Lumilinko

Hyvin tuokin loncin lähtee ekalla vetämällä käyntiin, kuten myös ruohonleikkuri, joka taas hondan koneella.
Käyttääkö muut pienkone bensaa vai 98-oktaanista?
Pienkonebensaa olen orjallisesti käyttänyt. Viime talvena ei tainnut mennä kokonaista tankillistakaan lingolla, niin hintaero on niin mitätön eikä tarvitse miettiä bensan seisomisesta, että olen mieluusti maksanut vähän suurempaa hintaa valmiista pienkonebensiinistä. Sama ruohonleikkurin kanssa, vaikka sen kyllä ajankin aina tyhjäksi ennen talvisäilöön laittamista.
 
Pienkonebensa ei myöskään kärytä samalla tavalla. Ruohonleikkurissa huomaa pidemmän session kurkussa asti, siksi jäänyt 95/98 käyttämättä.
Joo tämä muuten myös hyvä pointti. Ikävä kulkea pakokaasupilvessä toista tuntia kun omat läänit leikkelee.
 
Stiga akkukäyttöinen:

AL-KO akkukäyttöinen:

Onko näistä kokemuksia täällä?
mulla on käytännössä varmaan sama vehje mutta eri merkkisenä eli ryobin akku linko ja näistä pienistä akkuvehkeistä ei taida yksikään olla vetävä joka tavallaan kyllä hyvä asia sillä paksulla lumella itse voi omalla työntönopeudella "säätää" lingon kuormitusta eli kävelemällä nopeammin umpihankeen saa koneen myös nopeammin tukehtumaan tms.
minulla tuo ryobin akkuvehje kestää juuri sen verran että saa nopeasti suurimmat veke 30m tiestä ja vähän pihaakin mutta ei sen enempää.
se pitää heti sanoa että noissa kaikissa joista laitoit linkin niin on muovinen tuo heittokierukka niinkuin mullakin ryobissa niin se on tosi kakka.... ja varsinkin jos tie on hiekka tie tms niin mulla linko heittelee talvella ainakin niin "puolet tiestäkin" mukanaan (routa nostaa kiviä tms sopivasti) ja mullahan meni tuo muovikierukka säpäleiksi runsaan kuukauden kuluttua ja talvella kun monella muullakin käy samoin niin toimitusaika uudelle kierukalle oli puolisen vuotta...

suosittelen siis vähintäänkin kahdella akulla olevaa mallia ja sellaista jossa kierukka on terästä tms ja sen lapoina on kumia tms niin silloin se sietää paremmin kiviä yms ja kaksiakkuseina sillä saa jo märkääkin lunta varmasti pihalta veke :)
esim
1729381708594.png
mutta kaksiakkuisuus toki nostaa hintaajo melkeen pariin tonniin eli sillä hinnalla saa jo toimivan bensalingonkin :)

jos sulla on asfaltti piha niin silloin se on tietenkin kaikkein paras lingottava. itse olen jo miettinyt että hiekkatieni takia siirtyisin kokonaan vain mönkijä ja puskulevyyn koska se sietää pihaa parhaiten :D
 
Viimeksi muokattu:
98 olen käyttänyt kaikissa pihapäristimissä ja pienkoneissa. 2-tahteihin Teboil 2t bike synteettinen öljy. Pienkonebensaa en ole ikinä kokeillut ja nuukuus potkii vastaan.
Joku roti noiden ryssätuotteiden kanssa. D-öljyähän saa vähän muualtakin kuin Putinin Lukoililta, eikä ole syytä olettaa että veriöljy olisi muita parempaa. Oleellinen peruskriteerihän on nimenomaan lainatakseni mainittua ryssän hyökkäyssotaa tukevan(tai siis osana organisaatiota rahoittavan) valmistajan sivustoa "JASO FD; ISO-L-EGD". Sen huonompaa öljyä ei kannata kaataa mihinkään omaan moottoriin sen enempää kuin hiekkaa. "API TC" kannattaa sivuuttaa huomiotta. API:lla ei ole relevantteja luokituksia nykyaikaiselle yleiskäyttöiselle kaksitahtiöljylle olemassakaan.

Autobensan keuhkoja polttava käry pienkonekäytössä on myös kaukaista menneisyyttä. Käytän enää ajoleikkurin nelitahtikoneessa, josta ei muutenkaan edes haista pakokaasua. Siinä kuitenkin palaa vähintään toista sataa litraa kesässä, joten vaihdan alkylaattiin vasta syksyllä kymmenisen litraa ennen talvisäilytystä.

En halua tarkoituksella paskoa pienkoneiden kaksitahtimoottoreita, joten en sekoita niihin mitä sattuu paskaa. Niihin käytän yksinomaan alkylaattia. Amatöörikäyttäjien tussutteleva ajotapa pahentaa mahdollisia haittoja. Huono öljy on yleinen vanhan kansan tapa, samoin liika öljy. Molemmat vääriä. En laita liikennepolttoainetta mihinkään kaksitahtikoneeseen paitsi mopoon.

Tällä kaudella ostin kaksitahtikäyttöön kymmenisen kannua pulloalkylaattia kun ei ollut aina sopivasti kulkua pumppualkylaatin jakelupisteiden ohi. Mainittakoon että vain amatööri käyttää "2T" valmisalkylaattia. Itse valittu öljy sekoitetaan alkylaattibensaan itse. Parhaan polttoaineen ja säästöjormailun välinen kustannusero hukkuu kohinaan. Tässäkin tulee esiin se normaali ilmiö jossa jotkut hahmottavat vaikkapa henkilöauton käyttökulut pelkän polttoaineen kautta. Varaosiin hyvissäkin koneissa menee aika tuuheasti rahaa, hankintahinnan kuoletus on yleensä se suurin kulu ja lisäksi oma työ ylittää usein helposti kaikki materiaalikulut. Luotettavuus ja helppous menee lillukanvarsien edelle, ja etenkin terveyden pitäisi mennä. Saati sitten ryssän tuotteiden ostaminen, hyi saatana.

Käyttääkö muut pienkone bensaa vai 98-oktaanista?
Kun aktiivikaudella haluaa säästää pienkoneiden bensassa jota myös kuluu, ei ole yleensä erityistä syytä käyttää E5-polttoainetta eli vanhan kansan "98-oktaanista". Pääasiassa voi käyttää kumpaa tahansa yleistä pumppulaatua. Yleensä moisten maamoottorien oktaanivaatimus on siinä 80 pintaan.

Jos taas käyttää jotain konetta 1-3 tuntia vuodessa, ei olisi pöllömpi idea käyttää siinä pelkästään alkylaattia.
 
Viimeksi muokattu:
Teboilin täyssynteettinen 2T-öljy on hyväksi havaittua ja olen käyttänyt sitä 20v. Sillä ajettiin mm moposkootterilla 30000km alkuperäisellä männällä konetta avaamatta ja sinne se jäi uudelle omistajallekin. Minulla on 4L kannu ostettuna ennen sotaa, enkä aio sitä maahankaan kaataa. Ryssäöljyä enkä bensaa en ole ostanut sen koommin, enkä aio ostaa, mutta aion käyttää tuon kannun loppuun.

Autobensan käytön suhteen ei ole ollut mitään ongelmia missään vehkeessä lumilinko mukaan lukien. Tuskin siellä Kiinassakaan erikoisbensoja käyttävät lumilingoissaan.

98 sen takia, että siinä on vähemmän etanolia. Kaikki pienkoneiden kumiosat eivät välttämättä suosiolla kestä 95E 10% etanolia. Vanhoissa B&S ruohonleikkureissa kaasarin kalvo kesti ikuisesti ennen vanhaan. "E" bensoilla ei enää kestä. Lisäksi etanoli on hygroskooppista, eli imee itseensä vettä ilmasta.

Täällä ei ole pienkonebensan pumppua ja kannussa 4€ litrahinta sotii vakaumustani vastaan. 2T on omakotitaloasujalle kesän tuoksuja ja kuuluu asiaan. Patterisuristimet ovat hipstereille.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mulla hörähti statt avalanche linko hyvin käyntiin tänä syksynä vaikka kaadoin kanisterista varmaan pari kuukautta vanhaa -98 bensaa tankkiin.

Itse käytän 2t pienkonebensaa pelkästään moottorisahassa ettei tarvitse pelata bensan ja öljyn sekoituksien kanssa. Työnnettävässä ruohonleikkurissa ja lumilingossa taas -98 bensaa ja hyvin ovat toimineet sen mitä ne nyt ovat käytössä.
 
Itse olen nuukana ihan 95:kin käyttänyt ruohonleikkureissa, puutarhajyrsimessä ja kantojyrsimessä.
Molemmissa jyrsimissä aina vanhat bensat tankissa silloin(kerran kaks vuodessa) kun tarvii käyttää.
Jos ei kolmannella rykäsyllä lähde käyntiin niin ruiskaus jarrukliineriä ilmanpuhdistimeen.
 
mulla on käytännössä varmaan sama vehje mutta eri merkkisenä eli ryobin akku linko ja näistä pienistä akkuvehkeistä ei taida yksikään olla vetävä joka tavallaan kyllä hyvä asia sillä paksulla lumella itse voi omalla työntönopeudella "säätää" lingon kuormitusta eli kävelemällä nopeammin umpihankeen saa koneen myös nopeammin tukehtumaan tms.
minulla tuo ryobin akkuvehje kestää juuri sen verran että saa nopeasti suurimmat veke 30m tiestä ja vähän pihaakin mutta ei sen enempää.
se pitää heti sanoa että noissa kaikissa joista laitoit linkin niin on muovinen tuo heittokierukka niinkuin mullakin ryobissa niin se on tosi kakka.... ja varsinkin jos tie on hiekka tie tms niin mulla linko heittelee talvella ainakin niin "puolet tiestäkin" mukanaan (routa nostaa kiviä tms sopivasti) ja mullahan meni tuo muovikierukka säpäleiksi runsaan kuukauden kuluttua ja talvella kun monella muullakin käy samoin niin toimitusaika uudelle kierukalle oli puolisen vuotta...

suosittelen siis vähintäänkin kahdella akulla olevaa mallia ja sellaista jossa kierukka on terästä tms ja sen lapoina on kumia tms niin silloin se sietää paremmin kiviä yms ja kaksiakkuseina sillä saa jo märkääkin lunta varmasti pihalta veke :)
esim
1729381708594.png
mutta kaksiakkuisuus toki nostaa hintaajo melkeen pariin tonniin eli sillä hinnalla saa jo toimivan bensalingonkin :)

jos sulla on asfaltti piha niin silloin se on tietenkin kaikkein paras lingottava. itse olen jo miettinyt että hiekkatieni takia siirtyisin kokonaan vain mönkijä ja puskulevyyn koska se sietää pihaa parhaiten :D
Hiekkatie on.
Se on vähän niin että joko pysytään tossa 700e luokassa tai käytetään kolaa.
Onkohan noi sähkövehkeet sit tehokkaampia ku akku?
 
noissa kaikissa joista laitoit linkin niin on muovinen tuo heittokierukka niinkuin mullakin ryobissa niin se on tosi kakka.... ja varsinkin jos tie on hiekka tie tms niin mulla linko heittelee talvella ainakin niin "puolet tiestäkin" mukanaan (routa nostaa kiviä tms sopivasti) ja mullahan meni tuo muovikierukka säpäleiksi runsaan kuukauden kuluttua


Korjataan tätä sen verran että listalla olleessa AL-KO ST 4048 lingossa on kuminen se kierukka, tästä oli aikaisemmin juttua.

Mielestäni näissä sähkö- ja akkulingoissa on yksi puute vissiin kaikissa, puuttu "sukset" alta jolla säätää etäisyyttä tien pintaan. Jos on tasainen puhdas asfaltti alla niin ei noile välttämättä ole tarvetta, mutta hiekkapihalla olisi tarpeen niin ei koneen terä suotta haukkaa maastoa mukaan. Toki sitten sileäläkin pinalla olisvat tarpeen jos on hiekoitussepeliä käytetty.

Jonkunlaisia voisi koittaa itsekin rakennella, kuvahaulla muutama esimerkki.

edit: tuossa olikin yksi video jälkiasennuksesta:

 
Viimeksi muokattu:
Korjataan tätä sen verran että listalla olleessa AL-KO ST 4048 lingossa on kuminen se kierukka, tästä oli aikaisemmin juttua.

Mielestäni näissä sähkö- ja akkulingoissa on yksi puute vissiin kaikissa, puuttu "sukset" alta jolla säätää etäisyyttä tien pintaan. Jos on tasainen puhdas asfaltti alla niin ei noile välttämättä ole tarvetta, mutta hiekkapihalla olisi tarpeen niin ei koneen terä suotta haukkaa maastoa mukaan. Toki sitten sileäläkin pinalla olisvat tarpeen jos on hiekoitussepeliä käytetty.

Jonkunlaisia voisi koittaa itsekin rakennella, kuvahaulla muutama esimerkki.
Näyttäisi olevan sukset vetävissä 72 V akkulingoissa mitä vilkaisin ,1-2 k€ hintaluokassa on aika mukavasti valinnanvaraa.

 
Tokmannille on tullut (ilmeisesti suht vasta?) myyntiin 2-vaiheinen teloilla kulkeva linko Brücke ST610-T.
Sinänsä ihan mielenkiintoinen, kun normaali hinta on 899 € ja jos tuosta saisi vielä klubipäivillä -20 %.
Itse olen tuota Bilteman CST 7113 linkoa jo useamman vuoden pohtinut, mutta ei ole tullut vielä mitään hankittua. Tuohon verrattuna Bruckessa näyttäisi olevan 10 cm kapeampi työleveys ja pienempi moottori, mutta tiedä sitten miten paljon vaikuttaa.
 
Tokmannille on tullut (ilmeisesti suht vasta?) myyntiin 2-vaiheinen teloilla kulkeva linko Brücke ST610-T.
Sinänsä ihan mielenkiintoinen, kun normaali hinta on 899 € ja jos tuosta saisi vielä klubipäivillä -20 %.
Itse olen tuota Bilteman CST 7113 linkoa jo useamman vuoden pohtinut, mutta ei ole tullut vielä mitään hankittua. Tuohon verrattuna Bruckessa näyttäisi olevan 10 cm kapeampi työleveys ja pienempi moottori, mutta tiedä sitten miten paljon vaikuttaa.

Tehoa melkein puolet vähemmän, kuin 70cm leveissä koneissa yleisesti.
Muuten ihan mielenkiintoinen laite.
 
Tehoa melkein puolet vähemmän, kuin 70cm leveissä koneissa yleisesti.
Muuten ihan mielenkiintoinen laite.

On kyllä edullinen telavetoiseksi, mutta tosiaan 5,4 heppainen kone asettaa varmasti omat rajoituksensa. Toki senkin kanssa tulee varmaan toimeen, sehän riippuu tarpeista ja mielenlaadusta.
 
Tehoa melkein puolet vähemmän, kuin 70cm leveissä koneissa yleisesti.
Muuten ihan mielenkiintoinen laite.
En tuossa nopeasti huomannutkaan että ero oli noin suuri tehoissa. Työleveys on noin 15 % pienempi, mutta tehot tosiaan noin puolet pienemmät vs tuo Bilteman linko.
 
Voiko tollasta akkukäyttöistä al-kon lumilinkoa pitää talvella ulkona katoksen alla säilytyksessä jos vie akun aina sisälle?
 
Tehoa melkein puolet vähemmän, kuin 70cm leveissä koneissa yleisesti.
Muuten ihan mielenkiintoinen laite.
Esim. Hondan lingot on reilusti pienemmillä tehoilla mitä kiinavärkit,luulen että Honda ja muut merkkikoneet ilmoittaa tehon alakanttiin ja taas kiinalaiset ilmoittaa tuplana hp.
 
Tokmannille on tullut (ilmeisesti suht vasta?) myyntiin 2-vaiheinen teloilla kulkeva linko Brücke ST610-T.
Sinänsä ihan mielenkiintoinen, kun normaali hinta on 899 € ja jos tuosta saisi vielä klubipäivillä -20 %.
Itse olen tuota Bilteman CST 7113 linkoa jo useamman vuoden pohtinut, mutta ei ole tullut vielä mitään hankittua. Tuohon verrattuna Bruckessa näyttäisi olevan 10 cm kapeampi työleveys ja pienempi moottori, mutta tiedä sitten miten paljon vaikuttaa.
Näkyy olevan rajattu lingot pois klubitarjouksesta.
 
Esim. Hondan lingot on reilusti pienemmillä tehoilla mitä kiinavärkit,luulen että Honda ja muut merkkikoneet ilmoittaa tehon alakanttiin ja taas kiinalaiset ilmoittaa tuplana hp.
Ei Hondan kannalta valitettavasti pidä paikkaansa. Esim. TM telavetoisten lumilinkojen vertailussa Honda pärjäsi voitostaan huolimatta surkeasti tehokkaampiaan vastaan mittauksissa, mutta nostettiin keinotekoisesti suhteuttamalla heikot tulokset koneen ilmoitettuun tehoon. Eipä se paljon käyttäjä hampaita naurata. Kiinamoottorit ovat kyllä nykyään varsin erinomaisia, toimivia, hyvätapaisia ja tehokkaita.
 
Esim. Hondan lingot on reilusti pienemmillä tehoilla mitä kiinavärkit,luulen että Honda ja muut merkkikoneet ilmoittaa tehon alakanttiin ja taas kiinalaiset ilmoittaa tuplana hp.
Minulla kiinalingossa 11hv Loncin ja tehoa on erittäinkin riittävästi. Nykymalleissa pykälää isompi 13hv kone ja luulen että enemmän kuin riittävästi. Noissa isoissa kiinalingoissa on kyllä voimaa, että siitä ei jää homma kiinni. Merkkilingoissa on yleensä vähemmän tehoa, mutta ilmeisesti riittävästi. Kiinalaisissa sitten kait enemmän kuin riittävästi.
 
Minulla kiinalingossa 11hv Loncin ja tehoa on erittäinkin riittävästi. Nykymalleissa pykälää isompi 13hv kone ja luulen että enemmän kuin riittävästi. Noissa isoissa kiinalingoissa on kyllä voimaa, että siitä ei jää homma kiinni. Merkkilingoissa on yleensä vähemmän tehoa, mutta ilmeisesti riittävästi. Kiinalaisissa sitten kait enemmän kuin riittävästi.
TM vertailussa tosiaan selviää että Honda pienemmällä tehollaan tarvitsee tuplasti aikaa saman työn tekemiseen kuin vaikkapa Biltema. Polttoaineen kulutus/ tunti on kyllä puolet isompitehoisen kulutuksesta, mutta kun aikaakin tuhraantuu tuplat, kuluu käytännössä bensaakin yhtä paljon kuin koneella jolla saman työn tekee puolessa ajassa. Tottahan Honda on hiljainen, mukava, laadukas ja luotettava, mutta yli tuplahintaisena se on vielä turhan tehoton, pitäisi valita vielä tehokkaampi ja kalliimpi malli, että työteho vastaisi edullista kiinalaista. Ja kuten vertailu kertoo, kiinahepat ovat ihan oikeita heppoja.
 
Jos lumilinko ei ole hydrostaattisella voimansiirrolla, ei sitä koskaan saa ajettua optimaalisesti täydellä kuormalla. Kovalla laatikolla kone tukehtuu tai ei käy täydellä tehollaan, joten ehdoton suositus on hydrostaatti. Sillä saa myös rajoituksetta hyökkyytettyä eteen-taakse, vaikkapa katolta pudonnutta lunta vastaan.
 
Voiko tollasta akkukäyttöistä al-kon lumilinkoa pitää talvella ulkona katoksen alla säilytyksessä jos vie akun aina sisälle?

Joo, ainoa varmaan mitä tarttee huomioida on se että putsaa lingon hyvin käytön jälkeen ettei nuoskalumi jäädy kierukkaan jne.
 
Ei Hondan kannalta valitettavasti pidä paikkaansa. Esim. TM telavetoisten lumilinkojen vertailussa Honda pärjäsi voitostaan huolimatta surkeasti tehokkaampiaan vastaan mittauksissa, mutta nostettiin keinotekoisesti suhteuttamalla heikot tulokset koneen ilmoitettuun tehoon. Eipä se paljon käyttäjä hampaita naurata. Kiinamoottorit ovat kyllä nykyään varsin erinomaisia, toimivia, hyvätapaisia ja tehokkaita.
No tuossa TM vertailussa oli Hondan omasta mielestä kaikkein mukavin versio, eli 60 cm leveydeltä tarkoitettu toimimaan, joten se nyt on muutenkin noista lingoista ihan eri sarjaan tarkoitettu laite. Mun aikaisempi versio oli HSS 970 AETD, joka olisi tuohon testiin oikea kone, kun se on 70 cm kone. Sanoisin siitä, että kyllä silläkin lumet lähti aika vilkkaasti tontilta, mutta 100 kertaa kömpelömpi rahjus, kuin nykyinen HSS 760 AE telakone. Tuonkin olisit voinut mainita, kun testiin vetosit, että kyse ei ole edes saman teholuokan lingoista, mitä testasivat. Ehkä ne siellä mainitsevatkin, mutta on maksumuurin takana.
 
Tuonkin olisit voinut mainita, kun testiin vetosit, että kyse ei ole edes saman teholuokan lingoista, mitä testasivat. Ehkä ne siellä mainitsevatkin, mutta on maksumuurin takana.

Kyllä kai tuosta kertomastani olisi voinut ymmärtää että muut olivat tehokkaampia? Alunperin vastasin nimenomaan sen takia, että on turha kuvitella että Honda-hepat olisivat jotenkin tehokkaampia kuin kiinalaiset. Hondan vahvuudet ovat muualla kuin hevosvoimissa.

Tuossa vertailun oleellisimmat tiedot:

1729582048240.png


1729582088772.png


Noista luvuista voi kaiken kaikkiaan päätellä että todennäköisesti moottoreiden ilmoitetut tehot ovat hyvin linjassa todellisuuden kanssa, sen verran hyvin laitteiden todelliset työtehojen erot vastaavat ilmoitettujen moottoritehojen eroja.
 
Jos lumilinko ei ole hydrostaattisella voimansiirrolla, ei sitä koskaan saa ajettua optimaalisesti täydellä kuormalla. Kovalla laatikolla kone tukehtuu tai ei käy täydellä tehollaan, joten ehdoton suositus on hydrostaatti. Sillä saa myös rajoituksetta hyökkyytettyä eteen-taakse, vaikkapa katolta pudonnutta lunta vastaan.
Toikin hydrostaattinen brandays hondalta on ihan tyhmä kun kyse on kummiskin hydraulisesta voimansiirrosta
 
Tuolta löytyy vieläkin markkinoiden halvin hydro vetoinen linko. Jos tuon ovat saaneet korjattua, ettei pellit enää mene puhki, niin on kyllä hyvä peli kohtuu hintaan. Ne jotka ei hydroista ymmärrä, niin ne ei sitten vain ymmärrä. Mulla on Solis 26 HST pikkutraktori, joka on hydrostaattisella vaihteistolla, eikä puhettakaan, että ottaisin jonkun keppihöskän enää tilalle, kun on ajellut muutamat talvet.

 
Jaksaako nuo sähkövärkit heittää nuoskalunta?

Joo miksi ei, tekevät kuulemma sähkömoottorilla varustettuja autojakin. :D

Akkumallejahan on monenkokoisia ja tehoisia, kannattaa tietty sovittaa se laite tilanteen mukaan, pienimmät yksivaiheiset ei ehkä jossain Savukosken sademetsissä ole paras valinta kun lunta on enemmäin kuin etelässä.
 
Sitten ihan yleisesti lingoista. Muutama sentti satanutta lunta jossakin pihakäytävällä, niin kola on nopeampi ja paljon halvempi. Linko on mielestäni raskaampiin lumensiirtohommiin ja onko akkulingosta siihen, vai onko se vain kolan kehittyneempi versio? Itse käytän linkoa aika spesiaalipäivinä kun tullut niin paljon lunta, että kolapelissä puhkuu ja puhaltaa. Jokapäiväisiin pikkuhommiin linko on ylimitoitettu. Kola nopeampi ja kevyempi käsitellä. Ei lingolle ihan kauheasti ajopäiviä tule.
 
Olipas karkeaa yleistystä. Riippuu niiiin kaikesta; sijainnista, puhdistettavan alueen koosta ja mallista, minne asti lumet on saatava ja paljonko tilaa on, onko autolla ja millaisella päästäcä kulkemaan ja kuinka nopeasti, onko tasamaata, auraako tieaura liittymän tukkoon, yms.
 
Sitten ihan yleisesti lingoista. Muutama sentti satanutta lunta jossakin pihakäytävällä, niin kola on nopeampi ja paljon halvempi. Linko on mielestäni raskaampiin lumensiirtohommiin ja onko akkulingosta siihen, vai onko se vain kolan kehittyneempi versio? Itse käytän linkoa aika spesiaalipäivinä kun tullut niin paljon lunta, että kolapelissä puhkuu ja puhaltaa. Jokapäiväisiin pikkuhommiin linko on ylimitoitettu. Kola nopeampi ja kevyempi käsitellä. Ei lingolle ihan kauheasti ajopäiviä tule.
Itselle linko antaa myös helpotusta kun ei tarvitse kaikkia pienempiä lumisateita kolailla vaan voi ottaa sitten kerralla isomman kerroksen eikä vielä sydänkohtaus uhkaa.
 
Riittääkö Bilteman telamalli (reilun tonnin hintainen) tuiskussa olleen peltotien putsaukseen? Lunta voi yli puoli metriäkin tiellä tuiskun jälkeen, tietä on noin 400m. Muutaman kerran tuo voi tulla talvessa vastaan, kun auraa ei ole saatavilla.
 
SmokeItselle linko antaa myös helpotusta kun ei tarvitse kaikkia pienempiä lumisateita kolailla vaan voi ottaa sitten kerralla isomman kerroksen eikä vielä sydänkohtaus uhkaa.

Itselläni antaisi näytön naapureille, kaikilla sateilla :cigar:

Järkeä yritän vielä käyttää hankinnan kanssa, mutta vaikeaa tekee :)
 
Onkohan tällainen mistään kotoisin?
En itse kuvasta erota onko tossa nyt kumia vai kovamuovia toi mikä lumet kerää?
Tossa isona plussana olisi hinta sekä vuoden pitempi takuu ku muissa vastaavissa, eli 3 vuotta.

Meinasin ton alkon akkukäyttöisen ostaa tokmannilta mutta sehän sit kaatui siihen ettei se alennus sitten koskenutkaan lumilinkoja...
Stigaa käväsin liikkeessä katsomassa ja siinä ainakin on niin muovia se lumikauha että kohtaisi meidän sepelitiellä hyvin äkkiä loppunsa...
 
Riittääkö Bilteman telamalli (reilun tonnin hintainen) tuiskussa olleen peltotien putsaukseen? Lunta voi yli puoli metriäkin tiellä tuiskun jälkeen, tietä on noin 400m. Muutaman kerran tuo voi tulla talvessa vastaan, kun auraa ei ole saatavilla.
Hidastahan se on. Vauhti hyvin verkkaista kävelyvauhtia ja joku 50cm leveys menee kerralla. Traktorihommia tuollainen kyllä on.
 
Onkohan tällainen mistään kotoisin?
En itse kuvasta erota onko tossa nyt kumia vai kovamuovia toi mikä lumet kerää?
Tossa isona plussana olisi hinta sekä vuoden pitempi takuu ku muissa vastaavissa, eli 3 vuotta.

Meinasin ton alkon akkukäyttöisen ostaa tokmannilta mutta sehän sit kaatui siihen ettei se alennus sitten koskenutkaan lumilinkoja...
Stigaa käväsin liikkeessä katsomassa ja siinä ainakin on niin muovia se lumikauha että kohtaisi meidän sepelitiellä hyvin äkkiä loppunsa...

Käy liikkeessä hiplaamassa?
Btw onko noi kaikki akkulingot täyttä muovia, pyörässäkään ei edes laakeria?
 
Käy liikkeessä hiplaamassa?
Btw onko noi kaikki akkulingot täyttä muovia, pyörässäkään ei edes laakeria?

Yli 50V akkulingot on yleensä tukevammalla rakenteella mutta niissä on hinnatkin sitten eri luokkaa.

Esim:

 
Riittääkö Bilteman telamalli (reilun tonnin hintainen) tuiskussa olleen peltotien putsaukseen? Lunta voi yli puoli metriäkin tiellä tuiskun jälkeen, tietä on noin 400m. Muutaman kerran tuo voi tulla talvessa vastaan, kun auraa ei ole saatavilla.


Hidastahan se on. Vauhti hyvin verkkaista kävelyvauhtia ja joku 50cm leveys menee kerralla. Traktorihommia tuollainen kyllä on.

Onhan se Bilteman Suomessa myytävän telamallin työleveys kuitenkin 71 cm, toki kun lunta on paksulti, sitä voi valua jo tyhjennetyllekin alueelle. Käytännössä tuon 400 metriä joutuu ajelemaan useampaan kertaan, mutta riittääkö 2 vai 4 vai enemmän, riippuu paljonko ja millaista lunta on tullut ja minkälaisella autolla siitä pitää päästä, ja kuinka siistiksi ja leveäksi haluaa ja tarvitsee. Jos kuitenkin laskisi että siistiksi saisi neljällä kerralla, eli 2 kertaa edestakaisin, niin silloin aikaa kuluisi TM-vertailun mukaan:
"Mittaukset ja lumityöt tehtiin viime talvena lumikylläisellä Saariselällä kevättalvisilla postikorttikelillä. Linkoustehot mitattiin tasaisella kiitoratamaisella kentällä 35 senttimetrin vahvuisella hangella, jonka koostumus oli irtonaista, esimerkiksi askeleen alla helposti upottavaa. Testien aikana vallitsi noin 5 asteen pakkanen ja ilmankosteusmittari näytti 78 prosenttia. Lumen tiheydeksi mitattiin 230 kg/m3."
1729749035824.png


400 metriä neljään kertaan (kaksi edestakaista) menisi Biltemalla siis noin 65 minuuttia. Jos yksi edestakainen riittäisi siihen, että tietä pystyy jo autolla ajelemaan, menisi noin 33 minuuttia. Tämä kuitenkin tosiaan tuolla 35 senttimetrin lumikerroksella. Jos huippunopeus on 3 km/h = 50 m/min, menisi tyhjää tietä ajellessa kahteen edestakaiseen ajeluun 32 minuuttia tai yhteen edestakaiseen 16 minuuttia. Johonkin tuohon välille (16 - 65 minuuttia) se käytetty aika sitten todennäköisesti asettuisi... Ei kai tuo ruohonleikkuuta pahempaa, kyllähän moni käyttää siihenkin yhtä paljon aikaa? Toki traktorilla näppärämpää, kun lingon pitäisi olla yli metrinen että varmasti yhdellä edestakaisella ajolla pärjäisi.
(Laskut voivat sisältää virheitä, vielä vähän aamuinen pää tähän aikaan.)
 
Glanssin 71cm telalingosta on yli 10v kokemus. Puolen metrin hankeen menee ehkä 1km/h, että linko ehtii lingota. Sivusuunnassa ei voi ajaa lähellekään täydellä 70cm leveydellä, koska lunta vyöryy sivuista, koska linko ei ehdi syödä. Teho riittää kyllä heittämään, mutta rajansa silläkin, mitä torvi vetää. Vyörymistä vähentää nopeuden hidastaminen, mutta pienellä vaihteella umpihankeen työntäminen kuluttaa nopeasti kitkapyörän kumin ja suosittelen ajamaan aina mahdollisimman isolla vaihteella. Joku 20-30cm lumi menee ihan täysillä, mutta 50cm on tuplat ja heittopyörän kapasiteetti (esim m^3/h) tulee rajoitukseksi. Tuossa on lingottavaa kuitenkin lähemmäs tuhat kuutiota.

Neljällä leveydellä ajettava, että autolla mahtuu ja 400m tie on jo aika hinkkaamista pihalingolla.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, kiitos viesteistä. Tiedän, että tuo kestää vähintään tunnin, todennnäköisesti kaksi. Mutta on siis mahdollista. Tarve on todennäkösesti 0-2 kertaa vuodessa. Muuta linkoamista on sitten normaalisti. Eli mökille tuo käyttö, jossa ollaan talvisin korkeitaan joka toinen viikon loppu, sydäntalvella 1/4 viikoista.
 
Oma mielipide noista lingon tehoasioista. Ostin itse pari vuotta sitten tuon Stigan telavetoisen mikä tuossa listalla. Katselin myös noita bilteman tehokkaimpia malleja, mitä olisi saanut halvemmalla. Silloin vaakakupin Stigan puolelle käänsi mahdollisten varaosien saanti laitteen ikääntyessä. Nyt kahden talven jälkeen huomasin tehneeni virheen vekotinta valitessa. Olisi pitänyt maksaa vähän lisää ja ottaa tuollainen hydrovetoinen paremmin käsiteltävä versio.
Eli mun pointti on se, jos piha ei ole selkeä ja suora ja umpihankea, niin mukavammin selviää laitteella mitä on kevyempi ja helpompi käsitellä.
Väittäisin että 10% tarvitsee tuon supertehokkaan ja 90% on tyytyväisempi laitteeseen mitä on helppo käyttää. Laitteen hintaan en ota kantaa tässä.
Eli jutun pointti on että noita numeroita ei kaikkien kannata tuijottaa, parempi jos pääset jossain kokeilemaan laitetta.
 
Oma mielipide noista lingon tehoasioista. Ostin itse pari vuotta sitten tuon Stigan telavetoisen mikä tuossa listalla. Katselin myös noita bilteman tehokkaimpia malleja, mitä olisi saanut halvemmalla. Silloin vaakakupin Stigan puolelle käänsi mahdollisten varaosien saanti laitteen ikääntyessä. Nyt kahden talven jälkeen huomasin tehneeni virheen vekotinta valitessa. Olisi pitänyt maksaa vähän lisää ja ottaa tuollainen hydrovetoinen paremmin käsiteltävä versio.
Eli mun pointti on se, jos piha ei ole selkeä ja suora ja umpihankea, niin mukavammin selviää laitteella mitä on kevyempi ja helpompi käsitellä.
Väittäisin että 10% tarvitsee tuon supertehokkaan ja 90% on tyytyväisempi laitteeseen mitä on helppo käyttää. Laitteen hintaan en ota kantaa tässä.
Eli jutun pointti on että noita numeroita ei kaikkien kannata tuijottaa, parempi jos pääset jossain kokeilemaan laitetta.

Mikä malli sinulla on? Oma mielikuva Stigasta että viime vuosikymmenien laatu ollut niin alhaalla ettei ole oikein kiinnostanut tutustuakaan. TM/RM -telalinkovertailussa kuitenkin kehuttiin juuri helppokäyttöisyyttä, vaikka perinteisellä vedolla varustettu pikkutehoinen versio onkin vertailussa.

1729754248932.png
 
Katselin myös noita bilteman tehokkaimpia malleja, mitä olisi saanut halvemmalla. Silloin vaakakupin Stigan puolelle käänsi mahdollisten varaosien saanti laitteen ikääntyessä.
Nuo Kiinalaisethan ovat periaatteessa yksi ja sama vehje, joka eri on merkeillä myytäessä tilattu tehtaalta eri värisenä ja lätkäisty eri tarrat. Niitä on tehty ties kuinka kauan ja tullaan tekemään. Samat osat käyvät osti mnkä merkkisenä tahansa. Loncinin moottoreita (tai muita Honda GX klooneja) saa mistä vaan halpahallista ja varaosiksi käyvät jopa Hondan osat. Ei osat yleensä noissa ole mikään ongelma.
 
Oma mielipide noista lingon tehoasioista. Ostin itse pari vuotta sitten tuon Stigan telavetoisen mikä tuossa listalla. Katselin myös noita bilteman tehokkaimpia malleja, mitä olisi saanut halvemmalla. Silloin vaakakupin Stigan puolelle käänsi mahdollisten varaosien saanti laitteen ikääntyessä. Nyt kahden talven jälkeen huomasin tehneeni virheen vekotinta valitessa. Olisi pitänyt maksaa vähän lisää ja ottaa tuollainen hydrovetoinen paremmin käsiteltävä versio.
Eli mun pointti on se, jos piha ei ole selkeä ja suora ja umpihankea, niin mukavammin selviää laitteella mitä on kevyempi ja helpompi käsitellä.
Väittäisin että 10% tarvitsee tuon supertehokkaan ja 90% on tyytyväisempi laitteeseen mitä on helppo käyttää. Laitteen hintaan en ota kantaa tässä.
Eli jutun pointti on että noita numeroita ei kaikkien kannata tuijottaa, parempi jos pääset jossain kokeilemaan laitetta.
Aika pitkälti samaa mieltä,mitä tehokkaampi ja isompi niin on kankeampi,painavampi(+- 100 kg),kalliimpi ,vaikeampi säilyttää ja kuljetella.Toki jos on tarve aurata useampia satoja neliöitä ja satojen metrien teitä putsata umpihankeen niin silloin ei mikään tietenkään ole liian iso.Sempä takia olen ensitalveksi harkinnut akkulumilinkoa,valitettavasti noita ei pääse oikein missään testaamaan niin valinta on vaikeaa.
 
Mikä malli sinulla on? Oma mielikuva Stigasta että viime vuosikymmenien laatu ollut niin alhaalla ettei ole oikein kiinnostanut tutustuakaan. TM/RM -telalinkovertailussa kuitenkin kehuttiin juuri helppokäyttöisyyttä, vaikka perinteisellä vedolla varustettu pikkutehoinen versio onkin vertailussa.

1729754248932.png
Juurikin tuo malli. Luin itsekkin jotain arvosteluita ennen ostoa ja saattaa olla että tämäkin arvostelu oli jo silloin tehty?

Moitteeni käsiteltävyyteen liitty tuon laitteen tasapainoon. Vaikka laite on "kelluvassa" asennossa, se on niin etupainoinen että et pysty aisasta painamalla keventämään etuosaa oikeastaan yhtään. Tästä on haittaa jos tarvitsee nurmikolle tehdä polku. Sen keulan saa jalkapedaalilla lukittua ylemmäksi mutta silloin jää noin 15cm paksuudelta lunta linkoamatta. Sitten on asento mikä painaa keulaa maata vasten. Ei juurikaan eroa normiasennosta, kuin että silloin telosta vain takapyörän osa on maassa. Polanteita se ei juurikaan paremmin jyrsi siltikkään pois.

Esim isällä on ikivanha Atlas merkkinen linko, 40v vanha. Tuossa laite kiikkuu painopisteen keskeltä, tai pystyy lukitsemaan ala tai ylä asentoon. Vaikka siinä ei ole minkäänlaista tasauspyörästön vapautusta kurveja varten se kääntyy mutkissa kuin unelma verrattuna tähän Stigaan. Ja johtuu vain siitä että stigan paino on kokoajan keulalla eikä sitä pysty kääntyessä keventämään helposti.
Itse olen 100kg/183cm ja kevennys ei onnistu helposti. Työntöaisat notkuu kun yrittää painaa ohjaksista. Olisi hyvä peli kun se kippauksen akseli olisi suunnilleen painopisteen keskellä.
Nyt lähinnä v1tuttaa käännellä tuota laitetta edestakas.

Katselin viimetalvena ostoliikkeessä yhtä yamahan pikkuista hydrovetoista telavehjettä. Siinä keula nousi tarvittaessa kelluessa kahdella sormella. Taitaa sama olla noissa hondan pienissä telavehkeissä?

Edit: lisätään sen verran kuvausta asiasta. Tuo keula nousee kyllä kevyesti kun samalla painat jalalla sitä lukitusta, mutta tuota ei pysty tekemään liikkeessä ollessa. Ja silloin keula lukittuu aina ylä asentoon. Taas pysähdyttävä jos haluat laskea keulan alas.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 429
Viestejä
4 556 363
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom