• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kun ajoin tuonne lappiin niin samanlaisia kuskeja oli liikenteessä kuin vonDarling kertoili. Olisko niin jos menet 80 alueella noin 82-83 niin seurataan perskärpäsenä ali turvaväli, kun yrittää päästää kyseinen kuski ohi niin ei mennä tai sitten kun kyseinen kuski menee ohi niin alkaa hyssytteleen 10-20km/h hitaammin mitä nopeus alue oli 80. Tuli käytyä sitten kahvilla huoltoasemilla ettei hermot palais. Kaikista parhaimmat oli jotka ajo noin 30km/h alinopeutta ja sitten ohituskaistalla hieman ylinopeutta ettei pääse ohi. Sitten oli semmoisia jotka vähensi nopeutta 10-15km/h kun tuli autoja vastaan, kun oli pimeetä. Suurin osa kuskeista ajoi oikein, mutta osa ajo niin että ei meikäläinen ymmärrä?
 
Eilen oli kyllä melko ärsyttävä tapaus. Audi-mies (yllättäen) liimautui skutsibönden lumisella pikkutiellä niin lähelle takapuskuria etten ole aikoihin vastaavaa perseilyä nähnyt edes 40 km/h alueella, ja tuo oli 80 alue. Jätkä ei suostunut menemään ohi vaikka näytin merkkiä kun tie oli vapaa ja nostin nätisti kaasua ohitusta auttamaan. Ja sitten kun seuraavaksi kokeilin pistää nopeutta vähän reilummin yli rajoituksen avatakseni itse sitä turvaväliä siihen, sankari seurasikin mukana, tasan yhtä lähellä, mutta ohi ei vaan voinut mennä sitten millään. Tässä vaiheessa rupesin tuumimaan että siviilipoliisihan siellä kalastelee, tai sitten Pekka Haavisto.

Kokeilin jarruvalojen vilkuttelua vauhtia kuitenkaan hidastamatta, mutta "turvaväli" pysyi samana. Sitten loppui pinna ja aloin vaan hidastaa aikeissa vaikka pysähtyä siihen tielle jos jätkä ei muuten opi. Reilusta 80 nopeudesta pudotin hyvin hitaasti aina 40 asti ennen kuin jätkä tajusi mennä ohi, koko ajan valmiina iskemään kaasua ja karkuun jos tyyppi ei tajua jarruvaloista huolimatta että vauhtini hidastuu ja mieluummin vaikka ajaa perään. :facepalm: Ja sitten tuli se oikeasti ärsyttävä kohta. Ohi mentyään sälli jatkoi sitten matkaa sellaista reilua viittäkymppiä körötellen, sellaiset 30 km/h hitaammin kuin aiemmin. Katselin tuota noin minuutin ja totesin että vitut, käänsin auton heti seuraavasta risteyksestä johonkin satunnaisen maatalon pihatielle ja annoin Audi-miehen kurvailla horisonttiin. Minuutin pari parkissa venailtuani ja hermojani jäähdyteltyäni jatkoin matkaa, enkä enää saanut Audia kiinni vaikka vauhtini oli taas se maksimi sallittu.

Mitähän tällaiset tyypit ajattelevat? :beye:
Ihan samanlainen case (tosin oli Polo eikä Audi) jäi elävästi mieleen viime viime kesältä (olisinkohan siitä avautunutkin tänne).

Jälkikäteen miettinyt, että onko näillä urpoilla mukautuva vakkari säädettynä pienimpään mahdolliseen turvaväliin (ja onko se VAG:illa noin lyhyt?)? Tosin vaikka olisi, niin luulisi, että viimeistään siinä vaiheessa tajuaa kun vilkutellaan jarruvaloja ja hidastellaan protestinomaisesti. Lopulta piti vetään bussipysäkille, että tuo tajusi mennä ohi (jonka jälkeen muuten liimautui ihan samalla tavalla minun edelläni olleen perään kiinni n. sunnuntaihesarin päähän.
 
Jotku ne vain tykkää ajella jonkun perseessä.

Toki paskoilla keleillä ja vähän liikennöitynä voi tulla yllätyksenä miten se ensimmäisenä oleva ei näekkään ihan samalla tavalla eteensä eikä ole ns. "Latua aukaistu" valmiiksi jolloin menohalut sit lopahtaa ohituksen jälkeen. Tosin harvinaisia nämä.
 
Ihan samanlainen case (tosin oli Polo eikä Audi) jäi elävästi mieleen viime viime kesältä (olisinkohan siitä avautunutkin tänne).

Jälkikäteen miettinyt, että onko näillä urpoilla mukautuva vakkari säädettynä pienimpään mahdolliseen turvaväliin (ja onko se VAG:illa noin lyhyt?)? Tosin vaikka olisi, niin luulisi, että viimeistään siinä vaiheessa tajuaa kun vilkutellaan jarruvaloja ja hidastellaan protestinomaisesti. Lopulta piti vetään bussipysäkille, että tuo tajusi mennä ohi (jonka jälkeen muuten liimautui ihan samalla tavalla minun edelläni olleen perään kiinni n. sunnuntaihesarin päähän.
Ei ne mukautuvalla vakkarilla puskurissa roiku edes lyhimmällä asetuksella.
 
Tapahtui tänään töistä kotiin ajaessa. Lunta satelee ihan reilusti, ajokeli on mitä on. Ajelen mittarin mukaan 90km/h kasikympin alueella. Joku tulee puskuriin kiinni, aikansa siinä hinaa, viimein älyää mennä mennä eelle, hyvä näin. Tais olla kiire.

Muutaman kilometrin ajettua näen jonon edessä, joku leveä/pitkä kuljetusrekka ja vilkkuvalohenkilöauto sen edessä. Muutama auto tuon rekan perässä, mukaanlukien se minut ohittanut auto. Jätän reilun turvavälin tuohon letkaan, koska tällä 30km pätkällä ohitusmahdullisuudet ovat harvassa mutkaisen tien ja vastaantulevan liikenteen takia.

Koko letka kulkee sellaista vähän alle 80km/h mittarin mukaan, eli lievää alinopeutta, kun nopeus sattuu olemaan se 80km/h tällä pätkällä.
Vähän rasittavaa ajaa tämmöistä alinopeutta.
Saavutan letkaa pikkuhiljaa ja näen peruutuspeilstä minua saavuttavia autoja. Vilkku oikealle ja päätän vetää seuraavalle levikkeelle.

Istun rauhakseni levikkeellä minuutin räpläten älypuhelintani ja tsekatakseni online-pelini.
Muutamat autot menevät ohitseni kun selaan puhelintani.

Reilu minuutti on kulunut, vilkku vasemmalle ja takaisin tielle.

Onpa kivaa ajella rauhakseen.

Ajeltuani noin 15min, letkan häntä alkaa siintää horisontissa. Alamme lähestyä sitä isoa päätien risteystä minne kaikki ovat menossa.
Sama erikoiskuljetusleveäpitkämikälierekkahan se siellä, sekä +10 autoa sen perässä, kaikki samassa risteyksessä.

Kerkesin itsekin samaan jonoon odottamaan viimeisimmän perään.

Tuon yhden minuutin vedin sivuun ihan vain sen takia kun näissä jonoissa ajamisessa on aina ne arjen sankarit joiden reaktionopeus on kaiketi 0,1 sekuntia kun niin lähellä ajavat toisen puskurissa.

Ja lopputulos oli = me kaikki, rekka +10 henkilöautoa kaikki yhdessä perheessä samassa risteyksessä.

Ihan sama vetääkö sen ajan sivuun vai haluaako sitten ajaa tiiviissä jonossa perstappituntumalla.
 
Ylimaisterilla on kyllä oikein hyvä näkökulma ja pointti tässä. Vähemmällä kulutuksellakin todnäk. pääsi kun ei ajanut kanalauman keskellä ja saa pimeällä käyttää pitkiä valoja jne.

Kun ajoin tuonne lappiin niin samanlaisia kuskeja oli liikenteessä kuin vonDarling kertoili. Olisko niin jos menet 80 alueella noin 82-83 niin seurataan perskärpäsenä ali turvaväli, kun yrittää päästää kyseinen kuski ohi niin ei mennä tai sitten kun kyseinen kuski menee ohi niin alkaa hyssytteleen 10-20km/h hitaammin mitä nopeus alue oli 80. Tuli käytyä sitten kahvilla huoltoasemilla ettei hermot palais. Kaikista parhaimmat oli jotka ajo noin 30km/h alinopeutta ja sitten ohituskaistalla hieman ylinopeutta ettei pääse ohi. Sitten oli semmoisia jotka vähensi nopeutta 10-15km/h kun tuli autoja vastaan, kun oli pimeetä. Suurin osa kuskeista ajoi oikein, mutta osa ajo niin että ei meikäläinen ymmärrä?
Entiedä mikä kanssa oli kun ajeltiin lappiin, kemin ja rovaniemen välisessä koirankelissä, eli täydessä lumituiskussa ajeli joku meidän perässä aivan perseessä kiinni koko 100km matkan, välillä aina tippui 100m päähän sitten taas 10km kontissa. Meinasin paukauttaa kameraan ennen rovaniemeä kun 80 muuttui 60 hieman yllättäen, hyvä että tämä kaveri ei sattunut kyseisenä hetkenä hiihtämään kontissa kun tuli hieman kiirus tiputtaa nopeus sallittuun jarrulla. Onko tämä joku paikallinen ajotapa lapissa vai etelän miehet kiireessä menossa lomalle?

Itse en moista keliä ollut vähään aikaan todistanut ja aika paljon olisi saanut maksaa että olisin alle 100m eroa pitänyt edellä ajavaan, näkyvyys kun oli sen muutaman metrin.
 
100km kontissa meinaa että on 5sek aiemmin perillä, aika on rahaa. ;)

Ukki harrastaa tuota, mutta sen takia ettei nää yli kymmenen metrin päässä olevia autoja. Tuttu lääkäri onneksi lausuu että ajokunto on ok vuodesta toiseen.
 
Ylimaisterilla on kyllä oikein hyvä näkökulma ja pointti tässä. Vähemmällä kulutuksellakin todnäk. pääsi kun ei ajanut kanalauman keskellä ja saa pimeällä käyttää pitkiä valoja jne.

Entiedä mikä kanssa oli kun ajeltiin lappiin, kemin ja rovaniemen välisessä koirankelissä, eli täydessä lumituiskussa ajeli joku meidän perässä aivan perseessä kiinni koko 100km matkan, välillä aina tippui 100m päähän sitten taas 10km kontissa. Meinasin paukauttaa kameraan ennen rovaniemeä kun 80 muuttui 60 hieman yllättäen, hyvä että tämä kaveri ei sattunut kyseisenä hetkenä hiihtämään kontissa kun tuli hieman kiirus tiputtaa nopeus sallittuun jarrulla. Onko tämä joku paikallinen ajotapa lapissa vai etelän miehet kiireessä menossa lomalle?

Itse en moista keliä ollut vähään aikaan todistanut ja aika paljon olisi saanut maksaa että olisin alle 100m eroa pitänyt edellä ajavaan, näkyvyys kun oli sen muutaman metrin.

Lappalaiset ajaa ihan kunnon välillä että pystyy pysähtymään, mutta mukana on myös niitä jotka ei osaa. Etelästä ja "ulkomaalaiset esim(venäjältä, yms)" tulevat ovat enemmistö niistä perskärpäsistä + hulluista ajajista.
 
Lappalaiset ajaa ihan kunnon välillä että pystyy pysähtymään, mutta mukana on myös niitä jotka ei osaa. Etelästä ja "ulkomaalaiset esim(venäjältä, yms)" tulevat ovat enemmistö niistä perskärpäsistä + hulluista ajajista.
Näin vähän epäilinkin.
 
Lapissa ajetaan muutenkin maan vanhimmalla kalustolla. ABS saattaa jo löytyä mutta luistonesto (saati ajonvakautus) voi olla jo vähän hiinä ja hiinä.
 
Ukki harrastaa tuota, mutta sen takia ettei nää yli kymmenen metrin päässä olevia autoja. Tuttu lääkäri onneksi lausuu että ajokunto on ok vuodesta toiseen.

"Onneksi". Ei jumalauta, jos ei nää mitään 10 metrin päähän, niin kyllä se kortti olisi pitänyt ottaa pois jo aikoja sitten.
 
Ei ne mukautuvalla vakkarilla puskurissa roiku edes lyhimmällä asetuksella.
Ei nyt ihan puskurissa sentään, mutta ainakin Skodassa lyhyin asetus on maantienopeuksissa luokkaa 20 metriä, eli n. 0,7 sekuntia satasen nopeudessa. Kova luotto pitää olla auton tekniikkaan ja jarruvalot vilkkuvat ja auto nykii kun vakkari reagoi nopeuden muutoksin.

Pisinkin asetus on vain hieman yli 2 sekuntia, eli riittävä lähinnä kuivalla säällä. Märällä kelillä on pakko säätää itse nopeutta, ettei joudu ajamaan edellä ajavan nostamassa tihkussa. Liukkaammilla keleillä ei vakkaria tule edes käytettyä.
 
Pohjoisessa tullut lomailtua monena vuonna ja nostan hattua kyllä sikäläiselle ajokulttuurille. Osataan pitää turvavälit, ei tulla kolmion takaa eteen matelemaan, ohitukset tehdään mallikkaasti ilman että pitää etupuskuria hipoen tulla takaisin omalle kaistalle. Tällainen kuva on ainakin jäänyt noilta reissuilta aina.
:syes:
 
Bemarikuski luuli, että hänellä on pelisilmää, mutta oikeasti sitä ei kyllä ollut yhtään:

Ajoin hervannan valtaväylää etelään kolmen auton jonon perällä oikeaa kaistaa. Jonon etummaisen auton edessä oli tiellä runsaasti tilaa, etummainen auto ajoi vähän hitaahkosti ja veti sitä jonoa.

Vasen kaistakin oli kuitenkin melko täynnä autoja, eikä sekään edennyt kovaa, joten sen kautta ei päässyt ohi.

Rampista lahdesjärven suunnasta tuli ihan reippaasti bemari, joka olisi hyvin ehtinyt tämän jonon eteen(jolloin se ei olisi hidastanut kenenkään muun menoa) , mutta se päätti alkaa kuitenkin hidastelemaan, ja änkesi siihen keskelle jonoa, hidastaen sekä minua että edessäolevaani autoa.

No, tämä ei tälle bemarikuskille riittänyt, vaan hän päätti sitten vielä alkaa vaihtamaan kaistaa ja änkeämään sille vasemmalle kaistalle, tunkien sinnekin keskelle jonoa, ja päätyi sitten hidastamaan sen vasemmankin kaistan menoa.

Ja tosiaan mitään järkevää syytä sinne vasemmalle kaistalle menemiseen ei tuossa ollut, seuraavasta risteyksestä (hallilan risteys) vasemmalta kaistalta ei pääse kääntymään yhtään minnekään, vaan siitä pääsee vain suoraan (jonne pääsee myös siltä kaistalta, minne hän alunperin kääntyi), ja Hervannan sisääntuloristeykseen matkaa oli vielä n. kilometri, eli vaikka siellä olisi halunnut kääntyä vasemmalle, olisi ollut todella runsaasti aikaa vaihtaa sitä kaistaa.
 
Omalla isoisälläni oli vielä viime vuosinaan ajaminen ihan valehtelematta sitä, että isoäiti vieressä huusi hetket, jolloin jalankulkijoita oli. Eli kyllä näitä huonoja ajajia vaan on...
Eihän se minulle edes kuulu, mutta herää kysymys, että eikö asialle tehty mitään sukulaisten toimesta, jos on ollut tiedossa, että ajaminen on ollut noin vaarallista? Ja saahan noista ikäihmisten aiheuttamista vaaratilanteista ja kolareista lukea vähän väliä lehdistä, joten eiköhän se ole yleisesti tiedossa, että teillä ajaa vanhuksia, joiden ei pitäisi saada enää ajaa.
 
katumaasturikuskit vituttaa välillä, lähes aina ajavat alinopeutta maantiellä. 75-80 jos on 80-alue ja 90-95 satasen alueella. Huvittavaa kun ensin ostetaan iso kallis auto, eikä uskalleta ajaa edes rajoitusten mukaan :D
 
Eihän se minulle edes kuulu, mutta herää kysymys, että eikö asialle tehty mitään sukulaisten toimesta, jos on ollut tiedossa, että ajaminen on ollut noin vaarallista? Ja saahan noista ikäihmisten aiheuttamista vaaratilanteista ja kolareista lukea vähän väliä lehdistä, joten eiköhän se ole yleisesti tiedossa, että teillä ajaa vanhuksia, joiden ei pitäisi saada enää ajaa.
Tehtiin, kun asia huomattiin. Siinä on ehtinyt helposti olla vain monta vaaratilannetta sitäkin ennen.
 
Nyt kun on paljon aurakalustoa liikenteessä niin ärsyttää kun siirtoajossakin pidetään taaksepäin osoittavat työvalot päällä. Välillä vaikea ohittaa kun traktorin valot paistaa suoraan silmiin.
 
katumaasturikuskit vituttaa välillä, lähes aina ajavat alinopeutta maantiellä. 75-80 jos on 80-alue ja 90-95 satasen alueella. Huvittavaa kun ensin ostetaan iso kallis auto, eikä uskalleta ajaa edes rajoitusten mukaan :D
Jännä, minä en ole havainnut tuollaista ongelmaa erityisen laajasti missään vaiheessa. Maanteillä joissakin maastureissa on rengasmelu hieman tavallista kovempi, joka voi vaikuttaa kuljettajan käyttäytymiseen noilta osin... ehkä, en tiedä.

Nykyään ajelen katumaasturilla itsekin, mutta vauhtiin se ei ole vaikuttanut ainakaan negatiivisesti. Töyssyistäkin voi vetää normaalia rivakammin.

Ilmanvastus niin kova ettei varaa bensaan.
Päinvastoin, nehän kuluttaa tuplaten pikkukippoihin verrattuna, niin selvästi varaa on. :D
 
katumaasturikuskit vituttaa välillä, lähes aina ajavat alinopeutta maantiellä. 75-80 jos on 80-alue ja 90-95 satasen alueella. Huvittavaa kun ensin ostetaan iso kallis auto, eikä uskalleta ajaa edes rajoitusten mukaan :D

Katumaasturithan taitavat olla enimmäkseen papparaisten suosiossa, mikä voisi selittää ajonopeutta.
 
Katumaasturithan taitavat olla enimmäkseen papparaisten suosiossa, mikä voisi selittää ajonopeutta.
No jaa, tuo taitaa olla enemmänkin uskomus kuin fakta. Katumaasturit ovat kaikkein pienimpien kippojen ohella eniten kasvava ajoneuvoluokka Euroopassa. Vuonna 2016 katumaastureita rekisteröitiin 22,5% ja vuonna 2018 luku oli jo 30%. Mm. Ford on ilmoittanut, että katumaasturien suosion vuoksi sedanien valmistusta on vähennetty ja joidenkin mallien valmistus lopetettu siksi jopa kokonaan. Asiakkaita ovat vanhemman väestön lisäksi varsinkin keski-ikäiset perheelliset, jotka arvostavat turvallisuutta ja parempaa näkyvyyttä jne. Ei tuosta ihan suoraan saa vedettyä mitään "vain papparaisten kulkine" -analogiaa. :D

Katumaasturien suosio vain kasvaa – mikä niissä viehättää?
Yhä useampi autonostaja hankkii nyt katumaasturin – myös automaattivaihteistojen suosio merkittävässä kasvussa | Autotoday
Katumaasturi vai oikea maasturi? Onko katumaasturi ihan turha hankinta?
 
Joku taksi kaahasi pari tuntia sitten kevyen liikenteen väylällä keskellä herwoodia. Oli vielä paikka, missä oli rakennuksen kulma lähellä peittäen näkyvyyden, aika helpolla olisi jäänyt kulman takaa tuleva oikea kevyen likenteen edustaja alle. Harmittaa, etten saanut rekisterinumeroa ylös.
 
Joku sankari pysäköi melkein kaupan etuoven eteen seinän viereen vaikka paikkoja oli ihan vieressä tyhjänä. 15m pidemmältä ei kai jaksa kävellä sinne kauppaan ja samalla on hyvä pakottaa autoilleen palaavat muut asiakkaat ajoväylälle :facepalm:
 
Joku sankari pysäköi melkein kaupan etuoven eteen seinän viereen vaikka paikkoja oli ihan vieressä tyhjänä. 15m pidemmältä ei kai jaksa kävellä sinne kauppaan ja samalla on hyvä pakottaa autoilleen palaavat muut asiakkaat ajoväylälle :facepalm:
Tampereen kolmenkulman abc:llä on kanssa näitä hermanneja jotka pysäköivät ovien eteen kieltoalueelle ja keltaisen viivan päälle, vaikka kirjaimellisesti tien toisella puolella on paikkoja vapaana. Joku päivä menen vielä avautumaan kun ovat juuri kömpimässä autosta ulos :wtf:
 
Tehtiin, kun asia huomattiin. Siinä on ehtinyt helposti olla vain monta vaaratilannetta sitäkin ennen.

Kyllä noita vaan liikenteessä on. Kaverilla tuli isänsä ja äitinsä kanssa kunnon riidat kun lopulta otti auton avaimet takavarikkoon. Isän reuma meni niin pahaksi ettei pää enää kääntynyt, mutta kauppaanhan pääsi kuitenkin niin että ajokortiton äiti katsoi että tuleeko sivuilta ketään risteyksissä.

Ja sanoi ettei itsekkään sitä tajunnut kun vanhuksia näki max kerran kuukaudessa että eihän isä noilla niskoilla pysty autoa ajamaan.
 
No jaa, tuo taitaa olla enemmänkin uskomus kuin fakta. Katumaasturit ovat kaikkein pienimpien kippojen ohella eniten kasvava ajoneuvoluokka Euroopassa. Vuonna 2016 katumaastureita rekisteröitiin 22,5% ja vuonna 2018 luku oli jo 30%. Mm. Ford on ilmoittanut, että katumaasturien suosion vuoksi sedanien valmistusta on vähennetty ja joidenkin mallien valmistus lopetettu siksi jopa kokonaan. Asiakkaita ovat vanhemman väestön lisäksi varsinkin keski-ikäiset perheelliset, jotka arvostavat turvallisuutta ja parempaa näkyvyyttä jne. Ei tuosta ihan suoraan saa vedettyä mitään "vain papparaisten kulkine" -analogiaa. :D

Suomessa taitaa vaan se Cashguy olla kaikkein myydyin ja mitä tossa kelasin tuttuja läpi, niin yhtään alle 60 vuotiasta kuskia en muista. :D
 
Nuo "hiipijät" ärsyttävät. Odotetaan valoissa ja hiivitään metrin matka eteenpäin ja parhaimmillaan tehdään se pari-kolme kertaa.
Tää on kyllä ihme touhua, joku voisi selittää mikä se tarkoitus tässä on? Varmasti joku tän lukee joka sitä harrastaa. Ei se minua ärsytä kyllä sinänsä, mutta ihmetyttää. Etenkin valoissa paalulla olevilla se auto usein nytkyy sen 10cm kerrallaan eteenpäin punaisen palaessa. Sitten kun vihreä vihdoin vaihtuu, niin ei siitä kuitenkaan millään tavalla ripeästi lähdetä, vaikka tuosta nytkyttelystä olisi sellaista tyhmempi kuvitellut
 
Nuo "hiipijät" ärsyttävät. Odotetaan valoissa ja hiivitään metrin matka eteenpäin ja parhaimmillaan tehdään se pari-kolme kertaa.
Onneksi potentiaalisen hiipijän tunnistaa yleensä jo kauempaa auton katolla palavasta keltaisesta valosta.
 
Onneksi potentiaalisen hiipijän tunnistaa yleensä jo kauempaa auton katolla palavasta keltaisesta valosta.
Viitannet katolla kököttävään juustoon, joita ei täällä idässä näe noitten hiipijöitten katolla. Nopeusrajoitussokeus sen sijaan on yleinen piirre noissa.
 
Tampereen kolmenkulman abc:llä on kanssa näitä hermanneja jotka pysäköivät ovien eteen kieltoalueelle ja keltaisen viivan päälle, vaikka kirjaimellisesti tien toisella puolella on paikkoja vapaana. Joku päivä menen vielä avautumaan kun ovat juuri kömpimässä autosta ulos :wtf:
Ajat oman auton apparin oven siihen kuskin oven tukkeeksi. :p
 
katumaasturikuskit vituttaa välillä, lähes aina ajavat alinopeutta maantiellä. 75-80 jos on 80-alue ja 90-95 satasen alueella. Huvittavaa kun ensin ostetaan iso kallis auto, eikä uskalleta ajaa edes rajoitusten mukaan :D

80 alueella pistän itse rajoittimen 82km/h, eli käytännössä kuljetaan kai alle sen 80. Tosin tuo on jo niin likellä sallittua ettei pitäisi muita häiritä, silti tulee niitä BMW/Audi kuskeja jotka tekevät hulluja ohituksia.
 
80 alueella pistän itse rajoittimen 82km/h, eli käytännössä kuljetaan kai alle sen 80. Tosin tuo on jo niin likellä sallittua ettei pitäisi muita häiritä, silti tulee niitä BMW/Audi kuskeja jotka tekevät hulluja ohituksia.
Johtunee siitä, kun nopeusrajoitukset koetaan jo muutenkin liian alhaisiksi, niin ei kai siitä kukaan liiemmin välitä jos joku alkaa nipistämään pois vielä siitäkin. Varsinkin, kun käytännössä aina jono etenee sujuvasti muutama km/h rajoituksen yläpuolella (todellista), ilman että siihen olisi virkavallallakaan kiinnostusta puuttua.
 
Heh, ite aina kans noita nytkyttelijöitä ihmetellyt (en tosin kironmut kun eipä nuo mua niin haittaa, jossain ruuhkassa vois vituttaakkin kun selkeästi on ajettu liian kauas alunperin jos nytkyttelyyn on tilaa) mutta tässä yksi päivä huomasin että ajatuksissani tein tolla automaatilla ihan samaa itsekkin :D

Täytyy ruveta kiinnittämään huomiota..
 
Ei nyt niin muuten nuo nytkyttelijät vituttaisi, mutta kun ne ääliöt eivät saa sitten sitä romuansa liikkeelle kun se valo vaihtuu vihreäksi, koska aina JUURI SILLOIN OVAT PYSÄHTYNEET KUN JUST SAIVAT SITÄ KOTELOANSA LIIKUTETTUA TAAS METRIN ETEENPÄIN.

Kiitos ja anteeksi.
 
Joku sankari pysäköi melkein kaupan etuoven eteen seinän viereen vaikka paikkoja oli ihan vieressä tyhjänä. 15m pidemmältä ei kai jaksa kävellä sinne kauppaan ja samalla on hyvä pakottaa autoilleen palaavat muut asiakkaat ajoväylälle :facepalm:
Täälläpäin tuo on melko tavallista, etenkin erään saksalaisen kauppaketjun ovien edessä. 10-20m päässä olisi vapaita ruutuja mutta oven eteen tai viereen on pakko pysäköidä. Yleensä siellä autossa pönöttää kuskin paikalla vielä keski-iän ylittänyt, hieman keskivertoa enemmän massaa kerännyt mies henkilö.

Ei tuo lähinnä kuin huvita, mutta useimmissa ko. kauppaketjun parkkipaikoilla tuo oven edusta on myös parkkipaina ajoväylää ja välillä sitä kotteroa ei ole saatu edes suoraan siihen kivetyksen reunaan vaan se on poikittain siinä tukkimassa liikennettä. Nämä yksilöt ovat myös monesti laumaeläimiä joten saattavat esiintyä "parvina" ovien edessä :D
 
Töihin tullessa se kun yhtäkkiä 3 kaistaa muuttuu yhdeksi ja n. 50 metriä eteenpäin vastassa on epämääräinen "häröpallo" eli 4 autoa vierekkäin 3 kaistalla... Meinas tulla tilanteita kun ei tuo ajokeli nyt mikään optimaalinen ole. Voisko ees sen verran yrittää et pysyttäis omilla kaistoilla niin välttyis paljolta.
 
Viimeksi muokattu:
Täälläpäin tuo on melko tavallista, etenkin erään saksalaisen kauppaketjun ovien edessä. 10-20m päässä olisi vapaita ruutuja mutta oven eteen tai viereen on pakko pysäköidä. Yleensä siellä autossa pönöttää kuskin paikalla vielä keski-iän ylittänyt, hieman keskivertoa enemmän massaa kerännyt mies henkilö.

Ei tuo lähinnä kuin huvita, mutta useimmissa ko. kauppaketjun parkkipaikoilla tuo oven edusta on myös parkkipaina ajoväylää ja välillä sitä kotteroa ei ole saatu edes suoraan siihen kivetyksen reunaan vaan se on poikittain siinä tukkimassa liikennettä. Nämä yksilöt ovat myös monesti laumaeläimiä joten saattavat esiintyä "parvina" ovien edessä :D
Samaa olen ihmetellyt nimeltä mainitsemattoman Lidlin parkkiksella. Yleensä parkkipaikka on käytännössä tyhjä kun joskus aamulla käyn hakemassa evästä töihin, ja silti lähes aina vähintään yksi auto on parkkeerannut parkkipaikkojen vieressä kulkevalle väylälle. Koko piha on merkattu parkkialueeksi, eli sakkopaikka on kyseessä. Tuosta ajoväylältä on vieläpä pidempi matka kaupan oville kuin lähimmiltä parkkipaikoilta.
 
80 alueella pistän itse rajoittimen 82km/h, eli käytännössä kuljetaan kai alle sen 80. Tosin tuo on jo niin likellä sallittua ettei pitäisi muita häiritä, silti tulee niitä BMW/Audi kuskeja jotka tekevät hulluja ohituksia.

Et ole koskaan mittarivirhettä tarkistanut, että tietäisit kuinka paljon alle 80km/h se sun 82 on?
Mun autossa toi olis nimittäin noin ~75 km/h, ja jos joku menee 80 alueella mun edellä 5km/h alle rajoituksen, niin menen kyllä ihan satavarmasti ohi heti kun on mahdollisuus*. Eikä ole diudia tai bimmiä edes alla ;)


*Mahdollisuus tarkoittaa siis järkevää väliä päästä ohi ilman, että vastaantulija, ohitettava tai joku muu tielläliikkuja joutuu tekemään kevätjuhlaliikkeitä mun ohituksen takia
 
Suomessa taitaa vaan se Cashguy olla kaikkein myydyin ja mitä tossa kelasin tuttuja läpi, niin yhtään alle 60 vuotiasta kuskia en muista. :D
Cashqai on varmaan suosituin tämän segmentin autoista, mutta minun on sitä vähän vaikea mieltää "katumaasturiksi", kun se on kooltaan kuin henkilöauto ja toisekseen suurin osa niistä taitaa olla puhtaasti etuvetoisia. Mutta oli miten oli, se taitaa olla varsinkin varttuneemman väestön suoiossa.
Nuo "hiipijät" ärsyttävät. Odotetaan valoissa ja hiivitään metrin matka eteenpäin ja parhaimmillaan tehdään se pari-kolme kertaa.
Nämä ovat kyllä tosiaankin ärsyttäviä. Pahimmillaan tällaiset nysvääjät estävät jollekin erkaantumiskaistalle siirtymisen siellä taaempana jonossa, mutta mitäpä siitä, kunhan itse saa tehdä mitä huvittaa.
 
Et ole koskaan mittarivirhettä tarkistanut, että tietäisit kuinka paljon alle 80km/h se sun 82 on?
Mun autossa toi olis nimittäin noin ~75 km/h, ja jos joku menee 80 alueella mun edellä 5km/h alle rajoituksen, niin menen kyllä ihan satavarmasti ohi heti kun on mahdollisuus*. Eikä ole diudia tai bimmiä edes alla ;)


*Mahdollisuus tarkoittaa siis järkevää väliä päästä ohi ilman, että vastaantulija, ohitettava tai joku muu tielläliikkuja joutuu tekemään kevätjuhlaliikkeitä mun ohituksen takia

Onhan se tullut tarkistettua ja oli about 4km/h kesä nakeilla. Talvikumeista on vaikea sanoa kun ovat eri kokoa ja kulumattomat.

Kelin mukaan ajellaan ja kyllä tuota nopeutta on tullut hinattua ylös jos alkaa jonoa kertymään. En nyt sentään tahallani alle rajoituksen ajele kuten nuo mummelit joita tulee välillä perä edellä vastaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom