Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Miksei saisi säädellä. Eipä ne tällä hetkellä mitään säädä jos molemmat ovat täysin auki. Voithan sä testata kuristaa lämpimämpää linjaa vaikkapa viiteen tai vaikka sulkea koko linjan. Jos sillä ei ole vaikutusta, vika ei ole siinä, etteikö toiseenkin linjaan riittäisi kiertoa vaan jossain muussa. Lukitus kuusiokoloa hieman löystyttämällä asteikkoa voi muuttaa ihan vääntämällä.

Kiitos, jep täytyy testata tuota noin kun sanoit :) Ainakin selviää taas jotain!
 
Hmmh kyllä minä nyt epäilyni kohdistan tuohon yläkerran makuuhuoneen patteriin, joka on siis kierrossa toisena. Laitoin sulkuja niin että yläkertaan pitäisi suurin osa virtauksesta mennä, ensimmäisen patterin kohdalla tulo- ja paluuputkesta mitattuna lämmöt n. parin asteen sisällä toisistaan. Tuon toisen patterin kohdalla tiputus n. 10 astetta (kun putkesta mitattuna sisään tuli 30-35C niin paluuputki oli vähän yli 20-22C). Patteri myös lämpesi vain yläosasta, alaosan jäädessä aikalailla kokonaan kylmäksi.

Kun palautin koko kierron normaaliksi ja mittailin alakerran pattereita kun alkoivat lämpiämään, niin vaikka isompikin patteri kyseessä niin lämpötilaerot putkien välillä oli aste tai pari.

Koitin tuon yläkerran makuuhuoneen patterin paluuventtiiliä vielä avata ja sulkea (ja taas avata) ja vähän napauttelin siihen myös jakoavaimella, mutta ei se tuntunut vaikuttavan. Pitänee ehkä vaihtaa/vaihdattaa tuohon siis tuo kyseinen venttiili sitten? Se on tosiaan sieltä säädön puolelta hyvin moskainen/ruosteinen, ja sen säätökin tuntuu vähän tönköltä.

Voikohan olla vaikuttanut tilanteeseen se, että järjestelmä on ilmeisemmin vuosikaudet (aiemman omistajan mukaan aina eli n. 20v....) pyörivät vajailla paineilla? Kertyy patterien pohjalle ehkä enemmän moskaa?
 
Paine vaan nostaa sen veden tarpeeksi korkealle että vesi pääsee kiertämään, 50kpa saattaa riittää jos mittauspisteen ja korkeimman pisteen (ylimmän radiaattorin yläreuna) on 5m korkeuden sisällä toisistaan. Ei paine liikuttele "moskia" sieltä radiaattoreista.

Pexeistä vaan on joskus vaikea saaada ilma liikkeelle jos virtausnopeus ei ole tarpeeksi suuri. Esim. pelkästään ilmaruuvista ilmaamalla ilmakuplat eivät väkisin kerkeä tulemaan pois.

Muuten en ota kantaa 1-putkijärjestelmän toimivuuten kun koko "pula-ajan"-viritys on itselle aika vieras.
 
Paine vaan nostaa sen veden tarpeeksi korkealle että vesi pääsee kiertämään, 50kpa saattaa riittää jos mittauspisteen ja korkeimman pisteen (ylimmän radiaattorin yläreuna) on 5m korkeuden sisällä toisistaan. Ei paine liikuttele "moskia" sieltä radiaattoreista.

Pexeistä vaan on joskus vaikea saaada ilma liikkeelle jos virtausnopeus ei ole tarpeeksi suuri. Esim. pelkästään ilmaruuvista ilmaamalla ilmakuplat eivät väkisin kerkeä tulemaan pois.

Muuten en ota kantaa 1-putkijärjestelmän toimivuuten kun koko "pula-ajan"-viritys on itselle aika vieras.

Täällä siis aiemmin oli ongelmana ettei yläkerran parille viimeiselle patterille kiertänyt vesi ollenkaan kun järjestelmä paine oli liian alhainen kun täyttöventtiili oli kytkemättä. Paineet saatu nyt kuntoon ja vesi kiertää, ainakin siis sen puolesta että muutaman ilmauskerran jälkeen alkoi vesi viimein virrata ilmausruuvista noista viimeisistä pattereista. Tuo yläkerran makkarin patteri, joka kierrossa toisena, lämpeni kyllä silloinkin, kuten myös siitä seuraava patteri myös, mutta siihen se sitten aikalailla jääkin.

Kiertovesipumppua olen muuten myös säätänyt, kolmiasteinen säätö siinä löytyy ja ei vaikuta olevan eroa vaikka laittaisi täysille.

Noh mutta eipä näitä auta arvailla, täytyy miettiä mitä sitä tekee, täytynee pyytää ammattimies paikalle seuraavaksi, ei jaksaisi enempiä omaa aikaa tuhlailla.
 
Hmmh kyllä minä nyt epäilyni kohdistan tuohon yläkerran makuuhuoneen patteriin, joka on siis kierrossa toisena. Laitoin sulkuja niin että yläkertaan pitäisi suurin osa virtauksesta mennä, ensimmäisen patterin kohdalla tulo- ja paluuputkesta mitattuna lämmöt n. parin asteen sisällä toisistaan. Tuon toisen patterin kohdalla tiputus n. 10 astetta (kun putkesta mitattuna sisään tuli 30-35C niin paluuputki oli vähän yli 20-22C).
Eiköhän se häikkä ole tuolla patterilla kun se huoneenlämpöön jäähtyneenä lähtee seuraavalle. Olisiko se jakokappale tukossa (tai 2-putkisen asetuksissa) niin, ettei se päästä juuri mitään patterin "ohi" suoraan seuraavalle patterille? Näin ikään:

Alempi osa (eli tuo jakokappale) tukossa. Kierräppä sitä kiinni ja auki muutaman kerran.

Noita vastaavia mutta TA:n ja Oraksen valmisteita on tullut useampi vaihdettua juuri saman ongelman takia.
 
Eiköhän se häikkä ole tuolla patterilla kun se huoneenlämpöön jäähtyneenä lähtee seuraavalle. Olisiko se jakokappale tukossa (tai 2-putkisen asetuksissa) niin, ettei se päästä juuri mitään patterin "ohi" suoraan seuraavalle patterille? Näin ikään:

Jeps, eiköhän se näin ole. Ehkä vielä selvitän jostain miten tuo 1-putki/2-putki asetuksen vaihto tapahtuu (siis oletettavasti pyörittämällä sitä isompaa säätöä tuosta, mutta ei ole mitään merkintöjä ainakaan enää näkyvillä tuossa niin vaikea sanoa onko se vain "käännä niin paljon auki kun pystyy" tai "käännä niin paljon kiinni kun pystyy") ja testaan sen. Sain nyt muuten jotain muutosta tilanteeseen, kun vielä pari kertaa väänsin tuon patterin paluuventtiilin kunnolla kiinni ja auki, ja naputtelin myös tuota jakokappaletta hieman -> nyt kyseinen patteri päästää paremmin läpi, mutta ei lämpeä itse ollenkaan :D Jakokappale on todella lämmin/kuuma, mutta siitä ylöspäin termostaatille menevä putki on korkeintaan hieman haalea, ja termostaatin jälkeen jo sitten ihan kylmä (vaikka termostaatti on auki). Taitaa tosiaan olla pahemman kerran joko säädöiltään sekaisin/jumissa tuo kyseinen jakokappale.

EDIT: Sain selvitettyä tuon patterin jakokappaleen mallin, se on Oraksen (https://storage.googleapis.com/inriver-data/oras/master/ready/files/original/134355_945837-05-14.pdf). Ja tosiaan vaihto 1- ja 2-putkijärjestelmän välillä tapahtuu ruuvaamalla se isompi kuusiokolo kiinni (2-putki) tai auki (1-putki). Tuossa kun viimeistä kertaa tuota paluuventtiiliä säädin eli pienempää kuusiokoloruuvia, niin se ilmeisesti meni pohjaan asti -> jatkoin vielä kääntämistä jolloin kääntyi koko setti -> jakotukki meni 2-putkitilaan. Sen takia se ei nyt lämpeä, mutta päästää kyllä lämmön eteenpäin muille pattereille nyt... yay.

Täytyy huomenna hakea jostain 12mm kuusiokolo, ei sellaista löydy tällä hetkellä, niin saa tuon takaisin 1-putki asetukseen. Voipi tosiaan olla että menee kuitenkin tuo jakokappale vaihtoon, ellei se nyt jotenkin maagisesti alakin toimimaan (eli päästää lämmintä vettä seuraavillekin pattereille) kun sen saan takaisin 1-putki tilaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitus keväällä/kesällä vaihdattaa uudet putket lämmityspattereille, mahdollisesti myös käyttövedelle. Onko tuohon järkeä palkata jotain ulkopuolista valvojaa joka kilpailuttaa urakoitsijat ja katsoo että hommat menee jotakuinkin niin kuin pitää? Millä nimikkeellä tuommoiset hemmot kulkee?
 
Täällä taisi olla lvi-ukkojakin niin kysympä seuraavaa. Arimax 35 ja 2000 litran varaaja. Latauspumppuna on tällä hetkellä 25-60-180.
Kyseeseen tulee siis vain tyhmä pumppu ilman mitään termostaatteja tms. Pumppu on toisinaan hieman nafti joten mieleen tulee vaihtaa tilalle 25-80-180 tai 32-80-180. Ensin mainittu olis halvempi ja silläkin pääsisi vaadittuun vähintään litra/sekunti nopeuteen. kun laittaa täysille. Putket on 32 milliset.
Mielipiteitä?
 
Pikainen kysymys vessan hanan vaihdosta. Piti katsella korkeampaa hanaa vanhan tilalle ja tuli tilattua tuollainen
Korkea Pesuallashana Oras Safira Bide Kromi
Asennuksen yhteydessä tuli kuitenkin tenkkapoo, kun nuo vesiletkut ei sovi vanhojen tilalle eli ilmeisesti kierteet on eri kokoiset tuossa sulkuventtiilin puolella.
Saako tuohon jotain välipalikkaa ja millähän nimellä sellaista osaisi hakea?
 
Pikainen kysymys vessan hanan vaihdosta. Piti katsella korkeampaa hanaa vanhan tilalle ja tuli tilattua tuollainen
Korkea Pesuallashana Oras Safira Bide Kromi
Asennuksen yhteydessä tuli kuitenkin tenkkapoo, kun nuo vesiletkut ei sovi vanhojen tilalle eli ilmeisesti kierteet on eri kokoiset tuossa sulkuventtiilin puolella.
Saako tuohon jotain välipalikkaa ja millähän nimellä sellaista osaisi hakea?

no jos hanassa on vaikkapa 3/8 sk softpexit ja sulkuventtiilissä on vaikkapa 1/4 uk niin 1/4 3/8 supistusnippa. mutta helpompi on varmaan 10 3/8 hananippa vaan siihen sulun päähän. mutta kaikki tämä siis vain on arvailua koska nythän ei ole tiedossa minkälaiset kierteet on ballofixeissä. voihan ne olla myös 8mm lähdöt jollain tarvii oras asennusliitinparin. vai onko kyseessä 1/2 10 ballofixit vai mikä? liittimiä ja välikappaleita löytyy kymmenittäin. joskus jopa tullut millikierteisiä ballofixejä vastaan.

kuva voisi vähän avata asiaa...
 
no jos hanassa on vaikkapa 3/8 sk softpexit ja sulkuventtiilissä on vaikkapa 1/4 uk niin 1/4 3/8 supistusnippa. mutta helpompi on varmaan 10 3/8 hananippa vaan siihen sulun päähän. mutta kaikki tämä siis vain on arvailua koska nythän ei ole tiedossa minkälaiset kierteet on ballofixeissä. voihan ne olla myös 8mm lähdöt jollain tarvii oras asennusliitinparin. vai onko kyseessä 1/2 10 ballofixit vai mikä? liittimiä ja välikappaleita löytyy kymmenittäin. joskus jopa tullut millikierteisiä ballofixejä vastaan.

kuva voisi vähän avata asiaa...
1000006584.jpg

1000006585.jpg

Tuossa on molemmista päistä kuvat.
 
Muutama vuosi sitten, ennen kuin nuo softpexit alkoivat yleistymään, kuulasulkujen 10mm mutterin kierteet saatoi olla mitä tahansa ja harvoin olivat 3/8, pl oikeat Ballox-merkkiset.
Jos mahdollista niin vaihtaisin nuo 10/10 kuulasulut uudempiin.
Toinen vaihtoehto on ottaa vanhasta hanasta pätkät missä on helmen ja mutterin lisäksi jokunen sentti putkea, laittaa ne takaisin noihin kuulasulkuihin, jatkaa suoralla 10-dn10 (eli 3/8) puserrusliittimellä (pehmeän kuparin kanssa pitää myös käyttää tukiholkkia)
 
1000006584.jpg

1000006585.jpg

Tuossa on molemmista päistä kuvat.

vanhasta hanasta mutterit ja uudet kympin helmet ja liitinnippa päähän. noissa on 1/4 kierre. tai sitten ostaa yhen 1/4 10 jatkon niin siinä on mutterit ja helmet. esim onnisen 10 jatkot on 1/4 mutta taas altechin on 3/8.

 
Minkä suuruiseen venytykseen tuollainen nitriilitiivisterengas on asianmukaista asentaa? Casa R120 iv-koneesta meni orkkis tiiviste rikki, niin tilasin räjäytyskuvista arvioiden 80mm tiivisterenkaita. Jonkun verran joutui venyttämään, että sai paikalleen. Mouserilla mitaten tiivisteen paikan halkaisija olisi ollut 90mm. Ajattelin kysyä onko merkitystä, ennen kun laitan 6€ ja tilaan tuosta 85 ja 90mm pussilliset lisää:

Tapauskuvat. Tuossa venytettynä yksi tiiviste paikallaan ja toinen vertailun vuoksi päällä:
 
Minkä suuruiseen venytykseen tuollainen nitriilitiivisterengas on asianmukaista asentaa? Casa R120 iv-koneesta meni orkkis tiiviste rikki, niin tilasin räjäytyskuvista arvioiden 80mm tiivisterenkaita. Jonkun verran joutui venyttämään, että sai paikalleen. Mouserilla mitaten tiivisteen paikan halkaisija olisi ollut 90mm. Ajattelin kysyä onko merkitystä, ennen kun laitan 6€ ja tilaan tuosta 85 ja 90mm pussilliset lisää:

Tapauskuvat. Tuossa venytettynä yksi tiiviste paikallaan ja toinen vertailun vuoksi päällä:

Eipä tuo nyt niin kriittinen paikka ole, mutta mistäpä noista Kiinan kumeista tietää mitä kestää. Miksi siis nähdä yleensä vaivaa ja odottelua? Ottaa moottorin mukaan ja käy paikallisessa Etrassa, Nomo:ssa yms hakemassa kerralla sopivan ja välttää ainakin pahimman kuralaadun. O-renkaitten hinta ei ainakaan kalliimmaksi tule.
 
Eipä tuo nyt niin kriittinen paikka ole, mutta mistäpä noista Kiinan kumeista tietää mitä kestää. Miksi siis nähdä yleensä vaivaa ja odottelua? Ottaa moottorin mukaan ja käy paikallisessa Etrassa, Nomo:ssa yms hakemassa kerralla sopivan ja välttää ainakin pahimman kuralaadun. O-renkaitten hinta ei ainakaan kalliimmaksi tule.

Onks näissä yleensä tarkoitus kuitenkin, että tiiviste solahtaa tiiviisti paikoilleen ilman venytystä, jos kuitenkin tilaan vielä Alista pussillisen, vaikka sitten osoittautuisikin ajan kuluessa roskaksi? Otan sitten vaikka vain tuota 90mm kokoa, enkä myös vähän pienempää 85mm kokoa kokeeksi. Kappalehinta kuitenkin n. kymmenesosa siitä, mitä yhdestä paikallisesta liikkeestä kysyin.

Esim. tuossa 11€ *kpl*:
 
Onks näissä yleensä tarkoitus kuitenkin, että tiiviste solahtaa tiiviisti paikoilleen ilman venytystä, jos kuitenkin tilaan vielä Alista pussillisen, vaikka sitten osoittautuisikin ajan kuluessa roskaksi? Otan sitten vaikka vain tuota 90mm kokoa, enkä myös vähän pienempää 85mm kokoa kokeeksi. Kappalehinta kuitenkin n. kymmenesosa siitä, mitä yhdestä paikallisesta liikkeestä kysyin.

Esim. tuossa 11€ *kpl*:

Se vähän riippuu paikasta. Jos on selkeä ura ja toisella puolella laippa niin ei kuulu venyttää vaan rengas pitää olla oikean kokoinen ja puristuu tiiviiksi.
Jos se on "männänrengas"- tyyppinen niin yleensä on pieni venytys mutta ei aina silloinkaan.

Tuo kuvissa näkyvä on kyllä liian pienen näköinen, mieluummin mahdollisimman oikea mitta. Ja kuten yllä sanottu niin mieluummin "merkkirengas" kuin aliexpress.
 
Noita Ebm-papsin kaavullisia puhaltimia mitä on tullut käpisteltyä niin ei sitä tiivistettä ole tarvinnut venytellä. Tuohan estää kosteuden meneminen tuonne väliin.
EPDM taitaa muutenkin parempi vaihtoehto kuin NBR, varsinkin kun tuossa ei olla öljyjen kanssa tekemisissä.
 
Jaa. Ehkä sitten jätän Ali-tilauksen toistaiseksi ja jään kyttäämään, josko jostain muiden asiointien yhteydessä sattuisi joskus tulemaan vastaan 1,5x90mm EPDM tiivisteitä muutaman euron kpl-hintaan. Sillä aikaa saa tuo Alin liian pieni tiiviste pyöriä koneessa. Niitä on nyt pussillinen tuossa, josta kelpaa vaihtaa, jos ei kestä kauaa. Kiitän kommenteista.
 
Yksi patteri ei lämpene kunnolla, ja siinä on tämän mallinen termostaatti:
1705604529776.jpeg
Danfosseihin löytyy karan herkistelyohjeita vaikka kuinka paljon, mutta näihin TRV-Nordic ei tunnu löytyvän mitään. Olisiko jotain vinkkiä?
 
Yksi patteri ei lämpene kunnolla, ja siinä on tämän mallinen termostaatti:
1705604529776.jpeg
Danfosseihin löytyy karan herkistelyohjeita vaikka kuinka paljon, mutta näihin TRV-Nordic ei tunnu löytyvän mitään. Olisiko jotain vinkkiä?
Yleisin apu löytyy esisäädön nostamisesta max ja palauttaminen takaisin suunniteltuun arvoon. Ta vaan on siitä huono, että vaativat erityisen avaimen. Trv2 ja trv3 venttiilit molemmat omansa.

 
Yksi patteri ei lämpene kunnolla, ja siinä on tämän mallinen termostaatti:
1705604529776.jpeg
Danfosseihin löytyy karan herkistelyohjeita vaikka kuinka paljon, mutta näihin TRV-Nordic ei tunnu löytyvän mitään. Olisiko jotain vinkkiä?
Vastataan itse itselleni, eli termostaatti lähtee irti kääntämällä vastapäivään tuota metallista rinkulaa. Karaa herkistelin painamalla sisään ja ulos. liikkuu ok. Ulosmenoventtiilin säätö ei ollut täysin auki, avasin sen ja nyt lämpenee hieman enemmän.

Ilmasin myös, mutta tuli pelkkää vettä. Voi olla, että ikkunasta vaan vetää sen verran, että patteri jäähtyy voimakkaasti? Tiivisteet varmaan jostain 80-luvulta...
 
Vessassa lavuaarin lattiakaivo on hankalasti huollettavissa lavuaarikalusteiden alla.
En ole ikinä aiemmin kunnolla viitsinyt katsoa miltä siellä näyttää. Nyt sain putsattua sen kunnolla.

Tuo tiiviste on irti. Onko sellainen asia että pitäisi tutkia tarkemmin vai näkeekö kuvasta jo että kaikki on persiillään?
 

Liitteet

  • IMG20240128181243.jpg
    IMG20240128181243.jpg
    188,5 KB · Luettu: 142
Vessassa lavuaarin lattiakaivo on hankalasti huollettavissa lavuaarikalusteiden alla.
En ole ikinä aiemmin kunnolla viitsinyt katsoa miltä siellä näyttää. Nyt sain putsattua sen kunnolla.

Tuo tiiviste on irti. Onko sellainen asia että pitäisi tutkia tarkemmin vai näkeekö kuvasta jo että kaikki on persiillään?
No ei tuo ainakaan oikeaoppisesti ole tehty.
Riippuen vähän rakentamisvuodesta, mutta allaolevan videon butyylilaipan sijasta aluksi käytettiin noissa vahvikkeena harsoa, silloinkin olisi pitänyt tuo kumitiiviste olla paikoillaan ja mattorenkaalla kiristää paikoilleen.


Tuossa sun kuvassa äkkiseltään vaikuttaisi että edes harsoa ei ole käytetty vaan juosten kustu vesieriste tuohon kun kumitiivistekin on miten sattuu.
Vessan ollessa kyseessä niin lattialta tulevat vesimäärät osunevat kyllä kaivoon, mutta kaivon jostain syystä tukkeutuessa tuo liitos ei ole pitävä.
 
Entäs tämä lattiakaivo sitten? 2000 tehty alunperin ja 2020 uusittu kylppäri. Näyttääkö olevan ok?
20231228_155316.jpg
20231228_155301.jpg
 
No ei tuo ainakaan oikeaoppisesti ole tehty.
Riippuen vähän rakentamisvuodesta, mutta allaolevan videon butyylilaipan sijasta aluksi käytettiin noissa vahvikkeena harsoa, silloinkin olisi pitänyt tuo kumitiiviste olla paikoillaan ja mattorenkaalla kiristää paikoilleen.


Tuossa sun kuvassa äkkiseltään vaikuttaisi että edes harsoa ei ole käytetty vaan juosten kustu vesieriste tuohon kun kumitiivistekin on miten sattuu.
Vessan ollessa kyseessä niin lattialta tulevat vesimäärät osunevat kyllä kaivoon, mutta kaivon jostain syystä tukkeutuessa tuo liitos ei ole pitävä.

2006 tehty talo. Kiitos vastauksesta. Pitääpä pohtia mitä tehdä
 
Yllättävän paljon noita eestin kisällikoulussa opittuja lattioita näkee. Uusissakin taloissa. Missä tiivisteet repsottaa, Missä vesilukkoa ei saa irti ilman väkivaltaa. Varmaan pääosin nämäkin tehdään kunnolla, mutta tokihan päin persettä tehdyt jää mieleen.
 
Entäs tämä lattiakaivo sitten? 2000 tehty alunperin ja 2020 uusittu kylppäri. Näyttääkö olevan ok?
20231228_155316.jpg
20231228_155301.jpg
No tuossa ilmeisesti on harso näkyvissä, mutta muuten kyllä hieman erikoiselta vaikuttaa tuokin asennus. Lattiakaivoon on asennettu korokerengas, mutta onko sitä jotenkin vielä korotettu toisenkin kerran. En saa hahmotettua tuosta mitä Vieserin osia tuossa olisi käytetty että lopputulos olisi tuon näköinen.

Täällä sellaisiakin jotka tekevät paljon noita vesieristystöitä niin sellaiselle voisi avautua kuvasta miten tuo on toteutettu?
 
Entäs tämä lattiakaivo sitten? 2000 tehty alunperin ja 2020 uusittu kylppäri. Näyttääkö olevan ok?
20231228_155316.jpg
20231228_155301.jpg
Taitaa tuolla näkyä jotain kangasta välissä mutta kai siinäkin pitäisi näkyä vähän vesieristettä. Taitaa olla 2 korekerengasta päällekkäin, normaali (lyhennettynä) sekä matala, sinänsä tuo ei mitään haittaa, tuo silkkari kyllä vähän laittaa ajattelemaan että tiiviste puuttuu välistä.
Mutta sen voi sanoa varmaksi että alemmassa korekerenkaassa on selkeä asennusvirhe, siitä puuttuu alaosan tukirengas.
 
Mutta sen voi sanoa varmaksi että alemmassa korekerenkaassa on selkeä asennusvirhe, siitä puuttuu alaosan tukirengas.
Sehän nyt puuttuu melkein aina, vika niin yleinen että jälkiasennustuki kehitetty:
 
Kysymys jätevesiviemäreistä. Kyseessä 2020 rakennettu erillistaloista koostuva talonyhtiö.

Oltiin lähes koko tammikuu poissa kotoota ja kun palattiin oli viemäri mennyt tukkoon. Ukko kävi paineella huuhtelemassa ja hyvin taas pelittää. Tukos vaikutti olevan hieman asunnosta poispäin kohti jäteveden tarkastuskaivoa.

Mainitsi siinä huuhtelun jälkeen että viemärien kaadot on vaikuttaisi nafteilta, kun tarkastuskaivon pohjalla näkyi hieman vettä ennen huuhtelua. Ennen ei ole mitään ongelmia ollut ja nyt osui juuri tälle poissaololle erittäin kovat pakkaset ja ei huomattu kukkienkastelijaa ohjeistamaan, että olisi hieman vettä valuttanut myös käydessään.

Jäi mietityttämään että tarviiko tässä nyt rakennuttajan perään huudella tämän huuhteluauton kuskin kommentin vuoksi, vai meneekö nyt vaan lomareissun, kovien pakkasten ja vähäisen käytön piikkiin?
 
Huutele perään vaan. Ei pakkaset saa vaikuttaa viemärin toimintaan millään tavalla, eikä sen muutenkaan pitäisi tukkeutua ellei sinne jotain asiatonta laske.
 
Onkos täällä suosituksia miten edetä kun havaittiin WC:n allashanan käytön yhteydessä kevyen väliseinän toiselta puolelta pisaroinnin ääniä? Kosteutta ei silmämääräisesti näy/tunnu missään. Ääni häviää jos kylmän puolen sulun laittaa altaan alta kiinni. Putket ja L-liitinkappale menee seinän sisällä eli vuotaisiko sitten siitä.

Pintakosteusmittaria, endoskooppia, isompi reikä seinään vai ammattilainen paikalle? Pari vuotta vanha talo ja toki kotivakuutus voimassa. Onneksi on paikka mistä seinä on takaa tarvittaessa tosi helppo avata. Huonoa tietysti se, että jos on vuoto niin sinne iloisesti on valutellut vesieristeiden väliin. Putket seinän sisällä on kaunis ajatus, mutta tässäkin kohtaa eivät lopulta olisi näkyneet juurikaan allaskaapin takaa niin ei tätäkään ongelmaa tarvitsisi ihmetellä.

Jos on vinkkejä hyvistä ammattilaisista PK-seudulla niin huikatkaa.
 
Onkos täällä suosituksia miten edetä kun havaittiin WC:n allashanan käytön yhteydessä kevyen väliseinän toiselta puolelta pisaroinnin ääniä? Kosteutta ei silmämääräisesti näy/tunnu missään. Ääni häviää jos kylmän puolen sulun laittaa altaan alta kiinni. Putket ja L-liitinkappale menee seinän sisällä eli vuotaisiko sitten siitä.

Pintakosteusmittaria, endoskooppia, isompi reikä seinään vai ammattilainen paikalle? Pari vuotta vanha talo ja toki kotivakuutus voimassa. Onneksi on paikka mistä seinä on takaa tarvittaessa tosi helppo avata. Huonoa tietysti se, että jos on vuoto niin sinne iloisesti on valutellut vesieristeiden väliin. Putket seinän sisällä on kaunis ajatus, mutta tässäkin kohtaa eivät lopulta olisi näkyneet juurikaan allaskaapin takaa niin ei tätäkään ongelmaa tarvitsisi ihmetellä.

Jos on vinkkejä hyvistä ammattilaisista PK-seudulla niin huikatkaa.
Ensinnäkin jos jotain vuotaisi seinän sisään, niin ei siitä mitään ääntä yleensä kuulu kun ei siellä seinässä ole mitään ilmatilaa mihin vesi tiputtelisi.

Toisekseen noin uudessa talossa luulisi putkien menevän seinässä suojaputkessa ja oikein asennettuna vuoto näkyisi joko siinä liitoskohdassa missä ne tulee seinästä allaskaappiin tai sitten suojaputken toisessa päässä.

Ja jos seinässä olisi vuoto, niin ei sen sulun sulkeminen vuotopaikan jälkeen pitäsi vaikuttaa mitenkään.
 
Jos siellä seinän sisällä sattuisi olemaan vuotava putki niin ei tuon kalustesulun auki tai kiinni oleminen vaikuttaisi siihen mitenkään, se vuotaisi siltikin.
Sitä paitsi kyllä ne vuodot tulee näkyviin nopeammin joko hanakulmarasian tai jakotukin päästä kuin tiputtelisi seinän sisään.
Jokunen pexi on tullut vaihdettua ruuvin/listanaulan jne jäljiltä.
Kyseessä voisi olla mahdollisesti lämpölaajenemisesta johtuvaa ääntä, mutta en henkilökohtaisesti ole kohdannut tuommoista pexin kanssa.
 
Kysymys jätevesiviemäreistä. Kyseessä 2020 rakennettu erillistaloista koostuva talonyhtiö.

Oltiin lähes koko tammikuu poissa kotoota ja kun palattiin oli viemäri mennyt tukkoon. Ukko kävi paineella huuhtelemassa ja hyvin taas pelittää. Tukos vaikutti olevan hieman asunnosta poispäin kohti jäteveden tarkastuskaivoa.

Mainitsi siinä huuhtelun jälkeen että viemärien kaadot on vaikuttaisi nafteilta, kun tarkastuskaivon pohjalla näkyi hieman vettä ennen huuhtelua. Ennen ei ole mitään ongelmia ollut ja nyt osui juuri tälle poissaololle erittäin kovat pakkaset ja ei huomattu kukkienkastelijaa ohjeistamaan, että olisi hieman vettä valuttanut myös käydessään.

Jäi mietityttämään että tarviiko tässä nyt rakennuttajan perään huudella tämän huuhteluauton kuskin kommentin vuoksi, vai meneekö nyt vaan lomareissun, kovien pakkasten ja vähäisen käytön piikkiin?
Viemärikameralla vilkaisisin runkolinjan ihan ensin jos huolettaa, että näkyykö siellä mitään poikkeuksellista (esim. ne puutteelliset kaadot). Osalla noista loka-autokuskeistakin löytyy kamera tai sitten lvi-ukolta.

Onko teidän asunto viimeinen ennen tarkastuskaivoa? Sellainen skenaario tuli mieleeni, että jos kaadoissa on sanomista ja teillä ei olla kuukauteen käytetty viemäriä, niin onhan se voinut pakata tavaraa tuohon loppuun ja aiheuttanut tukoksen.
Mahdollista on myös, että sinne on vain päätynyt jotain sinne kuulumatonta ja lähtenyt nyt huuhtelun myötä pois, toki runkolinja on oletettavasti 160mm eikä se nyt ihan pienestä tukkeudu.
 
Ensinnäkin jos jotain vuotaisi seinän sisään, niin ei siitä mitään ääntä yleensä kuulu kun ei siellä seinässä ole mitään ilmatilaa mihin vesi tiputtelisi.

Toisekseen noin uudessa talossa luulisi putkien menevän seinässä suojaputkessa ja oikein asennettuna vuoto näkyisi joko siinä liitoskohdassa missä ne tulee seinästä allaskaappiin tai sitten suojaputken toisessa päässä.

Ja jos seinässä olisi vuoto, niin ei sen sulun sulkeminen vuotopaikan jälkeen pitäsi vaikuttaa mitenkään.
Kiitos kaikille kommenteista.

Suojaputkea en muistanutkaan kun eivät ole näkyvissä, mutta sellaiset pitäisi toki löytyä (kuvat vähän epäselviä työmaan ajoilta). Täytyy katsoa vielä putkien toinen pää teknisestä tilasta, mutta en muista kosteutta siellä nähneeni.

Samaa itsekin mietin, että aika outoa käytöstä jos kaluste sulku vaikuttaa kun se on kuitenkin huoneen puolella eikä siellä näy kosteutta missään.

Seinästä uupuu kuvat juuri ennen levytystä niin vaikea sanoa onko timpuri sinne villat laittanut kuten pitäisi jolloin ääni ei helpolla kuuluisi.

Vanhassa kämpässä aikanaan ihmettelin myös alakerran seinän sisältä kuuluvaa tiputusta/kitinää huolestuneena kunnes selvisi hetken pohdinnan jälkeen, että seinän sisällä menee viemäri putket siinä kohtaa ja yläkerran ilmavaihtokone generoi kondenssivettä mikä tietysti oli johdettu sinne :)
 
Siihen seinään kun koputtelee niin kyllä sen kuulee onko siellä villat vai ei, sen verrran onttoja nuo kipsiseinät on.
 
Huutele perään vaan. Ei pakkaset saa vaikuttaa viemärin toimintaan millään tavalla, eikä sen muutenkaan pitäisi tukkeutua ellei sinne jotain asiatonta laske.
Viemärikameralla vilkaisisin runkolinjan ihan ensin jos huolettaa, että näkyykö siellä mitään poikkeuksellista (esim. ne puutteelliset kaadot). Osalla noista loka-autokuskeistakin löytyy kamera tai sitten lvi-ukolta.

Onko teidän asunto viimeinen ennen tarkastuskaivoa? Sellainen skenaario tuli mieleeni, että jos kaadoissa on sanomista ja teillä ei olla kuukauteen käytetty viemäriä, niin onhan se voinut pakata tavaraa tuohon loppuun ja aiheuttanut tukoksen.
Mahdollista on myös, että sinne on vain päätynyt jotain sinne kuulumatonta ja lähtenyt nyt huuhtelun myötä pois, toki runkolinja on oletettavasti 160mm eikä se nyt ihan pienestä tukkeudu.

Kiitoksia vastauksista. Kuvautetaan nyt ensi alkuun ja jatketaan sen perusteella.
 
Kertokaahan, kuinka tyypillistä on, että LVI-firma palastelee työpäiviä ja sitä kautta kenties laskuttaa enemmän kuin oikeasti on tehtyä työtä? Jokseenkin on alkanut ärsyttää talonrakennusprojektissa se, että muut ammattilaiset tekevät hommat sillä tavalla valmiiksi, että putkiasentajat voivat rauhassa tehdä kerralla paljon ja ei tarvitsisi pikku juttujen vuoksi tehdä montaa käyntiä. Nyt kuitenkin tahtoo käydä niin, että asentajat tulevat käymään työmaalla muutaman tunnin kerrallaan ja hommat tahtovat venyä useammalle päivälle. Tästä tietenkin koituu artistille se, että makselen jokaisesta päivästä asentajille erikseen matkakorvaukset ja osa laskutetusta työajasta tulee siitä, että matkustavat toimistolta työmaalle ja takaisin. Tässä on siis kyse tuntitöistä, ei urakasta. Siksi tällainen menettely on ylipäätään mahdollista.

Lähinnä ennen kuin alan ojentamaan firmaa asiasta, haluaisin kuulla, onko tämä kuinka yleistä? Ymmärrän, että muitakin hommia heillä on, mutta nyt kuitekin kyse paljon hiljaisemmista ajoista ja muutenkaan en ole saanut erityistä syytä sille, miksi homma jakaantuu niin monelle päivälle ja yhdellä kerralla ei tehdä tosiasiallista työtä kovin kauaa.
 
Kertokaahan, kuinka tyypillistä on, että LVI-firma palastelee työpäiviä ja sitä kautta kenties laskuttaa enemmän kuin oikeasti on tehtyä työtä? Jokseenkin on alkanut ärsyttää talonrakennusprojektissa se, että muut ammattilaiset tekevät hommat sillä tavalla valmiiksi, että putkiasentajat voivat rauhassa tehdä kerralla paljon ja ei tarvitsisi pikku juttujen vuoksi tehdä montaa käyntiä. Nyt kuitenkin tahtoo käydä niin, että asentajat tulevat käymään työmaalla muutaman tunnin kerrallaan ja hommat tahtovat venyä useammalle päivälle. Tästä tietenkin koituu artistille se, että makselen jokaisesta päivästä asentajille erikseen matkakorvaukset ja osa laskutetusta työajasta tulee siitä, että matkustavat toimistolta työmaalle ja takaisin. Tässä on siis kyse tuntitöistä, ei urakasta. Siksi tällainen menettely on ylipäätään mahdollista.

Lähinnä ennen kuin alan ojentamaan firmaa asiasta, haluaisin kuulla, onko tämä kuinka yleistä? Ymmärrän, että muitakin hommia heillä on, mutta nyt kuitekin kyse paljon hiljaisemmista ajoista ja muutenkaan en ole saanut erityistä syytä sille, miksi homma jakaantuu niin monelle päivälle ja yhdellä kerralla ei tehdä tosiasiallista työtä kovin kauaa.
Eikö se perinteinen putkarin kommentti ole, että "jos 8 tunnin työpäivästä ei voi veloittaa 16 tuntia, niin päivä on epäonnistunut". Tuon takia ne varmaan ravaa usemmassa paikassa saman päivän aikana, että saa paljon niitä minimiveloituksen (yleensä 2h) töitä tehtyä. Itse tapaamani kaikki putkarit ovat kyllä olleet sellaisia tohehoita, että heidän jäljiltään pitää aina korjata asiat itse tai reklamoimaan tehdyt työt.

Jos pystyy selkeästi osoittamaan, että samana päivänä olisi voinut tehdä enemmänkin töitä niin itse tekisin stopin tuollaiselle toiminnalle ja vaatisin se ravaamisen lopettamisen.
 
Oraksen suihkuhana vuotaa. Onko joku perehtynyt näihin, mikähän tiiviste pitäisi vaihtaa?IMG_20240130_203840.jpg
 
Oraksen suihkuhana vuotaa. Onko joku perehtynyt näihin, mikähän tiiviste pitäisi vaihtaa?IMG_20240130_203840.jpg

vaihdinnuppi tai käyttöventtiili. riippuen siitä kumpi vuotaa. onko vuoto jatkuvaa kellon ympäri? silloin käyttöventtiili vaihtoon. jos vuotaa vain jonkin aikaa, eli letkun tyhjäksi niin vaihtimen nuppi vaihtoon. Tiivisteitä ei saa.
 
Oraksen suihkuhana vuotaa. Onko joku perehtynyt näihin, mikähän tiiviste pitäisi vaihtaa?IMG_20240130_203840.jpg
Muutama sivu takaperin kyselin samaa ja oli linkattu oraksen pdf varaosilla. Itsellä tiputteli enemmän kun mitä suihkuputkeen mahtuu kun laitoin ämpärin alle yöksi, joten meni käyttöventtiili vaihtoon. Ohjeet ja varaosanumero löytyivät pdf:stä
 
Mikähän Honeywell D06F paineenalennusventtiiliä vaivaa, kun viheltää vettä laskiessa niin *erkeleesti. Ajattelin että puhdistamisella selviää, sedimentti(?)-kipossa oli vähän tavaraa eikä suodatinkaan ollut erityisen likainen. Kasasin venttiilin ja pyörittelin säätönuppia edes-takas. Sillä seurauksella, että venttiili alkoi vinkua vielä kovemmin ja paineet heittelee miten sattuu, 4,5 bar asetuksella mittari heitti 8 bariin asti... Sain paineet asettumaan 5 bariin mutta useamman kerran sai perussäädön tehdä.

Kupin O-rengas on aika neliskanttinen, mutta ei vuoda vettä. Suodattimen erikoinen uratiiviste on hankalampi, varaosakuvaston mukaan Venttiilin vaihtosarja täydellinen D06F, D06FH (ilman suodat inta) 1/2" + 3/4" D06FA-1/2 sisältää ko. uratiivisteen, mutta maksaa viitisen kymppiä amazon.de:ssa. Onnisella ei tuota ole ja muutenkin koko venttiili näkyy olevan lakkautettu... Venttiili on mallia 2018, ehkä sisukset kannattaa kerran uusia jos sillä pääsee toiset 6 vuotta.
 
vaihdinnuppi tai käyttöventtiili. riippuen siitä kumpi vuotaa. onko vuoto jatkuvaa kellon ympäri? silloin käyttöventtiili vaihtoon. jos vuotaa vain jonkin aikaa, eli letkun tyhjäksi niin vaihtimen nuppi vaihtoon. Tiivisteitä ei saa.

Pannuhuoneen hanan juoksuputki vuotaa myös vaihtimen nupin juuresta. Yritin sitä herkistellä, mutta en saanut pitämään. Toinen ongelma on poresuutin, joka on jämähtänyt melko pysyvästi putken runkoon. 5-kymppiä näkyy maksavan uusi juoksuputki, tarvitsen vaihtimellisen koska sen perässä on bide-suihku. Yllättävän näppärä tuollainen suihku teknisessä tilassa, autotallissa on myös ja usein käytössä.
 
Mikähän Honeywell D06F paineenalennusventtiiliä vaivaa, kun viheltää vettä laskiessa niin *erkeleesti. Ajattelin että puhdistamisella selviää, sedimentti(?)-kipossa oli vähän tavaraa eikä suodatinkaan ollut erityisen likainen. Kasasin venttiilin ja pyörittelin säätönuppia edes-takas. Sillä seurauksella, että venttiili alkoi vinkua vielä kovemmin ja paineet heittelee miten sattuu, 4,5 bar asetuksella mittari heitti 8 bariin asti... Sain paineet asettumaan 5 bariin mutta useamman kerran sai perussäädön tehdä.

Kupin O-rengas on aika neliskanttinen, mutta ei vuoda vettä. Suodattimen erikoinen uratiiviste on hankalampi, varaosakuvaston mukaan Venttiilin vaihtosarja täydellinen D06F, D06FH (ilman suodat inta) 1/2" + 3/4" D06FA-1/2 sisältää ko. uratiivisteen, mutta maksaa viitisen kymppiä amazon.de:ssa. Onnisella ei tuota ole ja muutenkin koko venttiili näkyy olevan lakkautettu... Venttiili on mallia 2018, ehkä sisukset kannattaa kerran uusia jos sillä pääsee toiset 6 vuotta.

Painappa siinä onnisen sivuilla sitä "korvaava tuote" kohtaa. tavaraa on keskarilla 50+ ja hyllyssä tukuissa siellä täällä.
 
Painappa siinä onnisen sivuilla sitä "korvaava tuote" kohtaa. tavaraa on keskarilla 50+ ja hyllyssä tukuissa siellä täällä.

Meinaatko että tuo Goetze 1/2 1,5-7 bar (Goatse, höhö) venttiili sopii suoraan Honeywellin tilalle? Eihän tuossa muuta kuin tulovesiputki mene uusiksi, mutta kuitenkin. Ehkä venttiilin vaihto on loppupeleissä parempi ratkaisu kuin vanhan elvyttäminen.
 
Meinaatko että tuo Goetze 1/2 1,5-7 bar (Goatse, höhö) venttiili sopii suoraan Honeywellin tilalle? Eihän tuossa muuta kuin tulovesiputki mene uusiksi, mutta kuitenkin. Ehkä venttiilin vaihto on loppupeleissä parempi ratkaisu kuin vanhan elvyttäminen.

No katoppa speksit itse jos et luota onnisen järjestelmään. Sieltä kyllä löytyy tarvittavat tiedot. Myös orasta löytyy. Siinä tosin on 5mm heitto i-mitassa. Flamcolta löytyy myös. Dahlilta saa sitten teknocaloria ja braukmannia. Liitäntähän kaikissa pitäisi olla sama, pituusmitta vain saattaa heitellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 345
Viestejä
4 547 836
Jäsenet
74 974
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom