Lumilinko

Kiitokset kommenteista :tup: Tuo linkittämäsi video oli hyvä, antoi luonnollisesti paremman kuvan laitteesta kuin Stigan oma mainosvideo.

Sehän tuossa on isona erona bensalumilinkoon, että tuo ei ole itsevetävä. Eli vaatii omaa voimaa liikuttamiseen. Soraa ei ole pihalla, joten se ei tulisi olemaan ongelma.

Täytyy vielä punnita tuon akku/bensa välillä. Jotenkin viehättää tuon akkukoneen hiljaisuus ja helppokäyttöisyys. Muutkin talouden jäsenet käyttäisivät tuota varmasti mieluummin kuin bensavehjettä.

Tuo itsevetävyyden puute on kyllä vähän sellainen juttu mitä kannattaa harkita. Oma bensavehje kaikessa yksinkertaisuudessaan on hidas, mutta hiki senkin kanssa tulee jos on enempi lunta pihalla. Eikä omatkaan neliöt kovin isoja ole mitä lingota. Lähtee myös aina varmasti käyntiin eikä nelitahti haise. Akkutekniikassa taas puolensa kun on vielä yksinkertaisempi teknisesti. Nää on näitä valintoja.
 
Bensakoneella lienee painoa aika paljon enempi, kuin tuollaisella pienellä akkulingolla. Mulla liki samankokoinen AL-KO:n akkulinko, eikä siihen kyllä vetoa ole kaivannut.
 
Sehän tuossa on isona erona bensalumilinkoon, että tuo ei ole itsevetävä. Eli vaatii omaa voimaa liikuttamiseen. Soraa ei ole pihalla, joten se ei tulisi olemaan ongelma.
Täytyy vielä punnita tuon akku/bensa välillä. Jotenkin viehättää tuon akkukoneen hiljaisuus ja helppokäyttöisyys. Muutkin talouden jäsenet käyttäisivät tuota varmasti mieluummin kuin bensavehjettä.
se pitää vielä kommentoida koska omistan itse ryöbin isomman akkulingon (vastaava kuin videolla se isompi stiga) ja vaikka se on loistava vehje sinänsä mutta muovikierukka joka minullakin on niin on arka esim jäiselle lumelle ja tietty jäälle ja jääpateille.
eli toisinsanoen muovikierukka kun halkeaa niin silloin itse konekkin on viraton. (ja minullahan se kierukka halkesi ja uutta ei ole vieläkään ryobin varaosaliike toimittanut vaikka aikaa on mennyt kohta 9kk.. aina on uusi erä tulossa kk päästä ja kun kysyn kk päästä niin olivatkin jo loppu?)

jos nyt ostaisisin akkuvehkeen niin ehdottomasti sellaisen missä kierukka on metallia ja vain siivet ovat muovia tms niin silloin sitä on helpompi korjata ja helpompi saada varaosinakin pelkkiä "siipiä".

ongelmaa ei tietenkään ole jos muistaa lumen heittää veke aina tuoreena mutta käytännössä yön ylitse ollut lumikin voi olla aamulla aika kokkareista :)


tässä vielä kuvana ero kokomuovisesta kierukasta vs metalliseen missä on kumisiivekkeet...
1699477529215.png
 
Viimeksi muokattu:
Bensakoneella lienee painoa aika paljon enempi, kuin tuollaisella pienellä akkulingolla. Mulla liki samankokoinen AL-KO:n akkulinko, eikä siihen kyllä vetoa ole kaivannut.

Onhan siinä painoa, ainoa hyvä puoli painossa on että kun portinpieltä putsaa auran jäljiltä niin veto ja paino auttaa siinä hommassa. Puuterilumella ei toki mitään väliä, pitää vaan olla ahkera ja putsia piha ajoissa. Itselläkin tasainen piha missä sitä lihasta ei niin paljoa tarvitse.

Ollut aikaisemmin 2T ei vetävä pikkulinko, no vaatteet haisi karmealle mutta pikkukone hoiti asiansa noh, kohtuullisen hyvin. Sitten ihan halpis sähkölinko missä sai vetää johtoa perässä, pieni ja ihan lelu, ei jatkoon. Nykyinen MTB vai mikä toi nyt onkaan hoitaa asiansa vaikka on ihan neekerimalli ilman mitään ihmeellisyyksiä.
 
AL-KO ST 4048 -mallissa on myös kumimatosta tehty kierukka, vaikuttaa melko hyvin käyttöä kestävältä.
 

Liitteet

  • Screenshot 2023-11-08 at 23.16.28.png
    Screenshot 2023-11-08 at 23.16.28.png
    620,5 KB · Luettu: 194
Meillä tuli aikoinaan talon mukana sellainen 230V pieni sähkölinko. Vähän kuin "moottorilapio". Ihan teknisesti toimiva laite.

Tuollainen pieni yksitoiminen akkulinko on varmasti ihan näppärä pikkuhommiin pienelle alalle, jos ei jaksa kolata tai muuten. Isompiin penkkoihin sillä ei sitten toki mitään tee, mutta hankala on myöskin isommalla lingolla pyöritellä tarkkoja paikkoja.
 
Kiitos vinkistä @Naska Paapuri :) Lähti tuo "Viinakauppalinko" eli AL-KO tilaukseen kun löytyi akulla ja laturilla viidensadan hintaan. Tuo kumimattokierukka kallisti vaa'an Stigan ja AL-KOn välillä. Jospa tuo antaisi vähän periksi eikä särkyisi heti ensimmäiseen jääpaakkuun...

Koitan muistaa laittaa raporttia tänne kunhan tuo kotiutuu ja sillä on muutamat lumityöt tehty.
 
Kiitos vinkistä @Naska Paapuri :) Lähti tuo "Viinakauppalinko" eli AL-KO tilaukseen kun löytyi akulla ja laturilla viidensadan hintaan. Tuo kumimattokierukka kallisti vaa'an Stigan ja AL-KOn välillä. Jospa tuo antaisi vähän periksi eikä särkyisi heti ensimmäiseen jääpaakkuun...

Koitan muistaa laittaa raporttia tänne kunhan tuo kotiutuu ja sillä on muutamat lumityöt tehty.
Ihmeen hyvin on Stigakin kestänyt. Varmaan 15 kiveä ja lohkaretta menty päältä hirveän pamauksen saattelemana. Ei jälkiä vielä..
 
Minkäslaista vuosihuoltoa ootte tehnyt lingolle näin kauden alussa? Ihan normi kakstoimi polytomoottorivehje Stiga kyseessä.

Itse oon:
-vaihtanut öljyt
-ottanut pyörät irti ja rasvannut akselit
-murtopultit irti ja rasvannut akselit
-kidan ja heittoputken teflonsprayaus
-vipujen ym kahvojen kiristys
-yleinen puhdistus

Onko jotain muuta vielä mitä kannattais tehdä?

Bensana käyttänyt aina pienkonebensaa joka ollut kesän yli koneessa ja aina on hyvin lähtenyt talvella ekaa kertaa käyntiin.
 
Minkäslaista vuosihuoltoa ootte tehnyt lingolle näin kauden alussa? Ihan normi kakstoimi polytomoottorivehje Stiga kyseessä.
Onko jotain muuta vielä mitä kannattais tehdä?
kannattaa ainakin näin kauden alussa varmistaa että on ylimääräisiä murtopultteja sekä kiilahihnoja varastossa sillä tammikuuhun mennessä ne saattavat olla kaikkialta loppu...
 
Onko mitään käryä miten halpis lingoissa on moottorin akseli kiinnitetty kulmavaihteeseen? Syöttöruuvin akseli pitäisi saada irti kulmavaihteen kanssa.
 
Kohtuullista tuuria pukkasi tällä kertaa lumilingon kanssa. Tullut todettua, että traktorilla saa kyllä lähes kaiken hallintaan, mutta takapiha ja terassit jää liian kovan työn piiriin vielä. Katolta tulee järjetön määrä lunta ja sen kuskaaminen pisti nurmikot sileiksi, niin pakko hommata linko. No kauppoja koluamaan ja 760 hondat joka paikasta loppu. Yhdessä puljussa oli, mutta puhelimeen ei vastattu onneksi. Toiseen soittoa, että mikä tilanne, kun ei näytä olevan sielläkään hyllyssä. Sanoivat, ettei ole muuta kuin yksi Hondan HSS 760 AET käytetty, jolla ajettu muutama tunti. Hintaa 3000 ja kaikki uudet Hondat loppu. Sattui vielä olemaan lähin pienkone liike, mitä meillä on. Takuuta enää tosin 3 v jäljellä. Edes naarmuja kivistä ei koneesta sisältä löytynyt. Tällä saa ajella kohtuu monta tuntia vielä ilman mainittavaa hinnan pudotusta arvossa. Puuttuva sähköstarttikin on mulle pelkästään plussaa, kun entiseen 970 vertaa, jossa ei akku ihan kondiksessa pysynyt.
Hydrostaatti vehje sähkösäädöillä ja kääntöavustimilla telakoneena oli just etinnässäkin, joten kyllä kelpaa.
 
Onko mitään käryä miten halpis lingoissa on moottorin akseli kiinnitetty kulmavaihteeseen? Syöttöruuvin akseli pitäisi saada irti kulmavaihteen kanssa.

Vähän ahdas väli operoida,eikä se pultti ainakaan Stigassa ole edes mutterikanta,vaan saa sen jollain avain koolla löysättyä. Piti omassa osumaa saanut siipipyörä vaihtaa ennen kuin annoin sen pois pienemmälle pihalle ja hommasin itselle reilusti isomman pelin tilalle.
 
Sen verran pisti puhalluttaan ja vituttaan lumityöt nyt joulun jälkeen kun kotiin tulin, niin mikäs olis paras lumilinko jos puhutaan budjetista 500€ ± 100€? Polttomoottori, vetävä(kait nuo kaikki on?) ja sähkökäynnistys(tämä plussaa). Tässä kylällä on K-rauta, Motonet, Puuilo ja Stark niin näiden valikoimasta täytys löytyä. Toki jos jostain löytyy esim MH kuljettamana parempi about samaan rahaan niin sopii.
 
Tuli muutes huomattua että verkkokauppa.comilla löytyy noihin sen myymiin STATT linkoihin varaosia aikahyvin. hihnat,pultit ja vaijerit löytyy verkkosivuilta.
 
Sen verran pisti puhalluttaan ja vituttaan lumityöt nyt joulun jälkeen kun kotiin tulin, niin mikäs olis paras lumilinko jos puhutaan budjetista 500€ ± 100€? Polttomoottori, vetävä(kait nuo kaikki on?) ja sähkökäynnistys(tämä plussaa). Tässä kylällä on K-rauta, Motonet, Puuilo ja Stark niin näiden valikoimasta täytys löytyä. Toki jos jostain löytyy esim MH kuljettamana parempi about samaan rahaan niin sopii.
Jos ei linkoa jaksa narusta käynnistää ei sillä jaksa lumitöitäkään tehdä.
Ei noissa halpiksissa suurempia eroja taida olla.
 
Tuli muutes huomattua että verkkokauppa.comilla löytyy noihin sen myymiin STATT linkoihin varaosia aikahyvin. hihnat,pultit ja vaijerit löytyy verkkosivuilta.
Noita samoja kiinalinkoja myydään lukemattomilla eri väreillä ja tarroilla varustettuina. Osia saa varmasti vähän joka paikasta.
 
Jos ei linkoa jaksa narusta käynnistää ei sillä jaksa lumitöitäkään tehdä.
Ei noissa halpiksissa suurempia eroja taida olla.

Oma MTD lähtee yhdellä kevyellä nykäisyllä käyntiin, joten en myöskään laskisi sähköstartille paljoa arvoa. @Tohelo varmista kuitekin että on vetävä. Täällä jossai aiemmassa viestissä oli joku sähkölinko mikä ei ollut vetävä, niin sanoisin että jos yhtään enempi lunta niin raskasta touhua jos edes onnistuu.
 
Sähköstartti (230V) täälläkin on. Olen laiska tyjentäämään tankkia kesäksi niin loppusyksyllä käynnistän sen sähköstartilla vähäksi aikaa ennen kuin pistän sen valmiiksi lumitöitä varten. Talvella sitten riittää pari kertaa primeria painelee ja nykäisee kerran.

Tuossa tuli pari vuotta käytetty linko myyntiin, Lumilinko Cotech 3,5 kW | Clas Ohlson

Onkos tuosta jotain käytännön kokemuksia kenelläkään? Hinta ei nyt päätä huimaa, reilu 300€ pyyntinä.
Ei juuri tästä mutta yleisesti näistä halvemmista, jos on perushuollot tehty ja kaikki pelaa ilman ylimääräisiä ääniä niin kyllä tuolla lunta linkoaa vielä monta vuotta. Tiedä sitten miten tuohon on varaosia saatavilla jos sattuu tarvitsemaan, olikos se tokmannin vai rustan vai jonkun muun halpalinko mihin ei saa oikein muuta kuin tulpan ja ilmanputsarin, jos aina sitäkään. Moottorin osia löytyy aina jostain kun näyttää olevan se yleinen kiinakone mutta loput on enemmän ja vähemmän arpapeliä.

Tosin kun huoltaa ja säilyttää säältä suojassa niin kestäähän nuo pitkäänkin. Moottorin alla sisuskalut kestää minkä kestää.
Semmoinen huomio vielä että tuossa näyttää olevan käyttövipstakkeet, ajo- ja linkokahvoja luukuunottamatta hieman erikoiset vrt. mitä itsellä tullut vastaan mutta kai noihinkin tottuu.
 
Rehellinen kuvaus laitteen laatutasonsa. Fiskars on ensisijainen vaihtoehto 4 1/2 tähteä. Toinen Gaftverk vain 4 tähteä.
IMG_3312.png
IMG_3313.png
 
Sähköstartti (230V) täälläkin on. Olen laiska tyjentäämään tankkia kesäksi niin loppusyksyllä käynnistän sen sähköstartilla vähäksi aikaa ennen kuin pistän sen valmiiksi lumitöitä varten. Talvella sitten riittää pari kertaa primeria painelee ja nykäisee kerran.


Ei juuri tästä mutta yleisesti näistä halvemmista, jos on perushuollot tehty ja kaikki pelaa ilman ylimääräisiä ääniä niin kyllä tuolla lunta linkoaa vielä monta vuotta. Tiedä sitten miten tuohon on varaosia saatavilla jos sattuu tarvitsemaan, olikos se tokmannin vai rustan vai jonkun muun halpalinko mihin ei saa oikein muuta kuin tulpan ja ilmanputsarin, jos aina sitäkään. Moottorin osia löytyy aina jostain kun näyttää olevan se yleinen kiinakone mutta loput on enemmän ja vähemmän arpapeliä.

Tosin kun huoltaa ja säilyttää säältä suojassa niin kestäähän nuo pitkäänkin. Moottorin alla sisuskalut kestää minkä kestää.
Semmoinen huomio vielä että tuossa näyttää olevan käyttövipstakkeet, ajo- ja linkokahvoja luukuunottamatta hieman erikoiset vrt. mitä itsellä tullut vastaan mutta kai noihinkin tottuu.

No tuli tuosta nyt alustavasti kaupat sovittua kun suhteellisen halvalla sai :whistling:

Nuo varaosat itelläki vähän mietityttää kun ei oikein tuntunu mistään löytyvän infoa esim. mikä moottori tuossa on, tai tod.näk. täällä päässä huono googlettaja. Oli tuohon kuulemma vaihettu öljyt viime talvena ja jotain remmejä.

Ikinä en ole linkoa käyttäny niin en ihan saanu kiinni noista erikoisista vipstakkeista mitä meinasit :smile:
 
Suunnanvaihto on kaikissa mitä olen käyttänyt olleet eteen-taakse suunnalla, tuo on ensimmäinen missä näen sen liikkuvan sivusuuntaan. Myöskin tuo veivattava torven kääntö on yleensä vasemmalla, kerran oli oikealla mutten sitäkään ole keskellä nähnyt, vipuna kyllä mutten veivattavana. Mutta säästääpä häntäluun jos liukastuu ja jää munista roikkumaan :lol:.

Harvoin noista halvemman pään vehkeistä on tarkempaa infoa olemassa. Hihnoja pitäisi löytyä kun mittojen mukaan hakee. Moottorissa on yleensä kyllä jossain joku merkintä minkä mukaan siihen saa osia mutta vaikka rungon, vaihteiston tai muuten epämääräisempien osien metsästäminen kysyy sinnikkyyttä.

Tosin huoli mulla herää jos parivuotiaaseen on jo hihnoja mennyt..
 
Kaikkien kiinalinkojen moottori on Loncin tai muu Honda GX -klooni. Loncin ainakin on laatumoottori ja Hondan osatkin käyvät.
 
Kaikkien kiinalinkojen moottori on Loncin tai muu Honda GX -klooni. Loncin ainakin on laatumoottori ja Hondan osatkin käyvät.
Loncin koneet on kestäviä mutta vaativat huomattavasti enemmän hellyyttä kuin vanhat Briggsin koneet ja taas toisaalta vähemmän kuin Briggsin nykyiset joista ainakin yksipyttyiset on nykyään kuulemma huonolla tolalla.

No pari vuotta on näemmä aika suhteellinen käsite, mulle se on se nimensä mukainen 2 ja kuukausia eteen tai taakse. Tämä on siis hankittu 2018
No näemmä.. :lol: Jos pari vuotta käytössä ollut on hankittu 2018 niin herättäähän se kysymyksen tai pari.
Silti, lienee ollut kovemmassa käytössä tai kertakaikkisen huonot ensiasennushihnat. Konetta näkemättä ja käyttämättä on paha sanoa sen enempää kuin että eipä siinä mahdottomasti rahaa menetä jos se edes lopputalven ja ensitalven toimii kitisemättä. Ekaksi lumilingoksi mun mielestä onkin parempi hankkia käytetty halpapään malli. Jos se riittää niin oikein hyvä, ei mennyt raha hukkaan, jos ei, niin tietää jo vähän mitä seuraavalta haluaa.
Kunhan väpytin toimii niin kuin kuuluu, äkkiä sen hoksaa onko sillä helpompi tehdä lumitöitä vai ei. Hifistelyt sitten tarpeen ja kukkaron mukaan myöhemmin. Kolaa ei kannata hävittää, Pari senttiä kevyttä puuterilunta menee mullakin vielä käsipelillä.
 
11v meni glansin telalingolla ekoilla kiilahihnoilla. Viime kesänä uusin hihnat. Pituuskaan ei ole ihan millilleen, mutta leveys ja profiili on.

Vetävä kaksitoiminen linko toimii kunnolla vasta kun uutta lunta on sanotaan vähintään 10cm. Sitä pitää tulla torven täydeltä. Jos paria senttiä pakkaslunta yrittää lingota, se vain sipsuttaa lumet linkomiehen silmille. Yksi toimiva tapa esim autojen väleistä ym ollut kolata lumia aumaksi ja ampua ne sitten lingolla hiivattiin.

Pienissä lumimäärissä kola on paljon nopeampi kuin linko.
 
Riittää siihen vähempikin kuin 10cm, varsinkin jos lumi on vähänkään märempää sorttia ;)

Sanoo kuka tahansa mitä tahansa, silmille nuo lunta pöllytä koskaan. Paitsi vastatuuleen ja joka kerta myötätuuleen. Tai jos ilma liikkuu vähänkin.. :thumbsup:
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Mie vielä sen verran kysyn kun pihassa on pihalaatat/-kivet jotka on noussu paikoitellen kiitos puiden juurien, niin voikohan tuossa säätää korkeutta mistä se ottaa? Lähinnä siis mietin sitä jos tuon pihan ajais ihan "kaljuksi" ja osuukin johonkin laatan reunaan niin onko laite siinä kohtaa entinen? Kaljulla nyt meinasin sitä, että isommat jäät mitä on kertyny nyt talven aikana eikä ihan puhtalle laatalle tietenkään :lol:

Ja mitä tuo "2-vaiheinen" tarkoittaa? Ummikko tajuaa, että kaksi vaihdetta eteen- ja taaksepäin?

Pahoittelut tyhmistä kysymyksistä, ensimmäinen linko tuloillaan ja ihan noviisi :shy:
 
Mie vielä sen verran kysyn kun pihassa on pihalaatat/-kivet jotka on noussu paikoitellen kiitos puiden juurien, niin voikohan tuossa säätää korkeutta mistä se ottaa? Lähinnä siis mietin sitä jos tuon pihan ajais ihan "kaljuksi" ja osuukin johonkin laatan reunaan niin onko laite siinä kohtaa entinen? Kaljulla nyt meinasin sitä, että isommat jäät mitä on kertyny nyt talven aikana eikä ihan puhtalle laatalle tietenkään :lol:

Ja mitä tuo "2-vaiheinen" tarkoittaa? Ummikko tajuaa, että kaksi vaihdetta eteen- ja taaksepäin?

Pahoittelut tyhmistä kysymyksistä, ensimmäinen linko tuloillaan ja ihan noviisi :shy:

Tuo kaksivaiheisuus meinaa että lingossa on erikseen syöttöruuvi ja puhallinpyörä. Syöttöruuvi ensin kokoaa ja työntää lumen puhallinpyörälle, joka sitten heittää lumet torvesta pihalle
 
Sähkölingoissa ei yleensä ole säädettäviä jalaksia, jotta korkeutta voisi säätää. Ainakaan pienemmissä.
 
Tuo kaksivaiheisuus meinaa että lingossa on erikseen syöttöruuvi ja puhallinpyörä. Syöttöruuvi ensin kokoaa ja työntää lumen puhallinpyörälle, joka sitten heittää lumet torvesta pihalle
Tuossa syöttöruuvissa on yleensä sellaiset kunnon raateluhampaat, jotka pilkkovat suht isot ja kovatkin kokkareet heittopyörälle, joten ei lapsia eikä lemmikkieläimiä lähelle kun lingotaan. Ja sitten jos heittotorvi menee tukkoon, ei mennä kädellä sorkkimaan ennen kuin on varmistettu, että ruuvi ja pyörä varmasti pysähtyneet. Se käsisuojus on kuitenkin poistettu heittotorvesta.
 
Jos olisi valittavana vain 230v sähköstartti tai narusta veto,niin ääni sähköstartille. Edellisestä lingosta katkesi vetonaru toisella nykäyksellä,enkä sen jälkeen ole naruvetoa tarvinut. Akkuvehkeet toki epäilyttävät.
 
Ite ku koitin tota kiina linkoa vetää -20 oli hieman jäykät öljyt. SAE 30. Ei meinannu jaksanu vetää eikä inahtanukkaan kun pyöri. Sähköstarttia en koittanu ku ei jaksanu vetää roikkaa. Laitteen työntökin vapaalla oli tahmeaa. No onneks ei oo tarvinu nyt pakkasilla tehä lumitöitä.
 
Uudet 5W30 öljyt omassa. Olen kyllä käyttänyt tuota talvella, mutta bensa vanhaa. 3 painallusta nännistä ja huikka päällä.
 
Kylläpä oli näppärä singota terassilta 1,5 m korkea lumivalli mettään. Eli varoiksi putsasin aurinkopanelien päältä tolkuttomaksi kertyneen lumipatjan ja lunta riitti tarpeiksi asti. Lämpöä tuli föhnistä sen verta, että putosi suht helposti vielä lumet alas. Kohtuu mukava vehje käsitellä tuo Honda 760A ET. Hydrostaattisen vedon hyöty tuli hyvin esiin, kun se yritti aina välillä lähteä kiipeämään kasan päälle. Pakkia 5 cm ja uudestaan eteen nytkyttämällä vaihdevivusta eestaas, niin eipä se kiipeäkään vaan plaanaa siististi tasoa pitkin. Välillä upposi kahvoja myöden niin piti hakata kattoa pois tunnelista, niin homma eteni hienosti. Vanha 970 oli tähän verrattuna oikein kunnon rohjake, kun painoa selvästi enemmän ja kahvakäännöt puuttui. Kyllä ainakin omalla kohdalla just tämä 760 malli on oikea vehje kohtuu raskaaseenkin lumen määrään. Tehoa on vain 4,3 kW, eli 5,8 hp. Tuntuu aivan käsittämättömältä, että tuollakin teholla lumet lentää ihan kunnolla maastoon. Hydrostaatti vaatii pientä totuttelua, mutta nopeussäätö menee hetkessä selkärankaan. Plaanaaminen taas onnistuu ainoastaan hydrostaatilla riittävän helposti ja kun sen oppii, niin ei juurikaan enää kaipaa mitään muita vaihteita. Puristaa vain kahvaa vasemmalla kädellä kun heitto on lukittuna ja vetää pakkia ja eteen vivusta, niin ei kiipeä mihinkään. Kunnon linkoa suunnittelevalle ja suht näppärää kaipaavalle pystyy kyllä Hondan 760 uudempaa telakonettakin suosittelemaan, kun kahvakääntö toimii. 970 saattaa monelle olla jo liian jäykkä vehje. Ainakin omasta kokemuksesta.
 
Linko tuli sitten hankittua.

Ensimmäisen kerran elämässä toivoo lumisadetta, että pääsis testailemaan kunnolla :lol: No sen verran on päässy konetta kokeileen, että takapihalle levensin kulkuväylän puuliiteriin ja tuostapa tulikin mieleen kun pimeässä hommailin niin kuinka tuohon vois asentaa jonkulaisen työvalon? Mistä sähköt kun eihän tuossa mitään akkua ole.
 
Linko tuli sitten hankittua.

Ensimmäisen kerran elämässä toivoo lumisadetta, että pääsis testailemaan kunnolla :lol: No sen verran on päässy konetta kokeileen, että takapihalle levensin kulkuväylän puuliiteriin ja tuostapa tulikin mieleen kun pimeässä hommailin niin kuinka tuohon vois asentaa jonkulaisen työvalon? Mistä sähköt kun eihän tuossa mitään akkua ole.

Otsavalaisin päähän?
 
Vois olla parempi se valaisin lingossa niin ei ole niin korkealla, joten ei se pöllyävä lumi haittaisi niin paljoa. Esmes joku fillariin tarkoitettu akullinen lamppu linkoon kiinni.
 
Moottorin kyljessä normaalisti 2 johdon pätkää johon voi kytkeä työvalot, muistaakseni 12 V jännitte.....
 
12v AC noissa yleensä on magneetolta. sillä ne valot mitä joissain malleissa on toimii. tarvii kondensaattorin ja tasasuuntaajan että voi pyörittää perus 12v ledejä. Normi halogeeni ei välitä onko AC tai dc mutta valoteho sen mukainen. Youtubessa pilvin pimein vidoita noista valon lisäyksistä linkoihin.
 
Pitäis löytää lumilinko kun appiukon vanha alkaa oleen niin monesta paikkaa väljä tai rikki parinkymmenen vuoden jälkeen että vaatis kokonaan purkamisen ja uudelleenrakentamisen. Mikähän olis pätevä kampe jossain 1.5k ympäristössä tai ainakin alta 2k hinnoissa. 5 tonnin honda ois varmasti kiva mutta on muutaki käyttöä rahalle. Asutaan ihan suomen mittapuulla lumisessa paikassa ja pihassa paljon paikkoja mistä lumi pitää ensin heittää penkalle päin ja vasta toisella tai kolmannella ajolla yltää ajoradalta pois kun ollaan rakennusten välissä niin sais olla voimaa käsitellä vähän enemmän lunta kerralla ettei tarttis samoja uria ajaa kerta toisensa jälkeen.

Lisätoiminnot ei muuten pakollisia mutta ois kiva jos ois lineaarinen vaihelaatikko, onks tää nyt hydrostaattinen vai mikä, vanhassa on nyt 4 eteen 2 taakse tai no 2-3 eteen ja helvetin monta vapaata. Sopivan etenemisvauhdin ettiminen on aina välillä tuskaa kun hitain on tuskastuttavan hidas ja mööpeli tukehtuu jos ei löydä sitä kakkosta tällä kertaa laatikosta
 
Pitäis löytää lumilinko kun appiukon vanha alkaa oleen niin monesta paikkaa väljä tai rikki parinkymmenen vuoden jälkeen että vaatis kokonaan purkamisen ja uudelleenrakentamisen. Mikähän olis pätevä kampe jossain 1.5k ympäristössä tai ainakin alta 2k hinnoissa. 5 tonnin honda ois varmasti kiva mutta on muutaki käyttöä rahalle. Asutaan ihan suomen mittapuulla lumisessa paikassa ja pihassa paljon paikkoja mistä lumi pitää ensin heittää penkalle päin ja vasta toisella tai kolmannella ajolla yltää ajoradalta pois kun ollaan rakennusten välissä niin sais olla voimaa käsitellä vähän enemmän lunta kerralla ettei tarttis samoja uria ajaa kerta toisensa jälkeen.

Lisätoiminnot ei muuten pakollisia mutta ois kiva jos ois lineaarinen vaihelaatikko, onks tää nyt hydrostaattinen vai mikä, vanhassa on nyt 4 eteen 2 taakse tai no 2-3 eteen ja helvetin monta vapaata. Sopivan etenemisvauhdin ettiminen on aina välillä tuskaa kun hitain on tuskastuttavan hidas ja mööpeli tukehtuu jos ei löydä sitä kakkosta tällä kertaa laatikosta
Renkailla olevan, siihen ketjut ja kytkettävä lukko tasauspyörästöön niin pääsee pitkälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 374
Viestejä
4 506 024
Jäsenet
74 390
Uusin jäsen
Do0zy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom