Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Milläpä ne sen voisivat todistaa, ellet sitä itse niille kerro?Periaatteessa olen samoilla linjoilla jinxin kanssa, mutta onko noita sallittua vaihtaa itse? Lähinnä jos kämppä palaa niin onko siinä vakuutusyhtiöllä hyvä tekosyy jättää korvaamatta jos selviää että on ostettu vastuksia mutta ei sähkömiestä.
Aiemmin toisen ketjun otsikko oli "kysymyksiä kodin sähköasioista", mutta ketjut yhdistettiin vähän aikaa sitten.Ketjun nimi on "Kysymyksiä sähkömiehille" ja vastauksena kehoitetaan vaihtamaan kiukaan vastukset itse pitäiskö toi sähkömies olla sitaateissa otsikossa?
Kotitalous ei voi olla yhtäaikaa kytkettynä verkkoon ja generaattoriin. Miksi haluaisit edes syöttää generaattorin virtaa sähköverkkoon?Minulla on 3-vaiheinen AC-generaattori, joka tuottaa noin 5 kW sähköä ja jonka jännite on 220 V sekä virta 13,5 A. Haluaisin kytkeä sen kotitalouteni sähköverkkoon ja käyttää ensisijaisesti itse tuottamaani sähköä. Minulla on myyntisopimus sähköyhtiön kanssa aurinkopaneelien takia.
Kysymykseni kuuluu: miten voin kytkeä generaattorin sähköverkkoon? Tarvitsenko invertterin väliin, sellaisen ihan yksinkertaisen invertterin joka pystyy synkronoimaan sähkötajuuden sähköverkkoon vai voinko kytkeä sen suoraan verkkoon, koska kyseessä on vaihtosähkö (AC)?
Käsittääkseni pientuotantoa voi harrastaa aurinkovoimaloiden lisäksi esim. tuulivoimaloilla ja biopolttolaitoksilla. Noista kahdessa viimeksimainitussa on käsittääkseni generaattori.Kotitalous ei voi olla yhtäaikaa kytkettynä verkkoon ja generaattoriin. Miksi haluaisit edes syöttää generaattorin virtaa sähköverkkoon?
Lähinnä taloudellinen puoli oli mielessä. En usko, että se on kovin kannattavaa. Toki jos haluaa harrastaa, niin siitä vaan.Käsittääkseni pientuotantoa voi harrastaa aurinkovoimaloiden lisäksi esim. tuulivoimaloilla ja biopolttolaitoksilla. Noista kahdessa viimeksimainitussa on käsittääkseni generaattori.
En toki tiedä jos tuollaisen generaattorin kytkeminen on pientuotannon tapauksessa kielletty ilman että siinä on invertteri välissä, mutta kytketty se on silloinkin.
Minusta tuo, että miksi haluaisi syöttää pientuotannon energiaa sähköverkkoon, on vähän hölmö kysymys.
Juu PÖ-aggregaatilla taitaa sähkön tuottaminen maksaa jotain alkaen 30c / kWh ja jos tekee vain silloin kun sähkö on kallista niin vielä enemmän. Alkuperäisessä kysymyksessä ei kuitenkaan puhuttu mitään aggregaatista, mutta tokihan siinä saatettiin sitäkin tarkoittaa.Jos agregaatti on tahdistuva ja verkkoyhtiön ennakkoselvitys näyttää vihreää valoa niin eipä sille varmaan sinällään estettä ole käyttää verkon kanssa rinnan. Kannattavuuslaskelmat kannattaa unohtaa suosiolla jos hanke on tarkoitus toteuttaa.
Juu aggregaatilla taitaa sähkön tuottaminen maksaa jotain alkaen 30c / kWh ja jos tekee vain silloin kun sähkö on kallista niin vielä enemmän. Alkuperäisessä kysymyksessä ei kuitenkaan puhuttu mitään aggregaatista, mutta tokihan siinä saatettiin sitäkin tarkoittaa.
Niin generaattori on toki agnostinen sen suhteen mikä sen voiman lähde on. Eli voi olla myös tuulimylly tai vesiratas tai vaikka biovoimala.. Sanoisin että jos siinä on moottori (esim. traktorin) ja generaattori, niin sitten kokonaisuus on kuitenkin efektiivisesti aggregaatti. Ja tosiaan jos voimaa tuotetaan polttoöljyllä tai vastaavalla, niin hommassa ei liene järkeä. Jos sitä tuotetaan jollain sellaisella mikä muuten menisi hukkaan, niin sitten se ei automaattisesti ole järjetöntä.Niin arkikielessä agregaatti lienee useimmiten se aparaatti mihin laitetaan bensaa/dieseliä ja se tekee sähköä. Generaattori olisi lienee sitten esim. se traktorin perään kytkettävä härpäke, joka tekee sähköä traktorin voimalla.
Jos haluat syöttää aggregaatilla sähköä oman asuntosi sähköverkkoon niin tarvitset verkonvaihtokytkimen, joka ”katkaisee”asuntoon tulevan syötön kun aggregaatti on käytössä.Minulla on 3-vaiheinen AC-generaattori, joka tuottaa noin 5 kW sähköä ja jonka jännite on 220 V sekä virta 13,5 A. Haluaisin kytkeä sen kotitalouteni sähköverkkoon ja käyttää ensisijaisesti itse tuottamaani sähköä. Minulla on myyntisopimus sähköyhtiön kanssa aurinkopaneelien takia.
Kysymykseni kuuluu: miten voin kytkeä generaattorin sähköverkkoon? Tarvitsenko invertterin väliin, sellaisen ihan yksinkertaisen invertterin joka pystyy synkronoimaan sähkötajuuden sähköverkkoon vai voinko kytkeä sen suoraan verkkoon, koska kyseessä on vaihtosähkö (AC)?
Faijalla meni kiukaasta jokin aika sitten yksi vastus pimeäksi. Tilasi varaosan ja sähkömiehen vaihtamaan. Kävi ilmi, että kiukaassa oli vastusten johdot/liittimet/kiinnitykset niin hapertuneet, että hajosivat vastusta irrottaessa. Uusi kiuas sitten pikana paikallisesta rautakaupasta. Ei kannata ainakaan ilman palautusoikeutta kalliita vastuksia hankkia jos ei ole varma, että uudet saa paikoilleen. Uutta kiuasta vaan ..Hoi sähkömiehet! Kauanko aikaa menee kiukaan vastuksien vaihtoon vs. vanhan irrotus ja uuden kytkeminen? Kiuas on Harvian Cilindro PC70, ilmeisesti. Ikä ei tiedossa, eikä vastuksien vaihtostatus myöskään, joten järkevintä olisi lukemani mukaan vaihtaa kaikki kolme vastusta välttääkseen "hetikohta palaa seuraava" -tilannetta.
Oho, keksitkö ikiliikkujan? Ei vaiskaan, ei tuo toimi noin valitettavasti.Pahoittelut suomenkieli ei ole äidinkieleni generaattorilla tarkoitan tuulivoimalan tyyppistä generaattoria joka tuottaa AC sähköä noin 5kw teholla. Eli ei millään polttoaineella toimiva generaattoria ´kuten esim. aggregaattia. Selkeydeksi, tämän 5kw generaattorin pyöritän sähkömoottorilla joka on teholtaan 2.2kw eli teoriassa sähkökulutus on 2.2-2.5kw tuotto on 4.5-5.0 kw eli silti jään plussalla.
Minulla on 3-vaiheinen AC-generaattori, joka tuottaa noin 5 kW sähköä ja jonka jännite on 220 V sekä virta 13,5 A. Haluaisin kytkeä sen kotitalouteni sähköverkkoon ja käyttää ensisijaisesti itse tuottamaani sähköä. Minulla on myyntisopimus sähköyhtiön kanssa aurinkopaneelien takia.
Tuo 30snt hinta edellyttää jokseenkin täydellistä optimointia erinomaisella aggregaatilla.Juu PÖ-aggregaatilla taitaa sähkön tuottaminen maksaa jotain alkaen 30c / kWh ja jos tekee vain silloin kun sähkö on kallista niin vielä enemmän. Alkuperäisessä kysymyksessä ei kuitenkaan puhuttu mitään aggregaatista, mutta tokihan siinä saatettiin sitäkin tarkoittaa.
Jahas, eli joko kysymys oli vitsi tai sitten on pitkät opinnot perusasioista lähtien edessä ennen kuin kannattaa lähteä edes tilaajan roolissa laittamaan mitään muuta kuin välttämättömät remontit.Selkeydeksi, tämän 5kw generaattorin pyöritän sähkömoottorilla joka on teholtaan 2.2kw eli teoriassa sähkökulutus on 2.2-2.5kw tuotto on 4.5-5.0 kw eli silti jään plussalla.
Lisättäköön vielä, että tuohan on pelkkä polttoaine. Huoltoa kuten öljynvaihtoa pitää tehdä, ja siihen menee tarvikkeiden lisäksi työtä, joka on siis laskutettavaa tuntityötä mikäli operaation johtaja ei itse osaa tehdä mitään. Lisäksi aggregaatti pitää ostaa, tai jos sellainen on tippunut taivaasta, sitä pitää korjata ja kunnostaa ja lopulta uusia koko paketti. Eivätkä kuluvat osat rajoitu moottoriin.Tuo 30snt hinta edellyttää jokseenkin täydellistä optimointia erinomaisella aggregaatilla.