98 olen käyttänyt kaikissa pihapäristimissä ja pienkoneissa. 2-tahteihin Teboil 2t bike synteettinen öljy. Pienkonebensaa en ole ikinä kokeillut ja nuukuus potkii vastaan.
Joku roti noiden ryssätuotteiden kanssa. D-öljyähän saa vähän muualtakin kuin Putinin Lukoililta, eikä ole syytä olettaa että veriöljy olisi muita parempaa. Oleellinen peruskriteerihän on nimenomaan lainatakseni mainittua ryssän hyökkäyssotaa tukevan(tai siis osana organisaatiota rahoittavan) valmistajan sivustoa "JASO FD; ISO-L-EGD". Sen huonompaa öljyä ei kannata kaataa mihinkään omaan moottoriin sen enempää kuin hiekkaa. "API TC" kannattaa sivuuttaa huomiotta. API:lla ei ole relevantteja luokituksia nykyaikaiselle yleiskäyttöiselle kaksitahtiöljylle olemassakaan.
Autobensan keuhkoja polttava käry pienkonekäytössä on myös kaukaista menneisyyttä. Käytän enää ajoleikkurin nelitahtikoneessa, josta ei muutenkaan edes haista pakokaasua. Siinä kuitenkin palaa vähintään toista sataa litraa kesässä, joten vaihdan alkylaattiin vasta syksyllä kymmenisen litraa ennen talvisäilytystä.
En halua tarkoituksella paskoa pienkoneiden kaksitahtimoottoreita, joten en sekoita niihin mitä sattuu paskaa. Niihin käytän yksinomaan alkylaattia. Amatöörikäyttäjien tussutteleva ajotapa pahentaa mahdollisia haittoja. Huono öljy on yleinen vanhan kansan tapa, samoin liika öljy. Molemmat vääriä. En laita liikennepolttoainetta mihinkään kaksitahtikoneeseen paitsi mopoon.
Tällä kaudella ostin kaksitahtikäyttöön kymmenisen kannua pulloalkylaattia kun ei ollut aina sopivasti kulkua pumppualkylaatin jakelupisteiden ohi. Mainittakoon että vain amatööri käyttää "2T" valmisalkylaattia. Itse valittu öljy sekoitetaan alkylaattibensaan itse. Parhaan polttoaineen ja säästöjormailun välinen kustannusero hukkuu kohinaan. Tässäkin tulee esiin se normaali ilmiö jossa jotkut hahmottavat vaikkapa henkilöauton käyttökulut pelkän polttoaineen kautta. Varaosiin hyvissäkin koneissa menee aika tuuheasti rahaa, hankintahinnan kuoletus on yleensä se suurin kulu ja lisäksi oma työ ylittää usein helposti kaikki materiaalikulut. Luotettavuus ja helppous menee lillukanvarsien edelle, ja etenkin terveyden pitäisi mennä. Saati sitten ryssän tuotteiden ostaminen, hyi saatana.
Käyttääkö muut pienkone bensaa vai 98-oktaanista?
Kun aktiivikaudella haluaa säästää pienkoneiden bensassa jota myös kuluu, ei ole yleensä erityistä syytä käyttää E5-polttoainetta eli vanhan kansan "98-oktaanista". Pääasiassa voi käyttää kumpaa tahansa yleistä pumppulaatua. Yleensä moisten maamoottorien oktaanivaatimus on siinä 80 pintaan.
Jos taas käyttää jotain konetta 1-3 tuntia vuodessa, ei olisi pöllömpi idea käyttää siinä pelkästään alkylaattia.