Lumilinko

Hyvin tuokin loncin lähtee ekalla vetämällä käyntiin, kuten myös ruohonleikkuri, joka taas hondan koneella.
Käyttääkö muut pienkone bensaa vai 98-oktaanista?
Pienkonebensaa olen orjallisesti käyttänyt. Viime talvena ei tainnut mennä kokonaista tankillistakaan lingolla, niin hintaero on niin mitätön eikä tarvitse miettiä bensan seisomisesta, että olen mieluusti maksanut vähän suurempaa hintaa valmiista pienkonebensiinistä. Sama ruohonleikkurin kanssa, vaikka sen kyllä ajankin aina tyhjäksi ennen talvisäilöön laittamista.
 
mulla on käytännössä varmaan sama vehje mutta eri merkkisenä eli ryobin akku linko ja näistä pienistä akkuvehkeistä ei taida yksikään olla vetävä joka tavallaan kyllä hyvä asia sillä paksulla lumella itse voi omalla työntönopeudella "säätää" lingon kuormitusta eli kävelemällä nopeammin umpihankeen saa koneen myös nopeammin tukehtumaan tms.
minulla tuo ryobin akkuvehje kestää juuri sen verran että saa nopeasti suurimmat veke 30m tiestä ja vähän pihaakin mutta ei sen enempää.
se pitää heti sanoa että noissa kaikissa joista laitoit linkin niin on muovinen tuo heittokierukka niinkuin mullakin ryobissa niin se on tosi kakka.... ja varsinkin jos tie on hiekka tie tms niin mulla linko heittelee talvella ainakin niin "puolet tiestäkin" mukanaan (routa nostaa kiviä tms sopivasti) ja mullahan meni tuo muovikierukka säpäleiksi runsaan kuukauden kuluttua ja talvella kun monella muullakin käy samoin niin toimitusaika uudelle kierukalle oli puolisen vuotta...

suosittelen siis vähintäänkin kahdella akulla olevaa mallia ja sellaista jossa kierukka on terästä tms ja sen lapoina on kumia tms niin silloin se sietää paremmin kiviä yms ja kaksiakkuseina sillä saa jo märkääkin lunta varmasti pihalta veke :)
esim
1729381708594.png
mutta kaksiakkuisuus toki nostaa hintaajo melkeen pariin tonniin eli sillä hinnalla saa jo toimivan bensalingonkin :)

jos sulla on asfaltti piha niin silloin se on tietenkin kaikkein paras lingottava. itse olen jo miettinyt että hiekkatieni takia siirtyisin kokonaan vain mönkijä ja puskulevyyn koska se sietää pihaa parhaiten :D
 
Viimeksi muokattu:
98 olen käyttänyt kaikissa pihapäristimissä ja pienkoneissa. 2-tahteihin Teboil 2t bike synteettinen öljy. Pienkonebensaa en ole ikinä kokeillut ja nuukuus potkii vastaan.
Joku roti noiden ryssätuotteiden kanssa. D-öljyähän saa vähän muualtakin kuin Putinin Lukoililta, eikä ole syytä olettaa että veriöljy olisi muita parempaa. Oleellinen peruskriteerihän on nimenomaan lainatakseni mainittua ryssän hyökkäyssotaa tukevan(tai siis osana organisaatiota rahoittavan) valmistajan sivustoa "JASO FD; ISO-L-EGD". Sen huonompaa öljyä ei kannata kaataa mihinkään omaan moottoriin sen enempää kuin hiekkaa. "API TC" kannattaa sivuuttaa huomiotta. API:lla ei ole relevantteja luokituksia nykyaikaiselle yleiskäyttöiselle kaksitahtiöljylle olemassakaan.

Autobensan keuhkoja polttava käry pienkonekäytössä on myös kaukaista menneisyyttä. Käytän enää ajoleikkurin nelitahtikoneessa, josta ei muutenkaan edes haista pakokaasua. Siinä kuitenkin palaa vähintään toista sataa litraa kesässä, joten vaihdan alkylaattiin vasta syksyllä kymmenisen litraa ennen talvisäilytystä.

En halua tarkoituksella paskoa pienkoneiden kaksitahtimoottoreita, joten en sekoita niihin mitä sattuu paskaa. Niihin käytän yksinomaan alkylaattia. Amatöörikäyttäjien tussutteleva ajotapa pahentaa mahdollisia haittoja. Huono öljy on yleinen vanhan kansan tapa, samoin liika öljy. Molemmat vääriä. En laita liikennepolttoainetta mihinkään kaksitahtikoneeseen paitsi mopoon.

Tällä kaudella ostin kaksitahtikäyttöön kymmenisen kannua pulloalkylaattia kun ei ollut aina sopivasti kulkua pumppualkylaatin jakelupisteiden ohi. Mainittakoon että vain amatööri käyttää "2T" valmisalkylaattia. Itse valittu öljy sekoitetaan alkylaattibensaan itse. Parhaan polttoaineen ja säästöjormailun välinen kustannusero hukkuu kohinaan. Tässäkin tulee esiin se normaali ilmiö jossa jotkut hahmottavat vaikkapa henkilöauton käyttökulut pelkän polttoaineen kautta. Varaosiin hyvissäkin koneissa menee aika tuuheasti rahaa, hankintahinnan kuoletus on yleensä se suurin kulu ja lisäksi oma työ ylittää usein helposti kaikki materiaalikulut. Luotettavuus ja helppous menee lillukanvarsien edelle, ja etenkin terveyden pitäisi mennä. Saati sitten ryssän tuotteiden ostaminen, hyi saatana.

Käyttääkö muut pienkone bensaa vai 98-oktaanista?
Kun aktiivikaudella haluaa säästää pienkoneiden bensassa jota myös kuluu, ei ole yleensä erityistä syytä käyttää E5-polttoainetta eli vanhan kansan "98-oktaanista". Pääasiassa voi käyttää kumpaa tahansa yleistä pumppulaatua. Yleensä moisten maamoottorien oktaanivaatimus on siinä 80 pintaan.

Jos taas käyttää jotain konetta 1-3 tuntia vuodessa, ei olisi pöllömpi idea käyttää siinä pelkästään alkylaattia.
 
Viimeksi muokattu:
Teboilin täyssynteettinen 2T-öljy on hyväksi havaittua ja olen käyttänyt sitä 20v. Sillä ajettiin mm moposkootterilla 30000km alkuperäisellä männällä ja sinne se jäi uudelle omistajallekin. Minulla on 4L kannu ostettuna ennen sotaa, enkä aio sitä maahankaan kaataa. Ryssäöljyä enkä bensaa en ole ostanut sen koommin, enkä aio ostaa, mutta aion käyttää tuon kannun loppuun.

Autobensan käytön suhteen ei ole ollut mitään ongelmia missään vehkeessä lumilinko mukaan lukien. Tuskin siellä Kiinassakaan erikoisbensoja käyttävät lumilingoissaan. 98 sen takia, että siinä on vähemmän etanolia. Kaikki pienkoneiden kumiosat eivät välttämättä suosiolla kestä 95E 10% etanolia. Lisäksi etanoli on hygroskooppista, eli imee itseensä vettä ilmasta. Täällä ei ole pienkonebensan pumppua ja kannussa 4€ litrahinta sotii vakaumustani vastaan. 2T on omakotitaloasujalle kesän tuoksuja ja kuuluu asiaan. Patterisuristimet ovat hipstereille.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
256 212
Viestejä
4 453 263
Jäsenet
73 674
Uusin jäsen
Eemeli77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom