Kysymyksiä sähkömiehille

Hoi sähkömiehet! Kauanko aikaa menee kiukaan vastuksien vaihtoon vs. vanhan irrotus ja uuden kytkeminen? Kiuas on Harvian Cilindro PC70, ilmeisesti. Ikä ei tiedossa, eikä vastuksien vaihtostatus myöskään, joten järkevintä olisi lukemani mukaan vaihtaa kaikki kolme vastusta välttääkseen "hetikohta palaa seuraava" -tilannetta.

Yritän hahmottaa, että kannattaako vastuksien vaihtoa edes harkita (3 x vastus maksaa luokkaa ~100e) vai hankkia uusi tilalle (uuden saa ~290e) ja asennuttaa se. Matkakulut ynnämuut lisäkulut lienee molemmissa tilanteissa samat, mutta onko vanhan irrotus ja uuden kytkentä niin paljon nopeampi, että säästäisi tuon erotuksen, eli noin 190e... Vanhassa lisäksi ajastin ei toimi oikein, niin se tietysti tulisi uudessa plussaksi.

2 mutteria ja 2 varmaan jotain ”abiko”-liitintä per vastus, 5min/vastus?

Vaihda itse, ei oo mitään rakettitiedettä. Kivet joudut joka tapauksessa ottaan pois niin voi avata purkin ja ”testiksi” irrottaa yhden vastuksen. Voit sitten päättää vaihdatko ite vai et.

Jos sähkärin tilaat niin pistäisin tolla erotuksella suoraan uuden kiukaan kun kerran ajastinkin paskana.

Periaatteessa olen samoilla linjoilla jinxin kanssa, mutta onko noita sallittua vaihtaa itse? Lähinnä jos kämppä palaa niin onko siinä vakuutusyhtiöllä hyvä tekosyy jättää korvaamatta jos selviää että on ostettu vastuksia mutta ei sähkömiestä.

Periaatteessa olen samoilla linjoilla jinxin kanssa, mutta onko noita sallittua vaihtaa itse? Lähinnä jos kämppä palaa niin onko siinä vakuutusyhtiöllä hyvä tekosyy jättää korvaamatta jos selviää että on ostettu vastuksia mutta ei sähkömiestä.
Milläpä ne sen voisivat todistaa, ellet sitä itse niille kerro?

Juu, kysymys oli tarkoitettu ihan sähkömiehille. Sallituahan sitä ei ole itse tehdä, vaikka kyllähän äkkiä googlella löytää ohjeita kuinka nuo vaihdetaan, mutta en viitsi ottaa riskiä juurikin vakuutussyistä. Voisihan sitä samalla periaatteella laittaa uudenkin kiukaan itse, "johdot vaan samalla tavalla kuin vanhassakin, kuka sen tietää", mutta jätänpä tekemättä.

Ketjun nimi on "Kysymyksiä sähkömiehille" ja vastauksena kehoitetaan vaihtamaan kiukaan vastukset itse :D pitäiskö toi sähkömies olla sitaateissa otsikossa?
Aiemmin toisen ketjun otsikko oli "kysymyksiä kodin sähköasioista", mutta ketjut yhdistettiin vähän aikaa sitten.

Itse olen alaa opiskellut ja vaihtaisin vastukset itse ilman pätevyyksiä, mutta täydelle maallikolle suosittelen kyllä sähkömiehen käyttämistä vastuusyistä. Toki "johto johdon tilalle" -tyylillä (esim. pistorasian tai kytkimen uusiminen) ei ole kauhean suurta riskiä vahingoille, mutta silti.

Tuokin on valtavasti kiinni ihmisestä.

Jos on paljon puuhannut erilaisten koneiden ja laitteiden kanssa, niin tuollainen vastuksen vaihto on hyvin yksinkertainen toimenpide.. Siis työn monimutkaisuuden kannalta on autoja joissa ajovalopolttimon vaihto on monimutkaisempaa. Mutta jos ei ole tuollaisia taitoja, ei todennäköisesti ole soveltuvia työkalujakaan, eikä myöskään halujakaan tuohon vastusten vaihtoon.

Sitä mä en osaa sanoa onko alunperinkin suht edullisen kiukaan vastuksia ja kellokytkintä järkevää vaihtaa.. Lisäksi kun se termostaattikin on aika herkkä hajoamaan vanhemmiten kun sitä menee ronkkimaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
266 813
Jäsenet
75 924
Uusin jäsen
Ruissi__

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom