Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllähän tuo adaptiivinen vakkari himmaa ihan liian ajoissa ja on vielä niin fiksu että jarruttaa kovempaa mitä isompi nopeusero edellä menijään on. Heti kun näyttää vilkkua vasemmalle niin antaakin taas hanaa vaikka edellä menijä lähestyy, ohitusta helpottamaan. Volkkarissa on saanut melko pienen välin säädettyä, vaan 0.5s matkan, mutta siltikin pienin asetus saisi olla vielä puolet tuosta. Kieltämättä on tullut opeteltua väkisin uudelleen kaistanvaihtoja motarilla kun vanhalla ei-adaptiivisella vakkarilla tuli ohiteltua paljon pienemmillä marginaaleilla.
Aasian malleissa on ilmeisesti paljon tiukemmat paikalliset säädökset joten niiden vakkarit on viritetty niin että jättävät pienimmälläkin asetuksella ihan jäätävän turvavälin.
 
Kyllähän tuo adaptiivinen vakkari himmaa ihan liian ajoissa ja on vielä niin fiksu että jarruttaa kovempaa mitä isompi nopeusero edellä menijään on. Heti kun näyttää vilkkua vasemmalle niin antaakin taas hanaa vaikka edellä menijä lähestyy, ohitusta helpottamaan. Volkkarissa on saanut melko pienen välin säädettyä, vaan 0.5s matkan, mutta siltikin pienin asetus saisi olla vielä puolet tuosta. Kieltämättä on tullut opeteltua väkisin uudelleen kaistanvaihtoja motarilla kun vanhalla ei-adaptiivisella vakkarilla tuli ohiteltua paljon pienemmillä marginaaleilla.
1. miksi halutaan ajaa motarilla sen ohitettavan konttiin, jopa niin innokkaasti että säädetään vakkari käyttökelvottomalle.
2. miksi jättää vilkun käytön viimetinkaan ? (joka kuvauksen perusteella mahdollistaisi myös halutun kontiin ajamisen)

Aiemmin ko konsernin laitteissa varsin lyhyt se maksimikin, vilasin nettiä, niin ei ihan selvyyttä, mutta ilmeisesti uutukaisissa malleissa käyttökelpoisia etäisyyksiä.
 
1. miksi halutaan ajaa motarilla sen ohitettavan konttiin, jopa niin innokkaasti että säädetään vakkari käyttökelvottomalle.
2. miksi jättää vilkun käytön viimetinkaan ? (joka kuvauksen perusteella mahdollistaisi myös halutun kontiin ajamisen)
Kun on vähän vilkkaammin liikennettä, ei haluaisi tukkia vasenta kaistaa pitkällä ohituksella. Olenpa myös huomannut ilmiön että ohitettava alkaa usein kiihdyttämään jos lähestyy hitaasti vasenta kaistaa. Ohitus on ohi reippaasti sujuvammin kun pysyy oikealla kaistalla mahdollisimman pitkään.
Miten tuossa on jätetty vilkku viime tinkaan? Sanoin vaan että siitä löytyy tuollainen mukava ominaisuus, kun vaihtaa kaistaa heti kun huomaa että nyt vakkari nappasi edellä menijään.
 
Kun on vähän vilkkaammin liikennettä, ei haluaisi tukkia vasenta kaistaa pitkällä ohituksella. Olenpa myös huomannut ilmiön että ohitettava alkaa usein kiihdyttämään jos lähestyy hitaasti vasenta kaistaa. Ohitus on ohi reippaasti sujuvammin kun pysyy oikealla kaistalla mahdollisimman pitkään.
Miten tuossa on jätetty vilkku viime tinkaan? Sanoin vaan että siitä löytyy tuollainen mukava ominaisuus, kun vaihtaa kaistaa heti kun huomaa että nyt vakkari nappasi edellä menijään.
Lokiikkani oli se, että jos siellä ohituskaistalla ei ole nopeammin tulevia, niin miksi ajaa edellä olevan konttiin.
Jos taasen siellä on muuta, nopeampaa liikennettä, niin jokatapauksessa se paikka pitää odottaa, jolloin myös turhaa ajaa ohitettavan konttiin kiinni, vaan mennä sinne vapaaseen paikkaan sitten kun sellainen sopiva sieltä löytyy.

Ymmärsin vakarisi toiminnan niin että jos vilkkupäällä, niin se ei himmaa, eli se jo itsessään estää vakkarinhiljentämisen vaikka etäisyys siinä ennen kaistanvaihtoa kävisi vähän pienemmäksi.

Ongelma kuvauksesi sopisi paremmin sellaiseen tilanteeseen jossa pitkää pätkää ajaa vakkarilla ja ajan säätänyt normaalia turvaväliä pidemmäksi, mutta kerroit jopa alle sekunnin asetuksista, joten eihän selllainen edes ennen aikojaan edes reagoi edelläajavaan, vaikka vakkari vähän ennakkoa ottaisi,
jos taasen nopeusero on niin iso että vakkari sekunnin asetuksella alkaa muutaman sekunnin päästä himmaa, niin sekin on tilanne missä ei ainakaan kannata konttiin ajaa, vaan hiljentää tai sitten tilansalliessa ohittaa.

Olenpa myös huomannut ilmiön että ohitettava alkaa usein kiihdyttämään jos lähestyy hitaasti vasenta kaistaa.
Joskus tuollaisia löytyy, niiden kanssa on elettävä , eikä sen takia lähteä kiusaan muita jotka asiallisesti ajalee.

Jos nopeusero on pieni, niin joskus syy voi olla ihan tunne, jota voi korostaa ohitettavan ja oman pieni nopeusvaihtelua, vaikka kumpikin menisi vakkarilla. Tosin jos stressaa siellä ohituskaistalla olla, niin hyvällä adaptiivisella vakkarilla ei edes tarvi lähteä ohittaan.

Jos meinasit että ohitettava kiihdyttää ja loittonee, niin sitten vaan palataan takaisin oikealle.


Edit.

Kun on vähän vilkkaammin liikennettä, ei haluaisi tukkia vasenta kaistaa pitkällä ohituksella.
Sori, jos tarkoitat tilannetta missä sinulla on sellainen kalusto millä ajoneuvokohtainen rajoitus tai jopa rajoitin ja olet saavuttanut toisen ajoneuvon millä vielä tiukempi, niin jo tuo sanomasi on todella hyvä huomio.

Tulee mieleen esim nämä linja-autojen rekka ohitukset. kesärajoituksilla.

Volkkari pakettiauto ?

Edit: henkilöauto, no esim peräkärryn kanssa sama tilanne, tai jos muista syistä ajalee reilusti alle rajoitusten ja saavuttaa vielä hitaammin ajavan joka tekisi mieli ohittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuo adaptiivinen vakkari himmaa ihan liian ajoissa ja on vielä niin fiksu että jarruttaa kovempaa mitä isompi nopeusero edellä menijään on. Heti kun näyttää vilkkua vasemmalle niin antaakin taas hanaa vaikka edellä menijä lähestyy, ohitusta helpottamaan. Volkkarissa on saanut melko pienen välin säädettyä, vaan 0.5s matkan, mutta siltikin pienin asetus saisi olla vielä puolet tuosta.
Ikivanhassa baijerilaisessa ainakin pieni hipaisu kaasuun disabloi tuon, siis pitää poljinta ns. pintakaasulla niin kauan kuin on tarpeen overridata. Käytännössä vekotin toimii silloin tavallisena vakkarina, mutta jos ihan perseeseen ajaa niin ainakin muistaakseni/mielestäni äänihäly tulee, olisin melko varma että (paniikki)jarrua(kaan) ei tule kunnes nostat jalan pois kaasulta. Käteveämpi toki olisi jos ratissa olisi nappi niin ei tarttis jalkoja juuri ollenkaan :).
 
Normaali henkilöauto. Vaikea selostaa auki syitä miksi näin toimii koska riippuu jokaisen ajotottumuksista.

Ikivanhassa baijerilaisessa ainakin pieni hipaisu kaasuun disabloi tuon, siis pitää poljinta ns. pintakaasulla niin kauan kuin on tarpeen overridata. Käytännössä vekotin toimii silloin tavallisena vakkarina, mutta jos ihan perseeseen ajaa niin ainakin muistaakseni/mielestäni äänihäly tulee, olisin melko varma että jarrua ei tule kunnes nostat jalan pois kaasulta. Käteveämpi toki olisi jos ratissa olisi nappi niin ei tarttis jalkoja juuri ollenkaan :).
Joo kyllähän jokainen vakkari sallii sen painamalla kaasua jos ei ole nopeudenrajoitin-tilassa, silloin pitää mennä kickdownille asti.
 
Tänään vaihteeksi tultiin kiertoliittymään kolmion takaa eteen niin, että pakko oli jarruttaa tai olisi osunut. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että kolmion takaa ei tulla siihen eteen. Vauhtia oli ~20km/h, koska ympyrä oli ruutukaavalla, joten jalankulkijoiden ym. takia ei kovin kovaa voi ajella kun on jäätä.
 
Kun on vähän vilkkaammin liikennettä, ei haluaisi tukkia vasenta kaistaa pitkällä ohituksella. Olenpa myös huomannut ilmiön että ohitettava alkaa usein kiihdyttämään jos lähestyy hitaasti vasenta kaistaa. Ohitus on ohi reippaasti sujuvammin kun pysyy oikealla kaistalla mahdollisimman pitkään.
Miten tuossa on jätetty vilkku viime tinkaan? Sanoin vaan että siitä löytyy tuollainen mukava ominaisuus, kun vaihtaa kaistaa heti kun huomaa että nyt vakkari nappasi edellä menijään.
Jos vasemmalla kaistalla on liikennettä tai oikealla perseillään kiihdyttämällä, mielestäni oikeampi ratkaisu on polkaista vähän lisää vauhtia, sen sijaan että menisi liian lähelle edellä ajavaa. Ylinopeus on paljon parempi vaihtoehto kuin vaarantaa itsensä ja muut ajamalla ilman turvavälejä.
 
Tuosta ylinopeudesta tuli mieleen kysyä, onko kukaan koskaan edes kuullut, että poliisi olisi sakottanut alle 20 kmh ylinopeudesta moottoritiellä?
 
Tuosta ylinopeudesta tuli mieleen kysyä, onko kukaan koskaan edes kuullut, että poliisi olisi sakottanut alle 20 kmh ylinopeudesta moottoritiellä?

On ihan omakohtaisia kokemuksia sakoista motarilla, mitattu ylityshaarukka 15-40km/h. Tosin tuo alin noista sisälsi pari hieman kovempivauhtista testiä, joista ei saatu tutkalukemaa, joten voi olla, että sen takia sakottivat.
 
Tuosta ylinopeudesta tuli mieleen kysyä, onko kukaan koskaan edes kuullut, että poliisi olisi sakottanut alle 20 kmh ylinopeudesta moottoritiellä?
Ei faktaa, mutta uskoisin, mutu perustuu siihen että viimevuosikymmennellä näin ihan manuaali tutkailua ja sen verran ruuhkaa pysäytysrampilla että ei ehkä pelkisti yli 20 ajavasti. Toinen tietekin jos samalla valvoivat turvavälejä.

edit.
Joo, muitakin , mutta ne ei ehkä ihan sitä mitä haet.

Noin yleistäen jotenkin tuntuu että viimevuosina on vähentynyt havaittava valvonta, siis ne missä ollaan perinteiseen tapaan kytiksellä jollain puhtaalla täyden nopeuden motarilla. Ja vaikea taasen kuvitella että liikenteen seassa ajellessa lähdettäsiin jotain rike lappuja kirjoittaan.
 
Viimeksi muokattu:
Normaali henkilöauto. Vaikea selostaa auki syitä miksi näin toimii koska riippuu jokaisen ajotottumuksista.

Joo kyllähän jokainen vakkari sallii sen painamalla kaasua jos ei ole nopeudenrajoitin-tilassa, silloin pitää mennä kickdownille asti.
En nyt ihan ymmärrä että miksi on ollut sitten "pakko muuttaa" tottumuksia kun kerran vanhaan tottumukseen pääsee yksinkertaisesti lepuuttamalla jalkaa polkimella sopivassa kohtaa ts. sinne vasemmalle ei siis ole mikään _pakko_ tunkea yhtään sen aiemmin kuin aikaisemminkaan...
 
En nyt ihan ymmärrä että miksi on ollut sitten "pakko muuttaa" tottumuksia kun kerran vanhaan tottumukseen pääsee yksinkertaisesti lepuuttamalla jalkaa polkimella sopivassa kohtaa ts. sinne vasemmalle ei siis ole mikään _pakko_ tunkea yhtään sen aiemmin kuin aikaisemminkaan...

Loppujen lopuksi ymmärsin niin että adaptiivinen vakkari on muuttanut ajotapoja parempaan suuntaan.

Siis se tavallaan varoittaa että olet ajanut liianlähelle, muutaman kerran jälkeen tuntuma paranee.

Ketjussa aiemmin juttua vaikka ne olikin naisia syyttäviä kommentteja, niin helposti sitä sinne toisen kontiin ajautuu, ei sitä ajattele, ennenkuin joku apuväline sen kertoo.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään vaihteeksi tultiin kiertoliittymään kolmion takaa eteen niin, että pakko oli jarruttaa tai olisi osunut. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että kolmion takaa ei tulla siihen eteen. Vauhtia oli ~20km/h, koska ympyrä oli ruutukaavalla, joten jalankulkijoiden ym. takia ei kovin kovaa voi ajella kun on jäätä.

Näin raskaankaluston kuljettajana, pitäs "liikenneympyröissä" olla max 15kmh rajoitus ja vasemman vilkun käyttö pakollinen(jos jatkaa)
Ärsyttää, kun kiertoliittymään tullaan kovaa nopeutta, ja ennenkun kerkeet nähdä sen oikean vilkun vilahduksen, auto on jo poistunut liittymästä. Silloin itse joutunut turhaan pysähtymään.
Tai sitten niistä pitäs tehdä paljon isompia halkaisijaltaan, jolloin näkis sen vilkun ajoissa.
 
On ihan omakohtaisia kokemuksia sakoista motarilla, mitattu ylityshaarukka 15-40km/h. Tosin tuo alin noista sisälsi pari hieman kovempivauhtista testiä, joista ei saatu tutkalukemaa, joten voi olla, että sen takia sakottivat.
Eli toisin sanoen sinua(kaan) ei ole pysäytetty alle 20km/h ylityksestä vaikka sakossa sitten alle 20km/h lukema on ollutkin? Itse ainakin ajellut useammankin kerran ratsiaan sen 135-137 todellista josta sitten posliinien -3 pois. Itse epäilen että vaikea on saada sakkoja ainakaan 15 ja alle ylityksistä, koska kaikki 7-15 välissä kuluu saman suuruisen sakon piiriin niin jos pysäytät +15 ajavan niin tasapuolisen kohtelun nimissä pitäisi sitten myös pysäyttää +7 ajavat -> eivät pysty käsittelemään mitenkään ko. automäärää jos on vähänkin liikennettä. 16-20 ajavat tuottavat "vain" 200e ja näitäkin riittänee vielä ruuhkaksi asti -> ei kannattavaa kun joutuvat ignooraamaan päiväsakoille menijöitä koska sakotusjonoa on jo ylitöiksi asti.
 
Eli toisin sanoen sinua(kaan) ei ole pysäytetty alle 20km/h ylityksestä vaikka sakossa sitten alle 20km/h lukema on ollutkin? Itse ainakin ajellut useammankin kerran ratsiaan sen 135-137 todellista josta sitten posliinien -3 pois. Itse epäilen että vaikea on saada sakkoja ainakaan 15 ja alle ylityksistä, koska kaikki 7-15 välissä kuluu saman suuruisen sakon piiriin niin jos pysäytät +15 ajavan niin tasapuolisen kohtelun nimissä pitäisi sitten myös pysäyttää +7 ajavat -> eivät pysty käsittelemään mitenkään ko. automäärää jos on vähänkin liikennettä. 16-20 ajavat tuottavat "vain" 200e ja näitäkin riittänee vielä ruuhkaksi asti -> ei kannattavaa kun joutuvat ignooraamaan päiväsakoille menijöitä koska sakotusjonoa on jo ylitöiksi asti.

Sitä en voi tietää, että olisiko pysäytys ja sakotus ollut ns. normaalilla ajolla esim. 19km/h:n ylityksestä, mutta nyt se oli ja tuli 15km/h:n ylityksestä.

Ja jos nyt ihan tarkkaan nussitaan pilkkua, niin lapussa olisi varmaan ollut joku muu lukema, jos olisin kovemmin ajanut. Eli pysäytetty ja sakotettu 15km/h:n ylityksestä.


edit. Maantiellä(motarin ulkopuolella) sitten ihan eri juttu, siellä onkin ollut haarukka ihan toinen, kirjoittavat ihan mielellään myös rikesakkoja joutessaan ja tylsistyneimmät jopa huomautuksia vittuilujen kera.
 
Sitä en voi tietää, että olisiko pysäytys ja sakotus ollut ns. normaalilla ajolla esim. 19km/h:n ylityksestä, mutta nyt se oli ja tuli 15km/h:n ylityksestä.

Ja jos nyt ihan tarkkaan nussitaan pilkkua, niin lapussa olisi varmaan ollut joku muu lukema, jos olisin kovemmin ajanut. Eli pysäytetty ja sakotettu 15km/h:n ylityksestä.


edit. Maantiellä(motarin ulkopuolella) sitten ihan eri juttu, siellä onkin ollut haarukka ihan toinen, kirjoittavat ihan mielellään myös rikesakkoja joutessaan ja tylsistyneimmät jopa huomautuksia vittuilujen kera.
Ei sun tartte nussia pilkkua, itse sanoit että vauhtia oli reilusti mutta siitä ei saatu lukemaa -> ei tartte olla einstein että silloin sakottavat 100% varmasti siitä lukemasta jonka saivat ylös. ts. olisit saanut sakon vaikka tutka olisi näyttänyt +10-3.

Ei putoile sakkoja maantielläkään kovin helposti alle päiväsakkojen, yleensä se on yksittäinen partio ja jos se pysäyttää jonkun +7 ajelijan niin mikäli joku tulee päiväsakkoja niin sen on annettava mennä tai lopettaa nykyisen sakon kirjoitus ja potkaista "asiakas" ulos ja lähteä perään. Itseä ei ole pysäytetty koskaan vaikka vastaan on tullut kymmeniä posliineja kun vauhtia on ollut alle päiväsakkojen (yleensä alle 15, mutta siis yli 7:)). Joskus jaksavat sinisiä vilauttaa tai heristävät sormea kabiinissa...

Eli kyllä siellä maantielläkin pitää partiolla tylsää olla jotta vaivaantuvat, kuitenkin partioiden määrä on vedetty suht minimiin niin odottavaa juoppokeikkaa on melkein 24/7 hoidettavana :).
 
Näin raskaankaluston kuljettajana, pitäs "liikenneympyröissä" olla max 15kmh rajoitus ja vasemman vilkun käyttö pakollinen(jos jatkaa)
Ärsyttää, kun kiertoliittymään tullaan kovaa nopeutta, ja ennenkun kerkeet nähdä sen oikean vilkun vilahduksen, auto on jo poistunut liittymästä. Silloin itse joutunut turhaan pysähtymään.
Tai sitten niistä pitäs tehdä paljon isompia halkaisijaltaan, jolloin näkis sen vilkun ajoissa.

No tämä ei ollut sellainen pieni, vaan ihan reilun kokoinen keskellä joku taideteos jne. Raskaalle kalustolle toki ihan eri asia liittyä, nyt kyseessä oli kyllä ihan pikku kauppakassi, joka tuli sellaiseen väliin, ettei siihen nyt olisi mitenkään voinut tulla. Lisäksi liikkeelle lähtö oli vielä kun hidastetusta filmistä. Täällä kolmiot tuntuu olevan lähinnä viitteellisiä. Eilen viimeksi 50km/h rajoituksella yksi sankari tuli kolmion takaa eteen niin että meinasi vetäistä vastaan tulevaa keulaa kun tie olikin jäässä (kävi vastaan tulevien kaistalla, mutta ei osunut kun vastaantuleva ajoi oikeassa reunassa). Tuli siis hiljetämättä kolmiolle ehkä ~20km/h vauhdilla ja kääntyi oikealle mun eteen. Tämänkin takia taas jarruteltiin, kun se kolmion merkityksen sisäistäminen on osalla jotenkin niin vaikeaa.
 
Ajelin tänään Hesasta Turkuun kuivalla tiellä kesärajoituksen mukaan ja ihmettetelin, miksei rajoitusta ole nostettu kun se varsii helppoa olisi. Aika hyvin ihmiset silti rajoitusta noudattivat. 105 laitoin vakkariin eikä hirveää määrää ohittajia ollut. Niistä melkein kaikki saksalaismerkkejä Corsa niistä pienimpänä. ;-)
Olis varmaan ihan rauhassa saanut 120 ajaa, yhtään poliisia ei näkynyt ja tuskin olisivat piitanneet. Kameroita sielä ei taida ollakaan.
 
Ajelin tänään Hesasta Turkuun kuivalla tiellä kesärajoituksen mukaan ja ihmettetelin, miksei rajoitusta ole nostettu kun se varsii helppoa olisi. Aika hyvin ihmiset silti rajoitusta noudattivat. 105 laitoin vakkariin eikä hirveää määrää ohittajia ollut. Niistä melkein kaikki saksalaismerkkejä Corsa niistä pienimpänä. ;-)
Olis varmaan ihan rauhassa saanut 120 ajaa, yhtään poliisia ei näkynyt ja tuskin olisivat piitanneet. Kameroita sielä ei taida ollakaan.
Nopeusrajoituksilla suomessa on vain rahankeräystarkoitus jos et ole jo tiennyt, siksi myöskään muuttuviin ei kosketa (korjaan: ei nosteta ylöspäin, jos foreca ennustaa 3 pisaraa viikon aikana niin pudottaa kyllä voidaan)... Missä tahansa muussa maassa tuolla olisi ajettu se 120-140 vallitsevissa olosuhteissa, mutta ei suomessa koska sakot on niin vitun isot täysin teoreettisesta teosta (seuraavaksi joku sanoo että "talvirenkaiden käytös kovemmassa nopeudessa on huonompi" niin vastaan jo etukäteen että "hyppää kaivoon")...
 
En nyt ihan ymmärrä että miksi on ollut sitten "pakko muuttaa" tottumuksia kun kerran vanhaan tottumukseen pääsee yksinkertaisesti lepuuttamalla jalkaa polkimella sopivassa kohtaa ts. sinne vasemmalle ei siis ole mikään _pakko_ tunkea yhtään sen aiemmin kuin aikaisemminkaan...
Koska avustimien tarkoitus olisi vähentää nappien räpläämistä eikä lisätä sitä. Mieluusti pyörittelisi vain rattia.
Loppujen lopuksi ymmärsin niin että adaptiivinen vakkari on muuttanut ajotapoja parempaan suuntaan.

Siis se tavallaan varoittaa että olet ajanut liianlähelle, muutaman kerran jälkeen tuntuma paranee.

Ketjussa aiemmin juttua vaikka ne olikin naisia syyttäviä kommentteja, niin helposti sitä sinne toisen kontiin ajautuu, ei sitä ajattele, ennenkuin joku apuväline sen kertoo.
No kenelle se parin-kolmen auton mittainen väli on konttiin ajautumista ja kenelle ei, pakko sopeutua ettei vakkari turhaan jarruttele ja nosta kulutusta. Ihan hyvä siinä mielessä että kerää vähemmän kiveniskuja auton maalipintaan :cool:
 
Samaa tekee moni maantiellä. Lähestytään kilometritolkulla jotain hitaampaa, niin ajetaan lähelle ja jarrua. Miten ei voi hahmottaa edellä menevän nopeutta ja himmailla sopivasti ja sitten tarpeen mukaan vaan kaasupolkimella ohi. Tai jos edellä menevää edeltävä alkaa vilkutella kääntymisen vuoksi, niin ajetaan vaan lähemmäs ja jarrulla perään. Kyse on jostain hahmotuskyvyn puutteesta ja yleisestä liikenteen seuraamattomuudesta ja vain keskitytään johonkin muuhun. Suurin osa näistä valitettavasti naisia. Moni ilmeisesti luulee ajavansa normaalist ja turvallisesti, mutta ennakointi oikeasti on täysin puutteellista tai sitten ollaan asenteella hv ja ei kiinnosta. Olen useammin seuraliiut pitkillä matkoilla, kuinka paljon ihmiset jarruttelee maantiellä aivan turhaan, kun pelisilmällä voi ajella aika joustavasti ja sopivan lujaakin vielä. Mutta ei...

Näkeehän tätä jumalauta moottoritielläkin, en haluaisi sanoa että päivittäin mutta liian useasti. Kauempaa katselet kun joku henkilöautolla ajaa rekan kiinni, syttyy jarruvalot ja sitten vaihdetaan kaistaa? Viereisellä kaistalla ei näissä tilanteissa ole ketään siis, ei edes lähimaillakaan.

Ylipäänsä moottoritiellä ei pitäisi jarruvalot syttyä ikinä kenelläkään jos se toimisi niin kuin pitäisi, en ota kantaa ruuhka-aikoihin vaan normaaliin tilanteeseen jossa tilaa on yllinkyllin. Lähinnä kun jarruvalot motarilla näkee niin sitä alkaa heti skannaamaan että mitäs siellä nyt tapahtuu.

Vasenta kaistaa edessä hitaammin ajavan saavuttavatkaan harvemmin himmailevat ajoissa vaan pitää jarrutella vasta lopussa vaikka näkisivät ettei sillä edellä ajavalla ole mahdollisuutta edes vaihtaa kaistaa oikealle.
 
Näkeehän tätä jumalauta moottoritielläkin, en haluaisi sanoa että päivittäin mutta liian useasti. Kauempaa katselet kun joku henkilöautolla ajaa rekan kiinni, syttyy jarruvalot ja sitten vaihdetaan kaistaa? Viereisellä kaistalla ei näissä tilanteissa ole ketään siis, ei edes lähimaillakaan.

Ylipäänsä moottoritiellä ei pitäisi jarruvalot syttyä ikinä kenelläkään jos se toimisi niin kuin pitäisi, en ota kantaa ruuhka-aikoihin vaan normaaliin tilanteeseen jossa tilaa on yllinkyllin. Lähinnä kun jarruvalot motarilla näkee niin sitä alkaa heti skannaamaan että mitäs siellä nyt tapahtuu.

Vasenta kaistaa edessä hitaammin ajavan saavuttavatkaan harvemmin himmailevat ajoissa vaan pitää jarrutella vasta lopussa vaikka näkisivät ettei sillä edellä ajavalla ole mahdollisuutta edes vaihtaa kaistaa oikealle.

Jarruttelua aiheuttaa motareilla myös ne, jotka sieltä rekkojen välistä vaihtavat vasemmalle kaistalle 80-90km/h vauhdilla, kun se vasen menee 120-140, pieneen väliin luonnollisesti. Monesti perässä on vielä peräkärri.
 
Jarruttelua aiheuttaa motareilla myös ne, jotka sieltä rekkojen välistä vaihtavat vasemmalle kaistalle 80-90km/h vauhdilla, kun se vasen menee 120-140, pieneen väliin luonnollisesti. Monesti perässä on vielä peräkärri.
Tuo pitäisi kyllä lailla kieltää. Siis vaihtaminen sisimmälle kaistalle jollain 85km/h rajoitetulla rekalla jos rajoitus on 100+ :mad:

edit. No tulihan tuo asia tuossa yllä selväksi mutta lainasin vähän väärin... Rekoilla ei pitäisi motarilla olla mitään asiaa vasemmalle kaistalle. Ihan vittuillessaan niitä siellä kuitenkin näkyy ja sitten odotetaan kymmenen minuuttia kun nopeuserolla 1 ohitetaan toinen rekka.
 
Ajoipa edelläni pieni japsiauto kapealla kadulla. Yhtäkkiä vaihtoi vastaantulevien kaistalle, laittoi vilkun oikealle ja kurvasi nokan edestä poikittaiseen parkkiruutuun. Onneksi liikkeen yhtäkkisyys sai minut painamaan jarrua, muuten olisin mennyt kylkeen. Töttäsin ja nousihan sieltä ikkkunasta naisen käsi keskisormi pystyssä. En mennyt kyselemään.
 
Tuosta ylinopeudesta tuli mieleen kysyä, onko kukaan koskaan edes kuullut, että poliisi olisi sakottanut alle 20 kmh ylinopeudesta moottoritiellä?
En usko, että ihan helposti sakkoja tulee, en ole itse kuullut. Semmoinen tuntuma on, että aika harvoin noita nopeuksia taidetaan ylipäätään valvoa ja puuttunevat ennemmin todella suuriin nopeuksiin tai yleiseen perseilyyn.

En tosin itse aja noin isoilla ylityksillä. 120 km/h rajoitusalueella tulee ajettua 140 km/h mittarinopeutta, joka on GPS:n mukaan n. 133 km/h, ja 100 km/h rajoitusalueella vastaavasti 120 km/h mittarinopeutta, joka on jotakuinkin 114 km/h. Näihin ylityksiin ei ole ainakaan puututtu, vaikka motareita tulee sahattua suht ahkerasti ja poliiseihinkin törmätty liikenteen lomassa. Mutta jos poliisiauto ajaa jonossa, niin tiputan todellisen nopeuden kyllä sellaiseen max. 5 km/h ylitykseen, ei sitä ehdoin tahdoin halua ärsyttää.
 
En usko, että ihan helposti sakkoja tulee, en ole itse kuullut. Semmoinen tuntuma on, että aika harvoin noita nopeuksia taidetaan ylipäätään valvoa ja puuttunevat ennemmin todella suuriin nopeuksiin tai yleiseen perseilyyn.

En tosin itse aja noin isoilla ylityksillä. 120 km/h rajoitusalueella tulee ajettua 140 km/h mittarinopeutta, joka on GPS:n mukaan n. 133 km/h, ja 100 km/h rajoitusalueella vastaavasti 120 km/h mittarinopeutta, joka on jotakuinkin 114 km/h. Näihin ylityksiin ei ole ainakaan puututtu, vaikka motareita tulee sahattua suht ahkerasti ja poliiseihinkin törmätty liikenteen lomassa. Mutta jos poliisiauto ajaa jonossa, niin tiputan todellisen nopeuden kyllä sellaiseen max. 5 km/h ylitykseen, ei sitä ehdoin tahdoin halua ärsyttää.

Olen saanut 6 kilsan ylityksestä moottoritiellä sakot poliisilta, kun mittasivat väärän auton nopeuden ja tämä keissi meni sitten käräjille. Ja sitä kautta sitten tuli sakot alle sakotusrajan.
 
Ajoipa edelläni pieni japsiauto kapealla kadulla. Yhtäkkiä vaihtoi vastaantulevien kaistalle, laittoi vilkun oikealle ja kurvasi nokan edestä poikittaiseen parkkiruutuun. Onneksi liikkeen yhtäkkisyys sai minut painamaan jarrua, muuten olisin mennyt kylkeen. Töttäsin ja nousihan sieltä ikkkunasta naisen käsi keskisormi pystyssä. En mennyt kyselemään.


No eikö tossa kohtaa nyt tule sen vertaa luettua liikennettä että jo ihan oman turvallisuuden vuoksi hiljentää? Siis jos joku ajaa vasemmalle kaistalle ja vilkku on oikealle? Varmaan siitä nyt kuitenkin on aika helppo laskea 1+1=2
 
Sama *tun risteys aamusta. Tasa-arvoiset risteykset ylimaataan aamusta. Fiksuna kokeillut joskus vanhalle tielle aamusta, niin turvavälit on juurikin kohdallaan ja liittymismahdollisuudet about nolla.
 
Eurajoen ja Rauman välillä satasen alueella menee muutaman sadan metrin päässä kolmen auton jono jonka eteen rampista kiihdyttää paku,joka sitten tiputtaa nopeuden alle yheksänkympin. Ei voi ymmärtää toimintaa
 
No eikö tossa kohtaa nyt tule sen vertaa luettua liikennettä että jo ihan oman turvallisuuden vuoksi hiljentää? Siis jos joku ajaa vasemmalle kaistalle ja vilkku on oikealle? Varmaan siitä nyt kuitenkin on aika helppo laskea 1+1=2
Tahallasiko jätit tekstini ymmärtämättä?
 
Ei putoile sakkoja maantielläkään kovin helposti alle päiväsakkojen, yleensä se on yksittäinen partio ja jos se pysäyttää jonkun +7 ajelijan niin mikäli joku tulee päiväsakkoja niin sen on annettava mennä tai lopettaa nykyisen sakon kirjoitus ja potkaista "asiakas" ulos ja lähteä perään. Itseä ei ole pysäytetty koskaan vaikka vastaan on tullut kymmeniä posliineja kun vauhtia on ollut alle päiväsakkojen (yleensä alle 15, mutta siis yli 7:)). Joskus jaksavat sinisiä vilauttaa tai heristävät sormea kabiinissa...

Eli kyllä siellä maantielläkin pitää partiolla tylsää olla jotta vaivaantuvat, kuitenkin partioiden määrä on vedetty suht minimiin niin odottavaa juoppokeikkaa on melkein 24/7 hoidettavana :).
Nykyään niistä pienistä voi saada helpommin, tosin silloin on jujuna se että jos alueella on käytössä kamera-auto (tai tolppia), niin vaiva per lappu on senverran pieni, ettei laiskuutta tarvi pienempiä laskuja jättää tekemättä.
Nuo s aattavat reagoida jopa alle 10km/h ylityksiin huomautuksilla (vai mikä se termi sille on).

Jos selkeä paikka ja ylinopeutta alkaa olemaan sen 10km/h niin mutuilen että usein kyse on tahallisesta ylinopeudesta, ja edelleen mutuillen tehokas puuttumiskonsti olisi ohjata tienreunaan, mutta ei sakkoa, mutta kuten sanottu se maksaa. Mutta jos yli 10km/h, niin siitä voi rikesakon kirjoittaa jos valvonta pelkästään rahasta olisi kiinni.

Turvaväleihin ja monii muihin tötöilyihin on kuuelma vaikea puuttua kun on niin vaikea todistaa (kallista), niin voisiko sitä sitten yhdistellä niin että poimitaan monisählääjät ja lättästään ylinopeustalukon haitarin kireämmästä päästä lappu kouraan, ehkä tuntuisi vähän oikeudenmukaisemmalta.

No eikö tossa kohtaa nyt tule sen vertaa luettua liikennettä että jo ihan oman turvallisuuden vuoksi hiljentää? Siis jos joku ajaa vasemmalle kaistalle ja vilkku on oikealle? Varmaan siitä nyt kuitenkin on aika helppo laskea 1+1=2
Jos joku vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman vilkkua, niin saattaa tulla mieleen että on sinnepäin kääntymässä (tai somettaa), kunnes laittaa vikun oikealla, jolloin voi tulla mieleen että peruu aikeet (tai heräs)
"Yhtäkkiä vaihtoi vastaantulevien kaistalle, laittoi vilkun oikealle "

ja kurvasi nokan edestä poikittaiseen parkkiruutuun.

Tapauksesta kertova kyllä kertoi että oli jo ensimmäisestä liikkeestä varuillaan ja varautu yllättäviin jatkotapahtumiin, kuten kuuluukin. Kertoi jopa painaneen jarrua.

Onneksi liikkeen yhtäkkisyys sai minut painamaan jarrua, muuten olisin mennyt kylkeen.

Tuskin autoilijan elämänkokemuksella olisi mitään kerrottavaa jos edellä oleva olisi laittanut asiallisesti vilkun oikealle ja sen jälkeen ryhmittynyt vasemmalle ennen oikealle kääntymistä.

Jos joku ryhmittyy vasempaan reunaa, niin tilan salliessa monet menee oikealta ohi, jos paikka kuntasellainen missä ei vilkkua käytetä, niin vilkuttomuus ei yllätä ja niin hänen kertoma tarina on kyllä aika vaarallinen.
 
Itse kun ruukkaan ajella mittarin mukaan sen +10 km/h niin eniten ärsyttää nämä sankarit jotka ajelevat sitä about 95km/h vauhtia niin 80 kuin 100 alueella. Mikä ihme siinä on että 80 alueella on hirveä kiirus konttiin kiinni ja ohi mutta auta armias kun muuttuu 100 alueeksi niin siinä ollaan sitten tien tukkona. No jos sattuu ohituskaistallinen tieosuus niin kyllähän se siellä löytyy kaasupoljin 100 alueellakin ja ajellaan sitä 120 ettei kukaan vaan ohi siinä pääse ja kun ohituskaista loppuu niin taas ollaan tukkona. Vilkun käyttö/käyttämättömyys ei niinkään vtuta jos ei nyt just kohdalla ilman vilkkua kylkeen käännä (no eipä siinä se vilkun käyttökään auttaisi).
 
Eurajoen ja Rauman välillä satasen alueella menee muutaman sadan metrin päässä kolmen auton jono jonka eteen rampista kiihdyttää paku,joka sitten tiputtaa nopeuden alle yheksänkympin. Ei voi ymmärtää toimintaa

Tämähän on ihan normaalia, eteen on päästävä, sitten voikin hyvin alkaa hidastelemaan. On kyllä ihan hiton ärsyttävä tapa, jota tuolla liikenteessä näkee melko usein.
 
Itse kun ruukkaan ajella mittarin mukaan sen +10 km/h niin eniten ärsyttää nämä sankarit jotka ajelevat sitä about 95km/h vauhtia niin 80 kuin 100 alueella. Mikä ihme siinä on että 80 alueella on hirveä kiirus konttiin kiinni ja ohi mutta auta armias kun muuttuu 100 alueeksi niin siinä ollaan sitten tien tukkona. No jos sattuu ohituskaistallinen tieosuus niin kyllähän se siellä löytyy kaasupoljin 100 alueellakin ja ajellaan sitä 120 ettei kukaan vaan ohi siinä pääse ja kun ohituskaista loppuu niin taas ollaan tukkona. Vilkun käyttö/käyttämättömyys ei niinkään vtuta jos ei nyt just kohdalla ilman vilkkua kylkeen käännä (no eipä siinä se vilkun käyttökään auttaisi).

Jotenkin pystyn kohdistamaan mainitun tilanteen 5-tielle missä paljon ohituskaistoja. Näiden ohituskaistan ajaksi kiihdyttäviä varten heti ohituskaistan alkuun vilkku vasemmalle ja reipas ohitus niin ehtii jo hyvissä ajoin ennen päättymistä himmata sinne 110 vauhtiin jos kaistan päässä olisi partio odottamassa.
 
Jotenkin pystyn kohdistamaan mainitun tilanteen 5-tielle missä paljon ohituskaistoja. Näiden ohituskaistan ajaksi kiihdyttäviä varten heti ohituskaistan alkuun vilkku vasemmalle ja reipas ohitus niin ehtii jo hyvissä ajoin ennen päättymistä himmata sinne 110 vauhtiin jos kaistan päässä olisi partio odottamassa.

Sama täällä etelässä, tuusulantie kun on 80 ja muuttuu 100, niin hetki sitten ohittanut ja ensin puskurissa kiinni roikkunut tulee peräedellä vastaan:confused:
 
Melkein kuolin suojatiellä. Lähdin ylittämään tietä ja auto oli tulossa n. 50 metrin päässä. Kuski jarrutti, mutta sen sijaan, että olisi pysähtynyt antamaan tilaa, lähtikin ajamaan edestäni vastaantulijoiden kaistaa reipasta kävelynopeutta. Miten hitossa voi mennä noin lukkoon suojatiellä olevan kävelijän vuoksi. Luulisi, että samanlaisia tilanteita tulee eteen päivittäin useampaan otteeseen.
 
Miten on, pysäköisitkö itse autosi tuohon kohdalle? Kiva ylläri pimeässä kun yhtäkkiä auto tuossa parkissa. Vissiin kuvitellut että se on joku levike tai linkkipysäkki vaikka taitaa olla vain levennys tiessä että pääsee ajamaan kääntyvien ohi.

1351 Jyväskyläntie
Eikö tuo oo merkeillä osoitettu etuajo-oikeutettu tie, eikä edes taajamaa? Jos on, niin sehän on kiellettyä pysäköidä ajoradalle tollasella alueella. Eipä tulis muutenkaan mieleen jättää tollaseen paikkaan. Ehkä auto oli hajonnut? Tosin silloinkin luulis lykkivän sen pientareelle niin pitkälle kuin mahdollista.
 
Missä tahansa muussa maassa tuolla olisi ajettu se 120-140 vallitsevissa olosuhteissa, mutta ei suomessa koska sakot on niin vitun isot täysin teoreettisesta teosta (seuraavaksi joku sanoo että "talvirenkaiden käytös kovemmassa nopeudessa on huonompi" niin vastaan jo etukäteen että "hyppää kaivoon")...
Yksi talvinopeusrajoitusten syy (perustelu) on raha, ei sakot, vaan säästöt teiden kunnossapidossa. (siis muistelen että joskus kun talvialueita laajennettiin niin se oli ihan mainittu). Nastarenkaat toki korostaa.

Turvallisuus on toki yksi tekijä ja otitkin jo esille talvirenkaat, lisäksi tien kunto jne.

Vertaisti mihinkä tahansa muuhun maahan, no 140 rajoitukset ei edes kesällä ole kovin yleisiä, ja jos kelaat näin pohjoisia talvi saati nastarenagas maita, niin ei niitä kovin monia ole, toki siihen joukkoo mahtuu venäjän pohjoisimmat osat, se tuskin edustaa sitä mitä tänne halutaan.

Siinä toki samaa mieltä että jos muutuvat rajoitukset (merkit) tiellä ja jos on hyvät kelit, laaduaks tie, niin kannata joiltain osin kesänopeuksia "talvellakkin".

Toki nuo voi olla yli toiveikasta, sillä ei pidä unohtaa uudempia syitä, eli päästöt (Melu, hiukkas, ja ne polttis päästöt).
 
Olen saanut 6 kilsan ylityksestä moottoritiellä sakot poliisilta, kun mittasivat väärän auton nopeuden ja tämä keissi meni sitten käräjille. Ja sitä kautta sitten tuli sakot alle sakotusrajan.

Huh! Paljonko oli se vauhti jonka mittasivat "sinulle" nopeudeksi?
 
Siitä on ristiriitaista tietoa esitutkintapöytäkirjan mukaan, mutta se oli joko 95 km/h tai 103 km/h. Varmuusvähennyksen jälkeen ja tämä siis 80 alueella Hämeenlinnanväylällä.

Mutta kuka on saannut sakot moottoritiellä 120km/h alueella 6km/h ylityksestä...

80 alueita ne Hämeenlinnanväylällä ratsaa ahkeraan koska sieltä niitä tuloja vasta kertyykin.
 
Perinteisellä ärsytyksen aiheella hyvä polkasta uusi viikko käyntiin. Edessäni ajeli kaikessa rauhassa joku 50km/h alueella about 45km/h mittarissa. 100m päässä vihreät valot, ei mitään kiirettä. 30m matkaa valoihin, alkavat vaihtumaan punaselle. Kaasu pohjaan, kiihdytys läpi punasia päin, minä jään valoihin seisomaan tämän hidastelijan takia.

Ja toinen enemmänkin ihmetyksen aihe ja liittyy Triplan kohdalla olevaan työmaahan. Kun tullaan etelästä ja mennään veturitien keskimmäistä kaistaa Triplan ali on tiellä 50km/h rajoitus. Kun tullaan oikeanpuolista kaistaa/liikenneympyrän kautta, on tässä 30km/h rajoitus. Nämä kaistat yhdistyy Triplan jälkeen, ja 200m yhdistymisen jälkeen on 30km/h rajoituksen loppumisesta kertova kyltti. Tämän lisäksi kun tullaan pohjoisesta, on 500m ennen triplaa 40km/h rajoitusaluemerkki. Eli tuossa 200m pätkällä on 30, 40 ja 50km/h rajoitus riippuen mistä suunnasta ja mitä kaistaa siihen tulee :confused:

Ja tuossa kaistojen yhdistymiskohdassa on molemmilla kaistoilla STOP-merkki. Tässä kohtaa seisoo myös joka kerta ohi ajaessani kaksi työmaan työntekijää, ja joka toisella kerralla viittilöivät ajamaan ohi pysähtymättä ja koittavat jollain kädellä peittää STOP-merkkiä. Vaikuttaa ihan järjettömältä tuo homma tuolla.
 
Mutta kuka on saannut sakot moottoritiellä 120km/h alueella 6km/h ylityksestä...

80 alueita ne Hämeenlinnanväylällä ratsaa ahkeraan koska sieltä niitä tuloja vasta kertyykin.
Eipä tunnu 1-tiellä olevan muuta kuin satunnainen siviiliauto poimimassa pahimmat ylittäjät. Puhutaan siis jo pitkälle törkeään menevistä nopuksista. Niissäkin on muutama vakiopaikka ja aika, jossa päivystävät. Usein tulee nähtyä, että pe-illalla kyttäävät Helsinkiin tulevia juuri ennen vanhan moottoritieosuuden alkua. Turun päässä taas aamuisin on monesti rekkastoppi Paimion jälkeen, eivät ole osoittaneet mitään kiinnostusta henkilöautoihin. Sama juttu Piihovin jälkeisessä ylämäessä Helsinkiin päin. Ts. porukan selvästi nopeimmalla voi tärpätä joskus, suurinpiirtein asiallisesti ajavalle tuskin koskaan. Ja mielestäni oikein hyvä niin, helvettiäkö sitä hyvin turvallista väylää kyttää.

Eilen meinasi lähteä keula Manhattanin suoralla Turussa. Jyrkkälän nuija ja tosinuija (BMW ja Audi, molemmissa vanhat ei-EU kilvet) ajoi kilpaa. Bemari veti 1,5 autonmitan välistä viistosti kaistalta toiselle, tais tulla yllätyksenä ettei siinä ollut tilaa. Nopeuseroa muihin ajaneuvoihin vähintään 50 km/h, varmaan enemmänkin. Auto heilahti ilmavirrasta, kun meni ohi. Jäi sitten hetkeksi kuivattelemaan kastunut lahjettaan pikkurekan taakse kunnes toinen nuija pääsi ohi. Vetivät sitten audi edellä rekan ohi sulkuviivoitusta pitkin Naantalin pikatien ja 8-tien erkanemiskohdassa. Jyrkkälään näyttivät menevän. Olis tullut aikamoinen pit-manoveeri bemarille, kun olisin ollut 2 metriä suhteellisesti pidemmällä. Yhteiskunta tuskin olisi paljoa menettänyt...
 
Ei ärsytys muuten, mutta ärsyttää kun en tajua miksi.
Töistä ajelin normaaliin tapaan kotiin. Edessä meni rekka aika tasan rajoituksen mukaan ja itse sen perässä vakkarilla samaa vauhtia. Perässä tuli muutaman sadan metrin päässä toinen rekka ja piti tasaisen välimatkan. Yhdessä kohdin huomasin kun tämä takana oleva rekka väläytteli pitkiä valoja muutaman kerran:confused:

En vain ymmärrä miksi; ajoin kyllä päivävaloilla, mutta takavalot on koodattu palamaan. Sumarit ei ollut päällä. Vastaankaan ei tainnut juuri sillä hetkellä tulla ketään kenellä olisi ollut ylimääräisiä valoja päällä tai keula kokonaan pimeänä. Kamerastakin yritin katsoa että mikä voisi olla syynä (esim. hirvi jossain pientareella) mutta en vain keksi, ärsyttää:rofl2: Hetken jo ajattelin että onko lisäperuutusvalot päällä, mutta se ei ole mahdollista koska heräte tulee pakkivalolta ja menee vielä erillisen kytkimen ja releen kautta.

Mahdollisesti vain viestitti toiselle rekalle että tauolle yhdessä seuraavalle huoltikselle :D
 
Ja tuossa kaistojen yhdistymiskohdassa on molemmilla kaistoilla STOP-merkki. Tässä kohtaa seisoo myös joka kerta ohi ajaessani kaksi työmaan työntekijää, ja joka toisella kerralla viittilöivät ajamaan ohi pysähtymättä ja koittavat jollain kädellä peittää STOP-merkkiä. Vaikuttaa ihan järjettömältä tuo homma tuolla.

Yhtenä aamuna tuosta ajaessani edellä menevä pakutaksi meinasi ajaa pysähtymättä merkin ohi, jolloin liivimies alkoi paukuttamaan aggressiivisesti STOP-merkkiä kädellään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 081
Viestejä
4 651 196
Jäsenet
76 365
Uusin jäsen
JJS24

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom