Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos pesualtaan viemäri on vähintään 50mm, eikö keittiön viemäriä voi liittää suoraan siihen lattian päällä y-haaralla?Hei! Suunnittelen 50-luvun kerrostaloasuntoon remonttia, jossa keittiö siirretään nykyiseltä paikaltaan kylpyhuoneen vastaiselle seinälle. Ajatuksena oli alunperin roilottaa kylpyhuoneen lattiaan uusi viemärilinja keittiötä varten. Ongelmaksi muodostunut kuitenkin, että taloyhtiö vaatii rakenneasiantuntijan lausunnon, että viemärin roilotus lattiaan ei heikennä lattian kestävyyttä. Rakenneasintuntijan, jonka kanssa olen keskustellut mukaan lausunnon tekeminen vaatisi kuitenkin rakennepiirrustukset tai vähintäänkin tiedon betonilaatan paksuuden. Näitä ei taloyhtiöltä löydy edes paperisena arkistokaapeista. Kysymys kuuluukin, että miten tilanteessa kannattaisi edetä? Pyytää taloyhtiöltä purkulupaa, ja selvittää purun jälkeen miten tuo viemäri saadaan onnistumaan. Onko yleistä, että betonilaatan paksuus ei riittäisi viemäriputken roilottamiseen ja tämä estäisi koko keittiön siirron? Olisiko mahdollista kytkeä kylpyhuoneen käsienpesualtaan viemärilinjaan myös keittiötä (nämä käytännössä suoraan seinän vastakkaisilla puolilla) ja päästä kokonaisudessan helpommalla?
Liitteenä kuva kylpyhuoneen putkivedoista, ja merkitty oranssilla mihin keittiön allas olisi tulossa.
Taloyhtiö kun on kyseessä niin häiritsisin ensin isännöitsijää/huoltomiestä, nykytulkinnan mukaanhan vesilukkojenkin puhdistus kuuluu taloyhtiölle.
Hoituu jos hoituu. Omistajia on kaikkeen junaan. Ja mitä enemmän välikäsiä, sen pahempi. Onhan näitä taloyhtiöitä missä mitään ei tapahdu edes huoltoyhtiölle ilmoittamalla. Tai sen taso on luokkaa erittäin kiireinen tai alkoholisoitunut peruna jota on ohjeistettu välttämään ylimääräisiä kuluja. Kuullut tarinoita miten vuokralainen on kärsinyt hajusta kuukauden ja siellä on just joku wc:n mansetin kumi rutussa tms mikä ei voi käydä edes huoltomiehen mielessä.Vuokralaisena nyt muutenkaan tarvi olla tilaamassa putkaria ite, kyllä se omistajalle valittamalla hoituu.
Meillä oli aiemmin todella outo hajuhaitta joka välillä hävisi ja tuli uudestaan takaisin. Lopulta syypääksi osoittautui pyykkikoneen poistoletku, johon luultavasti oli jossain välissä päässyt jotain ylimääräistä koneesta ja ajan kanssa oli alkanut haisemaan. Haju levisi poistosta lavuaarin viemäriin asti. Lavuaarin putkistot sai pestyä hajuttomaksi, mutta pyykkikoneen poistoletkua ei ikinä saatu hajuttomaksi vaikka pesin sen kolmeen kertaa eri pesuaineita käyttäen. Lopulta piti ostaa uusi poistoletku ja tätä varten piti purkaa puoli pyykkikonetta siihen käsiksi pääsemiseksi. Eli kokeilisin putsata kaikki putket ja viemärit, johon pyykkikoneen poisto on voinut olla yhteydessä.Hyviä ideoita hajun lähteeksi.. 80-luvun alun rivari. Käytiin pariin kertaan katsomassa ennen kuin siitä tehtiin vuokrasopimus. Asukkaana oli 90v mummo ja kaikki oli ok.
Nyt sisään muuttaessa huomattiin wc-kylpyhyoneessa selvä viemärin haju. Asunto ei ollut tyhjillään joten hajulukon/viemärin kuivuminen ei pitäisi olla syynä. Viemäriin kaadettiin sooda-etikka-kuumavesi seosta ja haju katosi vuorokaudessa. Nyt asunto ollut pari päivää tyhjillään ja taas sama viemärin haju palannut.
Edellisellä asukkaalla oli pyykinpesukone mutta kph:ssa ei ole paikkaa poistolle joten poistoletku mennyt suihkun viemäriin , vessanpönttöön tai pesualtaaseen. Tuloletku ei voi varmaan haista millään.
Hyviä ideoita vai putkari paikalle?
Samankaltaisia ongelmista ollut juttua juuri Omakotitalo-ketjussa. Itsellä myös ollut parin piirin kanssa, tai ainakin että lattiat jäi kylmemmäksi kuin muualla yläkerrassa. Ehkä oli ilmaakin, mutta isompi ongelma vaikuttaisi olleen pielessä olleet esisäädöt. Kun lopulta uskaltauduin tarkistamaan säädöt ilmeni, että yläkerran tukin esisäätö oli 1.7 kun piti olla 2.2. Lisäksi joissain isoissa piireissä oli plussaa 0.5-1 kierrosta. Palautin ne laskettuihin arvoihin ja lisäksi avasin huonosti lämpeäviä lisää 0.5 kierrosta (0.5->1 kierros).Mitähän voisi kokeilla seuraavaksi? Kyseessä siis vesikiertoinen lattialämmitys (kaukolämpö), jossa kahdessa eri kierrossa ei lattia lämpene / vesi ei liiku ollenkaan. Venttiilin säätimet on jo korjattu / vaihdettu ja itse venttiilit eivät ole jumittuneet, koska ne liikkuvat helposti sormella painaessa. Lisäksi järjestelmä on ilmattu eli ilmaakaan ei pitäisi kierrossa enää olla. Kaikki viisi tuloletkua ovat lämpimät eli lämmintä vettä on kyllä tarjolla, mutta paluuletkut 1 ja 4 pysyvät kylmänä. Letkun 1 venttiili on vielä käsisäätöinen ja se on täysin auki. Ventiiliä avatessa kuulostaa ihan kun virtaus alkaisi tapahtua, mutta siltikään lattiat ei lämpene.
Voiko tuolla olla tukos jossain kohtaa kiertoa? Voiko noita tukoksia jotenkin avata vai onko muita keinoja mitä kokeilla seuraavaksi?
Tuota jo kokeilinkin, että suljin kaikkien muiden piirien venttiilit kokonaan, mutta sillä ei ollut vaikutusta kylmiin kiertoihin. Tuota esisäätöjen avaamista voisi kokeilla seuraavaksi ja siitä olikin jo vähän puhetta yhdessä toisen keskustelun yhteydessä.Luulisin, että voit huoletta kokeilla sulkea muut piirit paitsi huonosti lämpiävät ja lisäksi voit kokeilla avata niiden esisäätöjä lisää. Varmaan paras jos löytyy laskelmat niin tarkistat kaikkien piirien asetukset. Joku osaavampi voi korjata.
Mitähän voisi kokeilla seuraavaksi? Kyseessä siis vesikiertoinen lattialämmitys (kaukolämpö), jossa kahdessa eri kierrossa ei lattia lämpene / vesi ei liiku ollenkaan. Venttiilin säätimet on jo korjattu / vaihdettu ja itse venttiilit eivät ole jumittuneet, koska ne liikkuvat helposti sormella painaessa. Lisäksi järjestelmä on ilmattu eli ilmaakaan ei pitäisi kierrossa enää olla. Kaikki viisi tuloletkua ovat lämpimät eli lämmintä vettä on kyllä tarjolla, mutta paluuletkut 1 ja 4 pysyvät kylmänä. Letkun 1 venttiili on vielä käsisäätöinen ja se on täysin auki. Ventiiliä avatessa kuulostaa ihan kun virtaus alkaisi tapahtua, mutta siltikään lattiat ei lämpene.
Voiko tuolla olla tukos jossain kohtaa kiertoa? Voiko noita tukoksia jotenkin avata vai onko muita keinoja mitä kokeilla seuraavaksi?
Tämäkin ihan totta. Tekijän ammattitaito oli melko vahvasti kyseenalainen, vaikka oli ihan putkiliikkeen "ammattimies" kyseessä.Ei niitä piirejä ole voitu ilmata oikein, mikäli epäilys tukoksesta on edelleen olemassa.
LL piirit ilmataan yksi kerrallaan letkuttamalla, jolloin tukos olisi tullut ilmi.
Onhan kaupungeissa varmasti nuorempia putkareita jotka ei välttämättä törmää vuosiin lattialämmityksiin, varsinkin jos tekee hommia pelkästään kerrostaloissa.Tämäkin ihan totta. Tekijän ammattitaito oli melko vahvasti kyseenalainen, vaikka oli ihan putkiliikkeen "ammattimies" kyseessä.
Ei ollut nuori kaveri kyseessä. Nyt kun muistelen mitä hän kertoi niin oli ilmannut vain yhden ongelmakierron eikä tehnyt muille kierrolle ilmausta ollenkaan.Onhan kaupungeissa varmasti nuorempia putkareita jotka ei välttämättä törmää vuosiin lattialämmityksiin, varsinkin jos tekee hommia pelkästään kerrostaloissa.
Tätä on jo kokeiltu eli kaikki kierrot kiinni (seinätermostaatit kiinni ja sitä kautta venttiilit kiinni) ja sen jälkeen ongelmakierrot vain auki yksi kerrallaan. Ei vaikutusta.Jos kokeilisi sulkea kaikki muut kierrot ja avaisi ne ongelmakierrot vaikka yksitellen? Joku virtausmittarin tapainenkinhan tuossa on. Piirikohtaiset virtausmittarit olisivat kyllä luksusta tässä...
Tätä on jo kokeiltu eli kaikki kierrot kiinni (seinätermostaatit kiinni ja sitä kautta venttiilit kiinni) ja sen jälkeen ongelmakierrot vain auki yksi kerrallaan. Ei vaikutusta.
Mitä tarkoittaa ei vaikutusta? Ei kierrä mikään silloin vai kiertää ongelmakierroissa, mutta kun muut avaa niin tilanne palautuu?Tätä on jo kokeiltu eli kaikki kierrot kiinni (seinätermostaatit kiinni ja sitä kautta venttiilit kiinni) ja sen jälkeen ongelmakierrot vain auki yksi kerrallaan. Ei vaikutusta.
Tuskin ilmaa on, jos jonkukaan aikaa on vettä siellä kierrätetty. Vaikuttaisi suhteettoman pitkältä piiriltä ja muut lyhyitä. Tasapainotus epäonnistunut tai tekmättä. Jos muitten toiminta vaikuttaa hyvältä, niin niitten säätöjä vain tasaisesti pienemmälle tai ongelmapiirien isommalle, jos säätövaraa vielä on.Mitä tarkoittaa ei vaikutusta? Ei kierrä mikään silloin vai kiertää ongelmakierroissa, mutta kun muut avaa niin tilanne palautuu?
Meillä yhdessä kierrossa jälkimmäisen kaltainen tilanne, enkä oikein tiedä mitä sille tekisi. Voiko siellä ilmaa olla jos kerta pakottamalla vesi kuitenkin kiertää ihan vauhdikkaasti?
Aukinaiset ongelmakierrot pysyvät kylminä, vaikka kaikki muut kierrot ovat kiinni. Jakotukin tulopuoli on lämmin, mutta paluupuoli pysyy kylmänä ja kierron lattia myös kylmä. Viittaa siis tukokseen siinä kierrossa.Mitä tarkoittaa ei vaikutusta? Ei kierrä mikään silloin vai kiertää ongelmakierroissa, mutta kun muut avaa niin tilanne palautuu?
Ei lattialämmitysputket mene tukkoon. Ilmaushan tehdään niin, että jakotukkiin syötetään vettä letkulla ja se tulee toisen tukin kautta viemäriin toisella letkulla. Kaikki piirit yhtä lukuunottamatta suljetaan ja siitä käydään yksi kerrallaan läpi. Ja lopuksi jakotukki ilmataan. Jos nyt joku venttiili sattuisi olemaan tukossa, eihän sieltä virtaisi vesi läpi/ilmaus onnistuisi. Ilmapussi nuo piirit yleensä pitää kylmänä jos venttiilit vaan toimivat/virtausmääriä ei ole sotkettu.Aukinaiset ongelmakierrot pysyvät kylminä, vaikka kaikki muut kierrot ovat kiinni. Jakotukin tulopuoli on lämmin, mutta paluupuoli pysyy kylmänä ja kierron lattia myös kylmä. Viittaa siis tukokseen siinä kierrossa.
No tässä on se jännä, että ko. piiri on ainakin viimeiset kuusi vuotta lämmennyt ihan hyvin, eikä se ole muita pidempi vaan jopa lyhyehkö. Ongelma ilmeni maalämpöpumpun asennuksen jälkeen. Oma epäilys on, että joko meno- tai paluupuolen venttiilissä on jotain häikkää (likaa?), mikä rajoittaa sitä kiertoa.Tuskin ilmaa on, jos jonkukaan aikaa on vettä siellä kierrätetty. Vaikuttaisi suhteettoman pitkältä piiriltä ja muut lyhyitä. Tasapainotus epäonnistunut tai tekmättä. Jos muitten toiminta vaikuttaa hyvältä, niin niitten säätöjä vain tasaisesti pienemmälle tai ongelmapiirien isommalle, jos säätövaraa vielä on.
Ei lattialämmitysputket mene tukkoon. Ilmaushan tehdään niin, että jakotukkiin syötetään vettä letkulla ja se tulee toisen tukin kautta viemäriin toisella letkulla. Kaikki piirit yhtä lukuunottamatta suljetaan ja siitä käydään yksi kerrallaan läpi. Ja lopuksi jakotukki ilmataan. Jos nyt joku venttiili sattuisi olemaan tukossa, eihän sieltä virtaisi vesi läpi/ilmaus onnistuisi. Ilmapussi nuo piirit yleensä pitää kylmänä jos venttiilit vaan toimivat/virtausmääriä ei ole sotkettu.
Tuota kuvan virtausmittaria kun katsoo, niin ei mikään ihme olisi, jos joku paikka tukossa olisikin Mutta joo, aika epätodennäköistä, että putki sakasta tukkoon menisi. Lutistuminen paljon todennäköisempää.
Tuota virtausmittaria itsekin katsonut, ettei varmaan tuolta pitäisi näyttää eikä siitä mitään lukemaa saa luettua.Tuota kuvan virtausmittaria kun katsoo, niin ei mikään ihme olisi, jos joku paikka tukossa olisikin Mutta joo, aika epätodennäköistä, että putki sakasta tukkoon menisi. Lutistuminen paljon todennäköisempää.
Tätä on jo kokeiltu eli kaikki kierrot kiinni (seinätermostaatit kiinni ja sitä kautta venttiilit kiinni) ja sen jälkeen ongelmakierrot vain auki yksi kerrallaan. Ei vaikutusta.
Joo tuon tiedostinkin, että pitäisi saada venttiilit kunnolla käsin kiinni eli toimilaite ei välttämättä saa venttiiliä kokonaan kiinni. Ei vaan itsellä oikein ole siihen välineitä. Itse venttiileitä ei siis ole vaihdettu, mutta neulat ainakin liikkuvat kaikissa kunnolla. Vain rikkinäiset toimilaitteet vaihdettiin.Piirit olisi syytä sulkea käsin, noi toimilaitteet voi elää ihan omaa elämäänsä. Näyttävät olevan kiinni, mutta eivät silti sulje venttiiliä kokonaan.
Oliko venttiilit näihin ongelmapiireihin uusittu? Jos on, niin sitten joku näistä enemmän ymmärtävä asentaja paikalle ja kunnon letkutus piireille.
No millä se siellä lattiavalun sisällä yhtäkkiä lyttyyn menee? Ainut millä saat putken rikki asennuksen jälkeen on iskupora tai piikkauskone.
Vaikuttaa siltä, että homma lähti rokkaamaan, kun avasin ongelmapiirien esisäätöjä tulopuolen jakotukista puoli kierrosta kumpaakin. Nyt niissä ainakin kiertää lämmin vesi taas, kun muut kierrot oli kiinni. Täytyy vielä varmistaa, että jatkuuko vesikierto, kun kaikki muutkin kierrot ovat auki.
Tätähän nämä tämän päivän ammattilaiset ovat... lasku menee yhtiölle, mutta täytynee vähän vinkata hallitukselle, että kannattaako ihan kaikkia käyntejä maksaa.Hienoa!
Toivottavasti et maksanut putkiliikkeen laskua vielä, meinaan jokainen itseään edes hieman kunnioittava asentaja olisi hoitanut tämänkin homman kerralla. Ihan perusjuttuja vähän väännellä suuntaan ja toiseen, jos vaikka saisi homman taas toimimaan.
Tätähän nämä tämän päivän ammattilaiset ovat... lasku menee yhtiölle, mutta täytynee vähän vinkata hallitukselle, että kannattaako ihan kaikkia käyntejä maksaa.
Ei kaveri noihin esisäätöihin koskenut kun puuttui sopiva kuusiokoloavain... kertonee jotain kuinka paljon kaveria juttu kiinnosti. Toki ilmauksen aikana valutti vedet parketille ja vedet lätäkkönä lattialla pidempään.
Ei se lyhytaikainen sulkeminen auta, kylmän piirin koko lattia pitäisi saada lämpimäksi. Kun sulla on kylmä piiri (jossa tietysti kylmempää vettä), se kylmäpatsas ei hevin lähde liikkeelle vaan vesi kiertää sitkeästi vain lämpöisten piirien kautta.Tuota jo kokeilinkin, että suljin kaikkien muiden piirien venttiilit kokonaan, mutta sillä ei ollut vaikutusta kylmiin kiertoihin. Tuota esisäätöjen avaamista voisi kokeilla seuraavaksi ja siitä olikin jo vähän puhetta yhdessä toisen keskustelun yhteydessä.
Mulla suihkuhana vähän tiputtelee välillä. Näyttäisi siltä, että hanalle on kuumalle ja kylmälle omat sulkunsa? Riittääkö niiden sulkeminen ja hanan vaihto?
Tai sit vaan vaihdat säätö-osan ton nupin alta. maksaa parikymppiä, vaihtaa 5minuutissa.Mulla suihkuhana vähän tiputtelee välillä. Näyttäisi siltä, että hanalle on kuumalle ja kylmälle omat sulkunsa? Riittääkö niiden sulkeminen ja hanan vaihto?
Ongelma taitaa olla siinä, että suihkun letkuun jäävä vesi tulee takasin päin huonosti toimivan ton suihkunupikan takia vastapalloon, niin lähinä ongelma on se, että joka ilta suihkujen jälkeen vettä tulee tipoittain pitkin yötä tiettyyn kohtaan ja sit kerääntyy laattasaumoihin hometta viikkojen kuluessa ja niitä saa hinkkailla. Ehkä alkaa olemaan vaan ajan saatossa vaihtokunnossa, mut jos ton saa ehjättyä ni on se toki halvempi.Tai sit vaan vaihdat säätö-osan ton nupin alta. maksaa parikymppiä, vaihtaa 5minuutissa.
Toki sulut pitää silloinkin olla kiinni.
Ongelma taitaa olla siinä, että suihkun letkuun jäävä vesi tulee takasin päin huonosti toimivan ton suihkunupikan takia vastapalloon, niin lähinä ongelma on se, että joka ilta suihkujen jälkeen vettä tulee tipoittain pitkin yötä tiettyyn kohtaan ja sit kerääntyy laattasaumoihin hometta viikkojen kuluessa ja niitä saa hinkkailla. Ehkä alkaa olemaan vaan ajan saatossa vaihtokunnossa, mut jos ton saa ehjättyä ni on se toki halvempi.
Kuvan perusteelle ainakin samannäköinen hana kuin itselle alle 15v sitten laitettu. mikä muu noissa kuluisi kuin säätö-osa? tietysti jos ulkonäön pulesta uuden haluaa. Mutta ainakin omassa on kromaukset ym. säilyneet kuin uudessa...siksi juuri tuollaisen 20-30v vanhan hanan korjaaminen olisi helpompi vain unohtaa ja vaihtaa vaan kerralla uusi. vanhasta vaihdat yhden osan niin kohta on jo toinen ja kolmas osa rikki. ja äkkiä hinta lähentelee uutta hanaa. Tottakai jos omalle ajalle ei laske hintaa niin kyllähän sen vaikka purkaa atomeiksi ja huoltaa ja vaihtaa kaikki osat. Tosin aloittajan tietotaito taisi olla jo kysymyksen perusteella sen verran puutteellinen että ehkä kannattaa jättää tekemättä.
Kuvassa ei näy mutta eikö tuossakin ole lyhyt nokka jossa vedettävä nuppi suihkulle?Ongelma taitaa olla siinä, että suihkun letkuun jäävä vesi tulee takasin päin huonosti toimivan ton suihkunupikan takia vastapalloon, niin lähinä ongelma on se, että joka ilta suihkujen jälkeen vettä tulee tipoittain pitkin yötä tiettyyn kohtaan ja sit kerääntyy laattasaumoihin hometta viikkojen kuluessa ja niitä saa hinkkailla. Ehkä alkaa olemaan vaan ajan saatossa vaihtokunnossa, mut jos ton saa ehjättyä ni on se toki halvempi.
Joo tuossa on yollanen perus juoksuputki veden juoksutukseen alas ja suihkulle se vedettävä nuppi. Jos noihin kerta saa näppärästi varaosia niin pitää panna vaihtaen.Kuvassa ei näy mutta eikö tuossakin ole lyhyt nokka jossa vedettävä nuppi suihkulle?
Jos on niin se suihkuventtiili kannattaa vaan vaihtaa.
Näyttää samoilta kuin meillä, ikä noin 20v. On vaihdettu kahteen suihkuventtiili ja sulkuventtiili. Yhteensä 4 varaosaa on halvempi kuin koko hana eli kannattaa kyllä korjata ennen kuin ostaa uusi. Lisäksi se uusi menee ihan samaan kuntoon suunnilleen samassa ajassa kuin vanha...
Tarkkailin yön ämpärin kanssa ja vettä tuli toista litraa eli kyllä se se itse hana taitaa olla. Näetkö mistä nuo varaosakoodit jos kaivaisi tolle itse hanalle/sen tiivisteille mikä nyt falskaakaan varaosatiedon.Vedettävän osan nimi on vaihdin. Löytyy Oraksen numerolla 209695.
Tarkkailin yön ämpärin kanssa ja vettä tuli toista litraa eli kyllä se se itse hana taitaa olla. Näetkö mistä nuo varaosakoodit jos kaivaisi tolle itse hanalle/sen tiivisteille mikä nyt falskaakaan varaosatiedon.
Taikasana "taloyhtiön hana". Eli älä itse tee yhtään mitään.Muutaman vuoden (5-7v) vanha Oraksen suihkuhana.. toiminut ok mutta nykyään kestää älyttömän kauan(minuutteja) kunnes vesi on sopivan lämpöistä, siihen asti tulee älyttömän kuumana. Hyviä ideoita missä vika? Ja koska taloyhtiön hana niin kannattaako korjata vai uutta tilalle?
Hana kait joku Oraksen Nova tms
Taikasana "taloyhtiön hana". Eli älä itse tee yhtään mitään.
Saa korjattua aiemmin mainitulla osalla.