- Liittynyt
- 29.03.2017
- Viestejä
- 1 857
Kelien kylmettyä alkanut taas startti pitämään semmoisen räikkämäisen lyhyen vinkaisun käynnistyksen yhteydessä. Tehnyt noin jo useamman vuoden. Onko tuohon jotain mitä voi tehdä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse vaihtaisin startin jos sitä menee muutenkin availemaan. Yleensä vinkasu tarkoittaa et laakeri kertoo että on vielä olemassa tai et rattaat on jo kuluneet että pyörivät jo toisinaan hutiKelien kylmettyä alkanut taas startti pitämään semmoisen räikkämäisen lyhyen vinkaisun käynnistyksen yhteydessä. Tehnyt noin jo useamman vuoden. Onko tuohon jotain mitä voi tehdä?
Kyllähän tuolla automatiikka pitäisi kuskin puolesta kaikki päätökset tehdä, antaa huollon päättää mitä vaihdetaan.
Onko huviajelu kielletty?
70€ sakkoa siitä, että ajeli pidempää reittiä kotiin yöllä... Sain vain vastauksena, jatkossa aja kylttien nopeuden mukaisesti ja älä anna tietä puskevalle. Halusin ajaa rauhassa pitkää matkaa ja ihastella maisemia. Poliisi ajoi perseessä kiinni...
Taas jätetään jotain kertomatta, poliisi harvemmin syyttä suotta sakottaaOnko huviajelu kielletty?
70€ sakkoa siitä, että ajeli pidempää reittiä kotiin yöllä... Sain vain vastauksena, jatkossa aja kylttien nopeuden mukaisesti ja älä anna tietä puskevalle. Halusin ajaa rauhassa pitkää matkaa ja ihastella maisemia. Poliisi ajoi perseessä kiinni...
Poliisilta saamassasi vastauksessa ei ollut mitään huviajeluun viittaavaa, vaan kyse oli puhtaasti ylinopeudesta ("...aja kylttien nopeuden mukaisesti ja älä anna tietä puskevalle.").Onko huviajelu kielletty?
70€ sakkoa siitä, että ajeli pidempää reittiä kotiin yöllä... Sain vain vastauksena, jatkossa aja kylttien nopeuden mukaisesti ja älä anna tietä puskevalle. Halusin ajaa rauhassa pitkää matkaa ja ihastella maisemia. Poliisi ajoi perseessä kiinni...
Tämäpä lyhyesti.Uskon, että provosoiduit liian nopeasti oman rauhasi häiritsemisestä. Kannattaa jatkossa olla antamatta tietä puskijoille. Pidä oma nopeus, äläkä aja ylinopeutta, niin vältyt liikennevirhemaksuilta.
Mitä ihmettä ne poliisit teki, kun vedit parkkiin pysäkille ensimmäisen kerran? Johan tuo olisi päättynyt siihen, kun olisi sammuttanut auton ja noussut pihalle vaikka jalkoja verryttelemään.
Muita Ford Fiestan omistajia? Mikähä tuossa -17 Fiestassa lienee huoltoväli?
Nyt n. 8kk aikajanalla tullut 20km täyteen ja öljyn ikä näyttää 37%
Fiesta/Fusion 2009-2017
Huoltoväli 20000km/1v
Fiesta 2018-
Huoltoväli bensiinit (paitsi 1.5 EcoBoost ST) 30000km/2v.
Tarkastushuolto 15000km/1v 69€ (öljyn ja suod vaihto +100€)
Huoltoväli diesel 30000km/2v ja tarkastushuolto öljyn ja suodattimen vaihdolla 15000km/1v 199 €
Huoltoväli 1.5 EcoBoost ST 20000km/1v Joka toinen vuosi iso huolto.
Juu tää on uudempaa korimallia/sukupolvea. Eli 10000tkm voi lisää painella ellei tuo öljyn käyttöikä ennen sitä vaadi huoltoa. Kiitos.Tuolta huoltovälitaulukko:
Järkevämpi merkkihuolto | RS Huolto Oy - Ford merkkihuolto
RS Huollon Ford-merkkihuoltoa tekevät koulutetut huollon ammattilaisemme. Maahantuojan valtuuttamassa merkkihuollossa autosi takuu säilyy varmasti.ford.rsh.fi
Vai oliko sittenkin uudempi sukupolvi, jos kerran jokin huoltovälinäyttökin löytyy?
Riippuu tosiaan koneesta ja normi järjenkäytöstä. Pikkuisiin alitehoisiin ei niin kriittinen, mutta niihin tehokkaampiin voi/pitää vaihtaa useammin (ST tai ST-line 1.0 140hp).Muita Ford Fiestan omistajia? Mikähä tuossa -17 Fiestassa lienee huoltoväli?
Nyt n. 8kk aikajanalla tullut 20km täyteen ja öljyn ikä näyttää 37%
En tiedä foordin päivitetyistä moottoreista, mut ensimmäisen generaation 1.6 ecoboostin (2011 mallinen) hajottaneena aloin vaihtamaan öljyjä 10tkm välein, merkkihuollossa vielä teetätin vaihdot. Alkuperäinen mottori kesti sen 180tkm 20tkm vaihdoilla ja vaihtokoneella ajelin 150tkm 10tkm vaihtovälillä (tuolloin ainakin katosi lspi ongelmat mitkä helposti ilmeni 4/5 vaihteella kiihdytettäessä).Juu tää on uudempaa korimallia/sukupolvea. Eli 10000tkm voi lisää painella ellei tuo öljyn käyttöikä ennen sitä vaadi huoltoa. Kiitos.
Riippuu tosiaan koneesta ja normi järjenkäytöstä. Pikkuisiin alitehoisiin ei niin kriittinen, mutta niihin tehokkaampiin voi/pitää vaihtaa useammin (ST tai ST-line 1.0 140hp).
Juu lasken tuon 125hp tuohon itse ottaisin varmemman päälle koneiden listalle. ST oli 1.6/215hp ja ST-line kovin oli 1.0/140hp, aka etenkin 1.0 koneissa alkoi olla aika rajut litratehot sen aikaisiksi.Kyseessä ST 1.0 125hp. Noh, voisha sitä loppuvuodelle varata huollon. Mielummin otan varman päälle
Juu lasken tuon 125hp tuohon itse ottaisin varmemman päälle koneiden listalle. ST oli 1.6/215hp ja ST-line kovin oli 1.0/140hp, aka etenkin 1.0 koneissa alkoi olla aika rajut litratehot sen aikaisiksi.
Vähän hankala kysymys näin vajavaisena. Kesärenkaissa niissä on oikein hyviä malleja, talvirenkaista en osaa sanoa. Itselläni on Tigarin kitkat tällä hetkelläEikö se linglonglife ookaan enää parhautta?
Kyl siitä hyötyä on ainakin itsestä. Googleen kun kirjoitttaa tulevia tietoja niin sieltä viimmeistään selviää vian juurisyy.Tässä pohdin obd-vikakoodinlukijaa. Kannattaako sellaista edes hankkia ellei ymmärrä niistä mitään? Pelkkä nollaamiseen sellaista ei kannata hankkia varmankaan? Testerihän voi näyttää kerralla paljon vikakoodeja ja ammattilainen osaa yhdistää ne yhdeksi lähteeksi/syyksi mutta maallikkona voi pikkuisen hätääntyä "että onko autossa noin paljon vikaa?" fiiliksellä.
Käytännössä kyllä.
Kaikilla umpiautoilla tarvitaan näillä säillä jonkin verran puhallusta tuulilasille, jottei huurru. Tarkoitit ilmeisesti sitä nappia, jolla saa kytkettyä tehostetun huurteenpoiston tuulilasille? Ainakaan Mii Electric ei tarvitse sellaista, vaan automaatti asetettuna 19,5 C:een pitää lasit kirkkaina, kunhan ei erehdy kytkemään mitään ECO-tilaa päälle. Ne rajoittavat lämmitystehoa niin rajusti, etteivät asetetut asteet pidä alkuunkaan paikkaansa. ECO-tiloja kuuluu tuossa autossa käyttää kesemmällä.Onko täyssähköisilölä autoilla pakko pitää tuulilasinpuhallinta päällä näillä keleillä, ettei lasi huurru sisältäpäin? Polttomoottiautoilla ei tarvinnut mitään puhallinta, kun oli saanut tuulilasin putsattua.
Miten jos laittaisi varaajan yksinkertaisesti lämmityslaitteen kennon kiertoon?Suunnitelmissa on asentaa jäähdytysnesteellä lämpenevä lämminvesivaraaja. Ajattelin asentaa varaajan niin, että moottori alkaisi lämmetä ensin ja vasta tämän jälkeen termostaatti aukeaisi ja jäähdytysnestekierto alkaisi lämmittää lämminvesivaraajaa. Tähän tarkoitukseen tarvitsisi siis 3:lla, mielellään suunnilleen samankokoisella (n. 20-30mm?) letkulähdöllä olevan termostaattikotelon ja koteloon n. 55-65 asteessa aukeavan termostaatin. Ajatuksena siis olisi, että kylmänä neste kiertäisi termostaatilla tuon LVV:n ohi, kunnes neste on n. 55-65 asteista, termostaatti aukeaisi ja ohjaisi nesteen kiertämään LVV:n läpi ja lämmittämään sen vettä. Nesteen olisi siis tarkoitus vaihtaa kiertämään eri letkuun (vrt. autossa neste alkaisikin suoraan moottorille paluun sijaan kiertää jäähdyttimen kautta) termostaatin auetessa, joten inline-tyyppinen termostaatti ei tuohon sovellu. Matalahko aukeamislämpötila sen takia, ettei tulisi tilannetta, että koneen oma termostaatti aukeaisi ennen LVV:n termostaattia, jolloin jäähdytysneste ei ikinä lämpenisi riittävän lämpimäksi, että se alkaisi LVV:täkin lämmittämään.
Tuleeko kellekään mieleen sopivaa yleismallista tai yleiseen auto, moottoripyörä, traktori, aggregaatti tms. malliin tarkoitettua (lue: hyvä varaosasaatavuus ja halpa hinta) termostaattikoteloa johon saisi tuollaisen termostaatin? Suurin osa autojen termostaattikoteloista tuppaa olemaan vain lohkon kylkeen pultattavia kansia tai sitten vanhemmissa autoissa on valmiita 3-lähtöisiä, letkujen väliin tulevia, termostaatteja, joita ei vain ole tarkoitettu purettavaksi, jotta termostaatin voisi vaihtaa matalammassa lämpötilassa aukeavaksi. Tietty sellaisesta, jossa olisi joku irrallinen kuppi tms., johon kansi tulisi kiinni, voisi sopivan rakentaa tai sopivan kokoisesta putken pätkästä hitsata kotelon. Ehdotuksia otetaan vastaan.
Ideana olisi siis lämmin suihku rakentaa veneeseen ja laittaa varaajan vesi lämpenemään hukkalämmöllä, mutta toki voihan vastaavanlaista systeemiä viritellä muuallekin.Miten jos laittaisi varaajan yksinkertaisesti lämmityslaitteen kennon kiertoon?
Oliko projektissa ideana lämmittää ihan talon käyttövettä aggregaatin lämmöllä vai tehdä joku "termospullo-webasto" autoon?
Kaikilla umpiautoilla tarvitaan näillä säillä jonkin verran puhallusta tuulilasille, jottei huurru. Tarkoitit ilmeisesti sitä nappia, jolla saa kytkettyä tehostetun huurteenpoiston tuulilasille? Ainakaan Mii Electric ei tarvitse sellaista, vaan automaatti asetettuna 19,5 C:een pitää lasit kirkkaina, kunhan ei erehdy kytkemään mitään ECO-tilaa päälle. Ne rajoittavat lämmitystehoa niin rajusti, etteivät asetetut asteet pidä alkuunkaan paikkaansa. ECO-tiloja kuuluu tuossa autossa käyttää kesemmällä.
Jopa tuossa kääpiö-Miissä on 5-6 kW lämmitysvastuksia, millä pitää lasit sulana ja kirkkaina. Alijäähtyneen sateen osuessa kohdalle, kannattaa napsauttaa tuulilasin 0,3-0,4 kW-vastuslangat päälle.
Jonkun sortin tarkastus että päästölappu ja auto täsmää. Päästölappujahan on helppo väärentää.Millähän perusteella katsastusmiehet tarkastavat uudelleen päästöt+OBD-luvun? Kaksi edellistä kertaa vienyt päästölapun+OBD-testin, niin silti testasi. Ei toisin veloittanut mitään ja käytin tuossa viikolla autoa sekä päästölappu+OBD-testi, niin ei nyt katsonut noita.
Kun takuu voimassa niin marmorilla ja kun takuu loppuu niin olen huoltanut itse/poika tehnyt kaikki kulkineet .Missä vaiheessa olette jättäneet määräaikaishuollot tekemättä merkkiliikkeessä? Vaikuttaako juurikaan yli 5 vuotta vanhan auton jälleenmyyntiarvoon, jos käyttää vallan määräaikaishuollossa valmistajan ohjeiden mukaan monimerkkikorjaamolla/riippumattomalla huoltoliikkellä?
Missä vaiheessa olette jättäneet määräaikaishuollot tekemättä merkkiliikkeessä? Vaikuttaako juurikaan yli 5 vuotta vanhan auton jälleenmyyntiarvoon, jos käyttää vallan määräaikaishuollossa valmistajan ohjeiden mukaan monimerkkikorjaamolla/riippumattomalla huoltoliikkellä?
Heti kun takuu loppuuMissä vaiheessa olette jättäneet määräaikaishuollot tekemättä merkkiliikkeessä? Vaikuttaako juurikaan yli 5 vuotta vanhan auton jälleenmyyntiarvoon, jos käyttää vallan määräaikaishuollossa valmistajan ohjeiden mukaan monimerkkikorjaamolla/riippumattomalla huoltoliikkellä?
Tarkoittaako tämä nyt luokkaa vaihteistoremppoja (esim. DSG) yms.? Vaikuttaako sähköinen huoltokirja mitenkään tuohon tiedon pimittämiseen? Ei varmaa moni tuommoista haluaisi ostaa mikäli remppa tiedossa.Sitten jos jotain kalliimpia remontteja tekee/teettää, niin niitähän voi tehdä muuallakin, kun ei niitä ole pakko merkitä mihinkään virallisiin, auton mukana kulkeviin dokumentteihin. Kuitit toki talteen itseä varten ja voihan ne harkinnan mukaan sitten jakaa seuraavan ostajan kanssa.
Saakohan K Astrasta (pre-facelift) ohjelmoitua jossain TPMS rengaspaineenseuranta ominaisuuden pois päältä? Ilmeisesti valittaa ja vilkuttaa, jos sensorit puuttuu joka käynnistyksellä + vikavalo jatkuvasti kojetaulussa - >ei kiva.
Katsomassa K Astraa (pre-facelift) ja melkein jo painoin ostonappia, mutta nyt huomasin, että tässä olisi "hieno" aktiivinen ts. paristollinen TPMS. Hintaa uusimiselle rengastöineen lähemmäs 400€/rengassarja joka varmasti lähivuosina edessä eli lähes uusien kumien verran! Ja voi olla, että on toisista kumeista jo loppukin patterit. Lisäksi joku kalibrointityökalu täytyisi hankkia, ettei valita (joka tosin halpa) . Sinäänsä koko TPMS turha - ennenkin pärjätty ilman, ja katsastuskaan ei valita, joten poiskytkentä olisi se paras vaihtoehto jos vaan onnistuu.
minulla on yks tollanen TPMS työkalu jouden, jos kiinnostaa, laita yksäri. Paristot ainaki kestäny 5 vuotta helpolleen noissa antureissa. 16 anturin otannalla, viimeisen 6-7 vuoden (? Noin) kokemuksella.Katsomassa K Astraa (pre-facelift) ja melkein jo painoin ostonappia, mutta nyt huomasin, että tässä olisi "hieno" aktiivinen ts. paristollinen TPMS. Hintaa uusimiselle rengastöineen lähemmäs 400€/rengassarja joka varmasti lähivuosina edessä eli lähes uusien kumien verran! Ja voi olla, että on toisista kumeista jo loppukin patterit. Lisäksi joku kalibrointityökalu täytyisi hankkia, ettei valita (joka tosin halpa) . Sinäänsä koko TPMS turha - ennenkin pärjätty ilman, ja katsastuskaan ei valita, joten poiskytkentä olisi se paras vaihtoehto jos vaan onnistuu.
Tarkoittaako tämä nyt luokkaa vaihteistoremppoja (esim. DSG) yms.? Vaikuttaako sähköinen huoltokirja mitenkään tuohon tiedon pimittämiseen? Ei varmaa moni tuommoista haluaisi ostaa mikäli remppa tiedossa.
En voi puhua omasta kokemuksesta, kun huollan itse, mutta seuraavaa vois suositella.Missä vaiheessa olette jättäneet määräaikaishuollot tekemättä merkkiliikkeessä? Vaikuttaako juurikaan yli 5 vuotta vanhan auton jälleenmyyntiarvoon, jos käyttää vallan määräaikaishuollossa valmistajan ohjeiden mukaan monimerkkikorjaamolla/riippumattomalla huoltoliikkellä?
Eiköhän tämäkin ole vakuutusyhtiökohtainen, jotenkin epäilen ettei ne helpolla ainakaan lähdeKorvaako täyskasko yleensä, jos kivi osuu sähköauton pohjaan, ja vahingoittaa akkukoteloa? Minulle ei ole näin sattunut mutta jäin pohtimaan worst case tilannetta.
Korvaako täyskasko yleensä, jos kivi osuu sähköauton pohjaan, ja vahingoittaa akkukoteloa? Minulle ei ole näin sattunut mutta jäin pohtimaan worst case tilannetta.
Hiljander kertoo, että kolarointiturvan sisältävä laaja kaskovakuutus korvaa ainakin hänen edustamassaan yhtiössä myös törmäyksessä rikkoutuneen akun vaurioiden korjaamisen.
Suurimpana sudenkuoppana kaskoasiakkaan kannalta onkin usein se, että akkuvaurioitunut auto voi olla poissa käytöstä huomattavan pitkään.
– Tähän riskiin voi varautua ottamalla keskeytysvakuutuksen.
Jos akkukorjaus kestää kauan – esimerkiksi varaosien hankalan saatavuuden vuoksi – korjauksen kesto voi silti ylittää keskeytysvakuutuksenkin enimmäiskorvausajan.
Ei tietoa, ei korvausta
Jos katsastuksessa tulee hylky akkukotelon vaurion perusteella, on korvaushakemuksessa pystyttävä kertomaan vahingon alkuperä, mikäli korvauksia mielii saada.
– Samalla tavalla kuin muissakin vahingoissa, vakuutetun tulee voida selvittää, mitä on tapahtunut ja milloin. Jos autolla on ollut useita aikaisempia omistajia, se voi joskus olla vaikeaa, kommentoi Roselius.
Kyllä ainakin itse näen sen hyvänä asiana, että jarruremontit tehty oli liike mikä hyvänsä.Jos nimenomaisesti kiellät edes avaamasta sähköistä huoltokirjaa, niin kyrvänsyyliä ovat Pärnäsellä, jos siitä huolimatta menevät kirjaamaan tekemänsä toimenpiteet sinne. Ja ajattelin kyllä pienempiäkin korjauksia, ihan vaikkapa jarrupalojen ja -levyjen vaihto voi tulla merkkarilla tosi kalliiksi siihen verrattuna että ostaa osat Motonetistä ja vaihtaa itse.
Vaihteistoremontti on vähän siinä ja siinä, sillä voi olla jopa lievästi auton arvoa kohottava vaikutus, koska autoliikkeelle ei tule niin todennäköisesti virhevastuukeissiä, jos vaihteisto on rempattu hiljattain. Ainakin Nettiautosta löytyy hakusanalla "mekatroniikka" 40 kpl autoliikkeiden ilmoituksia, eli ovat selkeästi halunneet kertoa, että tähän on jo tehty remonttia.
Harvoinhan nuo ei-merkkikorjaamot mitään onnistuvat hajottamaan, voivat tehdä parempaakin työtä kuin merkkihuollossa, että se tuskin kiinnostaa autokauppiasta sinänsä. Mutta osa kuluttajista kuitenkin arvostaa "täydellistä merkkihuoltohistoriaa", joten vaihtoarvoon sillä voi olla pientä positiivista merkitystä, että auton historiassa näkyy vain merkkihuollon leimoja.