Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllä kesä kelissä usein ohituksissa tulee käytettyä kickdownia, joten luulisin osaavani.. Talvella sitten harvemmin kun pito ei tahdo vajaa vetoisessa riittää. Kuten sanoin, niin ei tuo nyt niin hätänen ole. Kunhan olet muutoman kerran ajanut jollain 400-500hv autolla, niin tuollainen alkaa tuntua aika hitaalta.
300hv autollakin minusta tuntui, jo siltä että ei tuolla oikeassa elämässä sen kovempaa juuri tarvitse päästä tai oikeastaan hankala ajaa noillakaan tehoilla sitä mitä auto kiihtyisi kun muut tulee perä edellä vastaan ja nopeus nousee sellaisiin ettei ole järkevää yleisessä liikenteessä sellaisia ajella. Tuo on tosin manuaali, siitä tulee aika suuri ero siihen miten auto kulkee. Nimittäin kun tarkemmin muistelen niin itselläkin on ollut automaattina auto, jonka kiihtyvyydeksi lupailtiin suurinpiirtein samaa kuin sulla (7,1s) ja kyllähän se hieman tuhnulta tuntui. Noi perinteiset automaatit, jotenkin syö sitä kiihtyvyyttä tosi paljon oikeassa elämässä, useimmiten kun lähdetään kiihdytykseen vauhdista eikä paikaltaan.
 
Ei noissa perinteisissä automaateissa mitään vikaa ole jos niitä osaa käyttää. Itse ainakin valitsen valmiiksi pienemmän pakkovaihteen ohitukseen valmistautuessa ja auto lähtee kuin talkkari jäiseltä katolta kun kaasua painaa.

25v vanha ruosteinen saappi yllättää kyllä aika monet, mm. edellä mainittu 530e puimuri ei pysy perässä ainakaan ohituksissa.
 
300hv autollakin minusta tuntui, jo siltä että ei tuolla oikeassa elämässä sen kovempaa juuri tarvitse päästä tai oikeastaan hankala ajaa noillakaan tehoilla sitä mitä auto kiihtyisi kun muut tulee perä edellä vastaan ja nopeus nousee sellaisiin ettei ole järkevää yleisessä liikenteessä sellaisia ajella. Tuo on tosin manuaali, siitä tulee aika suuri ero siihen miten auto kulkee. Nimittäin kun tarkemmin muistelen niin itselläkin on ollut automaattina auto, jonka kiihtyvyydeksi lupailtiin suurinpiirtein samaa kuin sulla (7,1s) ja kyllähän se hieman tuhnulta tuntui. Noi perinteiset automaatit, jotenkin syö sitä kiihtyvyyttä tosi paljon oikeassa elämässä, useimmiten kun lähdetään kiihdytykseen vauhdista eikä paikaltaan.

On tullut ajeltua samalla tekniikalla myös kyllä manuaalina eikä siinä nyt niin mahdottoman suurta ero ole tuntumassa. Manuaalille tehdas taisi lupailla ~0.5s nopeamman 0-100 (toki ero se tuokin). Mielipide juttuja. Kuten sanoin kun olet reilusti tehokkaammalla ajanut, niin ei tuollainen enää niin ripeältä tunnu. Kun kokeilet tuollaisella, jossa tehot alkaa olla siellä 500 tietämillä (oli vielä kevyemmässä kopassa), niin 300 ei enää niin kummoiselta tunnu. Tai sitten jos joskus ajat pyörällä, niin sen jälkeen nuo kaikki perheautot tuntuu tuhnuilta.

Ei noissa perinteisissä automaateissa mitään vikaa ole jos niitä osaa käyttää. Itse ainakin valitsen valmiiksi pienemmän pakkovaihteen ohitukseen valmistautuessa ja auto lähtee kuin talkkari jäiseltä katolta kun kaasua painaa.

25v vanha ruosteinen saappi yllättää kyllä aika monet, mm. edellä mainittu 530e puimuri ei pysy perässä ainakaan ohituksissa.

Tämä se pointti oli, ei tuokaan nyt mikään ohjus ole (vaikka onkin sitä st:tä nopeampi), mutta silti osa väittää, että se st olisi nopeampi kuin 95% autoista..
 
Ja ei tuo 6,5s 0-100km/h tosiaan ole erityisen nopea nykyautojen mittapuulla, mutta Suomen autokantaan verrattuna tuo on kyllä nopeampi, kuin 95% muista autoista. Ihan vaikka vertailussa huomioitasiin se 530e. Leasing Audit ei tuon perässä pysy, eikä varsinkaan leasing Skodat, mitä suurin osa niistä liisareista on.
Ei varmaan jos vertaa johonkin 2,5s hyperautoihin, mutta kuten itsekkin sanot niin reaalimaailmassa se keskiverto auto on jotain ihan muuta.
Ja herää kysyms, että kuinka kovaa sitä oikein pitää päästä?
 
On tullut ajeltua samalla tekniikalla myös kyllä manuaalina eikä siinä nyt niin mahdottoman suurta ero ole tuntumassa. Manuaalille tehdas taisi lupailla ~0.5s nopeamman 0-100 (toki ero se tuokin). Mielipide juttuja. Kuten sanoin kun olet reilusti tehokkaammalla ajanut, niin ei tuollainen enää niin ripeältä tunnu. Kun kokeilet tuollaisella, jossa tehot alkaa olla siellä 500 tietämillä (oli vielä kevyemmässä kopassa), niin 300 ei enää niin kummoiselta tunnu. Tai sitten jos joskus ajat pyörällä, niin sen jälkeen nuo kaikki perheautot tuntuu tuhnuilta.
No siis kaikkeen varmaan tottuu, mutta en kyllä ymmärrä että kuinka kovaa tuolla liikenteessä sitten pitäisi oikein pystyä ajamaan? Sen takia ihmetyttää nää, että kun auto ei mukamas kulje tarpeaksi kovaa kun puhutaan jostain alle 7s 0-100km/h autosta. Itse ainakin saan hitaammatkin autot kulkemaan ihan tarpeaksi lujaa ja tarpeaksi lujaa tässä meinaa että ohi pääsee helposti ja voi ajaa vaikka tuplasti mitä nopeusrajoitus on.

Henkilökohtaisesti ei ole edes intressejä johonkin 400+ hv autoihin. Ei semmoisesta voi ottaa täysiä irti oikein missään. Tuon 300hv autonkin vaihdan tässä varmaan ihan lähiaikoina pienempi tehoiseen, jollain toisella tavalla jännittävämpään :)
 
Ihan pakko kysyä, että mikä iso auto mahtaa olla 20v takaa mikä kiihtyy tuohon 6,5s 0-100km/h lukemaan?

Itse vertaan ennemmin aina varttimailiaikoja, mutta normaali autoilevat vertaa aina 0-100km/h ja siksipä kysynkin sitä. Ei normi autoileva kansalainen varttimailiaikoja kuiteskaan tiedä saatikka voi kysyä, kun ei ole koskaan ajanut sillä stripillä. Eikä vertailuaikoja jenkkilästä voi ottaa verrokiksi vartilla.

Esim toi 9-5 saappi tehokkaammilla ohjelmilla: Saab 9-5 (YS3E) – AutoWiki

Taitava kepittäjä saa toki olla.
 
Tämä se pointti oli, ei tuokaan nyt mikään ohjus ole (vaikka onkin sitä st:tä nopeampi), mutta silti osa väittää, että se st olisi nopeampi kuin 95% autoista..

Eikö näillä ollut se ajatus ollut, että ST on nopeampi 95% kuin peruskipoista. Kuten mainitsit, niin nopeampia varmasti on. Mutta eiväthän ne ole mitään "peruskippoja" suomalaisessa liikenteessä.

Pitäisi tietää yleensäkin minkälainen prosenttimäärä Suomen autokannasta on esim. yleensäkin BMW:itä (puhumattakaan sitten isommilla moottoreilla). Tuossa on jonkunlaisia lukuja viime vuodelta Vuoden 2019 myydyimmät automallit – katso top 30 - Autovouhotus
 
No siis kaikkeen varmaan tottuu, mutta en kyllä ymmärrä että kuinka kovaa tuolla liikenteessä sitten pitäisi oikein pystyä ajamaan? Sen takia ihmetyttää nää, että kun auto ei mukamas kulje tarpeaksi kovaa kun puhutaan jostain alle 7s 0-100km/h autosta. Itse ainakin saan hitaammatkin autot kulkemaan ihan tarpeaksi lujaa ja tarpeaksi lujaa tässä meinaa että ohi pääsee helposti ja voi ajaa vaikka tuplasti mitä nopeusrajoitus on.

Henkilökohtaisesti ei ole edes intressejä johonkin 400+ hv autoihin. Ei semmoisesta voi ottaa täysiä irti oikein missään. Tuon 300hv autonkin vaihdan tässä varmaan ihan lähiaikoina pienempi tehoiseen, jollain toisella tavalla jännittävämpään :)

No nämä on vähän sellaisia asioita, kun kysyisi miksi kukaan ostaa muuta kuin dacian? Silläkin pääsee pisteestä a pisteeseen b.

Eikö näillä ollut se ajatus ollut, että ST on nopeampi 95% kuin peruskipoista. Kuten mainitsit, niin nopeampia varmasti on. Mutta eiväthän ne ole mitään "peruskippoja" suomalaisessa liikenteessä.

Pitäisi tietää yleensäkin minkälainen prosenttimäärä Suomen autokannasta on esim. yleensäkin BMW:itä (puhumattakaan sitten isommilla moottoreilla). Tuossa on jonkunlaisia lukuja viime vuodelta Vuoden 2019 myydyimmät automallit – katso top 30 - Autovouhotus

No eikö se BMW 5-srj ole normaali perheauto, kyllä noita ainakin tuolla tiellä näkyy? Ei ne BMW:t nyt ainoita tuota ST:tä nopeampia. Kuten tuossa edellä jo todettiin, niin turbo saabit E85:lla (viim 20v) taitaa aikalailla järjestään pysyä tuon tahdissa tai olla nopeampia. Joo eihän noita saabbeja nyt määrällisesti varmaan paljon ole, mutta pointti oli, ettei se nyt mitenkään harvinaista ole. Saksalaisista melkein kaikki 3-3.5l dieselit softattuna viimeisen 15v aikana (sedan/farkku) jne. En oikein jaksa uskoa, että tuota nopeampia olisi vain 5% Suomen autoista. 90-luvulla tuollainen suorituskyky oli vielä kova juttu, silloin oli cossu sierrat jne. Viime vuonna tuotiin ~46k käytettyä autoa: Käytettynä maahantuotujen henkilö- ja pakettiautojen määrän kehitys - Autoalan Tiedotuskeskus. "Käytettynä maahantuodut autot poikkeavat merkittävästi uutena ensirekisteröitävistä autoista, sillä käytettynä maahan tuodaan poikkeuksellisen paljon korkean autoveron suuripäästöisiä autoja. " Suuripäästöinen = isompi moottori kuin uusissa.
 
No nämä on vähän sellaisia asioita, kun kysyisi miksi kukaan ostaa muuta kuin dacian? Silläkin pääsee pisteestä a pisteeseen b.



No eikö se BMW 5-srj ole normaali perheauto, kyllä noita ainakin tuolla tiellä näkyy? Ei ne BMW:t nyt ainoita tuota ST:tä nopeampia. Kuten tuossa edellä jo todettiin, niin turbo saabit E85:lla (viim 20v) taitaa aikalailla järjestään pysyä tuon tahdissa tai olla nopeampia. Joo eihän noita saabbeja nyt määrällisesti varmaan paljon ole, mutta pointti oli, ettei se nyt mitenkään harvinaista ole. Saksalaisista melkein kaikki 3-3.5l dieselit softattuna viimeisen 15v aikana (sedan/farkku) jne. En oikein jaksa uskoa, että tuota nopeampia olisi vain 5% Suomen autoista. 90-luvulla tuollainen suorituskyky oli vielä kova juttu, silloin oli cossu sierrat jne. Viime vuonna tuotiin ~46k käytettyä autoa: Käytettynä maahantuotujen henkilö- ja pakettiautojen määrän kehitys - Autoalan Tiedotuskeskus. "Käytettynä maahantuodut autot poikkeavat merkittävästi uutena ensirekisteröitävistä autoista, sillä käytettynä maahan tuodaan poikkeuksellisen paljon korkean autoveron suuripäästöisiä autoja. " Suuripäästöinen = isompi moottori kuin uusissa.
Unohtamatta suosituinta plugaria eli xc60 T8 ja V60 T8 tais olla aika korkealla rekisteröidyissä. Ne vissiin lähtee tuosta 80 vauhdista vielä suht vauhdikkaasti.
 
Unohtamatta suosituinta plugaria eli xc60 T8 ja V60 T8 tais olla aika korkealla rekisteröidyissä. Ne vissiin lähtee tuosta 80 vauhdista vielä suht vauhdikkaasti.

Nuo nyt on huomattavasti nopeampia. Tuo xc60 T8 taisi olla alle 5.5s 0-100, vähään vajaa 400 hp kun sähkömoottori huomioidaan. T6 eli sama ilman sitä sähköä on yli 300hp ja sekin on nopeampi kesällä ja talvella, kun on awd.
 
No nämä on vähän sellaisia asioita, kun kysyisi miksi kukaan ostaa muuta kuin dacian? Silläkin pääsee pisteestä a pisteeseen b.
Se miksi joku haluaa jonkun muun kuin Dacian on helppo ymmärtää. Samoin on helppo ymmärtää että joku haluaa sitä kulkevuutta, tiettyyn pisteeseen asti. Aika nopeasti tulee vastaan tuo piste minkä jälkeen on ylipäätään vaikea löytää tilanteita, jossa sitä ylimenevää tehoa edes voisi käyttää. Enkä nyt tarkoita että tämä piste olisi siinä mitä laillisesti saa ajaa.
 
No en ole skodan mallistoa katsonut, mutta luulisi niilläkin jo tänäpäivänä löytyvän pluggareita. Niissä kuitenkin saadaan se 50-150hp lisää kiihdytykseen.
Skodalla on tasan yksi plugari (kohta) markkinoilla, 0-100km/h 7,7s. Suurin osa niistä liisareista on kuitenkin octavioita/passatteja pienellä diesel tai tsi moottorilla.

En kyllä allerkirjoita, että muista autoista 95% olisi tuota hitaampia.

Pienen otannan tutkimuksen perusteella pihan ympäristössä 30 autosta yksi oli semmoinen, joka ehkä pääsee tuohon 6,5s. Lopuilla tekee tiukkaa jo 9s.

Vuonna 2019 23 eniten rekisteröityä automallia rekisteröitiin yhteensä noin 46500kpl. Näistä 23 mallista kourallinen oli semmoisia, joiden mallisarja käsittää alle 6,5s 0-100km/h kulkevan pelin, mm. V60, XC60. Muita (Golf R ja Focus RS) on rekisteröity niin vähän, että tuskin vaikuttaa. Jos noista V60 ja XC60 olettaisiin, että 60% niistä on T5-T8 malleja, niin 46500 autosta 5,8% oli semmoisia, jotka kiihtyy 0-100km/h alle 6,5s.

Viime vuosina vastaavan suorituskyvyn malleja ei ole ollut tarjolla läheskään niin paljoa, joten aiempien vuosien tilastot eivät ainakaan kasvata tuota tilastoa.


Tuolta kun järjestää listan rekisteröintimäärien mukaan niin voi jo silmämääräisesti nähdä, minkä profiilin autoilla Suomessa ajetaan. 2019 rekisteröitiin 5-sarjan bemareita 958kpl. Vaikka puolet niistä olisi plugarimalleja, niin se on alle 0,5% kaikista.

Nuo nyt on huomattavasti nopeampia. Tuo xc60 T8 taisi olla alle 5.5s 0-100, vähään vajaa 400 hp kun sähkömoottori huomioidaan. T6 eli sama ilman sitä sähköä on yli 300hp ja sekin on nopeampi kesällä ja talvella, kun on awd.
Eikös koko väittelyn pohjana ollut verrata niitä hinnat alkaen -malleja siihen fiestaan? T8 ei ole niitä hinnat alkaen malli, vaan 20k euroa kalliimpi.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan pakko kysyä, että mikä iso auto mahtaa olla 20v takaa mikä kiihtyy tuohon 6,5s 0-100km/h lukemaan?
Ei nyt varsinaisesti iso, mutta ainakin Volvo S80 T6 menee lähelle vuodelta 1999, eli karvan yli 20 vuotta. Tosin, saattaa olla että oli jonkun 1-2 kymmenystä hitaampi.
 
Katsoin muuten ihan mielenkiinnosta oman pihan autot tuosta äkkiä. Niistä nopein kippo on tuo oma, seuraavan taitaa olla Volvon isokokoinen mutta vajaavetoinen sedan ja thats it. Loput ovat hyvin perus Kia, Toyota, Hyundai, BMW 320d luokkaa plus pari vanhempaa kippoa. Eikä tuosta kotikadultakaan tule mieleen kuin pari harrastekippoa ja yksi tai kaksi huomattavasti kalliimpaa isokoneista Volvoa jotka teoriassa voisivat olla yhtä nopeita/nopeampia.

Ja taas itse aiheeseen... Vituttaa nää sankarit jotka ajavat 40kmh alueella 37kmh GPS:ään ja jatkavat samaa tahtia läpi 30kmh alueiden jotka ovat siinä aiheesta (esim mistä itse puhun sisältää lastentarhan, vanhustentalon ja koulukaan ei pitkällä ole tuosta alueesta). Ensin tullaan siellä 40kmh alueella perä edellä vastaan ja tuntuu että saattaisivat jopa kiihdyttää 30kmh alueella kun itse hidastan 34kmh GPS nopeuteen ja edellä mennyt ei hidasta vaan katoaa edestä kunnes päästään taas 40kmh alueelle ja tullaan perä edellä vastaan. Ja yhtään sterotypioita vahvistamatta nämä ovat yleensä japsi tai korealaisten kuskeja tietenkin...
 
Skodalla on tasan yksi plugari (kohta) markkinoilla, 0-100km/h 7,7s. Suurin osa niistä liisareista on kuitenkin octavioita/passatteja pienellä diesel tai tsi moottorilla.



Pienen otannan tutkimuksen perusteella pihan ympäristössä 30 autosta yksi oli semmoinen, joka ehkä pääsee tuohon 6,5s. Lopuilla tekee tiukkaa jo 9s.


Vuonna 2019 23 eniten rekisteröityä automallia rekisteröitiin yhteensä noin 46500kpl. Näistä 23 mallista kourallinen oli semmoisia, joiden mallisarja käsittää alle 6,5s 0-100km/h kulkevan pelin, mm. V60, XC60. Muita (Golf R ja Focus RS) on rekisteröity niin vähän, että tuskin vaikuttaa. Jos noista V60 ja XC60 olettaisiin, että 60% niistä on T5-T8 malleja, niin 46500 autosta 5,8% oli semmoisia, jotka kiihtyy 0-100km/h alle 6,5s.

Viime vuosina vastaavan suorituskyvyn malleja ei ole ollut tarjolla läheskään niin paljoa, joten aiempien vuosien tilastot eivät ainakaan kasvata tuota tilastoa.


Tuolta kun järjestää listan rekisteröintimäärien mukaan niin voi jo silmämääräisesti nähdä, minkä profiilin autoilla Suomessa ajetaan. 2019 rekisteröitiin 5-sarjan bemareita 958kpl. Vaikka puolet niistä olisi plugarimalleja, niin se on alle 0,5% kaikista.

Eikös koko väittelyn pohjana ollut verrata niitä hinnat alkaen -malleja siihen fiestaan? T8 ei ole niitä hinnat alkaen malli, vaan 20k euroa kalliimpi.
[/QUOTE]

Kyllä se pointti oli, että tuo fiesta olisi muka jotenkin erityisen nopea. Se ei vaan sitä ole kun 15v perusdiisselit perheautoissa kulkee ihan yhtä kovaa tai kovempaa. Oma pointti oli ja on edelleen, että ihan perheautot on yhtä nopeita tai nopeampia. Tuo sun listaus nyt ei ole sinne päinkään. Saat suoraan lisätä henkilöautoissa melkein kaikki 3l tai isommat dieselit viimeisen 15v ajalta siihen nopeampi kun fiesta sarakkeeseen. BMW:ltä saat lisätä kaikki pluggarit nopeampia kohtaan. Kuten tuossa aiemmin linkitettiin, niin BMW myynnistä suurinosa on pluggareita Suomessa. BMW myi viime vuonna 3700 autoa Suomessa, näistä siis yli puolet oli niitä nopeampi pluggareita eikä ne kaikki loputkaan ole niitä malliston hitaimpia. Mulle nyt on ihan sama vaikka pitäisit siellä 1.2 corollaa rakettina. Itseäni vaan huvittaa tuollaisen auton jotenkin erityisen nopea pitäminen.

Se miksi joku haluaa jonkun muun kuin Dacian on helppo ymmärtää. Samoin on helppo ymmärtää että joku haluaa sitä kulkevuutta, tiettyyn pisteeseen asti. Aika nopeasti tulee vastaan tuo piste minkä jälkeen on ylipäätään vaikea löytää tilanteita, jossa sitä ylimenevää tehoa edes voisi käyttää. Enkä nyt tarkoita että tämä piste olisi siinä mitä laillisesti saa ajaa.

No ihan samalla syyllä voi haluta sen vähän nopeamman auton. Mielipidejuttuja ja näistä nyt on ihan turha väitellä. Jonkun mielestä se 1.2 corolla on riittävän kulkeva, eikä sen nopeammalle ole mitään käyttöä.
 
Katsoin muuten ihan mielenkiinnosta oman pihan autot tuosta äkkiä. Niistä nopein kippo on tuo oma, seuraavan taitaa olla Volvon isokokoinen mutta vajaavetoinen sedan ja thats it. Loput ovat hyvin perus Kia, Toyota, Hyundai, BMW 320d luokkaa plus pari vanhempaa kippoa. Eikä tuosta kotikadultakaan tule mieleen kuin pari harrastekippoa ja yksi tai kaksi huomattavasti kalliimpaa isokoneista Volvoa jotka teoriassa voisivat olla yhtä nopeita/nopeampia.

Ja taas itse aiheeseen... Vituttaa nää sankarit jotka ajavat 40kmh alueella 37kmh GPS:ään ja jatkavat samaa tahtia läpi 30kmh alueiden jotka ovat siinä aiheesta (esim mistä itse puhun sisältää lastentarhan, vanhustentalon ja koulukaan ei pitkällä ole tuosta alueesta). Ensin tullaan siellä 40kmh alueella perä edellä vastaan ja tuntuu että saattaisivat jopa kiihdyttää 30kmh alueella kun itse hidastan 34kmh GPS nopeuteen ja edellä mennyt ei hidasta vaan katoaa edestä kunnes päästään taas 40kmh alueelle ja tullaan perä edellä vastaan. Ja yhtään sterotypioita vahvistamatta nämä ovat yleensä japsi tai korealaisten kuskeja tietenkin...
Meidän pihalta taitaa olla nopein tuo Audi e-tron. Sitten tuossa on joku Mersun CLS uusi luulisin, siinä ei oo mallimerkintöjä joten en kyllä tiijä onko tuossa ees tehoja. Joku 10v vanha viritetty 5-sarjan farmari bemari, päättelen että se on nopea kun remmiahdin ujeltaa ihan parkkiin ajettaessa. Sit Gti Polo uusi ja meidän V40 T4. Loput aika perhekulkineita.

edit. Ja perhekulkineilla tarkoitaa tämmöisiä perus alle 150hp Skodia, Volvoja jne.
 
Se miksi joku haluaa jonkun muun kuin Dacian on helppo ymmärtää. Samoin on helppo ymmärtää että joku haluaa sitä kulkevuutta, tiettyyn pisteeseen asti. Aika nopeasti tulee vastaan tuo piste minkä jälkeen on ylipäätään vaikea löytää tilanteita, jossa sitä ylimenevää tehoa edes voisi käyttää. Enkä nyt tarkoita että tämä piste olisi siinä mitä laillisesti saa ajaa.
500 heppasella pääsee ohi paikassa jossa 400 heppasella ei pääse. 400:lla paikassa jossa 300 ei riitä jne jne. Karrikoidusti mitä enemmän tehoa sen ’härskimmin’ pääsee ohi ja ohituspaikkoja yleisesti ottaen on enemmän jolloin matkanteko sujuu nopeammin.

Ja toistaalta jos ohitat jotain 4 kotiloa + 2 rekkaa possujuna yhdistelmää niin jo 200 heppasella pääsee kaasupohjassa kortistaan heittämällä eroon joten se on melko yhdentekevää jos tehokkaammalla vehkeellä on sitten reilusti enemmän vauhtia - paikalta pääsee ainakin liukeamaan helpommin ’vähin äänin’.
 
No ihan samalla syyllä voi haluta sen vähän nopeamman auton. Mielipidejuttuja ja näistä nyt on ihan turha väitellä. Jonkun mielestä se 1.2 corolla on riittävän kulkeva, eikä sen nopeammalle ole mitään käyttöä.
1.1 Corolla ei ainakaan ole riittävän nopea, kokemusta on :) Mutta yksi mikä tollasella autolla ajaessa on, että oppii miten oikeasti siitä autosta käytetään niitä saatavilla olevia tehoja. Sen takia mulla on ehkä hieman eri perspektiivi tähän kun ite ajan niin osaan ottaa siitä autosta sen tehon mitä siitä lähtee irti. Käytännössä oon huomannut että jonkun 200 hepan jälkeen (paino huomioon ottaen tietty) on ylipäätään vaikea löytää paikkoja missä voisi kaikkea tehoja käyttää, saati sitten että siinä olisi mitään järkeä yleisessä liikenteessä. Sen takia aina ihmetyttää nää tyypit, joiden mielestä koskaan ei oo tarpeeksi tehoa.

Toki voi lisää nopeutta aina haluta, mutta ainoa pointti käytännössä on että voi kehuskella muille että mun autossapa onkin niin ja niin monta heppaa. Mutta aina sitä löytyy joku jolla on vieläkin enemmän. Sitten lopulta ollaan siinä arabiprinssien tilanteessa että mietitään miten siihen Bugattiin saisi vielä hieman enemmän kultaa ja timantteja, että olisi hienompi kuin naapurilla.

EDIT: Jatketaanko tätä keskustelua täällä? Yleistä keskustelua autoista
 
Viimeksi muokattu:
1.1 Corolla ei ainakaan ole riittävän nopea, kokemusta on :) Mutta yksi mikä tollasella autolla ajaessa on, että oppii miten oikeasti siitä autosta käytetään niitä saatavilla olevia tehoja. Sen takia mulla on ehkä hieman eri perspektiivi tähän kun ite ajan niin osaan ottaa siitä autosta sen tehon mitä siitä lähtee irti. Käytännössä oon huomannut että jonkun 200 hepan jälkeen (paino huomioon ottaen tietty) on ylipäätään vaikea löytää paikkoja missä voisi kaikkea tehoja käyttää, saati sitten että siinä olisi mitään järkeä yleisessä liikenteessä. Sen takia aina ihmetyttää nää tyypit, joiden mielestä koskaan ei oo tarpeeksi tehoa.

Toki voi lisää nopeutta aina haluta, mutta ainoa pointti käytännössä on että voi kehuskella muille että mun autossapa onkin niin ja niin monta heppaa. Mutta aina sitä löytyy joku jolla on vieläkin enemmän. Sitten lopulta ollaan siinä arabiprinssien tilanteessa että mietitään miten siihen Bugattiin saisi vielä hieman enemmän kultaa ja timantteja, että olisi hienompi kuin naapurilla.

EDIT: Jatketaanko tätä keskustelua täällä? Yleistä keskustelua autoista

Itse olen ajanut 2.4D (ei ahdinta) hiacella, joka tuskin on tuota corollaa nopeampi lastattuna. Silläkin pääsi ohi. 200 hp nyt on melko laiska, jos puhutaan jostain perheautosta. Eli siis kokoluokka tuolla 5-srj, V90,e-mersu jne. Tuollaisen fiestan kokoisessa kopaan jo ok. Joku löytää sille isommalle teholle käyttöä ja joku ei. Itse en vaan tykkää ajaa millään laiskalla lahnalla. Mutta joo eiköhän tämä off-topic nyt ainakin minulle riitä.
 
Sen jälkeen kun prätkä tuli hommattua on se aivan sama kuinka kovaa auto lähtee, sillä ei kumminkaan samaa tunnetta saa kun prätkällä kelaa vaihteet läpi ja vitosella tulee rajoitin 200km/h vastaan nopeammin kuin edes ymmärtää.
 
Viitostie Mikkelistä pohjoiseen on nykyään melkoisen myllerryksen alla. Ihmettelen aina miten ihmisten ajokäyttäytyminen vaihtuu tietyömaiden kohdalla. Normaalisti ajetaan hädin tuskin 80 km/h, mutta kun tulee tietyömaa ja rajoitus laskee 50 tai 60 km/h niin ajetaan 75km/h. Ensin ohitat auton kahdeksankympin alueella. Sitten tietyömaalla he tulevat perseeseen ja taas kahdeksankympinalueella katoavat taakset. Ja tämä toistuu x kertaa suuntaan ja toiseen. Itse ainakin ajan rajoituksesta riippumatta x yli rajoituksen vakkari päällä. Monelle tuntuu ilmeisesti 80 km/h olevan liikaa mutta alemmilla rajoituksilla voidaan paahtaa kovaa ylinopeutta.
 
Viitostie Mikkelistä pohjoiseen on nykyään melkoisen myllerryksen alla. Ihmettelen aina miten ihmisten ajokäyttäytyminen vaihtuu tietyömaiden kohdalla. Normaalisti ajetaan hädin tuskin 80 km/h, mutta kun tulee tietyömaa ja rajoitus laskee 50 tai 60 km/h niin ajetaan 75km/h. Ensin ohitat auton kahdeksankympin alueella. Sitten tietyömaalla he tulevat perseeseen ja taas kahdeksankympinalueella katoavat taakset. Ja tämä toistuu x kertaa suuntaan ja toiseen. Itse ainakin ajan rajoituksesta riippumatta x yli rajoituksen vakkari päällä. Monelle tuntuu ilmeisesti 80 km/h olevan liikaa mutta alemmilla rajoituksilla voidaan paahtaa kovaa ylinopeutta.

Ihan vastaavan havainnon olen tehnyt monesti nelikaistaisella, jolla osa matkasta on 80 ja osa 100 rajoitusta. 80 alueella ajaessa vakkarilla GPS nopeutta ~87 porukka on kiire ohi. Rajoitus vaihtuu 100 -> samat jantteri tulee peräedellä vastaan kun ajat 107 vakkarilla. Tälläistä pätkää tulee aika usein ajettua ja molempiin suuntiin sama. Ei vaan voi käsittää mikä siinä on niin vaikeaa katsoa sitä nopeusrajoitusta ja ajaa sen mukaan.
 
Viitostie Mikkelistä pohjoiseen on nykyään melkoisen myllerryksen alla. Ihmettelen aina miten ihmisten ajokäyttäytyminen vaihtuu tietyömaiden kohdalla. Normaalisti ajetaan hädin tuskin 80 km/h, mutta kun tulee tietyömaa ja rajoitus laskee 50 tai 60 km/h niin ajetaan 75km/h. Ensin ohitat auton kahdeksankympin alueella. Sitten tietyömaalla he tulevat perseeseen ja taas kahdeksankympinalueella katoavat taakset. Ja tämä toistuu x kertaa suuntaan ja toiseen. Itse ainakin ajan rajoituksesta riippumatta x yli rajoituksen vakkari päällä. Monelle tuntuu ilmeisesti 80 km/h olevan liikaa mutta alemmilla rajoituksilla voidaan paahtaa kovaa ylinopeutta.
Itse ajan tuosta sen pari kertaa viikossa kun asun täälläpäin. Ja lähes joka ikinen kerta kun ihmisten aikoihin tuosta menen (eli liikennettä) niin vasenta kaistaa painaa joku urpo sen satanen lasissa.

Eli kyseessä on tuo 5-tien uusi linjaus Mikkelistä Juvalle. Ohitustie loppuu nykyään jo tuon Mikkelin sillan kohdalla ja muuttuu mutkittelevaksi yksikaistaiseksi läpi työmaan. Kai tuossa jo joku kuolonkolari oli alkutalvesta. Rajoitus kyllä muuttuu hyvissä ajoin sillan kohdalla 50km/h.

edit. toivottavasti ne sais ton Mikkelin kohdan kuntoon ennenkuin mökkiläiset saapuu :confused2:
 
Ohitusta ei voi heti aloittaa heti kun haluaisi, koska joko

1) ohituskaista ei ole vielä alkanut
2) vastaan tulee auto, jonka pitää odottaa ensin menevän.
3) Sulkuviiva ei ole vielä loppunut

Mikä tahansa näistä tapahtuukin, se tapahtuu ENSIN sille etummaiselle autolle.
Se etummainen ehtii aina lähtemään ohi ensin, jos lähtee ohi heti kun pystyy

Se, että joku ehtii takaa menemään ensin ohi on ihan täysin sen ensimmäisen autokuskn kädettömyyttä, kun ei osannut lähteä ohi heti kun pääsee.

Mikään "hyökkääminen" ei mahdollista auton matkustamista ajassa taaksepäin ohituksen aloittamiseen jo menneisyydessä.


Tyypillinen kädettömyys voi olla esimerkiksi se, että lähtee kiihdyttämään sillä omalla kaistalla vasta sen jälkeen, kun voisi jo siirtyä toiselle kaistalle, eikä vaihda heti sille toiselle kaistalle. Fiksu kuski alkaa kiihdyttämään siinä omalla kaistalla jo etukäteen, ja vaihtaa sinne ohituskaistalle vauhdissa joka on jo ohitettavan auton vauhtia suurempi, heti sillä hetkellä kun toiselle kaistalle pääsee.
Totta silloin kun jono liikkuu suhteellisen nopeasti.

Hitaissa nopeuksissa körötellen (esim. traktori edellä) jonossa ollaan melkein puskurissa kiinni. Silloin hyökkääminen on mahdollista ja sitä tapahtuu, valitettavasti.
 
Hitaissa nopeuksissa körötellen (esim. traktori edellä) jonossa ollaan melkein puskurissa kiinni. Silloin hyökkääminen on mahdollista ja sitä tapahtuu, valitettavasti.
Kyllä toi sama periaate pätee myös hitaissa nopeuksissa. Suurin ongelma on se, että mennään ihan sinne traktorin tms. perään kiinni ja sitten ei nähdä yhtään mitään kun pitäisi ohi lähteä.
 
Niin siis mikä siinä mättää kun jotkut ei ohituskaistan alussa lähde ohittamaan. Itse kun lähden siinä alussa niin tuntuu että edellä ajava oikein odottaa että tulen siihen viereen ennen kuin se lähtee esim. rekasta ohi. En voi käsittää
 
Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.

Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.


Kerro sitten tuliko seuraamuksia. Veikkaan että poliisilaitoksella on saatu hyvät naurut kun olet sinne mennyt sauhuamaan "todistusaineiston" kanssa. Voin olla väärässäkin mutta kovasti kyllä epäilen.
 
Niin siis mikä siinä mättää kun jotkut ei ohituskaistan alussa lähde ohittamaan. Itse kun lähden siinä alussa niin tuntuu että edellä ajava oikein odottaa että tulen siihen viereen ennen kuin se lähtee esim. rekasta ohi. En voi käsittää

Niin ja sitten kun lähdetään, niin kaasupoljin on kateissa ja isoin vaihde tietenkin valittuna. Sitten ei tahdota ehtiä edes yhdestä rekasta ohi.
 
Totta silloin kun jono liikkuu suhteellisen nopeasti.

Hitaissa nopeuksissa körötellen (esim. traktori edellä) jonossa ollaan melkein puskurissa kiinni. Silloin hyökkääminen on mahdollista ja sitä tapahtuu, valitettavasti.
En ihan tajua sitä kuvailemaasi ongelma tilannetta.

Traktori menee edellä, jos joku roikuu sinun puskurissa, niin sinä olet vahvoilla, näet tilanteen ja ohituspaikat paremmin kun perässätulia.

Myönnän että yleistän ja ehkä siksi en tajua tilanteesi erityislaatuisuutta.


Jos tarkoitat että perässäsi tulee huomattavasti korkeampi ja pirteämpi ajoneuvo, tien hyvin tunteva kuski, eli hän näkee autosi yli, ja koska tuntee ohituspaikat, niin tunnistaa ohituspaikan aiemmin, ja pirteällä autolla on jo siirtynyt "ohituskaistalle" ennen kuin sinä edes vilkkua saanut päälle. Toki jos kontissasi roikku, niin ehkä vähän riskiennakkoakin voi olla.

Jollain työmatkalla voi ehkä aina sama heppu tulla perässä joten tuo voi toistua, muuten ei kai väliä jos joku ripeä takaa tuikkaa ohi.

Myönnän että kyllä joskus niitä keltaisella viivalla ohittelijoita matkalle sattuu, kohdalla tuskin viipyy pitkään, yrittävät kadota horisonttiin, ehkä hyvää säkää, ei noita aina edes viikottain ole kohdalle osunut, (se ei ole harvinaista että viivan ylittäjiä näkee, tässä tarkoitin selkeästi omaa menoa haittaavia)
 
500 heppasella pääsee ohi paikassa jossa 400 heppasella ei pääse. 400:lla paikassa jossa 300 ei riitä jne jne. .
Raskaassa liikenteessä joo.
Mutta jos kommentit oli nyt koski yleisten teiden henkilöauto liikennettä, niin aika erkoistilanteita joutuu kaiveleen että jonkin esimerkin saisi väännettyä. Ja sellaiset hukkuu kohinaan.

Mutta jatkoit viihjauksilla tyyliin että voi sitten sikailla, eli voisi esim estää muita, eli juur sitä mitä ilmeisesti ketjussa kritisoitiin.

Jollain haarukalla teho tuo ajomukavuutta, ja sitä paljon puhuttu reserviä, jolla kai viitataan siihen että ei tarvi sillä alimittaisella kiihdystyrampilla/kaistalla kenkiä. Tai voi sillä kiihdtyskaistan pätkällä paikkailla aiemmin tehtyjä mokia.


"Alitehoiset" sitten oma lukunsa, jos tarkoitetaan sellaisia joilla menee 20km/h nosto kiihdtukseen sen 10s, ja huiput niin lähellä että jos vähän vastamäkeä niin alkaa jäämään tavoitteesta.
 
Raskaassa liikenteessä joo.
Mutta jos kommentit oli nyt koski yleisten teiden henkilöauto liikennettä, niin aika erkoistilanteita joutuu kaiveleen että jonkin esimerkin saisi väännettyä. Ja sellaiset hukkuu kohinaan.

Mutta jatkoit viihjauksilla tyyliin että voi sitten sikailla, eli voisi esim estää muita, eli juur sitä mitä ilmeisesti ketjussa kritisoitiin.
Siinä missä 150hp vehkeellä olet rekan keulassa niin 250hp tilaa jää kohtuullisesti ja 400hp laitteella ohitus onkin jo täysin tyylipuhdas (nopeusrajoitusta lukuunottamatta). Itse ainakin ohittelen suht pieniin väleihin, jolloin mitä enemmän tehoa == sitä enemmän ohituspaikkoja.

Viitsitkö osoittaa kohdan jossa vihjailen että "voisi estää muita"? Ei se ole mitään estämistä jos bugatti takaa vetää ohitse kun edellä menevä urpo fiestassa arpoo että millä vaihteella pitäisi lähteä ohittamaan. "härskimmin" tarkoitti pienemmissä väleissä / pienemmillä marginaaleilla jos asiaa katsoo ohitettavan 85hp kotilon kuskin näkökulmasta. Muuten minulle on ihan se sama mitä muut toilailee, ei voisi vähempää kiinnostaa, jos joku haluaa mennä ohitse senkun menee, jos joku tulee perä edellä vastaan niin ohitan heti kuin mahdollista (ja hän saa sitten vilkutella pitkiä ihan rauhassa jos mieltään haluaa osoittaa).
 
Siinä missä 150hp vehkeellä olet rekan keulassa niin 250hp tilaa jää kohtuullisesti ja 400hp laitteella ohitus onkin jo täysin tyylipuhdas (nopeusrajoitusta lukuunottamatta). Itse ainakin ohittelen suht pieniin väleihin, jolloin mitä enemmän tehoa == sitä enemmän ohituspaikkoja.

Viitsitkö osoittaa kohdan jossa vihjailen että "voisi estää muita"? Ei se ole mitään estämistä jos bugatti takaa vetää ohitse kun edellä menevä urpo fiestassa arpoo että millä vaihteella pitäisi lähteä ohittamaan. "härskimmin" tarkoitti pienemmissä väleissä / pienemmillä marginaaleilla jos asiaa katsoo ohitettavan 85hp kotilon kuskin näkökulmasta. Muuten minulle on ihan se sama mitä muut toilailee, ei voisi vähempää kiinnostaa, jos joku haluaa mennä ohitse senkun menee, jos joku tulee perä edellä vastaan niin ohitan heti kuin mahdollista (ja hän saa sitten vilkutella pitkiä ihan rauhassa jos mieltään haluaa osoittaa).
Ohituspaikka ei ole järkevä jos onnistumiseen tarvitsee 250hp ja törkeän ylinopeuden.
 
Siinä missä 150hp vehkeellä olet rekan keulassa niin 250hp tilaa jää kohtuullisesti ja 400hp laitteella ohitus onkin jo täysin tyylipuhdas (nopeusrajoitusta lukuunottamatta).
Faktoja tarkistamatta, 150Hp henkilöauto kiihtyy 80-100km/h ja ylikin muutamassa sekunnissa. Joten sen vauhdin on saanut kelattua jo ennenkuin vaihtaa ohituskaistalle.
Niissä tilanteissa missä on nukkunut onnensa ohitte, niin 150-250 ero voi vähän kiposta riippuen jelppiä, ja en väitä etteikö mukavuuttakin, varsinkin manuaalilla.

Sitten voi miettiä kuinka usein oikeasti on tilanteita missätehoa tarvitaan sen 250hp, saati 300,400, jopa 500 että voisi ohittaa, ja kuika moni niistä loppujenlopuksi on mokien paikkailua, tai kyse vain siittä että mahdollisuus törttöillä.

Jos jollain pitää perustella hankintaa, niin kaivaisin jotain muitä syitä, jos kyse ei ole jatkeesta, vaan nauttii tehosta, niin se on ihan hyvä syy.
Viitsitkö osoittaa kohdan jossa vihjailen että "voisi estää muita"? Ei se ole mitään estämistä jos bugatti takaa vetää ohitse kun edellä menevä urpo fiestassa arpoo että millä vaihteella pitäisi lähteä ohittamaan.
Jos se ei ilman kuvailtuja tehoja onnistu, niin viittaa moiseen.
Kyllä sen kuvaillun kaltaisen urpon ohittaan vaikka sillä toisella fiestalla.

No ehkä sellainen ajatus, jos sitä tehoa on reservissä, niin helpommin antaa tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kehä 2:lla toivoo päivittäin että Poliisi laittaisi kunnon ratsian. Kuorma-autot tuolla yksi saatanan riesa, vetelevät miten sattuu.

Toinen mikä samaisella tiellä on joka aamuista: Vedetään oikeaa kaistaa koska vasen on tukossa kiitos sinne muodostuvan sumpun. Äkkiä ennen tuota liikenneympyrää, josta lähdetään länärille vedetäänkin jonkun nokan eteen vasemmalle kaistalle. Noissa tilanteissa toivoisi, että tuo arjen kiireinen sankari vetäisi sen auton romunsa katolleen ja joutuisi vähintään sairaalahoitoon. Lisäksi sillä tiellä on 80km/h rajoitus joten ne "kiireiset" perseessä roikkujat voisivat vetää itsensä narun jatkoksi.
 
Siinä missä 150hp vehkeellä olet rekan keulassa niin 250hp tilaa jää kohtuullisesti ja 400hp laitteella ohitus onkin jo täysin tyylipuhdas (nopeusrajoitusta lukuunottamatta). Itse ainakin ohittelen suht pieniin väleihin, jolloin mitä enemmän tehoa == sitä enemmän ohituspaikkoja.
Oliko jo mainittu että ohittaa sellaisessa paikassa ettei ohitus aiheuta vaaraa kenellekään? Aika paljon näkee nuiden uudempien ja/tai tehokkaampien autojen ohittavan siten, että vastaantulijaan jää parin sekunnin rako ja kolarilta välttyy nipin napin ja muut joutuvat jopa jarruttamaan että se yksi teiden sankari pääsee ohi "turvallisesti". Mutkissa ja ylämäissä ohittajat myös täysiä pellejä.

T. Alle 120hp nuhapumpun omistaja, jolla ei ole koskaan auton tehosta jäänyt ohittaminen kiinni, koska osaan katsoa ohituspaikan järkevästi.

PS. Joskus saattaa joutua kymmeniä kilometrejä ajamaan hitaamman perässä, mutta se on voi voi ja ohitus sitten kun se on turvallista.
 
Oliko jo mainittu että ohittaa sellaisessa paikassa ettei ohitus aiheuta vaaraa kenellekään? Aika paljon näkee nuiden uudempien ja/tai tehokkaampien autojen ohittavan siten, että vastaantulijaan jää parin sekunnin rako ja kolarilta välttyy nipin napin ja muut joutuvat jopa jarruttamaan että se yksi teiden sankari pääsee ohi "turvallisesti". Mutkissa ja ylämäissä ohittajat myös täysiä pellejä.

T. Alle 120hp nuhapumpun omistaja, jolla ei ole koskaan auton tehosta jäänyt ohittaminen kiinni, koska osaan katsoa ohituspaikan järkevästi.

PS. Joskus saattaa joutua kymmeniä kilometrejä ajamaan hitaamman perässä, mutta se on voi voi ja ohitus sitten kun se on turvallista.

Riippuu kyllä täysin ylämäestä. Joskus on pitkiä suoria ylämäkiä, että niissä voi ihan hyvin ohittaa, jos autossa on riittävästi tehoa. Tuollaisella 120hp vehkeellä saa kyllä unohtaa ohitukset, jos on yhtään ylämäkeä. Joitakin ohituskaistojakin on ylämäkeen ja tuollaisella kun pitäisi vaikka rekasta päästä ohi, niin on kyllä melko tuskainen ohitus, ellei sitten kilometriä ennen ohituskaistan alkua jo keräämään vauhtia valmiiksi. Tai no riippuu taas tietekin miten kevyestä autosta tässä puhutaan..

Kyllä niillä nuhapumpuillakin usein lähdetään ohittamaan mutkiin ym. Tätä näkee ihan liian usein.

Tuli näistä hitaista ohituksista mieleen yksi nainen vuosikymmenen takaa. Itsellä oli alla ~100hp auto ja kärri, joka oli painon puolesta täynnä (peltiä kyydissä). Jouduttiin pysähtymään yhteen risteykseen kun edeltä auto kääntyi vasemmalle ja vastaan tuli autoja. No muutoma autoa siinä toki ehti perään kerääntyä. Kun lähdettiin taas liikkeelle niin kaksi perässä olevaa meni ohi reippaasti kuten voisi kuvitella. Sitten kolmantena ohittajana tuli nainen. Alueella oli 100 rajoitus itse sain kiihdytettyä (tai no madeltua kun paino kärrin kanssa oli yli 2tonnia) ~88 todelliseen nopeuteen (en siis kiihdyttänyt tuota kovempaa nopeuteen missään vaiheessa). Tässä vaiheessa se nainen sitten sai "kiihdytettyä" rinnalle. Homma muuten ihan hyvä, mutta ei sitten enää uskataltanut ilmeisesti painaa kaasua. Tultiin pidemmälle suoralle ja suoran toisesta päästä näkyi tulevan vastaa auto. Kun se auto oli siinä rinnalla ollut hetken soitin torvea. Nainen katsoo ja levittelee käsiään.. Se vastaan tuleva paku ajaa bussipysäkille.. Sitten vasta kun tullaan seuraavaan mutkaan tämä nainen löytää sen kaasupolkimen autosta.. Takana oli seuraava auto mulla kärrissä kiinni tulossa kyttäämässä ohituspaikkaa, joten ei tuossa ihmeellisiä jarrutuksiakaan kehdannut alkaa tekemään. Täytyy kysyä, että mitä tuossa vaiheessa liikkuu ohittajan päässä kun näkee vastaan tulevan auton, mutta silti mitään ratkaisuja ei tehdä?
 
Faktoja tarkistamatta, 150Hp henkilöauto kiihtyy 80-100km/h ja ylikin muutamassa sekunnissa. Joten sen vauhdin on saanut kelattua jo ennenkuin vaihtaa ohituskaistalle.
Niissä tilanteissa missä on nukkunut onnensa ohitte, niin 150-250 ero voi vähän kiposta riippuen jelppiä, ja en väitä etteikö mukavuuttakin, varsinkin manuaalilla.

Sitten voi miettiä kuinka usein oikeasti on tilanteita missätehoa tarvitaan sen 250hp, saati 300,400, jopa 500 että voisi ohittaa, ja kuika moni niistä loppujenlopuksi on mokien paikkailua, tai kyse vain siittä että mahdollisuus törttöillä.
Eihän tuohon tarvita kuin joku mutkainen tie, jokaisen mutkan takana on potentiaalinen ohituspaikka, mutta sitä ei tiedä ennenkuin tie aukeaa (vastaan voi tulla auto tai seuraava mutka/mäki on liian lähellä), tämmöisellä tiellä pienitehoisella kotilolla ohitus käytännössä vaatii sen että joka mutkan/mäen kohdalla pumppaat nopeuden sen +20 vs edellä menevä ja sitten hyppäät jarrulle n+y kertaa kun ei ohitus ollutkaan mahdollista. Tehon kanssa katsotaan rauhassa että mikä on tilanne ja painetaan lappu lattiaan jos näyttää hyvältä, helppoa ja yksinkertaista :). Ihan vastaavaa tapahtuu maatielläkin, suoralla tulee autoja vastaa ja edellä on mutka/mäki, varman ohituspäätöksen voit tehdä vasta kun viimeinen auto on about kohdallasi, jos siinä kohtaa ei seuraavaa autoa näy niin tila riittää, mutta se ei riitä jos 1 sec aikaisemmin auto tulee näkyviin -> jälleen kerran hemmetin rasittavaa pumpata sitä nopeutta ja toisaalta jos tehokkaamalla pumppaat sitä nopeutta vastaavasti niin jälleen kerran pääset absoluuttisesti pienemmässä välissä ohi vaikka sieltä se seuraava auto jo näyttäytyisi.

Siitä olen samaa mieltä että hiljaisella tiellä pienempitehoisellakin pääsee ohitse pääsääntöisesti riittävän hyvin/nopeasti, mutta kun liikennettä on enemmän niin joutuu soveltamaan reilusti enemmän jos matkaa haluaa edistää.

Oliko jo mainittu että ohittaa sellaisessa paikassa ettei ohitus aiheuta vaaraa kenellekään? Aika paljon näkee nuiden uudempien ja/tai tehokkaampien autojen ohittavan siten, että vastaantulijaan jää parin sekunnin rako ja kolarilta välttyy nipin napin ja muut joutuvat jopa jarruttamaan että se yksi teiden sankari pääsee ohi "turvallisesti". Mutkissa ja ylämäissä ohittajat myös täysiä pellejä.

T. Alle 120hp nuhapumpun omistaja, jolla ei ole koskaan auton tehosta jäänyt ohittaminen kiinni, koska osaan katsoa ohituspaikan järkevästi.

PS. Joskus saattaa joutua kymmeniä kilometrejä ajamaan hitaamman perässä, mutta se on voi voi ja ohitus sitten kun se on turvallista.
Pari sekuntia on omasta mielestä jo "paljon", tuossa ajassahan ehtii tekemään tien päällä vaikka mitä, ei tuossa vaaranneta kirjaimellisesti ketään. Liikenne on siitä hauskaa että se on hyvin ennustettavaa ts. ohituksessa marginaalin voi vetää hyvinkin "piukalle" ilman että kenenkään tarvitsee jarrutella/panikoida, koska autojen nopeudet on tuollaisella ohitukseen tarvittavalla tarkasteluvälillä käytännössä "vakiot". Ts. on helppoa intergroida päässä että miten joku väli muuttuu ajanfunktiona ja siitä päätellä suoraan että miten tässä tulee hetken päästä käymään, mutta se on kyllä tullut nähtyä että osalta tämä ei vaan onnistu - no siinäpähän seisovat (turhaan) jarrulla ja panikoivat.

Järjettömin ihmisryhmä on jonossa ajavat paniikkijarruttelijat, olet katsonut että lusikka pohjassa päästään "hienosti" sinisen ja punaisen auton väliin, sitten kun runttaat sellaista "sopivaa vauhtia" ohitse ja sinisen auton kohdalla aletaan siirtämään jalkaa kaasulta jarrulle (lähestytään toki edelleen punaisen takakulmaa) niin punaisella einsteinillä syttyy jarruvalot jonka seurauksena sitten yleensä käynnistyy vähintään jonkinlainen domino-efekti joka koskettaakin useampaakin autoa. Kenen mielestäni on hyvä idea alkaa jarruttaa ohittajan takia joka ei ole edes (vielä) ohittanut/ohittamassa sinua?

PS. tuossa se ero tuleekin tehosta, enpä muista koska olisi tarvinnut useita kilometrejä jonkun perässä ajella sen takia etteikö siitä pääsisi ohitse jos ohitse haluaa mennä. Joku joutsa-jyväskylä väli mökkiaikaan on sellainen että ohittamisessa ei välttämättä ole mitään järkeä (yksittäisistä autoista toki tuossakin pääsisi ohitse mutta kun niitä on 50-100kpl edessä)... Jossain muualla voi "helposti" olla 200km matkalla vaikkapa 50 ohitettua autoa, ei tuo vaadi kuin 4kpl 10 auton letkoja joista yleensä pääsee kilometrin/muutaman matkalla ohi ja muutama yksinäinen kulkija lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
300hv autollakin minusta tuntui, jo siltä että ei tuolla oikeassa elämässä sen kovempaa juuri tarvitse päästä tai oikeastaan hankala ajaa noillakaan tehoilla sitä mitä auto kiihtyisi kun muut tulee perä edellä vastaan ja nopeus nousee sellaisiin ettei ole järkevää yleisessä liikenteessä sellaisia ajella.

85% autoista tulee perä edellä vastaan ihan 160 heppaisella pakulla tai jopa 75 hepan 106 pösöllä ajellessa, että sen puolesta tehoa ei normaaliliikenteessä kovin paljoa tarvitse.

Pari kertaa on tuossa kehillä tai Turun motarilla "pitänyt" ajaa porukasta ohi paku + 2500 kg traileri/minikaivuri tai traileri/vene yhdistelmän kanssa, kun sen tasaisen 80 km/h nopeuden pitäminen suoralla ja lähes tyhjällä tiellä on vaan niin ylivoimaisen vaikeaa.
 
Pari sekuntia on omasta mielestä jo "paljon", tuossa ajassahan ehtii tekemään tien päällä vaikka mitä, ei tuossa vaaranneta kirjaimellisesti ketään.
Ei se mitenkään mukavaa ole silloin kun vastaan tulee joku 150km/h ja poukkasee takas omalle kaistalleen hetkeä(2s on erittäin lyhyt aika loppujen lopuksi) ennen yhteentörmäystä. Mitä sitten jos lasket päässä väärin ohitukseen käytettävissä olevan ajan, eli esim. vastaan tulee auto nopeampaa kuin luulet tai ohitettava kiihdyttää vauhtia, niinkuin ne joskus tekevät? Kannataako arpapelillä riskeerata muiden turvallisuus? Mielestäni ei kannata.
 
Kehä 2:lla toivoo päivittäin että Poliisi laittaisi kunnon ratsian. Kuorma-autot tuolla yksi saatanan riesa, vetelevät miten sattuu.

Toinen mikä samaisella tiellä on joka aamuista: Vedetään oikeaa kaistaa koska vasen on tukossa kiitos sinne muodostuvan sumpun. Äkkiä ennen tuota liikenneympyrää, josta lähdetään länärille vedetäänkin jonkun nokan eteen vasemmalle kaistalle. Noissa tilanteissa toivoisi, että tuo arjen kiireinen sankari vetäisi sen auton romunsa katolleen ja joutuisi vähintään sairaalahoitoon. Lisäksi sillä tiellä on 80km/h rajoitus joten ne "kiireiset" perseessä roikkujat voisivat vetää itsensä narun jatkoksi.
Pitäisköhän harkita jotain muuta kulkuneuvoa jos päivittäinen liikenne saa aggressiot noin pintaan?
 
Pitäisköhän harkita jotain muuta kulkuneuvoa jos päivittäinen liikenne saa aggressiot noin pintaan?

Kyllä se itseäkin ärsyttää kun muut sekoilee ja aiheuttaa joka päivä samat saatanan sumput samoihin paikkoihin, otetaan esimerkkinä tuusulan moottoritie, siinä ajetaan peukalo perseessä vasenta kaistaa 80km/h ja kukaan ei ole edessä eikä oikealla ja SAATIKKA KUN SIINÄ ON 100 RAJOITUS! :facepalm:
 
Ei se mitenkään mukavaa ole silloin kun vastaan tulee joku 150km/h ja poukkasee takas omalle kaistalleen hetkeä(2s on erittäin lyhyt aika loppujen lopuksi) ennen yhteentörmäystä. Mitä sitten jos lasket päässä väärin ohitukseen käytettävissä olevan ajan, eli esim. vastaan tulee auto nopeampaa kuin luulet tai ohitettava kiihdyttää vauhtia, niinkuin ne joskus tekevät? Kannataako arpapelillä riskeerata muiden turvallisuus? Mielestäni ei kannata.
Ei tuo ole mitään arpapeliä jossa kohtalo lukitaan pysyvästi luokkaa 10sec ennen mahdollista yhteentörmäystä jossa päätös ohituksesta on tehty törmäyshetkeen nähden 15sec vanhalla datalla. Tilannetta integroidaan koko ajan (toivottavasti kaikkien 3 (ohittaja, vastaantulija ja ohitettava) osapuolen toimesta, jolloin tilanne elää ja tarkkuus kasvaa mitä lähemmäs h-hetkeä päästään. Hyvin karkean arviointivirheen huomaa yleensä siinä vaiheessa kun kytkenyt vilkun päälle ja on siirtymässä toiselle kaistalle - ongelma korjataan nostamalla kaasu ja vedetään pulkka takas omalle kaistalle. Vähän pienempi möhlä korjataan jarrulla ohitettavan takakulman kohdalla ja palataan omalle kaistalle, jolloin ohitettava ei välttämättä ole edes huomannut koko tilannetta ja vastaantulija on saattanut alkaa saamaan orastavaa sydäriä.

Tästä eteenpäin saatetaan tarvita jo muiden apuja - mutta ei välttämättä, ongelmaksi muodostuu yleensä se ohitettava, se kun voi tehdä ihan mitä vaan, joten ei ole olemassa mitään "survival patternia" jolla joka tilanteen saa pelastettua toimimalla aina samalla tavalla. Vastaantulijan on toki yksinkertaista aina tiputtaa omaa nopeuttaan ilman että se aiheuttaa erikoista hämminkiä muualla, mutta harvoin tälle (kaasusta nostollekaan) todellisuudessa on mitään tarvetta (toki jos ajat itse reilusti yli rajoituksen niin nopeuden pudottaminen on ihan järkevää, koska on todennäköistä että ohittajan integraattorissa on merkittävä lähtövirhe).

Yleensä järkevintä on/olisi ohittajan painaa jarrua, mutta ohitettava tekee poikkeuksetta näin myös -> lopputulos autot parkissa rinnakkain tiellä ja jos vastaantuleva ei hidasta niin kolari on varma (jarruttamalla toki saadaan vastaantulijalle reilusti lisäaikaa ja myös osumaenergiaa alas). Jos ohitettava ei jarruta niin jarrulla pääsisi takaisin sen taakse aina suht nopeasti ts. ohittaja korjaa itsenäisesti omat mokansa hyvin pitkälle. Kirjoittamattoman pääsäännön mikäli tilanne alkaa näyttämään huonolta (interaattorin 1. tason varoitus) ohitettavan ja vastaantulijan kannattaisi vetää ensin oikeaan laitaan -> näin tielle mahtuu poikkeuksetta 3 autoa rinnakkain sekä kaikki indikoi että on tilanteen tasalla eikä välttämättä mitään muita toimia tartte tehdä osuman välttämiseksi. Jossain kohtaa ohitettavan ja vastaantulijan kannattaa löysätä (tämän nopeuden muutoksen välittyminen muiden integraattorien outputtiin kestää hetken) kaasusta (ja ohittajan koittaa painaa jalka tulipellistä läpi), sanoisin että viimeistään silloin kun ohittaja on jo reilusti rinnalla selvästi isommalla nopeudella ja integraattori indikoi (2. tason varoitus) että tässä ei ehkä käy hyvin... Se että ohitettava tai vastaantulija joutuisi käyttämään oikeasti jarrua törmäyksen estämiseksi (3. tason varoitus) on kyllä, no sanotaanko että ihan helvetin harvinaista ja liittyy pääsääntöisesti tuohon dilemmaan että milloin ohittajan ei kannata enää hypätä jarrulle vaan sen sijaan pyrkiä viemään ohitus loppuun.


Ei mun ainakaan 'tartte' ottaa ajolinjaa edes oikeaan reunaan vastaantulevan ohittajan takia kuin max. pari kertaa vuodessa, jarrua en muista painaneeni pitkään aikaan ja kaasusta päästänyt "joskus". Ei minua ainakaan haittaa se että joku tulee 150km/h vauhdilla kun autojen välissä on 50m (eli törmäyshetkeen 50m /((150+110)/3,6)=50m/(260/3,6))) reilusti alle sekunti jos se tulisi sieltä suoraan) kun vaihtaa kaistaa pois alta. Olennaista tässä on se että integraattori on tuossa kohtaa jo niin tarkka että sen indikoima tulos on validi, ts. on jo sekunteja sitten näyttänyt siltä että ohitus tulee onnistumaan... Vanha sanonta: "ei se vauhti tapa vaan äkkipysäys" pätee tähänkin...
 
Ei tuo ole mitään arpapeliä jossa kohtalo lukitaan pysyvästi luokkaa 10sec ennen mahdollista yhteentörmäystä jossa päätös ohituksesta on tehty törmäyshetkeen nähden 15sec vanhalla datalla. Tilannetta integroidaan koko ajan (toivottavasti kaikkien 3 (ohittaja, vastaantulija ja ohitettava) osapuolen toimesta, jolloin tilanne elää ja tarkkuus kasvaa mitä lähemmäs h-hetkeä päästään. Hyvin karkean arviointivirheen huomaa yleensä siinä vaiheessa kun kytkenyt vilkun päälle ja on siirtymässä toiselle kaistalle - ongelma korjataan nostamalla kaasu ja vedetään pulkka takas omalle kaistalle. Vähän pienempi möhlä korjataan jarrulla ohitettavan takakulman kohdalla ja palataan omalle kaistalle, jolloin ohitettava ei välttämättä ole edes huomannut koko tilannetta ja vastaantulija on saattanut alkaa saamaan orastavaa sydäriä.

Tästä eteenpäin saatetaan tarvita jo muiden apuja - mutta ei välttämättä, ongelmaksi muodostuu yleensä se ohitettava, se kun voi tehdä ihan mitä vaan, joten ei ole olemassa mitään "survival patternia" jolla joka tilanteen saa pelastettua toimimalla aina samalla tavalla. Vastaantulijan on toki yksinkertaista aina tiputtaa omaa nopeuttaan ilman että se aiheuttaa erikoista hämminkiä muualla, mutta harvoin tälle (kaasusta nostollekaan) todellisuudessa on mitään tarvetta (toki jos ajat itse reilusti yli rajoituksen niin nopeuden pudottaminen on ihan järkevää, koska on todennäköistä että ohittajan integraattorissa on merkittävä lähtövirhe).

Yleensä järkevintä on/olisi ohittajan painaa jarrua, mutta ohitettava tekee poikkeuksetta näin myös -> lopputulos autot parkissa rinnakkain tiellä ja jos vastaantuleva ei hidasta niin kolari on varma (jarruttamalla toki saadaan vastaantulijalle reilusti lisäaikaa ja myös osumaenergiaa alas). Jos ohitettava ei jarruta niin jarrulla pääsisi takaisin sen taakse aina suht nopeasti ts. ohittaja korjaa itsenäisesti omat mokansa hyvin pitkälle. Kirjoittamattoman pääsäännön mikäli tilanne alkaa näyttämään huonolta (interaattorin 1. tason varoitus) ohitettavan ja vastaantulijan kannattaisi vetää ensin oikeaan laitaan -> näin tielle mahtuu poikkeuksetta 3 autoa rinnakkain sekä kaikki indikoi että on tilanteen tasalla eikä välttämättä mitään muita toimia tartte tehdä osuman välttämiseksi. Jossain kohtaa ohitettavan ja vastaantulijan kannattaa löysätä (tämän nopeuden muutoksen välittyminen muiden integraattorien outputtiin kestää hetken) kaasusta (ja ohittajan koittaa painaa jalka tulipellistä läpi), sanoisin että viimeistään silloin kun ohittaja on jo reilusti rinnalla selvästi isommalla nopeudella ja integraattori indikoi (2. tason varoitus) että tässä ei ehkä käy hyvin... Se että ohitettava tai vastaantulija joutuisi käyttämään oikeasti jarrua törmäyksen estämiseksi (3. tason varoitus) on kyllä, no sanotaanko että ihan helvetin harvinaista ja liittyy pääsääntöisesti tuohon dilemmaan että milloin ohittajan ei kannata enää hypätä jarrulle vaan sen sijaan pyrkiä viemään ohitus loppuun.


Ei mun ainakaan 'tartte' ottaa ajolinjaa edes oikeaan reunaan vastaantulevan ohittajan takia kuin max. pari kertaa vuodessa, jarrua en muista painaneeni pitkään aikaan ja kaasusta päästänyt "joskus". Ei minua ainakaan haittaa se että joku tulee 150km/h vauhdilla kun autojen välissä on 50m (eli törmäyshetkeen 50m /((150+110)/3,6)=50m/(260/3,6))) reilusti alle sekunti jos se tulisi sieltä suoraan) vaihtaa kaistaa pois alta. Olennaista tässä on se että integraattori on tuossa kohtaa jo niin tarkka että sen indikoima tulos on validi, ts. on jo sekunteja sitten näyttänyt siltä että ohitus tulee onnistumaan... Vanha sanonta: "ei se vauhti tapa vaan äkkipysäys" pätee tähänkin...
Nyt on sen verran pitkä ja monimutkainen vastaus ohittamisesta, että ei mitään järkeä :sdarra:
 
Pitäisköhän harkita jotain muuta kulkuneuvoa jos päivittäinen liikenne saa aggressiot noin pintaan?
No siinä vaiheessa kun lähes päivittäin (liioiteltuna) on tilanteita joissa muiden perseilyn takia on kolarimahdollisuus niin ehkä sitä hieman vittuuntuu.

Noh,onneksi on nyt dashboard cam, ehkä sitä jossakin vaiheessa voisi julkaista sellaisen hienon videon tuonne youtubeen. Jospa osa tämänkin foorumin mulkuista löytää itsensä sieltä.

edit. ja tällä hetkellä vituttaa vielä enemmän kun kyydissä on usein myös vielä vasta syntymätön lapsi. Siinä ei hirveästi Karaportin suunnalta ajelevien mulkkujen pujottelut lämmitä.
 
Unohdat tuossa täysin sen, että kun se auto tulee sua sen 150 km/h vastaan sun kaistalla parin sekunnin päästä törmäyksestä, niin sun pitää luottaa että se vastaatulija tietää mitä tekee. Nyt kun hyvin yleisesti nuo kanssa autoilijat eivät tiedä mitä tekevät, vaikka ehkä niin kuvittelevatkin, niin kyllä tuossa alkaa minulla automaattisti varautuminen törmäyksen välttämiseen.
Noin pienillä turvamarginaaleilla ohittelevat kuuluvat ehdottomasti otsikon mukaiseen kategoriaan. Ohittaminen tulee tehdä niin että se ei häiritse muiden ajamista (toki ohitettavakaan ei saa häiritä ohittajaa).
 
Eihän tuohon tarvita kuin joku mutkainen tie, jokaisen mutkan takana on potentiaalinen ohituspaikka, mutta sitä ei tiedä ennenkuin tie aukeaa (vastaan voi tulla auto tai seuraava mutka/mäki on liian lähellä),
Jos on tuntematon tie, ja navikaattorikin puuttuu, niin niillä 50 heppasilla laivoila joutuu vähän enemmän tekemään töitä.

Mutta, jos siinä perhe kipossa 150hp, tai 200hp, niin kyllä saa vääntää jotain aika erikoista tilannetta että lisätehoilla jotain muutakin kuin viihde/mukavuus etua saisi.

Tehon kanssa katsotaan rauhassa että mikä on tilanne ja painetaan lappu lattiaan jos näyttää hyvältä, helppoa ja yksinkertaista :)
No se ennakoija voittaa tuon. Kyllä moni 200hp ohituskiihtyvyys on sitä luokkaa että ei välttämättä tarvi viimeisiä siitä kiskoa.

Ihan vastaavaa tapahtuu maatielläkin, suoralla tulee autoja vastaa ja edellä on mutka/mäki, varman ohituspäätöksen voit tehdä vasta kun viimeinen auto on about kohdallasi, jos siinä kohtaa ei seuraavaa autoa näy niin tila riittää, mutta se ei riitä jos 1 sec aikaisemmin auto tulee näkyviin -> jälleen kerran hemmetin rasittavaa pumpata sitä nopeutta ja toisaalta jos tehokkaamalla pumppaat sitä nopeutta vastaavasti niin jälleen kerran pääset absoluuttisesti pienemmässä välissä ohi vaikka sieltä se seuraava auto jo näyttäytyisi.
No, yleensä ei kai jäädä odottaamaan sitä viimeistä autoa ja sen jälkeen lähdetä ohitusta suunnitteleen. Siinä on jo menettänyt monia mainostamiasi arvokkaita sekuntteja.

Jos vastaan tulee jonoa, ja näkymää on niin pitkälle että arvioit että viimeisen jälkeen vielä voisi ohittaa, niin kyllä luulis että ohituksen valmistelua aloitetaan hyvissä ajoin, jotta sen viimeisen jälkeen ollaan jo valmiina vaihtamaan kaistaa, jos tilanne sen sallii. Eikä vasta aleta arpoon ja kiihdytteleen.



Pari sekuntia on omasta mielestä jo "paljon", tuossa ajassahan ehtii tekemään tien päällä vaikka mitä, ei tuossa vaaranneta kirjaimellisesti ketään. Liikenne on siitä hauskaa että se on hyvin ennustettavaa ts. ohituksessa marginaalin voi vetää hyvinkin "piukalle" ilman että kenenkään tarvitsee jarrutella/panikoida, koska autojen nopeudet on tuollaisella ohitukseen tarvittavalla tarkasteluvälillä käytännössä "vakiot". Ts. on helppoa intergroida päässä että miten joku väli muuttuu ajanfunktiona ja siitä päätellä suoraan että miten tässä tulee hetken päästä käymään, mutta se on kyllä tullut nähtyä että osalta tämä ei vaan onnistu - no siinäpähän seisovat (turhaan) jarrulla ja panikoivat.
Mistä nyt kirjoitat ?
80km/h nopeudella hyvällä asfalttikelillä ei edes pysäytä autoa. Ojaan kyllä kerkiää ajaan, mutta ei pysähtyy, jos ei kiveen törmää.


Ohistustilanne (Vastaantulijoiden kaistalla) on huomattava riskitekijä, yllättävä, kaistojenvaihtoa, ja jos kaksi autoa tulee toisia kohti 80km/h vauhdilla nopeusero 160km/h, ja tilanteessa on mukana se ohitettavakin. Ja kannattaa muistaa että sille vastaantulijalle on yllätys jos sen kaistalla tulee joku vastaan.

Jos maalailet tilannetta että olet mokanut ohituksen ennakoinnissa ja hädissään lähdet polkemaan, niin siinä aiheutat vain lisää riskitekijöitä.

Edit.

Vuodenaikaan liittyen, niin toki puoletani vähän naivia yleistää aiheeseen kuivaa asfalttikeliä.
 
Ei tuo ole mitään arpapeliä jossa kohtalo lukitaan pysyvästi luokkaa 10sec ennen mahdollista yhteentörmäystä jossa päätös ohituksesta on tehty törmäyshetkeen nähden 15sec vanhalla datalla. Tilannetta integroidaan koko ajan (toivottavasti kaikkien 3 (ohittaja, vastaantulija ja ohitettava) osapuolen toimesta, jolloin tilanne elää ja tarkkuus kasvaa mitä lähemmäs h-hetkeä päästään.

Taida trollata ihan herjalla.

Tai sitten itsetuhoisi ajatuksia, tosin ajatuksena aika karmea.

Ei mun ainakaan 'tartte' ottaa ajolinjaa edes oikeaan reunaan vastaantulevan ohittajan takia kuin max. pari kertaa vuodessa, jarrua en muista painaneeni pitkään aikaan ja kaasusta päästänyt "joskus". Ei minua ainakaan haittaa se että joku tulee 150km/h vauhdilla kun autojen välissä on 50m (eli törmäyshetkeen 50m /((150+110)/3,6)=50m/(260/3,6))) reilusti alle sekunti
Samassa viestissä aiemmin pyysit apua vastaantulijoilta, mutta itse ei sitten ole valmis tekemään mitään, vaan suinpäin päiten.
 
Ei tuo ole mitään arpapeliä jossa kohtalo lukitaan pysyvästi luokkaa 10sec ennen mahdollista yhteentörmäystä jossa päätös ohituksesta on tehty törmäyshetkeen nähden 15sec vanhalla datalla. Tilannetta integroidaan koko ajan (toivottavasti kaikkien 3 (ohittaja, vastaantulija ja ohitettava) osapuolen toimesta, jolloin tilanne elää ja tarkkuus kasvaa mitä lähemmäs h-hetkeä päästään. Hyvin karkean arviointivirheen huomaa yleensä siinä vaiheessa kun kytkenyt vilkun päälle ja on siirtymässä toiselle kaistalle - ongelma korjataan nostamalla kaasu ja vedetään pulkka takas omalle kaistalle. Vähän pienempi möhlä korjataan jarrulla ohitettavan takakulman kohdalla ja palataan omalle kaistalle, jolloin ohitettava ei välttämättä ole edes huomannut koko tilannetta ja vastaantulija on saattanut alkaa saamaan orastavaa sydäriä.

Tästä eteenpäin saatetaan tarvita jo muiden apuja - mutta ei välttämättä, ongelmaksi muodostuu yleensä se ohitettava, se kun voi tehdä ihan mitä vaan, joten ei ole olemassa mitään "survival patternia" jolla joka tilanteen saa pelastettua toimimalla aina samalla tavalla. Vastaantulijan on toki yksinkertaista aina tiputtaa omaa nopeuttaan ilman että se aiheuttaa erikoista hämminkiä muualla, mutta harvoin tälle (kaasusta nostollekaan) todellisuudessa on mitään tarvetta (toki jos ajat itse reilusti yli rajoituksen niin nopeuden pudottaminen on ihan järkevää, koska on todennäköistä että ohittajan integraattorissa on merkittävä lähtövirhe).

Yleensä järkevintä on/olisi ohittajan painaa jarrua, mutta ohitettava tekee poikkeuksetta näin myös -> lopputulos autot parkissa rinnakkain tiellä ja jos vastaantuleva ei hidasta niin kolari on varma (jarruttamalla toki saadaan vastaantulijalle reilusti lisäaikaa ja myös osumaenergiaa alas). Jos ohitettava ei jarruta niin jarrulla pääsisi takaisin sen taakse aina suht nopeasti ts. ohittaja korjaa itsenäisesti omat mokansa hyvin pitkälle. Kirjoittamattoman pääsäännön mikäli tilanne alkaa näyttämään huonolta (interaattorin 1. tason varoitus) ohitettavan ja vastaantulijan kannattaisi vetää ensin oikeaan laitaan -> näin tielle mahtuu poikkeuksetta 3 autoa rinnakkain sekä kaikki indikoi että on tilanteen tasalla eikä välttämättä mitään muita toimia tartte tehdä osuman välttämiseksi. Jossain kohtaa ohitettavan ja vastaantulijan kannattaa löysätä (tämän nopeuden muutoksen välittyminen muiden integraattorien outputtiin kestää hetken) kaasusta (ja ohittajan koittaa painaa jalka tulipellistä läpi), sanoisin että viimeistään silloin kun ohittaja on jo reilusti rinnalla selvästi isommalla nopeudella ja integraattori indikoi (2. tason varoitus) että tässä ei ehkä käy hyvin... Se että ohitettava tai vastaantulija joutuisi käyttämään oikeasti jarrua törmäyksen estämiseksi (3. tason varoitus) on kyllä, no sanotaanko että ihan helvetin harvinaista ja liittyy pääsääntöisesti tuohon dilemmaan että milloin ohittajan ei kannata enää hypätä jarrulle vaan sen sijaan pyrkiä viemään ohitus loppuun.


Ei mun ainakaan 'tartte' ottaa ajolinjaa edes oikeaan reunaan vastaantulevan ohittajan takia kuin max. pari kertaa vuodessa, jarrua en muista painaneeni pitkään aikaan ja kaasusta päästänyt "joskus". Ei minua ainakaan haittaa se että joku tulee 150km/h vauhdilla kun autojen välissä on 50m (eli törmäyshetkeen 50m /((150+110)/3,6)=50m/(260/3,6))) reilusti alle sekunti jos se tulisi sieltä suoraan) kun vaihtaa kaistaa pois alta. Olennaista tässä on se että integraattori on tuossa kohtaa jo niin tarkka että sen indikoima tulos on validi, ts. on jo sekunteja sitten näyttänyt siltä että ohitus tulee onnistumaan... Vanha sanonta: "ei se vauhti tapa vaan äkkipysäys" pätee tähänkin...
Kyllä se bingo osuu vielä kohdalle, jos pitää ohituksen aikana jarruttaa. Siinä on sitten paska housussa, kun ohitettava hidastaa vauhtia ohituksen nopeuttamiseksi ja sinun takana oleva ajautuu riittävän lähelle ohitettavaa.
 
Tänään taas hedelmäpelit kuskien silmissä. Motarilla henkilöauton rekan ohitus -> ohittajan nopeus tippuu 95km/h.
Pääsee ohi -> 105km/h vakkariin.
A4 kuski punaisessa sedanissa. Kannattais löytää taksi- tai bussikortti.

Neljä jarrupolkimelle hyppäävä autoo keräs taaksensa siinä jumitellessaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 353
Viestejä
4 741 599
Jäsenet
77 322
Uusin jäsen
Juvo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom