Eihän tuohon tarvita kuin joku mutkainen tie, jokaisen mutkan takana on potentiaalinen ohituspaikka, mutta sitä ei tiedä ennenkuin tie aukeaa (vastaan voi tulla auto tai seuraava mutka/mäki on liian lähellä),
Jos on tuntematon tie, ja navikaattorikin puuttuu, niin niillä 50 heppasilla laivoila joutuu vähän enemmän tekemään töitä.
Mutta, jos siinä perhe kipossa 150hp, tai 200hp, niin kyllä saa vääntää jotain aika erikoista tilannetta että lisätehoilla jotain muutakin kuin viihde/mukavuus etua saisi.
Tehon kanssa katsotaan rauhassa että mikä on tilanne ja painetaan lappu lattiaan jos näyttää hyvältä, helppoa ja yksinkertaista
No se ennakoija voittaa tuon. Kyllä moni 200hp ohituskiihtyvyys on sitä luokkaa että ei välttämättä tarvi viimeisiä siitä kiskoa.
Ihan vastaavaa tapahtuu maatielläkin, suoralla tulee autoja vastaa ja edellä on mutka/mäki, varman ohituspäätöksen voit tehdä vasta kun viimeinen auto on about kohdallasi, jos siinä kohtaa ei seuraavaa autoa näy niin tila riittää, mutta se ei riitä jos 1 sec aikaisemmin auto tulee näkyviin -> jälleen kerran hemmetin rasittavaa pumpata sitä nopeutta ja toisaalta jos tehokkaamalla pumppaat sitä nopeutta vastaavasti niin jälleen kerran pääset absoluuttisesti pienemmässä välissä ohi vaikka sieltä se seuraava auto jo näyttäytyisi.
No, yleensä ei kai jäädä odottaamaan sitä viimeistä autoa ja sen jälkeen lähdetä ohitusta suunnitteleen. Siinä on jo menettänyt monia mainostamiasi arvokkaita sekuntteja.
Jos vastaan tulee jonoa, ja näkymää on niin pitkälle että arvioit että viimeisen jälkeen vielä voisi ohittaa, niin kyllä luulis että ohituksen valmistelua aloitetaan hyvissä ajoin, jotta sen viimeisen jälkeen ollaan jo valmiina vaihtamaan kaistaa, jos tilanne sen sallii. Eikä vasta aleta arpoon ja kiihdytteleen.
Pari sekuntia on omasta mielestä jo "paljon", tuossa ajassahan ehtii tekemään tien päällä vaikka mitä, ei tuossa vaaranneta kirjaimellisesti ketään. Liikenne on siitä hauskaa että se on hyvin ennustettavaa ts. ohituksessa marginaalin voi vetää hyvinkin "piukalle" ilman että kenenkään tarvitsee jarrutella/panikoida, koska autojen nopeudet on tuollaisella ohitukseen tarvittavalla tarkasteluvälillä käytännössä "vakiot". Ts. on helppoa intergroida päässä että miten joku väli muuttuu ajanfunktiona ja siitä päätellä suoraan että miten tässä tulee hetken päästä käymään, mutta se on kyllä tullut nähtyä että osalta tämä ei vaan onnistu - no siinäpähän seisovat (turhaan) jarrulla ja panikoivat.
Mistä nyt kirjoitat ?
80km/h nopeudella hyvällä asfalttikelillä ei edes pysäytä autoa. Ojaan kyllä kerkiää ajaan, mutta ei pysähtyy, jos ei kiveen törmää.
Ohistustilanne (Vastaantulijoiden kaistalla) on huomattava riskitekijä, yllättävä, kaistojenvaihtoa, ja jos kaksi autoa tulee toisia kohti 80km/h vauhdilla nopeusero 160km/h, ja tilanteessa on mukana se ohitettavakin. Ja kannattaa muistaa että sille vastaantulijalle on yllätys jos sen kaistalla tulee joku vastaan.
Jos maalailet tilannetta että olet mokanut ohituksen ennakoinnissa ja hädissään lähdet polkemaan, niin siinä aiheutat vain lisää riskitekijöitä.
Edit.
Vuodenaikaan liittyen, niin toki puoletani vähän naivia yleistää aiheeseen kuivaa asfalttikeliä.