Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Kelien kylmettyä alkanut taas startti pitämään semmoisen räikkämäisen lyhyen vinkaisun käynnistyksen yhteydessä. Tehnyt noin jo useamman vuoden. Onko tuohon jotain mitä voi tehdä?
 
Kelien kylmettyä alkanut taas startti pitämään semmoisen räikkämäisen lyhyen vinkaisun käynnistyksen yhteydessä. Tehnyt noin jo useamman vuoden. Onko tuohon jotain mitä voi tehdä?
Itse vaihtaisin startin jos sitä menee muutenkin availemaan. Yleensä vinkasu tarkoittaa et laakeri kertoo että on vielä olemassa tai et rattaat on jo kuluneet että pyörivät jo toisinaan huti
 
Kyllähän tuolla automatiikka pitäisi kuskin puolesta kaikki päätökset tehdä, antaa huollon päättää mitä vaihdetaan.

Lämmityksen automatiikan sain kuntoon palauttamalla tehdasasetukset autoon. Samalla poistin kännykkäsovelluksen ja asensin puhtaalta pöydältä uudestaan, joka sai pakotettua lataamaan toimivan version. Nyt toimii lämmitysjärjestelmä jälleen oikeaoppisesti ja kännykkäsovellukseen tulivat näkyville uudet ominaisuudet mm. lukitusten seuranta ja sisätilan valvonta. Ei tarvinnut onneksi asioida myyjäliikkeessä vielä.
Lasien huurtumisongelma ei valittavasti ratkennut. Edelleen vähänkin kostealla kelillä lasit huurtuvat sisätiloista totaalisesti kolmen ensimmäisen minuutin aikana, jos ei pidä ilmalämpöpumpun puhallinta vähintään kakkosasennossa. Jos Ilppi vikaantuisi, tällöin ajaminen kostealla kelillä olisi mahdotonta. Huurtumisongelma toistuu myös lähtiessä lämpimästä tallista.
 
Taas palasi mieleeni sattumus vesiltä vuosien takaa. Meitä oli neljä henkilöä purjehtimassa Päijänteellä. Vene oli erään yhteisön omistama ja kipparina oli nuori nainen.

Näin, että poliisivene ajelee veneeltä toiselle puhalluttamassa porukkaa. Pian poliist tulivat myös meidän veneelle. Kippari puhallutettiin ja myös minut, koska "taisin äsken olla ruorissa", vaikka olin ollut 100% kyytiläisenä.

Mitä jos olisin ollut juovuksissa? Olisinko saanut syytteen ruorijuopumuksesta, kun minut oli muka nähty ruorissa? Luultavasti olisin ja oikeudessa punnittaisiin, että kenen sana painaa eniten.

Jälkeenpäin on monta kertaa ärsyttänyt, etten saanut suutani auki silloin tilanteessa ja kysynyt, että mihin puhallutukseni perustui.
 
Onko huviajelu kielletty?

70€ sakkoa siitä, että ajeli pidempää reittiä kotiin yöllä... Sain vain vastauksena, jatkossa aja kylttien nopeuden mukaisesti ja älä anna tietä puskevalle. Halusin ajaa rauhassa pitkää matkaa ja ihastella maisemia. Poliisi ajoi perseessä kiinni... :(

1. Oletan summasta, että kyseessä on liikennevirhemaksu. Onko näin?

2. Mistä se määrättiin?

2.1. Oliko ajosi tarpeetonta ja häiritsevää? Se on kielletty.

2.2. Ajoitko ylinopeutta? Sekin on kielletty.
 
Onko huviajelu kielletty?

70€ sakkoa siitä, että ajeli pidempää reittiä kotiin yöllä... Sain vain vastauksena, jatkossa aja kylttien nopeuden mukaisesti ja älä anna tietä puskevalle. Halusin ajaa rauhassa pitkää matkaa ja ihastella maisemia. Poliisi ajoi perseessä kiinni... :(
Taas jätetään jotain kertomatta, poliisi harvemmin syyttä suotta sakottaa
 
Onko huviajelu kielletty?

70€ sakkoa siitä, että ajeli pidempää reittiä kotiin yöllä... Sain vain vastauksena, jatkossa aja kylttien nopeuden mukaisesti ja älä anna tietä puskevalle. Halusin ajaa rauhassa pitkää matkaa ja ihastella maisemia. Poliisi ajoi perseessä kiinni... :(
Poliisilta saamassasi vastauksessa ei ollut mitään huviajeluun viittaavaa, vaan kyse oli puhtaasti ylinopeudesta ("...aja kylttien nopeuden mukaisesti ja älä anna tietä puskevalle.").

Tuollaisen 70 € liikennevirhemaksun saa, kun ajaa 70 - 120 (km/h) rajoitusalueella ylinopeutta, josta jää 3 km/h-varmuusvähennyksen jälkeen ylinopeutta 7 - 10 km/h.

Käytännössä teit jotain seuraavista:
80-83 km/h@70 km/h
90-93 km/h@80 km/h
110-113 km/h@100 km/h
130-133 km/h@120 km/h

Lisää vielä noihin autosi mittarivirhe.


Tapahtumat ovat saattaneet kehittyä seuraavasti:

1. Poliisi lähestyi sinua takaa, koska ajoit heitä hitaammin ("Halusin ajaa rauhassa pitkää matkaa ja ihastella maisemia.").

2. Poliisin oli tarkoitus lähestyä ohitusetäisyydelle, ja sen jälkeen ohittaa sinut, jonka jälkeen olisit saanut jatkaa maisemien ihastelua yksinäsi.

3. Halusit niin kovasti ajaa rauhassa, että aloit nopeuttasi nostamalla kasvattamaan väliä taakse.

4. Nopeudennostosi esti poliisin ohitusaikeet, mutta samaan aikaan heille syntyi uusi tehtävä ylinopeudestasi.

5. Lapun saatuasi sait jatkaa matkaa rauhassa ja poliisikin pääsi ohitsesi.


Onhan sekin mahdollista, että poliisi tahallaan alkoi tuuppia kontista ilman ohitusaikeita. Ainakaan minulle ei ole sellaista sattunut, vaikka olen seurannut liikennettä 80-luvulta asti matkustajana ja 90-luvulta ratin takaa.

Uskon, että provosoiduit liian nopeasti oman rauhasi häiritsemisestä. Kannattaa jatkossa olla antamatta tietä puskijoille. Pidä oma nopeus, äläkä aja ylinopeutta, niin vältyt liikennevirhemaksuilta.
 
Uskon, että provosoiduit liian nopeasti oman rauhasi häiritsemisestä. Kannattaa jatkossa olla antamatta tietä puskijoille. Pidä oma nopeus, äläkä aja ylinopeutta, niin vältyt liikennevirhemaksuilta.
Tämäpä lyhyesti.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ihmettä ne poliisit teki, kun vedit parkkiin pysäkille ensimmäisen kerran? Johan tuo olisi päättynyt siihen, kun olisi sammuttanut auton ja noussut pihalle vaikka jalkoja verryttelemään.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ihmettä ne poliisit teki, kun vedit parkkiin pysäkille ensimmäisen kerran? Johan tuo olisi päättynyt siihen, kun olisi sammuttanut auton ja noussut pihalle vaikka jalkoja verryttelemään.

Ajoivat noin alle 10km/h nopeutta ja eivät tulleet taakse vaan tiellä köllöttivät että jatkan matkaa, mutta jätän asian tähän ja en keskustele enempää yksityisestä asiastani. Kiitos.
 
Muita Ford Fiestan omistajia? Mikähä tuossa -17 Fiestassa lienee huoltoväli?

Nyt n. 8kk aikajanalla tullut 20km täyteen ja öljyn ikä näyttää 37%
 
Muita Ford Fiestan omistajia? Mikähä tuossa -17 Fiestassa lienee huoltoväli?

Nyt n. 8kk aikajanalla tullut 20km täyteen ja öljyn ikä näyttää 37%

Tuolta huoltovälitaulukko:


Fiesta/Fusion 2009-2017

Huoltoväli 20000km/1v

Vai oliko sittenkin uudempi sukupolvi, jos kerran jokin huoltovälinäyttökin löytyy?

Fiesta 2018-

Huoltoväli bensiinit (paitsi 1.5 EcoBoost ST) 30000km/2v.
Tarkastushuolto 15000km/1v 69€ (öljyn ja suod vaihto +100€)
Huoltoväli diesel 30000km/2v ja tarkastushuolto öljyn ja suodattimen vaihdolla 15000km/1v 199 €
Huoltoväli 1.5 EcoBoost ST 20000km/1v Joka toinen vuosi iso huolto.
 
Tuolta huoltovälitaulukko:




Vai oliko sittenkin uudempi sukupolvi, jos kerran jokin huoltovälinäyttökin löytyy?
Juu tää on uudempaa korimallia/sukupolvea. Eli 10000tkm voi lisää painella ellei tuo öljyn käyttöikä ennen sitä vaadi huoltoa. Kiitos.
 
Muita Ford Fiestan omistajia? Mikähä tuossa -17 Fiestassa lienee huoltoväli?

Nyt n. 8kk aikajanalla tullut 20km täyteen ja öljyn ikä näyttää 37%
Riippuu tosiaan koneesta ja normi järjenkäytöstä. Pikkuisiin alitehoisiin ei niin kriittinen, mutta niihin tehokkaampiin voi/pitää vaihtaa useammin (ST tai ST-line 1.0 140hp).
 
Juu tää on uudempaa korimallia/sukupolvea. Eli 10000tkm voi lisää painella ellei tuo öljyn käyttöikä ennen sitä vaadi huoltoa. Kiitos.
En tiedä foordin päivitetyistä moottoreista, mut ensimmäisen generaation 1.6 ecoboostin (2011 mallinen) hajottaneena aloin vaihtamaan öljyjä 10tkm välein, merkkihuollossa vielä teetätin vaihdot. Alkuperäinen mottori kesti sen 180tkm 20tkm vaihdoilla ja vaihtokoneella ajelin 150tkm 10tkm vaihtovälillä (tuolloin ainakin katosi lspi ongelmat mitkä helposti ilmeni 4/5 vaihteella kiihdytettäessä).
 
Kyseessä ST 1.0 125hp. Noh, voisha sitä loppuvuodelle varata huollon. Mielummin otan varman päälle :)
Juu lasken tuon 125hp tuohon itse ottaisin varmemman päälle koneiden listalle. ST oli 1.6/215hp ja ST-line kovin oli 1.0/140hp, aka etenkin 1.0 koneissa alkoi olla aika rajut litratehot sen aikaisiksi.
 
Onko täyssähköisilölä autoilla pakko pitää tuulilasinpuhallinta päällä näillä keleillä, ettei lasi huurru sisältäpäin? Polttomoottiautoilla ei tarvinnut mitään puhallinta, kun oli saanut tuulilasin putsattua.
 
Tässä pohdin obd-vikakoodinlukijaa. Kannattaako sellaista edes hankkia ellei ymmärrä niistä mitään? Pelkkä nollaamiseen sellaista ei kannata hankkia varmankaan? Testerihän voi näyttää kerralla paljon vikakoodeja ja ammattilainen osaa yhdistää ne yhdeksi lähteeksi/syyksi mutta maallikkona voi pikkuisen hätääntyä "että onko autossa noin paljon vikaa?" fiiliksellä.
 
Tässä pohdin obd-vikakoodinlukijaa. Kannattaako sellaista edes hankkia ellei ymmärrä niistä mitään? Pelkkä nollaamiseen sellaista ei kannata hankkia varmankaan? Testerihän voi näyttää kerralla paljon vikakoodeja ja ammattilainen osaa yhdistää ne yhdeksi lähteeksi/syyksi mutta maallikkona voi pikkuisen hätääntyä "että onko autossa noin paljon vikaa?" fiiliksellä.
Kyl siitä hyötyä on ainakin itsestä. Googleen kun kirjoitttaa tulevia tietoja niin sieltä viimmeistään selviää vian juurisyy.

Näiden ongelmien takia tiesi, että auton mittaristossa oli juotosvika. Mittaristo irti, läheiseen mittaristoihin erikoistuneeseen firmaan (90km matka) ja 3h päästä sai takaisin. Sitten kotona 3min mittariston asennusta takaisin autoon eikä virheitä ole enää ilmaantunut.
Launch.JPG
 
Onko täyssähköisilölä autoilla pakko pitää tuulilasinpuhallinta päällä näillä keleillä, ettei lasi huurru sisältäpäin? Polttomoottiautoilla ei tarvinnut mitään puhallinta, kun oli saanut tuulilasin putsattua.
Kaikilla umpiautoilla tarvitaan näillä säillä jonkin verran puhallusta tuulilasille, jottei huurru. Tarkoitit ilmeisesti sitä nappia, jolla saa kytkettyä tehostetun huurteenpoiston tuulilasille? Ainakaan Mii Electric ei tarvitse sellaista, vaan automaatti asetettuna 19,5 C:een pitää lasit kirkkaina, kunhan ei erehdy kytkemään mitään ECO-tilaa päälle. Ne rajoittavat lämmitystehoa niin rajusti, etteivät asetetut asteet pidä alkuunkaan paikkaansa. ECO-tiloja kuuluu tuossa autossa käyttää kesemmällä.

Jopa tuossa kääpiö-Miissä on 5-6 kW lämmitysvastuksia, millä pitää lasit sulana ja kirkkaina. Alijäähtyneen sateen osuessa kohdalle, kannattaa napsauttaa tuulilasin 0,3-0,4 kW-vastuslangat päälle.
 
Suunnitelmissa on asentaa jäähdytysnesteellä lämpenevä lämminvesivaraaja. Ajattelin asentaa varaajan niin, että moottori alkaisi lämmetä ensin ja vasta tämän jälkeen termostaatti aukeaisi ja jäähdytysnestekierto alkaisi lämmittää lämminvesivaraajaa. Tähän tarkoitukseen tarvitsisi siis 3:lla, mielellään suunnilleen samankokoisella (n. 20-30mm?) letkulähdöllä olevan termostaattikotelon ja koteloon n. 55-65 asteessa aukeavan termostaatin. Ajatuksena siis olisi, että kylmänä neste kiertäisi termostaatilla tuon LVV:n ohi, kunnes neste on n. 55-65 asteista, termostaatti aukeaisi ja ohjaisi nesteen kiertämään LVV:n läpi ja lämmittämään sen vettä. Nesteen olisi siis tarkoitus vaihtaa kiertämään eri letkuun (vrt. autossa neste alkaisikin suoraan moottorille paluun sijaan kiertää jäähdyttimen kautta) termostaatin auetessa, joten inline-tyyppinen termostaatti ei tuohon sovellu. Matalahko aukeamislämpötila sen takia, ettei tulisi tilannetta, että koneen oma termostaatti aukeaisi ennen LVV:n termostaattia, jolloin jäähdytysneste ei ikinä lämpenisi riittävän lämpimäksi, että se alkaisi LVV:täkin lämmittämään.
Tuleeko kellekään mieleen sopivaa yleismallista tai yleiseen auto, moottoripyörä, traktori, aggregaatti tms. malliin tarkoitettua (lue: hyvä varaosasaatavuus ja halpa hinta) termostaattikoteloa johon saisi tuollaisen termostaatin? Suurin osa autojen termostaattikoteloista tuppaa olemaan vain lohkon kylkeen pultattavia kansia tai sitten vanhemmissa autoissa on valmiita 3-lähtöisiä, letkujen väliin tulevia, termostaatteja, joita ei vain ole tarkoitettu purettavaksi, jotta termostaatin voisi vaihtaa matalammassa lämpötilassa aukeavaksi. Tietty sellaisesta, jossa olisi joku irrallinen kuppi tms., johon kansi tulisi kiinni, voisi sopivan rakentaa tai sopivan kokoisesta putken pätkästä hitsata kotelon. Ehdotuksia otetaan vastaan.
 
Suunnitelmissa on asentaa jäähdytysnesteellä lämpenevä lämminvesivaraaja. Ajattelin asentaa varaajan niin, että moottori alkaisi lämmetä ensin ja vasta tämän jälkeen termostaatti aukeaisi ja jäähdytysnestekierto alkaisi lämmittää lämminvesivaraajaa. Tähän tarkoitukseen tarvitsisi siis 3:lla, mielellään suunnilleen samankokoisella (n. 20-30mm?) letkulähdöllä olevan termostaattikotelon ja koteloon n. 55-65 asteessa aukeavan termostaatin. Ajatuksena siis olisi, että kylmänä neste kiertäisi termostaatilla tuon LVV:n ohi, kunnes neste on n. 55-65 asteista, termostaatti aukeaisi ja ohjaisi nesteen kiertämään LVV:n läpi ja lämmittämään sen vettä. Nesteen olisi siis tarkoitus vaihtaa kiertämään eri letkuun (vrt. autossa neste alkaisikin suoraan moottorille paluun sijaan kiertää jäähdyttimen kautta) termostaatin auetessa, joten inline-tyyppinen termostaatti ei tuohon sovellu. Matalahko aukeamislämpötila sen takia, ettei tulisi tilannetta, että koneen oma termostaatti aukeaisi ennen LVV:n termostaattia, jolloin jäähdytysneste ei ikinä lämpenisi riittävän lämpimäksi, että se alkaisi LVV:täkin lämmittämään.
Tuleeko kellekään mieleen sopivaa yleismallista tai yleiseen auto, moottoripyörä, traktori, aggregaatti tms. malliin tarkoitettua (lue: hyvä varaosasaatavuus ja halpa hinta) termostaattikoteloa johon saisi tuollaisen termostaatin? Suurin osa autojen termostaattikoteloista tuppaa olemaan vain lohkon kylkeen pultattavia kansia tai sitten vanhemmissa autoissa on valmiita 3-lähtöisiä, letkujen väliin tulevia, termostaatteja, joita ei vain ole tarkoitettu purettavaksi, jotta termostaatin voisi vaihtaa matalammassa lämpötilassa aukeavaksi. Tietty sellaisesta, jossa olisi joku irrallinen kuppi tms., johon kansi tulisi kiinni, voisi sopivan rakentaa tai sopivan kokoisesta putken pätkästä hitsata kotelon. Ehdotuksia otetaan vastaan.
Miten jos laittaisi varaajan yksinkertaisesti lämmityslaitteen kennon kiertoon?

Oliko projektissa ideana lämmittää ihan talon käyttövettä aggregaatin lämmöllä vai tehdä joku "termospullo-webasto" autoon? :joy:
 
Miten jos laittaisi varaajan yksinkertaisesti lämmityslaitteen kennon kiertoon?

Oliko projektissa ideana lämmittää ihan talon käyttövettä aggregaatin lämmöllä vai tehdä joku "termospullo-webasto" autoon? :joy:
Ideana olisi siis lämmin suihku rakentaa veneeseen ja laittaa varaajan vesi lämpenemään hukkalämmöllä, mutta toki voihan vastaavanlaista systeemiä viritellä muuallekin. :cool:
Lämmityslaite tuosta kyllä löytyy, mutta sen letkutusta en muista ulkoa, muistelisin letkujen menevän ja palaavan eri putkiin eli se on asennettu jäähdytysjärjestelmän rinnalle ja tarvinnee omaa kiertovesipumppua nesteen kierrätykseen. Ilman uusia sähkökytkentöjä pitäisi mahdollisesti siis sisätilan lämmitintä pitää päällä, jotta vesi varaajassa lämpenisi ja kesähelteillä saisi veneestä aikamoisen saunan sillä tavalla.
 
Kaikilla umpiautoilla tarvitaan näillä säillä jonkin verran puhallusta tuulilasille, jottei huurru. Tarkoitit ilmeisesti sitä nappia, jolla saa kytkettyä tehostetun huurteenpoiston tuulilasille? Ainakaan Mii Electric ei tarvitse sellaista, vaan automaatti asetettuna 19,5 C:een pitää lasit kirkkaina, kunhan ei erehdy kytkemään mitään ECO-tilaa päälle. Ne rajoittavat lämmitystehoa niin rajusti, etteivät asetetut asteet pidä alkuunkaan paikkaansa. ECO-tiloja kuuluu tuossa autossa käyttää kesemmällä.

Jopa tuossa kääpiö-Miissä on 5-6 kW lämmitysvastuksia, millä pitää lasit sulana ja kirkkaina. Alijäähtyneen sateen osuessa kohdalle, kannattaa napsauttaa tuulilasin 0,3-0,4 kW-vastuslangat päälle.

Kiitos wastauksesta! Joo tosisaan pitää huudattaa erillistä huurteenpoisto lasista ohjelmaa, koska pienellä teholla kuuman ilman puhallus laseihin ei tahdo riittää. Tuulilasissa ei taida olla erikseen lämpövastuksia vaan Ilmalämpöpumppu pyörittää kaikkea.
 
Millähän perusteella katsastusmiehet tarkastavat uudelleen päästöt+OBD-luvun? Kaksi edellistä kertaa vienyt päästölapun+OBD-testin, niin silti testasi. Ei toisin veloittanut mitään ja käytin tuossa viikolla autoa sekä päästölappu+OBD-testi, niin ei nyt katsonut noita.
 
Millähän perusteella katsastusmiehet tarkastavat uudelleen päästöt+OBD-luvun? Kaksi edellistä kertaa vienyt päästölapun+OBD-testin, niin silti testasi. Ei toisin veloittanut mitään ja käytin tuossa viikolla autoa sekä päästölappu+OBD-testi, niin ei nyt katsonut noita.
Jonkun sortin tarkastus että päästölappu ja auto täsmää. Päästölappujahan on helppo väärentää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom