Lihavuusepidemia

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
486
Itsellä paino heilunut viimeisen 15 vuoden aikana lukemissa 82kg - 105kg. Pituutta 189cm.

Omalla kohdalla huomaan että olen todella tunnepohjainen syöjä ja jään helposti koukkuun herkkuihin. Saattaa olla jaksoja jossa esim kuukauden ajan joka päivä menee karkkia ja pullaa ym ja sit taas toisessa kohtaa lasketaan makroja tarkasti ym. Kylläisyyden tunne on vaikea saavuttaa ja pystyn yhdeltä istumalta syömään todella paljon. Toisaalta syön mieluummin yhden ison aterian kuin monta pientä päivän aikana. Aamupalaa en ole vuosiin syönyt ja viime kesän jälkeen kun vaaka näytti 102kg niin aloitin taas syömään OMAD tyylillä ja tätä noudatan noin 80% ajasta.

Tuli vaan taas huomattua että herkuttelu on astunut liikaa kuvaan. Tällä hetkellä paino on 95kg. Nyt on pari päivää paastoa takana ja tarkoitus on jatkaa niin pitkään että saan itseni irroitettua tuosta sokeriaddiktiosta. Paastoaminen on itselle se mikä toimii parhaiten koska en halua itseltäni kieltää mitään silloin kun syön tai rajoittaa ateriakokoja.

Ruokaan voi olla ihan samalla lailla addiktoitunut kuin tupakkaan/viinaan/huumeisiin. Rasvaa on kehossa sen verran että jopa parin kuukauden paaston voisi helposti tehdä ilman ongelmia.

Ja teen tämän oman mielenterveyden ja yleisen hyvinvoinnin takia. Esim exän isä vetää verenpainelääkkeitä ja insuliinia diabeteksen takia ja käytännössä Buranaa kuurina jatkuvasti kun ylipaino rasittaa selkää. Kaikista lääkkeistä ja ongelmista pääsisi eroon jos laihduttaisi 40kg mut paino vaan jatkaa nousua vuosi vuodelta.

Kuvastaa hyvin miten vaikeasta ”addiktiosta” väärin syömisessä on kyse, vaikka kuolema kolkuttelee ovella niin silti ihmiset ei pysty tekemään elämäntapoihin muutosta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 192
Tuossa päästäänkin siihen, että mitä pitää oikein tehdä, että kokee sinunlaisen muutoksen tarpeen? Mistä se lähtee? Nykyäänhän ylipainoiselle sanominen ylipainosta on jo tyyliin työpaikkakiusaamista ja häirintälomake sen läskin HR-muijan osalta täyttyy nopeammin, kuin kahvinkeitin taukotilassa.
Laihdutin jo ennen inttiä (10-vuotta sitten) jonkun verran tosin olin edelleen huonossa kunnossa. Kuntosalikärpänen puraisi joskus tosin ruokavalio oli hyvinkin pitkään retuperällä. Kuitenkin se yleinen huonovointisuus ja väsymys sekä aivokemian epätasapaino (tuli kausittain hyvinkin sekavia olotiloja) aiheutti sen, että tuli kerrankin ostettua valmennus jossa keskityttiin ruokavalioon. Ennen sitä en edes tiennyt syöväni ja voivani sen takia huonosti, joka monen kohdalla varmasti onkin se ongelma. Jo heti alkuun muutos tuntui hyvältä joka motivoi jatkamaan. Sanotaanko näin, että puoli vuotta siinä meni ennenkuin aloin näkemään oikeasti ne ruokavalion hyödyt ja pääsin pois siitä "huono syömisen kierteestä". Kroppa boikotoi ties kuinka, mutta kaikkineen vieroitusoireineen oli sen arvoista.

En oikeasti tiedä mikä sisimmässäni laukaisi muutoksen halut. Varmastikin ajatus tulevaisuudesta ja oman markkina-arvon kohottamisesta. Haluan olla vanhana oikeasti hyvässä kunnossa enkä haudassa 60-vuotiaana.

Yksi asia mikä on edesauttanut elämätapamuutosta on se, että minun on helppo päästä ulos addiktioista. Ei ole sellaista geeniperimää, että elämä olisi yhtä helkuttia jos jättää jonkun aivoja addiktoivan aineen pois. Enkä yhtään vähättele näitä ihmisiä joilla se muutos on ihan oikeasti vaikea toteuttaa, se aivan varmasti on. Olen muutenkin tälläinen tasapaksu mieleltäni. Välillä tuntuu siltä, että kaipaisin suurempia dopamiiniannoksia.

Olen nykyiselle puolisolleni jopa paasannut näistä kun olen huomannut kuinka positiivisesti olen muutoksen kokenut. Hänella on toki lihaksia ja semi-hyvässä kunnossa, mutta kuitenkin ylipainoa ja ruokailut voisi olla paremmin. Ollaan tilanteessa jossa olen enemmänkin ottanut sen asenteen, että hän saa syödä ja tehdä juuri niin kuin haluaa ja hyväksyn hänet sellaisenaan. Jos miun tavoitteellisuus treenien kohdalla puree häntäkin niin tulkoot mukaan :)

Nykyään offi tai bulkkikautena syön aivan kaikkea "normaalia" kotiruokaa makroineen - hiilari/rasva/protsku tasapaino. Dieetillä ketoosi päälle.

Suvussa on diabetes ja verisuonisairaudet läsnä. Olen antanut vinkkejä syömiseen ja mm. ketogeenisen ruokavalion tärkeyteen diabeteksen kanssa. Kyllä joitain neuvoja mennyt perille, ja toki syövät ihan hyvin, mutta aina voi parantaa mm. jättämällä ne viljat pois ja rasvojen laadun pistämällä priimaksi.

Eräs nimeltämainitsema henkilö jopa hyökkäsi minun ketodieettiäni vastaan, kuulostaen siltä että sillä vain tappaa itsensä. Oikeasti en sanonut sanaakaan takaisin, ei ollut energian ja vaivan arvoista. Toki on näitä ihmisiä jotka ovat tyytyväisiä siihen miten heidän elämänsä on - mutta älkää nyt oikeasti hyökätkö niitä vastaan joita se terveys kiinnostaa. En minäkään rupea muita arvostelemaan heidän valintojensa perusteella vaan kohtelen kaikkia tasapuolisesti. Minua välillä katsotaan oikein tuomitsevasti jos kieltäydyn pullasta tms. Miksi? Ei ihme, että ahdistaa välillä tiettyjen ihmisten seura :D Eikä se pullasta kieltäytyminen ole mikään hammat irvessä sokeria välttäen, vaan se pulla ei vain kiinnosta. Se kanasalaatti vaan maistuu vähintään yhtä hyvältä. Toki pidän myös herkkupäiviä, en ole mikään absolutisti asian suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
368
Jenkkimeiningistä puheenollen, katsoin tässä mielenkiintoisen videon, jossa syytä jenkkien tilanteesta sälytetään pitkälti maissiin, sen suoraan ja epäsuoraan käyttöön kaikessa mahdollisessa. Sillä ruokitaan eläimet, siitä tehdään makeutusainetta, jota käytetään kaikissa valmisruuissa ja niin edelleen.. Ja se pistää sitten insuliinisysteemit sekaisin.

Anyway, puolitotuushan toi vain on, koska koko maailma lihoaa. Jenkit nyt vaan sattuvat olemaan kärkikahinoissa, tosin Meksiko on nykyään läskimpi.
Tuo maissi olennainen osa tuota ongelmaa, ja miten valtio tukee sen käyttöä. Katastrofaalisen systeemin ongelmat nivoutuvat aika hyvin tuohon.

Sinne minne tuo prosessoitua- ja pikaruokaa ihannoiva kulttuuri rantautuu, siellä ylipaino lisääntyy ja krooniset sairaudet raketoivat. Tämä yhdistettynä nykyiseen istumisen ja liikkumattomuuden ilmapiirin - niin meillä on globaali ylipaino-ongelma käsillä.

Spoilerissa pätevä kirja, joka käsittelee aihetta, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan:

1615278169985.png
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 192
^ Lääkkeetön elämä (vaikka onkin hyvin kriittinen ja jyrkkä) sekä Ketolicious kirjat saavat myös suositukset minulta!
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583

Pelkästä ylipainosta ei kuitenkaan kannata vetää suoraa johtopäätöstä, että henkilö olisi rapakunnossa tai söisi pelkästään huonoa ravintoa. Ja sama tietenkin toisinpäin.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
En ihan ymmärrä, miten voi olla terveelliset elämäntavat jos on lihava. Vähän kuin sanoisi ettei autossa ole mitään vikaa, mutta kytkin ei toimi. Lihavuutta ei tarvitse perustella mitenkään hyveenä tai normaalina. On vaan ikävää että siitä on tehty normi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
En ihan ymmärrä, miten voi olla terveelliset elämäntavat jos on lihava. Vähän kuin sanoisi ettei autossa ole mitään vikaa, mutta kytkin ei toimi. Lihavuutta ei tarvitse perustella mitenkään hyveenä tai normaalina. On vaan ikävää että siitä on tehty normi.
Silti siihen voi suhtautua ihan asiallisesti. Tuntuu olevan monelle vaikeaa.

Artikkelista lainattuna:
Pelkästään lihavuus ei siis automaattisesti johda terveysongelmiin.
Jos nokkelia vertauksia haluaa harrastaa, sanotaan vaikka niin, että kyllä se on terveellisempää syödä liikaa avokadoa kuin liian vähän sipsejä.

Toki pahin tilanne on, kun yhdistetään sekä ylipaino, että ne muutkin huonot elämäntavat.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Onhan tämä nyt aika huolestuttavaa lukea:
Lihavuuden yleisyys - Elintavat ja ravitsemus - THL
Suomalaisista 2–6-vuotiaista tytöistä 17 prosenttia ja pojista 27 prosenttia on vähintään ylipainoisia. Lihavia on samanikäisistä tytöistä 4 ja pojista 8 prosenttia.

Nuorista eli 18–29-vuotiaista aikuisista vähintään ylipainoisia on naisista 35 ja miehistä lähes puolet, eli 47 prosenttia. Samanikäisistä naisista lihavia on 19 ja miehistä 17 prosenttia.

Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista vähintään ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava.

Eihän toi voi olla vaikuttamatta kansanterveyteen. Ainakin noi lihavat. Sinne BMI >30 ei helpolla livahda.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Niin ja itse 173cm/80kg, eli BMI 26.7. Vyötärömitta alle 90cm, jonkunverran on lihasmassaa, kun salilla tulee treenattua. Mutta THL:n mukaan tosiaan ylipainoinen. Ennen salitreeniä (5+ vuotta sitten) paino oli 73-75kg. Vyötärökoko ei ole muuttunut. Samassa reiässä vyö ollut 10+ vuotta :)

Vaimo 163/51kg ja lapset 18v 172cm/55kg ja 15v 173cm/65kg. Eli meillä ihan hyvällä mallilla tämän suhteen. Noi teinit voi syödä ihan mitä vaan ja ei paino oikein nouse...

Kyllä sen yleensä näkee lapsista, minkä kokoisia vanhemmat on. Lapsi lihava --> vanhemmat lihavia. Näin oman empiirisen tutkimuksen mukaan... Tämä on vähän perseestä, kun tälle ei lapsi oikein voi mitään (teininä voi olla liian myöhäistä herätä tähän).
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
443
Ja teen tämän oman mielenterveyden ja yleisen hyvinvoinnin takia. Esim exän isä vetää verenpainelääkkeitä ja insuliinia diabeteksen takia ja käytännössä Buranaa kuurina jatkuvasti kun ylipaino rasittaa selkää. Kaikista lääkkeistä ja ongelmista pääsisi eroon jos laihduttaisi 40kg mut paino vaan jatkaa nousua vuosi vuodelta.
Itselläkin on lähisuvussa sairaalloista ylipainoa ja se on kyllä todellinen vitsaus, josta muodostuu tietyssä vaiheessa itseäänruokkiva kierre, kun tukirankakaan ei kestä liikkumista, joka vähentää ennestään energiankulusta. Sitten kun et voi liikkua, niin istut sisällä ja syöt ajankuluksi. Siinä vaiheessa tilanne vaatii jo kovaa itsekuria ja sitoutumista korjausliikkeen tekemiseksi, varsinkin kun elimistö on totutettu tietynlaiseen ruokavalioon vuosikymmenten ajan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Fakta on se, että sitä yritetään normalisoida ja osin ihannoida "koska jokainen voi olla minkälainen tahansa". Jos kyseenalaistaa lihavuutta ja sen normalisointia, se on heti haram.
Ja ilmeisesti, jos yrittää laittaa jotain faktaa aiheesta sekin on heti haram? (Mitä ikinä tarkoittaakaan)

Ei se lihavuus tietenkään mikään hyvä juttu ole väestötasolla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 192
Paino, pituus ja paino ei niin yksiselitteinen jos on lihasmassaa tai treenaa. Mutta lähtökohtaisesti kyllä jos ei ole lihaksia.

Muistan intin jälkeen olleen samassa painossa kuin nyt, jopa aavistuksen vähemmän, mutta näytin silti aivan uskomattomalta pullamössöltä. Se lihas vaan tekee taikojaan. Nyt siis näytän hyvältä (omaan silmään :D) ja hyvinvoivalta. Lihakset erottuu ja olen suht tikissä kunnossa - TOKI rasvaakin löytyy päältä eli en ole missään sixpack kunnossa.

Pointtina kuitenkin se ero jos sitä lihasmassaa löytyy.

Oli lihava tai ei, se lihaskunnon treenaaminen ja ylläpito on yksi tärkeimmistä asioista ikinä jos ei vanhempana halua olla aivan liikuntakyvytön. Jokaisen ihmisen pitäisi treenaa lihaksia - oli se kotona tai salilla tai jostain sieltä väliltä. Yleisesti kun harrastaa liikuntaa niin kyllä ne lihakset sieltä sitten enemmän tai vähemmän treenautuu. Ellei nyt vain juokse maratooneja vaan hieman monipuolisempaa koko kropalle.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Mututuntumalla esim. ihmisten polvet ja lonkat ovat paljon nopeammin käyttöiän päässä, jos on ollut koko elämänsä lihava (oletus jos tulee 50-60veenä kuviin lihavana ja paikat sökönä), vs. vanhemmalla iällä/eläkkeellä vasta lihonnut (70-80vee). Mitä näitä nyt on kuvaillut vuosien aikana ihmisiltä. Tosin on ne polvet ym. kuluneet hoikiltakin mummoilta ja papoilta, ikä tekee tehtävänsä. Sama selän kanssa. Yksi harvinaisimmista kuvauksista mitä tulee vastaan on varmaankin hoikan ihmisen selän kuvaus. Mutulla 95% selkäkivun vuoksi kuvatuista ihmisistä on ylipainoisia/läskejä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 192
Mutulla 95% selkäkivun vuoksi kuvatuista ihmisistä on ylipainoisia/läskejä.
Puolisolla on välillä kolotuksia ja aina kun hän käy mun kanssa treenaa säännöllisesti niin ne häviävät. Ylipäätää jos ihmiset treenais niitä tukilihaksia, selkäsäryt ynnä muut mystiset vaivat yleensä katoaa. Lääkärit tuputtaa lääkkeita mutta unohtavat lihaskunnon merkityksen - tai sitten oikeasti neuvovat potilasta tekemään asian eteen itse, ja potilas ei itse sitä tajua.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Niin ja itse 173cm/80kg, eli BMI 26.7. Vyötärömitta alle 90cm, jonkunverran on lihasmassaa, kun salilla tulee treenattua. Mutta THL:n mukaan tosiaan ylipainoinen. Ennen salitreeniä (5+ vuotta sitten) paino oli 73-75kg. Vyötärökoko ei ole muuttunut. Samassa reiässä vyö ollut 10+ vuotta :)

Vaimo 163/51kg ja lapset 18v 172cm/55kg ja 15v 173cm/65kg. Eli meillä ihan hyvällä mallilla tämän suhteen. Noi teinit voi syödä ihan mitä vaan ja ei paino oikein nouse...

Kyllä sen yleensä näkee lapsista, minkä kokoisia vanhemmat on. Lapsi lihava --> vanhemmat lihavia. Näin oman empiirisen tutkimuksen mukaan... Tämä on vähän perseestä, kun tälle ei lapsi oikein voi mitään (teininä voi olla liian myöhäistä herätä tähän).
Hyvä homma. Kotonahan nuo ruokailutavat opitaan. Jos vanhemmat syö pelkkää pitsaa ja kaljaa niin lapsista tulee todennäköisesti samanlaisia palleroita.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Silti siihen voi suhtautua ihan asiallisesti. Tuntuu olevan monelle vaikeaa.

Artikkelista lainattuna:


Jos nokkelia vertauksia haluaa harrastaa, sanotaan vaikka niin, että kyllä se on terveellisempää syödä liikaa avokadoa kuin liian vähän sipsejä.

Toki pahin tilanne on, kun yhdistetään sekä ylipaino, että ne muutkin huonot elämäntavat.
Pelkkä lihavuus johtaa terveysongelmiin. Sisäelinten ympärillä olevan rasvan määrä korreloi hyvin terveyshaittojen kanssa. Keskivartalolohavuus johtaa tuohon. Tämänlainen rasvan kertymä on erittäin vaarallista.

Tottakai kaikki muut huonot elintavat vain pahentavat asiaa.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Pelkkä lihavuus johtaa terveysongelmiin. Sisäelinten ympärillä olevan rasvan määrä korreloi hyvin terveyshaittojen kanssa. Keskivartalolohavuus johtaa tuohon. Tämänlainen rasvan kertymä on erittäin vaarallista.

Tottakai kaikki muut huonot elintavat vain pahentavat asiaa.

Ja liikunnan puute. Ja huonot elintavat. Ei ole ristiriidassa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 192
Siis onhan näitä ihmisiä jotka ovat laihoja mutta silti viskeraalirasva hyvin korkealla. Kyseessä laihaläski ilmiö. Sitten taas on näitä joilla on sitä rasvaa, mutta kyseinen arvo pienempi. Väittäisin, että pyöritään hyvinkin vähemmistössä näiden kohdalla joka tapauksessa.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
En ihan ymmärrä, miten voi olla terveelliset elämäntavat jos on lihava. Vähän kuin sanoisi ettei autossa ole mitään vikaa, mutta kytkin ei toimi. Lihavuutta ei tarvitse perustella mitenkään hyveenä tai normaalina. On vaan ikävää että siitä on tehty normi.
Voi olla lihava syömällä mikroeineksiä ja karkkia. Siihen sitten vielä päälle tupakointi, alkoholi, liikkumattomuus ja mt-ongelmat. Tai voi olla lihava syömällä paljon maitoa, itsetehtyä vähärasvaista ja vähäsokerista ruokaa, leipää jne. Asia on mielestäni todella helppo ymmärtää jos sen haluaa edes ymmärtää. On myös jotenkin huvittavaa että valitat jostain lihavuusnormista vaikka itsellesi kaikki lihavat ovat samaa identtistä massaa.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Voi olla lihava syömällä mikroeineksiä ja karkkia. Siihen sitten vielä päälle tupakointi, alkoholi, liikkumattomuus ja mt-ongelmat. Tai voi olla lihava syömällä paljon maitoa, itsetehtyä vähärasvaista ja vähäsokerista ruokaa, leipää jne. Asia on mielestäni todella helppo ymmärtää jos sen haluaa edes ymmärtää. On myös jotenkin huvittavaa että valitat jostain lihavuusnormista vaikka itsellesi kaikki lihavat ovat samaa identtistä massaa.
Paljon maitoa? Voihan sitä rasvatonta juoda jos liikaa juo. Yleensä vähemmän lihoo, mitä vähemmän kaloreita syö.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Paljon maitoa? Voihan sitä rasvatonta juoda jos liikaa juo. Yleensä vähemmän lihoo, mitä vähemmän kaloreita syö.

Ei nää asiat oikeasti ole noin mustavalkoisia.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
350
Itse tiedän ihmisen joka painaa melkein 330 kiloa. Ei se ole siinä vaiheessa enää selkärangasta kiinni vaan jotain muuta pahasti pielessä
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348

Ei nää asiat oikeasti ole noin mustavalkoisia.
Itse luovuin maidosta ruokajuomana pari vuotta sitten. Hanasta saa vettä.

Ainakin kauppakassit ovat keventyneet huomattavasti, mutta kropasta en niinkään tiedä. :)
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125


Ei nää asiat oikeasti ole noin mustavalkoisia.
Tutkimusta johtanut tutkija Jonathon Maguire muistuttaa, että tutkimus oli puhtaasti havainnollinen. Hän arvioi, että täysmaitoa juovat lapset saattavat tuntea olonsa kylläisemmäksi


Eli mitä vähemmän juomassasi on kaloreita, sen vähemmän tunnet itsesi kylläiseksi ja syöt kenties jotain muuta paskaa enemmän. Tällöinhän kaikista eniten lihottava juoma on vesi. Todellisuudessa kokonaisruokavalio ratkaisee. Itse juon maitoa n. 3 dl per päivä, eikä ylipainoa ole yhtään. Maito on todellista superfoodia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tutkimusta johtanut tutkija Jonathon Maguire muistuttaa, että tutkimus oli puhtaasti havainnollinen. Hän arvioi, että täysmaitoa juovat lapset saattavat tuntea olonsa kylläisemmäksi


Eli mitä vähemmän juomassasi on kaloreita, sen vähemmän tunnet itsesi kylläiseksi ja syöt jotain muuta paskaa enemmän. Tällöinhän kaikista eniten lihottava juoma on vesi. Todellisuudessa kokonaisruokavalio ratkaisee.
Sanottiinko siinä niin, ei ainakaan tuossa lainauksessa?

Rasva tuo kylläisyyden tunnetta, ilman rasvaa maidossahan on sokeria ja proteiinia. n. 60/40 suhteessa. Tuo sokeri usein unohdetaan kun ajatellaan maitoa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 192
Maito ei ole hyväksi suurissa määrin. Tai joidenkin keho sitä sietää, mun ei. Pienet määrät on ok tyyliin rahka ja kahvimaito. Monella tulee maidosta iho-ongelmia. Yksilöllistä.

Maito menee mun mittakaavassa maatalouspropagandaan. Ilman sitä pärjää lapsetkin (rintamaito vauvalle on tärkeä). Se on niin pitkälle prosessoitua. Kalsiumia saa helposti tarpeeksi muusta ravinnosta.

Maidon kohdalla lähtisin siitä, että mitä luonnollisempaa, sitä parempi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 212
Maito ei ole hyväksi suurissa määrin. Tai joidenkin keho sitä sietää, mun ei. Pienet määrät on ok tyyliin rahka ja kahvimaito. Monella tulee maidosta iho-ongelmia. Yksilöllistä.

Maito menee mun mittakaavassa maatalouspropagandaan. Ilman sitä pärjää lapsetkin (rintamaito vauvalle on tärkeä). Se on niin pitkälle prosessoitua. Kalsiumia saa helposti tarpeeksi muusta ravinnosta.

Maidon kohdalla lähtisin siitä, että mitä luonnollisempaa, sitä parempi.
Maito on vähän samalla tavalla lobattu aine Suomessa kuin maissi USA:ssa, ja yhtä lailla haitallinen.

Etenkään aikuinen ihminen ei tarvitse maitoa oikeastaan mihinkään. Kohtuullisina määrinä maitotuotteet voi olla ihan ok, mutta etenkin maidon juominen on mielestäni tyhmää kuten virvoitusjuomienkin.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
On myös jotenkin huvittavaa että valitat jostain lihavuusnormista vaikka itsellesi kaikki lihavat ovat samaa identtistä massaa.
Lihavuus on tekemistä. Kukaan ei synny lihavaksi, sellaiseksi ihminen tulee tekemällä itse päätöksiä, jotka tuohon johtaa. Ei toki ole kivaa kuulla, että on itse aiheuttanut omat ongelmansa, mutta kun ei kukaan väkisin ruokaa tunge toiselle - poislukien lihavat vanhemmat lihaville lapsilleen. Toki sitä voidaan perustella mt-ongelmilla tai millä tahansa, mutta kyllä nyt helvetti on ihmisilläkin oltava vastuu teoistaan. Ongelmia on kivaa sysätä kaiken muun kuin oman itsensä niskoille, varsinkin kun on kyse kehopositiivisuudeata sun muusta lihavuusideologiasta. Terveellinen ruokailu kun vaatii effortia ja enemmän vaivaa kuin kebab tai pizza ja lihavilla ei ole itsehillintää. En myöskään millään jaksa uskoa, että valtaosa koko kansasta on jotain mt-ongelmilla varustettua - kyllä se lihavuus on lihavan syytä poislukien äärimmäisen harvinaiset yksittäiset ilmiöt.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 212
Mikä siinä maidon juomisessa on muka niin kamalaa?
Yhdessä maitolasillisessa on jo 10% sun päivittäisestä energian tarpeesta, joten ihan jos siitä lähdetään että liian helposti tulee maitoa juomalla kaloreita.

Toinen asia on sitten se, että suuri osa ihmisistä tuntuu olevan enemmän tai vähemmän yliherkkiä maidolle, ja siitä voi sitten aiheutua hankaluuksia. Lisäksi maidon sisältämät hormonit ja niiden vaikutus sun elimistöön on myöskin potentiaalisesti haitallista ja voi aiheuttaa sellaisia "yllättäviä" asioita kuten LIHOMISTA, koska siihenhän maito on juuri suunniteltu - lehmän vasikoiden nopeaan KASVATTAMISEEN.

Eli, jos tarkoitus on kasvaa isoksi, niin ilman muuta kannattaa kitata paljon maitoa!!
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Yhdessä maitolasillisessa on jo 10% sun päivittäisestä energian tarpeesta, joten ihan jos siitä lähdetään että liian helposti tulee maitoa juomalla kaloreita.

Toinen asia on sitten se, että suuri osa ihmisistä tuntuu olevan enemmän tai vähemmän yliherkkiä maidolle, ja siitä voi sitten aiheutua hankaluuksia. Lisäksi maidon sisältämät hormonit ja niiden vaikutus sun elimistöön on myöskin potentiaalisesti haitallista ja voi aiheuttaa sellaisia "yllättäviä" asioita kuten LIHOMISTA, koska siihenhän maito on juuri suunniteltu - lehmän vasikoiden nopeaan KASVATTAMISEEN.

Eli, jos tarkoitus on kasvaa isoksi, niin ilman muuta kannattaa kitata paljon maitoa!!
Nyt kyllä pakko kysyä kuinka isot lasit sulla oikein on? Omasta mielestäni mulla on jo kohtuu isot juomalasit ja niihin menee se 2.5dl, niin että lasia voi vielä normaalisti liikuttaa (monet juomalaisit on tuota pienempiä). Eli 112kcal, Kevymaidossa on 45kcal/100g, jos nyt ajatellaan vaikka 2500 kcal kulutusta, niin edes kahteen lasiin ei vielä mene sitä 10% (eli yli puolta litraa).
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Yhdessä maitolasillisessa on jo 10% sun päivittäisestä energian tarpeesta, joten ihan jos siitä lähdetään että liian helposti tulee maitoa juomalla kaloreita.
Ei kyllä pidä mitenkään paikkaansa, ellei sitten puhuta jostain hyvin pienikokoisesta ihmisestä tai "maitolasillisella" tarkoiteta jotain >3dl lasia täysmaitoa. Minun kokoinen mies kuluttaa jo täydessä levossa noin 1750 kcal päivässä, enkä edes ole mitenkään isokokoinen.

Toinen asia on sitten se, että suuri osa ihmisistä tuntuu olevan enemmän tai vähemmän yliherkkiä maidolle, ja siitä voi sitten aiheutua hankaluuksia. Lisäksi maidon sisältämät hormonit ja niiden vaikutus sun elimistöön on myöskin potentiaalisesti haitallista ja voi aiheuttaa sellaisia "yllättäviä" asioita kuten LIHOMISTA, koska siihenhän maito on juuri suunniteltu - lehmän vasikoiden nopeaan KASVATTAMISEEN.

Eli, jos tarkoitus on kasvaa isoksi, niin ilman muuta kannattaa kitata paljon maitoa!!
Itse en kyllä ole mitenkään yliherkkä maidolle, eikä kyllä taida olla moni muukaan suomalainen. Noihin hormoneihin en nyt ota kantaa, koska en ole niihin tarkemmin perehtynyt, mutta ei maito tai muutkaan maitotuotteet kyllä omalla kohdallani aiheuta lihomista.

Tuohon "jos tarkoitus on kasvaa isoksi" kommenttiin voisi vastata, että onko tässä sitten tavoitteena näyttää joltain Auschwitz selviytyjältä? Rasvaa ei ole tarkoitus kerryttää, mutta lihas ei kyllä haittaa.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 212
Sanotaanpa tämä nyt hyvin selkeästi: paras jano- ja ruokajuoma ihmiselle on VESI. Tämä ei ole edes mitään uutta ja yllättävää tietoa...

Ne maidon sisältämät kalorit sun muut mömmöt saa kyllä ihan siinä ruuassakin nautittua, eli ei tarvitse juomalla niitä tankata, ellei eletä jossain pula-ajan maatalousyhteiskunnassa 1800-luvulla. (Toisaalta maidon sisältämiä hormoneja ei kannata nauttia missään muodossa.)

Erityisen oleellista tämä lienee LIHAVUUSEPIDEMIAA koskevassa ketjussa...
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Sanotaanpa tämä nyt hyvin selkeästi: paras jano- ja ruokajuoma ihmiselle on VESI. Tämä ei ole edes mitään uutta ja yllättävää tietoa...

Ne maidon sisältämät kalorit sun muut mömmöt saa kyllä ihan siinä ruuassakin nautittua, eli ei tarvitse juomalla niitä tankata, ellei eletä jossain pula-ajan maatalousyhteiskunnassa 1800-luvulla. (Toisaalta maidon sisältämiä hormoneja ei kannata nauttia missään muodossa.)

Erityisen oleellista tämä lienee LIHAVUUSEPIDEMIAA koskevassa ketjussa...
Maidossa on kaloreita. Olet oikeassa. Mutta sehän on vain hyvä asia. Yleensä ruokaa syödään/juodaan kaloreiden ja ravinteiden takia. Maidossa on myös proteiinia, kalsiumia, d-vitamiinia ja muita vitamiineja ja hivenaineita. Todellista superfoodia. Ruokavalio on kokonaisuus. Jos mässäilet burgereita ja muuta höttöä extra kaloreiden verran niin silloin kannattaa toki pihistää toisesta päästä ja juoda vain vettä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
368
Runsasta maitotuotteiden käyttöä kannattaa rajoittaa miesten yleisimmän syövän eli eturauhassyövän takia.

 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
374
Itsekin olen liimamiehen kanssa samoilla linjoilla (kerrankin) sen suhteen että ei aikuinen erityisesti maitoa tarvitse jos esim jogurttia ja juustoa syö. Ei se pieni määrä maitoa toisaalta kovin huonokaan asia ole mutta ei se todellakaan ole mikään ihmeaine jollaisena sitä on iät ja ajat lobattu. Esim kalsiumia kyllä saa muualtakin oikein helposti.
Muutamalla tutulla itseasiassa iho-oireilu parantunut kun jättänyt maidon pois ruokavaliosta. Korostan että ei se suurella osalla vaikuta millään tavalla mutta kyllä niitä tapauksia on.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 381
Itsekin olen liimamiehen kanssa samoilla linjoilla (kerrankin) sen suhteen että ei aikuinen erityisesti maitoa tarvitse jos esim jogurttia ja juustoa syö. Ei se pieni määrä maitoa toisaalta kovin huonokaan asia ole mutta ei se todellakaan ole mikään ihmeaine jollaisena sitä on iät ja ajat lobattu. Esim kalsiumia kyllä saa muualtakin oikein helposti.
Juusto esim. On tosi hyvää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 192
@Good Mä uskon, että jos saat luotua oikeasti rutiinin siihen ruokailun ympärille niin se laihtuminen alkaa itsestään. Ei tarvitse punnita lihoja, kasviksia ja hiilareita, mutta se kokonaisuus pysyisi kasassa. 4-5 kertaa päivässä ateriat hyvää ja ravitsevaa ruokaa. Kalorit sekä kaikki tarvittavat ravintoaineet täyttyy. Voin vaikka yksityisviestillä tehdä sinulle ravinto-ohjelman jos kiinnostaa.

Meni aivan offtopic.

Maitotuotteita voi ihan hyvällä omatunnolla syödä tai juoda kunhan pysyyy kohtuudessa. Kyllä minäkin sitä juustoa välillä syön sekä käytän kahvimaitoa. Rahka ja raejuusto on lähes jokapäiväistä. Määrät ovat kuitenkin pienet. Olen menneisyydessä kokeillut pitkääkin ilman mitään maitotuotteita, enkä huomannut siinä eroa jos syön pienissä määrin, mutta heti jos alan kuluttamaan sitä enemmän niin iho-ongelmat tulee täysillä kuvioihin.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 381
@Good Mä uskon, että jos saat luotua oikeasti rutiinin siihen ruokailun ympärille niin se laihtuminen alkaa itsestään. Ei tarvitse punnita lihoja, kasviksia ja hiilareita, mutta se kokonaisuus pysyisi kasassa. 4-5 kertaa päivässä ateriat hyvää ja ravitsevaa ruokaa. Kalorit sekä kaikki tarvittavat ravintoaineet täyttyy. Voin vaikka yksityisviestillä tehdä sinulle ravinto-ohjelman jos kiinnostaa.
Oon tehnyt tota 16 tunnin paastoa ja sit syönyt paljon
 
Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
@Good Mä uskon, että jos saat luotua oikeasti rutiinin siihen ruokailun ympärille niin se laihtuminen alkaa itsestään. Ei tarvitse punnita lihoja, kasviksia ja hiilareita, mutta se kokonaisuus pysyisi kasassa. 4-5 kertaa päivässä ateriat hyvää ja ravitsevaa ruokaa. Kalorit sekä kaikki tarvittavat ravintoaineet täyttyy. Voin vaikka yksityisviestillä tehdä sinulle ravinto-ohjelman jos kiinnostaa.

Meni aivan offtopic.
Tässä on kyllä hyvä ohjenuora. Aina kun saa ruokailut säännölliseksi niin asiat helpottuu. Mut helposti se lipsuu kohdallani siihen että lounaalla mätetään hirveä annos ja sitten illalla ehkä joku leipä. Laiska kulinaristi kun olen niin lounasravintolat buffetteineen houkuttelee liian usein.

Noh, vielä yhtenä päivänä olen normaalipainoinen. Viime kesäkuusta pudonnut aamupainon mukaan -6kg (käytännös tuo täyttyi jo loka-marraskuussa, mut vähän täs lipsuttu). Vielä ainakin 20kg edessä mutta ei tässä kilpailla ketään vastaan. :cigar2:
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Lihavuus on tekemistä. Kukaan ei synny lihavaksi, sellaiseksi ihminen tulee tekemällä itse päätöksiä, jotka tuohon johtaa. Ei toki ole kivaa kuulla, että on itse aiheuttanut omat ongelmansa, mutta kun ei kukaan väkisin ruokaa tunge toiselle - poislukien lihavat vanhemmat lihaville lapsilleen. Toki sitä voidaan perustella mt-ongelmilla tai millä tahansa, mutta kyllä nyt helvetti on ihmisilläkin oltava vastuu teoistaan. Ongelmia on kivaa sysätä kaiken muun kuin oman itsensä niskoille, varsinkin kun on kyse kehopositiivisuudeata sun muusta lihavuusideologiasta. Terveellinen ruokailu kun vaatii effortia ja enemmän vaivaa kuin kebab tai pizza ja lihavilla ei ole itsehillintää. En myöskään millään jaksa uskoa, että valtaosa koko kansasta on jotain mt-ongelmilla varustettua - kyllä se lihavuus on lihavan syytä poislukien äärimmäisen harvinaiset yksittäiset ilmiöt.
Tämä sinun vastauksesi ei kyllä liity mihinkään mitä kirjoitin. Totesin vain että olet väärässä jos mielestäsi kaikki lihavuuteen johtaneet syöntitavat ovat samanarvoisia. Voi olla kaksi lihavaa jotka on muuten identtisiä, mutta toinen juo paljon alkoholia, polttaa tupakka ja syö eineksiä, karkkia ja paljon suolaa jne.. Toinen tekee toimistötyötä metsuridieetillä, syö kasviksia ja terveellisesti mutta liikaa. En kirjoittanut yhtään mitään siitä kenen vika lihavuus on.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 192
^ Aika kärjistetty. Jos kaksi ihmistä ovat yhtä lihavia:
1. Syö roskaruokaa, eineksiä ja karkkia sekä kuluttaa alkoholia
2. Syö monipuolisesti terveellistä ruokaa ja kasvispainoitteisesti, mutta liikaa..?

Jos kasviksia syömällä pääset lihavaksi niin onneksi olkoon. Jos liikkuu ja syö terveellisesti kulutuksen mukaan, niin silloin ei ole lihava, ellei ole jokin sairaus taustalla.

Silloin kun minä olen bulkkikaudella, syön yli kulutuksen ja hiilareita myös kuluu paljon. Miksi tämä ei mene rasvaksi minulla? Aikanaan kyllä meni, mutta nykyään kroppa on tottunut syömään sitä laadukasta ravintoa sekä hyödyntämään sitä. Ylimääräinen ei mene rasvaksi vaan tulee pihalle. Nesteitä toki kertyy. Toisinsanoen suolistobakteerini toimii niinkuin pitää sillä ravinnolla joka ihmiselle on todettu oikeaksi. Tottakai jos alan vetää roskaruokaa niin muutos varmaa alkaa tapahtumaan huonompaan suuntaan aika pian, mutta siihen ei ole pelkoa, koska kun syön epäterveellisesti niin se olotila on niin kuvottava, että ei sitä rataa edes halua enää jatkaa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Lihavuus: Korona ja lihavuus

Kommenttikentässä hyvä provo tosin tuossa Hesarin artikkelissa. Ja mitä tulee "roskaruokaa ja alkoa" lihava ja "terveellisesti vihanneksia" lihava... noniinno. Terveellisesti syö, mutta liikaa? Eihän se silloin ole terveellistä syömistä. Aikuinen kuitenkin näkee ja päättää mitä leipäläpeensä tunkee. Jos syö terveellisesti ja on lihava, niin sitä joko valehtelee itselleen ja muille tai on täysin pihalla kaikesta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Lihavuus: Korona ja lihavuus

Kommenttikentässä hyvä provo tosin tuossa Hesarin artikkelissa. Ja mitä tulee "roskaruokaa ja alkoa" lihava ja "terveellisesti vihanneksia" lihava... noniinno. Terveellisesti syö, mutta liikaa? Eihän se silloin ole terveellistä syömistä. Aikuinen kuitenkin näkee ja päättää mitä leipäläpeensä tunkee. Jos syö terveellisesti ja on lihava, niin sitä joko valehtelee itselleen ja muille tai on täysin pihalla kaikesta.
Terveellisesti syöminen tarkoittaa, että saa monipuolisesti elimistön tarvitsemia ravinteita. Voisiko tämän trollaamisen jo lopettaa?

Edelleen ihmisellä voi olla ylipainoa ja ihminen voi silti olla ihan täysin terve.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Voisiko tämän trollaamisen jo lopettaa?
Terveellisesti syöminen myös tarkoittaa, ettei syö liikaa. Liikasyöminen ei ole terveellistä, vaikkaa söisit pelkkiä omenoita kuusi kiloa päivässä. Ei se ole trollaamista vaan fakta. Lihavuus on kuitenkin lopulta kiinni ihmisen omista valinnoista ja samaten omista valinnoista muiden syyttäminen on helpointa - tällöin ei tarvitse olla vastuussa siitä mitä tekee. En ymmärrä miksi se on niin hankalaa sisäistää, että ylipaino ei ole normaali olotila ja se on muutettavissa jos sille löytyy halua. On vaan jotenkin ikävää, että lihavuudesta syytetään yhteiskuntaa ja muuta, kun samalla hommataan läskejä plusmalleja korostamaan "health in every size" -mentaliteettia. Totuus sattuu jos se ei satu miellyttämään ja nykyaikana on helpompi olla tekemättä ja valittaa, kuin oikeasti tehdä asialle jotain. Samalla vääristetään täysin "perusterve" -käsitettä. Ei tarvitse mennä jotain iltalehteä tai mitä tahansa mediaa kauemmas nähdä jotain artikkeleja "perusterveistä diabeetikoista" joilla on parikymmentä kiloa liikaa, niin ei voi kun ihmetellä missä ihmeen läskikuplassa sitä eletään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Terveellisesti syöminen myös tarkoittaa, ettei syö liikaa. Liikasyöminen ei ole terveellistä, vaikkaa söisit pelkkiä omenoita kuusi kiloa päivässä. Ei se ole trollaamista vaan fakta. Lihavuus on kuitenkin lopulta kiinni ihmisen omista valinnoista ja samaten omista valinnoista muiden syyttäminen on helpointa - tällöin ei tarvitse olla vastuussa siitä mitä tekee. En ymmärrä miksi se on niin hankalaa sisäistää, että ylipaino ei ole normaali olotila ja se on muutettavissa jos sille löytyy halua. On vaan jotenkin ikävää, että lihavuudesta syytetään yhteiskuntaa ja muuta, kun samalla hommataan läskejä plusmalleja korostamaan "health in every size" -mentaliteettia. Totuus sattuu jos se ei satu miellyttämään ja nykyaikana on helpompi olla tekemättä ja valittaa, kuin oikeasti tehdä asialle jotain. Samalla vääristetään täysin "perusterve" -käsitettä. Ei tarvitse mennä jotain iltalehteä tai mitä tahansa mediaa kauemmas nähdä jotain artikkeleja "perusterveistä diabeetikoista" joilla on parikymmentä kiloa liikaa, niin ei voi kun ihmetellä missä ihmeen läskikuplassa sitä eletään.
Se ettet kykene keskustelemaan asiallisesti ei ole mitään muuta kuin trollaamista.

Luuletko, että nämä läski sitä ja läski tätä viestisi jotenkin lisäävät sitä halua jollekin?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Luuletko, että nämä läski sitä ja läski tätä viestisi jotenkin lisäävät sitä halua jollekin?
Vuosikymmenen aikana tilanne on pahentunut ja pahenee yhä. Mikä olisi ratkaisu siihen, ollaan ymmärtäviä heitä kohtaan? Onko sinun mielestäsi plusmallit ja lihavat ihmiset mainoskuvissa hyvä asia? Onko tämä jotenkin kansakunnan terveyttä edistävää, että tällaisia esikuvia on olemassa? Pitääkö meidän vähemmistössä olevien normaalipainoisten ihmisten ruveta mielistelemään lihavia, vain sen vuoksi ettei ne osaa olla syömättä liikaa? Kaikkea tässä on yritetty, mutta mennään vaan kohti pahempaa ja lihavampaa yhteiskuntaa, jossa ongelmat konkretisoituu siellä 50+ ikävuosissa, kun tämä julkinen terveydenhuolto on täynnä diabeettikkoja ja ties mitä muita "elintasosairauksia" sairastavaa väkeä. Ei tarvitse katsoa, kuin Jenkkilään mikä tilanne siellä on.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Vuosikymmenen aikana tilanne on pahentunut ja pahenee yhä. Mikä olisi ratkaisu siihen, ollaan ymmärtäviä heitä kohtaan? Onko sinun mielestäsi plusmallit ja lihavat ihmiset mainoskuvissa hyvä asia? Onko tämä jotenkin kansakunnan terveyttä edistävää, että tällaisia esikuvia on olemassa? Pitääkö meidän vähemmistössä olevien normaalipainoisten ihmisten ruveta mielistelemään lihavia, vain sen vuoksi ettei ne osaa olla syömättä liikaa? Kaikkea tässä on yritetty, mutta mennään vaan kohti pahempaa ja lihavampaa yhteiskuntaa, jossa ongelmat konkretisoituu siellä 50+ ikävuosissa, kun tämä julkinen terveydenhuolto on täynnä diabeettikkoja ja ties mitä muita "elintasosairauksia" sairastavaa väkeä. Ei tarvitse katsoa, kuin Jenkkilään mikä tilanne siellä on.
No onko se haukkumalla jotenkin sitten mielestäsi parantunut? Kuten sanoit tilanne ei ainakaan sillä toimenpiteellä ole kuin pahentunut ja pahenee.

Mutta jatketaan toki vaan haukkumista ja kieläydytään oikeiden ratkaisuiden etsimisestä. Olen varma, että ihan kohta se alkaa toimia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 533
Viestejä
4 202 935
Jäsenet
70 915
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom