Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä tuossa on täysin perusteltua mennä vasemmalle kaistalle jo sen vuoksi, että tuosta rampilta tyypillisesti kääntyy n. 10 autoa kerrallaan, jolloin risteys menee välittömästi tukkoon ilman vasemman puoleisen kaistan käyttöä (tuossa palaa silloin punaiset). Ja vaikka olisin ainut auto risteyksessä ja menossa seuraavasta risteyksestä vasempaan, niin teen poikkeuskäännöksen, koska kääntyessä kukaan ei voi ymmärtää aikeitani väärin ja vasemmalle kaistalle kumminkin tulee jono autoja punaisiin seisomaan ja estämään myöhempää kaistanvaihtoani.Tuossa on niin pitkä matka noiden risteysten välillä, että poikkeuskäännös ei ole mitenkään perusteltua.
Edit: Siis ei ole perustelua mennä suoraan vasemmanpuolimmaiselle. Sitä kyllä ihmettelen miksei tuossa ole ohjausviivoja keskimmäiselle kaistalle.
Ei näin. Kun yksi kaista - siis vain yksi auto kerrallaan - kääntyy oikealle, ei risteys voi mitenkään mennä tukkoon kääntymällä ensin oikealle ja sitten vaihtamalla vasemmalle. Ei voi myöskään käydä niin, ettet pääsisi vaihtamaan vasemmalle. Kaistanvaihdon estyminen voi aiheutua vain ja ainoastaan siten, että joku (tässä tapauksessa sinä) ajaa suoraan vasemmalle ja kiihdyttää oikealle kaistalle kääntyneen viereen.Kyllä tuossa on täysin perusteltua mennä vasemmalle kaistalle jo sen vuoksi, että tuosta rampilta tyypillisesti kääntyy n. 10 autoa kerrallaan, jolloin risteys menee välittömästi tukkoon ilman vasemman puoleisen kaistan käyttöä (tuossa palaa silloin punaiset). Ja vaikka olisin ainut auto risteyksessä ja menossa seuraavasta risteyksestä vasempaan, niin teen poikkeuskäännöksen, koska kääntyessä kukaan ei voi ymmärtää aikeitani väärin ja vasemmalle kaistalle kumminkin tulee jono autoja punaisiin seisomaan ja estämään myöhempää kaistanvaihtoani.
Ei näin. Kun yksi kaista - siis vain yksi auto kerrallaan - kääntyy oikealle, ei risteys voi mitenkään mennä tukkoon kääntymällä ensin oikealle ja sitten vaihtamalla vasemmalle. Ei voi myöskään käydä niin, ettet pääsisi vaihtamaan vasemmalle. Kaistanvaihdon estyminen voi aiheutua vain ja ainoastaan siten, että joku (tässä tapauksessa sinä) ajaa suoraan vasemmalle ja kiihdyttää oikealle kaistalle kääntyneen viereen.
Vasta kun oikealla tai vasemmalla kaistalla on niin monta autoa jonossa, ettei oikealle pysty ajamaan ennen tarvetta kaistanvaihdolle, on perusteltua ajaa suoraan vasemmalle.
Pointtisi on, että kun kaikki ajavat suoraan vasemmalle, sinua pelottaa, ettet pääse vaihtamaan kaistaa. Ongelman ratkaisu ei kuitenkaan ole olla itse osa ongelmaa.Vänkääjät vänkää. Tyydyn toteamaan, että käy ajamassa tuota paikkaa esim. kuukauden verran päivittäin, niin minun pointtini varmaan sitten aukeaa paremmin.
Ei vaan kääntyvältä kaistalta tulee yleensä reilu 10 autoa peräkkäin tuohon. Jos ensimmäiset viisi menevät oikean puoleiselle, niin loput eivät sovi tekemättä poikkeuskäännöstä vasemmalle kaistalle. Ne jotka ottavat oikean kaistan tietävät että eivät ole menossa seuraavasta vasemmalle, koska se tekemiseksi käytännössä joutuu vaihtamaan kaistaa ensin kerran (sille jolle tehtiin poikkeuskäännös) ja sitten toisen kerran sille vasemmalle kääntyvälle. Miten kahden kaista ylittäminen risteyksen jälkeen on se pienempi ongelma?Pointtisi on, että kun kaikki ajavat suoraan vasemmalle, sinua pelottaa, ettet pääse vaihtamaan kaistaa. Ongelman ratkaisu ei kuitenkaan ole olla itse osa ongelmaa.
Motarien ramppeihin pitäisi saada nopeuskamerat mittaamaan autojen alinopeutta. Sakot jos ei saa 90% päätien nopeutta. Lisäksi helsingin motareille 50km asti alkupisteestä joka ramppien kohdalle keskikaide. Sen lisäksi moottoriteille raskaan liikenteen vasemman kaistan ajokielto. Jos olisin liikenneministeri, tekisin esityksen.
En nyt ymmärrä lainkaan. Jos vasemmalla kaistalla on jo 10 autoa, on tietenkin perusteltua kääntyä suoraan vasemmalle kaistalle. Jos oikealta kuitenkin mahtuu vaihtamaan kaistaa vasemmalle, mutta takana tuleva kääntyikin suoraan vasemmalle kaistalle, voi tulla eteen tilanne, ettei kaistanvaihto enää onnistukaan, ja se on vain ja ainoastaan suoraan vasemmalle ajaneen syytä.Ei vaan kääntyvältä kaistalta tulee yleensä reilu 10 autoa peräkkäin tuohon. Jos ensimmäiset viisi menevät oikean puoleiselle, niin loput eivät sovi tekemättä poikkeuskäännöstä vasemmalle kaistalle. Ne jotka ottavat oikean kaistan tietävät että eivät ole menossa seuraavasta vasemmalle, koska se tekemiseksi käytännössä joutuu vaihtamaan kaistaa ensin kerran (sille jolle tehtiin poikkeuskäännös) ja sitten toisen kerran sille vasemmalle kääntyvälle. Miten kahden kaista ylittäminen risteyksen jälkeen on se pienempi ongelma?
En nyt ymmärrä lainkaan. Jos vasemmalla kaistalla on jo 10 autoa, on tietenkin perusteltua kääntyä suoraan vasemmalle kaistalle. Jos oikealta kuitenkin mahtuu vaihtamaan kaistaa vasemmalle, mutta takana tuleva kääntyikin suoraan vasemmalle kaistalle, voi tulla eteen tilanne, ettei kaistanvaihto enää onnistukaan, ja se on vain ja ainoastaan suoraan vasemmalle ajaneen syytä.
Tiivistettynä: laittomasti ajamalla on mahdollista aiheuttaa ongelmia; jos kaikki ajaisivat lain mukaan, ei koko ongelmaa syntyisi. Kannattaisiko siis ajaa lain mukaan?
Jos olet kymmenentenä autona tulossa tuohon ja kaikki edelläsi menevät sille vasemmalle kaistalle, niin silloin on perusteltua kääntyä suoraan sinne, kun jonon pää on niin takana ettei oikealle kaistalle liittymisen jälkeen enää pääse vasemmalle jonon perään. Tätä uskoisin Antin ajavan takaa.Mitä tarkoitat tuolla "Jos vasemmalla kaistalla on jo 10 autoa, on tietenkin perusteltua kääntyä suoraan vasemmalle kaistalle"-kommentilla? Tämmöinen kun ei ole tuossa mahdollista. Ilmeisesti emme nyt puhu samasta asiasta.
+1p tälle HETI.Sen lisäksi moottoriteille raskaan liikenteen vasemman kaistan ajokielto.
Itsehän sain kakkosvaiheen ajokyvyn arviointikokeessa ensin valitusta kun kiihdytin kakkosella kierroksilla ripeästi kehälle rampista autojonon edelle ettei tarvitse tunkea kehällä takaa tulleeseen tiiviiseen ryppääseen tai lyödä jarruja pohjaan ja löin suoraan suurimman vaihteen kakkosen jälkeen pesään. Perustelin tuon liikenteen sujuvuudella ja auton ns parhaan tehoalueen käytöllä ja arviointia tehnyt tyyppi totesi että olet muuten oikeassa ja hän vain on niin tottunut siihen ettei kukaan uskalla käyttää kierroksia niin iski silmään.Kun vuosituhannen vaihteen tienoilla ajoin kortin pikkukylässä, ei sitä katsottu ajotunnilla tai inssiajossa hyvällä, ellei osannut kiihdyttää maantielle. Vaikka ekoautoilu alkoi jo hyvinkin nostaa päätään, ajo-opettajalta tuli hyväksyvät kehut seuraavasta: ykkösellä liikkeelle, kakkosella pieni kiihdytys ja kolmosella lappu lattiaan, kunnes tavoitenopeudessa viides, siis suurin vaihde, silmään.
Tämä oli toki valmiiksi sisäistetty jo peruskouluaikoina.
Tämä on yksi niistä tavoista joilla suomalainen "näyttää sentteriä" suomalaiselle tuolla tien päällä. Kas kun kuivalla kesäkelillä ei sitten olekaan yllättäen yhtään niin kiire palata oikeanpuoleiselle kaistalle.Näin märällä kelillä jaksaa joka kerta ärsyttää kuskit, jotka motarilla ohituksen jälkeen palaa omalle kaistalleen n. 5m ohitetun auton eteen ja kuorruttaa tuulilasin paskalla.
Miten se voi olla niin vaikeaa ottaa se ekstra parikymmentä metriä tilaa ja vasta sitten vaihtaa kaistaa takaisin, niin takana olevan tuulilasi ei muuraudu totaalisesti umpeen.
Avaudunpa paikallisesta moottoritierempasta, kun niitä shikaaneja vain käytännössä tuli lisää.Itsehän sain kakkosvaiheen ajokyvyn arviointikokeessa ensin valitusta kun kiihdytin kakkosella kierroksilla ripeästi kehälle rampista autojonon edelle ettei tarvitse tunkea kehällä takaa tulleeseen tiiviiseen ryppääseen tai lyödä jarruja pohjaan ja löin suoraan suurimman vaihteen kakkosen jälkeen pesään. Perustelin tuon liikenteen sujuvuudella ja auton ns parhaan tehoalueen käytöllä ja arviointia tehnyt tyyppi totesi että olet muuten oikeassa ja hän vain on niin tottunut siihen ettei kukaan uskalla käyttää kierroksia niin iski silmään.
Itseä vituttaa Espoossa Kehä3:lle tuleva en muista mikä liittymä joka on mallia alkaa loivalla käännöksellä joka tiukkenee kiihdytyskaistaa kohti ja siitä pitäisi sitten ehtiä kiihdyttämään vielä lyhyen kiihdytyskaistan aikana 80kmh rajoituksen liikenteeseen pakulla. Jos ajaisin kuten ajaisin omalla autolla eli ajoissa vauhtia jo ja luottaen auton pitoon ja mutkaominaisuuksiin niin paku puskisi suoraan kaistalle ja jos ajat niin että mutka menee nätisti ja kyydissä oleva tavara on ehjää niin sitten tulee mutkan loiventuessa jo kiire mallia lappu lattiaan ja toivot että ehtii kiihtyä/kehällä on sopiva rako. Ei tajua miksi osa liittymistä on pitänyt suunnitella noin vitun paskasti niin että ns. normi autossa ei teho meinaa riittää vaikka olisi lappu lattiassa ja en todellakaan aja "ecomode" päällä itse eikä tuossa työautossakaan ole se tehottomin pikkukone ja on vielä neliveto että pitoakin on kiihdyttäessä. Toinen paska on on nuo liittymät pirun nopeasti ja tiukasti kääntyvällä erkanemisliittymällä. Yksi mikä tulee heti mieleen on Vantaan Martinlaakson liittymä Hämeenlinnanväylällä Helsingin suunnasta tultaessa. Talvioloissa normi autolla vielä menee mutta kun alla on raskaasti lastattu paku niin joudut jarruttelemaan jo itse pääväylällä aiheuttaen turhia kaistanvaihtoja/jarrutuksia yms jos haluat selvitä mutkasta vaikka autossa hyvät talvinakit onkin.
En tiedä millainen paikka on, kuvissa näytti kyllä sellaiselta että "poikkeusääntö" varmaan ihan tapa.Ei vaan kääntyvältä kaistalta tulee yleensä reilu 10 autoa peräkkäin tuohon. Jos ensimmäiset viisi menevät oikean puoleiselle, niin loput eivät sovi tekemättä poikkeuskäännöstä vasemmalle kaistalle. Ne jotka ottavat oikean kaistan tietävät että eivät ole menossa seuraavasta vasemmalle, koska se tekemiseksi käytännössä joutuu vaihtamaan kaistaa ensin kerran (sille jolle tehtiin poikkeuskäännös) ja sitten toisen kerran sille vasemmalle kääntyvälle. Miten kahden kaista ylittäminen risteyksen jälkeen on se pienempi ongelma?
Nämä kun vielä tulee kolistelemaan konepeltiä niin siinä kohtaa vaan d pesään ja tuuppaa nurin, tuskin on munaa mennä poliisille valittamaan jos on itse perseillyt edellä mainitulla tavalla. Ja tuskin tekee sitä jatkossakaan.Aamulla joku noussut väärällä jalalla ylös?
Ajan vasenta kaistaa väljässä jonossa suurinta salittua 90km/h mittarissa, taakse ilmaantuu auto puolen metrin turvavälillä, vaihdan oikealle kaistalle (vaikka ensin ajattelin että jos on kiire, mene oikealta ohi, mutta olin ystävällinen, virhe!) ja ennen kuin olen kokonaan vaihtanut kaistaa änkee se jo ohi ns. "penkan kautta". Menen takaisin vasemmalle kaistalle ja vilautan pitkiä valoja että vähän taas järki käteen niin mikäs se sieltä tulee, jarrutesti!
Menee siihen asti että pysäyttää siihen vasemmalle kaistalle, pysäytän perään pitkät päällä ja kuski selvästi nousemassa ylös autosta kunnes rekka tulee oikealta ohi torvi pohjassa jolloin tämä arjensankari lähtee jatkamaan matkaa, hetken jo toivoin että se rekka oli pamauttanut meitä päin, siinähän olisi selittänyt poliisille temppunsa.
Ja näistäkin vituttaa eniten nuo jotka ajaa talvisinkin 120-130kmh, ja silti pitää jumalauta päästä siihen eteen paskomaan lasia, vaikka siellä takana ei ole ketään ja vauhtia niin paljon, että käytännössä voi ajaa vasemmalla kokoajan.Ihmiset jotka ohittaa vesisateessa ja palaa kaistalle about heti kun auton ohi pääsee. Näin vesisateessa se on ärsyttävää.
Varsinkaan kun ohittajan takana ei tuu ketään, niin vois ihan hyvin ajaa pidemmän matkaa sillä ohituskaistalla, että pääsis kunnolla ohi.
En tiiä millasia low iq kuljettajia ne on jotka niin tekee, mutta ois kiva päästä haastattelemaan sellasta ihmistä, ni näkis vähän sellasen mielenmaisemaa.
Toinen minkä huomasin tänään oli että pysty melkeen ennakoimaan missä kohtaa joku ajaa liittymään... kun ne eka ajaa perus 80 tai 100 ja kun liittymä lähenee missä se lähtee pois, niin vauhti vaan hidastuu ja hidastuu ja hidastuu paljon ennen liittymää ja sit x ajan päästä pois kehältä. Miks ei voi ajaa sitä 80 tai 100 nopeutta siihen liittymään asti ja sit vasta siinä poismenokaistalla hidastaa?
OK näistä voi mennä ohi hyvin, mutta muutaman kerran oli vasemmalla kaistalla autoja ni ei just sillon viittiny änkeä väliin.
Nämä molemmat ärsytykset siis kehä kolmosella.
Näitä voi ojentaa hyvillä lisävaloilla, suurin osa häviää aika nopsaan edestä.Tämä on yksi niistä tavoista joilla suomalainen "näyttää sentteriä" suomalaiselle tuolla tien päällä. Kas kun kuivalla kesäkelillä ei sitten olekaan yllättäen yhtään niin kiire palata oikeanpuoleiselle kaistalle.
Virallisesti tuossa pitäisi ehkä ajaa sen oikean kaistan kautta. Käytännössä siinä on kuitenkin kaikille parempi ajaa suoraan sille kaistalle, mihin suuntaan on menossa. Kuva myös hieman hämää etäisyyksissä, sillä siinä ei oikeasti ole liiemmin aikaa kikkailla sen oikean puoleisen kaistan kautta. Oletan että samasta syystä se on ok myös liikenneopettajien mielestä.Tuosta Jyväskylän liittymästä: Omassa autokoulussa opetettiin että tuossa voi tehdä poikkeuskäännöksen (oli kyllä luokaton paikka muutenkin) ja inssiajossakaan ei sanottu asiasta sanaakaan.
Virallisesti tuossa pitäisi ehkä ajaa sen oikean kaistan kautta. Käytännössä siinä on kuitenkin kaikille parempi ajaa suoraan sille kaistalle, mihin suuntaan on menossa. Kuva myös hieman hämää etäisyyksissä, sillä siinä ei oikeasti ole liiemmin aikaa kikkailla sen oikean puoleisen kaistan kautta. Oletan että samasta syystä se on ok myös liikenneopettajien mielestä.
Tuossa yksi kaista syöttää liikennettä kolmelle kaistalle, ja osa täällä puhuu vain vasemmasta ja oikeasta kaistasta, unohtaen keskimmäisen. Vähemmästäkin menee keskustelu ihan sekaisin.
Se kolmas oikeassa reunassa oleva kaista on niin selkeä, että sitä ei ole mielestäni syytä tässä selvitellä. Siitä kun pääsee vain yhteen suuntaan, eikä ole vaihtoehtoja. Ne kaksi vasemmanpuoleista muuta kaistaa taas menevät molemmat suoraan, mutta heti risteyksen jälleen vain vasemmanpuoleisesta pääsee kääntymään vasemmalle, jonne moni on tuosta menossa ja siksi nämä myös ajavat suoraan sille kaistalle.Tuossa yksi kaista syöttää liikennettä kolmelle kaistalle, ja osa täällä puhuu vain vasemmasta ja oikeasta kaistasta, unohtaen keskimmäisen. Vähemmästäkin menee keskustelu ihan sekaisin.
On tosiaan hyvä uudistus. Ei siinä vanhassa "risteyksen jättämisessä" ole mm. juuri tuollaisten esimerkkinä olleiden risteysten tapauksessa päätä eikä häntää.1.6.2020 alkaen, uuden tieliikennelain astuessa voimaan saa ihan lain mukaan valita sen kaistan kun haluaa. "Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen. Muu liikenne on otettava tällöin huomioon". Monen mielestä toivottu uudistus, itse olen nähnyt vahvaa lobbbausta tämän puolesta jo 15 vuotta.
On tosiaan hyvä uudistus. Ei siinä vanhassa "risteyksen jättämisessä" ole mm. juuri tuollaisten esimerkkinä olleiden risteysten tapauksessa päätä eikä häntää.
En ymmärrä miksi auto pitää säätää pieleen ylimääräisen räpätyksen ja paikotellen voimakkaiden paukkeiden kera. Eihän se mitään, jos hiemän putkessä räpättää tai ketunhäntää iskee, mutta ne aseelta kuulostavat paukkeet on jo liikaa.
Ei liikenteeseen kuulu tämä.
Ja noita valitettavasti näkee varsin paljon. Mutsi aikanaan pistin yhden auton lunariinkin noin kun ei vaan antanut moiselle tietä. Koomisinta oli että poliisi ensin syytti mutsia että hänen olisi pitänyt tajuta antaa isommalle tietä kunnes mutsi heitti parit pykälät ja liikennelain kohdat ja jännästi sakon suunta vaihtuikin...Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.
Materiaali on toimitettu poliisille.
WRX ei vakiona kuulosta niin kummoiselta mutta WRX STi:n kun löi käyntiin hallin toisessa päässä niin varaston ikkunat helisivät jo vakioputken kanssa . Olen itse joutunut kerran ottamaan yhteen naapurin kanssa oman kulkineen äänistä vaikka kuinka yritin kiltisti ajaa ja lähteä pihasta hiljaa. Oli tuollainen katumallinen 250cc krossimönkkäri joka täysin vakio mutta ääntä kyllä riitti ja tuosta kerran naapuri kovin kuumentui ja hyppäsi eteen raivoamaan kun ajelin minimi kaasulla pihasta pois. Ymmärrän tuohtumuksen jos jengi kaasuttelee tahallaan naapurustossa aikaisin aamulla tai viikolla yöllä yms ja on tullut itsekin moiselle sankarille käytyä ärähtämässä pihalla mutta jos ei moista käytöstä ole niin antakaa ihmeessä ihmisten harrastaa. Makuja on moneen, joku tykkää hiljaisesta, joku kovemmasta ja kolmas ei kummastakaan.Olen asunut kahdesti naapurustoissa joissa jollakin lähistöllä asuvalla on ollut Impreza WRX. Aivan järjetön pörinä ja örinä lähti niistä molemmista yksilöistä, toinen vielä sattui tekemään vuorotöitä joten kun hän lähti aikaisin aamulla töihin, koko naapurustokin heräsi. En tiedä oliko vakio, mutta pakoputki näytti kokoluokaltaan enemmänkin roskapöntöltä. Huoh... Onneksi sähköautot ovat yleistymässä.
Onhan siinä antilag, mutta liikaa siinä on silti bensaa, mustaa puskee putkesta ja voimaa menee hukkaan. Felix Pailer saa kuitenkin 600-700hv omasta Lanciasta ilman ilotulitusta ja on yleensä nopeampi. Myös uusin Ford GT ja antilag... Kuulin vähän aikaa sitten kävellessä aikamoisen paukun, korvat ei tykkää, ne räikeimmät paukut häiritsee ei ne "normaalit". Harvinaistahan tuo on mutta kohdalle osuessa vituttaa, voin etusormella poistaa vaikun korvista, joten hieman on avarat korvakäytävät, joka myös asiaan vaikuttaa.No videon autossa tuolla on ihan funktio. Antilag jolla saadaan turbo pidettyä ahdoilla. Itsellä on kaksi omaa autoja ja molemmat paukkuvat. Toinen ihan puhtaasti koska vanhempi kaasaripeli ja raaka bensa putkessa syttyy ja ampuu kunnon sarjatulta moottorijarrulla ja toinen taas sport tilassa omaa feikki antilag systeemin joka paukuttelee putkeen. Varsin kovat paukkeet molemmista mitä ulkoa pari kertaa itse kuullut. Molemmissa leima nykyisessä kunnossa ja toinen vielä ihan tehtaan jäljiltä. Ei noita paukutella viitsi jos koiria jalkakäytävällä tai mummelit ei ole huomanneet etteivät saa sydäriä mutta muuten tulee kyllä surutta painettua menemään. Jos joku noista suuttuu ja/tai ärtyy niin ärtyköön. Autoilu on niin kallista hupia nykyään että parempi edes itse nauttia siitä. Se tosin on sanottava etteivät ole todellakaan kuten videon auto joka on oikeasti varsin rajuilla äänillä varustettu joten ei voi suoraan verrata.
Liika bensa voi olla myös joissain tapauksissa toivottu. Sillä voi tarvittaessa tehdä montakin pientä kikkaa moottorin toiminnan säätämiseksi/suojaamiseksi/muuttamiseksi.Onhan siinä antilag, mutta liikaa siinä on silti bensaa, mustaa puskee putkesta ja voimaa menee hukkaan. Felix Pailer saa kuitenkin 600-700hv omasta Lanciasta ilman ilotulitusta ja on yleensä nopeampi. Myös uusin Ford GT ja antilag... Kuulin vähän aikaa sitten kävellessä aikamoisen paukun, korvat ei tykkää, ne räikeimmät paukut häiritsee ei ne "normaalit". Harvinaistahan tuo on mutta kohdalle osuessa vituttaa, voin etusormella poistaa vaikun korvista, joten hieman on avarat korvakäytävät.
Alavääntöä saa ainakin paremmaksi hieman rikkaalla seoksella, moottoria voidaan viilentää, jos jäähdytys ei riitä, mutta polttoaineen vaihtokin auttaa, jos sitä pitää syöttää enemmän. Itse en ole erityisen tiukkapipo asian suhteen, mutta asetta muistuttavat paukkeet jo häiritsee ja niitä ei lähde normaalisti autosta, vaikka "sporttiset" äänet on laitettu. Itsellä oli armeijassa korvatulpat kuulosuojaimien kanssa, mutta ne molemmat oli käytännössä paskaa jo uutena.Liika bensa voi olla myös joissain tapauksissa toivottu. Sillä voi tarvittaessa tehdä montakin pientä kikkaa moottorin toiminnan säätämiseksi/suojaamiseksi/muuttamiseksi.
Ja kuten sanottua, liika on liikaa tottakai. Mutta tuli vain kummasti mieleen että nyt on rehellisesti liian tiukalla pipo jos normi WRX (voi toki olla putki vaihdettu mutta on noissa vakionakin aikamoiset putkenpäät yms) käy hermoille ja jos ei ihan älyttömästi kaahaile menemään.
WRX ei vakiona kuulosta niin kummoiselta mutta WRX STi:n kun löi käyntiin hallin toisessa päässä niin varaston ikkunat helisivät jo vakioputken kanssa . Olen itse joutunut kerran ottamaan yhteen naapurin kanssa oman kulkineen äänistä vaikka kuinka yritin kiltisti ajaa ja lähteä pihasta hiljaa. Oli tuollainen katumallinen 250cc krossimönkkäri joka täysin vakio mutta ääntä kyllä riitti ja tuosta kerran naapuri kovin kuumentui ja hyppäsi eteen raivoamaan kun ajelin minimi kaasulla pihasta pois. Ymmärrän tuohtumuksen jos jengi kaasuttelee tahallaan naapurustossa aikaisin aamulla tai viikolla yöllä yms ja on tullut itsekin moiselle sankarille käytyä ärähtämässä pihalla mutta jos ei moista käytöstä ole niin antakaa ihmeessä ihmisten harrastaa. Makuja on moneen, joku tykkää hiljaisesta, joku kovemmasta ja kolmas ei kummastakaan.
Ai että sä riemastuisit varmaan kun kuulisit tuon oman Datsunin . Tuo on mukavan hiljainen vielä videolla;Kyllä se oli se joku STI sitten varmaankin, en oo niin noista teinivehkeistä perillä. Kaiken maailman räkänokkabemareiden räpätys sun muut tosiaan menee mutta toi on itselläni jäänyt mieleen ainoana oikeasti ärsyttävänä jonkun toisen daily driver-vehkeenä.
Moottorin, turbon ja varsinkin esim. Roots-ahtimen äänimaailmat on kivoja kuunnella milloin vain, mutta en oo koskaan ymmärtänyt aikuisilla ihmisillä normiautossa käytössä olevia tehopakoputkia. Kevarissa mulla sellaset oli ja kyllähän se oli hienoa aikanaan aiheuttaa pahennusta mutta vanhemmalla iällä jättäisin noi ratavehkeisiin.
Päivän suoritus taas.
Napsautan hämeenlinnan kohalla vakkarin 110 nopeuteen. Samointein ohitan jonkun vanhemman japsikipon joka ajoi varmaan tasan 100. Ohituksen jälkeen tämä alkoi kelata vauhtia perääni ja ajeli varmaan n.20 km minun perässä. Tämän jälkeen hävisi kauemmaksi taakse.
Vähän ennen lempäälää samainen auto ilmestyy jälleen taakse ja ohittaa. Vakkari edelleen 110 kmh. Noin kilsan päässä ohituksesta ko auto tulee jälleen perse edellä vastaan. Tällä kertaa polkasen ohi 130kmh vauhtia ja jätän kunnon hajuraon. Tämän jälkeen ei enää näkynyt.
Mikä oikeasti on niin vaikeaa kanssa autoilijan nopeuden hahmottamisessa? Ymmärrän vielä jos joku ajaa eri vauhtia tien eri osuuksilla, mutta minkä helvetin takia ohituksen jälkeen nopeutta lasketaan jotta saman einarin saa jälleen ohittaa????
En edes viitsi ajatella tilannetta jossa en olisi laittanut 130 kmh vauhtia, vaan olisin ohittanut 110kmh vauhdilla jälleen. Eiköhän sieltä olisi taas tultu jossain kohtaa ohi.
Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.
Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.
No jaah. Näyttää että kuski aloitti kaistanvaihdon kun olit katveessa. Kun kuski huomasi sinut, veti hän takaisin -> olisi painanut kaasua ja mennyt ohi, niin se kuski varmaan halusi. Perävaunu valuu viereiselle kaistalle kun ei se hetkessä oikene ja tuollaisessa mutkassa muutenkin väkisin oikaisee sisäkurvin kautta.Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.
Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.
Katsoinkohan minä väärän videon, kun en nähnyt mitään "suoraan päälle jyräämistä" enkä kovin voimakasta jarrutustakaan?Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.
Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.
Miksi sinne pitää survoa, jos vilkku on päällä? Ihmetyttää myös, että miksi rekkakuski ei kääntänyt suoraan haluamalleen kaistalle.Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.
Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.
Ja jos sinne pitää väkisellä survoa niin kaasua survomalla olisi päässyt yhdistelmän eteen. Voimakas jarrutus oli kyllä varsinainen vitsi. Yhdistelmällä vilkkukin ajoissa päällä toisin kuin valtaosalla tielläliikkujista.Miksi sinne pitää survoa, jos vilkku on päällä? Ihmetyttää myös, että miksi rekkakuski ei kääntänyt suoraan haluamalleen kaistalle.
Tuossa ei kyllä sulkuviivan yli menty, ja kaistanvaihtokin loppui siihen kun huomasi vierellä olevan auton?Rekkapena lähti vaihtamaan kaistaa sulkuviivan yli