Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

On aika tapauskohtaista millaista nopeutta sinusta edelliseen kiertoliittymän liittymään (pitäiskö näitä kuitenkin kutsua risteyksiksi) ja miten tämä suhtautuu sinun ajonopeuteesi. Myös @David ":DA" Imodium tiedoksi, että tieliikennelaki ei tunne kiertoliittymää vaan ainoastaan liikenneympyrän ja tuo kiertoliittymä nyt vain sattuu olemaan kansankielinen yleisnimitys tuollaiselle liikennejärjestelylle jossa ympyrää kulkevan yksisuuntaisen kaistan ympärillä on enemmän kuin 2kpl risteyksiä.

Jos sieltä edeltävästä risteyksestä tullaan ilman väistämistarvetta kolmion takaa sinne ympyrää kulkevalle ajokaistalle, niin kyllä siinä on seuraavasta risteyksestä tulijalla on velvollisuus väistää sitä edeltävästä suunnasta tulijaa, mikäli edeltävästä suunnasta tulija joutuu muuten hidastamaan. Se, että edeltävästä suunnasta tulijalla sattuu myös olemaan kolmio ei sinänsä aiheuta tälle mitään erikoisempia väistämissääntöjä tieliikennelain näkökulmasta vaan kolmion voi ohittaa aivan normaalisti ajaen, mikäli mitään väistettävää ei ole. Seuraavasta risteyksestä ympyrään tulijalla sen sijaan on kolmio joka määrittää väistämisvelvollisuuden, kuten edellä todettiin.

Jos siis antti alien tulee siihen risteykseen niin siinä sitten katsotaan tuleeko vasemmalta autoa sellaisella nopeudella, että sitä tarvitsee väistää ja siinä voi sitten apuna käyttää miettiessään esimerkiksi niitä omia silmiä joilla voi katsella tuleeko esimerkiksi tämän vasemmalta tulijan eteen mahdollisesti hänen näkökulmastaan väistettävää liikennettä ja jos ei tule, voi olettaa, että tämä vasemmalta tulija jatkaa samaa nopeuttaan ja siitä sitten mietitään, että väistetäänkö vai ei.
Sinulle tiedoksi, että lain mainitsema liikenneympyrä ei ole se ympyrän muotoinen liikennejärjestelmä, jota jotkut kutsuu liikenneympyräksi ja jotkut kiertoliittymäksi.

Liikenneympyrä osoitetaan erillisellä merkillä. Ja kun katsot kotiasi lähintä ympyrää, huomaat ettei siellä sellaista ole.
 
Kyllä on. Parissa pienemmässä liikenneympyrässä olen joutunut useaan otteeseen puoli autoa ympyrään jo saatuani pysähtymään niin, että vasemmalta myöhemmin liikenneympyrään tullut on tukkinut keulaani hipoen ohi. Isommassa ympyrässä, jossa ehtii väkisinkin hieman pidemmälle, olen saanut kuunnella monet kerrat myöhemmin tulleen tööttiä. Niitä kertoja, joina takana tullut ei ole tööttäillyt tai yrittänyt ajaa väkisin päälle, mutta on mielenosoituksellisesti tullut aivan takapuskuriin kiinni, on lukemattomia.

Myös päinvastainen tilanne aiheuttaa monesti ongelmia: joku on jo puoliksi ympyrässä kun itse tulen edelliseen liittymään ja selkeästi hidastamalla osoitan, etten aio tulla päälle. Silti minua on turhaan väistetty useat kerrat ja olen joutunut itse menemään ensin, kun toinen ei tajua.
Tämä kyllä hämmästyttää, jos näitä tilanteita tulee jatkuvasti vastaan. Itse en nyt kyllä ihan heti muista kertaakaan omalle kohdalle osuneen vastaavaa tilannetta ja työmatkallani on liikenneympyröitä useampia.
 
Ei, vaan väistän kiertoliittymissä kuten risteyksissä yleensäkin. Liikenneympyröitä ei ole tullut nähtyä vuosikausiin.

Tieliikennelaki ja -asetus, samoin kuin uusi tieliikennelaki liitteineen, eivät tunne kiertoliittymää, vaan ainoastaan liikenneympyrän. Nykyisen tieliikenneasetuksen mukaan kärkikolmion merkitys on erilainen liikenneympyrässä kuin muissa risteyksissä. Uuden lain voimaantultua kolmion merkitys muuttuu myös muissa risteyksissä vastaavaksi kuin se on nyt liikenneympyrässä. Lukijalle jää harjoitukseksi selvittää, miten muutos käytännössä vaikuttaa.
 
Tieliikennelaki ja -asetus, samoin kuin uusi tieliikennelaki liitteineen, eivät tunne kiertoliittymää, vaan ainoastaan liikenneympyrän. Nykyisen tieliikenneasetuksen mukaan kärkikolmion merkitys on erilainen liikenneympyrässä kuin muissa risteyksissä. Uuden lain voimaantultua kolmion merkitys muuttuu myös muissa risteyksissä vastaavaksi kuin se on nyt liikenneympyrässä. Lukijalle jää harjoitukseksi selvittää, miten muutos käytännössä vaikuttaa.
Kuten murokeskustelussakin osoitettiin, se minkä linkitit "liikenneympyränä" ei edes ollut liikenneympyrä vaan kiertoliittymä.
 
Sinulle tiedoksi, että lain mainitsema liikenneympyrä ei ole se ympyrän muotoinen liikennejärjestelmä, jota jotkut kutsuu liikenneympyräksi ja jotkut kiertoliittymäksi.

Liikenneympyrä osoitetaan erillisellä merkillä. Ja kun katsot kotiasi lähintä ympyrää, huomaat ettei siellä sellaista ole.
Jep, tästä syystä yritinkin eriyttää näitä kahta. Kiertoliittymällä ei ole mitään tekemistä liikenneympyrän kanssa ja väistämissäännöt pätevät kuten normaalissa liikenteessä. Tuohan on tiehallinnon/ely keskuksen ohjeistus, että näissä kiertoliittymissä ylipäätään on kärkikolmiot, jos ne unohtuisi tienpitäjältä laittaa muuttuisi myös väistämisvelvollisuudet.

@Antti Alien vielä muistutukseksi että normaalissa kiertoliittymässä ei ole kyse tieliikenneasetuksen mukaisesta liikenneympyrästä.
 
Sinulle tiedoksi, että lain mainitsema liikenneympyrä ei ole se ympyrän muotoinen liikennejärjestelmä, jota jotkut kutsuu liikenneympyräksi ja jotkut kiertoliittymäksi.

Liikenneympyrä osoitetaan erillisellä merkillä. Ja kun katsot kotiasi lähintä ympyrää, huomaat ettei siellä sellaista ole.

Kuten murokeskustelussakin osoitettiin, se minkä linkitit "liikenneympyränä" ei edes ollut liikenneympyrä vaan kiertoliittymä.
En tiedä, mitä tähän voisi enää sanoa. Sinä keskustelet jostain kuvitteellisesta väkkärästä nimeltä "kiertoliittymä" ja me muut täällä keskustelemme liikenneympyröistä. Sellaisesta jutusta, joka osoitetaan kahden liikennemerkin yhdistelmällä. Sellaisella kuin liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista säätää. o_O
 
Jep, tästä syystä yritinkin eriyttää näitä kahta. Kiertoliittymällä ei ole mitään tekemistä liikenneympyrän kanssa ja väistämissäännöt pätevät kuten normaalissa liikenteessä. Tuohan on tiehallinnon/ely keskuksen ohjeistus, että näissä kiertoliittymissä ylipäätään on kärkikolmiot, jos ne unohtuisi tienpitäjältä laittaa muuttuisi myös väistämisvelvollisuudet.

@Antti Alien vielä muistutukseksi että normaalissa kiertoliittymässä ei ole kyse tieliikenneasetuksen mukaisesta liikenneympyrästä.
Näin. Antti voisi laittaa tuon pätkän siguunsa.

Kiertoliittymä ei vaadi lakiin erillistä mainintaa, sillä se ei muuta mitään. Kärkikolmio osoittaa väistämisvelvollisuudet (ilman vuoronumeroita) ja muilta osin pätee normaalit liikennesäännöt.
 
@Antti Alien vielä muistutukseksi että normaalissa kiertoliittymässä ei ole kyse tieliikenneasetuksen mukaisesta liikenneympyrästä.
Jos tarkoitat "normaalilla kiertoliittymällä" risteystä, jonka keskellä on kierrettävä este, niin mikäs siinä. Itse kutsun niitä ihan vaan risteyksiksi. Ja juu, normaalit väistämissäännöt pätevät, eli kesken kierroksen saattaa joutua pysähtymään, riippuen ihan väistämisvelvollisuutta osoittavista merkeistä tai niiden olemattomuudesta.
 
..Sellaisesta jutusta, joka osoitetaan kahden liikennemerkin yhdistelmällä. Sellaisella kuin liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista säätää. o_O
Jotain olet näköjään oppinut sitten vuoden 2014.

Mikä ärsyttää liikenteessä?
Kiertoliittymä-nimistä asiaa ei lain näkökulmasta ole olemassa. Toisaalta kaikki kiertoliittymäksi kutsuttavat liittymät ovat liikenneympyröitä.

E: Nopeasti lukeville vielä täsmennykseksi. Tämähän ei siis pidä paikkaansa. Kiertoliittymät eivät ole liikenneympyröitä, eikä liikenneympyröihin viittaava lainsäädäntö liity niihin.

Suurin osa kansankielisistä "liikenneympyröistä" on kiertoliittymiä. Lakiteknisesti ne ovat vain sarja risteyksiä, jotka sattuvat olemaan ympyrän muotooon järjestetty.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tarkoitat "normaalilla kiertoliittymällä" risteystä, jonka keskellä on kierrettävä este, niin mikäs siinä. Itse kutsun niitä ihan vaan risteyksiksi. Ja juu, normaalit väistämissäännöt pätevät, eli kesken kierroksen saattaa joutua pysähtymään, riippuen ihan väistämisvelvollisuutta osoittavista merkeistä tai niiden olemattomuudesta.
Aloitit puhumaan liikenneympyrästä mutta heti samaan hengenvetoon kerroit, että osa niistä on tehty sellaisiksi että suoraan ajava voi ajaa hidastamatta läpi. Tällainen on omiaan sekoittamaan pakkaa ja luulemaan, että tarkoitat liikenneympyrällä kiertoliittymää. Kerrotko vielä mistä tuollainen esimerkkisi mukainen liikenneympyrä esim suomesta mahtaa löytyä?
 
Aloitit puhumaan liikenneympyrästä mutta heti samaan hengenvetoon kerroit, että osa niistä on tehty sellaisiksi että suoraan ajava voi ajaa hidastamatta läpi. Tällainen on omiaan sekoittamaan pakkaa ja luulemaan, että tarkoitat liikenneympyrällä kiertoliittymää. Kerrotko vielä mistä tuollainen esimerkkisi mukainen liikenneympyrä esim suomesta mahtaa löytyä?
Tästä tulee useimmiten ajettua: https://maps.app.goo.gl/suqXyY9rCuJUitoS8

Tuosta kun ajaa uloimman, eli asfaltin tasossa olevan kiveyksen yli, ei tarvi hidastaa yhtään.
 
Tänään (kuten usein muulloinkin) joku liikennemerkkejä osaamaton aiheutti sydämentykytyksiä minulle ja muille kun halusi välttämättä kääntyä tästä tuonne huoltsikan pihaan (kääntyminen kielletty -merkki on hetkeä aiemmin). Olin tulossa vastakkaisesta suunnasta tällä kertaa ja kääntyjän oli pakko tunkea vielä puoliksi kaistalleni, ilmeisesti halusi että takaa tulevat mahtuu ohi:vihellys:


Kääntyminen kielletty -merkki ilman lisäkilpeä on voimassa ainoastaan risteyksessä johon se on laitettu. Merkki kieltää myös U-käännöksen, mikä lienee syynä miksi edellisessä risteyksessä kyseinen merkki seisoo.

Tuo on aivan normaali ja luvallinen kääntymispaikka patalahteen niille, jotka missasivat ekan liittymän. Ajoratamaalaukset on myös tehty sallimaan kääntyminen huoltoasemalle. Oma navigaattori käskee kääntymään vasta linkin risteyksessä. Tuo tie on täynnä risteyksiä vasemmalle, joissa ei ole mahdollisuutta ohittaa kääntyvää oikealta. Kannattaa miettiä myös omaa itsetuntoa ja liikennepsyykettä jos vasemmalle kääntyvä aiheuttaa sydämentykytyksiä ;).
 
"David ":DA" Imodium: Sinulle tiedoksi, että lain mainitsema liikenneympyrä ei ole se ympyrän muotoinen liikennejärjestelmä, jota jotkut kutsuu liikenneympyräksi ja jotkut kiertoliittymäksi. Liikenneympyrä osoitetaan erillisellä merkillä."

jonesky12345: "Kiertoliittymällä ei ole mitään tekemistä liikenneympyrän kanssa ja väistämissäännöt pätevät kuten normaalissa liikenteessä.
...vielä muistutukseksi että normaalissa kiertoliittymässä ei ole kyse tieliikenneasetuksen mukaisesta liikenneympyrästä.
"


Tämä on mielenkiintoista.

"Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on yleisnimitys teiden tai katujen risteyskohtaan rakennetulle ympyränmuotoiselle liittymäjärjestelylle"

"Suomessa kiertoliittymän merkki numero 166 asetetaan vain siinä tapauksessa, että kiertoliittymä ei muuten ole havaittavissa selvästi. Merkki ei osoita etuajo-oikeussuhteita liikenneympyrässä. Se vahvistettiin sääntöineen Liikenneministeriön päätöksellä 384/1994"

Kiertoliittymä – Wikipedia


Eli jos wikipediaan ei siis ole uskominen, niin mikä ihme se "liikenneympyrä" teidän mielestä on oikein on jos se ei ole merkeillä 166 ja/tai 416 osoitettu kiertoliittymä?

130px-Finland_road_sign_166.svg.png


130px-Finland_road_sign_416.svg.png


ps. sori huonosta lainauksesta
 
Kääntyminen kielletty -merkki ilman lisäkilpeä on voimassa ainoastaan risteyksessä johon se on laitettu. Merkki kieltää myös U-käännöksen, mikä lienee syynä miksi edellisessä risteyksessä kyseinen merkki seisoo.

Ei, vaan sillä tarkoitetaan juuri tuota risteystä. Se on tuon merkin jälkeen ensimmäinen risteys, jota se merkki voi koskea.

Jos haluaa mennä huoltoasemalle, pitää mennä edellisestä liittymästä.

Tulkinta, että tuolla haluttaisiin vain kieltää U-käännös linja-auto-pysäkille on täysin absurdi. Miksi juuri kukaan haluaisi keskellä ei-mitään tehdä u-käännöksen linja-auto-pysäkille, jolla ei pysähdy edes pikavuorobussit?

Jos halutaan kieltää u-käännös, sitten laitetaan merkki jolla kielletään u-käännös. Mutta tuossa paikassa käytännössä ketään ei kiinnosta tehdä u-käännöstä.

Tuo on aivan normaali ja luvallinen kääntymispaikka patalahteen niille, jotka missasivat ekan liittymän. Ajoratamaalaukset on myös tehty sallimaan kääntyminen huoltoasemalle.

Ne ajoratamaalaukset on tehty sallimaan lähteminen sieltä huoltoasemalta kohti Jämsää. Ne ei muuta sitä vasemmalle kääntymistä lailliseksi, kun merkki sen kieltää.

Oma navigaattori käskee kääntymään vasta linkin risteyksessä.

Navigaattori on käskynyt myös ajaa laiturilta alas luulleessaan laituria sillaksi. Se, että navigaattori "käskee" tekemään jotain ei ole mikään perustelu sille, että niin saa tai pitää tehdä. Vastuu ajamisen laillisuudesta on kuskilla, ei navigaattorilla.
 
Tästä tulee useimmiten ajettua: https://maps.app.goo.gl/suqXyY9rCuJUitoS8

Tuosta kun ajaa uloimman, eli asfaltin tasossa olevan kiveyksen yli, ei tarvi hidastaa yhtään.
https://goo.gl/maps/DSTByoBRX5Wbf1pG9

Tuossa vielä hauskempi josta tulee joskus ajettua. Bussien takia tehty moiseksi vissiin. Voit ajaa minimaalisella ratin käännöllä koko jutun yli ilman tarvetta hidastaa yhtään vaikka alla olisi jopa matala auto jossa ei kovin kummoiset ajo-ominaisuudet. Aiheuttaa joillekin kovia ylläreitä jos tulet noilta "sivukaduilta". Jengi ajaa hidastamatta läpi eikä tunnu tajuavan että vaikka kyseessä ei ollut ennen liikenneympyrä vaan risteykset päätielle kolmioilla niin nyt on ja väistämisvelvollisuudet ovat muuttuneet.
 
Ei, vaan sillä tarkoitetaan juuri tuota risteystä. Se on tuon merkin jälkeen ensimmäinen risteys, jota se merkki voi koskea.

Jos haluaa mennä huoltoasemalle, pitää mennä edellisestä liittymästä.

Tulkinta, että tuolla haluttaisiin vain kieltää U-käännös linja-auto-pysäkille on täysin absurdi. Miksi juuri kukaan haluaisi keskellä ei-mitään tehdä u-käännöksen linja-auto-pysäkille, jolla ei pysähdy edes pikavuorobussit?

Jos halutaan kieltää u-käännös, sitten laitetaan merkki jolla kielletään u-käännös. Mutta tuossa paikassa käytännössä ketään ei kiinnosta tehdä u-käännöstä.



Ne ajoratamaalaukset on tehty sallimaan lähteminen sieltä huoltoasemalta kohti Jämsää. Ne ei muuta sitä vasemmalle kääntymistä lailliseksi, kun merkki sen kieltää.



Navigaattori on käskynyt myös ajaa laiturilta alas luulleessaan laituria sillaksi. Se, että navigaattori "käskee" tekemään jotain ei ole mikään perustelu sille, että niin saa tai pitää tehdä. Vastuu ajamisen laillisuudesta on kuskilla, ei navigaattorilla.

Jos uskomuksesi merkistä pitäisi paikkaansa, on merkki silloin sijoitettu yksiselitteisesti väärin.

Jokatapauksessa merkin vaikutusalue käsittää vain risteyksen johon merkki on sijoitettu. Eihän esimerkiksi oikealta tulevat voi tietää, mitä merkkejä ennen risteystä on sijoitettu, suorastaan absurdia ajattelua.
 
Jos siis antti alien tulee siihen risteykseen niin siinä sitten katsotaan tuleeko vasemmalta autoa sellaisella nopeudella, että sitä tarvitsee väistää ja siinä voi sitten apuna käyttää miettiessään esimerkiksi niitä omia silmiä joilla voi katsella tuleeko esimerkiksi tämän vasemmalta tulijan eteen mahdollisesti hänen näkökulmastaan väistettävää liikennettä ja jos ei tule, voi olettaa, että tämä vasemmalta tulija jatkaa samaa nopeuttaan ja siitä sitten mietitään, että väistetäänkö vai ei.
Kyllä mä ajan ympyrään jos ympyrässä ei ole väistettäviä. Se on ihan se ja sama jos joku paahtaa reikä päässä jostain kauempaa ja joutuu oman reikäpäisyytensä takia hidastamaan kun joku sattuu ajamaan ympyrässä häntä hitaammin. Tilanne ei mitenkään eroa siitä, että suoralla tiellä joku sattuu ajamaan takaa tulevaa hitaammin.
 
Jotain olet näköjään oppinut sitten vuoden 2014.

Mikä ärsyttää liikenteessä?


E: Nopeasti lukeville vielä täsmennykseksi. Tämähän ei siis pidä paikkaansa. Kiertoliittymät eivät ole liikenneympyröitä, eikä liikenneympyröihin viittaava lainsäädäntö liity niihin.

Suurin osa kansankielisistä "liikenneympyröistä" on kiertoliittymiä. Lakiteknisesti ne ovat vain sarja risteyksiä, jotka sattuvat olemaan ympyrän muotooon järjestetty.
Minulla ei ole aavistustakaan, minkä sinä kuvittelet olevan liikenneympyrä ja mitä kutsut kiertoliittymäksi. Jos kuka tahansa kadulla vastaantuleva ihminen sanoo "kiertoliittymä", hän tarkoittaa lähes varmasti liikenneympyrää. Jotkut puhuvat myös kierrettävän esteen sisältävistä risteyksistä liikenneympyröinä tai kiertoliittyminä, vaikka asialla ei olekaan mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Laki tuntee kuitenkin vain liikenneympyrän, joka on kärkikolmion ja pakollisen kiertosuunnan yhdistelmällä merkitty risteysalue, ja sellainen järjestely on paaaaaaljon yleisempi kuin liittymä, jossa on kierrettävä este ja normaalit väistämissäännöt. Kiertoliittymää laki ei tunne ja sen merkitys on täysin puhujasta riippuvainen.
 
"David ":DA" Imodium: Sinulle tiedoksi, että lain mainitsema liikenneympyrä ei ole se ympyrän muotoinen liikennejärjestelmä, jota jotkut kutsuu liikenneympyräksi ja jotkut kiertoliittymäksi. Liikenneympyrä osoitetaan erillisellä merkillä."

jonesky12345: "Kiertoliittymällä ei ole mitään tekemistä liikenneympyrän kanssa ja väistämissäännöt pätevät kuten normaalissa liikenteessä.
...vielä muistutukseksi että normaalissa kiertoliittymässä ei ole kyse tieliikenneasetuksen mukaisesta liikenneympyrästä.
"


Tämä on mielenkiintoista.

"Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on yleisnimitys teiden tai katujen risteyskohtaan rakennetulle ympyränmuotoiselle liittymäjärjestelylle"

"Suomessa kiertoliittymän merkki numero 166 asetetaan vain siinä tapauksessa, että kiertoliittymä ei muuten ole havaittavissa selvästi. Merkki ei osoita etuajo-oikeussuhteita liikenneympyrässä. Se vahvistettiin sääntöineen Liikenneministeriön päätöksellä 384/1994"

Kiertoliittymä – Wikipedia


Eli jos wikipediaan ei siis ole uskominen, niin mikä ihme se "liikenneympyrä" teidän mielestä on oikein on jos se ei ole merkeillä 166 ja/tai 416 osoitettu kiertoliittymä?

130px-Finland_road_sign_166.svg.png


130px-Finland_road_sign_416.svg.png


ps. sori huonosta lainauksesta
Liiikenneympyrä on merkkien 231 ja 416 yhdistelmällä osoitettu risteysalue. 416 on oltava alempana.

Liikenneministeriön päätös liikenteen… 203/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Liikenneympyrä
 
"David ":DA" Imodium: Sinulle tiedoksi, että lain mainitsema liikenneympyrä ei ole se ympyrän muotoinen liikennejärjestelmä, jota jotkut kutsuu liikenneympyräksi ja jotkut kiertoliittymäksi. Liikenneympyrä osoitetaan erillisellä merkillä."

jonesky12345: "Kiertoliittymällä ei ole mitään tekemistä liikenneympyrän kanssa ja väistämissäännöt pätevät kuten normaalissa liikenteessä.
...vielä muistutukseksi että normaalissa kiertoliittymässä ei ole kyse tieliikenneasetuksen mukaisesta liikenneympyrästä.
"


Tämä on mielenkiintoista.

"Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on yleisnimitys teiden tai katujen risteyskohtaan rakennetulle ympyränmuotoiselle liittymäjärjestelylle"

"Suomessa kiertoliittymän merkki numero 166 asetetaan vain siinä tapauksessa, että kiertoliittymä ei muuten ole havaittavissa selvästi. Merkki ei osoita etuajo-oikeussuhteita liikenneympyrässä. Se vahvistettiin sääntöineen Liikenneministeriön päätöksellä 384/1994"

Kiertoliittymä – Wikipedia


Eli jos wikipediaan ei siis ole uskominen, niin mikä ihme se "liikenneympyrä" teidän mielestä on oikein on jos se ei ole merkeillä 166 ja/tai 416 osoitettu kiertoliittymä?

130px-Finland_road_sign_166.svg.png


130px-Finland_road_sign_416.svg.png


ps. sori huonosta lainauksesta
Wikipedialainaus on tässä tapauksessa vähän surkea esimerkki, koska edelleenkään tieliikennelaki ei tunne käsitettä kiertoliittymä. Sen sijaan käsite liikenneympyrä on määritelty, mutta liikenneympyrän ominaisuuksia ei ole tarkasti määritetty. Esim merkin 231 ja 416 yhdistelmä ei automaattisesti tarkoita, että kyseessä on liikenneympyrä, sillä missään ei määritellä näin. Tällöin kyseessä on nimenomaan kansankielisellä termillä "kiertoliittymä" tunnettu liikennejärjestely, jossa väistämissäännöt menevät liikennemerkkien perusteella osoitettuna. Mitään tuollaista sääntöä ei siis ole, että lähestyessäni liikenneympyrää saisi oikealta tuleva tulla eteeni kolmion takaa, mikäli en ole ennen häntä ympyrän sisällä vaan tuo väistäminen tapahtuu ihan normaalin kolmion tavoin. Jos kyseessä on esimerkiksi 40km/h rajoitusalue ja ajan rajoituksen mukaan, mutta joudun hidastamaan tämän oikealta kolmion takaa tulevan takia, on väistämisvelvollisuus jätetty noudattamatta.

Jos joku kaivaa lakiin tai oikeuden päätökseen tms perustuvan tekstinpätkän, jossa normaali merkkien 231 ja 416 käyttö yhdessä rinnastetaan nimenomaan liikenneympyräksi niin pyörrän puheeni. Muuten näen asian olevan niin, ettei liikenneympyröitä juurikaan ole termin varsinaisessa merkityksessä.
 
Tällöin kyseessä on nimenomaan kansankielisellä termillä "kiertoliittymä" tunnettu liikennejärjestely, jossa väistämissäännöt menevät liikennemerkkien perusteella osoitettuna

"Kiertoliittymä" ei ole myöskään kansankieltä. "Kansankieli" tuntee vain sanan "liikenneympyrä".
 
Mielenkiintoista.

Minkä koet sitten olevan tämän "liikenneympyrän" ero tavanomaiseen "kiertoliittymään" verrattuna? Eikö liikenneympyrässä sitten noudateta liikennemerkkejä, vai eikö niitä siinä ole, vai mikä tämä sinun kuvailema liikenneympyrä oikein on?
 
Taas 2tonnin dieselautomaatti-malmikasalla 1000 täyteen peräkärry perässä etelästä Keski-Suomeen.
Kukaan ei vilkutellut valoja, tööttäillyt tai sikaillut. Ja varsinkin takaisin tullessa kärry tyhjänä, ajoin sen plus 10 rajoitukseen nähden. Ja jopa ohittelin:eek:

En nähnyt ongelmia, vaikka tuo aavistuksen laiskempi kuin tuo oma kauppakassi, mikä raahustaa 0-100 reilu 6 sek.
 
Mitä helvettiä? Kai lehdellä on edes kirjoittajan yhteystiedot niin voi laittaa suoraan Poliisille?
Tässä kaverin kanssa yksi ilta pohdittiin että miksi jalankulkijalla on etuoikeus näissä suojateiden ylityksissä?
Eikö olisi helpompi antaa autoilijan mennä ensin koska:

A) Autosta on vaikeampi havainnoida, jalankulkijalla on turha turvallisuudentunne koska "kyllähän auton kuuluu väistää"

B) Luonto - Enemmän päästöjä kun jarrutetaan ja kiihdtyteään vaikka jalankulkijan olisi helpompi väistää. Tämä kertautuu isoilla liikennemäärillä

C) Helppous - Helpompihan jalankulkijan on odotella ja hidastella kuin autoilijan. Paljon suurempi prosessi on saada se peltilehmä pysähtymään ja takaisin liikkeelle.

Nämä nyt äkkiä tulivat mieleen. Kuvittelisin että huomattavasti turvallisempaa se ainakin olisi niin ja vahinkoja sattuisi huomattavasti vähemmän.
 
Tässä kaverin kanssa yksi ilta pohdittiin että miksi jalankulkijalla on etuoikeus näissä suojateiden ylityksissä?
Eikö olisi helpompi antaa autoilijan mennä ensin koska:

A) Autosta on vaikeampi havainnoida, jalankulkijalla on turha turvallisuudentunne koska "kyllähän auton kuuluu väistää"

B) Luonto - Enemmän päästöjä kun jarrutetaan ja kiihdtyteään vaikka jalankulkijan olisi helpompi väistää. Tämä kertautuu isoilla liikennemäärillä

C) Helppous - Helpompihan jalankulkijan on odotella ja hidastella kuin autoilijan. Paljon suurempi prosessi on saada se peltilehmä pysähtymään ja takaisin liikkeelle.

Nämä nyt äkkiä tulivat mieleen. Kuvittelisin että huomattavasti turvallisempaa se ainakin olisi niin ja vahinkoja sattuisi huomattavasti vähemmän.
Jos jalankulkijan pitäisi väistää suojatiellä ajoradan liikennettä, niin mitäpä luulet kannattaisiko suojateitä rakentaa sen jälkeen enää mihinkään muualle kuin jonnekin hiljaisille syrjäkylille ja silloinkin vain osoittamaan mahdollisesti sopivaa ylityspaikkaa, jos autoliikenne sen sallii? Miten meinaat, että lapset, vanhukset, liikuntavammaiset, sokeat ja monet muut, jotka eivät voi gasellin tavoin pinkoa tien yli sopivan tilaisuuden koittaessa, voisivat sen jälkeen turvallisesti ylittää tietä yhtään missään?
 
Tässä kaverin kanssa yksi ilta pohdittiin että miksi jalankulkijalla on etuoikeus näissä suojateiden ylityksissä?
Eikö olisi helpompi antaa autoilijan mennä ensin koska:

A) Autosta on vaikeampi havainnoida, jalankulkijalla on turha turvallisuudentunne koska "kyllähän auton kuuluu väistää"

B) Luonto - Enemmän päästöjä kun jarrutetaan ja kiihdtyteään vaikka jalankulkijan olisi helpompi väistää. Tämä kertautuu isoilla liikennemäärillä

C) Helppous - Helpompihan jalankulkijan on odotella ja hidastella kuin autoilijan. Paljon suurempi prosessi on saada se peltilehmä pysähtymään ja takaisin liikkeelle.

Nämä nyt äkkiä tulivat mieleen. Kuvittelisin että huomattavasti turvallisempaa se ainakin olisi niin ja vahinkoja sattuisi huomattavasti vähemmän.
Argumenttisi kieltämättä olivat aukottomia ja päteviä, mutta kun 99 % teistä on ensisijaisesti moottorikäyttöisia ajoneuvoja varten, onko liikaa pyydetty jos se 1 % on muille tienkäyttäjille?
 
Olen itsekin miettinyt noita taskin mainitsemia asioita, ja mietin, että miksi ei suojatien sijaan ole ylikulkua? Tai edes enemmän ylikulkuja kävelijöille vaarallisimmissa/hankalimmissa paikoissa. Onhan se toki kalliimpaa rakentaa se ylikulku, kuin maali asfaltissa, mutta siinä tulisi myös se turvallisuusaspekti, että kun jalankulkija ylittää tien ylikulun kautta, ei ole vaaraa jäädä auton alle kahden (tai useamman) kaistan giljotiinissa. Saa olla aika huonoa tuuria, että joku rekka-/kuorma-auto ajaa sen ylikulkusillan jonkin tukipalkin poikki samalla, kun joku kävelee siellä. Eikä sen ylikulun välttämättä tarvitse olla kauhean iso, sen verran leveyttä, että siitä mahtuu kaksi jonoa, yksi molempiin suuntiin ja toki pyörille ramppi siinä rappusten seassa. Suomen ihmismäärillä tämä voisi jopa toimia.

Vaatisi toki talvella kunnollista ylläpitoa sekä sitten saattaisi olla sankareita, jotka heittelee lunta autojen tuulilaseihin...
 
Olen itsekin miettinyt noita taskin mainitsemia asioita, ja mietin, että miksi ei suojatien sijaan ole ylikulkua? Tai edes enemmän ylikulkuja kävelijöille vaarallisimmissa/hankalimmissa paikoissa. Onhan se toki kalliimpaa rakentaa se ylikulku, kuin maali asfaltissa, mutta siinä tulisi myös se turvallisuusaspekti, että kun jalankulkija ylittää tien ylikulun kautta, ei ole vaaraa jäädä auton alle kahden (tai useamman) kaistan giljotiinissa. Saa olla aika huonoa tuuria, että joku rekka-/kuorma-auto ajaa sen ylikulkusillan jonkin tukipalkin poikki samalla, kun joku kävelee siellä. Eikä sen ylikulun välttämättä tarvitse olla kauhean iso, sen verran leveyttä, että siitä mahtuu kaksi jonoa, yksi molempiin suuntiin ja toki pyörille ramppi siinä rappusten seassa. Suomen ihmismäärillä tämä voisi jopa toimia.

Vaatisi toki talvella kunnollista ylläpitoa sekä sitten saattaisi olla sankareita, jotka heittelee lunta autojen tuulilaseihin...
Ei sitä tarvitse ihmetellä, kun vaan laskee yhteen käytettävissä olevat rahat ja katsoo montako ylikulkusiltaa ja/tai tunnelia sillä saa. Jos rahaa olisi loputtomasti, niin aivan varmasti rakennettaisiin sellainen infra, että koskaan ei sattuisi mitään onnettomuuksia, mutta ei sellaisia rahoja ole olemassakaan.
 
Ei sitä tarvitse ihmetellä, kun vaan laskee yhteen käytettävissä olevat rahat ja katsoo montako ylikulkusiltaa ja/tai tunnelia sillä saa. Jos rahaa olisi loputtomasti, niin aivan varmasti rakennettaisiin sellainen infra, että koskaan ei sattuisi mitään onnettomuuksia, mutta ei sellaisia rahoja ole olemassakaan.

No niinähän minä sanoin, että kalliimpaa toki olisi. :D Lähinnä mietin siltä kantilta, että mikä on se tärkeysjärjestys, eli olisiko jostain höylätä, että saisi tuollaisen ylikulkusillan.

Ja takaisin asiaan:
ärsytti tänään liikenteessä "Toi ota, jos et muuta saa" -kuski. Satasen alueella jarrutus tolpan kohdalla about 85:een, jonka jälkeen sen verran hidas kiihdytys, että sain sankarin kiinni, kun vakkarilla ajoin. Ja tämän jälkeen sitten 80-alueella sitä samaa satasta jatkaen.

Toinen sankari jarrutti reilusti (85 mittarinopeudesta-> 40:een), kun edessä ollut kääntyi vasemmalle, vaikka olisi ollut tilaa mennä oikealta ohi ilman jarrutusta.

Sitten toissapäivänä samalla kertaa ärsytti sekä toinen että minä itse; toinen hidasti antamaan tietä pyöräilijälle, vaikka fillaristi oli väistämisvelvollinen ja minä taasen en sitten tajunnut pysähtyä. :facepalm: Onneksi oli fillaristi hereillä/tietoinen, eikä lähtenyt ylittämään tietä.
 
Noista laskelmista jää pois se puoli että vaikka jalankulkijan on helppo pysähtyä verrattuna autoon(tavallaan naurattaa kyllä se laiskuuden tai osaamattomuuden määrä jos se ei muka autolla ole helppoa), niin jalankulkijalla ei ole yhtä helppoa kiihdyttää samoihin nopeuksiin kuin autolla, eli se tien ylitys vaatii aikaa.

Itsekkin kun ajelen jossain keskustassa ja sen liepeillä vaikka 8 tuntisen päivän niin en joudu miltei koskaan paitsi ydinkeskustassa ruuhka-aikaan varsinaisesti pysähtymään jalankulkijoita päästääkseni. Isommilla teillä tuo hoituu seuraamalla mitä suojateiden varsilla tapahtuu pari sataa metriä etukäteen ja valitsemalla sopivan nopeuden jotta suojatielle ei tule muita samaan aikaan. Ja siellä keskustan alueella missä kävelijöitä on jonoiksi asti, olisi pirun typerää että autot saisi mennä ensin. Autolla on helpompi pysähtyä tai hidastaa kuin niillä 20-30 kevyen liikenteen edustajalla jotka muuten jäisi siihen porukalla odottelemaan sopivaa väliä.
 
Olisi aika rasittavaa käyttää yli/alikulkuja joka kerta kun on liikenteessä lastenvaunujen, kärryjen, polkupyörän, invaskootterin, pyörätuolin kanssa jne jne...
 
No idea ei (lopulta) ollutkaan, että kaikkia paikkoja muutettaisiin ylikuluiksi, vaan tietyt, kävelijöiden näkökulmasta hankalimmat paikat (esim. se Lahden ylityskohta, mistä oli uutisissa vähän aika sitten). Toki siinä lähellä on valoristeyksiä, eli voidaan kysyä, onko kyseinen tienylityspaikka edes lopulta tarpeellinen. Esim. Hämeenlinnantieltä (https://goo.gl/maps/fLsgSQQKqZgt6ZAW9) poistettiin suojatiemerkinnät asfaltista sekä kyltit. Toki siitä pääsee edelleen ylittämään, mutta se on sitten herran haltuun, kun ei autoilla ole suojatien aiheuttamaa väistämisvelvollisuutta.
 
Mikä perkele siinon, kun melkeen tyhjällä parkkiksella auton laittaa kauemmas muista, niin siihen on heti jonku pakko ängetä viereen. Tapahtuu jopa, kun autoa purkaa ja ovet sepposen selällään niin jostain syystä siihen on pakko päästä ja ajetaan vaikka auki olevaan oveen kiinni, tai mulkoillan pahansuovasti, kun ei väistä.

Toinen juttu on sitten nämä, jotka tulee koputtelemaan ikkunaan ja vaatimaan vähän täydemmällä parkkiksella paikkaa itselleen, kun itse odottelee vaikka jota kuta autossa , pitää saada auto lähemmäs.

Onko ihmiset niin laiskoja, etteivät jaksa kävellä sitä paria parkkiruutua, kun mitä jättäisi väliä?
 
Viimeksi muokattu:
Ei sitä tarvitse ihmetellä, kun vaan laskee yhteen käytettävissä olevat rahat ja katsoo montako ylikulkusiltaa ja/tai tunnelia sillä saa. Jos rahaa olisi loputtomasti, niin aivan varmasti rakennettaisiin sellainen infra, että koskaan ei sattuisi mitään onnettomuuksia, mutta ei sellaisia rahoja ole olemassakaan.

Olishan sitä rahaa kun ohjattaisiin ne autoilijoilta lypsetyt rahat tieinfran (mukaanlukien kevyen liikenteen ja jalankulun) kehittämiseen. Sit vaan pitäis lappaa sitä vähemmän muualle.
 
Olishan sitä rahaa kun ohjattaisiin ne autoilijoilta lypsetyt rahat tieinfran (mukaanlukien kevyen liikenteen ja jalankulun) kehittämiseen. Sit vaan pitäis lappaa sitä vähemmän muualle.
Niin, eli toisin sanoen rahaa ei ole. Nykytilanne on kompromissi sen suhteen mikä on näillä resursseilla realistista ja mahdollista.
 
Tältä aamulta ärsytti ihmistyyppi, joka pysähtyy liikennevaloihin reilun autonmitan päähän siitä pysäytysviivasta/tolpasta ja sitten kun on saanut koko takanaan tulevan jonon pysähtymään taakseen niin liruttelee siihen viivalle.
Tämä. Harva asia liikenteessä ärsyttää yhtä kovasti kuin nämä. Lisäksi näillä on usein vielä olevinaan järkevät perusteet käytökselleen.
 
Tämä. Harva asia liikenteessä ärsyttää yhtä kovasti kuin nämä. Lisäksi näillä on usein vielä olevinaan järkevät perusteet käytökselleen.
Mitkä ne perusteet on? En ole kuullut vielä?

Toinen mitä näkee Tampereella todella paljon, että pysähdytään tarkoituksella ihan asiallisesta nopeudesta suojatien päälle. Iloitsen aina kun näen jalankulkijan näistä koputtelevan konepeltiin. Ottipa kerran yksi näyttävät vauhdit näyttäen hyppäävän Miami Beach tyylisesti konepellin yli, mutta hymyily ja väisti viime hetkellä.

Ymmärrän että joskus tulee virhearviointeja yms. vahinko tilanteita, mutta näitä näkee tehtävän ihan tahallaan normaalista ajotilanteista.
 
Tämä. Harva asia liikenteessä ärsyttää yhtä kovasti kuin nämä. Lisäksi näillä on usein vielä olevinaan järkevät perusteet käytökselleen.
Tollasessa tilanteessa mä en ainakaan jonossa liruttele eteenpäin vaikka edessäolijat niin tekisikin. Ihan sama jos siihen jää vähän rakoa, voin lähteä sit liikkeellelähdössä vähän ennakoivammin liikkeelle niin ei haittaa takanatulijoiden liikkeellelähdön tehokkuutta.
 
Mitkä ne perusteet on? En ole kuullut vielä?
Ei siihen mitään järkiperusteita olekaan, mutta onhan noita nähty puolusteltavan täälläkin ties miltä kantilta. Polttoainetaloudellisuus, parempi näkyvyys eteenpäin/valoihin, lisäturva perään ajajien pelossa jne. Kyllä noita löytyy.

Ylipäätään se valoihin tai jonon perälle tahmeasti valuen aiheuttaa taaempana kaikenlaisia ongelmia, samalla tavalla kuin laiskasti valoista lähteminenkin. Ei vaan ole tämä porukka kyvykäs ajattelemaan asiaa yhtään omaa nenäänsä pidemmälle.
 
Toinen mitä näkee Tampereella todella paljon, että pysähdytään tarkoituksella ihan asiallisesta nopeudesta suojatien päälle. Iloitsen aina kun näen jalankulkijan näistä koputtelevan konepeltiin. Ottipa kerran yksi näyttävät vauhdit näyttäen hyppäävän Miami Beach tyylisesti konepellin yli, mutta hymyily ja väisti viime hetkellä.

Ymmärrän että joskus tulee virhearviointeja yms. vahinko tilanteita, mutta näitä näkee tehtävän ihan tahallaan normaalista ajotilanteista.
Mulla on tapana, jos esim. autoilija tulee tahallaan makaamaan suojatien päälle ja joudun sen pyörällä ohittamaan takaa, koputtaa taka-/sivulasiin "hellästi".

Saa sitten kuski miettiä onko auton kyljessä nyrkin kokoinen klommo vai koputtelinko vain ikkunaan...
 
Mulla on tapana, jos esim. autoilija tulee tahallaan makaamaan suojatien päälle ja joudun sen pyörällä ohittamaan takaa, koputtaa taka-/sivulasiin "hellästi".

Saa sitten kuski miettiä onko auton kyljessä nyrkin kokoinen klommo vai koputtelinko vain ikkunaan...
Itse avaan takaoven ja kysyn, että miten meni omasta mielestä. Jätän toki sen oven auki poistuessani.
 
Jokes on you, mun autossa ei oo takaovia ;)

Tosin yritän kyllä kattoa että pyöräilijöille ja muille hermanneille jää tilaa ylittää se suojatie.
 
Mä olin kerran tulossa fillarilla pyörätienjatkeelle jolle auto reteästi vain tuli mun tielle kolmion takaa (ei varmaan katsonut kevyttä liikennettä ollenkaan. Autoilija tuli 30 alueelta ja todella hitaasti eikä mullakaan ollut mikään älytön vauhti, yli 20 kuitenkin. Noh, jouduin suht hankalasti kiertämään auton kun siinä oli pitkä liikenteenjakaja ja korkeat kanttarit ja tilaa auton kylkien puolella suht vähän kanttareihin niin kopautin sit takalasiin et valoja päälle. Noh oikealle kääntymässä oleva autoilija (tulin sen näkökulmasta oikeelta) kääntyikin mun perään vasemmalle, ajoi mut kiinni ajorataa pitkin ja pysäytti auton keskelle kaistaa ja lähti juoksemaan perään täysi raivo päällä huutaen "perkele mä tapan sut" :D huusin vaan et saa katsoa ympärilleen kun ajaa.
 
Jokes on you, mun autossa ei oo takaovia ;)

Tosin yritän kyllä kattoa että pyöräilijöille ja muille hermanneille jää tilaa ylittää se suojatie.
Kaikille ei se tila riitä, vaan pitää päästä vittuilemaan ja koputtelemaan ja osoittaa muutenkin mieltään. Joku kaunis päivä se on liikaa jollekin ja sitten luetaan seuraukset lööpeistä.

Vaikka toinen kuinka väärässä olisikin (vahingossa tai tahallaan), niin kannattaa jättää ne fyysiset toimenpiteet väliin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom