Kysymyksiä sähkömiehille

Hoi sähkömiehet! Kauanko aikaa menee kiukaan vastuksien vaihtoon vs. vanhan irrotus ja uuden kytkeminen? Kiuas on Harvian Cilindro PC70, ilmeisesti. Ikä ei tiedossa, eikä vastuksien vaihtostatus myöskään, joten järkevintä olisi lukemani mukaan vaihtaa kaikki kolme vastusta välttääkseen "hetikohta palaa seuraava" -tilannetta.

Yritän hahmottaa, että kannattaako vastuksien vaihtoa edes harkita (3 x vastus maksaa luokkaa ~100e) vai hankkia uusi tilalle (uuden saa ~290e) ja asennuttaa se. Matkakulut ynnämuut lisäkulut lienee molemmissa tilanteissa samat, mutta onko vanhan irrotus ja uuden kytkentä niin paljon nopeampi, että säästäisi tuon erotuksen, eli noin 190e... Vanhassa lisäksi ajastin ei toimi oikein, niin se tietysti tulisi uudessa plussaksi.

2 mutteria ja 2 varmaan jotain ”abiko”-liitintä per vastus, 5min/vastus?

Vaihda itse, ei oo mitään rakettitiedettä. Kivet joudut joka tapauksessa ottaan pois niin voi avata purkin ja ”testiksi” irrottaa yhden vastuksen. Voit sitten päättää vaihdatko ite vai et.

Jos sähkärin tilaat niin pistäisin tolla erotuksella suoraan uuden kiukaan kun kerran ajastinkin paskana.

Periaatteessa olen samoilla linjoilla jinxin kanssa, mutta onko noita sallittua vaihtaa itse? Lähinnä jos kämppä palaa niin onko siinä vakuutusyhtiöllä hyvä tekosyy jättää korvaamatta jos selviää että on ostettu vastuksia mutta ei sähkömiestä.

Periaatteessa olen samoilla linjoilla jinxin kanssa, mutta onko noita sallittua vaihtaa itse? Lähinnä jos kämppä palaa niin onko siinä vakuutusyhtiöllä hyvä tekosyy jättää korvaamatta jos selviää että on ostettu vastuksia mutta ei sähkömiestä.
Milläpä ne sen voisivat todistaa, ellet sitä itse niille kerro?

Juu, kysymys oli tarkoitettu ihan sähkömiehille. Sallituahan sitä ei ole itse tehdä, vaikka kyllähän äkkiä googlella löytää ohjeita kuinka nuo vaihdetaan, mutta en viitsi ottaa riskiä juurikin vakuutussyistä. Voisihan sitä samalla periaatteella laittaa uudenkin kiukaan itse, "johdot vaan samalla tavalla kuin vanhassakin, kuka sen tietää", mutta jätänpä tekemättä.

Ketjun nimi on "Kysymyksiä sähkömiehille" ja vastauksena kehoitetaan vaihtamaan kiukaan vastukset itse :D pitäiskö toi sähkömies olla sitaateissa otsikossa?
Aiemmin toisen ketjun otsikko oli "kysymyksiä kodin sähköasioista", mutta ketjut yhdistettiin vähän aikaa sitten.

Itse olen alaa opiskellut ja vaihtaisin vastukset itse ilman pätevyyksiä, mutta täydelle maallikolle suosittelen kyllä sähkömiehen käyttämistä vastuusyistä. Toki "johto johdon tilalle" -tyylillä (esim. pistorasian tai kytkimen uusiminen) ei ole kauhean suurta riskiä vahingoille, mutta silti.

Tuokin on valtavasti kiinni ihmisestä.

Jos on paljon puuhannut erilaisten koneiden ja laitteiden kanssa, niin tuollainen vastuksen vaihto on hyvin yksinkertainen toimenpide.. Siis työn monimutkaisuuden kannalta on autoja joissa ajovalopolttimon vaihto on monimutkaisempaa. Mutta jos ei ole tuollaisia taitoja, ei todennäköisesti ole soveltuvia työkalujakaan, eikä myöskään halujakaan tuohon vastusten vaihtoon.

Sitä mä en osaa sanoa onko alunperinkin suht edullisen kiukaan vastuksia ja kellokytkintä järkevää vaihtaa.. Lisäksi kun se termostaattikin on aika herkkä hajoamaan vanhemmiten kun sitä menee ronkkimaan.

Muutamaa sähkökiuasta korjanneena voisin melkein sanoa että koko kiukaan vaihto olisi helpompi ja nopeampi operaatio, riippuen tietenkin kiukaan kiinnityksestä ja sen hankaluudesta. Kuitenkin vähän kiukaasta riippuen saattaa vastuksien vaihto-operaatiossa joutua purkamaan kiuasta ja pahimmillaan irroittamaan sen seinästä joten itse vaihtaisin koko kiukaan. Saa samalla kellokytkimenkin toimimaan ja termarikin on sitten uusi ettei tarvitse seuraavaksi odottaa sen hajoamista. Toki pelkällä vastuksien vaihdolla saattaa selvitä vähän halvemmalla, riippuen kuinka helppo homma tuo vastuksien vaihto kyseiseen malliin on.

Minulla on 3-vaiheinen AC-generaattori, joka tuottaa noin 5 kW sähköä ja jonka jännite on 220 V sekä virta 13,5 A. Haluaisin kytkeä sen kotitalouteni sähköverkkoon ja käyttää ensisijaisesti itse tuottamaani sähköä. Minulla on myyntisopimus sähköyhtiön kanssa aurinkopaneelien takia.

Kysymykseni kuuluu: miten voin kytkeä generaattorin sähköverkkoon? Tarvitsenko invertterin väliin, sellaisen ihan yksinkertaisen invertterin joka pystyy synkronoimaan sähkötajuuden sähköverkkoon vai voinko kytkeä sen suoraan verkkoon, koska kyseessä on vaihtosähkö (AC)?

Aurinkopaneeleita kun kytketään verkkoon niin verkkoyhtiö vaatii että kytkentä testataan ennen kuin verkkoon syöttämiselle tarvitaan lupa. Tästä voisi päätellä että jos liität uutta laitteistoa niin se uusi laitteisto tarvitsisi myös testata, ennen kuin sekin kytketään.

Mutta jos ihan puhtaasti teoreettisella tasolla miettii niin riippuu generaattorin ominaisuuksista, että mitä muuta sen verkkoon kytkemiseen tarvitsee.

Pelkästään se että se on 3-vaihe AC-generaattori ei riitä, koska jo sen on vastakkaisessa vaiheessa kun kytket sen kiinni, niin tuloksena on oikosulku 460V jännitteellä. Verkkoon kytkettäväksi tarkoitetussa generaattorissa voisi olla manuaalisesti käytettävä kytkentä ja vaihekello tai sitten täysin automaattinen kytkentä (eli hakee sen itse synkroniin ja sitten vasta kytkee)

Minulla on 3-vaiheinen AC-generaattori, joka tuottaa noin 5 kW sähköä ja jonka jännite on 220 V sekä virta 13,5 A. Haluaisin kytkeä sen kotitalouteni sähköverkkoon ja käyttää ensisijaisesti itse tuottamaani sähköä. Minulla on myyntisopimus sähköyhtiön kanssa aurinkopaneelien takia.

Kysymykseni kuuluu: miten voin kytkeä generaattorin sähköverkkoon? Tarvitsenko invertterin väliin, sellaisen ihan yksinkertaisen invertterin joka pystyy synkronoimaan sähkötajuuden sähköverkkoon vai voinko kytkeä sen suoraan verkkoon, koska kyseessä on vaihtosähkö (AC)?
Kotitalous ei voi olla yhtäaikaa kytkettynä verkkoon ja generaattoriin. Miksi haluaisit edes syöttää generaattorin virtaa sähköverkkoon?

Kotitalous ei voi olla yhtäaikaa kytkettynä verkkoon ja generaattoriin. Miksi haluaisit edes syöttää generaattorin virtaa sähköverkkoon?
Käsittääkseni pientuotantoa voi harrastaa aurinkovoimaloiden lisäksi esim. tuulivoimaloilla ja biopolttolaitoksilla. Noista kahdessa viimeksimainitussa on käsittääkseni generaattori.

En toki tiedä jos tuollaisen generaattorin kytkeminen on pientuotannon tapauksessa kielletty ilman että siinä on invertteri välissä, mutta kytketty se on silloinkin.

Minusta tuo, että miksi haluaisi syöttää pientuotannon energiaa sähköverkkoon, on vähän hölmö kysymys.

Jos agregaatti on tahdistuva ja verkkoyhtiön ennakkoselvitys näyttää vihreää valoa niin eipä sille varmaan sinällään estettä ole käyttää verkon kanssa rinnan. Kannattavuuslaskelmat kannattaa unohtaa suosiolla jos hanke on tarkoitus toteuttaa.

Käsittääkseni pientuotantoa voi harrastaa aurinkovoimaloiden lisäksi esim. tuulivoimaloilla ja biopolttolaitoksilla. Noista kahdessa viimeksimainitussa on käsittääkseni generaattori.

En toki tiedä jos tuollaisen generaattorin kytkeminen on pientuotannon tapauksessa kielletty ilman että siinä on invertteri välissä, mutta kytketty se on silloinkin.

Minusta tuo, että miksi haluaisi syöttää pientuotannon energiaa sähköverkkoon, on vähän hölmö kysymys.
Lähinnä taloudellinen puoli oli mielessä. En usko, että se on kovin kannattavaa. Toki jos haluaa harrastaa, niin siitä vaan.

Jos agregaatti on tahdistuva ja verkkoyhtiön ennakkoselvitys näyttää vihreää valoa niin eipä sille varmaan sinällään estettä ole käyttää verkon kanssa rinnan. Kannattavuuslaskelmat kannattaa unohtaa suosiolla jos hanke on tarkoitus toteuttaa.
Juu PÖ-aggregaatilla taitaa sähkön tuottaminen maksaa jotain alkaen 30c / kWh ja jos tekee vain silloin kun sähkö on kallista niin vielä enemmän. Alkuperäisessä kysymyksessä ei kuitenkaan puhuttu mitään aggregaatista, mutta tokihan siinä saatettiin sitäkin tarkoittaa.

Juu aggregaatilla taitaa sähkön tuottaminen maksaa jotain alkaen 30c / kWh ja jos tekee vain silloin kun sähkö on kallista niin vielä enemmän. Alkuperäisessä kysymyksessä ei kuitenkaan puhuttu mitään aggregaatista, mutta tokihan siinä saatettiin sitäkin tarkoittaa.

Niin arkikielessä agregaatti lienee useimmiten se aparaatti mihin laitetaan bensaa/dieseliä ja se tekee sähköä. Generaattori olisi lienee sitten esim. se traktorin perään kytkettävä härpäke, joka tekee sähköä traktorin voimalla.

Niin arkikielessä agregaatti lienee useimmiten se aparaatti mihin laitetaan bensaa/dieseliä ja se tekee sähköä. Generaattori olisi lienee sitten esim. se traktorin perään kytkettävä härpäke, joka tekee sähköä traktorin voimalla.
Niin generaattori on toki agnostinen sen suhteen mikä sen voiman lähde on. Eli voi olla myös tuulimylly tai vesiratas tai vaikka biovoimala.. Sanoisin että jos siinä on moottori (esim. traktorin) ja generaattori, niin sitten kokonaisuus on kuitenkin efektiivisesti aggregaatti. Ja tosiaan jos voimaa tuotetaan polttoöljyllä tai vastaavalla, niin hommassa ei liene järkeä. Jos sitä tuotetaan jollain sellaisella mikä muuten menisi hukkaan, niin sitten se ei automaattisesti ole järjetöntä.

Jos haluat syöttää aggregaatilla sähköä oman asuntosi sähköverkkoon niin tarvitset verkonvaihtokytkimen, joka ”katkaisee”asuntoon tulevan syötön kun aggregaatti on käytössä.

Jos syötät sähköä jollain härvelillä omaan verkkoosi ilman verkonvaihtokytkintä niin mittaritaulusi mittaa syöttämäsi sähkön ja maksat siitäkin sähköyhtiölle. Lisäksi sähkökatkossa linjaa korjaava sähkömies saattaapi saada sähköiskun kun tuuppaat sähköä myös asunnostasi ulos kun verkkoa ei ole erotettu.

Viimeksi muokattu:
Hoi sähkömiehet! Kauanko aikaa menee kiukaan vastuksien vaihtoon vs. vanhan irrotus ja uuden kytkeminen? Kiuas on Harvian Cilindro PC70, ilmeisesti. Ikä ei tiedossa, eikä vastuksien vaihtostatus myöskään, joten järkevintä olisi lukemani mukaan vaihtaa kaikki kolme vastusta välttääkseen "hetikohta palaa seuraava" -tilannetta.
Faijalla meni kiukaasta jokin aika sitten yksi vastus pimeäksi. Tilasi varaosan ja sähkömiehen vaihtamaan. Kävi ilmi, että kiukaassa oli vastusten johdot/liittimet/kiinnitykset niin hapertuneet, että hajosivat vastusta irrottaessa. Uusi kiuas sitten pikana paikallisesta rautakaupasta. Ei kannata ainakaan ilman palautusoikeutta kalliita vastuksia hankkia jos ei ole varma, että uudet saa paikoilleen. Uutta kiuasta vaan ..

Pahoittelut suomenkieli ei ole äidinkieleni generaattorilla tarkoitan tuulivoimalan tyyppistä generaattoria joka tuottaa AC sähköä noin 5kw teholla. Eli ei millään polttoaineella toimiva generaattoria ´kuten esim. aggregaattia. Selkeydeksi, tämän 5kw generaattorin pyöritän sähkömoottorilla joka on teholtaan 2.2kw eli teoriassa sähkökulutus on 2.2-2.5kw tuotto on 4.5-5.0 kw eli silti jään plussalla.

Mikäs siinä sitten on energianlähteenä? Meinaan ottaen huomioon että ikiliikkujia ei ole.

2,2kW sähkömoottori ei jaksa pyörittää täysin kuormitettua 5kW generaattoria.

Pahoittelut suomenkieli ei ole äidinkieleni generaattorilla tarkoitan tuulivoimalan tyyppistä generaattoria joka tuottaa AC sähköä noin 5kw teholla. Eli ei millään polttoaineella toimiva generaattoria ´kuten esim. aggregaattia. Selkeydeksi, tämän 5kw generaattorin pyöritän sähkömoottorilla joka on teholtaan 2.2kw eli teoriassa sähkökulutus on 2.2-2.5kw tuotto on 4.5-5.0 kw eli silti jään plussalla.
Oho, keksitkö ikiliikkujan? Ei vaiskaan, ei tuo toimi noin valitettavasti.

Laillisesti tuo onnistuu syöttämällä aggregaatilla jotain tuulimyllylle gtarkoitettua hyväksyttyä invertteriä, jonka pitää luonnollisesti olla sopivalle tulojännitteelle.

Juu PÖ-aggregaatilla taitaa sähkön tuottaminen maksaa jotain alkaen 30c / kWh ja jos tekee vain silloin kun sähkö on kallista niin vielä enemmän. Alkuperäisessä kysymyksessä ei kuitenkaan puhuttu mitään aggregaatista, mutta tokihan siinä saatettiin sitäkin tarkoittaa.
Tuo 30snt hinta edellyttää jokseenkin täydellistä optimointia erinomaisella aggregaatilla.

Käytännössähän pieni generaattori tahdistuu väkisinkin sähköverkkoon, mutta sehän on ihan tuurista kiinni onko aggren tuottama jännite sopiva, niin että teho lähtee tosiaan menemään sähköverkkoon.. Lisäksi 30snt hinta edellyttää sitä että aggrea käytetään kuormitustasolla jossa hyötysuhde on parhaimmillaan, ts. käytännössä edellyttää invertteriä joka on optimoitu tuollaiseen käyttöön.

Tuon aggren hyötysuhde toki voi parantua merkittävästi jos hukkalämpö voidaan hyödyntää, mutta sähköverkkoon syöttäminen ei ole kyllä taloudellisesti kannattavaa, ellei sähkön hinnat nouse todella huomattavasti.

Statistiikka

Viestiketjuista
266 876
Jäsenet
75 929
Uusin jäsen
SylvesterFin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom