Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Kelien kylmettyä alkanut taas startti pitämään semmoisen räikkämäisen lyhyen vinkaisun käynnistyksen yhteydessä. Tehnyt noin jo useamman vuoden. Onko tuohon jotain mitä voi tehdä?
 
Kelien kylmettyä alkanut taas startti pitämään semmoisen räikkämäisen lyhyen vinkaisun käynnistyksen yhteydessä. Tehnyt noin jo useamman vuoden. Onko tuohon jotain mitä voi tehdä?
Itse vaihtaisin startin jos sitä menee muutenkin availemaan. Yleensä vinkasu tarkoittaa et laakeri kertoo että on vielä olemassa tai et rattaat on jo kuluneet että pyörivät jo toisinaan huti
 
Kyllähän tuolla automatiikka pitäisi kuskin puolesta kaikki päätökset tehdä, antaa huollon päättää mitä vaihdetaan.

Lämmityksen automatiikan sain kuntoon palauttamalla tehdasasetukset autoon. Samalla poistin kännykkäsovelluksen ja asensin puhtaalta pöydältä uudestaan, joka sai pakotettua lataamaan toimivan version. Nyt toimii lämmitysjärjestelmä jälleen oikeaoppisesti ja kännykkäsovellukseen tulivat näkyville uudet ominaisuudet mm. lukitusten seuranta ja sisätilan valvonta. Ei tarvinnut onneksi asioida myyjäliikkeessä vielä.
Lasien huurtumisongelma ei valittavasti ratkennut. Edelleen vähänkin kostealla kelillä lasit huurtuvat sisätiloista totaalisesti kolmen ensimmäisen minuutin aikana, jos ei pidä ilmalämpöpumpun puhallinta vähintään kakkosasennossa. Jos Ilppi vikaantuisi, tällöin ajaminen kostealla kelillä olisi mahdotonta. Huurtumisongelma toistuu myös lähtiessä lämpimästä tallista.
 
Taas palasi mieleeni sattumus vesiltä vuosien takaa. Meitä oli neljä henkilöä purjehtimassa Päijänteellä. Vene oli erään yhteisön omistama ja kipparina oli nuori nainen.

Näin, että poliisivene ajelee veneeltä toiselle puhalluttamassa porukkaa. Pian poliist tulivat myös meidän veneelle. Kippari puhallutettiin ja myös minut, koska "taisin äsken olla ruorissa", vaikka olin ollut 100% kyytiläisenä.

Mitä jos olisin ollut juovuksissa? Olisinko saanut syytteen ruorijuopumuksesta, kun minut oli muka nähty ruorissa? Luultavasti olisin ja oikeudessa punnittaisiin, että kenen sana painaa eniten.

Jälkeenpäin on monta kertaa ärsyttänyt, etten saanut suutani auki silloin tilanteessa ja kysynyt, että mihin puhallutukseni perustui.
 
Onko huviajelu kielletty?

70€ sakkoa siitä, että ajeli pidempää reittiä kotiin yöllä... Sain vain vastauksena, jatkossa aja kylttien nopeuden mukaisesti ja älä anna tietä puskevalle. Halusin ajaa rauhassa pitkää matkaa ja ihastella maisemia. Poliisi ajoi perseessä kiinni... :(

1. Oletan summasta, että kyseessä on liikennevirhemaksu. Onko näin?

2. Mistä se määrättiin?

2.1. Oliko ajosi tarpeetonta ja häiritsevää? Se on kielletty.

2.2. Ajoitko ylinopeutta? Sekin on kielletty.
 
Onko huviajelu kielletty?

70€ sakkoa siitä, että ajeli pidempää reittiä kotiin yöllä... Sain vain vastauksena, jatkossa aja kylttien nopeuden mukaisesti ja älä anna tietä puskevalle. Halusin ajaa rauhassa pitkää matkaa ja ihastella maisemia. Poliisi ajoi perseessä kiinni... :(
Taas jätetään jotain kertomatta, poliisi harvemmin syyttä suotta sakottaa
 
Onko huviajelu kielletty?

70€ sakkoa siitä, että ajeli pidempää reittiä kotiin yöllä... Sain vain vastauksena, jatkossa aja kylttien nopeuden mukaisesti ja älä anna tietä puskevalle. Halusin ajaa rauhassa pitkää matkaa ja ihastella maisemia. Poliisi ajoi perseessä kiinni... :(
Poliisilta saamassasi vastauksessa ei ollut mitään huviajeluun viittaavaa, vaan kyse oli puhtaasti ylinopeudesta ("...aja kylttien nopeuden mukaisesti ja älä anna tietä puskevalle.").

Tuollaisen 70 € liikennevirhemaksun saa, kun ajaa 70 - 120 (km/h) rajoitusalueella ylinopeutta, josta jää 3 km/h-varmuusvähennyksen jälkeen ylinopeutta 7 - 10 km/h.

Käytännössä teit jotain seuraavista:
80-83 km/h@70 km/h
90-93 km/h@80 km/h
110-113 km/h@100 km/h
130-133 km/h@120 km/h

Lisää vielä noihin autosi mittarivirhe.


Tapahtumat ovat saattaneet kehittyä seuraavasti:

1. Poliisi lähestyi sinua takaa, koska ajoit heitä hitaammin ("Halusin ajaa rauhassa pitkää matkaa ja ihastella maisemia.").

2. Poliisin oli tarkoitus lähestyä ohitusetäisyydelle, ja sen jälkeen ohittaa sinut, jonka jälkeen olisit saanut jatkaa maisemien ihastelua yksinäsi.

3. Halusit niin kovasti ajaa rauhassa, että aloit nopeuttasi nostamalla kasvattamaan väliä taakse.

4. Nopeudennostosi esti poliisin ohitusaikeet, mutta samaan aikaan heille syntyi uusi tehtävä ylinopeudestasi.

5. Lapun saatuasi sait jatkaa matkaa rauhassa ja poliisikin pääsi ohitsesi.


Onhan sekin mahdollista, että poliisi tahallaan alkoi tuuppia kontista ilman ohitusaikeita. Ainakaan minulle ei ole sellaista sattunut, vaikka olen seurannut liikennettä 80-luvulta asti matkustajana ja 90-luvulta ratin takaa.

Uskon, että provosoiduit liian nopeasti oman rauhasi häiritsemisestä. Kannattaa jatkossa olla antamatta tietä puskijoille. Pidä oma nopeus, äläkä aja ylinopeutta, niin vältyt liikennevirhemaksuilta.
 
Uskon, että provosoiduit liian nopeasti oman rauhasi häiritsemisestä. Kannattaa jatkossa olla antamatta tietä puskijoille. Pidä oma nopeus, äläkä aja ylinopeutta, niin vältyt liikennevirhemaksuilta.
Tämäpä lyhyesti.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ihmettä ne poliisit teki, kun vedit parkkiin pysäkille ensimmäisen kerran? Johan tuo olisi päättynyt siihen, kun olisi sammuttanut auton ja noussut pihalle vaikka jalkoja verryttelemään.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ihmettä ne poliisit teki, kun vedit parkkiin pysäkille ensimmäisen kerran? Johan tuo olisi päättynyt siihen, kun olisi sammuttanut auton ja noussut pihalle vaikka jalkoja verryttelemään.

Ajoivat noin alle 10km/h nopeutta ja eivät tulleet taakse vaan tiellä köllöttivät että jatkan matkaa, mutta jätän asian tähän ja en keskustele enempää yksityisestä asiastani. Kiitos.
 
Muita Ford Fiestan omistajia? Mikähä tuossa -17 Fiestassa lienee huoltoväli?

Nyt n. 8kk aikajanalla tullut 20km täyteen ja öljyn ikä näyttää 37%
 
Muita Ford Fiestan omistajia? Mikähä tuossa -17 Fiestassa lienee huoltoväli?

Nyt n. 8kk aikajanalla tullut 20km täyteen ja öljyn ikä näyttää 37%

Tuolta huoltovälitaulukko:


Fiesta/Fusion 2009-2017

Huoltoväli 20000km/1v

Vai oliko sittenkin uudempi sukupolvi, jos kerran jokin huoltovälinäyttökin löytyy?

Fiesta 2018-

Huoltoväli bensiinit (paitsi 1.5 EcoBoost ST) 30000km/2v.
Tarkastushuolto 15000km/1v 69€ (öljyn ja suod vaihto +100€)
Huoltoväli diesel 30000km/2v ja tarkastushuolto öljyn ja suodattimen vaihdolla 15000km/1v 199 €
Huoltoväli 1.5 EcoBoost ST 20000km/1v Joka toinen vuosi iso huolto.
 
Tuolta huoltovälitaulukko:




Vai oliko sittenkin uudempi sukupolvi, jos kerran jokin huoltovälinäyttökin löytyy?
Juu tää on uudempaa korimallia/sukupolvea. Eli 10000tkm voi lisää painella ellei tuo öljyn käyttöikä ennen sitä vaadi huoltoa. Kiitos.
 
Muita Ford Fiestan omistajia? Mikähä tuossa -17 Fiestassa lienee huoltoväli?

Nyt n. 8kk aikajanalla tullut 20km täyteen ja öljyn ikä näyttää 37%
Riippuu tosiaan koneesta ja normi järjenkäytöstä. Pikkuisiin alitehoisiin ei niin kriittinen, mutta niihin tehokkaampiin voi/pitää vaihtaa useammin (ST tai ST-line 1.0 140hp).
 
Juu tää on uudempaa korimallia/sukupolvea. Eli 10000tkm voi lisää painella ellei tuo öljyn käyttöikä ennen sitä vaadi huoltoa. Kiitos.
En tiedä foordin päivitetyistä moottoreista, mut ensimmäisen generaation 1.6 ecoboostin (2011 mallinen) hajottaneena aloin vaihtamaan öljyjä 10tkm välein, merkkihuollossa vielä teetätin vaihdot. Alkuperäinen mottori kesti sen 180tkm 20tkm vaihdoilla ja vaihtokoneella ajelin 150tkm 10tkm vaihtovälillä (tuolloin ainakin katosi lspi ongelmat mitkä helposti ilmeni 4/5 vaihteella kiihdytettäessä).
 
Kyseessä ST 1.0 125hp. Noh, voisha sitä loppuvuodelle varata huollon. Mielummin otan varman päälle :)
Juu lasken tuon 125hp tuohon itse ottaisin varmemman päälle koneiden listalle. ST oli 1.6/215hp ja ST-line kovin oli 1.0/140hp, aka etenkin 1.0 koneissa alkoi olla aika rajut litratehot sen aikaisiksi.
 
Onko täyssähköisilölä autoilla pakko pitää tuulilasinpuhallinta päällä näillä keleillä, ettei lasi huurru sisältäpäin? Polttomoottiautoilla ei tarvinnut mitään puhallinta, kun oli saanut tuulilasin putsattua.
 
Tässä pohdin obd-vikakoodinlukijaa. Kannattaako sellaista edes hankkia ellei ymmärrä niistä mitään? Pelkkä nollaamiseen sellaista ei kannata hankkia varmankaan? Testerihän voi näyttää kerralla paljon vikakoodeja ja ammattilainen osaa yhdistää ne yhdeksi lähteeksi/syyksi mutta maallikkona voi pikkuisen hätääntyä "että onko autossa noin paljon vikaa?" fiiliksellä.
 
Tässä pohdin obd-vikakoodinlukijaa. Kannattaako sellaista edes hankkia ellei ymmärrä niistä mitään? Pelkkä nollaamiseen sellaista ei kannata hankkia varmankaan? Testerihän voi näyttää kerralla paljon vikakoodeja ja ammattilainen osaa yhdistää ne yhdeksi lähteeksi/syyksi mutta maallikkona voi pikkuisen hätääntyä "että onko autossa noin paljon vikaa?" fiiliksellä.
Kyl siitä hyötyä on ainakin itsestä. Googleen kun kirjoitttaa tulevia tietoja niin sieltä viimmeistään selviää vian juurisyy.

Näiden ongelmien takia tiesi, että auton mittaristossa oli juotosvika. Mittaristo irti, läheiseen mittaristoihin erikoistuneeseen firmaan (90km matka) ja 3h päästä sai takaisin. Sitten kotona 3min mittariston asennusta takaisin autoon eikä virheitä ole enää ilmaantunut.
Launch.JPG
 
Onko täyssähköisilölä autoilla pakko pitää tuulilasinpuhallinta päällä näillä keleillä, ettei lasi huurru sisältäpäin? Polttomoottiautoilla ei tarvinnut mitään puhallinta, kun oli saanut tuulilasin putsattua.
Kaikilla umpiautoilla tarvitaan näillä säillä jonkin verran puhallusta tuulilasille, jottei huurru. Tarkoitit ilmeisesti sitä nappia, jolla saa kytkettyä tehostetun huurteenpoiston tuulilasille? Ainakaan Mii Electric ei tarvitse sellaista, vaan automaatti asetettuna 19,5 C:een pitää lasit kirkkaina, kunhan ei erehdy kytkemään mitään ECO-tilaa päälle. Ne rajoittavat lämmitystehoa niin rajusti, etteivät asetetut asteet pidä alkuunkaan paikkaansa. ECO-tiloja kuuluu tuossa autossa käyttää kesemmällä.

Jopa tuossa kääpiö-Miissä on 5-6 kW lämmitysvastuksia, millä pitää lasit sulana ja kirkkaina. Alijäähtyneen sateen osuessa kohdalle, kannattaa napsauttaa tuulilasin 0,3-0,4 kW-vastuslangat päälle.
 
Suunnitelmissa on asentaa jäähdytysnesteellä lämpenevä lämminvesivaraaja. Ajattelin asentaa varaajan niin, että moottori alkaisi lämmetä ensin ja vasta tämän jälkeen termostaatti aukeaisi ja jäähdytysnestekierto alkaisi lämmittää lämminvesivaraajaa. Tähän tarkoitukseen tarvitsisi siis 3:lla, mielellään suunnilleen samankokoisella (n. 20-30mm?) letkulähdöllä olevan termostaattikotelon ja koteloon n. 55-65 asteessa aukeavan termostaatin. Ajatuksena siis olisi, että kylmänä neste kiertäisi termostaatilla tuon LVV:n ohi, kunnes neste on n. 55-65 asteista, termostaatti aukeaisi ja ohjaisi nesteen kiertämään LVV:n läpi ja lämmittämään sen vettä. Nesteen olisi siis tarkoitus vaihtaa kiertämään eri letkuun (vrt. autossa neste alkaisikin suoraan moottorille paluun sijaan kiertää jäähdyttimen kautta) termostaatin auetessa, joten inline-tyyppinen termostaatti ei tuohon sovellu. Matalahko aukeamislämpötila sen takia, ettei tulisi tilannetta, että koneen oma termostaatti aukeaisi ennen LVV:n termostaattia, jolloin jäähdytysneste ei ikinä lämpenisi riittävän lämpimäksi, että se alkaisi LVV:täkin lämmittämään.
Tuleeko kellekään mieleen sopivaa yleismallista tai yleiseen auto, moottoripyörä, traktori, aggregaatti tms. malliin tarkoitettua (lue: hyvä varaosasaatavuus ja halpa hinta) termostaattikoteloa johon saisi tuollaisen termostaatin? Suurin osa autojen termostaattikoteloista tuppaa olemaan vain lohkon kylkeen pultattavia kansia tai sitten vanhemmissa autoissa on valmiita 3-lähtöisiä, letkujen väliin tulevia, termostaatteja, joita ei vain ole tarkoitettu purettavaksi, jotta termostaatin voisi vaihtaa matalammassa lämpötilassa aukeavaksi. Tietty sellaisesta, jossa olisi joku irrallinen kuppi tms., johon kansi tulisi kiinni, voisi sopivan rakentaa tai sopivan kokoisesta putken pätkästä hitsata kotelon. Ehdotuksia otetaan vastaan.
 
Suunnitelmissa on asentaa jäähdytysnesteellä lämpenevä lämminvesivaraaja. Ajattelin asentaa varaajan niin, että moottori alkaisi lämmetä ensin ja vasta tämän jälkeen termostaatti aukeaisi ja jäähdytysnestekierto alkaisi lämmittää lämminvesivaraajaa. Tähän tarkoitukseen tarvitsisi siis 3:lla, mielellään suunnilleen samankokoisella (n. 20-30mm?) letkulähdöllä olevan termostaattikotelon ja koteloon n. 55-65 asteessa aukeavan termostaatin. Ajatuksena siis olisi, että kylmänä neste kiertäisi termostaatilla tuon LVV:n ohi, kunnes neste on n. 55-65 asteista, termostaatti aukeaisi ja ohjaisi nesteen kiertämään LVV:n läpi ja lämmittämään sen vettä. Nesteen olisi siis tarkoitus vaihtaa kiertämään eri letkuun (vrt. autossa neste alkaisikin suoraan moottorille paluun sijaan kiertää jäähdyttimen kautta) termostaatin auetessa, joten inline-tyyppinen termostaatti ei tuohon sovellu. Matalahko aukeamislämpötila sen takia, ettei tulisi tilannetta, että koneen oma termostaatti aukeaisi ennen LVV:n termostaattia, jolloin jäähdytysneste ei ikinä lämpenisi riittävän lämpimäksi, että se alkaisi LVV:täkin lämmittämään.
Tuleeko kellekään mieleen sopivaa yleismallista tai yleiseen auto, moottoripyörä, traktori, aggregaatti tms. malliin tarkoitettua (lue: hyvä varaosasaatavuus ja halpa hinta) termostaattikoteloa johon saisi tuollaisen termostaatin? Suurin osa autojen termostaattikoteloista tuppaa olemaan vain lohkon kylkeen pultattavia kansia tai sitten vanhemmissa autoissa on valmiita 3-lähtöisiä, letkujen väliin tulevia, termostaatteja, joita ei vain ole tarkoitettu purettavaksi, jotta termostaatin voisi vaihtaa matalammassa lämpötilassa aukeavaksi. Tietty sellaisesta, jossa olisi joku irrallinen kuppi tms., johon kansi tulisi kiinni, voisi sopivan rakentaa tai sopivan kokoisesta putken pätkästä hitsata kotelon. Ehdotuksia otetaan vastaan.
Miten jos laittaisi varaajan yksinkertaisesti lämmityslaitteen kennon kiertoon?

Oliko projektissa ideana lämmittää ihan talon käyttövettä aggregaatin lämmöllä vai tehdä joku "termospullo-webasto" autoon? :joy:
 
Miten jos laittaisi varaajan yksinkertaisesti lämmityslaitteen kennon kiertoon?

Oliko projektissa ideana lämmittää ihan talon käyttövettä aggregaatin lämmöllä vai tehdä joku "termospullo-webasto" autoon? :joy:
Ideana olisi siis lämmin suihku rakentaa veneeseen ja laittaa varaajan vesi lämpenemään hukkalämmöllä, mutta toki voihan vastaavanlaista systeemiä viritellä muuallekin. :cool:
Lämmityslaite tuosta kyllä löytyy, mutta sen letkutusta en muista ulkoa, muistelisin letkujen menevän ja palaavan eri putkiin eli se on asennettu jäähdytysjärjestelmän rinnalle ja tarvinnee omaa kiertovesipumppua nesteen kierrätykseen. Ilman uusia sähkökytkentöjä pitäisi mahdollisesti siis sisätilan lämmitintä pitää päällä, jotta vesi varaajassa lämpenisi ja kesähelteillä saisi veneestä aikamoisen saunan sillä tavalla.
 
Kaikilla umpiautoilla tarvitaan näillä säillä jonkin verran puhallusta tuulilasille, jottei huurru. Tarkoitit ilmeisesti sitä nappia, jolla saa kytkettyä tehostetun huurteenpoiston tuulilasille? Ainakaan Mii Electric ei tarvitse sellaista, vaan automaatti asetettuna 19,5 C:een pitää lasit kirkkaina, kunhan ei erehdy kytkemään mitään ECO-tilaa päälle. Ne rajoittavat lämmitystehoa niin rajusti, etteivät asetetut asteet pidä alkuunkaan paikkaansa. ECO-tiloja kuuluu tuossa autossa käyttää kesemmällä.

Jopa tuossa kääpiö-Miissä on 5-6 kW lämmitysvastuksia, millä pitää lasit sulana ja kirkkaina. Alijäähtyneen sateen osuessa kohdalle, kannattaa napsauttaa tuulilasin 0,3-0,4 kW-vastuslangat päälle.

Kiitos wastauksesta! Joo tosisaan pitää huudattaa erillistä huurteenpoisto lasista ohjelmaa, koska pienellä teholla kuuman ilman puhallus laseihin ei tahdo riittää. Tuulilasissa ei taida olla erikseen lämpövastuksia vaan Ilmalämpöpumppu pyörittää kaikkea.
 
Millähän perusteella katsastusmiehet tarkastavat uudelleen päästöt+OBD-luvun? Kaksi edellistä kertaa vienyt päästölapun+OBD-testin, niin silti testasi. Ei toisin veloittanut mitään ja käytin tuossa viikolla autoa sekä päästölappu+OBD-testi, niin ei nyt katsonut noita.
 
Millähän perusteella katsastusmiehet tarkastavat uudelleen päästöt+OBD-luvun? Kaksi edellistä kertaa vienyt päästölapun+OBD-testin, niin silti testasi. Ei toisin veloittanut mitään ja käytin tuossa viikolla autoa sekä päästölappu+OBD-testi, niin ei nyt katsonut noita.
Jonkun sortin tarkastus että päästölappu ja auto täsmää. Päästölappujahan on helppo väärentää.
 
Missä vaiheessa olette jättäneet määräaikaishuollot tekemättä merkkiliikkeessä? Vaikuttaako juurikaan yli 5 vuotta vanhan auton jälleenmyyntiarvoon, jos käyttää vallan määräaikaishuollossa valmistajan ohjeiden mukaan monimerkkikorjaamolla/riippumattomalla huoltoliikkellä?
 
Missä vaiheessa olette jättäneet määräaikaishuollot tekemättä merkkiliikkeessä? Vaikuttaako juurikaan yli 5 vuotta vanhan auton jälleenmyyntiarvoon, jos käyttää vallan määräaikaishuollossa valmistajan ohjeiden mukaan monimerkkikorjaamolla/riippumattomalla huoltoliikkellä?
Kun takuu voimassa niin marmorilla ja kun takuu loppuu niin olen huoltanut itse/poika tehnyt kaikki kulkineet .
 
Saakohan K Astrasta (pre-facelift) ohjelmoitua jossain TPMS rengaspaineenseuranta ominaisuuden pois päältä? Ilmeisesti valittaa ja vilkuttaa, jos sensorit puuttuu joka käynnistyksellä + vikavalo jatkuvasti kojetaulussa - >ei kiva.

Katsomassa K Astraa (pre-facelift) ja melkein jo painoin ostonappia, mutta nyt huomasin, että tässä olisi "hieno" aktiivinen ts. paristollinen TPMS. Hintaa uusimiselle rengastöineen lähemmäs 400€/rengassarja joka varmasti lähivuosina edessä eli lähes uusien kumien verran! Ja voi olla, että on toisista kumeista jo loppukin patterit. Lisäksi joku kalibrointityökalu täytyisi hankkia, ettei valita (joka tosin halpa) . Sinäänsä koko TPMS turha - ennenkin pärjätty ilman, ja katsastuskaan ei valita, joten poiskytkentä olisi se paras vaihtoehto jos vaan onnistuu.
 
Missä vaiheessa olette jättäneet määräaikaishuollot tekemättä merkkiliikkeessä? Vaikuttaako juurikaan yli 5 vuotta vanhan auton jälleenmyyntiarvoon, jos käyttää vallan määräaikaishuollossa valmistajan ohjeiden mukaan monimerkkikorjaamolla/riippumattomalla huoltoliikkellä?

En puhu kokemuksesta, mutta jos autolla on entuudestaan täydellinen merkkihuoltohistoria ja aikoisin lähivuosina autosta luopua, niin teettäisin kyllä edelleen merkkihuollossa määräaikaishuollot ja jakopääremontit. Monella merkkihuollollahan on noihin vanhempiin autoihin edullisemmat määräaikaishuollot, joten ero monimerkkikorjaamoon ei välttämättä ole kovinkaan iso. Samoin esim. 5-vuotiaassa voisi olla vielä takuun jälkeenkin jotakin goodwilliä luvassa maahantuojan/tehtaan puolesta, jos on aina käytetty ajallaan lojaalisti merkkihuollossa, mutta epämääräisesti huolletuissa on takuun jälkeen yleensä täysin omillaan jos vaikkapa moottori pamahtaa.

Sitten jos jotain kalliimpia remontteja tekee/teettää, niin niitähän voi tehdä muuallakin, kun ei niitä ole pakko merkitä mihinkään virallisiin, auton mukana kulkeviin dokumentteihin. Kuitit toki talteen itseä varten ja voihan ne harkinnan mukaan sitten jakaa seuraavan ostajan kanssa.
 
Sitten jos jotain kalliimpia remontteja tekee/teettää, niin niitähän voi tehdä muuallakin, kun ei niitä ole pakko merkitä mihinkään virallisiin, auton mukana kulkeviin dokumentteihin. Kuitit toki talteen itseä varten ja voihan ne harkinnan mukaan sitten jakaa seuraavan ostajan kanssa.
Tarkoittaako tämä nyt luokkaa vaihteistoremppoja (esim. DSG) yms.? Vaikuttaako sähköinen huoltokirja mitenkään tuohon tiedon pimittämiseen? Ei varmaa moni tuommoista haluaisi ostaa mikäli remppa tiedossa.
 
Saakohan K Astrasta (pre-facelift) ohjelmoitua jossain TPMS rengaspaineenseuranta ominaisuuden pois päältä? Ilmeisesti valittaa ja vilkuttaa, jos sensorit puuttuu joka käynnistyksellä + vikavalo jatkuvasti kojetaulussa - >ei kiva.

Katsomassa K Astraa (pre-facelift) ja melkein jo painoin ostonappia, mutta nyt huomasin, että tässä olisi "hieno" aktiivinen ts. paristollinen TPMS. Hintaa uusimiselle rengastöineen lähemmäs 400€/rengassarja joka varmasti lähivuosina edessä eli lähes uusien kumien verran! Ja voi olla, että on toisista kumeista jo loppukin patterit. Lisäksi joku kalibrointityökalu täytyisi hankkia, ettei valita (joka tosin halpa) . Sinäänsä koko TPMS turha - ennenkin pärjätty ilman, ja katsastuskaan ei valita, joten poiskytkentä olisi se paras vaihtoehto jos vaan onnistuu.

K-Astrassa on sitten vain yksi muistipaikka renkaille, eli pitää opettaa autolle joka kerta kun renkaat vaihtuu. Saattaa siis varoitusvalo johtua vain siitäkin, mittaristosta näkee minkä renkaan paineet puuttuu vai puuttuuko kenties kaikki. Tuo opetustyökalu maksaa markan kiinasta jos sattuu sopivaan väliin löytämään, itse kun ostin niin sattui olemaan jotain superalennuksia ja vehkeelle jäi hintaa jotain 1e toimitettuna. Vähän epäilytti, että saako tuolla hinnalla muka oikeesti tuon työnkalun ja vielä toimivana, mutta tulipa vain ja kaksi kertaa on nyt käytetty kun on renkaita vaihdeltu alle. Normi hintaluokka on jotain 10e. Uudelleen opetuksessa menee ehkä minuutti aikaa, kun sen on kerran opetellut, että en tuota kauhistelisi. Opetuskapula löytää TPMS anturin helposti, kun kapulan antennia pitää renkaan kyljessä venttiilin kohdalla, ei vanteen päältä venttiilin juuresta niinkuin näkee monesti tehtävän.

Noi anturit kannattaa tilata suoraan Saksasta, alkuperäisiä antureita saa halvemmalla sieltä kuin Suomesta saa tarvikeantureita. Omassa pirssissä on alkuperäiset anturit enkä ajatellut vaihtaa ennen kuin ne oikeasti pimenee. Katsotaan kauanko kestää vielä, oma Astra on 2017 vuosimallia. Pois ohjelmointiin en osaa vastata, mutta ei tuo niin valtava kustannus kuitenkaan ole. Itse huudattaisin uudet anturit renkaisiin liikkeen piikkiin mikäli niistä joku on jo oikeasti pimeänä.

E: Tarkemmin luettuna kyseessä ilmeisesti olikin what-if mietintää, eikä niin että varoitusvalot on jo taulussa. Noh kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
.
Katsomassa K Astraa (pre-facelift) ja melkein jo painoin ostonappia, mutta nyt huomasin, että tässä olisi "hieno" aktiivinen ts. paristollinen TPMS. Hintaa uusimiselle rengastöineen lähemmäs 400€/rengassarja joka varmasti lähivuosina edessä eli lähes uusien kumien verran! Ja voi olla, että on toisista kumeista jo loppukin patterit. Lisäksi joku kalibrointityökalu täytyisi hankkia, ettei valita (joka tosin halpa) . Sinäänsä koko TPMS turha - ennenkin pärjätty ilman, ja katsastuskaan ei valita, joten poiskytkentä olisi se paras vaihtoehto jos vaan onnistuu.
minulla on yks tollanen TPMS työkalu jouden, jos kiinnostaa, laita yksäri. Paristot ainaki kestäny 5 vuotta helpolleen noissa antureissa. 16 anturin otannalla, viimeisen 6-7 vuoden (? Noin) kokemuksella.
Näemmä. Ebayssä saa alle sataseen sarjan näitä virittimiä..
 
Tarkoittaako tämä nyt luokkaa vaihteistoremppoja (esim. DSG) yms.? Vaikuttaako sähköinen huoltokirja mitenkään tuohon tiedon pimittämiseen? Ei varmaa moni tuommoista haluaisi ostaa mikäli remppa tiedossa.

Jos nimenomaisesti kiellät edes avaamasta sähköistä huoltokirjaa, niin kyrvänsyyliä ovat Pärnäsellä, jos siitä huolimatta menevät kirjaamaan tekemänsä toimenpiteet sinne. Ja ajattelin kyllä pienempiäkin korjauksia, ihan vaikkapa jarrupalojen ja -levyjen vaihto voi tulla merkkarilla tosi kalliiksi siihen verrattuna että ostaa osat Motonetistä ja vaihtaa itse.

Vaihteistoremontti on vähän siinä ja siinä, sillä voi olla jopa lievästi auton arvoa kohottava vaikutus, koska autoliikkeelle ei tule niin todennäköisesti virhevastuukeissiä, jos vaihteisto on rempattu hiljattain. Ainakin Nettiautosta löytyy hakusanalla "mekatroniikka" 40 kpl autoliikkeiden ilmoituksia, eli ovat selkeästi halunneet kertoa, että tähän on jo tehty remonttia.

Harvoinhan nuo ei-merkkikorjaamot mitään onnistuvat hajottamaan, voivat tehdä parempaakin työtä kuin merkkihuollossa, että se tuskin kiinnostaa autokauppiasta sinänsä. Mutta osa kuluttajista kuitenkin arvostaa "täydellistä merkkihuoltohistoriaa", joten vaihtoarvoon sillä voi olla pientä positiivista merkitystä, että auton historiassa näkyy vain merkkihuollon leimoja.
 
Missä vaiheessa olette jättäneet määräaikaishuollot tekemättä merkkiliikkeessä? Vaikuttaako juurikaan yli 5 vuotta vanhan auton jälleenmyyntiarvoon, jos käyttää vallan määräaikaishuollossa valmistajan ohjeiden mukaan monimerkkikorjaamolla/riippumattomalla huoltoliikkellä?
En voi puhua omasta kokemuksesta, kun huollan itse, mutta seuraavaa vois suositella.
Ostettu itse uutena -> Merkkiliikkeessä noin 10v/200tkm asti, jolloin tehtaan goodwillit alkaa olla viimeistään taputeltu. Mahdollisesti muualle jo sitä ennen, jos automallissa ei ole tiedossa olevia tyyppivikoja joihin on syytä varautua. Sen jälkeen voi optimoida huoltopaikkoja hinnan mukaan halutessaan.
Ostettu käytettynä -> Ei merkitystä, kunhan huollot tulee tehtyä huolto-ohjelman mukaisesti niin myyjäliikkeen virhevastuusta ei voi pakoilla huollon vuoksi.

Jälleenmyyntiarvoon huolloilla tuntuu olevan yllättävän vähän merkitystä, kunhan nyt ei ole selvästi laiminlyöty tai joku iso jakopään tyyppinen homma tekemättä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 528
Viestejä
4 491 211
Jäsenet
74 253
Uusin jäsen
petelius

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom