Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Täällä kanssa MLP kaivo tuuttaa vettä, ja ratkaisuna on toteutettu tuo suunnittelemasi painovoimaisena, mutta 32mm voi olla pieni halkaisija. Sulanapitokaapelia ei ole ollut, sillä sen verran maan alla ja tarkastuskaivossa eristyksena nostettava uretaanitulppa. Eli 110mm sv-putki menee kaivolta jossa SN4 315 rumpuputkesta tehty "tarkastuskaivo". PVK:lle kuten muutkin hulevedet. Tuottoa on paljon, toisaalta kaivosta saa huoletta puutarhan kasteluvedetMenee maan alle. Yhdessä tasossa talo, ei ole kellarissa. Kyllä se tulee kaivosta. Kaivoin kaivon sujojakannen auki ja kanteen pieni reikä. Sieltä pulppuaa vesi ulos ja veden tuleminen varastoon loppui.
Suunnitelma tällä hetkellä on kaivaa kaivolta (joka on kiveyksen alla) parin metrin kanava poispäin talosta. Kanavaan esim. 32mm vesiputki, jonka sisään sulanapitokaapeli joka veisi vedet pois. Kesällä sitten kaivaisin tuon putken hieman syvemmälle ja niin että vesi menee lähellä olevaan hulekaivoon, siihenkin jättäisin sen sulanapitokaapelin. Varastoon pitänee hankkia kosteussensori.
On eri kokoisia, näiden pitäisi käydä tuohon Ilmaruuvi patteriin 1/8" 2kplOnko pattereiden ilmausruuvit kaikissa vakiotyyppisiä? Mulla on yhdestä patterista ilmausruuvi jumissa. Ei auennut WD-40 tai pienellä toholla.
Onko pattereiden ilmausruuvit kaikissa vakiotyyppisiä? Mulla on yhdestä patterista ilmausruuvi jumissa. Ei auennut WD-40 tai pienellä toholla.
Kokeileppa patterin ilmausavainta ja jakaria, aukeaa tai pää katkeaa sisään. mutta 1/8" kierteellä toi on kuten yllä jo sanottiin.
Muista vaan laittaa sekä menoventtiili, että paluuventtiili kiinni. Jos haluat pelata varman päälle, tämänkin jälkeen ilmausruuvi pitää irrottaa todella varovasti, jos jompikumpi venttiili päästää vettä läpi.En edes saa ilmausavainta tuohon, koska ruuvi menny huonoksi edellisen omistajan vuoksi. No mä vaihdan tuohon tuon ruuvin. Ei ole paha hinta.
Omasta putkimieslarppaamosta löytyy noita linkkiä vastaavia yksiputkikykennällä tehtyjä pattereita sekä hyvin samannäköisiä tavallisia kaksiputkikytkentöjä. Jälkimmäisessä on termostaatin alla piilossa tasapainotukseen käytettävä virtauksen esisäätö/rajoitus, ensimmäisessä ei. Kummassakaan eiOsaako joku sanoa, onko tuossa osassa jokin tuollainen venttiili jota säätämällä saisi verkostoa tasapainoitettua?
Omasta putkimieslarppaamosta löytyy noita linkkiä vastaavia yksiputkikykennällä tehtyjä pattereita sekä hyvin samannäköisiä tavallisia kaksiputkikytkentöjä. Jälkimmäisessä on termostaatin alla tasapainotukseen käytettävä virtauksen esisäätö/rajoitus, ensimmäisessä ei. Kummassakaan ei paluupuolella ole säätöä, mutta sulku on.
Tilanteessasi näin tee-se-itse -henkilönä unohtaisin tasapainotuksen aluksi ja tarkistaisin helpoimmat ekana: onhan sulku auki, siellä alhaalla hatun alla. Sitten termari irti ja tarkistus ettei venttiilien neula ole jumissa. Pitäisi liikkua helposti kun jollain kovalla varovasti painaa. Jakoavain ja kuusiokoloavaimet pitäisi riittää työkaluiksi, paineita ei tarvitse päästää pois. Jos ei noilla lähde selviämään ja ilmaus tarkistettu moneen kertaan niin odotellaan amatimiesten vihjeet seuraavaksi
(Noissa meille sattuneissa 1 vs 2 -putkiliittimissä on meno ja paluu eri tavalla, liekö oikeat putkimiehet jo rakennusaikana 90-luvulla menneet lankaan kun saman näköisiä mutta päinvastoin kytkettäviä kamoja ollut työmaalla. Ollut siitä asti osassa pattereista kierto väärin päin sen 30 vuotta, jos ei ole vasta myöhemmissä rempoissa sössitty. Patterit lämpesivät vain reunasta... Infrapunamittarilla tarkistin miten alkoi lämpö kiertää kun termarin avasi jäähtyneestä patterista. Niistä kun käänsi kierron niin alkoivat lämmetä tasaisesti.)
Kyllä. Danfossin sivuilta löytyy tekninen esite, mistä idea selviää. Numero 9 tässä kuvassa (kiertomerkinnät minun):Ymmärsinkö siis oikein, että tuossa kuvassa vasemmalla olevan "hatun" voi avata ja sieltä tarkistaa venttiilin asennon?
Vaikkapa tyhjennyksestä tuo onnistuu hanan kautta letkulla jos pitäisi veikata.Täyttöventtiili kokonaan asentamatta Tätä ei olekaan aiemmin tullut vastaan. Mistähän järjestelmä on aikanaan täytetty?
Tuon jakokappaleen hatun allahan on sitten kaksi erikokoista kuusiokoloa. Toisesta säädetään onko käytössä 1 vai 2-putkijärjestelmä ja toisesta virtaus (en muista oliko 8mm ja 6mm)Alempi osa (eli tuo jakokappale) tukossa. Kierräppä sitä kiinni ja auki muutaman kerran.
Noita vastaavia mutta TA:n ja Oraksen valmisteita on tullut useampi vaihdettua juuri saman ongelman takia.
Täyttöventtiili kokonaan asentamatta Tätä ei olekaan aiemmin tullut vastaan. Mistähän järjestelmä on aikanaan täytetty?
Tähän sanoisin että riippuu valmistajasta. Danfossilla on eri kamppeet 1- ja 2-putkisiin: RA-K vs RA-KE. Olisiko ollut muun valmistajan rungot kyseessä? En huomaa dokkareissa mainintaa k.o. asetuksesta.Tuon jakokappaleen hatun allahan on sitten kaksi erikokoista kuusiokoloa. Toisesta säädetään onko käytössä 1 vai 2-putkijärjestelmä ja toisesta virtaus (en muista oliko 8mm ja 6mm)
Siis toki tiedän useamman eri vaihtoehdon täyttämiseen. Luulisi myös asentajan jossain vaiheessa miettineen, että jotain tästä nyt puuttuuVaikkapa tyhjennyksestä tuo onnistuu hanan kautta letkulla jos pitäisi veikata.
Oikein, eri valmistajilla on eri toimintaperiaatteet. Muistaakseni TA:n venttiilissä toisella tehdään säätö ja toinen sulkee koko roskan.
Jos vähän vanhempi talo, niin eihän noita järjestelmiä joskus 50v-100v sitten ihan samalla tavalla tehty kuin tänä päivänä. Joku isäntä tehnyt itse ja eihän tuo käytännössä ole välttämätön. Yksi asia lisää joka saattaa jumittua tai vuotaa ja säästö alkaa ässällä. Vielä tänä päivänäkin näkee sellaisia suorituksia ihan oikeilta putkimiehiltä että ihmetyttää välillä. Alahan ei vaadi mitään koulutuksia tai kokemusta. Oikeastaan osatakaan ei tarvi jos työntekijöistä on pulaa.Siis toki tiedän useamman eri vaihtoehdon täyttämiseen. Luulisi myös asentajan jossain vaiheessa miettineen, että jotain tästä nyt puuttuu
No tämähän se. Allekirjoittanut näperteli juurikin TA:n parissa.Oikein, eri valmistajilla on eri toimintaperiaatteet. Muistaakseni TA:n venttiilissä toisella tehdään säätö ja toinen sulkee koko roskan.
Jo saamiisi vinkkeihin lisäyksenä: kannattaa myös selvittää kumman järjestelmän, 1- vai 2-putkisen, mukaan pattereille on vedetty putket ja että osat on järjestelmään oikeat (ottaen huomioon että siellä saattaa olla muitakin "luovia" ratkaisuja kuin täytön puute). Lämmönlähteeltä/jakotukeilta menot ja paluut laskemalla päässee alkuun...Tämän näköiset liitännät pattereissa on:
kylmän patterin tuloputki lämpenee hieman (merkittävästi vähemmän kuin toimivien patterien)
Onko ruotsalaisen talotoimittajan talo?
Kyllä. (Ellei sitten jossain piilossa ole jakotukkeja tms mistä vielä haaroittuu.)Jokaiselle patterille siis ei lähde kuitenkaan omia, eli tämä on sitten ilmeisesti 1-putkijärjestelmä?
Näillä kivasti riski asennusvirheille kasvaa kun erilaisia osia samassa järjestelmässä, kuten tuolla aiemmin omista tutkimuksistani kirjoitinEli on tuo sittenkin ilmeisesti ihan oikeinpäin kytketty!
Ja taas tarkistaisin, että on oikeanlaista osaa käytetty ja/tai oikeassa säädössä (vrt Maklaitin viesti yllä). Jos yksiputkijärjestelmässä on kaksiputkiseen tarkoitettu (tai säädetty) jakokappale tuossa kohtaa, niin sen patterin termostaatti kun sulkeutuu ei kierto enää toimi. Ja silloinkin kun kiertää, niin seuraavalle patterille menisi "liian" viileää, pelkkää patterin paluuvettä.Eli tässä kuvassa, tuo vasen putki on merkittävästi lämpimänpi kuin oikea.
Miten kaukolämpötalon vesikiertoisen lattialämmityspiirin ilmaus, meneekö DIY+youtube+iotech ohjeilla? Minkälaiset ohjeet alan foorumitalenteilla?Tuon jälkeen, kun täyttöventtiili saatiin kytkettyä ja paineet järjestelmään kuntooon niin tuon yläkerran ison patterin jouduin ilmaanaan kolme kertaa, välissä aina täytin järjestelmän paineet takaisin n. 1bar. Lopulta sitten 3. kerralla sieltä patterista alkoi tulla vettä.
Ja taas tarkistaisin, että on oikeanlaista osaa käytetty ja/tai oikeassa säädössä (vrt Maklaitin viesti yllä). Jos yksiputkijärjestelmässä on kaksiputkiseen tarkoitettu (tai säädetty) jakokappale tuossa kohtaa, niin sen patterin termostaatti kun sulkeutuu ei kierto enää toimi. Ja silloinkin kun kiertää, niin seuraavalle patterille menisi "liian" viileää, pelkkää patterin paluuvettä.
Nimenomaan siksi nuo alkavat tiputtaa, että ne on väännetty liian tiukalle. Vesi sulkeutuu hyvinkin kevyellä kierrätyksellä ja sen jälkeen vesiposti valuu tyhjäksi. Sulku vesipostille pitäisi olla talvet kiinni. Ja siksi sillä pitäisikin olla oma sulku. Pystyt kyllä vaihtamaan varaosan itsekin jos vähän tutustut varaosakuvaan
Thanks, venttiilissä tosiaan lukee isolla että don't over tight, ja viime vuodet on talvet pysynyt hyvin tiputtamatta. Vesipostille ei valitettavasti ole omaa sulkua. Räjätyskuva näytti aika simppeliltä, mutta vaikea siitä on tunnistaa että mitä pitäisi itse vaihtaa. Pitää odottaa että kelit lauhtuu ja tutkia tarkemmin.
Linjasäätöventtiili.Mikä tämän säätimen/venttiilin/mikälie tarkoitus on?
![]()
Omaan ongelmaan (jota yllä puitu) lisäten hieman, niin näyttää siltä että yläkertaan lähtee yksi kierto pattereille (jossa 6 patteria yhteensä, 2 pientä, 3 keskikokoista ja yksi iso) kun taas alakertaan, joissa lämpöä riittää, lähteekin näköjään kaksi eri lähtöä (alakerrassa on vain 4 patteria, kaikki toki isoja, eli luultavasti 2 patteria per kierto). Tuo yläkertaan lähtevä meno on putkistossa ennen näitä alakertaan lähteviä menoja. Tuo yo. kuva on yläkerran paluukierron putkesta.
Tuosta kun paluuputkia kädellä vertailin (ei ollut mittaria mukana) niin yläkertaan menivien putkien (meno ja paluu) lämpötilaero oli huomattavasti isompi kuin alakerran kierron vastaava. Tämä toki oli tullut jo huomattuakin tuossa aiemmin mittailessa eli tosiaan yläkertaan kun ensimmäiselle patterille menee se 35-40C niin viimeiselle menee enää n. 20C vesi (pexiputken pinnasta mitaten joten ei ole kovin tarkka itse mittaus, mutta tuo lämpötilaero kyllä ihmetyttää).
Onkohan niin, että tuo on mitoitettu väärin, eli yksi kierto ei ole tarpeeksi tuolle määrää pattereita joita yläkerrassa on...
Meillä on ollut nyt ~puoli vuotta tämä Ikean -laite, eikä ainakaan vielä ole mitään pahaa sanottavaa. Zigbee2MQTT:llä kiinni Home Assistantissa, mutta pääasiallisestä käytetään mukana tulleesta napista, josta painettuna venttiili menee automaattisesti kiinni neljän tunnin jälkeen.3. Onko hyvää ja toimivaa Home Assistiin sopivaa pesukoneen hanaliitäntää / venttiiliä älyn päähän?j
Meillä on ollut nyt ~puoli vuotta tämä Ikean -laite, eikä ainakaan vielä ole mitään pahaa sanottavaa. Zigbee2MQTT:llä kiinni Home Assistantissa, mutta pääasiallisestä käytetään mukana tulleesta napista, josta painettuna venttiili menee automaattisesti kiinni neljän tunnin jälkeen.
No kyseessä on vuonna 99 rakennettu talo, eli ei se hana sen vanhempi ole. Vaihdoin sen vedenmäärää kontrolloivan mekanismin suihkuhanaan tiputtelun vuoksi, johon sain tässä ketjussa vinkit pari sivua sitten ja kun tuo nyt vähän jumisesti aukeaa ja sulkeutuu, niin ajattelin kysäistä vinkkejä.Eikös tuo malli ole jotain 40-50 vuotta vanha?Minä kyllä vaihtaisin jo uuden tuohon tilalle.
Kysytääs täältä vinkkiä vielä. Kuvan mukainen oraksen keittiöhana, jossa on pesukoneventtiili. Ongelmana on jumitteleva toiminta, aika-ajoin tuota pitää kiertää niin kovaa, ettei meinaa näpit riittää.
Paria sivua aiemmin oli linkattu varaosakatalogi ja huolto-ohjeet. Sen verrna pääsin käsiksi, että kyseessä on pesukoneventtiili mallia 1986-2003/Oras Safira.
Johtuukohan tuo jumittelu noiden liukuvien osien jumittelusta ja ongelma ratkeaisi rasvalla, vai kannattaako suoriltaan vaihtaa uudet värkit? Tuossa kokoonpanossa on ainakin tuo hanan tappi sellainen, mitä ei varsinaksesti tarvitse uusia, koitin katsella tuota rakennetta ja tulin siihen tulokseen, ettei syynä nyt todennäköisesti ole ainakaan mikään käytössä kiristyminen vaan ennemmin joku sisuskalujen kuluminen.
Siis tuo kokoonpano osatunnuksella 5? Se lienee aika turvallinen valinta, mietin vaan, että riittääkö käytännössä noi keramiikkaosat vaihtaa?
Linjasäätöventtiili.
Siitä pystyy sananmukaisesti säätämään ja myös mittaamaan virtausta.
Miksei saisi säädellä. Eipä ne tällä hetkellä mitään säädä jos molemmat ovat täysin auki. Voithan sä testata kuristaa lämpimämpää linjaa vaikkapa viiteen tai vaikka sulkea koko linjan. Jos sillä ei ole vaikutusta, vika ei ole siinä, etteikö toiseenkin linjaan riittäisi kiertoa vaan jossain muussa. Lukitus kuusiokoloa hieman löystyttämällä asteikkoa voi muuttaa ihan vääntämällä.Kiitos tästä! Näyttää tosiaan olevan tuollainen sekä yläkerrasta tulevassa paluuputkessa että alakerran kierron paluuputkessa (vain toisssa tosin, tuossa ns. kierron viimeisessä ei ole, alakertaa siis lähtee kaksi kiertoa). Kun ongelma nyt on se, että yläkertaan ei tunnu riittävän lämmin vesi patterikierrolle, niin olisiko noita säätämällä jotain apua?
Nopeasti piirtäen siis teknisestä tilasta lähdöt ovat näin, ensimmäinen ylöspäin lähtevä on yläkertaan menevä, kaksi viimeistä on alakertaan. Mustissa ympyröissä on nuo linjasäätöventtiilit. Jos tilanne on se, että yläkertaan ei meinaa lämmin vesi riittää niin auttaisiko jomman kumman linjaventtiilin säätö? Molemmat näyttävät nyt olevan asetettu tuohon arvoon 10 (kokonaan auki)
Vai onko noi sellasia ettei noita saisi itse säädellä?
Miksei saisi säädellä. Eipä ne tällä hetkellä mitään säädä jos molemmat ovat täysin auki. Voithan sä testata kuristaa lämpimämpää linjaa vaikkapa viiteen tai vaikka sulkea koko linjan. Jos sillä ei ole vaikutusta, vika ei ole siinä, etteikö toiseenkin linjaan riittäisi kiertoa vaan jossain muussa. Lukitus kuusiokoloa hieman löystyttämällä asteikkoa voi muuttaa ihan vääntämällä.
Paine vaan nostaa sen veden tarpeeksi korkealle että vesi pääsee kiertämään, 50kpa saattaa riittää jos mittauspisteen ja korkeimman pisteen (ylimmän radiaattorin yläreuna) on 5m korkeuden sisällä toisistaan. Ei paine liikuttele "moskia" sieltä radiaattoreista.
Pexeistä vaan on joskus vaikea saaada ilma liikkeelle jos virtausnopeus ei ole tarpeeksi suuri. Esim. pelkästään ilmaruuvista ilmaamalla ilmakuplat eivät väkisin kerkeä tulemaan pois.
Muuten en ota kantaa 1-putkijärjestelmän toimivuuten kun koko "pula-ajan"-viritys on itselle aika vieras.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.