Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Päivän suoritus taas.

Napsautan hämeenlinnan kohalla vakkarin 110 nopeuteen. Samointein ohitan jonkun vanhemman japsikipon joka ajoi varmaan tasan 100. Ohituksen jälkeen tämä alkoi kelata vauhtia perääni ja ajeli varmaan n.20 km minun perässä. Tämän jälkeen hävisi kauemmaksi taakse.

Vähän ennen lempäälää samainen auto ilmestyy jälleen taakse ja ohittaa. Vakkari edelleen 110 kmh. Noin kilsan päässä ohituksesta ko auto tulee jälleen perse edellä vastaan. Tällä kertaa polkasen ohi 130kmh vauhtia ja jätän kunnon hajuraon. Tämän jälkeen ei enää näkynyt.

Mikä oikeasti on niin vaikeaa kanssa autoilijan nopeuden hahmottamisessa? Ymmärrän vielä jos joku ajaa eri vauhtia tien eri osuuksilla, mutta minkä helvetin takia ohituksen jälkeen nopeutta lasketaan jotta saman einarin saa jälleen ohittaa????

En edes viitsi ajatella tilannetta jossa en olisi laittanut 130 kmh vauhtia, vaan olisin ohittanut 110kmh vauhdilla jälleen. Eiköhän sieltä olisi taas tultu jossain kohtaa ohi.

Toinen asia josta tääläkin on keskusteltu on tuo eteen liittyminen. Osapuulleen 10 autoa tuli ohitse myöhäisillan ajosiivulla, näistä yksi osasi jättää eteen liittyessään enemmän kuin 5 auton verran tilaa väliin. Yhdelläkään ketään peräs. Sitä odotellessa kun pääsee takasin ton lisäpitkillä varustetun kulkineen rattiin. Joku varmaan luonnehtii mulkuksi, mutta joku raja tälläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta Jyväskylän liittymästä: Omassa autokoulussa opetettiin että tuossa voi tehdä poikkeuskäännöksen (oli kyllä luokaton paikka muutenkin:p) ja inssiajossakaan ei sanottu asiasta sanaakaan.
Virallisesti tuossa pitäisi ehkä ajaa sen oikean kaistan kautta. Käytännössä siinä on kuitenkin kaikille parempi ajaa suoraan sille kaistalle, mihin suuntaan on menossa. Kuva myös hieman hämää etäisyyksissä, sillä siinä ei oikeasti ole liiemmin aikaa kikkailla sen oikean puoleisen kaistan kautta. Oletan että samasta syystä se on ok myös liikenneopettajien mielestä.
 
Tuossa yksi kaista syöttää liikennettä kolmelle kaistalle, ja osa täällä puhuu vain vasemmasta ja oikeasta kaistasta, unohtaen keskimmäisen. Vähemmästäkin menee keskustelu ihan sekaisin.
 
Virallisesti tuossa pitäisi ehkä ajaa sen oikean kaistan kautta. Käytännössä siinä on kuitenkin kaikille parempi ajaa suoraan sille kaistalle, mihin suuntaan on menossa. Kuva myös hieman hämää etäisyyksissä, sillä siinä ei oikeasti ole liiemmin aikaa kikkailla sen oikean puoleisen kaistan kautta. Oletan että samasta syystä se on ok myös liikenneopettajien mielestä.

Risteävä liikenne saa vahvan käsitykseni mukaan vanhan lain hengessä ryhmittyä kääntymistä varten suoraan haluamalleen kaistalle . Selkein asia on silloin kun kaistat ovat paksulla merkittyjä ryhmityskaistoja.

Tuossa on selkeästi kaksi eri suuntiin (oikea ja keskimmäinen) menevää kaistaa, joille saa ryhmittyä heti. Koska myös vasen menee suoraan, ei sellaiseen perinteisesti ryhmitytä vaan, mennään ensin keskelle. Ymmärrän jos liikennekulttuuri on luonut sellaisen tavan paikallisesti.

1.6.2020 alkaen, uuden tieliikennelain astuessa voimaan saa ihan lain mukaan valita sen kaistan kun haluaa. "Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen. Muu liikenne on otettava tällöin huomioon". Monen mielestä toivottu uudistus, itse olen nähnyt vahvaa lobbbausta tämän puolesta jo 15 vuotta.
 
Tuossa yksi kaista syöttää liikennettä kolmelle kaistalle, ja osa täällä puhuu vain vasemmasta ja oikeasta kaistasta, unohtaen keskimmäisen. Vähemmästäkin menee keskustelu ihan sekaisin.

Tässä on puhuttu koko ajan suoraan menevistä kaistoista, joita on kaksi, siksi termit oikea ja vasen.
 
Tuossa yksi kaista syöttää liikennettä kolmelle kaistalle, ja osa täällä puhuu vain vasemmasta ja oikeasta kaistasta, unohtaen keskimmäisen. Vähemmästäkin menee keskustelu ihan sekaisin.
Se kolmas oikeassa reunassa oleva kaista on niin selkeä, että sitä ei ole mielestäni syytä tässä selvitellä. Siitä kun pääsee vain yhteen suuntaan, eikä ole vaihtoehtoja. Ne kaksi vasemmanpuoleista muuta kaistaa taas menevät molemmat suoraan, mutta heti risteyksen jälleen vain vasemmanpuoleisesta pääsee kääntymään vasemmalle, jonne moni on tuosta menossa ja siksi nämä myös ajavat suoraan sille kaistalle.

1.6.2020 alkaen, uuden tieliikennelain astuessa voimaan saa ihan lain mukaan valita sen kaistan kun haluaa. "Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen. Muu liikenne on otettava tällöin huomioon". Monen mielestä toivottu uudistus, itse olen nähnyt vahvaa lobbbausta tämän puolesta jo 15 vuotta.
On tosiaan hyvä uudistus. Ei siinä vanhassa "risteyksen jättämisessä" ole mm. juuri tuollaisten esimerkkinä olleiden risteysten tapauksessa päätä eikä häntää.
 
Tut
On tosiaan hyvä uudistus. Ei siinä vanhassa "risteyksen jättämisessä" ole mm. juuri tuollaisten esimerkkinä olleiden risteysten tapauksessa päätä eikä häntää.

Jep. Sujuvoittaa erityisesti noita tiukempia paikkoja, joissa paikallisilla on jo muutenkin tehneet oman tavan. Ja toki helpottaa muuallakin, kun voi ennakoida kaistanvaihdon eikä ruuhkaliikenteessä turhaan ajaudu sumppuhin tai tukoksi.

Kaveri sai rikesakon tuon kaltaisessa tilanteessa, jossa sakon mukaan "olisi ollut tilaa tehdä kaistanvaihto liittymisen jälkeen".:)
 
En ymmärrä miksi auto pitää säätää pieleen ylimääräisen räpätyksen ja paikotellen voimakkaiden paukkeiden kera. Eihän se mitään, jos hiemän putkessä räpättää tai ketunhäntää iskee, mutta ne aseelta kuulostavat paukkeet on jo liikaa.

Ei liikenteeseen kuulu tämä.

 
Mitä väliä, jos paukuttelija ei naapurissa asu.

Ennen pitkää tulee pysäytetyksi poliisin toimesta ja varmaan tulee jotain jatkoseuraumuksia.
 
Kolmoskehällä oli keskiviikkona yks peltimälli, enkä ihmettele. Ajelin oikeaa kaistaa 100lasissa ja yks hermanniina riipasi itsensä kahden kaistan yli suoraan eteeni niin että auton kolarivaroitin laukesi huutelemaan. Edessä pitkällä oli tilaa, takanani oli tilaa, väistin vasemmalle kaistalle ja toinen oli siellä naama pitkänä. En tiedä, hiekkaako kuopassa vai mikä. Liittymissäännöt ihan hukassa. Liittyi nopeudella 90. Hurraa taas näiden kanssa.
 
En ymmärrä miksi auto pitää säätää pieleen ylimääräisen räpätyksen ja paikotellen voimakkaiden paukkeiden kera. Eihän se mitään, jos hiemän putkessä räpättää tai ketunhäntää iskee, mutta ne aseelta kuulostavat paukkeet on jo liikaa.

Ei liikenteeseen kuulu tämä.


No videon autossa tuolla on ihan funktio. Antilag jolla saadaan turbo pidettyä ahdoilla. Itsellä on kaksi omaa autoja ja molemmat paukkuvat. Toinen ihan puhtaasti koska vanhempi kaasaripeli ja raaka bensa putkessa syttyy ja ampuu kunnon sarjatulta moottorijarrulla ja toinen taas sport tilassa omaa feikki antilag systeemin joka paukuttelee putkeen. Varsin kovat paukkeet molemmista mitä ulkoa pari kertaa itse kuullut. Molemmissa leima nykyisessä kunnossa ja toinen vielä ihan tehtaan jäljiltä. Ei noita paukutella viitsi jos koiria jalkakäytävällä tai mummelit ei ole huomanneet etteivät saa sydäriä mutta muuten tulee kyllä surutta painettua menemään. Jos joku noista suuttuu ja/tai ärtyy niin ärtyköön. Autoilu on niin kallista hupia nykyään että parempi edes itse nauttia siitä. Se tosin on sanottava etteivät ole todellakaan kuten videon auto joka on oikeasti varsin rajuilla äänillä varustettu joten ei voi suoraan verrata.

Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.

Materiaali on toimitettu poliisille.

Ja noita valitettavasti näkee varsin paljon. Mutsi aikanaan pistin yhden auton lunariinkin noin kun ei vaan antanut moiselle tietä. Koomisinta oli että poliisi ensin syytti mutsia että hänen olisi pitänyt tajuta antaa isommalle tietä kunnes mutsi heitti parit pykälät ja liikennelain kohdat ja jännästi sakon suunta vaihtuikin...
 
Olen asunut kahdesti naapurustoissa joissa jollakin lähistöllä asuvalla on ollut Impreza WRX. Aivan järjetön pörinä ja örinä lähti niistä molemmista yksilöistä, toinen vielä sattui tekemään vuorotöitä joten kun hän lähti aikaisin aamulla töihin, koko naapurustokin heräsi. En tiedä oliko vakio, mutta pakoputki näytti kokoluokaltaan enemmänkin roskapöntöltä. Huoh... Onneksi sähköautot ovat yleistymässä.
 
Olen asunut kahdesti naapurustoissa joissa jollakin lähistöllä asuvalla on ollut Impreza WRX. Aivan järjetön pörinä ja örinä lähti niistä molemmista yksilöistä, toinen vielä sattui tekemään vuorotöitä joten kun hän lähti aikaisin aamulla töihin, koko naapurustokin heräsi. En tiedä oliko vakio, mutta pakoputki näytti kokoluokaltaan enemmänkin roskapöntöltä. Huoh... Onneksi sähköautot ovat yleistymässä.
WRX ei vakiona kuulosta niin kummoiselta mutta WRX STi:n kun löi käyntiin hallin toisessa päässä niin varaston ikkunat helisivät jo vakioputken kanssa :D. Olen itse joutunut kerran ottamaan yhteen naapurin kanssa oman kulkineen äänistä vaikka kuinka yritin kiltisti ajaa ja lähteä pihasta hiljaa. Oli tuollainen katumallinen 250cc krossimönkkäri joka täysin vakio mutta ääntä kyllä riitti ja tuosta kerran naapuri kovin kuumentui ja hyppäsi eteen raivoamaan kun ajelin minimi kaasulla pihasta pois. Ymmärrän tuohtumuksen jos jengi kaasuttelee tahallaan naapurustossa aikaisin aamulla tai viikolla yöllä yms ja on tullut itsekin moiselle sankarille käytyä ärähtämässä pihalla mutta jos ei moista käytöstä ole niin antakaa ihmeessä ihmisten harrastaa. Makuja on moneen, joku tykkää hiljaisesta, joku kovemmasta ja kolmas ei kummastakaan.
 
No videon autossa tuolla on ihan funktio. Antilag jolla saadaan turbo pidettyä ahdoilla. Itsellä on kaksi omaa autoja ja molemmat paukkuvat. Toinen ihan puhtaasti koska vanhempi kaasaripeli ja raaka bensa putkessa syttyy ja ampuu kunnon sarjatulta moottorijarrulla ja toinen taas sport tilassa omaa feikki antilag systeemin joka paukuttelee putkeen. Varsin kovat paukkeet molemmista mitä ulkoa pari kertaa itse kuullut. Molemmissa leima nykyisessä kunnossa ja toinen vielä ihan tehtaan jäljiltä. Ei noita paukutella viitsi jos koiria jalkakäytävällä tai mummelit ei ole huomanneet etteivät saa sydäriä mutta muuten tulee kyllä surutta painettua menemään. Jos joku noista suuttuu ja/tai ärtyy niin ärtyköön. Autoilu on niin kallista hupia nykyään että parempi edes itse nauttia siitä. Se tosin on sanottava etteivät ole todellakaan kuten videon auto joka on oikeasti varsin rajuilla äänillä varustettu joten ei voi suoraan verrata.
Onhan siinä antilag, mutta liikaa siinä on silti bensaa, mustaa puskee putkesta ja voimaa menee hukkaan. Felix Pailer saa kuitenkin 600-700hv omasta Lanciasta ilman ilotulitusta ja on yleensä nopeampi. Myös uusin Ford GT ja antilag... Kuulin vähän aikaa sitten kävellessä aikamoisen paukun, korvat ei tykkää, ne räikeimmät paukut häiritsee ei ne "normaalit". Harvinaistahan tuo on mutta kohdalle osuessa vituttaa, voin etusormella poistaa vaikun korvista, joten hieman on avarat korvakäytävät, joka myös asiaan vaikuttaa.
 
Onhan siinä antilag, mutta liikaa siinä on silti bensaa, mustaa puskee putkesta ja voimaa menee hukkaan. Felix Pailer saa kuitenkin 600-700hv omasta Lanciasta ilman ilotulitusta ja on yleensä nopeampi. Myös uusin Ford GT ja antilag... Kuulin vähän aikaa sitten kävellessä aikamoisen paukun, korvat ei tykkää, ne räikeimmät paukut häiritsee ei ne "normaalit". Harvinaistahan tuo on mutta kohdalle osuessa vituttaa, voin etusormella poistaa vaikun korvista, joten hieman on avarat korvakäytävät.
Liika bensa voi olla myös joissain tapauksissa toivottu. Sillä voi tarvittaessa tehdä montakin pientä kikkaa moottorin toiminnan säätämiseksi/suojaamiseksi/muuttamiseksi.

Ja kuten sanottua, liika on liikaa tottakai. Mutta tuli vain kummasti mieleen että nyt on rehellisesti liian tiukalla pipo jos normi WRX (voi toki olla putki vaihdettu mutta on noissa vakionakin aikamoiset putkenpäät yms) käy hermoille ja jos ei ihan älyttömästi kaahaile menemään.
 
Liika bensa voi olla myös joissain tapauksissa toivottu. Sillä voi tarvittaessa tehdä montakin pientä kikkaa moottorin toiminnan säätämiseksi/suojaamiseksi/muuttamiseksi.

Ja kuten sanottua, liika on liikaa tottakai. Mutta tuli vain kummasti mieleen että nyt on rehellisesti liian tiukalla pipo jos normi WRX (voi toki olla putki vaihdettu mutta on noissa vakionakin aikamoiset putkenpäät yms) käy hermoille ja jos ei ihan älyttömästi kaahaile menemään.
Alavääntöä saa ainakin paremmaksi hieman rikkaalla seoksella, moottoria voidaan viilentää, jos jäähdytys ei riitä, mutta polttoaineen vaihtokin auttaa, jos sitä pitää syöttää enemmän. Itse en ole erityisen tiukkapipo asian suhteen, mutta asetta muistuttavat paukkeet jo häiritsee ja niitä ei lähde normaalisti autosta, vaikka "sporttiset" äänet on laitettu. Itsellä oli armeijassa korvatulpat kuulosuojaimien kanssa, mutta ne molemmat oli käytännössä paskaa jo uutena.
 
WRX ei vakiona kuulosta niin kummoiselta mutta WRX STi:n kun löi käyntiin hallin toisessa päässä niin varaston ikkunat helisivät jo vakioputken kanssa :D. Olen itse joutunut kerran ottamaan yhteen naapurin kanssa oman kulkineen äänistä vaikka kuinka yritin kiltisti ajaa ja lähteä pihasta hiljaa. Oli tuollainen katumallinen 250cc krossimönkkäri joka täysin vakio mutta ääntä kyllä riitti ja tuosta kerran naapuri kovin kuumentui ja hyppäsi eteen raivoamaan kun ajelin minimi kaasulla pihasta pois. Ymmärrän tuohtumuksen jos jengi kaasuttelee tahallaan naapurustossa aikaisin aamulla tai viikolla yöllä yms ja on tullut itsekin moiselle sankarille käytyä ärähtämässä pihalla mutta jos ei moista käytöstä ole niin antakaa ihmeessä ihmisten harrastaa. Makuja on moneen, joku tykkää hiljaisesta, joku kovemmasta ja kolmas ei kummastakaan.

Kyllä se oli se joku STI sitten varmaankin, en oo niin noista teinivehkeistä perillä. Kaiken maailman räkänokkabemareiden räpätys sun muut tosiaan menee mutta toi on itselläni jäänyt mieleen ainoana oikeasti ärsyttävänä jonkun toisen daily driver-vehkeenä.

Moottorin, turbon ja varsinkin esim. Roots-ahtimen äänimaailmat on kivoja kuunnella milloin vain, mutta en oo koskaan ymmärtänyt aikuisilla ihmisillä normiautossa käytössä olevia tehopakoputkia. Kevarissa mulla sellaset oli ja kyllähän se oli hienoa aikanaan aiheuttaa pahennusta mutta vanhemmalla iällä jättäisin noi ratavehkeisiin.
 
Kyllä se oli se joku STI sitten varmaankin, en oo niin noista teinivehkeistä perillä. Kaiken maailman räkänokkabemareiden räpätys sun muut tosiaan menee mutta toi on itselläni jäänyt mieleen ainoana oikeasti ärsyttävänä jonkun toisen daily driver-vehkeenä.

Moottorin, turbon ja varsinkin esim. Roots-ahtimen äänimaailmat on kivoja kuunnella milloin vain, mutta en oo koskaan ymmärtänyt aikuisilla ihmisillä normiautossa käytössä olevia tehopakoputkia. Kevarissa mulla sellaset oli ja kyllähän se oli hienoa aikanaan aiheuttaa pahennusta mutta vanhemmalla iällä jättäisin noi ratavehkeisiin.
Ai että sä riemastuisit varmaan kun kuulisit tuon oman Datsunin :D. Tuo on mukavan hiljainen vielä videolla;


EDIT: Niin ja ex viritetty Kupla leimattiin kerran tyhjäkäynnin ollessa 103db ja kierroksilla tietenkin enemmän. Juu tuo oli liian kova ja vaimentimia lisättiin mutta näyttää vain sen että kaiken saa kyllä leimattua.
 
Viimeksi muokattu:
Päivän suoritus taas.

Napsautan hämeenlinnan kohalla vakkarin 110 nopeuteen. Samointein ohitan jonkun vanhemman japsikipon joka ajoi varmaan tasan 100. Ohituksen jälkeen tämä alkoi kelata vauhtia perääni ja ajeli varmaan n.20 km minun perässä. Tämän jälkeen hävisi kauemmaksi taakse.

Vähän ennen lempäälää samainen auto ilmestyy jälleen taakse ja ohittaa. Vakkari edelleen 110 kmh. Noin kilsan päässä ohituksesta ko auto tulee jälleen perse edellä vastaan. Tällä kertaa polkasen ohi 130kmh vauhtia ja jätän kunnon hajuraon. Tämän jälkeen ei enää näkynyt.

Mikä oikeasti on niin vaikeaa kanssa autoilijan nopeuden hahmottamisessa? Ymmärrän vielä jos joku ajaa eri vauhtia tien eri osuuksilla, mutta minkä helvetin takia ohituksen jälkeen nopeutta lasketaan jotta saman einarin saa jälleen ohittaa????

En edes viitsi ajatella tilannetta jossa en olisi laittanut 130 kmh vauhtia, vaan olisin ohittanut 110kmh vauhdilla jälleen. Eiköhän sieltä olisi taas tultu jossain kohtaa ohi.

Näitä riittää kyllä paljon, itsellä kerran Tampere-Hämeenlinna välillä ajoin kokoajan vakkarilla samaa nopeutta ja ehdin saman auton ohittaa kolme kertaa, ihme vauhtikohtauksia sekin aina välillä sai ja sitten palasi selvästi muita hitaampaan vauhtiin.
 
Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.

Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.


Yhdistelmällä kaistanvaihto videon kaltaisessa mutkakohdassa on kyllä hankalaa, mutta miksi et huomannut (ajoissa laitettua) vilkkua vaan tungit kärryn vierelle? Toisekseen kuski veti takaisinpäin kyllä kun näki sinun sieltä kirivän, jyräys on aika kaukaa haettua (näitäkin toki on nähty). Liikenne on yhteispeliä.

ps. millä kommunikoit viereiseltä kaistalta kuorma-auton ohjaamoon tuolta korkeudelta? :hmm:
 
Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.

Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

No jaah. Näyttää että kuski aloitti kaistanvaihdon kun olit katveessa. Kun kuski huomasi sinut, veti hän takaisin -> olisi painanut kaasua ja mennyt ohi, niin se kuski varmaan halusi. Perävaunu valuu viereiselle kaistalle kun ei se hetkessä oikene ja tuollaisessa mutkassa muutenkin väkisin oikaisee sisäkurvin kautta.

Vaikea nähdä miten tuosta voisi tuolle kuskille mitään rapsuja laittaa. Vilkkukin sillä oli hyvissä ajoin päällä.
 
Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.

Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Katsoinkohan minä väärän videon, kun en nähnyt mitään "suoraan päälle jyräämistä" enkä kovin voimakasta jarrutustakaan?
 
Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.

Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Miksi sinne pitää survoa, jos vilkku on päällä? Ihmetyttää myös, että miksi rekkakuski ei kääntänyt suoraan haluamalleen kaistalle.
 
Miksi sinne pitää survoa, jos vilkku on päällä? Ihmetyttää myös, että miksi rekkakuski ei kääntänyt suoraan haluamalleen kaistalle.
Ja jos sinne pitää väkisellä survoa niin kaasua survomalla olisi päässyt yhdistelmän eteen. Voimakas jarrutus oli kyllä varsinainen vitsi. Yhdistelmällä vilkkukin ajoissa päällä toisin kuin valtaosalla tielläliikkujista.
 
Oikein kuorossa huudetaan, että mikset ajanut alle vaan hä ja sitä paitsi vilkun kanssa saa ajaa päälle. Taattua laatua :rolleyes:
Joku huutelijoista voi varmaankin tarjoilla itse kuvaamansa videon, jossa ajaa kaistaa vaihtavan raskaan ajoneuvon ja katukiveyksen väliin. Vakuutus maksanee kulut.

Rekkapena lähti vaihtamaan kaistaa sulkuviivan yli, vaikka vierellä oli auto. Katveesta on turha huudella, sillä kuvaaja oli vierellä 0,5 sekuntia ennen kaistanvaihdon alkua tien suoralla osalla, eikä ilman jonkinlaista kvanttitunneloitumisilmiötä ole voinut kadota viereltä mihinkään. Lisäksi risteyksestä n. kilometri eteenpäin on pelkkää suoraa kaksikaistaista tietä, eli ammattilaisautoilijalla ei ollut ylipäätään mitään tarvetta tehdä kaistanvaihtoa risteysalueella ja kaarteessa.
 
Kannattaa huomioida, että tollanen rekkakuski ihan varmaan syystä ajanut oikeaa kaistaa ja jos sille vasemmalle pitää päästä, niin eipä siinä ole vaihtoehtoa kuin laittaa vilkku ja saada kanssa-autoilijoilta joustoa. Jossain kehäteilläkin tollasten yhdistelmien pitää saada liityttyä, niin pitäskö sellasen sitten pysähtyä liittymärampille, jos liikennevirrassa ei oo ton mittasta väliä minne liittyä.. Todennäköisesti oikealle kääntyäessä toi kuski kuitenkaan ei kovin hyvin nähnyt sielä osittain peräkärryn takana ollutta pikkuautoa, vilkku tuli kuitenkin hyvin enkä tossa mitään äkkijarrutustakaan nähnyt.
 
Näyttää olevan kauhea kynnys joillekin joustaa liikenteessä rekoille ja yhdistelmille. Itse annan noille aina tietä mikäli se on kyseisessä tilanteessa fiksua, eikä aiheuta mitään balettireaktioita. Tuollaista isoa monta kymmentä tonnia painavaa vehjettä ei noin vaan ohjailla ja aina näkee näitä videon kaltaisia urpoja, joille jousto tuntuu olevan tuntematon käsite. "Minulla on oikeus!!!111!", niin, oikeus on myös olla olematta idiootti ja se on ihan täysin sen kuskin valinta tuossa tilanteessa.
 
Oikein kuorossa huudetaan, että mikset ajanut alle vaan hä ja sitä paitsi vilkun kanssa saa ajaa päälle. Taattua laatua :rolleyes:
Joku huutelijoista voi varmaankin tarjoilla itse kuvaamansa videon, jossa ajaa kaistaa vaihtavan raskaan ajoneuvon ja katukiveyksen väliin. Vakuutus maksanee kulut.
Kuka sanoi, että vilkun kanssa saa ajaa päälle? Eikä täällä ole myöskään kuorossa huudettu, että "mikset ajanut alle". :rolleyes:
 
Oikein kuorossa huudetaan, että mikset ajanut alle vaan hä ja sitä paitsi vilkun kanssa saa ajaa päälle. Taattua laatua :rolleyes:
Joku huutelijoista voi varmaankin tarjoilla itse kuvaamansa videon, jossa ajaa kaistaa vaihtavan raskaan ajoneuvon ja katukiveyksen väliin. Vakuutus maksanee kulut.

Rekkapena lähti vaihtamaan kaistaa sulkuviivan yli, vaikka vierellä oli auto. Katveesta on turha huudella, sillä kuvaaja oli vierellä 0,5 sekuntia ennen kaistanvaihdon alkua tien suoralla osalla, eikä ilman jonkinlaista kvanttitunneloitumisilmiötä ole voinut kadota viereltä mihinkään. Lisäksi risteyksestä n. kilometri eteenpäin on pelkkää suoraa kaksikaistaista tietä, eli ammattilaisautoilijalla ei ollut ylipäätään mitään tarvetta tehdä kaistanvaihtoa risteysalueella ja kaarteessa.

Katsotaanko me samaa videota, mielestäni ei lähtenyt sulkuviivan yli?

Jos kärryssä on vilkku päällä sulkuviivan kohdalla on nuppi jo kaukana.
 
Katsotaanko me samaa videota, mielestäni ei lähtenyt sulkuviivan yli?

Jos kärryssä on vilkku päällä sulkuviivan kohdalla on nuppi jo kaukana.
Sama täällä. Vilkun laitto sulkuviivan kohdalla ei ole laitonta.

Kaasua olisi pitänyt hellätä siinä kohtaa kun vilkku menee päälle, nyt sitä vissiin painettiin lisää?

Ei tuo nyt paljoa pelisilmää vaatisi päästää tohon väliin. Näitä keissejä tulee ihan yhtenään ja aina on kiltisti vilkkua käyttämällä päässyt eteen. Monesti raskaan kuljettajat pelaa vielä varman päälle ja vilkun kanssa saattaa killua vaikka 10kin sekuntia viereisellä kaistalla, vaikka olisinkin jo hellännyt kaasua ja tarvittava tila syntynyt edellä ajavaan.
 
En kyllä keksinyt tuosta sen kummempia sanomisia vaikka kuinka etsin. No, jollain on vissiin mulla on oikeus päivä.
 
Tuossa ei kyllä sulkuviivan yli menty, ja kaistanvaihtokin loppui siihen kun huomasi vierellä olevan auton?
Katsotaanko me samaa videota, mielestäni ei lähtenyt sulkuviivan yli?

Jos kärryssä on vilkku päällä sulkuviivan kohdalla on nuppi jo kaukana.
Kyllä minä olisin tuosta kärryn kääntymisestä näkevinäni, että veturin eturengas ylittää sulkuviivan jo ennen kuin vilkku meni päälle. Oikealle ei toki vilkutettu ollenkaan. Tällä ei tietenkään ole lopputulokseen mitään merkitystä. Kaistanvaihtaja väistää. Tilaa saa tietenkin pyytää, mutta nyt sitä ei kyllä pyydetty, vaan otettiin miettimättä muuta liikennettä lainkaan ennen kaistanvaihdon aloittamista.
 
Kaasua olisi pitänyt hellätä siinä kohtaa kun vilkku menee päälle, nyt sitä vissiin painettiin lisää?

Ei tuo nyt paljoa pelisilmää vaatisi päästää tohon väliin. Näitä keissejä tulee ihan yhtenään ja aina on kiltisti vilkkua käyttämällä päässyt eteen. Monesti raskaan kuljettajat pelaa vielä varman päälle ja vilkun kanssa saattaa killua vaikka 10kin sekuntia viereisellä kaistalla, vaikka olisinkin jo hellännyt kaasua ja tarvittava tila syntynyt edellä ajavaan.
Kuten sanottua, tilaa saa pyytää ja antaa. Nyt kaistaa alettiin vaihtamaan paikassa, jossa kuski ei edes voinut nähdä, annetaanko kärryn vieressä tilaa vai ei.

Haluaisin kuitenkin kuulla, miksi vilkun päällelaitto velvoittaisi hölläämään kaasua. Sotketko kaistanvaihdon kenties ohitustilanteeseen?
 
Kyllä minä olisin tuosta kärryn kääntymisestä näkevinäni, että veturin eturengas ylittää sulkuviivan jo ennen kuin vilkku meni päälle.
No ylitti, tai oli päällä, tai ei ollut, niin se ei kai liittynyt tuohon kaistanvaihtoon, selkeästi suojatien jälkeen ylitti kaistaviivan (vai mikä sen nimi on).

Oikealle ei toki vilkutettu ollenkaan.
Tuosta varmaan voisi tehdä poliisille myös ilmoituksen. :-)

Kaistanvaihtaja väistää. Tilaa saa tietenkin pyytää, mutta nyt sitä ei kyllä pyydetty, vaan otettiin miettimättä muuta liikennettä lainkaan ennen kaistanvaihdon aloittamista.
Vilkku nyt oli ainakin ajoissa, ja kaistanvaihto oli sen näköinen että varovaisuutta oli ja myös peruutti kaistanvaihon kun ilmeisesti näki kaistalla tulevan auton, ja jatkoi kaistanvaihdon loppuun kun tämä auto antoi tilaa.

Yleensä videoiden jakaja saa vähän kovempaa suhtautumista kun toinen osapuoli, varsinkin silloin jos jakemisessa ollaan liikkeellä varsin vihaisella asenteella.

En usko että monikaan on sitä mieltä että jyrätä saisi, ja etteikä kaistanvaihtajan kuuluisi väistää.

Raskaankaluston osalta nigatiivin fiilis jäi siitä keskarinnäyttämisestä, tosin se ei videolla näkynyt.

Plussaa, siedettävän ajoissa vilkuttaminen ja aivan selvästi peileja seurasi, ja tilanteen muuttuessa arvioidusta, ei jyrännyt, vaan odotti kunnes sai tilaa. Tarkoitan että tuossa kerkiää hyvin antamaan tilaa.

Joku mainitsi että jotain kavanttitunnelointi ilmiötä vaatisi että auto katoaisi, mutta mielestäni se kuvaajan edellä oleva auto teki tuollaisen katoamisen, kuvaajan vilkunkäyttö ei videosta selvinnyt, en ainakaan huomannut että peräkärryn pinnoista tai muusta olisi heijastunut.
 
Joillakin on näemmä käsitys, että vilkun laittamalla kaistanvaihtotilanteessa vieressä tai takaviistossa oleva muuttuu yllättäen väistämisvelvolliseksi. Kannattanee tarkistaa osaamistaan jos käsitys on virheellisesti tämä.
Se on sitä joustamista, jota autokoulussakin opetetaan. Itse en ainakaan rupea leikkimään raskaan kaluston kanssa ja muutenkin pyrin sopivasti joustamaan. Liikennesäännöt antaa kyllä mahdollisuuden perseilyllekin ja osa pitää kiinni säännöistä paikotellen kolareihin saakka.
 
Eiköhän sen keskisormen näyttäminen tilanteen jälkeen kerro tarpeeksi vastapuolen asenteesta?

Videolla näkyy kun kuvaaja räpyttelee valoja ohituksen jälkeen rekalle. Jos on sitä mieltä että ohitus ei mennyt ihan nappiin eikö se olisi riittänyt? Tarvitseeko ajaa rinnalle vielä näyttämään jotenkin mieltä?

Mitä tulee vilkun käyttöön niin sulkuviivalla niin eiköhän se kerro sen, että sulkuviivan jälkeen rekka pyrkii vaihtamaan kaistaa eikä sitä että sulkuviivan yli mennään? Vilkkua kuuluukin käyttää ennakoivasti eikä samaan aikaan kun ratti jo kääntyy.
 
Eiköhän sen keskisormen näyttäminen tilanteen jälkeen kerro tarpeeksi vastapuolen asenteesta?

Yleensä näitä väistänkin ja annan tilaa mutta nyt oli autoni keulan verran yhdistelmän vierellä kun vilkku syttyi ja samantien alkaa kaartamaan päälle.

Tuollaiset ison liikenteen (toki myös pienemmän) kaistanvaihdot kannattaa opetella tunnistamaan ajoissa, jolloin et ajaudu tuollaiseen tilanteeseen. Vilkku meni päälle kuitenkin jo kun olit koko paketin takana. Itse olisin reippaasti ajanut oikealta ohi ja olisin jo taivaanrannassa siinä vaiheessa kun sinä olit vielä kimpoilemassa. Liikenteessä pääsee huomattavasti helpommalla kun miettii sujuvuutta ja joustaa oman edun nimissä myös silloin kun "minulla on oikeus". Ei tuollaisen ennakointi eroa siitä kun ennakoi jotain missä on oikeasti väistämisvelvollinen

Sellaisia paikkoja joissa raskas liikenne tekee kaistanvaihdon, halusi muut sitä tai ei, on paikoin oikeastikin. Niissä kannattaa antaa tietä, jolloin kaikkien matka sujuu rivakasti. Toinen vaihtoehto on kiilata "koska..." ja jättää rekka poikittain jopa monelle kaistalle, jolloin kukaan ei pääse hetkeen mihinkään; rekka seisoo kahdella kaistalla poikittain vilkku päällä odottaen että yksi fiksu löytyisi kolmannelta kaistalta.

Brysselin ringillä on yksi tällainen paikka, jossa rekkojen on pakko vaihtaa mitättömän lyhyellä pätkällä kaksi kaistaa oikealle. Sujuu niin kauan kun oikealla väistetään vilkuttavaa rekkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sumua, vettä ja paskaa ja porukka vetää motarilla ilman valoja. :facepalm:

Jokaiselle 150€ sakko valoitta ajamisesta niin alkaisi muistumaan, ai niin, ylinopeus pahin rikos T: Palsternakka
 

Liitteet

  • IMG_20200208_113349.jpg
    IMG_20200208_113349.jpg
    1,4 MB · Luettu: 162
Kyllähän siellä kabiinissa voi välillä kirosanat lennellä ja muiden virheet löytyy kyllä aina, mutta kuinka moni ajattelee, että olisinko itse voinut tehdä jotain paremmin.
 
Videolla näkyy kun kuvaaja räpyttelee valoja ohituksen jälkeen rekalle. Jos on sitä mieltä että ohitus ei mennyt ihan nappiin eikö se olisi riittänyt? Tarvitseeko ajaa rinnalle vielä näyttämään jotenkin mieltä?
Niimpä näky, jännä ettei kuvaajan vilkku näkynyt, ehkä ei näkynyt myöskään rekkan kuskille.

Mutta tiedä sitten miä muuta kuvaaja on riehunut.

No ehkä tuontakia menee vähän ohi aiheen, jos tarkoitus oli kesksutella raskaanliikenteen haasteista ja pohtia miten tuollaisesa tilanteessa toimia

Ehkä vähän ilkeää, mutta vanha kiteyttävä viesti
Kaikki on suhteellista. Suomen liikenne on erittäin kurinalaista jos verrataan lähes mihin tahansa muualle maailmaan. Kuitenkin täältä sisältä päin katsottuna meidänkin liikenteessä on paljon perseilyä. Erona lienee se, ettei missään muualla perseillä tiukan liikennekurin takia niin, että aiheutetaan tahallaan muille ongelmia mm. hidastelemalla ohituskaistoilla, sivuteille pääväyliltä käännyttäessä tai ei anneta tietä, kun siihen olisi käytännössä mahdollisuus, mutta kun mikään ei siihen velvoita lain mukaan.

En edelleenkään tarkoita että vilkku olisi vapauta väistämisestä kortti, saati että videon kohta olisi hyvä paikka vaihtaakaistaa, video osoittaa hyvin että siinä olisi vaaransa, hetken katveesta voi tyhjästä ilmestyä vaikka auto
 
Viimeksi muokattu:
Aina löytyy niitä, joiden mielestä törmäyksessäkin vika oli (asianmukaisesti) pysäköidyssä autossa. :D

Niin, noh kauniisti sanottuna, tavoitteena kuitenkin olisi että opettelisit sen verran auton hallintaa ettet törmäisi siihen väärin pysäköityyn autoon. Liikenteessä on vaikka mitä suharia, fiksumpi osaa vältää konfliktit niistä huolimatta.

Valitettavasti aina löytyy niitä, joiden mielestä kannattaa ajaa päin väärin pysäköityä autoa, "koska minulla on oikeus".
 
Sumua, vettä ja paskaa ja porukka vetää motarilla ilman valoja. :facepalm:

Jokaiselle 150€ sakko valoitta ajamisesta niin alkaisi muistumaan, ai niin, ylinopeus pahin rikos T: Palsternakka
Tätä näkee jatkossa enemmän ja enemmän kun automaattivalot ja autokanta uudistuu. Itseä vituttaan nuo HSL:n pikku japsien kuskit aka bussikuskit matkalla vuoronvaihtoon jotka vetävät yötä myöten ilman valoja. Varmaan 90% ajaa vain huomiovalot keulalla. Ja tänään tuli heitettyä 100km+ lenkki pitkin poikin PK ja lähiseutuja ja aivan tolkuton määrä autoja joissa perät pimeänä paikoin yllättävän huonossakin näkyvyydessä koska automatiikka ei reagoi aina oikein tuohon usvaan ja muuhun mitä tuolla oli. Itselläkin auto vaan välillä pisti valot päälle automaattisesti alkumatkasta joten vedin manuaalille ja valot päälle kokoajaksi suosiolla ettei ole perä pimeänä.

Niin, noh kauniisti sanottuna, tavoitteena kuitenkin olisi että opettelisit sen verran auton hallintaa ettet törmäisi siihen väärin pysäköityyn autoon. Liikenteessä on vaikka mitä suharia, fiksumpi osaa vältää konfliktit niistä huolimatta.

Valitettavasti aina löytyy niitä, joiden mielestä kannattaa ajaa päin väärin pysäköityä autoa, "koska minulla on oikeus".
Muistan joskus työpaikan parkkihallista keissin missä nainen peruutti ruudusta valuneen auton keulaan (kuumat jarrut ja käsijarru löystyi tarpeeksi että auto lähti valumaan) ja syytti väärin pysäköityä autoa ettei voi olla hänen vikansa kun kolaroi... Ai että teki mieli ladella pykäliä liikennelaista mutta totesin että akka ei olisi ymmärtänyt vaikka olisi ne tavuttanut hänelle.
 
Aika hitaasti tosiaan uudistuu autokanta siihen nähden, että tuo valoton peräpää tuli lailliseksi jo kymmenkunta vuotta sitten. Tullut seurattua mielenkiinnolla aina välillä, että mitkä autot suhaa ilman perävaloja, ja japsit sekä korealaiset tuntuu olevan tässä kohden yliedustettuina. Tähän liittynee läheisesti myös sadetunnistin, ainakin VAG-autoissa tuntuu että se on jollain tasolla yhteydessä sen päättämiseen, että milloin valoja pidetään päällä ja milloin ei.
 
Sumua, vettä ja paskaa ja porukka vetää motarilla ilman valoja. :facepalm:

Jokaiselle 150€ sakko valoitta ajamisesta niin alkaisi muistumaan, ai niin, ylinopeus pahin rikos T: Palsternakka
Tämä olikin hyvä muistutus, että pitää tarkastaa miltä oman auton perä näyttää päiväajovaloilla. Entisessä samassa mallissa oli takapää pimeänä, mutta siinä piti ajovalot kytkeä itse päälle hämärän tullen, joten tuli jotenkin vielä mieleen huonollakin kelillä. Nyt vaihdoin juuri uudempaan samanlaiseen, ja siinä automatiikka hoitaa tuonkin, muttei tosiaan välttämättä kirkkaassa sumuisessa kelissä.
 
Aika hitaasti tosiaan uudistuu autokanta siihen nähden, että tuo valoton peräpää tuli lailliseksi jo kymmenkunta vuotta sitten. Tullut seurattua mielenkiinnolla aina välillä, että mitkä autot suhaa ilman perävaloja, ja japsit sekä korealaiset tuntuu olevan tässä kohden yliedustettuina. Tähän liittynee läheisesti myös sadetunnistin, ainakin VAG-autoissa tuntuu että se on jollain tasolla yhteydessä sen päättämiseen, että milloin valoja pidetään päällä ja milloin ei.
Japseja ja Korealaisia oli ellei ole vieläkin ymmärtääkseni monen monta mallia myynnissä joissa ei ollut automatiikkaa. Ennen oli automaattisesti kun virrat meni päälle mutta nyt syttyvät enää päiväajovalot ja ajovalot pitää sytyttää manuaalisesti. Ja tuo sadetunnistin on esim omassa kipossa myös yhteydessä valoautomatiikkaan. Jos pyyhkimet aktivoituvat niin valot tulevat automaattisesti päälle.
 
Itseä vituttaan nuo HSL:n pikku japsien kuskit aka bussikuskit matkalla vuoronvaihtoon jotka vetävät yötä myöten ilman valoja. Varmaan 90% ajaa vain huomiovalot keulalla.

Aamen, muutamalle tällaiselle "ammattikuskille" olen räpsytellyt valojakin reissuillani mutta sekään ei tunnu soittavan kelloja niillä ratin takana istuvilla suuhengittelijöillä.
 
Onneksi omasta sai itse läppärillä koodattua takavalot palamaan päivävalojen kanssa, ei juurikaan tarvitse koskea valoihin kun sytyttää ajovalot jo sillan ali ajaessa.
En tiedä olisiko tuohon omaan mahdollista mutta koodaisin noin jos voisin. Ford ei tuota suostu tekemään koska ei ole pykälien mukaista muutella noita jos tarkkaan tulkitaan pykäliä ja vetoavat siihen mutta eh... Softa kyllä takuulla sallisi moisen koodauksen ja tuo lisäisi turvallisuutta kuitenkin niin kyllähän tuo hiukan harmittaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 180
Viestejä
4 654 764
Jäsenet
76 383
Uusin jäsen
Nuori_loiri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom