Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mitenhän täällä kävisi jos otettaisiin jenkeissä oleva sääntö käyttöön, eli esim. 4 tien risteyksessä risteykseen ensin tullut menee myös ensin.

"Kärkikolmioiden sijaan amerikkalaiset käyttävät paljon STOP-merkkejä. Suomen tasa-arvoista risteystä vastaa neljän STOP-merkin risteys. Kun Suomessa väistetään oikealta tulevaa, täytyy Amerikassa kaikkien autojen pysähtyä ja se, joka ensimmäisenä saapui risteykseen saa myös jatkaa matkaa ensimmäisenä."

Täällä kun nähtäisiin että joku tulossa toisesta suunnasta niin alkais nopeus kasvaa että ehtis ekaks risteykseen.. :rofl:
Sitten yhteen kasaan siihen ja nettipalstoilla vitunmoinen kähinä että kenen puskuri oli ensin risteyksessä.

Samoin siellä moottoritien oikeaa kaistaa ajavien täytyy väistää motarille tulijoita yms. (Tosin kaistojakin oli yleensä enemmän kun kolme, yhteen suuntaan jos on vaikkapa 6 kaistaa niin tilaa tietysti on.)
Siellä oli kyllä mukava ajaa kun tuntui että kaikki sujui joustavasti, ei puhettakaan että olisi kiilailtu eteen.
Vetoketjuperiaate oli käytössä, ei mitään ongelmia.

Näistä kiertoliittymä kähinöistä senverran niin täällä päähesoissa tyyli tuntuu olevan että sinne hidastamatta ja muut väistää, vilkkukin on poistuttaessa ihan turhaa.

Itse ajatellut näistä mitkä menevät vähän omillä säännöillään että heillä muutenkin hommat vähän hakusessa ja syytä pitää silmällä etteivät vaan tee jotain yllättävää.
Eli pientä väliä pidän näihin, näen ne vähän kun kehitysvammaisina jotka eivät ymmärrä omien toimien vaikutusta muihin tiellä liikkujiin.
Tosiaan jos edes suuntavilkkua ei osata käyttää niin sieltä suunnalta voi tulla muutakin ihmeellistä...
 
Mitenhän täällä kävisi jos otettaisiin jenkeissä oleva sääntö käyttöön, eli esim. 4 tien risteyksessä risteykseen ensin tullut menee myös ensin.

"Kärkikolmioiden sijaan amerikkalaiset käyttävät paljon STOP-merkkejä. Suomen tasa-arvoista risteystä vastaa neljän STOP-merkin risteys. Kun Suomessa väistetään oikealta tulevaa, täytyy Amerikassa kaikkien autojen pysähtyä ja se, joka ensimmäisenä saapui risteykseen saa myös jatkaa matkaa ensimmäisenä."

Onhan tuo periatteessa aika pitkälti käytössä suomen tasa-arvoisissa risteyksissä poislukien pakollinen pysähtyminen. Samaan aikaan 4-way-stoppiin tulevilla täysin samat väistämissäännöt kuin täällä samaan aikaan tasa-arvoiseen risteyksiin tulevilla.

The 4 Rules of 4-Way Stops | Top Driver Blog
 
Onhan tuo periatteessa aika pitkälti käytössä suomen tasa-arvoisissa risteyksissä poislukien pakollinen pysähtyminen. Samaan aikaan 4-way-stoppiin tulevilla täysin samat väistämissäännöt kuin täällä samaan aikaan tasa-arvoiseen risteyksiin tulevilla.

The 4 Rules of 4-Way Stops | Top Driver Blog
Kukaan ei tosin noudata niitä sääntöjä, vaan kaikki tuntuvat kuvittelevan, että oikealta mennään aina ensin.

Vaan ei huolta, edellinen hallitus tuli ja sotki tämänkin. Uudessa tieliikennelaissa kolmion ja stopin merkitys muuttuu siten, että pitääkin väistää kaikkia risteysalueella. Siis myös mm. vasemmalle kääntyviä. Sama systeemi oli joskus 90-luvulla ja eihän siitä seurannut muuta kuin kolareita ja ongelmia syyllisen löytämisen kanssa.

Jos vielä rakennettaisiin risteyksiä, joissa kaikkiin suuntiin olisi kolmio, niin tilanne olisi juuri Hairin kuvailema, eli kaasu pohjaan ja katsotaan kuka ehtii ensin :think:
 
Pakko myöntää, että itsekin vielä pari viikkoa sitten kuvittelin tuon vasemmalta tulevan väistämisvelvollisuuden olevan samaa kaliiberia, kuin kolmion takaa tulevan. Autokoulun materiaaleissa ei kyllä ainakaan reilu 10v sitten mainittu miten tämä näemmä oikeasti menee, vaan puhuttiin yleisesti siitä, kuinka saavuttaessa risteykseen on oikealta tulevalla etuajo-oikeus. Eli ei ottanut kantaa mitä tapahtuu tilanteessa, kun joku tulee risteykseen sinun väistettyä siinä jo aiemmin ollutta.

Mutta hankala on alkaa ajamaan tuon mukaisesti ellei halua päivittäin varautua soittelemaan vakuutusyhtiöön ja poliisille.
 
Kukaan ei tosin noudata niitä sääntöjä, vaan kaikki tuntuvat kuvittelevan, että oikealta mennään aina ensin.

Vaan ei huolta, edellinen hallitus tuli ja sotki tämänkin. Uudessa tieliikennelaissa kolmion ja stopin merkitys muuttuu siten, että pitääkin väistää kaikkia risteysalueella. Siis myös mm. vasemmalle kääntyviä. Sama systeemi oli joskus 90-luvulla ja eihän siitä seurannut muuta kuin kolareita ja ongelmia syyllisen löytämisen kanssa.

Jos vielä rakennettaisiin risteyksiä, joissa kaikkiin suuntiin olisi kolmio, niin tilanne olisi juuri Hairin kuvailema, eli kaasu pohjaan ja katsotaan kuka ehtii ensin :think:
Mihin viittaat tieliikennelain muutoksessa? Äkkiseltään en löytänyt 14§ ja 15§ kohdistuvia muutoksia.
 
Mihin viittaat tieliikennelain muutoksessa? Äkkiseltään en löytänyt 14§ ja 15§ kohdistuvia muutoksia.
Ne on piilotettu liitteeseen, johon on siirretty nykyisestä tieliikenneasetuksesta merkkien määritelmät.

B5 Väistämisvelvollisuus risteyksessä
Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja.
Eli ei vain risteävää liikennettä, kuten tällä hetkellä normaalissa risteyksessä.

Merkki B6 Pakollinen pysäyttäminen viittaa väistämisvelvollisuuden osalta B5:een, erona vain pysähtyminen.
 
En ymmärrä mitä selität. Tuossa ei ole pyörätietä kummallakaan puolella katua.

Pointti ei ollut se mikä kulkuneuvo mulla oli alla vaan että miksi ylipäänsä tehdä tuollaisia vaarallisia ohituksia reippaalla ylinopeudella jonkun puolen sekunnin ajan säästön takia.

Ainakin googlen aikaisissa kuvissa pyörille tarkoitettu väylä kulkee sivulla.

En itse ikinä ymmärrä näitä niin heikon itsetunnon omaavia, joille ohitetuksi tuleminen aiheuttaa uhriutumisen tai raivokohtauksen. Nopeampi ohittaa hitaamman jos tilaa on, miksi siitä pitäisi puputtaa? Auto voi kulkea 39 km/h ilman rangaistusta, joten paria kymppiä ajava pyörä valitettavasti jää jalkoihin. Pyörän ohittaminen ei aiheuta kenellekään vaaraa, mahtuuhan tiellä kaksi autoakin kohtaamaan rinnakkain.

Itse muuten annan pyörällä tietä autolle usein ennen risteystä, ihan koska tiedän olevani hitaampi. Hitaista autoista ja pyöristä taas ajan surutta ohi jos olen kuntoilemassa ja vauhti pysyy yli kolmen kympin. Koskaan ei ole tullut tarvetta puputtaa ohittajalle, enkä ole nähnyt oikeaa ongelmaa ohittamisessa suuntaan tai toiseen.
 
Ainakin googlen aikaisissa kuvissa pyörille tarkoitettu väylä kulkee sivulla.
Tällä hetkellä toisella puolella ei ole edes jalkakäytävää Raidejokerin työmaan takia.
En itse ikinä ymmärrä näitä niin heikon itsetunnon omaavia, joille ohitetuksi tuleminen aiheuttaa uhriutumisen tai raivokohtauksen. Nopeampi ohittaa hitaamman jos tilaa on, miksi siitä pitäisi puputtaa? Auto voi kulkea 39 km/h ilman rangaistusta, joten paria kymppiä ajava pyörä valitettavasti jää jalkoihin. Pyörän ohittaminen ei aiheuta kenellekään vaaraa, mahtuuhan tiellä kaksi autoakin kohtaamaan rinnakkain.
Kyllä mut saa ohittaa jos se tapahtuu turvallisesti ja liikennesääntöjä noudattaen. Tällä kertaa nopeutta oli reilusti yli 40km/h. Multa ei heru yhtään ymmärrystä tällaiselle perseilylle pienillä asuinkaduilla. 39km/h on jo aika reipas ylinopeus, yli 30% rajoituksen päälle. Suhteessa sama kuin motarilla 160+km/h. Päiväsakkoluokan perseilyä IMO.
 
En itse ikinä ymmärrä näitä niin heikon itsetunnon omaavia, joille ohitetuksi tuleminen aiheuttaa uhriutumisen tai raivokohtauksen. Nopeampi ohittaa hitaamman jos tilaa on, miksi siitä pitäisi puputtaa?

Tässä tapauksessa se heikon itsetunnon omaava oli se autoilija, joka ei voinut ajaa pariakymmentä metriä pyörän takana, ei se pyöräilijä, eikä tässä ole kyse pyöräilijältä missään "uhriutumisesta vaan siitä liikenteen turvallisuudesta.

Ajoneuvo, joka aikoo kääntyä muutama sekunti sen ohituksen jälkeen ei ole "nopeampi auto", vaan on oikeasti nimenomaan se keskimäärin hitaampi ajoneuvo, joka tukkii sen ohittamansa ajoneuvon tietä hidastaessaan sen edessä.

Auto voi kulkea 39 km/h ilman rangaistusta, joten paria kymppiä ajava pyörä valitettavasti jää jalkoihin.

Auto voi kulkea vaikka 200km/h ilman rangaistusta jos poliisi ei tutkansa kanssa satu osumaan paikalle.

Että tämä oli melko typerä argumentti.

Pyörän ohittaminen ei aiheuta kenellekään vaaraa, mahtuuhan tiellä kaksi autoakin kohtaamaan rinnakkain.

Tilanteessa, jossa auto tekee heti pyörän ohittamisen jälkeen jarrutuksen alkaakseen kääntyä aiheuttaa huomattavan vaaran.

Pari vuotta sitten kaverille kävi tapaus, että kaveri oli pyörälenkillä, kuorma-auto ajoi ohi ja heti ohituksen jälkeen jarrutti ja kääntyi oikealle. Kaveri ajoi kuorma-auton perään.

Muutama luunmurtuma, pari katkennutta hammasta(eli lievä pysyvä vamma), aivotärähdys yms., hengenlähtökään ei ollut kovin kaukana.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta avautumisesta ei herää muuta kuin ihmettelyä siitä, miksi kaverisi ajoi suoraan kuormurin perään eikä jarruttanut?

Perseilijöitä löytyy aina, mutta kumma juttu kun aina itse ole selvinnyt niiden kanssa ongelmitta. Jos joku haluaa ohittaa, vaikka ennen seuraavaa käännöstään, niin normaalin tajunnan omaavan ihmisen ei tästä pitäisi mitään raivokohtauksia saada. Toisilla on tapana ohittaa liki 50 % hitaammat ajoneuvot, osa pyöräilijöistä perseilee risteykset niin hitaasti jotta monesti on turvallisinta ohittaa ne suoralla tiellä ennen risteystä eikä sumputtaa risteystä. Turha ohitettavan on miettiä ohituksen syitä tai tarkoitusperiä, vaikuttaa että tässäkin on kaksi idioottia kohdannut ja siten tekemällä tehty se ongelma.

ps.
Niin taajamassa kuin motarilla, se 9 km/h ylinopeus tulkitaan poliisin tutkatessa edelleenkin vain huomautuksen arvoiseksi jos edes sitäkään. Ei ole mikää peruste liikennekäyttäytymiseen, mutta tosiat on tosiasioita.
 
Pyörän ohittaminen ei aiheuta kenellekään vaaraa, mahtuuhan tiellä kaksi autoakin kohtaamaan rinnakkain.
Tällä ajatuksellahan sitä pyöriä monesti ohitellaan ja unohdetaan samalla näppärästi, että pyörä vie nollaa suuremman määrän tilaa tieltä. Jos pyörä on vielä aivan tien reunassa, kuten monet ajelevat, ei ole edes paikkaa johon väistää jos tuleekin se toinen auto vastaan.
 
Pyörän ja prätkän ohittaminen tapahtuu samalla periaatteella kuin auton. Kokonaan toiselle kaistalle, ajo ohi ja paluu omalla kaistalle vilkulla varoittaen.

En ole mikään spandexpyöräilijä, mutta useampi tuhat kilometriä tulee kuitenkin vuosittain liikuttua pääosin taajamissa ja kaupunkien lähialueilla, työmatkaa ja retkeilyä. 30 alueilla kerrostalolähiöissä toki näkee perseohittajia, tiettyjen merkkien tietyntyyppiset kuskit, mutta eipä se eroa siitä kun sama kuski tekee autoillessani kehätiellä yllästyskaistanvaihdon eteen ilman vilkkua, tai ohittaa ja kääntyy heti. Näistä kun ei pääse koskaan eroon, mutta niiden kanjssa voi oppia ajamaan itse turvallisesti.
 
Tuosta avautumisesta ei herää muuta kuin ihmettelyä siitä, miksi kaverisi ajoi suoraan kuormurin perään eikä jarruttanut?

Oletko koskaan miettinyt, miksi kukaan ylipäätään koskaan ajaa kolareita?

Koska aina ei vaan ehdi jarruttaa. Aina ei vaan huomaa kaikkea ajoissa. Refleksit ei aina toimi täydellisesti, ja välillä vilkaisee toiseen suuntaan ja juuri silloin tapahtuu jotain.

Tässä se rekan jarrutus sen ohituksen jälkeen tuli kaverille täytenä yllätyksenä, koska se oli niin typerä temppu.

Ja rekka ei ehkä lopettanut ohitustaan ihan "turvallisen turvavälin päähän" vaan saattoi kiilata hyvin lähelle kaverin eteen.

Niin taajamassa kuin motarilla, se 9 km/h ylinopeus tulkitaan poliisin tutkatessa edelleenkin vain huomautuksen arvoiseksi jos edes sitäkään. Ei ole mikää peruste liikennekäyttäytymiseen, mutta tosiat on tosiasioita.

:facepalm:

Huomautus == Poliisi siis selvästi virallisesti kertoo, että teit väärin, näin ei saisi tehdä, ja sinä tulkitset sen lupana tehdä niin.
 
Viimeksi muokattu:
Justhan mä sanoin, että ei ole peruste tai lupa toimia väärin. Rakentelet nyt tahallaan olkiukkoja.

Tänään taas ärsytti liikenteessä ohittamista estävä autoilija. Turhista ohituksisa saa toki suuttua, ja saa vaikka tulla päätään aukomaan jos uskaltaa, mutta vaaratilannetta ei pitäisi kenenkään tehdä.Ajoi toki peräkärrin kanssa vaihtelevasti 90-98 vauhtia, mutta ilmeisesti itsetunnolle tai kotipoliisin identiteettiin kävi kun suoralla painelin ohi. vähintään 120 oli vauhtia peräkärryllä ohituksen aikana. Saman tien kun laitoin vilkun päälle, turahti ohitettavan molemmista pakoputkista savut ulos.


Toinenkin palstan aihetta liippaava on tietyömaarajoitukset. Saksassa ehti jo tottua siihen, että työmaalla oli 100 tai 80 rajoitus vaikka päällyste ja maalaukset puuttuivat ja kaistakin oli vain 2.1 m leveä. Tänään pystytettiin kovin kiinteän oloisi 60-kylttejä satasen alueelle. Tuon 60 alueen läpi sitten ajelee useampikin tuhat autoa ennen kuin ehkä ensi viikolla tai ensi kuussa työmaa jommalla kummalla kaistalla alkaa. Kerran oli 60 alue tehty sen vuoksi kun yläpuolisen jalankulkusillan kansibetoni kuivui. Joskus ruohonleikkaus laittaa 60 rajoitukset useaksi vuorokaudeksi vaikka nurmea leikataan se 6 tuntia päiväaikaan. Itsellä on vakaa uskomus, että työmaarajoituksia noudatettaisiin paljon paremmin, jos kyltit huputettaisiin silloin kun työmaalla ei tapahdu mitään ja kaikki kaistat ovat käytössä.
 
Toisilla on tapana ohittaa liki 50 % hitaammat ajoneuvot, osa pyöräilijöistä perseilee risteykset niin hitaasti jotta monesti on turvallisinta ohittaa ne suoralla tiellä ennen risteystä eikä sumputtaa risteystä.
Sivistysmaissa rakennetaan infraa sellaiseksi, että pyörät pääsevät liikennevaloista ensimmäisenä liikkeelle. Ratkaisun nimi on pyörätasku ja uskon vahvasti, ettei niiden tarkoitus ole sumputtaa liikennettä vaan sujuvoittaa sitä.

Esimerkki Helsingistä
https://goo.gl/maps/LJvGwQn3yqd71ncL9

Esimerkki Tukholmasta
https://goo.gl/maps/Mwa3KhzWLdTrF1zD9
 
Sivistysmaissa rakennetaan infraa sellaiseksi, että pyörät pääsevät liikennevaloista ensimmäisenä liikkeelle. Ratkaisun nimi on pyörätasku ja uskon vahvasti, ettei niiden tarkoitus ole sumputtaa liikennettä vaan sujuvoittaa sitä.

Esimerkki Helsingistä
https://goo.gl/maps/LJvGwQn3yqd71ncL9

Esimerkki Tukholmasta
https://goo.gl/maps/Mwa3KhzWLdTrF1zD9

Tuttu homma, työmatkalla noita oli monen vuoden ajan jokaisessa risteyksessä mitkä jouduin autojen seassa ajamaan. Nopeuttaa aivan hitosti pyörällä liikkumista ja tuo turvaa ryhmittymiseen. Toivoisi suomeen paljon.

Varsinkin monikaistaisella tiellä vasemmalle ryhmittyminen ja kääntyminen pyörällä on Suomessa toisinaan haastavaa. Samanaikaisesti pitäisi jarrutella, vaihtaa vaihdetta ja osoittaa yhdellä kädellä autoilijoille että aikoo vaihtaa kaksi kaistaa vasemmalle, niin ja tehdä ne kaistanvaihdot. Dilemma tulee juuri siinä että jos kaikki sujuisi nappiin tarvitsisit homman kolme tai neljä kättä varsinkin jos joudut kovasti jarruttamaan.
 
Varmaan ennenkin marissut tästä asuinalueeni halkaisevasta Hämeenkyläntiestä. Tilannehan on seuraava, tiellä on 30 kilometrin nopeusrajoitus ja kaikki tätä Hämeenkyläntietä risteävät tiet ovat tasa-arvoisia risteyksiä pl. kiertoliittymät.

Harva se päivä joku liikennesääntöjä tuntematon yrittää kuitenkin tulla kyljestä sisään, kun liityn tälle Hämeenkyläntielle Viikatetieltä, jolla asun. Kun korostetun hitaasti lipuu risteyksessä ja oikein yrittää näyttää että "huhuu, tasa-arvoinen risteys", saa osakseen tööttiä tai keskisormia kun autot saapuvat Laaksolahden suunnasta kohti Lintuvaaraa. Kuvassa punaisella ääliöt, vihreällä minä.

Nyt homma on korostunut erityisesti, kun jokaiseen risteykseen on tuotu merkki 161 kertomaan tasa-arvoisesta risteyksestä.

Hämevaara.PNG

On kyllä hölmö pätkä. Ajan tosta fillarilla päivittäin ja autoilijoilla tuntuu olevan vaikeuksia sen kanssa että jalkaudun jos Viikatetieltä on tulossa auto. Noin 90 % autoilijoista valuttaa siitä huolimatta siihen suojatien päälle, mikä on aika ärsyttävää varsinkin jos ovat kääntymässä vasemmalla ja joutuvat väistämään liikennettä.

Toinen mikä tossa ärsyttää on malttamattomat autoilijat kun itse ajan autolla kauppareissut tuosta. Aivan liian usein ohitellaan esim. jakajan väärältä puolelta tai muuten vaan hölmösti vaikka ajan n. 5 km/h yli rajoituksen. Olisi varmaan parempi jos taas sulkisivat pääsyn Lintuvaaran suuntaan tuossa rajan kohdalla.
 
Ennen siinä oli läpiajo kielletty, mutta eihän sitä kukaan noudattanut joten kielto poistettiin. Ja nopeusrajoitus muuttuu neljästäkympistä kolmeenkymppiin hyvissä ajoin, eikä sitäkään kukaan noudata vaan tuossa päästellään helposti yli viittäkymppiä jatkuvasti.

Siitä sitten liittymään tasa-arvoisissa liittymissä. Vielä ei ole kolissut mutta pari kertaa on käynyt todella täpärällä.
 
Siitä sitten liittymään tasa-arvoisissa liittymissä. Vielä ei ole kolissut mutta pari kertaa on käynyt todella täpärällä.

Samanlaisessa risteyksssä joitain vuosia siten vasemmalta tullut taksi vei mennessään etupuskurini. Kuskin tuli autosta ja vihaisesti huusi "Mites sinä sieltä oikein tulit". Katsoi samalla risteykseen ja ilmeestä näki, että huomasi kolmion puuttumisen. Äänikin hiljeni saman tien.
 
Samanlaisessa risteyksssä joitain vuosia siten vasemmalta tullut taksi vei mennessään etupuskurini. Kuskin tuli autosta ja vihaisesti huusi "Mites sinä sieltä oikein tulit". Katsoi samalla risteykseen ja ilmeestä näki, että huomasi kolmion puuttumisen. Äänikin hiljeni saman tien.
Tuo on kyllä pahimman sortin ansa liikennesuunnittelussa. Käytännössä näiden välttämiseksi pitäisi jokaista risteystä lähestyä sillä oletuksella, että oikealta tulevilla ei ole kolmiota. Niin kuin lakia tiukimmalla mahdollisella tavalla tulkiten pitääkin. Liikenteen sujuvuuden kannalta se taas on täysin kestämätön tilanne. Pitäisi pystyä voida luottaa siihen, että liikenteensuunnittelussa noudatetaan yleisiä ja ennalta-arvattavia käytäntöjä. Ongelman lievittämiseksi on ehdotettu taivutettuja kulmia kärkikolmioihin, jotta ne näkyvät myös risteävälle liikenteelle. Sekään ei ratkaisisi ongelmaa, sillä risteävää tietä ajaville signaali on silti liian vähäinen että voisi velvoittaa noita merkkejä havainnoimaan. Meillä on myös varoitusmerkki tasa-arvoisesta risteyksestä. Miten on tuossa Hämeenkyläntien tapauksessa? Onko siellä sellainen?
 
Tuo on kyllä pahimman sortin ansa liikennesuunnittelussa. Käytännössä näiden välttämiseksi pitäisi jokaista risteystä lähestyä sillä oletuksella, että oikealta tulevilla ei ole kolmiota. Niin kuin lakia tiukimmalla mahdollisella tavalla tulkiten pitääkin. Liikenteen sujuvuuden kannalta se taas on täysin kestämätön tilanne. Pitäisi pystyä voida luottaa siihen, että liikenteensuunnittelussa noudatetaan yleisiä ja ennalta-arvattavia käytäntöjä. Ongelman lievittämiseksi on ehdotettu taivutettuja kulmia kärkikolmioihin, jotta ne näkyvät myös risteävälle liikenteelle. Sekään ei ratkaisisi ongelmaa, sillä risteävää tietä ajaville signaali on silti liian vähäinen että voisi velvoittaa noita merkkejä havainnoimaan. Meillä on myös varoitusmerkki tasa-arvoisesta risteyksestä. Miten on tuossa Hämeenkyläntien tapauksessa? Onko siellä sellainen?
Ei se nyt varsinaisesti mikään ongelma ole 30 km/h alueella tietoisesti katsoa risteyksiä, tai siis jos on, niin pitäisi miettiä omaa ajoaan siltä kantilta että meneeköhän vähän liikaa laput silmillä.

Maistuu vähän samanlaiselta kommentilta kuin ihmettely mistä se pyörä oikein tuli eteen, vaikka risteyksessä 50 metriä näkyvyyttä oikeaan suuntaan.
 
Ei se nyt varsinaisesti mikään ongelma ole 30 km/h alueella tietoisesti katsoa risteyksiä, tai siis jos on, niin pitäisi miettiä omaa ajoaan siltä kantilta että meneeköhän vähän liikaa laput silmillä.

Maistuu vähän samanlaiselta kommentilta kuin ihmettely mistä se pyörä oikein tuli eteen, vaikka risteyksessä 50 metriä näkyvyyttä oikeaan suuntaan.
Tottakai pitää katsoa, mutta ei joka risteyksen kohdalla tule hidastaa päästääkseen oikealta tulevia. Siitä tässä on kyse.
 
Hämeenkyläntiellä on nykyään kyseinen varoitusmerkki ennen jokaista risteystä.
No sitten ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä. Jos tulee niin kortti pois.

Tiedossa oleva mesta ja kieltämättä ongelmallinen. Tossa voisi kyllä olla hyvin myös kolmiot johtuen noiden teiden eriarvoisesta luonteesta.
Kolmion puutteelle esitettiin edellisellä sivulla perusteeksi 30 km/h rajoitus. Siitä huolimatta samaa mieltä. Pitäisi ilman muuta olla kolmiot Viikatetiellä molemmista suunnista.
 
Tottakai pitää katsoa, mutta ei joka risteyksen kohdalla tule hidastaa päästääkseen oikealta tulevia. Siitä tässä on kyse.
Eiköhän ne kolmiot ole jätetty pois nimenomaan siksi, että pitäisi hidastaa joka risteyksessä ja vauhti pysyisi siellä 30 km/h tuntumassa. Jos olisi kolmiot, paineltaisiin ns. pääväylää kuuttakymppiä ja ihmeteltäisiin täällä, miksi hitossa rajoitus on noin matala, vaikkei ole edes väistettäviä.
 
Moottoritiellä vasenta kaistaa jatkuvasti ajelevat ärsyttää, ainakin jos on yhtään kiire. Varmaan käsitelty ketjussa jo monta kertaa, mutta pakko avautua, että en ymmärrä etenkään niitä, jotka jää tarkoituksella jumittamaan alle nopeusrajoituksen, vaikka väkeä puikkii oikealta ohi hetken aikaa takana seilattuaan.

Viimeisin sankari hidasteli parhaimmillaan alle 20 km/h nopeusrajoituksen Audillaan (pyysin puolisoa ihan ottamaan kuvan), mutta tällä kertaa ei ollut kiire minnekään, ja taapero(kin) kyydissä madeltiin rauhallisesti oikeaa kaistaa eteenpäin. Etenkään lapsi kyydissä jaksa minkään psykon kanssa alkaa leikkimään.
 
Moottoritiellä vasenta kaistaa jatkuvasti ajelevat ärsyttää, ainakin jos on yhtään kiire. Varmaan käsitelty ketjussa jo monta kertaa, mutta pakko avautua, että en ymmärrä etenkään niitä, jotka jää tarkoituksella jumittamaan alle nopeusrajoituksen, vaikka väkeä puikkii oikealta ohi hetken aikaa takana seilattuaan.

Viimeisin sankari hidasteli parhaimmillaan alle 20 km/h nopeusrajoituksen Audillaan (pyysin puolisoa ihan ottamaan kuvan), mutta tällä kertaa ei ollut kiire minnekään, ja taapero(kin) kyydissä madeltiin rauhallisesti oikeaa kaistaa eteenpäin. Etenkään lapsi kyydissä jaksa minkään psykon kanssa alkaa leikkimään.
Just viime vklp ajeli 120 alueella joku keski-ikänen mies lahden motaria satasta vasenta kaistaa vaikkei oikealla kaistalla ollut ketään. Tää oli lauantai aamua suht aikasin. Jouduin sit ohittamaan oikeelta kun ei pitkien vilautuskaan aiheuttanut mitään ahaa elämyksiä siinä henkilössä. Näitä kyllä valitettavasti on.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Tossa ois voinut pelisilmää käyttää ja jättää kelville kuitenkin vapaan väylän, olis toki vähän tukkinut esim puoliksi toista ajokaistaa, mutta ois siinä varmaan homma keskimäärin paremmin toiminut.
Kunnes se kilpapyöräilijä olis tullut niskat kyyryssä reittiennätys mielessä mitään katsomatta ja ajanut suoraan pakettia päin. Henk. koht. kyllä pidän parempana, että tuollainen harmaa paketti on poissa ajoradalta, koska siinä lähtee pelkääjän puolelta henki, jos osuu. Joko tämä oli Facebookin ryhmässä? Siellä on varmaan taas taputeltiin toisia olalle, kun tuli löydettyä törkeä (erikois)tapaus ja pelastettua lasten henkiä :facepalm:

e: Zigh, mihin se talo sit olis pitänyt pysäköidä :confused: Erikoiskuljetuksessa osunut homma tuulettimeen ja vaihtoehdot on aika vähissä ennen kuin saadaan homma taas raiteille. Ei se rekkakuski mitään ihmeitä pysty tekemään, parhaan huonoista vaihtoehdoista varmasti valitsi.

e2:
Tuomisen mukaan näkyvyys paikalla on huono ja rekan kiertäminen ajoradan kautta vaarallista.
Tässä varmaan se syykin miksi ei ole yhtään ajoradalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kunnes se kilpapyöräilijä olis tullut niskat kyyryssä reittiennätys mielessä mitään katsomatta ja ajanut suoraan pakettia päin. Henk. koht. kyllä pidän parempana, että tuollainen harmaa paketti on poissa ajoradalta, koska siinä lähtee pelkääjän puolelta henki, jos osuu. Joko tämä oli Facebookin ryhmässä? Siellä on varmaan taas taputeltiin toisia olalle, kun tuli löydettyä törkeä (erikois)tapaus ja pelastettua lasten henkiä :facepalm:

e: Zigh, mihin se talo sit olis pitänyt pysäköidä :confused: Erikoiskuljetuksessa osunut homma tuulettimeen ja vaihtoehdot on aika vähissä ennen kuin saadaan homma taas raiteille. Ei se rekkakuski mitään ihmeitä pysty tekemään, parhaan huonoisto vaihtoehdoista varmasti valitsi.
Ööh? Eikö tota olis voinu parkkeerata tohon ajoradan oikealle kaistalle, niin kuin pysäköinti yleensäkin. Olisi se vähän ehkä peittänyt tota kevyenliikenteenväylää, mutta ei mitenkään kummallisesti. Vai mitä tarkoitit sillä että vaihtoehdot on vähissä?
 
Ööh? Eikö tota olis voinu parkkeerata tohon ajoradan oikealle kaistalle, niin kuin pysäköinti yleensäkin. Olisi se vähän ehkä peittänyt tota kevyenliikenteenväylää, mutta ei mitenkään kummallisesti. Vai mitä tarkoitit sillä että vaihtoehdot on vähissä?
Sitten se olisi aiheuttanut vaaraa tieliikenteelle ja eivät pahimmat ulisijat olisi silloinkaan olleet tyytyväisiä, jos se olisi yltänyt sentinkään verran pyhän pyöräilyväylän puolelle.

Parempihan se olisi ollut pysäköitynä kuten sanoit, mutta sitten se tukkisi toista kaistaa ja pitäisi olla varoitusmerkit/valot tai liikenteen ohjaus (joka oli hävinnyt paikalta).
 
Ööh? Eikö tota olis voinu parkkeerata tohon ajoradan oikealle kaistalle, niin kuin pysäköinti yleensäkin. Olisi se vähän ehkä peittänyt tota kevyenliikenteenväylää, mutta ei mitenkään kummallisesti. Vai mitä tarkoitit sillä että vaihtoehdot on vähissä?
No jos närkästyneen kertojankin mukaan tuossa (mutkassa?) on huono näkyvyys, niin hieman huonoa se siihen kaistalle on jättää. Nopeusrajoituksesta en tiedä, että miten suuri yllätys autolle tuo olisi. Joka tapauksessa siinä menee pieni hetki reagointiin kunnes näkee ettei paketti liiku. Sitä en tiedä miksei harmaata pakettia ole tuon paremmin merkattu. Sitäkään en tiedä mistä kertoja jotain saamarin mustikkavarpuja paikalle keksi, ojanpiennar pyörätien vieressä näyttää ihan kävelykelpoiselta.
 
Sitten se olisi aiheuttanut vaaraa tieliikenteelle ja eivät pahimmat ulisijat olisi silloinkaan olleet tyytyväisiä, jos se olisi yltänyt sentinkään verran pyhän pyöräilyväylän puolelle.

Parempihan se olisi ollut pysäköitynä kuten sanoit, mutta sitten se tukkisi toista kaistaa ja pitäisi olla varoitusmerkit/valot tai liikenteen ohjaus (joka oli hävinnyt paikalta).

No jos närkästyneen kertojankin mukaan tuossa (mutkassa?) on huono näkyvyys, niin hieman huonoa se siihen kaistalle on jättää. Nopeusrajoituksesta en tiedä, että miten suuri yllätys autolle tuo olisi. Joka tapauksessa siinä menee pieni hetki reagointiin kunnes näkee ettei paketti liiku. Sitä en tiedä miksei harmaata pakettia ole tuon paremmin merkattu. Sitäkään en tiedä mistä kertoja jotain saamarin mustikkavarpuja paikalle keksi, ojanpiennar pyörätien vieressä näyttää ihan kävelykelpoiselta.
Pysäköity ajoneuvo ei taida vaatia liikentenohjausta tai varoitusmerkkejä ja en mitenkään osaa nähdä että ton kokonen paketti tulisi yhdellekään autoilijalle niin yllättäen etteikö voisi ihan rauhallisesti reagoida tilanteeseen. Silmät kiinni ajavat tai facebookia selailevat sitten erikseen, mutta tässä ei varmaan ollut siitä kyse.

Ajoradalle pysähtynyt ajoneuvo on ihan tavallinen tilanne, ei se voi noin jännää olla?
 
Eiköhän ne kolmiot ole jätetty pois nimenomaan siksi, että pitäisi hidastaa joka risteyksessä ja vauhti pysyisi siellä 30 km/h tuntumassa. Jos olisi kolmiot, paineltaisiin ns. pääväylää kuuttakymppiä ja ihmeteltäisiin täällä, miksi hitossa rajoitus on noin matala, vaikkei ole edes väistettäviä.
Sinäkin voisit pikku hiljaa opetella lukemaan ja ymmärtämään kokonaisuuksia. Puhe oli siitä, että pitäisikö jokaista risteystä lähestyä ikään kuin siellä ei olisi kolmiota. Se kommentti ei ollut tarkoitettu vain tieosuudelle, jossa sattuu olemaan tasa-arvoisia risteyksiä, jolloin on tietysti selvää, että risteystä on lähestyttävä varovasti.

Ja siitäkin huolimatta, on turvallisuuden kannalta vähäisempi rike ajaa lievää ylinopeutta (btw, tosi harva ajaa kuuttakymppiä kolmenkympin alueella), kuin tulla väistämisvelvollisena pääväylää ajavan eteen. En tiedä miksi edes vastaan. Sinä olet osoittautunut niin ärsyttäväksi nillittäjäksi että verenpaine nousee jo nimimerkin nähdessä.
 
No jos närkästyneen kertojankin mukaan tuossa (mutkassa?) on huono näkyvyys, niin hieman huonoa se siihen kaistalle on jättää. Nopeusrajoituksesta en tiedä, että miten suuri yllätys autolle tuo olisi. Joka tapauksessa siinä menee pieni hetki reagointiin kunnes näkee ettei paketti liiku. Sitä en tiedä miksei harmaata pakettia ole tuon paremmin merkattu. Sitäkään en tiedä mistä kertoja jotain saamarin mustikkavarpuja paikalle keksi, ojanpiennar pyörätien vieressä näyttää ihan kävelykelpoiselta.
Tuossa ei ole mitään pysähtymiskieltoa, joten ihan tieliikennelain mukaan ainoa sallittu paikka pysähtyä on ajoradalla. Toinen kaista ja vähän ylikin olisi hyvin jäänyt vielä vapaaksi, etenkin jos kuorma olisi vaikka metrin verran KLV:n puolella mikä tässä tilanteessa lienisi hyväksyttävää.

Ajoradalle jos joku pysähtyy, ei siihen mitään liikenteenohjausta tarvita. Mutta nyt kun KLV oli kokonaan tukossa, olisi tarvittu. Olisi voinut esim. laittaa ajoradalle kartioita tai aidat, joilla olisi rajattu turvallinen reitti esteen kiertämiseksi. Kerran oli tuossa omalla lähikadulla rekka vähän vastaavasti keskellä KLV:tä. Kävin kuskaamassa ajoradalle kolmion esteeksi kun kuski ei ollut sellaista viitsinyt tehdä. :facepalm:
 
Pysäköity ajoneuvo ei taida vaatia liikentenohjausta tai varoitusmerkkejä ja en mitenkään osaa nähdä että ton kokonen paketti tulisi yhdellekään autoilijalle niin yllättäen etteikö voisi ihan rauhallisesti reagoida tilanteeseen. Silmät kiinni ajavat tai facebookia selailevat sitten erikseen, mutta tässä ei varmaan ollut siitä kyse.

Ajoradalle pysähtynyt ajoneuvo on ihan tavallinen tilanne, ei se voi noin jännää olla?
Ihan samanlailla ei pitäisi olla mitenkään jännää, että kevyen väylä on hetken poikki. En tiedä paikkaa, mutta jos tuossa on esim. 60-80 km/h nopeusrajoituksena ja kyseessä on pidempi jyrkähkösti kaartuva mutka, niin ei siinä ihan hirveästi marginaalia jää toiminnalle. Varsinkin kun perä on heikosti merkitty. Tarkoitus on kuitenkin, että hätäpysähdyksiä ei vedetä. Ja kun kevyt liikenne kulkee hitaammin, niin parempi siihen pistää, olkoonkin paska ratkaisu sekin. Mun silmin kevyen liikenteen väylän piennarta pitkin pääsi ihan ok etenemään, koiranpaskat lähinnä olisi eniten itseä murehdittanut ko. valinnassa. Ei se, että hetken joku auto on mun käyttämän väylän tukkeena.
 
Pysäköity ajoneuvo ei taida vaatia liikentenohjausta tai varoitusmerkkejä ja en mitenkään osaa nähdä että ton kokonen paketti tulisi yhdellekään autoilijalle niin yllättäen etteikö voisi ihan rauhallisesti reagoida tilanteeseen. Silmät kiinni ajavat tai facebookia selailevat sitten erikseen, mutta tässä ei varmaan ollut siitä kyse.

Ajoradalle pysähtynyt ajoneuvo on ihan tavallinen tilanne, ei se voi noin jännää olla?
Kyllä sellaisesta esteestä olisi syytä olla jokin ennakkovaroitus autoilijoille, sanoohan sen maalaisjärkikin. Vaikka edes varoituskolmio, jos ei muuta.

Tietyöt ja muut merkitään myös ihan turhaan, koska eihän kenellekään pitäisi kaivinkone tulla yllätyksenä ellei aja silmät kiinni! ;)

Päätitte nyt takertua tuohon "liikenteenohjaukseen", mutta oletteko sitä mieltä, ettei erikoiskuljetus kaistalle pysäköitynä ilman varoitusmerkkejä/huomiovaloja voisi aiheuttaa mitään vaaraa?
 
Viimeksi muokattu:
Ihan samanlailla ei pitäisi olla mitenkään jännää, että kevyen väylä on hetken poikki. En tiedä paikkaa, mutta jos tuossa on esim. 60-80 km/h nopeusrajoituksena ja kyseessä on pidempi jyrkähkösti kaartuva mutka, niin ei siinä ihan hirveästi marginaalia jää toiminnalle. Varsinkin kun perä on heikosti merkitty. Tarkoitus on kuitenkin, että hätäpysähdyksiä ei vedetä. Ja kun kevyt liikenne kulkee hitaammin, niin parempi siihen pistää, olkoonkin paska ratkaisu sekin. Mun silmin kevyen liikenteen väylän piennarta pitkin pääsi ihan ok etenemään, koiranpaskat lähinnä olisi eniten itseä murehdittanut ko. valinnassa. Ei se, että hetken joku auto on mun käyttämän väylän tukkeena.
Jos hyväksytään että näkyvyyden takia tuo paikka oli parempi niin silti tuosta puuttuu merkitty ja rajattu kiertotie KLV:n käyttäjille, jonka olisi voinut tehdä niillä jo mainituilla kartioilla, varoituskolmioilla tai aidoilla viereiselle ajoradalle.
 
Sinäkin voisit pikku hiljaa opetella lukemaan ja ymmärtämään kokonaisuuksia. Puhe oli siitä, että pitäisikö jokaista risteystä lähestyä ikään kuin siellä ei olisi kolmiota. Se kommentti ei ollut tarkoitettu vain tieosuudelle, jossa sattuu olemaan tasa-arvoisia risteyksiä, jolloin on tietysti selvää, että risteystä on lähestyttävä varovasti.

Ja siitäkin huolimatta, on turvallisuuden kannalta vähäisempi rike ajaa lievää ylinopeutta (btw, tosi harva ajaa kuuttakymppiä kolmenkympin alueella), kuin tulla väistämisvelvollisena pääväylää ajavan eteen. En tiedä miksi edes vastaan. Sinä olet osoittautunut niin ärsyttäväksi nillittäjäksi että verenpaine nousee jo nimimerkin nähdessä.
Sori, unohduin taas mielikuvitusmaailmaani, jossa tasa-arvoiset risteykset ja muut perustavanlaatuiset väistämissäännöt eivät ole kenellekään ongelma. Olisi pitänyt tarkistaa, ketä lainaa.

Oletanko oikein, ettet tiennyt sitäkään, että 50 km/h tai sitä suuremmalla rajoitusalueilla risteys on aina merkittävä varoitusmerkillä, jos risteävä suunta ei ole väistämisvelvollinen? Kaikkiin risteyksiin ei siis todellakaan tarvitse ajaa sillä oletuksella, että se saattaa olla tasa-arvoinen.
 
Just viime vklp ajeli 120 alueella joku keski-ikänen mies lahden motaria satasta vasenta kaistaa vaikkei oikealla kaistalla ollut ketään. Tää oli lauantai aamua suht aikasin. Jouduin sit ohittamaan oikeelta kun ei pitkien vilautuskaan aiheuttanut mitään ahaa elämyksiä siinä henkilössä. Näitä kyllä valitettavasti on.
Ei kai se varsinaisesti edes mitään ohittamista ole, jos oikeaa kaistaa ajaessa lähestyt tuommoista ja ajat ohi mitään ohitusliikkeitä tekemättä.
 
Tässä yksi syy miksi kuorma-auton ei pidä koskaan olla käytössä olevalla kevyenliikenteenväylällä:
Pitääkö kevyen liikenteen väylä siis sulkea kokonaan, jos siellä käydään kastelemassa kuusentaimia tai huoltamassa valaistusta (nostokoriauto on K-A)?
 
Pitääkö kevyen liikenteen väylä siis sulkea kokonaan, jos siellä käydään kastelemassa kuusentaimia tai huoltamassa valaistusta (nostokoriauto on K-A)?
Ei välttämättä, mutta työmaa pitää aidata esimerkiksi tällaisilla aidoilla.
Muovi-tyoemaa-aita_tuotekuva.jpg
Muutenkaan sulkeminen ei ole hyvä ratkaisu, vaan siirtäminen esimerkiksi läheiselle ajoradalle, kunhan väylä erotetaan ajoradasta.
 
Pitääkö kevyen liikenteen väylä siis sulkea kokonaan, jos siellä käydään kastelemassa kuusentaimia tai huoltamassa valaistusta (nostokoriauto on K-A)? Vai onko parempi jättää huoltoajo kokonaan tekemättä?

Ei kevyen liikenteen väylillä ole mitään kastelua tarvitsevia kuusentaimia.

Sen kuorma-auton voi parkkeerata ihan sinne ajoradalle, minne se kuuluu. Nosturissakin yleensä riittää kyllä ulottuvuus tehdä se nosto sinne valotolppaan ajoradan puolelta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 306
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom