Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina poikkeuksellisesti noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Just luin, että lämmitys lähtee päälle kun vuorokauden keskilämpötila tippuu alle 15-17 asteen riippuen tietty kohteesta. Onko siellä lattialämmitys? Suht tiiviissä omakotitalossa lattiat pysyy viileenä pitkälle vaikka talo onkin lämmin.Miten toi kaukolämmön jakelu isommissa taloissa (= kerrostalo) toimii? Termostaatit on väännetty kesän jälkeen auki, mutta lattiat pysyy kylminä. Vaatiiko tuo kaukolämpösysteemi kesän ja taas syksyn koittaessa jotain huoltomiehen temppuja
Noi termarit on olleet nollissa kesän jäljiltä, sillä tuskin mitään vahinkoa saa asukas aikaan?
Kuullostaa aika kovilta, en väitä etteikö jossain kohteessa noin.Jos haluat huonelämpötilan nostaa 2° niin lattian lämpöä pitä nostaa noin 4-6° (muistaakseni vesikiertoissa oli sääntönä huoneilman nosto 1°c tarvitsee 3°c noston lämpökäyrään)
Suihkutilan lattialämmityksestä,
Hyvä ilmanvaihto, märkäiho, niin kylmältä tuntuu, jos ei vedä ihan ylilämpöiseksi.21märällä iholla on hieman kylmä.
Kannattaako säätö vaihtaa lattia+huone ja asetusarvo vaikka 23? Jalalle lattia viilenee mutta iholle lämpenee.
Sieltä pitäisi löytyä asetus josta saat säädettyä minimilämpötilan lattialle. Laita lattian minimilämpötilaksi tuo 27°C, jonka jälkeen säädät huonelämpötilan haluamaasi, jonka jälkeen se lämmittää tarvittaessa lattiaa sen verran yli tuon 27° että huonelämpötila on pyydetty, mutta ei anna kuitenkaan lattian viiletä alle tuon 27°C, vaikka huonelämpötila olisikin yli tuon asetetun pyynnin.Suihkutilan lattialämmityksestä,
Meillä on aika iso suihkutila, jossa suorasähkö lattialämmitys. Asetettu lämpötila on 27-astetta,jolloin lattia on jalalle vähän lämmin.
Säädinpaneeli on devi reg touch, josta voi valita säätelyn lattialle, tai lattia+huone.
Huoneilma on devin mukaan nipinnapin 21 ja lattia 27, kuten säädetty. 21märällä iholla on hieman kylmä.
Kannattaako säätö vaihtaa lattia+huone ja asetusarvo vaikka 23? Jalalle lattia viilenee mutta iholle lämpenee.
Ja onko energiasäästöllä merkitystä asettaa lämmitysaika esim 0600-2200 ja matalammalle, vaikka 18c yöaikaan? Vai meneekö energiasäästö hukkaan, kun lämpötila sahaa?
Uusi talo suunnitteilla. Kaksi makuuhuonetta vierekkäin ja mietin miten tuloilman äänieristys toteutetaan. Tulokanava tulee makkareiden välisen seinän ylänurkassa toisen makkarin puolella koteloituna. Tästä kanava haaroitetaan molempiin makkareihin. Miten tässä hoidetaan ettei äänet kulkeudu kanavistoa pitkin huoneiden välillä. LVI-suunnittelijaa ei ole vielä hankkeessa, mutta asia on hieman kriittinen lupakuvien tilavarausten suhteen, niin tähän tarvitsisi jonkun ajatuksen - etenkin jos kanavistoa joutuu vetämään pidemmän matkaa eroteltuna, kun tuossa on pari ahtaampaa paikkaa. Kanava on eristetty tuloilman viilennyksen takia, jos tuolla on johonkin merkitystä.
Nämähän muistaakseni jossain vaiheessa usein alkoivat turvota veden päästessä kerrosten väliin.Olisko se letku murtunut taivutuksesta holkin reunan kohdalta tai just sen sisältä? Oraksella oli vanhoissa letkuissa ”tyyppivika”. (Uudempaa tässä hiljattain katselin ja rakennetta oli selvästi muutettu vähemmän alttiiksi taivutukselle.)
Millainen ilmanvaihto puolilämpimään varastoon lattialämmityksen kaveriksi?
Varasto toimii välillä työtilana.
Ei reikiä oveen.
Halvin/pienin koneellinen LTO-kone. Jos haluaa että ei tule kaikki meteli ulkoa sisään, energiaa ei mene harakoille ja saa suodatettua ilmaa läpi vuoden. Seinästä ulospuhallusMillainen ilmanvaihto puolilämpimään varastoon lattialämmityksen kaveriksi?
Varasto toimii välillä työtilana.
Ei reikiä oveen.
EliHalvin/pienin koneellinen LTO-kone. Jos haluaa että ei tule kaikki meteli ulkoa sisään, energiaa ei mene harakoille ja saa suodatettua ilmaa läpi vuoden. Seinästä ulospuhallus
Faijalla tuo autotallissa, siellä ainakin hoitanut hommansa erinomaisesti. Samaa olen itsekkin ajatellut kellariin mutta ei ole vielä saanut aikaiseksi.Eli
Esim.
MITSUBISHI ELECTRIC VL-50 ?
Tai
Ikkunaventtiili + lautasventtiili oven viereen alas?
Sitten vaan miettimään onko muutaman satasen panostus tuon VL-50 arvoinen.
Tuosta mallista en tiedä, jos sitä pohdit.Eli
Esim.
MITSUBISHI ELECTRIC VL-50 ?
Tai
Ikkunaventtiili + lautasventtiili oven viereen alas?
Sitten vaan miettimään onko muutaman satasen panostus tuon VL-50 arvoinen.
Lämpökäyrä-taulukkoa ei löydy koneen kyljestä eikä talon papereista, PDF ohjekirjassa on yleinen lämpödiagrammi eri Slope-kulman asetuksille. LCD ruudun tilanumerot on 1-50 mutta sinun linkissä oli engineering-level lisätietoja jossa mainitaan ">>parallel displacement of the heating curve on operating line 71". En lähde aktivoimaan insinööritilaa koska olettaisin ne on aikoinaan laitettu ok mutta tuolla saa käyrästöä liikutettua pystysuunnassa.Siellä pitäisi olla teknisessä tilassa seinällä kaukolämpökytkäri laminoituna mistä pitäisi selvitä lämpökäyrä (meno- ja paluuveden lämpötilat). Tuo 4,5 näyttäisi kyllä olevan aika oikea lattialämmitystaloon.
Menoveden lämpötilat näyttää mielestäni ihan normaaleilta - tai no ehkä tuo 23 vähän alakanttiin, mutta sinne yläkertaan nousee lämpöä varmaan alhaaltakin ja jos siellä ei märkätiloja, niin ei varmaan tarve korkeammalle.Ohjausyksikkö nykyiset tiedot ja lattialämmöt. Talon sisällä ei ole kylmä ja ilmalämpö tosiaan 24c-21c välillä mutta menoveden lämmöt mietityttää onko siitä huolimatta ihan pielessä ja suihkuhuoneen lattia melko matala. Lattialämpö mitattu inframittarilla eri kohdista ja ilma digitaalisella sisämittarilla.
Piiri 1: säätörulla 18c, menovesi 23c, paluuvesi 23c, lattiapinnat 21-24c (oh, mh, keittiö)
Piiri 2: säätörulla 22c, menovesi 28c, paluuvesi 24c, lattiapinnat 21-22c (sauna, suihku, khh)
Lämpökäyrä-taulukkoa ei löydy koneen kyljestä eikä talon papereista, PDF ohjekirjassa on yleinen lämpödiagrammi eri Slope-kulman asetuksille. LCD ruudun tilanumerot on 1-50 mutta sinun linkissä oli engineering-level lisätietoja jossa mainitaan ">>parallel displacement of the heating curve on operating line 71". En lähde aktivoimaan insinööritilaa koska olettaisin ne on aikoinaan laitettu ok mutta tuolla saa käyrästöä liikutettua pystysuunnassa.
Lämmönsiirtimessä on lattialämmityksen tarra "Lämpötila Ensiö 115c-35c / Lämpötila Toisio 30c-39c" eikä muuta lämpötilaan liittyvää. Toisio tarkoittanee minun asukkaan laitteistoa. Pitäisikö säätörullilla säätää sen verran että saisin molempien menoveden min=30c ja max=39c välille? Onko tiedossa ongelmia jos ajaa pitkään matalammalla lämmöllä? (jos tuo tarkoittaa kierron suositeltua min-max)
Ohjausyksikkö nykyiset tiedot ja lattialämmöt. Talon sisällä ei ole kylmä ja ilmalämpö tosiaan 24c-21c välillä mutta menoveden lämmöt mietityttää onko siitä huolimatta ihan pielessä ja suihkuhuoneen lattia melko matala. Lattialämpö mitattu inframittarilla eri kohdista ja ilma digitaalisella sisämittarilla.
Piiri 1: säätörulla 18c, menovesi 23c, paluuvesi 23c, lattiapinnat 21-24c (oh, mh, keittiö /yläkerta)
Piiri 2: säätörulla 22c, menovesi 28c, paluuvesi 24c, lattiapinnat 21-22c (sauna, suihku, khh /alakerta)
Kohta alkaa pakkaset jolloin säätörulla pitäisi suunnilleen osata laittaa kohdalleen, nyt on vielä siedettävät +5..+10 ulkolämmöt.
Onko kenelläkään kokemuksia Akvatek -nimisestä LVI firmasta. Vanhempani hassahtivat lipevän myyntimiehen tarjoamaan ilmaiseen viemärikuvaukseen. Netistä kun luin niin homma menee samalla tavalla kuin yleensä; jotain järkyttävää löytyy ja heti pitäisi sopia parin tonnin rasvanpuhdistus diili tms. Myöskään firman toimarin Jukka-Pekka Koskelon Lämpölux kytkökset eivät vakuuta.
Kertokaa nyt joku pari kauhutarinaa joiden nojalla saisin porukoille perusteltua koko kuvauksen peruuttamista.
Menoveden lämpötilat näyttää mielestäni ihan normaaleilta - tai no ehkä tuo 23 vähän alakanttiin .... Ainoa ongelma kai tuo alakerran kylpyhuone jos siellä ei lattia ole kuin 21-22. Oletko jakotukilta katsonut että ko. kylpyhuoneen piiri on kokonaan auki?
Toki järjestelmän toimintaan ja sen säätämiseen on hyvä tutustua etukäteen, mutta säätämisen jättäisin tässä vaiheessa tekemättä. .... Sitten kun ulkolämpötila alkaa olemaan miinusmerkkinen kellon ympäri niin säätöihin ja niiden vaikutuksiin on vähän helpompi ottaa tuntumaa.
Ymmärtääkseni sinulla tuo sivuttaissiirto tapahtuu juuri noiden säätöpyörien avulla. Eli niillä saat asetettua halutun sisälämpötilan johon säädin pyrkii pääsemään. Muihin säätöihin kuten itse lämpökäyrään en koskisi.En halua koskea slope+siirtymäsäätöihin mutta googlauksella termistöä yritän tulkita minun laitteistoon, esimerkiksi moni puhuu "sivuttaissiirto" ehkä tiedä mikä se minun laitteessa on, lieneekö tuo säätöpyörän lukema ja insinööritilan pystysuunnan siirto (opline 71) ei ole tarkoitettu asukkaalle ammattilaisten alkuvirittelyn jälkeen.
>>Slope 4.5 Piiri I ja Piiri II (kulmakerroin, asetettavissa perustilassa)
>>Parallel displacement of the heating curve on operating line 71. (engineering-level tilaa aktivoivata jotta näkisin lukeman)
>>Nominal room temperature set point (säätöpyörällä asetettu lämpölukema Piiri I=18c, Piiri II=22c)
En tiedä onko tuohon osuvia avustuksia nyt.Enemmänkin ketjun aiheeseen liittyvä kysymys olisi, miten lähtisitte tuollaista järjestelmää saneeraamaan ja mikä sen hintalappu olisi? Talon koko 170m2 kahdessa kerroksessa.
Jep pitää tarkistaa jakotukkien venttiilien toiminta, Piiri I (yläkerran keittiö+oh+mh) on seinätermareilla ja Piiri II (alakerran s+suihku+khh) ei ole seinätermareita joten siitäkin pitäisi tunnistaa miten ne on jaoteltu suojalevyjen taakse.Ymmärtääkseni sinulla tuo sivuttaissiirto tapahtuu juuri noiden säätöpyörien avulla...Ne jakotukit tarkastaisin kunnolla. Esim.
Kulmakertoimella sädetään sitä miten jyrkästi säädin muuttaa menoveden lämpötilaa ulkolämpötilan laskiessa. Eli sanotaan, että 0 asteen kelillä lämpötila sisällä on ok, mutta -15 asteessa tuntuu viileältä, niin silloin kulmaa pitää jyrkentää. Vaakasiirto taas siirtää lämpökäyrää sivusuunnassa, jolloin saat sisälämpöä lisättyä tai vähennettyä ulkolämpötilasta riippumatta.Ei vaan ole ajatusta pitäisikö ohjata kulmakertoimella(slope), säätöpyörällä(vaakasiirto?) vai molemmilla lukemilla. Jakotukit jos oletamme toimii ok.
Kysellään nyt täälläkin.
Enolla on talossaan ilmakanavalämmitys about 40-vuoden takaa ja siinä samassa paketissa on myös lämminvesivaraaja.
Tuossa on ollut ilmeisesti kompura alkuperäisesti tekemässä lämmintä, mutta se on hajonnut aika päiviä. Nykyään siis vastuksilla. Nyt 40v logiikkaohjattu LVV lämmitys on hajonnut/alkanut kettuilla ja se keittää vettä. Siihen nyt saa vaikka termostaatin katkomaan lämmitystä.
Enemmänkin ketjun aiheeseen liittyvä kysymys olisi, miten lähtisitte tuollaista järjestelmää saneeraamaan ja mikä sen hintalappu olisi? Talon koko 170m2 kahdessa kerroksessa.
En tiedä onko tuohon osuvia avustuksia nyt.
Mutta mistä voisi lähteä keskusteleen, maalämpö, jos aikatauluun sopii ensivuosi. (oletus että nyt tehdään niitä saneerauksia niin paljon ettei tarjontaa). Mutta kompuralla taisit tarkoittaa määlämpöä, eli siihen sitten uutta tilalle.
Sitten se IV kiertoilma hökötys, niin se päivittää samalla, siinä tuskin lämmöntalteenottoa, ja patterikin voi olla alkuperäinen. Tämä kai vähän riippuu kuinka sopivaa vanhan tilalle löytyy.
200l varaajan korvaaminen IVLP tai MLP kuulostaa kalliilta, varsinkin talossa ei ole vesikiertoista lämmitystä. Vai oliko tarkoitus lämmittää sitä ilmaa noilla ILVP tai MLP? En oikein saanut kiinni ajatuksesta.Kuten aiemmin mainittu, eiköhän siihen saa lämpöpumpun (IVLP tai MLP) varaajan tilalle (vai oliko tällainen jo vanha?).
Muistaakseni ainakin valloxilla taisi olla Valmetin kotilämmölle(?) sopivaa saneeraussarjaa. En tiedä onko järjestelmiä montaa erilaista.
Kuvittelin seuraavaa.200l varaajan korvaaminen IVLP tai MLP kuulostaa kalliilta, varsinkin talossa ei ole vesikiertoista lämmitystä. Vai oliko tarkoitus lämmittää sitä ilmaa noilla ILVP tai MLP? En oikein saanut kiinni ajatuksesta.
Itsellä on muutaman vuoden vanha Jäspin ILVP, joten se tekniikka on tiedossa.
Itse säätäisin pöntön vesimäärää (jos mahdollista) ja katsoisin auttaako se.Uusi kämppä, pönttö ei ole kuulemma vetänyt uudesta asti, paskat jää kellumaan pitkäksi aikaa jne. Tyhjänä jos vetää, niin ei kuulemma ongelmia. Rakennuttaja kävi kuvaamassa viemäerin, ei tukosta, joten kuulemma asukkaan vika. Ymmärrän kyllä, että jos tolskaa ihan helvetisti paperia, niin näin voi käydä, mutta tämä ei kuulemma ole tilanne. Vähän vittumainen tilanne, kun rakennuttaja pesee kätensä asiasta, mutta mikä tällaisen voisi aiheuttaa? Kaadot viturallaan, ettei jöötimpi tavara liiku? Pönttö joku vettä säästävä ituhippiviritys, josta ei tule tarpeeksi vettä, että tavara liikkuisi? Pystyykö itse palkattu putkari tekemään jotain, kun rakennuttajaa ei kiinnosta (ja varsinainen huoltoyhtiö levittelee kanssa käsiään että rakennuttajan vastuulla).
200l varaajan korvaaminen IVLP tai MLP kuulostaa kalliilta, varsinkin talossa ei ole vesikiertoista lämmitystä. Vai oliko tarkoitus lämmittää sitä ilmaa noilla ILVP tai MLP? En oikein saanut kiinni ajatuksesta.
Uusi kämppä, pönttö ei ole kuulemma vetänyt uudesta asti, paskat jää kellumaan pitkäksi aikaa jne. Tyhjänä jos vetää, niin ei kuulemma ongelmia. Rakennuttaja kävi kuvaamassa viemäerin, ei tukosta, joten kuulemma asukkaan vika. Ymmärrän kyllä, että jos tolskaa ihan helvetisti paperia, niin näin voi käydä, mutta tämä ei kuulemma ole tilanne. Vähän vittumainen tilanne, kun rakennuttaja pesee kätensä asiasta, mutta mikä tällaisen voisi aiheuttaa? Kaadot viturallaan, ettei jöötimpi tavara liiku? Pönttö joku vettä säästävä ituhippiviritys, josta ei tule tarpeeksi vettä, että tavara liikkuisi? Pystyykö itse palkattu putkari tekemään jotain, kun rakennuttajaa ei kiinnosta (ja varsinainen huoltoyhtiö levittelee kanssa käsiään että rakennuttajan vastuulla).
Jos pökäleet jää pönttöön, mutta muuten viemäri vetää sanoisin kanssa että ongelmana pöntön säädöt ja/tai tyyppi. Itse olen kuullut, että vesipiheissä Gustavbergeissä pökäleet jää pintaan. Omalla kohdalla halpa Svedberg 3l/6l huuhteluilla toimii hyvin ja Ido Seven perusasetuksilla (2.5/4.5l?) on myös toiminut.
Jepsistä kiitos, ilmeisestikin on just tällainen uusi Gustavberg josta nyt googlaamalla löytyy valituksia, ettei toimi. Kiva kun tällaista paskaa asennellaan ja sitten levitellään käsiä, että ei mahda mitään, pitää kaikkia vähemmän ja käyttää vaikka bideetä, kun paperi tukkii pöntön... Pitää käydä katsomassa itse tilannetta ja pistää reklamaatiota sisään, mutta asukkaale sen verran vittumainen paikka, että maksan kyllä vaikka putkarin vaihtamaan pöntön, mutta onko tämä nyt sitten taas sarjaa, ettei saa koskea koska on taloyhtiön.
Pitää googletella saako noita asetuksia ruuvattua itse, että olisi voimallisempi huuhtelu (vaikka tämäkin on varmasti kiellettyä, koska taloyhtiön).
Varma valinta ido seven d iso jalka, peittää samalla mahdolliset vanhan pytyn liimaus jäljetJepsistä, kävin kattoon tilanteen paikan päällä ja totesin, että on just näitä kelvottomia pönttöjä joita joskus tulee eteen esim. hotelleissa, jotka menee ihan normitoimituksestakin tukkoon. Vesilukko on ahdas ja matala ja maailman hygieenisimmäksi itseään tituleeraava pönttö ei edes humauta sitä vettä paineella vesilukkoa kohti, vaan kierittää pyörteellä laitoja pitkin, ettei tule kunnon paineiskuakaan. Heitin sinne kokeeksi nyrkin kokoisen tupon wc-paperia ja vedin, niin välittömästi tukossa, vaikka pöntön laski täyteen vettä. Jossain vaiheessa sit paperi meni vesilukon läpi ja pönttö tyjeni kovalla huminalla, eli ei varmaan tosiaan putkistossa oo mitään vikaa. Lisäksi pöntön sisäosa oli jumissa, niin ei voinut huuhtelun määrääkään säätää, mutta eipä se varmaankaan juuri auttaisikaan.
Ei kai siinä, rakennuttaja varmasti sanoo, että pönttö on just se mikä esitteessä on mainittu ja tilaus on toimitettu täsmällisesti, joten pitää omalla kustannuksella asennuttaa joku parempi pönttö, en kehtaa tuollaista roskaa vuokralaisille jättää. Onko suosituksia? Ido Seven, Svedberg mainittu ainakin aiemmin.
Käsittämätöntä miten huonoja kalusteita nykyään asennetaan... Joku aika sitten oli lehdessä juttu, kun uuden osakkeen käsienpesualtaat olivat niin onnettomat, ettei niissä voinut pestä käsiä tai yhtään mitään. Rakennuttaja toki ilmoitti, että tätä tilattiin. Pöntöt eivät vedä ja moni suihkupääkin on käyttökelvoton.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.