Tähän on sanottava että joskus on vaan paikat sen verran huonoja että kiihdytystä ei kannata aloittaa etukäteen jos tehoa on reservissä. Tulee muuten turhaa jonon jojoilua. Itsellä tulee liian usein tehtyä niin että kun paikka tulee ja kaista aukeaa ja sulkuviiva yms loppuu tai näkyvyys on turvallinen omasta mielestä niin valmiina pieni vaihde ja lappu lattiaan ja ollaan ohitettavan rinnalla jo kiitettävää vauhtia.
Tuolla tavalla menettää niitä ohituspaikkoja.
Toki yllättäviä tilaisuuksia voi tulla, mutta jos jotekin ennakoitavissa, niin kyllä kannattaa se ohittaminen "aloittaa" hyvissä ajoin, jolloin voi sinne vastaantulijoiden kaistalla mennä heti kun se vapautuu, ja on vähemmän yllättävää(ohitettava voidaan varoittaa etukäteen), ja on paremmin mahdollisuus perua se ohitus. jne.
Tuossa on ongelmana vain se että takana tuleva sankari ei välttämättä kunnioita sulkuviivaa, välitä onko näkyvyyttä tarpeeksi tai että väliä vastaantulijaan on tarpeeksi.
Liikenteessä välillä näkee kaikenlaista, mutta ihan oikeesti, kuinka usein normi teillä tulee tuollaisia tilanteita, elli siihen liity jotain muuta hässäkkää, mistä se edes kerkiää siihen sekaan.
Kuvailtu hässäkkää syntyy tyypillisesti jossain rampeilla, kiihdystyskaistan alussa ja sekin yleensä vaatii jotain muitakin mokia, oma kiihdytys on mennyt pieleen, ajautunut liian lähelle edelläolevaa jne. Noiden jälkeen jää sitten ne "hitaat" tiet, missä joku tulee kontissa kiinni, parempi antaakkin mennä.
Tuossa on ongelmana vain se että takana tuleva sankari ei välttämättä kunnioita sulkuviivaa, välitä onko näkyvyyttä tarpeeksi tai että väliä vastaantulijaan on tarpeeksi.
Takanatulevan kannalta.
Jos tuttu tie, esin ohituskaista pätkä tulossa, valmistaudut sen alkuun ja olet heti alussa valmis ja sinne siirryt, niin ei tavatonta että se edellä oleva alkaa sinne hivuttautuu, ja onni jos vilkulla varoittaa ennen siirtymistä. Häntä varmaa ärsyttää kun perässä tuleva varastaa "paikan"
Vaikka tuossa tilanteessa se edellä oleva saa sulkuviivan loputtua päähänsä aloittaa ohituksen, niin se takanatuleva vielä sulkuvuuvan kohdalla on siinä vähän että mitäh. Ei tietenkään oikeuta lähteä vielä kauempaa koukkimaan