Kysymyksiä sähkömiehille

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Tässä threadissa voi esittää sähköaiheisia kysymyksiä, joihin saa vastata sähkömiehet tai paremman puutteessa myös kovat tee-se-itse miehet :rolleyes: Jos vastaus perustuu vahvaan MUTUun, on tämä kohteliasta esittää vastauksen yhteydessä.

Varsinaiset sähkötyöt on aina teetettävä sähköalan ammattilaisella.

Teoreettinen kysymys: Onko laillista iskeä pistotulppaliitäntä "syöttökaapelin keskelle"? Eli siis keskukselta tulevaan johtoon laitetaan (kiinteä) maadoitettu pistorasia, johon liitetään riittävän paksulla joustavalla liitäntäkaapelilla pistotulppa, ja tämä liitäntäkaapeli jatkuu siis eteenpäin seuraaville (kiinteille) pistorasioille MMJ kaapelina? Liitäntäkaapelin ja MMJ:n liitos tehdään tietysti rasiassa ja rasia on kiinteästi asennettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
956
Onhan tuo sallittu koska noin saadaan upsi väliin. On niitä tietysti parempiakin ratkaisuja.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 834
Minkälaista kaapelia erillisuuni tahtoo toimiakseen? Ajattelin, jos kaapelit=itse, niin säästän vitusti sähkärin tunneissa. Totuus=luultavasti en säästä ja sähkäri saa punoa itse kaapelit. Eli tällä hetkellä liesi/uuni paikassa A. Keittiörempassa uuni siirtyisi toiselle puolelle keittiötä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
77
Noissa "hankitaan tavarat itse ja tilataan vain asennus"-töissä ei sitten välttämättä saa sähkömiestä paikalle kovin helposti.
 

FreeJack

aarRETROkaaja
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
32
Noissa "hankitaan tavarat itse ja tilataan vain asennus"-töissä ei sitten välttämättä saa sähkömiestä paikalle kovin helposti.
Ja se on kaiken lisäksi yleensä hilppasen hanurista asennella jotain -50% korista ostettuja kalusteita ja valaisimia. Muutaman kerran joku sankari oli "säästänyt" valaisimessa, jonka asentaminen vaati huomattavan määrän modailua ja aikaa verrattuna urakoitsijan tarjoamaan vaihtoehtoon. Siinähän miettivät sitten lasku kädessä, että kannattiko.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
567
Noissa "hankitaan tavarat itse ja tilataan vain asennus"-töissä ei sitten välttämättä saa sähkömiestä paikalle kovin helposti.
Onneksi on parikin tuttua sähkäriä. 30€ taisin maksaa juuri kylppärin ja saunan kytkennöistä. Huvittaa aina katsoa jossain rautiassa mainoksessa, jotakin kiukaan asennespalvelua alk.150€. Tottahan se toki on, että verojen ja muiden maksujen jälkeen ei paljon halvemmaksikaan voi firma vetää, mutta silti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
77
Se virallinen sähköurakoitsija antaa sitten myös työlleen ja tuotteilleen takuun. Noilla 30€ asennuksilla on lähinnä perävalotakuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
191
Ja sekin vielä noissa 30€ asennuksissa on, jotta mahdollisen asennus/kytkentävirheen takia esim. kämppä palaa niin vakuutuksestapa eii välttämättä korvauksia herukkaan.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 834
Ja sekin vielä noissa 30€ asennuksissa on, jotta mahdollisen asennus/kytkentävirheen takia esim. kämppä palaa niin vakuutuksestapa eii välttämättä korvauksia herukkaan.
Siihen nyt hintaa enemmän vaikuttaa a. Jos asennusvirhe, onko asennusyrityksellä vastuuvakuutusta. B. Sähköasennukset on luvanvaraista työtä. Eikai vakuutusyhtiötä kiinnosta kuin se, että onko lupia ollut vai ei..?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
69
Täällä ilmoittautuu yksi sähköalan ammattilainen. Koitan vastailla jos tulee hyviä kysymyksiä. Annan tässä nopean FAQ-tyyppisen setin lämmittelyksi:

1) Vedän kaapelit itse ja säästän = kaikki tehty päin kettua ja menee tuplasti aikaa
2) Ostan tarjoustalosta/netistä kamat valmiiksi ja säästän = kamat on ihan hirveätä paskaa ja asennus vie tunteja, enkä voi luvata takuuta
 

DonX

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
289
Suojaerotusmuuntaja: Sähköön kytkettävä pää maadoituspistokkeella ja ulostuleva ilman maadotusta, vasta laitteessa oma maa, ei suojaerotusmuuntajan maa.
Olikohan kysymys oikein muotoiltu...(yön valvoneena en ole varma)
 

suklaatakka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
87
Valtio laittaa surutta maallikkoja sähkökaapeille aluehallintoviranomaisten siihen puuttumatta. Vain rajavartiostolla ja puolustusvoimilla taitaa olla pätevät asentajat. Katselin sivusta Tullin toimintaa kun pojat olivat sähkökaapissa kainaloita myöten teipillä korjailemassa jatkoliitoksia. Piruttani kyselin sähkölupia niin kuulemma kuka vaan Tullin työntekijä saa mennä sähkökaapeille on kuulemma ihan avin lupa. Joten ihan sama kuka mitäkin laittaa
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 771
No ei ole sallittua, koska tuolloin on mahdollista kääntää vaihe ja nolla.

Siitä sitten aiheutuu se, että mm. värit ovat toisinpäin riippuen mitenpäin töpseli on laitettu.

Eli siis ei todellakaan tehdä tuollaista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
52
No ei ole sallittua, koska tuolloin on mahdollista kääntää vaihe ja nolla.

Siitä sitten aiheutuu se, että mm. värit ovat toisinpäin riippuen mitenpäin töpseli on laitettu.

Eli siis ei todellakaan tehdä tuollaista.
Kunhan pistorasioita ei ole tehty nollaamalla ja maadoitus menee oikein omalla johtimellaan (Kelta-Vihreä), niin eipä tuosta vaaraakaan ole. Samalla tavallahan vaihe ja nolla kääntyvät sen mukaan, miten päin laitteen pistokkeen laitat pistorasiaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Täällä ilmoittautuu yksi sähköalan ammattilainen. Koitan vastailla jos tulee hyviä kysymyksiä. Annan tässä nopean FAQ-tyyppisen setin lämmittelyksi:

1) Vedän kaapelit itse ja säästän = kaikki tehty päin kettua ja menee tuplasti aikaa
2) Ostan tarjoustalosta/netistä kamat valmiiksi ja säästän = kamat on ihan hirveätä paskaa ja asennus vie tunteja, enkä voi luvata takuuta
Mikä siinä kaapelin vedossa on niin vaikeaa, että siihen tarvitsisi sähkömiehen apua? Paskat tarjoustalokamat on asia erikseen, mutta vaikea kuvitella, että miten joku voisi joidenkin perus pistorasioiden kaapelit vetää ihan päin persettä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
77
Se on kyllä ihan laki kun sanoo että sähkötyöt on luvanvaraisia. Vaikka sä vetäisit itse maallikkona ne kaapelit paikoilleen niin se sähkömies kenellä on ne luvat ottaa kuitenkin koko työstä vastuun itselleen.

Sama jengi varmaan vie omat öljyt mukanaan kun vie auton huoltoon.

Ja kyllä, kyllä ne "helpotkin" kaapelinvedot osataan tehdä itse päin seiniä. Sit tehdään uudestaan ja sähkömies vaan laskutti.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Se on kyllä ihan laki kun sanoo että sähkötyöt on luvanvaraisia. Vaikka sä vetäisit itse maallikkona ne kaapelit paikoilleen niin se sähkömies kenellä on ne luvat ottaa kuitenkin koko työstä vastuun itselleen.

Sama jengi varmaan vie omat öljyt mukanaan kun vie auton huoltoon.

Ja kyllä, kyllä ne "helpotkin" kaapelinvedot osataan tehdä itse päin seiniä. Sit tehdään uudestaan ja sähkömies vaan laskutti.
Kommentoin vain kaapelin vetoa. Kytkennat ja komponentit on asia erikseen. Jos puhutaan ihan perus pistorasioista ja valaisimista niin kylla pitaa olla aika kujalla, etta saa kaapelinkin aseteltua vaarin paikoilleen ja ammattimies joutuu kaiken korjaamaan.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla, etta miten ne kaapelit on vedetty pain seinia jos nain on kaynyt.
 

FreeJack

aarRETROkaaja
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
32
Kaapelin vedossa varmaan helpoiten ryssii siinä että laittaa väärää kaapelia. Liian ohutta tai liian vähän karvoja. Eikä sitä kaapelia ihan mistä vaan ja miten vaan voi vetää, siihenkin on omat sääntönsä. Yhdessä asunnossa joku oli vedelly monisäikeisillä harmailla johdoilla kaikki sähköt."Täällä on sähköt uusittu viimesen päälle, ei tarvi mitään tehdä". Putkiremontissa kun niitä sähköjä yleensä vähän uusitaan keittiöön ja kylppäriin, niin tässä kämpässä jouduttiin vetään kaikki sähköt uusiks, kun ei niistä ottanu erkkikään selvää. Varmaan ihanan halpaa.
Kerran oli yks jamppa vetäny ihan hyvin ite sähköt, mut se paljastukin sähkäriks.
 

suklaatakka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
87
Kaapelin vedossa varmaan helpoiten ryssii siinä että laittaa väärää kaapelia. Liian ohutta tai liian vähän karvoja. Eikä sitä kaapelia ihan mistä vaan ja miten vaan voi vetää, siihenkin on omat sääntönsä.
Saunaan ei tosiaankaan vedellä johtoja miten huvittaa ja neliöille omat sääntönsä. Noita ohjeita vielä lisäksi vaikka kuinka paljon.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
69
Kaapelin vedossa varmaan helpoiten ryssii siinä että laittaa väärää kaapelia. Liian ohutta tai liian vähän karvoja. Eikä sitä kaapelia ihan mistä vaan ja miten vaan voi vetää, siihenkin on omat sääntönsä.
Tässäpä sitä tiivistettynä hyvin "isäntä veti kaapelit valmiiksi" kokemukseni. Lisäksi pitää mainita, että jos kyseessä on isompi kokonaisuus niin maallikolla harvoin on näkemystä siitä missä kytkennät on hyvä tehdä. Vastaan on tullut tilanne, missä isännän mielestä oli hyvä tehdä kytkennät wc:n kytkimen kojerasiassa. Sinne sitten tuli pari kappaletta 5x2.5 MMJ:tä sen kytkimen omien karvojen lisäksi. Terve. Mulla ei oo urani aikaan tullut kertaakaan vastaan tilannetta, jossa olis vedetty kaapelit valmiiksi täysin oikein. Eräs rakennusinssi putkitti valmiiksi ja kaikki oli kunnossa johtojen vetämiselle, siitä pisteet.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
69
Kommentoin vain kaapelin vetoa. Kytkennat ja komponentit on asia erikseen. Jos puhutaan ihan perus pistorasioista ja valaisimista niin kylla pitaa olla aika kujalla, etta saa kaapelinkin aseteltua vaarin paikoilleen ja ammattimies joutuu kaiken korjaamaan.
Mulla on aavistus, että sun kaltaiset jotka on riittävän valistuneita vetämään peruskaman kaapelit oikein tempaisevat ne kytkennätkin samalla eivätkä puhu asiasta kenellekään. Sitten ne joilla ei oo mitään käryä alkavat soittelemaan sähkäreille..
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Mulla on aavistus, että sun kaltaiset jotka on riittävän valistuneita vetämään peruskaman kaapelit oikein tempaisevat ne kytkennätkin samalla eivätkä puhu asiasta kenellekään. Sitten ne joilla ei oo mitään käryä alkavat soittelemaan sähkäreille..
No juu... Tuota kirjoittaessa mulla oli mielessä päällimmäisenä tuo aloittajan uunin siirtokeissi. Mielestäni sinne on aika vaikea valikoida kaapelit ihan päin prinkkalaa, koska vanhasta kytkennästäkin voi katsoa mallia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
321
Maallikon vetäessään kaapelit niin harvoin tiedetään määräyksistä. Sähköasentajan tekemässä käyttöönotto tarkastuksessa sisältää aistivaraisen tarkistuksen. Miten aistinvarainen tarkistus voidaan tehdä, jos rakenteet ovat kiinni ja joku maallikko veränyt kaapelit?
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Itselläni on sähköalan koulutus. Olen tehnyt jonkin verran sähkötöitä omassa asunnossani, jotka sitten on tarkistanut ja mitannut sähköurakoitsija-ystäväni. Hän on kaikista töistä tehnyt tarkastuspöytäkirjan; niin kuin kuuluukin tehdä. Hänen kanssaan olen usein keskustellut sähköalan urakoitsijoiden veloittamista maksuista / palkkoista ja niiden kohtuullisuudesta. Hän oli kanssani täysin samaa mieltä, että jo kauan sitten on ohitettu järkevä hintataso. Sähkötöillä ja putkitöillä on suomessa kohtuuttomat taksat. Hänenkin on pakko veloittaa asiakkaita vakiintuneen taksan mukaan. Hintoja ei voi kuulemma polkea, koska muun muassa kollegat ei sitä hyväksy.:confused:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
321
Itselläni on sähköalan koulutus. Olen tehnyt jonkin verran sähkötöitä omassa asunnossani, jotka sitten on tarkistanut ja mitannut sähköurakoitsija-ystäväni. Hän on kaikista töistä tehnyt tarkastuspöytäkirjan; niin kuin kuuluukin tehdä. Hänen kanssaan olen usein keskustellut sähköalan urakoitsijoiden veloittamista maksuista / palkkoista ja niiden kohtuullisuudesta. Hän oli kanssani täysin samaa mieltä, että jo kauan sitten on ohitettu järkevä hintataso. Sähkötöillä ja putkitöillä on suomessa kohtuuttomat taksat. Hänenkin on pakko veloittaa asiakkaita vakiintuneen taksan mukaan. Hintoja ei voi kuulemma polkea, koska muun muassa kollegat ei sitä hyväksy.:confused:
Toi on kyllä aika lööperii. Koko ralennusalalla on kova kilpailu töistä ja sähköala ei eroo siitä mitenkään. Pienistäkin töistä on kovaa kilpailua ja tarjouksia voi alle 200e hommasta tulla yli viideltä urakoitsijalta julkisissa tarjouspyyntöpalveluissa. Laskutus hinta taitaa keskimäärin 40-45€/h. Jos tota hintaa vertaa esim koodariin niin koodareita et alle 50e löydä ja kulujakauma on aika erilainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
77
Mikä on tämä "vakiintunut taksa"? Tarkoitetaanko tällä sitä että sähköurakointiyritys myy asiakkaalle tavarat tukun OVH-hinnalla? Se on ihan normaali käytäntö. Ensinnäkin ei se asiakas oikeasti osaa hankkia kaikkia tavaroita mitä asennustyöhön tarvitsee, se vaatii sitä ammattitaitoa että osaa valita oikeat asennustarvikkeet ja se ammattitaito ikävä kyllä maksaa. Ja silloin kun urakoitsija hankkii tarvikkeet ja tuottaa palvelut, myöskin takuuasiat on selvät.

Ja toisekseen, kuka sitoisi omaa pääomaansa tarvikkeisiin kenties useiksi kuukausiksi ilman että saisi sille sidotulle pääomalle koron?
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Toi on kyllä aika lööperii. Koko ralennusalalla on kova kilpailu töistä ja sähköala ei eroo siitä mitenkään. Pienistäkin töistä on kovaa kilpailua ja tarjouksia voi alle 200e hommasta tulla yli viideltä urakoitsijalta julkisissa tarjouspyyntöpalveluissa. Laskutus hinta taitaa keskimäärin 40-45€/h. Jos tota hintaa vertaa esim koodariin niin koodareita et alle 50e löydä ja kulujakauma on aika erilainen.
Onhan se näin. Aikoinaan, kun kyselin vanhempieni talon lattialämmityksen termostaatin vaihtoa. Sain vain yhdestä asennusliikkeestä tarjouksen, vaikka lähetin tarjouksen usealle firmalle. Tällaisen sain:
- Asennustyö 55,68 € /h

- Matkaveloitus 12,15 € / matkakerta

Ja jos arvioisin suuntaa-antavasti niin:

- Termostaatin vaihto tarvikkeet + 1,5h työtä+matka
Lopulta teetin tuon termostaatin vaihtotyön ystävälläni, jota avustin. Hänellä on asennusoikeudet. Silti hän veloitti vaihtotyöstä vain muutamia kymmeniä euroja ALV:n kanssa.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
En osaa sanoa; mikä on tämä vakiintunut taksa. Kotikaupungissani on käsittäkseni useita kymmeniä pieniä ja pari kolme isompaa asennusfirmaa, vaikka asukkaita on vain noin 50000. Luulisi, että kilpailua olisi. Monilla firmoilla on tietääkseni oma pienehkö varasto, josta löytyy kattavasti perus-sähkötarvikkaita; kuten MMJ:ta, pistorasioita jne. Muut haetaan sitten esimerkiksi Onniselta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
321
Onhan se näin. Aikoinaan, kun kyselin vanhempieni talon lattialämmityksen termostaatin vaihtoa. Sain vain yhdestä asennusliikkeestä tarjouksen, vaikka lähetin tarjouksen usealle firmalle. Tällaisen sain:

Lopulta teetin tuon termostaatin vaihtotyön ystävälläni, jota avustin. Hänellä on asennusoikeudet. Silti hän veloitti vaihtotyöstä vain muutamia kymmeniä euroja ALV:n kanssa.
Todennäköisesti ystäväsi ei tehnyt termostaatin vaihtoa normaalilla liinetoiminnalla jossa kannattuvuutta on mietitty. Jos alat laskemaan kustannuksia mitä hinnan takana on niin ne ovat mm.
-Asentajan palkka 18e/h + sosiaalikustannukset 12e/h eli yht. n.30e/h
- hukkatunnit keikkatöistä
- kate työnjohdon ja laskutuksen kustannuksiin
-huoltoautokustannukset
-koulutukset
-tavoite kate pakollisten kulujen jälkeen

Noin um kustannuksia kattoo tai tekee empiirisiä tutkimuksia yrityksiin niin perusteet löytyy hintoihin. Ja toki tossa casessa myös tuolla on vaikutusta että työ on noin mitätön. Ei noi tunnin hommat mitään kultakaivoksia ole.
 

japau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
336
No porukkahan lähtökohtasesti ajattelee että rehelliset pienyritykset toimisi kuin pizza ja kebab ravintolat ja jättää verot kyseisistä 'pikkuoperaatioista' maksamatta. Tämä mentaliteetti taitaa yltää ihan valtiopäämiehiin asti.

Silloin kun kuluja tulee oikeaoppisesti omalle kohdalle nähdään vaan peikkoja, mutta mielellään osoitellaan sormella muita.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Todennäköisesti ystäväsi ei tehnyt termostaatin vaihtoa normaalilla liinetoiminnalla jossa kannattuvuutta on mietitty. Jos alat laskemaan kustannuksia mitä hinnan takana on niin ne ovat mm.
-Asentajan palkka 18e/h + sosiaalikustannukset 12e/h eli yht. n.30e/h
- hukkatunnit keikkatöistä
- kate työnjohdon ja laskutuksen kustannuksiin
-huoltoautokustannukset
-koulutukset
-tavoite kate pakollisten kulujen jälkeen

Noin um kustannuksia kattoo tai tekee empiirisiä tutkimuksia yrityksiin niin perusteet löytyy hintoihin. Ja toki tossa casessa myös tuolla on vaikutusta että työ on noin mitätön. Ei noi tunnin hommat mitään kultakaivoksia ole.
Puhut asiaa. Sain työhön toki "kaverialennuksen", joten veloitus oli varmaankin alle todellisten kustannusten. Ystävällä ei ole alaisia. Kyseessä on siis yhden henkilön yritys. Muistaakseni vielä toiminimellä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
133
Asia mikä itseäni ihmetyttää, niin ainakin jyväskylän seudulla tuntuu monia sähköasennusyrityksillä olevan sen verran isompia asiakkaita että ei meinaa oikein kiinnostaa pienemmän hommat. Varmaan pitäisi ahistella noita yhden miehen nyrkkipajoja enemmän niin saisi talliin lisää pistorasioita ja valoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
77
Kannattaa kysellä pienemmistä muutaman hengen tai just yhden miehen firmoista. Noissa isommissa puljuissa tuppaa tekijät oleen kiinni joissain isommissa hommissa mitkä on tekijöille kyllä paljon kurjempia :D
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Kun kyselin itse tähän termostaatin vaihtoon sähköasentajaa; ainoa tarjoukseen vastannut firma oli kaupungin suurin, joka työskentelee suurteollisuudelle. ilmeisesti heillä oli vapaita asentajia, jotka olisivat ehtineet tähän pienhommaan.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 105
Valtio laittaa surutta maallikkoja sähkökaapeille aluehallintoviranomaisten siihen puuttumatta. Vain rajavartiostolla ja puolustusvoimilla taitaa olla pätevät asentajat. Katselin sivusta Tullin toimintaa kun pojat olivat sähkökaapissa kainaloita myöten teipillä korjailemassa jatkoliitoksia. Piruttani kyselin sähkölupia niin kuulemma kuka vaan Tullin työntekijä saa mennä sähkökaapeille on kuulemma ihan avin lupa. Joten ihan sama kuka mitäkin laittaa
Olen samalla firmalla töissä, ja kyllä nyt taisi tullin pojat (tai postaaja) pistellä hiukan omiaan. Tuleepa tänne joku työntämään asiaa tietämättömän päänsä sähkökaappiin, niin kannetaan niskasta pihalle miettimään asioita :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
77
Kun kyselin itse tähän termostaatin vaihtoon sähköasentajaa; ainoa tarjoukseen vastannut firma oli kaupungin suurin, joka työskentelee suurteollisuudelle. ilmeisesti heillä oli vapaita asentajia, jotka olisivat ehtineet tähän pienhommaan.
Voi tulla paremmin vastauksia jos kyselet sähköurakan hintaan uuteen omakotitaloosi. Jos kysellään tarjouksia useasta firmasta jonkun yhden työtunnin homman takia niin.. :smoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
687
Voi tulla paremmin vastauksia jos kyselet sähköurakan hintaan uuteen omakotitaloosi. Jos kysellään tarjouksia useasta firmasta jonkun yhden työtunnin homman takia niin.. :smoke:
Luulen, että kyse on kuitenkin ollut siitä, että saataisiin ylipäänsä joku tekemään se yhden tunnin homma.
 

suklaatakka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
87
Olen samalla firmalla töissä, ja kyllä nyt taisi tullin pojat (tai postaaja) pistellä hiukan omiaan. Tuleepa tänne joku työntämään asiaa tietämättömän päänsä sähkökaappiin, niin kannetaan niskasta pihalle miettimään asioita :kahvi:
Eipä laittele omiaan täällä päässä...varmistelen vielä tarkemmin parilla soitolla ja pisteen yv:tä niin firman sisällä voit asiaan vaikuttaa...todennäköisesti et. AVI sinällään on täysi vitsi joka antaa vuosikausia kestäviä kehotuksia korjata toimintamalleja ja tapoja valtiolle ja kunnille. Yksityissektorilla lävähtää samantien uhkasanktiot päälle. Korppi korpin silmää...
Sanktiotkin sitä luokkaa että asianomaisille tulee halvemmaksi tarkastuksen läpäistä jatkaa vanhaan malliin. Jos tulee onnettomuus niin vielä jää halvemmaksi. Noita on nähty vuosikymmenien aikana.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 105
Ihan turhaan sinä yvtä minulle laitat, ole yhteydessä sinne aviin tai organisaation sähkönkäytön johtajaan jos asia kaihertaa :kahvi:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ihan turhaan sinä yvtä minulle laitat, ole yhteydessä sinne aviin tai organisaation sähkönkäytön johtajaan jos asia kaihertaa :kahvi:
Korjataan sen verran, että sähkötöiden johtajaan, niin varmasti menee perille. Käytön johtajalla ei välttämättä ole mitään tekemistä asunnus- ja/tai korjaustoiminnan kanssa.
 

suklaatakka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
87
Ei taida tuota sähkötöiden johtajaa löytyä. Pätevyysvaatimuksia ei tuossa laitoksessa paljon ole. Huutonaurua tuon laitoksen toiminnasta saanut useasti. Ison dirikan juuri valmistunut sukulaismies uudisti atk järjestelmän joka jäädytti työntekijöiden palkankorotukset vuosiksi. Vituiks män...ostopalvelu tuli..miltsit meni mutta sukuun tuli rahaa. Läpimätä puulaaki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
648


Tällaisia laittanut keittiön ledeihin kaappien sisälle. Johto poikki ja kaapelit kytketty suoraan valaisimelle tarkoitettuihin johtoihin. Eli vanhan valaisimen katkaisijasta saa nuo ledit päälle. Kytkentäkohdassa rasiat suunnilleen tälläisia:


Kysymys: onko tuossa jotain "laitonta" jos myyn kämpän jossain vaiheessa? Periaatteessa sama kuin kattovalaisimen kytkentä? Eli onko ns. DIY kytkentä päivänvaloa kestävä ratkaisu?
 

suklaatakka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
87
Ihan turhaan sinä yvtä minulle laitat, ole yhteydessä sinne aviin tai organisaation sähkönkäytön johtajaan jos asia kaihertaa :kahvi:
Ei se minua kaiverra kun tullaan henkselit paukkuen valkopesemään mutta savet tuleekin housuun tosipaikan tullessa. Päinvastoin,vahvistaa vain kokemusta valtion virkamiehistä. Kovasti väitetään,mutta mistään ei oteta vastuuta. Tullia taidettiin yrittää putsata noista sisäänsyntyneistä mätäpaiseista. Nyt kun ei onnistuttu niin puulaaki todennäköisesti lakkautetaan ja pirstotaan verohallinto,poliisiin ja jne. Hyvä niin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Mulla ei oo urani aikaan tullut kertaakaan vastaan tilannetta, jossa olis vedetty kaapelit valmiiksi täysin oikein.
Joo mutta tämä johtuukin siitä tosiasiasta että rakennusalalla ammattilainen aina haukkuu sen edellisen ammattilaisen joka on hommaa tehnyt. Aina sama homma oli sitten putkari, sähkäri, kirvesmies, tai vaikka mikä.

Tai jos ei suoranaisesti hauku niin minimissään hymähtelee tyyliin "no voi tämän näinkin tehdä, mutta itse olisin tehnyt eri tavalla."

:kahvi:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
648
Periaattessa "laitonta" kyllä.


Ei.


Ei.
Jotain perusteluja tälle? Siis kytkentä on ok jos laitan sen 230V johdon pistorasiaan kuten se on "tarkoitettu". Miten se muuttuu "laittomaksi" jos katkaisijan ja lampun väliin laittaa kytkentärasian?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
69
No mitä helvettiä. Joo laiton on siinä mielessä että ei ole ammattilaisen tekemä, mutta kyllä tuon saa noin kytkeä jos se on rasiassa tehty. Itse olisin kyllä laittanut pistorasiat (ks. teppo mörön kommentti :D) mutta sama se.

Olisi hauska tietää mikä pykälä tarkalleen tuon kytkennän kieltää?
En minä sanonut että sitä kytkentää mikään pykälä kieltäisi. Viittasin siihen, että maallikko ei saa tehdä kiinteitä sähköasennuksia. Jos DIY-kaveri painaa entisen valaisimen lankojen päälle kytkentärasian ja sinne liittää päästään katkaistun muuntajan kaapelin niin siinä mennään mielestäni selkeästi rajan yli. Siitä toki voidaan keskustella onko se raja järkevä vai ei, mutta ei tainnu olla kysymyksen pointtina. Erikseen on määritelty että valaisimen paljaiden lankojen tilalle saa laittaa valaisinpistorasian, mutta se on tarkasti määritelty poikkeus.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
69
Jotain perusteluja tälle? Siis kytkentä on ok jos laitan sen 230V johdon pistorasiaan kuten se on "tarkoitettu". Miten se muuttuu "laittomaksi" jos katkaisijan ja lampun väliin laittaa kytkentärasian?
Kytkentä on ok jos pistät sen johdon pistorasiaan kuten on tarkoitettu. Muuttuu "laittomaksi" siinä kohtaa, kun kuorit sen johdon ja teet puolikiinteän asennuksen rasiaan.

EDIT: Tarkoitan siis, että pitää olla sähköalan ammattihenkilö että noin saisi tehdä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
69
Myönnetään että vastasin ehkä liian hätäisesti varsinkin joo22:n kolmanteen kysymykseen. Tarkennan sen verran, että kyseinen ratkaisu on ihan ok, mikäli kytkennät on tehty asianmukaisella tavalla sekä vedonpoistosta on huolehdittu. Maallikko näitä ei kuitenkaan saisi tehdä omin päin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 380
Viestejä
4 146 541
Jäsenet
70 247
Uusin jäsen
muhkunen

Hinta.fi

Ylös Bottom