- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 4 608
Ai saakeli nyt tuli hyvä!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ai saakeli nyt tuli hyvä!
No milläs säännöillä tästä ajaisitte?![]()
Ihan nyt vain tarkennukseksi: jos tulet vaikkapa aiemmin linkaamaani pikkuruiseen ympyrään viereisen huoltoaseman pihasta (tässä siirtymässä kestää alle 5 sekuntia) ja haluat kääntyä vasemmalle, mutta ympyrässä on esimerkiksi isompi ajoneuvo, jolla kestää hetki taittaa itsensä ympyrän läpi, mielestäsi tuon toisen ajoneuvon olisi pitänyt väistää sinua, vaikka et ollut hetkeä aiemmin edes samalla tiellä, saati sitten ympyrässä?Kolmio on se joka ympyrässä määrää ajojärjestyksen, ihan sama vaikka kutsutte niitä frontsideollieiksi, niin siellä kolmion kohdilla odotellaan kunnes tulee riittävä väli vasemmalta saapuvaan liikennevirtaan että mukaan mahtuu ongelmitta, eikä lähdetä jonkun eteen sillä perusteella mihin kellonaikaan se on saapunut jonnekkin toiselle kolmiolle.
Ihan nyt vain tarkennukseksi: jos tulet vaikkapa aiemmin linkaamaani pikkuruiseen ympyrään viereisen huoltoaseman pihasta (tässä siirtymässä kestää alle 5 sekuntia) ja haluat kääntyä vasemmalle, mutta ympyrässä on esimerkiksi isompi ajoneuvo, jolla kestää hetki taittaa itsensä ympyrän läpi, mielestäsi tuon toisen ajoneuvon olisi pitänyt väistää sinua, vaikka et ollut hetkeä aiemmin edes samalla tiellä, saati sitten ympyrässä?
Täysperävaunuyhdistelmä on tullut ympyrään sinuun nähden oikealta ja ajaa suoraan. Perävaunun takarenkaat ovat vasta siirtymässä kokonaan risteysalueelle kun veturi on jo poistumassa koko ympyrästä. Yhdistelmä on saapunut ympyrään, ennen kuin olet edes käynnistänyt autoasi, ja liikkuu sen verran hitaasti, että ehtisit ajamaan ympyrässä perävaunun kylkeen. Kumpi väistää?Muotoile skenaario vähän tarkemmin, tuohon ei pysty vielä sanomaan paljoa. Ja käytätkö tässä nyt väistämis termiä peräkkäin olevista autoista vai miten?
Tässä olennaisin on ihan hyvin tiivistetty.Kolmio on se joka ympyrässä määrää ajojärjestyksen, ihan sama vaikka kutsutte niitä frontsideollieiksi, niin siellä kolmion kohdilla odotellaan kunnes tulee riittävä väli vasemmalta saapuvaan liikennevirtaan että mukaan mahtuu ongelmitta, eikä lähdetä jonkun eteen sillä perusteella mihin kellonaikaan se on saapunut jonnekkin toiselle kolmiolle.
Sinä tietenkin, kun se toinen on jo menossa siellä ympyrässä. Ei kukaan ole tietääkseni mitään muuta missään väittänytkään. Mikä tämän vänkäyksen idea taas oikein on?Täysperävaunuyhdistelmä on tullut ympyrään sinuun nähden oikealta ja ajaa suoraan. Perävaunun takarenkaat ovat vasta siirtymässä kokonaan risteysalueelle kun veturi on jo poistumassa koko ympyrästä. Yhdistelmä on saapunut ympyrään, ennen kuin olet edes käynnistänyt autoasi, ja liikkuu sen verran hitaasti, että ehtisit ajamaan ympyrässä perävaunun kylkeen. Kumpi väistää?
Siitähän pari sankaria täällä ovat nimenomaan vääntäneet - sen lisäksi, ettei liikenneympyröitä kuulemma oikeastaan ole olemassakaan - että osaa ympyrässä jo olevista ei tarvitsisi muka väistää, riippuen liittymästä, josta ympyrään on saavuttu. Näin myös lainaamassasi, hyvin olennaisen tiivistäneessä, viestissä.Tässä olennaisin on ihan hyvin tiivistetty.
Sinä tietenkin, kun se toinen on jo menossa siellä ympyrässä. Ei kukaan ole tietääkseni mitään muuta missään väittänytkään. Mikä tämän vänkäyksen idea taas oikein on?
Ei kumpikaan ja takanatuleva ei saa ajaa toista päin. Tai ehkä veturi ei väistä mutta kärry väistää ja voit mennä sinne väliin.Täysperävaunuyhdistelmä on tullut ympyrään sinuun nähden oikealta ja ajaa suoraan. Perävaunun takarenkaat ovat vasta siirtymässä kokonaan risteysalueelle kun veturi on jo poistumassa koko ympyrästä. Yhdistelmä on saapunut ympyrään, ennen kuin olet edes käynnistänyt autoasi, ja liikkuu sen verran hitaasti, että ehtisit ajamaan ympyrässä perävaunun kylkeen. Kumpi väistää?
Onpa tosiaan aika erikoinen viritys, mutta toisaalta tuokin on kohtuullisen looginen kun sitä vähän aikaa tutkii. Liikenteessä ei vaan aina ole aikaa pohdiskella suunnittelijan omaperäisten toteutusten syvintä olemusta, joten tuollaisia ei soisi mistään löytyvän.
Ei se tietenkään tarkoita, että tuossa se ympyrässä olija joutuisi väistämään, järkeä saa tässäkin käyttää, mutta jos sieltä bensikseltä on joku tulossa ja sä tuut siitä oikeelta vähän ennen sitä, mutta sen verran hitaasti että bensikseltä tuleva joutuisi väistämään niin silloinhan sä väistät. Tossa rekkavertauksessa tietenkään se rekan kuski ei joudu ympyrää käyttävää väistämään kun ei voi tietää että sinne joku tulee kun itse sinne menee.Siitähän pari sankaria täällä ovat nimenomaan vääntäneet - sen lisäksi, ettei liikenneympyröitä kuulemma oikeastaan ole olemassakaan - että osaa ympyrässä jo olevista ei tarvitsisi muka väistää, riippuen liittymästä, josta ympyrään on saavuttu. Näin myös lainaamassasi, hyvin olennaisen tiivistäneessä, viestissä.
edit: ja alla.
Ei tuossa minun lainaamassani Tommyn viestissä väitetty mitään tuollaista. Kyllä se nyt taitaa olla niin, että haluat nähdä viestit jotenkin värittyneenä ja lisäilet sinne omia mielikuvia rivien väliin.Siitähän pari sankaria täällä ovat nimenomaan vääntäneet - sen lisäksi, ettei liikenneympyröitä kuulemma oikeastaan ole olemassakaan - että osaa ympyrässä jo olevista ei tarvitsisi muka väistää, riippuen liittymästä, josta ympyrään on saavuttu. Näin myös lainaamassasi, hyvin olennaisen tiivistäneessä, viestissä.
edit: ja alla.
Liikennesääntöjen lisäksi tosiaan järkeä saa ja pitää käyttää, mutta ei tästä ole kovinkaan kauaa, kun A.Alien juuri vittuili minulle, kun mainitsin jossakin keskustelussa maalaisjärjen käyttämisen tarpeesta. Selvästikään se ei siis ole kaikkialla suotavaa, ainakaan kaikkien mielestä.Ei se tietenkään tarkoita, että tuossa se ympyrässä olija joutuisi väistämään, järkeä saa tässäkin käyttää
Pakkomielteiset fillareiden ohittelijat.
Ajan ainakin melkein 30km/h 30-alueella. Takaa tulee mersukuski hihaa hipoen ohi. Ohituksen jälkeen vilkkuu jarruvalot kun, oho, meni vähän reippaasti ylinopeuden puolelle ja 50m ohituksen jälkeen kääntyy vasemmalle ja kurvaa läheisen kerrostalon pihaan. Pakko oli mennä perässä kysymään, että mitä hemmettiä, mutta eihän se keskustelu mihinkään konsensukseen johtanut.
Ootas ajan tämän Google Translaten läpi Fillaristista Suomeksi:Pakkomielteiset fillareiden ohittelijat.
Ajan ainakin melkein 30km/h 30-alueella. Takaa tulee mersukuski hihaa hipoen ohi. Ohituksen jälkeen vilkkuu jarruvalot kun, oho, meni vähän reippaasti ylinopeuden puolelle ja 50m ohituksen jälkeen kääntyy vasemmalle ja kurvaa läheisen kerrostalon pihaan. Pakko oli mennä perässä kysymään, että mitä hemmettiä, mutta eihän se keskustelu mihinkään konsensukseen johtanut.
Ootas ajan tämän Google Translaten läpi Fillaristista Suomeksi:
"Ainakin melkein 30 km/h": 21 km/h
"Hihaa hipoen": Noin puolentoista metrin päästä.
"Vilkkuu jarruvalot": Kerran välähti.
"50m jälkeen": 250-450m jälkeen.
"Kysymään": Kertomaan oma mielipide passiivisagressiiviseen sävyyn
Kääntyi kaiken lisäksi kiellettyyn ajosuuntaan? Melkoinen hurjimus kyllä.
Ohitus tapahtui tässä ja tuosta seuraavasta risteyksestä se kääntyi vasempaan: Google Maps
Nopeudesta sen verran, että ohituksen jälkeen pysyin ihan hyvin sen perässä ja olin melkein kontissa kiinni tuossa risteyksen kohdalla.
Kyllä se näin on. Tuttu paikka.Taitaa nykyään saada ajaa molempiin suuntiin...
Ohitus tapahtui tässä ja tuosta seuraavasta risteyksestä se kääntyi vasempaan: Google Maps
Nopeudesta sen verran, että ohituksen jälkeen pysyin ihan hyvin sen perässä ja olin melkein kontissa kiinni tuossa risteyksen kohdalla.
Ei mulla ainakaan autolla ajaessa tule edes mieleen lähteä ohittelemaan tuollaisilla pikkukaduilla jos edessä oleva ajaa edes suunnilleen rajoituksen mukaan. Joku 15km/h alle rajoituksen alkaa siten olla jo vähän turhan hidasta.
Onko tässä
Varmaan samoin kuin tässä: https://goo.gl/maps/ZozJwACkKc7iCU2d8Arvatkaas, miten tuossa vilkutetaan. ;-)
Tuoko on viel pienempi? Juu, samalla tavalla eli suoraan niin ei mitenkään.Varmaan samoin kuin tässä: https://goo.gl/maps/ZozJwACkKc7iCU2d8
Miksihän tuossa ei tarvitsisi toisesta liittymästä poistuessa vilkuttaa, kun kerran kiertoliittymä on?Tuoko on viel pienempi? Juu, samalla tavalla eli suoraan niin ei mitenkään.
En ymmärrä mitä selität. Tuossa ei ole pyörätietä kummallakaan puolella katua.En tunne yhtään tuota paikkaa, mutta jos se näyttää samalle kuin tuossa mapsissa, niin en kyllä ymmärrä miten tuo tilanne on voinut olla häiritsevä. Onhan teillä ollut katukivetyskin välissä ja luulisi molempien pitävän edes vähän väliä kivetykseen niin miten se auto on voinut mennä olkapäätä hipoen ohi? Voi kyllä olla että tuolla tiellä on tehty muutoksia ja pyörätie poistettu kun näyttää olevan mapsissakin kaivuut menossa...
Vai menikö se siis vauhdilla ohi ennen tuota risteystä, että ei joutuisi kääntyessä väistämään? Eli menitkö tuolla vasemmalla puolella olevaan pyörätietä pitkin ja auto ohitti jollain tapaa liian läheltä ennen risteystä?
Menipä miten meni, järjetöntä joka tapauksessa ohittaa toista, varsinkin kevyttä liikennettä liian läheltä. Aina pitäisi jättää tilaa, jos jompikumpi tekee jostain syystä yllättävän liikkeen. Varsinkin maantiellä ihmetyttää miten läheltä porukka ohittaa pyöräilijän joka joutuu pientareella ajamaan. Väkisin työnnettään ohi vaikka vastaan tulisi autoja, noissa tilanteissa kuitenkin helppo pienellä vauhdin muutoksella mennä turvallisesti ohi.
En ymmärrä mitä selität. Tuossa ei ole pyörätietä kummallakaan puolella katua.
Pointti ei ollut se mikä kulkuneuvo mulla oli alla vaan että miksi ylipäänsä tehdä tuollaisia vaarallisia ohituksia reippaalla ylinopeudella jonkun puolen sekunnin ajan säästön takia.
https://goo.gl/maps/SZBZfBCbdtyynBqU6En ymmärrä mitä selität. Tuossa ei ole pyörätietä kummallakaan puolella katua.
Mitenhän täällä kävisi jos otettaisiin jenkeissä oleva sääntö käyttöön, eli esim. 4 tien risteyksessä risteykseen ensin tullut menee myös ensin.
"Kärkikolmioiden sijaan amerikkalaiset käyttävät paljon STOP-merkkejä. Suomen tasa-arvoista risteystä vastaa neljän STOP-merkin risteys. Kun Suomessa väistetään oikealta tulevaa, täytyy Amerikassa kaikkien autojen pysähtyä ja se, joka ensimmäisenä saapui risteykseen saa myös jatkaa matkaa ensimmäisenä."
Kukaan ei tosin noudata niitä sääntöjä, vaan kaikki tuntuvat kuvittelevan, että oikealta mennään aina ensin.Onhan tuo periatteessa aika pitkälti käytössä suomen tasa-arvoisissa risteyksissä poislukien pakollinen pysähtyminen. Samaan aikaan 4-way-stoppiin tulevilla täysin samat väistämissäännöt kuin täällä samaan aikaan tasa-arvoiseen risteyksiin tulevilla.
The 4 Rules of 4-Way Stops | Top Driver Blog
Mihin viittaat tieliikennelain muutoksessa? Äkkiseltään en löytänyt 14§ ja 15§ kohdistuvia muutoksia.Kukaan ei tosin noudata niitä sääntöjä, vaan kaikki tuntuvat kuvittelevan, että oikealta mennään aina ensin.
Vaan ei huolta, edellinen hallitus tuli ja sotki tämänkin. Uudessa tieliikennelaissa kolmion ja stopin merkitys muuttuu siten, että pitääkin väistää kaikkia risteysalueella. Siis myös mm. vasemmalle kääntyviä. Sama systeemi oli joskus 90-luvulla ja eihän siitä seurannut muuta kuin kolareita ja ongelmia syyllisen löytämisen kanssa.
Jos vielä rakennettaisiin risteyksiä, joissa kaikkiin suuntiin olisi kolmio, niin tilanne olisi juuri Hairin kuvailema, eli kaasu pohjaan ja katsotaan kuka ehtii ensin![]()
Ne on piilotettu liitteeseen, johon on siirretty nykyisestä tieliikenneasetuksesta merkkien määritelmät.Mihin viittaat tieliikennelain muutoksessa? Äkkiseltään en löytänyt 14§ ja 15§ kohdistuvia muutoksia.
Eli ei vain risteävää liikennettä, kuten tällä hetkellä normaalissa risteyksessä.B5 Väistämisvelvollisuus risteyksessä
Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja.
En ymmärrä mitä selität. Tuossa ei ole pyörätietä kummallakaan puolella katua.
Pointti ei ollut se mikä kulkuneuvo mulla oli alla vaan että miksi ylipäänsä tehdä tuollaisia vaarallisia ohituksia reippaalla ylinopeudella jonkun puolen sekunnin ajan säästön takia.
Tällä hetkellä toisella puolella ei ole edes jalkakäytävää Raidejokerin työmaan takia.Ainakin googlen aikaisissa kuvissa pyörille tarkoitettu väylä kulkee sivulla.
Kyllä mut saa ohittaa jos se tapahtuu turvallisesti ja liikennesääntöjä noudattaen. Tällä kertaa nopeutta oli reilusti yli 40km/h. Multa ei heru yhtään ymmärrystä tällaiselle perseilylle pienillä asuinkaduilla. 39km/h on jo aika reipas ylinopeus, yli 30% rajoituksen päälle. Suhteessa sama kuin motarilla 160+km/h. Päiväsakkoluokan perseilyä IMO.En itse ikinä ymmärrä näitä niin heikon itsetunnon omaavia, joille ohitetuksi tuleminen aiheuttaa uhriutumisen tai raivokohtauksen. Nopeampi ohittaa hitaamman jos tilaa on, miksi siitä pitäisi puputtaa? Auto voi kulkea 39 km/h ilman rangaistusta, joten paria kymppiä ajava pyörä valitettavasti jää jalkoihin. Pyörän ohittaminen ei aiheuta kenellekään vaaraa, mahtuuhan tiellä kaksi autoakin kohtaamaan rinnakkain.
En itse ikinä ymmärrä näitä niin heikon itsetunnon omaavia, joille ohitetuksi tuleminen aiheuttaa uhriutumisen tai raivokohtauksen. Nopeampi ohittaa hitaamman jos tilaa on, miksi siitä pitäisi puputtaa?
Auto voi kulkea 39 km/h ilman rangaistusta, joten paria kymppiä ajava pyörä valitettavasti jää jalkoihin.
Pyörän ohittaminen ei aiheuta kenellekään vaaraa, mahtuuhan tiellä kaksi autoakin kohtaamaan rinnakkain.
Tällä ajatuksellahan sitä pyöriä monesti ohitellaan ja unohdetaan samalla näppärästi, että pyörä vie nollaa suuremman määrän tilaa tieltä. Jos pyörä on vielä aivan tien reunassa, kuten monet ajelevat, ei ole edes paikkaa johon väistää jos tuleekin se toinen auto vastaan.Pyörän ohittaminen ei aiheuta kenellekään vaaraa, mahtuuhan tiellä kaksi autoakin kohtaamaan rinnakkain.
Tuosta avautumisesta ei herää muuta kuin ihmettelyä siitä, miksi kaverisi ajoi suoraan kuormurin perään eikä jarruttanut?
Niin taajamassa kuin motarilla, se 9 km/h ylinopeus tulkitaan poliisin tutkatessa edelleenkin vain huomautuksen arvoiseksi jos edes sitäkään. Ei ole mikää peruste liikennekäyttäytymiseen, mutta tosiat on tosiasioita.
Sivistysmaissa rakennetaan infraa sellaiseksi, että pyörät pääsevät liikennevaloista ensimmäisenä liikkeelle. Ratkaisun nimi on pyörätasku ja uskon vahvasti, ettei niiden tarkoitus ole sumputtaa liikennettä vaan sujuvoittaa sitä.Toisilla on tapana ohittaa liki 50 % hitaammat ajoneuvot, osa pyöräilijöistä perseilee risteykset niin hitaasti jotta monesti on turvallisinta ohittaa ne suoralla tiellä ennen risteystä eikä sumputtaa risteystä.
Sivistysmaissa rakennetaan infraa sellaiseksi, että pyörät pääsevät liikennevaloista ensimmäisenä liikkeelle. Ratkaisun nimi on pyörätasku ja uskon vahvasti, ettei niiden tarkoitus ole sumputtaa liikennettä vaan sujuvoittaa sitä.
Esimerkki Helsingistä
https://goo.gl/maps/LJvGwQn3yqd71ncL9
Esimerkki Tukholmasta
https://goo.gl/maps/Mwa3KhzWLdTrF1zD9
Varmaan ennenkin marissut tästä asuinalueeni halkaisevasta Hämeenkyläntiestä. Tilannehan on seuraava, tiellä on 30 kilometrin nopeusrajoitus ja kaikki tätä Hämeenkyläntietä risteävät tiet ovat tasa-arvoisia risteyksiä pl. kiertoliittymät.
Harva se päivä joku liikennesääntöjä tuntematon yrittää kuitenkin tulla kyljestä sisään, kun liityn tälle Hämeenkyläntielle Viikatetieltä, jolla asun. Kun korostetun hitaasti lipuu risteyksessä ja oikein yrittää näyttää että "huhuu, tasa-arvoinen risteys", saa osakseen tööttiä tai keskisormia kun autot saapuvat Laaksolahden suunnasta kohti Lintuvaaraa. Kuvassa punaisella ääliöt, vihreällä minä.
Nyt homma on korostunut erityisesti, kun jokaiseen risteykseen on tuotu merkki 161 kertomaan tasa-arvoisesta risteyksestä.
![]()
Siitä sitten liittymään tasa-arvoisissa liittymissä. Vielä ei ole kolissut mutta pari kertaa on käynyt todella täpärällä.