Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Säädettävissähän noissa noi huuhtelumäärät ovat. Eikä edes mitenkään kovin vaikea homma ainakaan Idon pytyissä.
Onko sinulla ne viemärit valurautaa vaan muuten vaan huonolla kaadolla että jää jumittamaan. Tai sitten kyse on korvausilman puutteesta.
Ne vanhatkin malllit käyttivät huutelussa 6l mihin tuon seiskadeenkin saa. Ehkä jostain saa vanhan yläsäiliö pytyn missä taisi olla 9l huutelu (vai oliko peräti 12l)
Hana tai kytkentäputki vuotaa.Nyt kaivattaisiin apua keittiöhanan kanssa. Keittiöremontin yhteydessä vaihdettiin myös uusi hana. Vanha oli perus Oras ja tilalle tuli Hans Grohen M54 hana. Uusi hana on pärskinyt uudesta asti, eli pärskäisee yleensä kun on vähän aikaa käyttämättä. Hetken kun laskee vettä niin ei pärski. Olen paikallistanut ongelman enemmän kuumalle kuin kylmälle puolelle. Oras ei moisesta pärskimisestä kärsinyt. Grohessa vesisuihku on laminaarinen eli hieman erilainen kuin perinteisissä
Useampi putkimies on tuota käynyt katsomassa ja kukaan ei ole osannut sanoa mistä ongelma voi johtua. Samaten hana on vaihdettu kerran takuuseen ja sama jatkui edelleen.
Alkaa olla ideat vähissä mistä ongelmaa pitäisi lähteä ratkomaan. Varaaja on uusittu 2018 ja missään muussa hanassa/suihkussa ei pärskintää esiinny. Kyseessä 2005 rakennettu rivitalopääty.
2 hanaan jo testattu. Eikö vuoto näkyisi jossain?Hana tai kytkentäputki vuotaa.
Pärskivä hana on kyllä lähes varma merkki vuodosta. Voihan se putki vuotaa suojaputken sisällä ja valuu sieltä jakotukkiin tai seinän sisälle. Miten laaja remppa oli, onko mahdollista että ruuvi on seinän sisällä osunut putkeen?2 hanaan jo testattu. Eikö vuoto näkyisi jossain?
Kaikki uusittiin keittiössä lattioita myöden mutta nuo vesiputket on valussa lattiassa ja nousee suoraan hanan alta ylös, eli käytännössä ei pitäisi olla mahdollista että tuossa mitään reikää olisi saatu aikaan putkeen. Suojaputket on näkyvissä myös. Putkitöitä ei käytännössä tehty muuta kuin hanan irroitin ja uuden asennus. Lämminvesivaraajan allakin kävi putkari katselemassa näkyykö mitään mutta mitään ei sieltäkään löytynyt. Kai vuoto näkyisi heikkona paineena tms. hanassa?Pärskivä hana on kyllä lähes varma merkki vuodosta. Voihan se putki vuotaa suojaputken sisällä ja valuu sieltä jakotukkiin tai seinän sisälle. Miten laaja remppa oli, onko mahdollista että ruuvi on seinän sisällä osunut putkeen?
Voitko hieman avata tätä logiikkaa että vuoto aiheuttaa ilman? pääsemistä vesijohdon sisään?Pärskivä hana on kyllä lähes varma merkki vuodosta. Voihan se putki vuotaa suojaputken sisällä ja valuu sieltä jakotukkiin tai seinän sisälle. Miten laaja remppa oli, onko mahdollista että ruuvi on seinän sisällä osunut putkeen?
Nyt kaivattaisiin apua keittiöhanan kanssa. Keittiöremontin yhteydessä vaihdettiin myös uusi hana. Vanha oli perus Oras ja tilalle tuli Hans Grohen M54 hana. Uusi hana on pärskinyt uudesta asti, eli pärskäisee yleensä kun on vähän aikaa käyttämättä. Hetken kun laskee vettä niin ei pärski. Olen paikallistanut ongelman enemmän kuumalle kuin kylmälle puolelle. Oras ei moisesta pärskimisestä kärsinyt. Grohessa vesisuihku on laminaarinen eli hieman erilainen kuin perinteisissä
Useampi putkimies on tuota käynyt katsomassa ja kukaan ei ole osannut sanoa mistä ongelma voi johtua. Samaten hana on vaihdettu kerran takuuseen ja sama jatkui edelleen.
Alkaa olla ideat vähissä mistä ongelmaa pitäisi lähteä ratkomaan. Varaaja on uusittu 2018 ja missään muussa hanassa/suihkussa ei pärskintää esiinny. Kyseessä 2005 rakennettu rivitalopääty.
[/QUOTE
Onko juoksu putki ylhäältä päin tuleva? Laita vesi muki juoksuputken alle niin näkee tyhjeneekö putki itsestään, jos se tyhjenee se aiheuttaa joka kerta pärskäisyn. Olen kerran törmännyt vastaavaan
Ei tiputellut ainakaan yön aikana. Tosin aamusta ei myöskään pärskänyt. Illasta ei kuumaa vettä laskettu joten epäilen että siksi ei aamulla pärskinyt.Onko juoksu putki ylhäältä päin tuleva? Laita vesi muki juoksuputken alle niin näkee tyhjeneekö putki itsestään, jos se tyhjenee se aiheuttaa joka kerta pärskäisyn. Olen kerran törmännyt vastaavaan
Miten se vesi pysyisi putkissa jatkuvati kuumana? Miten vuoto voi aiheuttaa hanan putken tyhjenemisen?Jos se on kuuma puoli ja vuoto on tosi pieni niin voihan se vesi haihtua siitä melkein samoin tein. Joten vettä ei ehkä näy missään. Syynää tosi tarkkaan se kuuman puolen putket ja liitokset.
Ilmaa, ilmeisesti omakotitalo. Tosin silti jotain häikkää jossain jos onglma jatkuu ja jatkuuNo joo kun takemmin ajattelee niin mahdollisen vuodon on oltava hanassa, putken puolellahan on koko ajan paine.
Tiskialtaasta/viemäristä kuuluu kurlutus kun apk tyhjentää vettä, kurlutus ei kuitenkaan kuulu jos tiskialtaaseen laskee paljon vettä ja päästää kerralla pois. Onko apk poistoputki asennettu jotenkin väärin vai miksi ääni tulee vain astianpesukoneen tyhjentyessä vedestä?
Koko tuo Kisakujan korkeusasema on vähän kummallinen. Tie on reilusti alempana kuin nämä uusien kerrostalojen tontit. Meidän pihaliittymä on vielä suht tasainen, mutta naapuritalon tontille on niin jyrkkä nousu, että siitä ei oikein matalla maavaralla ja lintulautamallin etupuskurilla varustetulla autolla pihaan nousta. Se mäki laskee tuossa kadun puolesta välistä kumpaankin ja tuosta vesimäärästä iso osa on luultavasti katua pitkin valuvaa vettä. Tuo risteys on alempana kuin Kuntotie, niin tuohonhan se vesi jää. Pitää varmaan kunnalle pistää viestiä, että voiskos asialle tehdä jotain.Nykymääräykset taitavat olla muutenkin vähän alakantiin tulevaisuutta ajatellen (sadamäärät kasvavat).
Enemmänkin tuo näyttää siltä että tuo asfaltti/pohja on tehty huonosti ja veden pitäisi vaulua mäkeä alas (tai sitten muistan väärin ja tuossa ei ollutkaan niin iso mäki). Tuosta hidastuskentästästä on purku kunnan hulevesiviemäriin.
Onko nyt tuossa huoneessa pelkkä tulo, eli lämminilma esim oven kautta kulkeutuu muiden tilojen kautta IV koneen poiston kautta lämmöntalteenottoon.Mitäs mieltä ootte tälläsestä tilanteesta.. itse en ihan nyt osaa päättää kumpi parempi..
Tilanne on sellainen että on dedikoitu huone tietokoneille jotka tuottaa reilusti lämpöä.. Lämpö pitäisi saada pois ja mielellään jaettuun taloon eikä laittaa menemään suoraan ulos..
Talossa on reilusti neliöitä joten eihän se lämpö pahitteeks oisi talvella kun sitä hukkalämpöö kerta reilusti kuitenkin tulee...
Jos siinä ei ole mitään ilmanlaatu ongelmi.Mahdollisuus 1: työntää se kuuma ilma raakana halutulle alueelle ja se leviää sitten miten leviää..
Mahdollisuus 2: kuuman ilman työntäisi suoraan poistoilma venttiiliin joka huoneesta imetään pois IV koneelle.. IV koneessa on LTO kenno.. osa lämpimästä menis roskailmana ulos, osa jakautus ympäri taloa iv kanavia pitkin..
Onko nyt tuossa huoneessa pelkkä tulo, eli lämminilma esim oven kautta kulkeutuu muiden tilojen kautta IV koneen poiston kautta lämmöntalteenottoon.
Ja sinne nyt olet lisännyt jonkin oman poiston suoraan ulos.
Jos siinä ei ole mitään ilmanlaatu ongelmi.
Eli tekisit reikiä/kanavia millä lämmintä ilmaa virtaisi sinne minne haluat ja toinen reitti mistä huoneeseen virtaisi huoneeseen päin. Onko se sitten oveen isommat ilmaraot, reikiä vai miten.
, ennen reikien tekoa vähän miettiä miten tekee ja myös miten sitten kesällä, jos vaikuttaa toteutukseen.
Tässä kai se edullinen puoli että sitä ilman siiretelyä voisi tehdä itse, ilman että automaattisesti talon ilmanvaihto menee sekaisin (en ota vastuuta...)
Eli jos kuvitellaan että sinulla jokin huone jossain vain poisto, ja nyt sen huoneen tuloilman korvaisit tuon teitokone huoneen poistoilmalla. (ei siis suoraan kanavaan)
Vai niin että tilaisit ilmastointi miehen joka tuosta poistokanavasta jatkaisi poiston tuonne tietokone huoneeseen, ja samalla sitten säätelisi hommat kohdilleen.
Tämä viimeinen varmaa ihan harkitsemisen arvoinen jos siitä tai jostain muusta lähikanavasta saa sen halutun poiston toteutua.
Tässä siis oletus ettei siellä nyt mitään mahdottoman isoilla wateilla lämmitettä, vaan enemmän sellainen tietokone harraste huone jossa esim pelisession yhteydessä alkaa lämmöt nouseen. Tai vaihtoehtoisesti harraste huone jossa huriseen senverran serveri kamaa että lämpöä tulee enemmän kuin lämmittämiseen tarvitaan ja huoneen olemassa oleva ilmanvaihto ei riitä.
Ei siis suoranaista jäähdytystä, ettei jotain ILPin ulkoyksikköä sinne...
Olishan tuossa jonkinverran energiaa mitä ei viitsisi hukkaan heittää.Tietokonehuoneeseen itessään, siihen huoneeseen korvausilma tulee suoraan ulkonta ja koneilla on mahdollisuus imeä sitä ilmaa sisäänsä..
Poistoilma taas tästä huoneesta tulee menemään seinään tehdyn poistoilmareijän kautta kun ovi on kiinni..
Jolloin tässä vaiheessa tulee kysymys kun 90 asteen kulmaa laitan oven ulkopuolelle niin laitanko menemään lämpimän ilman raakana huoneistoon vai vaihtoehtosesti kodinhoitohuoneeseen jossa on IV poisto venttiili..
Todennäköisesti tukittu ettei tule ongelmia.Tähän huoneeseen korvausilma tulee oven alta sekä lattiarajassa on myös joku vanha hormireikä, en oo tarkemmin tutkinu onko syvemmältä tukittu vai ei..
Olishan tuossa jonkinverran energiaa mitä ei viitsisi hukkaan heittää.
Jos edelleen imet sen ilman ulkoa ja tuot sen lisäilmana sisäilmaan koneellisesti (puhaltimia, lämpöä), niin vaarana että painetasapaino keikahtaa.
Jos kierrätät sisäilmaa, eli luovut myös tuosta ulkoa koneelle tulevasta reitistä, niin sitten voisi kuvitella ettei se olisi sekoittamassa hommaa.
Kodinhoitehuoneeseen tuuppaamisessa sitten se haaste että paljonko sitä ilmaa kierrätät, eli siinä voi käydä niin että vain osa ilmasa menee poistoventtiilistä ja osa sitten kodinhoitohuoneen ovenraosta muihin huoneisiin. onko se sitten ongelma , en suoraan ainakaan ongelmaksi väitä , jos et sitä tietokone ilmaa suoraan poistoventtiiliin tuo. vaan sijoitat sen sopivasta sopivalla venttiilillä.
Onko mitään näppituntumaan paljonko ilmaa puhalletaan, kai tuo pitäisi laskea paljonko tarvitaan eri lämpötilaroilla sitä ilmaa että kilowatin saa siirrettyä.
Sitten ilmanvaihto pitäisi säädellä sellaiseksi että tuulettaisi viileilläkin keleillä jos ylitarpeen lämpöä, oeltus että käyttäjän aseteltavissa rajat. (jos siinä jotain rajoja)
Lämmityskauden ulkopuolella sitten suoraan ulos/ulkoa, eli vaihto pitäisi tehdä näppäräksi.
Todennäköisesti tukittu ettei tule ongelmia.
Edit:
Jos tuota jäähdytysilman ulkoa ja puhallat sen sisään, niin sitten säätää IV uudestaan. Samalla voi vähän huomioda muutenkin tilannetta. Tässä se ongelma että jos järjestely ei ole pysyvät, niin palautuminen normaaliksi pitäisi olla käyttäjän tehtävissä.
Edit:
Tässä taitaa olla kyse krypto touhuista, jos arvailu sallitaan. (stalkkasin vähän vanhoja viestejä)
Jos oikein, niin on kone/koneet pelkästään sitä varten, vai kyse siitä että joutoajan tekevät tuota . Eli tässä rakentelen siltaa sille ajatuksella että onko koneet siirrettävissä (eli ei käytetä muuhun, olla tietokone huoneessa)
Jos on koneellinen ilmanvaihto niin en lähti tuollein sotkemaan ilmanvaihtosysteemiä ylimääräisillä ilmanottoreijillä seinästä, vaikea pitää oikeaa tulo/poisto tasapainoa.
Vedät sinne "laitehuoneeseen" tulon ja poiston kanavista, jos liian kuuma kesäällä niin ILP-jäähdyttämään. Vaikka se tuloiman suutin sinne lähelle koneita.
Tuo litroina n50l/s se ei mene kodinhoitohuoneen poistoista, vaan suurelta osin muista.Näppituntuma ilman puhalluksen määrään on kohtuu reilu käyttötarkoitukseen nähen.. Tällä hetkellä se on noin vajaa 190 m3/h
Jos ja kun ei pysyvä, niin pitää miettiä miten palaudutaan normaaliin, jos sen pystyy tekemään käyttäjä itse, niin parempi.Koneet ei tuu kummemmin siirtymään.. Ovat siinä huoneessa todennäköisesti niin kauan ennen kun hajoavat.. Päällä 24/7 ja ruksuttavat siellä..
Että siellä on näitä vanhan tyyppisiä ilmanvaihto venttiileitä seinillä 4 kpl eri huoneissa joista liikkuu ulkoilmaa ellei sulje sekä IV koneeseen menevän raitisilma putki erikseen ..
Jos tuota ilmaa lisää, niin se on ongelma.Ehkä se olis sit paras jatkaa lämpimän ilman työntämistä samaan paikkaan koska ei se varsinaisesti eroa mitenkään patterien tai ilpin tuomasta lämpökuormasta..
Nyt en ymmärtänyt.Muuten vakio menot ja tulot, ainut ero mitä vakio tilanteeseen tulee niin on 100mm poistoputki tietokonehuoneesta.. Ulkoo ei oo tehty muutoksia eikä tehdä
Tästä tulee mieleen että tietokonehuone on jotain kellarin varastotiloja.Kesällä auttaa se kun on bunkkeri viileähkössä paikassa kellarissa eikä lämpökuorma häirihe kun ilmaventtiiliki jotakuinki läpi päivän varjossa viileessä
Tuo litroina n50l/s se ei mene kodinhoitohuoneen poistoista, vaan suurelta osin muista.
Ulkoa sitä ei voi tuoda, ilman ilmanvaihdon säätöä tasapainoon.
Äänet voi myös aiheuttaa pientä jumppaa
Jos ja kun ei pysyvä, niin pitää miettiä miten palaudutaan normaaliin, jos sen pystyy tekemään käyttäjä itse, niin parempi.
Arvioitu tarve vaikuttaa myös kananttavuus laskelmiin.
Tuo mieleen jonkin vanhan kohteen jota päivitelty vuosien saatossa.
Voi olla että on säädetty varman päälle kunnolla poistovoittoiseksi, mutta 50 litraa ylimääräistä vaatii uudelleen säädön.
Sitten miettiä se miten lämmityskauden ulkopuolella, tuskin silloin halutaan lämittää tietokoneilla.
Jos tuota ilmaa lisää, niin se on ongelma.
Lämmityksen osalta se ero että tässä tuota kiinteä vakiotehon, patterit/ilp on ohjattu tarpeen mukaan. Eli homma toimii tarpeeksi kylmällä lämmituskaudella.
Nyt en ymmärtänyt.
Ymmärsin että ulkoa imet jäähdystysilmaa tietokoneen jäähdyttämiseen ja puhallat ulos lämmintä ulos.
Se ei ongelma jos kierto on tiivis, mutta jos se vuotaa on yhteydessä sisäilmaan niin se on ongelma. (eristys omansa)
Jos otat ilman ulkoa ja puhatta sen kokonaan sisälle, niin se on ongelma.
Tästä tulee mieleen että tietokonehuone on jotain kellarin varastotiloja.
Mielikuva minkä ensin on muodostanut meni uusiksi ja nyt tulee hyvin sekavia mielikuva (paljon vaihtoehtoja).
Jos kryptotouhu osu oikeaan, ,1€*24*30*6 n. 500€ vuosi , jos tuolla laskee niin parinvuoden takia ei taida kannattaa energian takia.
Mutta jos nykyinen toteutus on riski, niin se kannattaa korjata ja jos siinä yhteydessä saa enerkiaakin talteen niin plussaa.
LTO-yksikön vesilukko kuivuu, jollonka ilmanvaihto alkaa ilmeä korvaavaa ilmaa kylpyhuoneen viemäristä ja viemäristä kuuluu häiritsevää korinaa. Vesilukon käsin täyttäminen vedellä antaa vain hetken helpotuksen - päivän kuluttua on vesilukko tyhjä ja sama ongelma edessä.
Varmasti jokin rakenteellinen ongelma, mutta onko tuohon mitään helppoa ratkaisua? Voiko tuon LTO-yksikön vesilukon tulpata sisäpuolelta? Toki tuollin kondensiovettä kertynee yksikköön sisälle...
Saako tuollaista palloventtiiliä (vesimittarin vieressä, painepesuria varten) tiivistettyä? Aktiivisemman käytön myötä tiputtelee vettä jatkuvasti kiinni ollessaan.
Saako tuollaista palloventtiiliä (vesimittarin vieressä, painepesuria varten) tiivistettyä? Aktiivisemman käytön myötä tiputtelee vettä jatkuvasti kiinni ollessaan.
Paluu normaaliin on ihan simppeli juttu koska rakenteita ei ole muutettu kriittisesti kuin yhden sisäseinässä oleva isomman reijän verran(verkkokaapeli reikä poislukien toisessa kohdassa).. tukkii vaan sen sisäseinässä olevan reijän ja kaikki on taas normaalisti..
Paluun yksinkertaisuus.
Jos ilma ulko tietokoneen jähdyttämiseen ja siitä muiden tilojen lämittämiseen. tästä seuraa että joudut säädättämään ilmanvaihdon tämän ylimääriäsen ilman mukaan.
Tuo kannattaa suunnitella niin että pystyt itse tuosta palata entiseen, eli tästä kannattaa kesksutella säätäjän kanssa että tekee homma nin että helppo palata ja että ohjeistaa sinua siinä miten se tehdään.
Jos kyse pitkästä ajasta, eikä jostain kausiluonteisesta mainauksesta, niin yksi konsti on ilmalämpöpumppu.
Eli "ulkoyksikkö" tietokone huoneeseen ja sisäyksikkö lämittää muuta asuntoa. Tai jos ajattelet ympärvuotista, niin ilmasta veteen, jolloin saat myös sen käyttöveden lämmitettyä. Ei niin halpoja, mutta etunsa
- Serverihuoneen voi pitää erillään muusta-asunnosta
- Voi olla käyttökatkosia, voi kasvattaa tehoja sen mukaan mikä tarve.
- Ei vaadi "purkamista" (no ilmasta veteen vähän oma lukunsa)
- Voi tuuletella myös ulos ja niitä ilmamääriä vekslata, kunhan nyt pidät painesuhteet kohdillaan.
P.S älä ota näitä vakavasti, ja konsultoi ammattilaisten kanssa ennen ratkaisuja.
Puusauna?
Sähkösaunassa pitäisi olla IV-verkoston tulo ja poisto
Edit: tai ollut puusauna joka on muutettu sähkösaunaksi
Se puukiuas tarvitsee korvausilman ulkoa, ei sähkökiuas. Eli sen luukun pitäisi olla auki ainoastaan kun käytät puukiuasta (ja sen luukunhan pitäisi olla lähellä kiuasta).
Nykyopin mukaan sähkökiukaalla pitäisi olla tuloilmaventtiili kiukaan päällä katossa.
Ilmanvaihto on myös sen rakennuksen terveenä pysymistä varten.Tässä myös ajatustasolla huomioitavana se asia että luullakseni talon IV on suunniteltu 4 ihmisen käyttömäärille, edellisien omistajien mukaan, itse asun tässä pääasiassa yksin nyt ja jos tarvetta tulee lisää niin laittaa vaan IV lle lisää jenkaa kuten saunomiset ja kokkailut jotka tuovat enemmän tarvetta siirtoon, tämä on manuaalisen tasokytkiminen takana.. Jossain määrin voisi siis soveltaa asiaa sillei että nostais vaan tasoa kytkimessä..
Tällä hetkellä kytkin on asennossa 2 jolloin valmistajan ohjeellinen siirto on tehasasetuksella 58 l/s tai jos säädetty uudestaan niin ohjeellinen 75 l/s... 3 asenossa samat arvot ovat 85 litraa ja 97 litraa.. Pieni muistikuva siitä että edellinen omistaja sanoi että 2 asento riittää eli mahdollisesti olisi ehkäpä sitten säädettyä mallia tuo 2 asento eli 75 litraa/s..
Toki pitää vielä konsultoida ja mittailla lvi tyyppiä asiasta varmistaakseen tän koko paletin.. tällä hetkellä pitäs kuitenkin tilanne olla se että en tuu tukehtumaan tänne huonoon ilmaan kuitenkaan..
Kiitos!
Tottakai näitä kaikkia ideoita ja ajatuksia on aina hyvä kuunnella omien ajatuksien lisäks myöskin jos ei oo jotain ajatellut ja huomioinut aikasemmin... ja joku idea voi sitten taas johtaa toiseen ideaan mikä outside of the box tai jotain muuta mikä trikkeröi pienen suunnittelian ja tuumailian et enpäs ajatellutkaan tuota mahista Kaikki ajatukset ja ideat ovat siis aina plussaa ja tervetulleita
Tässä myös ajatustasolla huomioitavana se asia että luullakseni talon IV on suunniteltu 4 ihmisen käyttömäärille, edellisien omistajien mukaan, itse asun tässä pääasiassa yksin nyt ja jos tarvetta tulee lisää niin laittaa vaan IV lle lisää jenkaa kuten saunomiset ja kokkailut jotka tuovat enemmän tarvetta siirtoon, tämä on manuaalisen tasokytkiminen takana.. Jossain määrin voisi siis soveltaa asiaa sillei että nostais vaan tasoa kytkimessä..
Tällä hetkellä kytkin on asennossa 2 jolloin valmistajan ohjeellinen siirto on tehasasetuksella 58 l/s tai jos säädetty uudestaan niin ohjeellinen 75 l/s... 3 asenossa samat arvot ovat 85 litraa ja 97 litraa.. Pieni muistikuva siitä että edellinen omistaja sanoi että 2 asento riittää eli mahdollisesti olisi ehkäpä sitten säädettyä mallia tuo 2 asento eli 75 litraa/s..
Toki pitää vielä konsultoida ja mittailla lvi tyyppiä asiasta varmistaakseen tän koko paletin.. tällä hetkellä pitäs kuitenkin tilanne olla se että en tuu tukehtumaan tänne huonoon ilmaan kuitenkaan..