• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Lumilinko

Pitäis löytää lumilinko kun appiukon vanha alkaa oleen niin monesta paikkaa väljä tai rikki parinkymmenen vuoden jälkeen että vaatis kokonaan purkamisen ja uudelleenrakentamisen. Mikähän olis pätevä kampe jossain 1.5k ympäristössä tai ainakin alta 2k hinnoissa. 5 tonnin honda ois varmasti kiva mutta on muutaki käyttöä rahalle. Asutaan ihan suomen mittapuulla lumisessa paikassa ja pihassa paljon paikkoja mistä lumi pitää ensin heittää penkalle päin ja vasta toisella tai kolmannella ajolla yltää ajoradalta pois kun ollaan rakennusten välissä niin sais olla voimaa käsitellä vähän enemmän lunta kerralla ettei tarttis samoja uria ajaa kerta toisensa jälkeen.

Lisätoiminnot ei muuten pakollisia mutta ois kiva jos ois lineaarinen vaihelaatikko, onks tää nyt hydrostaattinen vai mikä, vanhassa on nyt 4 eteen 2 taakse tai no 2-3 eteen ja helvetin monta vapaata. Sopivan etenemisvauhdin ettiminen on aina välillä tuskaa kun hitain on tuskastuttavan hidas ja mööpeli tukehtuu jos ei löydä sitä kakkosta tällä kertaa laatikosta
Tuppaa kustantamaan hydrostaattisella laatikolla lingot 3000 € alkaen. Esim Hussen 427 pyöräversio on 2990. Muut vaihteistot on sitten alla olevan kuvan kaltaisia ” High tech” muunnelmia ja välillä saattaa alkaa sutimaan ymmärrettävästä syystä.

IMG_3337.png
 
Nyt selvis syykin, miksi tuo oma HSS 760 AET tuotu vaihtoon käytännössä ehkä muutaman tunnin käytön jäljiltä. Ajelin nyt toisen kerran koneella ja huomasin melko kolkon oloista kolinaa vaihteiston kohdalta ja siritystä moottorista. Soittelin jo liikkeeseen, että onko edellinen tuonut hajotetun koneen niille vaihtoon. Oli kuulemma vaihtanut sen vain isompaan ja yhden ajokerran jälkeen.
No purkamaan sitten talliin ja päällyksiä irti. Pakoputken suojakuori on kiinni suojapellissä, joka kiinni sylinterissä. Suojakuoren mutterit oli kiristetty sen verta jo tiukalle, että oli vähän kulmista jo lähtenyt. Ne auki ja 2 kolmesta suojapellin ruuvista oli täysin irti. Eli irtoruuvit ja prikat siritteli mukavasti. Kunnon tiukkaus ja suojakotelo takaisin niin sirinät loppui siihen.
Epäilyttävän karmea kolistus taas johtui siitä, että molemmat kiristysvaijerit oli niin löysällä, että vaihdekahvassa ja heittokahvassa löytyi tyhjää ensin 4 senttiä, kunnes tuntui vastusta pätkääkään. Vaijerit sen verta tiukalle, että jouset nousi irti runkopelleistä, muttei yhtään kiristystä. Kalina loppui siihen ja äänimaailma palasi normaaliksi. Telat kun vielä kiristeli oikeaan tiukkuuteen, niin alkoi olla kone kunnossa
Pikkaisen kyllä jäi ihmetyttämään se, että miten jotkut liikkeet laittaa uusia koneita myytäessä vireeseen. Epäilen, että otettu vain laatikko pois, bensat tankkiin ja menoksi. Vaijerien klappi oli kyllä kohtuu reipas ja seuraava aste löystymisestä olisi sitten alkanut jo käräyttää hihnojakin. Tyhjäkäynti on vissiin myös yritetty virittää sen mukaan, ettei kolise, tai siristä, niin se vielä pitää seuraavalla ulosviennillä laittaa oikeaksi. Tästä vasta siis alkoi koneen virallinen elämä.
 
Viimeksi muokattu:
Oma kiinalinko hajosi metrin ajon jälkeen, hihna ja rulla lähti lentoon. Biltema kyllä korjasi tuon parissa päivässä, ja sain vaivannäöstä korvauksen.
 
Linko ollu nyt taloudessa sen reilu viikon ja noviisi tyhmien kysymysten kanssa liikkeellä :lol:

Mitähän mie teen väärin kun tuntuu tuon lingon ns. nypyttävän? Jättää siis semmosta nimismiehen kiharaa? Veto päällä se menee hyvin, mutta välillä johonki tökkää ja pikkasen nostan keulaa niin meno jatkuu == nyppylöitä. Tuossahan on 4 vaihdetta eteen ja samaa ilmenee kaikilla nopeuksilla. Tämä huomio siis tuosta pihasta joka on kolattu aina, mutta kun menen linkoamaan takapihalle polkua liiteriin niin menee suoraan ja tasaisesti eikä jää mihinkään "kiinni" aiheuttaen nypytystä.

Huomasin, että tuossa on siinä huuvassa(=se minkä sisällä pyörii se lumen heitin? Termit hakusessa :shy:) semmoset säätöpalat reunoilla. Ne oli aika alhaalla niin korjaantuisko tuo jos noita säätäis vähän ylöspäin? Kuvittelisin sen hyrrän luovan sen verran imua, että "imee" sen lumen sisään vaikkei ihan terät osukkaan maahan asti(en tiedä osuuko ne maahan asti tuossa alimmalla tasolla)?

Tänään jonku pari senttiä sai lingota ja mietinki siinä, että tässä menee paljon pidempään aikaa kun kolalla ottais, mutta kun nyt vaan oli pakko päästä kokeileen käytännössä :whistling: Pakkasta ollu kohta viikon verran alle 20 ja kone ollu viikon käyttämättä pihalla, pari painallusta pässin kivekseen ja nykäsystä käyntiin, ihan hyvä kun mietin pitäiskö auto jättää pihalle ja laittaa linko säilöön lämpimään talliin. Olkoot pihalla siis :tup:
 
Säädä niitä jalaksia vähän alemmas, jotta sen kuupan "scraper barin" ja maan väliin jää vähän enemmän tilaa. Itse 3d tulostin muoviset vähän pidemmät ja leveämmät jalakset kun nuo vakiot peltiset.

Tossa hyvä tutoriaali, itelle taisin pistää jonkun 5mm rakoa maan ja kuupan terän väliin.

 
Linko ollu nyt taloudessa sen reilu viikon ja noviisi tyhmien kysymysten kanssa liikkeellä :lol:

Mitähän mie teen väärin kun tuntuu tuon lingon ns. nypyttävän? Jättää siis semmosta nimismiehen kiharaa? Veto päällä se menee hyvin, mutta välillä johonki tökkää ja pikkasen nostan keulaa niin meno jatkuu == nyppylöitä. Tuossahan on 4 vaihdetta eteen ja samaa ilmenee kaikilla nopeuksilla. Tämä huomio siis tuosta pihasta joka on kolattu aina, mutta kun menen linkoamaan takapihalle polkua liiteriin niin menee suoraan ja tasaisesti eikä jää mihinkään "kiinni" aiheuttaen nypytystä.

Huomasin, että tuossa on siinä huuvassa(=se minkä sisällä pyörii se lumen heitin? Termit hakusessa :shy:) semmoset säätöpalat reunoilla. Ne oli aika alhaalla niin korjaantuisko tuo jos noita säätäis vähän ylöspäin? Kuvittelisin sen hyrrän luovan sen verran imua, että "imee" sen lumen sisään vaikkei ihan terät osukkaan maahan asti(en tiedä osuuko ne maahan asti tuossa alimmalla tasolla)?

Tänään jonku pari senttiä sai lingota ja mietinki siinä, että tässä menee paljon pidempään aikaa kun kolalla ottais, mutta kun nyt vaan oli pakko päästä kokeileen käytännössä :whistling: Pakkasta ollu kohta viikon verran alle 20 ja kone ollu viikon käyttämättä pihalla, pari painallusta pässin kivekseen ja nykäsystä käyntiin, ihan hyvä kun mietin pitäiskö auto jättää pihalle ja laittaa linko säilöön lämpimään talliin. Olkoot pihalla siis :tup:
Säädä keula ylemmäs jos tökkää.

Joku 10cm kun on lunta tulee linkoa käytettyä.
 
Kysytääns parviälyltä, jos jollain olisi samantyylistä kokemusta ollut...
Potilas on Stiga ST5266 P Track lumilinko, eli ST 5266 P TRAC
Muuten pelaa kuin kuuluisa junan vessa, mutta outo ongelma. Vekotin vuoden vanha ja ei mikään älytön pihakoko eli käyttötunteja ei hirveästi ole.

Välillä veto yhtäkkiä katkeaa ja veto ei toimi eteen eikä taakse. Ajovivun vaijeri on tuntumani mukaan riittävän tiukalla ja kun tuo vetokatkos tulee, ei auta mitään vaikka sitä vaijeria työntää kengällä tiukemmalle, eli vika ei tuntuisi olevan siinä. Ei auta vaikka laitetta tönäisee vähän että telat pyörivät. Sitten hetken kuluttua veto on taas suht normaali, ja saattaa toimia hyvin useammankin käyttökerran.
Tosiaan ajovaijeria ei oikein voi lisää tiukata kun se lähtee liikkeelle nyt melkein heti kun vipua lähtee painamaan. Linko osa pyörii kyllä kokoajan ilman mitään luistoja.

Autotalli tällähetkellä varattu joten en ole päässyt ropaamaan, ei ole näillä pakkasilla viitsinyt pihalla kääntää nokilleen jotta vilkaisisi pohjalevyn alle.

Onko ideaa mikä tuossa nyt on vialla? Onko tuolle ajovivulle/hihnankiristykselle jotain muuta säätöä noissa kuin tuo pelkkä vaijeri?
Vaihteet toimmivat normaalisti, silloin kun vetoa löytyy. Ja mielestäni tasauspyörästön vapautusvipukin.

Eli mitä tarkistaa ensimmäiseksi?
 
Josko tuossa on samanlainen vetokiekko vaihteena, kuin just ylempänä laitoin. Jos heitto hihna pitää, niin epäilen, että vetopyörä sutii kiekon päällä. Sen kun joutuu kitkalla aina lämmittämään, että alkaa vetää, niin kohta on kitkapyörä sileänä.
Pari skenaariota on tuohon vetoon. Kiekko saa sulanutta vettä jostain päällensä. Tai rasvaa päätynyt ruiskutellessa väärään paikkaan. Veto tietysti vaatii myös painoa tuolle johdinpyörälle, joka painaa kiekkoa. Brekleenerillä lähtee rasvat heti. Vesi saattaa päätyä erikoisiakin reittejä voitelemaan tuollaista vaakatason vetokiekkoa sinne kotelon sisään.
Tässä nyt vain yksi ajatelma noista pykälä vaihteisista, josko miten ovat sitten toteutettuja. Hydrovetoiseen ei tule sutimisongelmaa niin helposti, kun hihnat on kuitenkin aina pystyssä. Hydrossa hihna siis pyörittää hydraulipumppua vakio teholla ja nopeus virtaamalle säädetään venttiilillä. Vetorattaat ja ketjut menee muutoin, kuten noissa muissakin. Kuivaus, rasvanpoisto ja kireyden tarkastus pätee molemmille vetotavoille. Päähihnat todennäköisesti pitää molemmissa vaihtokuntoon asti, mutta kitkavaihde siis voi sutia muualtakin kuin näkyvältä päähihnalta.
Edit. Ei tuo kiekko ehkä olekaan vaakatasossa, mutta saattaa se kastua kuitenkin. Rasvat tietysti pysyy ihan kunhan pääsee kontaktiin.
 
Viimeksi muokattu:
Josko tuossa on samanlainen vetokiekko vaihteena, kuin just ylempänä laitoin. Jos heitto hihna pitää, niin epäilen, että vetopyörä sutii kiekon päällä. Sen kun joutuu kitkalla aina lämmittämään, että alkaa vetää, niin kohta on kitkapyörä sileänä.
Pari skenaariota on tuohon vetoon. Kiekko saa sulanutta vettä jostain päällensä. Tai rasvaa päätynyt ruiskutellessa väärään paikkaan. Veto tietysti vaatii myös painoa tuolle johdinpyörälle, joka painaa kiekkoa. Brekleenerillä lähtee rasvat heti. Vesi saattaa päätyä erikoisiakin reittejä voitelemaan tuollaista vaakatason vetokiekkoa sinne kotelon sisään.
Tässä nyt vain yksi ajatelma noista pykälä vaihteisista, josko miten ovat sitten toteutettuja. Hydrovetoiseen ei tule sutimisongelmaa niin helposti, kun hihnat on kuitenkin aina pystyssä. Hydrossa hihna siis pyörittää hydraulipumppua vakio teholla ja nopeus virtaamalle säädetään venttiilillä. Vetorattaat ja ketjut menee muutoin, kuten noissa muissakin. Kuivaus, rasvanpoisto ja kireyden tarkastus pätee molemmille vetotavoille. Päähihnat todennäköisesti pitää molemmissa vaihtokuntoon asti, mutta kitkavaihde siis voi sutia muualtakin kuin näkyvältä päähihnalta.
Juu, tuollainen perinteinen vaihteisto siellä on, ei ole hydrovetoinen.
Samaa mietin että olisikohan vettä tai rasvaa siellä väärässä paikassa, mietin vain että olisikohan siellä vielä joku säätö mistä en tiedä.
Pitää tehdä jollain kostilla autotalliin tilaa että pääsee vilkaisemaan mitä filunkia siellä on.
 
Onhan tuossa jotain jousia ja vaijereita kiristeltäväksi. Kattoo myös, ettei vapautusvaijeri ole liian löysällä heti alkuunsa.

IMG_3341.png
 
Viimeksi muokattu:
Tuli mieleen myös tuon vetokiekon nostokoneisto. Siellä on niveliä, jotka saisi myös olla takeltelemattomia. Availin tuossa takapihan porttia ja siellä on saranoissa muoviholkit keventämässä kitkaa ja kulumista. Reilummin pakkasta, niin melkoista narinaa ja pauketta pitää avatessa ja vastustaa ihan kunnolla jo. Lämmöt nollaan ja avautuu kuin liukurilla. Kuivavoiteluainetta pitää kesällä muistaa laittaa, eli Teflon spray pitäisi toimia.
 
Tuli mieleen myös tuon vetokiekon nostokoneisto. Siellä on niveliä, jotka saisi myös olla takeltelemattomia. Availin tuossa takapihan porttia ja siellä on saranoissa muoviholkit keventämässä kitkaa ja kulumista. Reilummin pakkasta, niin melkoista narinaa ja pauketta pitää avatessa ja vastustaa ihan kunnolla jo. Lämmöt nollaan ja avautuu kuin liukurilla. Kuivavoiteluainetta pitää kesällä muistaa laittaa, eli Teflon spray pitäisi toimia.
Jep, pitää avata ja tutkia. Mihinkään kulumaan en usko koska kone on niin uusi. Vähän epäilyttää jos siellä on jotain löysällä. Koneliikkeen kasauspalvelun jäljiltä on saanut monet mutterit tiukata tuossa laitteessa. Toki nuo vetolaitteen osat pitäisi olla tehtaan jäljiltä, mutta ihmisiä sielläkin töissä. Pitää tutkia viikonloppuna mikä oli vika. Takuuhan tuossa on voimassa mutta isompi homma sitä on viedä huoltoon. Etenkin kun tuota lunta taas tuntuu juuri nyt tulevan... :poop:
Raportoin sitten tänne, jos auttaa tulevaisuudessa jotakuta.
 
Kiitos vinkistä @Naska Paapuri :) Lähti tuo "Viinakauppalinko" eli AL-KO tilaukseen kun löytyi akulla ja laturilla viidensadan hintaan. Tuo kumimattokierukka kallisti vaa'an Stigan ja AL-KOn välillä. Jospa tuo antaisi vähän periksi eikä särkyisi heti ensimmäiseen jääpaakkuun...

Tuli eilen tällä omalla AL-KO:lla ajettua lumen alla olleeseen isoon ulkotulen peltipurkkiin. No tiesin suurinpiirtein missä se oli lumen alla mutta heitti se mun "tieto" sitten sen verran että osui lingon kumimattokierukka siihen. Kierukassa ei mitään näkyvää vauriota mutta se ulkotulen peltipurkki meni hiukan kierteelle. Ihan kestävälle vaikuttaa. :thumbsup:
 
Tuli eilen tällä omalla AL-KO:lla ajettua lumen alla olleeseen isoon ulkotulen peltipurkkiin. No tiesin suurinpiirtein missä se oli lumen alla mutta heitti se mun "tieto" sitten sen verran että osui lingon kumimattokierukka siihen. Kierukassa ei mitään näkyvää vauriota mutta se ulkotulen peltipurkki meni hiukan kierteelle. Ihan kestävälle vaikuttaa. :thumbsup:

Ai niin, lupailin kirjoitella tänne vähän omakohtaisia kokemuksia tuosta AL-KOsta. Nyt on lingolla tehty lumityöt kymmenkunta kertaa ja ei ole ylittänyt eikä alittanut odotuksia, ihan on sellainen kun odotin.

Lingottavaa aluetta tuollainen vajaa 100 neliön läntti, mutta sen verran hankalassa paikassa että lumikinos kasautuu äkkiä isoksi siihen kohti mihin lumet voi kasata. Sitten on pitänyt kuskata kolalla lumet paljon kauemmaksi, kun ei ole jaksanut niitä mäen päälle pukata. Nyt on saanut lingottua lumen kauemmaksi, eikä kasoja ole juuri tullut. Pakkaslumi lentää komeasti usean metrin päähän, nuoskalumella tietty vähän huonommin. Myös kattamattomalta terassilta tuolla saa lumet kätevästi pois.

Vetävyyden puute ja pienikokoiset renkaat arvelutti, mutta tuo on niin kevyt ettei vetävyyttä kaipaa. Rauhallisesti kun pukkaa, niin ottaa lumen kyllä tarkasti. Työskentelyleveys ei ole järin suuri, joten ajallisesti menee varmaan sama aika kuin kolalla pukaten, mutta onhan tuolla paljon mukavampi tehdä lumityöt.

Akun lataus riittää hyvin omalla käytöllä hyvin yhteen, mutta ei ihan kahteen linkouskertaan. Tuo ei ole ongelma kun lataan akun kuitenkin jokaisen käyttökerran jälkeen täyteen.
 
Nyt täytyy hieman avautua Honda 760 mallin sähköisen torven- ja lipansäätö joustikin toiminnasta.
Viime viikonlopun aikana ilmeni sellainen häiriö, että lippa ja torvi kääntyi ääriasentoon, mutta ei enää takaisin. Päättelin pakkasesta ja kosteudesta johtuvaa häiriötä jota kokeilin helpottaa onnistuneesti lämpöpuhaltimella ohjaimen alapuolelta.
Pakkasta silloin n. 15 astetta.

Eilen kakkoskuski ilmoitti samanlaisesta häiriöstä ja pakkasta 20 astetta. Kone säilytetty talitintin tallissa pressunalla.
Onko ilmenny vastaavia haasteita hondakuskeilla tai toisilla merkkikuskeilla?
 
Voisiko vika olla siinä liian tiiviissä presssussa? Kuuma kone pressun alle, lunta sulaa ja vettä valuu jäätymään vääriin paikkoihin?
 
Voisiko vika olla siinä liian tiiviissä presssussa? Kuuma kone pressun alle, lunta sulaa ja vettä valuu jäätymään vääriin paikkoihin?

Pressu laitettu aina jäähtyneen koneen päälle. Mutta on mahdollinen vaihtoehto kosteuden tiivistymiseen ulkolämpötilojen sahaamisen seurauksena.
Lumiukko kelien jälkeen pakkasella pressu usein "liimattuna" koneessa kiinni.
 
Nyt täytyy hieman avautua Honda 760 mallin sähköisen torven- ja lipansäätö joustikin toiminnasta.
Viime viikonlopun aikana ilmeni sellainen häiriö, että lippa ja torvi kääntyi ääriasentoon, mutta ei enää takaisin. Päättelin pakkasesta ja kosteudesta johtuvaa häiriötä jota kokeilin helpottaa onnistuneesti lämpöpuhaltimella ohjaimen alapuolelta.
Pakkasta silloin n. 15 astetta.

Eilen kakkoskuski ilmoitti samanlaisesta häiriöstä ja pakkasta 20 astetta. Kone säilytetty talitintin tallissa pressunalla.
Onko ilmenny vastaavia haasteita hondakuskeilla tai toisilla merkkikuskeilla?
Kyllä aikanaan oli 970 kanssa muutaman kerran sama ilmiö. Tuota säilytin silloin myös ulkona lipan alla. Pahempi jäätyminen oli kun torven juuresta jäätyi koko rattaisto vakioasentoon. Lämmin kone sulatti ajon aikana lumet ja kunnon pakkasella alkoi jäätyä. Vaijereihin jos jää jostain syystä vettä, niin ne tekee samaa. Traktorin ulkosäilytyksessä kaasukahvaa jäätyi myös vakio asentoon kosteuden takia ja sai lämmittää 10 min, että pystyi käsikaasua kääntämään isommalle.
Tiedä sitten kummassa lopulta vika. Väärä rasva, vai vaijerien päässyt vesi, mutta yritin puhallella noita paineilmalla läpi. Täytyykin Hondasta tehdä vielä tuo sama. Vaijereiden yläpään kumisukat oli siinäkin rullalla ja kiristyssokka puristi molemmissa vaijereissa ohi. Eli nostin sukat ylös ja sokan paikallensa, mutten älynnyt antaa öljykylpyä ja paineilmaa. Tuskin tekee huonoa, jos aseöljyä painaa menemään.

edit. Tuo torven säätöhän on se joysticin sähköpalikka. Eihän siihen tosiaan pitäisi mitään vaijereita edes mennä. Moottorit näkyi olevan tuolla suojakuoren alla ja siihen tulee ylhäältä sähköpiuhat. Josko se joystick saa vettä yläkautta sisuksiinsa. 12 V ei oikein vuoda sähköä vaikka kastuisikin, joten mekaaninen puoli siinä taitaa tökkiä. Eli syynä jäätyvä vesi.

Tämän sisään kondensoituu johonkin vesi.

IMG_3344.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Tuo torven säätöhän on se joysticin sähköpalikka. Eihän siihen tosiaan pitäisi mitään vaijereita edes mennä. Moottorit näkyi olevan tuolla suojakuoren alla ja siihen tulee ylhäältä sähköpiuhat. Josko se joystick saa vettä yläkautta sisuksiinsa. 12 V ei oikein vuoda sähköä vaikka kastuisikin, joten mekaaninen puoli siinä taitaa tökkiä. Eli syynä jäätyvä vesi
Torven hammaskehä ja moottorin hammasratas on hyvässä öljyvoitelun seoksessa (aseöljy+ wd 40) ja herkkänä myös pakkasella lumitöhnästä huolimatta.
Lipan moottorin ja vaijerin tekniikkaan en ole ehtinyt tutustua lähemmin.
Vahvin epäily on minulla nyt tikkarin ja moottorien sähkönkulussa.
Katsotaan lähemmin kun päästään myöhemmin potilaan luokse.
 
Tämä talvi tullut Stigalla pihan polkuja lingottua, olen ollut tyytyväinen varsinkin kun sukulaismummolta vähän käytettynä 500€ tuon sain.
IMG20240120104617.jpg IMG20240120105052.jpg
Polkuja vaan pitää jaksaa ajaa. Kuvasta näkyy kun oikea linkourakoitsija on ajanut pihan puhtaaksi, ja polku mennyt umpeen alkupätkältä. Ei Stigalla pääse mitenkään enää tuohon käsiksi, ehkä jos käsin kaivaisi patit pois.

IMG20240120105130.jpg

Torven kahva jäi käteen, niin tuli sorvattua uusi puusta tilalle.

IMG20240120104632.jpg

Heittosiivekkeen pesään kertyy lunta joka sulaa usein jääksi, eikä tarvitse olla kun peukalonpään kokoinen nökö niin ei riitä lingon vääntö käynnistämään heittoa. Työkaveri tästä varoitteli jo etupeltoon että helposti menee hihna tuolla jos yrität väkisin sitä pyörittää. Rautakangella on tullut noita poistettua sillä aikaa kun kone lämpiää.

IMG20240120104605.jpg
 
Torven hammaskehä ja moottorin hammasratas on hyvässä öljyvoitelun seoksessa (aseöljy+ wd 40) ja herkkänä myös pakkasella lumitöhnästä huolimatta.
Lipan moottorin ja vaijerin tekniikkaan en ole ehtinyt tutustua lähemmin.
Vahvin epäily on minulla nyt tikkarin ja moottorien sähkönkulussa.
Katsotaan lähemmin kun päästään myöhemmin potilaan luokse.
Tarkoitin juuri tuon Joykkarin mekaanista puolta. Se 12 V ei kyllä pääse oikaisemaan mitenkään veden kanssa, mutta jää saattaa vääntää kytkinpintoja, tai mekanismia. Tai miten tuo päällä oleva kumitutti on liitetty alta tuohon tikkuun? Josko pääsee karkaamaan sieltä irti. Täytyy jossain kohtaa ottaa nuo 3 mutteria irti, niin näkee kuinka syvällä mahtaa olla. Tai oikeestaan miten se on järjestetty tähän kiinni.

IMG_3347.png
 
Tarkoitin juuri tuon Joykkarin mekaanista puolta. Se 12 V ei kyllä pääse oikaisemaan mitenkään veden kanssa, mutta jää saattaa vääntää kytkinpintoja, tai mekanismia. Tai miten tuo päällä oleva kumitutti on liitetty alta tuohon tikkuun? Josko pääsee karkaamaan sieltä irti. Täytyy jossain kohtaa ottaa nuo 3 mutteria irti, niin näkee kuinka syvällä mahtaa olla. Tai oikeestaan miten se on järjestetty tähän kiinni.

IMG_3347.png
Kiitos varaosa vinkistä!
Pitää irrottaa ohjain ja katsoa onnistuuko purkaminen sillä tavalla, että sen saa myös kasaan ja toimintakuntoon.
Yleensä tuollaiset muovihärpäkkeet on tehty kertakäyttöiseksi kinuski krääsäksi :cautious:
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs tuon silikoni sprayn kanssa? Olisi kai pitänyt ruiskia jo ennen käyttöä. Mutta minne ja millä keleillä, nyt on pakkasta ja koko laite pressun alla jäässä. Torvesta siis kysymys. Torvi on linkin mukaisen kuvan (ei sama kone mutta MTD kuitenkin) käsin käännettävissä, kunhan ensin kone lämpenee, tai siitä tärinästä jääkikkareet häipyy pois, niin sitten kääntyy. Kun hommat on tehty ja laitos jäähtyy, niin torvihan jäätyy just siihen asentoon missä viimeksi oli.

Kohta menee plussan puolelle, ja sitten räntää ja muuta kivaa luvassa. Purkki silikonia vihdoin ostettu. Että odottelenko lämpimiä kelejä vai voiko tuota ruiskia vähän sinnetänne vaikka pakkasella. Olipas taas selvästi kysytty :btooth:

Onhan tuo käytettynä ostettu ollut jo kait pari, kolme vuotta. Alkaa tuntua vähän raa-alta väännellä sitä puoliväkisin ennenkun kaikki on sulana.

 
Mulla on ollut pari purkkia PTFE, eli Teflonsprayta hyllyssä. Olen käyttänyt sitä aseen petauksessa. Ja oikeestaan ehdoton apu, jos pitää saada välyksetön peti epoksiin tehtyä raudoille ja vielä niin, että ne saa myös irrotettua toisistaan tarvittaessa. Eli kuivavoitelua.

 
Heittosiivekkeen pesään kertyy lunta joka sulaa usein jääksi, eikä tarvitse olla kun peukalonpään kokoinen nökö niin ei riitä lingon vääntö käynnistämään heittoa. Työkaveri tästä varoitteli jo etupeltoon että helposti menee hihna tuolla jos yrität väkisin sitä pyörittää. Rautakangella on tullut noita poistettua sillä aikaa kun kone lämpiää.

IMG20240120104605.jpg

Jätä se linko käytön jälkeen nokalleen. Itse aina renkaiden alle laittanut pattingin pätkän tms.(mikä nyt sattuu käsiin osumaan), niin ei ole enää tota ongelmaa ollut.
Ei kyllä linkokaan ole stiga, mutta liekkö stigastakin vesi pääsee tuolta pois valumaan nokallaan?
 
Oma st124 husqvarna ensimmäistä talvea käytössä. Muuten pelaa hienosti,mutta tuntuu ettei ota tarpeeksi kierroksia,ja lumi ei lennä kun pari metriä.
Meisselillä kun kääntää kaasarista kaasuvipua niin kiertää kyllä,mutta tuolla näkuvillä olevalla vivulla ei saa tarpeeksi kierrosta koneeseen.

Oisko tähän vinkkejä?
 
Oma st124 husqvarna ensimmäistä talvea käytössä. Muuten pelaa hienosti,mutta tuntuu ettei ota tarpeeksi kierroksia,ja lumi ei lennä kun pari metriä.
Meisselillä kun kääntää kaasarista kaasuvipua niin kiertää kyllä,mutta tuolla näkuvillä olevalla vivulla ei saa tarpeeksi kierrosta koneeseen.

Oisko tähän vinkkejä?
Onko ohjaus vaijerissa löysää minkä voisi poistaa?
 
Onko ohjaus vaijerissa löysää minkä voisi poistaa?
Ei. Nuo olen kaikki säätänyt. Jotenkin tuntuu,kierrosluku vivussa on vain on/off asento. Kaasarista en löytänyt kuin yhden säätöruuvin,ja se säätää tyhjäkäyntiä.
Tuo konehan kierrää kuitenkin paljon,mutta noilla koneen omilla vivuilla niitä kierroksia ei vaan saa käyttöön.
 
Oma st124 husqvarna ensimmäistä talvea käytössä. Muuten pelaa hienosti,mutta tuntuu ettei ota tarpeeksi kierroksia,ja lumi ei lennä kun pari metriä.
Meisselillä kun kääntää kaasarista kaasuvipua niin kiertää kyllä,mutta tuolla näkuvillä olevalla vivulla ei saa tarpeeksi kierrosta koneeseen.

Oisko tähän vinkkejä?

Saatko videota?
 
Ei. Nuo olen kaikki säätänyt. Jotenkin tuntuu,kierrosluku vivussa on vain on/off asento. Kaasarista en löytänyt kuin yhden säätöruuvin,ja se säätää tyhjäkäyntiä.
Tuo konehan kierrää kuitenkin paljon,mutta noilla koneen omilla vivuilla niitä kierroksia ei vaan saa käyttöön.
Tämä ratkesi. Kaasuttimen vivustosta lähti jokin tanko,jonka rinnalla oli jousi. Säädin jousta pykälää tiukemmaksi,niin rupesi kierroksia löytymään.
 
Tässä kuvassa näkyy alhaalla olevat 2 jousta, jotka kolisi tolkuttomasti ympäristön metalleja vasten, kun ihmettelin kolinoita tietyllä kierrosluvulla. No kiristin vaijereita sen verta, että nuo hihnan vapauttajat ei vielä liikkunu yhtään, mutta jouset nousi suorallensa ja kaikki kolistelut hävisi. Eli Hondan HSS 760 hydrostaatin- ja lingon hihnat näkyy tuossa. Löysistä osista vielä varmuudeksi oli ryyppyvaijerin nuppi jätetty löysälle ja alkoi pyöriä sekin irti.


IMG_3352.png
 
12v AC noissa yleensä on magneetolta. sillä ne valot mitä joissain malleissa on toimii. tarvii kondensaattorin ja tasasuuntaajan että voi pyörittää perus 12v ledejä. Normi halogeeni ei välitä onko AC tai dc mutta valoteho sen mukainen. Youtubessa pilvin pimein vidoita noista valon lisäyksistä linkoihin.

Kyl mä ainakin lykkäsin niihin moottorista löytyneisiin johtoihin ihan suoraan jonkun Puuilosta ostetun perus 12v led-palkin ja hyvin on toiminut.
 
Tuli mukavasti lape tyhjäksi varaston katolta just ennen ku piti lähteä tyhjentämään nurkan takaa ILP vesikaukaloa. Bensa sattui loppumaan tuossa kohtaa, niin otin kuvan.
On sillä eroa, tökkiikö tuollaista kasaa menemään hydrostaatilla vai pykälä koneella. Ei tuohonkaan mennyt kun reilu 15 min ja reitti selvä. Nurkan takana vielä lisää raivattu ILP n ympäriltä ja tankattu.

IMG_3355.jpeg
IMG_3356.jpeg


Seuraavaassa urakassa heitin jo hanskat tiskiin ja menin terassin puolelle.
IMG_3358.jpeg


Ajelin sitten takaisi alas kokeeksi ,että josko puraisee kasaan vielä vanhempaakin tavaraa. No jääkakku löytyi pohjalta, niin ei viittiny vetää toiseen kertaan enää.

IMG_3360.jpeg


Jos joku kysyy, että onko noista hydrostaateista järkeä ottaa, niin kyllä se on ainoa peli millä onnistuu tuollainen eestaas nytkyttely ja tuollaiseen täyspenkkaan tunkeminen vielä kohtuu helposti. Ei kannata kyllä mitään kerroksissa ajelua alkamaan, vaikka olisi pyörillä se hydro. Siististi plaanaten alusta loppuun kaikki kasat, mitä irti lähtee.
 
Kyllä aikanaan oli 970 kanssa muutaman kerran sama ilmiö. Tuota säilytin silloin myös ulkona lipan alla. Pahempi jäätyminen oli kun torven juuresta jäätyi koko rattaisto vakioasentoon. Lämmin kone sulatti ajon aikana lumet ja kunnon pakkasella alkoi jäätyä. Vaijereihin jos jää jostain syystä vettä, niin ne tekee samaa. Traktorin ulkosäilytyksessä kaasukahvaa jäätyi myös vakio asentoon kosteuden takia ja sai lämmittää 10 min, että pystyi käsikaasua kääntämään isommalle.
Tiedä sitten kummassa lopulta vika. Väärä rasva, vai vaijerien päässyt vesi, mutta yritin puhallella noita paineilmalla läpi. Täytyykin Hondasta tehdä vielä tuo sama. Vaijereiden yläpään kumisukat oli siinäkin rullalla ja kiristyssokka puristi molemmissa vaijereissa ohi. Eli nostin sukat ylös ja sokan paikallensa, mutten älynnyt antaa öljykylpyä ja paineilmaa. Tuskin tekee huonoa, jos aseöljyä painaa menemään.

edit. Tuo torven säätöhän on se joysticin sähköpalikka. Eihän siihen tosiaan pitäisi mitään vaijereita edes mennä. Moottorit näkyi olevan tuolla suojakuoren alla ja siihen tulee ylhäältä sähköpiuhat. Josko se joystick saa vettä yläkautta sisuksiinsa. 12 V ei oikein vuoda sähköä vaikka kastuisikin, joten mekaaninen puoli siinä taitaa tökkiä. Eli syynä jäätyvä vesi.

Tämän sisään kondensoituu johonkin vesi.

IMG_3344.jpeg

20240128_130902.jpg
Siinäpä Honda 760 tikkari suolistettuna.
Aivan kuivatila kyseessä, eli ei kosteutta eikä jäätä havaittavissa.
En iroittanut piirilevyä pohjasta, koska mikrokytkimet päällisinpuolin ok.
Loppupäätelmä kohteesta: Pakkasen aiheuttaman materiaali kutistuman seurauksena jännite/ virtakatkos mikrokytkimien sisällä.

Ulkolämpötilan kiristyessä yli -10 asteen pakkasen suositellaan ohjaussauvan esilämmitystä ;)
 
No voi perskeles tuon kanssa sitten. Eli vähän niinku korjaamaton paikka, kunnes tulee fiksattu osa tuohon. Tuo tikku ilmeisesti menee riittävän hyvin kiinni siihen ylös tulevaan ohjaustattiin, ettei sekään ole syynä. Kiitos informatiivisesti selvityksestä.
 
No voi perskeles tuon kanssa sitten. Eli vähän niinku korjaamaton paikka, kunnes tulee fiksattu osa tuohon. Tuo tikku ilmeisesti menee riittävän hyvin kiinni siihen ylös tulevaan ohjaustattiin, ettei sekään ole syynä. Kiitos informatiivisesti selvityksestä.
Kyllä se muovitikku menee hyvin siihen kumituttiin.
Kumitutti asettuu myös tiiviisti siihen ulkokauluksen ympärille.
Sitten on tilanne eri kun kumitutti rikkoontuu ajan saatossa.
 
Vielä olisi pieni oljenkorsi. Löysin vanhan purkin Varta kontaktiöljyä tallista, mutta oli ponnekaasut karannu. Muistan tuota käyttäneeni miksauspöydän liukusäätimiin ym rahinoihin vahvistimissa ym. Tämä voisi olla kyllä täsmäase tuohon, jos saisi nuo mikrot voideltua sisältä edes välttävästi. Voihan sitä jo ostaa uudenkin purkin tuota, tai vastaavaa.

 
20240128_130902.jpg
Siinäpä Honda 760 tikkari suolistettuna.
Aivan kuivatila kyseessä, eli ei kosteutta eikä jäätä havaittavissa.
En iroittanut piirilevyä pohjasta, koska mikrokytkimet päällisinpuolin ok.
Loppupäätelmä kohteesta: Pakkasen aiheuttaman materiaali kutistuman seurauksena jännite/ virtakatkos mikrokytkimien sisällä.

Ulkolämpötilan kiristyessä yli -10 asteen pakkasen suositellaan ohjaussauvan esilämmitystä ;)
Noita mikroja kun kattoo suurennettua ja tuota mekaniikkaa, niin saattaahan tuossa jotain takeltelua syntyä, jos noita painelee milloin missäkin kulmassa ja sopivasti kuiva ja tiukka sovitus, niin napsahtaa jumiin pakkasen ja kondenssin avustuksella.Mitä tahansa rasvaa ei aina kannata työntää , niin tuollainen voitelua sisältävä kontakti spray voisi olla kyllä oikeaa ainetta.
 
Onko kukaan vaihtanut Bilteman CST 7113 -telalinkoon syöttöruuvin kiilahihnaa? Kyselin uutta hihnaa Biltemasta ja saatavuutta lupailtiin vasta huhtikuun puoleen väliin. Tuo vakiohihna on Gates Truflex G 5LXA925, mutta noilla tiedoilla ei oikein tahdo löytyä suoraan vastaavaa hihnaa, enkä oikein nyt osaa tulkita tuota hihnan merkitää. 925 lienee pituus milleinä?

Passaisko tuohon joku muu hihna? Onko näissä yleensä tietyn kokoista kiilahihnaa?

Varmaan pitää ottaa vanha hihna irti ja lähteä kivijalkakaupoista kyselemään vastaavaa.
 
Onko kukaan vaihtanut Bilteman CST 7113 -telalinkoon syöttöruuvin kiilahihnaa? Kyselin uutta hihnaa Biltemasta ja saatavuutta lupailtiin vasta huhtikuun puoleen väliin. Tuo vakiohihna on Gates Truflex G 5LXA925, mutta noilla tiedoilla ei oikein tahdo löytyä suoraan vastaavaa hihnaa, enkä oikein nyt osaa tulkita tuota hihnan merkitää. 925 lienee pituus milleinä?

Passaisko tuohon joku muu hihna? Onko näissä yleensä tietyn kokoista kiilahihnaa?

Varmaan pitää ottaa vanha hihna irti ja lähteä kivijalkakaupoista kyselemään vastaavaa.
Minulla samanlainen Kone Glansin linko ja Glunssin varaosa on 4LXP930. Laitoin omaan kiinasta tilatut hihnat A914L ja tuntuvat passaavan.

Ota vanha irti ja käy jossain konetarvikeliikkeessä ettimässä. pituus ei ole ihan millilleen, koska se kiristin on aika isolla liikkeellä ja vaiherin saa kahteen eri loveen
 
Viimeksi muokattu:
Minulla samanlainen Kone Glansin linko ja Glunssin varaosa on 4LXP930. Laitoin omaan kiinasta tilatut hihnat A914L ja tuntuvat passaavan.

Ota vanha irti ja käy jossain konetarvikeliikkeessä ettimässä. pituus ei ole ihan millilleen, koska se kiristin on aika isolla liikkeellä ja vaiherin saa kahteen eri loveen

No niin tätä minä juuri mietinkin. Tuo pituus tuntui olevan outo tässä vakioremmissä. Kaupoissa oli joko vähän lyhyttä tai pitkää. Pitää irrottaa tuo remmi joutessaan ja lähteä kaupoille
 
Ainakin IKH:sta löytyy hyllytavara monenlaista hihnaa, jos nyt ei satu jotain pienkonekauppaa olemaan lähellä. Tärkeintä tuossa on, että hankkii kevlar-hihnan, normaali vetohiha jota ei ole tarkoitettu "luistamaan" ei kestä.

Todennäköisesti tämä menee, vaikka on vähä lyhyempi. Seuraava on sitten 940, joka lienee liian pitkä. Voi olla että asennuksessa joutuu irrottamaan kokonaan kiristinrullan, tai ainakin se helpottaa asennusta kun on lyhyempi hihna.
KIILAHIHNA L&G 17X914MM LA KEVLAR - KH5L360K - IKH
 
Viimeksi muokattu:
Kellään kokemuksia tästä
?
Ensi kokemuksia FXA DB2805A:sta yhden akullisen jälkeen, jolla onnistuin linkoamaan arviolta 250 m2.
Akku oli ostaessa puolillaan, joten kului n 30 min täyteen akkuun. Tässä ajassa ehdin kasata koneen.
Vetää hyvin, ja tökkäyksen jälkeen siirtämällä konetta vähän sivulle niin matka jatkuu.
Pienehköt ja kapeat renkaat, joten sutii mielellään, muttei tuo minua haitannut. Hyvin kulkee eteenpäin.
Peruutus on hivenen hidas, joten mieluummin vetää itse kaverina taaksepäin.
Sivujalakset tökkää herkästi kaikkiin vanhoihin renkaanjälkiin ja muihin uurteisiin. Saisi olla suksimaisempi, niin kulkisi tasaisemmin.
Lunta ei ollut kuin 5 cm, joka oli ehtinyt hivenen jo jäätyä, mutta hyvin lenti usean metrin päähän.
Myrskyn jäljiltä lumessa oli paljon Salavan risua, mutta hyvin näytti risut murkaantuvan ja lentävän.
Puolen tunnin jälkeen akku oli niin tyhjä että sytytti vikavalon eikä enää käynnistynyt, mutta piha oli jo täysin lingottu. Akussa oli kuitenkin vielä sen verran jäljellä että sain ajella vielä moottorilla talliin puhdistukseen.
Helppo puhdistaa, eikä näyttänyt keräävän lunta mihinkään niin että sitä olisi pitänyt poistaa.
Syöksytorven kääntö on kankea, ja rasvasin torven alapään kunnolla että se liikkuisi kevyemmin.
Akun tuuletin pitää ladattaessa aika metelin, joka kuuluu n. 10 metrin päähän.
Mielestäni hyvä hankinta omakotitalon pihan puhdistukseen.
Pitkään pohdin Stigan ST 700e Kit:n, Ryobin RY36STX53A-150 ja FXA DB2805A välillä.
Stiga ja Ryobi ovat kidaltaan ja erityisesti kidan alapinnalta muovia, kun FXA:ssa on irroitettava metallilevy.
Stigassa ja Ryobissa myös kaira on pääosin muovia, FXA on täysin metallia, myös kaukaloltaan.
Viimeinen niitti valintaa oli moottoriveto pyöriin, jolloin laitetta ei tarvitse lykätä. Vaimokin edellytti vetävää konetta.
 
Mitäköhän mallia tuo FXA lingon akku mahtaa olla. aika saman tyyppinen kun EGO lingoissa. Kiinasta tai amazonista varmaan saisi halvalla toisen kappaleen niin voi vaan vaihtaa akun ja jatkaa linkoamista.
Edit. noniin nopea luku manuaalista kertoo akun tuotenumeron. DB2108 ja googletus paljastaa sen olevan powersmart brändin alla oleva akku jonka saa noin 250dollarin hintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lunta alkaa olla metrin verran joka puolella, ja lisää tulee kokoajan.
Tekeekö tällä Verkkiksen tarjous Stattilla mitään?
 
Lunta alkaa olla metrin verran joka puolella, ja lisää tulee kokoajan.
Tekeekö tällä Verkkiksen tarjous Stattilla mitään?
Mulla oli just samoilla ohjauslaitteilla ja samanlaisella lumenmukilointiosastolla oleva 20v linko ja teki sillä uutena asiansa. Hankin uuden kun olis pitäny rakentaa joka paikka uusiksi kun kaikkialla väljää. Runko tuossa näyttää hepposelta. Käsillä ei paljoa aviteta ennenku kahvat jää käteen. Oma oli peltilevyistä rakenneltu.

Nuoskaa ei käsitelly huonostikaan.
 
Mulla oli just samoilla ohjauslaitteilla ja samanlaisella lumenmukilointiosastolla oleva 20v linko ja teki sillä uutena asiansa. Hankin uuden kun olis pitäny rakentaa joka paikka uusiksi kun kaikkialla väljää. Runko tuossa näyttää hepposelta. Käsillä ei paljoa aviteta ennenku kahvat jää käteen. Oma oli peltilevyistä rakenneltu.

Nuoskaa ei käsitelly huonostikaan.
Saattaahan se olla, että mihin tuo sopii hyvin on jo sama kolalla lykkiä.
Kaksi liittymää pitäisi auki saada, ja umpeen jos saisi polkuja tehtyä.
Ehkä Tokmannin kone hieman laadukkaampi? Tehoa ainakin pari kilowattia enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Saattaahan se olla, että mihin tuo sopii hyvin on jo sama kolalla lykkiä.
Kaksi liittymää pitäisi auki saada, ja umpeen jos saisi polkuja tehtyä.
Ehkä Tokmannin kone hieman laadukkaampi? Tehoa ainakin pari kilowattia enemmän.

Vaikea sanoa noista. Ite hyppäsin parin tonnin cub kadettiin ja sillä sain hankeen polun ja mukavan pitkän heittoetäisyyden. Tehoa on tosin jo 7.8kW

Tommonen mutta teloilla tuli itellä hankittua. Kynnyksiin tökkää mutt hanki siirty varsin mukavasti kunhan sorrutti syliin tulevan osuuden lapiolla. Telat on kaksiteräinen miekka, toimii välillä paremmin ja välillä huonommin kuin pyörillä kulkeva.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 009
Viestejä
4 498 664
Jäsenet
74 322
Uusin jäsen
Smarttila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom