Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
IMG20231212103132.jpg


Onko ideoita, miten saisi jumittuneen LK-520 Multifillin suodattimen irti? Korkki pyörii, mutta suodatinta ei saa nostettua ylös tuolla mukana tulleella työkaluilla eikä putkipihdeillä tai muillakaan vääntämällä, vaikka ilmausnappiakin pitää pohjassa.
Päivitetääs tilannetta, paskanahan se täyttöryhmä oli. Suodattimen kyllä sai irti, mutta korkkia ei koskaan enää saanut tiiviisti takaisin, vaihdettiin koko täyttöryhmä lopulta ja nyt ei fuskaile. On lisäksi paljon vaivattomampi puhdistaa kuin tämä LK:n malli, joka ilmeisesti on poistunut kokonaan markkinoilta. Maalämpöfoorumi on täynnä ulinaa tuosta mallista, niin ehkäpä kyseessä on suhteellisen susi tuote.
 
Koita kiehuvalla vedellä, jos lämmin vesi löytäisi tien läpi.
Kun saat sulaksi ni laita sinne se sulanapitokaapeli ja sitten kun on tarve, niin viet sähkön sinne. Ei sen tarvi jatkuvasti lämmittää.
Itsellä on noin ja keväällä muutamana kertana pitänyt laittaa päälle.

Näin se varmaan pitää tehdä. Katsotaan nyt keväällä muodostuuko tuosta ongelmaa vai onko kyse nyt vain siitä, että hetkellisen plussakelin johdosta valuva vesi jäätyi tuohon alkuun, kun meni myös nopeasti takaisin pakkaselle. Voi toki olla, että tuo tukos on ihan lyhyeltäkin matkaa, kun ei siitä jäästä läpi näe.
 
Kyllä nyt koettelee taas omakotitalo huumoria. Eilen suli lämminvesiputki, tänään illalla varastossa lattialla vettä. Maalämpökaivon keruuputket ilmeisesti tuovat vettä lattian läpi. Kaivo tuuttaa vettä ja maa jäässä niin ei pääse muualle. Pitää huomenna arpoa millä saisi putkien ympäriltä massattua paremmin niin ettei pääse vedet tulemaan jos ei kaivonporaajat saa asiaa hoidettua. Kaivo 2 vuotta vanha ja tosiaan putket tulee lattiasta niin ei saa edes mitään astiaa alle. Toinen vaihtoehto mitä tuli mieleen olisi hakea sulatusmatto ja päästää kaivosta vedet pois muualle, mutta tuo toki vain väliaikainen apu. Toivottavasti asentajat hoitavat takuuna homman.
Onpa erikoista. Meneekö nuo putket tuosta sokkelin läpi suoraan maan alle? Ja olet varma että se vesi tulee kaivosta?

On kyllä hyvä vedentuotto jos sitä sieltä noin ylös nousee (oletan että kyseessä ei ole kellari?).
 
Onpa erikoista. Meneekö nuo putket tuosta sokkelin läpi suoraan maan alle? Ja olet varma että se vesi tulee kaivosta?

On kyllä hyvä vedentuotto jos sitä sieltä noin ylös nousee (oletan että kyseessä ei ole kellari?).
Menee maan alle. Yhdessä tasossa talo, ei ole kellarissa. Kyllä se tulee kaivosta. Kaivoin kaivon sujojakannen auki ja kanteen pieni reikä. Sieltä pulppuaa vesi ulos ja veden tuleminen varastoon loppui.

Suunnitelma tällä hetkellä on kaivaa kaivolta (joka on kiveyksen alla) parin metrin kanava poispäin talosta. Kanavaan esim. 32mm vesiputki, jonka sisään sulanapitokaapeli joka veisi vedet pois. Kesällä sitten kaivaisin tuon putken hieman syvemmälle ja niin että vesi menee lähellä olevaan hulekaivoon, siihenkin jättäisin sen sulanapitokaapelin. Varastoon pitänee hankkia kosteussensori.
 
Onko pattereiden ilmausruuvit kaikissa vakiotyyppisiä? Mulla on yhdestä patterista ilmausruuvi jumissa. Ei auennut WD-40 tai pienellä toholla.
 

Liitteet

  • IMG_20240113_132056.jpg
    IMG_20240113_132056.jpg
    209,9 KB · Luettu: 63
Menee maan alle. Yhdessä tasossa talo, ei ole kellarissa. Kyllä se tulee kaivosta. Kaivoin kaivon sujojakannen auki ja kanteen pieni reikä. Sieltä pulppuaa vesi ulos ja veden tuleminen varastoon loppui.

Suunnitelma tällä hetkellä on kaivaa kaivolta (joka on kiveyksen alla) parin metrin kanava poispäin talosta. Kanavaan esim. 32mm vesiputki, jonka sisään sulanapitokaapeli joka veisi vedet pois. Kesällä sitten kaivaisin tuon putken hieman syvemmälle ja niin että vesi menee lähellä olevaan hulekaivoon, siihenkin jättäisin sen sulanapitokaapelin. Varastoon pitänee hankkia kosteussensori.
Täällä kanssa MLP kaivo tuuttaa vettä, ja ratkaisuna on toteutettu tuo suunnittelemasi painovoimaisena, mutta 32mm voi olla pieni halkaisija. Sulanapitokaapelia ei ole ollut, sillä sen verran maan alla ja tarkastuskaivossa eristyksena nostettava uretaanitulppa. Eli 110mm sv-putki menee kaivolta jossa SN4 315 rumpuputkesta tehty "tarkastuskaivo". PVK:lle kuten muutkin hulevedet. Tuottoa on paljon, toisaalta kaivosta saa huoletta puutarhan kasteluvedet :) Varsinkin keväisin ja syksyisin on jatkuvaa virtausta.
 
Onko pattereiden ilmausruuvit kaikissa vakiotyyppisiä? Mulla on yhdestä patterista ilmausruuvi jumissa. Ei auennut WD-40 tai pienellä toholla.

Kokeileppa patterin ilmausavainta ja jakaria, aukeaa tai pää katkeaa sisään. mutta 1/8" kierteellä toi on kuten yllä jo sanottiin.
 
Kokeileppa patterin ilmausavainta ja jakaria, aukeaa tai pää katkeaa sisään. mutta 1/8" kierteellä toi on kuten yllä jo sanottiin.

En edes saa ilmausavainta tuohon, koska ruuvi menny huonoksi edellisen omistajan vuoksi. No mä vaihdan tuohon tuon ruuvin. Ei ole paha hinta.
 
En edes saa ilmausavainta tuohon, koska ruuvi menny huonoksi edellisen omistajan vuoksi. No mä vaihdan tuohon tuon ruuvin. Ei ole paha hinta.
Muista vaan laittaa sekä menoventtiili, että paluuventtiili kiinni. Jos haluat pelata varman päälle, tämänkin jälkeen ilmausruuvi pitää irrottaa todella varovasti, jos jompikumpi venttiili päästää vettä läpi.
 
Itse päästäisin vielä menon/ylemmästä yhdistäjästä paineen pois ja myös tyhjentäisin siitä jonkun verran radiaattoria, vähemmän sotkuista kuin ottaa se ilmaruuvi suoraan irti.
Jos nyt haluaa laiskaksi heittäytyä niin ilmaa vaan tuosta yhdistäjästä. Monasti vanhoissa rakennuksissa joutuu ilmaamaan näin kun kaikki ilmaruuvit on paksun maalin peitossa.
 
Muutettiin kesällä omakotitaloon ja tässä on ollut vähän opettelua asioiden kanssa. Nyt lämmityskauden aikana tullut huomattua, että yläkerrassa on pari patteria, jotka eivät lämpiä. Selvisi, että vesikiertoisen lämmitysjärjestelmän (patterit + märkätiloissa lattialämmitys) täyttöventtiili oli jäänyt kokonaan kytkemättä aikoinaan, jonka takia koko järjestelmän paineet ovat olleet alhaiset (alle 0,5bar). Eli siis järjestelmään ei ole pystynyt täyttämään vettä ollenkaan.... Noh, tämä tuli korjattua nyt viikolla kun putkimies kävi tekemässä kytkennän ja järjestelmään on nyt saatu paineet kuntoon. Tämän jälkeen sain myös ilmattua yläkerran patterit niin, että ilmausruuvista tulee vettä ulos (aiemmin pihisi kyllä hetken mutta vettä ei tullut).

Noh nuo kaksi patteria eivät kuitenkaan lämpiä vieläkään. Yläkerrassa on kyllä lämpeneviäkin pattereita mutta nuo kaksi ei. Satuin näkemään YouTubesta jonkun videon, jossa puhuttiin patteriverkoston tasapainotuksesta ja jotenkin paluuputken venttiilin säätämisestä. Koitin omia pattereita tutkia mutten löytänyt kyllä tuollaista venttiiliä, enkä toki uskalla alkaa availemaan mitään ilman varmaa tietoa :D

Tämän näköiset liitännät pattereissa on:

Eli lattiasta tulee kaksi putkea. Osaako joku sanoa, onko tuossa osassa jokin tuollainen venttiili jota säätämällä saisi verkostoa tasapainoitettua? Vai etsinkö ihan väärästä paikasta?
 
Osaako joku sanoa, onko tuossa osassa jokin tuollainen venttiili jota säätämällä saisi verkostoa tasapainoitettua?
Omasta putkimieslarppaamosta löytyy noita linkkiä vastaavia yksiputkikykennällä tehtyjä pattereita sekä hyvin samannäköisiä tavallisia kaksiputkikytkentöjä. Jälkimmäisessä on termostaatin alla piilossa tasapainotukseen käytettävä virtauksen esisäätö/rajoitus, ensimmäisessä ei. Kummassakaan ei paluupuolella alhaalla ole säätöä, mutta sulku on.

Tilanteessasi näin tee-se-itse -henkilönä unohtaisin tasapainotuksen aluksi ja tarkistaisin helpoimmat ekana: onhan sulku auki, siellä alhaalla hatun alla. Sitten termari irti ja tarkistus ettei venttiilien neula ole jumissa. Pitäisi liikkua helposti kun jollain kovalla varovasti painaa. Jakoavain ja kuusiokoloavaimet pitäisi riittää työkaluiksi, paineita ei tarvitse päästää pois. Jos ei noilla lähde selviämään ja ilmaus tarkistettu moneen kertaan niin odotellaan amatimiesten vihjeet seuraavaksi ;)

(Noissa meille sattuneissa 1 vs 2 -putkiliittimissä on meno ja paluu eri tavalla, liekö oikeat putkimiehet jo rakennusaikana 90-luvulla menneet lankaan kun saman näköisiä mutta päinvastoin kytkettäviä kamoja ollut työmaalla. Ollut siitä asti osassa pattereista kierto väärin päin sen 30 vuotta, jos ei ole vasta myöhemmissä rempoissa sössitty. Patterit lämpesivät vain reunasta... Infrapunamittarilla tarkistin miten alkoi lämpö kiertää kun termarin avasi jäähtyneestä patterista. Niistä kun käänsi kierron niin alkoivat lämmetä tasaisesti.)
 
Viimeksi muokattu:
Omasta putkimieslarppaamosta löytyy noita linkkiä vastaavia yksiputkikykennällä tehtyjä pattereita sekä hyvin samannäköisiä tavallisia kaksiputkikytkentöjä. Jälkimmäisessä on termostaatin alla tasapainotukseen käytettävä virtauksen esisäätö/rajoitus, ensimmäisessä ei. Kummassakaan ei paluupuolella ole säätöä, mutta sulku on.

Tilanteessasi näin tee-se-itse -henkilönä unohtaisin tasapainotuksen aluksi ja tarkistaisin helpoimmat ekana: onhan sulku auki, siellä alhaalla hatun alla. Sitten termari irti ja tarkistus ettei venttiilien neula ole jumissa. Pitäisi liikkua helposti kun jollain kovalla varovasti painaa. Jakoavain ja kuusiokoloavaimet pitäisi riittää työkaluiksi, paineita ei tarvitse päästää pois. Jos ei noilla lähde selviämään ja ilmaus tarkistettu moneen kertaan niin odotellaan amatimiesten vihjeet seuraavaksi ;)

(Noissa meille sattuneissa 1 vs 2 -putkiliittimissä on meno ja paluu eri tavalla, liekö oikeat putkimiehet jo rakennusaikana 90-luvulla menneet lankaan kun saman näköisiä mutta päinvastoin kytkettäviä kamoja ollut työmaalla. Ollut siitä asti osassa pattereista kierto väärin päin sen 30 vuotta, jos ei ole vasta myöhemmissä rempoissa sössitty. Patterit lämpesivät vain reunasta... Infrapunamittarilla tarkistin miten alkoi lämpö kiertää kun termarin avasi jäähtyneestä patterista. Niistä kun käänsi kierron niin alkoivat lämmetä tasaisesti.)

Kiitos vastauksesta. Tuloveden termarin osalta homma on kunnossa, siitä koko vyyhti itseasiassa lähti liikkeelle eli vaihdoin uuden termarin (tuohon isoimpaan patteriin, jonka huomasin olevan kylmä, toinen kylmä patteri on pienempi mutta olen nyt tuohon isoon keskittynyt) ja samalla tsekkasin, että neula liikkuu ok. Nyt koko termari on irti kun olen tässä eri asioita testaillut :)

Tällä hetkellä kun pusken vähän normaalia kovempaa lämmitystä verkostoon niin tuon kylmän patterin tuloputki lämpenee hieman (merkittävästi vähemmän kuin toimivien patterien) ja vasen yläkulma (jossa tulo on) on hieman selvästi lämpöä saanut, ei kuitenkaan lämmin. Toinen puoli patterista on täysin kylmä. Kyseessä on siis iso patteri.

Tässä vielä kuvat itse murheenkryynistä:

Termostaatin venttiili, valkoinen muoviosa on termostaatin sovittimesta:
07388360-dd4a-45d5-a3be-4f5b9f5b9227


Tulo- ja meno:
f2fa0f4c-239b-43de-b814-598d3dadc9fe


Ymmärsinkö siis oikein, että tuossa kuvassa vasemmalla olevan "hatun" voi avata ja sieltä tarkistaa venttiilin asennon?

EDIT: Sen verran vielä lisäystä, onko mahdollista että jokin samassa kierrossa olevan, aiemman patterin kohdalla on tuo paluuventtiili kiinni/tukossa, eli siitä syystä ei sitten tälle (ja toiselle kylmälle) patterille vesi tule?
 
Meillä yläkerran patteri otti useamman ilmauskierroksen, tiedä sitten missä se ilma jumitti.
 
Alempi osa (eli tuo jakokappale) tukossa. Kierräppä sitä kiinni ja auki muutaman kerran.

Noita vastaavia mutta TA:n ja Oraksen valmisteita on tullut useampi vaihdettua juuri saman ongelman takia.

Täyttöventtiili kokonaan asentamatta Tätä ei olekaan aiemmin tullut vastaan. Mistähän järjestelmä on aikanaan täytetty?
 
Alempi osa (eli tuo jakokappale) tukossa. Kierräppä sitä kiinni ja auki muutaman kerran.

Noita vastaavia mutta TA:n ja Oraksen valmisteita on tullut useampi vaihdettua juuri saman ongelman takia.

Täyttöventtiili kokonaan asentamatta Tätä ei olekaan aiemmin tullut vastaan. Mistähän järjestelmä on aikanaan täytetty?
Tuon jakokappaleen hatun allahan on sitten kaksi erikokoista kuusiokoloa. Toisesta säädetään onko käytössä 1 vai 2-putkijärjestelmä ja toisesta virtaus (en muista oliko 8mm ja 6mm)
En voi väittää olevani ammattilainen noiden suhteen todellakaan, mutta pariin rivariin olen ollut tekemässä peksien vaihtoa ja samalla vaihtui nuo rungot. Aika helvetinmoinen homma oli saada säätöihin.
Täyttö tapahtui lämppäristä ainakin tuolloin.
 
Tuon jakokappaleen hatun allahan on sitten kaksi erikokoista kuusiokoloa. Toisesta säädetään onko käytössä 1 vai 2-putkijärjestelmä ja toisesta virtaus (en muista oliko 8mm ja 6mm)
Tähän sanoisin että riippuu valmistajasta. Danfossilla on eri kamppeet 1- ja 2-putkisiin: RA-K vs RA-KE. Olisiko ollut muun valmistajan rungot kyseessä? En huomaa dokkareissa mainintaa k.o. asetuksesta.
 
Tähän sanoisin että riippuu valmistajasta. Danfossilla on eri kamppeet 1- ja 2-putkisiin: RA-K vs RA-KE. Olisiko ollut muun valmistsjan rungot kyseessä? En huomaa dokkareissa mainintaa k.o. asetuksesta.
Oikein, eri valmistajilla on eri toimintaperiaatteet. Muistaakseni TA:n venttiilissä toisella tehdään säätö ja toinen sulkee koko roskan.
 
Siis toki tiedän useamman eri vaihtoehdon täyttämiseen. Luulisi myös asentajan jossain vaiheessa miettineen, että jotain tästä nyt puuttuu
Jos vähän vanhempi talo, niin eihän noita järjestelmiä joskus 50v-100v sitten ihan samalla tavalla tehty kuin tänä päivänä. Joku isäntä tehnyt itse ja eihän tuo käytännössä ole välttämätön. Yksi asia lisää joka saattaa jumittua tai vuotaa ja säästö alkaa ässällä. Vielä tänä päivänäkin näkee sellaisia suorituksia ihan oikeilta putkimiehiltä että ihmetyttää välillä. Alahan ei vaadi mitään koulutuksia tai kokemusta. Oikeastaan osatakaan ei tarvi jos työntekijöistä on pulaa.
 
Tähän sanoisin että riippuu valmistajasta. Danfossilla on eri kamppeet 1- ja 2-putkisiin: RA-K vs RA-KE. Olisiko ollut muun valmistajan rungot kyseessä? En huomaa dokkareissa mainintaa k.o. asetuksesta.
Oikein, eri valmistajilla on eri toimintaperiaatteet. Muistaakseni TA:n venttiilissä toisella tehdään säätö ja toinen sulkee koko roskan.
No tämähän se. Allekirjoittanut näperteli juurikin TA:n parissa.
 
Tämän näköiset liitännät pattereissa on:
Jo saamiisi vinkkeihin lisäyksenä: kannattaa myös selvittää kumman järjestelmän, 1- vai 2-putkisen, mukaan pattereille on vedetty putket ja että osat on järjestelmään oikeat (ottaen huomioon että siellä saattaa olla muitakin "luovia" ratkaisuja kuin täytön puute). Lämmönlähteeltä/jakotukeilta menot ja paluut laskemalla päässee alkuun...
kylmän patterin tuloputki lämpenee hieman (merkittävästi vähemmän kuin toimivien patterien)

1-putkisessa linjan ensimmäinen patteri saa kuumimman veden. Danfossin kytkentärunko päästää osan kuumasta suoraan seuraavalle, mutta mukana menee myös patterin paluuvesi, eli linjan viimeisellä tulovesi on jonkin verran viileämpää. Jos yksiputkijärjestelmä käytössä, niin muoviputket pitäisi olla lämpimät vaikka kylmäksi jäävässä patterissa olisi termari sulkenut tai jakokappaleelta tukossa kuten Tiutau arveli. Jos olisi täysin tukossa, niin koko linja pitäisi olla kylmä.

2-putkisessa taas jakotukeilta lähtee joka patterille omat menot ja paluut. Jos termari sulkee patterin kierron, niin tämän patterin putketkin jäähtyy kun kierto loppuu niistäkin.

E: ja toki mahdollista molempien sekoitus kuten allekirjoittaneella: joka huoneeseen lähtee kaksiputkisena, mutta huoneissa joissa on kaksi patteria ne on kytketty huoneen "sisällä" yksiputkisena ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos paljon vastauksista! Taas oppii uutta. Täytyy tänään tsekkailla tuota paluuventtiiliä.

Talo on 2005 rakennettu, joten kummastuttaa kyllä to täyttöventtiilin kytkennän puute. Samaa ihmetteli molemmat putkimiehet, jotka tilannetta tuli toteamaan ja asentamaan liitännän. Tosiaan järjestelmä on jostain aikoinaan täytetty, onko mahdollista että vain kerran...? Anyway, outoa, lopputarkastuksen kuitenkin läpäissyt ja kaikki... Eipä näitä taideta kauhean tarkasti valitettavasti katsoa :facepalm:

Tuon jälkeen, kun täyttöventtiili saatiin kytkettyä ja paineet järjestelmään kuntooon niin tuon yläkerran ison patterin jouduin ilmaanaan kolme kertaa, välissä aina täytin järjestelmän paineet takaisin n. 1bar. Lopulta sitten 3. kerralla sieltä patterista alkoi tulla vettä.

Teknisestä tilasta menee mielestäni kahdet lähdöt eli niin, että alakerran pattereille lähtee oma kierto ja yläkertaan oma kierto. Jokaiselle patterille siis ei lähde kuitenkaan omia, eli tämä on sitten ilmeisesti 1-putkijärjestelmä?

EDIT: Lisäyksenä vielä tuohon täyttöventtiiliasiaan, hauskinta on vielä se, että tuloveden putkessa siis kyllä törrötti tuo täyttöventtiili pystyssä, mutta sitä ei oltu kytketty lämmityskiertoon tai siis yhtään mihinkään. Siitä kun olisi venttiiilit avannut niin olisi vesi ruiskunut kovalla paineella teknisen tilan kattoon :D Tämänkin takia ihmetyttää, ettei muka kukaan tarkastaja tuota ole huomannut. Isäpuoleni, jonka kanssa alunperin tätä lähdin ihmettelemään, näytti heidän omasta järjestelmästään tuon täytön ja juurikin samanlaisesta venttiilistä kuin joka meilläkin on. Tuntui vain käsittämättömältä, että se olisi voinut jäädä kytkemättä jonka takia tutkittiin pitkään järjestelmää miettien, onko jokin toinen venttiili jossain sitten, mutta pakko oli lopulta päätyä siihen, että kytkentä on tekemättä ja näin lopulta putkimieskin sitten vahvisti.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin lisää tietoa ja... outouksia. Lähdin tosiaan yläkerran pattereista noita paluuventtiilejä tarkastamaan. Vaikea nyt sanoa suoraan mitään, vaikuttivat että kaikki olisivat olleet auki? Väänsin niitä sitten kaikkia vähän kiinni ja auki (joku tuossa yllä mainitsi, että voivat olla jumissa), pyrin jättämään kuitenkin kaikki aikalailla auki.

Noh päätin sitten, että selvitän nyt, missä järjestyksessä nuo patterit kierrossa ovat. Laitoin vähän enemmän tehoa lämmitykseen ja lähdin mittarin kanssa seuraamaan putkia. Ensimmäisenä lämpiää vaatehuone (se on aikalailla suoraan teknisen tilan yläpuolella joten tekee järkeä). Seuraavana lämpiää makuuhuoneen (jossa siis vaatehuone on) patteri. Mutta... oudosti siinä patterissa lämmin putki on se, joka tuon paluuventtiilin kytkennän mukaan pitäisi olla kytkettynä paluuveteen (tai siis seuraavalle patterille)?? Eli siis tätä kuvaa lainatakseni:

1000005352-png.1243418


Tuo putki, joka lämpenee ensin, eli oletettavasti on tulovesi, on kytketty tuohon kuvassa oikeanpuoleiseen kohtaan. Tuo vesi putki oli ulkoa mitattuna (halvalla mittarilla) n. 30C, patteri siis lämpiää kyllä, mutta tuo toinen putki, jonka pitäisi olla siis se, joka kiertää seuraavaan patteriin, ja on kytketty tuohon kuvan vasemman puoleiseen kytkentään, on nyt n. 20C.

Eihän tuolle voi mitään järkevää selitystä olla? Mainittakoon, että kierrossa seuraavat patterit kyllä on lämmenneet aiemmin, pl. nuo kaksi joista olen maininnut ja ovat olleet kokonaan kylminä. Nyt tosin ei ainakaan vielä ole lämmennyt seuraavatkaan patterit... Oletettavasti tuo (virheellinen?) kytkentä aiheuttaa aikamoisen häiriön tuohon kohtaa kiertoa jonka takia lämmin vesi ei ns. loppuun asti kierrä?

EDIT: Lisätään vielä kuva, sillä tuo kytkentä on hieman erilaisella "tukilla" kun tuossa kokonaan kylmässä patterissa, eli voiko tuo vaihdella niin, että tuohon kytkentään pitääkin kytkeä noin päin?

00d82078-7768-4e53-8131-74a05ea40ace


Eli tässä kuvassa, tuo vasen putki on merkittävästi lämpimänpi kuin oikea.

EDIT2: Heh, pahoittelut nyt tästä säädöstä ja spämmistä, mutta mutta. Alakerrassa on pattereita, jotka ovat samanlaisella tukilla ja yhdessä oli tukki toisinpäin, josta näkyy kytkentäohje:

568174e2-0949-4ec2-8555-4d53fa935d6b


Eli on tuo sittenkin ilmeisesti ihan oikeinpäin kytketty!
 
Viimeksi muokattu:
Tästä tuli nyt vähän blogi, pahoittelut, bare with me!

Otin nyt tuon makuuhuoneen patterin paluuventtiilin syyniin. Silloin kun sitä aiemmin ekaa kertaa vähän kiristelin/löysäsin niin ihmettelin, kun se tuntui pyörivän tyhjää. Vasta kun vähän painoi ja kunnolla väänsi kireämmälle, se tuntui purevan. Käänsin sitä tosiaan reilusti kiinni ja sitten vielä auki. Nyt näiden viimeisimpien tutkimusten jälkeen otin sen uudestaan tarkasteluun ja olin ilmeisesti jättänyt sen nyt liian kireälle, eli venttiili oli melkein kokonaan kiinni. Löysäsin sitä nyt reilusti niin näytti heti mittarin mukaan, että seuraavalle patterille lähti lämpimämpää vettä.

Joten, ainakin nyt opin tuon paluuventtiilin logiikan :D Seuraan nyt miten tuo lämpö lähtee seuraaville pattereille ja katson, onko jokin
ongelmakohta jossain seuraavan patterin kohdalla...
 
Jokaiselle patterille siis ei lähde kuitenkaan omia, eli tämä on sitten ilmeisesti 1-putkijärjestelmä?
Kyllä. (Ellei sitten jossain piilossa ole jakotukkeja tms mistä vielä haaroittuu.)

Jos ja kun siellä on oikeat osat, niin linjan putkissa pitäisi lämmin kiertää vaikka kaikki patterit on kiinni.

Eli on tuo sittenkin ilmeisesti ihan oikeinpäin kytketty!
Näillä kivasti riski asennusvirheille kasvaa kun erilaisia osia samassa järjestelmässä, kuten tuolla aiemmin omista tutkimuksistani kirjoitin :)

Kotikonstein nuo voi tarkistaa sulkemalla termostaatilta patteri, kun jäähtynyt niin kerralla täysille. Samalla mittaat, että alkaa lämmetä ensin ylhäältä tulon kohdalta ja alhaalta pysyy paluun kohdalta viileäpänä.

E:
Eli tässä kuvassa, tuo vasen putki on merkittävästi lämpimänpi kuin oikea.
Ja taas tarkistaisin, että on oikeanlaista osaa käytetty ja/tai oikeassa säädössä (vrt Maklaitin viesti yllä). Jos yksiputkijärjestelmässä on kaksiputkiseen tarkoitettu (tai säädetty) jakokappale tuossa kohtaa, niin sen patterin termostaatti kun sulkeutuu ei kierto enää toimi. Ja silloinkin kun kiertää, niin seuraavalle patterille menisi "liian" viileää, pelkkää patterin paluuvettä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon jälkeen, kun täyttöventtiili saatiin kytkettyä ja paineet järjestelmään kuntooon niin tuon yläkerran ison patterin jouduin ilmaanaan kolme kertaa, välissä aina täytin järjestelmän paineet takaisin n. 1bar. Lopulta sitten 3. kerralla sieltä patterista alkoi tulla vettä.
Miten kaukolämpötalon vesikiertoisen lattialämmityspiirin ilmaus, meneekö DIY+youtube+iotech ohjeilla? Minkälaiset ohjeet alan foorumitalenteilla?
Samalla tavalla 1bar olen pitänyt lattiaputkistossa.
 
Ja taas tarkistaisin, että on oikeanlaista osaa käytetty ja/tai oikeassa säädössä (vrt Maklaitin viesti yllä). Jos yksiputkijärjestelmässä on kaksiputkiseen tarkoitettu (tai säädetty) jakokappale tuossa kohtaa, niin sen patterin termostaatti kun sulkeutuu ei kierto enää toimi. Ja silloinkin kun kiertää, niin seuraavalle patterille menisi "liian" viileää, pelkkää patterin paluuvettä.

Jep, tuossa kun tuota makuuhuoneen patterin venttiiliä säädin niin huomasin, että siinä on tosiaan yksi isompi säätö (mallia 14 tai 16mm kuusiokolo näin silmällä arvioituna) ja sitten tuo pienempi (6mm varmaan), jota siis säädin. Aika moskainen/ruosteinen kyllä tuo kokonaisuus tuolla hatun alla on, joten en näe mitään merkintöjä ainakaan siitä. Oletin, että tuosta isommasta vääntämällä lähtisi koko venttiili irti tms. joten en siihen koskenut enkä varmaan tule koskemaankaan, saa ammattilainen sitten arvioida jossei tämä näillä säädöillä lähde paranemaan.

Tosiaan tuota kiertoa kun nyt tullut tutkittua niin tuo isoin patteri, joka siis kylmänä ollut, on kierron toiseksi viimeisenä. Sen jälkeen on enää yläkerran vessan, erittäin pieni patteri. Tuolla isolle patterille tulee nyt n. 20-21 asteinen vesi (kierron alussa 35-40, nämä luvut siis pexiputkesta mitattuna eli itse vesi lienee kyllä vähän lämpimämpää), joten ymmärrettävää, ettei se oikein tunnu lämpeävän. Vähän nyt hankaloittaa tilanteen tutkimista kun kattila puskee vähän vaihdellen lämpöä, ulkolämpötilan mukaan kun se säätyy nyt ja olen vain hienosäädöstä laittanut täysille, jotta puskisi nyt lämpimämpää.

Noh mutta, ehkä tämä tästä, ainakin nyt tiedän missä järjestyksessä nuo patterit kierrossa ovat ja tuon paluuventtiilin säädöllä ainakin oli merkitystä tuon makuuhuoneen patterin kohdalla. Testasin nyt laittaa tuon makuuhuoneen patterin termostaatin kokonaan kiinni jolloin se kyllä (tietenkin) nosti seuraavan patterin lämpötilaa.

Onko tuo kuitenkaan normaalia, että kun termari on kokonaan auki (EDIT: väärin, ei kokonaan auki mutta "normaalisti" eli niin, että patteri ja huone lämpiää) niin yhden patterin kohdalla on noin iso lämpötilaero tulo- ja menoveden osalta? Eli tuohon patteriin kun tuli sisään n.n 35C niin ulos näytti menevän vain n. 25C. Eli 10 asteen tiputus yhden patterin kohdalla... Tuo patteri on siis isohko mutta pienempi kyllä kun tuo isoin, kylmä patteri joka kierron lopussa on.
 
Autotallissa (lämmin ympäri vuoden) vesipiste ja tallin ulkoseinässä kuvan mukainen vesipostiventtiili. Ongelmana on nyt se, että huolimatta miten kireälle tuon vestipostiventtiilin kiristää, se tiputtaa jatkuvasti vettä. Saa ainoastaan loppumaan sulkuventtiilin sulkemalla, mutta tämän jälkeen ei sitten tallissa oleva hanakaan luonnollisesti toimi.

Kyssäri: Voiko tommoselle vesipostiventtilille ite tehdä jotain, vai tarviiko putkaria? Sopisi sekin, että saisi sen talven ajaksi kokonaan tukittua ja keväällä sitten vois putkari tulla vaihtamaan koko pascen, jos sieltä on joku tiiviste mennyt tms.

1-1458.jpg
 
Nimenomaan siksi nuo alkavat tiputtaa, että ne on väännetty liian tiukalle. Vesi sulkeutuu hyvinkin kevyellä kierrätyksellä ja sen jälkeen vesiposti valuu tyhjäksi. Sulku vesipostille pitäisi olla talvet kiinni. Ja siksi sillä pitäisikin olla oma sulku. Pystyt kyllä vaihtamaan varaosan itsekin jos vähän tutustut varaosakuvaan
 
Nimenomaan siksi nuo alkavat tiputtaa, että ne on väännetty liian tiukalle. Vesi sulkeutuu hyvinkin kevyellä kierrätyksellä ja sen jälkeen vesiposti valuu tyhjäksi. Sulku vesipostille pitäisi olla talvet kiinni. Ja siksi sillä pitäisikin olla oma sulku. Pystyt kyllä vaihtamaan varaosan itsekin jos vähän tutustut varaosakuvaan

Thanks, venttiilissä tosiaan lukee isolla että don't over tight, ja viime vuodet on talvet pysynyt hyvin tiputtamatta. Vesipostille ei valitettavasti ole omaa sulkua. Räjätyskuva näytti aika simppeliltä, mutta vaikea siitä on tunnistaa että mitä pitäisi itse vaihtaa. Pitää odottaa että kelit lauhtuu ja tutkia tarkemmin.
 
Thanks, venttiilissä tosiaan lukee isolla että don't over tight, ja viime vuodet on talvet pysynyt hyvin tiputtamatta. Vesipostille ei valitettavasti ole omaa sulkua. Räjätyskuva näytti aika simppeliltä, mutta vaikea siitä on tunnistaa että mitä pitäisi itse vaihtaa. Pitää odottaa että kelit lauhtuu ja tutkia tarkemmin.

Joko lautanen: Oras 438281V
Tai sisärunko Oras 438092

Purat vanhan niin näet kumman tarvitsee ja samalla asennat vesipostille oman sulun kun joudut vedet katkomaan kuitenkin.
 
Postasin näköjään tämän kuusi vuotta vanhaan kuolleeseen ketjuun. Laitetaan tänne, luulen että tämä on oikea paikka tälle.

1. Onko kuvan mukainen läpivienti omakotitaloon tehty oikeaoppisesti? Kuvan komposiittiputket tehty n. 5v sitten keittiöön LVI firman toimesta ja lattiasta löytyi vuotovaurio kun purettiin vanhaa kaappia pois. Eikö noi läpiviennit tehdä kurttuputken sisällä / läpivientiputkessa, juuri tällaisten vaurioiden estämiseksi? Eikö allaskaappiinkin pitäisi asentaa hyllyn läpi menevän putken kohdalle vuotokaulus?

putkien läpi.jpg

2. Seinien uudelleenlevyttämisen esteenä on vanhat valurautaputket ja lämmityspatterit. Pitääkö patterit ottaa pois seinästä vai uskaltaako tehdä niin, että tekee puusta telineet pattereille joihin varovasti vääntää patterit putkineen hieman irti seinästä? Onko tässä riski, että vanhat 70-luvun putket risahtavat paskaksi tai jokin muu korkkaa?

3. Onko hyvää ja toimivaa Home Assistiin sopivaa pesukoneen hanaliitäntää / venttiiliä älyn päähän?j

4. Mistä lähteä selvittämään vikaa jos lämminvesivaraaja ei tuota lämmintä vettä? Sulakkeet tarkistettu ja on kyseessä ns. hybridivaraaja, mikä lämmittää itsensä niin sähköllä kuin öljyllä.

5. Magnaani- ja rautapitoinen vesi. Meillä on oma kaivo, jota ei olla vielä ehditty puhdistaa. Paikalliset on sanoneet, että alueella on magnaania ja rautaa vedessä ja vesi onkin hivenen kellertävää ämpäriin laskiessa. Kannattaako tätä varten hankkia erilliset suodattimet vai onko täysin harmitonta? Mietin myös, miten eri kodinkoneet reagoi tällaiseen.

6. Käyttöveden paine. Meillä on 4bar painesäiliö kaivolta tulevan vesiliittymän päässä. Pyynti on pidetty vanhan asukkaan neuvosta n. 3,5-3,7bar välillä, että säiliö ei rasittuisi ollessaan ns. maksimeissa. Tuntuu kuitenkin, että paine on aika heikko tavalliseen käyttöön, kahden hanan yhtäaikainen käyttö laskee jos selvästi painetta. Paljonko paineen pitäisi olla, jotta eri vesipisteiden käyttö ei vaikuta toisiinsa näin selvästi?
 
Mikä tämän säätimen/venttiilin/mikälie tarkoitus on?

53d9eefe-8166-4875-a11f-4aa7fff298a2


Omaan ongelmaan (jota yllä puitu) lisäten hieman, niin näyttää siltä että yläkertaan lähtee yksi kierto pattereille (jossa 6 patteria yhteensä, 2 pientä, 3 keskikokoista ja yksi iso) kun taas alakertaan, joissa lämpöä riittää, lähteekin näköjään kaksi eri lähtöä (alakerrassa on vain 4 patteria, kaikki toki isoja, eli luultavasti 2 patteria per kierto). Tuo yläkertaan lähtevä meno on putkistossa ennen näitä alakertaan lähteviä menoja. Tuo yo. kuva on yläkerran paluukierron putkesta.

Tuosta kun paluuputkia kädellä vertailin (ei ollut mittaria mukana) niin yläkertaan menivien putkien (meno ja paluu) lämpötilaero oli huomattavasti isompi kuin alakerran kierron vastaava. Tämä toki oli tullut jo huomattuakin tuossa aiemmin mittailessa eli tosiaan yläkertaan kun ensimmäiselle patterille menee se 35-40C niin viimeiselle menee enää n. 20C vesi (pexiputken pinnasta mitaten joten ei ole kovin tarkka itse mittaus, mutta tuo lämpötilaero kyllä ihmetyttää).

Onkohan niin, että tuo on mitoitettu väärin, eli yksi kierto ei ole tarpeeksi tuolle määrää pattereita joita yläkerrassa on...
 
Mikä tämän säätimen/venttiilin/mikälie tarkoitus on?

53d9eefe-8166-4875-a11f-4aa7fff298a2


Omaan ongelmaan (jota yllä puitu) lisäten hieman, niin näyttää siltä että yläkertaan lähtee yksi kierto pattereille (jossa 6 patteria yhteensä, 2 pientä, 3 keskikokoista ja yksi iso) kun taas alakertaan, joissa lämpöä riittää, lähteekin näköjään kaksi eri lähtöä (alakerrassa on vain 4 patteria, kaikki toki isoja, eli luultavasti 2 patteria per kierto). Tuo yläkertaan lähtevä meno on putkistossa ennen näitä alakertaan lähteviä menoja. Tuo yo. kuva on yläkerran paluukierron putkesta.

Tuosta kun paluuputkia kädellä vertailin (ei ollut mittaria mukana) niin yläkertaan menivien putkien (meno ja paluu) lämpötilaero oli huomattavasti isompi kuin alakerran kierron vastaava. Tämä toki oli tullut jo huomattuakin tuossa aiemmin mittailessa eli tosiaan yläkertaan kun ensimmäiselle patterille menee se 35-40C niin viimeiselle menee enää n. 20C vesi (pexiputken pinnasta mitaten joten ei ole kovin tarkka itse mittaus, mutta tuo lämpötilaero kyllä ihmetyttää).

Onkohan niin, että tuo on mitoitettu väärin, eli yksi kierto ei ole tarpeeksi tuolle määrää pattereita joita yläkerrassa on...
Linjasäätöventtiili.
Siitä pystyy sananmukaisesti säätämään ja myös mittaamaan virtausta.
 
3. Onko hyvää ja toimivaa Home Assistiin sopivaa pesukoneen hanaliitäntää / venttiiliä älyn päähän?j
Meillä on ollut nyt ~puoli vuotta tämä Ikean -laite, eikä ainakaan vielä ole mitään pahaa sanottavaa. Zigbee2MQTT:llä kiinni Home Assistantissa, mutta pääasiallisestä käytetään mukana tulleesta napista, josta painettuna venttiili menee automaattisesti kiinni neljän tunnin jälkeen.
 
Meillä on ollut nyt ~puoli vuotta tämä Ikean -laite, eikä ainakaan vielä ole mitään pahaa sanottavaa. Zigbee2MQTT:llä kiinni Home Assistantissa, mutta pääasiallisestä käytetään mukana tulleesta napista, josta painettuna venttiili menee automaattisesti kiinni neljän tunnin jälkeen.

Onko nää venttiilit sertifikaatilla, että kelpaa vakuutusyhtiölle jos vuotovahinko sattuu kohdalle?
 
Kysytääs täältä vinkkiä vielä. Kuvan mukainen oraksen keittiöhana, jossa on pesukoneventtiili. Ongelmana on jumitteleva toiminta, aika-ajoin tuota pitää kiertää niin kovaa, ettei meinaa näpit riittää.

Paria sivua aiemmin oli linkattu varaosakatalogi ja huolto-ohjeet. Sen verrna pääsin käsiksi, että kyseessä on pesukoneventtiili mallia 1986-2003/Oras Safira.

Johtuukohan tuo jumittelu noiden liukuvien osien jumittelusta ja ongelma ratkeaisi rasvalla, vai kannattaako suoriltaan vaihtaa uudet värkit? Tuossa kokoonpanossa on ainakin tuo hanan tappi sellainen, mitä ei varsinaksesti tarvitse uusia, koitin katsella tuota rakennetta ja tulin siihen tulokseen, ettei syynä nyt todennäköisesti ole ainakaan mikään käytössä kiristyminen vaan ennemmin joku sisuskalujen kuluminen.
 

Liitteet

  • IMG20240115143256.jpg
    IMG20240115143256.jpg
    188,6 KB · Luettu: 74
Eikös tuo malli ole jotain 40-50 vuotta vanha?Minä kyllä vaihtaisin jo uuden tuohon tilalle.
 
Eikös tuo malli ole jotain 40-50 vuotta vanha?Minä kyllä vaihtaisin jo uuden tuohon tilalle.
No kyseessä on vuonna 99 rakennettu talo, eli ei se hana sen vanhempi ole. Vaihdoin sen vedenmäärää kontrolloivan mekanismin suihkuhanaan tiputtelun vuoksi, johon sain tässä ketjussa vinkit pari sivua sitten ja kun tuo nyt vähän jumisesti aukeaa ja sulkeutuu, niin ajattelin kysäistä vinkkejä.

Mitä suosittelet, että tuohon vaihdetaan? Koko tuo tiskikonehanan mekanismikokonaisuus? Osia saa erillisinäkin, joten voishan tuon käyttää auki ja koittaa arpoa varaosatarvetta.
 
Kysytääs täältä vinkkiä vielä. Kuvan mukainen oraksen keittiöhana, jossa on pesukoneventtiili. Ongelmana on jumitteleva toiminta, aika-ajoin tuota pitää kiertää niin kovaa, ettei meinaa näpit riittää.

Paria sivua aiemmin oli linkattu varaosakatalogi ja huolto-ohjeet. Sen verrna pääsin käsiksi, että kyseessä on pesukoneventtiili mallia 1986-2003/Oras Safira.

Johtuukohan tuo jumittelu noiden liukuvien osien jumittelusta ja ongelma ratkeaisi rasvalla, vai kannattaako suoriltaan vaihtaa uudet värkit? Tuossa kokoonpanossa on ainakin tuo hanan tappi sellainen, mitä ei varsinaksesti tarvitse uusia, koitin katsella tuota rakennetta ja tulin siihen tulokseen, ettei syynä nyt todennäköisesti ole ainakaan mikään käytössä kiristyminen vaan ennemmin joku sisuskalujen kuluminen.

Tuolla tulee kuntoon.

Voit toki purkaa ja rasvata, mutta noi keramiikkalevyt kuluu ajansaatossa eikä välttämättä tule enää kuntoon.

Screenshot_2024-01-15-17-10-07-71_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
Tuolla tulee kuntoon.

Voit toki purkaa ja rasvata, mutta noi keramiikkalevyt kuluu ajansaatossa eikä välttämättä tule enää kuntoon.

Screenshot_2024-01-15-17-10-07-71_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
Siis tuo kokoonpano osatunnuksella 5? Se lienee aika turvallinen valinta, mietin vaan, että riittääkö käytännössä noi keramiikkaosat vaihtaa?
 
Linjasäätöventtiili.
Siitä pystyy sananmukaisesti säätämään ja myös mittaamaan virtausta.

Kiitos tästä! Näyttää tosiaan olevan tuollainen sekä yläkerrasta tulevassa paluuputkessa että alakerran kierron paluuputkessa (vain toisssa tosin, tuossa ns. kierron viimeisessä ei ole, alakertaa siis lähtee kaksi kiertoa). Kun ongelma nyt on se, että yläkertaan ei tunnu riittävän lämmin vesi patterikierrolle, niin olisiko noita säätämällä jotain apua?

Nopeasti piirtäen siis teknisestä tilasta lähdöt ovat näin, ensimmäinen ylöspäin lähtevä on yläkertaan menevä, kaksi viimeistä on alakertaan. Mustissa ympyröissä on nuo linjasäätöventtiilit. Jos tilanne on se, että yläkertaan ei meinaa lämmin vesi riittää niin auttaisiko jomman kumman linjaventtiilin säätö? Molemmat näyttävät nyt olevan asetettu tuohon arvoon 10 (kokonaan auki?)
1705341170947.png


Vai onko noi sellasia ettei noita saisi itse säädellä?
 
Kiitos tästä! Näyttää tosiaan olevan tuollainen sekä yläkerrasta tulevassa paluuputkessa että alakerran kierron paluuputkessa (vain toisssa tosin, tuossa ns. kierron viimeisessä ei ole, alakertaa siis lähtee kaksi kiertoa). Kun ongelma nyt on se, että yläkertaan ei tunnu riittävän lämmin vesi patterikierrolle, niin olisiko noita säätämällä jotain apua?

Nopeasti piirtäen siis teknisestä tilasta lähdöt ovat näin, ensimmäinen ylöspäin lähtevä on yläkertaan menevä, kaksi viimeistä on alakertaan. Mustissa ympyröissä on nuo linjasäätöventtiilit. Jos tilanne on se, että yläkertaan ei meinaa lämmin vesi riittää niin auttaisiko jomman kumman linjaventtiilin säätö? Molemmat näyttävät nyt olevan asetettu tuohon arvoon 10 (kokonaan auki)

Vai onko noi sellasia ettei noita saisi itse säädellä?
Miksei saisi säädellä. Eipä ne tällä hetkellä mitään säädä jos molemmat ovat täysin auki. Voithan sä testata kuristaa lämpimämpää linjaa vaikkapa viiteen tai vaikka sulkea koko linjan. Jos sillä ei ole vaikutusta, vika ei ole siinä, etteikö toiseenkin linjaan riittäisi kiertoa vaan jossain muussa. Lukitus kuusiokoloa hieman löystyttämällä asteikkoa voi muuttaa ihan vääntämällä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 382
Viestejä
4 549 256
Jäsenet
74 978
Uusin jäsen
Omi77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom