- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 19 329
No oikeassa elämässä sä et lähde ohittaan 200metrin väliin.@pulatunnus kannattaa nyt opetella ymmärtämään lukemaansa (miksi hitossa sä lähtisit jonkun perästä kiihdyttämään jos keskellä vastaantulevaa letkaa on rako, tuo rako ja 'varma' ohituspaikka on nähtävissä jo kaukaa. Sen sijaan jos vastaan tulee auto(ja) ja sen jälkeen on mäki/mutka (josta niitä autoja tulee), niin näkyvyys on rajattu ts. kyseessä on potentiaalinen ohituspaikka kun 'letkassa' on rako, mutta ei 'varma', se selviää vasta kun se viimeinen auto on hyvin lähellä, koska sieltä mutkasta/mäestä voi koska tahansa tulla lisää autoja). Tajusit varmaan itsekin että sitä vauhtia on kerätty riittävästi tuossa 70@100 casessa jo ennen ohitusta (sä voit mun puolesta vaikka laskea että minkälaiset kikat tarvitaan jotta tuossa pääsee keskimääräisellä 120hp autolla ohi ja kuinka paljon helpommin siitä pääsee vaikka teslalla ohi), joten jätän tämän keskustelun sinun kanssasi osaltani tähän.
Suomessa on saviteitä joissa tuntemattomalla pätkällä voi yllättäen tai pyytämättä tulla jokin peltoaukea missä avautuu ohitusmahdollisuus, tosin siellä nyt vaikea ulosmitata edes sen 200hp reservejä.
Mutta jos ollaan vähän paremilla teillä, niin ehkä jossain päin suomea on pätkiä missä paljon mäen nyppyölöitä tai mutkia joissa tietyissä olosuhteissa ei pysty ennakoimaan. No taasen tullaan siihen että niissä vaikea turvallisesti käyttää edes niitä 200hp vähäisiä resursseja.
Jos nyt oli satasen tie ja joku "traktori" menee 70km/h, nopeusero siis 30km/h, 8,3m/s
Jos ynnätään että 83 metriä pitää kiriä (38m+7+38m), niin siihen menee reilu kymmenen sekunttia.
Eli n 280 metriä.
Saman verran tulee se vastaantulia samassa ajassa, niin ei se kilometri vapaata vielä reilu ole.
70@100 casessa
No tyypillinen heitto on että ajetaan vähän reilummpaa vauhtia, mietitään jotain tyypillisempää peräkärry kuviota.
85/115
Nopeusero sama 30km/h 8,3 m/s
Kirittävää matkaa vähän enemmän, esim 100m. tuohon menee n 12 sekunttia. Eli 380 metriä
Jos vastaantulia on yhtä tunnollinen, niin sama matka, eli matka ja tarvittava aika kasvaa vs se 70/100 esimerkki.
Sitten voi miettiä onko se myöhästynyt kiihdytys ja teho, vai olisko ajoissa valmistautuminen, millä se ohittamisen voi mahdollistaa ja ehkä viedä turvallisemmin maaliin.
Seuraava selitys on varmaan pienemmät turvavälit, yllä oli menty varsin pienillä, alle suositusten, jonka takia pitäisi jo esimerkissä sitä marginaali ottaa reilummin vastaantulijoita ja arviointi virheitä varten.
Pienempi turvaväli taasen entisestään vähentää tehohyötyä. (ennakointi kannattaa paremmin).
Juu, kiva että on tehoa, ja siitä huvista ollaan valmiita maksamaan, rehdimpää perustella aidoilla syillä, jos taasen pitää liikenteessä törttöilystä niin lisää se toki niitäkin mahdollisuuksia, voi senkin myöntää.
Viimeksi muokattu: