Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Koska tässä maassa ajokortti on kansalaisoikeus. Ainakin jos noissa "Suomen surkein kuski" -ohjelmissa olevat henkilöt ovat todella saaneet ajokortin eivätkä näyttele.Miten tuollaisella häiriöllä voi saada edes ajaa? Aivan käsittämätöntä.
Miten tuollaisella häiriöllä voi saada edes ajaa? Aivan käsittämätöntä.
Hyvänä esimerkkinä pikkubroidi. Ei ole saanut kuin yhdet tolpasta otetut sakot mutta kolhuja senkin edestä ja en ole eläessäni pelännyt yhtä paljon jonkun kyydissä. En muista kuinka monta kertaa inssiä väänsi mutta monesti ja vaihtoi välissä autokouluakin yms yms. Jouduin kerran istumaan kyydissä (itse oman tuntuman mukaan liian väsynyt rattiin) kun broidi ajoi omaa ex ST Focusta ja hyi helvetti se seilaaminen, epävarmuus, monta kaistaa, väärää ryhmittymistä vaikka oli automalli millä oli omien sanojensa mukaan tuttu ja laatikko oli automaatti yms yms eli ei ollut selityksille tilaa siltä suunnalta. Päästiin kohteeseen niin oli pakko hypätä itse rattiin ja parkkeerata auto itse jotta sai auton kolhuitta ruutuun. Ja eipä tuo tunnu yhtään tajuavan itse miten huono kuski on vaikka kaikki kavereista lähtien sanovat suoraan pelkäävänsä kyydissä.Koska tässä maassa ajokortti on kansalaisoikeus. Ainakin jos noissa "Suomen surkein kuski" -ohjelmissa olevat henkilöt ovat todella saaneet ajokortin eivätkä näyttele.
Onneksi riittävällä teholla tai kiihtyvyydellä noista pääsee ohi. Ellei nyt satu olemaan joku tollo, kenellä lähteekin rivakammin ja tekee sen vittuillakseen. Sittenhän se ohitus on pakko jättää kesken. Ja kun ei jätä sitä ohitusta kaistan loppuun, niin kortti pysyy helpommin hallussa. Ja harvoin noissa tarvitsee muuta kuin rykäistä se +20kmh lisää mahd nopeasti ja ohi.Hiertää ne ikuiset ohituskaista kiihdyttäjät ja kun ohituskaista loppuu ni kaasukin nousee. Entiiä milloin niistä päästäisiin eroon. Sitten yks päivä 1. tiellä katsoin kun ramppia tullaan törkeätä alinopeutta ja vähä viel himmataan siihe mäen jälkeen vaikka ramppi jatkuukin tasamaalla moottoritien kolmantena kaistana 2km eteenpäin. Alamäkeä oli takana jo 3-500m.![]()
Mitäs sääntöä tuossa tulit rikkoneeksi? Jos ei toiselta suju niin ei kai sitä muiden tarvitse samalle tasolle vajota?Joku vanha pappa katumaasturilla "kiihdytti" ysitielle kiihdytyskaistalla, lasissa ehkä 30km/h. Ehkä vastoin kaikkia sääntöjä, mutta vaihdoin vasemmalle takana ja painalsin ohi. Ei kyllä papalla ollut vilkkuakaan joten ei se kai ollut edes liittymässä, tiedä sitten mitä teki, en jäänyt katsomaan.
Minulle kävi juuri joku aika siten, että rampilla oli viitisen autoa, minä toiseksi viimeisenä. Heitin vilkun päälle ja aloin siirtyä motarille, niin perässä tuleva päättikin tulla takaa ohi (taisi mennä sulkuviivan yli vielä) ja jos en olisi hokannut keskeyttää kaistan vaihtoa, niin kolari olisi tullut.En tiedä, meinasin että jos on joku sääntö ettei kiihdytyskaistalta tullessa saa ohittaa edessä olevaa liittyjää sen ollessa vielä kiihdytyskaistalla vaan pitää liittyä järjestyksessä.
Hyvä, osasit varoa muita tienkäyttäjiä ennen kaistanvaihtoa. Juuri niin pitääkin tehdä.Minulle kävi juuri joku aika siten, että rampilla oli viitisen autoa, minä toiseksi viimeisenä. Heitin vilkun päälle ja aloin siirtyä motarille, niin perässä tuleva päättikin tulla takaa ohi (taisi mennä sulkuviivan yli vielä) ja jos en olisi hokannut keskeyttää kaistan vaihtoa, niin kolari olisi tullut.
Noh, pitää sen verta sanoa, että vähän osasin varautua kun tuntui jo rampilla että takaa tuleva on joko heikkohermoinen tai muuten vain kiire johonkin kun käytännössä oli takapuskurissa kiinni.Hyvä, osasit varoa muita tienkäyttäjiä ennen kaistanvaihtoa. Juuri niin pitääkin tehdä.
Sekin oli hyvin tehty. Hienosti luettu tilanne!Noh, pitää sen verta sanoa, että vähän osasin varautua kun tuntui jo rampilla että takaa tuleva on joko heikkohermoinen tai muuten vain kiire johonkin kun käytännössä oli takapuskurissa kiinni.
Nopeus oli siis rampilla vähän hitaampi kuin normaalisti kun taisi olla keulilla joku hevoskuljetus.
Ei sitä muu kiellä kuin mahdollinen sulkuviiva liittymiskaistan alussa. Jos ohitit reippaasti, et varmaan aiheuttanut mitään haittaa ohitetulle.En tiedä, meinasin että jos on joku sääntö ettei kiihdytyskaistalta tullessa saa ohittaa edessä olevaa liittyjää sen ollessa vielä kiihdytyskaistalla vaan pitää liittyä järjestyksessä.
Noin sen pitää mennäkin. Yleensä nuo tilanteet on takana olevasta luettavissa. Mitä siitä verenpainetta nostamaan jos jollain kiire. Kiilaukset yms tietty täysin asia erikseen. Pelisilmää kaikille.Noh, pitää sen verta sanoa, että vähän osasin varautua kun tuntui jo rampilla että takaa tuleva on joko heikkohermoinen tai muuten vain kiire johonkin kun käytännössä oli takapuskurissa kiinni.
Nopeus oli siis rampilla vähän hitaampi kuin normaalisti kun taisi olla keulilla joku hevoskuljetus.
Varmaan osa. Osalle ylinopeus hitaassa vauhdissa on eri asia kuin kovassa vauhdissa. Kun vauhti ei tunnu kovalta.
Taas ollut kaikenlaista. Pitkällä tietyömaalla nelostiella ajelin 55@50. Pari autoa lähestyy ja ajelee muutaman km kontissa kiinni.
Varmaankin tämä, mutta juuri siitä syystä mahdolliset rangaistukset pitäisivät olla kovempia esim. <60km/h rajoituksilla. Melkein aina noille alennetuille ja yleensä alhaisille rajoituksille on joku perusteltu syy. Omasta mielestä ei ole paskankaan väliä ajatko 120km/h motarilla 140km/h, mutta koulun edessä 50@30 kiinnostaa ja kovasti.
Nopeurajoitus silti 30km/h, normaalisti siis 70km/h. (ja voisi tuolla kohta aivan hyvin olla tien puolesta tuolla kohtaa vaikka 120km/h, tie on tuolla kohtaa aivan moottoritiestandardin mukaan rakennettu, apilanlehtiliittymä. Toki kilometrin päässä on sitten liikennevalot)
Yleinen perustelu on "tässä on tietyö", jossa on kolme viikkoa sitten tehty jotain, ja merkit edelleen sen jäljiltä paikallaan.
Hervannan valtaväylällä on tällainen tilanne; Siellä on 4-kaistaisen tien toinen suunta kavennettu ratikkatyömaan takia jollain tötsillä kahdesta kaistasta yhteen. Yli kuukauteen en ole sillä kohtaa nähnyt mitään työmiehiä töissä koskaan siitä ajaessani. Nopeurajoitus silti 30km/h, normaalisti siis 70km/h. (ja voisi tuolla kohta aivan hyvin olla tien puolesta tuolla kohtaa vaikka 120km/h, tie on tuolla kohtaa aivan moottoritiestandardin mukaan rakennettu, apilanlehtiliittymä. Toki kilometrin päässä on sitten liikennevalot)
Jos samalla kaistalla (reunaviivojen puitteissa) turvallisesti mahtuu niin saa. Saman laintulkinnan vuoksi splittauskin on sallittua, kunhan pysyy suorituksen aikana samalla kaistalla ja ohittaa vasemmalta. Eli ei keskiviivan päällä vaan sen oikealla puolella. Jos ei turvallisesti onnistu, se on laitonta.Muistankohan väärin mutta mun mielestä ei sallita lain puitteessa kahteen suuntaan ryhmittäytymistä yhdellä kaistalla? Siitä huolimatta se on näppärää.
Jos haluaa jonkun hengiltä, niin ajoneuvolla sen suorittamisesta selviää ehtoollisella.
Kun teet rikoksen niin tee toinenkin, saat alennusta. Terv. Suomen oikeuslaitosJälleen hyvää suoritusta. Rattijuopot ärsyttävät varsin paljon ja epäilen, että moni perseily liikenteessä selittyy vahvalla päihtymystilalla.
Nainen lähti hakemaan purtavaa formulakisakatsomoon 1,5 promillen humalassa – ajoi moottoripyöräilijän kuoliaaksi
Jos haluaa jonkun hengiltä, niin ajoneuvolla sen suorittamisesta selviää ehtoollisella.
Toissapäivänä ajoin 60km/h ja 80km/h tietä jossa suurin osa tota kasikympin nopeusrajoitusta. Noudatin suurinta sallittua nopeutta niin silti ei aikaakaan kun taakseni kasaantu 4 autoa jokainen aivan toisensa puskurissa kiinni ja yksi siis minun tietysti. Tie on sen verran mutkainen ja liikennettä oli että ohi eivät lähteneet vaan jonossa mentii noin 10km ja minähän en ala nostamaan nopeutta ylinopeudeksi vaan sen takia että joku roikkuu lähellä, oikeastaan päinvastoin mitä lähemmäs joku tulee niin sitä hitaammin alan ajamaan ihan vaan viestiäkseni että mene joko ohi tai peräänny hieman..
kun se yksi pitkä suora tuli että pääsivät ohittamaan jumalauta kaksi autoa ampu aivan täysillä ohi yksi volvo ja yksi katumaasturi.. volvo palas kaistalle ja jatko kiihytystä ja katumaasturi vastaantulijoiden kaistalla yritti päästä volvosta ohi ja volvokuski ei himmaillu vaan jatko kiihytystä eikä päästäny tota toista autoa ohi.. en varmaksi osaa sanoa niiden vauhtia suoran päässä veikkaan 130km/h vähintään kohtuu uusia autoja ja nehän kiihtyy tosta 80km/h vauhdista aika ripeästi vielä tonne puoleentoistasataan ja suora oli pitkä. Vastaan tuli bussi jolloin volvo ilmeisesti päästi sen maasturin kaistalle. Aivan vitun älytöntä touhua ei saatana teidän olis pitäny nähdä toi tilanne ei se tässä kerrottuna kuullosta kummoselta mutta livenä nähtynä ajattelin että juuri tossa on yksi syy minkätakia esim nokkakolareita tapahtuu.. kuka osaa odottaa että tollasella tiellä joku tulee vastaa sun kaistalla noin puoltatoistasataa...vituttaa!
Jos tielle mahtuu vierekkäin kaksi autoa, siinä on lain tarkoittaman kaistan määritelmän mukaan kaksi kaistaa.Muistankohan väärin mutta mun mielestä ei sallita lain puitteessa kahteen suuntaan ryhmittäytymistä yhdellä kaistalla? Siitä huolimatta se on näppärää.
Busseilla on tosin tunnistimet erikseen ts vihreä aalto odottamassa. Siellä liikennevalossa on sellainen pieni vilkkuva piste, joka kertoo että nyt on bussi saapumassa, niin vihreä valo pysyy päällä.
Tulipa valoristeyksessä poliisiauto päin punaisia. Ei siinä mitään ongelmaa ollut mutku sillä oli vain vilkkuvalot päällä, pilli ei soinut. Eikäs pitäisi molempien toimia tuollaisissa tilanteissa?
Ei tarvi soida. Tehtävästä riippuen voivat kulkea vaiti, mutta tietysti erityistä varovaisuutta noudattaen kuten yleensäkin jos ovat hälytystehtävällä.
Lain mukaan kyllä. Mikään tuskin kieltää väistämästä, kunhan sen tekee ennalta-arvattavasti ts. ei äkkijarrutuksia tms. Kannattaa lisäksi tiedostaa, ettei sireeniä välttämättä aina kuule niin selkeästi kuin voisi kuvitella.Eli jatkossa kun ambulanssi tulee perästä pelkät vilkut päällä niin voin huoletta ajella väistämättä ajoneuvoa?
Oon kitissy tästä aiemminkin, mutta taskuparkkeerauksen vaikeus. Ajelet kadulla etsien parkkipaikkaa. Huomaat sopivan raon, laitat vilkun päälle ja jarruttelet että pääset peruuttamaan siihen koloon. Tämähän ei mene takanatulevan päähän, että mä saatan olla pakittamassa siihen vapaaseen ruutuun. Mulla vilkku päällä, pakki pykälässä ja selkeä aikomus mennä perse edellä siihen vapaaseen paikkaan.
Arjen sankari(tar) tulee kiinni hanuriin, tööttää ja viittoilee että mitähän herra siinä nyt yrittää. No parkkiin, mutta en nyt pysty, kun tuo sun auto on siinä mun puskurissa kiinni.
Se että laittaa vilkun, hidastaa ja sompailee ruutuun takaperin, on joillekkin käsittämätön yhtälö. Pitäis vaan vissiin sneikata vauhdilla keula edellä ja jättää perä puoliksi ajoradalle ja keula jalkakäytävälle.
keula käy koukkaamassa hieman siellä tien reunassa kolon kohdalla, ihan vaan antaakseni takaa tuleville lisävihjeen