Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Ei tuo Glow ihan valituksista vapaa ole, en nyt muista kumpaa on valiteltu, huonoa vetävyyttä vai että paska tarraa helposti pintaan kiinni.
Seven D ehkä se varmin valinta.
 
Meilläkin aikanaan vaihtui vessanpönttö vanhan hajotessa uuteen ja tottakai taloyhtiöhän sen vaihtoi uuteen. Oli vaan oletuksena sellaisella eko-moodilla että edes isommalla huuhtelulla ei meinannut edes kusi mennä putkesta kunnolla pöntöstä pois. Googlasin kyseisen pöntön manuaalin ja säädin itse huuhtelun täysille kun vakioasetuksilla ei meinannut kakkakikkareet mennä yhdellä huuhtelulla mitenkään pöntöstä pois.

Ja sitten samaan aikaan taloyhtiö valittaa että viemärit menee tuikkoon kun vettä pihtaillaan liikaa... Kai ne nyt menee tukkoon jos wc-pöntön huuhtelu säädetään oletuksena niin että se lirauttaa ehkä desin vettä pönttöön. Idioottimaista mielestäni pihdata jostain pöntön huuhtelusta kun muutenkin taloyhtiön viemärit kaipaisivat enemmän virtausta ettei paska tekisi patoja joka mutkaan.
 
Täällä on ilmeisesti tuollanen idon seven d mallinen sekä joku pienempi malli.. en oo varma mikä kolmannessa vessassa on kun vaihto/remppakuntonen pytty vuodon takia..
Jokatapauksessa tuntuu olevan tuo seven d omaanki käyttöön liian vesipihi malli.. Joutuu molempia käytössä olevia pyttyjä vetämään ihan vaan ohi kulkiessa jos ei muuta että saa vaan liikettä putkistoon eikä jää viemäriin vedetyt tuotteet jumittamaan..
Mahtaako tänäpäivänä löytyä enää edes sellasia vanhan liiton pönttöjä missä menee oikeesti reilu määrä vettä ettei tämmösessä vähän pidemmällä viemäristöllä olevassa talossa jäis kakkulit ja paperit jumittamaan mihikkää ennen kaupungin verkkoa..
 
Säädettävissähän noissa noi huuhtelumäärät ovat. Eikä edes mitenkään kovin vaikea homma ainakaan Idon pytyissä.
 
Säädettävissähän noissa noi huuhtelumäärät ovat. Eikä edes mitenkään kovin vaikea homma ainakaan Idon pytyissä.

Täällä ei siitä sen kummosemmin apua ollut veden määrän suhteen.. melkolailla maksimeilla tuntus menevän sen mitä vesipytyssä tilaa on..
 
Onko sinulla ne viemärit valurautaa vaan muuten vaan huonolla kaadolla että jää jumittamaan. Tai sitten kyse on korvausilman puutteesta.
Ne vanhatkin malllit käyttivät huutelussa 6l mihin tuon seiskadeenkin saa. Ehkä jostain saa vanhan yläsäiliö pytyn missä taisi olla 9l huutelu (vai oliko peräti 12l)
 
Onko sinulla ne viemärit valurautaa vaan muuten vaan huonolla kaadolla että jää jumittamaan. Tai sitten kyse on korvausilman puutteesta.
Ne vanhatkin malllit käyttivät huutelussa 6l mihin tuon seiskadeenkin saa. Ehkä jostain saa vanhan yläsäiliö pytyn missä taisi olla 9l huutelu (vai oliko peräti 12l)

Toistaseks vielä vanhaa valurautaa talon viemärit jotka menee kaivojen ohituksiin jotka on komposiittia ja komposiittien jälkeen pihalla on vielä toistaseks osan matkasta vanhaa betonia.. Tänä syssynä oli tarkotus sukitella tuo pihaosa mutta sukitusliikkeiltä ei löytyny tarpeeks haluja.. joskos sitten ens kesänä ehkäpä sitten talon viemärit + piha..

Eikä kaatokaan ihan se maailman jyrkin ole..

Karkeena arviona tällästä sekameteliä on yhdestäkin wc pytystä kaupungin verkkoon matkaa ehkä noin ympäripyöree 50 metriä..
 
Mä olen oppinut jo nykyään että kun pytyn huuhtelee, niin painaa sen ison huuhtelunapin pohjaan ja pitää sitä siellä niin kauan kun säilössä riittää vettä.

Kaiken lisäksi tää meidän vedensäästövimma on ihan järjetöntä. Vesi on jokseenkin ainoa asia jota suomessa ei ole mitään tarvetta säästää. Se että jossain veden säästö on oikeasti perusteltua ei korjaannu sillä että me sitä säästetään.
 
Tiskialtaasta/viemäristä kuuluu kurlutus kun apk tyhjentää vettä, kurlutus ei kuitenkaan kuulu jos tiskialtaaseen laskee paljon vettä ja päästää kerralla pois. Onko apk poistoputki asennettu jotenkin väärin vai miksi ääni tulee vain astianpesukoneen tyhjentyessä vedestä?
 
Nyt kaivattaisiin apua keittiöhanan kanssa. Keittiöremontin yhteydessä vaihdettiin myös uusi hana. Vanha oli perus Oras ja tilalle tuli Hans Grohen M54 hana. Uusi hana on pärskinyt uudesta asti, eli pärskäisee yleensä kun on vähän aikaa käyttämättä. Hetken kun laskee vettä niin ei pärski. Olen paikallistanut ongelman enemmän kuumalle kuin kylmälle puolelle. Oras ei moisesta pärskimisestä kärsinyt. Grohessa vesisuihku on laminaarinen eli hieman erilainen kuin perinteisissä

Useampi putkimies on tuota käynyt katsomassa ja kukaan ei ole osannut sanoa mistä ongelma voi johtua. Samaten hana on vaihdettu kerran takuuseen ja sama jatkui edelleen.

Alkaa olla ideat vähissä mistä ongelmaa pitäisi lähteä ratkomaan. Varaaja on uusittu 2018 ja missään muussa hanassa/suihkussa ei pärskintää esiinny. Kyseessä 2005 rakennettu rivitalopääty.
 
Nyt kaivattaisiin apua keittiöhanan kanssa. Keittiöremontin yhteydessä vaihdettiin myös uusi hana. Vanha oli perus Oras ja tilalle tuli Hans Grohen M54 hana. Uusi hana on pärskinyt uudesta asti, eli pärskäisee yleensä kun on vähän aikaa käyttämättä. Hetken kun laskee vettä niin ei pärski. Olen paikallistanut ongelman enemmän kuumalle kuin kylmälle puolelle. Oras ei moisesta pärskimisestä kärsinyt. Grohessa vesisuihku on laminaarinen eli hieman erilainen kuin perinteisissä

Useampi putkimies on tuota käynyt katsomassa ja kukaan ei ole osannut sanoa mistä ongelma voi johtua. Samaten hana on vaihdettu kerran takuuseen ja sama jatkui edelleen.

Alkaa olla ideat vähissä mistä ongelmaa pitäisi lähteä ratkomaan. Varaaja on uusittu 2018 ja missään muussa hanassa/suihkussa ei pärskintää esiinny. Kyseessä 2005 rakennettu rivitalopääty.
Hana tai kytkentäputki vuotaa.
 
2 hanaan jo testattu. Eikö vuoto näkyisi jossain?
Pärskivä hana on kyllä lähes varma merkki vuodosta. Voihan se putki vuotaa suojaputken sisällä ja valuu sieltä jakotukkiin tai seinän sisälle. Miten laaja remppa oli, onko mahdollista että ruuvi on seinän sisällä osunut putkeen?
 
Pärskivä hana on kyllä lähes varma merkki vuodosta. Voihan se putki vuotaa suojaputken sisällä ja valuu sieltä jakotukkiin tai seinän sisälle. Miten laaja remppa oli, onko mahdollista että ruuvi on seinän sisällä osunut putkeen?
Kaikki uusittiin keittiössä lattioita myöden mutta nuo vesiputket on valussa lattiassa ja nousee suoraan hanan alta ylös, eli käytännössä ei pitäisi olla mahdollista että tuossa mitään reikää olisi saatu aikaan putkeen. Suojaputket on näkyvissä myös. Putkitöitä ei käytännössä tehty muuta kuin hanan irroitin ja uuden asennus. Lämminvesivaraajan allakin kävi putkari katselemassa näkyykö mitään mutta mitään ei sieltäkään löytynyt. Kai vuoto näkyisi heikkona paineena tms. hanassa?
 
Pärskivä hana on kyllä lähes varma merkki vuodosta. Voihan se putki vuotaa suojaputken sisällä ja valuu sieltä jakotukkiin tai seinän sisälle. Miten laaja remppa oli, onko mahdollista että ruuvi on seinän sisällä osunut putkeen?
Voitko hieman avata tätä logiikkaa että vuoto aiheuttaa ilman? pääsemistä vesijohdon sisään?
 
Nyt kaivattaisiin apua keittiöhanan kanssa. Keittiöremontin yhteydessä vaihdettiin myös uusi hana. Vanha oli perus Oras ja tilalle tuli Hans Grohen M54 hana. Uusi hana on pärskinyt uudesta asti, eli pärskäisee yleensä kun on vähän aikaa käyttämättä. Hetken kun laskee vettä niin ei pärski. Olen paikallistanut ongelman enemmän kuumalle kuin kylmälle puolelle. Oras ei moisesta pärskimisestä kärsinyt. Grohessa vesisuihku on laminaarinen eli hieman erilainen kuin perinteisissä

Useampi putkimies on tuota käynyt katsomassa ja kukaan ei ole osannut sanoa mistä ongelma voi johtua. Samaten hana on vaihdettu kerran takuuseen ja sama jatkui edelleen.

Alkaa olla ideat vähissä mistä ongelmaa pitäisi lähteä ratkomaan. Varaaja on uusittu 2018 ja missään muussa hanassa/suihkussa ei pärskintää esiinny. Kyseessä 2005 rakennettu rivitalopääty.
[/QUOTE
Onko juoksu putki ylhäältä päin tuleva? Laita vesi muki juoksuputken alle niin näkee tyhjeneekö putki itsestään, jos se tyhjenee se aiheuttaa joka kerta pärskäisyn. Olen kerran törmännyt vastaavaan
 
Onko juoksu putki ylhäältä päin tuleva? Laita vesi muki juoksuputken alle niin näkee tyhjeneekö putki itsestään, jos se tyhjenee se aiheuttaa joka kerta pärskäisyn. Olen kerran törmännyt vastaavaan
Ei tiputellut ainakaan yön aikana. Tosin aamusta ei myöskään pärskänyt. Illasta ei kuumaa vettä laskettu joten epäilen että siksi ei aamulla pärskinyt.
 
Jos se on kuuma puoli ja vuoto on tosi pieni niin voihan se vesi haihtua siitä melkein samoin tein. Joten vettä ei ehkä näy missään. Syynää tosi tarkkaan se kuuman puolen putket ja liitokset.
 
Jos se on kuuma puoli ja vuoto on tosi pieni niin voihan se vesi haihtua siitä melkein samoin tein. Joten vettä ei ehkä näy missään. Syynää tosi tarkkaan se kuuman puolen putket ja liitokset.
Miten se vesi pysyisi putkissa jatkuvati kuumana? Miten vuoto voi aiheuttaa hanan putken tyhjenemisen?

Kyllä se vika siinä hanassa on jos jossain.
 
No joo kun takemmin ajattelee niin mahdollisen vuodon on oltava hanassa, putken puolellahan on koko ajan paine.
 
Tuli nyt haettua Oras Vega tuohon odottelemaan putkaria. Katsotaan onko vika Grohessa vai putkistossa. Isännöitsijän kanssa juttelin asiasta ja hänellekin ensimmäistä kertaa tullut vastaan samoin kuin edelliselle putkimiehellekin. Saa nähdä korjaantuuko tuolla vai joutuuko salapoliisihommiin.
 
Muuten, Grohe on eri valmistaja kuin Hansgrohe, ovat itse asiassa kilpailijoita keskenään.

Muuten en osaa ottaa kaantaa mikä on vikana (tuskin kumminkaan missään putkissa koska olisi kyllä tullut esiin ja saattaisi räkiä muistakin hanoista). Tuon malliset hanathan tiputtelee juoksuputkesta jokusen tipan itekseenkin mutta ei pitäisi aiheittaa räkimistä.
HG:n focus 260/m41 on tullut jokunen sata asennettua ja ainakaan niissä ei ole ollut mitään vikoja.

Tiskialtaasta/viemäristä kuuluu kurlutus kun apk tyhjentää vettä, kurlutus ei kuitenkaan kuulu jos tiskialtaaseen laskee paljon vettä ja päästää kerralla pois. Onko apk poistoputki asennettu jotenkin väärin vai miksi ääni tulee vain astianpesukoneen tyhjentyessä vedestä?

Katsoppa että poistoletku tekee kunnon ∩-lenkin poistoyhteen yläpuolelle, lenkin yläkohta saisi olla melkein tiskipöydän alapinnan tasolla. (Nykyään on myös vaatimuksena että ne tiskarin letkut on myös kannakoitu)
 
Onko tarkoituksenmukaista tai yleisesti sallittua mitoittaa hulevesijärjestelmä siten, että vesi joksikin aikaa lammikoituu, ennen kuin se ehtii imeytyä?

Taloyhtiön tontin rajalle nousee lähes aina sateilla joksikin aikaa vesilammikko, joka johtunee siitä, että hulevesikenttä, joka tontin päässä on, ei saa kaikkea imeytetyksi. Pitäisikö tuollaisessa tilanteessa tuossa olla kunnan hulevesikaivo, johon ylivuotovesi johtuisi, jos kenttä ei vedä enempää? Tulkatkaa tuo kuva, onko tuossa siis liitos hulevesiviemäriin?



Kaivuuhommat ei liity hulevesiin, vaan tuossa on viime päivinä kaiveltu uutta valokuitua meille.
 
Viimeksi muokattu:
Nykymääräykset taitavat olla muutenkin vähän alakantiin tulevaisuutta ajatellen (sadamäärät kasvavat).
Enemmänkin tuo näyttää siltä että tuo asfaltti/pohja on tehty huonosti ja veden pitäisi vaulua mäkeä alas (tai sitten muistan väärin ja tuossa ei ollutkaan niin iso mäki). Tuosta hidastuskentästästä on purku kunnan hulevesiviemäriin.
 
Nykymääräykset taitavat olla muutenkin vähän alakantiin tulevaisuutta ajatellen (sadamäärät kasvavat).
Enemmänkin tuo näyttää siltä että tuo asfaltti/pohja on tehty huonosti ja veden pitäisi vaulua mäkeä alas (tai sitten muistan väärin ja tuossa ei ollutkaan niin iso mäki). Tuosta hidastuskentästästä on purku kunnan hulevesiviemäriin.
Koko tuo Kisakujan korkeusasema on vähän kummallinen. Tie on reilusti alempana kuin nämä uusien kerrostalojen tontit. Meidän pihaliittymä on vielä suht tasainen, mutta naapuritalon tontille on niin jyrkkä nousu, että siitä ei oikein matalla maavaralla ja lintulautamallin etupuskurilla varustetulla autolla pihaan nousta. Se mäki laskee tuossa kadun puolesta välistä kumpaankin ja tuosta vesimäärästä iso osa on luultavasti katua pitkin valuvaa vettä. Tuo risteys on alempana kuin Kuntotie, niin tuohonhan se vesi jää. Pitää varmaan kunnalle pistää viestiä, että voiskos asialle tehdä jotain.
 
Tuli vaihdettua Oraksen hana pärskivän HansGrohen tilalle ja vieläkin pieniä pärskähdyksiä tuolta hanasta tulee. Oraksen poresuutin toki pehmittää ne aika hyvin mutta kyllä ne silti huomaa. Onkohan tuo pärskähtely ominaisuus tuossa kaarevassa hanassa. Eipä putkimieskään sanonut muuta kuin että aika lämpimässä vedessä ilmaa on. Kannattaako tuota tutkia vielä vai pitääkö vain hyväksyä pienet pärskähtelyt. Oraksen kanssa nuo ei onneksi niin voimakkaita ole.

Mikään muu hana ei pärski edelleenkään enkä kyllä enää keksi mistä vikaa etsisi. Keittiölle on suora veto varaajasta eikä tuo ole kovin pitkäkään veto.
 
Mitäs mieltä ootte tälläsestä tilanteesta.. itse en ihan nyt osaa päättää kumpi parempi..

Tilanne on sellainen että on dedikoitu huone tietokoneille jotka tuottaa reilusti lämpöä.. Lämpö pitäisi saada pois ja mielellään jaettuun taloon eikä laittaa menemään suoraan ulos..
Talossa on reilusti neliöitä joten eihän se lämpö pahitteeks oisi talvella kun sitä hukkalämpöö kerta reilusti kuitenkin tulee...

Talossa on koneellinen IV ja IV imupaikka olisi aika lähellä toisessa huoneessa..

Mahdollisuus 1: työntää se kuuma ilma raakana halutulle alueelle ja se leviää sitten miten leviää..
Mahdollisuus 2: kuuman ilman työntäisi suoraan poistoilma venttiiliin joka huoneesta imetään pois IV koneelle.. IV koneessa on LTO kenno.. osa lämpimästä menis roskailmana ulos, osa jakautus ympäri taloa iv kanavia pitkin..

Mikä olisi teidän mielipide asiaan?
 
Mitäs mieltä ootte tälläsestä tilanteesta.. itse en ihan nyt osaa päättää kumpi parempi..

Tilanne on sellainen että on dedikoitu huone tietokoneille jotka tuottaa reilusti lämpöä.. Lämpö pitäisi saada pois ja mielellään jaettuun taloon eikä laittaa menemään suoraan ulos..
Talossa on reilusti neliöitä joten eihän se lämpö pahitteeks oisi talvella kun sitä hukkalämpöö kerta reilusti kuitenkin tulee...
Onko nyt tuossa huoneessa pelkkä tulo, eli lämminilma esim oven kautta kulkeutuu muiden tilojen kautta IV koneen poiston kautta lämmöntalteenottoon.

Ja sinne nyt olet lisännyt jonkin oman poiston suoraan ulos.

Mahdollisuus 1: työntää se kuuma ilma raakana halutulle alueelle ja se leviää sitten miten leviää..
Jos siinä ei ole mitään ilmanlaatu ongelmi.

Eli tekisit reikiä/kanavia millä lämmintä ilmaa virtaisi sinne minne haluat ja toinen reitti mistä huoneeseen virtaisi huoneeseen päin. Onko se sitten oveen isommat ilmaraot, reikiä vai miten.

, ennen reikien tekoa vähän miettiä miten tekee ja myös miten sitten kesällä, jos vaikuttaa toteutukseen.

Tässä kai se edullinen puoli että sitä ilman siiretelyä voisi tehdä itse, ilman että automaattisesti talon ilmanvaihto menee sekaisin (en ota vastuuta...)

Mahdollisuus 2: kuuman ilman työntäisi suoraan poistoilma venttiiliin joka huoneesta imetään pois IV koneelle.. IV koneessa on LTO kenno.. osa lämpimästä menis roskailmana ulos, osa jakautus ympäri taloa iv kanavia pitkin..

Eli jos kuvitellaan että sinulla jokin huone jossain vain poisto, ja nyt sen huoneen tuloilman korvaisit tuon teitokone huoneen poistoilmalla. (ei siis suoraan kanavaan)

Vai niin että tilaisit ilmastointi miehen joka tuosta poistokanavasta jatkaisi poiston tuonne tietokone huoneeseen, ja samalla sitten säätelisi hommat kohdilleen.

Tämä viimeinen varmaa ihan harkitsemisen arvoinen jos siitä tai jostain muusta lähikanavasta saa sen halutun poiston toteutua.

Tässä siis oletus ettei siellä nyt mitään mahdottoman isoilla wateilla lämmitettä, vaan enemmän sellainen tietokone harraste huone jossa esim pelisession yhteydessä alkaa lämmöt nouseen. Tai vaihtoehtoisesti harraste huone jossa huriseen senverran serveri kamaa että lämpöä tulee enemmän kuin lämmittämiseen tarvitaan ja huoneen olemassa oleva ilmanvaihto ei riitä.

Ei siis suoranaista jäähdytystä, ettei jotain ILPin ulkoyksikköä sinne...
 
Onko nyt tuossa huoneessa pelkkä tulo, eli lämminilma esim oven kautta kulkeutuu muiden tilojen kautta IV koneen poiston kautta lämmöntalteenottoon.

Ja sinne nyt olet lisännyt jonkin oman poiston suoraan ulos.


Jos siinä ei ole mitään ilmanlaatu ongelmi.

Eli tekisit reikiä/kanavia millä lämmintä ilmaa virtaisi sinne minne haluat ja toinen reitti mistä huoneeseen virtaisi huoneeseen päin. Onko se sitten oveen isommat ilmaraot, reikiä vai miten.

, ennen reikien tekoa vähän miettiä miten tekee ja myös miten sitten kesällä, jos vaikuttaa toteutukseen.

Tässä kai se edullinen puoli että sitä ilman siiretelyä voisi tehdä itse, ilman että automaattisesti talon ilmanvaihto menee sekaisin (en ota vastuuta...)



Eli jos kuvitellaan että sinulla jokin huone jossain vain poisto, ja nyt sen huoneen tuloilman korvaisit tuon teitokone huoneen poistoilmalla. (ei siis suoraan kanavaan)

Vai niin että tilaisit ilmastointi miehen joka tuosta poistokanavasta jatkaisi poiston tuonne tietokone huoneeseen, ja samalla sitten säätelisi hommat kohdilleen.

Tämä viimeinen varmaa ihan harkitsemisen arvoinen jos siitä tai jostain muusta lähikanavasta saa sen halutun poiston toteutua.

Tässä siis oletus ettei siellä nyt mitään mahdottoman isoilla wateilla lämmitettä, vaan enemmän sellainen tietokone harraste huone jossa esim pelisession yhteydessä alkaa lämmöt nouseen. Tai vaihtoehtoisesti harraste huone jossa huriseen senverran serveri kamaa että lämpöä tulee enemmän kuin lämmittämiseen tarvitaan ja huoneen olemassa oleva ilmanvaihto ei riitä.

Ei siis suoranaista jäähdytystä, ettei jotain ILPin ulkoyksikköä sinne...

Tällä hetkellä huoneessa lämpökuorma hieman yli 1.1 kiloa ja mahollisesti vielä nousee tuosta jos laittaa lisää maineria pyörimään..

Tietokonehuoneeseen itessään, siihen huoneeseen korvausilma tulee suoraan ulkonta ja koneilla on mahdollisuus imeä sitä ilmaa sisäänsä..
Poistoilma taas tästä huoneesta tulee menemään seinään tehdyn poistoilmareijän kautta kun ovi on kiinni.. Koneisiin tulee tavallaan oma piippu johon pää poistotuulettimet on yhistetty jolloin suurin osa lämpökuormasta menee hallitummin poistoilma putkistoon siitä huoneesta..

Jolloin tässä vaiheessa tulee kysymys kun 90 asteen kulmaa laitan oven ulkopuolelle niin laitanko menemään lämpimän ilman raakana huoneistoon vai vaihtoehtosesti kodinhoitohuoneeseen jossa on IV poisto venttiili.. Tähän huoneeseen korvausilma tulee oven alta sekä lattiarajassa on myös joku vanha hormireikä, en oo tarkemmin tutkinu onko syvemmältä tukittu vai ei..

Toinen ongelma tässä mikä pitää ottaa huomioon on se että se poistoilma ei sitten taas saa mennä tietokonehuoneen ulkopuolelle suoraan vaan se pitää vedellä hieman pitemmälle, oli se sitten vaihtoehto 1 tai 2, koska tällä alueella, alakerran eteinen, on oumanin anturi joka säätelee talon lämmitystä automaattisesti ja se saisi vääriä lukemia jos siihen yhteen pieneen alueeseen dumppais ison lämpökuorman..

Tapauksessa 1. Lämpökuorma levittyisi yläkertaan ja siellä pyöriessään vaihtuisi ilmana kuitenkin jossain määrin IV kautta..
Tapauksessa 2. Lämpökuorma menis putkella khh, ovi todennäköisesti raollaan senverran että 100mm putki siitä sinne pääsis hönkimään ennen kun suunnittelee jotai fiksumpaa ratkasua, lämpökuorma siis olisi siirretty sitten khh jolloin IV imisi normaalia lämpimämpää huoneilmaa..

Kummassakaan tapauksessa ei pitäisi tulla ilmanlaadullisia ongelmia koska tulevia ja lähteviä venttiileitä on senverran ns reilummin..

Vesipatterithan tuo taloon kuitenki isomman lämpökuorman kun tästä lämpötilat laskee että tuo tietokonehuone ei nyt sinänsä niiiin iso kuorma oo mutta mainittava kuitenki minkä mielellään käyttäs hyödykseen kun semmosta on tarjolla
 
Tietokonehuoneeseen itessään, siihen huoneeseen korvausilma tulee suoraan ulkonta ja koneilla on mahdollisuus imeä sitä ilmaa sisäänsä..

Poistoilma taas tästä huoneesta tulee menemään seinään tehdyn poistoilmareijän kautta kun ovi on kiinni..
Olishan tuossa jonkinverran energiaa mitä ei viitsisi hukkaan heittää.

Jolloin tässä vaiheessa tulee kysymys kun 90 asteen kulmaa laitan oven ulkopuolelle niin laitanko menemään lämpimän ilman raakana huoneistoon vai vaihtoehtosesti kodinhoitohuoneeseen jossa on IV poisto venttiili..


Jos edelleen imet sen ilman ulkoa ja tuot sen lisäilmana sisäilmaan koneellisesti (puhaltimia, lämpöä), niin vaarana että painetasapaino keikahtaa.

Jos kierrätät sisäilmaa, eli luovut myös tuosta ulkoa koneelle tulevasta reitistä, niin sitten voisi kuvitella ettei se olisi sekoittamassa hommaa.


Kodinhoitehuoneeseen tuuppaamisessa sitten se haaste että paljonko sitä ilmaa kierrätät, eli siinä voi käydä niin että vain osa ilmasa menee poistoventtiilistä ja osa sitten kodinhoitohuoneen ovenraosta muihin huoneisiin. onko se sitten ongelma , en suoraan ainakaan ongelmaksi väitä , jos et sitä tietokone ilmaa suoraan poistoventtiiliin tuo. vaan sijoitat sen sopivasta sopivalla venttiilillä.

Onko mitään näppituntumaan paljonko ilmaa puhalletaan, kai tuo pitäisi laskea paljonko tarvitaan eri lämpötilaroilla sitä ilmaa että kilowatin saa siirrettyä.


Sitten ilmanvaihto pitäisi säädellä sellaiseksi että tuulettaisi viileilläkin keleillä jos ylitarpeen lämpöä, oeltus että käyttäjän aseteltavissa rajat. (jos siinä jotain rajoja)


Lämmityskauden ulkopuolella sitten suoraan ulos/ulkoa, eli vaihto pitäisi tehdä näppäräksi.

Tähän huoneeseen korvausilma tulee oven alta sekä lattiarajassa on myös joku vanha hormireikä, en oo tarkemmin tutkinu onko syvemmältä tukittu vai ei..
Todennäköisesti tukittu ettei tule ongelmia.

Edit:
Jos tuota jäähdytysilman ulkoa ja puhallat sen sisään, niin sitten säätää IV uudestaan. Samalla voi vähän huomioda muutenkin tilannetta. Tässä se ongelma että jos järjestely ei ole pysyvät, niin palautuminen normaaliksi pitäisi olla käyttäjän tehtävissä.



Edit:
Tässä taitaa olla kyse krypto touhuista, jos arvailu sallitaan. (stalkkasin vähän vanhoja viestejä)

Jos oikein, niin on kone/koneet pelkästään sitä varten, vai kyse siitä että joutoajan tekevät tuota . Eli tässä rakentelen siltaa sille ajatuksella että onko koneet siirrettävissä (eli ei käytetä muuhun, olla tietokone huoneessa)
 
Viimeksi muokattu:
Jos on koneellinen ilmanvaihto niin en lähti tuollein sotkemaan ilmanvaihtosysteemiä ylimääräisillä ilmanottoreijillä seinästä, vaikea pitää oikeaa tulo/poisto tasapainoa.
Vedät sinne "laitehuoneeseen" tulon ja poiston kanavista, jos liian kuuma kesäällä niin ILP-jäähdyttämään. Vaikka se tuloiman suutin sinne lähelle koneita.
 
LTO-yksikön vesilukko kuivuu, jollonka ilmanvaihto alkaa ilmeä korvaavaa ilmaa kylpyhuoneen viemäristä ja viemäristä kuuluu häiritsevää korinaa. Vesilukon käsin täyttäminen vedellä antaa vain hetken helpotuksen - päivän kuluttua on vesilukko tyhjä ja sama ongelma edessä.
Varmasti jokin rakenteellinen ongelma, mutta onko tuohon mitään helppoa ratkaisua? Voiko tuon LTO-yksikön vesilukon tulpata sisäpuolelta? Toki tuollin kondensiovettä kertynee yksikköön sisälle...
 
Olishan tuossa jonkinverran energiaa mitä ei viitsisi hukkaan heittää.




Jos edelleen imet sen ilman ulkoa ja tuot sen lisäilmana sisäilmaan koneellisesti (puhaltimia, lämpöä), niin vaarana että painetasapaino keikahtaa.

Jos kierrätät sisäilmaa, eli luovut myös tuosta ulkoa koneelle tulevasta reitistä, niin sitten voisi kuvitella ettei se olisi sekoittamassa hommaa.


Kodinhoitehuoneeseen tuuppaamisessa sitten se haaste että paljonko sitä ilmaa kierrätät, eli siinä voi käydä niin että vain osa ilmasa menee poistoventtiilistä ja osa sitten kodinhoitohuoneen ovenraosta muihin huoneisiin. onko se sitten ongelma , en suoraan ainakaan ongelmaksi väitä , jos et sitä tietokone ilmaa suoraan poistoventtiiliin tuo. vaan sijoitat sen sopivasta sopivalla venttiilillä.

Onko mitään näppituntumaan paljonko ilmaa puhalletaan, kai tuo pitäisi laskea paljonko tarvitaan eri lämpötilaroilla sitä ilmaa että kilowatin saa siirrettyä.


Sitten ilmanvaihto pitäisi säädellä sellaiseksi että tuulettaisi viileilläkin keleillä jos ylitarpeen lämpöä, oeltus että käyttäjän aseteltavissa rajat. (jos siinä jotain rajoja)


Lämmityskauden ulkopuolella sitten suoraan ulos/ulkoa, eli vaihto pitäisi tehdä näppäräksi.


Todennäköisesti tukittu ettei tule ongelmia.

Edit:
Jos tuota jäähdytysilman ulkoa ja puhallat sen sisään, niin sitten säätää IV uudestaan. Samalla voi vähän huomioda muutenkin tilannetta. Tässä se ongelma että jos järjestely ei ole pysyvät, niin palautuminen normaaliksi pitäisi olla käyttäjän tehtävissä.



Edit:
Tässä taitaa olla kyse krypto touhuista, jos arvailu sallitaan. (stalkkasin vähän vanhoja viestejä)

Jos oikein, niin on kone/koneet pelkästään sitä varten, vai kyse siitä että joutoajan tekevät tuota . Eli tässä rakentelen siltaa sille ajatuksella että onko koneet siirrettävissä (eli ei käytetä muuhun, olla tietokone huoneessa)

Näppituntuma ilman puhalluksen määrään on kohtuu reilu käyttötarkoitukseen nähen.. Tällä hetkellä se on noin vajaa 190 m3/h
Tällä hetkellä väliaikasessa poistoputkessa on sellanen viritys että 4 x 80mm 5000rpm palvelin tuuletinta työntää putkiin räkeistä ilmaa ja liittymäkohassa on sitten vielä yks 3000rpm 120mm noctuan industriali työntämässä eteenpäin.. Tämä tuuletin toki hieman rajoittava tekiä tässä yhtälössä.. On kuitenkin vain väliaikainen..

Tietokonehuoneeseen tulee vanha 180mm ilmanvaihtokanava, huoneessa ei erillistä lämmitystä ja toiminu varastona sekä pienenä ns pajana..

Koneet ei tuu kummemmin siirtymään.. Ovat siinä huoneessa todennäköisesti niin kauan ennen kun hajoavat.. Päällä 24/7 ja ruksuttavat siellä..

En tiedä miten sitten on vaikuttanut ilmanvaihtoon talossa.. Toki sieltä varmasti ilmaa tulee ja IV imee oven raosta ellei venttiiliä talvella sulje sitten.. Viereisessä huoneessa myös vanhan tyyppinen venttiili seinässä ja huone toiminu varastona..

Että siellä on näitä vanhan tyyppisiä ilmanvaihto venttiileitä seinillä 4 kpl eri huoneissa joista liikkuu ulkoilmaa ellei sulje sekä IV koneeseen menevän raitisilma putki erikseen ..

Ite tietokonehuoneessa taas tilanne on se että ei lämmin ilma ei liiku tarpeeks pois huoneesta eikä ulkoilmaventtiilikä hirveesti auta.. Siellä huoneessa joku +25 lämmintä ja tän hetkisessä poistoilmaputkessakin liikkuu parhaimmillaan +36 asteista ilmaa..

Hyvin tuo väliaikainen kuiteki tuntuu hävittävän lämmintä ilmaa isoon avonaiseen olohuoneeseen jossa 3 tuloilma venttiiliäkin..

Ehkä se olis sit paras jatkaa lämpimän ilman työntämistä samaan paikkaan koska ei se varsinaisesti eroa mitenkään patterien tai ilpin tuomasta lämpökuormasta..

Jos on koneellinen ilmanvaihto niin en lähti tuollein sotkemaan ilmanvaihtosysteemiä ylimääräisillä ilmanottoreijillä seinästä, vaikea pitää oikeaa tulo/poisto tasapainoa.
Vedät sinne "laitehuoneeseen" tulon ja poiston kanavista, jos liian kuuma kesäällä niin ILP-jäähdyttämään. Vaikka se tuloiman suutin sinne lähelle koneita.

Muuten vakio menot ja tulot, ainut ero mitä vakio tilanteeseen tulee niin on 100mm poistoputki tietokonehuoneesta.. Ulkoo ei oo tehty muutoksia eikä tehdä :)

Kesällä auttaa se kun on bunkkeri viileähkössä paikassa kellarissa eikä lämpökuorma häirihe kun ilmaventtiiliki jotakuinki läpi päivän varjossa viileessä
 
Näppituntuma ilman puhalluksen määrään on kohtuu reilu käyttötarkoitukseen nähen.. Tällä hetkellä se on noin vajaa 190 m3/h
Tuo litroina n50l/s se ei mene kodinhoitohuoneen poistoista, vaan suurelta osin muista.

Ulkoa sitä ei voi tuoda, ilman ilmanvaihdon säätöä tasapainoon.

Äänet voi myös aiheuttaa pientä jumppaa

Koneet ei tuu kummemmin siirtymään.. Ovat siinä huoneessa todennäköisesti niin kauan ennen kun hajoavat.. Päällä 24/7 ja ruksuttavat siellä..
Jos ja kun ei pysyvä, niin pitää miettiä miten palaudutaan normaaliin, jos sen pystyy tekemään käyttäjä itse, niin parempi.

Arvioitu tarve vaikuttaa myös kananttavuus laskelmiin.

Että siellä on näitä vanhan tyyppisiä ilmanvaihto venttiileitä seinillä 4 kpl eri huoneissa joista liikkuu ulkoilmaa ellei sulje sekä IV koneeseen menevän raitisilma putki erikseen ..

Tuo mieleen jonkin vanhan kohteen jota päivitelty vuosien saatossa.

Voi olla että on säädetty varman päälle kunnolla poistovoittoiseksi, mutta 50 litraa ylimääräistä vaatii uudelleen säädön.

Sitten miettiä se miten lämmityskauden ulkopuolella, tuskin silloin halutaan lämittää tietokoneilla.

Ehkä se olis sit paras jatkaa lämpimän ilman työntämistä samaan paikkaan koska ei se varsinaisesti eroa mitenkään patterien tai ilpin tuomasta lämpökuormasta..
Jos tuota ilmaa lisää, niin se on ongelma.
Lämmityksen osalta se ero että tässä tuota kiinteä vakiotehon, patterit/ilp on ohjattu tarpeen mukaan. Eli homma toimii tarpeeksi kylmällä lämmituskaudella.

Muuten vakio menot ja tulot, ainut ero mitä vakio tilanteeseen tulee niin on 100mm poistoputki tietokonehuoneesta.. Ulkoo ei oo tehty muutoksia eikä tehdä :)
Nyt en ymmärtänyt.

Ymmärsin että ulkoa imet jäähdystysilmaa tietokoneen jäähdyttämiseen ja puhallat ulos lämmintä ulos.
Se ei ongelma jos kierto on tiivis, mutta jos se vuotaa on yhteydessä sisäilmaan niin se on ongelma. (eristys omansa)

Jos otat ilman ulkoa ja puhatta sen kokonaan sisälle, niin se on ongelma.

Kesällä auttaa se kun on bunkkeri viileähkössä paikassa kellarissa eikä lämpökuorma häirihe kun ilmaventtiiliki jotakuinki läpi päivän varjossa viileessä
Tästä tulee mieleen että tietokonehuone on jotain kellarin varastotiloja.

Mielikuva minkä ensin on muodostanut meni uusiksi ja nyt tulee hyvin sekavia mielikuva (paljon vaihtoehtoja).

Jos kryptotouhu osu oikeaan, ,1€*24*30*6 n. 500€ vuosi , jos tuolla laskee niin parinvuoden takia ei taida kannattaa energian takia.
Mutta jos nykyinen toteutus on riski, niin se kannattaa korjata ja jos siinä yhteydessä saa enerkiaakin talteen niin plussaa.
 
Saako tuollaista palloventtiiliä (vesimittarin vieressä, painepesuria varten) tiivistettyä? Aktiivisemman käytön myötä tiputtelee vettä jatkuvasti kiinni ollessaan.
 
Tuo litroina n50l/s se ei mene kodinhoitohuoneen poistoista, vaan suurelta osin muista.

Ulkoa sitä ei voi tuoda, ilman ilmanvaihdon säätöä tasapainoon.

Äänet voi myös aiheuttaa pientä jumppaa


Jos ja kun ei pysyvä, niin pitää miettiä miten palaudutaan normaaliin, jos sen pystyy tekemään käyttäjä itse, niin parempi.

Arvioitu tarve vaikuttaa myös kananttavuus laskelmiin.



Tuo mieleen jonkin vanhan kohteen jota päivitelty vuosien saatossa.

Voi olla että on säädetty varman päälle kunnolla poistovoittoiseksi, mutta 50 litraa ylimääräistä vaatii uudelleen säädön.

Sitten miettiä se miten lämmityskauden ulkopuolella, tuskin silloin halutaan lämittää tietokoneilla.


Jos tuota ilmaa lisää, niin se on ongelma.
Lämmityksen osalta se ero että tässä tuota kiinteä vakiotehon, patterit/ilp on ohjattu tarpeen mukaan. Eli homma toimii tarpeeksi kylmällä lämmituskaudella.


Nyt en ymmärtänyt.

Ymmärsin että ulkoa imet jäähdystysilmaa tietokoneen jäähdyttämiseen ja puhallat ulos lämmintä ulos.
Se ei ongelma jos kierto on tiivis, mutta jos se vuotaa on yhteydessä sisäilmaan niin se on ongelma. (eristys omansa)

Jos otat ilman ulkoa ja puhatta sen kokonaan sisälle, niin se on ongelma.


Tästä tulee mieleen että tietokonehuone on jotain kellarin varastotiloja.

Mielikuva minkä ensin on muodostanut meni uusiksi ja nyt tulee hyvin sekavia mielikuva (paljon vaihtoehtoja).

Jos kryptotouhu osu oikeaan, ,1€*24*30*6 n. 500€ vuosi , jos tuolla laskee niin parinvuoden takia ei taida kannattaa energian takia.
Mutta jos nykyinen toteutus on riski, niin se kannattaa korjata ja jos siinä yhteydessä saa enerkiaakin talteen niin plussaa.

Kiitos tästä!

tietokonehuoneessa ei siis ole tiiveydestä ongelmaa.. se on täysin tiivis betonibunkkeri tarvittaessa eli täysin tiiviillä siihen asti että siellä on ainoastaan viileän ilman tulo ja lämpimän ilman meno ilman muita muuttujia kuten oven raot..

Paluu normaaliin on ihan simppeli juttu koska rakenteita ei ole muutettu kriittisesti kuin yhden sisäseinässä oleva isomman reijän verran(verkkokaapeli reikä poislukien toisessa kohdassa).. tukkii vaan sen sisäseinässä olevan reijän ja kaikki on taas normaalisti..

Talohan on siis sieltä 70 luvun paikkeilta jota on päivitelty aikanaan.. Talossa neliötä +280 ja äänieristys on ihan kohtuullinen tuommosessa paksussa betonipunkkerissa, tarpeen mukaan toki tilaa ja mahdollisuuksia heittää seinille myös äänieristystä..

Tarvittaessa kesää ja kuumaa ajatellen on myös mahdollista kääntää ulkoa tuleva ilma poistoventtiiliksi jolloin sisällä olevaa ilppi ilmaa imetään koneisiin ja poisto tapahtuu ulos.. Pitänee myös varmaan rakentaa tälle oma mahdollisuutensa kun tuossa rupee rakentelee ettei ilpoille tuu valmiiksi isoon lämpökuormaan lisää jäähytettävää.. lämmittää nimittäin kivasti kun etelään on reilusti isoja ikkunoita molemmissa kerroksissa ja jos haluaa kaihtimia piellä auki kesällä niin talossa on kuuma..

Eikä tässä oo parista vuodesta kyse kuitenkaan... koneita ollut valmiiksi enemmän ja vähemmän jo yli 20 vuotta ja eiköhän ne koneet ja tekniikka tässä lapsella vielä lisäänny vuosien aikana eli ei ole tälläsestä krypto buumista kyse kuitenkaan kokonaisuudessaan vaan olen elämäntapa nörtti muutenkin..

Uskosin että tässä vaiheessa kunhan tuo uus louhintakone tulee niin olisi parasta sitten konsultoida ja mittauttaa systeemeitä jollain lvi tyypillä niin saa sitten järjestelmän sen osalta priimaan kuntoon..
 
LTO-yksikön vesilukko kuivuu, jollonka ilmanvaihto alkaa ilmeä korvaavaa ilmaa kylpyhuoneen viemäristä ja viemäristä kuuluu häiritsevää korinaa. Vesilukon käsin täyttäminen vedellä antaa vain hetken helpotuksen - päivän kuluttua on vesilukko tyhjä ja sama ongelma edessä.
Varmasti jokin rakenteellinen ongelma, mutta onko tuohon mitään helppoa ratkaisua? Voiko tuon LTO-yksikön vesilukon tulpata sisäpuolelta? Toki tuollin kondensiovettä kertynee yksikköön sisälle...

Jos se imee sieltä korvausilmaa niin taitaa olla aika alipaineinen talo. Jokatapauksessa, vesilukon vaihto sellaiseen, missä on koho sisällä niin ei haittaa vaikka kuivuu, koho tiivistää sen reitin. Esim: Swegon Casa Vesilukko UVL
 
Saako tuollaista palloventtiiliä (vesimittarin vieressä, painepesuria varten) tiivistettyä? Aktiivisemman käytön myötä tiputtelee vettä jatkuvasti kiinni ollessaan.

Onko sattumoisin Eaglen venttiili? Anyhow, vaihto hommiksi menee, joihinkin joskus on saanut karan tiivistesarjoja, mutta nykyään taitaa olla kertakäyttökulttuuri näissäkin.
 
Saako tuollaista palloventtiiliä (vesimittarin vieressä, painepesuria varten) tiivistettyä? Aktiivisemman käytön myötä tiputtelee vettä jatkuvasti kiinni ollessaan.

Kyllä ja ei. riippuu palloventtiilistä ja vuotokohdasta. jos karan läpi vuotaa niin osassa voi kiristää, jos läpi vuotaa niin osassa voi sisuskalut vaihtaa (helvetisti nopeampi ja halvempi on vaihtaa koko venttiili)
 
Paluu normaaliin on ihan simppeli juttu koska rakenteita ei ole muutettu kriittisesti kuin yhden sisäseinässä oleva isomman reijän verran(verkkokaapeli reikä poislukien toisessa kohdassa).. tukkii vaan sen sisäseinässä olevan reijän ja kaikki on taas normaalisti..

Paluun yksinkertaisuus.

Jos ilma ulko tietokoneen jähdyttämiseen ja siitä muiden tilojen lämittämiseen. tästä seuraa että joudut säädättämään ilmanvaihdon tämän ylimääriäsen ilman mukaan.

Tuo kannattaa suunnitella niin että pystyt itse tuosta palata entiseen, eli tästä kannattaa kesksutella säätäjän kanssa että tekee homma nin että helppo palata ja että ohjeistaa sinua siinä miten se tehdään.


Jos kyse pitkästä ajasta, eikä jostain kausiluonteisesta mainauksesta, niin yksi konsti on ilmalämpöpumppu.

Eli "ulkoyksikkö" tietokone huoneeseen ja sisäyksikkö lämittää muuta asuntoa. Tai jos ajattelet ympärvuotista, niin ilmasta veteen, jolloin saat myös sen käyttöveden lämmitettyä. Ei niin halpoja, mutta etunsa

- Serverihuoneen voi pitää erillään muusta-asunnosta
- Voi olla käyttökatkosia, voi kasvattaa tehoja sen mukaan mikä tarve.
- Ei vaadi "purkamista" (no ilmasta veteen vähän oma lukunsa)
- Voi tuuletella myös ulos ja niitä ilmamääriä vekslata, kunhan nyt pidät painesuhteet kohdillaan.


P.S älä ota näitä vakavasti, ja konsultoi ammattilaisten kanssa ennen ratkaisuja.
 
Paluun yksinkertaisuus.

Jos ilma ulko tietokoneen jähdyttämiseen ja siitä muiden tilojen lämittämiseen. tästä seuraa että joudut säädättämään ilmanvaihdon tämän ylimääriäsen ilman mukaan.

Tuo kannattaa suunnitella niin että pystyt itse tuosta palata entiseen, eli tästä kannattaa kesksutella säätäjän kanssa että tekee homma nin että helppo palata ja että ohjeistaa sinua siinä miten se tehdään.


Jos kyse pitkästä ajasta, eikä jostain kausiluonteisesta mainauksesta, niin yksi konsti on ilmalämpöpumppu.

Eli "ulkoyksikkö" tietokone huoneeseen ja sisäyksikkö lämittää muuta asuntoa. Tai jos ajattelet ympärvuotista, niin ilmasta veteen, jolloin saat myös sen käyttöveden lämmitettyä. Ei niin halpoja, mutta etunsa

- Serverihuoneen voi pitää erillään muusta-asunnosta
- Voi olla käyttökatkosia, voi kasvattaa tehoja sen mukaan mikä tarve.
- Ei vaadi "purkamista" (no ilmasta veteen vähän oma lukunsa)
- Voi tuuletella myös ulos ja niitä ilmamääriä vekslata, kunhan nyt pidät painesuhteet kohdillaan.


P.S älä ota näitä vakavasti, ja konsultoi ammattilaisten kanssa ennen ratkaisuja.


Kiitos!

Tottakai näitä kaikkia ideoita ja ajatuksia on aina hyvä kuunnella omien ajatuksien lisäks myöskin jos ei oo jotain ajatellut ja huomioinut aikasemmin... ja joku idea voi sitten taas johtaa toiseen ideaan mikä outside of the box tai jotain muuta mikä trikkeröi pienen suunnittelian ja tuumailian et enpäs ajatellutkaan tuota mahista :) Kaikki ajatukset ja ideat ovat siis aina plussaa ja tervetulleita :)

Tässä myös ajatustasolla huomioitavana se asia että luullakseni talon IV on suunniteltu 4 ihmisen käyttömäärille, edellisien omistajien mukaan, itse asun tässä pääasiassa yksin nyt ja jos tarvetta tulee lisää niin laittaa vaan IV lle lisää jenkaa kuten saunomiset ja kokkailut jotka tuovat enemmän tarvetta siirtoon, tämä on manuaalisen tasokytkiminen takana.. Jossain määrin voisi siis soveltaa asiaa sillei että nostais vaan tasoa kytkimessä..
Tällä hetkellä kytkin on asennossa 2 jolloin valmistajan ohjeellinen siirto on tehasasetuksella 58 l/s tai jos säädetty uudestaan niin ohjeellinen 75 l/s... 3 asenossa samat arvot ovat 85 litraa ja 97 litraa.. Pieni muistikuva siitä että edellinen omistaja sanoi että 2 asento riittää eli mahdollisesti olisi ehkäpä sitten säädettyä mallia tuo 2 asento eli 75 litraa/s..

Toki pitää vielä konsultoida ja mittailla lvi tyyppiä asiasta varmistaakseen tän koko paletin.. tällä hetkellä pitäs kuitenkin tilanne olla se että en tuu tukehtumaan tänne huonoon ilmaan kuitenkaan..
 
Normaalisti mitoitetaan huonemäärän ja niiden käyttötarkoitusten mukaan mutta tokihan sitä voi ajatella että on suunniteltu 4 henkilölle jos on 3 makuuhuonetta.
 
Huoneita 6 niin edespäin kaikki muut.. Mietin tuossa kuitenki myös sitä että saunassa on korvausilma räppänä suoraan ulkoa sekä samaan iv laitteistoon menevä poistoilma kanava niin eikös tuommonen koneiden käyttöki tavallaan menis semmosesta saunan virasta suoraan kun saunaaki harvoin tulee lämmitettyä niin.. Samakai se toisaalta on mistä se lämmin ilma tulee.. Sauna vai mainaaminen..
 
Puusauna?
Sähkösaunassa pitäisi olla IV-verkoston tulo ja poisto

Edit: tai ollut puusauna joka on muutettu sähkösaunaksi
 
Se puukiuas tarvitsee korvausilman ulkoa, ei sähkökiuas. Eli sen luukun pitäisi olla auki ainoastaan kun käytät puukiuasta (ja sen luukunhan pitäisi olla lähellä kiuasta).
Nykyopin mukaan sähkökiukaalla pitäisi olla tuloilmaventtiili kiukaan päällä katossa.
 
Se puukiuas tarvitsee korvausilman ulkoa, ei sähkökiuas. Eli sen luukun pitäisi olla auki ainoastaan kun käytät puukiuasta (ja sen luukunhan pitäisi olla lähellä kiuasta).
Nykyopin mukaan sähkökiukaalla pitäisi olla tuloilmaventtiili kiukaan päällä katossa.

Lattiassa on korvausilma venttiili suoraan ulkoa sekä IV poistoputki on suoraan sähkökiukaan päällä..

Perjaatteessahan siis riittäisi että väännän IV laitteen saunomiseen/kokkailuun suositeltuun asentoon ja antasin vaan olla.. Lämpökuorma kuitenkin pienempi kuin saunassa mutta silti lämpönen..

Toki tähähän saadaan sitten virallinen vastaus kun IV huolletaan muuteki :)
 
Tässä myös ajatustasolla huomioitavana se asia että luullakseni talon IV on suunniteltu 4 ihmisen käyttömäärille, edellisien omistajien mukaan, itse asun tässä pääasiassa yksin nyt ja jos tarvetta tulee lisää niin laittaa vaan IV lle lisää jenkaa kuten saunomiset ja kokkailut jotka tuovat enemmän tarvetta siirtoon, tämä on manuaalisen tasokytkiminen takana.. Jossain määrin voisi siis soveltaa asiaa sillei että nostais vaan tasoa kytkimessä..

Tällä hetkellä kytkin on asennossa 2 jolloin valmistajan ohjeellinen siirto on tehasasetuksella 58 l/s tai jos säädetty uudestaan niin ohjeellinen 75 l/s... 3 asenossa samat arvot ovat 85 litraa ja 97 litraa.. Pieni muistikuva siitä että edellinen omistaja sanoi että 2 asento riittää eli mahdollisesti olisi ehkäpä sitten säädettyä mallia tuo 2 asento eli 75 litraa/s..
Ilmanvaihto on myös sen rakennuksen terveenä pysymistä varten.

Jos se on säädetty, niin minimi voisi olla jokin poissaoloasento energiansäästö mielessä, paikalla ollessa sitten jotain, 58l/s ei kuullosta kovin isolta omakotitaloluokassa. (taisit jossain mainita asunnon koon). Koneen valmsitaja ei tiedä mihin kone on asennettu eikä ole kohdetta suunnitellut (yleensä)

Toki pitää vielä konsultoida ja mittailla lvi tyyppiä asiasta varmistaakseen tän koko paletin.. tällä hetkellä pitäs kuitenkin tilanne olla se että en tuu tukehtumaan tänne huonoon ilmaan kuitenkaan..

Mutta, sori toistoa, varmuudenvuoksi.

Jos vedät kämpän ylipaineiseksi, niin kyse ei ole hetkellisestä raittiin ilman riittävyydestä, vaan kärjistäen siitä että silloin tuhoat sen rakennuksen, josta seuraa kaupanpäälle sisäilma ongelma.

Jos nyt luotetaan että säädöt oikein, niin tietokonehuonee tuloilma joka on luokkaa 50l/s ja sen puhallat asuntoon, niin kämppä menesi siitä ihan sekaisin, ei sovi mihinkään marginaaliin.

Jos sen tiiviin tietokonehuoneen pidät lievästi alipaineisena sen omilla ulos/sisään puhallusjutuilla, niin maalikkona voisi kuvitella olevan turvallisilla vesillä.

Jos sekoitat kuvioon sisäilman niin käytännössä tarvit sen IV miehin säätämään. Sori jankuttamisesta.

Jotain suhdetta määristä, jos sinulla kokonaispoisto asunnossa vajaa 60 litraa/s, niin tuon tietokonehuoneen kokonais ilmavirta riittää kattamaan koko asunnon konaistuloiilmamäärän tuolla teholla.
Haasteita, miten järjestetään isommilla tehoilla tulo, IV automatiikkan täytyy käytännössä tukea eri asetusalueilla tulon ja poiston tehon erikseen säätämistä. (Automatiikasta riippuen voi toki ajatella että se ohjaa tuota tietokonehuoneen kautta tulevaa tuloa.

Miten varmistaa että se tietokonehuoneesta poistuva (asuntoon tuleva), pysyy vakaana,halutuksi säädettynä. Tässä sitä että jos se ilma kulkee joidenkin lämmönvaihtiemien/siirtimien (ne PC jäähdtysy kennot), kautta, joita saatat muutella tulevina vuosina. Jäi mielikuva attä nyt siellä jotain laite puhaltimia, jotka ilmaisesti vaihtumassa enemmän IV puolen puhaltimiin.
 
Kiitos!

Tottakai näitä kaikkia ideoita ja ajatuksia on aina hyvä kuunnella omien ajatuksien lisäks myöskin jos ei oo jotain ajatellut ja huomioinut aikasemmin... ja joku idea voi sitten taas johtaa toiseen ideaan mikä outside of the box tai jotain muuta mikä trikkeröi pienen suunnittelian ja tuumailian et enpäs ajatellutkaan tuota mahista :) Kaikki ajatukset ja ideat ovat siis aina plussaa ja tervetulleita :)

Tässä myös ajatustasolla huomioitavana se asia että luullakseni talon IV on suunniteltu 4 ihmisen käyttömäärille, edellisien omistajien mukaan, itse asun tässä pääasiassa yksin nyt ja jos tarvetta tulee lisää niin laittaa vaan IV lle lisää jenkaa kuten saunomiset ja kokkailut jotka tuovat enemmän tarvetta siirtoon, tämä on manuaalisen tasokytkiminen takana.. Jossain määrin voisi siis soveltaa asiaa sillei että nostais vaan tasoa kytkimessä..
Tällä hetkellä kytkin on asennossa 2 jolloin valmistajan ohjeellinen siirto on tehasasetuksella 58 l/s tai jos säädetty uudestaan niin ohjeellinen 75 l/s... 3 asenossa samat arvot ovat 85 litraa ja 97 litraa.. Pieni muistikuva siitä että edellinen omistaja sanoi että 2 asento riittää eli mahdollisesti olisi ehkäpä sitten säädettyä mallia tuo 2 asento eli 75 litraa/s..

Toki pitää vielä konsultoida ja mittailla lvi tyyppiä asiasta varmistaakseen tän koko paletin.. tällä hetkellä pitäs kuitenkin tilanne olla se että en tuu tukehtumaan tänne huonoon ilmaan kuitenkaan..

Ilmanvaihdon mitoitusta voi tarkastella täältä: https://finvac.org/wp-content/uploa...akennusten_ilmanvaihdon_mitoitukseen_2019.pdf

Tulovirta pitäisi olla asuinneliötä kohden 0.35 l/s*m^2 2.5m huonekorkeudelle, eli asuinneliöt*0.35 l/s.
Toisaalta normaalia makuuhuonetta kohden pitäisi tulla 8l/s, isoon yli 11m^2 makkariin 12l/s ja saunaan 6l/s.
Näistä sitten valitaan kumpi on suurempi tulovirran mitoitukseksi. Riippuen muista tiloista voi tulovirta tarvita olla isompi. Henkilöluku ei mielestäni vaikuta näihin, 2hlö makkariin taidetaan suositella 12l/s tuloa. Käytännössä yhdellä 125 tuloventtiilillä tuo 12l/s voi pitää häiritsevää ääntä. Periaatteessa ei-käytössä olevien makkareiden tulovirtaa voisi tiputtaa, mutta pitäisi säätää uudestaan jos tulee käyttöön.

Poistoille on sitten omat vaatimukset.

Meillä 180m^2 5mh 75l/s talossa 5 hengellä ilma tuntuu vaihtuvan tarpeeksi ~50l/s 2/4 nopeudella. 3/4 75l/s nopeudella alkaa vanhan koneen melu häiritä yöllä.

Pelkkä nuohous ja säätö maksaa helposti 600e, että kannattaa miettiä miten isoja muutoksia kannattaa tehdä että kuolettuu investoinnit.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom