Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ihan mikä tahansa talo on varmasti parempi tehdä uusilla putkilla, jos on helposti paikat avattavissa. Taitaa tulla ainakin sukitushuijarien hinnoilla myös selvästi edullisemmaksi.Taisi muuten olla Akvatekin työkortissa rasti kohdassa harjapesu painepesun sijaan.
Ihan mielenkiinnosta; saako valurautaputkesta soivaa peliä sukituksella vai olisiko parempi vain tehdä isompi remontti. Ymmärrän että kerrostalossa sukitus on usein ainoa järkevä vaihtoehto mutta omakotitalossa tilanne on vähän helpompi.
Ehdottomasti. Kyllähän noita myös yhdistellään. Tehdään esim uudella putkella suurin osa, mutta sitten pahoja paikkoja mihin ei ilman suuria purkuja pääse käsiksi, sukitetaan. Sukituksessakin on omat rajoitteet ja heikkoudet.Ihan mikä tahansa talo on varmasti parempi tehdä uusilla putkilla, jos on helposti paikat avattavissa. Taitaa tulla ainakin sukitushuijarien hinnoilla myös selvästi edullisemmaksi.
Vasemmalla ylhäällä akvaario, oikealla alemmalla tasolla keittiön vesihana. Onnistuuko veden juoksutus letkulla keittiöhanasta akvaarion tasolle ihan vain niin, että hankin keittiöhanaan sopivan hanaliittimen mihin kiinnitän vesiletkun? Nouseeko vesi tuon 2,6 metriä keittiöhanasta? Matkaa hanalta akvaariolle on noin 8-10 metriä.
Tällainen jos nyt puutarhaletkun tyyppisestä ratkaisusta puhutaan: Gardena OGS -sisähanaliitin 14,90Jatketaan itseasiassa vielä tästä.
Millainen olisi järkevä hanaliitin, kun kyse on tuosta Oraksen hanasta? Toiveena olisi mahdollisimman vähän silmään osuva ratkaisu, mikä kuitenkin kestäisi. Tuota liitintä tarvittaisiin noin kerran viikossa.
Ymmärsinkö oikein, että varsinaiseen hanaan tarvii vaihtaa osa mihin tuon vesiletkuliittimet saa kiinni?
Jeps. Ihan asiaa puhui. Tosiaankin nuo vanhat orakset toimii jollain tavalla, niin pitkään kun niihin ei koske. Siinä vaiheessa jos niitä pitäisi alkaa säätelemään, on ihan aiheellista uusia kaikki. Termostaatit tosiaan säätelevät venttiiliä. Patteriventtiilien vaihto on helppoa. Siinä vaan kannattaa huomioida firman tapa tehdä hommia ja kantaa vastuuta. Patterivesi tuppaa sotkemaan paikat jos asentajaa ei kiinnosta. Ja myöskin ottaa huomioon, että lämmityskausi alkaa nyt ja homma vie kuitenkin aikaa. Ennen kun homma on valmis, yksikään patteri ei lämpeä.Ehkä nyt ymmärsin miksi homma maksaa. Eli urakoitsija ehdotti venttiilin ja termostaatin vaihtoa, mutta se varsinainen syy on venttiili. Ja venttiili ei ihan sekunneissa taida vaihtua. Termostaatti varmaan lähinnä ulkonäkösyistä ja onhan se 20v vanha.
Tuo on ihan oikein sanottu urakoitsijan puolesta, vanhat orakset alkaa vuotamaan melkein poikkeuksetta oman kokemuksen perusteella. Olen noissa tasapainotushommissa ollut tekemässä ja suosittelen vääntää rautalangasta asukkaille että ne patterien edustat on tyhjiä jos hommaan lähdetään.Ehkä nyt ymmärsin miksi homma maksaa. Eli urakoitsija ehdotti venttiilin ja termostaatin vaihtoa, mutta se varsinainen syy on venttiili. Ja venttiili ei ihan sekunneissa taida vaihtua. Termostaatti varmaan lähinnä ulkonäkösyistä ja onhan se 20v vanha. Näin siis sanoi
"Nuo vanhat Orakset alkavat vuotamaan niitä säätäessä, jos ylipäätään suostuu säätymään. Yleensä säätö pyörii, mutta se ei liikuta sulkurumpua vaan pakeliittitappi säätöpyörän ja sulkurummun välissä on poikki."
Uusi mökki tekeillä mihin tulee koneellinen ilmanvaihto. Tarviiko ns. ylimääräisiä korvausilmoja takkaa ja kiuasta varten vai toimiiko iv-koneen takkatoiminto riittävän hyvin?
Olen taloyhtiön hallituksessa ja patteriverkostoon ollaan tekemässä puhdistus/tasapainotus. Nyt urakoitsija ilmoitti että 30v vanhat termostaatit ei käy ja ne pitäisi vaihtaa. Ehdottaa patteriventtiilin ja termostaatin alvilliseksi vaihtohinnaksi 72€/kpl. Ja pattereita talossa on varmaan parisataa että isosta kokonaissummasta puhutaan. En mitään tietysti LVIstä ymmärrä, mutta kuulostaako tuo ihan kusetushinnalta? Katselin jotain malleja nettikaupoista ja hintahaitaria on jonkinverran, mutta kai noi urakoitsijat saa niistä hyvät alennukset.
Jos puhtaalta pöydältä pääsee suunnittelemaan niin ehdottomasti suoraan korvausilma takkaan. Silloin takka ei puhalla jo lämmitettyä ilmaa pihalle vaan kierrättää vain ulkoilmaa.Uusi mökki tekeillä mihin tulee koneellinen ilmanvaihto. Tarviiko ns. ylimääräisiä korvausilmoja takkaa ja kiuasta varten vai toimiiko iv-koneen takkatoiminto riittävän hyvin?
Jos talo on asianmukaisesti tehty niin se takkakytkin on pakko olla kokoajan päällä koko polton ajan. Korvausilmakanava on käytännössä suora reikä huoneistosta ulos, ja tuolla saa takan toimimaan, ja jos sen ainoa funktio on toimia tunnelman luojana, niin kaipa tuokin on ihan ok, mutta jos tarkoitus on kerätä puusta lämpöenergiaa, niin silloin se pesästä suoraan ulos menevä korvausilmaputki on selkeästi paras ratkaisu. Tuolloin takkakytkimellä riittää pelkkä vartin käyttö, sen mitä kestää että hormi ei ole enää kylmä. Aktiivikäytössähän hormi ei edes varsinaisesti kylmene.Uusi mökki tekeillä mihin tulee koneellinen ilmanvaihto. Tarviiko ns. ylimääräisiä korvausilmoja takkaa ja kiuasta varten vai toimiiko iv-koneen takkatoiminto riittävän hyvin?
Mulla on noin 70 neliön talli joka lämpiää sekä ILP:llä että sähköpattereilla. Ostin kämpän joku aika takaperin eikä lämmitystä ole kesällä tarvinnut käyttää. Napsautin ILP:in ( sanyo sap-krv93eha ) päälle, niin huomasin että tämän minimilämpö on 16c. Tallin ei tarvitsisi olla lähellekään niin lämmin, tuo on jopa kuuma työskentelyyn kun tuppaan muutenkin hikoilemaan. Tosin tänä talvena se tuskin on ongelma kun on muutakin tekemistä kun ropata autoja tallissa.
Onko sähkönkulutuksen kannalta kuitenkin järkevämpää hoitaa lämmitys ilp:llä ja pitää sitä koko talvi tuossa noin 16 asteessa, vai olisiko järkevämpi säätää sähköpatterit pitämään ylläpitolämpö esim 10-12c ja ILP:llä sitten hoitaa lisälämmitys jos tarvetta tulee esim tallissa työskennellessä?
Matikka (fysiikka) on helppoa, jos ei ole opiskellut tarpeeksi ymmärtääkseen, että se ei ole ihan noin yksioikoista.
Kasvaahan tuossa jo lämpötilaerokin, joka taas kasvattaa lämmön siirtymistä.
Itse siis en osaa vastata kumpi fiksumpi, koska en osaa ottaa kaikkea huomioon. Näppituntumalta varmaan vetäisin vaan ilpillä, koska 16 C ihan jeba lämpötila touhuta itselle ja ero kymmeneen asteeseen ei ole iso, joten veikkaan, että hyötysuhteen kautta saadaan silti se 16 C halvemmalla ilpillä, kuin pattereilla se +10 C.
Ei se ILP enää hengaile sitten kun pakkasta on -10 tai enemmän. Ja silloin lämmitystarve eli energian kulutus on myös suurin ja ILPin hyötysuhde huonoin. Jos sisälämpötila molemmissa keisseissa olisi sama, vastaus toki olisi selvä, mutta nyt on aika iso ero (6 astetta).Ilp lähinnä hengailee noilla lämpötiloilla. Kunhan lämmitettävä tila ei ole aivan reikäjuusto.
Ei se ILP enää hengaile sitten kun pakkasta on -10 tai enemmän. Ja silloin lämmitystarve eli energian kulutus on myös suurin ja ILPin hyötysuhde huonoin. Jos sisälämpötila molemmissa keisseissa olisi sama, vastaus toki olisi selvä, mutta nyt on aika iso ero (6 astetta).
Tosin ehkä itsekin vetäisin ILPillä.
Ei se ILP enää hengaile sitten kun pakkasta on -10 tai enemmän. Ja silloin lämmitystarve eli energian kulutus on myös suurin ja ILPin hyötysuhde huonoin. Jos sisälämpötila molemmissa keisseissa olisi sama, vastaus toki olisi selvä, mutta nyt on aika iso ero (6 astetta).
Tosin ehkä itsekin vetäisin ILPillä.
ILPin hyötysuhde on huonoin kun on eniten pakkasta ja lämpöä tarvitaan eniten -> kokonais-COP jää kauas noista absurdeista 5-6 mitä täällä heitellään.Ilpin hyötysuhde huonoin? Mitä mahdat höpöttää?
Höpö höpö. COP -10 asteen lämpötilassa on 1,7-2,7 luokassa, -20 asteessa 1,3-2,3 *1kw lämpöpatteri tuottaa 1kw lämpöä vaikka tuolla - 10 asteen pakkasessa, kun ILPin hyötysuhde on vielä jossain 3-4 tienoilla.
ILPin koodia on huonoin kun on eniten pakkasta ja lämpöä tarvitaan eniten -> kokonais-COP jää kauas noista absurdeista 5-6 mitä täällä heitellään.
Höpö höpö. COP -10 asteen lämpötilassa on 1,7-2,7 luokassa, -20 asteessa 1,3-2,3 *
* https://www.motiva.fi/files/12022/I...n_energiankulutusvaikutukset_pientaloissa.pdf
Mutta kuten jo sanoin, on se ILP ehkä silti paras ratkaisu. Jos arvioidaan, että kokonais-COP olisi vaikka 3, eli säästö lämmityskuluissa lämpöä pudottamalla pitäisi olla 66%, niin ei sellaiseen vielä kuuden asteen pudotuksella pääse.
Muotoillaan sitten näin kun tuntuu olevan ymmärrys vaikeaa:Ilpin hyötysuhde on sinne 30 asteen pakkaseen saakka vähintään se 1, ni miten se voi olla huonoin? Nyt ei taida olla ihan ymmärrystä mitä sana hyötysuhde tarkoittaa.
Esim oveen tai seinään siirtoilmasäleikkö.Tuntuu että 1998 rakennetussa pientalossa kylppäreissä tulee helposti viemärin hajua ja ilma ei vaihdu. Ongelmana on varmaankin että korvausilmaa ei oikein tule, ilmeisesti suunniteltu että se tulisi oven alta mutta kynnyksen ja oven välissä ei oikein ole rakoa. Millä tavalla tuo korvausilman saaminen kannattaisi ratkaista? Ei kynnyksiä oikein uskalla poistaa jos vaikka joku vesikaluste hajoaa.
Tuntuu että 1998 rakennetussa pientalossa kylppäreissä tulee helposti viemärin hajua ja ilma ei vaihdu. Ongelmana on varmaankin että korvausilmaa ei oikein tule, ilmeisesti suunniteltu että se tulisi oven alta mutta kynnyksen ja oven välissä ei oikein ole rakoa. Millä tavalla tuo korvausilman saaminen kannattaisi ratkaista? Ei kynnyksiä oikein uskalla poistaa jos vaikka joku vesikaluste hajoaa.
Onko ollut aina ku olette asuneet vai alkanu vasta?Tuntuu että 1998 rakennetussa pientalossa kylppäreissä tulee helposti viemärin hajua ja ilma ei vaihdu. Ongelmana on varmaankin että korvausilmaa ei oikein tule, ilmeisesti suunniteltu että se tulisi oven alta mutta kynnyksen ja oven välissä ei oikein ole rakoa. Millä tavalla tuo korvausilman saaminen kannattaisi ratkaista? Ei kynnyksiä oikein uskalla poistaa jos vaikka joku vesikaluste hajoaa.
Mulla on noin 70 neliön talli joka lämpiää sekä ILP:llä että sähköpattereilla. Ostin kämpän joku aika takaperin eikä lämmitystä ole kesällä tarvinnut käyttää. Napsautin ILP:in ( sanyo sap-krv93eha ) päälle, niin huomasin että tämän minimilämpö on 16c. Tallin ei tarvitsisi olla lähellekään niin lämmin, tuo on jopa kuuma työskentelyyn kun tuppaan muutenkin hikoilemaan. Tosin tänä talvena se tuskin on ongelma kun on muutakin tekemistä kun ropata autoja tallissa.
Onko sähkönkulutuksen kannalta kuitenkin järkevämpää hoitaa lämmitys ilp:llä ja pitää sitä koko talvi tuossa noin 16 asteessa, vai olisiko järkevämpi säätää sähköpatterit pitämään ylläpitolämpö esim 10-12c ja ILP:llä sitten hoitaa lisälämmitys jos tarvetta tulee esim tallissa työskennellessä?
Eiköhän tämä vastaa kysymykseen aika tehokkaasti. Jos vuosikulutus ilpillä on vaikka 5000kwh ja lämpöpattereilla säästäisikin vähän, niin sen kustannuksella että tila on selvästi lämmin, en jaksa alkaa muutamaa kymppiä sähkölaskussa säästämään. Pidetään ilppi päällä kun se todennäköisesti on edullisempaakin näin Kiitos kaikille vastauksista.
Mulla olisi yksi grundfosin kv-pumppu jouten...käytetty varmaan kymmenen minuuttia ämpärissä vettä kierrättäen. Voin kaivella huomenna esiin speksejä varten. jos on sulle käypä, niin sopuhintaan lähtee.Puukattilan kiertovesipumppu alkaa lahoamaan käsiin ja korvaavan tarvis tilalle. Hieman yskittää nuo hinnat eli noin 400-500e luokkaa ja vielä kun tietää, että järjestelmä vaihtuu alle 5v sisään pois.
Pannuhuoneessa lämpöö noin +40 ja +70 asteen välillä, sekä kiertävä neste parhaillaan +75 asteista. Mitä pumppua suosittelette, joka ei olisi noin ökykallis? Vesi siis kiertää kattilan ja 3000l vesivaraajan välillä. Korkeuseroa taitaa olla 2-2,5m luokkaa.
Pumpun pituus 180mm ja tulee kiinni 230v pistorasiaan. G 1 1/4 liitäntä.
Tässä vikaantunut laitos. Laakerit tai joku alkaa hirttämään kiinni, kun lähtee päälle. Noin 10 min ajan surisee ja sitten ääni tasaantuu.
Eli on siis varaajan lataus pumppu? Kiertovesipumppu Grundfos ALPHA1 25-40 180Puukattilan kiertovesipumppu alkaa lahoamaan käsiin ja korvaavan tarvis tilalle. Hieman yskittää nuo hinnat eli noin 400-500e luokkaa ja vielä kun tietää, että järjestelmä vaihtuu alle 5v sisään pois.
Pannuhuoneessa lämpöö noin +40 ja +70 asteen välillä, sekä kiertävä neste parhaillaan +75 asteista. Mitä pumppua suosittelette, joka ei olisi noin ökykallis? Vesi siis kiertää kattilan ja 3000l vesivaraajan välillä. Korkeuseroa taitaa olla 2-2,5m luokkaa.
Pumpun pituus 180mm ja tulee kiinni 230v pistorasiaan. G 1 1/4 liitäntä.
Tässä vikaantunut laitos. Laakerit tai joku alkaa hirttämään kiinni, kun lähtee päälle. Noin 10 min ajan surisee ja sitten ääni tasaantuu.
Laittele juu tietoa vaan.Mulla olisi yksi grundfosin kv-pumppu jouten...käytetty varmaan kymmenen minuuttia ämpärissä vettä kierrättäen. Voin kaivella huomenna esiin speksejä varten. jos on sulle käypä, niin sopuhintaan lähtee.
Kyllä, juurikin noin. Mutta entäs tuo kohta? Vallitseva lämpö huitelee tuon yli, kun on lämmitys päällä.Eli on siis varaajan lataus pumppu? Kiertovesipumppu Grundfos ALPHA1 25-40 180
25 on koko ja 40 teho/nosto ja pumpun maksimi veden lämpötila 110astettaLaittele juu tietoa vaan.
Kyllä, juurikin noin. Mutta entäs tuo kohta? Vallitseva lämpö huitelee tuon yli, kun on lämmitys päällä.
Mitä muuten nuo pumppujen koodien loppuosat on? Kiertovesipumppu Grundfos ALPHA1 25-40 180, 25-40 ei mitää käryä, mutta toi 180 on pituus.
- Ympäristön lämpötila-alue: 0 °C... +40 °C
Hommasin Airamin Faro-valaisimen. Kyseessä on loisteputkivalaisimen kaltainen led-valaisin, joka soveltuu asennettavaksi seinään tai kattoon.
Tarkoitus olisi asentaa valaisin vaatekomeroon. Kuitenkaan suojamaadoitusta tuossa huoneessa ei ole. Itse valaisimessa on suojamaadoitusliitäntä. Onko virheellistä asentaa valaisin ilman suojamaadoitusta?
Valaisimen runko ja muut näkyvät osat ovat polykarbonaattia, joka tietääkseni on eriste. Miksi tuossa edes on maadoitusliitäntä? Suojausluokka on IP65, johtuuko siitä? Kosteaan tilaan en aio siis asentaa.
Mulla vois olla soppeli pumppu sulle, on parikin ylimäärästä.Puukattilan kiertovesipumppu alkaa lahoamaan käsiin ja korvaavan tarvis tilalle. Hieman yskittää nuo hinnat eli noin 400-500e luokkaa ja vielä kun tietää, että järjestelmä vaihtuu alle 5v sisään pois.
Pannuhuoneessa lämpöö noin +40 ja +70 asteen välillä, sekä kiertävä neste parhaillaan +75 asteista. Mitä pumppua suosittelette, joka ei olisi noin ökykallis? Vesi siis kiertää kattilan ja 3000l vesivaraajan välillä. Korkeuseroa taitaa olla 2-2,5m luokkaa.
Pumpun pituus 180mm ja tulee kiinni 230v pistorasiaan. G 1 1/4 liitäntä.
Tässä vikaantunut laitos. Laakerit tai joku alkaa hirttämään kiinni, kun lähtee päälle. Noin 10 min ajan surisee ja sitten ääni tasaantuu.