Lumilinko

Lunta alkaa olla metrin verran joka puolella, ja lisää tulee kokoajan.
Tekeekö tällä Verkkiksen tarjous Stattilla mitään?
Itselläni on tuo ja ihan hyvin on pärjänny kaksi talvea suht isolla pihalla.
 
Itselläni on tuo ja ihan hyvin on pärjänny kaksi talvea suht isolla pihalla.
Minkälaiseen penkkaan tuo jaksaa mennä?
Eihän sitä monesti tarvitse umpeen lingota, mutta jos käy aura pukkaamaassa liittymän umpeen, tai katolta tulleita lumia haluaa siirrellä seinän vierestä niin olisi hyvä. Vai pitääkö suosiolla katsella tehokkaampaa laitetta.
Piha nyt ei ole kovin iso, joku 150 neliötä voisi pitää lumesta puhtaana, sekä jotain kulkureittejä. Ei sitä tuhannen neliön tontilla paljoa voi ollakaan.
 
Minkälaiseen penkkaan tuo jaksaa mennä?
Eihän sitä monesti tarvitse umpeen lingota, mutta jos käy aura pukkaamaassa liittymän umpeen, tai katolta tulleita lumia haluaa siirrellä seinän vierestä niin olisi hyvä. Vai pitääkö suosiolla katsella tehokkaampaa laitetta.
Piha nyt ei ole kovin iso, joku 150 neliötä voisi pitää lumesta puhtaana, sekä jotain kulkureittejä. Ei sitä tuhannen neliön tontilla paljoa voi ollakaan.

Huonosti noi peruslingot selviää penkkaan tai tamppaantuneeseen lumeen menemisestä. Tässä ketjussa vähän aiemmin joku kehui hydrostaattisella voimansiirrolla olevaa mallia tähän työhön.
 
Huonosti noi peruslingot selviää penkkaan tai tamppaantuneeseen lumeen menemisestä. Tässä ketjussa vähän aiemmin joku kehui hydrostaattisella voimansiirrolla olevaa mallia tähän työhön.
Joo näinhän se varmasti on. Videoiden ja käyttäjäkokemusten perusteella uskoisin pärjääväni tuolla Stattilla. Heti alkutalvesta kun tuolla pitää alueet puhtaana ei sitä metrin penkkaa toki pääse syntymäänkään, kuten kolan kanssa touhutessa huomaamatta näköjään käy.
 
Minkälaiseen penkkaan tuo jaksaa mennä?
Eihän sitä monesti tarvitse umpeen lingota, mutta jos käy aura pukkaamaassa liittymän umpeen, tai katolta tulleita lumia haluaa siirrellä seinän vierestä niin olisi hyvä. Vai pitääkö suosiolla katsella tehokkaampaa laitetta.
Piha nyt ei ole kovin iso, joku 150 neliötä voisi pitää lumesta puhtaana, sekä jotain kulkureittejä. Ei sitä tuhannen neliön tontilla paljoa voi ollakaan.
Jos se kasa ei ole ihan jäätynyt niin kyllä se yhdestä aura penkasta selviää kun hitaasti ajelee sekä lapiolla avittaa ja suurimmat kokkareet pilkkoo. Ite olen siirtäny katon lumet kauemmat seinästä sillä.
 
Minkälaiseen penkkaan tuo jaksaa mennä?
Eihän sitä monesti tarvitse umpeen lingota, mutta jos käy aura pukkaamaassa liittymän umpeen, tai katolta tulleita lumia haluaa siirrellä seinän vierestä niin olisi hyvä. Vai pitääkö suosiolla katsella tehokkaampaa laitetta.
Piha nyt ei ole kovin iso, joku 150 neliötä voisi pitää lumesta puhtaana, sekä jotain kulkureittejä. Ei sitä tuhannen neliön tontilla paljoa voi ollakaan.
Pyörävetoisista loppuu pito. Muuten kyllä halpislingolla heittää märkääkin lunta mukavasti.
 
Jotkut AL-KOn koneethan on Saksassa tehty (saksalainen merkkihän tuo on), miten lie tuo linkattu?

Kiinassa taisi oma akkulinko olla väsätty.
 
Jotkut AL-KOn koneethan on Saksassa tehty (saksalainen merkkihän tuo on), miten lie tuo linkattu?

Kiinassa taisi oma akkulinko olla väsätty.
En nyt varsinaisesti yllättyisi vaikka olisi Kiinassa tehty.
Valtuutettu huoltoliike löytyy onneksi läheltä mikäli takuuaikana jotain rassattavaa ilmenee.
 
Sisäinen Pelle Peloton kyselee tyhmiä. Huomasin, että tuossa omassa laitteessa(ja varmaan aikalailla kaikissa :lol:) on kuupan alaosassa terä joka kerää lunta(vähän niinkö kolan metallinen huuli) niin aloinki miettiin mitä jos tuota terää teroittas vaikka rälläkällä? Tuo on siis mallia irroitettava. Joskus vähän haastavaa ottaa lunta jos on kovin pakkaantunu niin mietin olisko tuon teroittamisella ratkaistu tuo "ongelma"? Toki jos sen terottaa niin silloinhan se saattaa purra vielä lujemmin kiinni lumeen :hmm:
 
Sisäinen Pelle Peloton kyselee tyhmiä. Huomasin, että tuossa omassa laitteessa(ja varmaan aikalailla kaikissa :lol:) on kuupan alaosassa terä joka kerää lunta(vähän niinkö kolan metallinen huuli) niin aloinki miettiin mitä jos tuota terää teroittas vaikka rälläkällä? Tuo on siis mallia irroitettava. Joskus vähän haastavaa ottaa lunta jos on kovin pakkaantunu niin mietin olisko tuon teroittamisella ratkaistu tuo "ongelma"? Toki jos sen terottaa niin silloinhan se saattaa purra vielä lujemmin kiinni lumeen :hmm:
Helpompi nostaa sitä ja antaa pyörivän terän höylätä mitä höylää?
 
Onko kenelläkään ehdotusta Statt s8000 liukukenkien korvaajiksi? Kiiinitysreikien pitäisi olla hieman laajemmin säädettävät. Alkuperäset eivät säädy tarpeeksi alas että saisi raon kolan alle. Tällä hetkellä makaa täysin maassa alaosa ja tökkiminen sen mukaista.
 
Sitten kun säädät ylös saat vetää kolalla toisen kierroksen.
Linko on keskitalven laite, huono silloin kun piha jäätyy epätasaiseksi kelin sahatessa.
 
Huonosti noi peruslingot selviää penkkaan tai tamppaantuneeseen lumeen menemisestä. Tässä ketjussa vähän aiemmin joku kehui hydrostaattisella voimansiirrolla olevaa mallia tähän työhön.
Hydrostaattinen on niin suuri etu, että en perinteistä harkitsisikaan molempia testattuani. Kun veto on jatkuvasti päällä ja vivusta säädetään portaattomasti suunta ja vauhti, voi konetta hyökkäyttää edestakaisin. Tällöin sen massa avustaa etenemistä tiukassa paikassa, eikä rasita kuskia tai hihnoja. Pidon riittäessä voi vauhdin säätää maksimaaliseksi pitäen moottorin täysin kuormitettuna, tämäkin on perinteisellä voimasiirrolla vaikeampaa.
 
Sitten kun säädät ylös saat vetää kolalla toisen kierroksen.
Linko on keskitalven laite, huono silloin kun piha jäätyy epätasaiseksi kelin sahatessa.

Käsitin että siinä pitäisi olla kuitenki joku 3mm maahan varaa kolasta että menee oikeasti liukukengillä eikä vain pohja raahaa maata pitkin.
 
Onko kenelläkään ehdotusta Statt s8000 liukukenkien korvaajiksi? Kiiinitysreikien pitäisi olla hieman laajemmin säädettävät. Alkuperäset eivät säädy tarpeeksi alas että saisi raon kolan alle. Tällä hetkellä makaa täysin maassa alaosa ja tökkiminen sen mukaista.
Onko mahdollista, että olis se kidan alla oleva kulutusterä vaikka väärinpäin? Siis jos siinä sellainen on.
 
Pitääpä tarkistaa tuo terän asennus seuraavan kerran.

senhän on tarkoitus scrapata maata jos haluaa kaikki lumet pois asfaltilta. soralla kannattaa jättää rako
Osittain nurmikollakin joutuu ajamaan niin kompromissina pitää hieman säätää ylemmäs — kunhan selviää miksi tuo säätövara on jo tapissa.
 
Saman huomasin omassa s8000 stattissa että korkeimmillaankin terä ottaa kiinni tallin lattiaan, alemmas laskemalla saisi vain kidan reunukset tekemään syvempiä uria pihaan. Edellisessä lingossa noilla sai terän selvästi irti maasta.
 
Koska nuo on aika hurjasti tuota terää edempänä, niin onhan renkaissa riittävät ilmanpaineet? Silläkin nostaa puolisen senttiä - sentin terää ylöspäin
 
Pääsi nyt käymään niin että Al-kot oli loppuneet Tokmannin nettikaupasta niin tilasin Stattin verkkokaupasta.
Huomenna kasaamaan ja sisäänajoa suorittamaan.
Kulmavaihteeseen menee heti kättelyssä kulmavaihderasva ja moottoriin jotkut 5w-30 purkin jämät. Öljynvaihto sitten 1-2h jälkeen.
1000012099.jpg
 
Pääsi nyt käymään niin että Al-kot oli loppuneet Tokmannin nettikaupasta niin tilasin Stattin verkkokaupasta.
Huomenna kasaamaan ja sisäänajoa suorittamaan.
Kulmavaihteeseen menee heti kättelyssä kulmavaihderasva ja moottoriin jotkut 5w-30 purkin jämät. Öljynvaihto sitten 1-2h jälkeen.
Muista kiristää/säätää/rasvaa about kaikki mikä liikkuu. Itellä ainaki piti säätää vetopyörän kaapelista sitä mutteria tiukemmalle kun rupesi lipsumaan ja myös tuota lumitorven kääntöjousta kun vakiona heilu mitensattuu
 
Muista kiristää/säätää/rasvaa about kaikki mikä liikkuu. Itellä ainaki piti säätää vetopyörän kaapelista sitä mutteria tiukemmalle kun rupesi lipsumaan ja myös tuota lumitorven kääntöjousta kun vakiona heilu mitensattuu
Kiitos vinkistä. Tuossa jo kävin laitetta läpi osittain niin pari pulttia ainakin oli melkein irti, ja yksi moottorin kiinnitysmutteri puuttui kokonaan. Testilinkouksia tehdessä löysi tiensä kitaan lasten lumikola joka oli hautautunut lumeen. Hyppäsi koko akseli pois paikoiltaan. Otin laakerit irti ja muljautin akselin takaisin paikoilleen kidan peltejä levittämällä. Saa nähdä tuliko jotain vaurioita jotka tulee esiin myöhemmin.
 
Noniin, talvea varten pitäisi nyt alkaa miettiä lumilinkoa. Hintaluokkaa noin 500-700 eur, ja polttiskäyttöinen. Onko suosituksia? Ja onko jotain syytä miksei esim tällainen Julan alle 400 eur? Lumilinko | Yksivaihelinko | Meec Tools | Jula
Tämä on 200m2 aurauksessa ollut pari talvea käytössä ja hyvin toimii kun osti ketjut pyöriin. Jos olisi enemmän aurattavaa niin se Bilteman halvempi telalinko olisi varmaan sopiva parannus.

Tuo Jula on yksivaiheinen niin veikkaan loppuvan potkun jos on paljon märkää lunta. Verkkiksellä on sitten keväämmällä noita linkoja outletissä suht halvalla.
 
Tämä on 200m2 aurauksessa ollut pari talvea käytössä ja hyvin toimii kun osti ketjut pyöriin. Jos olisi enemmän aurattavaa niin se Bilteman halvempi telalinko olisi varmaan sopiva parannus.

Tuo Jula on yksivaiheinen niin veikkaan loppuvan potkun jos on paljon märkää lunta. Verkkiksellä on sitten keväämmällä noita linkoja outletissä suht halvalla.
Meikäläisellä sama linko mutta s6000. Ei pahaa sanottavaa, ketjut mullakin on mutten ole käyttänyt. Juuri vaihdoin öljyt tuohon
 
Noniin, talvea varten pitäisi nyt alkaa miettiä lumilinkoa. Hintaluokkaa noin 500-700 eur, ja polttiskäyttöinen. Onko suosituksia? Ja onko jotain syytä miksei esim tällainen Julan alle 400 eur? Lumilinko | Yksivaihelinko | Meec Tools | Jula
se vielä muistutuksena että jos lingottava alue/tie on sepelissä niin vaarana on että routa nostaa sepeliä ylös ja silloin lumilinko heittää myös sepeliä ja pahaan paikkaan mennessä sepeli voi jumittaa kierukan tms eli murtopultti voi mennä poikki jne.
jos on hiekkatie/asfalttia niin silloin ei ole ongelmia.

ps muistakaa kaikki ostaa niitä murtopultteja (ja hihnoja yms ) nyt varastoon sillä talvella niistä voi olla pulaa kun muutkin niitä sitten ostavat :)
 
Hetken asiaa pohdittuani totesin että Tokmannin AL-KO on kokonaisuutena järkevämpi ostos.
Pari kW tehoa lisää, ja varaosia on saatavilla.

Ostitko tän ja oletko ollut tyytyväinen? Itsellä kans lingon hankinta edessä ja ei raskis yli 1500e käyttää niin näyttäs että tää vois olla soiva peli. Toki saa heittää ehdotuksia muutkin jos on selkeästi joku parempi tohon rahaan,
 
Ostitko tän ja oletko ollut tyytyväinen? Itsellä kans lingon hankinta edessä ja ei raskis yli 1500e käyttää niin näyttäs että tää vois olla soiva peli. Toki saa heittää ehdotuksia muutkin jos on selkeästi joku parempi tohon rahaan,
En ostanut, olivat loppu. Ostin sitten Statt S6000 tarjouksesta.
Jos nyt olisin linkoa ostamassa niin varmaan jonkun Hondan/Yamahan/vastaavan laatupelin ostaisin käytettynä.
 
Saatana kun on hankalaa tää valinta.. Onko bilteman telamallista mitää kokemuksia kellään, käsittääkseni motti sama kuin muissakin kiinan malleissa ja se ei olis se heikoin lenkki ainakaan?
 
Saatana kun on hankalaa tää valinta.. Onko bilteman telamallista mitää kokemuksia kellään, käsittääkseni motti sama kuin muissakin kiinan malleissa ja se ei olis se heikoin lenkki ainakaan?

Mikset osta vaan edullisinta ja kokemuksen perusteella sitten "parempaa"? Kyllähän nuo aika hätäseen vaihtaa omistajaa käytettynä* :hmm:

Mie ostin FB kirpparilta käytetyn kiinan vekottimen, myytiinköhän näitä klasulla aikanaan, ja yhden talven perusteella ei mitään pahaa sanottavaa. Jakso lingota keväälläkin märän lumen etu- ja takapihalta helposti(ehkä 60cm lunta, kuupan korkeus 40cm), olisko tuossa joku 700m² yhteensä alaa. Tämä kokemus siis täältä napapiirin pohjoispuolelta.

*ainakin täällä
 
Saatana kun on hankalaa tää valinta.. Onko bilteman telamallista mitää kokemuksia kellään, käsittääkseni motti sama kuin muissakin kiinan malleissa ja se ei olis se heikoin lenkki ainakaan?
Moottori ihan ok, janoinen ja pahan hajuinen.

Telaston ensimmäisen pyörän säde liian pieni. Aiheuttaa ettei etene kunnolla.
Vaikeasti hallittava lumenheitto, lentää pienillä tonteilla helposti vika paikkaan.
Kääntyminen ja hallinta kehnoa.
Hihnavälitteinen, jatkuvasti pientä ongelmaa.
Osta ennen laillinen pyörävetoinen johon ketjut sekä laillisella vedon välityksellä. Ja mahdollisesti lukolla. Vaikka sitten käytettynä.Vähemmän murhetta.
 
Moottori ihan ok, janoinen ja pahan hajuinen.

Telaston ensimmäisen pyörän säde liian pieni. Aiheuttaa ettei etene kunnolla.
Vaikeasti hallittava lumenheitto, lentää pienillä tonteilla helposti vika paikkaan.
Kääntyminen ja hallinta kehnoa.
Hihnavälitteinen, jatkuvasti pientä ongelmaa.
Osta ennen laillinen pyörävetoinen johon ketjut sekä laillisella vedon välityksellä. Ja mahdollisesti lukolla. Vaikka sitten käytettynä.Vähemmän murhetta.
Mitä meinaat laillisella? :) Entä sitte tuo pyörämalli, onko se parempi?
 
Mitä meinaat laillisella? :) Entä sitte tuo pyörämalli, onko se parempi?
Veikkaan että murresana tarkoittaen kunnollista, pyörällinen siksi että telasto lisää muutaman satasen aina eelleen, kalliimmissa malleissa vielä enemmän, joten saman hintainen pyörämalli on teoriassa aina parempi.
 
Kokemuksia kellään noista taloonpistecomin ja netraudan Matrix lumilingoista?
Onko saanut osia tai käykö jotkin muut, koneeseen menevät varaosat käyvät muualta kun Loncin kone?
 
Saatana kun on hankalaa tää valinta.. Onko bilteman telamallista mitää kokemuksia kellään, käsittääkseni motti sama kuin muissakin kiinan malleissa ja se ei olis se heikoin lenkki ainakaan?
Minulla ollut 13v Glansilta vastaava telalinko. Ne ovat kaikki samoja vehkeitä, mutta eri väriin maalattuja ja eri tarroilla tilaajan mukaan. Se on generic Kiinalainen "7113"-malli, jota on lukemattomilla merkeillä myynnissä. Mallimerkintä tarkoittaa 71cm leveä ja 13hv moottori.

Ostin aikoinaan telalingon, koska välillä teen nurmikolle käytäviä. Jos ajelee ainoastaan kovalla alustalla, pyörämalli on parempi ja ketterämpi. Loncin on laatumoottori, Hondan 1/1 kopio, eikä siinä ole ongelmaa. Kitkapyöriä mennyt pari kappaletta, pari vaijeria, yhdet hihnat ja siinäpä se alkaa olla. Voimaa on yllin kyllin, vaikka minulla on vanhempi 11hv versio. Teho ei lopu siitäkään. Menee ongelmitta puolen metrin hankeen ja heitän sillä penkkoja tien yli metsään. Pieniin pihahommiin ehkä turhankin tehokas ja järeä peli. Hintaansa nähden lie ok, mutta isolla rahalla varmasti saa parempia.
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin sitte eilen Glansin 13hv telavehkeen kun oli pieni ale eiliseen asti. Eiköhän tuolla pärjää. Biltema oli toinen vaihtoehto vaan siinä hallintalaitteet eri päin ja 11hv Loncin niin kallistui Glanssin malliin. Pitää laitella kokemuksia kunhan kertyy.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Meillä on pariinkin kertaan ollut jo lumilinko, mutta myyty sitten kuitenkin pois lähinnä tilanpuutteen vuoksi.
Nyt ajattelin jälleen joskos sellaista hommaisi, sähkövehkeet kun olisi aika paljon pienempiä ja kevyempiä sekä meillä kun toi tie on noin 30m pitkä ja puolivälissä olisi vielä pistorasiakin...
Se vaan että kun tuosta matkasta 90% on mäkeä niin se on aika vittumaista olla laitteella missä ei ole vetoa, ainakin kun sellainen bensavehje oli se oli helvettiä, mutta onko tollasella sähköisellä sit paljonkin kevyempää vetää?

Oon nyt katsonut oikeastaan kolmea mallia:

Stiga akkukäyttöinen:

AL-KO akkukäyttöinen:

Sekä

AL-KO sähkökäyttöinen:

Mites tollanen sähkökäyttöinen vertautuu akkukäyttöisiin?
Onko näistä kokemuksia täällä?
 
Pienen pihan linkoa katsellut. Onko tästä Kärkkäisen ”gxt” mallista kokemusta tai sanottavaa? 499€ hinnalla ei paha.

Äkkiseltään vaikuttaa samalta kuin Biltema ST-56, Tokmannin Brücke jne., mutta tässä on sähköstartti mahdollisuutena.

Lisäksi mietin kaveriksi Bilteman akkulumilapiota.
 
Pienen pihan linkoa katsellut. Onko tästä Kärkkäisen ”gxt” mallista kokemusta tai sanottavaa? 499€ hinnalla ei paha.

Äkkiseltään vaikuttaa samalta kuin Biltema ST-56, Tokmannin Brücke jne., mutta tässä on sähköstartti mahdollisuutena.

Lisäksi mietin kaveriksi Bilteman akkulumilapiota.

Sama kiinalinko kuin kaikki muutkin halpahallilingot. Väri ja hinta vaihtelevat. Ihan toimiva laite on siinä kuin muutkin.
 
Pienen pihan linkoa katsellut. Onko tästä Kärkkäisen ”gxt” mallista kokemusta tai sanottavaa? 499€ hinnalla ei paha.

Äkkiseltään vaikuttaa samalta kuin Biltema ST-56, Tokmannin Brücke jne., mutta tässä on sähköstartti mahdollisuutena.

Lisäksi mietin kaveriksi Bilteman akkulumilapiota.

Varmaan ihan toimiva peli, nuoskalumen kans voi tulla ongelmia. Hanki ketjut jos ostat tuon tai minkä tahansa pyörillä olevan.
Hankin itse käytettynä loncin 337cc koneella olevan telavehkeen, pitänee kysellä kone-glanssista hihnoja jne varalle kun ilmeisesti sieltä joskus uutena hankittu laite.
 
Itse kuvittelin että sähköstartti on välttämätön, kun oma briggs strattonilla varustettu linko oli helvetin jäykkä saada vetämällä käyntiin - kunnes tajusin että kaasarissa on vikaa ja laite valutti ylimääräistä soppaa sylinteriin seisonnassa, ja siksi käsin käyntiin veto oli vaikeaa. Sähköstartti sitten jaksoi tuutata ylimääräiset bensa pakoputkesta pihalle. Nyt kun kasari on kunnossa, tuo on ylivoimaisesti helpoin vetämällä käynnistettävä laite. Ei vaadi kun pienen nykäisyn. Selvästi helpompi kun vaikka raivaussaha tai ruohonleikkuri.
 
Joo en itsekään ole avalanchessa starttia kaivannut. Tosi kevyt nykäistä ja hyvät ryypyt niin pääasiassa ekalla aina käyntiin.
 
Omassa tela-Glunnsissa on 230V sähköstartti, mutta en ole kertaakaan edes kokeillut. Loncin lähtee kertavedolla.
 
Omassa tela-Glunnsissa on 230V sähköstartti, mutta en ole kertaakaan edes kokeillut. Loncin lähtee kertavedolla.
Vedin omaa Toro-linkoa ekan talven orjallisesti piuhan päähän, että sai käytettyä sähköstarttia kun ei ole akullinen startti. Viime talvena oli jatkoroikka rikki ja tuli sitten kokeiltua mielessäni parjaamaani vetostarttia, ei ole sen jälkeen tarvinnut roikkaan vetää. Pieni nykäys narusta ja jo rallattaa kone.

Omat muistikuvat noista vetostarteista on huonokuntoisista ruohonleikkureista jostain 90-luvulta, joita sai nykiä 10 minuuttia ennen kuin kone edes pihahti.
 
Hyvin tuokin loncin lähtee ekalla vetämällä käyntiin, kuten myös ruohonleikkuri, joka taas hondan koneella.
Käyttääkö muut pienkone bensaa vai 98-oktaanista?
 
Hyvin tuokin loncin lähtee ekalla vetämällä käyntiin, kuten myös ruohonleikkuri, joka taas hondan koneella.
Käyttääkö muut pienkone bensaa vai 98-oktaanista?

Mie viime talvena taisin laittaa ihan 98, mutta viimesellä kerralla kun pihaa linkosin laitoin pienkonebensaa niin voi jättää kesäksi bensat tankkkiin. Pari viikkoa sitten ku tuli ensilumet niin kävin lingon hakemassa ja nykäsystä käyntiin niinkö palmun alta. Omani siis tuo klasussa aikoinaan myyty Cotechin linko.
 
98 olen käyttänyt kaikissa pihapäristimissä ja pienkoneissa. 2-tahteihin Teboil 2t bike synteettinen öljy. Pienkonebensaa en ole ikinä kokeillut ja nuukuus potkii vastaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 432
Viestejä
4 556 489
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom