Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Aiheuttaa, mutta videosta näkee ihan selvästi ettei siitä risteyksen ohi mahdu niin silti pakko valuttaa siihen risteykseen. Mitätön asia mikä olisi eskaloitunut nopeasti jos edessä oleva tukos olisi kestänyt pidempää ja valot olisi vaihtunut.

Pointti asiassa on ettei sinne risteyksen sisään ajeta jos siitä ei mahdu yli.

Kun katsoin videon vielä uudestaan niin ongelma on itse asiassa alkanut siitä että joku hermanni on blokannut bussin pääsyn risteyksen läpi.

Tätä ei monet tunnu tosiaan ymmärtävän, että sinne risteykseen ei ajeta jos ei mahdu menemään. Kuten tässä kuvaajakin sinne valutteli tien tukoksi.
 
Aiheuttaa, mutta videosta näkee ihan selvästi ettei siitä risteyksen ohi mahdu niin silti pakko valuttaa siihen risteykseen. Mitätön asia mikä olisi eskaloitunut nopeasti jos edessä oleva tukos olisi kestänyt pidempää ja valot olisi vaihtunut.

Pointti asiassa on ettei sinne risteyksen sisään ajeta jos siitä ei mahdu yli.

Kun katsoin videon vielä uudestaan niin ongelma on itse asiassa alkanut siitä että joku hermanni on blokannut bussin pääsyn risteyksen läpi.
Nimenomaan näin, vähän sitä tuossa hainkin mitä pulatunnus sanoi eli jos tuossa risteyksessä ei normaalisti näin tapahtuu niin saattaakin käydä yllärinä kun liikenne ei vedä. Täällä tampereella tosta ilmiöstä saa myös ajoittain kärsiä, mutta tuo järvensivun / saarioisten kulman risteys yliopistolla on vissiin jotenkin parantunut kun en näe enää että siinä on autoja poikittain keskellä risteystä.
 
Itsekin tuli törttöiltyä liikenteessä: Olin pian itse kääntymässä vasemmalle ja katsoin vilkusta, että kaukaa vastaantuleva bemari kääntyykin sivutielle. Seurasin suojatiellä (jonka ylitse olin kääntymässä) liukastelevan pyöräilijän, lähdin kääntymään ja kas, bemari tuleekin vastaan mutta toisella kaistalla :facepalm:! Kiitokset hereillä olevalle vastapuolen kuskille ja pahoittelut töhöilystäni.

Tarinan opetukset: Älä oleta mitään, ole tarkkana liikennemääristä huolimatta ja varaudu siihen, että muut (tai sinä!) eivät aja aina täydellisesti!
 
Itsekin tuli törttöiltyä liikenteessä: Olin pian itse kääntymässä vasemmalle ja katsoin vilkusta, että kaukaa vastaantuleva bemari kääntyykin sivutielle. Seurasin suojatiellä (jonka ylitse olin kääntymässä) liukastelevan pyöräilijän, lähdin kääntymään ja kas, bemari tuleekin vastaan mutta toisella kaistalla :facepalm:! Kiitokset hereillä olevalle vastapuolen kuskille ja pahoittelut töhöilystäni.

Tarinan opetukset: Älä oleta mitään, ole tarkkana liikennemääristä huolimatta ja varaudu siihen, että muut (tai sinä!) eivät aja aina täydellisesti!
Nyt kun tälle linjalle lähdetään niin itse jarrutin tänään Kehä 1:llä päästäkseni Turunväylälle. En päässyt joten ajoin Tapiolaan.

Anteeksi takana ajaneelle Audille ja kiitos että ilman protestointia pidit turvavälinkin kunnossa.
 
Vaikka tuo on mulkkua vastapuolelta, niin muistutan siitä, että vilkku ei velvoita kääntymään. Ts. Oikeuskäytännön mukaan sinä olisit ollut maksumies jos olisi kolahtanut.
Ei siihen pidä liikaa luottaa, mutta tätä kyllä minusta vähän ylitulkitaan, jos sen oletetaan tarkottavan, että vilkun käytöllä ei ole mitään merkitystä kolaritilanteissa. Oletan, että viittaat tähän, ainakaan mitään muita oikeuskäytäntötapauksia en ole nähnyt tämän suhteen viitattavan:

Tuossahan oli kyse siitä, että vilkkua oikealle näyttänyt auto ei kääntynytkään huoltoaseman pihaan vaan oli menossa piharisteyksen jälkeen olevalle bussipysäkille (mutta vilkun käyttö oli siis ihan oikein). Eli ei voida suoraan soveltaa tilanteeseen, jossa vilkku on ilman mitään perustetta päällä, tai kuski viime hetkellä muuttaa mielensä kääntymisestä toisen jo tullessa eteen. Melko varmasti nuo ratkaistaisiin tilanne tilanteelta, kun harvemmin mitään pomminvarmoja nyrkkisääntöjä monimutkaisten liikennetilanteiden tulkintaan on.

Ja maksumieshän on vielä eri asia vahinkojen osalta kuin se kuka lain mukaan katsotaan syylliseksi ja maksaa sakon. Jos tilanne on yhtään epäselvempi, niin maksumiehiksi joutuu todennäköisesti molemmat, koska vakuutusyhtiön interesseissä on vetää tapaus 50:50 ja napata molemmilta omavastuu ja bonukset. Tietysti myös syyllisyys/sakkopuolella ei ole mitenkään erityisen harvinaista, että rapsut tulee molemmille jos tapaus ei ole vesiselvä.
 
73 Pispalan valtatie

Tässä meinas taas lävähtää tänään. Itsellä vihreät ajan valojen läpi bussi työntää väkisin alle, torvea pohjaan ja valoshow.

Miksi tuolla on väkeä töissä joka ei ymmärrä kärkikolmion merkitystä? Aina sillontällön osuu kohdalle näitä kuskeja jotka luulee tulevansa pysäkiltä, 90% väistää hienosti.

Tästä on täällä keskusteltu ennenkin, joidenkin mielestä kolmioita ei kuuluisi tuossa olla. Mutta se kun on siinä ja sillä on ihan oikea tarkoitus.
 
73 Pispalan valtatie

Tässä meinas taas lävähtää tänään. Itsellä vihreät ajan valojen läpi bussi työntää väkisin alle, torvea pohjaan ja valoshow.

Miksi tuolla on väkeä töissä joka ei ymmärrä kärkikolmion merkitystä? Aina sillontällön osuu kohdalle näitä kuskeja jotka luulee tulevansa pysäkiltä, 90% väistää hienosti.

Tästä on täällä keskusteltu ennenkin, joidenkin mielestä kolmioita ei kuuluisi tuossa olla. Mutta se kun on siinä ja sillä on ihan oikea tarkoitus.
Harvinaisen typerästi asetettu kyllä kolmio. Jos kolmio olisi ennen liikenteenjakajan päättymistä, voisi edes leikkiä että kyseessä olisi risteys. Nyt kolmio on vasta kaistojen yhdistymisen jälkeen, joten sillä ei voi mitenkään olla vaikutusta.

Väistämisvelvollisuus bussilla tietenkin on: pysäkki ei ole samalla eikä viereisellä kaistalla muuhun liikenteeseen nähden.
 
73 Pispalan valtatie

Tässä meinas taas lävähtää tänään. Itsellä vihreät ajan valojen läpi bussi työntää väkisin alle, torvea pohjaan ja valoshow.

Miksi tuolla on väkeä töissä joka ei ymmärrä kärkikolmion merkitystä? Aina sillontällön osuu kohdalle näitä kuskeja jotka luulee tulevansa pysäkiltä, 90% väistää hienosti.

Tästä on täällä keskusteltu ennenkin, joidenkin mielestä kolmioita ei kuuluisi tuossa olla. Mutta se kun on siinä ja sillä on ihan oikea tarkoitus.
Ainakin helsingissä ihan normaalia että bussi vaan kääntyy kolmion takaa eteen vaikka näkee että muut joutuu jarruttamaan.
 
Ärsyttää tapa, jota voisi kutsua "ohituspaikan varastamiseksi".

Esimerkki:
Hidas raskas ajoneuvo muodostaa taakseen jonon. Turvallinen ohittaminen on mahdotonta, mutta ennen pitkää aukeaa ohituspaikka. Jonon ensimmäisen lähtiessä ohittamaan takaa lähtee yllättäen myös joku toinen ohittamaan samaan aikaan tai aavistuksen aikaisemmin. Koska
jonossa ensimmäisenä ollut olettaa ohitusprosessin tapahtuvan järjestyksessä kun paikka ohittamiseen on tullut, hän ei osaa odottaa, että takaa tuleekin auto. Tästä aiheutuu mahdollisesti vaaratilanne.

Takaa tuleva ohittaja toki toimii liikennesääntöjen mukaan, sillä ohitukseen lähtiessä tulisi aina tarkistaa, tuleeko takaa joku, vaikka oltaisiinkin jonossa hitaan ajoneuvon takana. Mutta jonkinlaista pelisilmää ja herrasmiessääntöjen kunnioitusta täytyy myös olla, ja siksi tuo liike ärsyttää ja on tarpeetonta vaaratilanteiden luontia.
Itse syyllistyn tähän talvisin kun alla on suhteellisen menohaluinen 4-veto niin voi aivan huoletta ja turvallisesti polkaista ohi useamasta henkilöautosta ja siitä rekasta. Joskus vaan löytyy näitä jotka ei katso peiliin ennen ohittamista.
 
Harvinaisen typerästi asetettu kyllä kolmio. Jos kolmio olisi ennen liikenteenjakajan päättymistä, voisi edes leikkiä että kyseessä olisi risteys. Nyt kolmio on vasta kaistojen yhdistymisen jälkeen, joten sillä ei voi mitenkään olla vaikutusta.

Väistämisvelvollisuus bussilla tietenkin on: pysäkki ei ole samalla eikä viereisellä kaistalla muuhun liikenteeseen nähden.
Itseasiassa kolmio on tasan siinä kohdassa kun tuo bussiramppi liittyy takaisin päätiehen.. sinänsä en näe kolmion sijoittelussa mitään hullua, tosin se on varsin kaukana ajoväylästä.

Tuo toisen kappaleen pointti ei muuten edes tullut mulla mieleen, näinhän asia tosiaan on. Eli kolistessa on ainakin maksutaho selvillä, tänään nimittäin olisi niin käynyt jos liukasta olisi ollut.

Pitäisi varmaan ottaa kaupunkiin yhteyttä että katsovat tuon kolmion sinne mihin se kuuluu ja terottaisivat kuskeille että katsovat kahteen kertaan missä ajaavat.

Tuossa on joskus pysähtynyt porukkaa antamaan tilaa busseille, se ei varmaan ainakaan yhtään auta asian selkeyttä.

Muutenkin nämä pispalan vt bussikaistat ovat täysi farssi tuossa lähellä asuvana, jokapäivä jos jonkin näköistä säätöä tulee, tosin pääosin syyllinen on autoilija, ei linjurin kuski.
 
Ei ihme, että moottoritiellä mennään jonossa. 80:n rajoitus, edessä puoli kilometriä tyhjää, ja yksi roikkuu vasemmalla kaistalla ajaen tasan 70. Joo oli liukasta, oli lievää ruuhkaa (miksihän?), mutta olisi voinut ajaa myös oikeaa kaistaa ja päästää menemään ne, jotka haluavat rajoituksen mukaan ajaa. Toki tajusi tämän 300 metriä ennen omaa liittymäänsä :thumbsup:

Avensis, again.
 
Ei ihme, että moottoritiellä mennään jonossa. 80:n rajoitus, edessä puoli kilometriä tyhjää, ja yksi roikkuu vasemmalla kaistalla ajaen tasan 70. Joo oli liukasta, oli lievää ruuhkaa (miksihän?), mutta olisi voinut ajaa myös oikeaa kaistaa ja päästää menemään ne, jotka haluavat rajoituksen mukaan ajaa. Toki tajusi tämän 300 metriä ennen omaa liittymäänsä :thumbsup:

Avensis, again.

Mikää ei ole sen ärsyttävämpää moottoritiellä, kun joku ajaa vasemmalla "omaa" vauhtia ja lopulta himmailee tai pahimmillaan jarruttelee etsiessään hyvää koloa kun ramppi alkaa tulla silmille. Jos ei ole kiire tai pelisilmää, niin miksi ei voi ajaa siinä oikealla koko matkaa. Tätä tapahtuu jatkuvasti Helsingistä ulos lähtevillä teillä ensimmäiset 20km sisällä olevilla poistumisteillä, joihin suurinosa autoilijoista liittyy työmatkalla. Rampin jälkeen vasemmalla yleensä kilometri tyhjää himmaajien takia ja takana tatti otsassa kauemmas menijöillä.
 
Mikää ei ole sen ärsyttävämpää moottoritiellä, kun joku ajaa vasemmalla "omaa" vauhtia ja lopulta himmailee tai pahimmillaan jarruttelee etsiessään hyvää koloa kun ramppi alkaa tulla silmille. Jos ei ole kiire tai pelisilmää, niin miksi ei voi ajaa siinä oikealla koko matkaa. Tätä tapahtuu jatkuvasti Helsingistä ulos lähtevillä teillä ensimmäiset 20km sisällä olevilla poistumisteillä, joihin suurinosa autoilijoista liittyy työmatkalla. Rampin jälkeen vasemmalla yleensä kilometri tyhjää himmaajien takia ja takana tatti otsassa kauemmas menijöillä.

Ei ihan varma menee ko yksiin . mutta täälläkin paljon kirjoitettut mutinat.

Kritisoidaan sitä että ei täytetä koko tietä, vaan ajetaan jonossa, vaikka toinen kaista olisi vapaana.

Kritisoidaan sitä että jotkut ohittaa sieltä toiselta kaistalata ja etuilee (kiilaa myöhemmin takaisin sinne jonoon)

Edellä oleva johtaa siihen että jonossa kiritään välejä kiinni.

Joka taasen johtaa siihen että jos sinne ohituskaistalle on mennyt, niin ei meinaa löytää tilaa palatakseen sinne oikealle, ja sen suunnittelun poistumis liittymän lähestyessä on sitten pakotettu tunkee pienempään väliin, siinä sitten vähän tahtomattaan ollut enemmän menohaluja olevan tukkeena.

Osalla on menohaluja enemmän kuin sallittu, osalla jo se alkaa hermostuttaa, saati sitten jos ohituskaistalla edellä menee "rajoituksia noudattava Toyota" .

On toki vanhemmalle väelle uutta että moottoritielläkin voi olla ruuhkaa, ohituskaistalla menee joku toinenkin.
 
Oma pointtini ja otsikon mukainen ärsytys olikin, että tämä Toyota noudatti rajoitusta ajamalla todellista nopeutta 10 km/h alle suurimman, ja aiheutti taaksepäin parin kilometrin jonon (tai mitä suoralla nyt peilistä näkyikään jatkuvaa autojonoa). Eteenpäin olisi ollut reilusti tilaa. Ei siinä mitään, jos ajaisi vaikka sen 79 tai 80 km/h joka on yhtälailla rajoituksia noudattavaa. Eihän kenenkään tarvitse ylinopeutta ajaa, mutta kun ei hän ohittamassakaan ollut kun se oikea kaista veti samaa vauhtia.. Siinä oikealla oli kyllä välejä, mutta ei tämä kuski tehnyt elettäkään siirtyä sinne ennen kuin oma liittymä oli tulossa. Sitten tulikin kiire etsiä väliä, ja jarrutella toisten taakse.
 
Motarilla häiritsee juuri eniten se pelisilmän puute. Ei tuolla maailmallakaan vilkutella ja tööttäillä jos joku tulee ohi 200 markkaa lasissa. Otetaan se oma auto siihen naapurikaistalle sivuun ja jatketaan sitä ajosuoritusta normaalisti. Välillä tulee ruuhkia ja välillä mennään lappu lattiassa, so what? Esim. Riikassa on useita nelikaistaisia siltoja joissa vedetään ruuhka-aikaan 3 rinnakkain per suunta ja sillan jälkeen vetoketjulla taas liikennevirta yhdistyy kahteen kaistaan eikä asiassa ole mitään ongelmaa kun kaikki tietää, että näin homma sujuu. Täällä jokainen pitää kiinni niistä omista "oikeuksistaan" ja heti kun joku muu ajaa vähänkin toisella tavalla, niin helvetinmoinen kalabaliikki päälle ja videoiden lähettely nettiin, lehdistölle ja poliisille.
 
Miksei? Siellähän on vallan joustava liikennekulttuuri. Riika - Salatsi välissä ajetaan usein vähän pientareen puolella ohittamisen helpottamiseksi kun ohituspaikkoja/kaistoja ei muuten välttämättä ole. Laitonta? Ehkäpä, mutta samaa voi sanoa meillä motaria yli 120 ajavistakin.
 
Kieltämättä ärsytti tässä viikolla. Kääntyisin vasemmalle (sininen) mutta edessä oleva (punainen) ei voi paria metriä ajaa eteenpäin että pääsisin lähtemään. Siinä sitten odottelin tovin jos toisenkin kattellessa kuinka tämä punaisen kuski pitää molempia käsiä klo12:ssa, varmaa hyvä ajotyyli. Juuri kun aikeissa soittaa torvea niin mun vasemmalta lähestyy lisää jonon jatkoa joten se siitäkin.

d93f7e6e2113bdcda46a456b20f16e62.png
 
Kieltämättä ärsytti tässä viikolla. Kääntyisin vasemmalle (sininen) mutta edessä oleva (punainen) ei voi paria metriä ajaa eteenpäin että pääsisin lähtemään. Siinä sitten odottelin tovin jos toisenkin kattellessa kuinka tämä punaisen kuski pitää molempia käsiä klo12:ssa, varmaa hyvä ajotyyli. Juuri kun aikeissa soittaa torvea niin mun vasemmalta lähestyy lisää jonon jatkoa joten se siitäkin.

d93f7e6e2113bdcda46a456b20f16e62.png

Torvi pohjaan heti, risteystä ei ajeta tukkoon!
 
Pari sekuntia on omasta mielestä jo "paljon", tuossa ajassahan ehtii tekemään tien päällä vaikka mitä, ei tuossa vaaranneta kirjaimellisesti ketään. Liikenne on siitä hauskaa että se on hyvin ennustettavaa ts. ohituksessa marginaalin voi vetää hyvinkin "piukalle" ilman että kenenkään tarvitsee jarrutella/panikoida, koska autojen nopeudet on tuollaisella ohitukseen tarvittavalla tarkasteluvälillä käytännössä "vakiot". Ts. on helppoa intergroida päässä että miten joku väli muuttuu ajanfunktiona ja siitä päätellä suoraan että miten tässä tulee hetken päästä käymään, mutta se on kyllä tullut nähtyä että osalta tämä ei vaan onnistu - no siinäpähän seisovat (turhaan) jarrulla ja panikoivat.
Pari sekuntia on "paljon", sekä ennustettavuus ohitustilanteissa on helppoa, samaa mieltä. Aikoinaan ei tullut edes perässä tulleelta poliisipartiolta runtua tuollaisesta ohituksesta, jossa reserviä oli ehkä n. kolme sekuntia. Tämä oli vieläpä aikakaudella, kun ylinopeus ei ollut ainoa mahdollinen rikos, ja taisipa kyseinen partio olla edesmenneen "liikkuvan poliisin alaisuudessa".

On kuitenkin itselleni käynyt niin, että 140-150 km/h lasissa toinen eturengas karkaa kerralla tyhjäksi. Siinä tilanteessa oli ihan jees, että oli tyhjä maantie ja kesä.
Toinen skenaario, onneksi motarilla ja sekin kesällä: Sähköt katosi kerralla. Saa arvata, minkä verran auton hallittavuus kärsii, kun ohjaus- ja jarrutehostin lakkaa toimimasta sillä sekunnilla, ja ennenkaikkea kaasun asento menettää täysin merkityksensä. Edes hätävilkut eivät enää toimineet. Auton omapaino karvan alle puolitoista tonnia. Varmaan olisi vielä mukavampaa siellä 2,2 tonnin luokassa :D

Jälkimmäinen skenaario, vaikka hiukan yllättikin, oli omalla tavallaan ennustettavissa, kun auto mussutti jo aiemmin sähköpuolen häiriöstä, joskin tarkemmin valitteli energian talteenoton häiriöstä. Ois nyt edes selvästi sanonut, että akun latausjärjestelmä ei toimi. Se kun ei toimi, mikäli apulaitehihna ei ole pellin alla, vaan jossain taivasalla.
Ensimmäinen skenaario puolestaan taitaa olla vuonna 2020 todennäköisyydeltään samassa luokassa loton päävoiton kanssa.

Ymmärrän oikein hyvin, jos joku haluaa pitää tuollaiset asiat aktiivisesti mielessä, kun maantiellä suhailee. Meinaan molemmat em. tapahtumista ovat sellaisia, että se 2-3 sekuntia tuntuukin aika lyhyeltä ajalta. Luoja paratkoon, osa porukasta on sitä luokkaa, että yllättävän tapahtuman koittaessa reaktioajan jälkeiset kolme ensimmäistä sekuntia kroppa on suolapatsaana, aivojen pohtiessa rajusti lyhenevää elämänlankaa.
 
Pari sekuntia on "paljon", sekä ennustettavuus ohitustilanteissa on helppoa, samaa mieltä. Aikoinaan ei tullut edes perässä tulleelta poliisipartiolta runtua tuollaisesta ohituksesta, jossa reserviä oli ehkä n. kolme sekuntia. Tämä oli vieläpä aikakaudella, kun ylinopeus ei ollut ainoa mahdollinen rikos, ja taisipa kyseinen partio olla edesmenneen "liikkuvan poliisin alaisuudessa".

On kuitenkin itselleni käynyt niin, että 140-150 km/h lasissa toinen eturengas karkaa kerralla tyhjäksi. Siinä tilanteessa oli ihan jees, että oli tyhjä maantie ja kesä.
Toinen skenaario, onneksi motarilla ja sekin kesällä: Sähköt katosi kerralla. Saa arvata, minkä verran auton hallittavuus kärsii, kun ohjaus- ja jarrutehostin lakkaa toimimasta sillä sekunnilla, ja ennenkaikkea kaasun asento menettää täysin merkityksensä. Edes hätävilkut eivät enää toimineet. Auton omapaino karvan alle puolitoista tonnia. Varmaan olisi vielä mukavampaa siellä 2,2 tonnin luokassa :D

Jälkimmäinen skenaario, vaikka hiukan yllättikin, oli omalla tavallaan ennustettavissa, kun auto mussutti jo aiemmin sähköpuolen häiriöstä, joskin tarkemmin valitteli energian talteenoton häiriöstä. Ois nyt edes selvästi sanonut, että akun latausjärjestelmä ei toimi. Se kun ei toimi, mikäli apulaitehihna ei ole pellin alla, vaan jossain taivasalla.
Ensimmäinen skenaario puolestaan taitaa olla vuonna 2020 todennäköisyydeltään samassa luokassa loton päävoiton kanssa.

Ymmärrän oikein hyvin, jos joku haluaa pitää tuollaiset asiat aktiivisesti mielessä, kun maantiellä suhailee. Meinaan molemmat em. tapahtumista ovat sellaisia, että se 2-3 sekuntia tuntuukin aika lyhyeltä ajalta. Luoja paratkoon, osa porukasta on sitä luokkaa, että yllättävän tapahtuman koittaessa reaktioajan jälkeiset kolme ensimmäistä sekuntia kroppa on suolapatsaana, aivojen pohtiessa rajusti lyhenevää elämänlankaa.
Mukava tunne on myös kun on rekan nupin kohdalla 130 vauhtia ja ahtoputken kärsä pompsahtaa irti, tehot pois ja kone sammui kun vauhti oli hyytynyt n. 60kmh. Ohi ko. rekasta kuitenkin pääsi sillä olemassaolevalla vauhdilla, ihmetteli varmaan kun käännyin heti ohituksen jälkeen sivutien reunaan.
 
Tuossa perjantaina kävi taas mielessä ~30 auton letkan perällä ajellessa miten hienoa olisikaan, jos hidastelija(t) väistäis vaikka bussipysäkille ja päästäis taakse kertyneen jonon ohi. Joku raskaampi ajoneuvo siellä oli aluksi etummaisena(tämä nyt vielä menettelee), jolloin piti pysähtyä välissä lähes kokonaan ja sit myöhemmin joku henkilöauto körötteli 50-70km/h 80/100 alueilla.

Tapahtui Lapissa missä ei ohituskaistoja juurikaan ole.

Ja Oulu-Rovaniemi-välillä oli sohjopaskaa tiellä sen verran paksusti että vaikeutti ohitusta aika pahasti. Silti eräskin auto ilmeisesti päässään integroi tarvittavat muuttujat ja päätti ohittaa mukavan pieneen rakoon. Vastaan tuli auto, ohitus käyntiin, sohjokerroksen kans tappelua, ohittaja takaisin omalle kaistalleen melkein ohitettavan etupuskuria hipoen ja kaikki paska tuulilasille. 5/5. Jäi siihen vastaantulevaan kuitenkin sen parin sekunnin väli :tup:
 
Nyt tuli itelle ensimmäistä kertaa tilanne jossa viereiselle polttoainepumpulle tuleva kuski laittaa autonsa siten että en pääse takaisin omaan autooni kuskin paikalle ennen kuin se siirtyy, Iteltä tuli kyllä ääneen mitä vittua.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli itelle ensimmäistä kertaa tilanne jossa viereiselle polttoainepumpulle tuleva kuski laittaa autonsa siten että en pääse takaisin omaan autooni kuskin paikalle ennen kuin se siirtyy, Iteltä tuli kyllä ääneen mitä vittua.

mitä helvettiä :D ?

jouduitko odottamaan vai huomautitko tms?
 
Samalla tavalla kävi, kun joku bemarimies jätti kahden pumpun väliin melkein keskelle auton. Oltiin työautolla liikenteessä ja en helvetissä jää odottelemaan, joten laitoin vaan auton pumpun viereen niinkuin pitää sen kaverin ollessa asioilla sisällä.

Hetken kuluttua kaveri tulla tupsahti ulos ja ihmetteli kovasti kun autoon siisään pääseminen tuotti vaikeuksia.
 
Nyt tuli itelle ensimmäistä kertaa tilanne jossa viereiselle polttoainepumpulle tuleva kuski laittaa autonsa siten että en pääse takaisin omaan autooni kuskin paikalle ennen kuin se siirtyy, Iteltä tuli kyllä ääneen mitä vittua.
Joo tämmönen emäntä oli shellilläkin yksi päivä, vähän vanhempi mummeli jo. Taitaa olla näkö tarkastuksen tarpeessa kun ovien väliin jäi hädintuskin 20cm, juuri mahtui puikkaamaan sisään autoon.

Katsoin kanssa vähän aikaa ja mietin nostanko mekkalan mutta annoin sitten olla, toki autoon päästyä mahdollisimman hitaasti kone käymään tripit ym nollaukset turvikset päälle, kun eihän tämä uskaltanut ovea avata ennenkun lähdin menemään.:D Joo ja ei ollut ketään takana tulossa tankille mun jälkeen.
 
Joo tämmönen emäntä oli shellilläkin yksi päivä, vähän vanhempi mummeli jo. Taitaa olla näkö tarkastuksen tarpeessa kun ovien väliin jäi hädintuskin 20cm, juuri mahtui puikkaamaan sisään autoon.

Katsoin kanssa vähän aikaa ja mietin nostanko mekkalan mutta annoin sitten olla, toki autoon päästyä mahdollisimman hitaasti kone käymään tripit ym nollaukset turvikset päälle, kun eihän tämä uskaltanut ovea avata ennenkun lähdin menemään.:D Joo ja ei ollut ketään takana tulossa tankille mun jälkeen.
En ymmärrä. Mummo uskalsi tulla ulos autosta, muttei mennä takaisin sisään?
 
Kovin moni ei nykyään taida ymmärtää moottorijarrutusta. Hassunhauska tilanne päätiellä, risteykseen oikealle josta käännyn on matkaa se puoli kilometriä. Rajoitus vaihtuu 80 -> 60 ja kaasu pois, rullausta ja samalla pykällän pienemmälle manuaalilla ilman jarrua. Vilkku koko ajan päällä, ei luulisi tulevan yllätyksenä takanatulevalle.

Viimeisen 50 metrin aikana takanatulija tuli ihan konttiin kiinni, ei osunut mutta miten voi olla välittämättä vilkusta? Se oli jo päällä sen 400m ennen risteystä? Tuli vissiin hartialukossa kohti tai runttasi jarrua kunnolla tai teki jonkun mäkkaiverliikkeen että pääsi liikenteenjakajan vasemmalta puolen jatkamaan matkaa.

Voi olla että oli Avensisnaisella tärkeää asiaa snäpkhattiin. Vituttaa valvoa takanatulevia urpoja.
 
Tässä oikea malliesimerkki miksi kaikille ei kamera ole hyväksi. :facepalm:

Mittaatko viivoittimella ettei vain risteyksessä missä ei kaistamerkintöjä tulla vahingossa toiselle kaistalle, näytätkö tyhjällä tiellä aina vilkkua, tesla lähti rivakasti liikkeelle ei muita autoja lähellä (kyllä, laki velvoittaa vilkkua) en itsekkään olisi varmaan käyttänyt vilkkua.

Kaistanvaihto lopussa oli ainoa minä minä asenne joka saattaa ärsyttää, mutta siinäkin näytettiin vilkkua ja kaikkien yhteispelillä siitä ei vaarallista kyllä saa.

Samalla kannattaa kuvaajan muistaa ettei sitä risteystä kannata ajaa umpeen;) Mitäs jos siellä olisi tullut kolari ja se jono olisi pysähtynyt, tukit risteyksessä kaikkien tien, ihminen on kovin erehtyväinen mutta hyvä tuomitsemaan muita.

Itse käytän tyhjällä tielläkin keskellä korpea aina vilkkua. Toiset kelaa et jos kukaa ei oo näkemässä (ainakaa omasta mielestä...) ni mitäs sitä vilkkuja. Se vilkku voi pelastaa vaikkapa jonkun fillaristin hengen, jonkun jota tämä ilman vilkkua kääntyjä ei ole katveen vuoksi havainnut.

Pikkujuttuja mutta tosiaan, usealle omassakin kaveripiirissä vilkkuviiksi tuntuu olevan ärsyttävän pakollinen paha. Parhaimmille oman elämänsä keisareille se vilkun "3 vilkautuksen toiminto" on riittävä vaikka kääntyvät normaalisti sivutielle tms. Täyttä idiotismia.
 
Jossain pumpuilla se väli on kyllä niin pieni, että pitää ajaa ihan siihen reunaan kiinni ja silti voi leveimmillä autoilla/ovilla tulla ahdasta mahtua sisään. Ja tietenkin harva nyt ihan siihen kiinni osaa/uskaltaa ajaa. Varsinkin jos tankin luukku on samalla puolella kuin kuski, jolloin tulee kuskille itselleen ongelmia mahtua. Vähän sellainen suunnittelun kukkanen minusta.

Tosin tuleehan se letku yllättävän pitkälle sieltä pumpulta, joten voi sen auton jättää vähän kauemmas siitä jos jomman kumman ovi muuten peittyisi.
 
Itse käytän tyhjällä tielläkin keskellä korpea aina vilkkua. Toiset kelaa et jos kukaa ei oo näkemässä (ainakaa omasta mielestä...) ni mitäs sitä vilkkuja. Se vilkku voi pelastaa vaikkapa jonkun fillaristin hengen, jonkun jota tämä ilman vilkkua kääntyjä ei ole katveen vuoksi havainnut.

Pikkujuttuja mutta tosiaan, usealle omassakin kaveripiirissä vilkkuviiksi tuntuu olevan ärsyttävän pakollinen paha. Parhaimmille oman elämänsä keisareille se vilkun "3 vilkautuksen toiminto" on riittävä vaikka kääntyvät normaalisti sivutielle tms. Täyttä idiotismia.
Vilkun käyttämisestä tulee automaatio, kun sitä käyttää aina kun pitää, ihan sama onko tiellä muita vai ei. Joskus saatan (vahingossa) käyttää jyrkässä mutkassakin pienemmillä teillä :D
 
Vilkun käyttämisestä tulee automaatio, kun sitä käyttää aina kun pitää, ihan sama onko tiellä muita vai ei. Joskus saatan (vahingossa) käyttää jyrkässä mutkassakin pienemmillä teillä :D

Tästä tulee mieleen oma isä, ajoi tukkirekkaa ja joskus naureskeli sitä kun keskellä metsää pienellä metsäautotielläkin ihan automaattisesti aina käytti vilkkua. Samaa itsekkin olen kyllä noudattanut, aina vaan vilkku jos kääntyy.
 
Kovin moni ei nykyään taida ymmärtää moottorijarrutusta. Hassunhauska tilanne päätiellä, risteykseen oikealle josta käännyn on matkaa se puoli kilometriä. Rajoitus vaihtuu 80 -> 60 ja kaasu pois, rullausta ja samalla pykällän pienemmälle manuaalilla ilman jarrua. Vilkku koko ajan päällä, ei luulisi tulevan yllätyksenä takanatulevalle.

Viimeisen 50 metrin aikana takanatulija tuli ihan konttiin kiinni, ei osunut mutta miten voi olla välittämättä vilkusta? Se oli jo päällä sen 400m ennen risteystä? Tuli vissiin hartialukossa kohti tai runttasi jarrua kunnolla tai teki jonkun mäkkaiverliikkeen että pääsi liikenteenjakajan vasemmalta puolen jatkamaan matkaa.

Voi olla että oli Avensisnaisella tärkeää asiaa snäpkhattiin. Vituttaa valvoa takanatulevia urpoja.
Niin että sä et millään voi ajella ja jarruttaa risteykseen normaalisti vaan sun pitää 80 moottorijarruttaa 20km/h ja hidastaa suoraan jatkavia... Moottorijarrutuksen idea ei ole paskoa muiden kokemusta ja hidastella vaan hidastamisvaiheessa kytkimen sijaan rullata moottoria vasten jottet turhaan tuota päästöjä.

Voin antaa sellasen vinkin, että sen sijaan että jarrutat moottorilla tiputtamalla pienemmälle pykälälle voit vaan rullata moottorijarrulla isoimmalla vaihteella ja käyttää auton jarruja lähempänä risteystä, kummassakaan tapauksessa et saa liike-energiaa takaisin.
 
Tänäänpä näkyi taas yksi sankari Turunväylällä. Itse näin jo kaukaa että takaa tulee ambulanssi vilkut päällä. Tämä sankari pysyi tiukasti vasemmalla kaistalla vaikka ambulanssi tuli pitkän matkaa takana pitkiä välkytellen. Lopulta ambulanssi joutui jarruttamaan tämän sankarin taakse ettei tule kolaria. Siltikin pysyi vielä siinä edessä pitkältä tuntuvan ajan vaikka oikealla oli hyvin tilaa.
 
Itse käytän tyhjällä tielläkin keskellä korpea aina vilkkua. Toiset kelaa et jos kukaa ei oo näkemässä (ainakaa omasta mielestä...) ni mitäs sitä vilkkuja. Se vilkku voi pelastaa vaikkapa jonkun fillaristin hengen, jonkun jota tämä ilman vilkkua kääntyjä ei ole katveen vuoksi havainnut.

Pikkujuttuja mutta tosiaan, usealle omassakin kaveripiirissä vilkkuviiksi tuntuu olevan ärsyttävän pakollinen paha. Parhaimmille oman elämänsä keisareille se vilkun "3 vilkautuksen toiminto" on riittävä vaikka kääntyvät normaalisti sivutielle tms. Täyttä idiotismia.
Mulla ainakin on vilkun käyttö niin automaattitoiminto, että parempi käyttää kuin yrittää hokea aivoilleen, että tällä kertaa ei käytetäkään.
 
Niin että sä et millään voi ajella ja jarruttaa risteykseen normaalisti vaan sun pitää 80 moottorijarruttaa 20km/h ja hidastaa suoraan jatkavia... Moottorijarrutuksen idea ei ole paskoa muiden kokemusta ja hidastella vaan hidastamisvaiheessa kytkimen sijaan rullata moottoria vasten jottet turhaan tuota päästöjä.

Voin antaa sellasen vinkin, että sen sijaan että jarrutat moottorilla tiputtamalla pienemmälle pykälälle voit vaan rullata moottorijarrulla isoimmalla vaihteella ja käyttää auton jarruja lähempänä risteystä, kummassakaan tapauksessa et saa liike-energiaa takaisin.
Mulla on työmatkan aikana yksi liikennevaloyhdistelmä, jossa punaisista valoista valtatielle käännyttyä, pääsee uusiin punaisiin valoihin vajaan kilometrin päässä. Sopivasti moottorijarruttamalla ja rullaamalla saa jatkettua matkaa 20-30 km/h vauhdista kun taas ajamalla älyttömällä kiireellä, saa jarruttaa ja pysähtyä risteykseen. Huvittaa joka kerta kun rullatessa kaukaa näkyviä punaisia valoja kohti, saa takana oleva hepulin, lähtee kovaa vauhtia oikealle kaistalle (pysyn itse vasemmalla, koska oikealta kaistalta erkanee niissä seuraavissa valoissa oma kaista oikealle kääntyville ja heille on usein vihreät odottamassa) ja joutuu tekemään tiukan jarrutuksen, koska liikenne seisoo siellä odottelemassa valojen vaihtumista.
 
Itse käytän tyhjällä tielläkin keskellä korpea aina vilkkua. Toiset kelaa et jos kukaa ei oo näkemässä (ainakaa omasta mielestä...) ni mitäs sitä vilkkuja. Se vilkku voi pelastaa vaikkapa jonkun fillaristin hengen, jonkun jota tämä ilman vilkkua kääntyjä ei ole katveen vuoksi havainnut.

Pikkujuttuja mutta tosiaan, usealle omassakin kaveripiirissä vilkkuviiksi tuntuu olevan ärsyttävän pakollinen paha. Parhaimmille oman elämänsä keisareille se vilkun "3 vilkautuksen toiminto" on riittävä vaikka kääntyvät normaalisti sivutielle tms. Täyttä idiotismia.

Enhän mä risteyksistä puhunutkaan, Tesla vaihtoi KAISTAA suoralla tiellä ja muut oli jäännyt jälkeen jo sen +25m. En edellenkään sano että se on oikein, mutta tekona mitätön haettuun huomioon nähden...
 
Tänäänpä näkyi taas yksi sankari Turunväylällä. Itse näin jo kaukaa että takaa tulee ambulanssi vilkut päällä. Tämä sankari pysyi tiukasti vasemmalla kaistalla vaikka ambulanssi tuli pitkän matkaa takana pitkiä välkytellen. Lopulta ambulanssi joutui jarruttamaan tämän sankarin taakse ettei tule kolaria. Siltikin pysyi vielä siinä edessä pitkältä tuntuvan ajan vaikka oikealla oli hyvin tilaa.
Joko kuski jäätynyt poikkeavassa tilanteessa tai täysin ameeba
 
Niin että sä et millään voi ajella ja jarruttaa risteykseen normaalisti vaan sun pitää 80 moottorijarruttaa 20km/h ja hidastaa suoraan jatkavia... Moottorijarrutuksen idea ei ole paskoa muiden kokemusta ja hidastella vaan hidastamisvaiheessa kytkimen sijaan rullata moottoria vasten jottet turhaan tuota päästöjä.

Voin antaa sellasen vinkin, että sen sijaan että jarrutat moottorilla tiputtamalla pienemmälle pykälälle voit vaan rullata moottorijarrulla isoimmalla vaihteella ja käyttää auton jarruja lähempänä risteystä, kummassakaan tapauksessa et saa liike-energiaa takaisin.
Kuvaus vaikutti siltä että ensin on hiljennetty kuudenkympi rajoitukseen, teknisesti voi painaa jarru ennen merkkiä, tai sitten moottorijarrutella ajoissa, riippuu autosta ja sijainnista voiko mielekkäästi sen hiljentämisen tehdä pelkällä moottorijarrulla. Maltillinen jarrunkäyttö tarjoaa sen edun että takanatuleva tosiaan ymmärtää että edellä oleva hiljentää ajoissa.

Sillä ei kai väliä hiljentääkö itse risteykseen moottorilla vai jarrulla, mutta sillä on väliä näytetäänkö takanatulevalle jarruvaloja. Jos auto ei moottirjarrutuksella tee sitä automaattisesti, niin sitten pitää tehdä jaloin.

perään liki tullut ehkä tuon jarruvalottomuuden takia ja tuskin yllätys jos se takanatulia olisi jo siell ä80 alueella olut "kontissa" kiinni, ja 60 rajoituksen aluettua tullut entistä lähemmäksi ja kun kääntymistä varten alettu hiljentää, niin sitten entistä lähemmäksi.

Jos moottorijarruttelia on muutaman sadan metrin päässä 60 alueella luuhannut neljääkymppiä vapaalla keskellä ajorataa, niin sitten kyllä ei ihme että takanatuliat painostaa. Tosin tarina antaa kuvaa että hiljentämiset tehty vähän rajummin, ainakin joillain autoilla voi "jarrutella" moottorijarrulla ihan riittävän hyvin esim kääntymistä varten, sikailua toki jos ei jarruvaloja näytä.
 
Kuvaus vaikutti siltä että ensin on hiljennetty kuudenkympi rajoitukseen, teknisesti voi painaa jarru ennen merkkiä, tai sitten moottorijarrutella ajoissa, riippuu autosta ja sijainnista voiko mielekkäästi sen hiljentämisen tehdä pelkällä moottorijarrulla. Maltillinen jarrunkäyttö tarjoaa sen edun että takanatuleva tosiaan ymmärtää että edellä oleva hiljentää ajoissa.

Sillä ei kai väliä hiljentääkö itse risteykseen moottorilla vai jarrulla, mutta sillä on väliä näytetäänkö takanatulevalle jarruvaloja. Jos auto ei moottirjarrutuksella tee sitä automaattisesti, niin sitten pitää tehdä jaloin.

perään liki tullut ehkä tuon jarruvalottomuuden takia ja tuskin yllätys jos se takanatulia olisi jo siell ä80 alueella olut "kontissa" kiinni, ja 60 rajoituksen aluettua tullut entistä lähemmäksi ja kun kääntymistä varten alettu hiljentää, niin sitten entistä lähemmäksi.

Jos moottorijarruttelia on muutaman sadan metrin päässä 60 alueella luuhannut neljääkymppiä vapaalla keskellä ajorataa, niin sitten kyllä ei ihme että takanatuliat painostaa. Tosin tarina antaa kuvaa että hiljentämiset tehty vähän rajummin, ainakin joillain autoilla voi "jarrutella" moottorijarrulla ihan riittävän hyvin esim kääntymistä varten, sikailua toki jos ei jarruvaloja näytä.
EIköhän vilkku hoida tuon tiedon, että risteykseen hidastetaan, mutta jos tossa nyt käytännössä 400m on 60alueella himmailtu vaikkapa 60->20 tuo nopeus niin siinä on keskimäärin rullattu neljää kymppiä sen sijaan, että viimeisen 100 metrin aikana vaikkapa jarruttelisi nopeutta pois. Ongelma tossa on vähän se, että sellanen kohtuullinenkaan turvaväli ei äkkiä riitä olemaan hidastamatta siinä takana, jos edessäolija hidastelee tarpettomasti. Järkevillä turvaväleillä ajaminenhan tulisi palkittua jos edessäajavakin ajaisi järkevästi, koska silloin takaatulevan ei mahdollisesti tarvitsisi hidastaa ollenkaan vaikka edestä käännytäänkin.
 
Joko kuski jäätynyt poikkeavassa tilanteessa tai täysin ameeba
Onhan noita. Oltiin aikoinaan ex-vaimon kanssa silloisella harrasteella ajelemassa vanhaa ykköstietä kohti Helsinkiä, kun huomasin takana pidemmällä tulevan ambulanssin hälytysvalot ja sireeni päällä. Hidastin ja siirryin ihan tien oikeaan reunaan, niin suoraan mun takana ollut auto meinasi lähteä ohi kun ei ollut huomannut ambulanssia. Ratissa ollut nuorehko nainen taisi hieman yllättyä kun ambu tuli ohitse melkoista kyytiä ja näin miten alkoi sitten kaverinsa kanssa naureskelemaan asialle.

Kyllä siitä omasta ympäristöstä pitäisi olla jatkuvasti tietoinen niin pitkälle kuin näkyvyyttä on.
 
Joo, toissa talvena ajelin jääradalla jonne ei kukaan muu edes pääse ja vilkutin varikolle..
 
Onhan noita. Oltiin aikoinaan ex-vaimon kanssa silloisella harrasteella ajelemassa vanhaa ykköstietä kohti Helsinkiä, kun huomasin takana pidemmällä tulevan ambulanssin hälytysvalot ja sireeni päällä. Hidastin ja siirryin ihan tien oikeaan reunaan, niin suoraan mun takana ollut auto meinasi lähteä ohi kun ei ollut huomannut ambulanssia. Ratissa ollut nuorehko nainen taisi hieman yllättyä kun ambu tuli ohitse melkoista kyytiä ja näin miten alkoi sitten kaverinsa kanssa naureskelemaan asialle.

Kyllä siitä omasta ympäristöstä pitäisi olla jatkuvasti tietoinen niin pitkälle kuin näkyvyyttä on.
Tunnen useampia naisia joiden hahmotuskyky on peileistä lähes täysi 0. En ihmettele miksi kokevat moottoritiellä ja monikaistaisella tiellä ajon hyvin haastavaksi ja takaa ohittavat ajoneuvot tulevat aina yllättäen.
Kun sen ottaa tavaksi, peilejä tulee vilkuiltua ihan huomaamatta ja ympäristö pysyy aina huomioituna, vaikka ei odottaisi ketään tulevan. Vähän kuin vilkun käyttö, sitä pitäisi käyttää aina vaikka ei odottaisi kenenkään näkevän. Se saattaa pelastaa kun sitä vähiten odottaa.
 
Mulla on työmatkan aikana yksi liikennevaloyhdistelmä, jossa punaisista valoista valtatielle käännyttyä, pääsee uusiin punaisiin valoihin vajaan kilometrin päässä. Sopivasti moottorijarruttamalla ja rullaamalla saa jatkettua matkaa 20-30 km/h vauhdista kun taas ajamalla älyttömällä kiireellä, saa jarruttaa ja pysähtyä risteykseen. Huvittaa joka kerta kun rullatessa kaukaa näkyviä punaisia valoja kohti, saa takana oleva hepulin, lähtee kovaa vauhtia oikealle kaistalle (pysyn itse vasemmalla, koska oikealta kaistalta erkanee niissä seuraavissa valoissa oma kaista oikealle kääntyville ja heille on usein vihreät odottamassa) ja joutuu tekemään tiukan jarrutuksen, koska liikenne seisoo siellä odottelemassa valojen vaihtumista.

Samaa tekee moni maantiellä. Lähestytään kilometritolkulla jotain hitaampaa, niin ajetaan lähelle ja jarrua. Miten ei voi hahmottaa edellä menevän nopeutta ja himmailla sopivasti ja sitten tarpeen mukaan vaan kaasupolkimella ohi. Tai jos edellä menevää edeltävä alkaa vilkutella kääntymisen vuoksi, niin ajetaan vaan lähemmäs ja jarrulla perään. Kyse on jostain hahmotuskyvyn puutteesta ja yleisestä liikenteen seuraamattomuudesta ja vain keskitytään johonkin muuhun. Suurin osa näistä valitettavasti naisia. Moni ilmeisesti luulee ajavansa normaalist ja turvallisesti, mutta ennakointi oikeasti on täysin puutteellista tai sitten ollaan asenteella hv ja ei kiinnosta. Olen useammin seuraliiut pitkillä matkoilla, kuinka paljon ihmiset jarruttelee maantiellä aivan turhaan, kun pelisilmällä voi ajella aika joustavasti ja sopivan lujaakin vielä. Mutta ei...
 
Samaa tekee moni maantiellä. Lähestytään kilometritolkulla jotain hitaampaa, niin ajetaan lähelle ja jarrua. Miten ei voi hahmottaa edellä menevän nopeutta ja himmailla sopivasti ja sitten tarpeen mukaan vaan kaasupolkimella ohi. Tai jos edellä menevää edeltävä alkaa vilkutella kääntymisen vuoksi, niin ajetaan vaan lähemmäs ja jarrulla perään. Kyse on jostain hahmotuskyvyn puutteesta ja yleisestä liikenteen seuraamattomuudesta ja vain keskitytään johonkin muuhun. Suurin osa näistä valitettavasti naisia. Moni ilmeisesti luulee ajavansa normaalist ja turvallisesti, mutta ennakointi oikeasti on täysin puutteellista tai sitten ollaan asenteella hv ja ei kiinnosta. Olen useammin seuraliiut pitkillä matkoilla, kuinka paljon ihmiset jarruttelee maantiellä aivan turhaan, kun pelisilmällä voi ajella aika joustavasti ja sopivan lujaakin vielä. Mutta ei...
Sitä minäkin aina ihmettelen, mutta ehkä se on vaan joku oppimiskysymys. Oma ajotapa on aina ollut enemmänkin edellä menevän edessä olevan tarkempaa seuraamista ja vauhdin sovittamista muuhun liikenteeseen. Hyvin paljon on niitä, jotka kiihdyttää milloin kenenkin konttiin kiinni ja saa hepulit kun kaista ei vedäkään sitä omaa vauhtia. Viimeksi tänä aamuna ihmettelin yhtä "ammattikuskia", joka ajoi isolla kuorma-autolla ensin kilometritolkulla 70-alueella vajaan metrin päässä minusta (todellinen nopeus vakkarilla 74-75 km/h) ja siirtyi sitten vasemmalle kaistalle toisen perään yhtä lähelle ajamaan suunnilleen samaa vauhtia. Siihen aikaan kun liikuin, liikenne veti hyvin eikä ollut pakko ajella tappituntumalla vaan itsekin pystyin pitämään edellä menevään ihan hyvän turvavälin.
 
Sunnuntaina "mielenkiintonen" tapahtuma Turun motarilla, tuli taas mieleen että mikä helvetti voi ihmistä vituttaa niin paljon, että lapsellinen kiukunpuuska oikeuttaa leikkimään muiden hengellä.

Tultiin siis perheen kanssa Turun motaria Helsinkiin päin. Espoon kohdalla oikealla kaistalla oli tiivis letka, joka eteni tasaista 95 km / h vauhtia. Ohituskaistalla oli keulilla yksi auto, sen perässä meikäläinen ja takana joku Kia-mies. Ajeltiin pitkä pätkä sulassa sovussa, nopeus GPS:n mukaan 110 km / h satasen alueella. Kun keulilla ajava auto sitten lähti pois edestä, napsahti Kia-miehellä välittömästi päässä ja alkoi puskemaan aivan kiinni takapuskuriin. En pystynyt vaihtamaan kaistaa ilman melko voimakasta jarruttamista, joka taas tuntui huonolta idealta takapuskurissa roikkuvan idiootin takia. Perseily jatkui valoshowlla ja ihmeellisellä koukkailulla, jossain vaiheessa näytti siltä, että tyyppi yritti päästä pientareen puolelta ohi. Hetken päästä oikealle kaistalle tuli tilaa ja pääsin pois edestä. Näytin sivuikkunasta vielä terveiset käsimerkein, jolloin sankari kiilasi eteen ja alkoi polkemaan jarrua. Autojen väliin jäi tilaa alta metri ja nopeus 110 km/h . Ilmaisin tuohtumustani ääni- ja käsimerkein, jonka jälkeen kaveri kiihdytteli edelle ja jäi tyytyväisenä ajamaan sitä samaa 110 km / h vauhtia..

Kia-mies, missä oletkin, toivon että mikropeniksesi surkastuu ja tippuu pois.
 
Samaa tekee moni maantiellä. Lähestytään kilometritolkulla jotain hitaampaa, niin ajetaan lähelle ja jarrua... Olen useammin seuraliiut pitkillä matkoilla, kuinka paljon ihmiset jarruttelee maantiellä aivan turhaan, kun pelisilmällä voi ajella aika joustavasti ja sopivan lujaakin vielä. Mutta ei...
Ihmettelin tätä samaa vielä kuukausi sitten. Tämä ei varmasti selitä näitä kaikkia tapauksia, mutta osan kyllä.

Vaihdoin siis kuukausi sitten autoa. Nykyisessä on adaptiivinen vakkari, ja meni kyllä hetki tottua siihen, koska itselläni ei ole ollut tapana siirtyä varaamaan ohituskaistaa 100-200m ennen ohitettavaa. Aika monta kertaa on käynyt niin, että lähestyn edellä menevää selvällä nopeuserolla ja auto alkaakin jarruttamaan juuri ennen kun olen lähdössä ohittamaan, koska vakkari yrittää mukautua edessä menevän nopeuteen.

Kiva laite ruuhkassa ja maanteillä, missä ohittaminen on hankalaa, mutta sitten kun ajelee monikaistaisella tiellä hitaampien joukossa niin pitää melkein kytkeä pois päältä ennen ohituksia.
 
Ihmettelin tätä samaa vielä kuukausi sitten. Tämä ei varmasti selitä näitä kaikkia tapauksia, mutta osan kyllä.

Vaihdoin siis kuukausi sitten autoa. Nykyisessä on adaptiivinen vakkari, ja meni kyllä hetki tottua siihen, koska itselläni ei ole ollut tapana siirtyä varaamaan ohituskaistaa 100-200m ennen ohitettavaa. Aika monta kertaa on käynyt niin, että lähestyn edellä menevää selvällä nopeuserolla ja auto alkaakin jarruttamaan juuri ennen kun olen lähdössä ohittamaan, koska vakkari yrittää mukautua edessä menevän nopeuteen.

Kiva laite ruuhkassa ja maanteillä, missä ohittaminen on hankalaa, mutta sitten kun ajelee monikaistaisella tiellä hitaampien joukossa niin pitää melkein kytkeä pois päältä ennen ohituksia.
Jenkki sähköauto ?

No oli tai ei, niin ilmeisesti on hyvä vakkari. Tyypillinen ongelma on etteivät reagoi riittävän ajoissa. (kantama liianpieni)

Siis meinaan sitä että ohjaa vaihtamaan kaistaa ajoissa. (motari), kaksikaistaisilla jos haluaa ensin kiihdyttää ennen kaistanvaihtoa, niin ei kai nuo yleensä himmaa, jos ei ihan päinaja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 081
Viestejä
4 651 196
Jäsenet
76 365
Uusin jäsen
JJS24

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom