Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Usein tulee näitä autoilijoita vastaan jotka kuvittelevat vilkun antavan sinulle etuoikeuden vaihtaa kaistaa, niinhän ei oikeasti ole. Tungetaan eteen isolla nopeuserolla mutta ei mitään ongelmaa koska muisti käyttää vilkkua. Tai oikeuden pysäköidä kieltomerkin alueelle jos laittaa hätävilkut :mad:
 
Risteyksessä ei valot toimineet, ei tietenkään kukaan pysähtynyt päästämään kävelijää suojatien yli.
 
Virolaiset BMW ja mersu kuskit joilla on matalimmat mahdolliset renkaat ja leveimmät mahdolliset vanteet , sitten pitää ajaa joka ainoasta hidasteesta ryömien yli 1kmh vauhdilla ettei pohja raavi hidastetta ja kurvit ottaa mahdollisimman hitaasti ja isolla kaarella ettei renkaat hinkkaa lokasuojan sisäpuolta, hiven hamittaa ajaa näiden perässä.

Miksi sitä autoa ei voi tuunata niin että sillä voi myös ajaa normaalisti, en tajua... Löytyy näitä myös kotimaisia sankareita, mutta jostain syystä lähiaikona näitä eestin tuunareita on näkynyt jatkuvasti hidastamassa liikennettä. Tulee ihan 'mullon bimmis uudet gummit' kappale mieleen.

Tämä, sitten kun prätkällä menin ohi, niin kaasu löytyi, harmi ettei nähnyt sitä seuraavaa töyssyä ja etupuskuri jäi siihen, eikä se alustakaan varmaan tykännyt. :D

Oli kylläkin suomalainen jonne:facepalm:
 
Usein tulee näitä autoilijoita vastaan jotka kuvittelevat vilkun antavan sinulle etuoikeuden vaihtaa kaistaa, niinhän ei oikeasti ole. Tungetaan eteen isolla nopeuserolla mutta ei mitään ongelmaa koska muisti käyttää vilkkua. Tai oikeuden pysäköidä kieltomerkin alueelle jos laittaa hätävilkut :mad:
Ennen nämä onneksi tunnisti jo kaukaa keltaisesta kuvusta auton katolla. Nykyään siihenkään ei voi enää luottaa.
 
Asiaton käytös - Keskustellaan ketjun aiheesta, ei toisista keskustelijoista. Asiasta huomautettu jo aiemmin.
Tossa ois voinut pelisilmää käyttää ja jättää kelville kuitenkin vapaan väylän, olis toki vähän tukkinut esim puoliksi toista ajokaistaa, mutta ois siinä varmaan homma keskimäärin paremmin toiminut.
Juuh ja monenkohan dösän ja ihmisen aikataulut olisi pistetty uusiksi kun eipä mahtunutkaan se bussi ohi. Tai muukaan isompi ajoneuvo:D
Paskaa rölläystä. Turha vastata mitään, et sillä mitään saa aikaan kumminkaan.:tup:
Heh.
Näköjään estolista blokkaa lainauksen. Mutta tämä tuohon sukkahousumiehen talopakettikriisiin jossain Espoossa siis.
 
Viimeksi muokattu:
Jonkun Ategon kokoisen jakeluauton kun pysäytät niin käytännössä tukit koko kaistan - varsinkin ruuhka- / lounasaikaan saat kivasti huomiota autoilijoilta.

Sitten kun lasket perälaudan alas, on vaara että joku perskärpänen ajaa sitä päin.

Lisäksi jos kama tulee esim. pumppukärryllä, niin sitä on todella mielenkiintoista vetää ylös tieltä sinne jalkakäytävälle reunan ollessa mitä tahansa 1-10 cm välistä. Eli usein nuo raskaimmat on pakko tuoda suoraan jalkakäytävälle koska niitä ei saa sieltä tien puoleltä välttämättä ylös (eikä ainakaan pysäköityjen autojen välistä).

Tämä on yleensä juuri niin että siinä vaiheessa kun sitä omaa 65" telkkua toimitetaan keskustassa kotiovelle, niin kellään ei ole mitään ongelmaa - mutta sitten kun kamat on jonkun toisen, tai herranjestas kaupan, niin hirveetä on. :D
Juuh. Ja kun yrität vaikka stadissa pysäköidä ratikkakiskoille, sen jälkeen vedät sen 700kg lavan mukulakivillä porttarin eteen. Siinä sitten näppärästi vielä kanttarin yli sen setin kanssa. Voi olla aika hidasta ja homma jää siihen, ratikka tööttää, kaikkia vituttaa ja joku jo posket täristen soittaa 112.

Mutta kun jalkakäytävällä EI SAA PURKAA EDES MITÄÄN koska: :lol:
Eihän noita kukaan tajua ilman oikeaa maalaisjärkeä tai kokemusta asiasta.
 
Juuh. Ja kun yrität vaikka stadissa pysäköidä ratikkakiskoille, sen jälkeen vedät sen 700kg lavan mukulakivillä porttarin eteen. Siinä sitten näppärästi vielä kanttarin yli sen setin kanssa. Voi olla aika hidasta ja homma jää siihen, ratikka tööttää, kaikkia vituttaa ja joku jo posket täristen soittaa 112.

Mutta kun jalkakäytävällä EI SAA PURKAA EDES MITÄÄN koska: :lol:
Eihän noita kukaan tajua ilman oikeaa maalaisjärkeä tai kokemusta asiasta.

Koko viestisi on puhdasta typerää olkiukkoilua. Kukaan (muu kuin sinä) ei ole täällä väittänyt että "jalkakäytävällä EI SAA PURKAA EDES MITÄÄN".


Niissä paikoissa, missä se pysähtyminen blokkaisi ne ratikkakiskot, siellä on kuitenkin pysähtymiskielto, ja niissä paikoissa missä on se pysähtymiskielto sen lastauksen saa tehdä sieltä jalkakäytävältä.

Laki on tehty nimenomaan hyvinkin järkevästi maalaisjärjen mukaan, ongelma on se, että ammattiautoilijoilla sitä maalaisjärkeä ei tunnu löytyvän tai sitä järkeä ei yhtään käytetä vaan melkein aina ängetään blokkaamaan se KLV riippumatta siitä on siinä järkeä ja onko se sallittua(tosin ilmeisesti keksimääräinen ammattiautoilija ei oikeasti tunne sitä lakia, eikä tajua rikkovansa sitä), piittaamatta yhtään millainen vaara aiheutetaan sille KLVn liikenteelle.

Ja sitten keksitään vaan niitä n. alle prosenttia tapauksista koskevia olkiukkoargumentteja miksi se on perustelua. (ja käytetään sitä perusteluna myös, miksi niin pitää tehdä niissä >99% muista tapauksista, mihin se perustelu ei päde).
 
Viimeksi muokattu:
Otsikkoon suora vastaus.

Se, että moottoritiellä on niin pirun vaikea vaihtaa vasemmalta oikealle kaistalle. Jurnutetaan jonossa helvetillisiä matkoja ihan vaan sen takia, että horisontissa tai 100m näkyy hitaampi ajoneuvo.
 
Otsikkoon suora vastaus.

Se, että moottoritiellä on niin pirun vaikea vaihtaa vasemmalta oikealle kaistalle. Jurnutetaan jonossa helvetillisiä matkoja ihan vaan sen takia, että horisontissa tai 100m näkyy hitaampi ajoneuvo.

100m?

120km/h nopeudessa oikea turvaväli on n. 100 metriä. Jos moottoritienopeuksissa 100m päässä edessä on auto, ei sen taakse kuulu mennä sen perseessä roikkumaan.
 
100m?

120km/h nopeudessa oikea turvaväli on n. 100 metriä. Jos moottoritienopeuksissa 100m päässä edessä on auto, ei sen taakse kuulu mennä sen perseessä roikkumaan.
Tiedät itsekin että toi ei käytännössä onnistu koska 100m edessä oleva autoilija ei tajua sun haluavan ohi jos jäät odottamaan sen siirtymistä oikealle kaistalle sinne 100m päähän.
 
100m?

120km/h nopeudessa oikea turvaväli on n. 100 metriä. Jos moottoritienopeuksissa 100m päässä edessä on auto, ei sen taakse kuulu mennä sen perseessä roikkumaan.

Nostetaan tuo sitten 120m. Joka ei edes valitettavan usein missään muodossa toteudu jos molempia suuntia tarkkaillaan. Ei sinne roikkumaan tarvitse jäädä. Nyt puhutaan tietysti autoilusta jossa ajetaan vasenta kaistaa alle sallitun nopeus rajoituksen.
 
Gatella ihan pointti tuossa. Tämän syksyn on näemmä puskenut E18 täyteen patologista vasemmankaistan jumitusta. Vasen seisoo, oikea vetää. Miksi: No siksi että kaikki jonottaa sitä bussin/rekan ohitusmahdollisuutta. Sen rekan/bussin joka ohittaa hitaampia rekkoja, "koska mä voin" nopeudella 95km/h. Ja siinä kohtaa koko vasen kaista on HKI-Lohja väliltä tukossa. Tai sitten se on joku tavan henkilöautokuski joka tekee samaa.

"Jonotetaanpa tässä vasemmalla sitä ruuhkan ohittamista." :dead:
 
Oli kyllä erikoinen tilanne muutama päivä sitten. Bussikuski oli aivan hermona kun edellä oleva auto ajoi viidenkympin alueella "liian hiljaa", vaikka matkustajan vinkkelistä arvioituna nopeutta tuskin oli suurinta sallittua vähemmän. Tilannetta edelsi bussin reipas ylinopeus seitsemänkympin alueella.

Mistä näitä jamppoja revitään bussin rattiin? Kaveri vaikutti olemukseltaan perinteiseltä white trash -heebolta, joten en sinänsä ihmettele suhtautumista liikennesääntöihin.
 
Mutta vielä kivempia kaistanvaihtajia ovat kuskit jotka ilman vilkkua vaihtavat kun oma keula on sen vaihtavan perän kohdalla. Hyvin lensi vittu perkeleet itellä siinä
 
Mutta vielä kivempia kaistanvaihtajia ovat kuskit jotka ilman vilkkua vaihtavat kun oma keula on sen vaihtavan perän kohdalla. Hyvin lensi vittu perkeleet itellä siinä

Tuo on siitä jännä että rauhallista vauhtia toisen kylkeä kohti vaihtaminen on yleistä matemaattisesta hahmotushäiriöstä kärsivillä. Aiheuttaa ongelmia tilan hahmotuksen kanssa, vaikka sen toisen auton näkee niin ei hahmota että siihen osuu jos vaihtaa kaistaa. En tiedä kuinka paljon tuotakin häiriötä on diagnosoitu, mutta useamman tämmöisen kyydissä olen ollut.
 
Mutta vielä kivempia kaistanvaihtajia ovat kuskit jotka ilman vilkkua vaihtavat kun oma keula on sen vaihtavan perän kohdalla. Hyvin lensi vittu perkeleet itellä siinä
Sellaisia ohittajia on tullut jokunen nähtyä. Varsinkin tiettyjen automerkkien ollessa kyseessä ei tiedä, että tekeekö ne sen osaamattomuuttaan vai provosoidakseen.
 
Hiertää ne ikuiset ohituskaista kiihdyttäjät ja kun ohituskaista loppuu ni kaasukin nousee. Entiiä milloin niistä päästäisiin eroon. Sitten yks päivä 1. tiellä katsoin kun ramppia tullaan törkeätä alinopeutta ja vähä viel himmataan siihe mäen jälkeen vaikka ramppi jatkuukin tasamaalla moottoritien kolmantena kaistana 2km eteenpäin. Alamäkeä oli takana jo 3-500m. :D
 
Tuo on siitä jännä että rauhallista vauhtia toisen kylkeä kohti vaihtaminen on yleistä matemaattisesta hahmotushäiriöstä kärsivillä. Aiheuttaa ongelmia tilan hahmotuksen kanssa, vaikka sen toisen auton näkee niin ei hahmota että siihen osuu jos vaihtaa kaistaa. En tiedä kuinka paljon tuotakin häiriötä on diagnosoitu, mutta useamman tämmöisen kyydissä olen ollut.
Miten tuollaisella häiriöllä voi saada edes ajaa? Aivan käsittämätöntä.
 
Ajelin ramppiin, niin sieltä tuli auto vastaan. Ilmeisesti hoksasi itsekin, kun kääntyi siitä sitten heti oikealle, tai siltä se ainakin näytti. Kuskina näytti olevan joku vähän vanhempi nainen.
 
Miten tuollaisella häiriöllä voi saada edes ajaa? Aivan käsittämätöntä.

Voi tuosta huolimatta läpäistä ajokokeen. Ilman kunnollista tilan hahmotusta joutuu vaan kehittämään eri tavan päättää millä perusteella tehdään päätös liikuttaa autoa sivuttain. Monet taktikoi tuon paikkoihin missä tie on tyhjä, esim heti valoista kääntymisen jälkeen.
 
Koska tässä maassa ajokortti on kansalaisoikeus. Ainakin jos noissa "Suomen surkein kuski" -ohjelmissa olevat henkilöt ovat todella saaneet ajokortin eivätkä näyttele.
Hyvänä esimerkkinä pikkubroidi. Ei ole saanut kuin yhdet tolpasta otetut sakot mutta kolhuja senkin edestä ja en ole eläessäni pelännyt yhtä paljon jonkun kyydissä. En muista kuinka monta kertaa inssiä väänsi mutta monesti ja vaihtoi välissä autokouluakin yms yms. Jouduin kerran istumaan kyydissä (itse oman tuntuman mukaan liian väsynyt rattiin) kun broidi ajoi omaa ex ST Focusta ja hyi helvetti se seilaaminen, epävarmuus, monta kaistaa, väärää ryhmittymistä vaikka oli automalli millä oli omien sanojensa mukaan tuttu ja laatikko oli automaatti yms yms eli ei ollut selityksille tilaa siltä suunnalta. Päästiin kohteeseen niin oli pakko hypätä itse rattiin ja parkkeerata auto itse jotta sai auton kolhuitta ruutuun. Ja eipä tuo tunnu yhtään tajuavan itse miten huono kuski on vaikka kaikki kavereista lähtien sanovat suoraan pelkäävänsä kyydissä.
 
Viimeksi muokattu:
Hiertää ne ikuiset ohituskaista kiihdyttäjät ja kun ohituskaista loppuu ni kaasukin nousee. Entiiä milloin niistä päästäisiin eroon. Sitten yks päivä 1. tiellä katsoin kun ramppia tullaan törkeätä alinopeutta ja vähä viel himmataan siihe mäen jälkeen vaikka ramppi jatkuukin tasamaalla moottoritien kolmantena kaistana 2km eteenpäin. Alamäkeä oli takana jo 3-500m. :D
Onneksi riittävällä teholla tai kiihtyvyydellä noista pääsee ohi. Ellei nyt satu olemaan joku tollo, kenellä lähteekin rivakammin ja tekee sen vittuillakseen. Sittenhän se ohitus on pakko jättää kesken. Ja kun ei jätä sitä ohitusta kaistan loppuun, niin kortti pysyy helpommin hallussa. Ja harvoin noissa tarvitsee muuta kuin rykäistä se +20kmh lisää mahd nopeasti ja ohi.

Aina kyllä noista ohi päästy, kun harvemmin edes perustehokkaalla autolla kukaan noita tekee. Joku kauppakassi(Yaris tms)+ vanhempi ihminen kyydissä yleensä.
 
Hyvinkäältä pohjoiseen rampilla, joku kiihytti vauhtia noin 50km/h ja sukas suoraan kaistalle oli aiheuttaa kolarin. Vasta sitten kiihdytti vauhdin. Jätin kyllä väliä, kun huomasin kyseisen kuskin vauhdin. Ihmettelen kyllä kyseisen kuskin järjen käyttöä?

Saattaa löytyä video muistikortilta kyseisestä tapauksesta. Jos ei ole kirjoitettu yli.
Pari päivää takaperin tapahtui tuo.
 
Joku vanha pappa katumaasturilla "kiihdytti" ysitielle kiihdytyskaistalla, lasissa ehkä 30km/h. Ehkä vastoin kaikkia sääntöjä, mutta vaihdoin vasemmalle takana ja painalsin ohi. Ei kyllä papalla ollut vilkkuakaan joten ei se kai ollut edes liittymässä, tiedä sitten mitä teki, en jäänyt katsomaan.
Mitäs sääntöä tuossa tulit rikkoneeksi? Jos ei toiselta suju niin ei kai sitä muiden tarvitse samalle tasolle vajota?
 
En tiedä, meinasin että jos on joku sääntö ettei kiihdytyskaistalta tullessa saa ohittaa edessä olevaa liittyjää sen ollessa vielä kiihdytyskaistalla vaan pitää liittyä järjestyksessä.
Minulle kävi juuri joku aika siten, että rampilla oli viitisen autoa, minä toiseksi viimeisenä. Heitin vilkun päälle ja aloin siirtyä motarille, niin perässä tuleva päättikin tulla takaa ohi (taisi mennä sulkuviivan yli vielä) ja jos en olisi hokannut keskeyttää kaistan vaihtoa, niin kolari olisi tullut.
 
Minulle kävi juuri joku aika siten, että rampilla oli viitisen autoa, minä toiseksi viimeisenä. Heitin vilkun päälle ja aloin siirtyä motarille, niin perässä tuleva päättikin tulla takaa ohi (taisi mennä sulkuviivan yli vielä) ja jos en olisi hokannut keskeyttää kaistan vaihtoa, niin kolari olisi tullut.
Hyvä, osasit varoa muita tienkäyttäjiä ennen kaistanvaihtoa. Juuri niin pitääkin tehdä.
 
Hyvä, osasit varoa muita tienkäyttäjiä ennen kaistanvaihtoa. Juuri niin pitääkin tehdä.
Noh, pitää sen verta sanoa, että vähän osasin varautua kun tuntui jo rampilla että takaa tuleva on joko heikkohermoinen tai muuten vain kiire johonkin kun käytännössä oli takapuskurissa kiinni.
Nopeus oli siis rampilla vähän hitaampi kuin normaalisti kun taisi olla keulilla joku hevoskuljetus.
 
Noh, pitää sen verta sanoa, että vähän osasin varautua kun tuntui jo rampilla että takaa tuleva on joko heikkohermoinen tai muuten vain kiire johonkin kun käytännössä oli takapuskurissa kiinni.
Nopeus oli siis rampilla vähän hitaampi kuin normaalisti kun taisi olla keulilla joku hevoskuljetus.
Sekin oli hyvin tehty. Hienosti luettu tilanne! :tup:
 
En tiedä, meinasin että jos on joku sääntö ettei kiihdytyskaistalta tullessa saa ohittaa edessä olevaa liittyjää sen ollessa vielä kiihdytyskaistalla vaan pitää liittyä järjestyksessä.
Ei sitä muu kiellä kuin mahdollinen sulkuviiva liittymiskaistan alussa. Jos ohitit reippaasti, et varmaan aiheuttanut mitään haittaa ohitetulle.

Joskus näkee kuitenkin sellaisiakin suorituksia, että takana poistutaan liittymiskaistalta ja kiihdytetään just tasan sen verran, että päästään siihen vierelle blokkaamaan liittyminen. Onneksi näitä ei ole omalle kohdalleni sattunut enää pitkään aikaan kun hoppa kiihtyy karkuun ketterästi, mutta alle 100 hp ja 100 Nm autolla, jolla piti ihan aktiivisesti suorittaa kiihdytys, tapahtui tuota kyllä useampaan otteeseen.
 
Tuolta parkkipaikalta tullaan kääntyvälle etuajo-oikeutetulle kolmion takaa ja alla vielä lisäkilpi Olet väistämisvelvollinen. Silti sieltä aina silloin tällöin joku koittaa keulaan osua. Kuten tämäkin tyyppi. Toivottavasti pelästyi sen verran, että ensi kerralla varoo.
 

Liitteet

Osui kolme ajotaidotonta samalle matkalle.

Heti lähtiessä, ensimmäisessä tasa-arvoisessa risteyksessä, tuli joku vanhus vasemmalta, hidasti selvästi ja sitten jatkoikin vaan suoraan eteen. Pelkääjän paikalla toinen vielä väänteli naamaansa sen näköisenä, etteivät kumpikaan tajunneet olevansa tasa-arvoisessa.

Liikennevaloissa edestä käännyttiin komeasti oikealta kaistalta vasemmalle kaistalle, ja tien tehdessä pienen mutkan, jatkui matka oikealle kaistalle. Kaikki tämä tietysti ilman vilkkuja. Tähän sankariin oli onneksi useampi autonmitta välimatkaa.

Sitten vielä viimeisissä liikennevaloissa rinnalta, vasemmalle kääntyvien kaistalta, paineltiin suoraan, väistäen uhkaavasti lähestynyttä liikenteenjakajaa kohti minun autoni kylkeä. Olisi luullut edellä oikean puoleista kaistaa suoraan ajaneen antaneen jotain vinkkiä oikeasta ryhmittymisestä, mutta ei tuo kyllä reagoinut edes äänimerkkiin. Matka jatkui juuri ennen valoja tapahtuneesta 40 km/h aluenopeusrajoitusalueen päättymisestä huolimatta neljääkymppiä.
 
Taas ollut kaikenlaista. Pitkällä tietyömaalla nelostiella ajelin 55@50. Pari autoa lähestyy ja ajelee muutaman km kontissa kiinni. Nopeus muuttuu @100, niin jäävät ajelemaan varmaan jotain 80-90, kun parin kilsan päässä ei enää näy vaikka jatkan sitä samaa "hitusen yli" eli ehkä 105km/h. Miksi 50 alueella voisi ajella vaikka 60-70, mutta satasen alueella max tasa 100, mieluummin alle. Tätä tekee ainakin 80% kuskeista. Ihan yhtä pätevä se 50 rajoitus on maantiellä kuin vaikka kaupungin keskustassa :confused2:

Sitten pari autoa heittämällä ohi ainakin satasta 80-alueella. Kaksi kaistaa suuntaansa, eli moottoritie -> vauhtia pitää olla yli 100 :btooth: EIhän siinä mitään jos kulkee, mutta 10km päässä sain kiinni kun ajelevat rekan perässä eivätkä pääse ohi parilla kilometrien suoralla (etäisyys rekkaan ja toisiinsa jotain alle 10m). No heitin ohi kaikista kerralla.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä voi nykyisin oottaa, kun parkkipaikoillakaan ei osata normaaleja liikennesääntöjä, törkeästi vain menevät hidastamatta ja jättävät jarruttamisen oikealta tuleville.
 
Varmaan osa. Osalle ylinopeus hitaassa vauhdissa on eri asia kuin kovassa vauhdissa. Kun vauhti ei tunnu kovalta.
 
Noh, pitää sen verta sanoa, että vähän osasin varautua kun tuntui jo rampilla että takaa tuleva on joko heikkohermoinen tai muuten vain kiire johonkin kun käytännössä oli takapuskurissa kiinni.
Nopeus oli siis rampilla vähän hitaampi kuin normaalisti kun taisi olla keulilla joku hevoskuljetus.
Noin sen pitää mennäkin. Yleensä nuo tilanteet on takana olevasta luettavissa. Mitä siitä verenpainetta nostamaan jos jollain kiire. Kiilaukset yms tietty täysin asia erikseen. Pelisilmää kaikille.
 
Varmaan osa. Osalle ylinopeus hitaassa vauhdissa on eri asia kuin kovassa vauhdissa. Kun vauhti ei tunnu kovalta.

Varmaankin tämä, mutta juuri siitä syystä mahdolliset rangaistukset pitäisivät olla kovempia esim. <60km/h rajoituksilla. Melkein aina noille alennetuille ja yleensä alhaisille rajoituksille on joku perusteltu syy. Omasta mielestä ei ole paskankaan väliä ajatko 120km/h motarilla 140km/h, mutta koulun edessä 50@30 kiinnostaa ja kovasti.
 
Taas ollut kaikenlaista. Pitkällä tietyömaalla nelostiella ajelin 55@50. Pari autoa lähestyy ja ajelee muutaman km kontissa kiinni.

Toinen esimerkki näistä tietyömaa rajoituksista ja niiden noudattamisesta. Ajoin samaa vauhtia kuten sinäkin. Kertyi aikamoinen jono perään. Kaikki muut ajoi kuitenkin kiltisti jonossa, paitsi kaksi Destian Hiluxia, mitkä paino helvetin kyytiä koko jonosta ohi. Se kai oli sitä esimerkkiä miten tietyömailla halutaan ajettavan...
 
Tien ylläpitäjä ärsyttää. Nopeusrajoitus oli muutettu alkamaan aikaisemmin, ja kyltti oli laitettu puun taakse piiloon. Mitenhän kävisi jos poliisi mittaisi ylinopeutta?
 
Varmaankin tämä, mutta juuri siitä syystä mahdolliset rangaistukset pitäisivät olla kovempia esim. <60km/h rajoituksilla. Melkein aina noille alennetuille ja yleensä alhaisille rajoituksille on joku perusteltu syy. Omasta mielestä ei ole paskankaan väliä ajatko 120km/h motarilla 140km/h, mutta koulun edessä 50@30 kiinnostaa ja kovasti.

Yleinen perustelu on "tässä on tietyö", jossa on kolme viikkoa sitten tehty jotain, ja merkit edelleen sen jäljiltä paikallaan.

Hervannan valtaväylällä on tällainen tilanne; Siellä on 4-kaistaisen tien toinen suunta kavennettu ratikkatyömaan takia jollain tötsillä kahdesta kaistasta yhteen. Yli kuukauteen en ole sillä kohtaa nähnyt mitään työmiehiä töissä koskaan siitä ajaessani. Nopeurajoitus silti 30km/h, normaalisti siis 70km/h. (ja voisi tuolla kohta aivan hyvin olla tien puolesta tuolla kohtaa vaikka 120km/h, tie on tuolla kohtaa aivan moottoritiestandardin mukaan rakennettu, apilanlehtiliittymä. Toki kilometrin päässä on sitten liikennevalot)
 
Nopeurajoitus silti 30km/h, normaalisti siis 70km/h. (ja voisi tuolla kohta aivan hyvin olla tien puolesta tuolla kohtaa vaikka 120km/h, tie on tuolla kohtaa aivan moottoritiestandardin mukaan rakennettu, apilanlehtiliittymä. Toki kilometrin päässä on sitten liikennevalot)

No ei voisi. Aivan liian tiheään liittymiä ja tosiaan kuten mainitsit, siinä on sitä liikennevalotonta pätkää kokonaiset 3 km.
 
Työmatkalla taas arvotaan rajoituksia, tien varteen tullut iso työmää ja siihen lätkästy 40km/h kilvet 50metriä 60km/h kilpien jälkeen. Tietä levennettiin vielä tuolta kohin, että sinne mahtuu tien reunaan rekat, perjaatteessa tehtiin nelikaistanen tuolta kohin.

Olisivat sitten peittäneet ne 60km/h lätkät.
 
Yleinen perustelu on "tässä on tietyö", jossa on kolme viikkoa sitten tehty jotain, ja merkit edelleen sen jäljiltä paikallaan.

Hervannan valtaväylällä on tällainen tilanne; Siellä on 4-kaistaisen tien toinen suunta kavennettu ratikkatyömaan takia jollain tötsillä kahdesta kaistasta yhteen. Yli kuukauteen en ole sillä kohtaa nähnyt mitään työmiehiä töissä koskaan siitä ajaessani. Nopeurajoitus silti 30km/h, normaalisti siis 70km/h. (ja voisi tuolla kohta aivan hyvin olla tien puolesta tuolla kohtaa vaikka 120km/h, tie on tuolla kohtaa aivan moottoritiestandardin mukaan rakennettu, apilanlehtiliittymä. Toki kilometrin päässä on sitten liikennevalot)

Siihen kaistan tukkimiseen onkin ihan hyvä syy:

Meinasiko silta sortua Hervannan valtaväylällä? – Remonttiin ryhdyttiin sortuneen vesitornin takia, karu näky yllätti jopa valokuvaajan
 
Yksi tuttava oli monta vuotta tietyöhommissa ja mainitsi että alkoi käpy palaa kun vähän väliä oli joku asiasta ymmärtämätön valittamassa työmaarajoituksista.
 
Sinne työmaan viereen voisi vaikka pystyttää kyltin työmaasta kertomaan, mikä on meininki. Vaasassa/Mustasaaressa oli puoli kesää tietyömaa-merkki ja 80 km/h rajoitus Sepänkylän ohitustiellä. Työmaa aloitettiin vasta syyskuun puolella. Oikeasti rajoituksen syy ei suinkaan ollut tuleva työmaa, vaan tiessä ollut heitto. Lähetin ELY-keskuksen palautepalveluun kaksi palautetta kuukauden välein ennen kuin kyltti viitsittiin vaihtaa epätasainen tie -merkiksi.
 
Muistankohan väärin mutta mun mielestä ei sallita lain puitteessa kahteen suuntaan ryhmittäytymistä yhdellä kaistalla? Siitä huolimatta se on näppärää.
 
Muistankohan väärin mutta mun mielestä ei sallita lain puitteessa kahteen suuntaan ryhmittäytymistä yhdellä kaistalla? Siitä huolimatta se on näppärää.
Jos samalla kaistalla (reunaviivojen puitteissa) turvallisesti mahtuu niin saa. Saman laintulkinnan vuoksi splittauskin on sallittua, kunhan pysyy suorituksen aikana samalla kaistalla ja ohittaa vasemmalta. Eli ei keskiviivan päällä vaan sen oikealla puolella. Jos ei turvallisesti onnistu, se on laitonta.

E: ja mikäs tuossa toisessa splittausvideossa oli "rohkeaa"? Tuon paremmin sitä ei käytännössä voi edes tehdä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom