Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ajelin ramppiin, niin sieltä tuli auto vastaan. Ilmeisesti hoksasi itsekin, kun kääntyi siitä sitten heti oikealle, tai siltä se ainakin näytti. Kuskina näytti olevan joku vähän vanhempi nainen.
 
Miten tuollaisella häiriöllä voi saada edes ajaa? Aivan käsittämätöntä.

Voi tuosta huolimatta läpäistä ajokokeen. Ilman kunnollista tilan hahmotusta joutuu vaan kehittämään eri tavan päättää millä perusteella tehdään päätös liikuttaa autoa sivuttain. Monet taktikoi tuon paikkoihin missä tie on tyhjä, esim heti valoista kääntymisen jälkeen.
 
Koska tässä maassa ajokortti on kansalaisoikeus. Ainakin jos noissa "Suomen surkein kuski" -ohjelmissa olevat henkilöt ovat todella saaneet ajokortin eivätkä näyttele.
Hyvänä esimerkkinä pikkubroidi. Ei ole saanut kuin yhdet tolpasta otetut sakot mutta kolhuja senkin edestä ja en ole eläessäni pelännyt yhtä paljon jonkun kyydissä. En muista kuinka monta kertaa inssiä väänsi mutta monesti ja vaihtoi välissä autokouluakin yms yms. Jouduin kerran istumaan kyydissä (itse oman tuntuman mukaan liian väsynyt rattiin) kun broidi ajoi omaa ex ST Focusta ja hyi helvetti se seilaaminen, epävarmuus, monta kaistaa, väärää ryhmittymistä vaikka oli automalli millä oli omien sanojensa mukaan tuttu ja laatikko oli automaatti yms yms eli ei ollut selityksille tilaa siltä suunnalta. Päästiin kohteeseen niin oli pakko hypätä itse rattiin ja parkkeerata auto itse jotta sai auton kolhuitta ruutuun. Ja eipä tuo tunnu yhtään tajuavan itse miten huono kuski on vaikka kaikki kavereista lähtien sanovat suoraan pelkäävänsä kyydissä.
 
Viimeksi muokattu:
Hiertää ne ikuiset ohituskaista kiihdyttäjät ja kun ohituskaista loppuu ni kaasukin nousee. Entiiä milloin niistä päästäisiin eroon. Sitten yks päivä 1. tiellä katsoin kun ramppia tullaan törkeätä alinopeutta ja vähä viel himmataan siihe mäen jälkeen vaikka ramppi jatkuukin tasamaalla moottoritien kolmantena kaistana 2km eteenpäin. Alamäkeä oli takana jo 3-500m. :D
Onneksi riittävällä teholla tai kiihtyvyydellä noista pääsee ohi. Ellei nyt satu olemaan joku tollo, kenellä lähteekin rivakammin ja tekee sen vittuillakseen. Sittenhän se ohitus on pakko jättää kesken. Ja kun ei jätä sitä ohitusta kaistan loppuun, niin kortti pysyy helpommin hallussa. Ja harvoin noissa tarvitsee muuta kuin rykäistä se +20kmh lisää mahd nopeasti ja ohi.

Aina kyllä noista ohi päästy, kun harvemmin edes perustehokkaalla autolla kukaan noita tekee. Joku kauppakassi(Yaris tms)+ vanhempi ihminen kyydissä yleensä.
 
Hyvinkäältä pohjoiseen rampilla, joku kiihytti vauhtia noin 50km/h ja sukas suoraan kaistalle oli aiheuttaa kolarin. Vasta sitten kiihdytti vauhdin. Jätin kyllä väliä, kun huomasin kyseisen kuskin vauhdin. Ihmettelen kyllä kyseisen kuskin järjen käyttöä?

Saattaa löytyä video muistikortilta kyseisestä tapauksesta. Jos ei ole kirjoitettu yli.
Pari päivää takaperin tapahtui tuo.
 
Joku vanha pappa katumaasturilla "kiihdytti" ysitielle kiihdytyskaistalla, lasissa ehkä 30km/h. Ehkä vastoin kaikkia sääntöjä, mutta vaihdoin vasemmalle takana ja painalsin ohi. Ei kyllä papalla ollut vilkkuakaan joten ei se kai ollut edes liittymässä, tiedä sitten mitä teki, en jäänyt katsomaan.
Mitäs sääntöä tuossa tulit rikkoneeksi? Jos ei toiselta suju niin ei kai sitä muiden tarvitse samalle tasolle vajota?
 
En tiedä, meinasin että jos on joku sääntö ettei kiihdytyskaistalta tullessa saa ohittaa edessä olevaa liittyjää sen ollessa vielä kiihdytyskaistalla vaan pitää liittyä järjestyksessä.
Minulle kävi juuri joku aika siten, että rampilla oli viitisen autoa, minä toiseksi viimeisenä. Heitin vilkun päälle ja aloin siirtyä motarille, niin perässä tuleva päättikin tulla takaa ohi (taisi mennä sulkuviivan yli vielä) ja jos en olisi hokannut keskeyttää kaistan vaihtoa, niin kolari olisi tullut.
 
Minulle kävi juuri joku aika siten, että rampilla oli viitisen autoa, minä toiseksi viimeisenä. Heitin vilkun päälle ja aloin siirtyä motarille, niin perässä tuleva päättikin tulla takaa ohi (taisi mennä sulkuviivan yli vielä) ja jos en olisi hokannut keskeyttää kaistan vaihtoa, niin kolari olisi tullut.
Hyvä, osasit varoa muita tienkäyttäjiä ennen kaistanvaihtoa. Juuri niin pitääkin tehdä.
 
Hyvä, osasit varoa muita tienkäyttäjiä ennen kaistanvaihtoa. Juuri niin pitääkin tehdä.
Noh, pitää sen verta sanoa, että vähän osasin varautua kun tuntui jo rampilla että takaa tuleva on joko heikkohermoinen tai muuten vain kiire johonkin kun käytännössä oli takapuskurissa kiinni.
Nopeus oli siis rampilla vähän hitaampi kuin normaalisti kun taisi olla keulilla joku hevoskuljetus.
 
Noh, pitää sen verta sanoa, että vähän osasin varautua kun tuntui jo rampilla että takaa tuleva on joko heikkohermoinen tai muuten vain kiire johonkin kun käytännössä oli takapuskurissa kiinni.
Nopeus oli siis rampilla vähän hitaampi kuin normaalisti kun taisi olla keulilla joku hevoskuljetus.
Sekin oli hyvin tehty. Hienosti luettu tilanne! :tup:
 
En tiedä, meinasin että jos on joku sääntö ettei kiihdytyskaistalta tullessa saa ohittaa edessä olevaa liittyjää sen ollessa vielä kiihdytyskaistalla vaan pitää liittyä järjestyksessä.
Ei sitä muu kiellä kuin mahdollinen sulkuviiva liittymiskaistan alussa. Jos ohitit reippaasti, et varmaan aiheuttanut mitään haittaa ohitetulle.

Joskus näkee kuitenkin sellaisiakin suorituksia, että takana poistutaan liittymiskaistalta ja kiihdytetään just tasan sen verran, että päästään siihen vierelle blokkaamaan liittyminen. Onneksi näitä ei ole omalle kohdalleni sattunut enää pitkään aikaan kun hoppa kiihtyy karkuun ketterästi, mutta alle 100 hp ja 100 Nm autolla, jolla piti ihan aktiivisesti suorittaa kiihdytys, tapahtui tuota kyllä useampaan otteeseen.
 
Tuolta parkkipaikalta tullaan kääntyvälle etuajo-oikeutetulle kolmion takaa ja alla vielä lisäkilpi Olet väistämisvelvollinen. Silti sieltä aina silloin tällöin joku koittaa keulaan osua. Kuten tämäkin tyyppi. Toivottavasti pelästyi sen verran, että ensi kerralla varoo.
 

Liitteet

Osui kolme ajotaidotonta samalle matkalle.

Heti lähtiessä, ensimmäisessä tasa-arvoisessa risteyksessä, tuli joku vanhus vasemmalta, hidasti selvästi ja sitten jatkoikin vaan suoraan eteen. Pelkääjän paikalla toinen vielä väänteli naamaansa sen näköisenä, etteivät kumpikaan tajunneet olevansa tasa-arvoisessa.

Liikennevaloissa edestä käännyttiin komeasti oikealta kaistalta vasemmalle kaistalle, ja tien tehdessä pienen mutkan, jatkui matka oikealle kaistalle. Kaikki tämä tietysti ilman vilkkuja. Tähän sankariin oli onneksi useampi autonmitta välimatkaa.

Sitten vielä viimeisissä liikennevaloissa rinnalta, vasemmalle kääntyvien kaistalta, paineltiin suoraan, väistäen uhkaavasti lähestynyttä liikenteenjakajaa kohti minun autoni kylkeä. Olisi luullut edellä oikean puoleista kaistaa suoraan ajaneen antaneen jotain vinkkiä oikeasta ryhmittymisestä, mutta ei tuo kyllä reagoinut edes äänimerkkiin. Matka jatkui juuri ennen valoja tapahtuneesta 40 km/h aluenopeusrajoitusalueen päättymisestä huolimatta neljääkymppiä.
 
Taas ollut kaikenlaista. Pitkällä tietyömaalla nelostiella ajelin 55@50. Pari autoa lähestyy ja ajelee muutaman km kontissa kiinni. Nopeus muuttuu @100, niin jäävät ajelemaan varmaan jotain 80-90, kun parin kilsan päässä ei enää näy vaikka jatkan sitä samaa "hitusen yli" eli ehkä 105km/h. Miksi 50 alueella voisi ajella vaikka 60-70, mutta satasen alueella max tasa 100, mieluummin alle. Tätä tekee ainakin 80% kuskeista. Ihan yhtä pätevä se 50 rajoitus on maantiellä kuin vaikka kaupungin keskustassa :confused2:

Sitten pari autoa heittämällä ohi ainakin satasta 80-alueella. Kaksi kaistaa suuntaansa, eli moottoritie -> vauhtia pitää olla yli 100 :btooth: EIhän siinä mitään jos kulkee, mutta 10km päässä sain kiinni kun ajelevat rekan perässä eivätkä pääse ohi parilla kilometrien suoralla (etäisyys rekkaan ja toisiinsa jotain alle 10m). No heitin ohi kaikista kerralla.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä voi nykyisin oottaa, kun parkkipaikoillakaan ei osata normaaleja liikennesääntöjä, törkeästi vain menevät hidastamatta ja jättävät jarruttamisen oikealta tuleville.
 
Varmaan osa. Osalle ylinopeus hitaassa vauhdissa on eri asia kuin kovassa vauhdissa. Kun vauhti ei tunnu kovalta.
 
Noh, pitää sen verta sanoa, että vähän osasin varautua kun tuntui jo rampilla että takaa tuleva on joko heikkohermoinen tai muuten vain kiire johonkin kun käytännössä oli takapuskurissa kiinni.
Nopeus oli siis rampilla vähän hitaampi kuin normaalisti kun taisi olla keulilla joku hevoskuljetus.
Noin sen pitää mennäkin. Yleensä nuo tilanteet on takana olevasta luettavissa. Mitä siitä verenpainetta nostamaan jos jollain kiire. Kiilaukset yms tietty täysin asia erikseen. Pelisilmää kaikille.
 
Varmaan osa. Osalle ylinopeus hitaassa vauhdissa on eri asia kuin kovassa vauhdissa. Kun vauhti ei tunnu kovalta.

Varmaankin tämä, mutta juuri siitä syystä mahdolliset rangaistukset pitäisivät olla kovempia esim. <60km/h rajoituksilla. Melkein aina noille alennetuille ja yleensä alhaisille rajoituksille on joku perusteltu syy. Omasta mielestä ei ole paskankaan väliä ajatko 120km/h motarilla 140km/h, mutta koulun edessä 50@30 kiinnostaa ja kovasti.
 
Taas ollut kaikenlaista. Pitkällä tietyömaalla nelostiella ajelin 55@50. Pari autoa lähestyy ja ajelee muutaman km kontissa kiinni.

Toinen esimerkki näistä tietyömaa rajoituksista ja niiden noudattamisesta. Ajoin samaa vauhtia kuten sinäkin. Kertyi aikamoinen jono perään. Kaikki muut ajoi kuitenkin kiltisti jonossa, paitsi kaksi Destian Hiluxia, mitkä paino helvetin kyytiä koko jonosta ohi. Se kai oli sitä esimerkkiä miten tietyömailla halutaan ajettavan...
 
Tien ylläpitäjä ärsyttää. Nopeusrajoitus oli muutettu alkamaan aikaisemmin, ja kyltti oli laitettu puun taakse piiloon. Mitenhän kävisi jos poliisi mittaisi ylinopeutta?
 
Varmaankin tämä, mutta juuri siitä syystä mahdolliset rangaistukset pitäisivät olla kovempia esim. <60km/h rajoituksilla. Melkein aina noille alennetuille ja yleensä alhaisille rajoituksille on joku perusteltu syy. Omasta mielestä ei ole paskankaan väliä ajatko 120km/h motarilla 140km/h, mutta koulun edessä 50@30 kiinnostaa ja kovasti.

Yleinen perustelu on "tässä on tietyö", jossa on kolme viikkoa sitten tehty jotain, ja merkit edelleen sen jäljiltä paikallaan.

Hervannan valtaväylällä on tällainen tilanne; Siellä on 4-kaistaisen tien toinen suunta kavennettu ratikkatyömaan takia jollain tötsillä kahdesta kaistasta yhteen. Yli kuukauteen en ole sillä kohtaa nähnyt mitään työmiehiä töissä koskaan siitä ajaessani. Nopeurajoitus silti 30km/h, normaalisti siis 70km/h. (ja voisi tuolla kohta aivan hyvin olla tien puolesta tuolla kohtaa vaikka 120km/h, tie on tuolla kohtaa aivan moottoritiestandardin mukaan rakennettu, apilanlehtiliittymä. Toki kilometrin päässä on sitten liikennevalot)
 
Nopeurajoitus silti 30km/h, normaalisti siis 70km/h. (ja voisi tuolla kohta aivan hyvin olla tien puolesta tuolla kohtaa vaikka 120km/h, tie on tuolla kohtaa aivan moottoritiestandardin mukaan rakennettu, apilanlehtiliittymä. Toki kilometrin päässä on sitten liikennevalot)

No ei voisi. Aivan liian tiheään liittymiä ja tosiaan kuten mainitsit, siinä on sitä liikennevalotonta pätkää kokonaiset 3 km.
 
Työmatkalla taas arvotaan rajoituksia, tien varteen tullut iso työmää ja siihen lätkästy 40km/h kilvet 50metriä 60km/h kilpien jälkeen. Tietä levennettiin vielä tuolta kohin, että sinne mahtuu tien reunaan rekat, perjaatteessa tehtiin nelikaistanen tuolta kohin.

Olisivat sitten peittäneet ne 60km/h lätkät.
 
Yleinen perustelu on "tässä on tietyö", jossa on kolme viikkoa sitten tehty jotain, ja merkit edelleen sen jäljiltä paikallaan.

Hervannan valtaväylällä on tällainen tilanne; Siellä on 4-kaistaisen tien toinen suunta kavennettu ratikkatyömaan takia jollain tötsillä kahdesta kaistasta yhteen. Yli kuukauteen en ole sillä kohtaa nähnyt mitään työmiehiä töissä koskaan siitä ajaessani. Nopeurajoitus silti 30km/h, normaalisti siis 70km/h. (ja voisi tuolla kohta aivan hyvin olla tien puolesta tuolla kohtaa vaikka 120km/h, tie on tuolla kohtaa aivan moottoritiestandardin mukaan rakennettu, apilanlehtiliittymä. Toki kilometrin päässä on sitten liikennevalot)

Siihen kaistan tukkimiseen onkin ihan hyvä syy:

Meinasiko silta sortua Hervannan valtaväylällä? – Remonttiin ryhdyttiin sortuneen vesitornin takia, karu näky yllätti jopa valokuvaajan
 
Yksi tuttava oli monta vuotta tietyöhommissa ja mainitsi että alkoi käpy palaa kun vähän väliä oli joku asiasta ymmärtämätön valittamassa työmaarajoituksista.
 
Sinne työmaan viereen voisi vaikka pystyttää kyltin työmaasta kertomaan, mikä on meininki. Vaasassa/Mustasaaressa oli puoli kesää tietyömaa-merkki ja 80 km/h rajoitus Sepänkylän ohitustiellä. Työmaa aloitettiin vasta syyskuun puolella. Oikeasti rajoituksen syy ei suinkaan ollut tuleva työmaa, vaan tiessä ollut heitto. Lähetin ELY-keskuksen palautepalveluun kaksi palautetta kuukauden välein ennen kuin kyltti viitsittiin vaihtaa epätasainen tie -merkiksi.
 
Muistankohan väärin mutta mun mielestä ei sallita lain puitteessa kahteen suuntaan ryhmittäytymistä yhdellä kaistalla? Siitä huolimatta se on näppärää.
 
Muistankohan väärin mutta mun mielestä ei sallita lain puitteessa kahteen suuntaan ryhmittäytymistä yhdellä kaistalla? Siitä huolimatta se on näppärää.
Jos samalla kaistalla (reunaviivojen puitteissa) turvallisesti mahtuu niin saa. Saman laintulkinnan vuoksi splittauskin on sallittua, kunhan pysyy suorituksen aikana samalla kaistalla ja ohittaa vasemmalta. Eli ei keskiviivan päällä vaan sen oikealla puolella. Jos ei turvallisesti onnistu, se on laitonta.

E: ja mikäs tuossa toisessa splittausvideossa oli "rohkeaa"? Tuon paremmin sitä ei käytännössä voi edes tehdä?
 
Toissapäivänä ajoin 60km/h ja 80km/h tietä jossa suurin osa tota kasikympin nopeusrajoitusta. Noudatin suurinta sallittua nopeutta niin silti ei aikaakaan kun taakseni kasaantu 4 autoa jokainen aivan toisensa puskurissa kiinni ja yksi siis minun tietysti. Tie on sen verran mutkainen ja liikennettä oli että ohi eivät lähteneet vaan jonossa mentii noin 10km ja minähän en ala nostamaan nopeutta ylinopeudeksi vaan sen takia että joku roikkuu lähellä, oikeastaan päinvastoin mitä lähemmäs joku tulee niin sitä hitaammin alan ajamaan ihan vaan viestiäkseni että mene joko ohi tai peräänny hieman..
kun se yksi pitkä suora tuli että pääsivät ohittamaan jumalauta kaksi autoa ampu aivan täysillä ohi yksi volvo ja yksi katumaasturi.. volvo palas kaistalle ja jatko kiihytystä ja katumaasturi vastaantulijoiden kaistalla yritti päästä volvosta ohi ja volvokuski ei himmaillu vaan jatko kiihytystä eikä päästäny tota toista autoa ohi.. en varmaksi osaa sanoa niiden vauhtia suoran päässä veikkaan 130km/h vähintään kohtuu uusia autoja ja nehän kiihtyy tosta 80km/h vauhdista aika ripeästi vielä tonne puoleentoistasataan ja suora oli pitkä. Vastaan tuli bussi jolloin volvo ilmeisesti päästi sen maasturin kaistalle. Aivan vitun älytöntä touhua ei saatana teidän olis pitäny nähdä toi tilanne ei se tässä kerrottuna kuullosta kummoselta mutta livenä nähtynä ajattelin että juuri tossa on yksi syy minkätakia esim nokkakolareita tapahtuu.. kuka osaa odottaa että tollasella tiellä joku tulee vastaa sun kaistalla noin puoltatoistasataa...vituttaa!
 
Miksi ihmiset eivät katsele peileistä esim. moottoriteillä? Jatkuvasti joutuu todistamaan sitä, että kun ajat vasenta kaistaa vakkarilla, niin helposti yhden käden sormilla laskettava määrä per suunta tunkee aina joku Skodalla ajava eteen 110km/h vauhdilla.

Onko se liian vaativaa ennakoida edessä ajavaa rekkaa siten, että ohittaa sen vasta, kun rajoituksen mukaan ajavat ovat menneet ohi? Miksi pitää tunkea viime hetkellä eteen ja sitten päivitellä somessa, kun ajetaan puskurissa kiinni?
 
Toissapäivänä ajoin 60km/h ja 80km/h tietä jossa suurin osa tota kasikympin nopeusrajoitusta. Noudatin suurinta sallittua nopeutta niin silti ei aikaakaan kun taakseni kasaantu 4 autoa jokainen aivan toisensa puskurissa kiinni ja yksi siis minun tietysti. Tie on sen verran mutkainen ja liikennettä oli että ohi eivät lähteneet vaan jonossa mentii noin 10km ja minähän en ala nostamaan nopeutta ylinopeudeksi vaan sen takia että joku roikkuu lähellä, oikeastaan päinvastoin mitä lähemmäs joku tulee niin sitä hitaammin alan ajamaan ihan vaan viestiäkseni että mene joko ohi tai peräänny hieman..
kun se yksi pitkä suora tuli että pääsivät ohittamaan jumalauta kaksi autoa ampu aivan täysillä ohi yksi volvo ja yksi katumaasturi.. volvo palas kaistalle ja jatko kiihytystä ja katumaasturi vastaantulijoiden kaistalla yritti päästä volvosta ohi ja volvokuski ei himmaillu vaan jatko kiihytystä eikä päästäny tota toista autoa ohi.. en varmaksi osaa sanoa niiden vauhtia suoran päässä veikkaan 130km/h vähintään kohtuu uusia autoja ja nehän kiihtyy tosta 80km/h vauhdista aika ripeästi vielä tonne puoleentoistasataan ja suora oli pitkä. Vastaan tuli bussi jolloin volvo ilmeisesti päästi sen maasturin kaistalle. Aivan vitun älytöntä touhua ei saatana teidän olis pitäny nähdä toi tilanne ei se tässä kerrottuna kuullosta kummoselta mutta livenä nähtynä ajattelin että juuri tossa on yksi syy minkätakia esim nokkakolareita tapahtuu.. kuka osaa odottaa että tollasella tiellä joku tulee vastaa sun kaistalla noin puoltatoistasataa...vituttaa!

No mutta kyllä peltipoliisi hoitaa tällaiset kaaharit. ;)
 
Tulipa valoristeyksessä poliisiauto päin punaisia. Ei siinä mitään ongelmaa ollut mutku sillä oli vain vilkkuvalot päällä, pilli ei soinut. Eikäs pitäisi molempien toimia tuollaisissa tilanteissa?
 
Kuolleessa kulmassa nutaajat, eli ns. vakkariohittelijat. Itsellä normaali liikennevirran vauhti oikealla kaistalla, ja huomasin toki jo kaukaa että takana joku ajelee sillä +1km/h nopeuserolla vasenta.

Hävisi peileistä kun saavutti minut, ja jäi siihen vasemman takakulman tienoille nysväämään. Näkyi toki kun kuikuili ja käänsi päätä. Napautin vakkarista pari pykälää alemmas että menis ohi ja se teki vissiin saman kun pysyi siellä katveessa. Napautin neljä kertaa ylös, sama juttu. Pääsi ohi lopulta, ja tottakai silleen vittumaisesti "puskuria viistäen" ihan eteen vaikka tilaa olis ollu se 200 metriä ainakin ennen seuraavaa autoa. Tää oli varmaan sellanen tilanhahmotusvammanen kaikin tavoin.
 
Kolmostiellä Tampereelta pohjoiseen kaikki kuten ennenkin:

- Satasen alueella seilataan 70-90 km/h kunnes ohituskaista alkaa - Tällöin ilmeisesti aika monella tuntuu oikean puoleinen jalka kramppaamaan, jolloin nopeus nouseekin 110 km/h tuntumaan vaan laskeakseen takaisin pohjamutiin ohituskaistan loputtua
- Ohituskaistojen loppupäässä harjoitellaan tiivistä taskuparkkeerausta änkeämällä kolme autoa 15 metrin matkalle, vauhtia tosin on se reilu satanen kaikilla
- Seppuku-luokan joukkopsykoosiohitukset kolmosen kinttupolkua muistuttavilla osuuksilla, vaikka juuri äsken iloinen jonomme ohitti kyltin, jossa kerrotaan ohituskaistan alkavan kahden kilometrin päästä

Mitäpä tuohon sanomaan enää lisää. Aivan käsittämätöntä kusipäisyyttä puoleen ja toiseen. Harmi kun Parkanon Shellillä ei tarjota eutanasiaa ateriavaihtoehtona. Sopisi kovin monelle teiden ritarille, ennen kuin tappavat jonkun sivullisen sekoilullaan.
 
Vihreän aallon muilta pilaavat mittarinopeuden ajajat on alkaneet ärsyttää vähitellen. Nykyään on kuitenkin apuvälineet tarkistaa se oma mittarivirhe helposti, jotta ajeltaisiin liikennevaloketjun kannalta sopivalla nopeudella eikä reipasta alinopeutta. Mittarinopeuden käyttöön syyllistyy yllättävän usein myös ns. ammattiautoilijat bussien rateissa. En ihmettele enää yhtään, että aikataulut alkaa venymään heti aamusta kun ne on laskettu eri keskinopeudelle kuin mitä todellisuudessa ajellaan. Toisaalta näin viime viikolla bussin näyttämässä kiertoliittymän läpi vilkkua vasemmalle, että tuntuu olevan vähän ohuessa ihan perusjutut..
 
Busseilla on tosin tunnistimet erikseen ts vihreä aalto odottamassa. Siellä liikennevalossa on sellainen pieni vilkkuva piste, joka kertoo että nyt on bussi saapumassa, niin vihreä valo pysyy päällä.
 
Ehkä on, ehkä ei.. riippuu varmaan tiestä. Ei osa busseista muuten ajelisi kuuttakymppiä kun ajamalla seitsemänkympin alueella 70-75 km/h pysyy aallossa nätisti lähemmäs kymmenen kilometrin ajan.
 
Muistankohan väärin mutta mun mielestä ei sallita lain puitteessa kahteen suuntaan ryhmittäytymistä yhdellä kaistalla? Siitä huolimatta se on näppärää.
Jos tielle mahtuu vierekkäin kaksi autoa, siinä on lain tarkoittaman kaistan määritelmän mukaan kaksi kaistaa.
 
Busseilla on tosin tunnistimet erikseen ts vihreä aalto odottamassa. Siellä liikennevalossa on sellainen pieni vilkkuva piste, joka kertoo että nyt on bussi saapumassa, niin vihreä valo pysyy päällä.

Parilla paikallislinjalla suomessa oli tuollainen käytössä kun viimeksi asiasta luin. Onko laajentunut ja mistä tästä löysit tietoa?
 
Tulipa valoristeyksessä poliisiauto päin punaisia. Ei siinä mitään ongelmaa ollut mutku sillä oli vain vilkkuvalot päällä, pilli ei soinut. Eikäs pitäisi molempien toimia tuollaisissa tilanteissa?

Ei tarvi soida. Tehtävästä riippuen voivat kulkea vaiti, mutta tietysti erityistä varovaisuutta noudattaen kuten yleensäkin jos ovat hälytystehtävällä.

"ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle -- on -- annettava esteetön kulku."
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Eli pilli ja vilkut pitää olla päällä, jos haluaa muiden antavan esteettömän kulun.

En nopeasti löytänyt saako pelkillä vilkuilla ajaa päin punaisia tai muuten poiketa liikennesäännöistä. Luulisi, että saa, jos tehtävä sitä edellyttää. Eri asia on sitten milloin voidaan tehtävän katsoa edellyttävän kyseistä toimintaa.
 
Kolaroijat, jotka pakenee tapahtuneen jälkeen paikalta vaikka tasantarkkaan hoksivat kämminsä! Ovat luusereita, pelkureita ja selkärangattomia paskiaisia joita joutais hieman kouluttaa! Vieläpä näiltä iäkkäimmiltä miehiltä odottais hieman enempi vastuunottoa vahingon sattuessa, vaan ei, eipä se niin näytä menevän nykymaailmassa. :rage:
 
Ainakin kaupunkialueella yleensä käyttävät päivällä hälytysääniä koska vilkkuvalot pelkästään eivät niin helposti valoisalla näy, mutta
yöaikaan menevät pelkillä hälytysvaloilla jotka on pimeällä helppo huomata kaukaakin.

Ja mielestäni hyvä niin, vituttaisi herätä vartin välein jossain mannerheimintiellä/pasilassa ohi ajaviin hälytysneuvoihin.
 
Eli jatkossa kun ambulanssi tulee perästä pelkät vilkut päällä niin voin huoletta ajella väistämättä ajoneuvoa?
Lain mukaan kyllä. Mikään tuskin kieltää väistämästä, kunhan sen tekee ennalta-arvattavasti ts. ei äkkijarrutuksia tms. Kannattaa lisäksi tiedostaa, ettei sireeniä välttämättä aina kuule niin selkeästi kuin voisi kuvitella.
 
Oon kitissy tästä aiemminkin, mutta taskuparkkeerauksen vaikeus. Ajelet kadulla etsien parkkipaikkaa. Huomaat sopivan raon, laitat vilkun päälle ja jarruttelet että pääset peruuttamaan siihen koloon. Tämähän ei mene takanatulevan päähän, että mä saatan olla pakittamassa siihen vapaaseen ruutuun. Mulla vilkku päällä, pakki pykälässä ja selkeä aikomus mennä perse edellä siihen vapaaseen paikkaan.

Arjen sankari(tar) tulee kiinni hanuriin, tööttää ja viittoilee että mitähän herra siinä nyt yrittää. No parkkiin, mutta en nyt pysty, kun tuo sun auto on siinä mun puskurissa kiinni.

Se että laittaa vilkun, hidastaa ja sompailee ruutuun takaperin, on joillekkin käsittämätön yhtälö. Pitäis vaan vissiin sneikata vauhdilla keula edellä ja jättää perä puoliksi ajoradalle ja keula jalkakäytävälle.
 
Oon kitissy tästä aiemminkin, mutta taskuparkkeerauksen vaikeus. Ajelet kadulla etsien parkkipaikkaa. Huomaat sopivan raon, laitat vilkun päälle ja jarruttelet että pääset peruuttamaan siihen koloon. Tämähän ei mene takanatulevan päähän, että mä saatan olla pakittamassa siihen vapaaseen ruutuun. Mulla vilkku päällä, pakki pykälässä ja selkeä aikomus mennä perse edellä siihen vapaaseen paikkaan.

Arjen sankari(tar) tulee kiinni hanuriin, tööttää ja viittoilee että mitähän herra siinä nyt yrittää. No parkkiin, mutta en nyt pysty, kun tuo sun auto on siinä mun puskurissa kiinni.

Se että laittaa vilkun, hidastaa ja sompailee ruutuun takaperin, on joillekkin käsittämätön yhtälö. Pitäis vaan vissiin sneikata vauhdilla keula edellä ja jättää perä puoliksi ajoradalle ja keula jalkakäytävälle.

Noita aina välillä tulee, itse alan liikutella autoa muutaman sentin kerrallaan taaksepäin kunnes takana välähtää ja saavun noihin paikkoihin niin että keula käy koukkaamassa hieman siellä tien reunassa kolon kohdalla, ihan vaan antaakseni takaa tuleville lisävihjeen. Aina joskus takana ei hetkeen välähdä ja parhaimmillaan olen sitten odottanut jonkun minuutin tätä tapahtuvaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 373
Viestejä
4 657 928
Jäsenet
76 427
Uusin jäsen
Vilpuri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom