Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kovin moni ei nykyään taida ymmärtää moottorijarrutusta. Hassunhauska tilanne päätiellä, risteykseen oikealle josta käännyn on matkaa se puoli kilometriä. Rajoitus vaihtuu 80 -> 60 ja kaasu pois, rullausta ja samalla pykällän pienemmälle manuaalilla ilman jarrua. Vilkku koko ajan päällä, ei luulisi tulevan yllätyksenä takanatulevalle.

Viimeisen 50 metrin aikana takanatulija tuli ihan konttiin kiinni, ei osunut mutta miten voi olla välittämättä vilkusta? Se oli jo päällä sen 400m ennen risteystä? Tuli vissiin hartialukossa kohti tai runttasi jarrua kunnolla tai teki jonkun mäkkaiverliikkeen että pääsi liikenteenjakajan vasemmalta puolen jatkamaan matkaa.

Voi olla että oli Avensisnaisella tärkeää asiaa snäpkhattiin. Vituttaa valvoa takanatulevia urpoja.
 
Tässä oikea malliesimerkki miksi kaikille ei kamera ole hyväksi. :facepalm:

Mittaatko viivoittimella ettei vain risteyksessä missä ei kaistamerkintöjä tulla vahingossa toiselle kaistalle, näytätkö tyhjällä tiellä aina vilkkua, tesla lähti rivakasti liikkeelle ei muita autoja lähellä (kyllä, laki velvoittaa vilkkua) en itsekkään olisi varmaan käyttänyt vilkkua.

Kaistanvaihto lopussa oli ainoa minä minä asenne joka saattaa ärsyttää, mutta siinäkin näytettiin vilkkua ja kaikkien yhteispelillä siitä ei vaarallista kyllä saa.

Samalla kannattaa kuvaajan muistaa ettei sitä risteystä kannata ajaa umpeen;) Mitäs jos siellä olisi tullut kolari ja se jono olisi pysähtynyt, tukit risteyksessä kaikkien tien, ihminen on kovin erehtyväinen mutta hyvä tuomitsemaan muita.

Itse käytän tyhjällä tielläkin keskellä korpea aina vilkkua. Toiset kelaa et jos kukaa ei oo näkemässä (ainakaa omasta mielestä...) ni mitäs sitä vilkkuja. Se vilkku voi pelastaa vaikkapa jonkun fillaristin hengen, jonkun jota tämä ilman vilkkua kääntyjä ei ole katveen vuoksi havainnut.

Pikkujuttuja mutta tosiaan, usealle omassakin kaveripiirissä vilkkuviiksi tuntuu olevan ärsyttävän pakollinen paha. Parhaimmille oman elämänsä keisareille se vilkun "3 vilkautuksen toiminto" on riittävä vaikka kääntyvät normaalisti sivutielle tms. Täyttä idiotismia.
 
Jossain pumpuilla se väli on kyllä niin pieni, että pitää ajaa ihan siihen reunaan kiinni ja silti voi leveimmillä autoilla/ovilla tulla ahdasta mahtua sisään. Ja tietenkin harva nyt ihan siihen kiinni osaa/uskaltaa ajaa. Varsinkin jos tankin luukku on samalla puolella kuin kuski, jolloin tulee kuskille itselleen ongelmia mahtua. Vähän sellainen suunnittelun kukkanen minusta.

Tosin tuleehan se letku yllättävän pitkälle sieltä pumpulta, joten voi sen auton jättää vähän kauemmas siitä jos jomman kumman ovi muuten peittyisi.
 
Itse käytän tyhjällä tielläkin keskellä korpea aina vilkkua. Toiset kelaa et jos kukaa ei oo näkemässä (ainakaa omasta mielestä...) ni mitäs sitä vilkkuja. Se vilkku voi pelastaa vaikkapa jonkun fillaristin hengen, jonkun jota tämä ilman vilkkua kääntyjä ei ole katveen vuoksi havainnut.

Pikkujuttuja mutta tosiaan, usealle omassakin kaveripiirissä vilkkuviiksi tuntuu olevan ärsyttävän pakollinen paha. Parhaimmille oman elämänsä keisareille se vilkun "3 vilkautuksen toiminto" on riittävä vaikka kääntyvät normaalisti sivutielle tms. Täyttä idiotismia.
Vilkun käyttämisestä tulee automaatio, kun sitä käyttää aina kun pitää, ihan sama onko tiellä muita vai ei. Joskus saatan (vahingossa) käyttää jyrkässä mutkassakin pienemmillä teillä :D
 
Vilkun käyttämisestä tulee automaatio, kun sitä käyttää aina kun pitää, ihan sama onko tiellä muita vai ei. Joskus saatan (vahingossa) käyttää jyrkässä mutkassakin pienemmillä teillä :D

Tästä tulee mieleen oma isä, ajoi tukkirekkaa ja joskus naureskeli sitä kun keskellä metsää pienellä metsäautotielläkin ihan automaattisesti aina käytti vilkkua. Samaa itsekkin olen kyllä noudattanut, aina vaan vilkku jos kääntyy.
 
Kovin moni ei nykyään taida ymmärtää moottorijarrutusta. Hassunhauska tilanne päätiellä, risteykseen oikealle josta käännyn on matkaa se puoli kilometriä. Rajoitus vaihtuu 80 -> 60 ja kaasu pois, rullausta ja samalla pykällän pienemmälle manuaalilla ilman jarrua. Vilkku koko ajan päällä, ei luulisi tulevan yllätyksenä takanatulevalle.

Viimeisen 50 metrin aikana takanatulija tuli ihan konttiin kiinni, ei osunut mutta miten voi olla välittämättä vilkusta? Se oli jo päällä sen 400m ennen risteystä? Tuli vissiin hartialukossa kohti tai runttasi jarrua kunnolla tai teki jonkun mäkkaiverliikkeen että pääsi liikenteenjakajan vasemmalta puolen jatkamaan matkaa.

Voi olla että oli Avensisnaisella tärkeää asiaa snäpkhattiin. Vituttaa valvoa takanatulevia urpoja.
Niin että sä et millään voi ajella ja jarruttaa risteykseen normaalisti vaan sun pitää 80 moottorijarruttaa 20km/h ja hidastaa suoraan jatkavia... Moottorijarrutuksen idea ei ole paskoa muiden kokemusta ja hidastella vaan hidastamisvaiheessa kytkimen sijaan rullata moottoria vasten jottet turhaan tuota päästöjä.

Voin antaa sellasen vinkin, että sen sijaan että jarrutat moottorilla tiputtamalla pienemmälle pykälälle voit vaan rullata moottorijarrulla isoimmalla vaihteella ja käyttää auton jarruja lähempänä risteystä, kummassakaan tapauksessa et saa liike-energiaa takaisin.
 
Tänäänpä näkyi taas yksi sankari Turunväylällä. Itse näin jo kaukaa että takaa tulee ambulanssi vilkut päällä. Tämä sankari pysyi tiukasti vasemmalla kaistalla vaikka ambulanssi tuli pitkän matkaa takana pitkiä välkytellen. Lopulta ambulanssi joutui jarruttamaan tämän sankarin taakse ettei tule kolaria. Siltikin pysyi vielä siinä edessä pitkältä tuntuvan ajan vaikka oikealla oli hyvin tilaa.
 
Itse käytän tyhjällä tielläkin keskellä korpea aina vilkkua. Toiset kelaa et jos kukaa ei oo näkemässä (ainakaa omasta mielestä...) ni mitäs sitä vilkkuja. Se vilkku voi pelastaa vaikkapa jonkun fillaristin hengen, jonkun jota tämä ilman vilkkua kääntyjä ei ole katveen vuoksi havainnut.

Pikkujuttuja mutta tosiaan, usealle omassakin kaveripiirissä vilkkuviiksi tuntuu olevan ärsyttävän pakollinen paha. Parhaimmille oman elämänsä keisareille se vilkun "3 vilkautuksen toiminto" on riittävä vaikka kääntyvät normaalisti sivutielle tms. Täyttä idiotismia.
Mulla ainakin on vilkun käyttö niin automaattitoiminto, että parempi käyttää kuin yrittää hokea aivoilleen, että tällä kertaa ei käytetäkään.
 
Niin että sä et millään voi ajella ja jarruttaa risteykseen normaalisti vaan sun pitää 80 moottorijarruttaa 20km/h ja hidastaa suoraan jatkavia... Moottorijarrutuksen idea ei ole paskoa muiden kokemusta ja hidastella vaan hidastamisvaiheessa kytkimen sijaan rullata moottoria vasten jottet turhaan tuota päästöjä.

Voin antaa sellasen vinkin, että sen sijaan että jarrutat moottorilla tiputtamalla pienemmälle pykälälle voit vaan rullata moottorijarrulla isoimmalla vaihteella ja käyttää auton jarruja lähempänä risteystä, kummassakaan tapauksessa et saa liike-energiaa takaisin.
Mulla on työmatkan aikana yksi liikennevaloyhdistelmä, jossa punaisista valoista valtatielle käännyttyä, pääsee uusiin punaisiin valoihin vajaan kilometrin päässä. Sopivasti moottorijarruttamalla ja rullaamalla saa jatkettua matkaa 20-30 km/h vauhdista kun taas ajamalla älyttömällä kiireellä, saa jarruttaa ja pysähtyä risteykseen. Huvittaa joka kerta kun rullatessa kaukaa näkyviä punaisia valoja kohti, saa takana oleva hepulin, lähtee kovaa vauhtia oikealle kaistalle (pysyn itse vasemmalla, koska oikealta kaistalta erkanee niissä seuraavissa valoissa oma kaista oikealle kääntyville ja heille on usein vihreät odottamassa) ja joutuu tekemään tiukan jarrutuksen, koska liikenne seisoo siellä odottelemassa valojen vaihtumista.
 
Itse käytän tyhjällä tielläkin keskellä korpea aina vilkkua. Toiset kelaa et jos kukaa ei oo näkemässä (ainakaa omasta mielestä...) ni mitäs sitä vilkkuja. Se vilkku voi pelastaa vaikkapa jonkun fillaristin hengen, jonkun jota tämä ilman vilkkua kääntyjä ei ole katveen vuoksi havainnut.

Pikkujuttuja mutta tosiaan, usealle omassakin kaveripiirissä vilkkuviiksi tuntuu olevan ärsyttävän pakollinen paha. Parhaimmille oman elämänsä keisareille se vilkun "3 vilkautuksen toiminto" on riittävä vaikka kääntyvät normaalisti sivutielle tms. Täyttä idiotismia.

Enhän mä risteyksistä puhunutkaan, Tesla vaihtoi KAISTAA suoralla tiellä ja muut oli jäännyt jälkeen jo sen +25m. En edellenkään sano että se on oikein, mutta tekona mitätön haettuun huomioon nähden...
 
Tänäänpä näkyi taas yksi sankari Turunväylällä. Itse näin jo kaukaa että takaa tulee ambulanssi vilkut päällä. Tämä sankari pysyi tiukasti vasemmalla kaistalla vaikka ambulanssi tuli pitkän matkaa takana pitkiä välkytellen. Lopulta ambulanssi joutui jarruttamaan tämän sankarin taakse ettei tule kolaria. Siltikin pysyi vielä siinä edessä pitkältä tuntuvan ajan vaikka oikealla oli hyvin tilaa.
Joko kuski jäätynyt poikkeavassa tilanteessa tai täysin ameeba
 
Niin että sä et millään voi ajella ja jarruttaa risteykseen normaalisti vaan sun pitää 80 moottorijarruttaa 20km/h ja hidastaa suoraan jatkavia... Moottorijarrutuksen idea ei ole paskoa muiden kokemusta ja hidastella vaan hidastamisvaiheessa kytkimen sijaan rullata moottoria vasten jottet turhaan tuota päästöjä.

Voin antaa sellasen vinkin, että sen sijaan että jarrutat moottorilla tiputtamalla pienemmälle pykälälle voit vaan rullata moottorijarrulla isoimmalla vaihteella ja käyttää auton jarruja lähempänä risteystä, kummassakaan tapauksessa et saa liike-energiaa takaisin.
Kuvaus vaikutti siltä että ensin on hiljennetty kuudenkympi rajoitukseen, teknisesti voi painaa jarru ennen merkkiä, tai sitten moottorijarrutella ajoissa, riippuu autosta ja sijainnista voiko mielekkäästi sen hiljentämisen tehdä pelkällä moottorijarrulla. Maltillinen jarrunkäyttö tarjoaa sen edun että takanatuleva tosiaan ymmärtää että edellä oleva hiljentää ajoissa.

Sillä ei kai väliä hiljentääkö itse risteykseen moottorilla vai jarrulla, mutta sillä on väliä näytetäänkö takanatulevalle jarruvaloja. Jos auto ei moottirjarrutuksella tee sitä automaattisesti, niin sitten pitää tehdä jaloin.

perään liki tullut ehkä tuon jarruvalottomuuden takia ja tuskin yllätys jos se takanatulia olisi jo siell ä80 alueella olut "kontissa" kiinni, ja 60 rajoituksen aluettua tullut entistä lähemmäksi ja kun kääntymistä varten alettu hiljentää, niin sitten entistä lähemmäksi.

Jos moottorijarruttelia on muutaman sadan metrin päässä 60 alueella luuhannut neljääkymppiä vapaalla keskellä ajorataa, niin sitten kyllä ei ihme että takanatuliat painostaa. Tosin tarina antaa kuvaa että hiljentämiset tehty vähän rajummin, ainakin joillain autoilla voi "jarrutella" moottorijarrulla ihan riittävän hyvin esim kääntymistä varten, sikailua toki jos ei jarruvaloja näytä.
 
Kuvaus vaikutti siltä että ensin on hiljennetty kuudenkympi rajoitukseen, teknisesti voi painaa jarru ennen merkkiä, tai sitten moottorijarrutella ajoissa, riippuu autosta ja sijainnista voiko mielekkäästi sen hiljentämisen tehdä pelkällä moottorijarrulla. Maltillinen jarrunkäyttö tarjoaa sen edun että takanatuleva tosiaan ymmärtää että edellä oleva hiljentää ajoissa.

Sillä ei kai väliä hiljentääkö itse risteykseen moottorilla vai jarrulla, mutta sillä on väliä näytetäänkö takanatulevalle jarruvaloja. Jos auto ei moottirjarrutuksella tee sitä automaattisesti, niin sitten pitää tehdä jaloin.

perään liki tullut ehkä tuon jarruvalottomuuden takia ja tuskin yllätys jos se takanatulia olisi jo siell ä80 alueella olut "kontissa" kiinni, ja 60 rajoituksen aluettua tullut entistä lähemmäksi ja kun kääntymistä varten alettu hiljentää, niin sitten entistä lähemmäksi.

Jos moottorijarruttelia on muutaman sadan metrin päässä 60 alueella luuhannut neljääkymppiä vapaalla keskellä ajorataa, niin sitten kyllä ei ihme että takanatuliat painostaa. Tosin tarina antaa kuvaa että hiljentämiset tehty vähän rajummin, ainakin joillain autoilla voi "jarrutella" moottorijarrulla ihan riittävän hyvin esim kääntymistä varten, sikailua toki jos ei jarruvaloja näytä.
EIköhän vilkku hoida tuon tiedon, että risteykseen hidastetaan, mutta jos tossa nyt käytännössä 400m on 60alueella himmailtu vaikkapa 60->20 tuo nopeus niin siinä on keskimäärin rullattu neljää kymppiä sen sijaan, että viimeisen 100 metrin aikana vaikkapa jarruttelisi nopeutta pois. Ongelma tossa on vähän se, että sellanen kohtuullinenkaan turvaväli ei äkkiä riitä olemaan hidastamatta siinä takana, jos edessäolija hidastelee tarpettomasti. Järkevillä turvaväleillä ajaminenhan tulisi palkittua jos edessäajavakin ajaisi järkevästi, koska silloin takaatulevan ei mahdollisesti tarvitsisi hidastaa ollenkaan vaikka edestä käännytäänkin.
 
Joko kuski jäätynyt poikkeavassa tilanteessa tai täysin ameeba
Onhan noita. Oltiin aikoinaan ex-vaimon kanssa silloisella harrasteella ajelemassa vanhaa ykköstietä kohti Helsinkiä, kun huomasin takana pidemmällä tulevan ambulanssin hälytysvalot ja sireeni päällä. Hidastin ja siirryin ihan tien oikeaan reunaan, niin suoraan mun takana ollut auto meinasi lähteä ohi kun ei ollut huomannut ambulanssia. Ratissa ollut nuorehko nainen taisi hieman yllättyä kun ambu tuli ohitse melkoista kyytiä ja näin miten alkoi sitten kaverinsa kanssa naureskelemaan asialle.

Kyllä siitä omasta ympäristöstä pitäisi olla jatkuvasti tietoinen niin pitkälle kuin näkyvyyttä on.
 
Joo, toissa talvena ajelin jääradalla jonne ei kukaan muu edes pääse ja vilkutin varikolle..
 
Onhan noita. Oltiin aikoinaan ex-vaimon kanssa silloisella harrasteella ajelemassa vanhaa ykköstietä kohti Helsinkiä, kun huomasin takana pidemmällä tulevan ambulanssin hälytysvalot ja sireeni päällä. Hidastin ja siirryin ihan tien oikeaan reunaan, niin suoraan mun takana ollut auto meinasi lähteä ohi kun ei ollut huomannut ambulanssia. Ratissa ollut nuorehko nainen taisi hieman yllättyä kun ambu tuli ohitse melkoista kyytiä ja näin miten alkoi sitten kaverinsa kanssa naureskelemaan asialle.

Kyllä siitä omasta ympäristöstä pitäisi olla jatkuvasti tietoinen niin pitkälle kuin näkyvyyttä on.
Tunnen useampia naisia joiden hahmotuskyky on peileistä lähes täysi 0. En ihmettele miksi kokevat moottoritiellä ja monikaistaisella tiellä ajon hyvin haastavaksi ja takaa ohittavat ajoneuvot tulevat aina yllättäen.
Kun sen ottaa tavaksi, peilejä tulee vilkuiltua ihan huomaamatta ja ympäristö pysyy aina huomioituna, vaikka ei odottaisi ketään tulevan. Vähän kuin vilkun käyttö, sitä pitäisi käyttää aina vaikka ei odottaisi kenenkään näkevän. Se saattaa pelastaa kun sitä vähiten odottaa.
 
Mulla on työmatkan aikana yksi liikennevaloyhdistelmä, jossa punaisista valoista valtatielle käännyttyä, pääsee uusiin punaisiin valoihin vajaan kilometrin päässä. Sopivasti moottorijarruttamalla ja rullaamalla saa jatkettua matkaa 20-30 km/h vauhdista kun taas ajamalla älyttömällä kiireellä, saa jarruttaa ja pysähtyä risteykseen. Huvittaa joka kerta kun rullatessa kaukaa näkyviä punaisia valoja kohti, saa takana oleva hepulin, lähtee kovaa vauhtia oikealle kaistalle (pysyn itse vasemmalla, koska oikealta kaistalta erkanee niissä seuraavissa valoissa oma kaista oikealle kääntyville ja heille on usein vihreät odottamassa) ja joutuu tekemään tiukan jarrutuksen, koska liikenne seisoo siellä odottelemassa valojen vaihtumista.

Samaa tekee moni maantiellä. Lähestytään kilometritolkulla jotain hitaampaa, niin ajetaan lähelle ja jarrua. Miten ei voi hahmottaa edellä menevän nopeutta ja himmailla sopivasti ja sitten tarpeen mukaan vaan kaasupolkimella ohi. Tai jos edellä menevää edeltävä alkaa vilkutella kääntymisen vuoksi, niin ajetaan vaan lähemmäs ja jarrulla perään. Kyse on jostain hahmotuskyvyn puutteesta ja yleisestä liikenteen seuraamattomuudesta ja vain keskitytään johonkin muuhun. Suurin osa näistä valitettavasti naisia. Moni ilmeisesti luulee ajavansa normaalist ja turvallisesti, mutta ennakointi oikeasti on täysin puutteellista tai sitten ollaan asenteella hv ja ei kiinnosta. Olen useammin seuraliiut pitkillä matkoilla, kuinka paljon ihmiset jarruttelee maantiellä aivan turhaan, kun pelisilmällä voi ajella aika joustavasti ja sopivan lujaakin vielä. Mutta ei...
 
Samaa tekee moni maantiellä. Lähestytään kilometritolkulla jotain hitaampaa, niin ajetaan lähelle ja jarrua. Miten ei voi hahmottaa edellä menevän nopeutta ja himmailla sopivasti ja sitten tarpeen mukaan vaan kaasupolkimella ohi. Tai jos edellä menevää edeltävä alkaa vilkutella kääntymisen vuoksi, niin ajetaan vaan lähemmäs ja jarrulla perään. Kyse on jostain hahmotuskyvyn puutteesta ja yleisestä liikenteen seuraamattomuudesta ja vain keskitytään johonkin muuhun. Suurin osa näistä valitettavasti naisia. Moni ilmeisesti luulee ajavansa normaalist ja turvallisesti, mutta ennakointi oikeasti on täysin puutteellista tai sitten ollaan asenteella hv ja ei kiinnosta. Olen useammin seuraliiut pitkillä matkoilla, kuinka paljon ihmiset jarruttelee maantiellä aivan turhaan, kun pelisilmällä voi ajella aika joustavasti ja sopivan lujaakin vielä. Mutta ei...
Sitä minäkin aina ihmettelen, mutta ehkä se on vaan joku oppimiskysymys. Oma ajotapa on aina ollut enemmänkin edellä menevän edessä olevan tarkempaa seuraamista ja vauhdin sovittamista muuhun liikenteeseen. Hyvin paljon on niitä, jotka kiihdyttää milloin kenenkin konttiin kiinni ja saa hepulit kun kaista ei vedäkään sitä omaa vauhtia. Viimeksi tänä aamuna ihmettelin yhtä "ammattikuskia", joka ajoi isolla kuorma-autolla ensin kilometritolkulla 70-alueella vajaan metrin päässä minusta (todellinen nopeus vakkarilla 74-75 km/h) ja siirtyi sitten vasemmalle kaistalle toisen perään yhtä lähelle ajamaan suunnilleen samaa vauhtia. Siihen aikaan kun liikuin, liikenne veti hyvin eikä ollut pakko ajella tappituntumalla vaan itsekin pystyin pitämään edellä menevään ihan hyvän turvavälin.
 
Sunnuntaina "mielenkiintonen" tapahtuma Turun motarilla, tuli taas mieleen että mikä helvetti voi ihmistä vituttaa niin paljon, että lapsellinen kiukunpuuska oikeuttaa leikkimään muiden hengellä.

Tultiin siis perheen kanssa Turun motaria Helsinkiin päin. Espoon kohdalla oikealla kaistalla oli tiivis letka, joka eteni tasaista 95 km / h vauhtia. Ohituskaistalla oli keulilla yksi auto, sen perässä meikäläinen ja takana joku Kia-mies. Ajeltiin pitkä pätkä sulassa sovussa, nopeus GPS:n mukaan 110 km / h satasen alueella. Kun keulilla ajava auto sitten lähti pois edestä, napsahti Kia-miehellä välittömästi päässä ja alkoi puskemaan aivan kiinni takapuskuriin. En pystynyt vaihtamaan kaistaa ilman melko voimakasta jarruttamista, joka taas tuntui huonolta idealta takapuskurissa roikkuvan idiootin takia. Perseily jatkui valoshowlla ja ihmeellisellä koukkailulla, jossain vaiheessa näytti siltä, että tyyppi yritti päästä pientareen puolelta ohi. Hetken päästä oikealle kaistalle tuli tilaa ja pääsin pois edestä. Näytin sivuikkunasta vielä terveiset käsimerkein, jolloin sankari kiilasi eteen ja alkoi polkemaan jarrua. Autojen väliin jäi tilaa alta metri ja nopeus 110 km/h . Ilmaisin tuohtumustani ääni- ja käsimerkein, jonka jälkeen kaveri kiihdytteli edelle ja jäi tyytyväisenä ajamaan sitä samaa 110 km / h vauhtia..

Kia-mies, missä oletkin, toivon että mikropeniksesi surkastuu ja tippuu pois.
 
Samaa tekee moni maantiellä. Lähestytään kilometritolkulla jotain hitaampaa, niin ajetaan lähelle ja jarrua... Olen useammin seuraliiut pitkillä matkoilla, kuinka paljon ihmiset jarruttelee maantiellä aivan turhaan, kun pelisilmällä voi ajella aika joustavasti ja sopivan lujaakin vielä. Mutta ei...
Ihmettelin tätä samaa vielä kuukausi sitten. Tämä ei varmasti selitä näitä kaikkia tapauksia, mutta osan kyllä.

Vaihdoin siis kuukausi sitten autoa. Nykyisessä on adaptiivinen vakkari, ja meni kyllä hetki tottua siihen, koska itselläni ei ole ollut tapana siirtyä varaamaan ohituskaistaa 100-200m ennen ohitettavaa. Aika monta kertaa on käynyt niin, että lähestyn edellä menevää selvällä nopeuserolla ja auto alkaakin jarruttamaan juuri ennen kun olen lähdössä ohittamaan, koska vakkari yrittää mukautua edessä menevän nopeuteen.

Kiva laite ruuhkassa ja maanteillä, missä ohittaminen on hankalaa, mutta sitten kun ajelee monikaistaisella tiellä hitaampien joukossa niin pitää melkein kytkeä pois päältä ennen ohituksia.
 
Ihmettelin tätä samaa vielä kuukausi sitten. Tämä ei varmasti selitä näitä kaikkia tapauksia, mutta osan kyllä.

Vaihdoin siis kuukausi sitten autoa. Nykyisessä on adaptiivinen vakkari, ja meni kyllä hetki tottua siihen, koska itselläni ei ole ollut tapana siirtyä varaamaan ohituskaistaa 100-200m ennen ohitettavaa. Aika monta kertaa on käynyt niin, että lähestyn edellä menevää selvällä nopeuserolla ja auto alkaakin jarruttamaan juuri ennen kun olen lähdössä ohittamaan, koska vakkari yrittää mukautua edessä menevän nopeuteen.

Kiva laite ruuhkassa ja maanteillä, missä ohittaminen on hankalaa, mutta sitten kun ajelee monikaistaisella tiellä hitaampien joukossa niin pitää melkein kytkeä pois päältä ennen ohituksia.
Jenkki sähköauto ?

No oli tai ei, niin ilmeisesti on hyvä vakkari. Tyypillinen ongelma on etteivät reagoi riittävän ajoissa. (kantama liianpieni)

Siis meinaan sitä että ohjaa vaihtamaan kaistaa ajoissa. (motari), kaksikaistaisilla jos haluaa ensin kiihdyttää ennen kaistanvaihtoa, niin ei kai nuo yleensä himmaa, jos ei ihan päinaja.
 
Kyllähän tuo adaptiivinen vakkari himmaa ihan liian ajoissa ja on vielä niin fiksu että jarruttaa kovempaa mitä isompi nopeusero edellä menijään on. Heti kun näyttää vilkkua vasemmalle niin antaakin taas hanaa vaikka edellä menijä lähestyy, ohitusta helpottamaan. Volkkarissa on saanut melko pienen välin säädettyä, vaan 0.5s matkan, mutta siltikin pienin asetus saisi olla vielä puolet tuosta. Kieltämättä on tullut opeteltua väkisin uudelleen kaistanvaihtoja motarilla kun vanhalla ei-adaptiivisella vakkarilla tuli ohiteltua paljon pienemmillä marginaaleilla.
Aasian malleissa on ilmeisesti paljon tiukemmat paikalliset säädökset joten niiden vakkarit on viritetty niin että jättävät pienimmälläkin asetuksella ihan jäätävän turvavälin.
 
Kyllähän tuo adaptiivinen vakkari himmaa ihan liian ajoissa ja on vielä niin fiksu että jarruttaa kovempaa mitä isompi nopeusero edellä menijään on. Heti kun näyttää vilkkua vasemmalle niin antaakin taas hanaa vaikka edellä menijä lähestyy, ohitusta helpottamaan. Volkkarissa on saanut melko pienen välin säädettyä, vaan 0.5s matkan, mutta siltikin pienin asetus saisi olla vielä puolet tuosta. Kieltämättä on tullut opeteltua väkisin uudelleen kaistanvaihtoja motarilla kun vanhalla ei-adaptiivisella vakkarilla tuli ohiteltua paljon pienemmillä marginaaleilla.
1. miksi halutaan ajaa motarilla sen ohitettavan konttiin, jopa niin innokkaasti että säädetään vakkari käyttökelvottomalle.
2. miksi jättää vilkun käytön viimetinkaan ? (joka kuvauksen perusteella mahdollistaisi myös halutun kontiin ajamisen)

Aiemmin ko konsernin laitteissa varsin lyhyt se maksimikin, vilasin nettiä, niin ei ihan selvyyttä, mutta ilmeisesti uutukaisissa malleissa käyttökelpoisia etäisyyksiä.
 
1. miksi halutaan ajaa motarilla sen ohitettavan konttiin, jopa niin innokkaasti että säädetään vakkari käyttökelvottomalle.
2. miksi jättää vilkun käytön viimetinkaan ? (joka kuvauksen perusteella mahdollistaisi myös halutun kontiin ajamisen)
Kun on vähän vilkkaammin liikennettä, ei haluaisi tukkia vasenta kaistaa pitkällä ohituksella. Olenpa myös huomannut ilmiön että ohitettava alkaa usein kiihdyttämään jos lähestyy hitaasti vasenta kaistaa. Ohitus on ohi reippaasti sujuvammin kun pysyy oikealla kaistalla mahdollisimman pitkään.
Miten tuossa on jätetty vilkku viime tinkaan? Sanoin vaan että siitä löytyy tuollainen mukava ominaisuus, kun vaihtaa kaistaa heti kun huomaa että nyt vakkari nappasi edellä menijään.
 
Kun on vähän vilkkaammin liikennettä, ei haluaisi tukkia vasenta kaistaa pitkällä ohituksella. Olenpa myös huomannut ilmiön että ohitettava alkaa usein kiihdyttämään jos lähestyy hitaasti vasenta kaistaa. Ohitus on ohi reippaasti sujuvammin kun pysyy oikealla kaistalla mahdollisimman pitkään.
Miten tuossa on jätetty vilkku viime tinkaan? Sanoin vaan että siitä löytyy tuollainen mukava ominaisuus, kun vaihtaa kaistaa heti kun huomaa että nyt vakkari nappasi edellä menijään.
Lokiikkani oli se, että jos siellä ohituskaistalla ei ole nopeammin tulevia, niin miksi ajaa edellä olevan konttiin.
Jos taasen siellä on muuta, nopeampaa liikennettä, niin jokatapauksessa se paikka pitää odottaa, jolloin myös turhaa ajaa ohitettavan konttiin kiinni, vaan mennä sinne vapaaseen paikkaan sitten kun sellainen sopiva sieltä löytyy.

Ymmärsin vakarisi toiminnan niin että jos vilkkupäällä, niin se ei himmaa, eli se jo itsessään estää vakkarinhiljentämisen vaikka etäisyys siinä ennen kaistanvaihtoa kävisi vähän pienemmäksi.

Ongelma kuvauksesi sopisi paremmin sellaiseen tilanteeseen jossa pitkää pätkää ajaa vakkarilla ja ajan säätänyt normaalia turvaväliä pidemmäksi, mutta kerroit jopa alle sekunnin asetuksista, joten eihän selllainen edes ennen aikojaan edes reagoi edelläajavaan, vaikka vakkari vähän ennakkoa ottaisi,
jos taasen nopeusero on niin iso että vakkari sekunnin asetuksella alkaa muutaman sekunnin päästä himmaa, niin sekin on tilanne missä ei ainakaan kannata konttiin ajaa, vaan hiljentää tai sitten tilansalliessa ohittaa.

Olenpa myös huomannut ilmiön että ohitettava alkaa usein kiihdyttämään jos lähestyy hitaasti vasenta kaistaa.
Joskus tuollaisia löytyy, niiden kanssa on elettävä , eikä sen takia lähteä kiusaan muita jotka asiallisesti ajalee.

Jos nopeusero on pieni, niin joskus syy voi olla ihan tunne, jota voi korostaa ohitettavan ja oman pieni nopeusvaihtelua, vaikka kumpikin menisi vakkarilla. Tosin jos stressaa siellä ohituskaistalla olla, niin hyvällä adaptiivisella vakkarilla ei edes tarvi lähteä ohittaan.

Jos meinasit että ohitettava kiihdyttää ja loittonee, niin sitten vaan palataan takaisin oikealle.


Edit.

Kun on vähän vilkkaammin liikennettä, ei haluaisi tukkia vasenta kaistaa pitkällä ohituksella.
Sori, jos tarkoitat tilannetta missä sinulla on sellainen kalusto millä ajoneuvokohtainen rajoitus tai jopa rajoitin ja olet saavuttanut toisen ajoneuvon millä vielä tiukempi, niin jo tuo sanomasi on todella hyvä huomio.

Tulee mieleen esim nämä linja-autojen rekka ohitukset. kesärajoituksilla.

Volkkari pakettiauto ?

Edit: henkilöauto, no esim peräkärryn kanssa sama tilanne, tai jos muista syistä ajalee reilusti alle rajoitusten ja saavuttaa vielä hitaammin ajavan joka tekisi mieli ohittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuo adaptiivinen vakkari himmaa ihan liian ajoissa ja on vielä niin fiksu että jarruttaa kovempaa mitä isompi nopeusero edellä menijään on. Heti kun näyttää vilkkua vasemmalle niin antaakin taas hanaa vaikka edellä menijä lähestyy, ohitusta helpottamaan. Volkkarissa on saanut melko pienen välin säädettyä, vaan 0.5s matkan, mutta siltikin pienin asetus saisi olla vielä puolet tuosta.
Ikivanhassa baijerilaisessa ainakin pieni hipaisu kaasuun disabloi tuon, siis pitää poljinta ns. pintakaasulla niin kauan kuin on tarpeen overridata. Käytännössä vekotin toimii silloin tavallisena vakkarina, mutta jos ihan perseeseen ajaa niin ainakin muistaakseni/mielestäni äänihäly tulee, olisin melko varma että (paniikki)jarrua(kaan) ei tule kunnes nostat jalan pois kaasulta. Käteveämpi toki olisi jos ratissa olisi nappi niin ei tarttis jalkoja juuri ollenkaan :).
 
Normaali henkilöauto. Vaikea selostaa auki syitä miksi näin toimii koska riippuu jokaisen ajotottumuksista.

Ikivanhassa baijerilaisessa ainakin pieni hipaisu kaasuun disabloi tuon, siis pitää poljinta ns. pintakaasulla niin kauan kuin on tarpeen overridata. Käytännössä vekotin toimii silloin tavallisena vakkarina, mutta jos ihan perseeseen ajaa niin ainakin muistaakseni/mielestäni äänihäly tulee, olisin melko varma että jarrua ei tule kunnes nostat jalan pois kaasulta. Käteveämpi toki olisi jos ratissa olisi nappi niin ei tarttis jalkoja juuri ollenkaan :).
Joo kyllähän jokainen vakkari sallii sen painamalla kaasua jos ei ole nopeudenrajoitin-tilassa, silloin pitää mennä kickdownille asti.
 
Tänään vaihteeksi tultiin kiertoliittymään kolmion takaa eteen niin, että pakko oli jarruttaa tai olisi osunut. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että kolmion takaa ei tulla siihen eteen. Vauhtia oli ~20km/h, koska ympyrä oli ruutukaavalla, joten jalankulkijoiden ym. takia ei kovin kovaa voi ajella kun on jäätä.
 
Kun on vähän vilkkaammin liikennettä, ei haluaisi tukkia vasenta kaistaa pitkällä ohituksella. Olenpa myös huomannut ilmiön että ohitettava alkaa usein kiihdyttämään jos lähestyy hitaasti vasenta kaistaa. Ohitus on ohi reippaasti sujuvammin kun pysyy oikealla kaistalla mahdollisimman pitkään.
Miten tuossa on jätetty vilkku viime tinkaan? Sanoin vaan että siitä löytyy tuollainen mukava ominaisuus, kun vaihtaa kaistaa heti kun huomaa että nyt vakkari nappasi edellä menijään.
Jos vasemmalla kaistalla on liikennettä tai oikealla perseillään kiihdyttämällä, mielestäni oikeampi ratkaisu on polkaista vähän lisää vauhtia, sen sijaan että menisi liian lähelle edellä ajavaa. Ylinopeus on paljon parempi vaihtoehto kuin vaarantaa itsensä ja muut ajamalla ilman turvavälejä.
 
Tuosta ylinopeudesta tuli mieleen kysyä, onko kukaan koskaan edes kuullut, että poliisi olisi sakottanut alle 20 kmh ylinopeudesta moottoritiellä?
 
Tuosta ylinopeudesta tuli mieleen kysyä, onko kukaan koskaan edes kuullut, että poliisi olisi sakottanut alle 20 kmh ylinopeudesta moottoritiellä?

On ihan omakohtaisia kokemuksia sakoista motarilla, mitattu ylityshaarukka 15-40km/h. Tosin tuo alin noista sisälsi pari hieman kovempivauhtista testiä, joista ei saatu tutkalukemaa, joten voi olla, että sen takia sakottivat.
 
Tuosta ylinopeudesta tuli mieleen kysyä, onko kukaan koskaan edes kuullut, että poliisi olisi sakottanut alle 20 kmh ylinopeudesta moottoritiellä?
Ei faktaa, mutta uskoisin, mutu perustuu siihen että viimevuosikymmennellä näin ihan manuaali tutkailua ja sen verran ruuhkaa pysäytysrampilla että ei ehkä pelkisti yli 20 ajavasti. Toinen tietekin jos samalla valvoivat turvavälejä.

edit.
Joo, muitakin , mutta ne ei ehkä ihan sitä mitä haet.

Noin yleistäen jotenkin tuntuu että viimevuosina on vähentynyt havaittava valvonta, siis ne missä ollaan perinteiseen tapaan kytiksellä jollain puhtaalla täyden nopeuden motarilla. Ja vaikea taasen kuvitella että liikenteen seassa ajellessa lähdettäsiin jotain rike lappuja kirjoittaan.
 
Viimeksi muokattu:
Normaali henkilöauto. Vaikea selostaa auki syitä miksi näin toimii koska riippuu jokaisen ajotottumuksista.

Joo kyllähän jokainen vakkari sallii sen painamalla kaasua jos ei ole nopeudenrajoitin-tilassa, silloin pitää mennä kickdownille asti.
En nyt ihan ymmärrä että miksi on ollut sitten "pakko muuttaa" tottumuksia kun kerran vanhaan tottumukseen pääsee yksinkertaisesti lepuuttamalla jalkaa polkimella sopivassa kohtaa ts. sinne vasemmalle ei siis ole mikään _pakko_ tunkea yhtään sen aiemmin kuin aikaisemminkaan...
 
En nyt ihan ymmärrä että miksi on ollut sitten "pakko muuttaa" tottumuksia kun kerran vanhaan tottumukseen pääsee yksinkertaisesti lepuuttamalla jalkaa polkimella sopivassa kohtaa ts. sinne vasemmalle ei siis ole mikään _pakko_ tunkea yhtään sen aiemmin kuin aikaisemminkaan...

Loppujen lopuksi ymmärsin niin että adaptiivinen vakkari on muuttanut ajotapoja parempaan suuntaan.

Siis se tavallaan varoittaa että olet ajanut liianlähelle, muutaman kerran jälkeen tuntuma paranee.

Ketjussa aiemmin juttua vaikka ne olikin naisia syyttäviä kommentteja, niin helposti sitä sinne toisen kontiin ajautuu, ei sitä ajattele, ennenkuin joku apuväline sen kertoo.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään vaihteeksi tultiin kiertoliittymään kolmion takaa eteen niin, että pakko oli jarruttaa tai olisi osunut. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että kolmion takaa ei tulla siihen eteen. Vauhtia oli ~20km/h, koska ympyrä oli ruutukaavalla, joten jalankulkijoiden ym. takia ei kovin kovaa voi ajella kun on jäätä.

Näin raskaankaluston kuljettajana, pitäs "liikenneympyröissä" olla max 15kmh rajoitus ja vasemman vilkun käyttö pakollinen(jos jatkaa)
Ärsyttää, kun kiertoliittymään tullaan kovaa nopeutta, ja ennenkun kerkeet nähdä sen oikean vilkun vilahduksen, auto on jo poistunut liittymästä. Silloin itse joutunut turhaan pysähtymään.
Tai sitten niistä pitäs tehdä paljon isompia halkaisijaltaan, jolloin näkis sen vilkun ajoissa.
 
On ihan omakohtaisia kokemuksia sakoista motarilla, mitattu ylityshaarukka 15-40km/h. Tosin tuo alin noista sisälsi pari hieman kovempivauhtista testiä, joista ei saatu tutkalukemaa, joten voi olla, että sen takia sakottivat.
Eli toisin sanoen sinua(kaan) ei ole pysäytetty alle 20km/h ylityksestä vaikka sakossa sitten alle 20km/h lukema on ollutkin? Itse ainakin ajellut useammankin kerran ratsiaan sen 135-137 todellista josta sitten posliinien -3 pois. Itse epäilen että vaikea on saada sakkoja ainakaan 15 ja alle ylityksistä, koska kaikki 7-15 välissä kuluu saman suuruisen sakon piiriin niin jos pysäytät +15 ajavan niin tasapuolisen kohtelun nimissä pitäisi sitten myös pysäyttää +7 ajavat -> eivät pysty käsittelemään mitenkään ko. automäärää jos on vähänkin liikennettä. 16-20 ajavat tuottavat "vain" 200e ja näitäkin riittänee vielä ruuhkaksi asti -> ei kannattavaa kun joutuvat ignooraamaan päiväsakoille menijöitä koska sakotusjonoa on jo ylitöiksi asti.
 
Eli toisin sanoen sinua(kaan) ei ole pysäytetty alle 20km/h ylityksestä vaikka sakossa sitten alle 20km/h lukema on ollutkin? Itse ainakin ajellut useammankin kerran ratsiaan sen 135-137 todellista josta sitten posliinien -3 pois. Itse epäilen että vaikea on saada sakkoja ainakaan 15 ja alle ylityksistä, koska kaikki 7-15 välissä kuluu saman suuruisen sakon piiriin niin jos pysäytät +15 ajavan niin tasapuolisen kohtelun nimissä pitäisi sitten myös pysäyttää +7 ajavat -> eivät pysty käsittelemään mitenkään ko. automäärää jos on vähänkin liikennettä. 16-20 ajavat tuottavat "vain" 200e ja näitäkin riittänee vielä ruuhkaksi asti -> ei kannattavaa kun joutuvat ignooraamaan päiväsakoille menijöitä koska sakotusjonoa on jo ylitöiksi asti.

Sitä en voi tietää, että olisiko pysäytys ja sakotus ollut ns. normaalilla ajolla esim. 19km/h:n ylityksestä, mutta nyt se oli ja tuli 15km/h:n ylityksestä.

Ja jos nyt ihan tarkkaan nussitaan pilkkua, niin lapussa olisi varmaan ollut joku muu lukema, jos olisin kovemmin ajanut. Eli pysäytetty ja sakotettu 15km/h:n ylityksestä.


edit. Maantiellä(motarin ulkopuolella) sitten ihan eri juttu, siellä onkin ollut haarukka ihan toinen, kirjoittavat ihan mielellään myös rikesakkoja joutessaan ja tylsistyneimmät jopa huomautuksia vittuilujen kera.
 
Sitä en voi tietää, että olisiko pysäytys ja sakotus ollut ns. normaalilla ajolla esim. 19km/h:n ylityksestä, mutta nyt se oli ja tuli 15km/h:n ylityksestä.

Ja jos nyt ihan tarkkaan nussitaan pilkkua, niin lapussa olisi varmaan ollut joku muu lukema, jos olisin kovemmin ajanut. Eli pysäytetty ja sakotettu 15km/h:n ylityksestä.


edit. Maantiellä(motarin ulkopuolella) sitten ihan eri juttu, siellä onkin ollut haarukka ihan toinen, kirjoittavat ihan mielellään myös rikesakkoja joutessaan ja tylsistyneimmät jopa huomautuksia vittuilujen kera.
Ei sun tartte nussia pilkkua, itse sanoit että vauhtia oli reilusti mutta siitä ei saatu lukemaa -> ei tartte olla einstein että silloin sakottavat 100% varmasti siitä lukemasta jonka saivat ylös. ts. olisit saanut sakon vaikka tutka olisi näyttänyt +10-3.

Ei putoile sakkoja maantielläkään kovin helposti alle päiväsakkojen, yleensä se on yksittäinen partio ja jos se pysäyttää jonkun +7 ajelijan niin mikäli joku tulee päiväsakkoja niin sen on annettava mennä tai lopettaa nykyisen sakon kirjoitus ja potkaista "asiakas" ulos ja lähteä perään. Itseä ei ole pysäytetty koskaan vaikka vastaan on tullut kymmeniä posliineja kun vauhtia on ollut alle päiväsakkojen (yleensä alle 15, mutta siis yli 7:)). Joskus jaksavat sinisiä vilauttaa tai heristävät sormea kabiinissa...

Eli kyllä siellä maantielläkin pitää partiolla tylsää olla jotta vaivaantuvat, kuitenkin partioiden määrä on vedetty suht minimiin niin odottavaa juoppokeikkaa on melkein 24/7 hoidettavana :).
 
Näin raskaankaluston kuljettajana, pitäs "liikenneympyröissä" olla max 15kmh rajoitus ja vasemman vilkun käyttö pakollinen(jos jatkaa)
Ärsyttää, kun kiertoliittymään tullaan kovaa nopeutta, ja ennenkun kerkeet nähdä sen oikean vilkun vilahduksen, auto on jo poistunut liittymästä. Silloin itse joutunut turhaan pysähtymään.
Tai sitten niistä pitäs tehdä paljon isompia halkaisijaltaan, jolloin näkis sen vilkun ajoissa.

No tämä ei ollut sellainen pieni, vaan ihan reilun kokoinen keskellä joku taideteos jne. Raskaalle kalustolle toki ihan eri asia liittyä, nyt kyseessä oli kyllä ihan pikku kauppakassi, joka tuli sellaiseen väliin, ettei siihen nyt olisi mitenkään voinut tulla. Lisäksi liikkeelle lähtö oli vielä kun hidastetusta filmistä. Täällä kolmiot tuntuu olevan lähinnä viitteellisiä. Eilen viimeksi 50km/h rajoituksella yksi sankari tuli kolmion takaa eteen niin että meinasi vetäistä vastaan tulevaa keulaa kun tie olikin jäässä (kävi vastaan tulevien kaistalla, mutta ei osunut kun vastaantuleva ajoi oikeassa reunassa). Tuli siis hiljetämättä kolmiolle ehkä ~20km/h vauhdilla ja kääntyi oikealle mun eteen. Tämänkin takia taas jarruteltiin, kun se kolmion merkityksen sisäistäminen on osalla jotenkin niin vaikeaa.
 
Ajelin tänään Hesasta Turkuun kuivalla tiellä kesärajoituksen mukaan ja ihmettetelin, miksei rajoitusta ole nostettu kun se varsii helppoa olisi. Aika hyvin ihmiset silti rajoitusta noudattivat. 105 laitoin vakkariin eikä hirveää määrää ohittajia ollut. Niistä melkein kaikki saksalaismerkkejä Corsa niistä pienimpänä. ;-)
Olis varmaan ihan rauhassa saanut 120 ajaa, yhtään poliisia ei näkynyt ja tuskin olisivat piitanneet. Kameroita sielä ei taida ollakaan.
 
Ajelin tänään Hesasta Turkuun kuivalla tiellä kesärajoituksen mukaan ja ihmettetelin, miksei rajoitusta ole nostettu kun se varsii helppoa olisi. Aika hyvin ihmiset silti rajoitusta noudattivat. 105 laitoin vakkariin eikä hirveää määrää ohittajia ollut. Niistä melkein kaikki saksalaismerkkejä Corsa niistä pienimpänä. ;-)
Olis varmaan ihan rauhassa saanut 120 ajaa, yhtään poliisia ei näkynyt ja tuskin olisivat piitanneet. Kameroita sielä ei taida ollakaan.
Nopeusrajoituksilla suomessa on vain rahankeräystarkoitus jos et ole jo tiennyt, siksi myöskään muuttuviin ei kosketa (korjaan: ei nosteta ylöspäin, jos foreca ennustaa 3 pisaraa viikon aikana niin pudottaa kyllä voidaan)... Missä tahansa muussa maassa tuolla olisi ajettu se 120-140 vallitsevissa olosuhteissa, mutta ei suomessa koska sakot on niin vitun isot täysin teoreettisesta teosta (seuraavaksi joku sanoo että "talvirenkaiden käytös kovemmassa nopeudessa on huonompi" niin vastaan jo etukäteen että "hyppää kaivoon")...
 
En nyt ihan ymmärrä että miksi on ollut sitten "pakko muuttaa" tottumuksia kun kerran vanhaan tottumukseen pääsee yksinkertaisesti lepuuttamalla jalkaa polkimella sopivassa kohtaa ts. sinne vasemmalle ei siis ole mikään _pakko_ tunkea yhtään sen aiemmin kuin aikaisemminkaan...
Koska avustimien tarkoitus olisi vähentää nappien räpläämistä eikä lisätä sitä. Mieluusti pyörittelisi vain rattia.
Loppujen lopuksi ymmärsin niin että adaptiivinen vakkari on muuttanut ajotapoja parempaan suuntaan.

Siis se tavallaan varoittaa että olet ajanut liianlähelle, muutaman kerran jälkeen tuntuma paranee.

Ketjussa aiemmin juttua vaikka ne olikin naisia syyttäviä kommentteja, niin helposti sitä sinne toisen kontiin ajautuu, ei sitä ajattele, ennenkuin joku apuväline sen kertoo.
No kenelle se parin-kolmen auton mittainen väli on konttiin ajautumista ja kenelle ei, pakko sopeutua ettei vakkari turhaan jarruttele ja nosta kulutusta. Ihan hyvä siinä mielessä että kerää vähemmän kiveniskuja auton maalipintaan :cool:
 
Samaa tekee moni maantiellä. Lähestytään kilometritolkulla jotain hitaampaa, niin ajetaan lähelle ja jarrua. Miten ei voi hahmottaa edellä menevän nopeutta ja himmailla sopivasti ja sitten tarpeen mukaan vaan kaasupolkimella ohi. Tai jos edellä menevää edeltävä alkaa vilkutella kääntymisen vuoksi, niin ajetaan vaan lähemmäs ja jarrulla perään. Kyse on jostain hahmotuskyvyn puutteesta ja yleisestä liikenteen seuraamattomuudesta ja vain keskitytään johonkin muuhun. Suurin osa näistä valitettavasti naisia. Moni ilmeisesti luulee ajavansa normaalist ja turvallisesti, mutta ennakointi oikeasti on täysin puutteellista tai sitten ollaan asenteella hv ja ei kiinnosta. Olen useammin seuraliiut pitkillä matkoilla, kuinka paljon ihmiset jarruttelee maantiellä aivan turhaan, kun pelisilmällä voi ajella aika joustavasti ja sopivan lujaakin vielä. Mutta ei...

Näkeehän tätä jumalauta moottoritielläkin, en haluaisi sanoa että päivittäin mutta liian useasti. Kauempaa katselet kun joku henkilöautolla ajaa rekan kiinni, syttyy jarruvalot ja sitten vaihdetaan kaistaa? Viereisellä kaistalla ei näissä tilanteissa ole ketään siis, ei edes lähimaillakaan.

Ylipäänsä moottoritiellä ei pitäisi jarruvalot syttyä ikinä kenelläkään jos se toimisi niin kuin pitäisi, en ota kantaa ruuhka-aikoihin vaan normaaliin tilanteeseen jossa tilaa on yllinkyllin. Lähinnä kun jarruvalot motarilla näkee niin sitä alkaa heti skannaamaan että mitäs siellä nyt tapahtuu.

Vasenta kaistaa edessä hitaammin ajavan saavuttavatkaan harvemmin himmailevat ajoissa vaan pitää jarrutella vasta lopussa vaikka näkisivät ettei sillä edellä ajavalla ole mahdollisuutta edes vaihtaa kaistaa oikealle.
 
Näkeehän tätä jumalauta moottoritielläkin, en haluaisi sanoa että päivittäin mutta liian useasti. Kauempaa katselet kun joku henkilöautolla ajaa rekan kiinni, syttyy jarruvalot ja sitten vaihdetaan kaistaa? Viereisellä kaistalla ei näissä tilanteissa ole ketään siis, ei edes lähimaillakaan.

Ylipäänsä moottoritiellä ei pitäisi jarruvalot syttyä ikinä kenelläkään jos se toimisi niin kuin pitäisi, en ota kantaa ruuhka-aikoihin vaan normaaliin tilanteeseen jossa tilaa on yllinkyllin. Lähinnä kun jarruvalot motarilla näkee niin sitä alkaa heti skannaamaan että mitäs siellä nyt tapahtuu.

Vasenta kaistaa edessä hitaammin ajavan saavuttavatkaan harvemmin himmailevat ajoissa vaan pitää jarrutella vasta lopussa vaikka näkisivät ettei sillä edellä ajavalla ole mahdollisuutta edes vaihtaa kaistaa oikealle.

Jarruttelua aiheuttaa motareilla myös ne, jotka sieltä rekkojen välistä vaihtavat vasemmalle kaistalle 80-90km/h vauhdilla, kun se vasen menee 120-140, pieneen väliin luonnollisesti. Monesti perässä on vielä peräkärri.
 
Jarruttelua aiheuttaa motareilla myös ne, jotka sieltä rekkojen välistä vaihtavat vasemmalle kaistalle 80-90km/h vauhdilla, kun se vasen menee 120-140, pieneen väliin luonnollisesti. Monesti perässä on vielä peräkärri.
Tuo pitäisi kyllä lailla kieltää. Siis vaihtaminen sisimmälle kaistalle jollain 85km/h rajoitetulla rekalla jos rajoitus on 100+ :mad:

edit. No tulihan tuo asia tuossa yllä selväksi mutta lainasin vähän väärin... Rekoilla ei pitäisi motarilla olla mitään asiaa vasemmalle kaistalle. Ihan vittuillessaan niitä siellä kuitenkin näkyy ja sitten odotetaan kymmenen minuuttia kun nopeuserolla 1 ohitetaan toinen rekka.
 
Ajoipa edelläni pieni japsiauto kapealla kadulla. Yhtäkkiä vaihtoi vastaantulevien kaistalle, laittoi vilkun oikealle ja kurvasi nokan edestä poikittaiseen parkkiruutuun. Onneksi liikkeen yhtäkkisyys sai minut painamaan jarrua, muuten olisin mennyt kylkeen. Töttäsin ja nousihan sieltä ikkkunasta naisen käsi keskisormi pystyssä. En mennyt kyselemään.
 
Tuosta ylinopeudesta tuli mieleen kysyä, onko kukaan koskaan edes kuullut, että poliisi olisi sakottanut alle 20 kmh ylinopeudesta moottoritiellä?
En usko, että ihan helposti sakkoja tulee, en ole itse kuullut. Semmoinen tuntuma on, että aika harvoin noita nopeuksia taidetaan ylipäätään valvoa ja puuttunevat ennemmin todella suuriin nopeuksiin tai yleiseen perseilyyn.

En tosin itse aja noin isoilla ylityksillä. 120 km/h rajoitusalueella tulee ajettua 140 km/h mittarinopeutta, joka on GPS:n mukaan n. 133 km/h, ja 100 km/h rajoitusalueella vastaavasti 120 km/h mittarinopeutta, joka on jotakuinkin 114 km/h. Näihin ylityksiin ei ole ainakaan puututtu, vaikka motareita tulee sahattua suht ahkerasti ja poliiseihinkin törmätty liikenteen lomassa. Mutta jos poliisiauto ajaa jonossa, niin tiputan todellisen nopeuden kyllä sellaiseen max. 5 km/h ylitykseen, ei sitä ehdoin tahdoin halua ärsyttää.
 
En usko, että ihan helposti sakkoja tulee, en ole itse kuullut. Semmoinen tuntuma on, että aika harvoin noita nopeuksia taidetaan ylipäätään valvoa ja puuttunevat ennemmin todella suuriin nopeuksiin tai yleiseen perseilyyn.

En tosin itse aja noin isoilla ylityksillä. 120 km/h rajoitusalueella tulee ajettua 140 km/h mittarinopeutta, joka on GPS:n mukaan n. 133 km/h, ja 100 km/h rajoitusalueella vastaavasti 120 km/h mittarinopeutta, joka on jotakuinkin 114 km/h. Näihin ylityksiin ei ole ainakaan puututtu, vaikka motareita tulee sahattua suht ahkerasti ja poliiseihinkin törmätty liikenteen lomassa. Mutta jos poliisiauto ajaa jonossa, niin tiputan todellisen nopeuden kyllä sellaiseen max. 5 km/h ylitykseen, ei sitä ehdoin tahdoin halua ärsyttää.

Olen saanut 6 kilsan ylityksestä moottoritiellä sakot poliisilta, kun mittasivat väärän auton nopeuden ja tämä keissi meni sitten käräjille. Ja sitä kautta sitten tuli sakot alle sakotusrajan.
 
Ajoipa edelläni pieni japsiauto kapealla kadulla. Yhtäkkiä vaihtoi vastaantulevien kaistalle, laittoi vilkun oikealle ja kurvasi nokan edestä poikittaiseen parkkiruutuun. Onneksi liikkeen yhtäkkisyys sai minut painamaan jarrua, muuten olisin mennyt kylkeen. Töttäsin ja nousihan sieltä ikkkunasta naisen käsi keskisormi pystyssä. En mennyt kyselemään.


No eikö tossa kohtaa nyt tule sen vertaa luettua liikennettä että jo ihan oman turvallisuuden vuoksi hiljentää? Siis jos joku ajaa vasemmalle kaistalle ja vilkku on oikealle? Varmaan siitä nyt kuitenkin on aika helppo laskea 1+1=2
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 427
Viestejä
4 507 413
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom