Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Pyöräkärrystä irtosi akseli toiselta puolelta. Akselissa on lattarauta, joka puristetaan rungossa olevaa lattarautaa vasten matalalla neliskanttisella holkilla, jossa on ruuvi. Tämä holkkiosa putosi toiselta puolelta.

Onko olemassa saman asian ajavaa yleisosaa? On kiire korjata. Ei vain keksi, millä hakusanoilla moista korvaavaa osaa etsisi.

Ehjä puoli.
IMG20241120075710.jpg

Hajonnut puoli. Holkkiosa pudonnut.
IMG20241120075717.jpg
Eikö tuohon voisi vaan yksinkertaisesti porata reikää molemmista lattaraudoista läpi, ja pultilla+mutterilla siitä kiinni?
 
Eikö tuohon voisi vaan yksinkertaisesti porata reikää molemmista lattaraudoista läpi, ja pultilla+mutterilla siitä kiinni?
Voisi, mutta siinä menettää jousituksen säätömahdollisuuden. Lisäksi en tällä hetkellä omista kunnon porakonetta.
 
Ääni täältäkin u-pultille tai laadukas letkulemmari voisi käydä myös,ostaa tukevan avattavan mallin tai tarvittaessa pistää kaksi.
 
Pyöräkärrystä irtosi akseli toiselta puolelta. Akselissa on lattarauta, joka puristetaan rungossa olevaa lattarautaa vasten matalalla neliskanttisella holkilla, jossa on ruuvi. Tämä holkkiosa putosi toiselta puolelta.

Onko olemassa saman asian ajavaa yleisosaa? On kiire korjata. Ei vain keksi, millä hakusanoilla moista korvaavaa osaa etsisi.

Ehjä puoli.
IMG20241120075710.jpg

Hajonnut puoli. Holkkiosa pudonnut.
IMG20241120075717.jpg
Saisko tuon hätäseen kiinni putkiklemmarilla ja täytepaloilla?

 
Ford S-Max vm. 2012 ja 1.6 tdci koneena. Syttyi eile kesken ajon engine malfunction -ilmoitus, muttei mene vikatilaan vaan toimii täysin normaalisti.

Ainoa havaittava muutos on, että vakionopeudensäädin lakkas toimimasta. Vikakoodeja ei bilteman halpislukijalla löytynyt ja nyt tuo syttyy heti kun lyö virrat päälle vaikkei starttaa. Ilmoituksen saa pelkät virrat päällä lukijalla nollattua, mutta syttyy heti uudestaan vaikkei kone ole käynnissä. Joku sähkövika ehkä siis.

Kaks kysymystä:
1) Auto kävi edeltävänä päivänä huollossa ja vaihdettiin mm. raitisilmansuodatin, joka on todella kusisessa paikassa jalkatilassa yhden sulaketaulun takana. Voiko tällä olla yhteys asiaan? Huollon jälkeen kerkesin ajella ehkä 10km ilman vikavaloa, eli heti huollosta ajaessa ei syttynyt vaan vasta seuraavana päivänä.

2) Tuleeko tosta katsastuksessa hylsy jos ei varsinaista moottorin vikakoodia ole ja kone pelittää hyvin?
 
Ford S-Max vm. 2012 ja 1.6 tdci koneena. Syttyi eile kesken ajon engine malfunction -ilmoitus, muttei mene vikatilaan vaan toimii täysin normaalisti.

Ainoa havaittava muutos on, että vakionopeudensäädin lakkas toimimasta. Vikakoodeja ei bilteman halpislukijalla löytynyt ja nyt tuo syttyy heti kun lyö virrat päälle vaikkei starttaa. Ilmoituksen saa pelkät virrat päällä lukijalla nollattua, mutta syttyy heti uudestaan vaikkei kone ole käynnissä. Joku sähkövika ehkä siis.

Kaks kysymystä:
1) Auto kävi edeltävänä päivänä huollossa ja vaihdettiin mm. raitisilmansuodatin, joka on todella kusisessa paikassa jalkatilassa yhden sulaketaulun takana. Voiko tällä olla yhteys asiaan? Huollon jälkeen kerkesin ajella ehkä 10km ilman vikavaloa, eli heti huollosta ajaessa ei syttynyt vaan vasta seuraavana päivänä.

2) Tuleeko tosta katsastuksessa hylsy jos ei varsinaista moottorin vikakoodia ole ja kone pelittää hyvin?
Kuulostaa aivan mittaristovialta, joka oli omassa toisessa focuksessa. Odottelen et toinenkin enemmän ajettu focus ilmoittelee. 2min meni itsellä et mittariston sai irti, 2 ruuvia ja paistinlasta klipsiin, 150e meni paikalliseen elektroniikka korjaamoon, 4h päästä sai takaisin ja 2min asennukseen. Kolvaavat uudelleen ainakin johtosarjan liittimen. Tämä varsinkin, jos vikaa ei ole kun auton uudelleen käynnistää eli ehkei tämä olekkaan ongelmana kerran vikavalo syttyykin heti (huonosti luin ekalla kerralla)

Merkkiliikekin noita varmaan korjailee, mut uskon et siinä menee kauemmin ja maksaa huomattavasti enemmän.

Täällä ford-foorumilla myös vastaavia oireita ja tuo on kuulemma yleinen vika näissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ford S-Max vm. 2012 ja 1.6 tdci koneena. Syttyi eile kesken ajon engine malfunction -ilmoitus, muttei mene vikatilaan vaan toimii täysin normaalisti.

Ainoa havaittava muutos on, että vakionopeudensäädin lakkas toimimasta. Vikakoodeja ei bilteman halpislukijalla löytynyt ja nyt tuo syttyy heti kun lyö virrat päälle vaikkei starttaa. Ilmoituksen saa pelkät virrat päällä lukijalla nollattua, mutta syttyy heti uudestaan vaikkei kone ole käynnissä. Joku sähkövika ehkä siis.

Kaks kysymystä:
1) Auto kävi edeltävänä päivänä huollossa ja vaihdettiin mm. raitisilmansuodatin, joka on todella kusisessa paikassa jalkatilassa yhden sulaketaulun takana. Voiko tällä olla yhteys asiaan? Huollon jälkeen kerkesin ajella ehkä 10km ilman vikavaloa, eli heti huollosta ajaessa ei syttynyt vaan vasta seuraavana päivänä.

2) Tuleeko tosta katsastuksessa hylsy jos ei varsinaista moottorin vikakoodia ole ja kone pelittää hyvin?
Ihan täysin ei vikakuvaus täsmää, mutta osaksi omaan vikaan joka oli vuosia sitten..

Talvella yhtäkkiä sytytti engine malfuction ja ei ensin vikakoodia, lukuisten nollausten ja vikavalon syttymisen jälkeen bilteman lukijalla näytti ihan randomi vikakoodia (joku yleinen anturi moottorissa).

Forscannilla sain oikean vikakoodin selville ja trrrrr.. egr vikahan se siellä. En jaksanu alkaa tutkimaan asiaa enenpää, tilasin uuden egr jussinmäeltä (ei maksettu mainos, sillon 5vuotta sitten oli halvin kotomaassa sieltä), ruuvasin paikalleen ja vika oli pois.

Tosiaan, aloita vikahaku jollain esim. Elm327 pohjaisella palikalla käyttäen fordscannia niin saat oikeat vikakoodit näkyviin.. itellä on käytössä elekman myymä https://www.elekma.com/vikakoodinlu...ink-bluetooth-5-0-adapteri/p/201/#description nexlink, tuolla pärjäs aika pitkälle fordin, opelin, pösön ja fiatin kans, vagiin tuolla ei pääse kovin syvälle, jotain perusjuttuja näkee..
 
Kiitos vastauksista. Vikailmoitus tosiaan tulee joka kerta n. 3sek sen jälkeen kun virrat lyö päälle, ennen starttausta ja jos lukijalla nollaa ilmoituksen virtojen ollessa päällä, niin ilmoitus häviää ja tulee heti takaisin. Alkoi kun olin ajanu pakkassäässä ehkä 5min kun lähdin liikennevaloista loivaan ylämäkeen.

Jotenkin tota en egr-viaksi jaksa uskoa, aiemmin omistamassani volkkarissa kyseistä vikaa oli ja löi vikakoodin takas vasta ajossa. Vaikea kuvitella, että egr antais vikakoodia heti nollauksen jälkeen jos kone ei käy?

Nyt kun olen tässä googlea huudattanut, niin tuo vakionopeudensäätimen häviäminen on ehkä fordin ominaisuus kun vikatila on päällä. Tosin pari kertaa aiemminkin on kyseinen ilmoitus ollu päällä (ekalla kertaa -30°C eli jäykkä dieseli + paskanen polttoaineensuodatin ja tokalla kertaa turbolle menevä huohotinletku oli öljynvaihdon yhteydessä irronnu).

Molemmilla kerroilla tosin löyty vikakoodit ja meni vikatila päälle eikä kierrokset noussu yli 2000rpm, mutten muista vakkarissa olleen ongelmaa. Nyt ottaa kierroksia normaalisti ja muutenkin ajo tuntuu täysin normaalilta, mutta vakkari pois pelistä...
 
Vika löytyi, kirjotellaas tänne jos joku joskus painii samojen ongelmien kanssa.

Ajelin aamusta takas pajalle, jossa lukivat vikakoodit. Löyty jarruvalokytkimestä vikakoodi jota ei saanu nollattua.

Sukellus pää edellä kuskin jalkatilaan ja kävi ilmi, että jarruvalokytkin oli irronnut paikaltaan. Räntäsateessa sitä tuhrasin hetken kotiparkkiksella, sain naksautettua sen paikalleen ja tadaa, "engine malfunction" -ilmoitus hävis.

Myös vakionopeudensäädin tuli takas. Korjaamon ukko myös ties kertoa, ettei dpf:n regeneraatio toimi vikatila päällä eli siinäkin mielessä ihan kiva et sai heti kondikseen.

Loppu hyvin, kaikki hyvin.
 
Kun vie jäteöljyn kierrätysasemalle, niin onko siellä tyypillisesti jokin laari mihin pitää lorottaa vai joutuuko omasta kanisteristaan luopumaan?
 
Kun vie jäteöljyn kierrätysasemalle, niin onko siellä tyypillisesti jokin laari mihin pitää lorottaa vai joutuuko omasta kanisteristaan luopumaan?


Kuopiossa ainakin onnistuu sekä ja että. Joko kipata tai jättää astia, tai ainakin isomman tynnyrin voi jättää.
 
Kun vie jäteöljyn kierrätysasemalle, niin onko siellä tyypillisesti jokin laari mihin pitää lorottaa vai joutuuko omasta kanisteristaan luopumaan?

Koivukylän sortti asemalla pitää ite kaataa öljyt isoon säiliöön, sitten voit heittää tyhjän kanisterin roskiin tai viedä mukanasi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 801
Viestejä
4 517 163
Jäsenet
74 476
Uusin jäsen
Modizz
Back
Ylös Bottom