaa, että takaa tuleekin auto. Tästä aiheutuu mahdollisesti vaaratilanne.

Takaa tuleva ohittaja toki toimii liikennesääntöjen mukaan, sillä ohitukseen lähtiessä tulisi aina tarkistaa, tuleeko takaa joku, vaikka oltaisiinkin jonossa hitaan ajoneuvon takana. Mutta jonkinlaista pelisilmää ja herrasmiessääntöjen kunnioitusta täytyy myös olla, ja siksi tuo liike ärsyttää ja on tarpeetonta vaaratilanteiden luontia.

Joo kun nämä ensimmäiset saisivat myös sen kiesinsä liikkumaan. Monesti kestää tällä ekalla koko saatanan ohituskaistan verran sen yhden rekan ohittaminen. Painaisi kaasua niin pääsee joku muukin ohi.

Hyvä pääsääntö on se, että vasemalla painaa menemään ainakin melkein sakkovauhtia, mieluummin enemmän ja kun palaa oikealle niin nopeus sen mukaiseksi mitä aikoo ajaa, ts. ne jotka haluavat ohi voivat vielä ohittaa tämän jälkeen eikä tule tätä kuuluisaa kirittämistä.
 
Hyvä pääsääntö on se, että vasemalla painaa menemään ainakin melkein sakkovauhtia, mieluummin enemmän ja kun palaa oikealle niin nopeus sen mukaiseksi mitä aikoo ajaa, ts. ne jotka haluavat ohi voivat vielä ohittaa tämän jälkeen eikä tule tätä kuuluisaa kirittämistä.

Jonkin verran varmaa poliisikin sallii ylinopeutta ohituksessa mutta kaveri sai lapun kun satasen alueella oli 130.
 
Tuo on eri tilanne. Tässä on kyse siitä, että ensimmäisenä ollut lähtee ohitukseen käytännössä viipymättä, mutta takaa tuleva hyökkääkin samaan ovenavaukseen kuin suomalaisturistit lentokoneen portilla.

Ohitusta ei voi heti aloittaa heti kun haluaisi, koska joko

1) ohituskaista ei ole vielä alkanut
2) vastaan tulee auto, jonka pitää odottaa ensin menevän.
3) Sulkuviiva ei ole vielä loppunut

Mikä tahansa näistä tapahtuukin, se tapahtuu ENSIN sille etummaiselle autolle.
Se etummainen ehtii aina lähtemään ohi ensin, jos lähtee ohi heti kun pystyy

Se, että joku ehtii takaa menemään ensin ohi on ihan täysin sen ensimmäisen autokuskn kädettömyyttä, kun ei osannut lähteä ohi heti kun pääsee.

Mikään "hyökkääminen" ei mahdollista auton matkustamista ajassa taaksepäin ohituksen aloittamiseen jo menneisyydessä.


Tyypillinen kädettömyys voi olla esimerkiksi se, että lähtee kiihdyttämään sillä omalla kaistalla vasta sen jälkeen, kun voisi jo siirtyä toiselle kaistalle, eikä vaihda heti sille toiselle kaistalle. Fiksu kuski alkaa kiihdyttämään siinä omalla kaistalla jo etukäteen, ja vaihtaa sinne ohituskaistalle vauhdissa joka on jo ohitettavan auton vauhtia suurempi, heti sillä hetkellä kun toiselle kaistalle pääsee.
 
Viimeksi muokattu:
Jos se oman "sijoituksen" menetys pelottaa, niin ainahan voi laittaa vilkun vasemmalle ja ryhmittyä keskiviivan tuntumaan.
 
Jonkin verran varmaa poliisikin sallii ylinopeutta ohituksessa mutta kaveri sai lapun kun satasen alueella oli 130.
Näinhän se on. Harvemmin tuola kuitenkaan kytätään ja jos kytätään niin se usein näkyy varsin pitkälle.

Poikkeuksia näissä tietenkin on ja monin osin varmaan kukkaron keventyminen hillitsee monilla kaasujalkaa ohituskaistallakin.
 
Jos se oman "sijoituksen" menetys pelottaa, niin ainahan voi laittaa vilkun vasemmalle ja ryhmittyä keskiviivan tuntumaan.
Lain mukaan tosiaan etummaisella on mahdollisuus "varata" ohituspaikka vilkulla: laki kieltää ohittamisen, jos edessä on vilkku päällä. Takana tulevan vilkku ei vaikuta edellä olevaan, vaan ohituskielto iskee vasta kun takaa on aloitettu ohitus.

Käytännössä tosin on monet kerrat tultu ohi mm. ohituskaistaa edeltävän sulkualueen yli, tai jo muutenkin naurettavan lähellä ajanut perskärpänen on lähtenyt yhtäaikaa ohitukseen kiihdyttäen kaiken mitä sumuvalot päällä kulkevasta leasing-bemarista irtoaa, kun itse taas on valmistautunut rentoon ohitukseen, ja takana tuleva on jo rinnalla siinä vaiheessa kun olisi tarkoitus vaihtaa kaistaa.
 
Ohitusta ei voi heti aloittaa heti kun haluaisi, koska joko

1) ohituskaista ei ole vielä alkanut
2) vastaan tulee auto, jonka pitää odottaa ensin menevän.
3) Sulkuviiva ei ole vielä loppunut

Mikä tahansa näistä tapahtuukin, se tapahtuu ENSIN sille etummaiselle autolle.
Se etummainen ehtii aina lähtemään ohi ensin, jos lähtee ohi heti kun pystyy

Se, että joku ehtii takaa menemään ensin ohi on ihan täysin sen ensimmäisen autokuskn kädettömyyttä, kun ei osannut lähteä ohi heti kun pääsee.

Mikään "hyökkääminen" ei mahdollista auton matkustamista ajassa taaksepäin ohituksen aloittamiseen jo menneisyydessä.


Tyypillinen kädettömyys voi olla esimerkiksi se, että lähtee kiihdyttämään sillä omalla kaistalla vasta sen jälkeen, kun voisi jo siirtyä toiselle kaistalle, eikä vaihda heti sille toiselle kaistalle. Fiksu kuski alkaa kiihdyttämään siinä omalla kaistalla jo etukäteen, ja vaihtaa sinne ohituskaistalle vauhdissa joka on jo ohitettavan auton vauhtia suurempi, heti sillä hetkellä kun toiselle kaistalle pääsee.
Tähän on sanottava että joskus on vaan paikat sen verran huonoja että kiihdytystä ei kannata aloittaa etukäteen jos tehoa on reservissä. Tulee muuten turhaa jonon jojoilua. Itsellä tulee liian usein tehtyä niin että kun paikka tulee ja kaista aukeaa ja sulkuviiva yms loppuu tai näkyvyys on turvallinen omasta mielestä niin valmiina pieni vaihde ja lappu lattiaan ja ollaan ohitettavan rinnalla jo kiitettävää vauhtia. Tuossa on ongelmana vain se että takana tuleva sankari ei välttämättä kunnioita sulkuviivaa, välitä onko näkyvyyttä tarpeeksi tai että väliä vastaantulijaan on tarpeeksi. Lisähupia tosiaan tuon itse tuohon sillä että auto on perus Fiestan näköinen (etenkin reissussa perä kuraisena) ja takana tuleva leasing Audikuski ei tajua että auto kiihtyykin paremmin kuin perus kippo (juu ei ole mikään ultimate ohjus suorilla mutta paremmin tuo lähtee etenkin lappu lattiassa kuin suurin osa peruskipoista) ja lähtee ohi jo sulkuviivojen yms yli ja itse olen juuri polkaissut edessä olevan rinnalle tai tekemässä sitä kun Audisti on tulossa myös.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom