Lihavuusepidemia

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Itse ainakin luotan enemmän lääkäriin joka ei polta kuin sellaiseen joka polttaa.
Miksi? Minä en ainakaan käy vastaanotolla hakemassa mitään lifestyle-neuvoja tai kuvaamassa instaan paskaposeja vaan haen tarvittaessa hoitoa tai diagnoosia. Minua ei kinosta onko lääkäri läski tai lesbo. Itse asiassa päihteisiin menevyys jossain määrin korreloi älyn kanssa ja tupakointi - omakohtaisesti typeränä - on vain lekurin rehellisyyden merkki jos jotain. Luottaisin enemmän sikaan, joka tarjoaisi tupakkaa ja kieltäydyttyäni laittaisi itse palamaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Mikään dieetti ei ole parempi painonpudotuksessa pitkällä aikajänteellä tutkimusten mukaan. Se dieetti toimii mitä pystyy noudattamaan aka. energiaa ei kestä ottaa enemmän sisään kuin mitä kuluttaa. Ne jotka onnistuivat pitämään painon kunnossa olivat parempia ateriasuunnittelussa ja ottamaan huomioon myös sosiaaliset ruokailutilanteet. Videossa muutakin kamaa.

 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
625
Joku tässä juuri sanoikin oikein, että se ruokavalio on tärkeämpää kuin itse liikkuminen. Yksi Snickers patukka on 220kcal ja sen polttamiseksi saa vetää ihan reippaalla sykkeellä 30min treeniä.

Nykyään ongelma on tosiaan ihmisten mukavuudenhalu ja toisaalta liian energiapitoiset ja helpot ruoat. Tässä kohtaa voi sanoa, että ennen oli paremmin kun nuorena oltiin pääasiassa ulkona ja syötiin jos muistettiin, kun nykyään istutaan konsolin tai koneen ääressä, vedetään mässyjä ja sitten kiireiset vanhemmat ei tee ruokaa vaan lyödään rahaa käteen, että osta jotain tai sitten ne ovat eineksiä mitä kaapista löytyy. Wall-E leffan todellisuus on todella lähellä, matkaa on vaan jenkkeihin, jossa kehitys on alkanut jo aiemmin. Rekkakuskit ja konemiehetkin on isoja kun ei tartte sinne lapioon mennä vaan istutaan hytissä, mutta syödään "äijäruokaa" muiden ukkojen kanssa.

Toki kokonaan oman osansa tuo alkoholi, josta saa energiaa ihan perkeleesti kun maistelee pitkin viikkoa IPA:a ja Porteria.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Joku tässä juuri sanoikin oikein, että se ruokavalio on tärkeämpää kuin itse liikkuminen. Yksi Snickers patukka on 220kcal ja sen polttamiseksi saa vetää ihan reippaalla sykkeellä 30min treeniä.
Mä teen aamuisin 1h kävelyn. Ouran mukaan se kuluttaa about 180-200kcal riippuen miten löntystelen. Aika kova hinta snickersistä, jos pitää tunti kävellä. Tai 10h ison sipsipussin eteen :)
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Mun nuoruudessa syötiin aina aamupala, lounas, päivällinen. Ei ollut mitään isoja välipaloja ja karkkia/sipsejä sai kerran viikossa. Aikuisetkin noudatti tuota samaa kaavaa. Se oli mukavaa ja sosiaalista aikaa. Sillon oli vielä aika universaalisti kahvitkin tiettynä aikana ja naapurit/tutut kyläili kahviaikaan. Nykyään ollaan eristäydytty ainakin siellä missä mä asun.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
184
Ei nyt suoraan liity lihavuuteen, mutta välilllä tuntuu että fyysinen laiskuus on aika yleistä. Autolla pitää päästä ihan oven eteen, yhtään porrasta ei voi nousta jos pääsee hissillä ja kävely ja muut lihasvoimalla tapahtuvat liikkumiset on viimeiseen asti vältettäviä. Ostoskoriakaan ei voi enää kantaa vaan sen pitää rullata perässä.

Varmasti kalorien osalta ei niin merkittävää, mutta terveyden kannalta pidemmän päälle paha juttu. Ja kyllä tämä aika usein korreloi sen lihavuuden kanssa.
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
443
Painonhallinnassa on omalla kohdalla vaikeinta itsekurin puute: ruuan energiapitoisuus korreloi maun kanssa ja maukasta ruokaa tulee syötyä reilusti. Ehkä ratkaisu olisi alkaa laittamaan mautonta ruokaa: voin, suolan ja sokerin kun jättäisi pois, ei tekisi mieli ottaa toista annosta, jos ensimmäistäkään. Puhe painonhallinnasta kotiruuan avulla ei mielestäni tämän takia pidä paikkaansa alkuunkaan: todennäköisesti eineksiä tai pikaruokaa mussuttamalla jäisivät annoskoot pienemmiksi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Painonhallinnassa on omalla kohdalla vaikeinta itsekurin puute: ruuan energiapitoisuus korreloi maun kanssa ja maukasta ruokaa tulee syötyä reilusti. Ehkä ratkaisu olisi alkaa laittamaan mautonta ruokaa: voin, suolan ja sokerin kun jättäisi pois, ei tekisi mieli ottaa toista annosta, jos ensimmäistäkään. Puhe painonhallinnasta kotiruuan avulla ei mielestäni tämän takia pidä paikkaansa alkuunkaan: todennäköisesti eineksiä tai pikaruokaa mussuttamalla jäisivät annoskoot pienemmiksi.
Mulle toimii ratkaisuna tuohon ongelmaan korvata hiilareita kasviksilla. Samalla lopetin kermat sun muut apuvälineet ja opettelin tekemään maukasta ilman. Toki siinä oli oma hommansa, että oppi tekemään kasviksista maukkaita ja myös makuaistin totuttamisessa meni aikansa,... Spoilerissa yksi ihan huippuresepti. Toinen juttu mikä mulle toimii on pätkäpaasto. Ruokaikkuna melko lyhyeksi niin siinä saa kaksi isoa ateriaa syödä ilman, että tulee ihan tolkuton määrä kaloreita. Mulle toimii, kun aamusta ei ole nälkä ja illasta on pakko olla syömättä unenlaadun vuoksi. 0-rasvainen rahka on kaveri. Siitä saa helposti ison aamupalan pohjan ilman isoa määrää kaloreita.

 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Painonhallinnassa on omalla kohdalla vaikeinta itsekurin puute: ruuan energiapitoisuus korreloi maun kanssa ja maukasta ruokaa tulee syötyä reilusti.
Ei sen nyt välttämättä tarvi ihan noinkaan olla. Mielestäni ainakin sokeri on selkeästi koukuttavaa, ja jos sen syömisen onnistuu jättämään tietoisesti vähemmälle niin pian sitä ei edes tee niin kovasti mieli.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Ei sen nyt välttämättä tarvi ihan noinkaan olla. Mielestäni ainakin sokeri on selkeästi koukuttavaa, ja jos sen syömisen onnistuu jättämään tietoisesti vähemmälle niin pian sitä ei edes tee niin kovasti mieli.
Olen huomannut tuon saman. Tosin samaa tapahtuu myös sipsien, keksien jne. kanssa. Mulle on melkein mahdotonta olla syömättä koko sipsipussia kerralla. Tosin eihän tuo ole ihme, kun siellä on tiedemiehet hommissa ja miettivät miten noista naksuista ja kekseistä saadaan mahdollisimman maukkaita. Taistele siinä sitten tiedettä vastaan. Mulle helpoin ratkaisu on jättää nuo kauppaan niin ei tule "vahingossa" syötyä. Bonusta se, että herkuttelupäivinä herkut todellakin maistuu, kun niitä ei lapa koko ajan.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Painonhallinnassa on omalla kohdalla vaikeinta itsekurin puute: ruuan energiapitoisuus korreloi maun kanssa ja maukasta ruokaa tulee syötyä reilusti.
Tämä on totta, mutta eroa voi kaventaa huomattavasti opettelemalla kokkaamaan ja tutustumalla ruoka-aineisiin (mikä tuo paljon kylläisyyttä vrt kalorimäärään jne.). Myös terveellinen ruoka voi olla maukasta. Monet "maukkaat" asiat kuten salsa, Sriracha/useimmat tuliset soosit ja esim. suolakurkut ovat hyvin vähäkalorisia. Jos joskus haluaa makean makua niin light juomat ovat kalorittomia, sokeria voi korvata Stevialla, munkkihedelmän makeutusaineella jne. Riisit ja potut voi korvata quinoalla. Musta kahvi ja tee on lähes kalorittomia.

Ehkä ratkaisu olisi alkaa laittamaan mautonta ruokaa: voin, suolan ja sokerin kun jättäisi pois, ei tekisi mieli ottaa toista annosta, jos ensimmäistäkään.
Täysin päinvastoin. Kun alat kiskomaan pahvin makuista ruokaa ja rääkkäät itseäsi niin pystyt tekemään tuota muutaman päivän tai ehkä reippaan viikon, mutta ennen pitkään "sekoat", päästät pedon irti ja ahmit kaikkea sitä mistä olet jäänyt paitsi. Ratkaisu on syödä hyvää ruokaa ja sellaista joka ei ole kärsimystä. Ei kuitenkaan pizzaa, hampurilaisia tai uppopaistettua roskaa vaan järkevää tasapainoista ruokaa oikealla suhteella. Lohta, kanaa, katkarapuja/mereneläviä, parsakaalia, kukkakaalia, quinoaa, riisiä, perunoita, porkkanaa, bataatteja, puuroa, marjoja, rahkaa yms. Jos kaveri pyytää viikonloppuna tuopille ja pizzalle niin sitten menet etkä murehdi kunhan kohtuus pysyy mukana ja arkisyönti on järkevää.

Puhe painonhallinnasta kotiruuan avulla ei mielestäni tämän takia pidä paikkaansa alkuunkaan: todennäköisesti eineksiä tai pikaruokaa mussuttamalla jäisivät annoskoot pienemmiksi.
Kuten täälläkin on sanottu pari kertaa niin teknisesti laihduttaa voi vaikka mäkkärin Big Mac aterioilla. Ongelma on vain siinä että noissa on helvetisti kaloreita ja et saa pitkäaikaista kylläisyyden tunnetta ilman että vedät niitä niin paljon että kalorit ylittävät päivittäisen tarpeesi.

Jos pelkäät kotikokkaamisessa että teet "liikaa" ruokaa niin osta ruokavaaka ja problem solved. Teet sen verran kuin syöt tai mealpreppaat ja laitat ylimääräiset pakastimeen.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Mulle helpoin ratkaisu on jättää nuo kauppaan niin ei tule "vahingossa" syötyä.
Olen itsekin todennut tämän toimivaksi ratkaisuksi. Jatkuvasta napostelusta muodostuu muutenkin helposti paha tapa, josta on sitten vaikea päästä eroon.

Jos kaveri pyytää viikonloppuna tuopille ja pizzalle niin sitten menet etkä murehdi kunhan kohtuus pysyy mukana ja arkisyönti on järkevää.
Tämä on myös hyvä pointti. Sillä ei ole kovin suurta merkitystä että syöt silloin tällöin roskaruokaa tai ryyppäät. Mikä ratkaisee on se, että mitä syöt ja juot sen loput > 95% ajasta.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Mulle toimii ratkaisuna tuohon ongelmaan korvata hiilareita kasviksilla. Samalla lopetin kermat sun muut apuvälineet ja opettelin tekemään maukasta ilman. Toki siinä oli oma hommansa, että oppi tekemään kasviksista maukkaita ja myös makuaistin totuttamisessa meni aikansa,... Spoilerissa yksi ihan huippuresepti. Toinen juttu mikä mulle toimii on pätkäpaasto. Ruokaikkuna melko lyhyeksi niin siinä saa kaksi isoa ateriaa syödä ilman, että tulee ihan tolkuton määrä kaloreita. Mulle toimii, kun aamusta ei ole nälkä ja illasta on pakko olla syömättä unenlaadun vuoksi. 0-rasvainen rahka on kaveri. Siitä saa helposti ison aamupalan pohjan ilman isoa määrää kaloreita.

Kasvikset on hiilaria. Tarkoitit varmaan, että siirryit enemmän kuituja sisältävään ruokavalioon? Rasvoja en missään nimessä jättäisi pois, ovat erittäin terveellisiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Ööh mitä jos puhuisit vain omalta osaltasi? Itse ainakin luotan enemmän lääkäriin joka ei polta kuin sellaiseen joka polttaa. Samoiten luen mielummin vinkkejä sijoittamiseen ja rikastumiseen rikkaalta sijoittajalta kuin Piritorin kodittomalta puukkosankarilta. Mielummin kuuntelen bodaamisvinkkejä tyypiltä jolla on lihakset ja kokoa kuin 50kg kukkakepiltä. Kaikilla näillä toki voi olla sama tieto ja teknisesti nämä jälkimmäiset roolit voisivat jopa omata paremmankin tiedon, mutta jos kerta viisaus löytyy niin jokainen järkevä/looginen ihminen alkaa kysymään että miksi henkilö ei elä kuten saarnaa?
Niin, sehän on kiehtova ihmismielen ominaisuus, miksi me oikeastaan kaikki ainakin jossakin asiassa hakkaamme päätä seinään ja toistamme virheitä pakonomaisesti.

Vertaus kuitenkin ontuu pahasti. Kehonrakentajan menestystä mitataan hänen kehonsa kautta, ja sijoittajan tavoitteiden täyttymisestä antaa hyviä viitteitä usein hänen näkyvä vaurautensa ja muussakin tapauksessa ainakin ote salkun sisällöstä. Lääkärin ammattitaidon keskiössä ja uran tavoitteena taas ei ole tulla kiiltokuvapojaksi tai toimia messiaanisena esikuvana elämäntavoillaan, vaan mm. hoitaa potilaita, toimia työyhteisössään hyvin, tehdä tutkimusta ja/tai edetä urallaan, vaihtelevissa suhteissa. Näiden toteutuminen ei suoraan näy siitä, onko tohtori läski tai polttaako tohtori tupakkaa tai vaikka marihuanasavuketta vapaailtaisin. Siinä alkaisikin näkyä, jos vastaanottohuoneessa vetäisi.

Ravintoperäteipin kohdalla ajatus hänestä esimerkkinä ja koko ammatin tarpeellisuuden arvio sekä ammattitaidon pierunkuorimainen ohuus asettaa moisen terapistin alunperinkin hyvin eri rooliin kuin lääkärin tapauksessa. Tietenkin ajatus lihavasta ravintoterapeutista on jo itsessään koominen, siinä missä tupakoiva lääkäri on jotain suunnilleen yhtä tavallista ja yllätyksetöntä kuin julkihomo, vasenkätinen, kalju tai suomenruotsalainen lääkäri.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Ei nyt suoraan liity lihavuuteen, mutta välilllä tuntuu että fyysinen laiskuus on aika yleistä. Autolla pitää päästä ihan oven eteen, yhtään porrasta ei voi nousta jos pääsee hissillä ja kävely ja muut lihasvoimalla tapahtuvat liikkumiset on viimeiseen asti vältettäviä.
Kyllä sinne oven lähelle haluavat ihan samallalailla ne lihavat ja laihat. Itse jätän kauemmas koska naarmujen pelko, mutta mielestäni laiskuus ja helppouden halu eivät ole sama asia. Se oikea syy miksi halutaan parkkeerata lähemmäs on varmasti kuitenkin kiire, tai teennäinen sellainen. Halutaan säästää aikaa, vaikka siinä säästää ehkä korkeintaan minuutin yhteensä jos ajaa kauimmaiseen tai kiertelee läpi löytääkseen sen lähimmän.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
199
Joku tässä juuri sanoikin oikein, että se ruokavalio on tärkeämpää kuin itse liikkuminen. Yksi Snickers patukka on 220kcal ja sen polttamiseksi saa vetää ihan reippaalla sykkeellä 30min treeniä.
Olen samaa mieltä että ravinto on tärkeämpää kuin liikunta.

Tätä vastaavaa argumenttia näkee vähän väliä viljeltävän. Mutta sen liikunnan laihduttava vaikutus ei jää tuohon suoritteen aikaiseen kulutukseen, vaan keho kuluttaa liikunnan jälkeen enemmän energiaa myös levossa. Esim kuntosalin jälkeen lhakset voimistuu ja se ei tapahdu tyhjästä. Toki jos ravinto on pelkkää fazerin sinistä niin ei ne lihakset siitä varmaan mitään irti saa mutta järkevästä ruokavaliosta kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
En itse lähtisi vertailemaan liikunta vs syöminen tai laittamaan samalla viivalle edes. Molempi parempi. Itse pitäisin fiksuimpana vaihtoehtona (jos pitäis valikoida) niin syödä ei niin täydellisesti + liikkua, kun syödä täydellisesti ja ei liikkua.

Tokihan syömistä säätämällä (jos syö päin persettä) on helpoin päästä niistä liikakiloista eroon. Se ei vaadi juuri mitään vaihtaa vehnäjauhoissa uitettu läskikimpale esim. loheen ja salaattiin. Itsensä saaminen lenkkipolulle taas vaatii aika reilusti enempi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Olen samaa mieltä että ravinto on tärkeämpää kuin liikunta.

Tätä vastaavaa argumenttia näkee vähän väliä viljeltävän. Mutta sen liikunnan laihduttava vaikutus ei jää tuohon suoritteen aikaiseen kulutukseen, vaan keho kuluttaa liikunnan jälkeen enemmän energiaa myös levossa. Esim kuntosalin jälkeen lhakset voimistuu ja se ei tapahdu tyhjästä. Toki jos ravinto on pelkkää fazerin sinistä niin ei ne lihakset siitä varmaan mitään irti saa mutta järkevästä ruokavaliosta kyllä.
Liikunnassa on se ongelma, että se lisää ruokahalua. Varsinkin aerobinen. Ja se ruokahalun hallinta on kuitenkin aikalailla oleellista ellei oleellisin asia.

Tutkimusten mukaan esimerkiksi kävelyn lisääminen ei suoraan laihduta mitenkään itsestäänselvästi. Ihminen alkaa lisäämään ruokaa ihan automatik. Ellei sitten jonkun vaa'an kanssa mene, mutta sehän ei ole mikään kovin pitkään toimiva taktiikka muutenkaan.

Tietenkin noin muuten liikunta on aina hyväksi ihan riippumatta painosta. Ja terveydellekin vähintään yhtä tärkeää.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
En itse lähtisi vertailemaan liikunta vs syöminen tai laittamaan samalla viivalle edes. Molempi parempi. Itse pitäisin fiksuimpana vaihtoehtona (jos pitäis valikoida) niin syödä ei niin täydellisesti + liikkua, kun syödä täydellisesti ja ei liikkua.

Tokihan syömistä säätämällä (jos syö päin persettä) on helpoin päästä niistä liikakiloista eroon. Se ei vaadi juuri mitään vaihtaa vehnäjauhoissa uitettu läskikimpale esim. loheen ja salaattiin. Itsensä saaminen lenkkipolulle taas vaatii aika reilusti enempi.
Näinhän se on. Jos miettii kauanko yhden suklaapatukan eteen pitää salilla huhkia, on täysin selvää, kumpi on se tärkein aspekti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Ellei sitten jonkun vaa'an kanssa mene, mutta sehän ei ole mikään kovin pitkään toimiva taktiikka muutenkaan.
Tarkennatko vähän mitä tarkoitat ? Minusta esim. käyminen aamuisin vaa'alla ennen aamupalaa ja painon seuraaminen viikkotasolla on erittäin fiksu taktiikka. Samoin väittäisin että ruuan punnitseminen on myös toimiva taktiikka (vaikkakin voi monelle olla tympeetä puuhaa).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tarkennatko vähän mitä tarkoitat ? Minusta esim. käyminen aamuisin vaa'alla ennen aamupalaa ja painon seuraaminen viikkotasolla on erittäin fiksu taktiikka. Samoin väittäisin että ruuan punnitseminen on myös toimiva taktiikka (vaikkakin voi monelle olla tympeetä puuhaa).
Ruuan punnitsemista. Vaa''alla käynti onkin fiksua. Huomaa, jos paino alkaa muuttumaan. Ruuan punnitseminen voi olla joillekin hetkellisesti toimiva taktiikka, mutta käytännössä niin vaikeaa ja hankalaa, että tuskin se on ylläpidettävissä kovinkaan pitkään. Aikamoinen excelin rakajasta pitää olla, jos aikoo onnistua taulukoimaan kaiken energian saannin (ja myös poistuman). Ilman kirjanpitoahan siitä punnitsemisesta nyt ei mitään hyötyä ole. Yleensähän sen ruuan määrän sinänsä tietää kyllä punnitsemattakin, kun ruoka myydään kiloissa/litroissa. Lisäksi pitää sitten unohtaa kaikki kodin ulkopuoliset ruokailut yms.

Jos jokin on liian vaikeaa ylläpidettäväksi pysyvästi, ei se ole pysyvä ratkaisu. Hetkellisesti tuollainen voi olla ihan hyvä, jos ei hahmota paljonko/mitä tulee syötyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Ruuan punnitsemista. Vaa''alla käynti onkin fiksua. Huomaa, jos paino alkaa muuttumaan. Ruuan punnitseminen voi olla joillekin hetkellisesti toimiva taktiikka, mutta käytännössä niin vaikeaa ja hankalaa, että tuskin se on ylläpidettävissä kovinkaan pitkään. Aikamoinen excelin rakajasta pitää olla, jos aikoo onnistua taulukoimaan kaiken energian saannin (ja myös poistuman). Ilman kirjanpitoahan siitä punnitsemisesta nyt ei mitään hyötyä ole. Yleensähän sen ruuan määrän sinänsä tietää kyllä punnitsemattakin, kun ruoka myydään kiloissa/litroissa. Lisäksi pitää sitten unohtaa kaikki kodin ulkopuoliset ruokailut yms.

Jos jokin on liian vaikeaa ylläpidettäväksi pysyvästi, ei se ole pysyvä ratkaisu. Hetkellisesti tuollainen voi olla ihan hyvä, jos ei hahmota paljonko/mitä tulee syötyä.
Toki joo jos kyseessä on esim. joku isosti ylipainoinen henkilö. Hän voi vetää kyllä sitä kaurapuuroa about niin paljon kuin napaan mahtuu, puntaroimatta. Väittäisin että kukaan ei liho syömällä kaurapuuroa, ruisleipää tai marjoja + rasvatonta maitorahkaa. Sokeroitu rasvavehnäpaska on sitten asia erikseen. Se porukan lihottaa.

Silti jos alkuun puntaroi ruokansa niin saa sen näppituntuman hommaan mikäli sitä ei ole. Ruokaa myydään kiloissa, mutta jos kaadat riisipakkauksesta veteen niin aika vaikea sitä on arvioida silmin koska siinä kattilassa on 60gr/100gr/200gr (kuivapaino). Toki jos ollaan päästy tilanteeseen että 60gr vs 100gr ero on merkityksellinen niin ei olla enään reilusti ylipainoisia.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Puntarin tilalta voi myös käyttää tilavuusmittaa, jos ei ole puntaria. Tyyliin 2dl riisissä on x-energiaa ja se sitten keitetään. Keitettynä paljon enemmän kuin 2dl. Ainakin aluksi on hyvä laskea kaloreita. Ajanmittaan kehittyy kyky hahmottaa paljon lautasella on kaloreita ilman tarkkaa mittaamistakin. Kalorit on tärkeä juttu, jos meinaa rajoittaa järkevästi energiansaantia. Ei tule ylilyöntejä suuntaan tai toiseen.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
625
Ruoan punnitsemisessa on sama kuin "dieeteissä", että sitä pitäisi tehdä sen verran, että löytää sen oikean tavan syödä ja liikkua. Kovin yleinen ongelma on se, että arvioi kalorit tai makrot väärin ja luulee syövänsä alikaloreita. Kun tovin on punninnut ruokansa, niin oppii paremmin hahmottamaan mitä se ruoka oikeasti on. Itse kun vuosia sitten tiputin 9kg, niin tuo ruoan punnitseminen ja excel runkkaaminen tuli tarpeen, sillä sitä kautta opin, että jos itse tän kokoisena miehen haluan tiputtaa painoa, niin liikunta+kulutuksesta syntyvä vaje pitää olla yli 500kcal päivässä, jotta mitään tapahtuu.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Mä uskon, että väestön lihominen pikkuhiljaa johtaa myös siihen, että lihavuus koetaan normaaliksi. Lihavuusepidemia koskettaa myös monia ei sairaalloisen lihavia. Olisi paljon helpompi laihdutella ja muuttaa elintapoja ennen kuin bmi on 30 pinnassa tai yli. Kuvassa lihavat, lihavien alapuolella on vielä kasa ylipainoisia ennen kuin löydetään normaalipainoiset.

Nuorista eli 18–29-vuotiaista aikuisista vähintään ylipainoisia on naisista 35 ja miehistä lähes puolet, eli 47 prosenttia
1614791786287.png

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
218
Peruna on muistaakseni parhaiten kylläisenä pitävää ravintoa. Lähi Salen Annabellessä 55kcal/100g. Noista saa rähärasvaisen lihan, kuten kanan kanssa parikin "äijäannosta" päivään ja silti ollaan noin 1600kcal/pvä lukemissa. Ei välttämättä täytä kaikkia mikroravinne tarpeita, mutta purkistahan niitäkin saa.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Peruna on muistaakseni parhaiten kylläisenä pitävää ravintoa. Lähi Salen Annabellessä 55kcal/100g. Noista saa rähärasvaisen lihan, kuten kanan kanssa parikin "äijäannosta" päivään ja silti ollaan noin 1600kcal/pvä lukemissa. Ei välttämättä täytä kaikkia mikroravinne tarpeita, mutta purkistahan niitäkin saa.
Korvaat ne perunat punajuurilla ja muilla juureksilla, niin saat samalla vitamiinit ja paskantaminen on iloa. Punajuurissa on paljon antioksidantteja, joten vanhenetkin hitaammin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Ruualla hifistely on loputon tie josta ei edes löydy varmuudella parasta dieettiä/raaka-aineita. Välimerenruokavalio on kai useimmiten hyväksi nostettu. Vetääkö sen sitten vegaanina vai ottaako esim. kananmunat, kala, liha mukaan niin on makuasia. Pelkillä kasviksilla teettää enemmän työtä kasata toimiva ruokavalio ja ehkä b12 purkista.

Ei perunoissa ole mitään vikaa. Pääasia olisi ensin saada kalorit alle kulutuksen aka. syöminen haltuun. Sitten hifistelee lisää raaka-aineilla, jos kokee sen motivoivaksi. Yksi ottaa pitkän paaston, toinen syö carnivorella, kolmas elää vegaanina ja muut jossain siellä välissä.

 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Kaveri vetää pelkkiä eineksiä pääasiassa. Suht hoikkana on pysynyt. Lounaana on esim. saarioisten lasagne ja vettä. 450kcal lounas on suht kevyt vielä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ruualla hifistely on loputon tie josta ei edes löydy varmuudella parasta dieettiä/raaka-aineita. Välimerenruokavalio on kai useimmiten hyväksi nostettu. Vetääkö sen sitten vegaanina vai ottaako esim. kananmunat, kala, liha mukaan niin on makuasia. Pelkillä kasviksilla teettää enemmän työtä kasata toimiva ruokavalio ja ehkä b12 purkista.

Ei perunoissa ole mitään vikaa. Pääasia olisi ensin saada kalorit alle kulutuksen aka. syöminen haltuun. Sitten hifistelee lisää raaka-aineilla, jos kokee sen motivoivaksi. Yksi ottaa pitkän paaston, toinen syö carnivorella, kolmas elää vegaanina ja muut jossain siellä välissä.

Ihmisten elimistö ja elimistön reagointi ravintoonhan ei ole mitenkään identtistä oikein miltään osin.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Kaveri vetää pelkkiä eineksiä pääasiassa. Suht hoikkana on pysynyt. Lounaana on esim. saarioisten lasagne ja vettä. 450kcal lounas on suht kevyt vielä.
Ei kai siinä mitään. Ei einekset mitään epäterveellistä pääosin ole.

Mulla taas oli aivan sairaalloisen ylipainoinen kaveri takavuosina työkaverina. Sellainen, että lennoilla ei normivyö riittänyt, vaan tartti jatkopalan. Sanoisin 150kg+.
Pääosin työreissuilla esim. ei syönyt ollenkaan lounasta ja illalla vain ravintolassa samaa kuin minäkin. Sama työpaikalla harvoin söi lounasta ja jos söi, ei mietnkää silminpistävän paljoa. EIkä syönyt työajalla mitään karkkia tms. myöskään. En kyllä tiedä mistä sai painon kerrytettyä.
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Ei kai siinä mitään. Ei einekset mitään epäterveellistä pääosin ole.

Mulla taas oli aivan sairaalloisen ylipainoinen kaveri takavuosina työkaverina. Sellainen, että lennoilla ei normivyö riittänyt, vaan tartti jatkopalan. Sanoisin 150kg+.
Pääosin työreissuilla esim. ei syönyt ollenkaan lounasta ja illalla vain ravintolassa samaa kuin minäkin. Sama työpaikalla harvoin söi lounasta ja jos söi, ei mietnkää silminpistävän paljoa. EIkä syönyt työajalla mitään karkkia tms. myöskään. En kyllä tiedä mistä sai painon kerrytettyä.
Kuulostaa siltä, että se on sitten vetänyt illalla himassa hirveät mätöt.
Tuo rytmikin muuten vaikuttaa siihen painon kertymiseen.

Tarkoitus on syödä joka päivä aamiainen, lounas ja päivällinen sekä tarvittaessa välipala ja iltapala. Aterioiden välissä tulee olla 3–5 tuntia taukoa, jolloin ihminen ei syö mitään. Tauot nimittäin saavat elimistön polttamaan rasvaa.



Ruokailuhetket kannattaa painottaa aamuun ja päivään, koska ihminen on päiväeläin.


– Ihmisellä on sisäisiä kelloja, jotka säätävät meidät toimimaan päiväpainotteisesti. Illalla ihmisen ruoansulatus- ja kylläisyyskeskus asettuu lepotilaan eli ruoasta ei tule kylläisyyttä yhtä helposti ja ruoansulatus hidastuu. Iltaan painottuva syöminen kerryttää helposti liikakiloja ja aiheuttaa aineenvaihdunnallisia häiriöitä, Soili Soisalo kertoo.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 134
Kuulostaa siltä, että se on sitten vetänyt illalla himassa hirveät mätöt.
Tuo rytmikin muuten vaikuttaa siihen painon kertymiseen.



Olenkin ihmetellyt kun pätkäpaastoan miten aamupäivästä ja iltapäivästä on hirveä nälkä vaikka ruokailusta on vain vähän aikaa mutta iltaisin ja aamuisin ei, vaikka ruokailuista on jo kauan aikaa.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Ei kai siinä mitään. Ei einekset mitään epäterveellistä pääosin ole.

Mulla taas oli aivan sairaalloisen ylipainoinen kaveri takavuosina työkaverina. Sellainen, että lennoilla ei normivyö riittänyt, vaan tartti jatkopalan. Sanoisin 150kg+.
Pääosin työreissuilla esim. ei syönyt ollenkaan lounasta ja illalla vain ravintolassa samaa kuin minäkin. Sama työpaikalla harvoin söi lounasta ja jos söi, ei mietnkää silminpistävän paljoa. EIkä syönyt työajalla mitään karkkia tms. myöskään. En kyllä tiedä mistä sai painon kerrytettyä.
Jotkut läskit piilottelee syömisiään. Ehkä häpeä ja joskus feikkailu "syön terveellisesti mutta en tiedä mistä kilot tulee".
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Ei kai siinä mitään. Ei einekset mitään epäterveellistä pääosin ole.

Mulla taas oli aivan sairaalloisen ylipainoinen kaveri takavuosina työkaverina. Sellainen, että lennoilla ei normivyö riittänyt, vaan tartti jatkopalan. Sanoisin 150kg+.
Pääosin työreissuilla esim. ei syönyt ollenkaan lounasta ja illalla vain ravintolassa samaa kuin minäkin. Sama työpaikalla harvoin söi lounasta ja jos söi, ei mietnkää silminpistävän paljoa. EIkä syönyt työajalla mitään karkkia tms. myöskään. En kyllä tiedä mistä sai painon kerrytettyä.
Monesti lihavuuteen liittyy häpeä. Tällöin ihminen voi muiden seurassa panostaa siihen että syö vähän mutta sitten salassa poissa katseilta syö paljon enemmän. Siksi muiden ihmisten ruoka-annosten seuraaminen voi antaa hyvin harhaankohtavan kuvan heidän ruokavaliostaan. Tiedän urheilijakavereita jotka syövät aivan hillittömiä annoksia mutta kulutuskin on sen mukainen. Joku muu tosi laihakin saattaa syödä todella massiivisen aterian muiden kanssa mutta lopun päivää eivät syö mitään. Voi näyttää siltä että joku muu voi syödä tosi isoja annoksia. Painonhallintahan ei ole annoskoosta kiinni, vaan siitä paljonko keskimäärin syö ruokaa per päivä tai per viikko, ei per annos.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Jotkut läskit piilottelee syömisiään. Ehkä häpeä ja joskus feikkailu "syön terveellisesti mutta en tiedä mistä kilot tulee".
Niin, jos ei syö päivällä juuri mitään ja sitten illalla mättää pizzaa, suklaata ja sokerilimsaa niin paljon kuin vaan jaksaa, niin ihme että painoa kertyy. Ei se paino tyhjästä tule.

Yksi suklaalevy on jo 1100kcal. Siinä saa mättää kivasti perusruokaa että saa saman kaloripommin.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 381
Juu vaikka vetää sen 16h paaston joka arkipäivä, niin jos hakee hesestä joka päivä kerros+juustohampparin ja kaakaon, niin siitä tulee jo se tyyliin 1200 kcal ravintoa päivässä. Mun älyvaaka ja sovellus ehdotti, että 2500 kcal saisin syödä päivässä, että laihtuisin X määrän kiloja. Nyt siis 93 kg.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Mulla taas oli aivan sairaalloisen ylipainoinen kaveri takavuosina työkaverina. Sellainen, että lennoilla ei normivyö riittänyt, vaan tartti jatkopalan. Sanoisin 150kg+.
Pääosin työreissuilla esim. ei syönyt ollenkaan lounasta ja illalla vain ravintolassa samaa kuin minäkin. Sama työpaikalla harvoin söi lounasta ja jos söi, ei mietnkää silminpistävän paljoa. EIkä syönyt työajalla mitään karkkia tms. myöskään. En kyllä tiedä mistä sai painon kerrytettyä.
Ehkä se söi aamiaiseksi 8 tuplapaahtoleipää marmeladilla, 6 lasia appelsiinimehua, 3 purkkia kevytjogurttia ja muuta virallisterveellistä. Ehkä joi läjän parin litran limuja pitkin päivää piilossa. Töiden jälkeen rullakebabin, perhepizzan ja 3 Big Mac -ateriaa vissyllä. Mahdollisesti lekan viinaa joka ilta. Mitä näitä nyt on. Tuskin se valoravinnostakaan oli kasvanut pakettiauton kokoiseksi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 197
Ehkä se söi aamiaiseksi 8 tuplapaahtoleipää marmeladilla, 6 lasia appelsiinimehua, 3 purkkia kevytjogurttia ja muuta virallisterveellistä. Ehkä joi läjän parin litran limuja pitkin päivää piilossa. Töiden jälkeen rullakebabin, perhepizzan ja 3 Big Mac -ateriaa vissyllä. Mahdollisesti lekan viinaa joka ilta. Mitä näitä nyt on. Tuskin se valoravinnostakaan oli kasvanut pakettiauton kokoiseksi.
Yhdestä suklaalevystä tulee jo heittämällä 1100 kaloria, joten ei se kovin vaikeaa ole syödä liikaa, vaikka muiden silmissä näyttäisikin siltä, ettei tuon syömisessä mitään epänormaalia ole...
 

Rockbear

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
284
Asiaan liittyen, meillä oli hyvä työpaikka aikoinaan. "Mitäs me painonvartijat? "Milloin mennään syömään?" Kaipaan kovasti sitä porukkaa johon kuuluin aikoinaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Ehkä se söi aamiaiseksi 8 tuplapaahtoleipää marmeladilla, 6 lasia appelsiinimehua, 3 purkkia kevytjogurttia ja muuta virallisterveellistä. Ehkä joi läjän parin litran limuja pitkin päivää piilossa. Töiden jälkeen rullakebabin, perhepizzan ja 3 Big Mac -ateriaa vissyllä. Mahdollisesti lekan viinaa joka ilta. Mitä näitä nyt on. Tuskin se valoravinnostakaan oli kasvanut pakettiauton kokoiseksi.
Ehkä. Tuli kuitenkin useampi duunireissu 1-2vko tehtyä sen kanssa, enkä koskaan nähnyt aamiaisella, lounaalla tai illallisella sen mitään mättävän. Aivan varmasti jossain välissä söi/joi jotain ja paljon. Kunhan ihmettelen..
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Ehkä. Tuli kuitenkin useampi duunireissu 1-2vko tehtyä sen kanssa, enkä koskaan nähnyt aamiaisella, lounaalla tai illallisella sen mitään mättävän. Aivan varmasti jossain välissä söi/joi jotain ja paljon. Kunhan ihmettelen..
Vaikka ns. ihmisten ilmoilla syö normaalisti, niin kyllähän sitä painoa tulee kun veteen sen perhepitsan iltapalaksi.

Edellisellä työpaikalla oli klassinen marttakerho, joka veti jotain salaattia lounaaksi, mutta laihtumista ei ollut havaittavissa. Kumma juttu, jos esim. suklaa maistuu
 

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
kaikki liikalihavat sais laittaa karanteeniin! Jonnekin läskileirille ja päästettäis pois sitten kun on ihmisen mitoissa. Miettikää kuinka kalliiksi tämäkin tulee ihmiskunnalle, ja tappaa paljon enempi kuin korona!!
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 197
"30 vuotta täyttänyt keskivertonainen on 163 senttimetriä pitkä ja 73 kiloa painava."


Huh huh!

Hyvä standardipaino tuon pituiselle naiselle olisi noin 20 kiloa vähemmän! Eikä se sittenkään olisi kovin hoikka.
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
443
En tiedä tarkemmin miten naisen paino vertautuu miehen painoon läskin ja lihaksen jakautumisen osalta - olen ymmärryksessä että rasvaa kerääntyy enemmän - mutta miehellehän tuo on ihan terveellisissä mitoissa. Onko sitten naisen vartalossa isompi ero ruuminrakenteen osalta?
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
649
En tiedä tarkemmin miten naisen paino vertautuu miehen painoon läskin ja lihaksen jakautumisen osalta - olen ymmärryksessä että rasvaa kerääntyy enemmän - mutta miehellehän tuo on ihan terveellisissä mitoissa. Onko sitten naisen vartalossa isompi ero ruuminrakenteen osalta?
BMI 27,5 noilla luvuilla eli taidetaan olla kaukana terveellisistä mitoista jollei joku himobodari ole eli kyllä siinä se 20kg "kehopositiivisuutta" mukana on niinkuin Erkki totesi.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Huh huh!

Hyvä standardipaino tuon pituiselle naiselle olisi noin 20 kiloa vähemmän! Eikä se sittenkään olisi kovin hoikka.
Jos tuo on keskiverto, tarkoittaa se sitä että on aika kasa näitä, jotka on tuotakin läskimpiä. Se on oikeasti jo etovaa ellei pode jotain feeder-fetissiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 315
Viestejä
4 194 056
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom