Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tähän on sanottava että joskus on vaan paikat sen verran huonoja että kiihdytystä ei kannata aloittaa etukäteen jos tehoa on reservissä. Tulee muuten turhaa jonon jojoilua. Itsellä tulee liian usein tehtyä niin että kun paikka tulee ja kaista aukeaa ja sulkuviiva yms loppuu tai näkyvyys on turvallinen omasta mielestä niin valmiina pieni vaihde ja lappu lattiaan ja ollaan ohitettavan rinnalla jo kiitettävää vauhtia. Tuossa on ongelmana vain se että takana tuleva sankari ei välttämättä kunnioita sulkuviivaa, välitä onko näkyvyyttä tarpeeksi tai että väliä vastaantulijaan on tarpeeksi. Lisähupia tosiaan tuon itse tuohon sillä että auto on perus Fiestan näköinen (etenkin reissussa perä kuraisena) ja takana tuleva leasing Audikuski ei tajua että auto kiihtyykin paremmin kuin perus kippo (juu ei ole mikään ultimate ohjus suorilla mutta paremmin tuo lähtee etenkin lappu lattiassa kuin suurin osa peruskipoista) ja lähtee ohi jo sulkuviivojen yms yli ja itse olen juuri polkaissut edessä olevan rinnalle tai tekemässä sitä kun Audisti on tulossa myös.

No joo eipä tuo nyt niin ihmeen nopea ole suoralla maantiellä (mutkatiellä asia erikseen). Leasing ym. autoina on todella paljon bmw 530e, koska pluggarin verot on niin pienit. On tuota nopeampi ja melkein se malliston edullisin malli, koska verot on niin pienet (varsinkin kun ottaa käyttöveron huomioon). Eiköhän audilla ole suunnilleen sama tilanne.
 
No joo eipä tuo nyt niin ihmeen nopea ole suoralla maantiellä (mutkatiellä asia erikseen). Leasing ym. autoina on todella paljon bmw 530e, koska pluggarin verot on niin pienit. On tuota nopeampi ja melkein se malliston edullisin malli, koska verot on niin pienet (varsinkin kun ottaa käyttöveron huomioon). Eiköhän audilla ole suunnilleen sama tilanne.
Ei juu sinällään ja siksi mainitsinkin ettei tuo mikään ultimate ohjus ole suoralla. Ehkä se isoin ero on että tuolla tulee käytettyä koko tehoaluetta kun 90% väestä painaa yhdellä vaihteella kiihdytykset tai pykältää vain vaihteen kaksi kun itse tungen kolmosta pesään ja kierroksilla vauhtia kippoon.
 
Ei juu sinällään ja siksi mainitsinkin ettei tuo mikään ultimate ohjus ole suoralla. Ehkä se isoin ero on että tuolla tulee käytettyä koko tehoaluetta kun 90% väestä painaa yhdellä vaihteella kiihdytykset tai pykältää vain vaihteen kaksi kun itse tungen kolmosta pesään ja kierroksilla vauhtia kippoon.

No joo itselle vaan tökkäsi tuo maininta, että kiihtyisi sitä perus kippoa paremmin. Kuitenkin ihan perus isot nelioviset perheautot on jo yhtä nopeita tai nopeampia kiihtymään (siis ne hinnat alkaen mallit). Eipä nykyisin tarvitse enää pykäliä tunkea, kun suurinosa uusista (ainakin saksalaisista/jenkki) autoista on automaatteja, joten auto valitsee aina sen optimi vaihteen. Pysyvät siis parhaalla tehoalueella todella hyvin kun laatikko itse ottaa aina sen parhaan vaihteen. Suurin ero taitaa tulla siitä kuskista. Monille on ihan sama vaikka antaisit ferrarin, niin se ohittaminen on tuskallisen hidasta. Samoin kiihdytyskaistalla tuntuu se kaasupoljin olevan kateissa monilla.
 
Tähän on sanottava että joskus on vaan paikat sen verran huonoja että kiihdytystä ei kannata aloittaa etukäteen jos tehoa on reservissä. Tulee muuten turhaa jonon jojoilua. Itsellä tulee liian usein tehtyä niin että kun paikka tulee ja kaista aukeaa ja sulkuviiva yms loppuu tai näkyvyys on turvallinen omasta mielestä niin valmiina pieni vaihde ja lappu lattiaan ja ollaan ohitettavan rinnalla jo kiitettävää vauhtia.
Tuolla tavalla menettää niitä ohituspaikkoja.

Toki yllättäviä tilaisuuksia voi tulla, mutta jos jotekin ennakoitavissa, niin kyllä kannattaa se ohittaminen "aloittaa" hyvissä ajoin, jolloin voi sinne vastaantulijoiden kaistalla mennä heti kun se vapautuu, ja on vähemmän yllättävää(ohitettava voidaan varoittaa etukäteen), ja on paremmin mahdollisuus perua se ohitus. jne.


Tuossa on ongelmana vain se että takana tuleva sankari ei välttämättä kunnioita sulkuviivaa, välitä onko näkyvyyttä tarpeeksi tai että väliä vastaantulijaan on tarpeeksi.
Liikenteessä välillä näkee kaikenlaista, mutta ihan oikeesti, kuinka usein normi teillä tulee tuollaisia tilanteita, elli siihen liity jotain muuta hässäkkää, mistä se edes kerkiää siihen sekaan.


Kuvailtu hässäkkää syntyy tyypillisesti jossain rampeilla, kiihdystyskaistan alussa ja sekin yleensä vaatii jotain muitakin mokia, oma kiihdytys on mennyt pieleen, ajautunut liian lähelle edelläolevaa jne. Noiden jälkeen jää sitten ne "hitaat" tiet, missä joku tulee kontissa kiinni, parempi antaakkin mennä.


Tuossa on ongelmana vain se että takana tuleva sankari ei välttämättä kunnioita sulkuviivaa, välitä onko näkyvyyttä tarpeeksi tai että väliä vastaantulijaan on tarpeeksi.
Takanatulevan kannalta.
Jos tuttu tie, esin ohituskaista pätkä tulossa, valmistaudut sen alkuun ja olet heti alussa valmis ja sinne siirryt, niin ei tavatonta että se edellä oleva alkaa sinne hivuttautuu, ja onni jos vilkulla varoittaa ennen siirtymistä. Häntä varmaa ärsyttää kun perässä tuleva varastaa "paikan"

Vaikka tuossa tilanteessa se edellä oleva saa sulkuviivan loputtua päähänsä aloittaa ohituksen, niin se takanatuleva vielä sulkuvuuvan kohdalla on siinä vähän että mitäh. Ei tietenkään oikeuta lähteä vielä kauempaa koukkimaan
 
Viimeksi muokattu:
No joo itselle vaan tökkäsi tuo maininta, että kiihtyisi sitä perus kippoa paremmin. Kuitenkin ihan perus isot nelioviset perheautot on jo yhtä nopeita tai nopeampia kiihtymään (siis ne hinnat alkaen mallit).
No nyt kyllä särähtää vähän tämä maininta omaan korvaan.

Minkään perinteisen autovalmistajan perheauton hinnat alkaen -malli ei ole 200 heppanen ja kiihdy 0-100km/h 6,6 sekuntiin. Bemarin uusi 3 sarja näyttää olevan ainoa joka pääsee edes lähelle, mutta muuten nuo näyttää olevan jotain 150-160 heppasia ja 300-500kg tuota fiestaa painavampia.

330e on joo nopeampi, mutta voidaan sitten alkaa kiistelemään tuosta termistä "perus kippo", koska 330e ei tosiaan ole peruskippo.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten edellä jo mainittiin niin ei luulisi olevan mahdoton tehtävä ilmaista se oma ohitushalukkuus ennakoivasti sillä vilkulla jolloin takana tulevan ohitus on mahdollista vain laittomasti. Toki ei poista tilannetta millään tavoin koska säännöistä piittaamattomia m**kkuja tässä maassa riittää mutta mahdollisissa kiista/onnettomuustilanteissa ei syyllistä tarvitse arpoa.
 
No nyt kyllä särähtää vähän tämä maininta omaan korvaan.

Minkään perinteisen autovalmistajan perheauton hinnat alkaen -malli ei ole 200 heppanen ja kiihdy 0-100km/h 6,6 sekuntiin. Bemarin uusi 3 sarja näyttää olevan ainoa joka pääsee edes lähelle, mutta muuten nuo näyttää olevan jotain 150-160 heppasia ja 300-500kg tuota fiestaa painavampia.

330e on joo nopeampi, mutta voidaan sitten alkaa kiistelemään tuosta termistä "perus kippo", koska 330e ei tosiaan ole peruskippo.

Viestissä mainittiin se leasing audi, jolle se st suorituskyky tulisi jotenkin yllätyksenä. Esim. se leasing 530e on tuota st:tä nopeampi 0-100 (6.2s). Kuten sanoin, niin melkein se mallisarjan edullisin, halvimpaa eroa taitaa olla 2k, mutta kun ottaa huomioon käyttöverot, polttoainekulut ym. niin taitaa tuo 530e tulla kaikista halvimmaksi. Ei tuo 6.5s 0-100 nyt mikään ihmeellinen kiihtyvyys enää ole. Itse katson kyllä ihan perinteiseksi perheautoksi tuollaisen vitossarjalaisen. Jos nyt ei uusi tarvitse olla, niin bmw 3l dieselit on ohjelmoituna tuohon pystyneet jo viimeiset 15v. Joko corolla nyt ihan omalukunsa, ne ole ikinä liikkuneet mihinkään, eikä taida tulla liikkumaankaan.
 
Viestissä mainittiin se leasing audi, jolle se st suorituskyky tulisi jotenkin yllätyksenä. Esim. se leasing 530e on tuota st:tä nopeampi 0-100 (6.2s). Kuten sanoin, niin melkein se mallisarjan edullisin, halvimpaa eroa taitaa olla 2k, mutta kun ottaa huomioon käyttöverot, polttoainekulut ym. niin taitaa tuo 530e tulla kaikista halvimmaksi. Ei tuo 6.5s 0-100 nyt mikään ihmeellinen kiihtyvyys enää ole. Itse katson kyllä ihan perinteiseksi perheautoksi tuollaisen vitossarjalaisen. Jos nyt ei uusi tarvitse olla, niin bmw 3l dieselit on ohjelmoituna tuohon pystyneet jo viimeiset 15v. Joko corolla nyt ihan omalukunsa, ne ole ikinä liikkuneet mihinkään, eikä taida tulla liikkumaankaan.
En tiedä missä päin vaikutat mutta kyllä jos bemareista puhe niin itse tulee nähtyä enemmän 520d:tä ja muita pikku dieselillä olevia bimmereitä liikenteessä. Ja tosiaan jos hypätään muihin ns non premium merkkeihin niin iso osa kipoista on yhä alle 150hp ja painoakin enemmän ja enemmän.
 
En tiedä missä päin vaikutat mutta kyllä jos bemareista puhe niin itse tulee nähtyä enemmän 520d:tä ja muita pikku dieselillä olevia bimmereitä liikenteessä. Ja tosiaan jos hypätään muihin ns non premium merkkeihin niin iso osa kipoista on yhä alle 150hp ja painoakin enemmän ja enemmän.
Kyllä se 530 taitaa vaan monella ainakin täälä etelässä olla valinta.

Yllättävän paljon löylyä noissa nykykipoissakin on ja hyvät automaatit niin tippuu sekunnit kyllä. Tuolla ohituskaistan alussa toki nuo perus vajaa 200hv vehkeet enää oikein liiku.
 
En tiedä missä päin vaikutat mutta kyllä jos bemareista puhe niin itse tulee nähtyä enemmän 520d:tä ja muita pikku dieselillä olevia bimmereitä liikenteessä.

Kyllä pk-seudulla suurin osa uusisa bemareista on näitä ladattavia malleja, ja sellaista ei taida alta 220 hepan edes kaupasta saada.

BMW:n sähköisen malliston myynti ylittää bensiini- ja dieselmoottorimalliston myynnin Suomessa tällä hetkellä


 
En tiedä missä päin vaikutat mutta kyllä jos bemareista puhe niin itse tulee nähtyä enemmän 520d:tä ja muita pikku dieselillä olevia bimmereitä liikenteessä. Ja tosiaan jos hypätään muihin ns non premium merkkeihin niin iso osa kipoista on yhä alle 150hp ja painoakin enemmän ja enemmän.

No en tiedä missä olet katsonut, mutta kuten tuossa edellä todettiin, niin pluggarit kyllä jyrää ainakin BMW:llä uusissa. Ihan puhtaasti hinnan takia, esim 530i saat veroa maksaa muistaakseni yli 8k€ enemmän vs. 530e. Ei siis liene hankala päätellä kumpi valitaan siellä autokaupassa.. Jos tuon 530e suorituskyky riittää, eikä halua dieseliä, niin eipä paljon muuta ole enää toviin kannattanut ostaa (jos vitossarjalainen on mielessä). Itse kun tulee näiden kanssa jonkun verran oltua tekemisissä, niin vanhemmissa aika paljon dieseleissä itselle tulee vastaan 530d/535d. Moneista näistä perillä olevat kun välttelee vanhemmissa esim. tuota 520d ketjuongelmien takia. Ei nyt ollut tarkoitus vittuilla tms., mutta ei tuo 6.5s enää nykyisin mikään erityisen nopea ole. Itsellä on 20v vanha viisiovinen iso sedan automaattina, joka menee tuohon 6.5s 0-100 (eikä tuo nyt mikään nopea ole, enemmänkin saisi olla ruutia mutta kyllä tuolla nyt tarvittaessa ohi pääsee). Auto ei erotu mitenkään joukosta, eikä kontissa lue mallimerkintää. Ns. riisikipot ei kyllä ole itseäni kiinnostanut koskaan, niissä kun ovat niin tylsiä, ellei nyt puhuta jostain type-r, skylinesta tms.
 
No en tiedä missä olet katsonut, mutta kuten tuossa edellä todettiin, niin pluggarit kyllä jyrää ainakin BMW:llä uusissa. Ihan puhtaasti hinnan takia, esim 530i saat veroa maksaa muistaakseni yli 8k€ enemmän vs. 530e. Ei siis liene hankala päätellä kumpi valitaan siellä autokaupassa.. Jos tuon 530e suorituskyky riittää, eikä halua dieseliä, niin eipä paljon muuta ole enää toviin kannattanut ostaa (jos vitossarjalainen on mielessä). Itse kun tulee näiden kanssa jonkun verran oltua tekemisissä, niin vanhemmissa aika paljon dieseleissä itselle tulee vastaan 530d/535d. Moneista näistä perillä olevat kun välttelee vanhemmissa esim. tuota 520d ketjuongelmien takia. Ei nyt ollut tarkoitus vittuilla tms., mutta ei tuo 6.5s enää nykyisin mikään erityisen nopea ole. Itsellä on 20v vanha viisiovinen iso sedan automaattina, joka menee tuohon 6.5s 0-100 (eikä tuo nyt mikään nopea ole, enemmänkin saisi olla ruutia mutta kyllä tuolla nyt tarvittaessa ohi pääsee). Auto ei erotu mitenkään joukosta, eikä kontissa lue mallimerkintää. Ns. riisikipot ei kyllä ole itseäni kiinnostanut koskaan, niissä kun ovat niin tylsiä, ellei nyt puhuta jostain type-r, skylinesta tms.


Ihan pakko kysyä, että mikä iso auto mahtaa olla 20v takaa mikä kiihtyy tuohon 6,5s 0-100km/h lukemaan?

Itse vertaan ennemmin aina varttimailiaikoja, mutta normaali autoilevat vertaa aina 0-100km/h ja siksipä kysynkin sitä. Ei normi autoileva kansalainen varttimailiaikoja kuiteskaan tiedä saatikka voi kysyä, kun ei ole koskaan ajanut sillä stripillä. Eikä vertailuaikoja jenkkilästä voi ottaa verrokiksi vartilla.
 
No piru. Ehkä sitten tulee jotenkin vain kiinnitettyä huomioita enemmän noihin pikkukoneellisiin tms. Tiesin että 530e on kerännyt suosiota mutta enpä tajunnut että noin suosittu kippo.

Mitä tuohon oman auton nopeuteen tulee, siksi tarkennus ettei se mikään ohjus ole nykymittapuulla. Etenkään jos katsoo vain 0-100kmh aikoja ihan jo vetotavasta johtuen.
 
No en tiedä missä olet katsonut, mutta kuten tuossa edellä todettiin, niin pluggarit kyllä jyrää ainakin BMW:llä uusissa. Ihan puhtaasti hinnan takia, esim 530i saat veroa maksaa muistaakseni yli 8k€ enemmän vs. 530e. Ei siis liene hankala päätellä kumpi valitaan siellä autokaupassa.. Jos tuon 530e suorituskyky riittää, eikä halua dieseliä, niin eipä paljon muuta ole enää toviin kannattanut ostaa (jos vitossarjalainen on mielessä). Itse kun tulee näiden kanssa jonkun verran oltua tekemisissä, niin vanhemmissa aika paljon dieseleissä itselle tulee vastaan 530d/535d. Moneista näistä perillä olevat kun välttelee vanhemmissa esim. tuota 520d ketjuongelmien takia. Ei nyt ollut tarkoitus vittuilla tms., mutta ei tuo 6.5s enää nykyisin mikään erityisen nopea ole. Itsellä on 20v vanha viisiovinen iso sedan automaattina, joka menee tuohon 6.5s 0-100 (eikä tuo nyt mikään nopea ole, enemmänkin saisi olla ruutia mutta kyllä tuolla nyt tarvittaessa ohi pääsee). Auto ei erotu mitenkään joukosta, eikä kontissa lue mallimerkintää. Ns. riisikipot ei kyllä ole itseäni kiinnostanut koskaan, niissä kun ovat niin tylsiä, ellei nyt puhuta jostain type-r, skylinesta tms.
Osaatko käyttää kaasupoljinta? :) 6,5s on kyllä aika nopea vieläkin ja jos kunnolla kiihdyttää niin ihan varmasti tulee muut vastaan perä edellä.
 
Osaatko käyttää kaasupoljinta? :) 6,5s on kyllä aika nopea vieläkin ja jos kunnolla kiihdyttää niin ihan varmasti tulee muut vastaan perä edellä.
Jos tuo 6,5 s on tehtaan 20 vuotta sitten ilmoittama lukema, niin todellinen kiihtyvyys 0-100 km/h lienee 7 sekuntia tai enemmän.
 
Jos tuo 6,5 s on tehtaan 20 vuotta sitten ilmoittama lukema, niin todellinen kiihtyvyys 0-100 km/h lienee 7 sekuntia tai enemmän.
Joo, voi olla. Ja sitten vielä jos vauhdista lähtee niin sitä tiedä miten tollanen 20 vuotta vanha mehumaija yrittää löytää sitä pienempää vaihdetta.
 
Ihan pakko kysyä, että mikä iso auto mahtaa olla 20v takaa mikä kiihtyy tuohon 6,5s 0-100km/h lukemaan?

Itse vertaan ennemmin aina varttimailiaikoja, mutta normaali autoilevat vertaa aina 0-100km/h ja siksipä kysynkin sitä. Ei normi autoileva kansalainen varttimailiaikoja kuiteskaan tiedä saatikka voi kysyä, kun ei ole koskaan ajanut sillä stripillä. Eikä vertailuaikoja jenkkilästä voi ottaa verrokiksi vartilla.

No saksalaisista melkein mikä vaan. BMW vitossarjalainen jo alkaen 90-luvun alusta (esim. se e34 540). Mersulta E 430, Audi A6 C5 4.2 jne.

No piru. Ehkä sitten tulee jotenkin vain kiinnitettyä huomioita enemmän noihin pikkukoneellisiin tms. Tiesin että 530e on kerännyt suosiota mutta enpä tajunnut että noin suosittu kippo.

Mitä tuohon oman auton nopeuteen tulee, siksi tarkennus ettei se mikään ohjus ole nykymittapuulla. Etenkään jos katsoo vain 0-100kmh aikoja ihan jo vetotavasta johtuen.

No joo niihin edessä hidasteleviin varmaan eniten kiinnittää huomiota.. Kuten sanoin, ei ollut tarkoitus vittuilla tms. monet vaan tuntuu edelleen pitävän tuota jotenkin nopeana

Osaatko käyttää kaasupoljinta? :) 6,5s on kyllä aika nopea vieläkin ja jos kunnolla kiihdyttää niin ihan varmasti tulee muut vastaan perä edellä.

Kyllä kesä kelissä usein ohituksissa tulee käytettyä kickdownia, joten luulisin osaavani.. Talvella sitten harvemmin kun pito ei tahdo vajaa vetoisessa riittää. Kuten sanoin, niin ei tuo nyt niin hätänen ole. Kunhan olet muutoman kerran ajanut jollain 400-500hv autolla, niin tuollainen alkaa tuntua aika hitaalta. Tuossa edellä mainittu 530e jo on sama 0-100 aika, ja nuo pluggarit on jo todella yleisiä kuten tuossa edellä olevasta linkistä voi lukea. 535d saa jo pelkällä softalla sen vähän vajaa 400. Sitten kun välillä on ajanut vähän hätäisemmilläkin autoilla (335i isommat turbot, e85 jne, välijäähy, putkista jne. dynotettu ~500hv). Kaikki riippuu tietenkin mihin kukin on tottunut. Toki tuolla nyt tuntuu suuriosa jäävän ohituksissa jalkoihin vaikka itse ajaisi hitaammallakin autolla. Iso osa ei vielä ilmeisesti ole keksinyt sen kaasupolkimen ideaa Suomessa. Reipas kiihdystys matkanopeuteen on paljon taloudellisempi kun useamman kilometrin kestävä 0-100 kiihdytys.

On topic: volvo yritti ajaa kylkee vaihtaessaan kaistaa. Oli tovi jo ajettu rinnakkain, niin tämä päätti yhtä-äkkiä sitten kääntää ratista ja laittaa samalla sen vilkun päälle. Sen verran liukasta oli, että päätin jarruttaa ja päästää eteen. Molemmat kaistat jatkoi suoraan, niin mitään järkeä tuossa äkillisessä kaistan vaihdossa ei ollut. Edessä eikä takana ei ollut yhtään autoa useamman sadan metrin matkalla, joten tilan puutteesta ei ollut kiinni. Ehkä se ensi kerralla katsoo ennen kaistavan vaihtoa onko siellä tyhjää vai ei..
 
Viestissä mainittiin se leasing audi, jolle se st suorituskyky tulisi jotenkin yllätyksenä.
Vaikka siellä olisi leasing octavia, niin kyllähän se yllättää jos fiestassa onkin 200 heppaa sen oletetun 75 hepan sijaan.

Ja ei tuo 6,5s 0-100km/h tosiaan ole erityisen nopea nykyautojen mittapuulla, mutta Suomen autokantaan verrattuna tuo on kyllä nopeampi, kuin 95% muista autoista. Ihan vaikka vertailussa huomioitasiin se 530e. Leasing Audit ei tuon perässä pysy, eikä varsinkaan leasing Skodat, mitä suurin osa niistä liisareista on.
 
Mainittakoon näihin kiihtyvyyskeskusteluihin vielä, että talvella liukkaalla neliveto tollaisella noin 7-sekunnin autolla vie vajaavetoista tuossa 80-120km/h kiihdytyksessäkin. Noin 7-sekunnin auto vaan sutii tuossa vauhdissa jos tie on jäässä. Hyvin on aina päässyt 320d G20 xDrive:llä ohi kun ei ihmiset tosiaan sitä kaasua paina pohjaan.
 
Lisätään tähän kiihtyvyyskeskusteluun, niin osalle porukasta tulee oikeasti yllätyksenä miten tommonen perus 600cc 100hp moottoripyöräkin kerää vauhtia, siinä ei mikään liisariaudi tai bemari perässä pysy. Ei tossa muuta, mutta jos liittyy isolle tielle rivakasti niin seuraavasta risteyksestä samaan suuntaan joku on jo tunkemassa kotilolla eteen. Toki kun katsoo mihin ajelee ja koittaa varautua kaikkeen niin ei tuosta nyt isoa ongelmaa saa.

Ja sitten aiheeseen, eräs nuori tyttö tyrkkäsi corsan kylkeen tasa-arvoisesta risteyksestä vasemmalta... Tyttö oli hyökännyt kaistalle missä isä ajoi siis ilmeisesti katsonut ollenkaan tuleeko oikealta ketään. Ei onneksi isompaa mutta vasemman puolen ovet solmuun ja lokareihin pienet naarmut. Korjaus sitten tossa parin viikon päästä, onneksi tunnusti ja vakuutusyhtiökin hoitaa asiaa. Toivoisi vähän varoivaisuutta tasa-arvoisiin, tuntuu että täälläpäin ihan villi länsi.
 
Vaikka siellä olisi leasing octavia, niin kyllähän se yllättää jos fiestassa onkin 200 heppaa sen oletetun 75 hepan sijaan.

Ja ei tuo 6,5s 0-100km/h tosiaan ole erityisen nopea nykyautojen mittapuulla, mutta Suomen autokantaan verrattuna tuo on kyllä nopeampi, kuin 95% muista autoista. Ihan vaikka vertailussa huomioitasiin se 530e. Leasing Audit ei tuon perässä pysy, eikä varsinkaan leasing Skodat, mitä suurin osa niistä liisareista on.

No en ole skodan mallistoa katsonut, mutta luulisi niilläkin jo tänäpäivänä löytyvän pluggareita. Niissä kuitenkin saadaan se 50-150hp lisää kiihdytykseen. En kyllä allerkirjoita, että muista autoista 95% olisi tuota hitaampia.

Mainittakoon näihin kiihtyvyyskeskusteluihin vielä, että talvella liukkaalla neliveto tollaisella noin 7-sekunnin autolla vie vajaavetoista tuossa 80-120km/h kiihdytyksessäkin. Noin 7-sekunnin auto vaan sutii tuossa vauhdissa jos tie on jäässä. Hyvin on aina päässyt 320d G20 xDrive:llä ohi kun ei ihmiset tosiaan sitä kaasua paina pohjaan.

Pärjää sillä kesälläkin, kun suurinosa ei vielä ole sisäistänyt sen kaasupolkimen käyttöä Suomessa.

Lisätään tähän kiihtyvyyskeskusteluun, niin osalle porukasta tulee oikeasti yllätyksenä miten tommonen perus 600cc 100hp moottoripyöräkin kerää vauhtia, siinä ei mikään liisariaudi tai bemari perässä pysy. Ei tossa muuta, mutta jos liittyy isolle tielle rivakasti niin seuraavasta risteyksestä samaan suuntaan joku on jo tunkemassa kotilolla eteen. Toki kun katsoo mihin ajelee ja koittaa varautua kaikkeen niin ei tuosta nyt isoa ongelmaa saa.

Pyörä onkin ihan eri kategoriassa kiihtyvyydeltään kun mitkään perheautot, jopa ne 600 kuutioiset.

Ja sitten aiheeseen, eräs nuori tyttö tyrkkäsi corsan kylkeen tasa-arvoisesta risteyksestä vasemmalta... Tyttö oli hyökännyt kaistalle missä isä ajoi siis ilmeisesti katsonut ollenkaan tuleeko oikealta ketään. Ei onneksi isompaa mutta vasemman puolen ovet solmuun ja lokareihin pienet naarmut. Korjaus sitten tossa parin viikon päästä, onneksi tunnusti ja vakuutusyhtiökin hoitaa asiaa. Toivoisi vähän varoivaisuutta tasa-arvoisiin, tuntuu että täälläpäin ihan villi länsi.

Täällä tullaan kolmion takaa eteen ihan surutta, joten aika tarkkana saa olla. Tasa-arvoisissa keskimäärin menee ensin se joka uskaltaa. Tänään itsekin olisin saanut kylkeen kunnon jäljet, jos en olisi vieressä ajanutta volvoa väistänyt kun päätti rinnalta vaihtaa samalle kaistalle. Ilmeisesti osalle se vilkku tarkoittaa etuajo-oikeutta ilman katsomista.
 
Kyllä kesä kelissä usein ohituksissa tulee käytettyä kickdownia, joten luulisin osaavani.. Talvella sitten harvemmin kun pito ei tahdo vajaa vetoisessa riittää. Kuten sanoin, niin ei tuo nyt niin hätänen ole. Kunhan olet muutoman kerran ajanut jollain 400-500hv autolla, niin tuollainen alkaa tuntua aika hitaalta.
300hv autollakin minusta tuntui, jo siltä että ei tuolla oikeassa elämässä sen kovempaa juuri tarvitse päästä tai oikeastaan hankala ajaa noillakaan tehoilla sitä mitä auto kiihtyisi kun muut tulee perä edellä vastaan ja nopeus nousee sellaisiin ettei ole järkevää yleisessä liikenteessä sellaisia ajella. Tuo on tosin manuaali, siitä tulee aika suuri ero siihen miten auto kulkee. Nimittäin kun tarkemmin muistelen niin itselläkin on ollut automaattina auto, jonka kiihtyvyydeksi lupailtiin suurinpiirtein samaa kuin sulla (7,1s) ja kyllähän se hieman tuhnulta tuntui. Noi perinteiset automaatit, jotenkin syö sitä kiihtyvyyttä tosi paljon oikeassa elämässä, useimmiten kun lähdetään kiihdytykseen vauhdista eikä paikaltaan.
 
Ei noissa perinteisissä automaateissa mitään vikaa ole jos niitä osaa käyttää. Itse ainakin valitsen valmiiksi pienemmän pakkovaihteen ohitukseen valmistautuessa ja auto lähtee kuin talkkari jäiseltä katolta kun kaasua painaa.

25v vanha ruosteinen saappi yllättää kyllä aika monet, mm. edellä mainittu 530e puimuri ei pysy perässä ainakaan ohituksissa.
 
300hv autollakin minusta tuntui, jo siltä että ei tuolla oikeassa elämässä sen kovempaa juuri tarvitse päästä tai oikeastaan hankala ajaa noillakaan tehoilla sitä mitä auto kiihtyisi kun muut tulee perä edellä vastaan ja nopeus nousee sellaisiin ettei ole järkevää yleisessä liikenteessä sellaisia ajella. Tuo on tosin manuaali, siitä tulee aika suuri ero siihen miten auto kulkee. Nimittäin kun tarkemmin muistelen niin itselläkin on ollut automaattina auto, jonka kiihtyvyydeksi lupailtiin suurinpiirtein samaa kuin sulla (7,1s) ja kyllähän se hieman tuhnulta tuntui. Noi perinteiset automaatit, jotenkin syö sitä kiihtyvyyttä tosi paljon oikeassa elämässä, useimmiten kun lähdetään kiihdytykseen vauhdista eikä paikaltaan.

On tullut ajeltua samalla tekniikalla myös kyllä manuaalina eikä siinä nyt niin mahdottoman suurta ero ole tuntumassa. Manuaalille tehdas taisi lupailla ~0.5s nopeamman 0-100 (toki ero se tuokin). Mielipide juttuja. Kuten sanoin kun olet reilusti tehokkaammalla ajanut, niin ei tuollainen enää niin ripeältä tunnu. Kun kokeilet tuollaisella, jossa tehot alkaa olla siellä 500 tietämillä (oli vielä kevyemmässä kopassa), niin 300 ei enää niin kummoiselta tunnu. Tai sitten jos joskus ajat pyörällä, niin sen jälkeen nuo kaikki perheautot tuntuu tuhnuilta.

Ei noissa perinteisissä automaateissa mitään vikaa ole jos niitä osaa käyttää. Itse ainakin valitsen valmiiksi pienemmän pakkovaihteen ohitukseen valmistautuessa ja auto lähtee kuin talkkari jäiseltä katolta kun kaasua painaa.

25v vanha ruosteinen saappi yllättää kyllä aika monet, mm. edellä mainittu 530e puimuri ei pysy perässä ainakaan ohituksissa.

Tämä se pointti oli, ei tuokaan nyt mikään ohjus ole (vaikka onkin sitä st:tä nopeampi), mutta silti osa väittää, että se st olisi nopeampi kuin 95% autoista..
 
Ja ei tuo 6,5s 0-100km/h tosiaan ole erityisen nopea nykyautojen mittapuulla, mutta Suomen autokantaan verrattuna tuo on kyllä nopeampi, kuin 95% muista autoista. Ihan vaikka vertailussa huomioitasiin se 530e. Leasing Audit ei tuon perässä pysy, eikä varsinkaan leasing Skodat, mitä suurin osa niistä liisareista on.
Ei varmaan jos vertaa johonkin 2,5s hyperautoihin, mutta kuten itsekkin sanot niin reaalimaailmassa se keskiverto auto on jotain ihan muuta.
Ja herää kysyms, että kuinka kovaa sitä oikein pitää päästä?
 
On tullut ajeltua samalla tekniikalla myös kyllä manuaalina eikä siinä nyt niin mahdottoman suurta ero ole tuntumassa. Manuaalille tehdas taisi lupailla ~0.5s nopeamman 0-100 (toki ero se tuokin). Mielipide juttuja. Kuten sanoin kun olet reilusti tehokkaammalla ajanut, niin ei tuollainen enää niin ripeältä tunnu. Kun kokeilet tuollaisella, jossa tehot alkaa olla siellä 500 tietämillä (oli vielä kevyemmässä kopassa), niin 300 ei enää niin kummoiselta tunnu. Tai sitten jos joskus ajat pyörällä, niin sen jälkeen nuo kaikki perheautot tuntuu tuhnuilta.
No siis kaikkeen varmaan tottuu, mutta en kyllä ymmärrä että kuinka kovaa tuolla liikenteessä sitten pitäisi oikein pystyä ajamaan? Sen takia ihmetyttää nää, että kun auto ei mukamas kulje tarpeaksi kovaa kun puhutaan jostain alle 7s 0-100km/h autosta. Itse ainakin saan hitaammatkin autot kulkemaan ihan tarpeaksi lujaa ja tarpeaksi lujaa tässä meinaa että ohi pääsee helposti ja voi ajaa vaikka tuplasti mitä nopeusrajoitus on.

Henkilökohtaisesti ei ole edes intressejä johonkin 400+ hv autoihin. Ei semmoisesta voi ottaa täysiä irti oikein missään. Tuon 300hv autonkin vaihdan tässä varmaan ihan lähiaikoina pienempi tehoiseen, jollain toisella tavalla jännittävämpään :)
 
Ihan pakko kysyä, että mikä iso auto mahtaa olla 20v takaa mikä kiihtyy tuohon 6,5s 0-100km/h lukemaan?

Itse vertaan ennemmin aina varttimailiaikoja, mutta normaali autoilevat vertaa aina 0-100km/h ja siksipä kysynkin sitä. Ei normi autoileva kansalainen varttimailiaikoja kuiteskaan tiedä saatikka voi kysyä, kun ei ole koskaan ajanut sillä stripillä. Eikä vertailuaikoja jenkkilästä voi ottaa verrokiksi vartilla.

Esim toi 9-5 saappi tehokkaammilla ohjelmilla: Saab 9-5 (YS3E) – AutoWiki

Taitava kepittäjä saa toki olla.
 
Tämä se pointti oli, ei tuokaan nyt mikään ohjus ole (vaikka onkin sitä st:tä nopeampi), mutta silti osa väittää, että se st olisi nopeampi kuin 95% autoista..

Eikö näillä ollut se ajatus ollut, että ST on nopeampi 95% kuin peruskipoista. Kuten mainitsit, niin nopeampia varmasti on. Mutta eiväthän ne ole mitään "peruskippoja" suomalaisessa liikenteessä.

Pitäisi tietää yleensäkin minkälainen prosenttimäärä Suomen autokannasta on esim. yleensäkin BMW:itä (puhumattakaan sitten isommilla moottoreilla). Tuossa on jonkunlaisia lukuja viime vuodelta Vuoden 2019 myydyimmät automallit – katso top 30 - Autovouhotus
 
No siis kaikkeen varmaan tottuu, mutta en kyllä ymmärrä että kuinka kovaa tuolla liikenteessä sitten pitäisi oikein pystyä ajamaan? Sen takia ihmetyttää nää, että kun auto ei mukamas kulje tarpeaksi kovaa kun puhutaan jostain alle 7s 0-100km/h autosta. Itse ainakin saan hitaammatkin autot kulkemaan ihan tarpeaksi lujaa ja tarpeaksi lujaa tässä meinaa että ohi pääsee helposti ja voi ajaa vaikka tuplasti mitä nopeusrajoitus on.

Henkilökohtaisesti ei ole edes intressejä johonkin 400+ hv autoihin. Ei semmoisesta voi ottaa täysiä irti oikein missään. Tuon 300hv autonkin vaihdan tässä varmaan ihan lähiaikoina pienempi tehoiseen, jollain toisella tavalla jännittävämpään :)

No nämä on vähän sellaisia asioita, kun kysyisi miksi kukaan ostaa muuta kuin dacian? Silläkin pääsee pisteestä a pisteeseen b.

Eikö näillä ollut se ajatus ollut, että ST on nopeampi 95% kuin peruskipoista. Kuten mainitsit, niin nopeampia varmasti on. Mutta eiväthän ne ole mitään "peruskippoja" suomalaisessa liikenteessä.

Pitäisi tietää yleensäkin minkälainen prosenttimäärä Suomen autokannasta on esim. yleensäkin BMW:itä (puhumattakaan sitten isommilla moottoreilla). Tuossa on jonkunlaisia lukuja viime vuodelta Vuoden 2019 myydyimmät automallit – katso top 30 - Autovouhotus

No eikö se BMW 5-srj ole normaali perheauto, kyllä noita ainakin tuolla tiellä näkyy? Ei ne BMW:t nyt ainoita tuota ST:tä nopeampia. Kuten tuossa edellä jo todettiin, niin turbo saabit E85:lla (viim 20v) taitaa aikalailla järjestään pysyä tuon tahdissa tai olla nopeampia. Joo eihän noita saabbeja nyt määrällisesti varmaan paljon ole, mutta pointti oli, ettei se nyt mitenkään harvinaista ole. Saksalaisista melkein kaikki 3-3.5l dieselit softattuna viimeisen 15v aikana (sedan/farkku) jne. En oikein jaksa uskoa, että tuota nopeampia olisi vain 5% Suomen autoista. 90-luvulla tuollainen suorituskyky oli vielä kova juttu, silloin oli cossu sierrat jne. Viime vuonna tuotiin ~46k käytettyä autoa: Käytettynä maahantuotujen henkilö- ja pakettiautojen määrän kehitys - Autoalan Tiedotuskeskus. "Käytettynä maahantuodut autot poikkeavat merkittävästi uutena ensirekisteröitävistä autoista, sillä käytettynä maahan tuodaan poikkeuksellisen paljon korkean autoveron suuripäästöisiä autoja. " Suuripäästöinen = isompi moottori kuin uusissa.
 
No nämä on vähän sellaisia asioita, kun kysyisi miksi kukaan ostaa muuta kuin dacian? Silläkin pääsee pisteestä a pisteeseen b.



No eikö se BMW 5-srj ole normaali perheauto, kyllä noita ainakin tuolla tiellä näkyy? Ei ne BMW:t nyt ainoita tuota ST:tä nopeampia. Kuten tuossa edellä jo todettiin, niin turbo saabit E85:lla (viim 20v) taitaa aikalailla järjestään pysyä tuon tahdissa tai olla nopeampia. Joo eihän noita saabbeja nyt määrällisesti varmaan paljon ole, mutta pointti oli, ettei se nyt mitenkään harvinaista ole. Saksalaisista melkein kaikki 3-3.5l dieselit softattuna viimeisen 15v aikana (sedan/farkku) jne. En oikein jaksa uskoa, että tuota nopeampia olisi vain 5% Suomen autoista. 90-luvulla tuollainen suorituskyky oli vielä kova juttu, silloin oli cossu sierrat jne. Viime vuonna tuotiin ~46k käytettyä autoa: Käytettynä maahantuotujen henkilö- ja pakettiautojen määrän kehitys - Autoalan Tiedotuskeskus. "Käytettynä maahantuodut autot poikkeavat merkittävästi uutena ensirekisteröitävistä autoista, sillä käytettynä maahan tuodaan poikkeuksellisen paljon korkean autoveron suuripäästöisiä autoja. " Suuripäästöinen = isompi moottori kuin uusissa.
Unohtamatta suosituinta plugaria eli xc60 T8 ja V60 T8 tais olla aika korkealla rekisteröidyissä. Ne vissiin lähtee tuosta 80 vauhdista vielä suht vauhdikkaasti.
 
Unohtamatta suosituinta plugaria eli xc60 T8 ja V60 T8 tais olla aika korkealla rekisteröidyissä. Ne vissiin lähtee tuosta 80 vauhdista vielä suht vauhdikkaasti.

Nuo nyt on huomattavasti nopeampia. Tuo xc60 T8 taisi olla alle 5.5s 0-100, vähään vajaa 400 hp kun sähkömoottori huomioidaan. T6 eli sama ilman sitä sähköä on yli 300hp ja sekin on nopeampi kesällä ja talvella, kun on awd.
 
No nämä on vähän sellaisia asioita, kun kysyisi miksi kukaan ostaa muuta kuin dacian? Silläkin pääsee pisteestä a pisteeseen b.
Se miksi joku haluaa jonkun muun kuin Dacian on helppo ymmärtää. Samoin on helppo ymmärtää että joku haluaa sitä kulkevuutta, tiettyyn pisteeseen asti. Aika nopeasti tulee vastaan tuo piste minkä jälkeen on ylipäätään vaikea löytää tilanteita, jossa sitä ylimenevää tehoa edes voisi käyttää. Enkä nyt tarkoita että tämä piste olisi siinä mitä laillisesti saa ajaa.
 
No en ole skodan mallistoa katsonut, mutta luulisi niilläkin jo tänäpäivänä löytyvän pluggareita. Niissä kuitenkin saadaan se 50-150hp lisää kiihdytykseen.
Skodalla on tasan yksi plugari (kohta) markkinoilla, 0-100km/h 7,7s. Suurin osa niistä liisareista on kuitenkin octavioita/passatteja pienellä diesel tai tsi moottorilla.

En kyllä allerkirjoita, että muista autoista 95% olisi tuota hitaampia.

Pienen otannan tutkimuksen perusteella pihan ympäristössä 30 autosta yksi oli semmoinen, joka ehkä pääsee tuohon 6,5s. Lopuilla tekee tiukkaa jo 9s.

Vuonna 2019 23 eniten rekisteröityä automallia rekisteröitiin yhteensä noin 46500kpl. Näistä 23 mallista kourallinen oli semmoisia, joiden mallisarja käsittää alle 6,5s 0-100km/h kulkevan pelin, mm. V60, XC60. Muita (Golf R ja Focus RS) on rekisteröity niin vähän, että tuskin vaikuttaa. Jos noista V60 ja XC60 olettaisiin, että 60% niistä on T5-T8 malleja, niin 46500 autosta 5,8% oli semmoisia, jotka kiihtyy 0-100km/h alle 6,5s.

Viime vuosina vastaavan suorituskyvyn malleja ei ole ollut tarjolla läheskään niin paljoa, joten aiempien vuosien tilastot eivät ainakaan kasvata tuota tilastoa.


Tuolta kun järjestää listan rekisteröintimäärien mukaan niin voi jo silmämääräisesti nähdä, minkä profiilin autoilla Suomessa ajetaan. 2019 rekisteröitiin 5-sarjan bemareita 958kpl. Vaikka puolet niistä olisi plugarimalleja, niin se on alle 0,5% kaikista.

Nuo nyt on huomattavasti nopeampia. Tuo xc60 T8 taisi olla alle 5.5s 0-100, vähään vajaa 400 hp kun sähkömoottori huomioidaan. T6 eli sama ilman sitä sähköä on yli 300hp ja sekin on nopeampi kesällä ja talvella, kun on awd.
Eikös koko väittelyn pohjana ollut verrata niitä hinnat alkaen -malleja siihen fiestaan? T8 ei ole niitä hinnat alkaen malli, vaan 20k euroa kalliimpi.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan pakko kysyä, että mikä iso auto mahtaa olla 20v takaa mikä kiihtyy tuohon 6,5s 0-100km/h lukemaan?
Ei nyt varsinaisesti iso, mutta ainakin Volvo S80 T6 menee lähelle vuodelta 1999, eli karvan yli 20 vuotta. Tosin, saattaa olla että oli jonkun 1-2 kymmenystä hitaampi.
 
Katsoin muuten ihan mielenkiinnosta oman pihan autot tuosta äkkiä. Niistä nopein kippo on tuo oma, seuraavan taitaa olla Volvon isokokoinen mutta vajaavetoinen sedan ja thats it. Loput ovat hyvin perus Kia, Toyota, Hyundai, BMW 320d luokkaa plus pari vanhempaa kippoa. Eikä tuosta kotikadultakaan tule mieleen kuin pari harrastekippoa ja yksi tai kaksi huomattavasti kalliimpaa isokoneista Volvoa jotka teoriassa voisivat olla yhtä nopeita/nopeampia.

Ja taas itse aiheeseen... Vituttaa nää sankarit jotka ajavat 40kmh alueella 37kmh GPS:ään ja jatkavat samaa tahtia läpi 30kmh alueiden jotka ovat siinä aiheesta (esim mistä itse puhun sisältää lastentarhan, vanhustentalon ja koulukaan ei pitkällä ole tuosta alueesta). Ensin tullaan siellä 40kmh alueella perä edellä vastaan ja tuntuu että saattaisivat jopa kiihdyttää 30kmh alueella kun itse hidastan 34kmh GPS nopeuteen ja edellä mennyt ei hidasta vaan katoaa edestä kunnes päästään taas 40kmh alueelle ja tullaan perä edellä vastaan. Ja yhtään sterotypioita vahvistamatta nämä ovat yleensä japsi tai korealaisten kuskeja tietenkin...
 
Skodalla on tasan yksi plugari (kohta) markkinoilla, 0-100km/h 7,7s. Suurin osa niistä liisareista on kuitenkin octavioita/passatteja pienellä diesel tai tsi moottorilla.



Pienen otannan tutkimuksen perusteella pihan ympäristössä 30 autosta yksi oli semmoinen, joka ehkä pääsee tuohon 6,5s. Lopuilla tekee tiukkaa jo 9s.


Vuonna 2019 23 eniten rekisteröityä automallia rekisteröitiin yhteensä noin 46500kpl. Näistä 23 mallista kourallinen oli semmoisia, joiden mallisarja käsittää alle 6,5s 0-100km/h kulkevan pelin, mm. V60, XC60. Muita (Golf R ja Focus RS) on rekisteröity niin vähän, että tuskin vaikuttaa. Jos noista V60 ja XC60 olettaisiin, että 60% niistä on T5-T8 malleja, niin 46500 autosta 5,8% oli semmoisia, jotka kiihtyy 0-100km/h alle 6,5s.

Viime vuosina vastaavan suorituskyvyn malleja ei ole ollut tarjolla läheskään niin paljoa, joten aiempien vuosien tilastot eivät ainakaan kasvata tuota tilastoa.


Tuolta kun järjestää listan rekisteröintimäärien mukaan niin voi jo silmämääräisesti nähdä, minkä profiilin autoilla Suomessa ajetaan. 2019 rekisteröitiin 5-sarjan bemareita 958kpl. Vaikka puolet niistä olisi plugarimalleja, niin se on alle 0,5% kaikista.

Eikös koko väittelyn pohjana ollut verrata niitä hinnat alkaen -malleja siihen fiestaan? T8 ei ole niitä hinnat alkaen malli, vaan 20k euroa kalliimpi.
[/QUOTE]

Kyllä se pointti oli, että tuo fiesta olisi muka jotenkin erityisen nopea. Se ei vaan sitä ole kun 15v perusdiisselit perheautoissa kulkee ihan yhtä kovaa tai kovempaa. Oma pointti oli ja on edelleen, että ihan perheautot on yhtä nopeita tai nopeampia. Tuo sun listaus nyt ei ole sinne päinkään. Saat suoraan lisätä henkilöautoissa melkein kaikki 3l tai isommat dieselit viimeisen 15v ajalta siihen nopeampi kun fiesta sarakkeeseen. BMW:ltä saat lisätä kaikki pluggarit nopeampia kohtaan. Kuten tuossa aiemmin linkitettiin, niin BMW myynnistä suurinosa on pluggareita Suomessa. BMW myi viime vuonna 3700 autoa Suomessa, näistä siis yli puolet oli niitä nopeampi pluggareita eikä ne kaikki loputkaan ole niitä malliston hitaimpia. Mulle nyt on ihan sama vaikka pitäisit siellä 1.2 corollaa rakettina. Itseäni vaan huvittaa tuollaisen auton jotenkin erityisen nopea pitäminen.

Se miksi joku haluaa jonkun muun kuin Dacian on helppo ymmärtää. Samoin on helppo ymmärtää että joku haluaa sitä kulkevuutta, tiettyyn pisteeseen asti. Aika nopeasti tulee vastaan tuo piste minkä jälkeen on ylipäätään vaikea löytää tilanteita, jossa sitä ylimenevää tehoa edes voisi käyttää. Enkä nyt tarkoita että tämä piste olisi siinä mitä laillisesti saa ajaa.

No ihan samalla syyllä voi haluta sen vähän nopeamman auton. Mielipidejuttuja ja näistä nyt on ihan turha väitellä. Jonkun mielestä se 1.2 corolla on riittävän kulkeva, eikä sen nopeammalle ole mitään käyttöä.
 
Katsoin muuten ihan mielenkiinnosta oman pihan autot tuosta äkkiä. Niistä nopein kippo on tuo oma, seuraavan taitaa olla Volvon isokokoinen mutta vajaavetoinen sedan ja thats it. Loput ovat hyvin perus Kia, Toyota, Hyundai, BMW 320d luokkaa plus pari vanhempaa kippoa. Eikä tuosta kotikadultakaan tule mieleen kuin pari harrastekippoa ja yksi tai kaksi huomattavasti kalliimpaa isokoneista Volvoa jotka teoriassa voisivat olla yhtä nopeita/nopeampia.

Ja taas itse aiheeseen... Vituttaa nää sankarit jotka ajavat 40kmh alueella 37kmh GPS:ään ja jatkavat samaa tahtia läpi 30kmh alueiden jotka ovat siinä aiheesta (esim mistä itse puhun sisältää lastentarhan, vanhustentalon ja koulukaan ei pitkällä ole tuosta alueesta). Ensin tullaan siellä 40kmh alueella perä edellä vastaan ja tuntuu että saattaisivat jopa kiihdyttää 30kmh alueella kun itse hidastan 34kmh GPS nopeuteen ja edellä mennyt ei hidasta vaan katoaa edestä kunnes päästään taas 40kmh alueelle ja tullaan perä edellä vastaan. Ja yhtään sterotypioita vahvistamatta nämä ovat yleensä japsi tai korealaisten kuskeja tietenkin...
Meidän pihalta taitaa olla nopein tuo Audi e-tron. Sitten tuossa on joku Mersun CLS uusi luulisin, siinä ei oo mallimerkintöjä joten en kyllä tiijä onko tuossa ees tehoja. Joku 10v vanha viritetty 5-sarjan farmari bemari, päättelen että se on nopea kun remmiahdin ujeltaa ihan parkkiin ajettaessa. Sit Gti Polo uusi ja meidän V40 T4. Loput aika perhekulkineita.

edit. Ja perhekulkineilla tarkoitaa tämmöisiä perus alle 150hp Skodia, Volvoja jne.
 
Se miksi joku haluaa jonkun muun kuin Dacian on helppo ymmärtää. Samoin on helppo ymmärtää että joku haluaa sitä kulkevuutta, tiettyyn pisteeseen asti. Aika nopeasti tulee vastaan tuo piste minkä jälkeen on ylipäätään vaikea löytää tilanteita, jossa sitä ylimenevää tehoa edes voisi käyttää. Enkä nyt tarkoita että tämä piste olisi siinä mitä laillisesti saa ajaa.
500 heppasella pääsee ohi paikassa jossa 400 heppasella ei pääse. 400:lla paikassa jossa 300 ei riitä jne jne. Karrikoidusti mitä enemmän tehoa sen ’härskimmin’ pääsee ohi ja ohituspaikkoja yleisesti ottaen on enemmän jolloin matkanteko sujuu nopeammin.

Ja toistaalta jos ohitat jotain 4 kotiloa + 2 rekkaa possujuna yhdistelmää niin jo 200 heppasella pääsee kaasupohjassa kortistaan heittämällä eroon joten se on melko yhdentekevää jos tehokkaammalla vehkeellä on sitten reilusti enemmän vauhtia - paikalta pääsee ainakin liukeamaan helpommin ’vähin äänin’.
 
No ihan samalla syyllä voi haluta sen vähän nopeamman auton. Mielipidejuttuja ja näistä nyt on ihan turha väitellä. Jonkun mielestä se 1.2 corolla on riittävän kulkeva, eikä sen nopeammalle ole mitään käyttöä.
1.1 Corolla ei ainakaan ole riittävän nopea, kokemusta on :) Mutta yksi mikä tollasella autolla ajaessa on, että oppii miten oikeasti siitä autosta käytetään niitä saatavilla olevia tehoja. Sen takia mulla on ehkä hieman eri perspektiivi tähän kun ite ajan niin osaan ottaa siitä autosta sen tehon mitä siitä lähtee irti. Käytännössä oon huomannut että jonkun 200 hepan jälkeen (paino huomioon ottaen tietty) on ylipäätään vaikea löytää paikkoja missä voisi kaikkea tehoja käyttää, saati sitten että siinä olisi mitään järkeä yleisessä liikenteessä. Sen takia aina ihmetyttää nää tyypit, joiden mielestä koskaan ei oo tarpeeksi tehoa.

Toki voi lisää nopeutta aina haluta, mutta ainoa pointti käytännössä on että voi kehuskella muille että mun autossapa onkin niin ja niin monta heppaa. Mutta aina sitä löytyy joku jolla on vieläkin enemmän. Sitten lopulta ollaan siinä arabiprinssien tilanteessa että mietitään miten siihen Bugattiin saisi vielä hieman enemmän kultaa ja timantteja, että olisi hienompi kuin naapurilla.

EDIT: Jatketaanko tätä keskustelua täällä? Yleistä keskustelua autoista
 
Viimeksi muokattu:
1.1 Corolla ei ainakaan ole riittävän nopea, kokemusta on :) Mutta yksi mikä tollasella autolla ajaessa on, että oppii miten oikeasti siitä autosta käytetään niitä saatavilla olevia tehoja. Sen takia mulla on ehkä hieman eri perspektiivi tähän kun ite ajan niin osaan ottaa siitä autosta sen tehon mitä siitä lähtee irti. Käytännössä oon huomannut että jonkun 200 hepan jälkeen (paino huomioon ottaen tietty) on ylipäätään vaikea löytää paikkoja missä voisi kaikkea tehoja käyttää, saati sitten että siinä olisi mitään järkeä yleisessä liikenteessä. Sen takia aina ihmetyttää nää tyypit, joiden mielestä koskaan ei oo tarpeeksi tehoa.

Toki voi lisää nopeutta aina haluta, mutta ainoa pointti käytännössä on että voi kehuskella muille että mun autossapa onkin niin ja niin monta heppaa. Mutta aina sitä löytyy joku jolla on vieläkin enemmän. Sitten lopulta ollaan siinä arabiprinssien tilanteessa että mietitään miten siihen Bugattiin saisi vielä hieman enemmän kultaa ja timantteja, että olisi hienompi kuin naapurilla.

EDIT: Jatketaanko tätä keskustelua täällä? Yleistä keskustelua autoista

Itse olen ajanut 2.4D (ei ahdinta) hiacella, joka tuskin on tuota corollaa nopeampi lastattuna. Silläkin pääsi ohi. 200 hp nyt on melko laiska, jos puhutaan jostain perheautosta. Eli siis kokoluokka tuolla 5-srj, V90,e-mersu jne. Tuollaisen fiestan kokoisessa kopaan jo ok. Joku löytää sille isommalle teholle käyttöä ja joku ei. Itse en vaan tykkää ajaa millään laiskalla lahnalla. Mutta joo eiköhän tämä off-topic nyt ainakin minulle riitä.
 
Sen jälkeen kun prätkä tuli hommattua on se aivan sama kuinka kovaa auto lähtee, sillä ei kumminkaan samaa tunnetta saa kun prätkällä kelaa vaihteet läpi ja vitosella tulee rajoitin 200km/h vastaan nopeammin kuin edes ymmärtää.
 
Viitostie Mikkelistä pohjoiseen on nykyään melkoisen myllerryksen alla. Ihmettelen aina miten ihmisten ajokäyttäytyminen vaihtuu tietyömaiden kohdalla. Normaalisti ajetaan hädin tuskin 80 km/h, mutta kun tulee tietyömaa ja rajoitus laskee 50 tai 60 km/h niin ajetaan 75km/h. Ensin ohitat auton kahdeksankympin alueella. Sitten tietyömaalla he tulevat perseeseen ja taas kahdeksankympinalueella katoavat taakset. Ja tämä toistuu x kertaa suuntaan ja toiseen. Itse ainakin ajan rajoituksesta riippumatta x yli rajoituksen vakkari päällä. Monelle tuntuu ilmeisesti 80 km/h olevan liikaa mutta alemmilla rajoituksilla voidaan paahtaa kovaa ylinopeutta.
 
Viitostie Mikkelistä pohjoiseen on nykyään melkoisen myllerryksen alla. Ihmettelen aina miten ihmisten ajokäyttäytyminen vaihtuu tietyömaiden kohdalla. Normaalisti ajetaan hädin tuskin 80 km/h, mutta kun tulee tietyömaa ja rajoitus laskee 50 tai 60 km/h niin ajetaan 75km/h. Ensin ohitat auton kahdeksankympin alueella. Sitten tietyömaalla he tulevat perseeseen ja taas kahdeksankympinalueella katoavat taakset. Ja tämä toistuu x kertaa suuntaan ja toiseen. Itse ainakin ajan rajoituksesta riippumatta x yli rajoituksen vakkari päällä. Monelle tuntuu ilmeisesti 80 km/h olevan liikaa mutta alemmilla rajoituksilla voidaan paahtaa kovaa ylinopeutta.

Ihan vastaavan havainnon olen tehnyt monesti nelikaistaisella, jolla osa matkasta on 80 ja osa 100 rajoitusta. 80 alueella ajaessa vakkarilla GPS nopeutta ~87 porukka on kiire ohi. Rajoitus vaihtuu 100 -> samat jantteri tulee peräedellä vastaan kun ajat 107 vakkarilla. Tälläistä pätkää tulee aika usein ajettua ja molempiin suuntiin sama. Ei vaan voi käsittää mikä siinä on niin vaikeaa katsoa sitä nopeusrajoitusta ja ajaa sen mukaan.
 
Viitostie Mikkelistä pohjoiseen on nykyään melkoisen myllerryksen alla. Ihmettelen aina miten ihmisten ajokäyttäytyminen vaihtuu tietyömaiden kohdalla. Normaalisti ajetaan hädin tuskin 80 km/h, mutta kun tulee tietyömaa ja rajoitus laskee 50 tai 60 km/h niin ajetaan 75km/h. Ensin ohitat auton kahdeksankympin alueella. Sitten tietyömaalla he tulevat perseeseen ja taas kahdeksankympinalueella katoavat taakset. Ja tämä toistuu x kertaa suuntaan ja toiseen. Itse ainakin ajan rajoituksesta riippumatta x yli rajoituksen vakkari päällä. Monelle tuntuu ilmeisesti 80 km/h olevan liikaa mutta alemmilla rajoituksilla voidaan paahtaa kovaa ylinopeutta.
Itse ajan tuosta sen pari kertaa viikossa kun asun täälläpäin. Ja lähes joka ikinen kerta kun ihmisten aikoihin tuosta menen (eli liikennettä) niin vasenta kaistaa painaa joku urpo sen satanen lasissa.

Eli kyseessä on tuo 5-tien uusi linjaus Mikkelistä Juvalle. Ohitustie loppuu nykyään jo tuon Mikkelin sillan kohdalla ja muuttuu mutkittelevaksi yksikaistaiseksi läpi työmaan. Kai tuossa jo joku kuolonkolari oli alkutalvesta. Rajoitus kyllä muuttuu hyvissä ajoin sillan kohdalla 50km/h.

edit. toivottavasti ne sais ton Mikkelin kohdan kuntoon ennenkuin mökkiläiset saapuu :confused2:
 
Ohitusta ei voi heti aloittaa heti kun haluaisi, koska joko

1) ohituskaista ei ole vielä alkanut
2) vastaan tulee auto, jonka pitää odottaa ensin menevän.
3) Sulkuviiva ei ole vielä loppunut

Mikä tahansa näistä tapahtuukin, se tapahtuu ENSIN sille etummaiselle autolle.
Se etummainen ehtii aina lähtemään ohi ensin, jos lähtee ohi heti kun pystyy

Se, että joku ehtii takaa menemään ensin ohi on ihan täysin sen ensimmäisen autokuskn kädettömyyttä, kun ei osannut lähteä ohi heti kun pääsee.

Mikään "hyökkääminen" ei mahdollista auton matkustamista ajassa taaksepäin ohituksen aloittamiseen jo menneisyydessä.


Tyypillinen kädettömyys voi olla esimerkiksi se, että lähtee kiihdyttämään sillä omalla kaistalla vasta sen jälkeen, kun voisi jo siirtyä toiselle kaistalle, eikä vaihda heti sille toiselle kaistalle. Fiksu kuski alkaa kiihdyttämään siinä omalla kaistalla jo etukäteen, ja vaihtaa sinne ohituskaistalle vauhdissa joka on jo ohitettavan auton vauhtia suurempi, heti sillä hetkellä kun toiselle kaistalle pääsee.
Totta silloin kun jono liikkuu suhteellisen nopeasti.

Hitaissa nopeuksissa körötellen (esim. traktori edellä) jonossa ollaan melkein puskurissa kiinni. Silloin hyökkääminen on mahdollista ja sitä tapahtuu, valitettavasti.
 
Hitaissa nopeuksissa körötellen (esim. traktori edellä) jonossa ollaan melkein puskurissa kiinni. Silloin hyökkääminen on mahdollista ja sitä tapahtuu, valitettavasti.
Kyllä toi sama periaate pätee myös hitaissa nopeuksissa. Suurin ongelma on se, että mennään ihan sinne traktorin tms. perään kiinni ja sitten ei nähdä yhtään mitään kun pitäisi ohi lähteä.
 
Niin siis mikä siinä mättää kun jotkut ei ohituskaistan alussa lähde ohittamaan. Itse kun lähden siinä alussa niin tuntuu että edellä ajava oikein odottaa että tulen siihen viereen ennen kuin se lähtee esim. rekasta ohi. En voi käsittää
 
Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.

Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.


Kerro sitten tuliko seuraamuksia. Veikkaan että poliisilaitoksella on saatu hyvät naurut kun olet sinne mennyt sauhuamaan "todistusaineiston" kanssa. Voin olla väärässäkin mutta kovasti kyllä epäilen.
 
Niin siis mikä siinä mättää kun jotkut ei ohituskaistan alussa lähde ohittamaan. Itse kun lähden siinä alussa niin tuntuu että edellä ajava oikein odottaa että tulen siihen viereen ennen kuin se lähtee esim. rekasta ohi. En voi käsittää

Niin ja sitten kun lähdetään, niin kaasupoljin on kateissa ja isoin vaihde tietenkin valittuna. Sitten ei tahdota ehtiä edes yhdestä rekasta ohi.
 
Totta silloin kun jono liikkuu suhteellisen nopeasti.

Hitaissa nopeuksissa körötellen (esim. traktori edellä) jonossa ollaan melkein puskurissa kiinni. Silloin hyökkääminen on mahdollista ja sitä tapahtuu, valitettavasti.
En ihan tajua sitä kuvailemaasi ongelma tilannetta.

Traktori menee edellä, jos joku roikuu sinun puskurissa, niin sinä olet vahvoilla, näet tilanteen ja ohituspaikat paremmin kun perässätulia.

Myönnän että yleistän ja ehkä siksi en tajua tilanteesi erityislaatuisuutta.


Jos tarkoitat että perässäsi tulee huomattavasti korkeampi ja pirteämpi ajoneuvo, tien hyvin tunteva kuski, eli hän näkee autosi yli, ja koska tuntee ohituspaikat, niin tunnistaa ohituspaikan aiemmin, ja pirteällä autolla on jo siirtynyt "ohituskaistalle" ennen kuin sinä edes vilkkua saanut päälle. Toki jos kontissasi roikku, niin ehkä vähän riskiennakkoakin voi olla.

Jollain työmatkalla voi ehkä aina sama heppu tulla perässä joten tuo voi toistua, muuten ei kai väliä jos joku ripeä takaa tuikkaa ohi.

Myönnän että kyllä joskus niitä keltaisella viivalla ohittelijoita matkalle sattuu, kohdalla tuskin viipyy pitkään, yrittävät kadota horisonttiin, ehkä hyvää säkää, ei noita aina edes viikottain ole kohdalle osunut, (se ei ole harvinaista että viivan ylittäjiä näkee, tässä tarkoitin selkeästi omaa menoa haittaavia)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 459
Viestejä
4 508 114
Jäsenet
74 402
Uusin jäsen
NikkE 06

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom