Kun on vähän vilkkaammin liikennettä, ei haluaisi tukkia vasenta kaistaa pitkällä ohituksella. Olenpa myös huomannut ilmiön että ohitettava alkaa usein kiihdyttämään jos lähestyy hitaasti vasenta kaistaa. Ohitus on ohi reippaasti sujuvammin kun pysyy oikealla kaistalla mahdollisimman pitkään.
Miten tuossa on jätetty vilkku viime tinkaan? Sanoin vaan että siitä löytyy tuollainen mukava ominaisuus, kun vaihtaa kaistaa heti kun huomaa että nyt vakkari nappasi edellä menijään.
Lokiikkani oli se, että jos siellä ohituskaistalla ei ole nopeammin tulevia, niin miksi ajaa edellä olevan konttiin.
Jos taasen siellä on muuta, nopeampaa liikennettä, niin jokatapauksessa se paikka pitää odottaa, jolloin myös turhaa ajaa ohitettavan konttiin kiinni, vaan mennä sinne vapaaseen paikkaan sitten kun sellainen sopiva sieltä löytyy.
Ymmärsin vakarisi toiminnan niin että jos vilkkupäällä, niin se ei himmaa, eli se jo itsessään estää vakkarinhiljentämisen vaikka etäisyys siinä ennen kaistanvaihtoa kävisi vähän pienemmäksi.
Ongelma kuvauksesi sopisi paremmin sellaiseen tilanteeseen jossa pitkää pätkää ajaa vakkarilla ja ajan säätänyt normaalia turvaväliä pidemmäksi, mutta kerroit jopa alle sekunnin asetuksista, joten eihän selllainen edes ennen aikojaan edes reagoi edelläajavaan, vaikka vakkari vähän ennakkoa ottaisi,
jos taasen nopeusero on niin iso että vakkari sekunnin asetuksella alkaa muutaman sekunnin päästä himmaa, niin sekin on tilanne missä ei ainakaan kannata konttiin ajaa, vaan hiljentää tai sitten tilansalliessa ohittaa.
Olenpa myös huomannut ilmiön että ohitettava alkaa usein kiihdyttämään jos lähestyy hitaasti vasenta kaistaa.
Joskus tuollaisia löytyy, niiden kanssa on elettävä , eikä sen takia lähteä kiusaan muita jotka asiallisesti ajalee.
Jos nopeusero on pieni, niin joskus syy voi olla ihan tunne, jota voi korostaa ohitettavan ja oman pieni nopeusvaihtelua, vaikka kumpikin menisi vakkarilla. Tosin jos stressaa siellä ohituskaistalla olla, niin hyvällä adaptiivisella vakkarilla ei edes tarvi lähteä ohittaan.
Jos meinasit että ohitettava kiihdyttää ja loittonee, niin sitten vaan palataan takaisin oikealle.
Edit.
Kun on vähän vilkkaammin liikennettä, ei haluaisi tukkia vasenta kaistaa pitkällä ohituksella.
Sori, jos tarkoitat tilannetta missä sinulla on sellainen kalusto millä ajoneuvokohtainen rajoitus tai jopa rajoitin ja olet saavuttanut toisen ajoneuvon millä vielä tiukempi, niin jo tuo sanomasi on todella hyvä huomio.
Tulee mieleen esim nämä linja-autojen rekka ohitukset. kesärajoituksilla.
Volkkari pakettiauto ?
Edit: henkilöauto, no esim peräkärryn kanssa sama tilanne, tai jos muista syistä ajalee reilusti alle rajoitusten ja saavuttaa vielä hitaammin ajavan joka tekisi mieli ohittaa.